Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Boudewijn schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:30:
esxi zou mogelijk kunnen, de hypervisor kan op een SSD geinstalleerd worden ipv op de raid array, alleen hoe zit het dan met monitoring/management van de raid-kaart? Nou ja dus eigenlijk niet extreem handig.

Kom ik alleen nog bij ovirt uit, de rest is of betaald, of vereist een gui op de machine (ik vind virtualbox-achtige dingen gewoon geen optie qua remote management). Nu heb ik vaker met ovirt gewerkt maar zit je aan fedora/redhat vast (okay acceptabel), maar was het een paar jaar geleden behoorlijk bagger als er iets stuk gaat, succes met debuggen.

Heeft iemand nog wat meer leuke suggesties? ik heb naar mist.io, ginger, proxmox ed gekeken.
Xen of XenServer van Citrix? Geen GUI vereist. XenServer is meer vergelijkbaar met ESXi, in dat 't een installatie is en dat is 't. Je kan niet super veel meer. Xen los is de community versie die zo'n beetje elke distro wel in z'n repo heeft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Draai zelf al sinds jaar en dag Xen (op Debian (of Debian op Xen afhankelijk van je point of view))
werkt ansich prima en ik heb in iedergeval een volledig OS tot m'n beschikking als host. Who needs a gui, de meegeleverde xl toolstack doet eigenlijk wel alles wat ik wil.
Enige "nadeel" aan Xen is dat ze nogal wat "technical debt" hebben of noem het de wet van de remmende voorsprong. En de vooruitgang helaas wat langzaam gaat (PVH met name).

Overigens wel eigenlijk alleen maar linux VM's en geen MS Windows, als je met windows VM's moet werken wel altijd zorgen dat je paravirtualized drivers installeert .. anders heb je geemuleerde extreem trage meuk als I/O). Op m'n laptop's staat dan weer KVM (met virtualmachine manager) met een nagenoeg onaangeroerde windows 10 VM, voor je weet maar nooit. Maar goed op het moment dat ik dat moet gebruiken kan ik denk ik eerst 2 dagen gaan updaten :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ah kijk, ik interpreteerde het als 5-euro-nogwat-per-maand, en daar had ik geen zin in. Gratis is prima :)

Dank voor de tips mensen!

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb advies nodig voor een (andere) linux distro voor mijn daily driver. Dat is een Lenovo P50 machine met een Intel i7 6700HQ, 16GB RAM, Samsung M.2 SSD en NVIDIA Quadro M1000M graphics.

Ik heb een jaar Xubuntu 16.04 LTS er opgedraaid. Opzich tevreden over, maar waar ik mij regelmatig aan irriteer is het volgende:

- Packages van compilers zijn verouderd. Met name cross compilers die ik gebruik voor embedded software ontwikkeling zijn ondanks beschikbaarheid van PPA's niet de meest recente, zoals 7.x voor gcc-arm-none-eabi (zit nog op 5.4.x uit repo, 17.10 develop heeft die ook nog zie ik, PPA gaat maar tot 6.3.1).
- Ik loop regelmatig tegen bugs en onstabliteit aan in XFCE en Thunar file manager. Het is niet continu, maar zeker wel meerdere keren per week crashes of glitches.
- Wisselen tussen NVIDIA en Intel graphics moet nog altijd met in/uit loggen van X sessie middels proprietary driver. De open source driver voldoet niet aan mijn performance en stabiliteit eisen.
- Opstarten is traag ondanks M.2 SSD, afsluiten hangt regelmatig >10minuten (mogelijk vanwege externe schijf die allang geunmount is en los gekoppeld).

Mijn use case is daily driver, dwz: firefox, LibreOffice/LaTeX, VM's (Windows in VirtualBox), SSH en enkele Steam games (zoals Factorio). Tenslotte ook nog ontwikkel programma's zoals KiCad, Qt Creator, Clion, PyCharm, MPLABX, ModelSim, Altera Quartus en Xilinx ISE. Enkele van deze tools staan niet in de Ubuntu software repositories en worden in princiepe enkel voor Ubuntu ondersteunt.
Verder werk ik ook regelmatig op batterij wegens mijn studie, vandaar wisselen van grafische kaarten, alsook lichte DE om accuduur te rekken (hoewel ik met deze 99Wh accu en <=6W idle+wifi niet mag klagen).

Niettemin zit ik toch te kijken naar een meer bleeding edge installatie zoals een Arch variant (Antergos, Manjaro). Ik heb daar wel mijn twijfels over of het handig is om te installeren op een daily driver machine, ik heb op geen backup machine die voldoet mocht bvb de Wifi driver een paar dagen lang kapot zijn.

Daarintegen word ik wel weer enthiousiast over de packages. Zo zie ik veel tools die ik nu handmatig moet installeren en upgraden gewoon op AUR staan.

Zijn er hier ook nog andere Arch gebruikers/ervaringen? Hoe zwaar valt het onderhoud, met name ook als ik de manuele installatie process skip met de genoemde distros? Gaan er ook wel eens dingen stuk, zoja hoelang? ;-)
En zijn er nog redenen om te kiezen voor Arch/Manjaro of Antergos?
Of juist om Arch niet te kiezen, sta natuurlijk open voor andere distros die ook interessant zijn.

Of ik van DE wissel ben ik nog niet uit. Ik heb eigenlijk neigingen om misschien een tiling of docking WM te proberen zoals i3, aangezien touchpad van de P50 vreselijk werkt (onder Ubuntu, de deadzone is >20px), en ik de trackpoint te infrequent gebruik om aan te wennen. Werkt zo'n WM ook lekker met multi monitors?

Ik ben wel een gebruiker die naar Linux Mint en Ubuntu enkele jaren is overgestapt omdat het distro's zijn "die gewoon werken" (itt Windows bvb :p ) . Ik heb in het verleden ook wel eens Debian geprobeerd, maar ik vond het niet meeleveren van "non-free" NVIDIA en Wifi kaart drivers alleen maar gedoe. Ik snap het princiepe van open source software wel, maar uiteindelijk wil ik wel functionaliteit van de machine bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Fedora, redelijk bleeding edge en stabiel! Ik wil niet meer anders, op mijn X220.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:07
Alleen rawhide zie ik als echt Bleeding Edge, reguliere releases niet echt.

Maar 90% van de klachten die ik lees hebben weinig met de distro te maken...

Eerder een gevalltje configuratiefoutjes...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Instabiliteit en crashes in Xubuntu zijn toch echt te wijten aan de distro. Ik gebruik Debian Unstable en Xfce en Thunar heb ik nog nooit zien crashen, tenzij ik iets heel aparts doe, een bestand is wat vaag of een onderliggende service zit te bokken (thumbnails maken bijvoorbeeld, al doe ik dat zelf niet meer). Mijn omgeving is in principe rock-solid.

@Hans1990, als je software gebruikt die in principe alleen via Ubuntu packages beschikbaar zijn of als broncode te compileren, zou ik naar Debian Testing kijken. Sid/Unstable heeft onlangs GCC 7 gekregen en zou ook in Testing moeten zitten nu. Xfce is bij mij niet kapot te krijgen zoals het ook bedoelt is. Verders zijn non-free zaken gewoon beschikbaar als je dat in je sources.list aangeeft. Bij installatie wordt het als het goed is ook gevraagd of je non-free en contrib zaken wilt hebben. Anders voeg je dat gewoon met de hand toe.

Andere optie is idd wat hierboven is opgegeven: Fedora. Reguliere releases zijn vergeleken met Ubuntu toch echt wel bleeding edge. Ik heb toen ik het een tijd draaide zelfs een nieuwe kernel release gekregen tijdens een normale update, daar hoefde ik geen distro release upgrade voor te doen.

• FireDrunk
Als je echt een stabiele Fedora wil, draai 1 release terug. Dan heb je echt een mooie stabiele release die niet zo gigantisch bleeding edge is.

Mijn server thuis draait nog Fedora 25 bijvoorbeeld. Super fijn.

Even niets...

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
FireDrunk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 07:07:
Als je echt een stabiele Fedora wil, draai 1 release terug. Dan heb je echt een mooie stabiele release die niet zo gigantisch bleeding edge is.

Mijn server thuis draait nog Fedora 25 bijvoorbeeld. Super fijn.
Je bedoelt dus eigenlijk "Mijn server thuis draait sinds vorige maand op Fedora 25", net als de mijne want ik upgrade naar laatste_release-1 als laatste_release uit komt en dat was op 11 Juli.

• FireDrunk
Inderdaad, en zou dan de bedoeling zijn om pas naar 26 te upgraden als 27 uit is.
(En dat is dan ongeveer half Oktober: https://fedoraproject.org/wiki/Releases/27/Schedule)

Even niets...

• Ploink
Jaja, ik geloof er niks van ;)
Fedora heeft een release cycle van een half jaar en F26 kwam pas na 8 maanden uit, dan zou F27 nu al na 3 maanden uit komen :? Gezien de feestdagen in december gok ik dat het Januari wordt.

• FireDrunk
Ook goed, het ging meer over de cycle :)

Even niets...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Release data bij Fedora zijn richtlijnen en het komt pas uit als het af is, itt de release data van Ubuntu die ongeacht de staat gewoon de deur uit gaan. Dat maakt Fedora toch wel prettiger IMO.

• Hans1990
  • Niet online
@Hero of Time Het kan idd een combinatie zijn in Xubuntu.
Ik compileer alleen maar eigen software. De genoemde software pakketen zijn losse installers. De laatste keer dat ik iets heb zelf zitten compilen is GDB server voor ARM die wel Python scripting support had, maar op PPA is die compile optie standaard geactiveerd

De XFCE panels kan ik vrij makkelijk laten crashen door snel context menu's te openen, bijvoorbeeld om een reeks venster af te sluiten.
Thunar loopt (liep?) regelmatig vast als ik een cmake/make build doe terwijl Thunar daar geopend is.
VLC doet regelmatig Xorg nagenoeg freezen (1 frame per 5 seconde oid). Even in ttyS1 duiken en met htop VLC er uit donderen doet wonderen.

Al met al wel vrij irritant.

@FireDrunk Bedoel je dat '90% van problemen' niets met Arch te maken heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee, ik bedoel dat een hoop van die issues niet specifiek zijn voor de distro, maar configuratie issues zijn.

Elke distro kan gewoon goed omgaan met mounts die weg zijn, zolang ze maar op de goede manier gemount zijn. Als jij zelf een externe schijf mount via /etc/fstab, en niet netjes unmount, maar via USB er uit trekt, zul je inderdaad issues hebben.

Nou zeg ik zeker niet dat dat het issue is, maar ik heb diverse distro's gebruikt, en daar dus nog nooit problemen mee gehad, dus ik verwacht dat het een configuratie dingetje is.

Om even heel specifiek op je issues in te gaan:
van compilers zijn verouderd. Met name cross compilers die ik gebruik voor embedded software ontwikkeling zijn ondanks beschikbaarheid van PPA's niet de meest recente, zoals 7.x voor gcc-arm-none-eabi (zit nog op 5.4.x uit repo, 17.10 develop heeft die ook nog zie ik, PPA gaat maar tot 6.3.1).
Hier durf ik niet met zekerheid iets van te zeggen, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat er wel packages te krijgen zijn. Misschien niet altijd via PPA's, maar wel via unstable/testing channels of vanaf andere kanalen.
- Ik loop regelmatig tegen bugs en onstabliteit aan in XFCE en Thunar file manager. Het is niet continu, maar zeker wel meerdere keren per week crashes of glitches.
Heb ik zelf nog nooit meegemaakt, heb je wel eens de logs er op nagelezen wat er precies crashed? Al die applicaties houden volgens mij gewoon logs bij.
- Wisselen tussen NVIDIA en Intel graphics moet nog altijd met in/uit loggen van X sessie middels proprietary driver. De open source driver voldoet niet aan mijn performance en stabiliteit eisen.
Dit is niet distro specifiek, die switch zit in de kernel voor zover ik weet, of wordt een klein beetje in userland gedaan dmv BumbleBee als ik me niet vergis? Dat is niet iets wat Ubuntu gemaakt heeft, ze packagen het hooguit. Misschien dat je daar nog wat kan winnen door nieuwere versies te installeren, maar ik zou niet denken dat andere distro's veel nieuwere packages hebben van dat soort packages.
- Opstarten is traag ondanks M.2 SSD, afsluiten hangt regelmatig >10minuten (mogelijk vanwege externe schijf die allang geunmount is en los gekoppeld).
Dat is prima te debuggen, dmv systemctl blame, en wat debug fuu moet je super makkelijk achterkomen wat er zo traag is.

Het klinkt mij als: Ik wil een bleeding edge systeem, maar ik wil niet debuggen en/of uitzoeken waarom zaken niet werken. Ik wil absoluut niet flamen, maar als je nieuwe dingen wil als moderne compilers, nieuwe drivers, moderne packages, zul je gewoon enige vorm van noodzakelijk debugging/onderzoek moeten accepteren.

Even niets...

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
FireDrunk schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:58:
[...]

Dit is niet distro specifiek, die switch zit in de kernel voor zover ik weet, of wordt een klein beetje in userland gedaan dmv BumbleBee als ik me niet vergis? Dat is niet iets wat Ubuntu gemaakt heeft, ze packagen het hooguit. Misschien dat je daar nog wat kan winnen door nieuwere versies te installeren, maar ik zou niet denken dat andere distro's veel nieuwere packages hebben van dat soort packages.

[...]
Als je moet uitloggen voor het switchen wordt er juist geen bumblebee gebruikt. Misschien een idee om bumblebee te overwegen? (Mocht dat pakket nog bestaan en werken ;) )

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vziw is het Bumblebee project gestopt omdat het nu in de nVidia driver zit. Dat was eerst niet het geval. Ik heb 'm nog wel in m'n repo, dus het zou nog wel als oplossing kunnen dienen.

• Ploink
[...]

Dat is prima te debuggen, dmv systemctl blame, en wat debug fuu moet je super makkelijk achterkomen wat er zo traag is.
Bij mij was het auditd die zo lang stond te wachten en ook altijd mijn logs vol spuugde met nutteloze troep. "dnf erase audit" op mijn kale servertje, good riddance :)

Vroeger vond ik het eenvoudiger, alles rolde over het scherm tijdens boot en als er iets bleef hangen zag je gelijk wat het was. Met de multitreaded boot is het allemaal een stuk minder transparant imho, maar je moet met de tijd mee gaan he?

Ik heb veel gevloekt op systemd in de begin fase met de introductie in F12 F15. Achteraf gezien was Fedora toen TE bleeding edge voor mij, maar inmiddels is het een stuk stabieler gelukkig.

• FireDrunk
Ploink schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:09:
[...]
Bij mij was het auditd die zo lang stond te wachten en ook altijd mijn logs vol spuugde met nutteloze troep. "dnf erase audit" op mijn kale servertje, good riddance :)

Vroeger vond ik het eenvoudiger, alles rolde over het scherm tijdens boot en als er iets bleef hangen zag je gelijk wat het was. Met de multitreaded boot is het allemaal een stuk minder transparant imho, maar je moet met de tijd mee gaan he?

Ik heb veel gevloekt op systemd in de begin fase met de introductie in F12. Achteraf gezien was Fedora toen TE bleeding edge voor mij, maar inmiddels is het een stuk stabieler gelukkig.
Voor een beetje fijne log viewer gebruik ik vaak Cockpit.

Wat eigenlijk vaak voor veel issues genoeg is, is:

Journalctl --since=boot
En
Journalctl --unit=sshd.service (bijvoorbeeld)

Dat blijven mijn meestgebruikte commando's.

Even niets...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ploink schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:09:
Ik heb veel gevloekt op systemd in de begin fase met de introductie in F12. Achteraf gezien was Fedora toen TE bleeding edge voor mij, maar inmiddels is het een stuk stabieler gelukkig.
Huh? Fedora 12 al geleverd met systemd? Volgens https://fedoraproject.org/wiki/Releases/HistoricalSchedules kwam F12 uit in november 2009 en volgens Wikipedia: systemd kwam systemd pas op 30 maart 2010 uit. Fedora doet wel eens nieuwe dingen doorvoeren, maar een init systeem dat nog niet eens de final staat heeft is toch wel apart. Op de Wikipedia pagina staat ook dat Fedora het pas sinds 2010 mee leverde (in F14) en sinds 2011 (met F15) als standaard heeft geïntroduceerd. ;)

• Ploink
@Hero of Time Je hebt gelijk, aangepast :)

• Hans1990
  • Niet online
Nee, ik bedoel dat een hoop van die issues niet specifiek zijn voor de distro, maar configuratie issues zijn.

Elke distro kan gewoon goed omgaan met mounts die weg zijn, zolang ze maar op de goede manier gemount zijn. Als jij zelf een externe schijf mount via /etc/fstab, en niet netjes unmount, maar via USB er uit trekt, zul je inderdaad issues hebben.

Nou zeg ik zeker niet dat dat het issue is, maar ik heb diverse distro's gebruikt, en daar dus nog nooit problemen mee gehad, dus ik verwacht dat het een configuratie dingetje is.

Om even heel specifiek op je issues in te gaan:

[...]

Hier durf ik niet met zekerheid iets van te zeggen, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat er wel packages te krijgen zijn. Misschien niet altijd via PPA's, maar wel via unstable/testing channels of vanaf andere kanalen.

[...]

Heb ik zelf nog nooit meegemaakt, heb je wel eens de logs er op nagelezen wat er precies crashed? Al die applicaties houden volgens mij gewoon logs bij.

[...]

[...]

Het klinkt mij als: Ik wil een bleeding edge systeem, maar ik wil niet debuggen en/of uitzoeken waarom zaken niet werken. Ik wil absoluut niet flamen, maar als je nieuwe dingen wil als moderne compilers, nieuwe drivers, moderne packages, zul je gewoon enige vorm van noodzakelijk debugging/onderzoek moeten accepteren.
Geen probleem hoor. Ik besef ook dat er een contradictie op te merken is.

Ja een deel zal ook wel configuratie kunnen zijn. Echter het blijft wel vervelend als software ogenschijnlijk werkt maar in enkele gevallen crashed. Zo gebruik ik Thunar in enkele gevallen ook niet meer, omdat bvb Nemo niet dezelfde problemen heeft in mijn gebruikssituatie.

De systemctl blame laat wel enkele trage services zien zoals powertop en de network manager (DHCP lease werd traag afgegeven). Dat heb ik wel deels nu kunnen oplossen :)

Het punt wat je omschrijft met fstab is geen sprake van. Ik mount wel samba en SSHFS shares handmatig om er makkelijker mee te werken.

Het liefst probeer ik zo weinig mogelijk modificaties aan de standaard distro te doen. IMHO hoe meer customisations in /etc/ ik doe, hoe meer configs ik niet moet vergeten te backuppen/documenteren (ook custom PPA's ofzo) en weer terug zetten bij een nieuwe installatie. Daarvoor gebruik ik Linux toch teveel als tool.

Dat valt administratief ook wel op te lossen, en het is ook niet dat ik elke kwartaal van OS wissel, maar het is wel ronduit irritant als ik eens per jaar wissel en lange tijd bezig ben alles weer terug te zetten of issues/configuraties opnieuw google-foo'en.

Ik besef dat een meer cutting edge distro dat waarschijnlijk wel meer gaat vereisen. Ik denk dat ik het gewoon eerst een paar weken moet ervaren om te zien of de trade off het mij waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmilou
  • Laatst online: 10-05 10:20
Mag ik in dit topic Zentyall Server (Development edition) te berde brengen?
Het is strict genomen geen eigen distro, maar een kant en klare small business server gebaseerd op Ubuntu.
Ik ben me bewust dat er veel van dit soort zijn (zoals de ISO's op Turn Key Linux, of Skole Linux), maar deze past wel in het rijtje "geschikt om naar over te stappen" als je van Windows over wilt naar open source. En wel van Windows Server in dit geval. Het is een kant en klare vervanging van Windows Server en heeft ook een open source Exchange Server.
Ik heb hem geprobeerd en zowel installatie als configuratie zijn kinderspel. Ik heb er goede ervaring mee, maar ik ben een redelijk ervaren Debian gebruiker, dan is Ubuntu eigenlijk geen probleem.
Als deze post (te) off-topic is, gewoon verwijderen...
http://www.zentyal.org/server/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals je het omschrijft @Remmilou is het gericht op bedrijven, niet de gewone gebruiker en consument om thuis op de desktop te draaien. Dat maakt het gelijk minder relevant voor dit topic. Het is een leuk alternatief voor Windows Small Business Server (wat officieel niet eens meer bestaat), maar een beetje IT'er bij een bedrijf gaat voor de ietwat meer professionelere aanpak en configureert de boel zelf dan dat het een bepaalde standaard configuratie accepteert en na een 'wizard' alsnog in config files moet rommelen. Dat wil je liever direct doen.

• silverball

silverball

Topicstarter
Deze week een aantal BSD's gedraait en wat informatie vergaard, binnenkort het kopje 'BSD gebaseerd' maar eens verrijken :)

Nogmaals als er mensen zijn die stukken willen aandragen, betere afbeeldingen hebben, een distro willen toevoegen etc. graag ;)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Na een tijd vooral lezen en niets posten even een wat tekst van mijn kant.

Ik ben een notoire distro-hopper en heb er al een hoop "even" geprobeerd. Vooral omdat ik een distro zoek die veel doet en het moet ook een beetje netjes ogen.

Mijn eisen zijn:
- "just works", dus een goede default (Sane defaults)
- Nette interface met recente DE (GNOME, KDE, XFCE)
- Driver support (Nvidia blob, ik weet het, maar Nouveau is ook niet alles)
- Ik moet als ik wil ook niet OSS software er op kunnen gebruiken
- Liefst de keuze tussen GUI en non-gui configureren.

Voor nu heb ik dan Fedora 26 geïnstalleerd, en ik moet zeggen dat Wayland een enorm verschil maakt. Tearing vrije interface en gaming vooral als speerpunten.
Via de verschillende repository's is het nog wel goed te doen zaken te installeren.
Omdat ik altijd op zoek ben naar de Windows vervanger als dat nodig mocht zijn, dan is het af en toe een spelletje kunnen spelen wel een belangrijke voor mij.

Dit is de machine waar ik mee werk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P55-UD4€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GT 710 1GD3H LP€ 29,71€ 29,71
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Chieftec Bravo BH-01€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite E2201W Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Ninja 3€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 63,95€ 63,95
1Hiper Type R 480W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 93,66

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wat is nou je concrete vraag? Je hebt Fedora 26, wat is daar niet voldoende aan? Wat mis je hier?

• Daantje20

Daantje20

Hero of Time schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:49:
En wat is nou je concrete vraag? Je hebt Fedora 26, wat is daar niet voldoende aan? Wat mis je hier?
Ik heb een onduidelijke post gemaakt als ik jou vraag nu lees, ik ben verder dus nog geen andere distributie tegen gekomen die dezelfde beeldkwaliteit levert. En ergens zou ik graag de kwaliteit van beeld/werken van Fedora zien in iets lichters zoals XFCE, maar het lijkt er op dat GNOME nu de enige is op Fedora met Wayland implementatie.

Hebben jullie nog andere distributies gezien die dat ook bieden?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

KDE kan ook met Wayland overweg. Xfce heb ik niet iets specifieks voor gezien. Let er ook op dat Fedora, vziw, de enige distro is die Wayland als default hanteert. De rest heeft het wel, ondersteund het vast ook, maar je moet dat dan zelf aanzetten om te gebruiken.

• Daantje20

Daantje20

Dan blijf ik toch voorlopig maar bij Fedora, als elk half jaar upgraden zat wordt ga ik eens kijken welke distro's nog meer met Wayland werken.

Edit: ik denk wel dat Wayland als het volwassen is echt een heel positief verschil maakt.

[ Voor 24% gewijzigd door Daantje20 op 20-09-2017 17:00 ]

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 13:43
Mijn W10 Creators Update startte niet meer op en kon niet gerepareerd worden, dus dacht ik bekijk het maar ik installeer Peppermint 8, die had ik pas op een usb stick had gezet. Ben het nu aan het uitproberen. Moeilijkste vind ik iets installeren. In Windows is het een paar klikken en voila, klaar, maar met Linux is het een stuk moeilijker. Het is me overigens wel gelukt om Thunderbird, Fx Nightly en Firefox stabiel te installeren. Ik moet wel wennen aan het uiterlijk. Tot nu toe geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:07
Ik post het hier even, ik weet niet of ik hier een nieuw topic over moet openen of niet maar goed. Ik heb op security https://www.security.nl/p...+voor+uitgebreide+info%29 een topic gepost maar ik wil ook jullie kant even horen.

Kernvraag: Ik wil een aparte omgeving voor ''vage'' sites te openen en dan bedoel ik meer sites met roms van bv android waar die mirrors soms duister zijn. Nu is de vraag wat is veiliger: Linux live dvd (je loopt wel achter de feite aan qua updates) of een fysieke installatie van Linux (je kan alles naar je handzetten qua plugins, updates etc) Vraag 2: Mocht er onverhoopt een Linux virus op die pc komen of een Windows virus kan die zichzelf dan kopiëren naar een externe hdd of usb? Dus net zoals met die autorun virussen? Qua Linux OS zou ik graag Mint XFCE willen gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
dennis_rsb schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:21:
Ik post het hier even, ik weet niet of ik hier een nieuw topic over moet openen of niet maar goed. Ik heb op security https://www.security.nl/p...+voor+uitgebreide+info%29 een topic gepost maar ik wil ook jullie kant even horen.

Kernvraag: Ik wil een aparte omgeving voor ''vage'' sites te openen en dan bedoel ik meer sites met roms van bv android waar die mirrors soms duister zijn. Nu is de vraag wat is veiliger: Linux live dvd (je loopt wel achter de feite aan qua updates) of een fysieke installatie van Linux (je kan alles naar je handzetten qua plugins, updates etc) Vraag 2: Mocht er onverhoopt een Linux virus op die pc komen of een Windows virus kan die zichzelf dan kopiëren naar een externe hdd of usb? Dus net zoals met die autorun virussen? Qua Linux OS zou ik graag Mint XFCE willen gaan gebruiken.
Misschien is Qubes OS dan meer iets voor je. Hier draait elk programma, dus bijvoorbeeld firefox in een eigen virtuele gesloten omgeving.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:07
PerlinNoise schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:40:
[...]

Misschien is Qubes OS dan meer iets voor je. Hier draait elk programma, dus bijvoorbeeld firefox in een eigen virtuele gesloten omgeving.
Dankje ga ik ook eens bekijken, echter heb ik op dit moment nog wel de voorkeur voor Mint (of Ubuntu), begrijp ik goed dat Ubuntu en Mint nog niet met sandboxing werken qua browsers?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:06:
[...]

Leap zal ik wellicht ook nog eens bekijken, mijn voorlopige keus is nu maar CentOS 7 geworden. op zich kan ik ook met een andere desktop leven trouwens, dat is nu Gnome.
...
Pfff... CentOS is het toch ook niet echt helemaal, heb nu weer de neiging terug te gaan naar Arch...

Wat vinden jullie tegenwoordig het beste desktop-filesystem (om met SSDs te gebruiken)?

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 10:25
begintmeta schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:53:
[...]

Pfff... CentOS is het toch ook niet echt helemaal, heb nu weer de neiging terug te gaan naar Arch...

Wat vinden jullie tegenwoordig het beste desktop-filesystem (om met SSDs te gebruiken)?
Ik gebruik mint. Werkt perfect. Op het werk zit ik met centos / redhat maar voor desktop zou ik niks anders meer willen als mint.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:53:
[...]

Het label 'beste' bestaat niet, dat is voor iedereen persoonlijk. CentOS is meer gericht op servers en stabiliteit. Zelf heb ik de beste ervaringen met Fedora Workstation voor de desktop. Moderne kernel + software en stabiel. Upgraden naar een nieuwe versie werkt bij Fedora pas zoals het hoort, daar kan Ubuntu/Mint nog veel van leren.

En het is de standaard distro die Linus Torvalds gebruikt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@begintmeta, als je het over file systems gaat hebben, is er niet echt een 'beste', het is namelijk geheel afhankelijk van wat je eisen zijn. Wil je een discussie hierover beginnen, kijk dan eerst bij OT. Daar wordt meer over dit onderwerp gesproken. Sowieso is dit topic niet de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een second opinion vragen hiero (ben laatste jaren erg lui met distrokeuze want doorgaans zat CPU, RAM en opslag).

Mijn schoonouders zijn net verhuisd en lozen oude meuk. O.a. de oude laptop van schoonma die zo oud was dat haar IT-afdeling het een paar jaar terug niet meer terug hoefde: een Dell Latitude D430.

Nu heb ik een lichte fetish voor subnotebooks, dus dit vind ik in principe interessant. Ik heb een IBM X220, en ben daar ondanks flinke investeringen (IPS scherm, SSD, fatsoenlijke WiFi NIC etc) minder zuinig op dan je zou hopen. Dus een andere 12"-geval als backup voor het geval het uit zou vallen zou handig zijn. Deze Dell D430 heeft een Core2Duo ULV-CPU, maar de i5 in m'n X220 belast ik nauwelijks, dus dat trek ik wel. Het heeft ook waardeloze WiFi, een 1.8" HDD en een uitgewoonde 10-jaar oude accu, maar als ik er serieus mee aan de slag ga vervang ik die dingen door fatsoenlijke 2x2 WiFi-ac, SSD en nieuwe accu. Allemaal prima tot je RAM ziet:

2GB. Max. Punt.

Dat doet pijn.

Toch is er echt niets meer in te proppen. Nu, laatste keer dat ik serieus RAM-starved was, was >10j terug toen ik een Toshiba-geval had met Pentium 266MMX en max 32MB RAM. Heb toen Gentoo echt helemaal gestripped qua USE-flags geinstalleerd. Duurde 2 weken :') - maar leverde me wel een min-of-meer bruikbaar systeem op die voor de afwisseling daadwerkelijk significant veel sneller was dan met andere distro als Debian erop - ricen is daadwerkelijk zinnig met uitermate weinig RAM :P

Deze keer is het niet zo dramatisch, maar gezien ik wat meer uit de materie ben in de low-end vraag ik me af wat ik het best kan draaien op iets dat de helft van de RAM van m'n telefoon heeft. Ik ben (zie Gentoo-verhaal hierboven en feit dat ik meermaals LFS gedaan heb) niet vies van CLI-installatie of -config. Ben ook totaal niet geinteresseerd in grafische bling, vind nog steeds CDE en Windowmaker tot beste environments behoren, dus zolang ik iets met vensters kan doen en ertussen kan schakelen ben ik al snel blij. Qua packet management ben ik fan van apt en portage, en niet zo blij met rpm, maar kan als er goede redenen zijn wel met alles uit de voeten.

Nu, zonder dit topic zou ik in eerste instantie kijken naar iets als Lubuntu, of misschien kijken of Gentoo (itt 5-10 jaar terug) enigszins stabiel is. Gezien leeftijd hardware zou Debian stable ook prima te doen zijn. Of ik doe helemaal gek en installeer NetBSD (wat ik begin dit millennium verrassend makkelijk en verfrissend vond - op een i486-laptop :') ). Puppy en DSL heb ik in het verleden geprobeerd en vond ik niet lekker werken.

Toepassingen zijn 75% web browsen (Chromium of anders Firefox moet draaien) en verder misschien lichte diagnostics/forensics-toepassingen (WiFi packet capture :9~ ).

Iemand een idee dat ik nog niet heb gehad? ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wat heb je op je x220 draaien ?
Zou zelf gewoon voor oud en vertrouwd gaan, een van de redenen om eigenlijk altijd voor Debian te kiezen, het werkt min of meer van PI tot flinke stampmachine. Ook genoeg keuze uit Desktop Environments. En als je het standaard installeren van recommended packages uit zet en een lichte DE kiest werkt het ook prima op oude hardware wat een 2e leven verdiend als veredelde hardware browser.
(Zakelijk nog een serie oude XP laptops op die wijze ingericht met Debian, LXDE en FF, zolang je het aantal tabs/vensters binnen de perken houdt werkt dat prima voor het draaien van wat niet al te slurpende webapps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Windows 10 :$

Kan natuurlijk ook op de D430 (en doet het verbazingwekkend goed op weinig RAM), maar ben eigenlijk niet 100% tevreden ermee, zowel practisch als filosofisch - al is het alleen maar dat het veel opslag vreet en dat in 1.8" format duur is. Dus de backup gaat het sowieso niet draaien (en heb toch geen licenties over).
Zou zelf gewoon voor oud en vertrouwd gaan, een van de redenen om eigenlijk altijd voor Debian te kiezen, het werkt min of meer van PI tot flinke stampmachine. Ook genoeg keuze uit Desktop Environments. En als je het standaard installeren van recommended packages uit zet en een lichte DE kiest werkt het ook prima op oude hardware wat een 2e leven verdiend als veredelde hardware browser.
(Zakelijk nog een serie oude XP laptops op die wijze ingericht met Debian, LXDE en FF, zolang je het aantal tabs/vensters binnen de perken houdt werkt dat prima voor het draaien van wat niet al te slurpende webapps).
Debian was m'n eerste Linux distro (op een Packard Bell Pentium 60 die onder Win98 niet eens wilde draaien ivm unsupported hardware) dus oud en vertrouwd is het zeker. Maar ik ben niet overtuigd dat het qua RAM zo efficient is. Dat heeft die Gentoo-excursie op P266MMX wel duidelijk gemaakt. De packages zijn vrij universeel gecompileerd en dat levert forse bloat op (KDE-support terwijl je alleen Gnome gebruikt etc). Boeit met alleen CLI niets daarom dat m'n testserver op het werk het draait en als je zat RAM hebt evenmin. Geen slecht idee, maar nog niet overtuigd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
dion_b schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:05:
[...]
Debian was m'n eerste Linux distro (op een Packard Bell Pentium 60 die onder Win98 niet eens wilde draaien ivm unsupported hardware) dus oud en vertrouwd is het zeker. Maar ik ben niet overtuigd dat het qua RAM zo efficient is. Dat heeft die Gentoo-excursie op P266MMX wel duidelijk gemaakt. De packages zijn vrij universeel gecompileerd en dat levert forse bloat op (KDE-support terwijl je alleen Gnome gebruikt etc). Boeit met alleen CLI niets daarom dat m'n testserver op het werk het draait en als je zat RAM hebt evenmin. Geen slecht idee, maar nog niet overtuigd.
Ik interpreteerde je "dit keer is het niet zo dramatisch" als een .. "het niet waard om me hier ook in gentoo bochten te wringen om 3 jaar op m'n zelf gecompileerde meuk te wachten omdat dat oude besje natuurlijk niet echt een build-monster is". En of dat beetje compilatie bloat nog heel veel uitmaakt bij een browser durf ik ook te betwijfelen. Kun je beter alleen naar the internetarchive sites navigeren uit de jaren 90 8). Denk dat vooral een lichte en kale DE/Window manager schelen qua ram-zuip-schuiterij en de rest niet of maar matige winst op gaat leveren zeker in vergelijk met de moeite. Maar goed mijn paar centen, zijn ongetwijfeld nog wel andere meningen verkrijgbaar hier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmilou schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:37:
Mag ik in dit topic Zentyall Server (Development edition) te berde brengen?
Het is strict genomen geen eigen distro, maar een kant en klare small business server gebaseerd op Ubuntu.
Ik ben me bewust dat er veel van dit soort zijn (zoals de ISO's op Turn Key Linux, of Skole Linux), maar deze past wel in het rijtje "geschikt om naar over te stappen" als je van Windows over wilt naar open source. En wel van Windows Server in dit geval. Het is een kant en klare vervanging van Windows Server en heeft ook een open source Exchange Server.
Ik heb hem geprobeerd en zowel installatie als configuratie zijn kinderspel. Ik heb er goede ervaring mee, maar ik ben een redelijk ervaren Debian gebruiker, dan is Ubuntu eigenlijk geen probleem.
Als deze post (te) off-topic is, gewoon verwijderen...
http://www.zentyal.org/server/
Zentyal... ik heb lange tijd met deze distro gewerkt. Ben zelfs ZeCA gecertificeerd. Dat was echter voordat Zentyal besloot om alle small business modules af te stoten en zich te gaan richten op drop-in replacement van AD en Exchange met Samba4 als AD account provider en Openchange als exchange vervanger.
Die laatste is echter nooit stabiel geworden en Zentyal is hierdoor aan de rand van de afgrong geraakt. 90% van de staff is destijds ontslagen of zelf weg gegaan. Nu is er nog 1 developer over en is er helaas weinig over van wat het ooit was.
Ik ben inmiddels over op NethServer. Wat mij betreft een aanrader!. De community is alsof je een warm bad neemt. Iedereen wordt gewaardeerd en gestimuleerd om vragen te stellen en antwoorden te geven. Plus dat NethServer zelf ook erg prettig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@dion_b, toch zou ik Debian Stable nemen. Pak de netinstaller desnoods, maar ga met de expert install aan de slag. Hiermee krijg je elke stap die je moet bevestigen. Ik doe alleen het base systeem installeren, de extra packages e.d. waarbij je dus kiest voor welke taken 't moet doen sla ik over. Dan heb je een kaal systeem met nog geen 300 packages erop. Je pakt dan zelf X erbij, een WM die je wilt en Firefox-esr. Dat is het dan wel.

Voor je hardware upgrades, wifi zal denk ik een probleem gaan worden met die laptop. Ik betwijfel of een betere kaart in de whitelist staat. ;) Maar daar kom je snel genoeg achter. Prik die van je x220 er eens in en kijk of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hero of Time schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:18:
@dion_b, toch zou ik Debian Stable nemen. Pak de netinstaller desnoods, maar ga met de expert install aan de slag. Hiermee krijg je elke stap die je moet bevestigen. Ik doe alleen het base systeem installeren, de extra packages e.d. waarbij je dus kiest voor welke taken 't moet doen sla ik over. Dan heb je een kaal systeem met nog geen 300 packages erop. Je pakt dan zelf X erbij, een WM die je wilt en Firefox-esr. Dat is het dan wel.
Yup, dat is hoe ik altijd Debian doe. Tasksel kan de pot op, en als ik een kant-en-klare desktop had gewild had ik wel Ubuntu gepakt :z
Voor je hardware upgrades, wifi zal denk ik een probleem gaan worden met die laptop. Ik betwijfel of een betere kaart in de whitelist staat. ;) Maar daar kom je snel genoeg achter. Prik die van je x220 er eens in en kijk of dat werkt.
Hardware komt goed. Ik heb op de x220 een gemodde BIOS moeten flashen op de AC7260 dat er nu zit te kunnen gebruiken, als dat op de D430 nodig is doe ik dat ook gewoon. Goed dat je me daaraan herinnert trouwens, beter om dat uit te zoeken voor ik verder investeer in 1.8" SSD en nieuwe accu. Als ik hem nu brick is er weinig verloren ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Laatst online: 14-09 13:06
dion_b schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:06:

Nu, zonder dit topic zou ik in eerste instantie kijken naar iets als Lubuntu, of misschien kijken of Gentoo (itt 5-10 jaar terug) enigszins stabiel is. Gezien leeftijd hardware zou Debian stable ook prima te doen zijn. Of ik doe helemaal gek en installeer NetBSD (wat ik begin dit millennium verrassend makkelijk en verfrissend vond - op een i486-laptop :') ). Puppy en DSL heb ik in het verleden geprobeerd en vond ik niet lekker werken.

je zou ook Gentoo kunnen nemen en dan compilen met distcc op een krachtigere computer. Zeker pakketten als Firefox, Chromium en Libreoffice zijn anders echte tijdvreters. Qua stabiliteit heb ik bij Gentoo geen klagen, maar dat was wel een stijle leercurve qua useflags, maar ook qua settings, GCC versies etc. Meestal komt er gewoon een keer een update waarbij je jezelf in de hoek hebt geschilderd. Laten we het een nadeeltje van het voordeel absolute controle noemen :+

Maar ik werk nu al ruim 1,5 jaar fulltime en dagelijks op Gentoo. Werkt heerlijk hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

analogue schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:52:
[...]

je zou ook Gentoo kunnen nemen en dan compilen met distcc op een krachtigere computer. Zeker pakketten als Firefox, Chromium en Libreoffice zijn anders echte tijdvreters. Qua stabiliteit heb ik bij Gentoo geen klagen, maar dat was wel een stijle leercurve qua useflags, maar ook qua settings, GCC versies etc. Meestal komt er gewoon een keer een update waarbij je jezelf in de hoek hebt geschilderd. Laten we het een nadeeltje van het voordeel absolute controle noemen :+
Het updaten was dan ook het probleem - je wist gewoon op gegeven moment dat als je emerge world deed (met de nodige flags) je vervolgens minstens een halve avond zoet was met de fallout debuggen en de boel weer werkend te krijgen. Op gegeven moment had ik daar geen zin meer in. Dat gezegd, ik zie dat er de afgelopen jaren wat tools en flags bijgekomen zijn in portage, dus wie weet geef ik het weer een kans. En mbdt distcc - mijn ervaring was dat dat me altijd meer tijd kostte dan het gewoon op de PC zelf te doen. Dit is dan wel een 1.2GHz Core2Duo met 2GB, maar ik was zelden meer dan 24u bezig op een Athlon XP destijds met even weinig RAM waarvan idd meer dan de helft aan browser en office, dus dat schrikt me alvast niet af.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
Mijn ervaringen met het onderhoud:

- je make.conf moet zo lean mogelijk zijn. Package specifieke use flags in package.use verwerken
- vermijd zoveel mogelijk de ~amd64 branches, dan zit je namelijk a) met heel veel updates en b) dan is er een bepaalde dependency natuurlijk nog niet op orde -> circular dependency conflicts en build errors all around.

Zoals gezegd ik ben er dagelijks mee aan het werk en heb eigenlijk nooit geen last. Ik vertrouw er mijn development taken aan toe en ik heb eigenlijk geen backup PC. Dus ik durf wel te beweren dat je een stabiel systeem kunt opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

analogue schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:29:
[...]

Dus ik durf wel te beweren dat je een stabiel systeem kunt opzetten.
"Kunt" ja :')

Tegen beter weten in toch met Gentoo aan de slag gegaan, vanuit de logica dat als ik het daarmee te traag/te krapbemeten qua RAM vind, het einde verhaal is. En jawel, voelde me gelijk helemaal thuis...

De Gentoo Handbook is tegenwoordig in mooi Mediawiki-stijl gegoten en geeft nog steeds uiterst gedetailleerd de stappen aan die je moet doen en waarom. Helaas nog steeds weinig toelichting bij de belangrijkere keuzes (sterker nog, de link naar de actuele USE-flags is weg, dat moet je maar zelf in een tweede terminalvenster op je systeem tevoorschijn halen als je met je make.conf aan de slag gaat). Maar het was echt raak bij profiles. Tegenwoordig is systemd de default voor Gentoo. Maar niet voor de Handbook. Alternatief is uclibc, maar ook dat staat niet in de Handbook. Gezien het een desktop is, toch maar voor systemd gegaan. De Handbook verwijst je naar de wikipagina van systemd, waar je stap-voor-stap zou moeten lezen hoe daarmee te installeren - maar dat staat er helemaal niet, er staat een instructie hoe je een draaiende OpenRC-systeem omzet naar systemd. Dus hoe een clean install met systemd te doen moest je zelf uitzoeken :/ Gelukkig is dat geen rocket science gebleken, door steeds heen en weer te schakelen tussen de pagina's en logisch na te denken kwam ik er wel, zij het met paar packages teveel (die cron en syslog heb ik dus niet nodig met systemd) en een regeltje in grub.conf te weinig waardoor systemd niet startte. Oh, en onder OpenRC kun je als root inloggen in sshd, maar niet onder systemd.

Nu draait het allemaal als een zonnetje en reutelt die oude CPU met compileren van LXDE, maar dit is inderdaad exact het soort ongein waardoor ik jaren terug Gentoo links liet liggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
dion_b schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:32:
[...]

"Kunt" ja :')

Tegen beter weten in toch met Gentoo aan de slag gegaan, vanuit de logica dat als ik het daarmee te traag/te krapbemeten qua RAM vind, het einde verhaal is. En jawel, voelde me gelijk helemaal thuis...

De Gentoo Handbook is tegenwoordig in mooi Mediawiki-stijl gegoten en geeft nog steeds uiterst gedetailleerd de stappen aan die je moet doen en waarom. Helaas nog steeds weinig toelichting bij de belangrijkere keuzes (sterker nog, de link naar de actuele USE-flags is weg, dat moet je maar zelf in een tweede terminalvenster op je systeem tevoorschijn halen als je met je make.conf aan de slag gaat). Maar het was echt raak bij profiles. Tegenwoordig is systemd de default voor Gentoo. Maar niet voor de Handbook. Alternatief is uclibc, maar ook dat staat niet in de Handbook. Gezien het een desktop is, toch maar voor systemd gegaan. De Handbook verwijst je naar de wikipagina van systemd, waar je stap-voor-stap zou moeten lezen hoe daarmee te installeren - maar dat staat er helemaal niet, er staat een instructie hoe je een draaiende OpenRC-systeem omzet naar systemd. Dus hoe een clean install met systemd te doen moest je zelf uitzoeken :/ Gelukkig is dat geen rocket science gebleken, door steeds heen en weer te schakelen tussen de pagina's en logisch na te denken kwam ik er wel, zij het met paar packages teveel (die cron en syslog heb ik dus niet nodig met systemd) en een regeltje in grub.conf te weinig waardoor systemd niet startte. Oh, en onder OpenRC kun je als root inloggen in sshd, maar niet onder systemd.

Nu draait het allemaal als een zonnetje en reutelt die oude CPU met compileren van LXDE, maar dit is inderdaad exact het soort ongein waardoor ik jaren terug Gentoo links liet liggen.
Dat lijkt me sterk, hoe kan een Init systeem nou van invloed zijn of je via Root kan inloggen met SSH? Zit toch gewoon in de sshd_config file?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

FireDrunk schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 00:08:
[...]

Dat lijkt me sterk, hoe kan een Init systeem nou van invloed zijn of je via Root kan inloggen met SSH? Zit toch gewoon in de sshd_config file?
Om dezelfde reden dat een init systeem niets te doen heeft met logging, maar systemd doet dat alsnog via journald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Enige wat ik me kan voorstellen is dat het SSH package met een specifieke sshd systemd unit file komt die dat uit zet, maar systemd _zelf_ doet weinig met sshd? Het start het hooguit op?

Journald is overigens wel deel van de systemd suite, maar heeft weinig met de systemd binary te maken... Groot verschil.

[ Voor 25% gewijzigd door FireDrunk op 22-10-2017 11:43 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
Huh is systemd default tegenwoordig? Heb je niet per ongeluk een systemd profile geselecteerd? Volgens https://wiki.gentoo.org/wiki/Comparison_of_init_systems is OpenRC nog steeds de default, maar kan uiteraard een achterhaalde wiki zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

analogue schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:29:
Huh is systemd default tegenwoordig? Heb je niet per ongeluk een systemd profile geselecteerd? Volgens https://wiki.gentoo.org/wiki/Comparison_of_init_systems is OpenRC nog steeds de default, maar kan uiteraard een achterhaalde wiki zijn.
Als je de profile selecteert is inderdaad (iig bij x86, waar ik voor koos ivm 2GB RAM) systemd tegenwoordig de default. Reden dat ik niet alsnog voor OpenRC koos was dat er geen OpenRC profile optie was :o
Wel een uclibc-optie, wat waarschijnlijk op hetzelfde neer zou komen, maar aangezien ik nergens documentatie voor uclibc-profiel kon vinden (vnl: in hoeverre ik 1-op-1 de handbook kon volgen) heb ik gekozen voor de systemd onzekerheid ipv helemaal blind op pad te gaan...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Laatst online: 10:40

ComputerHoed

Electronica <3

Hi guys,
Snelle vraag: ik ga Crouton op een Chromebook zetten die een N2840 Celeron processor heeft. Iemand nog suggesties voor welke distro hierop het beste draait?
Het zal uitsluitend worden gebruikt voor LibreOffice.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
ComputerHoed schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:53:
Hi guys,
Snelle vraag: ik ga Crouton op een Chromebook zetten die een N2840 Celeron processor heeft. Iemand nog suggesties voor welke distro hierop het beste draait?
Het zal uitsluitend worden gebruikt voor LibreOffice.
Ik denk dat de keuze voor een bepaalde DE erg bepalend zal zijn hoe vloeiend het systeem aanvoelt. Kijk dan bijvoorbeeld naar XFCE of LXDE. Verder zul je niet super veel snelheidsverschil gaan merken tussen de distro's.

Als je al wat meer ervaring met hebt kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld Arch of de eerder besproken Gentoo optie te proberen (compilen op een Celeron is wel gegarandeerd lang wachten hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

analogue schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat de keuze voor een bepaalde DE erg bepalend zal zijn hoe vloeiend het systeem aanvoelt. Kijk dan bijvoorbeeld naar XFCE of LXDE. Verder zul je niet super veel snelheidsverschil gaan merken tussen de distro's.
De vraag is ook waar je bottleneck zit. Hoeveel RAM heeft dat systeem? Mijn voorbeeld hierboven heeft een redelijke CPU (Core2Duo), maar relatief zeer weinig RAM (2GB). Dan zit je met een andere afweging dan bij een vooral CPU-beperkte Atom-geval met meer RAM.
Als je al wat meer ervaring met hebt kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld Arch of de eerder besproken Gentoo optie te proberen (compilen op een Celeron is wel gegarandeerd lang wachten hoor).
"Celeron" zegt erg weinig behalve dat Intel het als low-end beschouwt. Een Celeron-derivaat van een van de Core-CPU's hoeft niet idioot traag te zijn, een Celeron-derivaat van een Atom is dat, zeker in de eerste generaties, wel. Hier gaat het om een Baytrail-M Atom, de eerste generatie die enigszins acceptabel presteerde. Mijn 11-jaar oude ULV Core2Duo op 1.2GHz max presteert desondanks ongeveer anderhalf keer zo goed als deze 3-jaar oude N2840 :o

Iig eens dat DE-keuze linksom of rechtsom belangrijker is dan distro. Vergeet ook browser niet. Dat is trouwens punt waar CPU limited vs RAM limited flink uitmaakt. Chrome+derivaten zijn afgrijselijke RAM-hogs, maar zijn qua CPU niet noemenswaardig zwaarder dan pakweg Firefox.

Na m'n Gentoo ervaringen (heb nu alles muv WiFi aan de praat, en dat lukt handmatig wel, alleen nog niet geautomatiseerd zonder networkmanager die teveel RAM vreet) zou ik het tenzij je masochistisch ingesteld bent afraden. Als het eenmaal werkt is het heerlijk, maar de hoeveelheid relevante dingen die niet in de documentatie staan is gewoon te groot. Debian zou ik in minder dan halfuur op zelfde niveau qua functionaliteit gehad hebben, waar ik meerdere avonden alleen al aan configuratie prutsen zoet was op Gentoo nog los van compilatie, wat nachten+dagen duurde, maar daar kies je bij Gentoo op oude bak bewust voor ;)

Arch of Debian minimal install zou ws

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee dagen later en ik heb Gentoo er weer af geknald. Systeem draaide op zich goed en stabiel, maar WiFi aan de praat krijgen lukte voor geen meter. Of beter gezegd, handmatig werkte het wel, maar zodra het via iets anders dan zelf aanroepen van wpa_supplicant moest gebeuren ho maar (ook niet nadat ik m'n trots en >18MB bloat inslikte en networkmanager installeerde). Overduidelijk een configuratieprobleem, maar weer qua documentatie tussen wal en schip.

Na korte excursie richting Haiku (geniaal, simpel en snel - maar geen geluid vond ik dealbreaker) heb ik toch maar Debian erop gezet. Duurde ivm trage HDD in dat ding langer dan halfuur, maar het is nu nog geen uur later en ik heb een systeem dat mee kan op vakantie morgen. Grootste uitdaging was dat ik de interfacenaam van m'n WiFi in wicd moest invoeren :') Verder was het kwestie van it just works - en niet noemenswaardig trager dan Gentoo.
Ik blijf een teder plek hebben in m'n hart voor Gentoo - maar dat zit in zelfde categorie als die ex van jaar of 15 terug die een ongelofelijk lieve, leuke meid was, maar waar slechts met allergrootste moeite mee samen te leven viel. Goede herinneringen, maar opnieuw eraan beginnen is geen goed plan :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik dacht dat bij wicd het invoerveld tevens een dropdown menu was waar je je interface mee kon selecteren. Het is jammer dat er al heel lang gesproken wordt wat er in wicd 2.0 komt te zitten maar nog steeds geen release is.

Maar bekijk het van de zonnige kant: na een uur heb je Debian draaien hoe je 't wilt. Met Gentoo was je halverwege het handboek lezen en op zoek naar de use flags. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is Arch / Manjaro dan niet iets voor je?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Zat ik er voor een keer toch niet al te ver naast :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08 12:16
dion_b schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:48:
[...]

Als je de profile selecteert is inderdaad (iig bij x86, waar ik voor koos ivm 2GB RAM) systemd tegenwoordig de default. Reden dat ik niet alsnog voor OpenRC koos was dat er geen OpenRC profile optie was :o
Wel een uclibc-optie, wat waarschijnlijk op hetzelfde neer zou komen, maar aangezien ik nergens documentatie voor uclibc-profiel kon vinden (vnl: in hoeverre ik 1-op-1 de handbook kon volgen) heb ik gekozen voor de systemd onzekerheid ipv helemaal blind op pad te gaan...
Welke stage3 heb je gebruikt? systemd is zeker niet de default op dit moment, de default in het geval van x86 is default/linux/x86/13.0 en die komt met OpenRC als init, zie https://gitweb.gentoo.org.../specs/x86/stage3.spec#n5

Overigens zou networkmanager zonder problemen moeten werken, zowel met OpenRC als systemd. Had je niet nog een andere networkmanager geinstallerd (DHCPCD, wicd)?

[ Voor 4% gewijzigd door aaahaaap op 28-10-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Dat dacht ik ook. Gentoo is nog altijd een van de distro's waar je de keuze hebt om wel of niet systemd te draaien, itt bij andere distro's waar je wat hacky teweer moet gaan om het eruit te krijgen. (Ik weiger het uit principe te draaien op eenders welke van m'n systemen)

Alsnog zijn er enkele Gentoo devs die wel zouden willen dat het default was en vrij lugubere shit doen. Waaronder een tijd de OpenRC dev.

Dat doet me er aan denken. Is eudev tegenwoordig dan standaard op Gentoo? Ik heb het al jaren installed staan maar moet nog eens een livecd booten om te kijken welke packages er allemaal standaard zijn nu :+.

[ Voor 33% gewijzigd door GuntherDW op 29-10-2017 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08 12:16
GuntherDW schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 06:42:Dat doet me er aan denken. Is eudev tegenwoordig dan standaard op Gentoo? Ik heb het al jaren installed staan maar moet nog eens een livecd booten om te kijken welke packages er allemaal standaard zijn nu :+.
Voor de non-systemd profiles is eudev idd de standaard device manager.

Je hoeft trouwens geen livecd/stage3 te booten om dat te checken ;)
Vanuit de packages in de profile kun je het herleiden:
virtual/dev-manager in profile -> virtual/udev als default in virtual/dev-manager -> sys-fs/eudev als default for non-systemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 01:36
dion_b schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:06:
Even een second opinion vragen hiero (ben laatste jaren erg lui met distrokeuze want doorgaans zat CPU, RAM en opslag).

Mijn schoonouders zijn net verhuisd en lozen oude meuk. O.a. de oude laptop van schoonma die zo oud was dat haar IT-afdeling het een paar jaar terug niet meer terug hoefde: een Dell Latitude D430.

Nu heb ik een lichte fetish voor subnotebooks, dus dit vind ik in principe interessant. Ik heb een IBM X220, en ben daar ondanks flinke investeringen (IPS scherm, SSD, fatsoenlijke WiFi NIC etc) minder zuinig op dan je zou hopen. Dus een andere 12"-geval als backup voor het geval het uit zou vallen zou handig zijn. Deze Dell D430 heeft een Core2Duo ULV-CPU, maar de i5 in m'n X220 belast ik nauwelijks, dus dat trek ik wel. Het heeft ook waardeloze WiFi, een 1.8" HDD en een uitgewoonde 10-jaar oude accu, maar als ik er serieus mee aan de slag ga vervang ik die dingen door fatsoenlijke 2x2 WiFi-ac, SSD en nieuwe accu. Allemaal prima tot je RAM ziet:

2GB. Max. Punt.

Dat doet pijn.

Toch is er echt niets meer in te proppen. Nu, laatste keer dat ik serieus RAM-starved was, was >10j terug toen ik een Toshiba-geval had met Pentium 266MMX en max 32MB RAM. Heb toen Gentoo echt helemaal gestripped qua USE-flags geinstalleerd. Duurde 2 weken :') - maar leverde me wel een min-of-meer bruikbaar systeem op die voor de afwisseling daadwerkelijk significant veel sneller was dan met andere distro als Debian erop - ricen is daadwerkelijk zinnig met uitermate weinig RAM :P

Deze keer is het niet zo dramatisch, maar gezien ik wat meer uit de materie ben in de low-end vraag ik me af wat ik het best kan draaien op iets dat de helft van de RAM van m'n telefoon heeft. Ik ben (zie Gentoo-verhaal hierboven en feit dat ik meermaals LFS gedaan heb) niet vies van CLI-installatie of -config. Ben ook totaal niet geinteresseerd in grafische bling, vind nog steeds CDE en Windowmaker tot beste environments behoren, dus zolang ik iets met vensters kan doen en ertussen kan schakelen ben ik al snel blij. Qua packet management ben ik fan van apt en portage, en niet zo blij met rpm, maar kan als er goede redenen zijn wel met alles uit de voeten.

Toepassingen zijn 75% web browsen (Chromium of anders Firefox moet draaien) en verder misschien lichte diagnostics/forensics-toepassingen (WiFi packet capture :9~ ).

Is het puur voor de fun dat je de laptop wil gebruiken? Als je een ssd aan gaat schaffen en wifi. Zijn er dan geen leukere devices, of tweede hands systemen waar je hetzelfde mee kan behalen?

Misschien nutteloos maar heb trouwens een macbook gehad waar mensen meer ram in konden gebruiken dan technisch aangegeven. Misschien is dat hier ook wel mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

aaahaaap schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:58:
[...]

Welke stage3 heb je gebruikt? systemd is zeker niet de default op dit moment, de default in het geval van x86 is default/linux/x86/13.0 en die komt met OpenRC als init, zie https://gitweb.gentoo.org.../specs/x86/stage3.spec#n5
Iirc 13.0-desktop. Weet het niet meer zeker. OpenRC was geen expliciete optie.
Overigens zou networkmanager zonder problemen moeten werken, zowel met OpenRC als systemd. Had je niet nog een andere networkmanager geinstallerd (DHCPCD, wicd)?
Wicd zeker niet, DHCPCD zat erop, heb ik uitgeschakeld. Maar goed, Debian staat er al lang op en draait nu prima, incl power management tweaks enz. Ik ga voorlopig geen tijd meer in Gentoo steken.
Nazlive schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:42:
[...]

Is het puur voor de fun dat je de laptop wil gebruiken? Als je een ssd aan gaat schaffen en wifi. Zijn er dan geen leukere devices, of tweede hands systemen waar je hetzelfde mee kan behalen?
Puur voor de fun als 'disposable' laptop om mee te nemen als ik liever niet m'n moderne meeneem, of om iemand even snel een laptopje (mee) te geven. Bovendien zit er stiekem toch een mooie dualband 3x3 MiMo NIC in, dus ik ga ook nog wat doen met packet capture enzo. Hoef ik niet steeds die Mac van m'n werk mee te nemen ;)

Tot nu toe heb ik er welgeteld EUR 4 (voor een nieuwe accu, overgenomen van iemand die een miskoop gedaan heeft :P ) aan uitgegeven, die SSD ga ik ook geen hoofdprijs voor betalen, zeker niet meer dan EUR 50, maar mogelijk stuk minder. Kans dat ik iets leukers voor dat bedrag ga vinden is erg beperkt.
Misschien nutteloos maar heb trouwens een macbook gehad waar mensen meer ram in konden gebruiken dan technisch aangegeven. Misschien is dat hier ook wel mogelijk?
Dat soort grap ken ik en heb ik vaker toegepast (kijk maar naar het stukje in de PMG FAQ over de i440LX chipset, heb ik destijds samen met Abbadon uitgezocht :+ ). Helaas gaat het hier niet op, de chipset is hard beperkt op 2GB en weigert te booten als je 4GB erin probeert te steken, ongeacht chipconfiguratie :(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon
  • Laatst online: 09-09 12:15

ye-roon

knaak

Hallo, vraagje. Een klant wil graag een linux server VM waar dingen op getest kunnen worden. Ik dacht, tuurlijk doen we ff. Dus ik had ubuntu server gedownload, maar door die unity meuk is rdp naar die server niet te doen, plus die server doet erg raar in vsphere op het moment.

Ik ben dus opzoek naar een andere optie (of een optie om gewoon via rdp naar die server te gaan).

Eisen: grafische interface, kunnen rdp-en en thats it. Het zou makkelijk zijn als ik niet alles hoef te mounten en netwerk interfaces handmatig moet instellen en zo, want mijn linux kennis rijkt niet zo ver :)

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb rdp prima werkend gekregen op CentOS 7. Ik wilde Fedora, maar rdp werkt nog niet (goed) op Wayland.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon lekker Xfce gebruiken. Werkt prima, licht, snel en doet nog geen Wayland, dus geen gezeur dat xRDP niet werkt. ;) Zijn de Windows gebruikers ook blij, want het werkt nagenoeg hetzelfde met knoppen op dezelfde plek en al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ye-roon
  • Laatst online: 09-09 12:15

ye-roon

knaak

@Hero of Time : Bedoel je zoals hier: https://docs.microsoft.co...ux/classic/remote-desktop ?

Ik was al onderweg om dat te doen, maar goed om te lezen dat ik goed bezig ben :) thanks :)

Edit: Woei gelukt. Ik kan rdp-en naar de machine.

Nu nog voor elkaar zien te klikken dat het op dns naam werkt en niet alleen op ip adres.

[ Voor 24% gewijzigd door ye-roon op 15-11-2017 14:15 ]

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
FireDrunk schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:27:
Ik heb rdp prima werkend gekregen op CentOS 7. Ik wilde Fedora, maar rdp werkt nog niet (goed) op Wayland.
In GDM kan je uiteraard nog gewoon een Xorg sessie starten :)
Afbeeldingslocatie: https://blogs.gnome.org/mclasen/files/2016/03/login.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin1997
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 13:53
Ik wil graag experimenteren met Linux met een oud laptopje, maar ik ben er nog niet uit welke distro/versie ik ga gebruiken. Het is een laptop van ongeveer 10 jaar oud, een Intel Pentium M 740 (ondersteunt geen 64 bit, maar wel 32 bit) en Intel i915 GMS/i910 MGL chipset. Het hoeft wat mij betreft niet out-of-the-box lekker te werken zodat ik mijzelf lekker er in kan verdiepen. Ik heb net geprobeerd om Cinnamon OS er op te zetten, maar dit was te zwaar.
Welke distro is het beste voor dit systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eerst even in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments om te weten welke desktop omgeving je beter kan kiezen. Xfce en LXDE zijn goede keuzes bijvoorbeeld op zo'n oud laptopje. Na de keus van je DE, is het de taak om na te gaan welke distro's deze in hun repo hebben. Debian, Ubuntu, Fedora, OpenSuSE, Arch, die hebben allemaal wel Xfce beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:42:
Kijk eerst even in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments om te weten welke desktop omgeving je beter kan kiezen. Xfce en LXDE zijn goede keuzes bijvoorbeeld op zo'n oud laptopje. Na de keus van je DE, is het de taak om na te gaan welke distro's deze in hun repo hebben. Debian, Ubuntu, Fedora, OpenSuSE, Arch, die hebben allemaal wel Xfce beschikbaar.
Is en oud en niet geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nieuwer dan dit topic. ;) En als je toevoegingen hebt, leef je uit, meld 't in 't topic. Klagen is makkelijk, verbeteren blijkbaar niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:42:
[...]

Nieuwer dan dit topic. ;) En als je toevoegingen hebt, leef je uit, meld 't in 't topic. Klagen is makkelijk, verbeteren blijkbaar niet. ;)
Ik wist dat je dat ging zeggen. Ik klaag niet en ik ben nieuw in het Linux systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Berlinetta schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:42:
[...]

Ik wist dat je dat ging zeggen. Ik klaag niet en ik ben nieuw in het Linux systeem.
Als je dan zo'n groentje bent, hoe weet je dan dat 't oud en irrelevant is? Waarom überhaupt deze opmerking maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:46:
[...]

Als je dan zo'n groentje bent, hoe weet je dan dat 't oud en irrelevant is? Waarom überhaupt deze opmerking maken?
De Ubuntu distro is niet meer van deze tijd en ik zeg alleen dat het geüpdate kan worden. Indien nodig.
https://arstechnica.com/g...7-10-return-of-the-gnome/

[ Voor 18% gewijzigd door Berlinetta op 04-12-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Berlinetta schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:47:
[...]

De Ubuntu distro is niet meer van deze tijd en ik zeg alleen dat het geüpdate kan worden. Indien nodig.
https://arstechnica.com/g...7-10-return-of-the-gnome/
Dan nog is dit topic niet de juiste plek om daar opmerkingen over te maken. Je initiële post kan opgevat worden als een troll.

Dus nogmaals, heb je iets te bieden als verbetering, meld het op de juiste plek. En zolang 16.04 nog als LTS current is, en supported blijft, blijft de tekst over Ubuntu correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:51:
[...]

Dan nog is dit topic niet de juiste plek om daar opmerkingen over te maken. Je initiële post kan opgevat worden als een troll.

Dus nogmaals, heb je iets te bieden als verbetering, meld het op de juiste plek. En zolang 16.04 nog als LTS current is, en supported blijft, blijft de tekst over Ubuntu correct.
Dan haal je mijn reacties weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 20:00
Martin1997 schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:24:
Ik wil graag experimenteren met Linux met een oud laptopje, maar ik ben er nog niet uit welke distro/versie ik ga gebruiken. Het is een laptop van ongeveer 10 jaar oud, een Intel Pentium M 740 (ondersteunt geen 64 bit, maar wel 32 bit) en Intel i915 GMS/i910 MGL chipset. Het hoeft wat mij betreft niet out-of-the-box lekker te werken zodat ik mijzelf lekker er in kan verdiepen. Ik heb net geprobeerd om Cinnamon OS er op te zetten, maar dit was te zwaar.
Welke distro is het beste voor dit systeem?
Dan zou ik om te beginnen Ubuntu 16.04 (LTS) pakken, daar zit je meestal qua hardware support (ook voor wat ouder spul) in mijn ervaring meestal wel goed mee. Eventueel kun je misschien ook met Debian aan de slag, maar hoe het daar zit met hardwaresupport geen idee. Je zou verwachten ongeveer hetzelfde als Ubuntu, aangezien Ubuntu Debian als basis heeft, maar dat kan ik je niet met 100% zekerheid zeggen; ik draai zelf al een aantal jaar geen Ubuntu meer, maar Fedora en CentOS (en RHEL).

Edit: let wel op dat 32 bit support bij een aantal grote distros rap aan het verdwijnen is. Zo moet je, bijvoorbeeld, bij Ubuntu al bij de alternative downloads kijken om een 32 bit ISO te kunnen vinden. Dat is, m.i, het enige nadeel, maar wel te verwachten aangezien het gros van de hardware (in mijn omgeving dan) allang 64 bit support..

[ Voor 14% gewijzigd door sfranken op 15-12-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ye-roon schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:44:
Hallo, vraagje. Een klant wil graag een linux server VM waar dingen op getest kunnen worden. Ik dacht, tuurlijk doen we ff. Dus ik had ubuntu server gedownload, maar door die unity meuk is rdp naar die server niet te doen, plus die server doet erg raar in vsphere op het moment.

Ik ben dus opzoek naar een andere optie (of een optie om gewoon via rdp naar die server te gaan).

Eisen: grafische interface, kunnen rdp-en en thats it. Het zou makkelijk zijn als ik niet alles hoef te mounten en netwerk interfaces handmatig moet instellen en zo, want mijn linux kennis rijkt niet zo ver :)
Even voor de duidelijkheid: waarom is die Grafische interface nodig? Een server zou toch een aantal services moeten aanbieden? Deze zijn dan gewoon vanaf een windows client te gebruiken.
Beheer kan via een webinterface. Protip: www.nethserver.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Ik bouw zelf luidsprekers, zowel passief als actief en wil nu een linux gebaseerde DSP maken als scheidingsfilter voor luidsprekers. Instructies hiervoor staan in http://rtaylor.sites.tru....en-source-software-howto/. Uitgangspunt van de werkwijze is dat het geluidssignaal in ecasound wordt toegewezen aan verschillende sporen die separaat gefilterd worden en die via een 5.1 of 7.1 (externe) geluidskaart vervolgens verdeeld worden over versterkers.

Ik wil eerst een experiment doen waarbij ik gebruik maak van mijn laptop. Deze windows 10 laptop wordt ook gebruikt voor andere taken. Ik zoek dus een linux distributie die ik naast windows kan draaien. De genoemde website geeft hierover weinig informatie. Ik wil graag wat advies hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik zie de volgende opties:
- Linux draaien in virtualbox
- Linux installeren op USB stick
- Dual booth inrichten

Ik vraag me af of een virtualbox kan omdat windows dan ook al de controle heeft over de geluidskaart. Mijn idee was dan ook om Linux te installeren op een USB stick. Taylor gebruikt Linux server, dus dat heb ik ook geïnstalleerd (Ubuntu), maar bij de configuratie kwam ik erachter dat dan de harde schijf wordt ingericht voor Linux en dat is niet de bedoeling. Ik wil Linux opstarten en draaien vanaf USB zonder toeters en bellen. Dual booth is wellicht de beste oplossing maar grijpt meer in op de laptop (steeds menu bij opstarten) en is later lastiger te verwijderen.

Welke distributie raden jullie me voor deze toepassing aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Distro maakt niet heel veel uit denk ik. Het geluidssysteem dat beschikbaar is wel en hoe makkelijk deze te implementeren is. Veel distro's gebruiken standaard PulseAudio en voor real-time audio is dat niet het beste systeem, dat zou jackd zijn. Ga even wat meer onderzoeken wat je geluidseisen zijn en zoek dan uit welke distro hier mogelijk aan voldoet.

In een VM draaien is sowieso onverstandig. Het brengt een extra laag met zich mee en latency is ook nog iets hoger, zelfs als je een externe geluidskaart (waarschijnlijk via USB) naar de VM zou sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:25
Manjaro laat vrij makkelijk een realtime kernel installeren: https://wiki.archlinux.org/index.php/Realtime_kernel
Dus als je manjaro als dual boot kan draaien zou ik dat aanraden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Raspberry Pi die ik wil gebruiken als firewall en adblocker. Daarnaast zou het fijn zijn als hij in lichte mate gebruikt kan worden om traffic shaping toe te passen, zodat mijn internetverbinding minder beperkt wordt als mijn vriendin Netflix kijkt. Nu zoek ik dus een OS dat die taken kan verrichten. Omdat hij 24/7 aan het internet hangt, is stabiliteit en veiligheid een absolute noodzaak.

Een voor de hand liggende keuze is BSD. Ik ken dat OS echter helemaal niet. Ik heb ervaring met Linux en na veel pogingen heb ik nu een stabiele installatie van Arch. Ik vraag me af tot in hoeverre mijn kennis van Linux mij helpt met BSD? En welke BSD-distributie is aan te raden voor dit soort headless taken? Ik neem aan dat PC-BSD, dat op desktopgebruik gericht lijkt, niet nodig is. Maar dan blijven er nog genoeg BSD-distro's over.

Een alternatief is natuurlijk een Linux-distributie, maar ik ben niet zo bekend in de wereld van headless Linux. Ik heb dus ook geen idee welke Linux-distro ik hiervoor zou moeten gebruiken. En is BSD niet stabieler en lichter dan Linux?

Of denk ik nu te moeilijk en moet ik gewoon iets als PFsense gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet eerst kijken wat er op de ARM CPU draait van de Pi. Is er een BSD port van? Zou dat kunnen doen wat je wilt? Waarom zou iets als Raspbian niet voldoen voor je? Dat kan je ook gewoon headless draaien, genoeg mensen die dat doen namelijk, met bijvoorbeeld domotica. Je schakelt gewoon de GUI uit in de config.

Als je wilt gaan trafficshapen, moet je goed letten op het CPU gebruik, want dat kan onverwacht hoog oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kan trafficshaping niet alleen maar als het ding ook de default gateway is? Want dan zit je gebottlenecked aan de ethernet snelheid van je Pi, en die is traag...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is afhankelijk van welke Pi je hebt. De 2 heeft een 100 Mbit/s ethernet. De 3 heeft, even uit 't hoofd, een 1 Gbit/s ethernet aansluiting. Afhankelijk van je eigen internetverbinding, kan een Pi 2 het prima aan, als het niet gecapped wordt door de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is FreeBSD geworden. Naar aanleiding van de opmerking van @Hero of Time dat het OS een ARM-cpu moet ondersteunen kwam ik daar al snel op uit. Raspbian had natuurlijk gekund, maar mijn Pi is een hobbyprojectje. Ik maak liever van deze gelegenheid gebruik om me te verdiepen in hoe BSD werkt.

Wat betreft trafficshaping: ik ga het proberen. Als het niks wordt, wordt het niks. Als het wel wat wordt: mooi, pure winst. Het is niet zo dat mijn internet onmogelijk traag wordt als mijn vriendin Netflix kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat laatste zou wel kunnen gebeuren als je met de Pi gaat trafficshapen. ;) Houd dus goed de resources in de gaten. Belast de pijp flink met verschillende soorten verkeer en kijk wat de Pi doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:57:
Dat is afhankelijk van welke Pi je hebt. De 2 heeft een 100 Mbit/s ethernet. De 3 heeft, even uit 't hoofd, een 1 Gbit/s ethernet aansluiting. Afhankelijk van je eigen internetverbinding, kan een Pi 2 het prima aan, als het niet gecapped wordt door de CPU.
Helaas is die ethernetpoort intern via de usb (2) bus aangesloten, wat nogal een beperking kan vormen. De 1 gbit haal je sowieso niet: usb 2 doet (in theorie) maximaal 480 mbit. Bijna 100 mbit haal je op de rpi 2 nog wel, maar alle usb apparaten delen die bus, dus zodra je andere apparaten aan gaat sluiten keldert de snelheid. Je moet een rpi niet gebruiken om een usb drive via het netwerk te benaderen zeg maar. ;)

In dit geval moet het zonder andere usb apparaten en met een niet al te snelle internetverbinding wel aardig lukken, al hangt dat inderdaad wel van de belasting van de cpu af. De rpi is natuurlijk geen snelheidsmonster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatst qubes os getest, ben van mening dat dit os makkelijker is dan dat ik had verwacht. Zoveel makkelijker om je privacy te beschermen. In een normaal linux os deed ik het altijd met virtualbox. Qubes is mijn main os geworden en voor gamen ga ik naar het normale linux os. Windows gebruik ik alleen nog voor mijn tomtom up to date te houden, maar ik hoop dat ik binnenkort daar ook vanaf kan geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruwel84
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-08 16:46
Hallo Allen,

Zojuist de topicstart gelezen, ik zou graag even wat hulp vragen als dat mogelijk is.
Ik heb op een oud systeem probleemloos linux Mint 64bit kunnen installeren.
Erg leuk, maar ik zou graag een wat nieuwer systeem gaan bouwen met linux mint of een ander OS van linux.

het hoeft echt maar een basis systeem te zijn, waar ik maar op kan internetten en tekstverwerken.
Ik zal het even toelichten waarom:
Ik hou me sinds een jaar of 2 bezig met daytraden van cryptovaluta, en nu het toch om wat grotere bedragen begint te gaan, wil ik liever in een veiligere omgeving werken met mijn wallets, exchanges etc.

Dat is ook de reden waarom ik alleen een basis systeempje nodig heb.

Ik ben iemend die zelf eerst veel onderzoek doet alvorens iets te gaan vragen, Ik kan alleen een paar dingen niet vinden.

Het systeem wat ik tot nu toe heb samengesteld is het volgende, waar een 2,5" SSD al in mijn bezit is.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 82,-€ 82,-
1LC-Power LC-1350mi€ 49,30€ 49,30
1HP 593911-B21€ 12,-€ 12,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,30

Voeding zit reeds in deze behuizing en processor zit reeds op het moederbord.

Op de volgende site staat dat dit moederbord ubuntu 16.10 ondersteund:

http://asrock.com/mb/Intel/J3455-ITX/?cat=Specifications

Nu is eigenlijk mijn vraag, of bijvoorbeeld mint het hier ook op doet, gezien dit een derivaat van ubuntu is als ik het goed begrijp?

In de TS lees ik ook dat mensen zich zorgen maken/klagen over de veiligheid van mint, hoe kijken jullie hier tegenaan?
Gezien het doel waar ik het voor nodig heb, is veiligheid eigenlijk de primaire reden dat ik wil gaan werken op een linux gebaseerd systeem.

Ik weet dat dit geen desktop aankoopadvies pagina is, maar het bouwen doe ik al jaren, alleen linux is nog een beetje nieuw voor me.

Groet,

Peter

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De huidige Mint releases worden gebaseerd op Ubuntu LTS, dus Mint 18 is vergelijkbaar met Ubuntu 16.04. Dat 16.10 wordt ondersteund is leuk, maar zegt dus niet zo enorm veel. Je hardware zal sowieso wel gewoon ondersteund worden door de meeste distro's, dus daar hoef je eigenlijk niet echt zorgen om te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gruwel84
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-08 16:46
Super, dat was precies wat ik even zeker wilde weten! Hartelijk dank!

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
@Gruwel84 ik zou ver weg blijven van die LC Power-spullen, koop een deftige compacte kast zoals bv. een Antec met ingebouwde voeding, maar niet dit soort dingen. Die ingebouwde voeding sloopt je hele PC voor je het weet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Gruwel84 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:21:

In de TS lees ik ook dat mensen zich zorgen maken/klagen over de veiligheid van mint, hoe kijken jullie hier tegenaan?
Gezien het doel waar ik het voor nodig heb, is veiligheid eigenlijk de primaire reden dat ik wil gaan werken op een linux gebaseerd systeem.
In Mint hebben alle software updates een categorie indelingen. De updates die mogelijk een risico voor de stabiliteit zijn staan daarom standaard uit als een bescherming van de gebruiker.Het is de afweging tussen stabiliteit of veiligheid. In de praktijk hoef je daar je keuze niet door te laten bepalen of je Ubuntu of Mint wil nemen. Veiligheidsupdates kun je apart aanzetten.

Dit is een handige uitgebreide site voor meer info om je verder in te lezen: https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Afbeeldingslocatie: https://sites.google.com/site/computertip/_/rsrc/1499859370130/10/Schermafdruk_2017-07-12_13-28-16.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffiemetGebak
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-09-2022
ik heb in 16 jaar tijd heel wat linux distros kunnen uit proberen en misschien heb ik er wel over heen gelezen hoor maar mijn 2 favoriete distro`s zijn toch echt puppy linux 4.5 en linux LXLE op nummer 1

puppy linux 4,5 met de kernel from scratch rebuild speciaal voor oude apparaten en voor mij idioot simpel
de nieuwe puppy`s vind ik zelf niks werkt in mijn ogen niet soepel

linux LXLE 12.5 op usb staan en die is bloed snel super simpel meerdere package managers en met de debian chrome brouwser van de zelfde release tijd is hij machtig snel met flashplayer voor spellen voor linux LXLE heb ik niks anders dan lof en deze is nog nooit gecrasht is al die tijd super snel geweest

ik ga van de week de nieuwste LXLE in duall boot instaleren met windows 10 op verschillende schijven uiteraard ben toch wel benieuwd hoe de nieuwste variant werkt aangezien ik al die tijd al met 12.5 werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ik ben eigenlijk op zoek naar een lichtgewicht linux distro welke ook updates uitvoeren voor de spectre/meltdown issue.

Deze moet op mijn oude dell inspirion 6400 komen :) hierop werkt windows 10 helaas niet geweldig en omdat window 7 binnen 2 jaar geen support meer biedt wil ik alvast mij zinnen zetten op linux.

Lubuntu heb ik inmiddels gevonden en met deze heb ik eerder getest, maar ten opzichte van Windows 7 lijkt deze iets trager aan te voelen. Echter heeft Lubuntu wel updates voor spectre uitgevoerd wat een + is. Verder ben ik nog geen alternatief tegengekomen

Hoe lichter hoe beter :)

[ Voor 27% gewijzigd door AOC op 12-01-2018 11:52 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.