Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:00

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

PXE boot regelen met een ander systeem. :) Of gewoon een cd-rw branden en die gebruiken, uitgaande dat er een optische drive in zit.

Spekkies | Commandline FTW

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:42
quote:
DylanHameleers schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:32:
Ik bezit een e2215t van medion.. ik wil lubuntu of porteus erop zetten. Maar deze laptop boot niet vanaf een usb stick. En ik dacht ik kijk hier even rond en vind niks op de tweakers forums.. nu vraag ik eerst hier wat te doen? Anders maak ik een eigen thread. :)
Dat lijkt me sterk. Probeer eens met secure boot uitgeschakeld? Of in legacy bios mode als dat er op zit? Ik maak mn sticks meestal met rufus en dan maakt het ook wel eens uit of je gpt of mbr partition scheme gebruikt.

...only by myth-making, only by becoming 'sub-creator' and inventing stories, can Man aspire to the state of perfection...

• ichnaton
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22-03-2018
quote:
EXX schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:07:
Ik ben op zoek naar een goede llichtgewicht distro voor een oude machine: Asus P2B mobo met daarop een Celeron 1.3 GHz (Tualatin), 640MB RAM en 120 GB HDD.

Ik wil wat met Wordpress gaan prutsen en deze machine als Apache / MySQL server gaan gebruiken voor Wordpress. Nu zou je natuurlijk een Linux distro van 10 jaar geleden er op kunnen zetten, maar dan zijn de Apache en MySQL versies waarschijnlijk te oud voor Wordpress.
ALs je websites wilt gaan doen, kun je beter gelijk een controlepaneel erop zetten, om de virtuele hosts te beheren. Dan leer je gelijk hoe dat werkt.

Virtualmin werkt daarvoor erg goed. Je hebt een cleane distro nodig, nog niet verpest. Debian, Ubuntu, Fedora, CentOS, uit mijn hoofd even. Check de installer manual.

Als je dat teveel gedoe vindt, dan kun je beter deze pc voor iets anders gebruiken en voor een paar euro een webspace huren.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
ichnaton schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:46:
[...]

Als je websites wilt gaan doen, kun je beter gelijk een controlepaneel erop zetten, om de virtuele hosts te beheren. Dan leer je gelijk hoe dat werkt.
Oh, alsjeblieft niet. Ik blijf het herhalen: van die control panel software is het merendeel gewoon rommel en neemt je hele systeem over. Zodra je de boel zelf wilt gaan doen, zit je gelijk te kijken naar een herinstallatie omdat het je systeem zo enorm heeft omgegooid dat je het niet zomaar allemaal ongedaan maakt en zit je weer te vloeken en tieren dat je niet hetzelfde resultaat krijgt als toen je het 'super makkelijke en gebruikersvriendelijke' pakket gebruikte. En simpelweg omdat het opeens hele andere versies en configuratie van software gebruikt.

Wil je echt weten hoe het werkt, dan doe je het lekker met de hand en houd je logbestanden in de gaten als iets niet helemaal gaat zoals je had verwacht.

• EXX
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07-04 17:56

EXX

EXtended eXchange

quote:
ichnaton schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:46:
[...]

ALs je websites wilt gaan doen, kun je beter gelijk een controlepaneel erop zetten, om de virtuele hosts te beheren. Dan leer je gelijk hoe dat werkt.
LOL, dat is een tikkeltje overkill. Het is de bedoeling dat deze oude doos puur als webserver dient om wat te prutsen me Wordpress, niet om permanent websites te hosten oid. :P

Ondertussen staat er Debian "Stretch" op, zonder XWindows/GUI, maar met ssh, Samba en Apache. Samba share naar mijn Win10 PC loopt prima en als ik via de browser de server aanspreek met http krijg ik mooi de standaard index pagina van Apache (Ïf you can read this bla bla), dus dat is helemaal prima. Configureren etc. doe ik via ssh vanaf de Win10 PC en file transfer vanaf/naar de Win10 PC kan via de Samba share.

Met top even gekeken naar CPU/memory gebruik en dat zit helemaal goed: 95% idle en van de 640MB wordt 80MB gebruikt. :)

EXX wijzigde deze reactie 23-03-2018 16:04 (37%)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Misschien toch es naar bv. LighTTPD of nginx kijken, Apache kan wat log zijn als het alleen maar gehobby is (nofi).

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Apache httpd wordt bij rmeerdere worker processen (en dus connecties) pas echt log. Gewoon een dom wordpress paginaatje serveren voor 1 gebruiker is het nog prima te doen als je 'maar' 640 MB RAM in je systeem hebt. Voor CPU gebruik zal je uiteindelijk bij PHP en MySQL gaan kijken, iets wat je met nginx en lighttpd ook zal hebben.

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02-04 14:47
quote:
Grasfluiter schreef op vrijdag 1 april 2016 @ 09:24:
Nieuwe topic, nieuwe ronde. Dan ook goed om nu gelijk eens wat meer distro's de aandacht en de liefde te geven die ze verdienen. Want de meerdere opmerkingen dat er hier zo weinig over andere distro's wordt gesproken zijn volkomen terecht. Dan moet dat ook eens aangepakt worden.

Het rijtje in de OP is wel waat bedroevend mager (no pun). Er is meer in de wereld! Er zijn er letterlijk honderden distro's met ieder grote of minder grote aanhang.

Het startpunt voor iedere zoektocht wat daarbij niet mag ontbreken : http://distrowatch.com/
En met categorieën maakt het allemaal wat overzichtelijker, zoals:

Een Linux OS voor...

Absolute Beginners
Mint, Ubuntu (Mate), Bodhi, Deepin, Elementary, PCLinuxOS, Zorin
Meer of Mindere Gevorderden
Fedora, Korora, Antergos, Manjaro, Mageia, Debian, Sparkly, OpenSUSE
Real Hardcore tweakers
Arch, Gentoo, Slackware
Kids en Studenten
DouDou, Edubuntu, Uberstudent
Oude Kaas | voor oudere systemen
Lubuntu, Fluxbox, Puppy, Tiny Core, Trisquel Mini,
Ware Creatievelingen
ArtistX, Hybryde Fusion, Kali, Ubuntu Studio,
Laptop Runners
Chrome OS, Plasma Mobile
Puur Serversap
Debian, CentOS, RHEL, Slackware

En er zijn nog veel meer geweldige distro's die de aandacht meer dan waard zijn.

[afbeelding]
Een kleine opmerking, Ubuntu is nog wat meer beginnersvriendelijk dan Mint. Bij Mint moest ik zelf nog even handmatig componenten van Alsa installeren voordat mijn geluid werkte (PulseAudio kon die geluidskaart niet aan) en dat is nog steeds nodig in de nieuwste versie (nu heb je wel geluid maar na 2 minuten Youtube hoorde ik enkel nog ruis en dat veranderde niet meer.
Bij Ubuntu heb ik er geen probleem mee gehad. Bij Fedora eveneens niet maar daarbij heb ik wel een ander probleem ondervonden (codec). Ik heb geen ervaring met Elementary, dat ga ik binnenkort eens uitproberen, vooral omdat ik niewsgierig ben en omdat die jongens goed aan de weg schijnen te timmeren, ik zie het niet gebeuren dat ik het vast ga gebruiken maar zeg nooit nooit. Voor nu zou ik Ubuntu aanraden aan mensen die voor het eerst een distro uitrproberen, dit met de uitleg hoe je die Amazon-troep verwijdert. ;)

Nog even iets voor de OP. Misschien is het interessant om uit te leggen voor wat FreeBSD nog meer wordt gebruikt, zoals bijvoorbeeld de PlayStation-consoles. Voor zo ver ik het begrijp is FreeBSD nogal populair omdat bedrijven het als basis voor proprietary software mogen gebruiken en niet hoeven te delen wat ze hebben toegevoegd.

CHBF wijzigde deze reactie 11-04-2018 15:02 (13%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@CHBF, ALSA installeren? Het is onderdeel van de kernel, wat moet je dan nog installeren van Alsa? In het andere topic had je ook al over zaken waarvan in denk "waar heeft 'ie het toch over?". Je gooit wat termen de lucht in waardoor ik het idee krijg dat je klok hebt horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Oftewel, je weet niet eens waar je het nou eigenlijk over hebt.

Ik raad je daarom sterk aan om meer te gaan inlezen in de verschillende zaken van Linux en de verschillende subsystemen ervan.

• CHBF
quote:
Hero of Time schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:33:
@CHBF, ALSA installeren? Het is onderdeel van de kernel, wat moet je dan nog installeren van Alsa?
Ja, het heeft ALSA maar het heeft blijkbaar niet alle onderdelen van ALSA of applicaties die ALSA in de naam hebben en het gebruiken of wat dan ook. Ik had bij een ietwat oudere distro van Linux Mint (2014 of zo) helemaal geen geluid, in een forum van Linux Mint werd in 2009 aangeraden om een bepaald script te draaien waarmee bepaalde delen van ALSA worden geïnstalleerd (aptget voor een paar ALSA-componenten, symbolische link...). Ik voerde dat in, daarna werkte het geluid wel.
Wat werd uitgelegd op diverse plaatsen is dat het is te maken heeft met dat omwille PulseAudio bepaalde dingen van ALSA zijn uitgeschakeld.
Ook bij de laatste versie van Linux Mint blijkt dat het geluid niet out of the box goed werkt. Binnen een paar minuten was er een bug waardoor je enkel nog ruis hoorde bij exact hetzelfde bronmateriaal als waarmee je vlak daarvoor wel nog werkend geluid had. Het gaat om een oude geluidskaart die niet goed wordt ondersteund in Linux Mint.
quote:
Now in Ubuntu Linux, few years ago they decided to use PulseAudio as the default sound server. But since PulseAudio cannot directly communicate with the audio hardware, it still needs tools like ALSA to function. So what happens is that, after mixing the audio (on software level), PulseAudio simply ‘hands it over’ to ALSA, and ALSA takes in from there.
https://www.hecticgeek.co...io-use-alsa-ubuntu-linux/

Vergeef me dat ik niet alle details ken over waardoor dat komt, het is niet bepaald gemakkelijk om er goede informatie over te vinden omdat een klein van de gebruikers deze bugs ondervindt aangezien de meeste mensen onboard geluid gebruiken. Ik kan wel vaststellen dat de gepresenteerde oplossing op dat forum in 2009 werkte en ik weet dat die code componenten installeerde die ALSA in de naam hebben aangezien ik niet zo onnozel ben om code te draaien zonder eerst na te gaan wat de code doet.

Het andere waar jij naar refereert is dat ik opmerkte dat je bij de distro in kwestie een proprietary CPU-driver moet laden terwijl het om microcode gaat. Kan ik het helpen dat dit niet in de interface wordt aangegeven? Je zit in het kopje "update drivers" en er staat Intel en proprietary, microcode wordt niet vermeld. Ik gaf daar aan dat ik nog groen ben met Linux en ik gaf slechts mijn ervaring als gebruiker met de desktops. Ik pretendeer niet alle details te kennen en ik leer graag bij van mensen die er iets over uitleggen en die goede bronnen geven.

CHBF wijzigde deze reactie 11-04-2018 17:19 (25%)

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Wat voor CPU gebruik je dan? :P

Ik gebruik inmiddels drie jaar Mint op diverse toestellen en alle hardware werkte onmiddellijk, out of the box. Moet zeggen dat Ubuntu 18.04 er veelbelovend uitziet, misschien geef ik Ubuntu weer eens een kans :)

It takes two fools to argue.

• CHBF
quote:
XWB schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:46:
Wat voor CPU gebruik je dan? :P
i5-750, daarnaast een HD 7850 (please don't die, not now! O-)), een SSD en 8 GB traag DDR3 RAM (1333, 9/9/9/24). Het lijkt erger dan dat het is, het functioneert nog best goed.
quote:
Ik gebruik inmiddels drie jaar Mint op diverse toestellen en alle hardware werkte onmiddellijk, out of the box. Moet zeggen dat Ubuntu 18.04 er veelbelovend uitziet, misschien geef ik Ubuntu weer eens een kans :)
Ik weet niet wat ze precies verkeerd hebben gedaan maar ergens met de integratie van PulseAudio waarbij bepaalde dingen werden veranderd met hoe het geluid wordt verwerkt is er iets mis gegaan voor bepaalde oudere grafische kaarten. Ik weet dat Creative jarenlang weigerde om drivers vrij te geven, geen idee of dat ze dat uiteindelijk hebben gedaan of dat ze het werkende kregen met open source drivers maar het geluid werkt in principe goed, alleen niet bij Linux Mint out of the box. Twee versies uitgeprobeerd, een oude (2013? Cinamon Mint waarbij ik helemaal geen geluid had en een recente versie van Mint met een andere desktop waarbij ik voor een paar minuten geluid had en ik daarna enkel nog ruis kreeg. Blijkbaar niet geschikt voor mijn hardware. Je kan het werkende krijgen maar waarom moeilijk doen als andere distro's wel werken? Google maar eens met soundblaster x-fi 5.1 pro usb mint , je zal zien dat veel mensen dit probleem aankaartten en dat er zelden een goede oplossing werd gepresenteerd. Ergens in 2008 of 2009 kwam er iemand met een oplossing op zo'n forum voor Mint; een scriptje met 10-20 regels wat werkt. Als ik het ooit not van mijn versleten harde schijf kan halen (booten met de harde schijf erin is problematisch, ook als ik de USB als boot-toestel instel :?) dan zal ik die code hier ergens delen. Een paar componenten van Alsa installeren en een symbolische link aanmaken, dat stond er in ieder geval in.

Probeer Kubuntu uit als je dat nog niet hebt gedaan. Het draait geweldig. Je moet eventueel wat monkey-werk doen als je het eenmaal installeert (dat lijkt bij veel distro's zo te zijn) maar het is gemakkelijk zo af te stellen dat ik dat systeem prefereer boven alle andere systemen die ik tot nu toe heb gebruikt (WXP, W7, W10, LM, Fedora 26 en een paar andere versies van Ubuntu).
Als je pech hebt dan heb je een beetje extra werk met het geluid (volume standaard op 100%, bij mij wordt de grafische kaart als default ingesteld voor het geluid maar dat lijkt een standaard probleem te zijn bij Linux (PulseAudio?) :') en je moet per applicatie de default-device instellen als je het vanuit de GUI doet), de software-finder zuigt (maar waarschijnlijk geen probleem voor jou) en de muis-sensitivity is een beetje aan de lage kant terwijl je de accelleration niet volledig kan uitschakelen (0,1 is het laagst). Probleempjes die op te lossen. De desktop werkt echter fijn, het ziet er goed uit en het lijkt snel te zijn en weinig lag te hebben (schakelen naar andere vensters, openen programma's...). Standaard komt het met Dolphin, dat is ook wel fijn, er zijn versies waarbij ik echt even moet zoeken naar mijn andere partities of naar alles van Linux buiten de home-folder maar dat is bij Dolphin duidelijk aangegeven.

Het viel me overigens op dat je relatief moeilijk iets vindt over Kubuntu met googlen, je komt al snel op Askbuntu uit waarbij het over een andere distro gaat. :?

offtopic:
Ik kwam er net achter dat Speccy tegenwoordig de snelheid van de RAM in MHz aangeeft, jarenlang drukten ze het uit in MT/s. Interessant dat ze dat ineens wijzigden. :)

CHBF wijzigde deze reactie 13-04-2018 03:26 (56%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Voor audio standaard op HDMI ipv je andere kaart kan je oplossen met pavucontrol. Die moet je even los installeren. Dan bij de laatste tab daarvan zet je de HDMI gewoon uit. Klaar. Maar ook KDE heeft een globale instellingen voor audio voorkeur apparaat. Dat per applicatie moeten doen valt dus wel mee.

Dat je voor specifiek Kubuntu niet zo veel kan vinden is niet zo gek. Het is gewoon Ubuntu met een andere desktop omgeving. Dus om nou te zetten dat Kubuntu en Ubuntu compleet andere distro's zijn is niet waar. Wat je vind voor Ubuntu werkt net zo goed op Kubuntu, alleen als het om wat grafische zaken gaan werkt het iets anders. Wil je daar meer op zoeken, dan zal je sleutelwoorden als 'kde' en 'plasma' moeten gebruiken.

Mbt je geluidskaart, ja, je zit net met de vervelende generatie van Creative. Het was rond die tijd dat Vista uit kwam en men heel graag hun Audigy en SB Live wilden blijven gebruiken maar daar geen drivers voor was. Mijn oude PC heeft een SB Live en dat werkt perfect, geen rare capriolen hoeven uit te halen.

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
Hoewel het nog bijna twee weken duurt voordat de Bever wordt geboren, nu de nieuwste Ubuntu uitgeprobeerd.

Ubuntu 18.04 LTS, Bionic Beaver Beta 2 werkt goed en blijkt bijzonder stabiel. Zo goed dat het bijna saai aanvoelt, dat is een compliment. Gnome is mooi aangepast in Ubuntu zonder teveel poespas.
Ik gebruikte hiervoor Fedora, wat wel eens gedoe gaf met handmatig NVIDIA-drivers installeren en daardoor issues bij kernel updates ondanks DKMS of akmods. Daar heb je hier allemaal geen last meer van.

Alleen doet Ubuntu nu meer aan telemetrie, dat had voor mij niet gehoeven. Gelukkig is het beperkt kun je dat eenvoudig uitzetten of zelf helemaal verwijderen wat ik heb gedaan.

Tot nu zeer tevreden met de nieuwste Ubuntu. Alles werkt top.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@CR2032, je weet dat we ook nog Het Grote Ubuntu Topic hebben? Is wat verder weggezakt, maar met de komende LTS release is het een optie om deze weer af te stoffen. ;)

• beukbeuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2018
Binnenkort wil ik mijn pc opnieuw gaan installeren en nou vroeg ik mij af of er misschien een ander linux distro voor mij ook interessant is, ik heb de laatste 10-15 jaar Arch linux gedraaid en wil weleens iets nieuws proberen.

Wat wil ik met de pc:

het is een pc waar ik zowel thuis op werk en soms gebruik om te gamen.

eisen:

- disk-encryptie
- zfs on root
- graag kernel support op mijn AMD RX480 (dus goede documentatie om je eigen kernel te builden)
- zelf compileren vind ik prima, maar als eenmaal alles is ingesteld dan wel graag een goede manier om alle pakketten up-to-date te houden.
- Wayland

Secundaire vragen (optioneel)

• Welke Desktop omgeving heeft je voorkeur?

Ik ben verschrikkelijk conservatief hierin, in het verleden heb ik zowel gnome/kde als een boel afgeleide alternatieven geprobeerd maar iedere keer kwam ik terug bij mijn good-old openbox config (met conky). al deze DE's kwamen standaard met zoveel meuk die ik zelf nooit zou gebruiken of liever een alternatief pakket gebruik.

Openbox is inmiddels al jaren niet meer ontwikkeld dus ik zou het gek vinden als er niet een beter alternatief is voor een minimalist als ik.

• Welke distributies heb je al geprobeerd, en wat beviel er niet aan?

Ik heb Gentoo 2 jaar geleden geprobeerd toen ik mijn toen veel te nieuwe videokaart aan de praat probeerde te krijgen, documentatie was prima maar met emerge had ik veel ruzie.

Verder gekeken naar LFS maar het updaten zal ik vervelend gaan vinden.

Zijn er verder nog distributies waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@beukbeuk, als je Wayland als primaire eis hebt, moet je heel goed gaan kijken welke grafische omgeving het ondersteund. Momenteel doen Gnome3 en KDE5 het. Van de rest weet ik het niet. Openbox verwacht ik niet vanwege de gestaakte ontwikkeling, maar misschien is er een afgeleidde van die het wel doet.

Qua distro is het lastig te zeggen verder. Als je tevreden bent over Arch, waarom niet er bij blijven, of een afgeleidde ervan nemen? Fedora doet iig standaard Wayland, maar dat is als je de Gnome versie neemt. Zou je een andere pakken, dan heb je kans dat je het zelf moet gaan inschakelen nadat je zeker weet dat je window manager het ook ondersteund.

Heb je ook al gekeken of Conky met Wayland werkt?

• CHBF
Een paar dagen geleden heb ik Kubuntu geïnstalleerd, het ging niet helemaal soepel aangezien er een bug was met de Fedora26-installatie, ik kreeg een foutmelding nadat allerlei bestanden waren gekopiëerd etc. dat de installatie moest worden afgebroken omdat er iets aan de hand was met Grub2. Dit lag overigens volledig bij Fedora, want dit was een out of the box installatie waar ik niets bijzonders mee heb gedaan en zeker niet via de terminal. Met wat geknutsel met de partitie kon ik het alsnog installeren. Het werkt prima op 1 probleem na wat ik moet zien op te lossen, om de een of andere reden valt het geluid veelvuldig kortstondig weg bij de browsers. Ik heb er even een spel mee gespeeld om te testen en ik heb er muziek mee afgespeeld, dat gaat goed. Bij zowel Waterfox, Firefox als Chromium verdwijnt het geluid regelmatig. Het gaat om storingen die een korte fractie van een seconde duren maar waarvan je er wel tig per minuut hebt. Dat dit bij zowel Firefox als Waterfox gebeurt is geen verrassing (dezelfde code) maar dat dit ook bij Chromium gebeurt geeft aan dat het probleem bij de Linux-distro ligt (in combinatie met de geluidskaart) en niet bij de browser.

Iemand anders die een soortgelijk probleem had plaatste deze reactie:
https://support.mozilla.org/en-US/questions/1171580
quote:
Thank you for taking time to answer my question. By viewing the system logs, I was able to find the problem. First of all, after spending a lot of time troubleshooting, I figured out the pulseaudio does not run as a service, but runs at a user level. I figured this out by trying to start pulseaudio with root access and it returned this message:

W: [pulseaudio] main.c: This program is not intended to be run as root (unless --system is specified).
When I lowered my access to user level and type the same command this shows in the system log:
pulseaudio[15545]: [pulseaudio] core-util.c: Home directory not accessible: Permission denied
Not sure why a program that is started at a user level is denied permission to my home directory but for sure this seemed to be a permission problem.
I decided to try reseting permissions on my home folder just to see what happened, after all its my home folder. It made no sense to me that I could not run an application that used it.
Since my name is Rich, my home folder is /home/rich
I changed permissions with this command:
chown -R rich:rich /home/rich
Gusto! Firefox plays perfect audio now.
Not sure how you can use this to help others, but this change to Pulse Audio is going to be a real pain for a lot users.
Misschien een aanwijzing voor wat er mis gaat?
quote:
CR2032 schreef op zondag 15 april 2018 @ 13:40:
Alleen doet Ubuntu nu meer aan telemetrie, dat had voor mij niet gehoeven. Gelukkig is het beperkt kun je dat eenvoudig uitzetten of zelf helemaal verwijderen wat ik heb gedaan.
Het grote verschil met W10. Die telemetrie is onmogelijk te blokkeren, ongeacht wat je doet. Hooguit kan je het beperken. Ik zag overigens dat 36 van mijn 78 Steam-spellen in Linux draaien, in theorie in ieder geval (vaak een mindere performance als OpenGL wordt gebruikt doordat de drivers daar minder goed voor zijn geoptimaliseerd, naar het schijnt). Daar zitten ook kleine spelletjes tussen (FTL, 2d Sam...) maar toch. Goede vooruitgang!

CHBF wijzigde deze reactie 15-04-2018 23:38 (82%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 24-04 09:40

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

quote:
Meh, dit is lastig met de huidige Linux distro's, helemaal omdat het niet allemaal zo geïntegreerd is als in Solaris waarin je bij elke update een snapshot van het OS kreeg die je weer kon restoren.

Wil je dit dan zul je toch weer handmatig een snapshot moeten maken bij elke update. Dat is redelijk foutgevoelig, je kan je dus ook afvragen wat je ermee zult winnen.

Zou wel mooi zijn ben ik met je eens.

Gebruik nu sinds een aantal weken KUbuntu en ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben. Wat gepiel met CIFS mounten, maar alles werkt nu hoe het hoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onox
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 11-04 05:01

onox

If it moves, compile it.

quote:
sway al eens geprobeerd? Het is een tiling window manager zoals i3 maar dan voor Wayland. Zorg ook dat je dmenu of synapse er bij installeert.

A even snel als B. A twee keer zo snel als B. A sneller dan B.
Steam ID: denkpadje

• beukbeuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 27-11-2018
quote:
Hero of Time schreef op zondag 15 april 2018 @ 22:20:
Heb je ook al gekeken of Conky met Wayland werkt?
Conky zal niet werken schat is in, zal iets anders moeten gebruiken voor de klok en systeeminformatie.
quote:
Sandor_Clegane schreef op zondag 15 april 2018 @ 23:32:
[...]

Meh, dit is lastig met de huidige Linux distro's, helemaal omdat het niet allemaal zo geïntegreerd is als in Solaris waarin je bij elke update een snapshot van het OS kreeg die je weer kon restoren.
Ik heb in december mijn fileserver overgezet van freebsd naar arch linux met een 9 disk zfs on root config, dat werkt foutloos en probleemloos, net vorige week voor het eerst een reboot gedaan omdat er een nieuwere versie van zfs met encryptie beschikbaar was. snapshots en off-site backups en updates van pxe clients gebruik ik cronjobs voor.

Ik heb verder gezocht naar alternatieven en kwam op Funtoo uit, een klein broertje van Gentoo maar met (althans wordt beloofd) een update manier die meer lijkt op de 'pacman -Syu' die ik gewent ben met Arch.
quote:
onox schreef op zondag 15 april 2018 @ 23:56:
[...]

sway al eens geprobeerd? Het is een tiling window manager zoals i3 maar dan voor Wayland. Zorg ook dat je dmenu of synapse er bij installeert.
Sway lijkt me leuk om mee te beginnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:51
quote:
beukbeuk schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:32:
[...]

Conky zal niet werken schat is in, zal iets anders moeten gebruiken voor de klok en systeeminformatie.
Conky werkt hier prima op Fedora 27 met Wayland.
Ja, het draait in x-wayland, maar dat doet een heel aantal andere applicaties ook, die niet native voor Wayland nog zijn.

Blog | Tech Blog

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom ik weer met een afwijkende zoektocht... :P

Ik ben weer volop bezig met stokoude hardware. Tegenwoordig zijn 486/Pentium-era spullen daadwerkelijk peperduur aan het worden, althans als je heel specifieke dingen zoekt - wat uiteraard het geval is. Enig alternatief is grotere partijen oude troep op de kop tikken en a) hopen dat er interessante dingen tussen zitten en b) hopen dat het ook nog werkt.

Dat blijkt vrij succesvol, maar betekent dat ik dus ook grote stapels zooi heb dat getest moet worden. Sommige dingen (I/O controllers etc) kun je zonder OS of met een simpele MSDOS install controleren, maar twee dingen zijn niet zo simpel:
1) videokaarten
2) geluidskaarten

Of een kaart ueberhaupt beeld geeft is natuurlijk snel zat te zien, en puur videogeheugen testen kan met DOS-tooltje (X-VESA.COM). Maar dat is - letterlijk - maar het halve plaatje. Of de RAMDAC zich gedraagt en goede output doet op hogere resoluties is lastiger te zien, idem de analoge filters - zeker op kaarten met slechte VESA implementaties of complexere accelerators. Daarvoor moet je echt een OS met drivers gebruiken. Meeste van die dingen zijn voor Windows (3.x of 9x) gemaakt, dus dat ligt voor de hand. Maar Windows (vnl de registry) wordt helemaal gek van herhaaldelijk drivers installeren voor zelfde functionaliteit. Bovendien zou ik gek worden van steeds de juiste driver te zoeken. Gelukkig heeft Linux in kernel en X-windows prima support voor overgrote meerderheid van die dingen, in ieder geval tot op niveau dat ik kan zien of het beeld er met pakweg 1024x768 nog acceptabel uitziet zonder artefacten.

Voor geluidskaarten is het in theorie allemaal prima in DOS te testen, maar in praktijk ook hier gedonder met juiste drivers/TSRs vinden voor die dingen. OSS en ALSA ondersteunen daarentegen vrijwel alles out-of-the-box.

Kortom, ik zou met een Linux-install op een CF-kaartje een heel eind kunnen komen. Maar dan zie je een tweedeling optreden. Je hebt de ultralichte distro's die nog enigszins acceptabel op dit soort hardware kunnen draaien - maar die zijn zo kaalgeplukt dat veel kernelmodules ontbreken en ze dus voor uitgerekend mijn doeleinden minder geschikt zijn. Anderzijds heb je dingen als Knoppix, met uitstekende hardwaredetectie die vrijwel alles out-of-the-box draaiend kunnen krijgen dat ueberhaupt onder Linux zal werken. Maar dat is ondertussen veel te zwaar voor m'n oude meuk. Voorbeeld: ik zit nu bijna een uur tegen de Knoppix-laadscherm aan te kijken op m'n Transmeta Crusoe 733MHz-systeem met 256MB RAM - en dit is nog een van de snellere systemen met meeste RAM waar ik mee werk in dit kader :o

Daarnaast nog derde optie om stokoude meuk met stokoude Linux te bedienen. Qua security enzo geen issue, want dit hoeft niet op het net te komen. Probleem dat ik daar voorzie is als dingen niet automatisch werken is het nog vinden van support en vooral packages een grote issue.
Vierde optie is zelf iets te klussen. Normaliter zou ik bij Debian beginnen, maar zelfs Debian 'i386' vereist ondertussen 686. Gentoo blijft natuurlijk een optie, waarbij 486 prima gesupport is. Gezien m'n wens voor extreme portability maakt het compileren ook niet uit, ik kan dat in een i7-systeem doen. M'n issue hier is naast een vooroordeel dat Gentoo iedere keer dat je een emerge -uDNav world doet iets fundamenteels breekt waar ik iig een halve week kwijt ben het te fixen dat de hele Gentoo-filosofie is om alleen het minimale wat je echt nodig hebt te installeren, terwijl ik juist eigenlijk alle hardware die de kernel kan ondersteunen wil kunnen laten draaien... is vast een mouw aan te passen, maar dan wordt m'n hardwareproject al snel een grote softwareproject.

Enfin, wat ik dus wil bondig:
- Linuxdistro dat nog draait (zowel qua instructies als qua enigszins bruikbare performance) op een 486 met pakweg 64MB RAM
- Grafisch met X en basale windowmanager (iets als Windowmaker): ja.
- Desktop environments en zware toepassingen (webbrowsers, officezooi etc): nee.
- Automatische hardwaredetectie en configuratie.
- Moet passen op 4GB CF-kaart.
- Sterke voorkeur voor een actuele distro (al is bleeding edge totaal niet nodig, gewoon iets waar nog info&packages voor te krijgen zijn)
- Niet zelf from scratch hoeven klussen is een flinke pre.

Soittakaa Paranoid!

• F. Scaglietti
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
Ik zit te denken om Ubuntu te draaien op mijn laptop. Ik zit alleen met het probleem dat ik twee schijven heb. Die ik ze alle twee wil versleuteld wil hebben, op dezelfde als Bitlocker.

Voorbeeld:
Op Windows 10 heb ik Bitlocker aanstaan. Voor mijn tweede schijf hoef ik geen wachtwoord in te vullen. Aangezien ik heb aangegeven dat hij automatisch unlocked wanneer de eerste schijf ook unlocked.

Is dit bij Ubuntu ook mogelijk?
Misschien door middel van LVM?

2018 MBP 15"/iPhone XR/iPad Pro/Galaxy S10/One Plus 6/iMac 27"/iMac Pro/Pixel 3/Mate 20 Pro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
F. Scaglietti schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 02:20:
Ik zit te denken om Ubuntu te draaien op mijn laptop. Ik zit alleen met het probleem dat ik twee schijven heb. Die ik ze alle twee wil versleuteld wil hebben, op dezelfde als Bitlocker.

Voorbeeld:
Op Windows 10 heb ik Bitlocker aanstaan. Voor mijn tweede schijf hoef ik geen wachtwoord in te vullen. Aangezien ik heb aangegeven dat hij automatisch unlocked wanneer de eerste schijf ook unlocked.

Is dit bij Ubuntu ook mogelijk?
Misschien door middel van LVM?
Dit is niet echt een vraag voor dit topic. Hier bespreken we welke distro je mogelijk kan gaan draaien, niet hoe je encryptie e.d. voor elkaar kan krijgen met zo min mogelijk moeite. Maak hiervoor even een apart topic aan, want er komt meer bij kijken dan 'even inschakelen'. Ik kan je vertellen dat je LVM niet over beide schijven heen wilt gooien, want als er dan 1 stuk gaat, ben je zeer waarschijnlijk alle data kwijt die ook op de andere schijf staat. Het is wel een optie om een schijf waarop meerdere 'partities' staan met maar 1 passphrase te unlocken, ipv per partitie een passphrase. Je zal dat echter eerder op je OS schijf hebben, dan een tweede losse voor data oid.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:15

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Zo gisteren de stoute schoenen maar eens aangetrokken en Ubuntu 18.04 LTS geïnstalleerd op mijn 8 jaar oude Packard Bell laptop. (i7-2630QM 2 GHz, 8 gb ram, 360 gb SSD+750 gb HD).

Het was een dual boot Windows 10 Pro en Linux Mint 18.3 Mate. Mint is nu vervangen door Ubuntu met de Budgie desktop. Afgezien van een foutmelding tijdens het opstarten verliep de installatie vlekkeloos.

De foutmelding betrof "No symbol table. Press any key to continue" Deze melding kreeg ik bij iedere boot van Ubuntu. Deze melding door Google gehaald, en het betrof een fout in Grub. Waarschijnlijk door de oude Mint installatie die niet meer bestond. Via de terminal Grub bijgewerkt, en een reboot later was het probleem verleden tijd.

Eerste keer dat ik de Budgie desktop gebruik. Om eerlijk te zijn had ik nog niet van deze desktop gehoord. Maar tot nu toe bevalt hij prima.

Heb een partitie aangemaakt van 31 gb voor Ubuntu. En na de "minimum installation" optie en het installeren van mijn favoriete programma's is daar nog 22,7 gb beschikbaar. Netjes dus qua schijf gebruik.

Mijn data staat op de laptop's originele 750 gb HD. Die is als NTFS geformatteerd zodat zowel Windows als Linux erbij kunnen.

Ubuntu had ook totaal geen problemen om via mijn netwerk contact te maken met mijn Mac Mini waar mijn download en media HD's aan hangen. Windows 10 daarentegen ziet de Mac niet, terwijl ze beiden gebruikmaken van dezelfde wifi verbinding/adapter. Mijn Windows game PC ziet mijn Mac wel.

Beide OS-en draaien verder als een speer. En ik denk dat Ubuntu nog lang op deze laptop blijft staan :)

SandsOfArrakis wijzigde deze reactie 28-04-2018 09:45 (10%)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:06
@dion_b ik zou naar Arch kijken. Met een custom kernel waar je alles als module compileert. Gewoon echt alles... compilen duurt dan wel even, maar schijt, doe je maar 1 keer. Standaard booten met alleen text mode en een lxde installatie die je er later bij kan starten

Even niets...

• 26779
  • Registratie: april 2019
  • Niet online
quote:
compilen duurt dan wel even, maar schijt, doe je maar 1 keer.
Plus alle keren dat er een update uitkomt.... Volgens mij moet je een wel erg ongezonde vorm van masochisme hebben om voor Arch te gaan.. :P
Als je dan toch perse Arch wil, kies dan iets als Manjaro...

• Raynman
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11:29
Maar dion_b hoeft toch niet zo nodig updates, als hij ook stokoude distro's wat dat betreft acceptabel vindt? En je kunt anders ook vrij goed de kernel minder vaak updaten dan de rest van de Arch packages. Een groter probleem lijkt me dat Arch zo lang ik me kan herinneren al 686 of nieuwer vereiste, en nu officieel alleen nog x86-64 doet.

Raynman wijzigde deze reactie 30-04-2018 23:36 (32%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07-04 17:56

EXX

EXtended eXchange

quote:
dion_b schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 02:00:
Daarvoor moet je echt een OS met drivers gebruiken. Meeste van die dingen zijn voor Windows (3.x of 9x) gemaakt, dus dat ligt voor de hand. Maar Windows (vnl de registry) wordt helemaal gek van herhaaldelijk drivers installeren voor zelfde functionaliteit.
Is het werken met een disk image niet een optie: installeer een kale Windows 3.x of 9x, maak daar een disk image van (bv. dmv een oude versie van Ghost die je van floppy kan booten). Dan kan je naar hartelust prutsen en als de zaak om zeep is, image terugzetten. Dat kan natuurlijk ook met een Linux distro ipv DOS/Windows.
quote:
Vierde optie is zelf iets te klussen. Normaliter zou ik bij Debian beginnen, maar zelfs Debian 'i386' vereist ondertussen 686.
IIRC geldt dat alleen vanaf Debian 6 "Squeeze". Oudere versies ondersteunen wel nog puur i386.

Ik denk echter dat het echt moeilijk wordt om een huidige Linux distro nog te laten draaien op een 486/Pentium. Zelfs distros als Antix geven aan een Pentium II nodig te hebben om fatsoenlijk te draaien.

Is dit misschien interessant voor jouw?

EXX wijzigde deze reactie 01-05-2018 09:32 (15%)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hey, dion_b :w
Bekend probleem... al is het jouwe wat uitgebreider dan het mijne ;)
quote:
dion_b schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 02:00:
Gentoo blijft natuurlijk een optie, waarbij 486 prima gesupport is. Gezien m'n wens voor extreme portability maakt het compileren ook niet uit, ik kan dat in een i7-systeem doen. M'n issue hier is naast een vooroordeel dat Gentoo iedere keer dat je een emerge -uDNav world doet iets fundamenteels breekt waar ik iig een halve week kwijt ben het te fixen dat de hele Gentoo-filosofie is om alleen het minimale wat je echt nodig hebt te installeren, terwijl ik juist eigenlijk alle hardware die de kernel kan ondersteunen wil kunnen laten draaien... is vast een mouw aan te passen, maar dan wordt m'n hardwareproject al snel een grote softwareproject.
Gentoo heb ik hier recent ook nog voor iets dergelijks ingezet. Kost inderdaad wel iets meer tijd, maar werkt verrassend goed. Overigens kun je prima Gentoo compileren met een wat ruimere ondersteuning hoor. Het gaat in jouw geval met name om de kernel en die config kun je geheel zelf. Compileer alle storage controllers die je verwacht tegen te komen in de kernel. Videodrivers van die era zijn meestal vrij klein of VESA based, dus dan compileer je die er gewoon in. Alle audiomeuk zet je op "M" zodat je ze als modules beschikbaar hebt en dito voor alle overige support die niet essentieel is voor het booten.
Qua videodrivers voor X kun je hetzelfde doen en in VIDEO_CARDS alle legacy modellen laten staan, dan krijg je alle xorg-video-<model> drivers mee.
Compilen kun je inderdaad op een moderne bak doen, en er is ook nog distcc.

En een emerge world... zo snel breekt dat de boel toch niet? Viel hier altijd wel mee.
Maar hoe vaak ga je dat doen als je toch aan het testen bent?

Je kunt waarschijnlijk prima een CF disk maken met Gentoo er op welke een willekeur aan drivers bij zich heeft waarmee je kunt testen.

Ook heb ik nog twee alternatieven:
1. Slackware, vereist vziw minimaal een 486 en 64MB RAM. De laatste release 14.2 is wel van 2016, maar de packages zijn nog steeds up-to-date. Is vast een test CF mee te maken. Of het op een 5GB kaartje past... denk het wel?
2. OpenBSD, heb je de *BSDs al eens geprobeerd? Ik heb hier OpenBSD draaien op een oude Tulip met een Pentium 166MHz en 128MB RAM, doet het goed. En ik heb het ook al eens op een oqo Model 2 (das dan wel i686 VIA C7 based) geprobeerd en was verrast over hoe goed het eigenlijk werkte met alle ACPI quirks die dat apparaat heeft.

Benieuwd of je er wat mee kunt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
EXX schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:17:
[...]
Is het werken met een disk image niet een optie: installeer een kale Windows 3.x of 9x, maak daar een disk image van (bv. dmv een oude versie van Ghost die je van floppy kan booten). Dan kan je naar hartelust prutsen en als de zaak om zeep is, image terugzetten. Dat kan natuurlijk ook met een Linux distro ipv DOS/Windows.
Valt wat voor te zeggen, al zou ik eerder dd gebruiken dan Ghost. Moet zeggen dat ik de grootste moeite heb om een install van Win98SE kaal al zodanig stabiel te krijgen dat ik het ervoor zou willen gebruiken. Vermoedelijk heeft het bord wat ik voor testen gebruik (een Tyan Tsunami) een zodanig brakke PnP implementatie dat het aan de lopende band fout gaat met resource conflicts en bijbehorende BSODs :(
quote:
[...]
IIRC geldt dat alleen vanaf Debian 6 "Squeeze". Oudere versies ondersteunen wel nog puur i386.
Klopt, maar hele idee van Linux gebruiken is dat ik iets heb dat wel daadwerkelijk modern is erop draaien zodat ik het niet in quarantaine hoef te gebruiken. Een Linux-versie uit jaar kruik is wat dat betreft niet noemenswaardig beter dan Win98SE :P
quote:
Ik denk echter dat het echt moeilijk wordt om een huidige Linux distro nog te laten draaien op een 486/Pentium. Zelfs distros als Antix geven aan een Pentium II nodig te hebben om fatsoenlijk te draaien.

Is dit misschien interessant voor jouw?
Uhuh, al gezien. Op zich niet zo spannend - gewoon Gentoo op een (iets) krachtiger systeem installeren met 486 optimalisaties en dan overzetten. Grappig detail: ik verwacht het moederbord wat hij daar gebruikt een dezer dagen in de post te kijgen. Kan ik eindelijk eens iets half-zinnigs met mijn LPX kast doen ;)
quote:
Ultraman schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:42:
Hey, dion_b :w
Bekend probleem... al is het jouwe wat uitgebreider dan het mijne ;)

[...]

Gentoo heb ik hier recent ook nog voor iets dergelijks ingezet. Kost inderdaad wel iets meer tijd, maar werkt verrassend goed. Overigens kun je prima Gentoo compileren met een wat ruimere ondersteuning hoor. Het gaat in jouw geval met name om de kernel en die config kun je geheel zelf. Compileer alle storage controllers die je verwacht tegen te komen in de kernel.
Videodrivers van die era zijn meestal vrij klein of VESA based, dus dan compileer je die er gewoon in. Alle audiomeuk zet je op "M" zodat je ze als modules beschikbaar hebt en dito voor alle overige support die niet essentieel is voor het booten.
Dit heb ik in het verleden ook eens gedaan. Voor PnP-spul werkt het prima, maar non-PnP HW detection (zoals Knoppix wel doet) krijg je er niet mee.
quote:
Qua videodrivers voor X kun je hetzelfde doen en in VIDEO_CARDS alle legacy modellen laten staan, dan krijg je alle xorg-video-<model> drivers mee.
Compilen kun je inderdaad op een moderne bak doen, en er is ook nog distcc.

En een emerge world... zo snel breekt dat de boel toch niet? Viel hier altijd wel mee.
Maar hoe vaak ga je dat doen als je toch aan het testen bent?

Je kunt waarschijnlijk prima een CF disk maken met Gentoo er op welke een willekeur aan drivers bij zich heeft waarmee je kunt testen.
Misschien dat ik dit sowieso ga doen. Het is iig makkelijk zat en ik kan er de i7 van m'n dochter voor inzetten zodat het in een avondje voor elkaar is (leve backwards compatibility ;) ).

En mbt emerge -uDNav world - nee, dat voorzie ik niet dagelijks te doen op een PC die (opzettelijk) verre van bleeding edge is. Bovendien waren de grootste problemen meestal dependencies tussen zooi die ik hier niet eens wil hebben.
quote:
Ook heb ik nog twee alternatieven:
1. Slackware, vereist vziw minimaal een 486 en 64MB RAM. De laatste release 14.2 is wel van 2016, maar de packages zijn nog steeds up-to-date. Is vast een test CF mee te maken. Of het op een 5GB kaartje past... denk het wel?
Om een of andere reden 'klikte' het nooit tussen mij en Slack. Ws iets met package management. Iig het overwegen waard.
quote:
2. OpenBSD, heb je de *BSDs al eens geprobeerd? Ik heb hier OpenBSD draaien op een oude Tulip met een Pentium 166MHz en 128MB RAM, doet het goed. En ik heb het ook al eens op een oqo Model 2 (das dan wel i686 VIA C7 based) geprobeerd en was verrast over hoe goed het eigenlijk werkte met alle AClPI quirks die dat apparaat heeft.
OpenBSD vind ik qua security een PITA, maar ben groot voorstander van NetBSD als zeer lichte, zeer makkelijk bruikbare maar toch krachtige OS voor op alles tot en met je toaster. Reden dat ik het hier niet overweeg: ondanks dat NetBSD meer CPU architectures ondersteunt dan welk OS dan ook (en de overige BSD's zich evenmin hoeven te schamen op dat vlak) is de hardware support, vooral van oude nukkige geluids- en netwerkkaarten, aanzienlijk minder dan die van Linux. En gezien ik hier iets zoek om hardware mee te testen, niet om daadwerkelijk op zo'n systeem te werken, valt het dus af.

offtopic:
NetBSD anecdote: eerste keer dat ik dat installeerde was op eerste date met m'n partner, op een oude 486 laptop op haar studentenkamer O+

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 15-04 09:45
quote:
dion_b schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:29:

En mbt emerge -uDNav world - nee, dat voorzie ik niet dagelijks te doen op een PC die (opzettelijk) verre van bleeding edge is. Bovendien waren de grootste problemen meestal dependencies tussen zooi die ik hier niet eens wil hebben.
Ik zou sowieso de N droppen, dat heeft alleen zin als je (globale) use flags zijn aangepast en is dus eigenlijk een volledige recompilation van je gehele world set.

Mijn update flow is minstens eenmaal per week:
code:
1
2
3
# emerge --sync 
# emerge -vauD --with-bdeps=y @world
# emerge --depclean

Maar wekelijks kun je best een beetje ruimer nemen hoor, zolang je niet al te veel ~amd flags hebt zit je dan sowieso wel vellig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Zijn er hier nog recente ervaringen met Solus?

Ik was zelf op mijn laptop (Asus UX303U, i7, 8GB) van Ubuntu 16.04 (met Unity) naar 18.04 gegaan, met een fresh install.

Gnome was op 18.04 niet vooruit te branden. Unity was op 16.04 een stuk vlotter dus dat heb ik maar geïnstalleerd. Omdat Unity niet (echt) meer wordt doorontwikkeld, wilde ik eigenlijk verder kijken. Ik heb zo'n beetje alle smaken van Ubuntu geprobeerd en vond Budgie eigenlijk wel een leuke (maar trage) desktop. Ook liep ik telkens tegen een bug in Nautilus/samba waardoor ik mijn backup niet makkelijk kon terugzetten van mijn NAS.

Toen maar Solus geïnstalleerd en dat loopt tot nu toe als een trein :) Snel, prettig in gebruik (Budgie) en alle packages die ik nodig heb zijn tot nu toe beschikbaar. Ook gebruikt het een semi rolling release model, waar Ubuntu vaak verouderde packages had.

Ik had nog wel een probleem met tearing, maar dat heb ik inmiddels ook opgelost.

Het enige wat resteert is een bug waarbij je na het openen van je laptop nog even de desktop ziet voordat het scherm gelockt wordt. Bij Ubuntu was dit ook al het geval.

Verder enorm tevreden!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Die bug met Nautilus/Samba klinkt meer als een GVFS issue dan wat anders. En als het zo'n probleem is, mount het gewoon met cifs-utils, heb je ook geen last van nog een aparte implementatie van Samba in twee componenten (namelijk gvfs zelf en je file manager die het type URI moet ondersteunen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:51

Cyphax

Moderator NOS
quote:
dion_b schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:29:
[...]
Om een of andere reden 'klikte' het nooit tussen mij en Slack. Ws iets met package management. Iig het overwegen waard.
Ik denk dat Slackware 13.1 nog kan op die machine, qua specs, als je 64MB ram hebt. Dat is een OS uit 2010, klinkt als een redelijk score voor zo'n oud beestje (dat is jonger dan de eerste versie van Windows 7 :D), en in combinatie met de slackbuilds is er een hoop software voorhanden. Voor de Slackbuilds is er een aardige packagemanager voorhanden, alleen moet je het dan niet erg vinden om de software te (laten) builden. Geautomatiseerd door de package manager, maar wel tijdrovend. Er is gelukkig ook wel een repository te vinden met binaire packages uit SBo. 't Zou in de meeste gevallen wel moeten volstaan, leuk experiment :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
Cyphax schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 23:34:
[...]

Ik denk dat Slackware 13.1 nog kan op die machine, qua specs, als je 64MB ram hebt. Dat is een OS uit 2010, klinkt als een redelijk score voor zo'n oud beestje (dat is jonger dan de eerste versie van Windows 7 :D), en in combinatie met de slackbuilds is er een hoop software voorhanden. Voor de Slackbuilds is er een aardige packagemanager voorhanden, alleen moet je het dan niet erg vinden om de software te (laten) builden. Geautomatiseerd door de package manager, maar wel tijdrovend. Er is gelukkig ook wel een repository te vinden met binaire packages uit SBo. 't Zou in de meeste gevallen wel moeten volstaan, leuk experiment :)
Meh, als ik een oude OS wil draaien kan ik net zo goed gewoon een oude Knoppix CD pakken. Sterker nog, dat is exact wat ik momenteel doe, ben op Knoppix 4.0 uit 2005 uitgekomen. Als ik tijd heb ga ik nog eens Gentoo proberen om toch een actuele march=i486 build te krijgen. Maar tijd heb ik komende paar weken zo goed als niet, dus dat zal moeten wachten.

Soittakaa Paranoid!

• CR2032
  • Niet online
Wel bijzonder om te zien hoe de populariteit van Linux distro's in korte tijd kan veranderen. Op de bekende distrowatch.com zie je nu opvallende verschuivingen in popularieit ontstaan, met Manjaro, MX Linux en elementary als de grote stijgers.

Dat geldt voor die site, zou dat ook een trend in het echt zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 01:42
quote:
CR2032 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 16:07:
Wel bijzonder om te zien hoe de populariteit van Linux distro's in korte tijd kan veranderen. Op de bekende distrowatch.com zie je nu opvallende verschuivingen in popularieit ontstaan, met Manjaro, MX Linux en elementary als de grote stijgers.

Dat geldt voor die site, zou dat ook een trend in het echt zijn?
Bij distrowatch kijken ze uiteindelijk alleen maar welke distro's op hun site het meeste bekeken worden.
Het zegt dus niet zo heel veel over welke distro's het meest gebruikt worden.

• CR2032
  • Niet online
quote:
jbhc schreef op zondag 24 juni 2018 @ 21:38:
[...]

Bij distrowatch kijken ze uiteindelijk alleen maar welke distro's op hun site het meeste bekeken worden.
Het zegt dus niet zo heel veel over welke distro's het meest gebruikt worden.
Klopt, dat gaf ik ook aan. Al hoor ik om mij heen ook steeds vaker over Manjaro en Arch in het algemeen.

CR2032 wijzigde deze reactie 25-06-2018 11:31 (13%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ook hier wordt het regelmatig aangehaald om te gaan gebruiken. Zelf blijf ik lekker bij Debian Unstable.

• jbhc
Ik blijf voorlopig lekker bij Mint. Ik heb al teveel projecten. Een uitgebreide studie om Linux goed aan de gang te krijgen heb ik simpelweg geen tijd voor.

Ik zou er wel voorstander van zijn als ze de Mainstream Mint op Debian zouden baseren en niet een aparte LMDE zoals nu.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Maar LMDE is juist gebaseerd op Debian Testing, terwijl de gewone Mint releases juist gebaseerd zijn op Ubuntu LTS. Dat was eerst normale Ubuntu releases, maar daar zijn ze vanaf gestapt vanwege het vele werk. Als ze een normale Mint release met Debian maken, zal het gebaseerd worden op Stable denk ik zo.

• CR2032
  • Niet online
Ik gebruik sinds kort Manjaro en dit bevalt mij tot nu goed. Heeft standaard moderne applicaties zoals Gimp 2.10.2 en minder beheerinspanning / stabieler dan Arch is een prettige mix. Alles werkt direct goed en dat gebeurde hier lang niet altijd. Handig zijn de extra tools om de 4.14 LTS kernel al dan niet vast te kunnen zetten en gesloten drivers te installeren.

Manjaro doet wat dat betreft veel denken aan Mint met de extra grafische tools en het vergelijkbaar bedieningsgemak. Upgraden naar een nieuwe versie is nu niet meer nodig, voordeel van een rolling release.

Ik ben benieuwd hoe dit bevalt op de langere termijn en of dit zo stabiel blijft.

• jbhc
@Hero of Time
Ik zou het liefst een Mint versie zien die gebaseerd is op Debian testing en dan van mijn part een LMUE (Linux Mint Ubuntu Edition). Ubuntu is in mijn ogen al een tijdje een risico.

@CR2032
Manjaro ben ik ook wel eens mee bezig geweest en het ziet eruit als een erg mooie distro. Helaas, waar Mint vlekkenloos werkt, zijn Manjaro en mijn laptop geen vienden :X

Mint 19 is uit! Even een weekje wachten totdat de grootste bugs eruit zijn gehaald en dan ga ik over.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
jbhc schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:24:
@Hero of Time
Ik zou het liefst een Mint versie zien die gebaseerd is op Debian testing en dan van mijn part een LMUE (Linux Mint Ubuntu Edition). Ubuntu is in mijn ogen al een tijdje een risico.
Die was er dus, LMDE. Die kwam elke maand met een 'update pack' volgens mij, wat niets meer was dan een snapshot van Testing die door de devs getest was en lichtelijk aangepast voor Mint. Heb het niet bijgehouden, maar ik dacht dat LMDE dood was en ze alleen maar op Ubuntu LTS focussen voor hun releases.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

quote:
CR2032 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:01:
Ik gebruik sinds kort Manjaro en dit bevalt mij tot nu goed. Heeft standaard moderne applicaties zoals Gimp 2.10.2 en minder beheerinspanning / stabieler dan Arch is een prettige mix. Alles werkt direct goed en dat gebeurde hier lang niet altijd. Handig zijn de extra tools om de 4.14 LTS kernel al dan niet vast te kunnen zetten en gesloten drivers te installeren.
Krijg je dan ook updates voor 4.14? Of blijf je gewoon met datzelfde pakket zitten?

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

quote:

Mint 19 is uit! Even een weekje wachten totdat de grootste bugs eruit zijn gehaald en dan ga ik over.
Ik ben vooral benieuwd of de performance van Cinnamon merkbaar beter is zoals het Mint team claimt.

• jbhc
quote:
XWB schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:30:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of de performance van Cinnamon merkbaar beter is zoals het Mint team claimt.
Om eerlijk te zijn ben ik momenteel al behoorlijk tevreden, maar sneller is altijd beter. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
quote:
Borromini schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:49:
[...]

Krijg je dan ook updates voor 4.14? Of blijf je gewoon met datzelfde pakket zitten?
Je blijft bij de aanbevolen 4.14 kernel versie. In de Manjaro settings manager kun je dit gemakkelijk zelf aanpassen.

CR2032 wijzigde deze reactie 30-06-2018 09:36 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16:06
quote:
Ik heb Mint 19 Tara vanaf zondag op mijn iMac uit 2009 draaien met de Cinnamon DE. Ik was blij verrast. Dit is de eerste Linux distro waarbij alle hardware in mijn iMac gewoon gelijk werkt :) Bij andere distro's moest ik altijd nog een aantal pakketten, drivers en config files aanpassen om alles volledig aan de praat te krijgen. Bij Mint 19 kan ik gewoon Steam, Spotify en andere programma's eenvoudig installeren vanuit programmabeheer.

Ondanks dat er maar een Core2Duo in zit draait Mint heerlijk smooth, mede dankzij de SSD. Ik heb er 8GB geheugen in zitten. Daarnaast ziet het er prachtig uit! _/-\o_

http://www.porrio.nl/pc/Mint_19_Tara_Thumb_001.png

pporrio wijzigde deze reactie 30-06-2018 11:59 (26%)
Reden: Schermafdrukken toegevoegd

Mijn platencollectie

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Heb nu Mint 19 in Virtualbox draaien op mijn Sandybridge i7 laptop. Uiteindelijk de Mate versie genomen, want Cinnamon liep continu te miepen dat het zwikkie in software mode draait, en de XFCE versie vernaggelt de hele scherm opbouw. Allemaal rare verticale strepen.

Hopelijk dat deze versie ook op mijn mini laptop te installeren valt. Want de Cherrytrail Atom die erin zit zorgt tot nu toe bij iedere distro alleen maar voor vastlopers bij het installeren. Lijkt wel of de Intel grafische chip totaal niet ondersteund wordt. Enige OS wat hier op werkt is Windows 10... Maar die is behoorlijk traag.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Intel heeft inderdaad een reeks Atoms met een GPU die niet onder Linux wordt ondersteund. Was ook geen in-house GPU vziw.

• jbhc
Zo, net als eerste de PC op zolder geupgrade naar Mint 19.

Het blijft echt een verademing onder Linux dat als je een aparte /home partitie hebt dat je gewoon het hele OS opnieuw kunt installeren terwijl daarna alles weer werkt zoals daarvoor.

Mint 19 draait als een zonnetje :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

En een aparte partitie of schijf voor je gebruikers is ook zo enorm veel eenvoudiger te realiseren dan bij Windows. Dat blijft een ingewikkeld systeem dat niet eens volledig is uit te voeren ivm constant veranderende UIDs en rechten van de gebruikers.

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

De Linux Mint 19 upgrade is nu ook online. De update ging probleemloos en vooralsnog kan ik geen issues vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Herstel, toch één issue na de Mint 19 upgrade: ssh'en naar de servers gooide deze error:
quote:
sign_and_send_pubkey: signing failed: agent refused operation
Mijn ssh keys werden niet meer geforward. De oplossing was chmod 600 uitvoeren op de ssh keys in ~/.ssh :) Geen idee waarom de permissies van deze files aangepast waren.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Woot woei. Het is me dan toch eindelijk gelukt om Linux aan het draaien te krijgen op mijn Atom laptop. Mint 19 Mate installeerde zich en werkt :)

Werkt nog steeds een beetje traag, maar voelt wel vlotter aan dan Windows 10. En is ook een van de weinige hybride laptops met 4 gb RAM, de meesten moeten het met 2 doen.

SandsOfArrakis wijzigde deze reactie 07-07-2018 19:56 (37%)

• F. Scaglietti
  • Niet online
Zou je bij elke kernel upgrade je drivers moet installeren of zou dit automatisch gaan?
Draai nu voor het eerst Ubuntu Mate in plaats van Ubuntu. Ubuntu Mate bevalt een stuk beter.
Vooral met Unity en het commands menu, werkt het een stuk fijner.

F. Scaglietti wijzigde deze reactie 07-07-2018 20:59 (6%)

2018 MBP 15"/iPhone XR/iPad Pro/Galaxy S10/One Plus 6/iMac 27"/iMac Pro/Pixel 3/Mate 20 Pro

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

quote:
SandsOfArrakis schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:54:
Woot woei. Het is me dan toch eindelijk gelukt om Linux aan het draaien te krijgen op mijn Atom laptop. Mint 19 Mate installeerde zich en werkt :)

Werkt nog steeds een beetje traag, maar voelt wel vlotter aan dan Windows 10. En is ook een van de weinige hybride laptops met 4 gb RAM, de meesten moeten het met 2 doen.
Als performance een issue is zou je altijd de xfce uitvoering kunnen proberen.

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Iemand al de nieuwe Deepin geprobeerd? :)
Het ziet er erg mooi uit en op eerste gezicht gebruikersvriendelijk uit.
Zo te zien komt het uit China, maar is het wel volledig open-source?

Heb dezelfde vraag ook over Jadedesktop - deze lijkt gebouwd op basis van HTML5, CSS, JS, etc. - iemand hier toevallig ook al ervaring mee?

Wil beide proberen in een VM deze week.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
F. Scaglietti schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:56:
Zou je bij elke kernel upgrade je drivers moet installeren of zou dit automatisch gaan?
Draai nu voor het eerst Ubuntu Mate in plaats van Ubuntu. Ubuntu Mate bevalt een stuk beter.
Vooral met Unity en het commands menu, werkt het een stuk fijner.
Over welke drivers heb je het en wat zou er aan de core van het OS functioneel anders zijn als je alleen maar een andere desktop omgeving gebruikt?

Oftewel, wat verwacht je dat er in de kernel anders is bij het gebruik van Gnome, KDE, Xfce, Mate of Cinnamon, of desnoods helemaal geen GUI?

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

quote:
XWB schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:08:
[...]

Als performance een issue is zou je altijd de xfce uitvoering kunnen proberen.
Denk niet dat de DE het probleem is. Meer het netbook in zijn geheel. Heb ook gemerkt dat er geen geluid uit komt ook al herkend Linux de geluidschip. Kan er wel geluid uit krijgen via mijn Bluetooth speaker, maar die krijgt de helft van de tijd geen verbinding. Terwijl dat in Windows 10 nooit geen probleem was.

Werkt nog niet helemaal perfect dus. Maar al heel wat beter tov Ubuntu die al bij de installatie loopt te crashen.

Mijn oude i3 Sandybridge draait perfect met Mint, zowel via Mate als Cinnamon :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@SandsOfArrakis, als je zegt 'het is nog een beetje traag' kan dat op verschillende manieren opgevat worden. De meest voorkomende is dat de interface zelf traag is omdat het de grafische opsmuk die veel DE's hebben dat veroorzaakt. Xfce heeft dat niet.
Voor je geluid, meest voorkomende is dat PCM of Master op mute staat. Dat kan zelfs op ALSA niveau zijn, ipv Pulse wat je zou verwachten. Singer anders pavucontrol aan, dan zie je snel genoeg wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F. Scaglietti
  • Niet online
quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:48:
[...]

Over welke drivers heb je het en wat zou er aan de core van het OS functioneel anders zijn als je alleen maar een andere desktop omgeving gebruikt?

Oftewel, wat verwacht je dat er in de kernel anders is bij het gebruik van Gnome, KDE, Xfce, Mate of Cinnamon, of desnoods helemaal geen GUI?
NVIDIA drivers.
Ik heb geen idee wat ik kan verwachte wat er bij de kernel anders is bij het gebruik van GNOME, KDE, Xfce, Mate of Cinnamon.

Ik merkte echt verschil tussen Ubuntu 18.04 LTS and Ubuntu Mate 18.04 LTS.
Vooral op het grafische gedeelte. De drivers van NVIDIA 390 kon ik niet eens werkend krijgen.
GNOME interface dat niet vloeiend is en de cores die rond 20% telkens blijven hangen in idle.

Bij Mate is het gewoon anders, alleen ik merk toch dat hij nouvau (zeg ik dat goed?) drivers gebruikt.
En natuurlijk draait alles op de Linux kernel. (was ik vergeten)

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20:09
Na jaren een Synology NAS (met veel plezier) te hebben gehad, merkte ik toch dat hij niet helemaal aan mijn wensen voldeed. Met name projecten welke ik momenteel op Raspberry Pi draai, willen dat niet op de NAS.

Nu heb ik een Acer x1430 met:
- AMD e-300 (dual core 1.3GHz)
- 2x 4GB DDR3
- 120GB SSD
- 2x 2TB Seagate HDD

Terzijde, maar draait netjes op zo’n ~18,4w. :)

Dan de zoektocht naar een OS. Ik wil graag:
- Een NAS voor opslag en media (liefst benaderbaar vanaf iOS/Apple TV voor afspelen van films e.d.)
- Mijn RPi projecten kunnen draaien (o.a. Homebridge voor huisautomatisering)
- Eventueel iets in de richting van Pfsense als firewall.

Hebben jullie suggesties? :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Als je met pfSense wilt gaan werken, zit je vast aan BSD of het draaien als VM. Dat laatste is prima mogelijk gezien je hoeveelheid geheugen. Dan is het punt op wat voor hypervisor je dat wilt gaan draaien. Je zou dan meerdere VMs kunnen maken met 1x pfSense, 1x OpenMediaVault voor je media opslag/NAS functie en eentje voor je Pi projecten.

Echter, gezien je CPU, is het hebben van maar 1 VM en de rest daar buiten iets idealer.

• Rgerr
quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 11:54:
Als je met pfSense wilt gaan werken, zit je vast aan BSD of het draaien als VM. Dat laatste is prima mogelijk gezien je hoeveelheid geheugen. Dan is het punt op wat voor hypervisor je dat wilt gaan draaien. Je zou dan meerdere VMs kunnen maken met 1x pfSense, 1x OpenMediaVault voor je media opslag/NAS functie en eentje voor je Pi projecten.

Echter, gezien je CPU, is het hebben van maar 1 VM en de rest daar buiten iets idealer.
Ga Pfsense waarschijnlijk op een aparte server draaien. Blijven Nas en pi ‘over’. Is er niet een os welke beide kan draaien zonder een VM?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Dat zeg ik toch ook? Die VM is voor pfSense, de rest doe je op een enkel OS, je main installatie waar de VM ook op draait. OMV is ook als aparte applicatie te installeren op een full blown Linux ipv alleen als 'appliance'. Dan kan je je Pi projectjes er ook gewoon naast zetten.

Omdat je Pi projecten wilt gaan doen, is Debian Stable het meest voor de hand liggende keus. Ook omdat OMV op Debian gebaseerd is.

• Rgerr
quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:06:
Dat zeg ik toch ook? Die VM is voor pfSense, de rest doe je op een enkel OS, je main installatie waar de VM ook op draait. OMV is ook als aparte applicatie te installeren op een full blown Linux ipv alleen als 'appliance'. Dan kan je je Pi projectjes er ook gewoon naast zetten.

Omdat je Pi projecten wilt gaan doen, is Debian Stable het meest voor de hand liggende keus. Ook omdat OMV op Debian gebaseerd is.
Sorry, dat had ik er niet uit begrepen. Ik bedoelde dat ik Pfsense dan op een volledige andere server ga draaien, niet in een VM.

Dank in elk geval voor je reactie! Heb je nog andere suggesties naar Debian? Heb ik iets te vergelijken. :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
Rgerr schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:20:
Dank in elk geval voor je reactie! Heb je nog andere suggesties naar Debian? Heb ik iets te vergelijken. :)
Heb je zelf al ergens aan gedacht en bekeken of je projecten e.d. die je wilt doen op een andere distro werken? Dat lijkt mij ook niet echt onbelangrijk.

• Rgerr
quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:26:
[...]

Heb je zelf al ergens aan gedacht en bekeken of je projecten e.d. die je wilt doen op een andere distro werken? Dat lijkt mij ook niet echt onbelangrijk.
Alles draait op nodejs en voor zo ver ik heb kunnen vinden is nodejs er ook voor Debian stretch, heb even naar Ubuntu en Ubuntu server gekeken maar dat was te basic.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Grappig dat je Ubuntu te basic vindt, aangezien het niet veel afwijkt van Debian aangezien het Debian als basis gebruikt. Kan je uitleggen waarom je dat zo ervaart?

• Rgerr
quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:37:
Grappig dat je Ubuntu te basic vindt, aangezien het niet veel afwijkt van Debian aangezien het Debian als basis gebruikt. Kan je uitleggen waarom je dat zo ervaart?
Het voelde allemaal wat onstabieler en te gelikt denk ik. Her en der pop-ups van hints e.d., ik denk dat dat mij stoorde. Basic is niet juiste bewoording geweest, eerder te veel poespas.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Dat klinkt als een betere omschrijving voor Ubuntu vergeleken met Debian. Die laatste is namelijk veel meer spartaans, je moet meer zelf doen.

Hoe dan ook, had je nog naar wat anders gekeken? Omdat het een servertje wordt, gekeken naar CentOS of voor wat meer recente software Fedora? OpenSuSE bekeken?

• Rgerr
quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:20:
Dat klinkt als een betere omschrijving voor Ubuntu vergeleken met Debian. Die laatste is namelijk veel meer spartaans, je moet meer zelf doen.

Hoe dan ook, had je nog naar wat anders gekeken? Omdat het een servertje wordt, gekeken naar CentOS of voor wat meer recente software Fedora? OpenSuSE bekeken?
Kon zo niet vinden of er ook nodejs op zou draaien, maar gezien Raspian een fork van Debian is, ga ik het eens proberen op Debian. :) Dank voor de hulp!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Raspian is niet direct een fork van Debian. Het is Debian met een extra repo van Raspberry zelf voor drivers e.d. In een standaard sources.list staat dan maar 1 repo URL, omdat ze de main repo van Debian mirroren en hun eigen deel erbij voegen. :)

• Rgerr
quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:16:
Raspian is niet direct een fork van Debian. Het is Debian met een extra repo van Raspberry zelf voor drivers e.d. In een standaard sources.list staat dan maar 1 repo URL, omdat ze de main repo van Debian mirroren en hun eigen deel erbij voegen. :)
Maar praktisch gezien is het toch wel Debian? Volgens mij kan ik iig wel ‘gewoon’ nodejs installeren.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Raspbian is Debian. Geen fork of wat dan ook, gewoon puur Debian met wat Pi specifieke packages omdat het anders niet werkt. Debian ondersteund meer dan de i386 architectuur. ;)

• Rgerr
quote:
Hero of Time schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:35:
Raspbian is Debian. Geen fork of wat dan ook, gewoon puur Debian met wat Pi specifieke packages omdat het anders niet werkt. Debian ondersteund meer dan de i386 architectuur. ;)
In dat geval zal het vast gaan werken. :) Dacht dat Raspian een fork was omdat het alleen op ARM werkte. Maar dan ben ik er uit en ga ik over op Debian. :)

• smily01
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12-08-2018
Even een vraag over Fedora. Ik heb het nu verschillende keren in Virtualbox geprobeerd, maar hij loopt de hele tijd vast. Ligt dat aan Fedora of aan mijn desktop computer. Bij andere distro's loopt die namelijk niet vast. Ook heb ik een vraag over Fedora. In het algemeen wordt er gezegd dat Fedora voor gevorderde gebruikers is. Waar zit hem dat in? Doodat het bleeding edge distro is. Ik kan namelijk heel erg goed overweg met bijoorbeeld Debian.

• foxgamer2019
  • Niet online
quote:
smily01 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:25:
Even een vraag over Fedora. Ik heb het nu verschillende keren in Virtualbox geprobeerd, maar hij loopt de hele tijd vast. Ligt dat aan Fedora of aan mijn desktop computer. Bij andere distro's loopt die namelijk niet vast. Ook heb ik een vraag over Fedora. In het algemeen wordt er gezegd dat Fedora voor gevorderde gebruikers is. Waar zit hem dat in? Doodat het bleeding edge distro is. Ik kan namelijk heel erg goed overweg met bijoorbeeld Debian.
Kort samengevat is Fedora de speeltuin voor Red Hat om te testen met nieuwe technologieën, tenminste dat is mijn ervaring. Zelf geen fan, je kan ook op Debian repo's instellen als je meer nieuwe software wilt.

Zou je eens kunnen proberen te booten met nomodeset?

• FireDrunk
Gister nog Fedora 28 geinstalleerd, en Virtuabox werkt letterlijk met 3 commando's
1) Repo activeren
2) VirtualBox Installeren
3) Starten

Belangrijkste wat je moet doen is even Secure Boot uitzetten, omdat je anders de kernel modules niet geladen krijgt, maar verder heeft het hier in de afgeopen 4 Fedora versies uitstekend gewerkt.

Fedora is al heel lang geen echte speeltuin meer. Ja er worden nieuwe dingen geprobeerd, maar over het algemeen gebeurt het echte 'risicovolle' in Rawhide, en niet in de releases.

Verder vind ik Fedora niet specifiek voor gevorderde gebruikers anders dan andere systemen. Het bevat voor mijn gevoel net zoveel Grafische wizards (om het makkelijk te maken voor gebruikers met wat minder technische kennis) als andere operating systems. De installer is simpe, het Software overzicht is impel, en verder is het gewoon Gnome (mits je de default installeert natuurlijk).

FireDrunk wijzigde deze reactie 26-07-2018 10:49 (27%)

Even niets...

• Merethil
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:01
quote:
FireDrunk schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:47:
Gister nog Fedora 28 geinstalleerd, en Virtuabox werkt letterlijk met 3 commando's
1) Repo activeren
2) VirtualBox Installeren
3) Starten

Belangrijkste wat je moet doen is even Secure Boot uitzetten, omdat je anders de kernel modules niet geladen krijgt, maar verder heeft het hier in de afgeopen 4 Fedora versies uitstekend gewerkt.

Fedora is al heel lang geen echte speeltuin meer. Ja er worden nieuwe dingen geprobeerd, maar over het algemeen gebeurt het echte 'risicovolle' in Rawhide, en niet in de releases.

Verder vind ik Fedora niet specifiek voor gevorderde gebruikers anders dan andere systemen. Het bevat voor mijn gevoel net zoveel Grafische wizards (om het makkelijk te maken voor gebruikers met wat minder technische kennis) als andere operating systems. De installer is simpe, het Software overzicht is impel, en verder is het gewoon Gnome (mits je de default installeert natuurlijk).
.....Gaat het hem niet juist om het installeren van Fedora in een VirtualBox VM? Ipv VirtualBox op Fedora?

• FireDrunk
Ah, je hebt gelijk. Dan moet je even zorgen dat je 2D en 3D DirectX/Direct3D support uitzet in VirtualBox :+

Even niets...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

quote:
smily01 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:25:
Even een vraag over Fedora. Ik heb het nu verschillende keren in Virtualbox geprobeerd, maar hij loopt de hele tijd vast. Ligt dat aan Fedora of aan mijn desktop computer. Bij andere distro's loopt die namelijk niet vast.
Oud collega (ondertussen) had ook issues met Fedora in een VM installeren. Het zou kunnen komen door kernel 4.16 en nieuwer, waar deels de Guest Additions in zijn opgenomen. Zie ook nieuws: Gastdrivers voor VirtualBox gaan deel uitmaken van Linux-kernel.
quote:
Ook heb ik een vraag over Fedora. In het algemeen wordt er gezegd dat Fedora voor gevorderde gebruikers is. Waar zit hem dat in? Doodat het bleeding edge distro is. Ik kan namelijk heel erg goed overweg met bijoorbeeld Debian.
Fedora is wat geavanceerder in de zin dat het ook nog eens standaard SELinux aan heeft staan. Zolang je al je data in je home map bewaart, is er eigenlijk niets aan de hand. Maar ga je wat uitgebreidere dingen doen, dan kan dat een issue worden. Dat vereist wat meer kennis, tenzij je er niets om geeft en het gewoon uitschakelt.

Daarnaast bevat de standaard repo weinig tot geen non-free software, zoals de nVidia driver. Een aantal zaken vereisen met Fedora wat meer kennis en kunde dan bij een Ubuntu bijvoorbeeld. Tussen Fedora en Debian is dan weer een kleiner verschil waarbij het voornamelijk de package manager, SELinux en de structuur in /etc is.
quote:
FireDrunk schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:56:
Ah, je hebt gelijk. Dan moet je even zorgen dat je 2D en 3D DirectX/Direct3D support uitzet in VirtualBox :+
Standaard staat 3D uit en is 2D alleen voor Windows Guests beschikbaar, dus al heb je 2D aan staan, wordt het onder water alsnog uitgezet (en krijg je daar zelfs een melding over als je OS type Linux is). ;) Voor de rest, zie m'n uitleg hierboven wat de mogelijke oorzaak kan zijn.

• Expresso
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 04-04 11:56
Ik heb hier een laptop op void linux draaien. Doet het prima. Geen systemd (wat voor mij een pre is) en een package manager waar ik best mee in mijn nopjes ben (xbps - heeft meer weg van de bsd-achtige package managers).

Het is op het moment een kleine distributie, maar de combinatie van geen systemd, libressl en runit kon ik niet weerstaan. Ik heb het een kans gegeven en het werkt heerlijk.

Het systeem loopt mij niet voor de voeten.

Eerder had ik solus in gedachten en uiteindelijk ook geïnstalleerd, maar ja, systemd. Wilde op een gegeven moment niet meer uit gaan.

Aangezien void jong is en zeker je hand niet vasthoudt (wat goed is), is het geen distributie om aan te raden voor de beginner.

• CR2032
  • Niet online
quote:
Hero of Time schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:38:
[...]

Oud collega (ondertussen) had ook issues met Fedora in een VM installeren. Het zou kunnen komen door kernel 4.16 en nieuwer, waar deels de Guest Additions in zijn opgenomen. Zie ook nieuws: Gastdrivers voor VirtualBox gaan deel uitmaken van Linux-kernel.

[...]

Daarnaast bevat de standaard repo weinig tot geen non-free software, zoals de nVidia driver. Een aantal zaken vereisen met Fedora wat meer kennis en kunde dan bij een Ubuntu bijvoorbeeld. Tussen Fedora en Debian is dan weer een kleiner verschil waarbij het voornamelijk de package manager, SELinux en de structuur in /etc is.

[...]
Tegenwoordig wordt NVIDIA standaard meegenomen in Fedora. Er wordt bij de eerste keer starten van Gnome Software gevraagd of je deze wilt enablen. Net zoals Chrome, de Steam Client en een Python IDE.

Je ziet de verschillen tussen de grote distributies eigenlijk steeds kleiner worden wat betreft gebruiksgemak.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Bij Debian krijg je die vragen anders niet en Ubuntu doet het ook niet, alleen de driver vraagt 't om. Default browser is volgens mij nog steeds Firefox. Bij Lubuntu zou er Midori standaard meegeleverd kunnen worden, maar dat durf ik zo niet met zekerheid te zeggen. Het is alweer even geleden dat ik daar iets mee heb gedaan (algemeen Ubuntu zelfs).

• CR2032
  • Niet online
quote:
Hero of Time schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:59:
Bij Debian krijg je die vragen anders niet en Ubuntu doet het ook niet, alleen de driver vraagt 't om. Default browser is volgens mij nog steeds Firefox. Bij Lubuntu zou er Midori standaard meegeleverd kunnen worden, maar dat durf ik zo niet met zekerheid te zeggen. Het is alweer even geleden dat ik daar iets mee heb gedaan (algemeen Ubuntu zelfs).
Gnome Software vraagt de eerste keer in Fedora of je deze repo's wilt enablen of niet. Daarna is het een kwestie van eenvoudig een app installeren. Het installeren is hiermee heel eenvoudig geworden. Terwijl er ook genoeg mensen zijn die niets van propierity software willen weten. Iedereen happy.

https://fedoramagazine.org/whats-new-fedora-28-workstation/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ah, maar dat zal dan eerder een Gnome ding zijn dan specifiek voor de distro, al helpt dat laatste natuurlijk ook wel ivm keuzes in configuratie die er gemaakt wordt. Bij KDE kan iets vergelijkbaars gedaan worden, maar zodra je buiten die twee gaat werken, kan het resultaat weer anders zijn. Xfce heeft bijvoorbeeld geen (grafische) package manager en zal het dus niet uit zichzelf gaan vragen. Dat moet via een andere tool gaan die de distro er zelf standaard bij installeert.

• foxgamer2019
  • Niet online
quote:
Hero of Time schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:59:
Midori bestaat niet meer dacht ik, ontwikkeling is als ik het goed heb overgegaan op de Gnome Browser (Epiphany?).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ah, moet je nagaan hoe lang ik er al niet naar gekeken heb. Maar Epiphany lijkt mij niet de juiste opvolger, want in Debian Stable zit beide. Dat de een de ander vervangen heeft kan, maar niet overgegaan naar. Midori had namelijk niets met Gnome te maken, behalve dat het toevallig GTK gebruikt. En dat doet Xfce nou net ook.

• g4wx3
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 24-04 22:33
Volgende maand komt er weer een nieuwe ubuntu!

Als ik me niet vergis zijn ze vorig jaar begonnen met wayland, net als fedora.
Fedora had ik wel getest, maar dat ging niet goed op mijn laptop (HP 8530) met een nvidea (Fx770).
Ik kan deze wel nog swappen naar een ati 3650, maar dat had ik toen niet getest.

Ik moest zo snel mogelijk aan de slag, en ben verder gegaan met windows.
De winter komt eraan, en ik wil terug oppikken waar ik was.
Nog steeds met dezelfde oude laptop..

Maar welk OS?
Bedoeling is vooral ontwikkeling, voor de Raspberry Pi, en ook opnieuw een beetje voor arduino.
Volgend jaar herbegin ik ook met Java (nu met eclipse ipv netbeans, om makkelijker te starten voor android)
Ik zit nu volop in webontwikkeling php.

Daarnaast is een goed office pakket is een must. LibreOffice eindelijk met een ribon, of WPS office (maar hoe zuiver is dat?)
Chrome/chromium blijf ik een heel aangename webbrowser vinden. Firefox zal nooit meer echt wennen vrees ik.

Last but not least... virtualisatie. VMWare brengt wel eens mijn systeem in de war, virtualbox gaat dat enigzins, maar lijkt trager? Ik gebruik dat niet voor gaming (doe ik niet eigenlijk), enkel wat Access-dingen.

Welk OS? Mijn oud-leraar (Red Hat Certified Linux Engineer) was overtuigd Fedora-gebruiker.
Op internet vind je dan weer veel meer ubuntu.
Linux leren, daar heb ik echter nog niet echt tijd voor, dus troubleshooting in de console, liefst zo min mogelijk! (of moet ik er nu echt mijn windows-gewoontes afleren, en de console oproepen, zelfs voor een gewone installatie van bijvoorbeeld vmware?)
Andere problemen, extern scherm via HDMI dat niet wilt werken, geluid dat niet meekomt...

En hoe zit dat met drivers, om het geluid om te leiden over HDMI op mijn laptop?
Algemeen, hoe zit het tegenwoordig met power management op laptops?

g4wx3 wijzigde deze reactie 19-09-2018 12:21 (4%)

http://www.softfocus.be/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@g4wx3, er is veel verbeterd de laatste jaren. Voor geluid hebben we al een tijd PulseAudio. In het begin een drama, nu valt het prima mee te werken en doet HDMI audio prima.

Elke distro heeft zo z'n voor en nadelen. Als je niet zoveel wilt doen in het begin, is Ubuntu LTS of Linux Mint de betere keus. Zeker als je al weinig ervaring hebt is het overstappen op Ubuntu met Wayland niet de meest handige keus omdat veel informatie die je online vind gaat om zaken met Xorg. Fedora werkt aardig, maar loopt vaak erg voorop met software en kan ook wat rare dingen doen die je niet direct wilt.

Voor virtualisatie zou ik toch echt naar VirtualBox gaan. Heeft het minste gedoe met kernel modules en de performance is prima voor wat standaard Office zaken.

Het is wel aan te raden om langzaamaan meer met de commandline te gaan werken. Puur om er wat meer handigheid in te krijgen mocht het nodig zijn.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:51

Cyphax

Moderator NOS
g4wx3 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:19:
Volgende maand komt er weer een nieuwe ubuntu!
Ik denk dat Ubuntu ook wel een goede keus is, misschien zelfs XUbuntu (ik ben wel fan van Xfce), heb ik wel goede ervaringen mee.
Algemeen, hoe zit het tegenwoordig met power management op laptops?
Op mijn Thinkpad (X230) doet mijn Linuxinstallatie (niet Ubuntu maar wel Linux) het eigenlijk gewoon perfect maar het hangt misschien van de hardware af.
Qua virtualisatie; ik gebruik zelf altijd (ook) virtualbox ervoor, en dat werkt voor mij prima.

Saved by the buoyancy of citrus

• deregtx
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 01-04 22:02
Hallo, Kan ik met een AMD Ryzen 2400g, Chrome OS goed draaien? Ik kan er helaas niks over vinden. Anders moet ik aan alternatieven gaan denken.

• Miki
  • Laatst online: 20:16
deregtx schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 19:06:
Hallo, Kan ik met een AMD Ryzen 2400g, Chrome OS goed draaien? Ik kan er helaas niks over vinden. Anders moet ik aan alternatieven gaan denken.
ChromeOS zal het waarschijnlijk niet gaan worden, eerder Cloudready ;)
Anyway ChromeOS en ChromiumOS zijn gemaakt om op lichte hardware te kunnen draaien dus op jouw hardware gaat het wel goed komen. Je kunt via Cloudready een USB live installatie kit downloaden, dan kun jezelf aanschouwen of het lekker werkt. Handleidingen zijn er ook op die site te vinden trouwens.

• deregtx
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 01-04 22:02
Miki schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 19:11:
[...]

ChromeOS zal het waarschijnlijk niet gaan worden, eerder Cloudready ;)
Anyway ChromeOS en ChromiumOS zijn gemaakt om op lichte hardware te kunnen draaien dus op jouw hardware gaat het wel goed komen. Je kunt via Cloudready een USB live installatie kit downloaden, dan kun jezelf aanschouwen of het lekker werkt. Handleidingen zijn er ook op die site te vinden trouwens.
Ja maar wordt Vega graphics ondersteund?
Lijkt me ook interessant om Android apps/games op Chrome OS te draaien.

• Miki
  • Laatst online: 20:16
deregtx schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:38:
[...]

Ja maar wordt Vega graphics ondersteund?
Lijkt me ook interessant om Android apps/games op Chrome OS te draaien.
Sorry maar ik denk dat je je nog even moet inlezen over de materie. Wat je namelijk wil is onmogelijk.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True