Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinnCoding
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-02-2021
CENT OS doen, is beter vind ik!
Lethalis schreef op maandag 20 maart 2017 @ 07:28:
Wat zouden jullie kiezen voor een bestands- en applicatieserver anno nu?

Ik twijfel tussen Ubuntu Server LTS en CentOS momenteel. Aan de ene kant vind ik het wel handig om uptodate te zijn en ken ik Ubuntu vrij goed, aan de andere kant spreekt CentOS mij wel aan als no frills server OS met focus op stabiliteit en security.

Wat vinden jullie?

Er gaat sowieso SAMBA, Java8 en Postgres op draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ik ben overtuigd d:)b

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben uiteindelijk toch voor Ubuntu Server LTS gegaan :+

De voornaamste redenen voor mij waren dat het toch wat recentere software bevat en ik er al meer ervaring mee heb.

Samba is up and running. Ik heb mijn shares in /srv/samba/ geplaatst, omdat ik heb gelezen dat dit handig is volgens de FHS. Voor de rest mijn gebruikers allemaal aan dezelfde groep toegevoegd en ervoor gezorgd dat iedereen met die groep kan lezen en schrijven in de shares. Wel force group gebruikt in smb.conf voor het gemak.

Backup schijf gemount op /media/backup. Dat vind ik ook een mooie locatie, omdat hij niet permanent gemount zal zijn. Zodra ik mijn backup scripts af heb, zal de schijf alleen gemount zijn tijdens de backup.

De echte uitdagingen zitten hem voorlopig wat meer in de USB backup en een eventuele remote backup. Beide moeten immers versleuteld worden. USB gaat nog wel lukken met LUKS en een extra key waarmee de server kan mounten (naast mijn wachtwoord).

Alleen naar een remote server syncen is wat spannender.

rsync werkt natuurlijk prima, maar ik vraag me af hoe ik de data veilig kan houden op de remote locatie. Het liefste sync je het al versleuteld er naartoe.

Nu heb ik al gezien dat mensen een reverse read only EncFS view hiervoor gebruiken en die dan met rsync syncen, maar ik ben benieuwd wat voor opties ik nog meer heb.

Jullie nog ideeën? Op zich is er niet veel mis met de EncFS oplossing. Hetzelfde trucje werkt ook met eCryptfs natuurlijk.

Maar ben benieuwd hoe anderen het oplossen :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Lethalis schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:22:
Maar ben benieuwd hoe anderen het oplossen :)
Ik schrijf op m'n servers backups met gpg naar de home directory van een user. Die user trekt vanuit de backupserver de backups naar zich toe met rsync over ssh. Geen van m'n servers hebben toegang tot de backupserver.

[ Voor 3% gewijzigd door 8088 op 24-03-2017 12:39 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
8088 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:39:
[...]

Ik schrijf op m'n servers backups met gpg naar de home directory van een user. Die user trekt vanuit de backupserver de backups naar zich toe met rsync over ssh. Geen van m'n servers hebben toegang tot de backupserver.
Daar zit wat in, ware het niet dat mijn backup server juist degene is die remote staat en vatbaarder voor inbraak is. Dus ik wil juist niet dat de backup server bij mijn echte server kan.

Mijn server staat achter een firewall en is helemaal niet van buiten toegankelijk. De remote zou dan via SSH bereikbaar zijn en staat op een publiekere locatie (bijv. op mijn werk).

Gezien ik ongeveer 250GB wil syncen moet dit efficient gebeuren, dus is rsync de oplossing. Ik zou hem de eerste keer kunnen syncen als ze nog naast elkaar staan en daarna pas de remote installeren, zodat alleen de delta's over het internet gaan.

Maar ja, de remote heeft dus als nadeel dat mensen er fysiek bij kunnen en dat hij via internet bereikbaar is (ssh).

Het beste is dan dat er op de backup server geen enkele kennis is van hoe de data versleuteld is en dat de backup server ook niet bij mijn primaire server kan.

Hoe gebruik jij gpg eigenlijk? Versleutel je tar archieven - al dan niet symmetrisch - of heb je een ander systeem hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:13
Lethalis schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:11:
[...]

Daar zit wat in, ware het niet dat mijn backup server juist degene is die remote staat en vatbaarder voor inbraak is. Dus ik wil juist niet dat de backup server bij mijn echte server kan.

Mijn server staat achter een firewall en is helemaal niet van buiten toegankelijk. De remote zou dan via SSH bereikbaar zijn en staat op een publiekere locatie (bijv. op mijn werk).

Gezien ik ongeveer 250GB wil syncen moet dit efficient gebeuren, dus is rsync de oplossing. Ik zou hem de eerste keer kunnen syncen als ze nog naast elkaar staan en daarna pas de remote installeren, zodat alleen de delta's over het internet gaan.

Maar ja, de remote heeft dus als nadeel dat mensen er fysiek bij kunnen en dat hij via internet bereikbaar is (ssh).

Het beste is dan dat er op de backup server geen enkele kennis is van hoe de data versleuteld is en dat de backup server ook niet bij mijn primaire server kan.

Hoe gebruik jij gpg eigenlijk? Versleutel je tar archieven - al dan niet symmetrisch - of heb je een ander systeem hiervoor?
Kijk eens naar duplicity ik gebruik dit zelf om backup naar STACK te syncen (encrypted) en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Daar zit wat in, ware het niet dat mijn backup server juist degene is die remote staat en vatbaarder voor inbraak is.
Wat mij betreft doet een backupserver niets anders dan backups binnenhalen en toegankelijk maken voor mij. Dus er draait alleen een ssh-daemon (en munin-node) op die luistert op een niet-standaard poort. Er kan alleen ingelogd worden als normale user met een key en er is geen sudo. Mijns insziens is dat veilig genoeg.
Dus ik wil juist niet dat de backup server bij mijn echte server kan.
Maar als je server bij je backups kan, dan heb je potentieel niets aan je backups als je server compromised is.
Jep, heel ordinair: tar archieven die asymmetrisch versleuteld worden. Backup- en herstelprocessen houd ik graag zo eenvoudig mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
8088 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:51:
[...]
Maar als je server bij je backups kan, dan heb je potentieel niets aan je backups als je server compromised is.

Jep, heel ordinair: tar archieven die asymmetrisch versleuteld worden. Backup- en herstelprocessen houd ik graag zo eenvoudig mogelijk.
Dat is inderdaad een goed punt. Eventuele oplossing die ik daarvoor zou kunnen verzinnen is het in meerdere fasen doen. Dus dat ik 2 backup servers heb. Eentje die op dezelfde locatie staat als de primaire server en daar de backups ophaalt, en eentje die remote staat die zijn backups weer van de lokale backup server krijgt.

Als de server compromised is, kunnen ze dan niet bij de backups. En als de remote compromised is, kunnen ze ueberhaupt nergens bij. Enige dat echt shit zou zijn is als de lokale backup server compromised zou zijn dan :+ Maar goed, die kan ik natuurlijk enkel read only toegang geven.

Je laatste opmerking, ik hou backup- en herstelprocessen het liefst ook zo eenvoudig mogelijk. Mijn enige probleem met tar is dat de bestanden groot worden en daardoor moeilijk te syncen via het internet.

Voor al mijn lokale backups gebruik ik ook gewoon tar en gzip. Mijn idee is een wekelijkse full backup en dagelijkse differentials (alle bestanden die nieuwer zijn dan de laatste full tar in een aparte diff.tar bewaren voor die dag).

Als ik dan iets moet herstellen, kan ik altijd de full terugzetten en de laatste difff er overheen.

Alleen blijf ik afhankelijk van het regelmatig wisselen van mijn USB schijf en die het pand uitwerken, zolang ik geen goede remote backup heb.

En laat dat nou net de reden zijn waarom ik hier zo mee bezig ben. Ik had hiervoor op mijn thuisserver Windows 10 Pro staan en maakte met Macrium Reflect Home Edition versleutelde backups. Alles leek goed, totdat na een Windows Update Defender ineens bedacht dat een exe die op mijn shares stond verdacht was. Dit gebeurde echter tijdens een Macrium backup die een shadow copy maakt en toen ging de hele boel op tilt.

De server werd onbereikbaar en startte met geen mogelijkheid meer op. Mijn lokale backups waren hierdoor ook niet meer 100% betrouwbaar. Nu verwacht ik niet dat de Macrium images aangetast zijn en heb ik de laatst gelukte backup images gebruikt om mijn shares weer te rebuilden, maar de schrik zat er goed in.

Nu ben ik weer terug bij Linux ;) Die gaat niet zomaar dingen updaten en spontaan kapot als het goed is.

Dit was wel het toppunt. Windows dat zelfmoord pleegt terwijl er niemand achter zat.

Alle hardware is getest, dus daar ligt het niet aan... (memtest hele nacht laten draaien, schijven zijn allemaal okee, etc). En die exe stond er al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben altijd een .Deb persoon geweest. Debian/Ubuntu, maar ik vond hoe Canonical omgaat met de GUI van Ubuntu klote. Maar de kernel en drivers waren allemaal toppie. Ubuntu werkte vaak prima op allerlei laptops.

Debian was ook wel nice, had Gnome 3 maar liep altijd waar achter met een Gnome versie die niet echt "af" voelde. Dus was eerst blij dat er Ubuntu met Gnome uitkwam.
En ik was altijd stik jaloers op de Fedora mensen met hun new and flashly Gnome 3 dingetjes.

Maar nu helemaal blij !!!!
http://www.omgubuntu.co.u...-17-04-include-gnome-3-24

Tevens draait het heerlijk op Wayland, je voelt een stuk smoother aan en je kan zien met de Nautilus die gewoon buiten zijn eigen window kan renderen, en animaties zijn net zo smooth als op Android en iPhones.

Ubuntu loopt nu zelfs voor op Fedora! Beat that fedora. :D

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:55:
Ben altijd een .Deb persoon geweest. Debian/Ubuntu, maar ik vond hoe Canonical omgaat met de GUI van Ubuntu klote. Maar de kernel en drivers waren allemaal toppie. Ubuntu werkte vaak prima op allerlei laptops.

Debian was ook wel nice, had Gnome 3 maar liep altijd waar achter met een Gnome versie die niet echt "af" voelde. Dus was eerst blij dat er Ubuntu met Gnome uitkwam.
En ik was altijd stik jaloers op de Fedora mensen met hun new and flashly Gnome 3 dingetjes.

Maar nu helemaal blij !!!!
http://www.omgubuntu.co.u...-17-04-include-gnome-3-24

Tevens draait het heerlijk op Wayland, je voelt een stuk smoother aan en je kan zien met de Nautilus die gewoon buiten zijn eigen window kan renderen, en animaties zijn net zo smooth als op Android en iPhones.

[video]
Benieuwd hoe stabiel dat allemaal wordt bij Ubuntu. De laatste tijd hebben nieuwe releases daar geen beste naam omdat ze keihard vasthouden aan de releasedatum, grote bugs of niet. Mijn uitstapje naar Ubuntu was dan ook van korte duur, ik miste de stabiliteit van Fedora.

Gnome 3.24 is al op Fedora Rawhide als je graag wil experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat bedoel je met 'de laatste tijd'? Want ik ken Ubuntu aardig lang (straks 10 jaar geleden dat ik 't begon te gebruiken, al zit ik nu alweer een aantal jaar op Debain). Toen ik naar Debian ging, ergens in 2010, was het namelijk al niet zo stabiel meer bij release.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Wil je het syncen of backuppen? In dat laatste geval kan ik je Borg aanraden. Borg is gemaakt met het idee dat je de backupserver niet hoeft te vertrouwen; alles is versleuteld.

Duplicity werd ook al genoemd; dat kan ook wat jij wilt maar Borg heeft als grote verschil dat het werkt op basis van chunk-based deduplicating backups, wat een nieuwere methode is dan normale, conventionele incremental backups. Het voordeel daarvan is dat het "incremental forever" is, je hoeft dus nooit een verse full backup te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 26-03-2017 03:31 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 26 maart 2017 @ 00:33:
Wat bedoel je met 'de laatste tijd'? Want ik ken Ubuntu aardig lang (straks 10 jaar geleden dat ik 't begon te gebruiken, al zit ik nu alweer een aantal jaar op Debain). Toen ik naar Debian ging, ergens in 2010, was het namelijk al niet zo stabiel meer bij release.
Ubuntu 14.04 LTS was bijvoorbeeld weer wel goed direct bij de release maar daarna weinig goeds meer gezien, ook met de LTS-releases. Daarna ging het down hill, met 16.10 als voorlopig dieptepunt.

Fedora stelt hun releases bijvoorbeeld wel uit totdat de kwaliteit goed genoeg is, Canonical doet dat niet bij Ubuntu en houdt keihard vast aan de release data.

Niet slim. Je zou het omgekeerde verwachten, aangezien Ubuntu vooral gericht is op beginners die niet zitten te wachten op meer gedoe.

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 26-03-2017 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgens mij is Canonical de enige die zo hard op de release datum zit. Fedora en Debian komen pas uit als het ook klaar is. Suse zie ik er ook wel voor aan om uit te stellen als dat nodig is.

Dat met Ubuntu 14.04 een dergelijke release was, was meer toeval en geluk dan echt ervoor werken. Want er zullen vast nog een berg aan updates zijn geweest in de eerste paar weken na de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:55:
Hey wacht even, nu loopt Fedora nog voor, het faam momentje komt pas bij de final >:)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silverball schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:21:
[...]

Hey wacht even, nu loopt Fedora nog voor, het faam momentje komt pas bij de final >:)
Ach, laat me toch even genieten. :) Ik liep met Debian en Ubuntu altijd gigantisch achter met Gnome terwijl ik daar een grote fan van ben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 26 maart 2017 @ 03:29:
[...]

Wil je het syncen of backuppen? In dat laatste geval kan ik je Borg aanraden. Borg is gemaakt met het idee dat je de backupserver niet hoeft te vertrouwen; alles is versleuteld.

Duplicity werd ook al genoemd; dat kan ook wat jij wilt maar Borg heeft als grote verschil dat het werkt op basis van chunk-based deduplicating backups, wat een nieuwere methode is dan normale, conventionele incremental backups. Het voordeel daarvan is dat het "incremental forever" is, je hoeft dus nooit een verse full backup te maken.
Borg ziet er interessant uit!

Een ander alternatief dat ik heb gevonden is een LUKS partitie aanmaken op een iSCSI device. Dus dan wordt de backup server puur een iSCSI target en heeft hij verder helemaal geen kennis van wat er gebeurt. Nadeel kan wel zijn dat iSCSI gevoeliger is voor storingen.

Maar ik ga Borg binnenkort eens uitproberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 29-03-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
• Om wat voor systeem gaat het?
Ik wil een home server gaan bouwen. Deze moet back-ups maken van een MBPr en een desktop PC. Daarnaast wordt het een media server (Plex) die transcode naar chromecast/ps4. Hardware is nog flexibel. Nu zit dit in mijn hoofd:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,50€ 58,50
1ASRock B250M-HDV€ 75,95€ 75,95
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 112,95€ 225,90
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 59,-€ 59,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,17

• Wat ben je van plan met het systeem?
Media streamen hoofdzakelijk, daarnaast back-up voor foto's.

• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar lekker werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen? En hoe ver wil je daarin gaan?
Ik houd van zelf instellen, tot iets-boven-gemiddelde waardes.

• Heb je liever wat recentere software of ga je puur voor stabiliteit?
Recente software. Systemen als docker wil ik graag gebruiken. Omdat de server redelijk wat kracht heeft wil ik in de toekomst wat meer taken hiernaartoe gaan verplaatsen en er wellicht mee experimenteren.

• Welke Desktop omgeving heeft je voorkeur?
Geen voorkeur.

• Welke distributies heb je al geprobeerd, en wat beviel er niet aan?
Windows Home Server, hier kon ik bijvoorbeeld geen AFP in instellen. Sonarr werkte niet optimaal etc.
Ubuntu in VM was te traag voor Plex transcoding. Daarom wil ik nu graag docker met goede performance.

• Zit je aan bepaalde closed source softwarepakketten/ drivers vast?
Nee

Ik zit heel erg met het file systeem. De media schijf maakt mij niet zoveel uit. Alles wat daar op staat is jammer, maar helaas. De back-up wil ik wel graag goed hebben. Ik zit daarom nu naar FreeNAS te kijken, maar ik ben er nog niet achter of het mogelijk is om 1 schijf niet redundant te hebben, en de andere 2 in RAID.

Wat mij heel erg tegen staat is dat ik in de toekomst (als er meer geld is) ik graag naar een RAIDZ1/2 zou willen gaan, maar dit erg lastig lijkt bij FreeNAS. Daarom heb ik gekeken naar CentOS met BTRFS. Lijkt mij een enorm interessant file systeem, maar mist de handige interface van FreeNAS en betekent een heleboel handwerk. Voordeel is wel native docker (FreeNAS maakt een VM aan waar een docker in zit, dit geeft mij kriebels.) en enorme instelbaarheid.

Mediagrab-docker:
  • Radarr
  • Sonarr
  • Headphones
  • SABnzbd
  • qTorrent
  • NZBHydra
  • PlexPy
Plex-docker:
  • Plex
Internet-docker:
  • Nginx
  • Lets Encrypt
  • NextCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian Stretch? Bijna uit als Stable, recentere software dan CentOS en ook een grotere keus aan software in de repo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Hero of Time schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:00:
Debian Stretch? Bijna uit als Stable, recentere software dan CentOS en ook een grotere keus aan software in de repo.
Ja, ik zit nu in een VM een beetje te klooien met een headless server. Ik was redelijk gecharmeerd van het geklik-gemak van FreeNAS. Ik was al bij Rockstor gekomen omdat btrfs mij erg prettig lijkt om met de tijd het systeem uit te breiden. Nu kan dit natuurlijk met iets meer werk ook met Debian, wat naar wat ik lees wel super stabiel is. Keuzes, keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Whehe, ik kom een directory met oude kernel modules tegen op mijn desktop, en die laat zien dat mijn huidige Debian Testing/XFCE installatie uit 2009 stamt. Inmiddels aan zijn derde moederbord en weet ik hoeveelste disk bezig is, en nog steeds probleemloos draait.
* AlterEgo kan niet verzinnen waarom je iets anders zou draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Cyleo schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 18:00:
Ja, ik zit nu in een VM een beetje te klooien met een headless server. Ik was redelijk gecharmeerd van het geklik-gemak van FreeNAS. Ik was al bij Rockstor gekomen omdat btrfs mij erg prettig lijkt om met de tijd het systeem uit te breiden. Nu kan dit natuurlijk met iets meer werk ook met Debian, wat naar wat ik lees wel super stabiel is. Keuzes, keuzes.
Om de stabiliteit hoef je het niet te doen, beide producten zijn gewoon stabiel.
Zelf doen geeft je meer controle en meer kennis.
Kant-en-klaar is vooral lekker snel.

Als je iemand bent die na installatie op alle knopjes drukt en alle instellingen probeert te veranderen dan is zelf bouwen (bv met Debian) een goede keuze waar je veel plezier aan kan hebben.
Als je geen zin hebt om hier meet te experimenteren iets wil dat een goede ervaring geeft zonder gedoe dan is zo'n kant-en-klaar systeem waarschijnlijk de betere keuze.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Na een tijdje OpenSUSE Tumbleweed te hebben gedraaid, toch geconcludeerd dat het wat te onstabiel lijkt.... KDE bevalt op zich wel, maar misschien kan ik beter een andere distro overwegen (eventueel zonder KDE). de opensuse build service is natuurlijk wel een mooi initiatief waarvan ik al wat gebruik was gaan maken, dus wellicht kan ik daarmee verdeer met een andere distro. Een terugkeer naar Arch Linux overweeg ik ook...

Praktisch gezien zijn CentOS of Ubuntu LTS voor mij de voordehandliggendste distro's (ik moet af en toe wat closed source software gebruiken die daarvoor standaard wordt gepackaged (of SLE-D/S) (ompackagen is zeker met Arch doorgaans een leine moeite trouwens)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Heb je Leap al eens overwogen? Lijkt me namelijk de meest logische stap in geval dat Tumbleweed wel is bevallen, maar nog iets te onstabiel is voor je gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door d1ng op 16-04-2017 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
d1ng schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:27:
Heb je Leap al eens overwogen? Lijkt me namelijk de meest logische stap in geval dat Tumbleweed wel is bevallen, maar nog iets te onstabiel is voor je gebruik.
Dat zou ik inderdaad ook wel kunnen overwegen, maar mijn voorkeur gaat uit naar ofwel een rolling release ofwel een long term supported release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Leap is eigenlijk ook een soort van long term release. De releases in de 42.x serie zijn namelijk de Service Packs van SLES12. Leap 42.1 is dus gebaseerd op SLES12 SP1, 42.2 op SP2. Leap 42.3 zal worden gebaseerd op SP3 enz.

Dit blijft zo doorgaan gedurende de gehele lifetime van SLES (10-13 jaar!). Dit betekent dat het updaten tussen deze "service packs" (oftewel de 42.x releases) geen problemen op moet leveren en je op zijn minst tot 2024 op 42.x kan blijven.

Wat rolling betreft is Debian Unstable misschien ook een idee.

[ Voor 4% gewijzigd door d1ng op 17-04-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
begintmeta schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:50:
[...]

Dat zou ik inderdaad ook wel kunnen overwegen, maar mijn voorkeur gaat uit naar ofwel een rolling release ofwel een long term supported release.
Het hele idee achter 'rolling release' is dat er juist geen releases meer zijn :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je LTS of snelle (maar vaak wel stabiele) updates wil kun je toch echt kijken naar Kubuntu. Weinig issues bij het upgraden (2 keer per jaar verse versie) of een LTS versie die voor langere tijd wordt ondersteund maar wel een recente KDE implementatie heeft. Geen rolling - ik heb de helft van de tijd een niet werkend systeem - release , maar wel redelijk bij.

Jarenlang gewerkt met ArchLinux tot het moment dat ze de stabiliteit maandenlang niet meer op orde hadden. Fijn zo'n rolling release met bleeding edge software die een aantal essentiële zaken op je server slopen die echt wel kritisch waren. Ik wist niet hoe snel ik dit van een server af moest gooien, na drie keer handmatig gerepareerd was het voor mij klaar.

Dus bleeding edge rolling releases is prachtig, vooral voor ontwikkelaars van de distributie die dat doet. Ieder ander heeft daar last van en wil die troep niet. 2 keer per jaar Ubuntu en smaakjes is prima, en mij bleeding edge genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:44

Blokker_1999

Full steam ahead

AlterEgo schreef op woensdag 12 april 2017 @ 19:34:
Whehe, ik kom een directory met oude kernel modules tegen op mijn desktop, en die laat zien dat mijn huidige Debian Testing/XFCE installatie uit 2009 stamt. Inmiddels aan zijn derde moederbord en weet ik hoeveelste disk bezig is, en nog steeds probleemloos draait.
* AlterEgo kan niet verzinnen waarom je iets anders zou draaien.
Dat kan tegenwoordig met zowat elk OS hoor. Waar je 15 jaar terug dat niet moest proberen met Windows klaagt het OS daar vandaag niet meer over en zal het netjes alle drivers aanpassen aan nieuwe hardware. Neemt niet weg dat het altijd leuk is als je zulke dingen tegenkomt :)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blokker_1999 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:24:
[...]

Dat kan tegenwoordig met zowat elk OS hoor. Waar je 15 jaar terug dat niet moest proberen met Windows klaagt het OS daar vandaag niet meer over en zal het netjes alle drivers aanpassen aan nieuwe hardware. Neemt niet weg dat het altijd leuk is als je zulke dingen tegenkomt :)
Dat is dus het mooie waar hij het over heeft. >15 jaar geleden kon dat al probleemloos met Linux. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
d1ng schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:52:
Leap is eigenlijk ook een soort van long term release. De releases in de 42.x serie zijn namelijk de Service Packs van SLES12. Leap 42.1 is dus gebaseerd op SLES12 SP1, 42.2 op SP2. Leap 42.3 zal worden gebaseerd op SP3 enz.

Dit blijft zo doorgaan gedurende de gehele lifetime van SLES (10-13 jaar!). Dit betekent dat het updaten tussen deze "service packs" (oftewel de 42.x releases) geen problemen op moet leveren en je op zijn minst tot 2024 op 42.x kan blijven.

Wat rolling betreft is Debian Unstable misschien ook een idee.
Leap zal ik wellicht ook nog eens bekijken, mijn voorlopige keus is nu maar CentOS 7 geworden. op zich kan ik ook met een andere desktop leven trouwens, dat is nu Gnome.
silverball schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:20:
[...]

Het hele idee achter 'rolling release' is dat er juist geen releases meer zijn :P
Klopt, ik wil weinig releases/grote updates, vandaar dus een rolling release of LTS.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:37:
Als je LTS of snelle (maar vaak wel stabiele) updates wil kun je toch echt kijken naar Kubuntu. Weinig issues bij het upgraden (2 keer per jaar verse versie) of een LTS versie die voor langere tijd wordt ondersteund maar wel een recente KDE implementatie heeft. Geen rolling - ik heb de helft van de tijd een niet werkend systeem - release , maar wel redelijk bij.
Kubuntu is ook een goede optie, de commerciele/closedsource software die ik af en toe moet gebruiken heeft zelf releases voor ubuntu LTS en RHEL en Suse Linux Enterprise (behalve een ,dat ondersteunt alleen RHEL en Ubuntu), maar het is op zich nooit een grote moeite geweest om het te repackagen voor bijvoorbeeld Arch.
Jarenlang gewerkt met ArchLinux tot het moment dat ze de stabiliteit maandenlang niet meer op orde hadden. Fijn zo'n rolling release met bleeding edge software die een aantal essentiële zaken op je server slopen die echt wel kritisch waren. Ik wist niet hoe snel ik dit van een server af moest gooien, na drie keer handmatig gerepareerd was het voor mij klaar.
Ik ben alweer vergeten waarom ik van Arch was afgestapt, echt grote problemen heb ik maar een keer enkele jaren geleden gehad, daarna niet meer (misschien verdring ik wel het een en ander natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je kijkt naar Kubuntu omdat het een andere Desktop Omgeving heeft, kan je beter even in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments kijken voor wat inspiratie naar welke interface je wilt. Want Kubuntu is net als Ubuntu en z'n verschillende smaken een normale release met elke 2 jaar een LTS. De laatste is 16.04, de volgende wordt pas 18.04. Aangezien je Rolling of LTS wilt, zit je bij (K)ubuntu vast aan 16.04. Het is nog wel recenter dan CentOS 7, die al z'n wat meer gedateerde packages laat zien, maar ook hier ga je uiteindelijk met wat oudere software zitten en na de standaard support komt er alleen nog in Main updates. Alles in Multiverse en Universe vallen dan weg.

Iets dat wat recenter is, is Debian Stretch en voor Rolling zit je iets veiliger met Testing dan met Unstable. Er zit ook een redelijk groot verschil in mentaliteit tussen LTS en rolling, dus ga met jezelf in conclaaf wat je belangrijker vindt: stabiel en weinig updates of meer met de tijd meelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:50:
[...]

Met een moderne distro maakt dat nu niet zoveel meer uit als onderscheid.

Neem Fedora, die heeft een system-upgrade mogelijkheid die probleemloos werkt. Upgraden is niet meer dan het installeren van een update geworden zonder kopzorgen.

Belangrijker is een distro te kiezen die past bij je hardware en of het stabiel moet zijn. Moderne hardware = laatste (stabiele) versies aan kernel en software pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Hero of Time schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:41:
[...]

Dat is dus het mooie waar hij het over heeft. >15 jaar geleden kon dat al probleemloos met Linux. ;)
Heh, mijn huidige install van Gentoo op m'n main bak is van 2008. Had toen een nieuwe install gedaan omdat ik 64bit hardware had gekocht en zodoende wou overschakelen naar een 64bit install.
Ondertussen heeft die install dus ook wel al wat meegemaakt. Niet zoveel hardware changes though. De CPU is van 2009 (AMD Phenom II x4 955 welke nog altijd goed (maar warm) werkt). Mobo is van 2011-2012 ergens.

Ineens het mooie aan AMD ook trouwens, sockets die enorm lang meegaan. als je CPU nog meegaat hoef je niet ineens terug een smak geld neerleggen voor een nieuwe CPU als je enkel een nieuw mobo wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Blokker_1999 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:24:
[...]

Iedereen stond toch te schreeuwen hoor toen ik zei dat ik m'n Win10-installatie braafjes overgezet had van m'n Phenom II naar m'n Ryzen :+

Stiekem had ik Debian wél opnieuw geïnstalleerd, maar die had al een upgrade van Wheezy naar Jessie en dan Stretch gezien O-)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Master
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-12-2021

Mr.Master

a dog in the night

Hero of Time schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:20:

Iets dat wat recenter is, is Debian Stretch en voor Rolling zit je iets veiliger met Testing dan met Unstable. Er zit ook een redelijk groot verschil in mentaliteit tussen LTS en rolling, dus ga met jezelf in conclaaf wat je belangrijker vindt: stabiel en weinig updates of meer met de tijd meelopen.
Heb jij enig idee wanneer stretch stable uit gaat komen? Enige tijd geleden las ik ergens in juni, maar kan dit nergens meer terug vinden. Het heeft al de status "frozen" sinds februari, maar ik kan niet zogauw op de website van Debian vinden wanneer de release dan echt plaats gaat vinden. Volgens de status van vorige maand zijn er nog wat bugs te fixen in de stable release: https://lists.debian.org/...nce/2017/04/msg00008.html

"What we can do is be aware that devices can be compromised, and anything that has software in it is going to be vulnerable. It's going to have bugs." ~ Avi Rubin ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Master

Mr.Master

a dog in the night

Beetje offtopic: Wat me ook even bezig houdt is dit: nieuws: Software als Kodi en VLC is kwetsbaar voor hack via kwaadaardige onde...

Ik zie in de begeleidende video dat ze "the proof of concept" in Windows 10 laten zien, maar aangezien Kodi en VLC op veel platformen beschikbaar is, waaronder Linux, ben ik benieuwd of dat 'vnc' trucje ook onder Linux werkt. Lijkt me wel, aangezien de kwetsbaarheid in de app zelf zit. Iemand die dit al heeft getest, of meer weet?

"What we can do is be aware that devices can be compromised, and anything that has software in it is going to be vulnerable. It's going to have bugs." ~ Avi Rubin ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mr.Master schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 01:01:
[...]

Heb jij enig idee wanneer stretch stable uit gaat komen? Enige tijd geleden las ik ergens in juni, maar kan dit nergens meer terug vinden. Het heeft al de status "frozen" sinds februari, maar ik kan niet zogauw op de website van Debian vinden wanneer de release dan echt plaats gaat vinden. Volgens de status van vorige maand zijn er nog wat bugs te fixen in de stable release: https://lists.debian.org/...nce/2017/04/msg00008.html
Geen idee, ik had 'm al verwacht eigenlijk. En hoe kom je erbij dat de freeze pas sinds februari is? In december was dat al het geval vziw. Kan zo even gauw niet vinden waar ik dat precies had gelezen, maar was bij een bug report van een package. Weet alleen niet meer welke.
Mr.Master schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 01:07:
Beetje offtopic: Wat me ook even bezig houdt is dit: nieuws: Software als Kodi en VLC is kwetsbaar voor hack via kwaadaardige onde...

Ik zie in de begeleidende video dat ze "the proof of concept" in Windows 10 laten zien, maar aangezien Kodi en VLC op veel platformen beschikbaar is, waaronder Linux, ben ik benieuwd of dat 'vnc' trucje ook onder Linux werkt. Lijkt me wel, aangezien de kwetsbaarheid in de app zelf zit. Iemand die dit al heeft getest, of meer weet?
Dat is enorm off-topic en vereist een apart topic, in principe in Beveiliging & Virussen. Het is een security ding tenslotte. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Hero of Time schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 07:58:
[...]

Geen idee, ik had 'm al verwacht eigenlijk. En hoe kom je erbij dat de freeze pas sinds februari is? In december was dat al het geval vziw. Kan zo even gauw niet vinden waar ik dat precies had gelezen, maar was bij een bug report van een package. Weet alleen niet meer welke.
Nou, dat staat hier: https://lists.debian.org/...nce/2017/02/msg00001.html

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 24-05-2017 09:54 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, dan was wat ik had gelezen de voorbereidingen op de freeze. Een freeze duurt namelijk vaak meerdere maanden en in je eerdere link was het bericht van april en staat er dat ze nog wat blockers hebben om 't af te ronden. Ik had niet in zo'n korte tijd verwacht (anderhalf tot 2 maanden) dat ze al helemaal klaar zouden zijn.

Omdat ze enorm hameren op het werkend hebben van de upgrade van Jessie is dat de voornaamste reden dat er nog geen release is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Voor de freeze is er meestal al een "soft-freeze":

The Release Team maintains a calendar with important dates. The next milestones are 5 December 2016 (forced 10-day migration delay), 5 January 2017 (soft freeze, deadline for new source packages or letting packages re-enter "Stretch"), and 5 February 2017 (full freeze for "Stretch": all changes to "Stretch" will require approval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Master

Mr.Master

a dog in the night

De releasedatum van Debian Stretch is inmiddels bekend: 17 juni aanstaande. https://lists.debian.org/...nce/2017/05/msg00002.html
Hi,

Release date
============

We plan to release on 2017-06-17.

If you want to celebrate it, please consider attending a Debian release
party, or hosting your own! See
https://wiki.debian.org/ReleasePartyStretch for more information.
Ben benieuwd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expresso
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-08 18:30
Ik heb nu al een paar weken lang Solus draaiend. Lekker stabiel en simpel, maar nog steeds een restant van de Windows mentaliteit over :( Je kan een package uninstallen, maar eopkg weet dus niet hoe dependencies ervan te vinden en op te ruimen. Je moet het dus allemaal met de hand doen. Dit vind ik niet prettig.

Dus nu ben ik op zoek naar een distributie die aan de volgende eisen voldoet:
  • Rolling release
  • Package manager die dus ook onnodige packages kan opruimen (die dus als dependency van het eea mee zijn gekomen).
  • Handige package manager UI die alles een beetje netjes georganiseerd heeft in catagoriën, of anderszins een oplossing heeft om snel te vinden wat ik zoek.
  • Installeren en gelijk aan de gang zonder eerst 150 dingen te moeten regelen en in /etc te moeten duiken.
  • Stabiel (Solus is dit)
  • Mooi (budgie vond ik erg prettig werken, maar ik kan mij aanpassen).
Ik zoek dus long-term vervanging voor Windows, maar dan op een manier die betrouwbaar is en mijn harddisk niet opvult met packages waarvan ik noch de package manager ook maar enig idee hebben of die wel nodig zijn.

O, ja: twee packages heb ik wel nodig om te overleven :) : mumble en spotify.

Is kaos soms de oplossing voor mijn vraag? Doet octopi netjes zijn werk? Is er een betere oplossing?

p.s. Ik heb ervaring met Gentoo, dus weet ongeveer hoe ik dingen gedaan moet krijgen op de CLI. Ik heb gewoon geen zin meer in het bezoeken van de CLI om iets gedaan te krijgen met het systeem, dat moet gewoon allemaal zo veel mogelijk automatisch geregeld worden (ja, ik ben lui). Void, Gentoo en Slackware zijn dus niet echt de opties waar ik naar op zoek ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:42
Wat heb je al geprobeerd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Expresso schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:16:
Ik heb nu al een paar weken lang Solus draaiend. Lekker stabiel en simpel, maar nog steeds een restant van de Windows mentaliteit over :( Je kan een package uninstallen, maar eopkg weet dus niet hoe dependencies ervan te vinden en op te ruimen. Je moet het dus allemaal met de hand doen. Dit vind ik niet prettig.

• Rolling release
  • Package manager die dus ook onnodige packages kan opruimen (die dus als dependency van het eea mee zijn gekomen).
  • Handige package manager UI die alles een beetje netjes georganiseerd heeft in catagoriën, of anderszins een oplossing heeft om snel te vinden wat ik zoek.
  • Installeren en gelijk aan de gang zonder eerst 150 dingen te moeten regelen en in /etc te moeten duiken.
  • Stabiel (Solus is dit)
Ik zoek dus long-term vervanging voor Windows, maar dan op een manier die betrouwbaar is en mijn harddisk niet opvult met packages waarvan ik noch de package manager ook maar enig idee hebben of die wel nodig zijn.

Is kaos soms de oplossing voor mijn vraag? Doet octopi netjes zijn werk? Is er een betere oplossing?

p.s. Ik heb ervaring met Gentoo, dus weet ongeveer hoe ik dingen gedaan moet krijgen op de CLI. Ik heb gewoon geen zin meer in het bezoeken van de CLI om iets gedaan te krijgen met het systeem, dat moet gewoon allemaal zo veel mogelijk automatisch geregeld worden (ja, ik ben lui). Void, Gentoo en Slackware zijn dus niet echt de opties waar ik naar op zoek ben.
Arch? Is misschien alleen niet het stabielste, Arch is best bleeding-edge. Voor de rest voldoet het wel.

Als je het niet handmatig wil installeren kan in je aanraden om Antergos te pakken, wat in feite een 'installer' is voor Arch.

Hoe een distro eruit ziet heeft niet zoveel te maken met de distro, maar eerder met de desktopomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nekronek0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 17:32
@Expresso Misschien is [url href=https://www.sabayon.org]Sabayon[/url] wat voor je? Dit is een rolling distro gebaseerd op Gentoo. Ik heb het gisteren geinstaleerd in een VM, het lijkt wel fijn te werken. Ze zijn best up to date, maar niet zo bleeding edge als Arch. Kernel upgrades gaan ook (nog?) niet automatisch, dus het is al vrij lastig om je hele systeem te breken.

En anders misschien Debian Testing? Ik heb Debian Testing twee jaar geleden geinstalleerd en nog nooit problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
Manjaro, gebaseerd op arch
  • Rolling releases
  • Package manager ui is gewoon schil om arch pacman heen, dus in orde en je kan altijd terug naar cli
  • Out of the box goed geconfigureerd
  • Stabiel
  • Verschillende varianten met DE's te downloaden, dus een mooie variant is wel te kiezen
Met budgie is bij de community editions te downloaden: https://manjaro.org/community-editions/

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online

• Rolling release
  • Stabiel (Solus is dit)

Herkenbaar. Ik heb een hele riedel distributies uitgeprobeerd en uiteindelijk steeds weer uitgekomen bij Fedora. Rolling release is leuk maar modern, stabiel, gebruiksgemak is voor mij belangrijker op een machine die het gewoon moet doen.

Eens in de zes maanden weliswaar een nieuwe release maar met een upgrade tool die gewoon goed werkt zonder herinstallatie. Dat neem ik dan maar op de koop toe. Veel verschillende mogelijkheden met Fedora Spins en Labs.

Fedora Magazine is ook top. https://fedoramagazine.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 10:25
Voor mijn virtuele servers gebruik ik altijd centos maar voor mijn desktop zit ik op mint. Heel tevreden over, heb er nooit last mee. Klooien met linux doe ik al genoeg op mijn servers. Desktop versie moet gewoon stabiel zijn en goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Dus nu ben ik op zoek naar een distributie die aan de volgende eisen voldoet:[List]
(...)
Een stabiele rolling release... dan denk ik aan openSUSE thumbleweed of evt Debian testing.
Check
Check
Check (Yast voor openSUSE, synaptic voor Debian)
Ook dit is voor beide redelijk in orde, hoewel Debian en zeker openSUSE niet de allerduidelijkste installeers bevatten is het allemaal prima te doen. SUSE bevat Yast, een grafische configuratietool die je kan beschouwen als het Windows configuratiescherm voor Linux. Het debian ecosysteem is wordt (relatief) veel gebruikt en de repo's bevatten een slag meer software.
Ik denk dat je bij beide wel goed zit, openSUSE thumbleweed maakt gebruik van snapshots. Ongeveer 5x per week worden alle pakketten tegelijk gebakken, in plaats van allemaal los in de repo gegooid. Deze worden dan ook allemaal tegelijk uitgebracht. Zo zit het wat dichterbij een reguliere distributie, maar heb je toch de voordelen van een rolling release.

Debian staat er om bekend een stabiele distributie te leveren. Paketten komen testing binnen als ze voor een bepaalde tijd binnen unstable hebben gezeten.
• Mooi (budgie vond ik erg prettig werken, maar ik kan mij aanpassen).[/List]
Dit ligt vooral aan de desktop omgeving die je kiest. Als je solus kan waarderen is Gnome met de dash to dock extensie wellicht wat. Lees anders deze topicstart eens....

Ik heb de distributies beide gebruikt en was eigenlijk zeer tevreden. Ik draai tegenwoordig op mijn eigen machines toch Fedora, omdat Gnome op die distributie net een slag lekkerder/vlotter werkt dan op Debian en openSUSE. Rolling release is natuurlijk heel mooi, maar ik kan nu elk half jaar vrijwel pijnloos upgraden via een grafische tool, en nog steeds een van de laatste Gnome versies draaien en een recente kernel. Wat wil je nog meer? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Beste NOS-ers

Vraagje van een Windows adept...

Om mijn zoontje (10) wat meer met verschillende OS-en in aanraking te laten komen, heb ik ooit een HP Probook voor hem ingericht met MacOSX (El Capitan inmiddels).

Windows 8/8.1 en 10 kent hij (game PC en huiskamer PC), maar Linux niet (nauwelijks).

Mijn bedoeling is de probook een multiboot Mac OSX / Windows / Linux te maken, zodat hij lekker kan switchen. Alleen.....welke linux versie met welke DE?

Ik ken Ubuntu redelijk en ElemantaryOS in mindere mate, maar wellicht hebben jullie leuke en/of goede ideeën waar ik naar zou kunnen kijken voor hem?

Het is (nog) spelenderwijs ontdekken. Hier en daar wat grafisch en bezig met videootjes knippen en dat is het wel. De aangeschafte arduino zal t.z.t. wel gebruikt gaan worden, maar dat zal vanaf elk OS kunnen (denk ik?).

edit: Linux Mint Cinnamon ga ik eens proberen.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon een distro pakken die meerdere desktopomgevingen in de repo heeft en die allemaal installeren. Dan bij het inloggen eens een andere sessie kiezen en zo gaan spelen met de verschillende omgevingen. Hoe het van achteren werkt met package management is niet van belang voor een 10-jarige. Voor de meeste eigenlijk niet eens, gemak en voldoen aan bepaalde wensen of verwachtingen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Hero of Time Daar zit wel iets in eigenlijk ja, dankjewel. Een korte zoekactie levert me niet echt inzicht op; waar kan ik vinden welke distro veel DE's ondersteunt? Een suggestie mag ook uiteraard. ;)

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 10:33
albino71 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:37:
@Hero of Time Daar zit wel iets in eigenlijk ja, dankjewel. Een korte zoekactie levert me niet echt inzicht op; waar kan ik vinden welke distro veel DE's ondersteunt? Een suggestie mag ook uiteraard. ;)
Manjaro! (Om mezelf nog maar eens te herhalen) :Y)

De community editions zijn er in de smaken budgie, cinnamon, deepin, i3, lxde, Lxqt/Calamares en mate, terwijl de officiele downloads zijn te krijgen met XFCE, KDE & GNOME. Via distrowatch (https://distrowatch.com/search.php?desktop=LXQt) kun je zoeken naar distros met een bepaalde DE, maar bovenstaande selectie lijkt me al een leuk startpunt.

Voordeel van manjaro vind ik de goede wiki, en dat het gebaseerd is op arch. Die is snel, en heeft ook een uitstekende wiki. Omdat Manjaro arch based is werkt alles wat de arch wiki beschrijft ook op manjaro, dus voor tips/info/hulp kijk ik eerst in de manjaro wiki en daarna in die van arch.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Hero of Time en @Jogai : Hartelijk dank voor de tips en links. Heb niet het geduld momenteel om er heel veel lezen in te stoppen en ga voor nu voor Ubuntu LTS.
Manjaro ga ik t.z.t. wel checken.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Bedenk wel dat de standaard Desktopomgeving van Ubuntu uitgefaseerd wordt, dus je wellicht beter een andere DE kan pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Master

Mr.Master

a dog in the night

Spannend, de release kan elke minuut zijn van Debian Stretch! Hier kun je het tot in detail volgen: https://micronews.debian.org/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mr.Master schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:34:
Spannend, de release kan elke minuut zijn van Debian Stretch! Hier kun je het tot in detail volgen: https://micronews.debian.org/ :)
Ondertussen zijn de feestjes al bijna afgelopen *O* .. en nog geen release -O- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Master

Mr.Master

a dog in the night

gekkie schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:01:
[...]

Ondertussen zijn de feestjes al bijna afgelopen *O* .. en nog geen release -O- ?
Ja, lijkt even op zich te laten wachten.... ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Vrees dat ik m'n koffers moet gaan pakken op een tijdzonetje op te gaan schuiven om te zorgen dat het nog de 17de blijft voor een release :+

En dan toch https://bits.debian.org/2017/06/stretch-released.html *O* ... alleen laat de frontpage van debian.org er nog niets van zien, zou toch zeggen dat ze dat ook wel voorbereid zouden hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door gekkie op 18-06-2017 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Master

Mr.Master

a dog in the night

En, wat zijn de ervaringen inmiddels met Debian 9, Stretch?

Ik heb ruzie met een niet bestaand "volume group" met als melding: "Failed to connect to lvmetad. Falling back to device scanning. Volume group not found. Cannot process volume group".

En zoals hier: https://lists.debian.org/debian-amd64/2017/05/msg00014.html aangegeven werken deze oplossingen ook niet voor mij, uiteraard "update-grub" uitgevoerd na de beschreven handelingen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
I forgot to mention that

---changing in /etc/lvm from "use_lvmetad=1" to "use_lvmetad=0" 

or commenting out in /etc/defaut/grub

---# GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet"

did not solve the problem

Ik kan natuurlijk deze foutmelding negeren, want voor de rest start het systeem na het unlocken van de disk prima. Maar op de een of andere manier is er een probleem met de volume group. Ook in fstab staat gewoon alles goed.

Een ander puntje wat me opviel is dat tijdens de installatie ik de keuze had om de standaard kernel of de 4.9.0-3 te installeren. Ik heb voor default gekozen, maar dat is alsnog 4.9.0-3 i.p.v. 4.9.0.
En het toetsenbord wil ondanks de juiste configuratie nog afwijken, zoals het "=" teken of de "/" juist op een andere plek zit. Locale, en toetsenbord layout staan ingesteld zoals ik het eerder had en het wel klopte. Ook daar valt het me van op, of je nou Mint, (k)Ubuntu of Debian neemt, het staat nooit in één keer goed.

Tot zover enkele puntjes. Ik heb wederom voor KDE als desktop omgeving gekozen, bevalt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Mr.Master schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:25:

Ik heb ruzie met een niet bestaand "volume group" met als melding: "Failed to connect to lvmetad. Falling back to device scanning. Volume group not found. Cannot process volume group".

En zoals hier: https://lists.debian.org/debian-amd64/2017/05/msg00014.html aangegeven werken deze oplossingen ook niet voor mij, uiteraard "update-grub" uitgevoerd na de beschreven handelingen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
I forgot to mention that

Ik kan natuurlijk deze foutmelding negeren, want voor de rest start het systeem na het unlocken van de disk prima. Maar op de een of andere manier is er een probleem met de volume group. Ook in fstab staat gewoon alles goed.

Een ander puntje wat me opviel is dat tijdens de installatie ik de keuze had om de standaard kernel of de 4.9.0-3 te installeren. Ik heb voor default gekozen, maar dat is alsnog 4.9.0-3 i.p.v. 4.9.0.
En het toetsenbord wil ondanks de juiste configuratie nog afwijken, zoals het "=" teken of de "/" juist op een andere plek zit. Locale, en toetsenbord layout staan ingesteld zoals ik het eerder had en het wel klopte. Ook daar valt het me van op, of je nou Mint, (k)Ubuntu of Debian neemt, het staat nooit in één keer goed.

Tot zover enkele puntjes. Ik heb wederom voor KDE als desktop omgeving gekozen, bevalt prima.
Ik draaide het al op m'n laptops, dus daar weinig veranderingen op een klein bosje updates na.

En die LVM melding die negeer ik al een tijdje :o.

Op m'n homeserver wel wat issues tegen gekomen in wat scriptmeuk die ifconfig output parsed, waar kennelijk wat in de layout veranderd was waardoor de regex het niet meer deed.
Nu nog wat kleine dingen over zoals overwippen van php5 naar php7 op wat VM's .. en gitlab vm heeft er de brui aan gegeven dus dat is ook nog een aandachtspuntje.

Kernel's bak ik over het algemeen zelf, dus ook daar weinig spannends.

Achja zo kom je weer eens in je sources list, waarje nog een comment regels met etch of lenny ziet staan :+, misschien uiteindelijk toch weer eens een mooie verse reinstall doen (ooit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mr.Master schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:25:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
I forgot to mention that

Gebruik je LVM? Als je een verse installatie hebt gedaan en voor de default partitionering hebt gekozen wel. Hoe ziet je schijfindeling er uit? Ik krijg die melding namelijk niet op m'n Sid systemen, maar nou heb ik daar ook geen LVM op staan. ;)
Ligt compleet aan welke package geselecteerd wordt voor installatie. De versie-loze is het meta-package dat altijd de laatste kernel zal binnenhalen, die met versienummer zal op die blijven. Stel dat er een iets grotere kernel update komt en verandert van 4.9.0-3 naar 4.9.0-4, dan zal je die met de eerste optie wel krijgen en de tweede niet.

Hoe bedoel je dat de tekens op een andere plek zitten? Wat is je fysieke layout en wat heb je geselecteerd bij installatie? Zie je een verschil tussen de indeling in je GUI en op een TTY? Want het lijkt aan je DE, KDE in dit geval dus, te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gekkie schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:23:
Vrees dat ik m'n koffers moet gaan pakken op een tijdzonetje op te gaan schuiven om te zorgen dat het nog de 17de blijft voor een release :+

En dan toch https://bits.debian.org/2017/06/stretch-released.html *O* ... alleen laat de frontpage van debian.org er nog niets van zien, zou toch zeggen dat ze dat ook wel voorbereid zouden hebben.
Nu nog de backports zodat ik een recentere kernel kan installeren :p

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Master

Mr.Master

a dog in the night

@Hero of Time Ik gebruik inderdaad LVM. Zou het dan komen doordat de drive nog gelocked is, je deze foutmelding krijgt? Want dan snap ik het wel dat ie niet kan connecten of geen volume group kan vinden als de drive zelf nog niet unlocked is. Het is ook trouwens de eerste keer dat ik LVM gebruik, om het uit te proberen. Eerder met Debian 8, Jessie, had ik dit probleem inderdaad niet omdat ik geen LVM gebruikte.

Bij het partitioneren heb ik voor de gehele drive gekozen, en de hele drive geëncrypt. Dus geen aparte partities voor swap of home.

Fysieke layout is US. Geen verschil tussen TTY en DE. Dus ik denk dat ik wellicht gewoon iets over het hoofd heb gezien, of telkens een fout maak met het selecteren in de setup. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Mr.Master, voor je toetsenbord, even dpkg-reconfigure keyboard-configuration draaien en de vragen opnieuw invullen.

Voor LVM, tja, het zou kunnen komen door je encryptie. Ik heb dat echter niet meegemaakt vorig jaar toen 't nog Testing was. Alleen tijdens installatie zat 't te klooien om het encrypted volume niet te vinden na het aanmaken, maar dat was een fout in de installer. Ik zou het eens moeten testen in een VM, maar heb echter voorlopig niet de tijd ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Borromini schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:37:
[...]

Nu nog de backports zodat ik een recentere kernel kan installeren :p
Bak je hem zelf .. verser dan uit eigen oven ga je hem niet krijgen :p
4.12-rc5 hier thans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet het, maar daar heb ik echt geen zin in. Ik doe het al voor LEDE, da's al goed genoeg :P. Hele idee van Debian voor mij was een zo onderhoudsvriendelijke distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Haha mjah LEDE laat ik nu juist weer bouwen, ieder zo z'n hobby :p

Met encrypted disks vind ik overigens de timeouts van cryptdisk (device busy) bij een shutdown irritanter (vooral omdat ze nogal lange timeouts hebben en het altijd faalt).

Hmm kom zo langzamerhand toch nog wat meer gesloopte dingetjes tegen, maar goed dat krijg je met meuk die niet via packages is geinstalleerd maar gecompileerd is tegen oude mysql libs en dergelijken.

[ Voor 33% gewijzigd door gekkie op 19-06-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:04:
Ik weet het, maar daar heb ik echt geen zin in. Ik doe het al voor LEDE, da's al goed genoeg :P. Hele idee van Debian voor mij was een zo onderhoudsvriendelijke distro.
Dan gooi je er Experimental bij en sleur je kernel 4.11 naar binnen. :z ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm m'n eigen dyndns service lag ook plat, bleek uiteindelijk een simpele python dist-package te zijn die conflicteerde .. ahwel weer een service die het weer doet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hero of Time schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:06:
[...]

Dan gooi je er Experimental bij en sleur je kernel 4.11 naar binnen. :z ;)
Ik hou het liever netjes voorlopig. Heb experimental net uitgeschakeld O-)

Je zou denken dat de backports ook beschikbaar komen als de stable wordt vrijgegeven... Maar neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sowieso, kernel 4.9 is longterm. Als er iets met hardware support is, zit je daar toch wel goed mee. En backports komt pas als er echt iets nieuws is dat de moeite waard is. Is er echt zo'n gigantisch verschil tussen 4.9 en 4.10/4.11 dat je daar heen moet? Volgens mij duurt het een paar maanden voordat er iets in backports verschijnt omdat alles toch al redelijk recent is bij het uitkomen van een nieuwe Stable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
En anders wordt het wachten op 4.14, dat gaat weer een LTS (door GregKH) worden, aardige kans dat die dan wel gebackport gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hero of Time schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:38:
Sowieso, kernel 4.9 is longterm. Als er iets met hardware support is, zit je daar toch wel goed mee. En backports komt pas als er echt iets nieuws is dat de moeite waard is. Is er echt zo'n gigantisch verschil tussen 4.9 en 4.10/4.11 dat je daar heen moet?
Skylake-ondersteuning zou pas helemaal in orde zijn vanaf 4.10... Ik wacht wel dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bron? Want Skylake is al aardig oud. Zelfs Windows 7 draait er nog op. Ik kan het eigenlijk niet voorstellen dat jaren na de introductie van het platform de kernel nu pas de boel op orde heeft ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi allemaal!

Ik ben TechGeek en ik heb een oude Acer met windows XP erop op zolder staan.
Ik ben ook een nieuwkomer in het Linux-gebied, en ik vroeg me af of er een distributie is die prima op die ouwe desktop kan draaien.

Groetjes,
TechGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 17:04

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Vrijwel elke distro zal daar op werken. Maar voor snelheid kan het handig zijn om een variant te zoeken met een lichte windowmanager, zoals bijvoorbeeld Xubuntu heeft met de XFCE wm.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 18:17
Kees schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:23:
Vrijwel elke distro zal daar op werken. Maar voor snelheid kan het handig zijn om een variant te zoeken met een lichte windowmanager, zoals bijvoorbeeld Xubuntu heeft met de XFCE wm.
Ligt wel een beetje aan de specificaties, er zijn genoeg XP-machines die draaien op een Pentium 3, maar je hebt er ook zat die kwamen met een simpele dualcore of zelfs meer. Mensen draaiden XP erg lang natuurlijk.

Dus, @Verwijderd, wat zijn de specificaties? Daarmee kan je dan wel enigszins gokken welke combi van OS en DE gaat werken. Als je het niet weet, dan zoals Kees zegt: Een Xubuntu of Lubuntu draait altijd wel, op nagenoeg alle hardware (XFCE/LXDE draait ook prima op een Raspberry Pi, bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hangt niet alleen van de processor af, ook van de hoeveelheid geheugen (die soms toen nog minimaal was).
Maar goed heb zelf nog een paar XP laptops (met 256 en 512mb geheugen whoot) voorzien van debian + LXDE en daarmee geschikt gemaakt voor wat single window browser werk. En dat werkt op zich voor het doel nog prima omdat LXDE relatief weinig geheugen opsouppeert.

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 23-06-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
gekkie schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:59:
Hangt niet alleen van de processor af, ook van de hoeveelheid geheugen (die soms toen nog minimaal was).
Maar goed heb zelf nog een paar XP laptops (met 256 en 512mb geheugen whoot) voorzien van debian + LXDE en daarmee geschikt gemaakt voor wat single window browser werk. En dat werkt op zich voor het doel nog prima omdat LXDE relatief weinig geheugen opsouppeert.
Weet ik, de processor noemde ik voornamelijk om een tijdperk aan te wijzen :P Moet zeggen dat ik wel merk dat CPU nog belangrijker is dan memory in nieuwere DE's; KDE op Arch op een i3-330UM met 4 GB memory gooit de CPU al snel richting 100% wanneer ik een browser en een lichte texteditor open heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Merethil schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:22:
[...]
Weet ik, de processor noemde ik voornamelijk om een tijdperk aan te wijzen :P Moet zeggen dat ik wel merk dat CPU nog belangrijker is dan memory in nieuwere DE's; KDE op Arch op een i3-330UM met 4 GB memory gooit de CPU al snel richting 100% wanneer ik een browser en een lichte texteditor open heb.
Mjah een van de redenen voor mij om het bij XFCE te houden. Aardig te customizen, maar er blijven tenminste genoeg resources over voor het geen IK ze op dat moment wil besteden. Al blijven browsers (dan wel sites) een ramp qua slurpen, eigenlijk op een bezopen niveau, laat wel zien dat het hele webgebeuren eigenlijk een bijzonder inefficiente graph/display library is :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
gekkie schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:16:
[...]

Mjah een van de redenen voor mij om het bij XFCE te houden. Aardig te customizen, maar er blijven tenminste genoeg resources over voor het geen IK ze op dat moment wil besteden. Al blijven browsers (dan wel sites) een ramp qua slurpen, eigenlijk op een bezopen niveau, laat wel zien dat het hele webgebeuren eigenlijk een bijzonder inefficiente graph/display library is :p.
Ja ik moet zeggen dat ik KDE geweldig vind, maar nu settle voor XFCE aangezien het beter draait op oude hardware en vooral ook in virtuele machines.
XFCE met Arch of Debian erachter is naar mijn mening dikke prima voor snelheid + goed te verbouwen naar smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Debian raadt aan om op Skylake- en Kabylake-processors HyperThreading uit te zetten. Het moet niet veel gekker worden met dat spul van Intel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Idd, zie namelijk dit staan:
Please note that the defect can potentially affect any operating system
(it is not restricted to Debian, and it is not restricted to Linux-based
systems). It can be either avoided (by disabling hyper-threading), or
fixed (by updating the processor microcode).
Oftewel, als je OSX of Windows draait kan je ook de pineut zijn. Ik had m'n twijfels welke CPU bakker ik zou nemen voor een eventuele vervanging van m'n PC, mocht dat eens nodig zijn en met dit soort prutswerk zal ik niet snel voor Intel kiezen en gewoon weer een AMD pakken. M'n HTPC is dan toevallig Intel en doet het prima, maar als ik dus nu zou moeten kiezen, met deze informatie, zou ik geen Intel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Borromini schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:40:
Debian raadt aan om op Skylake- en Kabylake-processors HyperThreading uit te zetten. Het moet niet veel gekker worden met dat spul van Intel...
Vooral weer eens vrij lakse reactie en communicatie vanuit intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb een heel slechte ervaring gehad met AMD in laptops, dus mijn laptops zijn sindsdien alleen Intel; maar mijn HTPC en mijn splinternieuwe desktop (Ryzen O+) zijn AMD.

Servertje is ook Intel omdat laag idle-verbruik daarvoor echt wel belangrijk is en AMD kon op dat moment echt niks bieden dat in de buurt kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mjah laptop ook intel, al heb ik een aantal issues rond graphic drivers aan trachten te kaarten (sandy bridge) maar dat kwam of uit op "Sandy Bridge ? Not supported, zoek het maar uit" of mijn bug kwam in de bugzilla terecht in een bug verzameling met nog 100+ andere bugs. Waarbij je dagelijks in de mail een deprimerende update kreeg dat er nog meer bugmeldingen aan waren toegevoegd, maar nimmer een fix of ook maar de indruk dat er aan gewerkt zou worden. Ik heb me uiteindelijk maar uitgeschreven voor die bug.
Vervolgens nog het nodige gezeik omdat die drivers omgebouwd moesten voor voor het skylake drama.

Mweh heb m'n portie intel eigenlijk wel gehad wat dat betreft, maar helaas kom je er op sommige gebieden niet om heen of wegen andere zaken zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Owja, de Intel grafische driver idd. Dat is ook een gebed zonder eind. KDE is er niet altijd even happy mee en mbt power management wil het ook niet altijd even netjes en soepel gaan (bij een eerder werk heel fijn kernel panics genereren bij het gebruikmaken van een Dell docking station, gelukkig had ik net 1 generatie ouder en geen last van). Dan kies ik eigenlijk nog liever voor AMD met de amdgpu driver. Daar heb ik ondertussen wat meer vertrouwen in, al blijft mijn voorkeur bij nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De update voor intel-microcode zat blijkbaar toch al in de Debian-repo's, da's wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, voor maar een select aantal Skylake CPU's. Kaby Lake niet en dan ben je gewoon alsnog de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heeft Intel die update dan niet alleen voor Skylake uitgebracht tot nader order?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:23:
Heeft Intel die update dan niet alleen voor Skylake uitgebracht tot nader order?
Dat zeg ik toch? En de microcode in de Debian repo is van 11 mei dit jaar met o.a. fixed undisclosed errata. Niets over Kaby Lake, alleen Skylake wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmm een irritante bug in mpd in stretch, http mp3 streams kappen er mee na een ongedefineerd aantal minuten (zonder een error in de logs op meest verbose). Uiteindelijk maar de package voor buster (testing) gepakt, wat de laatste upstream is en die even gebouwd op stretch en die werkt prima tot nu toe.

Edit: Hmmm het blijkt uiteindelijk toch mpd niet te zijn (of in iedergeval niet alleen). Probleem bleef maar in iets mindere mate. Uiteindelijk lijkt het nu het gelijktijdig met overgang naar stretch switchen van een iptables naar een nftables based firewall.
In een voorbeeld scriptje voor nftables stond nat (masquerading) met pseudo random ports, lijkt erop dat daar toch nog issues met connection tracking zijn. Nu geswitcht naar persistent ports en geen problemen meer met stoppende radio streams meer.

[ Voor 45% gewijzigd door gekkie op 09-07-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zit te wikken en te wegen wat voor distro ik op mijn thuisserver zal installeren. Vroeger deed ik er echt heel veel mee, en tegenwoordig niet meer. Het betreft een oudere i3 met 16gb (ofzo) geheugen en een areca raidcontroller met een zooitje disks.
Daarop wil ik graag gescheiden omgevingen draaien voor diverse toepassingen, en ondanks dat ik docker charmant vind wil ik dat toch graag in virtuele machines doen omdat ik wellicht ook wat malware-analyse dingen in windows wil kunnen draaien of bijvoorbeeld freenas.

esxi zou mogelijk kunnen, de hypervisor kan op een SSD geinstalleerd worden ipv op de raid array, alleen hoe zit het dan met monitoring/management van de raid-kaart? Nou ja dus eigenlijk niet extreem handig.

Kom ik alleen nog bij ovirt uit, de rest is of betaald, of vereist een gui op de machine (ik vind virtualbox-achtige dingen gewoon geen optie qua remote management). Nu heb ik vaker met ovirt gewerkt maar zit je aan fedora/redhat vast (okay acceptabel), maar was het een paar jaar geleden behoorlijk bagger als er iets stuk gaat, succes met debuggen.

Heeft iemand nog wat meer leuke suggesties? ik heb naar mist.io, ginger, proxmox ed gekeken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:13
Boudewijn schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:30:
ik zit te wikken en te wegen wat voor distro ik op mijn thuisserver zal installeren. Vroeger deed ik er echt heel veel mee, en tegenwoordig niet meer. Het betreft een oudere i3 met 16gb (ofzo) geheugen en een areca raidcontroller met een zooitje disks.
Daarop wil ik graag gescheiden omgevingen draaien voor diverse toepassingen, en ondanks dat ik docker charmant vind wil ik dat toch graag in virtuele machines doen omdat ik wellicht ook wat malware-analyse dingen in windows wil kunnen draaien of bijvoorbeeld freenas.

esxi zou mogelijk kunnen, de hypervisor kan op een SSD geinstalleerd worden ipv op de raid array, alleen hoe zit het dan met monitoring/management van de raid-kaart? Nou ja dus eigenlijk niet extreem handig.

Kom ik alleen nog bij ovirt uit, de rest is of betaald, of vereist een gui op de machine (ik vind virtualbox-achtige dingen gewoon geen optie qua remote management). Nu heb ik vaker met ovirt gewerkt maar zit je aan fedora/redhat vast (okay acceptabel), maar was het een paar jaar geleden behoorlijk bagger als er iets stuk gaat, succes met debuggen.

Heeft iemand nog wat meer leuke suggesties? ik heb naar mist.io, ginger, proxmox ed gekeken.
Ik gebruik zelf proxmox op mijn thuis server, je krijgt een fully fledged hypervisor ervoor terug met op elke node een (web) gui en zo zijn er nog tal van voordelen. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klopt, alleen je betaalt een maandelijkse fee per CPU. Dat vind ik het niet waard. Ik heb geen zin in meer vaste lasten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
Boudewijn schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 13:03:
Klopt, alleen je betaalt een maandelijkse fee per CPU. Dat vind ik het niet waard. Ik heb geen zin in meer vaste lasten.
Hu? Wat? Je hebt toch gewoon de no subscription repos...

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Boudewijn schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:30:

Proxmox is wat je zoekt.

Het mooiste is dan wel als je ZFS draait (dat kan met Proxmox op de host).
Boudewijn schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 13:03:
Dat is alleen voor support, zo'n subscription is niet verplicht. De software is helemaal gratis (vrij, zelfs).

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 19-08-2017 14:27 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.