Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FireDrunk schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:15:
... kan het maar zo eens zijn dat Linus wijzigingen die je misschien nodig hebt in de kernel gewoon goedkeurd... ...
Ik mag hopen dat zoiets dan geen kernelwijzigingen nodig zou hebben, laat staat linux-only system calls zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-07 22:26
Zeker je hebt helemaal gelijk, technisch is het een slecht voorbeeld. Het was meer een voorbeeld over de adaptatie. Ik denk dat er genoeg mensen zijn in de huidige community, die als er een goed alternatief voor SystemD zou komen, ze daar best oren naar zouden hebben.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou bv. graag naar Devuan overstappen maar heb dat nog steeds niet gedaan (standaard Debian). Als die 'keuze' zodanig is dat je een andere distro moet installeren om systemd niet te gebruiken lijkt me dat niet echt 'vrijheid'...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou mijn Debian installaties vrijwel volledig kunnen ontdoen van SystemD, omdat ik geen programma's e.d. gebruik die afhankelijk zijn hiervan. Enige wat ik wil houd, is libsystemd0, omdat o.a. dbus, openssh en rsyslog daar afhankelijk van zijn. Maar het is alleen de systemd library, niet het hele pakket met sysctl calls e.d.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:30:
[...]

[...]

Waar jij het tekortkomingen van de distro noemt, noem ik het tekortkomingen in jouw kennis. Kom nou eens met echt iets fatsoenlijks om te bewijzen dat Debian slecht zou zijn. Want het marktaandeel verteld een heel ander verhaal.
Ik zeg nergens dat Debian slecht is. Zonder Debian zou er een groot gat vallen. Geen Ubuntu, Mint en heel veel webservers die er dankbaar gebruik van maken. Ik vind door de verouderde software en update cyclus het alleen een minder geschikt systeem voor de desktop. Net zoals CentOS is Debian meer geschikt voor servers.

Prima als jij lyrisch bent over Debian. Het is zoals je veel vaker leest een feit dat het een minder voor de hand liggende keuze is voor de desktop.

De vraag in dit topic van 'Het grote welk OS' kent 2 kanten: welk OS voor de desktop en welke voor een server.

That's all. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 22:01
Corrigan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 21:35:
[...]

Ik zeg nergens dat Debian slecht is. Zonder Debian zou er een groot gat vallen. Geen Ubuntu, Mint en heel veel webservers die er dankbaar gebruik van maken. Ik vind door de verouderde software en update cyclus het alleen een minder geschikt systeem voor de desktop. Net zoals CentOS is Debian meer geschikt voor servers.

Prima als jij lyrisch bent over Debian. Het is zoals je veel vaker leest een feit dat het een minder voor de hand liggende keuze is voor de desktop.

De vraag in dit topic van 'Het grote welk OS' kent 2 kanten: welk OS voor de desktop en welke voor een server.

That's all. :)
Maaruhmm hoe doen al die Debian derivaten dat dan ?
Ze zijn grosso modo gebaseerd op Debian, maar met recentere packages dan Debian stable.
Maar Debian testing, unstable en expirimental konden geloof ik ook niet op je sympathie rekenen.

Ubuntu zal wellicht nog wel het nodige zelf packagen aan recentere package, maar de meeste desktop derivaten lijken vooral een combi van handpicked packages met config en toegepaste eyecandy en thema's (waarbij het eigenlijk maar beperkt nuttig is om daar een hele afgeleide distro infrastructuur voor op te zetten mijns inziens).

(maar goed kennelijk maak ik niet voor de handliggende keuzes met Debian Jessie en nosystemd op de laptop. En ergens richting het najaar en de soft freeze voor stretch waarschijnlijk over naar testing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-07 23:15

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Borromini schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:49:
Ik zou bv. graag naar Devuan overstappen maar heb dat nog steeds niet gedaan (standaard Debian). Als die 'keuze' zodanig is dat je een andere distro moet installeren om systemd niet te gebruiken lijkt me dat niet echt 'vrijheid'...
Dat is wat ik zo jammer vind aan systemd, er is haast geen weg terug. SystemD biedt handige functionaliteit, maar als je er gebruik van maakt ben je al snel incompatible met alle andere systemen. Er is software die eigenlijk niet meer zonder systemd kan zoals Gnome. Andere distro's en OS'en hebben kunstgrepen moeten toepassen om Gnome nog te kunnen gebruiken.
Op zich ben ik niet tegen vooruitgang, voor eeuwig vasthouden aan dezelfde software/interfaces is ook niet goed, maar systemd verandert te veel tegelijk en weigert rekening te houden met de rest van de wereld. Ik krijg een enorm "ikke ikke ikke en de rest kan stikke" gevoel als ik zie hoe ze te werk gaan. Dat stuit me tegen de borst want het is een eenrichtingstraat weg van diversiteit.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gekkie schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 21:47:
[...]

Maaruhmm hoe doen al die Debian derivaten dat dan ?
Ze zijn grosso modo gebaseerd op Debian, maar met recentere packages dan Debian stable.
Maar Debian testing, unstable en expirimental konden geloof ik ook niet op je sympathie rekenen.

Ubuntu zal wellicht nog wel het nodige zelf packagen aan recentere package, maar de meeste desktop derivaten lijken vooral een combi van handpicked packages met config en toegepaste eyecandy en thema's (waarbij het eigenlijk maar beperkt nuttig is om daar een hele afgeleide distro infrastructuur voor op te zetten mijns inziens).
Inderdaad. Ik snap niet dat mensen Mint bv. nog aanraden nadat recent gebleken is hoe onveilig (en onzinnig) hun praktijken zijn.

Waarom moet elke programmeur per sé zijn eigen distro hebben ipv gewoon een extra repo dat dan het nodige fikst? Debians pakketbeheer laat dat perfect toe. Maar neen, Mint moet pakketten hernoemen etc. ...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:14:
[...]

Inderdaad. Ik snap niet dat mensen Mint bv. nog aanraden nadat recent gebleken is hoe onveilig (en onzinnig) hun praktijken zijn.

Waarom moet elke programmeur per sé zijn eigen distro hebben ipv gewoon een extra repo dat dan het nodige fikst? Debians pakketbeheer laat dat perfect toe. Maar neen, Mint moet pakketten hernoemen etc. ...
Met de nieuwste Linux Mint is anders weinig mis. Mint heeft een enthousiaste community en ze luisteren goed naar de gebruikers. Waarom zouden ze aan de leiband van Ubuntu of Debian moeten lopen en geen eigen repo mogen hebben? Mint brengt nieuwe dingen zoals X-Apps, wat een interessante ontwikkeling is doordat het desktop en distro onafhankelijk is en heel Linux zo weer een stapje verder brengt.

Ik heb deze week ook zelf eens de nieuwste Linux Mint 18 Cinnamon geïnstalleerd op een tweede computer en het is een pracht OS. LM18 werkt slick en smooth en bijzonder compleet zonder dat je nu direct het gevoel hebt van allemaal bloatware of andere onnodige dingen. Na zelf uitproberen is het goed te begrijpen dat ze op koppositie taan bij distrowatch.com in populariteit. Alles in Mint voelt heel compleet en volwassen aan en het fijne is dat het ook een LTS is tot en met 2021.

Wat security betreft kon het inderdaad beter. De nieuwste versie LM18 heeft nu meer update instellingen gekregen zodat iedereen zelf zijn afweging kan maken tussen stabiel en risco's om je systeem breken. Je krijgt direct de keuze voorgeschoteld met de midden variant als de standaard. Een grote doelgroep van Mint bestaat uit beginners. En wat doet een volledige beginner wanneer zijn systeem opeens breekt door bijvoorbeeld een kernel update? Een grote groep duikt direct weer onder zijn geruite Windows dekbedje en zie je niet snel meer terug in Linux land. Mint heeft dat goed begrepen door gebruikers daarbij te helpen.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/296c3mh.png

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ed3m1.png

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/33jmeiw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Erg leuk natuurlijk die keuzes, maar bepalen zij nu welk pakket 'schadelijk' kan zijn en welke je prestatie(s) opleveren?
Neem bijvoorbeeld een update van het mesa-pakket; die zou ik altijd installeren, maar kan ook ervoor zorgen dat je niet meer kan booten in Linux, of stabiliteit juist minder wordt (e.g. throttling, etc.). In de meeste gevallen zal het echter allemaal wel meevallen. Welke keuze wordt hierin gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-07 01:06
wat bedoel je precies met onveilig/onzinnig praktijken?

ik ben benieuwd omdat ik nu linux mint 18 gebruik.....
Borromini schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:14:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:04:
[...]

Erg leuk natuurlijk die keuzes, maar bepalen zij nu welk pakket 'schadelijk' kan zijn en welke je prestatie(s) opleveren?
Neem bijvoorbeeld een update van het mesa-pakket; die zou ik altijd installeren, maar kan ook ervoor zorgen dat je niet meer kan booten in Linux, of stabiliteit juist minder wordt (e.g. throttling, etc.). In de meeste gevallen zal het echter allemaal wel meevallen. Welke keuze wordt hierin gemaakt?
Het gaat meer om of het al getest is voor Mint of dat je zelf voor proefkonijn wilt spelen. Mooie is dat Mint zo geschikt is voor beginners die graag hulp krijgen als pro's die alles zelf wel weten te fiksen. Je kunt het zo instellen als je wilt.

Tot zover is mijn ervaring dat LM18 erg fraai werkt zonder problemen. Cinnamon 3.0 is werkelijk een plaatje. Zo hoort wat mij betreft een moderne desktop eruit te zien YouTube: Cinnamon 3.0 - See What's New

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

westlym schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:33:
wat bedoel je precies met onveilig/onzinnig praktijken?

ik ben benieuwd omdat ik nu linux mint 18 gebruik.....

[...]
Dit (Engelstalige) artikel somt het netjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is er hier iemand die al eens Docker op FreeBSD heeft geprobeerd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:13:
Is er hier iemand die al eens Docker op FreeBSD heeft geprobeerd?
Is dat überhaupt mogelijk? Docker maakt (wat ik heb gelezen) gebruik van de Linux-kernel cgroups. Weet niet of er nog andere deps bijzitten, maar die worden volgensmij ook deels geshared met het OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
HollowGamer schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:43:
[...]

Is dat überhaupt mogelijk? Docker maakt (wat ik heb gelezen) gebruik van de Linux-kernel cgroups. Weet niet of er nog andere deps bijzitten, maar die worden volgensmij ook deels geshared met het OS.
Jup, dat kan: https://wiki.freebsd.org/Docker

Ze maken gebruik van de linux compat lib en een zvol.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:31:
[...]

Dit (Engelstalige) artikel somt het netjes op.
Dat is al een hele oude discussie die steeds opnieuw wordt opgerakeld. Het is een principieel verschil hoe om te gaan met updates, met het risico om je systeem te breken. Het is geen goed of fout maar afhankelijk van de gebruiker. Met het nieuwe Mint kun je nu nog meer zelf instellen welke updates je direct wilt ontvangen.

En er is een natuurlijk verschil tussen een distributie en een fork en Mint maakt zijn eigen keuzes. En gelijk hebben ze. Zo hebben ze grote bijdragen geleverd met de Cinnamon en Mate desktop environment en de gebruiksvriendelijkheid en daardoor populariteit van Linux. Deze hele discussie wordt ook wel als FUD gezien vanuit de Ubuntu/Debian hoek, die het erg slecht kunnen verkroppen dat Mint zo mateloos populair is geworden. Hoge bomen vangen veel wind.

Dit is precies dezelfde discussie van enkele jaren eerder, met de reactie van Linux Mint erbij:
http://www.howtogeek.com/...-insecure-are-they-right/

Nieuwssite ZDnet heeft het nieuwe Linux Mint 18 inmiddels uitgeroepen tot beste desktop ooit. Zelfs beter als Windows 10 of macOS. Wat in de comments natuurlijk direct een gehuil oplevert van frustraties. :P Best grappig om te lezen: http://www.zdnet.com/arti...-the-best-desktop-period/

Zelf ben ik i.i.g. bijzonder tevreden over LM18. Echt alles werkt perfect en smooth.
En dat voor een distro versie die nog zo hagelnieuw is.

[ Voor 4% gewijzigd door Corrigan op 18-07-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Corrigan schreef op maandag 18 juli 2016 @ 15:24:
[...]

Dat is al een hele oude discussie die steeds opnieuw wordt opgerakeld.
Vier maanden, oud? Laat me niet lachen.
Het is een principieel verschil hoe om te gaan met updates, met het risico om je systeem te breken. Het is geen goed of fout maar afhankelijk van de gebruiker. Met het nieuwe Mint kun je nu nog meer zelf instellen welke updates je direct wilt ontvangen.
Lees de link nog es goed door. Jij maakt geen keuzes, dat doen die ontwikkelaars voor jou. Je kan dat natuurlijk terugdraaien maar dan werk je jezelf alleen maar meer in nesten; niet iets wat de doelgroep van Mint zal doen.
En er is een natuurlijk verschil tussen een distributie en een fork en
Welke dan? Het hele doel van een fork van eender welk project is net een volwaardig project worden. Dus nee, je kan filosoferen zoveel je wil.
Mint maakt zijn eigen keuzes. En gelijk hebben ze. Zo hebben ze grote bijdragen geleverd met de Cinnamon en Mate desktop environment en de gebruiksvriendelijkheid en daardoor populariteit van Linux.
Dat is het enige van je reactie dat wat hout snijdt. De grootste eer gaat evenwel nog steeds naar Ubuntu, dat heeft Linux mainstream gemaakt. Daar zit een bedrijf achter waar andere bedrijven zoals Dell contracten mee kunnen afsluiten. Mint bouwt daarop verder, maar je vergist je als je denkt dat Mint meer betekent dan Ubuntu. Mint is niks zonder wat Canonical allemaal gepresteerd heeft.
Deze hele discussie wordt ook wel als FUD gezien vanuit de Ubuntu/Debian hoek, die het erg slecht kunnen verkroppen dat Mint zo mateloos populair is geworden. Hoge bomen vangen veel wind.
Ja, want Ubuntu is helemaal niet populair... En Debian, wat een aandachtshoeren zeg... :F

Je bent duidelijk blij met je keuze, en wij zijn blij voor jou. Maar dat verandert niks aan de structurele problemen in Mint.
Nieuwssite ZDnet heeft het nieuwe Linux Mint 18 inmiddels uitgeroepen tot beste desktop ooit. Zelfs beter als Windows 10 of macOS.
Die site heeft geen enkele autoriteit... Wie heeft er uiteindelijk wel de autoriteit om zo'n uitspraak te doen? Niemand. Je kan dan ook geen enkele waarde hechten aan zo'n holle uitspraak. De enige reden waarom lijstjes worden opgesteld is omdat dat lezers trekt. Beetje roepen, poging tot oppervlakkige controverse - kortom, kwaliteitsjournalistiek.

Technisch en qua veiligheid is Mint een gammel vehikel.

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 18-07-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Dat is al een hele oude discussie die steeds opnieuw wordt opgerakeld. Het is een principieel verschil hoe om te gaan met updates, met het risico om je systeem te breken. Het is geen goed of fout maar afhankelijk van de gebruiker. Met het nieuwe Mint kun je nu nog meer zelf instellen welke updates je direct wilt ontvangen.
Onder welk package level valt bijvb een openssl dan ?

Tevens zie ik niet in waarom security issues niet *altijd* gefixt zouden kunnen worden.

Het enige wat een punt is is dat kernel security issues niet pro-actief gecommuniceerd worden (bewuste keuze zover ik weet van Linus). Maar als er bekende security issues zijn in de kernel inclusief CVE, waarom zou je die fix dan niet backporten zoals de andere distro's doen en een kernel update klaar zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 16:26

Blokker_1999

Full steam ahead

Mijn eerste reactie: _O-
[...]

Zoals reeds aangehaald, 4 maanden oud is moeilijk oud te noemen. Sommige kritiekpunten kunnen inderdaad al langer spelen dan vandaag, maar er zit wel degelijk een bron van waarheid in de post waarnaar gelinkt wordt De post gaat trouwens niet zozeer over updates, maar wel over de manier waarop de Mint developers met bepaalde zaken omgaan zoals geen Security Advisories of het gebruiken van bestaande namen voor eigen pakketten.

Maar om op de discussie die jij aanhaalt even in te pikken moet ik zeggen dat de twee partijen enkele valabele punten hebben. Maar wanneer de Mint developers stellen dat het probleem minder groot is omdat een thuisgebruiker minder snel getroffen zal worden door hackers dan laat dat bij mij een zeer wrange nasmaak achter.
En er is een natuurlijk verschil tussen een distributie en een fork en Mint maakt zijn eigen keuzes. En gelijk hebben ze. Zo hebben ze grote bijdragen geleverd met de Cinnamon en Mate desktop environment en de gebruiksvriendelijkheid en daardoor populariteit van Linux. Deze hele discussie wordt ook wel als FUD gezien vanuit de Ubuntu/Debian hoek, die het erg slecht kunnen verkroppen dat Mint zo mateloos populair is geworden. Hoge bomen vangen veel wind.
Mint is een distributie en een fork (van Ubuntu). Mint maakt inderdaad zijn eigen keuzes maar grijpt voor elke release terug naar de upstream distributie (zij het Ubuntu of Debian). Deze hele discussie afdoen als FUD is trouwens heel eenvoudig. In plaats daarvan kan je beter ingaan op de kritiek en argumenten geven waarom ze foutief zijn in plaats van het gewoon FUD te noemen. Trouwens, Mint mateloos populair? Het is een populaire distributie, maar ik denk dat de upstream distributies nog altijd meer wind vangen dan Mint op zich.
Nieuwssite ZDnet heeft het nieuwe Linux Mint 18 inmiddels uitgeroepen tot beste desktop ooit. Zelfs beter als Windows 10 of macOS. Wat in de comments natuurlijk direct een gehuil oplevert van frustraties. :P Best grappig om te lezen: http://www.zdnet.com/arti...-the-best-desktop-period/

Zelf ben ik i.i.g. bijzonder tevreden over LM18. Echt alles werkt perfect en smooth.
En dat voor een distro versie die nog zo hagelnieuw is.
ZDnet zou ik nu zelf niet snel als referentie nemen, maar goed. Stellen dat ZDnet de nieuwe Mint heeft uitgeroepen tot ... is trouwens een foutief statement.Het is namelijk de mening van 1 enkele redacteur. Niet van de voltalige redactie, niet van een pop poll of wat dan ook. Er is geen grote vergelijking gemaakt met andere distributies en/of besturingssystemen het is 1 enkele review van Mint.

Ik ben trouwens blij dat je tevreden bent met je Mint installatie. Ieder gebruikt wat hij graag heeft. Iedereen heeft die keuze.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:00:
[...]

Vier maanden, oud? Laat me niet lachen.

[...]
Nee, ik doel op die link uit 2013 waar dezelfde discussie over Linux Mint en hun security staat.
Dus, oude koeien verhaal.

Op deze site (erg goede en meer dan alleen Mint) staat een heldere uitleg over de niveau's in Mint en het waarom: https://sites.google.com/site/computertip/10

Met als conclusie dat je wat inlevert op veiligheid wanneer je de standaard filtering van updates aan laat staan, maar niet dat het veel uitmaakt. Want hoe groot is het nu werkelijk? Voordeel is wel dat je distro stabieler is dan Ubuntu. Het is een keuze die iedereen voor zichzelf kan maken. Plus dat nu nieuwste Mint 18 je zelf de laat om wel alles ongefilterd door te zetten. Ik zelf heb veiligheidsupdates zo ingesteld dat die altijd vertrouwd worden, klaar.

Linux Mint krijgt meer lof dan alleen op het aangehaalde ZDnet hoor. Zoals ook op Linux.com:
Linux Mint Cinnamon: beste distro voor de desktop. https://www.linux.com/news/best-linux-distros-2016

En ga zo maar door http://arstechnica.com/in...est-linux-desktop-distro/

En ik snap dat goed. De allereerste indruk van Mint doet gelijk vertrouwd aan en alles werkt gewoon zoals het zou moeten, heeft moderne software en is rock solid stabiel. Tot en met gaming met Steam, alles werkt direct. Geen wonder dat Mint nu steeds in de prijzen valt. Het is de meest complete en gebruikersvriendelijke Linux desktop omgeving van dit moment.

Wees blij, het marktaandeel van Linux op de desktop is nog steeds schrikbarend laag. Hopelijk gaat Linux Mint daar meer verandering in brengen, want van veel andere distro's hoef je dat niet te verwachten. Die zijn veel te ontoegankelijk voor nieuwe gebruikers.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/dpcrc7.png

[ Voor 15% gewijzigd door Corrigan op 18-07-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Verder weinig mis met Linux Mint maar ZDNet staat nou niet bepaald bekend om kennis en kunde mbt open source software. Ik ken het voornamelijk als bolwerk voor MS gerelateerde toestanden. Dus wat zij vinden en 10 cent is nog steeds een dubbeltje als het gaat om Linux distributies. Er zijn echt veel betere bronnen voor dit soort info. En de beste Linux distributie bestaat niet en bestaat wel. Maar dan wel voor iedere gebruiker afzonderlijk, dus jij vindt Mint geweldig, ik vind Kubuntu prima en iemand anders zweert bij Gentoo Linux. En iedereen heeft gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Had niet verwacht dat Larry Wall z'n Perl 6 op Mint zou kloppen, was wel de WTF van de dag :+

En verder biedt Mint een prima desktop hoor, ziet er prima uit, geen gekke unity fratsen zoals Ubuntu.
Maar laat onverlet dat er onder de motorkap dus wel een aantal problemen zijn. Gezeik met packages ben ik zelf ook tegen gekomen, met als gevolg dat de laptop nu Debian met XFCE draait.

Lekker licht, ook weinig fratsen, maar ik ben dan weer wat minder van de eyecandy kant.

[ Voor 67% gewijzigd door gekkie op 19-07-2016 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
wel, ik heb het verhaal over Linux Mint gelezen, en ik heb Linux Mint verwijderd en Ubuntu 15.10 geïnstalleerd. Ja, ik vond Linux Mint fijn en ik heb het zelf voor twee andere mensen geïnstalleerd.

Ik moet wel zeggen dat ik geen problemen had met packages...dus hopelijk blijft Ubuntu nu stabiel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32

Lye

westlym schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:26:
wel, ik heb het verhaal over Linux Mint gelezen, en ik heb Linux Mint verwijderd en Ubuntu 15.10 geïnstalleerd. Ja, ik vond Linux Mint fijn en ik heb het zelf voor twee andere mensen geïnstalleerd.

Ik moet wel zeggen dat ik geen problemen had met packages...dus hopelijk blijft Ubuntu nu stabiel draaien.
Waarom 15.10? 16.04 is al een tijdje uit (vooruit, met hier en daar enige gebreken; maar niet minder dan de gemiddelde Mint installatie) en support voor 15.10 vervalt deze maand. 16.04 is een LTS editie met 2,5 jaar full support en dan nog 3,5 jaar maintenance support. Lijkt mij een betere keuze dan 15.10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Het leuke aan Linux is ook het distro hoppen. Zoveel mogelijk verschillende distro's uitproberen totdat je je bij een distro echt thuis voelt. Voor mij is dat nu ook Mint, inmiddels is Fedora ook vervangen op alle PC's.

@rotvogel: het is niet alleen ZDnet waar Linux Mint als beste distro voor de desktop wordt genoemd.
Arstechnica, Linux.com doen hetzelfde. Wat je zegt, het is een persoonlijke keuze. Een die je pas leert kennen door zelf veel uit te proberen.

Mint voelt voor mij nog meer gepolijst aan als Ubuntu en Fedora. En die waren beiden al helemaal niet verkeerd. Tot en met de eye candy van het extra Mint-Y-Dark theme en wallpapers zoals deze mooie Ierse blaadjes aan de boom (Mint komt uit Ierland). d:)b

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2i0t174.png

[ Voor 69% gewijzigd door Corrigan op 19-07-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:43
Ik zou graag wanneer mijn huidige Synology NAS het begeeft zelf een NAS bouwen. Ik ben echter heel tevreden van de DSM software en zou graag die behouden, ook op een zelfbouwNAS. Ik vind de GUI en stabiliteit heel indrukwekkend/simpel voor een leek.

Ik heb wel al wat gevonden maar niet echt veel tutorials, is dit wel aan te raden? Heb al iets gevonden dat dit illegaal zou zijn ofzo, is dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is ontwikkeld en wordt geleverd met Synology apparaten. Lijkt mij dat ze het niet echt op prijs zouden stellen als je hun software zomaar voor niets op andere hardware gaat draaien. Net zo goed dat OSX op non-Apple hardware ook niet de bedoeling is.

Wil je Synology DSM, dan koop je hun apparatuur. Anders ben je afhankelijk van distro's zoals FreeNAS e.d. Heb je überhaupt wel eens gekeken naar andere NAS software? Genoeg opties denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07 22:13
Satangel schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:15:
Ik zou graag wanneer mijn huidige Synology NAS het begeeft zelf een NAS bouwen. Ik ben echter heel tevreden van de DSM software en zou graag die behouden, ook op een zelfbouwNAS. Ik vind de GUI en stabiliteit heel indrukwekkend/simpel voor een leek.

Ik heb wel al wat gevonden maar niet echt veel tutorials, is dit wel aan te raden? Heb al iets gevonden dat dit illegaal zou zijn ofzo, is dit zo?
Kan perfect.
Het Grote XPenology Topic

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Corrigan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 19:05:
Mint voelt voor mij nog meer gepolijst aan als Ubuntu en Fedora. En die waren beiden al helemaal niet verkeerd. Tot en met de eye candy van het extra Mint-Y-Dark theme en wallpapers zoals deze mooie Ierse blaadjes aan de boom (Mint komt uit Ierland). d:)b

[afbeelding]
Jongen, de fantasiewereld waarin jij leeft... Die wordt duidelijk niet gehinderd door enige feitenkennis.

De hoofdontwikkelaar is Frans.
Hero of Time schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:19:
Het is ontwikkeld en wordt geleverd met Synology apparaten. Lijkt mij dat ze het niet echt op prijs zouden stellen als je hun software zomaar voor niets op andere hardware gaat draaien. Net zo goed dat OSX op non-Apple hardware ook niet de bedoeling is.

Wil je Synology DSM, dan koop je hun apparatuur. Anders ben je afhankelijk van distro's zoals FreeNAS e.d. Heb je überhaupt wel eens gekeken naar andere NAS software? Genoeg opties denk ik.
Het grootste gedeelte is FOSS, dus in hoeverre Synology Xpenology kan tegenhouden daar heb ik geen idee van (dat zou in de lijn van 'Tivoisation' liggen en dat is oa. waarom de GPL v3 er gekomen is).

[ Voor 40% gewijzigd door Borromini op 22-07-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:25:
[...]

Jongen, de fantasiewereld waarin jij leeft... Die wordt duidelijk niet gehinderd door enige feitenkennis.

De hoofdontwikkelaar is Frans.
Mint komt uit Ierland: https://distrowatch.com/table.php?distribution=mint

Een aantal hier op dit forum leven blijkbaar eerder in een fantasiewereld. Linux Mint afraden terwijl in de wereld Linux Mint keer op keer uitgeroepen wordt tot Beste Linux distro voor de desktop. Klinkt hier meer als een hetze dan op feitelijkheden gebaseerd. En een distro zo de grond intrappen tot en met in de topic start komt ook zomaar door de moderaties heen.

Zij hebben het blijkbaar ook a-l-l-e-m-a-a-l verkeerd begrepen:
http://arstechnica.com/in...est-linux-desktop-distro/
https://www.linux.com/news/best-linux-distros-2016
http://www.techradar.com/...five-we-recommend-1090058
http://www.cio.com/articl...-for-everyone.html#slide2
http://www.zdnet.com/arti...-the-best-desktop-period/
https://www.unixmen.com/review-linux-mint-18-sarah/
http://www.hecticgeek.com/2016/07/linux-mint-18-review/

En dat is nog maar met 1 snelle zoekactie op Google. Check your facts. Niet dat ik zo vol van Mint ben, want heb zoveel verschillende distro's inmiddels uitgebreid mee gewerkt. Het gaat om het principe.

[ Voor 67% gewijzigd door Corrigan op 23-07-2016 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Lye schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:42:
[...]

Waarom 15.10? 16.04 is al een tijdje uit (vooruit, met hier en daar enige gebreken; maar niet minder dan de gemiddelde Mint installatie) en support voor 15.10 vervalt deze maand. 16.04 is een LTS editie met 2,5 jaar full support en dan nog 3,5 jaar maintenance support. Lijkt mij een betere keuze dan 15.10...
er komt toch een update in oktober...maar je hebt gelijk: ik zal die 16.04 erop installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Corrigan schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:05:
[...]

Mint komt uit Ierland: https://distrowatch.com/table.php?distribution=mint

Een aantal hier op dit forum leven blijkbaar eerder in een fantasiewereld.
Ik heb geen idee waar Distrowatch zijn info haalt; veel meer dan een website waar je op linkjes kan klikken is dat ook nooit echt geweest... De geestelijke vader is een Fransman. Die kan nog zoveel Ieren aan boord hijsen als je wil, dat maakt het geen Ierse distro. Dat zijn internationale projecten waar geografische links nauwelijks van toepassing zijn. Arch is ook geen Noord-Amerikaanse distro, net zomin als Debian, ook al zijn de bedenkers van die projecten van daar. Aan dat soort territorialiteit doen zo'n projecten niet mee. Aan geen van die distro's hangt een nationalistisch geurtje. Het doet ertoe wat je bijdraagt; niet welke nationaliteit je hebt.
Linux Mint afraden terwijl in de wereld Linux Mint keer op keer uitgeroepen wordt tot Beste Linux distro voor de desktop. Klinkt hier meer als een hetze dan op feitelijkheden gebaseerd. En een distro zo de grond intrappen tot en met in de topic start komt ook zomaar door de moderaties heen.
Al die websites kijken dan ook louter naar het gebruiksgemak, en niet naar de valide technische punten die mijn eerdere link aan de kaak stelt. Dat jij die pijnpunten halsstarrig wil negeren is jouw probleem; maar zelfs Microsoft heeft zijn zaakjes qua veiligheid beter voor mekaar dan de amateurs van Mint (overigens, credit where credit is due: Mint zit niet alleen in die boot). Niet elke programmeur kan een distro ontwerpen, maar er zijn er nog teveel die dat wel denken. Dat verandert evenwel niks aan de zaak: jij promoot een Linux-versie die met een helder hoofd foute keuzes maakt waardoor naïeve gebruikers gevaar lopen. De ontwikkelaars van Mint blijven een stel hobbyisten die niet lijken te weten waar ze mee bezig zijn.
Zij hebben het blijkbaar ook a-l-l-e-m-a-a-l verkeerd begrepen:

[...]

En dat is nog maar met 1 snelle zoekactie op Google. Check your facts.
Dus als 80% van het internet zegt dat de aarde plat is, is het ook zo?
Niet dat ik zo vol van Mint ben, want heb zoveel verschillende distro's inmiddels uitgebreid mee gewerkt. Het gaat om het principe.
Dat ben je wel, anders zou je niet elke keer tot vervelens toe iedereen ermee om de oren proberen te slaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 23-07-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:51:
[...]

[...]

Al die websites kijken dan ook louter naar het gebruiksgemak, en niet naar de valide technische punten die mijn eerdere link aan de kaak stelt. Dat jij die pijnpunten halsstarrig wil negeren is jouw probleem; maar zelfs Microsoft heeft zijn zaakjes qua veiligheid beter voor mekaar dan de amateurs van Mint (overigens, credit where credit is due: Mint zit niet alleen in die boot). Niet elke programmeur kan een distro ontwerpen, maar er zijn er nog teveel die dat wel denken. Dat verandert evenwel niks aan de zaak: jij promoot een Linux-versie die met een helder hoofd foute keuzes maakt waardoor naïeve gebruikers gevaar lopen. De ontwikkelaars van Mint blijven een stel hobbyisten die niet lijken te weten waar ze mee bezig zijn.

[...]

Dus als 80% van het internet zegt dat de aarde plat is, is het ook zo?

[...]

Dat ben je wel, anders zou je niet elke keer tot vervelens toe iedereen ermee om de oren proberen te slaan.
Doe is ff normaal man. We gaan hier geen distro's afkraken, doe dat maar lekker op Reddit ofzo ;w

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De feiten spreken boekdelen, heeft niks met afkraken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-07 22:13
De sfeer is hier toch echt altijd hetzelfde he, typisch voor linux gebruikers zou je bijna denken...

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
A1AD schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:42:
De sfeer is hier toch echt altijd hetzelfde he, typisch voor linux gebruikers zou je bijna denken...
Ja, dat vind ik zo jammer. Mensen die nieuw zijn met Linux krijgen door dit soort dingen nou niet echt een goede indruk. Joe Collins heeft daar een mooie video overgemaakt:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Lea5AFMOgVk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Waarom zou je geen kritische noot mogen maken over Mint en reviews die vooral een kant belichte, de kant waar bij Mint vooral aan gewerkt wordt, maar niet de kant waar hun zwakte zit en waar ze eigenlijk niet de resources lijken te hebben om dat beter te maken ?

En ach net alsof er voor mensen die nieuw zijn met MS Windows dan wel OS X echt alleen maar juich verhalen zijn.
Elk voordeel heb z'n nadeel zei een Neerlands wijsgeer ooit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Ach, hou toch op. Je hebt nog steeds geen bal begrepen waarom deze keuze is gemaakt. En waarom Mint hierdoor wereldwijd achter elkaar in de prijzen vallen voor beste Linux OS voor de desktop.

Deze hele FUD gaat over het zetten van 1 vinkje "Veiligheidsupdates altijd kiezen en vertrouwen".
Zet je die aan, dan krijg je alle veiligheidsupdates die er zijn net als met Ubuntu. Moeilijk he?
En daarom wordt hier in dit topic heel Mint afgeraden, prutsers. 8)7 Of amateurs, of beiden.

Deze oude discussie is al in 2014 beslecht, oude taaie koeien. :O Kom eens met duidelijke en recente bewijzen of kraam niet meer zulke FUD uit. En waar slaat die hele wel/niet Ierland discussie nu op, werkelijk?

Lees eerst even dit: http://www.dedoimedo.com/...mint-ubuntu-security.html

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ed3m1.png

[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 24-07-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Modbreak:En nu is het eens over met het gebash op verschillende distro's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Uitstekend. Pas dan wel de topicstart aan met het gebash over Linux Mint. Een neutrale topicstart zonder fear, uncertainty and doubt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:12:
[modbreak]En nu is het eens over met het gebash op verschillende distro's![/modbreak]
Gelukkig dashen mag nog wel >:) ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:20

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Corrigan schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:22:
Uitstekend. Pas dan wel de topicstart aan met het gebash over Linux Mint. Een neutrale topicstart zonder fear, uncertainty and doubt.
Ik heb het wat genuanceerd, maar het berust allemaal op feiten.

Er staat bij Fedora dat er over het algemeen minder software beschikbaar is dan voor Debian en afgeleide distributies, Gentoo kan intimiderend zijn voor beginners, OSX is voor een groot deel niet vrij....

Wat mij betreft toch feitjes die enigszins mee kunnen tellen, en waar in principe geen woord aan gelogen is. Als er overal alleen maar voordelen staan wordt het ook maar een eenzijdig niet?

Daarnaast is het nog steeds een WIP. Ik ben op vakantie, heb nu niet erg veel tijd. Mocht je een concretere suggestie hebben be my guest.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Voor het forum heb ik een aantal Linux Badge stickers besteld. Als je interesse hebt kun je mij mailen/pb.
Ik heb 10 Arch Linux stickers, 10 Debian stickers en 10 Linux stickers.

Op = Op (Bij interesse (ook andere distro's) graag mailen, dan kan ik zien hoeveel animo er voor is. Hoe meer je inkoopt hoe goedkoper namelijk)

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/va/1354871.pngAfbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/va/1354879.pngAfbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/va/1354881.pngAfbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/va/1354873.png

[ Voor 5% gewijzigd door PerlinNoise op 28-07-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:13
Ik heb de afgelopen twee jaar diverse Linux distro's geprobeerd voornamelijk in de Debian/Ubuntu hoek. Puur op looks en bedienings gemak ben ik erg tevreden met Kubuntu. Kubuntu 16.04 staat nu ook op meerdere PC's, maar geen 1 werkt probleemloos.

Ik wil eigenlijk naar 1 distro toe voor al mijn systemen, maar dat gaat hem voorlopig niet worden. De grootste problemen heb ik nu met m'n HTPC: een Athlon X2 4850e op een 785g moederbord en HD4200 IGP. Het grootste probleem waar ik tegen aan loop is flikkering/corruptie van het beeld voornamelijk bij fullscreen. Ik heb uit m'n hoofd Lubuntu, Debian, OpenSuse en nu Kubuntu 16.04 erop gehad, van de overige kan ik de distro versies niet herinneren. Qua drivers heb ik ook behoorlijk wat geprobeerd, maar nooit een 100% goedwerkend systeem gekregen. Met de hardware is ogenschijnlijk niets mis, Windows 7 deed het perfect.

Wat zijn de aanbevelingen voor deze oude hardware? Moet ik het zoeken in oudere ubuntu distro's pre 14.xx?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oude distro releases is af te raden vanwege de veiligheid ervan. Veel software ervan is lek en wordt niet meer bijgewerkt.

De vraag is eerder, welke driver gebruik je momenteel en was die flikkering/corruptie bij elke desktop omgeving? Ik kan het namelijk moeilijk geloven dat Lubuntu problemen zou geven met de weergave, aangezien het geeneens 3D acceleratie vereist of wat dan ook voor fancy dingen van de driver. Als het bij het afspelen van video was, dan kan het aan de bron liggen, maar ook aan de speler/codec. Ik heb met Kodi eigenlijk geen enkel probleem gehad bij afspelen. Ook Mplayer en z'n verschillende forks (mplayer2, mpv) heb ik niets vreemds meegemaakt.

In het ergste geval kan je nog gaan kijken om de ATi HD4200 uit te schakelen en een nVidia erin te zetten en gebruiken. Dat zou dan iig eventuele problemen door de driver verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Momenteel de driver die standaard bij Kubuntu 16.04 zit, voor zover ik het heb begrepen is dat vanwege de update naar xorg 1.18 de enige driver die werkt.

Ik heb dusdanig veel geprobeerd dat er goed kans is dat ik me dingen verkeerd herinner of door eigen toedoen om zeep heb geholpen. Internet, een terminal en ik is een gevaarlijke combi voor werkende installaties :P Voor al mijn media gebruik ik VLC, andere spelers boden geen soelaas. Er zijn twee dingen die de htpc voornamelijk doet:
-youtube
-films/series

In het verleden was het ofwel niet mogelijk om Youtube met 720p vloeiend te laten spelen of dat het soepel ging gepaard met corruptie/flikkeringen. Dit was het geval met elke distro die ik geprobeerd heb, out of the box was het afspelen van normale videobestanden geen probleem. Die ontstonden pas nadat ik ben gaan rommelen met de video drivers. Ik maak enkel gebruik van normale desktop distro's, naar HTPC/media gerichte distro's heb ik niet gekeken.
Heden ten dage(Kubuntu 16.04) ben ik erachter dat als je een Youtube film als netwerk stream opent in VLC dat het het soepel in 720p 30fps afspeelt met 25~30% cpu load waar het via de browser continue 100% is. Jammer genoeg gaat dit dus gepaard met flikkeringen in full screen, zelfs een window gemaximaliseert flikkert.

Een losse GPU kopen zal hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren, qua kosten is het overstappen naar een ander platform wellicht handiger.

edit: Ook met de overstap van flash naar html5 heeft invloed gehad, flash(pepper plugin) was vele malen beter te verteren voor de 4850e dan html5.

[ Voor 4% gewijzigd door Razkin op 30-07-2016 20:36 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat Mint zijn plaats wel heeft gehad in de geschiedenis. Maar Mint is ontstaan uit onvrede over Unity en Gnome 3.

Mint zien ik net zoals Elementary OS als een hobby distributie. Zo zijn er allerlei hobby distributie. En daar is niks ergs aan. Maar dat soort distro's wil ik niet gebruiken als platform voor mijn werk. Het is echter wel leuk om mee te spelen.. vandaar hobby.

Mint is een distro ontstaan uit onvrede. Die onvrede is nu zeer onterecht. Gnome 3 is nu echt super geweldig. En je kan mij niet vertellen dat Mint beter is op een Laptop dan een goede distro met Gnome. Er zit namelijk een groot team achter Gnome met echte UX en GUI specialisten. Mint is gewoon voortborduren op oude Gnome 2 glorie met MATE. Misschien dat de wat ouderen onder ons die wat slechter tegen verandering kunnen dat heel fijn vinden. Kan ik ook begrijpen. Mensen die uit de Gnome 2 tijdperk komen en daar stug aan vasthouden. De keuze is er dus ja.

Ik zelf had twee doelstellingen:
1. Een zeer rijke ondersteuning aan hardware en out of the box experience welke stabiel is en veel software ondersteuning heeft.
2. Een moderne shell die een snelle workflow heeft voor een programmeur en een goede zoekfunctie. En het mag er ook wel een beetje mooi uitzien. Tevens moet de shell lekker werken op laptops en niet te desktop achtig zijn zoals oude Linux shells. Denk aan HDPI of Multitouch schermen. En de nieuwste technologie gewoon ondersteunen out of the box. Zero configuration.

Dus kwam ik uit op Ubuntu Gnome.
Ubuntu vanwege punt 1. En Gnome 3.16+ vanwege punt 2.

Snap niet dat veel mensen deze distro niet geprobeerd hebben. En wel de andere vage Ubuntu distro's zoals kubuntu of Lubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 09:10:
Er zit namelijk een groot team achter Gnome met echte UX en GUI specialisten.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Als je ziet dat ze Nautilus constant veranderen, de hele GTK3 specs omgooien bij elke release, moet je je toch afvragen of ze ooit gehoord hebben van goede User Experience. Want telkens dingen wijzigen is alles behalve goed. Consistentie is goed.
Want zeg nou zelf, zou jij het fijn vinden als auto's het ene jaar het gaspedaal rechts hebben, en het jaar erna in het midden?
Snap niet dat veel mensen deze distro niet geprobeerd hebben. En wel de andere vage Ubuntu distro's zoals kubuntu of Lubuntu.
Mogelijk omdat ze het niet weten, Gnobuntu is tenslotte niet zo lang uit vergeleken met de andere twee smaken. Plus, sommige mensen hebben liever een 'normaal' applicatiemenu dat ze gewend zijn van Windows of de vroegere Gnome versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ik ben zo iemand die simpelweg een taakbalk met startknop wil.Liefst nog de eenvoudige variant zoals in Windows 98. Heeft niets te maken met wennen of niet willen veranderen, ik vind het gewoon prettig werken. XP bracht het uitgebreide startmenu en pas rond Windows 7 was ik echt gewend aan die opzet. Enkele dagen rommelen/spelen met een Windows98 retro PC en dat bevestigde dat ik een simpel smal menu wens te zien met een hoge informatie dichtheid.

Ivm de problemen met Kubuntu 16.04 ben ik ter test een LTS terug gegaan naar 14.04. Youtube via de browser is niet te doen, via VLC is het niet echt een probleem Het valt op dat 16.04 duidelijk soepeler draait.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Razkin, klinkt als dat je Xfce wel leuk gaat vinden. Het standaard menu is net als Win9x/2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:04:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld. Als je ziet dat ze Nautilus constant veranderen, de hele GTK3 specs omgooien bij elke release, moet je je toch afvragen of ze ooit gehoord hebben van goede User Experience. Want telkens dingen wijzigen is alles behalve goed. Consistentie is goed.
Want zeg nou zelf, zou jij het fijn vinden als auto's het ene jaar het gaspedaal rechts hebben, en het jaar erna in het midden?
Ik geef je gelijk dat Nautilus bijvoorbeeld constant verandert. Maar als ik eens kijk naar Nautilus 3.20 en de bijkomende moderne functionaliteiten zie ik hem voor mij vooruit gaan. Ze proberen de functionaliteiten te verbeteren en ja de wereld verandert toch door? Consistentie proberen ze nu door hun design language overal in door te geven. In al hun andere Gnome applicaties e.d. zoals Gnome Maps, Gnome Weather e.d.

Ik was zeer negatief van Gnome2 naar Gnome3 en snap de aftakking MATE. Maar sins 3.14/3.16 en daarboven is mijn mening bijgesteld naar zeer positief. Maar als mensen MATE fijn vinden werken en ze hun dingen daar op kunnen doen. Prima. Dan zou zou ik daar bij blijven. Ik ben meer van het proberen van nieuwe dingen omdat daar ook goede dingen tussen kunnen zitten.
[...]

Mogelijk omdat ze het niet weten, Gnobuntu is tenslotte niet zo lang uit vergeleken met de andere twee smaken. Plus, sommige mensen hebben liever een 'normaal' applicatiemenu dat ze gewend zijn van Windows of de vroegere Gnome versies.
Ben ik het helemaal mee eens. En smaak is verschillend. Anders zouden we allemaal gewoon in een zilver grijze VW Golf rijden. Zou ook saai zijn toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:48:
[...]

Ik geef je gelijk dat Nautilus bijvoorbeeld constant verandert. Maar als ik eens kijk naar Nautilus 3.20 en de bijkomende moderne functionaliteiten zie ik hem voor mij vooruit gaan. Ze proberen de functionaliteiten te verbeteren en ja de wereld verandert toch door? Consistentie proberen ze nu door hun design language overal in door te geven. In al hun andere Gnome applicaties e.d. zoals Gnome Maps, Gnome Weather e.d.
Wat ik heb gelezen is dat ze Nautilus meerdere keren hebben beperkt in functies, daarna de functie weer terug hebben gezet, om een release later het weer te verwijderen. Eerste wat in mij op komt, is de dual-panel weergave. Welke versie van Gnome die wel en niet had kan ik niet zeggen, ik gebruik geen Gnome 3, maar frustrerend was het wel.

En consistentie in design language? Met GTK 3.20 hebben ze zoveel verandert, dat geen enkel thema meer fatsoenlijk werkt. Zit je dan als non-Gnome 3 gebruiker, of zelfs als Gnome 3 gebruiker, met een apart thema en je hele interface ziet er niet meer uit. Het was zo erg, dat sommige elementen niet meer zichtbaar waren. Erg handig, opeens je scrollbalken missen bijvoorbeeld.
[...]

Ben ik het helemaal mee eens. En smaak is verschillend. Anders zouden we allemaal gewoon in een zilver grijze VW Golf rijden. Zou ook saai zijn toch? :)
Daar heb je Apple al voor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Hero of Time schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:16:
Razkin, klinkt als dat je Xfce wel leuk gaat vinden. Het standaard menu is net als Win9x/2000.
De meeste distro's met xfce gebruiken min of meer het Windows 7 menu of iets met een korte icoon balk onderin. Het schijnt enorm aanpasbaar te zijn, zodat je desgewenst een 9x/200 kloon hebt maar ook dat is niet wat ik zoek. KDE5 met het alternative "application menu" heeft links naast het reguliere startmenu een smal balkje met shortcuts dat bevalt wel. In eerste instantie wilde ik gaan voor Debian 8.5 met KDE, maar dat crasht na installatie op m'n hoofd pc(i7 4790/R9 290) zonder enige melding, vandaar uitgeweken naar Kubuntu. Ook omdat ik hoop dat vanwege de brede Ubuntu ondersteuning ik ook Windows links kan laten liggen voor gaming.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Razkin schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:19:
[...]

De meeste distro's met xfce gebruiken min of meer het Windows 7 menu of iets met een korte icoon balk onderin. Het schijnt enorm aanpasbaar te zijn, zodat je desgewenst een 9x/200 kloon hebt maar ook dat is niet wat ik zoek.
Dat menu is het Whisker menu en zit bij Debian en derivaten in een apart package, terwijl als je alleen al het xfce4-panel package installeert je het 'normale' menu hebt.
Het 'normale' menu:
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-gykIA7VMByM/VPR-gEe73JI/AAAAAAAAVpI/MBYFpX7joH0/s1600/xfce-412.png
En het whisker menu:
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-AUW2lp5WrNk/VPSBEqhMnyI/AAAAAAAAVrk/C5BhVy0ojKs/s1600/xfce412-whiskermenu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:23:
[...]

Ik heb het wat genuanceerd, maar het berust allemaal op feiten.

Er staat bij Fedora dat er over het algemeen minder software beschikbaar is dan voor Debian en afgeleide distributies, Gentoo kan intimiderend zijn voor beginners, OSX is voor een groot deel niet vrij....

Wat mij betreft toch feitjes die enigszins mee kunnen tellen, en waar in principe geen woord aan gelogen is. Als er overal alleen maar voordelen staan wordt het ook maar een eenzijdig niet?

Daarnaast is het nog steeds een WIP. Ik ben op vakantie, heb nu niet erg veel tijd. Mocht je een concretere suggestie hebben be my guest.
Top! d:)b Met het aanvinken in Mint van de "Veiligheidsupdates altijd tonen / vertrouwen" heb je geen verschil meer met Ubuntu.

Goed om vooraf alle zogenaamde 'feitjes' wat grondiger te checken voordat er zomaar voorbarige conclusies worden getrokken. Is alleen maar een verbetering van de kwaliteit van dit topic start. Positieve kritiek. :) Nog een paar:

De opmerking over het gebruik van [andere pakketnamen is niet iets negatief aan Mint te noemen. Ubuntu doet namelijk precies hetzelfde. Ca. 20% van de Ubuntu pakketten zijn incompatible met die van Debian omdat er verschillen zitten in de naamgeving en de bestandslocaties. Het zijn andere distro's: Mint is geen Ubuntu en Ubuntu is geen Debian. Niet mengen dus.

Fedora heeft inderdaad minder pakketten als Debian. Debian heeft ca. 20.000 pakketten, Fedora 15.000 pakketten. Dat is alleen negatief te noemen wanneer je belangrijke pakketten niet kunt gebruiken. Ik ben ook een Fedora gebruiker en heb nog niet eerder een pakket niet kunnen vinden. En zou ik dat wel hebben dan compileer je het zelf vanaf de source. Het is Linux tenslotte. Meer aandachtspunten zou ik het noemen dan negatieve punten.

https://www.unixmen.com/ubuntu-different-debian/
https://fedoraproject.org...on_to_other_distributions

[ Voor 3% gewijzigd door Corrigan op 01-08-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 16:26

Blokker_1999

Full steam ahead

Het probleem zit hem niet in andere pakketnamen, maar in het feit dat ze nieuwe software schrijven (niets mis mee) en die een naam meegeven die al bestaat. Geen idee hoe dat met Ubuntu zit. Natuurlijk het grote nadeel van generische namen te gaan gebruiken voor je software.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil hier even een vraag stellen om mijn saniteit rondom Skylake hopelijk iets te herstellen.

Ik zoek een stabiele Linux distro voor een Lenovo P50 notebook. In kort: i7 6700HQ Skylake Intel CPU, NVIDIA Quadro M1000M GPU en een Samsung NVMe 256 GB SSD (vermoedelijk een SM951), icm docking station (ik weet niet of deze via Thunderbolt werkt).

Ik draai sinds 1,5 tot 2 jaar weer full time Linux (want Windows 10), hoewel ik wel een Windows 7 partitie heb voor games. Daarvoor heb ik Ubuntu ongeveer 2 jaar gebruikt net na de 6.04 releases. Met deze notebook wil ik het zo inrichten dat desktop een Windows gaming/HTPC bak wordt, en laptop Linux workstation. Geen dual boot meer.

Momenteel draai ik Linux Mint 17.3. Vanuit die ervaring zou ik voor een Ubuntu (Gnome/Mate/KDE) of Linux Mint 18 Cinnamon kiezen. Welke DE sta ik redelijk open in dus. Ik las dat deze distro's allemaal kernel 4.4 gebruiken.

Echter las ik dat veel gebruikers 'brakke' support hebben met Skylake op 4.4, met name rondom power management (clock/power states, sleep, etc). Ergens misschien wel te verwachten met last gen hardware op Linux. Echter inmiddels is Skylake ook al een jaartje uit dus dat zou hoop moeten geven.

Wat zijn jullie ervaringen met kernel 4.4 en Skylake? Is het de moeite waard om een distro met kernel 4.5 of 4.6 te zoeken ivm Skylake? Of Ubuntu 16.04 (+smaak) met nieuwe kernel upgrade? Ik meen wel eens in Manjora zo'n tool gezien te hebben. Ik heb ongeveer een jaar terug op mijn oude C2D laptop ook eens de toen gloednieuwe 4.2 kernel op Kubuntu 15.10 geinstalleerd; maar daar werd het systeem niet stabieler van.

Distro's waar ik verder veel over lees zijn Debian, Fedora, of een Arch-achtigen zoals Manjaro of Antergos.

Echter daarbij:
- Ik zie dat Debian Jessie nog niet eens 4.x kernel standaard gebruikt. Debian klinkt echter wel aantrekkelijk, omdat het bij .deb packages blijft (owja; enigzins nieuwe gcc en cross-compilers is handig; daar loop ik met Linux Mint 17.3 hopeloos mee achter).
- Fedora hanteert erg de OSS purist filosofie. Of dat erg bij mij past betwijfel ik. Zo moest ik een oude C2D laptop extra driver blobs leveren om Wifi te gebruiken. En dan zie ik dat al gauw als gedoe :P (IMHO voor mij wel 1 vd plussen voor Linux; out-of-the-box support voor veel (oudere) hardware)
- Arch lees ik veel over, maar op Reddit is dat IMHO vaak een elite clubje. Echter als je kan cherrypicken welke package wel/niet, klinkt dat natuurlijk aantrekkelijk.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zit momenteel op Skylake met 4.6.4 (Debian testing). Geen klachten. Batterijduur is volgens de verwachting. Ik ben wel overgeschakeld naar de libinput driver voor m'n touchpad, sindsdien is mijn systeem stabiel. Daarvoor durfde de touchpad regelmatig vast te lopen met alles > 4.4.

Debian gaat binnenkort (lees: januari) over op 'soft freeze' voor testing als aanloop voor de volgende release. Ik vind persoonlijk Arch teveel onderhoud vragen, en hun filosofie van 'vanilla' en 'upstream' kan heel contraproductief werken. Zolang het goed draait, geen probleem, maar als er iets breekt kan je gaan timmeren... Ieder zijn ding natuurliljk. Ik heb het zelf jaren met plezier gedraaid, maar op een bepaald moment beslist dat ik wel iets wou dat voor mij werkte, en niet omgekeerd :).

De rest van mijn systemen draait allemaal nog Jessie. Die gaan pas over wanneer Stretch vrijgegeven is. Da's allemaal iets oudere hardware (Sandy Bridge, Phenom II, ...) die stabiel draait.

• gekkie
Debian heeft in de backports repo wel een 4.5 en 4.6 kernel staan, enige probleem kan de installatie zijn aangezien de installer een oudere kernel heeft. Dus als die niet wil starten op je skylake dan wordt het lastiger. Hetzelfde zal voor de andere distro's gelden.
Dus zolang je het in de basis geinstalleerd krijgt, kun je daarna altijd proberen je kernel te upgraden om van randverschijnselen af te komen die nog niet werken.

En anders kun je inderdaad ook nog testing pakken (en een testing installer).

Zit er zelf nog tegen aan te hikken om m'n laptop met Jessie te updaten naar Stretch, in iedergeval eerst maar een volledig image trekken van Jessie.

[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 11-08-2016 22:12 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hebt ook recentere Xorg-drivers nodig. Dus Jessie is niet echt een optie op Skylake.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je Debian wilt gebruiken, kan je net zo goed direct de Weekly installer van Stretch (huidig Testing) gebruiken. Heb je niet de eventuele nadelen van Jessie. Je kan zelfs kiezen om Testing te blijven volgen, ipv Stretch die straks Stable wordt. Wat je bij Fedora had waar je nog wat non-free blobs moest toevoegen voor je wifi werkte heb je hier bij Debian ook. Je moet de firmware packages installeren om deze te laten werken. Er is een installer beschikbaar die deze non-free zaken meeneemt, maar je kan die ook later toevoegen vanuit de repo. Enige vereiste hiervoor is dat je non-free aan hebt staan als bron. Dit wordt tijdens installatie gevraagd.

Ubuntu is ook nog prima mogelijk. Met de 16.04.1 release is onlangs is uitgebracht heb je gelijk de Skylake fixes erbij.

Fedora kan je ook naar kijken, die is wat meer Bleeding Edge dan Ubuntu en vergelijkbaar met Debian Testing. Alleen zit je dan met dnf als package manager en rpm als package formaat, ipv apt en .deb.

• gekkie
Testing blijven volgen .. hmm moeten ze niet nog een keertje major gcc update gaan doen en knutselen met kde O-).

Hmm moet de netinstall images op m'n usb-stick onderhand ook maar eens updaten, ook allemaal modern antiek van rond de release van Jessie.

[ Voor 38% gewijzigd door gekkie op 11-08-2016 23:12 ]

• Hans1990
  • Niet online
Ik zal Debian testing morgen proberen te installeren.
Ik gaf Debian Jessie idd al weinig kans, o.a. vanwege Skylake maar ook NVMe boot drive.

Als Fedora en Debian beide de proprietary blobs hebben moet ik even zien hoe grote showstopper dat is. Als dat enkel Wifi en NVIDIA drivers zijn kan ik er nog wel mee leven. Of ergens een vinkje aanzetten dat ik geen OSS purist ben en juist wel de non-free software wil hebben. :>
Borromini schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:37:
Ik vind persoonlijk Arch teveel onderhoud vragen, en hun filosofie van 'vanilla' en 'upstream' kan heel contraproductief werken. Zolang het goed draait, geen probleem, maar als er iets breekt kan je gaan timmeren... Ieder zijn ding natuurliljk. Ik heb het zelf jaren met plezier gedraaid, maar op een bepaald moment beslist dat ik wel iets wou dat voor mij werkte, en niet omgekeerd :).
Die indruk had ik ook. Ik heb het idee dat Arch erg voor op loopt in packages updaten, maar tegelijkertijd ben je natuurlijk niet zo blij als spul op 1 op de andere dag niet meer werkt.

Daarom zocht ik in eerste instantie het ook bij Ubuntu, omdat veel zaken al voor je uitgezocht zijn en anders via google vaak binnen 2 minuten op te lossen. Op dagelijkse termijn is dat voor mij het meest waardevol.

Echter heb ik al enkele keren gehad dat er antieke packages in de repo's blijven staan, met name in de LTS releases. Denk aan php7, arm gcc of openocd. Momenteel heb ik dat voor enkele "gefixed" door losse deb's te downloaden en over de packages van de repo's te installeren. 8)7 Niet echt een oplossing, vooral met dependencies, maar voor dat project/die dag kon ik eventjes door gaan. O-)

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:10:
Testing blijven volgen .. hmm moeten ze niet nog een keertje major gcc update gaan doen en knutselen met kde O-).
Die combinatie 12 maanden geleden was geen goede timing idd, maar ze zijn met nog een gcc migratie bezig. GCC6 begint nu standaard te worden, maar het scheelt dat de veranderingen een flink stuk minder ingrijpend zijn dan van GCC4 naar GCC5.

KDE is nog steeds niet helemaal 100% over, mede ook omdat de KDE ontwikkelaars nog niet alles hebben bijgewerkt. Best bedroevend eigenlijk en er is ook al over geklaagd bij ze dat er nog te veel delen op KDE4 zitten.
Hans1990 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:19:
Ik gaf Debian Jessie idd al weinig kans, o.a. vanwege Skylake maar ook NVMe boot drive.

Als Fedora en Debian beide de proprietary blobs hebben moet ik even zien hoe grote showstopper dat is. Als dat enkel Wifi en NVIDIA drivers zijn kan ik er nog wel mee leven. Of ergens een vinkje aanzetten dat ik geen OSS purist ben en juist wel de non-free software wil hebben. :>
Met Skylake heb je 2 extra non-free firmware dingen nodig. Voor je HDMI audio en voor de video gedeelte volgens mij ook. Maar gelukkig heb je ook nog een nVidia videokaart erin zitten, dat helpt al wat. :)
[...]

Die indruk had ik ook. Ik heb het idee dat Arch erg voor op loopt in packages updaten, maar tegelijkertijd ben je natuurlijk niet zo blij als spul op 1 op de andere dag niet meer werkt.
Arch is idd iets té vanilla en bleeding edge soms. Leuk als je altijd aan je systeem zit te sleutelen, maar anders niet echt.
Daarom zocht ik in eerste instantie het ook bij Ubuntu, omdat veel zaken al voor je uitgezocht zijn en anders via Google vaak binnen 2 minuten op te lossen. Op dagelijkse termijn is dat voor mij het meest waardevol.

Echter heb ik al enkele keren gehad dat er antieke packages in de repo's blijven staan, met name in de LTS releases. Denk aan php7, arm gcc of openocd. Momenteel heb ik dat voor enkele "gefixed" door losse deb's te downloaden en over de packages van de repo's te installeren. 8)7 Niet echt een oplossing, vooral met dependencies, maar voor dat project/die dag kon ik eventjes door gaan. O-)
Bij Ubuntu heb je PPA's die je kan toevoegen voor nieuwere versies. Echter ben je weer afhankelijk van de eigenaar van die repo en ik heb het destijds meerdere malen meegemaakt dat tijdens een Ubuntu versie de PPA er mee ophield.

Het los downloaden en installeren van nieuwere versies gaat uiteindelijk je in de weg zitten. Zoals je zelf al aangaf, dependencies worden een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hans1990 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:19:
Die NVMe (je hebt geen Dell XPS toevallig? :P) vereist inderdaad ook een recente kernel (ik denk zeker 4.2+).

Je kan ook een completere ISO downloaden voor Debian waar propriëtaire firmware wél in zit (want aan de standaard image heb je niks met bv. een Broadcom- of een Intel-kaartje).

http://cdimage.debian.org...ee/cd-including-firmware/

Veel handiger :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 00:16:
[...]

Die NVMe (je hebt geen Dell XPS toevallig? :P) vereist inderdaad ook een recente kernel (ik denk zeker 4.2+).
Nee ik heb deze Lenovo P50 voor mijn studie aangeschaft: https://www.nsc.utwente.nl/notebookproject1617/ (Modellen > Highend)

Gelijkwaardige Dell XPS 15 met 3 jaar next business day support kost 2k. Dus wat dat betreft een nobrainer.
Bovendien heb ik bij de P50 een dock aangeschaft. Lijkt mij stuk makkelijker "reizen" ipv kabeltjes los te halen van een USB C/thunderbolt dock, of eventueel een displayport+USB3.0 hub "dock". Natuurlijk wel voorbehouden dat hot-swapping goed werkt.

Ik heb ook kort gekeken naar de MSI/Asus "gamer" notebooks, maar rond 1200-1400E mis je eigenlijk veel workstation features. Zelfs Asus ROG notebooks hebben niet eens een displayport :z Tenslotte kan ik relatief eenvoudig nog een 2.5" drive en M.2 SSD bij plaatsen, dus dat lijkt mij ideaal voor de toekomst
90Wh accu is ook fors (net zoals XPS 15), daar kunnen de Asus ROG (48Wh) en MSI GE62 (51Wh) nog een puntje aan zuigen. Dus wat dat betreft heb ik marge over op de accuduur, aangezien notebookcheck ongeveer 8 uur surftijd op deze accu waardeert. Als ik 6 a 7 uur haal op Linux zou ik al tevreden zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Hans1990 op 12-08-2016 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
OK; even progress over mijn poging met Debian testing.

Eerst Debian pogen te installeren in UEFI modus. Daar vroeg het om extra ucode bestanden voor de Wifi chipset, maar zonder die te geven kon het toch netwerken vinden en gebruiken. Ik had overigens ok die unofficial non-free editie opgezocht. Maar misschien zijn die ucodes enkel nodig voor de Bluetooth of 5GHz banden van de chipset.

De rest van installatie doorlopen; ging prima. Maar eerste boot na installatie gaf Intel bootmanager een PXE-E61 error. Ik dacht misschien dat UEFI disk modus het probleem is, dus omgeschakelt naar legacy. Nope, hielp niet.

In legacy mode dan herinstalleren? Installer opgestart -> dit maal helemaal geen netwerk kaart (ook bedraad niet) herkent.
Ik heb toen Linux Mint 18 geinstalleerd, en na 1 poging (terug wijzigen van boot mode terug naar UEFI; anders geen GRUB), startte deze direct op.
Misschien dat ik in de Debian installer daar per ongeluk over heen geskipped ben ofzo, maar nu ik toch al LM18 met kernel 4.4 er op heb staan ga ik eerst deze uitproberen.

Zoals ik al eerder zei, die ucode files opzoeken vind ik persoonlijk onnodig gedoe :+ Echter kom ik daar misschien nog wel op terug als blijkt dat LM18 ook gedurende zijn levensduur verouderde packages blijft behouden (en/of Cinnamon mij weer te buggy/onstabiel wordt)

Volgende issue die ik nog wil proberen op te lossen (voor bestelling kort even naar gezocht): wisselen tussen Intel GPU en NVIDIA GPU moet beter/simpeler kunnen. Het zit in de NVIDIA driver control panel; maar je moet dan opnieuw inloggen wil je de wisseling voltooien. Ik meen wel eens zo'n utility gezien te hebben die enkel voor toegewezen applicaties de NVIDIA GPU kan aanslingeren, bvb voor Steam applicaties en/of VMWare

[ Voor 13% gewijzigd door Hans1990 op 13-08-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hans1990 schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 15:43:
OK; even progress over mijn poging met Debian testing.

[...]

De rest van installatie doorlopen; ging prima. Maar eerste boot na installatie gaf Intel bootmanager een PXE-E61 error. Ik dacht misschien dat UEFI disk modus het probleem is, dus omgeschakelt naar legacy. Nope, hielp niet.

In legacy mode dan herinstalleren? Installer opgestart -> dit maal helemaal geen netwerk kaart (ook bedraad niet) herkent.
Ik heb toen Linux Mint 18 geinstalleerd, en na 1 poging (terug wijzigen van boot mode terug naar UEFI; anders geen GRUB), startte deze direct op.
Misschien dat ik in de Debian installer daar per ongeluk over heen geskipped ben ofzo, maar nu ik toch al LM18 met kernel 4.4 er op heb staan ga ik eerst deze uitproberen.
Als het goed is, zou je aan het eind van de installatie bij Debian, in UEFI modus, bij het installeren van de bootloader de vraag moeten krijgen of je UEFI installatie wilt forceren of niet. Als je dat niet laat doen, kan het registreren bij UEFI in sommige gevallen mislukken en moet je deze handmatig in je UEFI menu toevoegen als boot optie. Mint doet dat blijkbaar hoe dan ook.
Zoals ik al eerder zei, die ucode files opzoeken vind ik persoonlijk onnodig gedoe :+ Echter kom ik daar misschien nog wel op terug als blijkt dat LM18 ook gedurende zijn levensduur verouderde packages blijft behouden (en/of Cinnamon mij weer te buggy/onstabiel wordt)
Dat zoeken voor de ucode valt wel mee. Het is gewoon de firmware voor je kaart. Met een Intel wifi kaart is het zo simpel als firmware-iwlwifi installeren. Misschien dat de installer met ingebakken firmware geen wifi firmware bevat.

Mint 18 is gebaseerd op Ubuntu 16.04, dus je gaat uiteindelijk wel tegen oude software aan lopen.
Volgende issue die ik nog wil proberen op te lossen (voor bestelling kort even naar gezocht): wisselen tussen Intel GPU en NVIDIA GPU moet beter/simpeler kunnen. Het zit in de NVIDIA driver control panel; maar je moet dan opnieuw inloggen wil je de wisseling voltooien. Ik meen wel eens zo'n utility gezien te hebben die enkel voor toegewezen applicaties de NVIDIA GPU kan aanslingeren, bvb voor Steam applicaties en/of VMWare
Die tool heet Bumblebee en via 'optirun <programma>' kon je software via de nVidia GPU laten draaien terwijl je gewone display op de Intel draaide. Geen idee wat de huidige staat is van het project, laatste wat ik heb gehoord was dat het was gestopt omdat er wat was verandert vanuit nVidia of de kernel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 22:58:
[...]

Als het goed is, zou je aan het eind van de installatie bij Debian, in UEFI modus, bij het installeren van de bootloader de vraag moeten krijgen of je UEFI installatie wilt forceren of niet. Als je dat niet laat doen, kan het registreren bij UEFI in sommige gevallen mislukken en moet je deze handmatig in je UEFI menu toevoegen als boot optie. Mint doet dat blijkbaar hoe dan ook.
Jep, dat was hem. Stond natuurlijk helemaal geen GRUB oid op vanwege vorige Windows 10 installatie, dus dat verklaard een boel :)
Dat zoeken voor de ucode valt wel mee. Het is gewoon de firmware voor je kaart. Met een Intel wifi kaart is het zo simpel als firmware-iwlwifi installeren. Misschien dat de installer met ingebakken firmware geen wifi firmware bevat.
Tijdens starten zie ik nog de meldingen dat genoemde firmware bestanden ontbreken. Wifi werkt wel, want zo te zien zijn er nog veel meer ucode bestandjes die gebruikt worden. Firmware-iwlwifi is gewoon geinstalleerd, maar blijkbaar bevatten die dus niet alle bestanden. Ze zijn wel de op linux github te vinden, maar ws moet ik dan even naar de exacte kernel versie graven om de juiste files er uit te vissen (mocht de verschillende ucode's ooit geupdatet zijn)
Mint 18 is gebaseerd op Ubuntu 16.04, dus je gaat uiteindelijk wel tegen oude software aan lopen.
Niet alleen dat, maar ik had 1 dagje dus Cinnamon er op zitten om kernel 4.4 te proberen. In powertop gekeken welke core en packages states de Intel chip in belandt, en dat was na een verse boot wel gewoon PC8 e.d. Na een suspend helaas alleen max. PC2.

Desalniettemin powertop auto-tune aan systemd service toegevoegd, en op deze Lenovo P50 heb ik zo pak en beet al 6 uur kunnen internetten e.d. met ~60% van de accu verbruikt. Ik weet niet precies hoe Windows 10 daarin zou presteren, maar de geschatte accu tijden in idle kwamen redeliijk overeen (hoewel aardig onrealistisch met 16 uur resterend op volle accu :+ )
Dit is wel puur op intel GPU. De NVidia GPU verbruikt aanzienlijk meer.

Echter crashte Cinnamon al een keer in 10x suspenden, fallback mode, firefox klapte er ook vrij gauw uit -> belooft veel goeds. :'( (ga ws dan toch eens Mate of zo proberen)
Die tool heet Bumblebee en via 'optirun <programma>' kon je software via de nVidia GPU laten draaien terwijl je gewone display op de Intel draaide. Geen idee wat de huidige staat is van het project, laatste wat ik heb gehoord was dat het was gestopt omdat er wat was verandert vanuit nVidia of de kernel ofzo.
Klopt ja, ik wilde op Debian de NVIDIA properietary driver eerst installeren.

Dat dus gedaan; packages nvidia-driver, nvidia-settings en nvidia-xconfig.
Nvidia-xconfig gedraaid op aanraden van nvidia-settings. X gereboot. En.. ik kon niet meer inloggen. :F Ws is de nvidia driver niet goed geregistreerd.
Via recovery console alles er weer afgehaald, nu start helemaal niets meer op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De iwlwifi-driver lijkt naar een stapel firmwarebestanden te zoeken, ik krijg die melding ook elke keer. Maar hij werkt gewoon met de bestaande firmware die geïnstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hans1990 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 20:14:
[...]

Jep, dat was hem. Stond natuurlijk helemaal geen GRUB oid op vanwege vorige Windows 10 installatie, dus dat verklaard een boel :)
Dat zie je verkeerd. Grub wordt wel gewoon geïnstalleerd, maar vergelijkbaar met de 'install-grub' commando bij MBR systemen zodat Grub ook daadwerkelijk in je MBR staat als verwijzing moet het bij UEFI ook geregistreerd worden. Simpelweg een EFI loader zetten op de ESP is niet altijd voldoende. Die registratie wordt via het commando 'efibootmgr' gedaan. Het enige wat ik kan vinden mbt forceren is de optie '--gpt' waarbij het een schijf met ongeldig PMBR (Protected MBR) als GPT behandeld.
[...]

Tijdens starten zie ik nog de meldingen dat genoemde firmware bestanden ontbreken. Wifi werkt wel, want zo te zien zijn er nog veel meer ucode bestandjes die gebruikt worden. Firmware-iwlwifi is gewoon geinstalleerd, maar blijkbaar bevatten die dus niet alle bestanden. Ze zijn wel de op linux github te vinden, maar ws moet ik dan even naar de exacte kernel versie graven om de juiste files er uit te vissen (mocht de verschillende ucode's ooit geupdatet zijn)
Zoals hierboven al is gezegd, er zitten meerdere ucode in het package en je krijgt meldingen op de ucode bestanden die niet nodig zijn voor je betreffende kaart. Niets om je zorgen over te maken. :)
[...]

Niet alleen dat, maar ik had 1 dagje dus Cinnamon er op zitten om kernel 4.4 te proberen. In powertop gekeken welke core en packages states de Intel chip in belandt, en dat was na een verse boot wel gewoon PC8 e.d. Na een suspend helaas alleen max. PC2.

Desalniettemin powertop auto-tune aan systemd service toegevoegd, en op deze Lenovo P50 heb ik zo pak en beet al 6 uur kunnen internetten e.d. met ~60% van de accu verbruikt. Ik weet niet precies hoe Windows 10 daarin zou presteren, maar de geschatte accu tijden in idle kwamen redeliijk overeen (hoewel aardig onrealistisch met 16 uur resterend op volle accu :+ )
Dit is wel puur op intel GPU. De NVidia GPU verbruikt aanzienlijk meer.
Die power management verandering na suspend gebeurt wel vaker in Linux en is niet alleen bij Skylake het geval. Ik heb zo ook al een paar keer gehad op m'n werklaptop destijds dat bluetooth werd herkend en werkte, maar na suspend of een paar keer suspend deze niet meer meer werd gezien of spontaan uit stond en niet meer aan te krijgen was tenzij ik herstartte.
Echter crashte Cinnamon al een keer in 10x suspenden, fallback mode, firefox klapte er ook vrij gauw uit -> belooft veel goeds. :'( (ga ws dan toch eens Mate of zo proberen)
Mjah, dat crashen van de DE kan dus o.a. door 3D acceleratie van de DE komen. Elke omgeving heeft wel iets wat niet helemaal lekker is. Bij KDE had ik 't met enige regelmaat en op m'n HTPC waar ik alleen Kwin heb gedraaid als WM bovenop Xfce crashte Kwin bijna dagelijks. Ik ken eigenlijk maar 1 Desktop Omgeving die nog relatief fancy uit ziet met effecten en erg stabiel is, en dat is E17 (Enlightment). Voor de rest ben ik een fan van Xfce, lekker no-nonsense en toch erg functioneel. LXDE en LXQt zijn op zichzelf niet volledig, het heeft wat externe onderdelen nodig; het gebruikt bijvoorbeeld OpenBox erbij als WM.
[...]

Klopt ja, ik wilde op Debian de NVIDIA properietary driver eerst installeren.

Dat dus gedaan; packages nvidia-driver, nvidia-settings en nvidia-xconfig.
Nvidia-xconfig gedraaid op aanraden van nvidia-settings. X gereboot. En.. ik kon niet meer inloggen. :F Ws is de nvidia driver niet goed geregistreerd.
Via recovery console alles er weer afgehaald, nu start helemaal niets meer op :+
Recovery? Gewoon naar een TTY gaan via ctrl+alt+F1 t/m 6. Van daaruit kan je allerlei configs en combinaties testen. Enige wat je hoeft te doen om te kijken of het werkt, is je display manager herstarten (standaard lightdm, dus systemctl restart ligthdm).

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/o5sznd.png

Welke distro? Ik gebruik nu al lange tijd Ubuntu, na eerst de hele standaard riedel aan verschillende 'merken' te hebben uitgeprobeerd zoals bijna iedereen. Ubuntu is altijd stabiel, met recente software en een lange support zodat je niet steeds verplicht hoeft te upgraden. De afwerking zoals de font afhandeling in Ubuntu is de best of the best en is nog beter als Windows.

Ubuntu is niet perfect, het komt alleen griezelig dicht in de buurt. Unity zit ook zo geraffineerd slim in elkaar. Neem bijvoorbeeld de key shortcuts: eventjes de Super toets vasthouden en je krijgt direct een scherm met shortcuts tot en met een genummerde dock aan toe. Zie mijn desktop. Het leukste aan Ubuntu vind ik dat zij niet proberen om Windows na te apen. Je switcht tenslotte niet voor niets. 8)

Eigenlijk maakt het voor mij ook niet zoveel uit welke Linux OS je gebruikt: pacman, apt-get, dnf, yum, zypper, het is bijna allemaal van hetzelfde laken en pak. Met uitzondering van emerge. Dat was hoofdpijn. :9
Voor mij als 'eenvoudig gebruiker' is het vooral de desktop omgeving en de stabiliteit die het verschil uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
CR2032 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:20:
[afbeelding]

Welke distro? Ik gebruik nu al lange tijd Ubuntu, na eerst de hele standaard riedel aan verschillende 'merken' te hebben uitgeprobeerd zoals bijna iedereen. Ubuntu is altijd stabiel, met recente software en een lange support zodat je niet steeds verplicht hoeft te upgraden. De afwerking zoals de font afhandeling in Ubuntu is de best of the best en is nog beter als Windows.

Ubuntu is niet perfect, het komt alleen griezelig dicht in de buurt. Unity zit ook zo geraffineerd slim in elkaar. Neem bijvoorbeeld de key shortcuts: eventjes de Super toets vasthouden en je krijgt direct een scherm met shortcuts tot en met een genummerde dock aan toe. Zie mijn desktop. Het leukste aan Ubuntu vind ik dat zij niet proberen om Windows na te apen. Je switcht tenslotte niet voor niets. 8)

Eigenlijk maakt het voor mij ook niet zoveel uit welke Linux OS je gebruikt: pacman, apt-get, dnf, yum, zypper, het is bijna allemaal van hetzelfde laken en pak. Met uitzondering van emerge. Dat was hoofdpijn. :9
Voor mij als 'eenvoudig gebruiker' is het vooral de desktop omgeving en de stabiliteit die het verschil uitmaakt.
Ubuntu stabiel? Ik heb al heel vaak Ubuntu getest, maar bij elke boot krijg ik meteen al een paar foutmeldingen. En dan heb ik het over een fresh install met niks geinstalleerd. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 01:43
En hier draai ik al 2 jaar Ubuntu 14.04 zeer stabiel, het is eigenlijk nog nooit gecrashed. Betere ervaring dan met Windows XP (waarvan ik moet zeggen dat het ook best stabiel was).

Maar goed het kan ook aan de hardware liggen dat ik geen (compatibiliteits)problemen heb, mijn hardware is redelijk oud nu (7 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Sorry had het deze week druk, eigenlijk nog steeds, maar zal toch een dezer dagen een stabiele oplossing op mijn laptop moeten hebben draaien :)

Terugkomend op mijn verhaal met Debian; maar het is mij tot zover niet gelukt. Ik heb de NVIDIA proprietary drivers nodig, maar blijkbaar is installatie daarvan niet geautomatiseerd, en elke poging die ik deed resulteerde in een kapotte Xorg installatie.
In algemeen denk ik niet dat ik het geduld momenteel kan opbrengen om dat ook uit te zoeken.

Ik heb vervolgens Linux Mint Cinnamon geprobeerd; nouja die crashed dus bij suspenden.
Vervolgens Linux Mint Mate (en Ubuntu Mate) geinstalleerd. Mate ziet er opzich leuk uit, je kan het leuk customizen en leek veelbelovend.

Totdat ik toch weer bij NVIDIA Optimus driver gedoe uitkwam; en dat is namelijk 2 externe displays aansluiten op deze laptop. Deze display outputs werken enkel via de NVIDIA chipset, dus moet de NVIDIA graka aan blijven staan. Vervolgens kan ik in zowel NVIDIA settings als in de Mate display panel deze displays niet configureren. Mate display panel loopt gewoon vast, en bij NVIDIA maakt deze geen onderscheid tussen de HDMI output en de embedded display, waardoor ik op de HDMI geen beeld krijg.

Als ik in de BIOS de hybrid GPU opstelling uitschakel werkt het gewoon naar behoren, zoals je eigenlijk met een dedicated single NVIDIA GPU systeem kan verwachten. Echter stort dan de accu duur in van de pak en beet 10 uur terug naar hoogstens 4 a 5. En dat vind ik dan net even jammer eigenlijk.

In XFCE vervolgens geprobeerd en daar werkt het wel met de Hybrid graphics. Echter lijkt XFCE niet slim genoeg te zijn om de menu panels terug te plaatsen als ik de laptop opstart zonder externe displays. Ik krijg dan gewoon een kale desktop.

Bovendien heb ik dan ook een concessie moeten maken wat betreft scherm layout, namelijk het indelen van de scherme met 1 90 graden gekanteld werkt ook (display panel denkt dat scherm breder is dan werkelijk zo is; waardoor je ze niet rand tot rand kan verplaatsen, en hele rare panning Xorg screen setups krijgt)

Ik wacht helaas nog steeds op het docking station voor deze laptop.. ik heb zomaar het vermoeden dat deze de externe displays weer anders pakt (met docking kan je tot 5 displays aansturen). Al in al heb ik dus eigenlijk nog geen DE gevonden die goed werkt, terwijl ik persoonlijk eerst dacht dat zoiets niet zoveel uit zou maken. Ik zou eigenlijk KDE of Gnome nog een keer willen proberen, maar ik heb eigenlijk nog steeds dat vermoeden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hans1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:22:
Sorry had het deze week druk, eigenlijk nog steeds, maar zal toch een dezer dagen een stabiele oplossing op mijn laptop moeten hebben draaien :)

Terugkomend op mijn verhaal met Debian; maar het is mij tot zover niet gelukt. Ik heb de NVIDIA proprietary drivers nodig, maar blijkbaar is installatie daarvan niet geautomatiseerd, en elke poging die ik deed resulteerde in een kapotte Xorg installatie.
In algemeen denk ik niet dat ik het geduld momenteel kan opbrengen om dat ook uit te zoeken.
Vreemd, maar met dual graphics kan dat idd tot problemen leiden. Zoals je al zei, puur nVidia is prima werken maar dat wil je weer niet.
In XFCE vervolgens geprobeerd en daar werkt het wel met de Hybrid graphics. Echter lijkt XFCE niet slim genoeg te zijn om de menu panels terug te plaatsen als ik de laptop opstart zonder externe displays. Ik krijg dan gewoon een kale desktop.
En dit vind ik dan weer heel vreemd. Staat de instelling bij je panel wel op automatisch, ipv een scherm hard opgegeven? Want dit is juist iets wat Xfce fantastisch doet. KDE doet het maar 1x goed, daarna is het de weg kwijt en ben je je panel kwijt als je het scherm los koppelt waar deze op stond. Totdat je 't scherm weer aansluit dan.
Ik wacht helaas nog steeds op het docking station voor deze laptop.. ik heb zomaar het vermoeden dat deze de externe displays weer anders pakt (met docking kan je tot 5 displays aansturen). Al in al heb ik dus eigenlijk nog geen DE gevonden die goed werkt, terwijl ik persoonlijk eerst dacht dat zoiets niet zoveel uit zou maken. Ik zou eigenlijk KDE of Gnome nog een keer willen proberen, maar ik heb eigenlijk nog steeds dat vermoeden. :(
Houd er rekening mee dat het aantal aansluitingen niets zegt over het aantal schermen dat je kan aansluiten. Als je 2x HDMI en 2x DisplayPort of DVI hebt, kunnen die gedeeld zijn. Dat is bij Dell iig wel het geval vziw. Sluit je een scherm aan op HDMI/DP, dan is de DVI die eronder zit niet meer beschikbaar.

KDE ga je iig niet blij van worden, het is een groot drama heb ik gemerkt op m'n werklaptop met Broadwell. Plasma crasht, panels verversen niet meer, multi-monitor laat te wensen over, etc. Gnome zou nog wel kunnen, daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik zit met een probleem, en probleem die me gruwelijk irriteert.
Sinds ik een corrupte .Xauthority probleem heb gehad, kan ik mijn desktop icons niet in eigen indeling zetten. telkens bij het herstarten staan alle icons weer in willekeurige volgorde onder elkaar gesorteerd.
gezien ik geregeld tijdelijke bestanden op m'n destkop bewaar wil ik heel graag weten hoe ik dit weer goed kan krijgen... hoe krijg ik dit weer normaal, ik wordt er knettergek van..

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hero of Time schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:55:
[...]

KDE ga je iig niet blij van worden, het is een groot drama heb ik gemerkt op m'n werklaptop met Broadwell. Plasma crasht, panels verversen niet meer, multi-monitor laat te wensen over, etc. Gnome zou nog wel kunnen, daar heb ik geen ervaring mee.
Ik denk dat dat aan de Intel GPU-drivers lag/ligt en niet aan KDE. Maar goed, aan de uiteindelijke gebruikservaring wijzigt dat weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:55:
[...]

Vreemd, maar met dual graphics kan dat idd tot problemen leiden. Zoals je al zei, puur nVidia is prima werken maar dat wil je weer niet.
Yes. In powertop kan ik deze laptop compleet idle op 5 a 6W verbruik krijgen. Met de 90Wh accu kan je wel uitrekenen wat voor onpraktisch accu duur je krijgt. Met beetje load van webbrowsen of text editten zal het gemiddelde ~10W oid zijn (=8-9 uur battery life).

Met NVIDIA stijgt het idle verbruik direct al naar 12 a 15W. Tel dezelfde delta er bij op, en whoila 4-5 uur accu duur, at best. :/

Ik vind het sowieso ook al jammer dat je Intel/NVIDIA graphics handmatig moet kiezen bij elke Xorg sessie. Opzich niet onoverkombaar, maar het doet wel beetje afbreuk aan de mobiliteit van de machine. Het liefst klik ik de laptop uit dock en werk ik verder op Intel graphics, actief gebruik maken van suspend zodat ik werk zo min mogelijk hoef af te sluiten, en zodra het systeem de dock weer ziet kan het alle energie en de NVIDIA graka gebruiken dat het maar wil.
En dit vind ik dan weer heel vreemd. Staat de instelling bij je panel wel op automatisch, ipv een scherm hard opgegeven? Want dit is juist iets wat Xfce fantastisch doet. KDE doet het maar 1x goed, daarna is het de weg kwijt en ben je je panel kwijt als je het scherm los koppelt waar deze op stond. Totdat je 't scherm weer aansluit dan.
Euhm, nee, want als ik die op automatic zet denkt XFCE dat het de panel over alle 2 of 3 schermen moet verdelen (en "Span Monitors" staat echt uitgevinkt). Echter verandert de naam van laptop display naar "Monitor 2" als ik meer schermen aansluit, waardoor de indexeringen niet meer kloppen als ik die los haal.
Houd er rekening mee dat het aantal aansluitingen niets zegt over het aantal schermen dat je kan aansluiten. Als je 2x HDMI en 2x DisplayPort of DVI hebt, kunnen die gedeeld zijn. Dat is bij Dell iig wel het geval vziw. Sluit je een scherm aan op HDMI/DP, dan is de DVI die eronder zit niet meer beschikbaar.
https://support.lenovo.com/nl/en/documents/pd029622
Dock: 40A50230US

Outputs worden inderdaad multiplexed aangeboden, maar blijkbaar kan je van het dock 3 outputs gebruiken nog 2 direct van de laptop. Betwijfel persoonlijk wel een beetje of dat echt zo is, maar zo te lezen zouden de dock display outputs nog wel eens andere zijn dan op de laptop, dus wie weet of ze ook anders "reageren".
Ik heb Kubuntu gedraaid op mijn oude laptop (met losse dedicated Nvidia graka), en nee inderdaad KDE was ook voor mij een puinhoop. Met name met Netbeans (of Eclipse) IDE liep regelmatig de window manager na een uurtje te spacen waardoor nieuwe vensters blanco gerendered werden. Fix: restart Xorg maar eventjes.

Wat betreft looks ziet het er opzich wel tof uit, maar veel te veel bugs om het bruikbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
PerlinNoise schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:39:
[...]

Ubuntu stabiel? Ik heb al heel vaak Ubuntu getest, maar bij elke boot krijg ik meteen al een paar foutmeldingen. En dan heb ik het over een fresh install met niks geinstalleerd. :|
Heel stabiel hier. Mogelijk heb je een paar kernel modules met issues? Als alles verder goed werkt kun je die blacklisten.

Zoals de pcspkr, dan ben je eindelijk van die irritante speaker beep af. :)

[ Voor 7% gewijzigd door CR2032 op 19-08-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:00:
[...]

Ik denk dat dat aan de Intel GPU-drivers lag/ligt en niet aan KDE. Maar goed, aan de uiteindelijke gebruikservaring wijzigt dat weinig.
Werklaptop had wat vage issues met KDE, maar Kwin op m'n HTPC ging echt keihard op z'n bakkes dat je bijna uit frustratie je draadloze toetsenbord door je TV wilt gooien. Driver issue is het dus echt niet.
Hans1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:14:

[...]

Euhm, nee, want als ik die op automatic zet denkt XFCE dat het de panel over alle 2 of 3 schermen moet verdelen (en "Span Monitors" staat echt uitgevinkt). Echter verandert de naam van laptop display naar "Monitor 2" als ik meer schermen aansluit, waardoor de indexeringen niet meer kloppen als ik die los haal.
Xfce is slim genoeg hiervoor. Als je de breedte op 100% zet, zou het niet over meerdere monitors moeten spannen. Tenzij die uiteraard als 1 scherm wordt aangestuurd.

dat je laptopscherm een andere naam krijgt is wat apart, maar kan ook komen door de gedeelde aansluiting met de Intel GPU en een lagere prioriteit krijgt dan de dedicated aansluitingen. Net even hoe Xorg de schermen nummert, Xfce heeft daar weinig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Ik wil een zuinige NAS gaan bouwen en ben op zoek naar een geschikt OS. Mijn eisen:
- Moet lage system requirements hebben;
- Moet BitTorrent client, Nieuwsgroepen client (liefst SabNZB) en vooral JDownloader kunnen draaien;
- Moet typische features hebben die je van een NAS verwacht om je bestanden makkelijk te kunnen beheren. Denk bijvoorbeeld aan een maken van een rechtenstructuur en een zoekfunctie.

Dit heb ik op het oog:
- Amahi
- OpenMediaVault
- Nas4Free

FreeNAS sla ik over omdat het alleen ZFS ondersteunt en dat schijnt nogal veel 'resources' te gebruiken. Of daar ook cpu load mee bedoelt weet ik niet (wel ram wat niet uit maakt omdat dit toch goedkoop is). Meer cpu load is meer stroomverbruik en dat past niet bij een zuinige NAS.

Welk OS is het meest geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb je nog bepaalde hardware in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 248568 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:32:
Ik wil een zuinige NAS gaan bouwen en ben op zoek naar een geschikt OS. Mijn eisen:
- Moet lage system requirements hebben;
- Moet BitTorrent client, Nieuwsgroepen client (liefst SabNZB) en vooral JDownloader kunnen draaien;
- Moet typische features hebben die je van een NAS verwacht om je bestanden makkelijk te kunnen beheren. Denk bijvoorbeeld aan een maken van een rechtenstructuur en een zoekfunctie.

Dit heb ik op het oog:
- Amahi
- OpenMediaVault
- Nas4Free

FreeNAS sla ik over omdat het alleen ZFS ondersteunt en dat schijnt nogal veel 'resources' te gebruiken. Of daar ook cpu load mee bedoelt weet ik niet (wel ram wat niet uit maakt omdat dit toch goedkoop is). Meer cpu load is meer stroomverbruik en dat past niet bij een zuinige NAS.

Welk OS is het meest geschikt?
ZFS is toch juist een enorm pluspunt?

Het gaat bij ZFS inderdaad alleen om RAM. Qua CPU maakt het niet uit, een Celeron is al prima :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Voor hardware zat ik te denken aan een mobo + onboard cpu. Waarschijnlijk wordt het een pentium (of anders een celeron).

Wat ik wel heb gelezen is dat hoe meer data je hebt hoe meer RAM je nodig hebt. Bovendien wil ik eigenlijk ook geen ruimte spenderen aan redundantie. Niet slim, ik weet het maar toch.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 22-08-2016 21:07 ]

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Zijn er hier meer personen die een minimal install van Debian hebben? Ik heb dat vandaag namelijk gedaan, maar ik zou graag nog een netwerk manager in de taakbalk hebben. Plasma-NM werkt niet, dan is het popup menu leeg. Ook een notificatie wanneer updates beschikbaar zijn zou fijn zijn.

Het gaat hier om Debian 8 met KDE 4.14.2.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefan22 op 25-08-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als plasma-nm leeg blijft, heb je dan wel NetworkManager geïnstalleerd? En is je /etc/network/interfaces bestand ook leeg op iface lo na? Want elke interface die er staat vermeld wordt door NM genegeerd en standaard staat er eth0 op dhcp.

Notificatie voor updates kan je krijgen door Muon oid te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:34:
Als plasma-nm leeg blijft, heb je dan wel NetworkManager geïnstalleerd? En is je /etc/network/interfaces bestand ook leeg op iface lo na? Want elke interface die er staat vermeld wordt door NM genegeerd en standaard staat er eth0 op dhcp.

Notificatie voor updates kan je krijgen door Muon oid te installeren.
Bedankt, ik ga dat morgen eens proberen. NetworkManager was wel geïnstalleerd, die werd automatisch mee geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 248568 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:05:
Voor hardware zat ik te denken aan een mobo + onboard cpu. Waarschijnlijk wordt het een pentium (of anders een celeron).

Wat ik wel heb gelezen is dat hoe meer data je hebt hoe meer RAM je nodig hebt.
Dat klopt. Ongeveer 1 GB RAM per TB opslagruimte is wel een goede richtlijn (tenzij je tientallen TBs hebt, dan gaat het niet meer op natuurlijk)
Bovendien wil ik eigenlijk ook geen ruimte spenderen aan redundantie. Niet slim, ik weet het maar toch.
Fijn dat je het zelf ook inziet :P Dat is inderdaad verre van slim.

Hero of Time schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:18:
Wat een load of bullshit zeg. Puur omdat veel mensen geen Spaans kennen dumpen ze maar wat onzin subs eronder om het wat te laten lijken.
Dat noemen we een meme. Het is niet bepaald serieus bedoeld. Er zijn letterlijk honderden 'dubs' van deze video te vinden op het internet.
Dit valt onder dezelfde 'grappen' die men heeft gemaakt over de scene met Hitler waar hij begint te schreeuwen. Kan even niet op de naam van de film komen.
Klopt, dat is best een goede vergelijking.

[ Voor 35% gewijzigd door Compizfox op 29-08-2016 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb de video en een paar reacties daarop maar naar de Kroeg verplaatst. Dit topic is voor serieuze discussie en heeft geen behoefte aan puberale video's. Alleen die van CompizFox kon ik niet verplaatsen ivm dubbele inhoud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:01
Tsk, tsk. Eerst niet doorhebben dat de video een meme betreft en roepen dat de subs helemaal nergens op slaan, dan claimen alleen 'de eerste 30 seconden te hebben gekeken' en dan ook nog de video en je commentaar verplaatsen/verwijderen?
Man, man, wat een zwaktebod.
Maar ik begrijp, dit is 'jouw' topic waar jij je god mag wanen dus deze Fedora gebruiker taait al weer af.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:42
Baserk schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:05:
Tsk, tsk. Eerst niet doorhebben dat de video een meme betreft en roepen dat de subs helemaal nergens op slaan, dan claimen alleen 'de eerste 30 seconden te hebben gekeken' en dan ook nog de video en je commentaar verplaatsen/verwijderen?
Man, man, wat een zwaktebod.
Maar ik begrijp, dit is 'jouw' topic waar jij je god mag wanen dus deze Fedora gebruiker taait al weer af.
Volgens mij is het grootste probleem gewoon dat je op de verkeerde plek hebt gepost. Dit topic is om mensen te helpen aan een OS wat aan hun eisen voldoet, niet om een domme meme neer te plempen en om te lachen. Daar is de NOS-Kroeg al voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:01
Merethil schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:41:
[...]
Volgens mij is het grootste probleem gewoon dat je op de verkeerde plek hebt gepost. [...]Daar is de NOS-Kroeg al voor.
Fair enough. Verkeerde plek is verkeerde plek.
Had eigenlijk alleen moeite met de toon en "C'est le ton qui fait la musique". Maja, basta.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En als je echt commentaar zou hebben, doe je dat in Oneens met de actie van een moderator? Post het hier. Niet in 't topic zelf. ;)

Overigens is het niet mijn topic, maar wel mijn forum deel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zijn er hier mensen die een goede reden kunnen verzinnen om juist wel voor SUSE te kiezen qua server OS? Ik draai altijd mijn test vm's op CentOS, en heb niet echt een reden om te switchen, maar verandering van spijze doet soms eten :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Suse loopt meer bij met software dan CentOS dat doet? Ik zou het anders ook niet weten, heb nagenoeg geen ervaring met Suse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
FireDrunk schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:04:
Zijn er hier mensen die een goede reden kunnen verzinnen om juist wel voor SUSE te kiezen qua server OS? Ik draai altijd mijn test vm's op CentOS, en heb niet echt een reden om te switchen, maar verandering van spijze doet soms eten :+
Je kan het misschien ook omdraaien. Kun je een goede reden verzinnen om juist CentOS te gebruiken ipv SUSE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Voor mijn gevoel: Meer applicaties die het out of the box supporten. Ik wil binnenkort bijvoorbeeld eens naar Chef gaan kijken. Als ik daar op "Download" klik, krijg ik installers voor ubuntu en RHEL. Geen SUSE.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FireDrunk schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:27:
Voor mijn gevoel: Meer applicaties die het out of the box supporten. Ik wil binnenkort bijvoorbeeld eens naar Chef gaan kijken. Als ik daar op "Download" klik, krijg ik installers voor ubuntu en RHEL. Geen SUSE.
Zou het niet gewoon in de repo's van de distro zitten? Daar kijk ik altijd het eerst.

Pagina: 1 ... 4 ... 48 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.