Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dit apparaat staat nog in mijn kast, gekregen tijdens een verjaardag (denk ik). Hij is half jaar over datum en ik verdenk dat het sake is. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?

Wat is dit voor fles?

Er staat overigens niets in een ander tekenschrift op dan dit aziatisch-uitziende schrift. Behalve de kant van openen. Op basis van het serienummer en soortgelijke flessen zeg ik sake....:
http://search.rakuten.co....&sfrom=horizontal&x=0&y=0

Kennelijk heet de maker dus Gassan.
Maar dit is nog steeds niet exact die fles. Fijn.

Kan iemand me meer vertellen van die fles? De originele gever vragen (ik betwijfel of ik nog exact weet wie het is) vind ik ook zo lullig ;). Hij staat 'al even' nml, ben hem domweg vergeten.

[ Voor 80% gewijzigd door Boudewijn op 30-11-2016 19:15 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.ah.nl/producte...-ginrei-junmai-ginjo-sake

die is het denk ik? Althans als de rest van de fles die niet op de foto staat er zo uitziet.
Een half jaar over datum maakt volgens mij niks uit, kan je prima drinken denk ik.

Weet je wel zeker dat het de houdbaar tot datum is en niet een andere datum? Hier meer info en uitleg wanneer je het nog kan drinken en hoe de Japanse tekens eruit moeten zien om de datum te lezen: https://blog.gaijinpot.com/sake-expiration-date/
Expiration Date of Nihonshu by Type

Before opening, drink within about 10 months to 1 year of the production date.

Futsū-shu (普通酒)
Honjōzō-shu (本醸造酒)
Junmai-shu (純米酒)

Before opening, drink within 8 to 10 months of the production date.

Daiginjō-shu(大吟醸)
Ginjō-shu (吟醸酒)
Junmai Ginjō-shu (純米吟醸)
Namachozō-shu (生貯蔵酒)

Before opening, drink within 3 to 8 months of the production date.

Namazake (生酒)
Ik zou gewoon drinken en niet Japans proberen te ontleden :+

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2016 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

ik heb zelf een kitchenaid heavyduty, de artisan heb ik verkocht. Als je veel brood gaat bakken is een doughhook een must have. want die blatter daar slaat het deeg om heen. Ik bak elke dag een brood dus kan het denk ik weten. Heb verder pasta set, raspenset worstmaak set fruitsapding 2 kommen erbij en natuurlijk een platte blatter met aan beide zijden rubber voor zachtere zaken als cakebeslag maken enzo. Veel spullen koop ik via marktplaats en als ik het door verkoop vang ik er net zoveel voor terug minus verzend kosten. Ik begon ook met een Artisan maar die dingen zijn niet geschikt voor brooddeeg maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:10
Aikon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:31:
[...]

Een KitchenAid is idd wat kaal zo uit de doos en de accesoires zijn erg duur. Wel is er vaak een actie voor een gratis 2e kom en bisschop.

De keukenmachines die je linkt zijn wel een compleet andere klasse. Met die bosch heb ik ervaring en dat is gewoon een redelijk gammel ding i.v.m. een kitchenaid. Wat ik al zei, een kitchenaid koop je voor je leven, die Bosch voor 5-10 jaar ofzo. Stuk duurder dus als je het gied bekijkt.
[...]
Het lijkt me sterk dat de accessoires levenslang mee gaan. En stel die Philips gaat 10 jaar mee, dan kan ik er twee kopen voor het geld van een KitchenAid (zónder accessoires). Over 20 jaar wil ik misschien wel iets heel anders, of misschien koken we dan überhaupt niet meer. Over 30 jaar (KitchenAid incl. accessoires) leef ik misschien niet eens meer. Over 40 jaar (KitchenAid incl. accessoires + vervanging) eten we misschien wel alleen nog sondevoeding ;)

En is het ook niet enigszins apart dat een product dat levenslang mee gaat in Amerika maar een jaar garantie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ok ok, maar ondertussen heb je ook 20 jaar een apparaat wat gewoon minder goed z'n werk doet he ;)

Ieder moet het zelf weten, ik koop liever gelijk wat goeds. Ook als dat niet perse goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat is waar ;) Ik ga alleen geen 750 euro uitgeven aan een keukenmachine die we sporadisch gebruiken. Echt nodig hebben we het ook niet, aangezien we reeds beschikken over een nieuwe staafmixer (met hakkers, crushers, blenders, etc.), een handmixer en een kleine foodprocessor. Schijnbaar had ik mijn grens op ongeveer 500 euro gelegd (all-in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:45

Garyu

WW

barrymossel schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:35:
Nou, even snel wat rondgekeken en hoewel die KitchenAids er heel erg prima uit zien, zijn ze buiten erg duur ook nog eens incompleet. Tenminste als je niet nogmaals erg diep in de buidel wilt tasten. Dus alleen voor het mixen en kneden (wat vermoedelijk weinig gebruikt gaat worden) betaal je al de hoofdprijs. Brood en dergelijke gaan we sowieso niet zelf bakken.

Leukere (en vooral completere) opties lijken me dan bijvoorbeeld:Zo'n foodprocessor wordt het sowieso niet, want dan heeft vrouwlief direct door dat ik hem voornamelijk voor mezelf koop O+
De Bosch keukenmachine heb ik hier in gebruik, gebruik hem ongeveer eens per week om brooddeeg o.i.d. te kneden, etc. Dus wordt veel gebruikt. Ik ben echter niet heel tevreden met het apparaat. Nu heb ik niet veel andere keukenmachines in actie gezien, aangezien het mijn eerste machine is, maar met 1.5kg deeg erin heeft ie het niet heel makkelijk. Dat is dan waarschijnlijk ook wel het maximum wat die ongeveer aan kan, maar het was een vrij schappelijke prijs voor het apparaat.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:49:
http://www.ah.nl/producte...-ginrei-junmai-ginjo-sake

die is het denk ik? Althans als de rest van de fles die niet op de foto staat er zo uitziet.
Een half jaar over datum maakt volgens mij niks uit, kan je prima drinken denk ik.

Weet je wel zeker dat het de houdbaar tot datum is en niet een andere datum? Hier meer info en uitleg wanneer je het nog kan drinken en hoe de Japanse tekens eruit moeten zien om de datum te lezen: https://blog.gaijinpot.com/sake-expiration-date/

[...]

Ik zou gewoon drinken en niet Japans proberen te ontleden :+
Jup dat is hem. Ga hem morgen aan bezoek voorzetten en vind het wel een beetje lullig als het echt niet meer te hachelen is. Heb ook alvast wijn staan als alternatief.

Foto's en dergelijke voor mijn nasi net gemaakt, tekstje komt vandaag of morgen hier te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:45
mutsje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:58:
ik heb zelf een kitchenaid heavyduty, de artisan heb ik verkocht. Als je veel brood gaat bakken is een doughhook een must have. want die blatter daar slaat het deeg om heen. Ik bak elke dag een brood dus kan het denk ik weten. Heb verder pasta set, raspenset worstmaak set fruitsapding 2 kommen erbij en natuurlijk een platte blatter met aan beide zijden rubber voor zachtere zaken als cakebeslag maken enzo. Veel spullen koop ik via marktplaats en als ik het door verkoop vang ik er net zoveel voor terug minus verzend kosten. Ik begon ook met een Artisan maar die dingen zijn niet geschikt voor brooddeeg maken.
Elke dag! _/-\o_
Zou jij je broodrecept eventueel willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:35
Aikon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:31:
[...]

[...]

Geen moment spijt, ondanks dat t ding na een jaar aan vervanging toe is?
Klinkt misschien krom, maar gebruik de machine dagelijks en daardoor slijt hij. Dus in die zin heb ik zeker geen spijt van de aankoop. De prijs was toen 235 Euro voor de complete set inclusief gehaktmolen, hakselaar, kruidenmolen en sapcentrifuge. Dus in die zin was het niet veel geld voor een complete machine.

[ Voor 1% gewijzigd door bvsteyn op 01-12-2016 14:35 . Reden: aanvulling.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Marktplaats heb ik een oude keukenmachine gekocht. Blender en mixer, met een hoop accessoires. Voor 20 euro. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Luapper schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:23:
[...]

Elke dag! _/-\o_
Zou jij je broodrecept eventueel willen delen?
300ml water
250 gr tarwebloem
250 gr volkorenmeel
15 gr versie gist (deel door drie voor droge)
15 gr roomboter
8 gr zout
teelepel basterdsuiker

weeg de gist af en doe dit in kom schenk het lauwe water erbij (hou iets over) en meng dit met een garde door elkaar. Voeg nu de bloem/meel toe. Hierop het zout , suiker en boter. Prak de kan nu in de keukenmachine en zorg dat het goed gekneed wordt.
Bol het nu op en leg het in een ingevette kom met een doek erover voor 1/2 uur. na half uur sla gas eruit en kneed het opnieuw (met de hand) vorm er een rechthoekig vlak van , van circa 1cm dik en rol dit op. Druk de uiteinden met duimen naar binnen. Doe dit in het broodbakblik. Laat dit ongeveer uur rijzen. Zet op den duur de oven aan op 240 graden voor 25 minuten. als brood gerezen is schiet het de oven in en draai temp terug naar 200 graden.
Voor instructie filmpjes ga naar www.meesterlijkbrood.nl (dit recept komt uit zijn boek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Leo Pelzer heeft ook zeer duidelijke filmpjes op Youtube staan voor allerhande baksels. Vooral handig om te zien hoe je goed kan kneden of moet opbollen (heeft ie een apart filmpje voor geloof ik).

YouTube: Volkorenbrood (Whole meal bread)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Wel een geniaal filmpje, heb er gelijk weer wat van opstoken. En dat is de doughhook waar ik het over had. Ik denk echter dat Leo een Heavy duty 6ltr gebruikt? en in ieder geval een ouder exemplaar maar ja die dingen gaan ook heel lang mee. Let trouwens op als je een kitchenaid heavy dute of artisan met aangepaste doughhook hebt. Ding absoluut niet boven stand 2 raggen want men waarschuwt overal dat de kop er dan af kan breken. Just 2 cent notice :+

[ Voor 30% gewijzigd door mutsje op 01-12-2016 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 23:44

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Cool! Nooit verder gekomen dan hamburgerbroodjes. Ga morgen even een broodbakvorm kopen en de komende week eens brood bakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Klopt, Leo heeft een extra zwaar model. Te herkennen aan de hendel om de kom op en neer te bewegen. Deze is wel geschikt voor wat meer deeg tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Aikon schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:52:
Klopt, Leo heeft een extra zwaar model. Te herkennen aan de hendel om de kom op en neer te bewegen. Deze is wel geschikt voor wat meer deeg tegelijk.
Ja ik heb ook een heavy duty alleen daar heb je ook weer gradaties in, die van hem zag ik is 1,2HP dat is zware jongen met 6ltr bak eronder *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Van de week twee kleine aardappel-variaties naast de groente en vlees op tafel gezet. Twee, omdat ze beide nieuw voor me waren (om helemaal zelf te maken) en ik risico op mislukking wilde spreiden :+ .Uiteindelijk beide erg goed gelukt en voor herhaling vatbaar :)

Variatie 1 was geïnspireerd op de verhalen hier over oven-friet. Dit was eigenlijk verrassend simpel en erg goed gelukt :P : Een paar (ongekookte) kruimige aardappels in reepjes gesneden ("patat-formaat") en in een zakje gedaan. Klein scheutje olie erbij en doorhusselen zodat de olie goed verspreid over alle reepjes wordt. Daarna uitspreiden over een bakplaat en met een zeef een heel klein beetje bloem eroverheen strooien. Zorg dat de aardappels elkaar niet raken en zet ze 30/35 in een voorverwarmde oven (220 graden). Na 20 minuten allemaal even omdraaien, en ze zijn mooi bruin en knapperig. Eventueel bestrooien met (peper en) zout.

Variatie 2 was rösti-rondjes. Een paar aardappels (dezelfde kruimige als voor de ovenpatat gebruikt waren) raspen in een kom, uitje erbij geraspt en een knoflookteentje fijn geperst. Eén ei (misschien meer als je meer aardappelen hebt) in de kom en wat peper, zout en bloem erbij. Daarna goed doormengen en ondertussen wat boter in de pan smelten. De rosti-rondjes in de pan scheppen en platdrukken. Ik had de hoeveelheid in tweeën gedeeld, en uiteindelijk 3 minuten aan elke kant gebakken waardoor ze goudbruin maar nog steeds een beetje smeuïg van binnen waren.

Beide varianten werden erg gewaardeerd. De ovenpatatjes waren erg goed geluk, en ikzelf vond vooral de rösti erg lekker :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

hmmm ik voorzie binnenkort ook rösti-rondjes kan ik mooi de raspen van me machine weer eens aan het werk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, de bakbijbel zat in de zak van sinterklaas. Tevens een family survivalplanner/kalender voor aan de muur. Voornemen voor morgen: elk weekeinde 1 bakproduct maken, we beginnen volgende week met lange vingers. Ben benieuwd, ik ga het wekelijks met mijn kinderen doen om ze te leren koken.

Mijn vrouw werkt wel tegen, al mijn koekjesvormen zitten onder de klei, ze heeft ze samen met de kids gebruikt om zelf kerstversiering te maken van witte klei voor in de kerstboom :(

Dus ik heb alweer wat voor op mijn kookverlanglijst, ik wil dit keer ijzeren vormen en geen plastik spul meer. Ga ook gelijk een speculaaspopvorm erop zetten voor volgend jaar sinterklaas. Heb voor morgen alle lekkernijen nu nog bij de bakker gehaald. Wilde zelf een amandelstaaf maken,,maar toch maar 15 euro ervoor betaald bij de bakker. Druk gehad op het werk de afgelopen weken eaardoor ik er niet aan toe kwam. Volgend jaar nieuwe ronde.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Klinkt leuk, wellicht ga ik dat morgen even doen.
De sake was trouwens nog echt lekker :) (zeg ik als niet-kenner).

Ik heb een vraag: ik heb vandaag gnocchi gemaakt: aardappels gepoft, leeggehaald. Ei erbij, handje bloem, nootmuskaat+peper+zout. Daarna 3-4 mins gekookt tot ze boven kwamen.

Nu blijven ze bij mij heel teer en eigenlijk niet echt goed in model als je ze uit de zeef schept (waar ik ze in drop nadat ze uit het water komen). Is dat normaal bij zelfbouw, of heb ik te weinig meel gebruikt?

Ze smaakten prima, ik had zeewolf+zeeduivel (2 halve filets) met die gnocchi, een rode uien gratin en zelfgemaakte saffraanhollandaise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gisteren een zalm bonbon gemaakt (vrouwlief wilde dat graag nu net na haar zwangerschap):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BnI8t6fH7H9ffeC6EpcriE0A/full.jpg
  • Gerookte zalm
  • Kruidenkaas
  • Rucola
  • Rode ui
  • Kappertjes
Heerlijk en erg simpel!

En voor Sinterklaas het boek Spice Wise gekregen! Schijnbaar heeft Sint het afgelopen jaar goed geluisterd :)

En gisteren kwam de Anova binnen, dus ik kan weer volop culinair aan de slag. Helaas had ik gisteren niets dat ik sous vide wilde of kon garen. En vandaag eten we niet thuis, dus zal even moeten wachten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 15:23
Hoezo, zoek lekker een gerecht uit dat minimaal 24 uur nodig heeft ;) . Problem solved :p .
Vandaag lamskoteletten in de sous vide. Gisteren al vacuüm getrokken en in de koelkast gelegd in marinade (3 zakjes, 3 smaken). Vanwege de sterke marinade ga ik het 2,5 uur op 57° graden proberen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Moet er even bij zeggen dat mijn eerste keer sous vide een goede biefstuk moet zijn, zodat ik de aankoop kan verantwoorden bij de vrouw ;) Dus dat zal donderdag worden waarschijnlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:36
barrymossel schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:43:
Moet er even bij zeggen dat mijn eerste keer sous vide een goede biefstuk moet zijn, zodat ik de aankoop kan verantwoorden bij de vrouw ;) Dus dat zal donderdag worden waarschijnlijk :)
Verse wilde zalm, afhankelijk van de dikte ongeveer 8 minuten op 40 graden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bszz schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:34:
[...]

Verse wilde zalm, afhankelijk van de dikte ongeveer 8 minuten op 40 graden ;).
8 minuten?? Is dat niet heel erg kort? Ik lees eerder 40-60 min.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
barrymossel schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:31:
[...]

8 minuten?? Is dat niet heel erg kort? Ik lees eerder 40-60 min.?
Was even uit mijn hoofd. Ligt aan de dikte en starttemperatuur van de zalm. 40-60 minuten is wel heel erg lang. Een dun stukje heeft genoeg aan 8 minuten. Je kunt de zalm eventueel pekelen vantevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Pekelen helpt wel tegen allerlei eiwitvorming die bij sous vide zalm nu en dan voorkomt. (witte klonten gestold eiwit dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Boudewijn schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:30:
Pekelen helpt wel tegen allerlei eiwitvorming die bij sous vide zalm nu en dan voorkomt. (witte klonten gestold eiwit dus)
Alleen gebeurt dat pas bij hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb nu al een of twee keer meegemaakt dat er alsnog bij een kleine 50 graden dat soort plakkaten ontstonden. Exacte temperatuur weet ik niet meer : het was meer dan de 46C die je bij Anova zelf ziet , maar ook weer niet hoger dan 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Boudewijn schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:55:
Klinkt leuk, wellicht ga ik dat morgen even doen.
De sake was trouwens nog echt lekker :) (zeg ik als niet-kenner).

Ik heb een vraag: ik heb vandaag gnocchi gemaakt: aardappels gepoft, leeggehaald. Ei erbij, handje bloem, nootmuskaat+peper+zout. Daarna 3-4 mins gekookt tot ze boven kwamen.

Nu blijven ze bij mij heel teer en eigenlijk niet echt goed in model als je ze uit de zeef schept (waar ik ze in drop nadat ze uit het water komen). Is dat normaal bij zelfbouw, of heb ik te weinig meel gebruikt?

Ze smaakten prima, ik had zeewolf+zeeduivel (2 halve filets) met die gnocchi, een rode uien gratin en zelfgemaakte saffraanhollandaise.
Toen ik laatst zelf de gnocchi maakte had ik op 700 - 800 gram aardappels 150 gram bloem gebruikt. Dus wellicht idd te weinig bloem gebruikt. Bij mij bleven ze wel prima in vorm.

Het menu klinkt goed in ieder geval.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Menuutje was prima in orde inderdaad. Ik zal er volgende keer eens wat meer meel bij doen. Op 6 aardappels had ik 1 handje gebruikt, vooral omdat ik geen deegballen wilde maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Net even het laatste stuk van het filmpje van Leo gevolgd. Of wel deeg oprollen in blik en plat bashen. En verdomd der komt nog een mooi brood uit ook! Mijn kweekje voor zuurdesumbrood is ondertussen op dag 3 en multiplies like rabits dus dat wordt binnenkort zuurdesembrood bakken. Eens kijken wat de kids daar van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

franssie

Save the albatross

Van Sint vrouw vandaag het sous vide apparaat van de LIDL gekregen, leuk ding. In mijn rijstkoker mer PID maakte ik ook stoofschotels - dat moet hierin toch ook kunnen op 86 graden dus zonder water?
Het lijkt ook en rijstkoker uiteindelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Bij sous vide ga je wel vaak uit van een enkel verwarmingspunt en een pomp. Werkt die van de lidl ook zo? Anders lijkt me dat het wel moet kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvsteyn
Van de week deze variant van de bekende boerenkoolstamppot gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/jr4qgy.jpg

Eerst de boerenkoolstamppot gemaakt door het koken van aardappelen en de boerenkool in een blokje bouillon. Daarna gestampt en op smaak gebracht met mosterd en pezo. Door de stamppot ook nog uitgebakken spekjes geroerd.

In de tussentijd een bakblik bekleed met bladerdeeg en hierna de helft van de stamppot in het blik gedaan. Hierop een laag van plakjes rookworst en die laag weer afgedekt met stamppot. Daarna de bovenkant afgedicht met bladerdeeg en ingesmeerd met een mengsel van eigeel en melk.

Daarna 35 minuten op 200 graden in de oven. Lekker maaltje!! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Mensen ervaring met bereiden van aardpeer?

Wil ze graag uit de oven in een schotel. Echter moet ik ze voorkoken? Of juist heel dun snijden en niet voorkoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Deruxian schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:01:
Mensen ervaring met bereiden van aardpeer?

Wil ze graag uit de oven in een schotel. Echter moet ik ze voorkoken? Of juist heel dun snijden en niet voorkoken?
Een poosje geleden heb ik een paar klaar gemaakt, deels door de stoofpot en deels gepoft. Een hele bijzondere smaak, was absoluut nieuw voor me. Ik zou ze eerst eens voorproeven en bedenken of het past bij wat je in gedachten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:01
Iemand ervaring met kalkoen? Heb er een van 5,3kg en wil hem volgende week gaan bereiden maar hoop dat hij absoluut niet droog wordt.

Het idee is als volgt:
Eerst pekelen dmv een uur of 24 in een emmer met zout water + kruiden + suiker. Geen idee of dit lang genoeg is voor een kalkoen van 5+kg. Op youtube variëren ze tussen de 12 en 24 uur maar ze geven zelden het gewicht op.

Vervolgens opvullen met kruiden, mandarijnen, wortelen, uien, knoflook, selderij. Waarschijnlijk maak ik ook kruidenboter die ik tussen de huid en het vlees prop en ik kruid de buitenkant uiteraard.

Als bereiding wil ik hem eerst een uur of 2-3 op 110 graden op het groene ei bereiden om hem vervolgens op locatie af te bakken in een oven. Eventueel het laatste half uur op een wat hogere temperatuur voor een krokante huid. Daarna nog minimaal een half uur laten rusten.

Denken jullie dat ik op deze manier een fatsoenlijk kalkoentje op tafel kan krijgen of maak ik ergens een fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Malt007 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:32:
Iemand ervaring met kalkoen? Heb er een van 5,3kg en wil hem volgende week gaan bereiden maar hoop dat hij absoluut niet droog wordt.

Het idee is als volgt:
Eerst pekelen dmv een uur of 24 in een emmer met zout water + kruiden + suiker. Geen idee of dit lang genoeg is voor een kalkoen van 5+kg. Op youtube variëren ze tussen de 12 en 24 uur maar ze geven zelden het gewicht op.

Vervolgens opvullen met kruiden, mandarijnen, wortelen, uien, knoflook, selderij. Waarschijnlijk maak ik ook kruidenboter die ik tussen de huid en het vlees prop en ik kruid de buitenkant uiteraard.

Als bereiding wil ik hem eerst een uur of 2-3 op 110 graden op het groene ei bereiden om hem vervolgens op locatie af te bakken in een oven. Eventueel het laatste half uur op een wat hogere temperatuur voor een krokante huid. Daarna nog minimaal een half uur laten rusten.

Denken jullie dat ik op deze manier een fatsoenlijk kalkoentje op tafel kan krijgen of maak ik ergens een fout?
Niet persé een fout, maar ik mis in dit hele verhaal je kern thermometer. Mocht je die niet hebben, haal de Fantast van de Ikea. Even googlen wat de interne temperatuur van kalkoenborst moet zijn en zorg ervoor dat je die niet voorbijschiet. Alles boven die temperatuur is vochtverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Bokmaaa schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:48:
[...]

Niet persé een fout, maar ik mis in dit hele verhaal je kern thermometer. Mocht je die niet hebben, haal de Fantast van de Ikea. Even googlen wat de interne temperatuur van kalkoenborst moet zijn en zorg ervoor dat je die niet voorbijschiet. Alles boven die temperatuur is vochtverlies.
Die kerntemperatuurmeter heb en gebruik ik uiteraard, inderdaad niet vermeld. Het gaat me er dus voornamelijk om het vochtverlies te beperken voor ik de max temperatuur heb bereikt.

Maar hoe beperk ik het vochtverlies tot die tijd, wat doet het met de kalkoen als hij tussendoor een half uur niet verwarmt wordt, hoelang heeft hij in totaal nodig, hoe krijg ik hem krokant? Hoop onzekerheden als er 12 man zit te wachten op een lekker hapje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Malt007 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:54:
[...]

Die kerntemperatuurmeter heb en gebruik ik uiteraard, inderdaad niet vermeld. Het gaat me er dus voornamelijk om het vochtverlies te beperken voor ik de max temperatuur heb bereikt.

Maar hoe beperk ik het vochtverlies tot die tijd, wat doet het met de kalkoen als hij tussendoor een half uur niet verwarmt wordt, hoelang heeft hij in totaal nodig, hoe krijg ik hem krokant? Hoop onzekerheden als er 12 man zit te wachten op een lekker hapje :)
Dat half uur is geen probleem, als je hem goed inpakt is hij nog loeiheet na die tijd. Inderdaad lekker afbakken voor de crisp. Hoe lang hij in totaal moet hang erg van de vogel af, ik zou hem zo goed als klaar maken op de BBQ zodat de oven op locatie alleen nodig is om hem krokant te krijgen. Volgens mij loopt alles wel los en heb je straks een heerlijke kalkoen. Heb je trouwens gechecked hoe groot de oven is? Daar heb ik een licht trauma aan overgehouden.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Bokmaaa schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:00:
[...]

Dat half uur is geen probleem, als je hem goed inpakt is hij nog loeiheet na die tijd. Inderdaad lekker afbakken voor de crisp. Hoe lang hij in totaal moet hang erg van de vogel af, ik zou hem zo goed als klaar maken op de BBQ zodat de oven op locatie alleen nodig is om hem krokant te krijgen. Volgens mij loopt alles wel los en heb je straks een heerlijke kalkoen. Heb je trouwens gechecked hoe groot de oven is? Daar heb ik een licht trauma aan overgehouden.. ;)
De oven is groot genoeg, de bbq daarentegen... Ik zou hem het liefst ook afmaken op de bbq overigens maar ik ben ook betrokken bij de rest van de gerechten en vind het ook wat gezelliger om daar aanwezig te zijn gedurende de middag.

Volgens mij heeft het rooster een doorsnede van tegen de 50cm. Ik maak vaak pulled porc of brisket met stukken van een kg of 5 dus dat past normaal wel maar hoe het zit met een kalkoen is nog maar de vraag. Daarnaast moet ik nog een zo groot mogelijk bakblik vinden want de alom bekende ikea variant past net niet. Oh en ook nog een afsluitbare emmer waar die stomme vogel in past... Wat heb ik me op de hals gehaald :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 00:03
Malt007 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:32:

Het idee is als volgt:

Toevallig de afgelopen maand 2x een kalkoen bereidt op de BGE. De eerste was rond de 7lbs, de tweede rond de 20lbs. Die van 7lbs heb ik +/- 6 uur laten pekelen, die van 20lbs rond de 12lbs. Wat ik hier en daar lees is dat 12uur wel de max is, ik heb hem er gewoon 's avonds ingedaan en 's ochtends er weer uitgehaald. Ik zou in plaats van suiker honing gebruiken voor je brine, als suiker heet wordt verbrand het direct en wordt je kalkoen droog. Daarnaast gebruik ik zelf altijd een hogere temperatuur voor kalkoen, ergens tussen de 150 / 175 graden. Zorg dat je de binnenkant niet teveel 'stuffed', op deze manier krijg je minder airflow door je kalkoen wat de smaak juist weer niet ten goede komt.

Hoever moet je reizen met de kalkoen / hoeveel tijd zit tussen de bereiding en het serveren? Als je hem helemaal op temperatuur smoked en vervolgens in handdoeken wikkelt, verwacht ik dat hij makkelijk 4-6 uur warm blijft.

Laatste tip, wat voor wood chunks ga je gebruiken voor het smoken? Ik heb zelf appelhout gebruikt vanwege de wat zoetere smaak. Het recept wat ik heb gebruikt beide keren: https://thedomesticman.com/2013/10/01/perfect-smoked-turkey/.

Succes ermee, ik vond het zelf erg leuk om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-10 10:00
Pimmerd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:31:
[...]

Toevallig de afgelopen maand 2x een kalkoen bereidt op de BGE. De eerste was rond de 7lbs, de tweede rond de 20lbs. Die van 7lbs heb ik +/- 6 uur laten pekelen, die van 20lbs rond de 12lbs. Wat ik hier en daar lees is dat 12uur wel de max is, ik heb hem er gewoon 's avonds ingedaan en 's ochtends er weer uitgehaald. Ik zou in plaats van suiker honing gebruiken voor je brine, als suiker heet wordt verbrand het direct en wordt je kalkoen droog. Daarnaast gebruik ik zelf altijd een hogere temperatuur voor kalkoen, ergens tussen de 150 / 175 graden. Zorg dat je de binnenkant niet teveel 'stuffed', op deze manier krijg je minder airflow door je kalkoen wat de smaak juist weer niet ten goede komt.

Hoever moet je reizen met de kalkoen / hoeveel tijd zit tussen de bereiding en het serveren? Als je hem helemaal op temperatuur smoked en vervolgens in handdoeken wikkelt, verwacht ik dat hij makkelijk 4-6 uur warm blijft.

Laatste tip, wat voor wood chunks ga je gebruiken voor het smoken? Ik heb zelf appelhout gebruikt vanwege de wat zoetere smaak. Het recept wat ik heb gebruikt beide keren: https://thedomesticman.com/2013/10/01/perfect-smoked-turkey/.

Succes ermee, ik vond het zelf erg leuk om te doen :)
Thanks voor de tips en recept!
Denk dat ik dit op 31 december maar eens ga doen :)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Thanks Pimmerd.

Dan ga ik ook maar die max van 12 uur aanhouden voor de brine, heb je nog het idee dat dit echt wat toevoegt aan het eindresultaat? Is het vlees dan volledig op smaak, ook de dikke gedeeltes van de borst of heeft het die doelstelling niet?

Ik ga toevallig ook appelhout gebruiken maar denk toch dat ik een wat lagere temperatuur aanhoud, of is dit niet verstandig? De rest van je tips neem ik zeker mee!

Ik reis overigens maar een kwartiertje maar nog geen idee hoe laat. Denk dat ik het liefste al rond een uur of 3 daarheen ga om alle andere gerechten te bereiden. Vind het vooral lastig in te schatten hoe lang het allemaal gaat duren en hoe lang het duurt voor hij gaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmerd
Maverick! schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:44:
[...]

Thanks voor de tips en recept!
Denk dat ik dit op 31 december maar eens ga doen :)
Graag gedaan, ben benieuwd naar het resultaat! :)
Malt007 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:53:
Thanks Pimmerd.

Dan ga ik ook maar die max van 12 uur aanhouden voor de brine, heb je nog het idee dat dit echt wat toevoegt aan het eindresultaat? Is het vlees dan volledig op smaak, ook de dikke gedeeltes van de borst of heeft het die doelstelling niet?

Ik ga toevallig ook appelhout gebruiken maar denk toch dat ik een wat lagere temperatuur aanhoud, of is dit niet verstandig? De rest van je tips neem ik zeker mee!

Ik reis overigens maar een kwartiertje maar nog geen idee hoe laat. Denk dat ik het liefste al rond een uur of 3 daarheen ga om alle andere gerechten te bereiden. Vind het vooral lastig in te schatten hoe lang het allemaal gaat duren en hoe lang het duurt voor hij gaar is.
Er is veel discussie over het nut van het 'brinen' voordat je vlees gaat smoken en daarom is het ook een persoonlijke voorkeur. Mijn theorie/voorkeur is inderdaad dat de kruiden in het vlees trekken en dat daarom de gehele kalkoen op smaak is. Zorg er wel voor dat (maar dat is eigenlijk met elk vlees wat je op de BBQ legt) dat als je hem uit de brine haalt je hem op kamertemperatuur laat komen en hem goed droog maakt.

Lagere temperatuur kan overigens prima hoor, maar aangezien ik voor Thanksgiving een 20lbs turkey had, had ik niet zoveel tijd. ;) Ik heb een aantal recepten doorgenomen en forums gelezen, wat ik over het algemeen begrijp is dat het niet zoveel meerwaarde heeft om hem echt low-and-slow te maken. Zelf heb ik het nooit geprobeerd op lagere temperaturen.

Als je maar 15 minuten hoeft te reizen zou ik hem helemaal afmaken op de BGE, in handdoeken wikkelen. Zelfs als je daar rond een uur of 3 heen gaat blijft hij tot 7u wel warm. Ik zou hem wel het eerste half uur echt laten rusten op het aanrecht voordat je hem in handdoeken wikkelt zodat de buitenkant knapperig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Malt007 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:05:
[...]

De oven is groot genoeg, de bbq daarentegen... Ik zou hem het liefst ook afmaken op de bbq overigens maar ik ben ook betrokken bij de rest van de gerechten en vind het ook wat gezelliger om daar aanwezig te zijn gedurende de middag.

Volgens mij heeft het rooster een doorsnede van tegen de 50cm. Ik maak vaak pulled porc of brisket met stukken van een kg of 5 dus dat past normaal wel maar hoe het zit met een kalkoen is nog maar de vraag. Daarnaast moet ik nog een zo groot mogelijk bakblik vinden want de alom bekende ikea variant past net niet. Oh en ook nog een afsluitbare emmer waar die stomme vogel in past... Wat heb ik me op de hals gehaald :)
De lidl had een bakblik wat net past in die van mij, wellicht te koop in de lidl webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Met kerst wil ik een Surf & Turf maken. Waarschijnlijk Wagyu en kreeft. Nu heb ik een paar vraagjes:
  • Is Wagyu de moeite (kosten) waard? Of zijn er andere stukken vlees die vrijwel even lekker zijn en minder kosten?
  • Waar vlees bestellen? Of gewoon bij de eigen Keurslager?
  • Kreeft of krab? Wil sowieso iets levends in de pan knikkeren... Kreeft al eens gedaan en hoorde dat krab meer smaak heeft, dus dat lijkt me ook wel wat.
  • Hoe de kreeft/krab bereiden? Saus etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-10 09:31
Heb je al eens Wagyu gegeten?
Als het kan kies/maak ik altijd Wagyu.
Mensen verklaren me altijd voor gek. Je kunt het ze ook niet uitleggen... Tot ze het zelf eens proeven.

Voor de rest zou ik ook voor krab gaan. Inderdaad veel meer smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Nooit Wagyu (buiten een burger) gegeten, dus kan me er an sich weinig bij voorstellen. En die prijs is ook wel echt extreem; kan me moeilijk voorstellen dat dat te verantwoorden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik heb weleens een stukje Kobe beef op in Japan (lekker prijzig :o ) maar het was het voor mij waard.
In NL heb ik nooit Wagyu op, en ik ben ook bang dat het een beetje overpriced is en dat het niet allemaal even goed is. (maar dit is slechts een vermoeden, en ik kan dat niet bevestigen.)
Volgens mij als je een stukje no-name beef haalt bij een boer, maar er wel op let dat hij mooi gemarmerd is heb je voor een fractie van de prijs ook een perfecte beef voor een surf en turf.
Maar als geld geen rol speelt.....

En ik heb liever 50 gram heerlijk vlees, dan 100gram van minder goede kwaliteit.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
barrymossel schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:36:
En die prijs is ook wel echt extreem; kan me moeilijk voorstellen dat dat te verantwoorden is.
Dat is dus precies wat ik erboven zei ;)
Als je een goed stuk hebt is kauwen overbodig. En dan heb ik het nog niet eens over de smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

franssie

Save the albatross

barrymossel schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:41:
Met kerst wil ik een Surf & Turf maken. Waarschijnlijk Wagyu en kreeft. Nu heb ik een paar vraagjes:

[list]
• Is Wagyu de moeite (kosten) waard? Of zijn er andere stukken vlees die vrijwel even lekker zijn en minder kosten?
Waygu is een marketing term geworden. De vraag is zo gestegen dat het echte spul niet meer te krijgen is hier (net zoals een goede Zwitserse wijn, de productie is zo laag die komt hier niet op de markt en AH vraagt nu al meer per kilo voor een bavette dan voor ossenhaas). Ga op zoek naar een goede slager, bijvoorbeeld een van De Groene Weg
Groene weg in Bussum of De Ridder in Ouderkerk aan de Amstel zijn mijn adressen. Vraag rond. Een slager die een goede runderrollade kan maken die rose nog zacht is zodat je mes er doorheen valt bijna - dus snel gaan testen
• Kreeft of krab? Wil sowieso iets levends in de pan knikkeren... Kreeft al eens gedaan en hoorde dat krab meer smaak heeft, dus dat lijkt me ook wel wat.
[/list]
Kreeft is wel erg duur, en goede krab moeilijk te vinden (wel lekker crabcakes). Er is een alternatief. De Garnaal - als je niet bang bent voor wat antibiotica kan je in de groothandel soms 6/8 (per pond) garnalen kopen. Is dus wel kweek maar die zijn groter dan kreeftstaarten (je mist de scharen) en kosten relatief minder (nog steeds niet goedkoop).

Kreeft en iets van een rode steak/ribeye is natuurlijk wel de klassieke Surf 'n' Turf - crabcakes zouden dan vooraf kunnen met wat sla. Friet erbij en een lekker knoflook en een lekker salsa sausje erbij. Brood met wat boter en zout en lekker slopen, eigenlijk is het terrasvoedsel maar wel heerlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Natuurlijk.
Echt Wagyu (Japans) is cultureel erfgoed en mag daarom niet eens geëxporteerd worden.
Toch kun je ook hier wel goede Wagyu krijgen.
Dat proef je heus wel. Je ziet het zelfs al aan het vlees.

Ik weet niet waar je woont, maar ga eens naar Kobe (M'tricht) of Okura (A'dam) (twee plaatsen die me direct invallen).
Voor de fun of voor kennis/verrijking.

1 nadeel... Je bent daarna wel verpest voor het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

NeutraleTeun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 06:42:
Natuurlijk.
Echt Wagyu (Japans) is cultureel erfgoed en mag daarom niet eens geëxporteerd worden.
Wagyu is een koeienras. De meeste export naar Westerse landen van Wagyu beef komt uit Australie waar de meeste Wagyu volbloeds zijn.

Japans Wagyu beef mag gewoon geexporteerd worden. Hier (Hong Kong) vaak zat echte Kobe beef op (een van de populairste Wagyu stijlen) welke direct uit Japan komen. Ook vaak zat de Australische Wagyu en die is toch ook behoorlijk goed.

Amerika erkent de trademarks trouwens niet en vanuit Amerika worden er veel crossbreed (Wagyu - Angus mixen) beef verkocht als "Kobe beef" etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
franssie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:55:
[...]

Waygu is een marketing term geworden. De vraag is zo gestegen dat het echte spul niet meer te krijgen is hier (net zoals een goede Zwitserse wijn, de productie is zo laag die komt hier niet op de markt en AH vraagt nu al meer per kilo voor een bavette dan voor ossenhaas). Ga op zoek naar een goede slager, bijvoorbeeld een van De Groene Weg

[...]

Groene weg in Bussum of De Ridder in Ouderkerk aan de Amstel zijn mijn adressen. Vraag rond. Een slager die een goede runderrollade kan maken die rose nog zacht is zodat je mes er doorheen valt bijna - dus snel gaan testen

[...]

Kreeft is wel erg duur, en goede krab moeilijk te vinden (wel lekker crabcakes). Er is een alternatief. De Garnaal - als je niet bang bent voor wat antibiotica kan je in de groothandel soms 6/8 (per pond) garnalen kopen. Is dus wel kweek maar die zijn groter dan kreeftstaarten (je mist de scharen) en kosten relatief minder (nog steeds niet goedkoop).
Het is alleen voor mijn vrouw en mij, dus één kreeft is voldoende. Dan ben je voor relatief weinig geld klaar. Zo'n Wagyu is een stuk duurder, aangezien ik een vlees-mens ben en zelf minimaal 200+ gram wil.
Krab heeft momenteel de voorkeur (ook bij mijn vrouw). Kreeft heb ik al eens gedaan en daar waren we niet heel lyrisch over. Heb nu noordzeekrab op het oog; wordt levend bezorgd. Voor twee krabben van 800 gram (en 4 cocquilles en verzendkosten) ben je dan zo'n 37,50 euro kwijt (minimaal X bedrag bestellen). En dat vind ik wel te overzien. De tweede krab kan ik dan koken en er de dag erna iets mee doen.
Kreeft en iets van een rode steak/ribeye is natuurlijk wel de klassieke Surf 'n' Turf - crabcakes zouden dan vooraf kunnen met wat sla. Friet erbij en een lekker knoflook en een lekker salsa sausje erbij. Brood met wat boter en zout en lekker slopen, eigenlijk is het terrasvoedsel maar wel heerlijk.
Het gaat ook niet om het culinaire hoogstandje. Ik kook omdat ik vooral het koken leuk vind. En ik vond dit wel eens leuk om te maken. De Wagyu is omdat ik daar benieuwd naar ben, maar 100 euro voor wat vlees vind ik echt teveel. Dan haal ik liever meer voor een lagere prijs. :P
NeutraleTeun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 06:42:
Natuurlijk.
Toch kun je ook hier wel goede Wagyu krijgen.
Dat proef je heus wel. Je ziet het zelfs al aan het vlees.

Ik weet niet waar je woont, maar ga eens naar Kobe (M'tricht) of Okura (A'dam) (twee plaatsen die me direct invallen).
Voor de fun of voor kennis/verrijking.

1 nadeel... Je bent daarna wel verpest voor het leven.
Ik snap dat het schijnbaar heerlijk is en of het nu wel of niet direct uit Japan komt maakt geloof ik weinig uit. Heeft meer met die marbling score te maken toch?
Ben alleen benieuwd of er alternatieven zijn. Die misschien kwalitatief wat minder zijn, maar in ieder geval een stuk goedkoper. Ik heb weinig zin om voor 100 euro vlees te halen voor twee personen. Zelf ben ik nogal van het vlees en dan met name de kwantiteit :) heb heel snel dat ik het zonde vind dat het "zo weinig" was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Pimmerd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:36:
[...]

Graag gedaan, ben benieuwd naar het resultaat! :)

[...]
Vorig jaar een kalkoen in de oven bereid en dat beviel super.
Wat voor BGE heb jij? Ik heb een medium en vraag me af hoeveel kg vogel erin zou passen...
Bij Beef en Steak heb je er een van zo'n 6 kg, maar ben een beetje bang dat die niet gaat passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 15:26

racoon

mooowwww

Wat voor Olie en van welke winkel gebruiken jullie voor het koken van jullie dagelijkse maaltijd en vlees?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
bvsteyn schreef op maandag 5 december 2016 @ 07:21:
Van de week deze variant van de bekende boerenkoolstamppot gemaakt:

[afbeelding]

Eerst de boerenkoolstamppot gemaakt door het koken van aardappelen en de boerenkool in een blokje bouillon. Daarna gestampt en op smaak gebracht met mosterd en pezo. Door de stamppot ook nog uitgebakken spekjes geroerd.

In de tussentijd een bakblik bekleed met bladerdeeg en hierna de helft van de stamppot in het blik gedaan. Hierop een laag van plakjes rookworst en die laag weer afgedekt met stamppot. Daarna de bovenkant afgedicht met bladerdeeg en ingesmeerd met een mengsel van eigeel en melk.

Daarna 35 minuten op 200 graden in de oven. Lekker maaltje!! :9~
Ziet er lekker uit. Als Vlaming al regelmatig wel eens het woord boerenkool gezien maar daar blijft het dan ook bij ;) Dit is namelijk relatief onbekend bij ons. Ik ga toch eens zoeken waar het te krijgen is, de AH ongetwijfeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
racoon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:17:
Wat voor Olie en van welke winkel gebruiken jullie voor het koken van jullie dagelijkse maaltijd en vlees?
Olijfolie van de Jumbo ("original" geloof ik). En voor sommige stukjes vlees vloeibaar "bakken & braden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik gebruik altijd rijstolie, zit geen smaak aan en heeft een erg hoog rookpunt. Stukje gezonder o.a. daardoor. Bij de Jumbo ook te koop in frituurverpakking en dan prima betaalbaar i.t.t. de kleine flesjes.

Olijfolie extra vierge is niet echt geschikt om te verhitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 21:00

Typhone

Who Dares Wins

Gisteren zelfgemaakte kip Palava gemaakt. Dat was aardig goed gelukte verrassing!
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15285033_1190528547692928_905464863953695839_n.jpg?oh=26e7ea7070aac6a1371542f67098e64d&oe=58C35C04

Inmiddels ook in het bezit van een 23cm Kai Tim Mälzer koksmes inclusief een 20cm vleesmes. Aardig aan de prijs maar het verschil met de huidige messen was huge te noemen. Andere messen (27cm koksmes en een 20cm koksmes) binnenkort eens opsturen om ze professioneel te laten slijpen.

@racoon

In de regel altijd normale olijfolie van Olitalia (haal ik bij de Sligro meestal).
Voor wokken en dergelijke altijd rijstolie.

[ Voor 11% gewijzigd door Typhone op 07-12-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Ik gebruik Betis bakolijfolie die ik in blikken bestel via foodelicious:

https://www.foodelicious.nl/betis-bakolijfolie

Bestel meestal de 'aanbieding' van 3 blikken voor 23 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
franssie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:55:
[...]
Jammer dat je zegt dat het terrasvoedsel is, volgens mij is het namelijk daar niet ontstaan, dat zegt meer over waar wij het eten.

Ik heb laatst op de albert cuyp kreeften gehaald, deze waren niet extreem duur maar best lekker(weet de exacte prijs niet meer). Maar over het algemeen is kreeft inderdaad overpriced. Ik zou ook voor garanalen gaan omdat die vaak net zo lekker kunnen zijn.
barrymossel schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:05:
[...]

Ik snap dat het schijnbaar heerlijk is en of het nu wel of niet direct uit Japan komt maakt geloof ik weinig uit. Heeft meer met die marbling score te maken toch?
Ben alleen benieuwd of er alternatieven zijn. Die misschien kwalitatief wat minder zijn, maar in ieder geval een stuk goedkoper. Ik heb weinig zin om voor 100 euro vlees te halen voor twee personen. Zelf ben ik nogal van het vlees en dan met name de kwantiteit :) heb heel snel dat ik het zonde vind dat het "zo weinig" was...
Zoals Kenzi al aangaf, Wagyu is een koeienras en heeft niks te maken met waar het vandaan komt. Ik denk dat de meeste mensen hier in de war zijn met Kobe beef(al zal dat tegenwoordig ook niet meer zijn wat het geweest is). Er zijn een aantal beef soorten die alleen in Japan gefokt mogen worden met bepaalde regels. Daarvan wordt het lekkerste beef met de hoogste marble score binnen Japan gehouden en wordt nooit geexporteerd.

Ik heb 1 keer de echte Kobe beef uit Japan mogen eten, dat was een stukje van 75 gram. Normaal ben ik ook van grote hoeveelheden maar dit stukje was het meer dan waard. Het vlees is namelijk erg machtig. De enige manier om erachter te komen of je het wel of niet 'zonde' vindt is om het gewoon te proberen.

[ Voor 58% gewijzigd door assn op 07-12-2016 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
barrymossel schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:41:
Zoveel mensen, zoveel meningen...

Regel ergens een Hanos pas en ga daar een verse kreeft uitzoeken. Ze hebben verschillende aquaria waarin de kreeften diverse groottes hebben. Zoek uit wat je denkt te eten. Je krijgt je kreeft mee in een tempex box. Thuis koud wegzetten, dan wordt de kreeft rustig (koudbloedig). Vervolgens pak je je scherpste koksmes, zet dat op het kruisje op z'n achterhoofd (erg fijn dat die beesten door de natuur al gemarkeerd worden :+ ), en drukt je mes in één beweging door de kop. Dan is ie binnen een seconde om. Ook even de andere kant doorsnijden zodat je twee helften hebt, en de scharen eraf. Darm eruit, PeZo en evt. wat korianderboter en dan op de grill. Eerst de vleeskant 2 a 3 min, en daarna nog even op de schaalkant. Niet te lang, het glazige moet er net af zijn. Héérlijk! (en natuurlijk de schalen na het oppeuzelen bewaren, daar maak je de heerlijkste bouillon van).

Wat vlees betreft is Wagyu echt anders en zeker ook de moeite. Ik begrijp dat je geen honderden euro's wilt uitgeven, dan kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld een stukje voor de smaak te nemen. Momenteel bij Beef en Steak is de entrecote in de aanbieding, 250 gram voor 33 euro. Kies daarnaast een mooi stukje dry aged rund of bijvoorbeeld een heerlijk smaakvol stuk longhaas en je hebt een geweldig bordje eten.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 15:27

Lagune

Its time for warp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
coelho schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:31:
[...]

Zoveel mensen, zoveel meningen...

Regel ergens een Hanos pas en ga daar een verse kreeft uitzoeken. Ze hebben verschillende aquaria waarin de kreeften diverse groottes hebben. Zoek uit wat je denkt te eten. Je krijgt je kreeft mee in een tempex box. Thuis koud wegzetten, dan wordt de kreeft rustig (koudbloedig). Vervolgens pak je je scherpste koksmes, zet dat op het kruisje op z'n achterhoofd (erg fijn dat die beesten door de natuur al gemarkeerd worden :+ ), en drukt je mes in één beweging door de kop. Dan is ie binnen een seconde om. Ook even de andere kant doorsnijden zodat je twee helften hebt, en de scharen eraf. Darm eruit, PeZo en evt. wat korianderboter en dan op de grill. Eerst de vleeskant 2 a 3 min, en daarna nog even op de schaalkant. Niet te lang, het glazige moet er net af zijn. Héérlijk! (en natuurlijk de schalen na het oppeuzelen bewaren, daar maak je de heerlijkste bouillon van).

Wat vlees betreft is Wagyu echt anders en zeker ook de moeite. Ik begrijp dat je geen honderden euro's wilt uitgeven, dan kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld een stukje voor de smaak te nemen. Momenteel bij Beef en Steak is de entrecote in de aanbieding, 250 gram voor 33 euro. Kies daarnaast een mooi stukje dry aged rund of bijvoorbeeld een heerlijk smaakvol stuk longhaas en je hebt een geweldig bordje eten.
En als je het krijgen kan: Oosterscheldekreeft. Wel iets duurder maar een stuk goedkoper dan Wagyu en errug lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-10 08:15
Afgelopen week een half Texels lammetje gekregen.
Gister een lamsboutje in de oven gedaan. Het blijft lastig in te schatten wanneer ze goed zijn.
Uiteindelijk kwam de bout er mooi rose uit. Al had ik hem er iets eerder uit kunnen halen.
Ingewreven met knoflook, mosterd en shoarma kruiden.
Maar de smaak van het vlees.....heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dit artikel komt uit 2010.
Ongeveer de tijd dat ik ben begonnen met Wagyu. Zou best kunnen dat dat nu veranderd/opgeheven is.
Maar hier was mijn eerdere reactie dus op gebaseerd.
Wagyu is afkomstig uit Japan en met name beroemd in de streek rond de stad Kobe. Daar heeft men het ‘Kobe Beef’ ontwikkeld. Het rundsoort is ontstaan op het Japanse eiland en geisoleerd doorontwikkeld en daarom is Wagyu een uniek rund. Wagyurunderen zijn cultureel erfgoed en mogen niet worden geexporteerd.
Realizing the value of their unique product, the Japanese Government banned the export of Wagyu and declared them a national living treasure.

[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 07-12-2016 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
NeutraleTeun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:22:
Dit artikel komt uit 2010.
Ongeveer de tijd dat ik ben begonnen met Wagyu. Zou best kunnen dat dat nu veranderd/opgeheven is.
Maar hier was mijn eerdere reactie dus op gebaseerd.

[...]

[...]
Ik dacht dat het met marmering te maken had. Dat de 'lage' categorieën wel geëxporteerd mochten worden maar dat de best gemarmerde dieren in Japan moesten blijven.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zie hier mensen het over pezo hebben, wat is dat? :) Gewoon peper-en-zout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Boudewijn schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:34:
Ik zie hier mensen het over pezo hebben, wat is dat? :) Gewoon peper-en-zout?
Peper en zout inderdaad. Afkorting voor recepten of zelfs een fysiek product (peper & zout samen ooit gekocht in Venetië).

[ Voor 22% gewijzigd door Typhone op 07-12-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmerd
Maverick! schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:15:
[...]

Vorig jaar een kalkoen in de oven bereid en dat beviel super.
Wat voor BGE heb jij? Ik heb een medium en vraag me af hoeveel kg vogel erin zou passen...
Bij Beef en Steak heb je er een van zo'n 6 kg, maar ben een beetje bang dat die niet gaat passen :)
Ik heb zelf de BGE Large. Volgens de BGE website kan de BGE medium tot een 18lbs (8kg) kalkoen dus het zou moeten lukken: http://biggreenegg.com/recipes/the-perfect-roasted-turkey/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Pimmerd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:59:
[...]

Ik heb zelf de BGE Large. Volgens de BGE website kan de BGE medium tot een 18lbs (8kg) kalkoen dus het zou moeten lukken: http://biggreenegg.com/recipes/the-perfect-roasted-turkey/
Cool, thanks!
Ik twijfel nog tussen de kalkoen in de BGE of sous-vide lamsrack voor de 31e, maar ik ga hem zeker eens maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvsteyn
Gisteren heerlijke pompoen-lasagne gemaakt naar een recept van Jamie:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1onbdj.jpg

De flespompoen inclusief schil in plakken gesneden, bestrooid met pezo en komijnzaad en een beetje olijfolie. Daarna heeft deze 50 minuten in de oven gestaan op 180 graden.

De saus is simpel maar wel ontzettend smakelijk: 2 blikken Mutti tomaten, balsamico azijn, knoflook, ui en een gesneden pepertje en dat alles bij elkaar 20 minuutjes laten sudderen.

Tussen de lagen heb ik nog versie spinazie verwerkt, Parmezaanse kaas en als extra stukjes kippendij.

De pasta heb ik uiteraard zelfgemaakt! Blij het een leuk werkje vinden om zelf pasta (in dit geval lekker makkelijk; pastavellen) te maken.

De toplaag bestaat uit een mengsel van hüttenkäse, melk en pezo. Daarna nog een beetje Parmezaanse kaas erop en voor drie kwartier de oven in op 180 graden.

Man man..wat was dit ongelooflijk lekker!! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

bvsteyn schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:27:
Gisteren heerlijke pompoen-lasagne gemaakt naar een recept van Jamie:

[afbeelding]

De flespompoen inclusief schil in plakken gesneden, bestrooid met pezo en komijnzaad en een beetje olijfolie. Daarna heeft deze 50 minuten in de oven gestaan op 180 graden.

De saus is simpel maar wel ontzettend smakelijk: 2 blikken Mutti tomaten, balsamico azijn, knoflook, ui en een gesneden pepertje en dat alles bij elkaar 20 minuutjes laten sudderen.

Tussen de lagen heb ik nog versie spinazie verwerkt, Parmezaanse kaas en als extra stukjes kippendij.

De pasta heb ik uiteraard zelfgemaakt! Blij het een leuk werkje vinden om zelf pasta (in dit geval lekker makkelijk; pastavellen) te maken.

De toplaag bestaat uit een mengsel van hüttenkäse, melk en pezo. Daarna nog een beetje Parmezaanse kaas erop en voor drie kwartier de oven in op 180 graden.

Man man..wat was dit ongelooflijk lekker!! :9~
Is mis de pompoen in je verhaal, gaat dat door de saus? in plakken, of puree?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bvsteyn schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:27:
Werkt ook veel beter dan droge vellen uit de supermarkt, je kan de verse vellen die je zelf maakt uitrekken zodat het altijd goed past. Verse vellen van de supermarkt zijn echt een stuk minder flexibel.

Ik ga denk ik dit weekeinde ook weer lasagne maken of iets anders met de pasta machine :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Typhone schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:49:
Gisteren zelfgemaakte kip Palava gemaakt. Dat was aardig goed gelukte verrassing!
[afbeelding]

Inmiddels ook in het bezit van een 23cm Kai Tim Mälzer koksmes inclusief een 20cm vleesmes. Aardig aan de prijs maar het verschil met de huidige messen was huge te noemen. Andere messen (27cm koksmes en een 20cm koksmes) binnenkort eens opsturen om ze professioneel te laten slijpen.

@racoon

In de regel altijd normale olijfolie van Olitalia (haal ik bij de Sligro meestal).
Voor wokken en dergelijke altijd rijstolie.
Dat ziet er lekker uit!

Recept zo fijn zijn :)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

demichel schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:24:
[...]

Dat ziet er lekker uit!

Recept zo fijn zijn :)
Eerlijk is eerlijk -> recept komt hier vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Laatst online: 06-10 09:38
barrymossel schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:36:
Nooit Wagyu (buiten een burger) gegeten, dus kan me er an sich weinig bij voorstellen. En die prijs is ook wel echt extreem; kan me moeilijk voorstellen dat dat te verantwoorden is.
Echt Wagyu is wel een beleving, de structuur is zo anders, dat het mondgevoel echt uniek is. En omdat het zo kostbaar is, wordt er vaak ook wel wat meer aandacht aan gegeven dan bij een standaard biefstukje.

Maar het is net als met wijn, boven een X bedrag wat nodig is voor een goed product, wordt de rest bepaald door schaarste en marketing. Door dat laatste is de kiloprijs van Wagyu zeker het dubbele van wat het realistisch gezien zou zijn, en wordt er links en rechts geprobeerd om er meer van te produceren, omdat het door de grote vraag zo lucratief is. Parallel met wijn is met de Italiaanse Brunello, die hele gemeente is volgeplant met wijnranken om maar zoveel mogelijk flessen te kunnen produceren, en dus ook op stukken land waar je niet echt deftige wijn van kan maken. Gevolg is een heel groot deel matige wijnen, die bijvoorbeeld met veel tamtam opduiken bij clubs als wijnvoordeel.

Met vlees is het net zo, van alle premium soorten zoals Wagyu (Amerikaans/Japans) of Black Angus (Argentijns/Amerikaans/Schots) zijn er zoveel fabrikanten dat een goede zoeken erg lastig is. Je zien bij de betere restaurants dat de vleeskaart begint te lijken op de wijnkaart, dus niet alleen wordt het type genoemd, maar zelfs de fokker waar het vlees vandaan komt.

Persoonlijk haal ik vlees bij een biologische slager van de groene weg, en bewaren we Wagyu etc voor een incidentele keer in een restaurant.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Laatst online: 06-10 09:38
Overigens is het met dry-aged vlees hetzelfde, dat is zo'n hype geworden, dat overal kastjes staan met hompen vlees er in, maar meestal zónder afvoer. Dat laatste is wat apart, omdat tijdens het dry-age proces ook zo'n 20% vocht uit het vlees dient te verdampen om die typische geconcentreerde/nootachtige smaak te krijgen.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Pinin schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:41:
[...]

Is mis de pompoen in je verhaal, gaat dat door de saus? in plakken, of puree?
De pompoen wordt in plakken tussen de lagen in verwerkt, puree zou ook kunnen maar de pompoen uit de oven is inclusief schil heerlijk zacht en smaakt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
bvsteyn schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:07:
[...]

De pompoen wordt in plakken tussen de lagen in verwerkt, puree zou ook kunnen maar de pompoen uit de oven is inclusief schil heerlijk zacht en smaakt top!
Ziet er geweldig uit!
Recept van je overgenomen inclusief een grote TODO erachter :)

Heb je ook een goed recept voor pasta deeg?
Mijn pasta machine ligt alweer jaren ongebruikt in de kelder en wil hem wel weer eens gaan gebruiken. Heb nog nooit echt 'the hang of it' gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
uncle_sjohie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:30:
[...]

Echt Wagyu is wel een beleving, de structuur is zo anders, dat het mondgevoel echt uniek is. En omdat het zo kostbaar is, wordt er vaak ook wel wat meer aandacht aan gegeven dan bij een standaard biefstukje.

Maar het is net als met wijn, boven een X bedrag wat nodig is voor een goed product, wordt de rest bepaald door schaarste en marketing. Door dat laatste is de kiloprijs van Wagyu zeker het dubbele van wat het realistisch gezien zou zijn, en wordt er links en rechts geprobeerd om er meer van te produceren, omdat het door de grote vraag zo lucratief is. Parallel met wijn is met de Italiaanse Brunello, die hele gemeente is volgeplant met wijnranken om maar zoveel mogelijk flessen te kunnen produceren, en dus ook op stukken land waar je niet echt deftige wijn van kan maken. Gevolg is een heel groot deel matige wijnen, die bijvoorbeeld met veel tamtam opduiken bij clubs als wijnvoordeel.

Met vlees is het net zo, van alle premium soorten zoals Wagyu (Amerikaans/Japans) of Black Angus (Argentijns/Amerikaans/Schots) zijn er zoveel fabrikanten dat een goede zoeken erg lastig is. Je zien bij de betere restaurants dat de vleeskaart begint te lijken op de wijnkaart, dus niet alleen wordt het type genoemd, maar zelfs de fokker waar het vlees vandaan komt.

Persoonlijk haal ik vlees bij een biologische slager van de groene weg, en bewaren we Wagyu etc voor een incidentele keer in een restaurant.
Het vermoeden van overpriced zijn door de hype was ook de reden van mijn vraag. Ik geloof best dat Wagyu redelijk uniek is, een beleving en wat nog meer. Maar het is ook redelijk gehypet. Dus vermoedelijk overpriced. Wij hebben het niet krap, maar 100+ euro uitgeven voor een stukje vlees voor twee personen en dat ik zelf ook nog eens kan verpesten tijdens de bereiding vind ik wat gortig. Zeker als daar nog kreeft/krab bij komt.
Daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een (ruim) bovengemiddeld stukje koe die niet dusdanig overpriced is als de Wagyu.

Een ander optie is inderdaad zoals iemand eerder opperde: relatief klein stukje Wagyu + groter stukje andere steak.

Zojuist een beenham en twee mooie stukje kogelbiefstuk van de slager gevacumeerd (ging prima met die goedkope vacumeermachine van de Lidl) met wat knoflook en verse kruiden. Vanavond de Anova eens testen. Ben echt heel benieuwd of het me gaat bevallen :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Maverick! schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:16:
[...]

Ziet er geweldig uit!
Recept van je overgenomen inclusief een grote TODO erachter :)

Heb je ook een goed recept voor pasta deeg?
Mijn pasta machine ligt alweer jaren ongebruikt in de kelder en wil hem wel weer eens gaan gebruiken. Heb nog nooit echt 'the hang of it' gehad.
Leuk!

Mijn pastarecept voor deze lasagne is zo basic als het maar zijn kan:

300 gram semola (heb die van Cecco bij de Jumbo vandaan)
3 eieren in een kuiltje
2 theelepels olijfolie (vraag me af of die echt nodig zijn overigens)

Daarvan kneed ik een deeg en dat laat ik minimaal een halfuur in folie in de koelkast rusten. Daarna snijd ik er plakken vanaf die ik dan door de machine heen haal.

Simpeler kan niet denk ik.. ;)

Mocht iemand een ander recept hebben wat aan te raden is dan hoor ik dat ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
bvsteyn schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:56:
[...]

Leuk!

3 eieren in een kuiltje

Daarvan kneed ik een deeg en dat laat ik minimaal een halfuur in folie in de koelkast rusten. Daarna snijd ik er plakken vanaf die ik dan door de machine heen haal.

Mocht iemand een ander recept hebben wat aan te raden is dan hoor ik dat ook graag!
Nice, ga ik dat precies zo overnemen van je, thanks!

Enne gefeliciteerd he :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Hebben een tijd kokosolie gebruikt, maar zijn we inmiddels vanaf gestapt sinds we Liquido d'Oro hebben ontdekt. Zo'n gratis proefsetje aangevraagd ooit en nu hebben we standaard de koken/bakken/grillen en de salade/dressing-olie in huis. Als je het wilt proberen is zo'n proefsetje met 6 smaakjes een aanrader: waarschuw je wel dat je ook hier erg verwend door raakt. Niet 'goedkoop' maar je verstookt ook weer geen liters per kookbeurt..

Overigens kan ik pasta maken door courgette door een spirelli te halen echt aanraden. Sinds wij low-carb eten het toch eens uitgeprobeerd en het smaakt dikke prima :) Voor de saus is kipgehakt ook een aanrader: een keer wat anders en erg lekker.

[ Voor 15% gewijzigd door 2Dutch op 08-12-2016 12:31 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Maverick! schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:18:
[...]

Nice, ga ik dat precies zo overnemen van je, thanks!

Enne gefeliciteerd he :)F
Graag gedaan!

En bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:16
bvsteyn schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:56:
[...]

Leuk!

3 eieren in een kuiltje

Moeten de vellen voorgekookt worden of kunnen ze direct gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
2Dutch schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:29:
[...]

Hebben een tijd kokosolie gebruikt, maar zijn we inmiddels vanaf gestapt sinds we Liquido d'Oro hebben ontdekt. Zo'n gratis proefsetje aangevraagd ooit en nu hebben we standaard de koken/bakken/grillen en de salade/dressing-olie in huis. Als je het wilt proberen is zo'n proefsetje met 6 smaakjes een aanrader: waarschuw je wel dat je ook hier erg verwend door raakt. Niet 'goedkoop' maar je verstookt ook weer geen liters per kookbeurt..

Overigens kan ik pasta maken door courgette door een spirelli te halen echt aanraden. Sinds wij low-carb eten het toch eens uitgeprobeerd en het smaakt dikke prima :) Voor de saus is kipgehakt ook een aanrader: een keer wat anders en erg lekker.
Goede tip!
Sta altijd lang voor het rek met olie bij de Jumbo me afvragend welke nu goed zou zijn.
Deze meteen maar eens besteld. 1L voor koken en bakken en 500 ML voor koud gebruik.
Heb ik tenminste ook iets onder de kerstboom :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Maverick! schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:52:
Goede tip!
Sta altijd lang voor het rek met olie bij de Jumbo me afvragend welke nu goed zou zijn.
Deze meteen maar eens besteld. 1L voor koken en bakken en 500 ML voor koud gebruik.
Staat wel chique ja ;) Laat even weten hoe ie bevalt: tot nu toe is iedereen die em bij ons geproefd heeft onder de indruk, we bestellen al wat extra flessen meer per keer op verzoek zeg maar :+

Kan daar sowieso wel van genieten: doodsimpel hapje van goed vers brood, goede olie en wat zout erop. Hoeft niet gecompliceerd te zijn om goed te smaken :9

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Maverick! schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:52:
[...]

Goede tip!
Die Liquido ga ik ook maar eens uitproberen!
Dit heb ik eerder al gepost, maar dat is wat mij betreft ook een aanrader:
Ik gebruik Betis bakolijfolie die ik in blikken bestel via foodelicious:

https://www.foodelicious.nl/betis-bakolijfolie

Bestel meestal de 'aanbieding' van 3 blikken voor 23 euro.
nielsgaastra schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:51:
[...]

Moeten de vellen voorgekookt worden of kunnen ze direct gebruikt worden?
Ik heb ze ongekookt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:52:
[...]
Zojuist een beenham en twee mooie stukje kogelbiefstuk van de slager gevacumeerd (ging prima met die goedkope vacumeermachine van de Lidl) met wat knoflook en verse kruiden. Vanavond de Anova eens testen. Ben echt heel benieuwd of het me gaat bevallen :D :D
Even mezelf quoten...

Experimenteren is niet erg, maar liever nog de eerste keer gewoon perfect. En aangezien ik overal weer wat anders lees:
  • Hoe lang en op welke temperatuur doen jullie een kogelbiefstuk van zo'n 3 cm dik in de Anova voor medium rare? Zie net zelfs dat mensen 50 graden doen en dat lijkt me erg laag (stuk lager dan de 54 graden ik ook zie (en zelfs hoger)).
  • Iemand ervaring met beenham sous vide? Ik zat te denken aan 60 graden en 8 uur. Is een beenhammetje van 550 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 20:56
Typhone schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:49:
Ziet er goed uit! :D Heb je daar een recept van?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
2Dutch schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:29:
[...]

Om in te bakken vind ik olijfolie zonde. Meeste smaak gaat er toch af. Bovendien moet je dan eigenlijk gefilterde olijfolie gebruiken. Meestal gebruik ik arachideolie, vrij weinig smaak en kun je goed verhitten, en soms rijstkiemolie als ik zo min mogelijk oliesmaak wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

GermanPivo schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:43:
[...]

Ziet er goed uit! :D Heb je daar een recept van?
Zie ietsjes hoger in dit topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
barrymossel schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:17:
[...]

Even mezelf quoten...

Experimenteren is niet erg, maar liever nog de eerste keer gewoon perfect. En aangezien ik overal weer wat anders lees:
  • Hoe lang en op welke temperatuur doen jullie een kogelbiefstuk van zo'n 3 cm dik in de Anova voor medium rare? Zie net zelfs dat mensen 50 graden doen en dat lijkt me erg laag (stuk lager dan de 54 graden ik ook zie (en zelfs hoger)).
  • Iemand ervaring met beenham sous vide? Ik zat te denken aan 60 graden en 8 uur. Is een beenhammetje van 550 gram.
Meestal kun je gewoon de standaard tabelletjes volgen. 54,5 graad is de temperatuur die je minimaal zou moeten bereiken ivm voedselveiligheid. Als je weet wat je doet en verse producten hebt kun je daaronder zitten. Voor biefstuk vind ik dat zelf niet nodig, vis kan wel een wereld van verschil maken. Veel hoger en de eiwitten gaan denatureren waardoor het vlees droog wordt. Overigens is het zo dat de kwaliteit van je vlees ook een rol speelt in de gaartijd. Een mooie kwaliteit mals vlees hoeft alleen verwarmd te worden tot een graad of 54, taaier vlees moet je langduriger tussen 55 en 60 graden verhitten (kan 6 tot wel 48 uur zijn) om het taaie collageen af te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

bszz schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:58:
Om in te bakken vind ik olijfolie zonde. Meeste smaak gaat er toch af. Bovendien moet je dan eigenlijk gefilterde olijfolie gebruiken. Meestal gebruik ik arachideolie, vrij weinig smaak en kun je goed verhitten, en soms rijstkiemolie als ik zo min mogelijk oliesmaak wil.
Arachideolie is ook een goeie idd, hebben we ook een tijdje gehad. Verder zelf vooral lekker experimenteren met wat je fijn/lekker vind en je portemonnee toelaat. Zo hebben we ook roomboter in huis tegenwoordig. Het is goedkoop, heerlijk voor een stukje vlees/eitje op z'n tijd en op een vers, warm broodje :9 Zolang je niet elke maaltijd van een dosis roomboter voorziet is er niks aan de hand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 20:56
barrymossel schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:17:
[...]

Even mezelf quoten...

Biefstukje van die dikte doe ik ongeveer 45 min op 54 graden voor medium rare.
Ik denk dat 8 uur wel lang is voor een beenhammetje van 550 gram, maar sowieso niet te lang. Dus denk dat je wel goed gaat ;)

In het begin heb ik dit overzicht van ChefSteps vaak gebruikt.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1 ... 10 ... 115 Laatste