mutsje schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:49:
[...]
Vooral die wieltjesslijper niet gebruiken, rag je mes dan over de wetstenen heen. Ik zelf heb een waterslijper electrisch en wet ze dan na op een wetsteen met olie. Hierna gaan ze nog langs de polijstborstel. Voor het compleet slijpen op een waterwetsteen zie [video] dit wil ik dus ook nog eens lerenen dan wel me vingers heel houden.
...
Bokkie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:00:
[...]
Hiro Terada is een fucking baasLeuk channel btw, volg hem al een tijdje.
Wetstone slijpen moet je gewoon oefenen eleren.
Koop gewoon bij de blokker een goedkoop koksmes en oefen daar naar hartelust op
Dat ga ik denk ik maar doen, ik heb ook nog een lang niet meer geslepen mes van Sabatier dat het wel zou verdienen en waarmee experimentern ook wel redelijk te verantwoorden is.Malt007 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:12:
Eerst oefenen met een goedkoop mes inderdaad!
Ik zou je mes naar een professionele slijper brengen (dus niet bij zo'n schoenmaker die wat bij probeert te verdienen). Heb even gezocht maar dit meest heeft zelfs een hardheid van 66, dat is erg hoog en heeft wellicht een aparte manier van slijpen nodig. Dit soort hardheden worden over het algemeen alleen gebruikt door Japanse fabrikanten en die hanteren ook vaak een wat andere snijvlak dus niet klakkeloos een filmpje op youtube imiteren.
Als je veel last hebt van bramen gebruik je je mes wellicht verkeerd. Door de hoge hardheid kan deze extreem scherp geslepen worden maar daar zit ook een keerzijde aan. Als je iets hards raakt met je mes krijg je snel bramen dus geen bevroren producten of groente waar nog zand in zit (prei...). Ook zijn ze erg gevoelig voor valschade. Zo viel mijn Santoku van de rand van de wasbak in de wasbak (20cm?) en toen lag te punt er al af.
Naar een messenslijper kan ik de boel ook brengen inderdaad, maar ik heb dergelijke dingen graag ook zelf in de aanbieding. Het mes is overigens verder van huis uit min of meer Europees geslepen, tweezijdig, wel met een iets scherpere hoek schat ik. Het grootste probleem is de grote hardheid (wat volgens mij ook de hogere brosheid en gevoeligheid voor micro-kartels verklaart. (bij verder ook niet heel belastend gebruik, bevroren dingen, zanderige dingen etc zou ik er niet mee durven snijden)assn schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:58:
Vaak kan je bij de slager je messen afgeven. Ik had een mooie Wusthof set laten slijpen daar, kostte wel wat(weet niet meer precies) maar die waren echt goed geslepen. Ik weet alleen niet of zij ook japanse messen goed kunnen slijpen..
Zal even kijken of de stenen die ik heb geschik zijn, en anders maar wat nieuws kopen.