Ik heb advies nodig voor een (andere) linux distro voor mijn daily driver. Dat is een Lenovo P50 machine met een Intel i7 6700HQ, 16GB RAM, Samsung M.2 SSD en NVIDIA Quadro M1000M graphics.
Ik heb een jaar Xubuntu 16.04 LTS er opgedraaid. Opzich tevreden over, maar waar ik mij regelmatig aan irriteer is het volgende:
- Packages van compilers zijn verouderd. Met name cross compilers die ik gebruik voor embedded software ontwikkeling zijn ondanks beschikbaarheid van PPA's niet de meest recente, zoals 7.x voor gcc-arm-none-eabi (zit nog op 5.4.x uit repo, 17.10 develop heeft die ook nog zie ik, PPA gaat maar tot 6.3.1).
- Ik loop regelmatig tegen bugs en onstabliteit aan in XFCE en Thunar file manager. Het is niet continu, maar zeker wel meerdere keren per week crashes of glitches.
- Wisselen tussen NVIDIA en Intel graphics moet nog altijd met in/uit loggen van X sessie middels proprietary driver. De open source driver voldoet niet aan mijn performance en stabiliteit eisen.
- Opstarten is traag ondanks M.2 SSD, afsluiten hangt regelmatig >10minuten (mogelijk vanwege externe schijf die allang geunmount is en los gekoppeld).
Mijn use case is daily driver, dwz: firefox, LibreOffice/LaTeX, VM's (Windows in VirtualBox), SSH en enkele Steam games (zoals Factorio). Tenslotte ook nog ontwikkel programma's zoals KiCad, Qt Creator, Clion, PyCharm, MPLABX, ModelSim, Altera Quartus en Xilinx ISE. Enkele van deze tools staan niet in de Ubuntu software repositories en worden in princiepe enkel voor Ubuntu ondersteunt.
Verder werk ik ook regelmatig op batterij wegens mijn studie, vandaar wisselen van grafische kaarten, alsook lichte DE om accuduur te rekken (hoewel ik met deze 99Wh accu en <=6W idle+wifi niet mag klagen).
Niettemin zit ik toch te kijken naar een meer bleeding edge installatie zoals een Arch variant (Antergos, Manjaro). Ik heb daar wel mijn twijfels over of het handig is om te installeren op een daily driver machine, ik heb op geen backup machine die voldoet mocht bvb de Wifi driver een paar dagen lang kapot zijn.
Daarintegen word ik wel weer enthiousiast over de packages. Zo zie ik veel tools die ik nu handmatig moet installeren en upgraden gewoon op AUR staan.
Zijn er hier ook nog andere Arch gebruikers/ervaringen? Hoe zwaar valt het onderhoud, met name ook als ik de manuele installatie process skip met de genoemde distros? Gaan er ook wel eens dingen stuk, zoja hoelang? ;-)
En zijn er nog redenen om te kiezen voor Arch/Manjaro of Antergos?
Of juist om Arch niet te kiezen, sta natuurlijk open voor andere distros die ook interessant zijn.
Of ik van DE wissel ben ik nog niet uit. Ik heb eigenlijk neigingen om misschien een tiling of docking WM te proberen zoals i3, aangezien touchpad van de P50 vreselijk werkt (onder Ubuntu, de deadzone is >20px), en ik de trackpoint te infrequent gebruik om aan te wennen. Werkt zo'n WM ook lekker met multi monitors?
Ik ben wel een gebruiker die naar Linux Mint en Ubuntu enkele jaren is overgestapt omdat het distro's zijn "die gewoon werken" (itt Windows bvb

) . Ik heb in het verleden ook wel eens Debian geprobeerd, maar ik vond het niet meeleveren van "non-free" NVIDIA en Wifi kaart drivers alleen maar gedoe. Ik snap het princiepe van open source software wel, maar uiteindelijk wil ik wel functionaliteit van de machine bewaren.