Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tendmex
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 10:25
Hallo,

Ik heb mijn opleiding afgerond en nu gebruik ik mijn laptop op wat netflix na eigenlijk mijn laptop niet meer zo.

Dus ik zit te denken om een Linux versie op mijn laptop te zette, maar ik zit een beetje te denken: Maar welke dan?

Ik ken vanuit school suze en ubuntu een beetje en kali heel erg maar dat ga ik er niet opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:22
Waarom wil je Linux draaien? Als je niet iets specifieks wilt doen waarvoor een bepaalde Linux distributie meer geschikt voor is, is het vooral een persoonlijke keuze.

Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar Ubuntu “flavors” zoals Linux mint

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
xubuntu
kubuntu
ubuntu
mint
In de achtergrond zijn veel dingen hetzelfde, dus deb van debian.

Xubuntu is mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
En de mijne Fedora KDE, tja zo kunnen we een hele lange lijst maken met Slackware, RHEL, Mint, Suse en weet niet wat allemaal.
Je eigen voorkeur geven is niet handig, het gaat om hem.

Hij geeft al aan dat hij heeft gesnuffeld in de wereld met Suze, Ubuntu en Kali, nou dan stel ik de vraag maar:

Geef eens de Pros & Cons van elke distributie, dan kunnen de guru's wel bepalen wat bij je past.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als hij alleen maar Netflix gebruikt, vraag ik me af waarom hij überhaupt Linux wil :)

Lijkt me dat je het jezelf dan alleen maar lastig maakt.

Ik gebruik Linux vooral omdat:
- Ik zelf bepalen wil wat er op mijn computer en met mijn bestanden gebeurt (Windows 10 I'm looking at you }:| )
- Het de kans behoorlijk verkleint dat ik een computervirus oploop. Ondanks al mijn voorzichtigheid is dat op Windows toch eens fout gegaan (ik had software nodig om een Samsung te flashen en ik had de verkeerde te pakken)
- Ik van oudsher een fan ben van open source, wat helpt om het te blijven proberen als iets niet werkt, of ergens omheen te werken
- Linux als development machine erg aantrekkelijk is, veel tools zijn eerst voor Linux gemaakt en daarna pas naar Windows geporteerd tegenwoordig

Maar dat zijn idd mijn persoonlijke redenen. Als developer is Fedora aantrekkelijk, omdat ze behoorlijk up to date zijn en je dus de nieuwste snufjes krijgt om mee te spelen. En ik vind een cleane GNOME desktop wel fijn.

Ubuntu is juist weer fijn als je graag spelletjes speelt, omdat ze het vrij eenvoudig maken om allerlei closed source drivers te installeren.

En Arch weer als je graag een minimale setup wil die op jou toegespitst is.

Debian en CentOS als je een stabiele server wil.

Gentoo voor als je je verveelt :P

*BSD als je Linux geen echte UNIX vindt.

Enzovoorts.

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 16-01-2018 06:37 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
tendmex schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:52:
Hallo,

Ik heb mijn opleiding afgerond en nu gebruik ik mijn laptop op wat netflix na eigenlijk mijn laptop niet meer zo.

Dus ik zit te denken om een Linux versie op mijn laptop te zette, maar ik zit een beetje te denken: Maar welke dan?

Ik ken vanuit school suze en ubuntu een beetje en kali heel erg maar dat ga ik er niet opzetten.
Wanneer je bijvoorbeeld Chrome op je distro zet dan kan iedere distro Netflix aan.
De vraag is of je ook Linux wilt leren of alleen gebruiken zonder er verder bij na te denken.

Dit keuze schema is wel een handig hulpje. Klik voor groter..

Ik gebruikte al Fedora en kreeg hiermee de bevestiging de goede keuze gemaakt te hebben. :P

Kies je Linux distro

[ Voor 5% gewijzigd door Corrigan op 16-01-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tendmex
Ik wil Linux gewoon uitproberen op die laptop. Vandaar dat ik het vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 20:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan ga je gewoon lekker distro hoppen. Maandje Fedora, maandje OpenSuSE Thumbelweed, maandje Arch, maantje Gentoo, en zo verder afwisselen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tendmex
Hero of Time schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:38:
Dan ga je gewoon lekker distro hoppen. Maandje Fedora, maandje OpenSuSE Thumbelweed, maandje Arch, maantje Gentoo, en zo verder afwisselen.
Dit is ook een oplossing. Goed idee!
Nu nog bedenken waarmee ik ga beginnen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

tendmex schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:22:
[...]

Dit is ook een oplossing. Goed idee!
Nu nog bedenken waarmee ik ga beginnen haha.
Fedora voor de feel van wat anders. Daarna Thumbleweed voor de bleeding edge tot bijna slopend aan toe en dan richting Arch en Gentoo. Gooi er als afsluiter nog Slackware bij en je komt 't jaar wel door denk ik zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 09:54
Vroeger prutste ik wel eens met Linux (voornamelijk Arch en Ubuntu), maar ging ik naar verloop van tijd ging ik weer terug naar Windows. Toen ik een half jaar terug voor de zoveelste keer Arch Linux installeerde op mijn secundaire desktop veranderde dat: deze secundaire desktop werd zelfs mijn primaire computer. Nu heb ik onlangs mijn pc geformatteerd en begin ik te twijfelen of Arch wel de ideale keuze voor mij is.

Ik vind de flexibilteit en het tweakvermogen van Arch geweldig en door Arch te gebruiken heb ik altijd enorm veel geleerd over Linux (zelf config files moeten instellen). Dat zelf moeten instellen vind ik meteen ook het grootste minpunt van Arch. Ik zoek eigenlijk een distro waar toch wel wat kunt tweaken, maar waar er ook tools zijn voor bijvoorbeeld het instellen van GRUB etc en een goede out-of-the-box hardware ondersteuning. Wat zou in dat geval een interessante distro zijn?

Nog een vereiste is een degelijke package manager zoals pacman of apt-get en een verzameling packages die niet te beperkend is qua open-source/closed-source.

Standaard grijp ik altijd naar Ubuntu als tweede keuze, maar die installatie is nooit echt een lang leven beschoren.

[ Voor 13% gewijzigd door usr101 op 19-01-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben net weer terug bij Arch, juist omdat het in mijn ogen zo makkelijk te beheren is, tenminste, als je het eenmaal hebt ingesteld hoef je eigenlijk nog weinig te doen. Verder tussendoor nog openSUSE Tumbleweed en CentOS OP de desktop gehad, eerder ook langduriger een LTS Ubuntu, SUSE Linux, Gentoo, FreeBSD, Slackware, teruggaand in de tijd.

Als je zoals ik af en toe gebruik moet maken van commerciële/gesloten software zijn Ubuntu of Centos of openSUSE Leap (of him commerciële tegenhangers) eigenlijk de beste keuzes denk ik, maar vanuit het oogpunt van beheer vind ik Arch nog best interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 19-01-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
usr101 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:58:
Vroeger prutste ik wel eens met Linux (voornamelijk Arch en Ubuntu), maar ging ik naar verloop van tijd ging ik weer terug naar Windows. Toen ik een half jaar terug voor de zoveelste keer Arch Linux installeerde op mijn secundaire desktop veranderde dat: deze secundaire desktop werd zelfs mijn primaire computer. Nu heb ik onlangs mijn pc geformatteerd en begin ik te twijfelen of Arch wel de ideale keuze voor mij is.

Ik vind de flexibilteit en het tweakvermogen van Arch geweldig en door Arch te gebruiken heb ik altijd enorm veel geleerd over Linux (zelf config files moeten instellen). Dat zelf moeten instellen vind ik meteen ook het grootste minpunt van Arch. Ik zoek eigenlijk een distro waar toch wel wat kunt tweaken, maar waar er ook tools zijn voor bijvoorbeeld het instellen van GRUB etc en een goede out-of-the-box hardware ondersteuning. Wat zou in dat geval een interessante distro zijn?

Nog een vereiste is een degelijke package manager zoals pacman of apt-get en een verzameling packages die niet te beperkend is qua open-source/closed-source.

Standaard grijp ik altijd naar Ubuntu als tweede keuze, maar die installatie is nooit echt een lang leven beschoren.
Probeer eens Fedora. Met de RPM Fusion repo heb je gelijk closed source geactiveerd zoals voor videodrivers en Steam.

Ik heb ook een tijd met Arch gewerkt. Beviel ook prima, alleen iets teveel gedoe en ik vertrouwde het /mezelf toch niet helemaal met de security. Arch voelde als iets teveel los zand.
Fedora is zeker niet perfect maar voelt professioneel met Red Hat, zonder veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@usr101
Corrigan schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:05:
Probeer eens Fedora. Met de RPM Fusion repo...
Er zijn twee andere Repo's (afhankelijk van wat je doet) ook leuk:
- Remi's https://rpms.remirepo.net/ (gebruik ik voor Apache, MariaDB, PHP)
- Negativo https://negativo17.org/ (yes, nVidia CUDA in ffmpeg)

Vooral Negativo was voor mij een verademing, het transcoderen van video's gaat zoveel sneller (x12) en beter.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Ik heb na jaaaaaren Ubuntu en een tussenstop bij Mint nu OpenSuse (Leap) geinstalleerd. Qua looks ben ik fan van KDE, maar qua feel vind ik het een resource hog. Zelfs op een redelijke laptop met recente i5 processor en een Nvidia740M video kaart loopt het gewoon niet echt soepel. In ieder geval niet zo soepel als ik gewend was bij Ubuntu (met Unity).
Ik ben misschien een minderheid maar ik vond de Unity interface erg prettig werken en vind het eeuwig zonde dat deze niet meer verder wordt ontwikkeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@usr101, Debian Testing is ook een optie. Rolling zoals Arch, aantal zaken zal je wat meer zelf moeten doen maar wel lekker stabiel en Grub bijvoorbeeld gaat automatisch.

@robb_nl, Unity is geforked door de community om het te behouden voor de fans. Je kan het dus nog gewoon blijven gebruiken, alleen heet het net iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Interessant nieuwtje, nieuwe distro van Google: gLinux.
Gebaseerd op Debian 10 Buster. Alleen nu nog te pakken zien te krijgen. ;)

https://itsfoss.com/goobuntu-glinux-google/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:31
usr101 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:58:
Al eens gekeken naar Manjaro Linux? Een rolling release, gebaseerd op Arch. Manjaro is net zo flexibel als Arch, maar je hoeft niet alle configs nog eens na te lopen om aan de slag te kunnen. Het werkt out of the box en is super stabiel.

Na jarenlang Mint, ben ik met veel plezier overgestapt op Manjaro. Het werkt gewoon en je hebt toch het nieuwste van het nieuwste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

@robb_nl, Unity is geforked door de community om het te behouden voor de fans. Je kan het dus nog gewoon blijven gebruiken, alleen heet het net iets anders.
[/quote]
I know, maar als ik vervolgens naar de yunit.io website ga, dan zie ik dat de laatste blogpost uit sept vorig jaar stamt en dat de laatste code update op github 6 maanden geleden is gedaan. Op zijn zachtst gezegd: niet geruststellend.

Ik heb nu OpenSuSE met KDE er op staan, maar ben bang dat dit geen lang leven beschoren is. Hoewel ik Cinnamon er nog wel het meest werkbaar uit vind zien, is Mint me toch niet echt bevallen. Kortom, zoveel keus maar toch zo weinig mogelijkheden.....

Misschien eens Fedora met Cinnamon proberen? Of toch maar een XFCE of LXDE based distributie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:25

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

nadat ik dit nieuwsbericht heb gelezen
The Underminer in 'nieuws: Canonical wil systeem- en gebruikersgegevens verza...
ben ik benieuwd welke goede alternatieven er zijn voor ubuntu. we gebruiken zelf nog ubuntu 14.04 op 2 computers in huis. er is 1 computer die niet broodnodig is maar deze kunnen we niet upgraden naar ubuntu 16.04. bij de installatie van 16.04 gaat vanalles fout(ik heb een YT video gezien van een meneer die 16.04 draaide op een pentium 4 die heeft zeker geluk gehad zie dit YouTube: Ubuntu 16.04 running on a Pentium 4 ) de intel dual core computer die in huis staat moet dan volledig geheinstalleerd worden omdat het apparaat dan onbruikbaar wordt. we zoeken een goed alternatief voor ubuntu 14.04 gebruiksvriendelijk niet te veel afwijkend van ubuntu (windows interface mag ook) en stabiel. het moet kunnen draaien op een computer met
intel pentium dual core E6600
8 GB DDR3 geheugen
320GB WD blue harde schijf(snel genoeg voor ubuntu 14.04 en lekker veel opslag)
intel GMA (ik weet niet welke)
rest is niet zo belangrijk.
stabiel is onze wens wegens een slechte ervaring met Lubuntu 17.04 ik heb daar geen internet op gehad (totdat ik er terug ubuntu 14.04 op heb gezet) en gebruikers stonden in de kou.
wat heb ik al gevonden?
linux mint mate 18.1 niet geweten of het er goed op draait
Lubuntu (een LTS of iets wat stabiel is)
misschien kan iemand mij helpen met de keuze? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:28
Je kan elk OS gebruiken en het met een paar tutorials (Themes, icon packs, wat bars verschuiven) op windows laten lijken.

Persoonlijk ben ik fan van Fedora, maar het is allemaal erg persoonlijk.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ludwig005 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:57:
nadat ik dit nieuwsbericht heb gelezen
The Underminer in 'nieuws: Canonical wil systeem- en gebruikersgegevens verza...
ben ik benieuwd welke goede alternatieven er zijn voor ubuntu. we gebruiken zelf nog ubuntu 14.04 op 2 computers in huis. er is 1 computer die niet broodnodig is maar deze kunnen we niet upgraden naar ubuntu 16.04. bij de installatie van 16.04 gaat vanalles fout(ik heb een YT video gezien van een meneer die 16.04 draaide op een pentium 4 die heeft zeker geluk gehad zie dit YouTube: Ubuntu 16.04 running on a Pentium 4 ) de intel dual core computer die in huis staat moet dan volledig geheinstalleerd worden omdat het apparaat dan onbruikbaar wordt. we zoeken een goed alternatief voor ubuntu 14.04 gebruiksvriendelijk niet te veel afwijkend van ubuntu (windows interface mag ook) en stabiel. het moet kunnen draaien op een computer met
intel pentium dual core E6600
8 GB DDR3 geheugen
320GB WD blue harde schijf(snel genoeg voor ubuntu 14.04 en lekker veel opslag)
intel GMA (ik weet niet welke)
rest is niet zo belangrijk.
stabiel is onze wens wegens een slechte ervaring met Lubuntu 17.04 ik heb daar geen internet op gehad (totdat ik er terug ubuntu 14.04 op heb gezet) en gebruikers stonden in de kou.
wat heb ik al gevonden?
linux mint mate 18.1 niet geweten of het er goed op draait
Lubuntu (een LTS of iets wat stabiel is)
misschien kan iemand mij helpen met de keuze? ;)
Je zou eens Manjaro XFCE kunnen uitproberen. Werkt goed op oudere hardware en lijkt veel op Windows.
Manjaro is een beginnersvriendelijke distro. En een rolling distro, je hoeft dan niet steeds weer te upgraden naar een nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

CR2032 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:46:
[...]

Je zou eens Manjaro XFCE kunnen uitproberen. Werkt goed op oudere hardware en lijkt veel op Windows.
Manjaro is een beginnersvriendelijke distro. En een rolling distro, je hoeft dan niet steeds weer te upgraden naar een nieuwe versie.
klinkt mooi maar op welke distro is manjaro Xcfe gebaseerd?
als het rolling is kan het dan niet zijn dat overmorgen mijn manjaro bak geupgraded wordt naar een versie die hij niet kan draaien? of stopt het ergens?
ik ben ook op distrowatch aan het kijken en op internet en ik vind ook
ubuntu MATE
zorin OS lite
kan deze computer een van beiden stabiel draaien? niet te traag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Linux dumpt niet zomaar hardware zoals bv. OS X (en in mindere mate Windows) dat doet. Manjaro is gebaseerd op Arch Linux. Je kan ook gewoon Xubuntu (met XFCE) kunnen proberen. Genoeg 'live' versies die je op een stickje mikt en even boot voor je installeert. Zorin klinkt mij heel onbekend in de oren, maar als het aankomt op wat hip is in GNU/Linux-land loop ik al een hele tijd achter :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ludwig005 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:02:
[...]

klinkt mooi maar op welke distro is manjaro Xcfe gebaseerd?
als het rolling is kan het dan niet zijn dat overmorgen mijn manjaro bak geupgraded wordt naar een versie die hij niet kan draaien? of stopt het ergens?
ik ben ook op distrowatch aan het kijken en op internet en ik vind ook
ubuntu MATE
zorin OS lite
kan deze computer een van beiden stabiel draaien? niet te traag ;)
Manjaro is gebaseerd op Arch. Met rolling krijg je steeds nieuwe versies zonder aparte upgrades.
Manjaro XFCE zal voor de komende jaren prima werken op je systeem. Zwaardere omgevingen dan XFCE zoals Mate, KDE of Gnome zou ik niet kiezen voor een Pentium systeem.

Gewoon proberen of het wat voor je is, het kost niets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

CR2032 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:02:
[...]

Manjaro is gebaseerd op Arch. Met rolling krijg je steeds nieuwe versies zonder aparte upgrades.
Manjaro XFCE zal voor de komende jaren prima werken op je systeem. Zwaardere omgevingen dan XFCE zoals Mate, KDE of Gnome zou ik niet kiezen voor een Pentium systeem.

Gewoon proberen of het wat voor je is, het kost niets. :)
je bedoelt zeker een pentium dual core systeem van de core 2 generatie.
Wikipedia: List of Intel Pentium microprocessors
ik hoop dat het goed werkt nu nog een dag zoeken waarop ik het op een systeem kan installeren
is manjaro ook in het nederlands verkrijgbaar?
mijn map
hier staan een aantal foto's
manjaro intervieuw

niet erg stabiel volgens distrowatch.
@CR2032 ik zal jouw tip zeker volgen. het probleem is dat er geen webpagina is die linux guis rangschikt op grootte en hardware vereisten bijvoorbeeld van de zwaarste boven naar de allerlichtste onderaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Ludwig005 op 17-02-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je selecteert de taal waarschijnlijk tijdens de installatieroutine. Elke courante distro is in het Nederlands te krijgen vziw; ze gebruiken uiteindelijk zo goed als dezelfde software allemaal (tot zelfs de installers aan toe vaak).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Ludwig005, het is vreemd dat je vanwege het nieuwsbericht over Canonical en Ubuntu geen Ubuntu meer wilt gebruiken, maar wel komt met Lubuntu en Ubuntu Mate als alternatief.

Voor een Pentium ben je beter af met een distro die van de basis al gemaakt is voor low power systemen. Een Ubuntu of Mint (gebaseerd op Ubuntu LTS) smaak is dan niet de beste keus. Je zou kunnen kijken naar Debian met Xfce of LXDE/LXQt als DE. Stable is een veilige keus, die is stabiel zoals de naam aangeeft en door de minimale verandering met updates gaat er ook niet zomaar iets stuk. Wil je wel meer met de tijd mee gaan, dan kom je uit op Testing, de rolling release van Debian.

Een andere optie is nog om te kiezen voor Fedora, maar de Xfce spin heeft nog wel redelijk wat Gnome zaken erin zitten. Het zal prima draaien, maar kan wat trager zijn dan Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ludwig005 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:46:
[...]

@CR2032 ik zal jouw tip zeker volgen. het probleem is dat er geen webpagina is die linux guis rangschikt op grootte en hardware vereisten bijvoorbeeld van de zwaarste boven naar de allerlichtste onderaan.
Bij de installatie van Manjaro kun je Nederlands selecteren. Linux is toch een kwestie van verschillende distro's zelf eens gaan uitproberen. Als je meer ervaring krijgt kom je vanzelf wel uit bij 1 favoriete distro.

Voor mij is dat Fedora, die gelinkt is aan Red Hat wat ik prettig vind omdat die voor het bedrijfsleven security en veiligheid hoog hebben staan. Fedora zou je dus ook kunnen proberen, al zul je dan zelf wat meer moeten instellen zoals een ander thema want standaard is Fedora wat spartaans. Manjaro of Mint zijn veel meer op beginners gericht.

Naast XFCE als desktop kun je als lichte omgeving ook denken aan LXQT of LXDE.
Zie hier de verschillen: https://spins.fedoraproject.org/nl/

Succes!

[ Voor 24% gewijzigd door CR2032 op 17-02-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

@Hero of Time ubuntu krijgt niet lang support meer dus ik zal moeten zoeken naar een alternatief. Gewone ubuntu 18.04 gaat het niet worden wegens spyware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Welke 'spyware' :? Naar wat ik lees kan je bij installatie 'informatie met Canonical delen' uitvinken. Het staat standaard aan, maar je krijg al tijdens de installatie de mogelijkheid om het uit te schakelen. Het 'spyware' noemen is ernstig overtrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Borromini schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:30:
Welke 'spyware' :? Naar wat ik lees kan je bij installatie 'informatie met Canonical delen' uitvinken. Het staat standaard aan, maar je krijg al tijdens de installatie de mogelijkheid om het uit te schakelen. Het 'spyware' noemen is ernstig overtrokken.
is misschien wat overdreven maar de echte reden is omdat die e6600 pc geen ubuntu 18.04 of zelfs al 16.04 kan draaien dat kan helaas niet. ik zocht naar een nieuwe distro die geschikt was om op dit systeem te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Voor zover ik het begrijp is wat Ubuntu wil doen vergelijkbaar met wat Steam verzamelt met de hardware survey. Dus zeker niet wat MS doet.
Ludwig005 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:21:
[...]

is misschien wat overdreven maar de echte reden is omdat die e6600 pc geen ubuntu 18.04 of zelfs al 16.04 kan draaien dat kan helaas niet. ik zocht naar een nieuwe distro die geschikt was om op dit systeem te draaien.
Install Gentoo

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 91868 op 18-02-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:40
Ludwig005 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:21:
[...]

Ubuntu 14.04 wordt nog ruim een jaar ondersteund, tot april 2019. Ik zou daar lekker bij blijven, en de pc volgend jaar na 13 jaar met pensioen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Eärendil schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:40:
[...]

Ubuntu 14.04 wordt nog ruim een jaar ondersteund, tot april 2019. Ik zou daar lekker bij blijven, en de pc volgend jaar na 13 jaar met pensioen sturen.
we hebben de pc helemaal niet in de winkel gekocht maar gekregen van een buurman in 2016. de pc was veel te traag om windows 7 optimaal te draaien dus toen hebben we er ubuntu opgezet. die computer is op de markt gekomen in 2010 pricewatch: Acer Veriton X480G (P1.XZR7Z.777)
geupgraded naar E6600 en 8 GB DDR3 geheugen met windows 7 erop. is geen 12 jaar oud zoals je beweert.
die processor is uitgekomen op 17 januari 2010. wat geadviseerd is door andere tweakers
manjaro Xfce
linux mint xfce
lichtgewicht distro's zoals Lubuntu LTS

[ Voor 6% gewijzigd door Ludwig005 op 18-02-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat me niet duidelijk is: je hebt zelf 16.04 (of recenter) proberen te installeren op je systeem? Want je linkt wel naar een Youtube-video maar dat overkomt daarom niet iedere gebruiker met vergelijkbare hardware (Pentium en Core zijn namen die Intel voor vanalles en nog wat gebruikt - een moderne Pentium is vaak een geknipte Core iX, terwijl oudere Pentiums Netburst zijn.) Jouw Core is geen Netburst meer. En 8 GB RAM is een sloot geheugen. Voor een lichte desktop is 4 GB voldoende.

Lijkt me dat met een SSD erin dat ding nog jaren mee kan. Ik kan trouwens nergens info vinden dat die Intel GMA X4500 niet meer ondersteund zou worden in huidige Linux/Xorg-versies. Wat heb je zelf concreet al getest? Met een live CD (kan ook op USB-stick) kom je al een heel eind.

Linux Mint XFCE is volgens mij ook even zwaar als Xubuntu (Mint is uiteindelijk ook maar een Ubuntu-kloon). Als de grafische chip niet krachtig genoeg is voor fancy effectjes kan je die na installatie ook uitschakelen. Dat hoeft op zich geen probleem te vormen.

[ Voor 21% gewijzigd door Borromini op 18-02-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeclap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
Lijkt me dat met een SSD erin dat ding nog jaren mee kan. Ik kan trouwens nergens info vinden dat die Intel GMA X4500 niet meer ondersteund zou worden in huidige Linux/Xorg-versies. Wat heb je zelf concreet al getest? Met een live CD (kan ook op USB-stick) kom je al een heel eind.
Eens met de SSD, maar ook ik snap het verhaal van de GMA X4500 niet helemaal. Intel beweert bovendien ook anders: https://01.org/linuxgraphics/community/vaapi (Linkje voor hardware acceleratie, waar het gewoon gesupport is)
Linux Mint XFCE is volgens mij ook even zwaar als Xubuntu (Mint is uiteindelijk ook maar een Ubuntu-kloon). Als de grafische chip niet krachtig genoeg is voor fancy effectjes kan je die na installatie ook uitschakelen. Dat hoeft op zich geen probleem te vormen.
]

Kan kloppen aangezien zowel Linux Mint XFCE als Xubuntu (note the X) allebei XFCE gebruiken. Ik verwacht geen bijzonderde verschillen tussen deze twee qua performance.

@Ludwig005 : Ik zou persoonlijk inderdaad gaan kijken of je ergens een SSD vandaan kunt halen. Denk dat dat wel een flink verschil gaat maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

codeclap schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:47:
[...]

[...]
]

Kan kloppen aangezien zowel Linux Mint XFCE als Xubuntu (note the X) allebei XFCE gebruiken. Ik verwacht geen bijzonderde verschillen tussen deze twee qua performance.

@Ludwig005 : Ik zou persoonlijk inderdaad gaan kijken of je ergens een SSD vandaan kunt halen. Denk dat dat wel een flink verschil gaat maken!
het probleem is dat het systeem bij de installatie van ubuntu 16.04 al bij een regel vastloopt en als je dan gaat herstarten is de enige oplossing teruggaan naar ubuntu 14.04 ik heb al 2 keer geprobeerd te upgraden maar loopt telkens vast. vrees dat opslag daar niet veel aan zal kunnen doen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
Gebeurt dat ook als je Ubuntu 16.04 draait van een live-USB of live-cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

@Eärendil ik heb live usb of cd nog niet geprobeerd. de eerste keer was updaten met een commando en de andere keer was via een melding maar allebei zijn ze gefaald. Ik heb geen 16.04 dvd liggen dus ik moest het wel proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ludwig005 op 18-02-2018 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
Ludwig005 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:00:
[...]
is geen 12 jaar oud zoals je beweert.
die processor is uitgekomen op 17 januari 2010.
Is verwarde de processor met de pricewatch: Intel Core 2 Duo E6600 Boxed uit 2006, terwijl je een pricewatch: Intel Pentium Dual-Core E6600 Boxed hebt. Niet handig van Intel om die namen te hergebruiken.

Dat een upgrade niet lukt wil niet zeggen dat een schone installatie van een nieuwe Ubuntu of afgeleide (bijv. Mint) niet lukt. Ik las in een van je reacties op het frontpage-artikel dat je voorkeur hebt voor de 32-bit versie, maar met deze hoeveelheid geheugen zou ik altijd de 64-bit versie kiezen (eigenlijk altijd op amd64/x86_64 processors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Een tweaker beveelde mij manjaro xfce aan maar in een youtube video zag ik dat iemand partities aanmaakte is dat aanbevolen of niet? Ik ga het systeem met een OS gebruiken en niet met 2 of meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Schijfindeling is net wat je wilt. Bij ons op 't werk hebben /home, /usr, /var en /opt aparte partities. Thuis heb ik alleen /home apart, zodat ik met m'n eigen data en tijdelijke meuk niet m'n root vol gooi. Dat laatste is iig aan te raden, maar niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zelfs als hij dat niet doet gaat hij als root nog altijd kunnen inloggen als ie maar één partitie neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik ben het ernstig eens met Borromini. Stop een relatief goedkope SSD in die machine, en je kan volgens mij elk OS draaien wat je wil. Uiteraard zal het een en ander grafisch terugdraaien helpen, maar het zou prima responsive moeten werken.

Welke distro je dan neemt, maakt vrij weinig uit. Bovendien kan je met een losse SSD lekker knutselen met dual boot tot je het allemaal goed vindt werken, en dan pas overstappen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Ik ben op zoek naar een goede llichtgewicht distro voor een oude machine: Asus P2B mobo met daarop een Celeron 1.3 GHz (Tualatin), 640MB RAM en 120 GB HDD.

Ik wil wat met Wordpress gaan prutsen en deze machine als Apache / MySQL server gaan gebruiken voor Wordpress. Nu zou je natuurlijk een Linux distro van 10 jaar geleden er op kunnen zetten, maar dan zijn de Apache en MySQL versies waarschijnlijk te oud voor Wordpress.

Mijn oog viel eerst op Lubuntu, maar dat heeft tegenwoordig blijkbaar minimaal Pentium 4 of Pentium M nodig. Daar zit de SSE2 instructieset in; die ontbreekt in de Tualatin Celeron. Mijn volgende keuze zou de laatste versie van Antix zijn.

Nu heb ik strikt genomen geen GUI nodig; ik kan de Linux machine altijd nog benaderen via ssh vanaf mijn Windows desktop computer en zo configureren.

Welke distro zou nog aan te raden zijn?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

is gimp beschikbaar voor arch gebaseerde distro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

EXX schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:07:
Ik ben op zoek naar een goede llichtgewicht distro voor een oude machine: Asus P2B mobo met daarop een Celeron 1.3 GHz (Tualatin), 640MB RAM en 120 GB HDD.

Ik wil wat met Wordpress gaan prutsen en deze machine als Apache / MySQL server gaan gebruiken voor Wordpress. Nu zou je natuurlijk een Linux distro van 10 jaar geleden er op kunnen zetten, maar dan zijn de Apache en MySQL versies waarschijnlijk te oud voor Wordpress.

Mijn oog viel eerst op Lubuntu, maar dat heeft tegenwoordig blijkbaar minimaal Pentium 4 of Pentium M nodig. Daar zit de SSE2 instructieset in; die ontbreekt in de Tualatin Celeron. Mijn volgende keuze zou de laatste versie van Antix zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Ludwig005 op 18-05-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nu heb ik strikt genomen geen GUI nodig; ik kan de Linux machine altijd nog benaderen via ssh vanaf mijn Windows desktop computer en zo configureren.

Debian. Ga niet op zoek naar een obscure distro. Volgens mij moet zelfs de laatste stabiele uitgave (Debian 9 'Stretch') nog op je systeem draaien. Dit zijn de 'recentste' x86-modellen waarvoor ze geen ondersteuning meer leveren. De minimumvereisten zijn van toepassing voor een desktop (ie GUI).

Het helpt natuurlijk ook wel dat je geen grafische schil hoeft. Dan heb je al een stuk meer ademruimte sowieso. Ik zou gewoon Debian 9 proberen op je systeem.

[ Voor 55% gewijzigd door Borromini op 19-02-2018 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ludwig005 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:44:
is gimp beschikbaar voor arch gebaseerde distro's?
Welke distro heeft geen Gimp? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Hero of Time schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:44:
[...]

Welke distro heeft geen Gimp? ;)
arch en gebaseerden zijn zeldzaam dus ik vroeg me dat zelf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo zijn Arch en afgeleiden daarvan zeldzaam/schaars? Wat heeft dat te maken met het wel of niet beschikbaar zijn van Gimp? Het is allemaal open source, is 't er niet, dan compileer je de broncode. Ik snap dan ook niet waarom je deze vraag stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ludwig005 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:53:
[...]

arch en gebaseerden zijn zeldzaam dus ik vroeg me dat zelf af.
Een google search op 'Arch Gimp' had je veel sneller je antwoord gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ryanirin schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:09:
[...]

Een google search op 'Arch Gimp' had je veel sneller je antwoord gegeven...
Nee, het was sneller om gewoon
pacman -S gimp

te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Hero of Time schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:34:
[...]

Nee, het was sneller om gewoon
pacman -S gimp

te doen. ;)
Ik heb manjaro nog niet geinstalleerd wegens tijdsgebrek. Ik moet nog de planning zoeken wanneer ik het ga installeren maar dan weet ik het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX

Naast Debian kun je ook Slackware overwegen. Deels hetzelfde idee (qua doelgroep), maar dan met een wat andere filosofie (naast de overlap). Debian is over het algemeen iets makkelijker (maar alleen in de vorm van "minder werk"; Slackware is simpeler).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:31:
[...]

Naast Debian kun je ook Slackware overwegen. Deels hetzelfde idee (qua doelgroep), maar dan met een wat andere filosofie (naast de overlap). Debian is over het algemeen iets makkelijker (maar alleen in de vorm van "minder werk"; Slackware is simpeler).
We zouden haast gaan denken dat je aandelen hebt in Slackware, hoe veel je 't promoot. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ah zo vaak is dat niet, niks vergeleken bij al dat Debian-volk; die zie ik hier meer posten :+ Zolang het maar onzin is, moet je maar denken. :+
Ik vind het eigenlijk ook wel vreemd dat er zo weinig Slackwaregebruikers zijn. 't Is een distro met idealen waar veel mensen het best mee eens zijn, is echt ontzettend consistent bij het naleven daarvan... het is altijd "ja geen dependency resolution". Alsof dat betekent dat je dus zelf alle dependencies moet gaan verzinnen.

Maar ik ben eerlijk: het kost meer tijd, en Debian is een hele goede distro, dus ik verklaar niemand voor gek het te installeren. Ik zou het op een productieserver ook installeren. Been there, zelfs. :) Slackware is voor thuis, omdat het een leuk OS is, waarbij het ook gewoon serieus een goed OS is. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 19-02-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik heb eens even gekeken naar Debian, en als ik geen GUI gebruik moet het zonder meer gaan lukken. Aangezien de CPU in principe een Pentium III is (en dus i686 compliant), kan ik debian "stretch" gebruiken.

Wat is het gemakkelijkste: gewoon de debian-9.3.0-i386-netinst.iso nemen, op CD branden en dan daarmee starten of alle CD ISO files gan downloaden en vandaar uit installeren?

Ik heb voornamelijk ervaring met Red Hat gebaseerde Linux distros: RHEL5.5, Oracle Linux 6 en 7. Is Debian erg afwijkend van Red Hat?

Overigens: het Antix Linux wat is ook heb overwogen, is ook een Debian gebaseerde distro, maar heeft geen systemd.

Verder: op de machine staat al WinXP op de IDE0: HDD0 (master). De IDE0:HDD1 (slave) is geheel ongebruikt. Ik neem aan dat ik daar zonder meer Debian op kan installeren en dat Debain een boot menu creëert waarmee ik dan naar WinXp of Linux kan booten?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
@EXX Wil je systemd ontlopen? Devuan is ook een Debian-afgeleide sans systemd maar ik weet niet wat daar het voordeel aan is, los van een stukje idealisme :P Ik zou zelf die netinstall doen. Duurt misschien langer, maar dan heb je wel vast een up-to-date installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik had Antix Linux overwogen, omdat het een distro speciaal voor oude hardware is, niet zozeer omdat het geen systemd bevat. Nu blijkt dat Debain ook gaat lukken neem ik liever een standaard distro.

Een netinstall is op zich geen probleem: de internetverbinding is glasvezel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je hebt een P3 aan Glazvezel? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ja! :*)

Alle gekheid op een stokje, deze oude bak is een overblijfsel uit een grijs verleden, maar wel nog goed genoeg voor dit soort knutselprojecten. Mijn normale PC loopt op een Core i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dan is een VM op je Core i7 nog sneller 8-)

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat zal ongetwijfeld zo zijn (zelfs met een Core i7 920), maar ouwe meuk die je toch nog hebt staan zo weer nuttig gebruiken heeft ook wel weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Cyphax schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:04:
Ah zo vaak is dat niet, niks vergeleken bij al dat Debian-volk; die zie ik hier meer posten :+
Wij zijn ook gewoon met meer O-)
Ik vind het eigenlijk ook wel vreemd dat er zo weinig Slackwaregebruikers zijn. 't Is een distro met idealen waar veel mensen het best mee eens zijn, is echt ontzettend consistent bij het naleven daarvan... het is altijd "ja geen dependency resolution". Alsof dat betekent dat je dus zelf alle dependencies moet gaan verzinnen.
De stap van Ubuntu/Mint en afgeleiden naar Debian is een stuk kleiner dan naar Slackware. Ik denk dat dat de meest plausibele verklaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ludwig005 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:00:
Een tweaker beveelde mij manjaro xfce aan maar in een youtube video zag ik dat iemand partities aanmaakte is dat aanbevolen of niet? Ik ga het systeem met een OS gebruiken en niet met 2 of meerdere.
De standaard instellingen van de setup tool van Manjaro zijn als een start aan te bevelen. Ook die van de partitieindeling. Tenzij je weet wat je doet en hier een bijzondere reden voor hebt. Manjaro is een gemakkelijk te beheren distro wat veelal automatisch voor je wordt gedaan met eigen repo's. Lijkt in gebruik heel veel op Mint, alleen met een andere motor.

Heb je meer ervaring dan kun je later Antergos proberen, dat is ook Arch based maar minder gemakkelijk te beheren of natuurlijk Arch zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door CR2032 op 20-02-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Iemand is hier de volgende linux distro vergeten namelijk Reborn Os ik weet niet waar ik dit kan melden maar het is een onbekende distro met veel flexibiliteit en ook gebruiksvriendelijk. https://rebornos.wordpress.com
Toevoegen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-06 12:52
@Ludwig005 Lijkt me niet veel bijzonders toevoegen. Zo te zien op antergos gebaseerd wat al een afgeleide is. Daarnaast vind ik de keuze voor hosting van verschillende onderdelen niet zo logisch, en verwijzen sommige links naar een ad-ware redirect + ik krijg een popup of ik mijn ad-blocker uit wil schakelen. Nog nooit eerder gezien bij linux distro's, en ik laat het daarom ook maar links liggen.

Ben zelf op blackarch gestuit, die ook nog eens makkelijk bij een bestande arch(variant) te installeren is: https://blackarch.org/downloads.html#install-repo

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Jogai schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:00:
@Ludwig005 Lijkt me niet veel bijzonders toevoegen. Zo te zien op antergos gebaseerd wat al een afgeleide is. Daarnaast vind ik de keuze voor hosting van verschillende onderdelen niet zo logisch, en verwijzen sommige links naar een ad-ware redirect + ik krijg een popup of ik mijn ad-blocker uit wil schakelen. Nog nooit eerder gezien bij linux distro's, en ik laat het daarom ook maar links liggen.
Vind ik raar. Wou je het OS installeren. niet verwacht dat er adware van zou komen maar het os bestaat wel degelijk en is dus geen virus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ludwig005 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:08:
[...]

Vind ik raar. Wou je het OS installeren. niet verwacht dat er adware van zou komen maar het os bestaat wel degelijk en is dus geen virus.
Dat zal best, maar als je door ads beladen websites moet navigeren om de installatie te kunnen downloaden, mag je er best vraagtekens bij hebben naar de legitimiteit van de distro. Zelfs als je naar een wat kleinere distro kijkt, wordt je niet bedolven onder de reclame en krijg je al helemaal geen popup in je gezicht gesmeten om je adblocker uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

je kunt Reborn OS ook hier downloaden.
https://sourceforge.net/p...-deepin/?source=directory
dit zal zonder ads zijn. is een soort ubuntu met arch motor en keuzevrijheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ludwig005 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:44:
Iemand is hier de volgende linux distro vergeten namelijk Reborn Os ik weet niet waar ik dit kan melden maar het is een onbekende distro met veel flexibiliteit en ook gebruiksvriendelijk. https://rebornos.wordpress.com
Toevoegen dus.
Ziet eruit als een onduidelijke Chinese distro die nog maar net bestaat. Vanaf een Wordpress site vol advertenties om gratis je website te kunnen bouwen! Vage shit, niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

CR2032 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 18:35:
[...]

Ziet eruit als een onduidelijke Chinese distro die nog maar net bestaat. Vanaf een Wordpress site vol advertenties om gratis je website te kunnen bouwen! Vage shit, niet aan beginnen.
-

[ Voor 44% gewijzigd door Ludwig005 op 03-03-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Is er een OS zonder toegangsrechten?
Waar je opdrachten dus nooit geweigerd worden?
Waar je dus de baas bent over je pc zonder paswoorden enz?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:20
Josio schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:50:
Elke microcomputer uit de jaren 70/80 ? (C64, zx spectrum etc etc)
MS-DOS ?

Kortom alles waarbij er geen idee was om het in enige vorm multi-user te kunnen gebruiken.

Grote vraag die dan ook altijd op komt is, waarom je het wil ?
(en waarom zou bijvb auto-login niet voldoen)

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 04-03-2018 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Windows 95 lijkt me een goede optie. Er zit ook wel wat beveiliging in, maar die kan je wel makkelijk uitschakelen.

Verder is het goed om te weten dat er bepaalde commando's worden geweigerd en/of daarvoor sudo rechten nodig zijn. Ik denk dat als je deze vraag stelt, misschien nog heel veel moet leren voordat je mag denken aan bepaalde beveiliging uitschakelen.

Tevens is dit niet het goede topic en mis ik de complete onderbouwing van je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Genoeg embedded Linuxes die standaard single user zijn lijkt me zo. Root mag alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:09:
Tevens is dit niet het goede topic en mis ik de complete onderbouwing van je post.
Wie zegt dat dit topic de verkeerde plaats is voor zijn vraag? Er wordt toch gevraagd welk OS geen beveiliging heeft?
Wat je vraagt klinkt een beetje als dat je een apparaat wilt hebben zonder enige veiligheidsvoorzieningen. Een boiler zonder overdruk ventiel bijvoorbeeld. Hoe denk je daar verantwoord mee om te gaan? En hoe zorg je er voor dat je niet de boel sloopt? Zou jij iemand een geweer geven zonder uit te leggen wat het is en wat het doet? Gegarandeerd dat die dan eens in de loop kijkt en de trekker overhaalt.

Een OS zonder beveiliging en vragen voor wachtwoord bij (potentieel) gevaarlijke commando's is uiteindelijk vragen om ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
HollowGamer schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:09:
[...]

Windows 95 lijkt me een goede optie. Er zit ook wel wat beveiliging in, maar die kan je wel makkelijk uitschakelen.

Verder is het goed om te weten dat er bepaalde commando's worden geweigerd en/of daarvoor sudo rechten nodig zijn. Ik denk dat als je deze vraag stelt, misschien nog heel veel moet leren voordat je mag denken aan bepaalde beveiliging uitschakelen.

Relevantie met onderwerp is dat het zou kunnen dat er een OS bestaat die beveiliging tegen ongewenste toegang / tegen verwijderen van OS kernbestanden / enz, niet heeft, voor diegenen voor wie zulke beveiligingen geen nut hebben (geen anderen die pc gebruiken, genoeg kennis hebben om geen OS bestanden te verwijderen, geen allerhande software proberen die mogelijk schade aanrichten / schade onbelangrijk is wegens gegevens onbelangrijk en weinig werk om te herinstalleren, enzovoort.
Hero of Time schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:56:
[...]

Wie zegt dat dit topic de verkeerde plaats is voor zijn vraag? Er wordt toch gevraagd welk OS geen beveiliging heeft?

[...]

Wat je vraagt klinkt een beetje als dat je een apparaat wilt hebben zonder enige veiligheidsvoorzieningen. Een boiler zonder overdruk ventiel bijvoorbeeld. Hoe denk je daar verantwoord mee om te gaan? En hoe zorg je er voor dat je niet de boel sloopt? Zou jij iemand een geweer geven zonder uit te leggen wat het is en wat het doet? Gegarandeerd dat die dan eens in de loop kijkt en de trekker overhaalt.

Een OS zonder beveiliging en vragen voor wachtwoord bij (potentieel) gevaarlijke commando's is uiteindelijk vragen om ellende.
Wat is er gevaarlijk aan / welke ellende kan er worden veroorzaakt, door een pc met onbelangrijke data, en welks derden niet kunnen gebruiken/misbruiken (bvb als node in een virusnetwerk) ?

[ Voor 31% gewijzigd door Josio op 04-03-2018 21:46 ]

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Gewist (wijziging voorgaande post)

[ Voor 94% gewijzigd door Josio op 04-03-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

gekkie schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:09:
[...]

Elke microcomputer uit de jaren 70/80 ? (C64, zx spectrum etc etc)
MS-DOS ?

Kortom alles waarbij er geen idee was om het in enige vorm multi-user te kunnen gebruiken.
Concurrent DOS / Multiuser DOS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Josio schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:41:
[...]

Wat is er gevaarlijk aan / welke ellende kan er worden veroorzaakt, door een pc met onbelangrijke data, en welks derden niet kunnen gebruiken/misbruiken (bvb als node in een virusnetwerk) ?
Naast het enorm verkloten van je OS en data, kan je ook wat onhandige zaken veranderen van je hardware die je anders niet zou kunnen of een dikke vette waarschuwing bij krijgt.

Maar er is ook software dat domweg niet wil werken als het detecteert dat er niet als standaard gebruiker wordt gewerkt, maar met root.

Je moet het verders zelf weten als je jezelf in je voet wilt schieten. Je bent in ieder geval gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zanussi
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-02-2022
Borromini schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:01:
[...]

Wij zijn ook gewoon met meer O-)

[...]

De stap van Ubuntu/Mint en afgeleiden naar Debian is een stuk kleiner dan naar Slackware. Ik denk dat dat de meest plausibele verklaring is.
Slackware is de enige die Linux Linux laat zijn. Dat is prettig en betrouwbaar. Slackware laat Linux geheel aan de user over. Je moet je eigen .bashrc schrijven. Er is geen package-manager, in Slackware ben je zelf de package-manager. De eenvoudige Slackware installer raad je aan een Full Install Everything! te doen, zodat een compleet systeem wat geen onopgeloste package dependencies bevat wordt geinstalleerd. Voor updates is er slackpkg.org. Voor het oplossen van package dependencies voor meer software kan je bij slackbuilds.org terecht. Ja, Slackware users compileren op hun eigen pc alle extra software packages die ze willen installeren, uit de originele bron code. Dat is een van de grote verschillen die Slackware vertoont vergeleken met andere Linux distibuties.

[ Voor 3% gewijzigd door zanussi op 06-03-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
@zanussi Ik ben toch ook wel blij met de extra repositories en slackpkg+. :) Software compilen is best leuk als het om een paar libraries gaat (wat het meestal ook wel is), maar ik wilde dus laatst KeepassXC installeren, en toen was een van de dependencies dus Qt5. En het blijkt dus, och, een dag te duren voor dat gecompiled is, en dat staat dan weer niet vermeld op de pagina van de Slackbuild. :+
Dat had ik in tweede instantie ook niet hoeven doen, 'k heb intussen een repository toegevoegd die veel Slackbuilds als package aanbieden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 14:52
Om een stevige Java user applicatie (4GB) te draaien op een aantal (linux) desktops mogen we een nieuwe omgeving inrichten. Is nu Suse Enterprise desktop 10 SP3.
P2V migratie lukt door omstandigheden niet.

De standaard is hier Centos 7, maar heeft iemand nog een andere idee voor een fijne, maar kale desktop omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian met Xfce is wel redelijk kaal, al krijg je volgens mij nog wel standaard wat andere kantoor applicaties er bij (LibreOffice, VLC, e.d.) die je bij CentOS niet krijgt.

Zakelijk is er niet echt veel te kiezen eigenlijk. Ubuntu LTS kan, maar zit al met een standaard installatie bomvol extra software en daarom niet echt geschikt voor wat je zoekt. Is er iets specifieks dat je doet veranderen van SLED naar iets anders? CentOS heeft trouwens wel het voordeel dat je met Spacewalk je systemen kan beheren mbt repo's e.d. en zo updates kan pushen, alsmede kan pxe booten voor installatie en config bestanden kan pushen (al wil je dan eigenlijk liever een fatsoenlijke config management tool gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Als CentOS al de standaard is, dan zou ik het denk ik in eerste instantie ook daar zoeken. Als dat niet zou lukken om de één of andere reden, dan zou ik denk ik net als Hero of Time denk ik naar Debian kijken. Ik weet niet of er echt heel veel distro's zijn waar ik uit zou kiezen in zo'n zakelijke omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 18:34
Hey allemaal, in de meeste gevallen ben ik de Linux geek maar ik ben het echt even kwijt. Fedora werkt altijd uitstekend bij mij, maar onlangs op 3 nieuwe HP laptops geinstalleerd en alle drie verschillende problemen. Vooral Grub ging helemaal naar de mallemoeren (alleen maar stippels, boot-repair e.d. werkte niet). Was een heel karwei om dat op te lossen. Vervolgens installeer ik dezelfde pakketten in Fedora (voor flash e.d.), en op de ene laptop werkt het als een zonnetje, de andere -exact hetzelfde gedaan!- speelt nog geen flash af, behalve in Chrome. Ook random freezes en x.org uitval. Centos 7 net zo'n verhaal, installatie van de EPEL en RPM fusion waren ook niet zonder problemen en werken ook op 1 laptop nog steeds niet. Snap er niks van. Debian ben ik ook he-le-maal klaar mee, er zit (zat in ieder geval) een bug in die de boel ontzettend traag maakte (memory leak in Gnome), in Kali (net gedownload) zit ie blijkbaar nog steeds. Niet te gebruiken. OpenSuse wisselende ervaringen mee, op 2 pc's geinstalleerd en ging prima, op 4 andere.... na installatie (als dat al lukte, vaak sloeg de installatie af) probeerde ik VLC te installeren en lag heel het OS in puin.

De laptops waar Fedora niet lekker op gaat, zijn toevallig alle drie nieuwere HPs (rond 2012). Nu ben ik eigenlijk benieuwd of jullie nog een vrije, stabiele, redelijk makkelijke distro weten (niet Ubuntu of LM e.d....). Manjaro ben ik nu aan het proberen, moet er wel aan wennen. Andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Er zijn wel een paar verschillende distributies die je kan proberen, maar welke aan te raden is hangt een beetje af van wat je van je distro verwacht. :) Wil je een wat meer kant-en-klare distro of een waarin je zelf de boel opzet?
Ik kan wel wat namen noemen als Arch (maar eigenlijk heb je dat al) of Slackware of een Ubuntu-smaakje (al stamt Ubuntu af van Debian dus ik weet niet of je dan niet alsnog last van die bug krijgt)., maar da's zo algemeen. :)
Als je bij Manjaro een goed gevoel hebt zou ik dat even laten staan. Je gebruikt uiteindelijk toch vooral de software die vrijwel hetzelfde is als op andere distributies lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@r.j.deroos, ik pak even stukjes uit je reactie:
Vervolgens installeer ik dezelfde pakketten in Fedora (voor flash e.d.), en op de ene laptop werkt het als een zonnetje, de andere -exact hetzelfde gedaan!- speelt nog geen flash af, behalve in Chrome. Ook random freezes en x.org uitval.
Als je Flash installeert en het blijkt dan alleen in Chrome te werken, dan heb je de pepperflash versie erop gezet en die werkt natuurlijk niet in Firefox. Sowieso, waarom heb je in vredesnaam Flash voor nodig? Als het even kan, installeer ik 't niet. Mis het ook niet.

Dat je x.org uitval hebt op Fedora is apart, aangezien het standaard Wayland gebruikt. Heb je zelf weer Xorg aangezet en zoja, waarom?
Debian ben ik ook he-le-maal klaar mee, er zit (zat in ieder geval) een bug in die de boel ontzettend traag maakte (memory leak in Gnome), in Kali (net gedownload) zit ie blijkbaar nog steeds. Niet te gebruiken.
Open deurtje, maar wat als je nou eens niet voor Gnome kiest? Blijkbaar is dat een groter issue dan de distro zelf. Als je in een Renault Clio automaat rijd en je trapt constant de rem in met je linkervoet omdat je een handgeschakelde auto gewent bent, is de Clio dan een slechte auto of is het dan misschien beter om het handschakel model te nemen? ;)
probeerde ik VLC te installeren en lag heel het OS in puin.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar wat er nou is gebeurt. Wat installeer je precies (dus ook de dependencies), in welke configuratie en had je voordat je VLC installeerde nog iets aangepast of wat dan ook?

Verder ben ik 't met m'n collega hierboven eens. Wil je echt heer en meester zijn in wat er nou gebeurt en wat er op je systeem staat, dan ga je voor LFS. Kan je alles van broncode gaan compileren e.d. :P Is er ergens een memory leak, dan kan je upstream gaan klagen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zanussi
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-02-2022
hoewel het onduidelijk is waarom flash is benodigd, laten we aannemen voor video kijken. In dat geval @r.j.deroos html5lib package voor zijn distro moet installeren en flash kan vergeten.
of jullie nog een vrije, stabiele, redelijk makkelijke distro weten ..
Slackware ~
Het is voor hen die zelfredzaamheid in Linux wensen. Een Slackware installatie is meer dan LFS en niet meer dan je nodig hebt om te beginnen. Perfect balance.

En misschien zijn die laptops van 2012 gewoon gaar, uitgebakken en falend op allerlei hardware gebieden.

[ Voor 58% gewijzigd door zanussi op 15-03-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Cyphax schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:20:
Er zijn wel een paar verschillende distributies die je kan proberen, maar welke aan te raden is hangt een beetje af van wat je van je distro verwacht. :) Wil je een wat meer kant-en-klare distro of een waarin je zelf de boel opzet?
Ik kan wel wat namen noemen als Arch (maar eigenlijk heb je dat al) of Slackware of een Ubuntu-smaakje (al stamt Ubuntu af van Debian dus ik weet niet of je dan niet alsnog last van die bug krijgt)., maar da's zo algemeen. :)
Als je bij Manjaro een goed gevoel hebt zou ik dat even laten staan. Je gebruikt uiteindelijk toch vooral de software die vrijwel hetzelfde is als op andere distributies lijkt me. :)
Een beetje tussen de makkelijke en moeilijke versie in. Vind het leuk om wat te prutsen met Linux, maar ik heb er tegenwoordig geen tijd voor. Dan moet het werken, in ieder geval de basis. En juist daar heb ik een aantal problemen mee gehad.
Ik gebruik inderdaad vooral Firefox en heel af en toe nog Darkroom of andere fotoprogramma's. Meer niet eigenlijk. En VLC - als die het doet ;) Manjaro maar eens wat beter uitproberen inderdaad. Het liefste heb ik gewoon een werkende Fedora, jaren met veel plezier gebruikt, misschien dat 28 wat beters brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Als je Flash installeert en het blijkt dan alleen in Chrome te werken, dan heb je de pepperflash versie erop gezet en die werkt natuurlijk niet in Firefox. Sowieso, waarom heb je in vredesnaam Flash voor nodig? Als het even kan, installeer ik 't niet. Mis het ook niet.

Dat je x.org uitval hebt op Fedora is apart, aangezien het standaard Wayland gebruikt. Heb je zelf weer Xorg aangezet en zoja, waarom?
Ik heb gewoon 2 keer de zelfde tutorial gevolgd, op de zelfde Fedora 27 installatie, maar wel op 2 verschillende laptops. Bij de ene werkt het wel, en bij de andere niet. Zo af en toe heb je een site die Flash nodig heeft en waar je niet omheen kan, zo ook de video's van de regionale omroep. Die pakt hij standaard niet. Wat je zegt over Wayland kan kloppen. Heb het alleen kort gezien, ben er niet achteraan gegaan (grafische omgeving crasht, waarschijnlijk dan Wayland wat crasht. De GUI start alleen wel weer met startx, is dat niet alleen voor X?).
Open deurtje, maar wat als je nou eens niet voor Gnome kiest? Blijkbaar is dat een groter issue dan de distro zelf. Als je in een Renault Clio automaat rijd en je trapt constant de rem in met je linkervoet omdat je een handgeschakelde auto gewent bent, is de Clio dan een slechte auto of is het dan misschien beter om het handschakel model te nemen? ;)
KDE ben ik echt geen fan van - Xfce wel, maar dat is niet altijd even mooi ;)
Hier ben ik ook erg benieuwd naar wat er nou is gebeurt. Wat installeer je precies (dus ook de dependencies), in welke configuratie en had je voordat je VLC installeerde nog iets aangepast of wat dan ook?
Poe, dat is 2 à 3 jaar terug. Misschien wel langer. Ik kreeg in eerste instantie OpenSuse niet geinstalleerd - de installatie crashte elke keer weer. Op meerdere pc's/laptops, ook meerdere images en USB sticks en DVD's geprobeerd. Misschien korte tijd een bug geweest. Daarna was het eindelijk gelukt, maar is na het volgen van een standaard tutorial voor VLC installatie iets met de repo's gebeurd - denk ik - want updaten was vanaf toen niet meer mogelijk. En VLC werkte niet. Toen was ik echter nog niet zo thuis in Linux dat ik er zo veel zin in had om het op te lossen, OpenSuse was namelijk al een frustratie om geinstalleerd te krijgen en een nieuwe distro installeren was toen gauw gedaan. Overigens heb ik dit zelfde probleem ook laatst met Centos 7 gehad, waarschijnlijk had dat te maken met het feit dat i386 Centos niet meer als echt wordt aangezien. Volgens mij EPEL toevoegen (kan wat anders geweest zijn) die wél voor i386 gemaakt was, hielp ook mijn repo's om zeep waardoor updaten niet meer mogelijk was. Kostte toch wel even om erachter te komen wat er nou fout was en hoe ik het op moest lossen. Niet erg, als je tijd hebt. Maar niet iets wat ik verwachtte bij Centos - al was het i386 - en ik volgde gewoon officiele turorials.

Wat zou ik m'n leven makkelijker maken met gewoon Ubuntu........ ;) maar laat ik duidelijk zijn. Ik ben geen heel erge Linux noob (gebruik 't al 8 jaar - zelfs enkele jaren in het geheel zonder Windows geinstalleerd te hebben) maar heb helaas gewoon geen tijd meer om eens lekker te gaan stoeien. Dan valt het toch weer tegen dat een ultra stabiele Centos problemen geeft bij het installeren van iets standaards volgens een officiele tut, Debian Gnome onwerkbaar traag is en Fedora je grub vernielt - tot nu toe nog geen oplossing voor gevonden - en flash installeren op identieke wijze verschillend resultaat geeft. Misschien rust er een vloek op mij, maar ik moet onderhand wel schoorvoetend toe gaan geven dat ik op mijn main OS tegenwoordig eigenlijk geen nieuwe software meer durf te installeren. Werkt alles out of the box? Houden zo. En dat vind ik jammer. Misschien was mijn vraag naar welke distro ik dan moet gebruiken meer een retorische variant met een diepe teleurstelling erin verwerkt.

Misschien moet ik toch écht terug naar Ubuntu('s afgeleiden). De jaren dat ik Ubuntu heb gebruikt heb ik 0 problemen gehad (net als die 5 jaar Fedora op laatste weken na).

Oh, en excuus voor het wat warrige verhaal. Heb er nogal een zware week op zitten en wilde niet nog langer wachten met reageren.

[ Voor 6% gewijzigd door r.j.deroos op 17-03-2018 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@r.j.deroos, splits AUB de quote gewoon netjes in stukjes met je reactie BUITEN de quote. Dit leest gewoon kut. En reageren op je reactie IN de quote is dan helemaal een hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Hero of Time schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:38:
@r.j.deroos, splits AUB de quote gewoon netjes in stukjes met je reactie BUITEN de quote. Dit leest gewoon kut. En reageren op je reactie IN de quote is dan helemaal een hel.
Aangepast !

Enorm frustrerende vastlopers in Centos7 lijken te maken te hebben met Gnome klassiek.... Andere Gnome laden lijkt tot nu toe zonder problemen. Maar waarom? Centos is toch hartstikke stabiel?

[ Voor 24% gewijzigd door r.j.deroos op 17-03-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:20
-O- geen wifi meer op debian testing ....
network-manager: Not authorized to control networking
Errrr wie dan wel ? .. Moet ik de AIVD faxen ?

Blijkt uiteindelijk iets met systemDisaster (shim) te zijn (aangezien ik nog braaf sysvinit gebruik) .. grmbll.
SystemD meuk gedowngrade en het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

r.j.deroos schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 08:01:
[...]

Aangepast !

Enorm frustrerende vastlopers in Centos7 lijken te maken te hebben met Gnome klassiek.... Andere Gnome laden lijkt tot nu toe zonder problemen. Maar waarom? Centos is toch hartstikke stabiel?
Het OS is ook rete stabiel. Alleen Gnome niet, en dat bewijst dit weer. Het kan redelijk kieskeurig zijn als 't om videodrivers gaat. Daarom ben ik zo'n fan van Xfce. Gewoon een desktop omgeving dat geen extra BS heeft en doet, maar gewoon werkt en doet wat 't moet doen.
r.j.deroos schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:29:
[...]

Ik heb gewoon 2 keer de zelfde tutorial gevolgd, op de zelfde Fedora 27 installatie, maar wel op 2 verschillende laptops. Bij de ene werkt het wel, en bij de andere niet. Zo af en toe heb je een site die Flash nodig heeft en waar je niet omheen kan, zo ook de video's van de regionale omroep. Die pakt hij standaard niet. Wat je zegt over Wayland kan kloppen. Heb het alleen kort gezien, ben er niet achteraan gegaan (grafische omgeving crasht, waarschijnlijk dan Wayland wat crasht. De GUI start alleen wel weer met startx, is dat niet alleen voor X?).
Als je geen Display Manager gebruikt, maar domweg 'startx' inklopt, dan gebruik je idd geen Wayland. Wat voor vage opzet heb je dan gemaakt waarbij je geen DM gebruikt om mee in te loggen en je GUI te starten?

Voor wat betreft Flash, ik moet nog een site tegenkomen die echt niet (fatsoenlijk) werkt omdat ik geen Flash heb. Is er nu ergens een site die het eist, dan verliest het gewoon bezoekers, want met je mobiel kan je er al geen gebruik van maken. Dan is het gewoon :w en tot nooit meer ziens.
[...]

KDE ben ik echt geen fan van - Xfce wel, maar dat is niet altijd even mooi ;)
Met een beetje leuk thema ziet het er prima uit. Sterker nog, van de standaard thema's die beschikbaar zijn in gtk-engines-xfce (package naam kan iets anders zijn ondertussen) heb je al prima thema's zitten die zelfs al mooier zijn dan Adwaita, het standaard thema van Gnome.
[...]

Poe, dat is 2 à 3 jaar terug. Misschien wel langer. Ik kreeg in eerste instantie OpenSuse niet geinstalleerd - de installatie crashte elke keer weer. Op meerdere pc's/laptops, ook meerdere images en USB sticks en DVD's geprobeerd. Misschien korte tijd een bug geweest. Daarna was het eindelijk gelukt, maar is na het volgen van een standaard tutorial voor VLC installatie iets met de repo's gebeurd - denk ik - want updaten was vanaf toen niet meer mogelijk. En VLC werkte niet. Toen was ik echter nog niet zo thuis in Linux dat ik er zo veel zin in had om het op te lossen, OpenSuse was namelijk al een frustratie om geinstalleerd te krijgen en een nieuwe distro installeren was toen gauw gedaan. Overigens heb ik dit zelfde probleem ook laatst met Centos 7 gehad, waarschijnlijk had dat te maken met het feit dat i386 Centos niet meer als echt wordt aangezien. Volgens mij EPEL toevoegen (kan wat anders geweest zijn) die wél voor i386 gemaakt was, hielp ook mijn repo's om zeep waardoor updaten niet meer mogelijk was. Kostte toch wel even om erachter te komen wat er nou fout was en hoe ik het op moest lossen. Niet erg, als je tijd hebt. Maar niet iets wat ik verwachtte bij Centos - al was het i386 - en ik volgde gewoon officiele turorials.
Geen idee wat de architectuur van je installatie met problemen te maken heeft. Zal denk ik eerder aan je onervarenheid liggen (heb ik ook gehad aan 't begin).

Is er daarnaast een reden dat je zo krampachtig vasthoud aan VLC of ben je gewoon niet bekend met andere media players op Linux, zoals Mplayer (en de verschillende GUI's er omheen, zoals mijn voorkeur smplayer) en de verschillende Gstreamer gebaseerde spelers (zoals Parole en Xine)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
Als je geen Display Manager gebruikt, maar domweg 'startx' inklopt, dan gebruik je idd geen Wayland. Wat voor vage opzet heb je dan gemaakt waarbij je geen DM gebruikt om mee in te loggen en je GUI te starten?

Voor wat betreft Flash, ik moet nog een site tegenkomen die echt niet (fatsoenlijk) werkt omdat ik geen Flash heb. Is er nu ergens een site die het eist, dan verliest het gewoon bezoekers, want met je mobiel kan je er al geen gebruik van maken. Dan is het gewoon :w en tot nooit meer ziens.
Gewoon standaard installatie van Fedora - geen aanpassingen gemaakt. Vers van de USB stick. En het gaat er niet om of Flash wel of niet werkt, en wat voor rotte sites dat zijn (regio omroep), maar om het feit dat ik bij twee identieke installaties, ééntje wel werkend krijg en de andere niet. Dat is gewoon écht heel erg vreemd.
Geen idee wat de architectuur van je installatie met problemen te maken heeft. Zal denk ik eerder aan je onervarenheid liggen (heb ik ook gehad aan 't begin).

Is er daarnaast een reden dat je zo krampachtig vasthoud aan VLC of ben je gewoon niet bekend met andere media players op Linux, zoals Mplayer (en de verschillende GUI's er omheen, zoals mijn voorkeur smplayer) en de verschillende Gstreamer gebaseerde spelers (zoals Parole en Xine)?
Dat heeft/had niks met (on)ervarenheid te maken, ik was zeer actief aan het distrorollen en installeerde minstens elke week er een ander bij. De installer van Suse crashte gewoon continu, ook telkens op een ander punt. Nooit gehad bij andere distros, op een paar keer bij Debian na.

En VLC was zover ik toen wist de enige mediaspeler die .ape afspeelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanHameleers
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-08-2021
Ik bezit een e2215t van medion.. ik wil lubuntu of porteus erop zetten. Maar deze laptop boot niet vanaf een usb stick. En ik dacht ik kijk hier even rond en vind niks op de tweakers forums.. nu vraag ik eerst hier wat te doen? Anders maak ik een eigen thread. :)
Pagina: 1 ... 9 ... 47 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.