Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

In de kaasfondue dopen wij daarnaast graag paprika, brocolli / bloemkool (soms stoom ik het even voor), druiven, appel en ananas.
Nee, maar die staat wel op pagina 1 van mijn eigen kookboek :D

Het recept, ik neem het even letterlijk over en ik zie nu pas dat de sla ook nog in de oven moet, ik weet het niet, maar als iemand het wil proberen :P

Je gaat creatief koken! Veel plezier en drink niet teveel van het bier.
Het is de bedoeling dat je pakketjes gaat maken. Slabladeren zijn het omhulsel.

Vulling:
- ui fijnmaken, kerriepoeder erover en bakken
- doperwten uit blik uitleggen en prakken
- witte rijst koken
- gehakt rul bakken
- bier in pan heet maken (een bodempje vol)
- ijsbergsla bladeren zo groot mogelijk in de pan doen, deksel erop en laten stomen tot ze zacht zijn. Eruit voordat ze bruin worden.

pakketjes maken:
- prak de ui, doperwten en rijst door elkaar
- leg een blad sla op de plank en doe de vulling erin en maak er een pakketje van
- restant sla bladeren op de bodem van een ovenschaal leggen
- pakketjes erop in de ovenschaal
- stroom wat tijm, zout en peper erover
- schaal afdekken met aluminumfollie
- 20 minuten op 180 graden in de oven

opmaak:
- wat tijm, olie en peper op het bord voor de sier
- leg warme rode kool in het midden op het bord
- leg er 2 sla pakketjes op

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 22-10-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:13
Fruit lijkt me ook wel een "aparte" combi. Er schijnen overigens best veel smaken goed met kaas te kunnen. Ik las net nog iets over chocola met kaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor een weeshuis zuurvlees in de maak:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/25twx1w.jpg

Afzuiger niet aangehad, hele huis stinkt nu naar azijn.... moge het het waard zijn :P

Wat nog meer op de planning staat voor vanmiddag:

http://www.smulweb.nl/recepten/126611/Lasagna
Aardappeltjes uit de oven
Groente bereiden voor het avondeten
3 liter pompoensoep met rode pepers
Andijvietaart

Misschien iets teveel, even zien hoe het gaat vanmiddag. Eerst de afwas in de machine gooien voor ronde 2.
barrymossel schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 10:51:Ik las net nog iets over chocola met kaas :)
Ik ken wel kip met chocolade en kaas, maar dit niet. Apart, ik lust alles wel met kaas trouwens, dus een goede graadmeter ben ik niet. Je kan mij wakker maken voor een stuk kaas.

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 22-10-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 11:30
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:27:
zo, vanavond zuurvlees in de marinade zetten en dan zaterdag maken. Heb geen 3 dagen omdat ik zaterdagochtend al ga koken, maar ik denk dat het ook prima gaat smaken. Heb het recept van Maverick gepakt.

En vanavond een pomelo eten, kwam hem tegen bij de Lidl, geen idee wat het precies is, maar ik ga het gewoon proberen.

Edit: zo, 2.5 kilo zuurvlees in de azijn gezet en zaterdag verder ermee. Volgens mij heb ik wel wat veel als ik het zo bekijk :o :9
Ben benieuwd hoe die bij jou eruit komt. Heb net het vlees opstaan in de saus. Om het vlees bruin te krijgen heb ik het wel in porties moeten bakken, geprobeerd zoveel mogelijk vocht met smaak apart te zetten. Ik heb ook een stuk minder uien erin gedaan, 8 uien op 2 kilo vlees leek alsof ik uiensoep ipv zuurvlees ging maken. Ik heb ook nadat de uien en knoflook erbij gingen een bruin flesje leffe erin gedaan. Daarna de marinade. Ben benieuwd hoe het zal smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb er 6 grote uien in (2 witte, 2 rode en 2 gele). Was wel wat veel, maar nu het erin zit ziet het er wel ok uit. Het ruikt nu wel lekker en goed naar wat ik gehoopt had.

Heb het vlees wel in 8 porties moeten bakken, kwam een berg vocht uit dat ik steeds over de uien heb gegooid.

Ik heb alleen geen knoflook erin gedaan en ook geen bier. Bier had ik opgedronken en knoflook heb ik niet aan gedacht, maar dat maak ik wel goed met mijn spaghetti knoflooksaus die ik morgen ga maken.

Rond 18:00 is het klaar hier, dan volgt bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
assn schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:07:
[...]

Ik heb ook een stuk minder uien erin gedaan, 8 uien op 2 kilo vlees leek alsof ik uiensoep ipv zuurvlees ging maken.
Dat gevoel heb ik ook telkens bij hachee, maar uiteindelijk slinkt het aanzienlijk.

Wij zijn trouwens de laatste tijd nogal fan van een simpele ovenschotel:
  • Aardappelen
  • Knoflook
  • Vlees/kip/zalm
  • Groenten (wortelen, sperziebonen, asperges of whatever)
  • Feta
  • Mozzarella
  • Panchetta
  • Rode ui
  • Olijfolie
Alles er op z'n eigen tijd erbij (totaal iets van 40-45 min op 220-250 graden). Echt een smaakexplosie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n4pwDgSuclUonrmg0VM8GjFe/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MomUUXnSEMLeF4o7mhfK7MoO/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nWs3QsPWiT1YpbzZaKn8AcVz/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door barrymossel op 22-10-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Zuurvlees

Ligt nu lekker te pruttelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik had mijn laurierblaadjes er al uitgehaald, maar ze waren toch al niet al te denderend. Beetje erg droog. Zat wat te twijfelen, maar ik raak ze soms ook weleens kwijt in een stoofpot als ze zo matig zijn, dus we gaan het meemaken.

Het ziet er wel vergelijkbaar uit met die van mij nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zo, bordje op. Volgende keer wat minder opscheppen, dat is pure stopverf zeg.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/o52jw4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:40
Zometeen, lees zondagmiddag een kilo sukade in de pan gooien. Maandag hutspot met stoofvlees. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, ga zo naar de bioscoop om lekker 3 films achter elkaar te kijken, had me wat verslapen en dus in een vaart waar een sterrenkok trots op zou zijn een liter chocoladeslagroomijs gemaakt en een Limburse preitaart met extra rookworst erin :9

Nu zit ik aan een bord lasagne (http://www.smulweb.nl/recepten/126611/Lasagna), perfect door de toevoeging van wat sambal dat een tinteling op de tong geeft. Aanrader voor wie tot nu toe lasagne maakt uit een pakje. Veel lekkerder en puurder.

Eigenlijk best een goed ontbijt op de zondag na een borrelavond, een bord lasagne :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:44

arie_papa

Running on Ubuntu

Gisteren heerlijk zelf bolognese saus gemaakt. Dit keer beetje zitten prutsen met rode wijn en spek, maar dit werd niet echt gewaardeerd door arie_mama. Ik vond het wel erg smakelijk.

Vandaag pannenkoeken op de planning. Geen pakjes koopmans, gewoon wat meel, bloem en boekweitzaden gemalen door elkaar. Voor de hartige hap wat spek en ui bakken en de liefhebbers van zoet krijgen slagroom en warme kersen ;)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-05 16:02
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:51:
Even wat anders, ik zat in mijn huwelijksboek te kijken dat vrienden gemaakt hadden en zag van een Limburger het recept van een andijvietaart staan, ik ga die maken van de week. Is dat daar een bekend gerecht? Gaat iets van 700 gram andijvie in en worst en komijnekaas. Ik vond het maar raar, maar ik dacht: ik ben verdorie al meer dan 10 jaar getrouwd en nu zal ik ook eens die gerechten gaan maken. Dit wordt de eerste. Nog 60 te gaan ofzo en veel vage zooi ertussen zoals een salade met bier...

Maar ik was benieuwd of de Limburgers hier deze taart kennen
Nope, nooit van gehoord. Kan me niet voorstellen dat traditioneel Limburgs is.
Maar lijkt me wel lekker :)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Typische Limburgse gerechten die ik ken zijn zuurvlees (en konijn in het zuur), tête de veaux en uiteraard de welbekende vlaai. Zwarte pruimen, rijstevlaai, linzenvlaai, noem maar op. (P-R-OE-M proemevlaai ;) )
Misschien dat je koude schotel er ook nog aan kunt toevoegen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
DrivinUCrazy schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:17:
Typische Limburgse gerechten die ik ken zijn zuurvlees (en konijn in het zuur), tête de veaux en uiteraard de welbekende vlaai. Zwarte pruimen, rijstevlaai, linzenvlaai, noem maar op. (P-R-OE-M proemevlaai ;) )
Misschien dat je koude schotel er ook nog aan kunt toevoegen.
Vergeet de nonnevot niet he :)

Voor het enige echte recept van de proemevlaai verwijs ik graag naar de volgende bron:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 13:46
arie_papa schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 15:56:
Gisteren heerlijk zelf bolognese saus gemaakt. Dit keer beetje zitten prutsen met rode wijn en spek, maar dit werd niet echt gewaardeerd door arie_mama. Ik vond het wel erg smakelijk.

Vandaag pannenkoeken op de planning. Geen pakjes koopmans, gewoon wat meel, bloem en boekweitzaden gemalen door elkaar. Voor de hartige hap wat spek en ui bakken en de liefhebbers van zoet krijgen slagroom en warme kersen ;)
Je kan ipv gewone stroop op een spekpannenkoek ook eens een beetje gembersiroop doen.. :9~

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:53

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik heb laatst nog eens 'koken met van boven' kunnen zien. Toevallig ook nog een aflevering over pompoenen <3. Als pompoenverslaafde eet ik de hele herfst pompensoep maar ik heb voor het eerst ook eens de pitten geroosterd. Die zijn erg goed bevallen dus ik eet nu nóg meer soep om weer geroosterde pitten te kunnen maken. Erg lekker bij de borrel!

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Tektoon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:32:
Ik heb laatst nog eens 'koken met van boven' kunnen zien. Toevallig ook nog een aflevering over pompoenen <3. Als pompoenverslaafde eet ik de hele herfst pompensoep maar ik heb voor het eerst ook eens de pitten geroosterd. Die zijn erg goed bevallen dus ik eet nu nóg meer soep om weer geroosterde pitten te kunnen maken. Erg lekker bij de borrel!
Nice!
Heb al 3 pompoenen klaar liggen voor zaterdag, dus ga dit zeker met de pitten doen!
Eenmaal geroosterd, enig idee hoe lang ze dan lekker blijven?
Ik zal ze sowieso in een vacuum pot bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 11:48
Ik maak dagelijks brood met (niet zelf) geroosterde pompoenpitten.
In zoutwater weken en laten drogen (kan in oven) is ook lekker. Net zoiets als zoute zonnebloempitten.

Mijn stoofvlees staat nu al een paar uur op het vuur. Ik heb het AH recept gebruikt met 700gram sucade (vlies verwijderd). Ik moet zeggen dat het wel wat tweaken vergt. Toch een beetje kruiden bij gedaan en een extra stukje ontbijtkoek.
Het vlees wil ook niet echt in draadjes uiteen vallen. Teveel vocht denk ik. Volgende keer gebruik ik 2kg paardenvlees en het uitgebreide recept met een pot siroop :+ . Nu eerst trainen en daarna hopelijk eten. Ben benieuwd of het tweaken heeft geholpen :) .

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maverick! schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 09:33:
[...]

Nope, nooit van gehoord. Kan me niet voorstellen dat traditioneel Limburgs is.
Maar lijkt me wel lekker :)
Het recept is van een Limburger en het heet Limburgse andijvietaart, maar ik weet het ook niet. Het was wel lekker, bleef ook 2 dagen na het maken en in de koelkast bewaren nog knapperig. Vooral de komijnenkaas en ei erover is wel een hit.

In google kom ik varianten tegen met cashewnoten erin en ook eentje met aardappels erbij, kennelijk hele volksstammen die een andijvietaart maken, ik dacht : huh? Wat een rare combi. Maar het was best goed te pruimen.

volgende keer ga ik ze wel kleiner maken (kleine taartvorm) en dan maak ik ze met blauwe schimmelkaas erbij en ook eentje met cashewnoten.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 26-10-2016 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:24
Ik heb een paar dagen geleden ook pompoenpitten geroosterd, lekker met kruiden. Maar achteraf waren ze nog zo houterig dat ik dacht dat ze geschild moesten worden, maar blijkbaar hadden ze er nog wat langer in gemoeten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Tektoon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:32:
......... om weer geroosterde pitten te kunnen maken. Erg lekker bij de borrel!
Ik krijg het niet goed voor elkaar, hoe, hoelang en bij welke temp?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 08:47

Garyu

WW

Luapper schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:17:
Ik heb een paar dagen geleden ook pompoenpitten geroosterd, lekker met kruiden. Maar achteraf waren ze nog zo houterig dat ik dacht dat ze geschild moesten worden, maar blijkbaar hadden ze er nog wat langer in gemoeten?!
Volgens het recept wat ik ken meot je ze ongeveer een uur roosteren in de oven, bij 140-160 graden. Wel goed poetsen en een nachtje inweken in gezout water voordat je gaat roosteren om de smaak te verbeteren. Na het inweken even afdeppen en kruiden en vervolgens dus de oven in.

Hier een goed recept (in het Duits):
http://de.wikihow.com/K%C3%BCrbiskerne-r%C3%B6sten

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand ervaring met de Turtle Sous Vide?

Ziet er ok uit voor een "beginner" en de kosten zijn te overzien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Maverick! schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:37:
[...]
Nice!
Heb al 3 pompoenen klaar liggen voor zaterdag, dus ga dit zeker met de pitten doen!
Eenmaal geroosterd, enig idee hoe lang ze dan lekker blijven?
Ik zal ze sowieso in een vacuum pot bewaren.
Ik bewaar ze in een tupperwarebakje met deksel maar ze zijn binnen twee dagen op.
Pinin schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:48:
[...]
Ik krijg het niet goed voor elkaar, hoe, hoelang en bij welke temp?
Ik doe maar wat eigenlijk. Uit de pompoen scheppen, even afspoelen en dan uitwrijven in een theedoek a-la Van Boven. Ik laat ze een dag drogen en doe er dan kruiden op: gerookte paprika, cayenne, komijn, peper, zout en olijfolie.
Van Boven zegt: tien minuten op 180. Bij mij gaan ze dan poffen na een minuut of 6. Vandaag heb ik gedaan: 12 minuten op 160 (zonder voorverwarmen). Nadat ik ze nog tien minuten liet afkoelen waren ze crunchier dan toen ze net uit de oven kwamen. Maar het kan goed zijn dat ik tevreden ben met iets dat jij niet zo geweldig vindt natuurlijk..
Garyu schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:07:
[...]
Volgens het recept wat ik ken meot je ze ongeveer een uur roosteren in de oven, bij 140-160 graden.
oh wauw, dat is een groot verschil zeg. Ik gooi er nu nog een handje in voor een half uur extra om te testen. Ben benieuwd.

EDIT: the results are in! Ze zijn vooral droger en minder taai na 45 minuten. Niet slecht. Maar het houterige neemt wel wat toe. Ze zijn wat meer pinda-achtig nu vind ik. Volgende keer probeer ik iets tussenin. Ik denk overigens niet dat het echt verschil maakt qua ervaring: als je ze na 10 minuten niet lekker vindt dan vind je ze na 45 minuten niet opeens te gek.

[ Voor 22% gewijzigd door Tektoon op 28-10-2016 00:08 ]

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik gooi de pompoenpitten altijd weg, interessant dit. Heb alleen al 12 liter pompoensoep in de diepvries, even dooreten dis voordat ik pitten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Tektoon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:07:
[...]

Ik doe maar wat eigenlijk. Uit de pompoen scheppen, even afspoelen en dan uitwrijven in een theedoek a-la Van Boven. Ik laat ze een dag drogen en doe er dan kruiden op: gerookte paprika, cayenne, komijn, peper, zout en olijfolie.
Van Boven zegt: tien minuten op 180. Bij mij gaan ze dan poffen na een minuut of 6. Vandaag heb ik gedaan: 12 minuten op 160 (zonder voorverwarmen). Nadat ik ze nog tien minuten liet afkoelen waren ze crunchier dan toen ze net uit de oven kwamen. Maar het kan goed zijn dat ik tevreden ben met iets dat jij niet zo geweldig vindt natuurlijk..

[...]
Nou, ik doe het vergelijkbaar, maar ik vind ze nogal taai. Ik denk dat ik het schilletje om de pit gewoon niet lekker vind, danwel te dik.

Maar ik ga het nog wel een paar keer uitproberen, genoeg pitten in dit seizoen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pinin op 28-10-2016 08:53 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Je kan de geroosterde pompoenpitten hier in de buurt overal kant-en-klaar kopen als geröstete Kürbiskerne. Ik zal eens kijken wat er op de verpakkingen zoal staat hoe ze gemaakt worden - ze zijn namelijk anders van kleur (donkergroen) en zijn vooral knapperig, beetje zoals pinda's inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wat zie ik hier een hoop lekkere gerechten voorbij komen zeg :) Genoeg om eens uit te proberen vooral de saté-pan!

Hier nog een alternatief "stoofvlees" recept uit mijn indisch kookboek van mijn oma, Rendang!

- 1.5 kg kalfvlees of mager rundvlees (runderriblap werkt prima)
- 15 sjalotjes
- 3 teentjes knoflook
- 2 laos schijven
- 2 salam blad ( laurier )
- 3 djeroek poeroet ( citroenblaadjes )
- ½ theelepel trassie
- ½ pot sambal badjak ( 375ml minimaal )
- 1 eetlepel citroensap + schijfje citroen
- 1 blikje tomaten puree klein + 1 tomaat klein gesneden
- ½ pakje santen of klein blikje 165 ml kokos

10 eetlepels olie met uitjes en laos opbakken.
Als uitjes glazig zijn knoflook erbij doen verder fruiten.
Dan de trassie en sambal opbakken.
Het (klein gesneden) vlees + sambal mengsel djeroek + 1 eetlepel citroen + schil erbij doen, mengen en verder opbakken.

Zo nu en dan roeren als het te droog word water erbij ( kokend water gebruiken! )

Na een uurtje of 3
1 klein blikje tomaten puree + tomaat toevoegen.
Op laatst ½ blok santen
2 thee lepels suiker
½ eetlepel zout naar smaak toevoegen.

Hierna nog zeker een halfuurtje laten borrelen :)

Heb me best gedaan alles netjes te verwoorden want in het originele recept staat bij bijna elk ingrediënt, toevoegen naar smaak 8)7 maar mocht het te pittig zijn kan er altijd een klein beetje meer kokos toegevoegd worden (Of juist meer sambal >:) ), Helemaal mooi word het natuurlijk als je ook de zelf gemaakte sambal gaat gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat geldt voor de meeste familierecepten. Die leer je vooral door mee te koken, maar daarbij is het best moeilijk om aan te geven wat er allemaal in moet, en vooral: hoeveel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57
Nou ben ik bepaald geen vaste bezoeker van dit topic, maar hopelijk dat ik hier toch een tip kan krijgen:

Zondag vier ik m'n verjaardag voor een kleine groep (sorry, jullie zijn niet uitgenodigd...) en 's-middags ga ik de keuken in om o.a. deze appel-roomtaart te bakken. Die heb ik al twee keer eerder gemaakt, erg lekker, MAAR de room wordt gedurende het bakken wel donkerbruin-tot-zwart en da's geen mooi gezicht.

Iemand hier tips hoe je dat kan voorkomen, maar dat de taart verder wel goed gaar wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
vanaalten schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:14:
Nou ben ik bepaald geen vaste bezoeker van dit topic, maar hopelijk dat ik hier toch een tip kan krijgen:

Zondag vier ik m'n verjaardag voor een kleine groep (sorry, jullie zijn niet uitgenodigd...) en 's-middags ga ik de keuken in om o.a. deze appel-roomtaart te bakken. Die heb ik al twee keer eerder gemaakt, erg lekker, MAAR de room wordt gedurende het bakken wel donkerbruin-tot-zwart en da's geen mooi gezicht.

Iemand hier tips hoe je dat kan voorkomen, maar dat de taart verder wel goed gaar wordt?
Gefeliciteerd :)
Ik zou wanneer het bruin begint te worden een vel alufolie los erop leggen. Denk dat dat het bruin/zwart worden wel eens zou kunnen tegen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Met ^, maar ik denk wel dat je niet alle tijd in de oven onder folie moet doen. Zonder kleuring zal de bovenkant dan wel gaar, maar flets er uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag de marcato atlas 150 voor mijn verjaardag tijdje terug ontvangen, kan ik eindelijk zelf pasta maken. Ben benieuwd. Moet nog wel een droogrek zelf bouwen voor de spaghetti, maar ik denk dat ik eerst zelf een lasagne ga maken en inlezen hoe het allemaal werkt qua kooktijd, er zal toch een verschil tussen harde droge pasta en verse slappe pasta zijn. Leuk apparaat, hoop dat ik er veel plezier aan ga hebben. Ziet er in iedergeval zeer degelijk uit. Mooie aanwinst. Helaas kan ik hem niet vastzetten op het aanrecht even zien of ik daar wat voor kan bedenken, anders eerst maar pasta draaien op de eettafel.

Iemand nog een leuke website of een tip voor zelf pasta maken? Ik ga bonnenkort een cursus volgen bij een leuk restaurant om meer erover te leren, maar wat tips zijn altijd meegenomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 28-10-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Pasta is Italiaans, Italiaan koken is de Zilveren Lepel. In het hoofdstuk Primi Platti zit een sectie Verse Pasta. Pasta is (4 personen en dus een voor of tussen gerecht!) 200 gr bloem, 2 eieren en een mespunt zout. Meer niet, minder ook niet. (Als hoofdgerecht gebruik je het dubbele).
In tegenstelling tot wat je zou verwachten staan er maar ca 35 pagina's pasta in, boek telt 1200+ pagina's.
Maar eigenlijk staat er alleen maar 200 gram bloem en 2 ei en wat zout. de rest is aankleding.
Als je erg veel of vaak pasta maakt is een elektrische aandrijving wellicht fijn, dat geslinger aan dat hendeltje gaat uiteindelijk vervelen - je haalt het deeg er meerdere malen doorheen voor het lekker wordt (je kneed het deeg dus uiteindelijk echt in de pasta molen en niet in de kom zoals we in NL gewend zijn)

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 28-10-2016 23:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:57
Dank, alvast! :)
Ik zou wanneer het bruin begint te worden een vel alufolie los erop leggen. Denk dat dat het bruin/zwart worden wel eens zou kunnen tegen houden.
jeronimo schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:45:
Met ^, maar ik denk wel dat je niet alle tijd in de oven onder folie moet doen. Zonder kleuring zal de bovenkant dan wel gaar, maar flets er uit zien.
Bedankt allebei, ik ga d'r wat lekkers van maken (dat er ook nog eens mooi uit gaat zien!).
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:04:
Vandaag de marcato atlas 150 voor mijn verjaardag tijdje terug ontvangen, kan ik eindelijk zelf pasta maken.
Ah, ik heb ook zo'n ding! Gebruik 'm niet zo vaak, maar is wel leuk om af en toe te doen.
Iemand nog een leuke website of een tip voor zelf pasta maken?
Waar ik laatst erg tevreden over was: silhouette pappardelle with cold tomato sauce. Die pasta is wat werk, maar kwam er wel erg mooi uit en door de kruiden erg lekker. Die koude tomatensaus... :9
Mocht je dit recept gaan uitproberen: ongebakken knoflook is een stukje sterker dan gebakken, dus deze saus is ook een dag na consumptie nog behoorlijk asociaal.
En invriezen van de saus vond ik slecht uitpakken, werd er bepaald niet lekkerder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:24
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:04:
Vandaag de marcato atlas 150 voor mijn verjaardag tijdje terug ontvangen, kan ik eindelijk zelf pasta maken. Ben benieuwd. Moet nog wel een droogrek zelf bouwen voor de spaghetti, maar ik denk dat ik eerst zelf een lasagne ga maken en inlezen hoe het allemaal werkt qua kooktijd, er zal toch een verschil tussen harde droge pasta en verse slappe pasta zijn. Leuk apparaat, hoop dat ik er veel plezier aan ga hebben. Ziet er in iedergeval zeer degelijk uit. Mooie aanwinst. Helaas kan ik hem niet vastzetten op het aanrecht even zien of ik daar wat voor kan bedenken, anders eerst maar pasta draaien op de eettafel.

Iemand nog een leuke website of een tip voor zelf pasta maken? Ik ga bonnenkort een cursus volgen bij een leuk restaurant om meer erover te leren, maar wat tips zijn altijd meegenomen.
Mooi apparaat.
Mijn vaste basisrecept voor 2 personen: 1 ei, 100 gram bloem, scheut olijfolie. Zeer goed kneden, en dan lekker draaien. Zout doe ik in de pan erbij.
Tips: ei op kamertemperatuur, kuiltje maken en met vork beginnen te roeren.
Maak gemiddeld 1x per week verse pasta, kan die gedroogde nauwelijks meer eten, muffe troep ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 19:36

mutsje

Certified Prutser

ik maak mijn pasta met hele fijne griesmeel mail maar dat is gewoon het gele dubbel 0 mail maar dan vele malen goedkoper. Kreeg van een turkse mevrouw de tip om beetje bloem erbij te doen anders wordt het te droog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
mutsje schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:00:
...fijne griesmeel mail maar dat is gewoon het gele dubbel 0 mail...
Say what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

ga maar googlen ofzo. was ook beetje verbaasd zeg maar. Is het zelfde spul wat je bij de italiaan koopt alleen betaal je daar 5 euro per kg en bij de turk is het stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
mutsje schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:27:
[...]

ga maar googlen ofzo. was ook beetje verbaasd zeg maar. Is het zelfde spul wat je bij de italiaan koopt alleen betaal je daar 5 euro per kg en bij de turk is het stukken goedkoper.
Ik bedoel meer dat ik niet echt begrijp wat je zegt. Mail=meel? En dat met die gele 0?

---edit---
Ah, http://www.pastamaken.nl/pastameel/

[ Voor 6% gewijzigd door barrymossel op 29-10-2016 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

barrymossel schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:28:
[...]

Ik bedoel meer dat ik niet echt begrijp wat je zegt. Mail=meel? En dat met die gele 0?
ow ja ben warrig vandaag :) Ik koop dus het hele fijne griesmeel bij de turk dat is het zelfde als de dubbel nul meel bij de italiaan. Alleen dan vele malen goedkoper. Bij de Lidl hadden ze laatst ook 250gr speciale italiaanse meel, was griesmeel.... bij de turk 5x zo goedkoop. kom ik nu beetje helder over? (zware werkweek achter de kiezen en nog niet genoeg dubbelshots espresso gehad :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-05 09:26
Bij het verlaten van het ouderlijk huis nu zo'n 9 jaar geleden heb ik deze gietijzeren braadpan gekregen. Heb er naar volle tevredenheid gehaktballen, rollades en stoofvlees mee bereid. Echter, zoals je kunt zien is een bepaalde "laag" aan het verdwijnen. Bij het reinigen kom ik af en toe zwarte stukjes tegen. Stukjes "laag" vermoedelijk. Wat zou dit kunnen betekenen? Goedkope pan geweest?

Zoals gezegd bakt de pan prima, de eigenschappen van het cast iron bevallen me prima, maar is het wel zo gezond om met deze pan te blijven koken? Het zou best kunnen dat er soms een zwart stukje in de jus of in een gehaktbal zit...

Afbeeldingslocatie: https://kyjmpa.bn1304.livefilestore.com/y3mVB8MAziW0LZseMU0vY0yVlOV-8j9Z9wbgEIiCwJF372N0uegrONcj3Wee6FeizvU6OsTaqdPSkqSI9cG0ymOBNTTtsJ4QNtNIJVd5QEZv5FGOziiYwH4dohRxwCFfBUOED1B3XNiF-QXxy01JkY5RFO9DH1y3-1yynss97fKHi4?width=660&height=495&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://kyjlpa.bn1304.livefilestore.com/y3mFkAx-HimXqVv3nBRIk5RyoV8Om-n1cRY8YMjlNj2GOAv0GR-gjBQTU69j9YSsEkqitsX7xgpRUBcXNKAWj3Vgr215Eqck_SV8NNSDqSUSyYw-r2npeikcCZrmS7Sa94vULQlQfv25KBoLbmBDTOEesO2Lam0OVlX9a-KE16OCN8?width=660&height=495&cropmode=none

[ Voor 13% gewijzigd door GoeiedagEem op 29-10-2016 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik zou zeggen dat die pan te vaak met zeep is gewassen. Die zwarte stukken kunnen emaille zijn, of de seasoning(laag).
Zelf ben ik van het repareren/bijwerken/restaureren /leven verlengen. En dat zou ik ook bij deze pan doen als hij bevalt. Het is overduidelijk nodig.
Pak een grote teil, 2 á 3 liter azijn en bijvullen met water tot alles onder ligt. Een paar dagen laten intrekken. Goed drogen en een uur of twee verhitten in een oven of op de BBQ 150+. Daarna met een metaalspons schoonmaken. Nog een keer afspoelen en seasonen met olie (varkensvet voor de die hard, ik gebruik Crisco). Daarna weer verhitten (pan onderste boven zodat overtollig vet niet ophoopt) en voilá hij is weer als nieuw of beter ;) .
En via Google vind je vast nog 10 varianten. Maar veel zal het niet schelen.
Een braadpan moet je nooit weg doen, tenzij hij echt niet bevalt omdat hij bijvoorbeeld te dun is of te klein etcetera. Maar niet omdat hij onderhoud nodig heeft.

JM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Inderdaad, dat is gewoon je inbrandlaag. Lekker schoonmaken en opnieuw inbranden.

Eens met Die Bruine dus.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Het glimt overigens best behoorlijk voor gietijzer, misschien toch een of andere legering? En misschien de laatste tijd erg zure sausjes gemaakt in de pan (tomaat oid)? Raar dat dit na 9 jaar plots gebeurd.

Maar inderdaad het recept van Die Bruine eerst eens volgen en kijken wat er gebeurd. Als het echt gietijzer is (en gezien de structuur van het staal denk ik dat wel) moet dat gewoon werken. Weggooien van dit soort pannen is echt zonde, moeten makkelijk twee of meer generaties meekunnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-05 09:26
Bedankt voor de tips!

Ik heb de pan nooit met zeep schoongemaakt, alleen met warm water. Ik heb m echter nooit na de tijd opnieuw ingevet. Gebruikte m dan toch binnen een week weer.

Omdat ie nu een paar weken buiten gebruik was (heb er een RVS braadpan bij gekocht), heb ik m toch maar even grondig gereinigd: met zo'n gezeepte staalwol en daarna met de borstel. Vervolgens goed gedroogd en m geolied met arachideolie. Dat laatste verklaart ook het glimmen.

Helaas zijn is de laag niet verdwenen, maar de tip van het azijn zou hierbij kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mutsje schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:30:
[...]

ow ja ben warrig vandaag :) Ik koop dus het hele fijne griesmeel bij de turk dat is het zelfde als de dubbel nul meel bij de italiaan. Alleen dan vele malen goedkoper. Bij de Lidl hadden ze laatst ook 250gr speciale italiaanse meel, was griesmeel.... bij de turk 5x zo goedkoop. kom ik nu beetje helder over? (zware werkweek achter de kiezen en nog niet genoeg dubbelshots espresso gehad :) )
Je kan eigenlijk niet een griesmeel gebruiken als vervanger voor 00-bloem. Daarnaast kan griesmeel van diversen soorten gemaakt worden: tarwe, rijst of mais bijv. Ook is griesmeel doorgaans grof gemalen, maar het kan ook fijner zijn idd.

Als je goedkope 00-bloem zoekt koop dan gewoon patentbloem. Dat is vrijwel hetzelfde, alleen in Italië hebben ze geen patentbloem ;) Het (zeer kleine) verschil is de vermaling, hoe fijn het is gemalen. Griesmeel kan wel echt een ander product zijn.

@GoeieDag: ik denk eerder dat je wat zuurs in de pan hebt gehad. Kan dat kloppen? Idd evt. met nog meer zuur de rest verwijderen en opnieuw inbranden :)

Goede tip voor ieder die eens sushi wil maken: probeer eens met bokking. Heb het al vaker gedaan en het is altijd een succes: het is goedkoop, niet met uitsterven bedreigd en heerlijk zacht en smaakvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zat even in mijn deegwarenkast te kijken en kwam nog 10 kilo semola meel van dececco tegen, fijn griesmeel. Daarvan ga ik pasta maken. Denk dat dat wel lukt. Kom wel sites tegen dat ik niet 100% hard meel kan gebruiken als ik met de hand ga draaien (is kennelijk lastig), maar dat geloof ik niet zo. We gaan het wel zien, anders meng ik het wel met 50% patentbloem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:55

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Aikon schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:10:
[...]
Goede tip voor ieder die eens sushi wil maken: probeer eens met bokking. Heb het al vaker gedaan en het is altijd een succes: het is goedkoop, niet met uitsterven bedreigd en heerlijk zacht en smaakvol.
Bokking is gerookte haring?

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja klopt, spekbokking eigenlijk als ik me niet vergis, dus koudgerookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
En stoombokking, warm gerookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Die bedoel ik dus niet :D Althans, volgens mij is die ook amper te verkrijgen toch? Ik zie altijd alleen gewoon bokking staan, wat dan dus spekbokking is in feite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Toevallig net weer gekeken naar de Wilde Keuken, een aflevering over haring. Daarin is Wouter o.a. op bezoek bij een bedrijf in Urk waar ze beide maken. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:03
Vandaag voor de 2e keer inmiddels Bao aan het maken (of bapao hoe je het ook wilt noemen). Heerlijke met varken gevulde gestoomde broodjes
Had nog vulling over van het feestje van mn ouders.

Vulling is gemaakt van:
- buikspek
- oester saus
- sesam olie
- honing
- chinese rijst wijn
- char siew (heerlijke marinade)

Met deze ingredienten marineer ik een kilo buikspek. Dit stop je in een bakblik met sjarlotjes, gember en knoflook.

Na een uur of 3/4 in de oven snijd ik het spek in plakken en doe ik er meer honing en char siew overheen, om dit vervolgens af te grillen.

Met vergelijkbare ingredienten maak ik vervolgens een een saus (met uitjes erdoor).

Het deeg is anders dan ik gewend ben. Het is een zoet gistdeeg, met een speciaal soort heel wit bloem met weinig gluten, waardoor het deeg vrij 'kort' wordt en de broodjes mooi wit. Daarnaast wordt er na de eerste gisting ook nog bakpoeder bij gedaan.

Vervolgens deeg vullen en bolletjes maken en stomen maar :)

Van de week waren er 50 stuks binnen no time op. Het is wat werk, maar voor mij 100% wel waard.

Foto's volgen straks als ik de brrodjes gestoomd heb

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn 1e poging spaghetti te maken, ben al zeer tevreden. Moet alleen even wat bedenken om de spaghetti te drogen, kleerhangers aan de keukenkastjes was niet helemaal handig. Even snel wat foto's gemaakt tussen de bedrijven door, omdat we hier met zieken zitten.

Resultaat was meer dan prima, plakte niet aan elkaar, wil er graag nog iets meer smaak aan krijgen (moet even zien hoe, maar dat komt wel goed). Had nu 50% patentbloem en 50% heel fijn griesmeel. Misschien moet dat anders, ga ik wel ontdekken. Het was even snel iets in elkaar gooien en proberen omdat ik hem net voor mijn verjaardag heb gekregen. Tof cadeau.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2iksf29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2cpxlpz.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 30-10-2016 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Oewh!!!! Bokking :9 met daal. Die staat echt al wel heel mijn leven in de top 5. Ik vind het alleen geen pretje om te bereiden. En die geur blijft ook 3 dagen hangen daimn.
Vandaag sous-vide kipfilet bereid om te gebruiken als broodbeleg. Had ik echt heel veel eerder moeten doen. Vele malen beter dan grillen en meer smaak met minder marinade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja maar hoe snijd je dan zo mooi dun? Met een snijmachine kan het , maar met het handje lijkt me pittig.

Ik heb vandaag saffraan-vanille-suiker-wittewijn-peren uit de sous vide :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Anoniem: 738905 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:19:
Ik zat even in mijn deegwarenkast te kijken en kwam nog 10 kilo semola meel van dececco tegen, fijn griesmeel. Daarvan ga ik pasta maken. Denk dat dat wel lukt. Kom wel sites tegen dat ik niet 100% hard meel kan gebruiken als ik met de hand ga draaien (is kennelijk lastig), maar dat geloof ik niet zo. We gaan het wel zien, anders meng ik het wel met 50% patentbloem.
Dat zij de turkse vrouw nou ook tegen mij 1/3 bloem gebruiken en 2/3 semola meel. Dan krijg je een mooie deeg voor je pasta :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga 2/3e de volgende keer proberen. Had nu 1/2e gedaan. Welk merk gebruik jij? Ik wil binnenkort ook meel voor de pizza halen, dan neem ik gelijk een zak semola mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Pizza, daar heb ik wel oren naar. Ik gebruik nog altijd het recept van wijlen MaximusTG. Ik heb daarvoor speciaal meel gehaald. Ik maak er ook wel eens italiaans brood mee en ik moet zeggen dat ik het verschil wel proef (met meel uit de supermarkt that is). Online bij 1 van de meeltoko's besteld. Schijnt ook goed spul voor pasta te zijn.
Maar dat Turkse meel, dat ga ik zeker wel vragen aan onze Turkse bakker/supermarkt/Dönnerboer :+ . Benieuwd of hij dat verkoopt en hoe dat zal smaken.

En mijn brood en vlees snij ik inderdaad met een snijmachine ;) . Ik moet er echt niet aan denken om dat met de hand te doen. Brood zou nog kunnen, maar vleeswaren? No thank you sir...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En gelijk een paar sucuk mee, turkse knoflookworst. Als je knoflook kan waarderen is dit de ultieme worst. Die hoeft niet in de snijmachine, die eet je gewoon in zijn geheel op :9

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 30-10-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Sucuk staat standaard in onze koelkast, extra scherp :p .
Afgelopen jaar op SummerJam te lam voor woorden, in elk geval om boodschappen te doen, in plakjes gesneden en opgebakken met groenten uit blik. Ging er goed in.
Veelzijdig stukje vlees/worst sucuk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Boudewijn schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:26:
En hoe was het, heb je een recept en hoelang gedaan

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Op hoeveel graden en hoe lang maken jullie tartaartjes in de sous-vide? Afgelopen zaterdag heb ik dat een uur lang op 50 graden gedaan. Het vlees was heel zacht en bijna rood roze. Daarna heel kort gebakken op hoog (inductie) vuur. Het werd gewaardeerd, maar voor mezelf ga ik er een paar op 80 minuten zetten. Het was mij namelijk iets te zacht (van structuur). Aangezien het vocht nergens heen kan ben ik ook niet echt bang dat het uitdroogt. Ondanks dat het een succes was voor anderen, wil ik het wel graag aanpassen voor mezelf. Uiteraard kan ik het zelf proberen, maar vragen kan ook geen kwaad. Vandaar dus ook mijn vragen; hoe doen jullie dat? Welke temperaturen en welke tijden?
Wat zal het effect zijn van langere tijden of een hogere temperatuur?

Die 50 graden heb ik trouwens aangehouden omdat ik ergens in een grijs verleden een programma heb gezien waarbij de slager iets riep dat leek op tartaar verhitten boven de 50 graden is verk@$##$O.

* Die Bruine houdt van "dood" vlees namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:42
Die Bruine schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:38:
Op hoeveel graden en hoe lang maken jullie tartaartjes in de sous-vide? Afgelopen zaterdag heb ik dat een uur lang op 50 graden gedaan. Het vlees was heel zacht en bijna rood roze. Daarna heel kort gebakken op hoog (inductie) vuur. Het werd gewaardeerd, maar voor mezelf ga ik er een paar op 80 minuten zetten. Het was mij namelijk iets te zacht (van structuur). Aangezien het vocht nergens heen kan ben ik ook niet echt bang dat het uitdroogt. Ondanks dat het een succes was voor anderen, wil ik het wel graag aanpassen voor mezelf. Uiteraard kan ik het zelf proberen, maar vragen kan ook geen kwaad. Vandaar dus ook mijn vragen; hoe doen jullie dat? Welke temperaturen en welke tijden?

Die 50 graden heb ik trouwens aangehouden omdat ik ergens in een grijs verleden een programma heb gezien waarbij de slager iets riep dat leek op tartaar verhitten boven de 50 graden is verk@$##$O.

Waarschijnlijk maakt een langere tijd op dezelfde temperatuur bijna geen verschil. Pas op dat je het niet te lang doet, want dat komt je vlees ook niet ten goede. ;) Weet alleen niet wanneer je dat effect gaat merken, maar de structuur van je vlees veranderd dan op een negatieve manier.
Ik zou eerder een iets hogere temperatuur proberen of iets langer bakken (maar dat laatste gaat ten koste van het vocht natuurlijk).

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Die Bruine schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 19:46:
Vandaag sous-vide kipfilet bereid om te gebruiken als broodbeleg. Had ik echt heel veel eerder moeten doen. Vele malen beter dan grillen en meer smaak met minder marinade.
Hoe heb je het precies gedaan?
Dan wordt dat het volgende op mijn todo lijstje :)

Dit weekend 2 batches pompoenpitten geroosterd. Eerste keer 10 minuten, 2e keer 20 minuten (tussendoor een keer omscheppen). Wilde ze eigenlijk rond de 40 minuten, maar ze begonnen wel heel erg te (ont)p(l)offen.
Erg lekker met rib rub die ik nog had staan en wat extra cayenne peper en wat habanero tabasco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Pinin schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:21:
[...]

En hoe was het, heb je een recept en hoelang gedaan
ha, ik heb dit recept genomen: http://recipes.anovaculin...e/sous-vide-saffron-pears

Best aardig, maar ik heb wat kanttekeningen:

1: de peren waren niet super rijp, 60 minuten was suboptimaal
2: de saffraan komt minder goed uit dan gehoopt, ook al heb ik best wat redelijke saffraan gebruikt
3: de saus was niet supermooi van kleur.

Ik heb 2 peren gegaard, 1 ervan heb ik bewaard. Na het eerste dessert de saus en die peer even in een steelpan gegooid en daarna even de suiker iets (iets teveel, maar hij was nog steeds echt HEEL lekker) laten carameliseren. Wmb eigenlijk wat je bij vlees ook zou doen (garen in de sv, de maillard reactie op het gas).
Het interessante is dat je ook duidelijk caramelisatie ziet op de foto van Anova, als je 100gr suiker en 120ml wijn combineert met een halve theelepel saffraan krijg je niet die kleur. Als ik vervolgens dit soort sites erbij pak: http://www.food-info.net/nl/colour/caramel.htm dan kom ik tot een graad of 180. Dat is geen Anova geweest ;)

Voor later deze week:

- Peer met port
- Peer met witte wijn, sinaasappelschil, een drupje rozenwater en daarna amandelschaafsel erop

Lekkah 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 31-10-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Boudewijn schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:54:
[...]

ha, ik heb dit recept genomen: http://recipes.anovaculin...e/sous-vide-saffron-pears

Best aardig, maar ik heb wat kanttekeningen:

1: de peren waren niet super rijp, 60 minuten was suboptimaal
2: de saffraan komt minder goed uit dan gehoopt, ook al heb ik best wat redelijke saffraan gebruikt
3: de saus was niet supermooi van kleur.
Op de foto ziet het er wel supermooi uit, qua kleur.
Ik denk dat er een ander soort peer is gebruikt.

Gieser wildeman (onze stoofpeer) wordt vaak vanzichzelf een beetje rood, en hebben echt een hele lange tijd nodig.
Ik heb een tijd geleden een conference gebruikt, die bleef bleek en was binnen een uur zacht.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb conferences gebruikt, maar had geen controle over welke exemplaren. Ben je het met me eens dat die foto waarschijnlijk niet alleen SV is geweest? (ik heb de post geupdate...)

Dit is de peer voor het nagaren in de pan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rj7fwnAYw4UB8l4BqVeNcjF1/medium.jpg

En na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BOWd49U8KPYQfEaiuSo8bv05/medium.jpg

Die 2e lijkt er wmb een stuk meer op ;).

[ Voor 53% gewijzigd door Boudewijn op 31-10-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Die Bruine schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:38:

Ik gebruik mijn sous-vide zelden, dus heb niet genoeg ervaring ermee. Ik snap echter je conclusie niet, hij was te zacht dus ga je nog langer garen? Ik zou juist minder lang garen dan voor m'n gevoel.

Hier vind je iig alle tijden die je nodig hebt:
http://www.sousvidesupreme.nl/receptenenkooktijden_tabel.asp

Ik heb (toen met die sushi) eend in sous-vide gegooid, had ze bevroren erin gegooid op 57', en omdat het nogal doorpoten was om de verschillende soorte sushi en dim sim en nog meer op tijd klaar te krijgen, niet meer naar de eend omgekeken. Na een uur of 3 was die perfect, nog even snel de pan in en klaar. Ideaal eigenlijk. Zie dat ze hier 63' als minimum aanhouden. Tja, uiteindelijk zegt iedereen wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Als leek wat betreft de sous-vide, wat is het voordeel om een tartaartje er in te doen. Even op temperatuur laten komen en dan kort en heftig bakken in de pan zou het toch gewoon moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik heb mij rot ge-Googled, maar op 2 recepten na kon ik niets vinden. Die recepten hadden de focus op het ei btw. Maar wat ik wel her en der kon vinden is dat chef-koks en de "betere" slagers een kerntemperatuur van 46-50 adviseren. Nou, ik kan je vertellen dat mijn zoon echt niet van bebloed vlees houdt. En ja ik weet dat het myoglobine is en niet bloed. Maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel. Overigens ben ik er ook geen fan van. De kleur maakt mij niet uit, maar het moet gewoon niet "bloederig" zijn voor mij. Vaak genoeg tartaar gebakken en met een "bloederig" stuk tartaar gezeten in de kern met een zuurpruim (of twee) aan tafel. Terwijl ik weet dat je tartaar prima rauw kan eten. Genoeg mensen die het echt maar 2 minuten bakken aan elke kant. Van rundvlees weet ik dat het op 50 graden kan garen. Dan heb je echt rare vlees.
Om een warrig verhaal kort te maken... Alle bij elkaar opgeteld heb ik 8 tartaartjes vacuüm getrokken met wat Premium Light Soy Sauce en drie gedroogde lomboks. Dit heb ik op basis van bij elkaar geraapte recepten en adviezen 60 minuten lang op 50 graden sous vide bereid.
Daarna heb ik het even laten rusten en laten afkoelen. Intussen een pan verhit, twee uien gesneden en in olie gebakken met een scheutje PLSS. Daarna de uien eruit gehaald en de tartaartjes aan weerszijden even een bruin randje gegeven. Vier stuks zonder het vocht en vier stuks met het vocht (na een minuutje ofzo erbij gegooid). De vier stuks zonder vocht hebben het gewonnen. Die waren net iets droger, alsnog super sappig en mals.
De kleur was echt rood/rosé. Zeg maar rare biefstuk. Maar wat ik wel heel apart vond; het was echt geen bebloed stukje vlees. Een tartaartje klaarmaken echt rare in een pan zonder het bebloed-effect, dat lukt mij niet. En dat kan best aan mij liggen. Ik ben in elk geval blij dat het met behulp van sous vide lukt om tartaartjes rare klaar te maken.

Wat betreft eend, dat heb ik vrijdag gemaakt. Was wel een cheat O-) . Ik heb bij Amazing Oriëntal zo een Peking eend gekocht die je zelf nog moet afbakken in de oven of magnetron. In plaats van 30 minuten in de oven op 160 graden (of was het 200 :? ) heb ik de eend 40 minuten op 63 graden sous vide gedaan. Daarna 10 minuten (denk ik) onder de grill, meteen zo uit de sous vide. Dat was echt wel genieten. Het vlees was nog helemaal mals, maar vanwege al het vocht in de huid, werd die helemaal crispy gebakken onder de grill.

En die kip... Volgens mij was het trouwens haan, of maiskip. Hier heet het in elk geval harde kip. Ik heb het niet zelf gekocht dus kan je niet precies vertellen welke van de twee het is geweest. Ik gok beide eerlijk gezegd, een haan op maisdieet. Anyway, het waren twee bijna helften, weet niet hoe je dat noemt. In elk geval het borststuk met de vleugels eraan. Ik heb het vlees eraf gesneden net zoals je kipfilet koopt. Wat een klote werk btw, pfff. Haan/maiskip fileren vind ik echt niet leuk.
Voor de twee stukken filet heb ik een zoete marinade en een licht-zoute marinade gebruikt. Wederom weinig, want voor het broodbeleg is een lichte smaak al genoeg. Ik schat een 75-100ml. Misschien nog wel minder en meer richting 50-75ml. Vacuüm getrokken en 60 minuten op 63,5 graden sous vide. Daarna eruit gehaald, vocht meteen eruit laten lopen en laten afkoelen.
Zachte kipfilet door een snijmachine halen is echt een ultra drama, trust me I know. Vandaar ook de keuze voor haan/maiskip in dit geval.
Ik kan morgen denk ik wel een foto maken en plaatsen. Het is echt lekker beleg geworden. Het vlees was nog sappig (hou ik normaal gesproken zeker bij kip niet van). Zacht vlees associeer ik gewoon met rauw. Komt het uit een sous vide, dan weet ik dat het niet rauw is :+ en zo kan ik het wel door mijn strot krijgen.

En als je wil weten wat voor marinade... Soms gebruik ik alleen zwarte peper en Herbamare. Het gros van mijn marinades is gebaseerd op soy sauce/ketjap/nootmuskaat/tamarindepasta/knoflook/peper/kaneel/pimento/five spice. En dat in elke willekeurige volgorde en combinatie die je maar kan bedenken. Zo smaakt het altijd net een beetje anders.
BTW, soms cheat ik ook daarmee. Kant en klare marinade uit een flesje van de toko. Ja echt heel-zelden-soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:24
Boudewijn schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:26:
Ja maar hoe snijd je dan zo mooi dun? Met een snijmachine kan het , maar met het handje lijkt me pittig.

In de vriezer tot het goed stevig is maar niet bevroren. Met een goed scherp mes snij je dan alles mooi dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Twee tips m.b.t. de kip:
- kip fileren is een kwestie van oefenen, je kan eens op Youtube kijken hoe de profs het doen, het is niet zo moeilijk als je weet hoe het moet :).
- Zachte kip verwerken kan inderdaad moeilijk zijn. Alternatief kan je de (rauwe) kip even in de diepvries leggen, dan is het snijden met een machine veel makkelijker. Maar in jouw geval had je de kip al bereid als ik het goed lees, dan weet ik niet of dat gaat. * Garyu = spuit 11 ^^ :)

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 31-10-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Die Bruine schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 22:45:
Een tartaartje klaarmaken echt rare in een pan zonder het bebloed-effect, dat lukt mij niet. En dat kan best aan mij liggen. Ik ben in elk geval blij dat het met behulp van sous vide lukt om tartaartjes rare klaar te maken.
Goed laten rusten na het bakken zodat het vleesvocht zich weer kan herverdelen. Dat scheelt, maar helemaal droog wordt het niet nee (gelukkig ;)). En natuurlijk goed vlees kopen, van sommig supermarktvlees komt wel heul veul vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 13:44
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om een product met bijgevoegde marinade goed te vacumeren? Als ik het in mijn foodsaver 2860 doe, dan wordt al het vocht eruit gezogen als ik het met de automatische stand doe. Wanneer ik handmatig puls en seal net voordat het vocht bij de seallijn zit, dan zit er meestal nog lucht in de verpakking. Wat is de gouden tip?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:42
coelho schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:27:
Hoe krijgen jullie het voor elkaar om een product met bijgevoegde marinade goed te vacumeren? Als ik het in mijn foodsaver 2860 doe, dan wordt al het vocht eruit gezogen als ik het met de automatische stand doe. Wanneer ik handmatig puls en seal net voordat het vocht bij de seallijn zit, dan zit er meestal nog lucht in de verpakking. Wat is de gouden tip?
Zit er geen functie op voor 'vochtige' etenswaren? Op die manier werkt het bij mij prima.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

GermanPivo schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:34:
[...]

Zit er geen functie op voor 'vochtige' etenswaren? Op die manier werkt het bij mij prima.
Bij mij zuigt hij het dan ook nog op, maar wel minder. Volgens mij verschilt het ook per merk/vacumeerprincipe

Wat wel helpt, maar niet 100% zijn deze dingen
http://www.marmelot.com/m...m-zak-rol-100-p-2566.html

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Anoniem: 738905 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:26:
Ik ga 2/3e de volgende keer proberen. Had nu 1/2e gedaan. Welk merk gebruik jij? Ik wil binnenkort ook meel voor de pizza halen, dan neem ik gelijk een zak semola mee.
Ik haal gewoon de standaard fijne griesmeel bij onze turkse toko. doe 2 delen griesmeel en 1 deel bloem. Daar drie eieren in en rag het in me kitchenaid (ja ben lui) hier komt het opzet stuk op de kitchenaid en kan ik pasta maken. Laatste tijd vooral grote macaroni :)
Voor het drogen plaats ik van die 50cm bbq metalen spaken onder de magnetron die op een plank staat. Werkt prima O-) en stukken goedkoper dan zo'n droogrek want die kan je weer niet op de bbq tiefen :)
Zal vanaaf ff in kast kijken hoe dat merk griesmeel heet.

[ Voor 3% gewijzigd door mutsje op 01-11-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Wanneer bij mij de zak tot boven vochtig is, dan trekt hij niet goed vacuüm. Wat bij mij goed helpt is om de randen even af te nemen (aan de binnenkant). Maar ook om het apparaat iets hoger te leggen dan het product dat je wil vacuümeren. Voordat ik het aansluit druk ik zelf al wel het meeste vocht eruit.
En in sommige gevallen laat ik de zak over de rand van het aanrecht hangen, dat helpt soms ook wel.

Vocht komt bij mij alijd wel mee eerlijk gezegd. Gelukkig heb ik het apparaat er beetje op uitgekozen, realtief makkelijk te reinigen en met een opvangbak voor vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Die Bruine schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:39:
Pizza, daar heb ik wel oren naar. Ik gebruik nog altijd het recept van wijlen MaximusTG. Ik heb daarvoor speciaal meel gehaald. Ik maak er ook wel eens italiaans brood mee en ik moet zeggen dat ik het verschil wel proef (met meel uit de supermarkt that is). Online bij 1 van de meeltoko's besteld. Schijnt ook goed spul voor pasta te zijn.
Ik heb al vaker pizza gemaakt met behulp van dit recept:
http://www.jamieoliver.com/recipes/recipe/pizza-dough/

Erg lekker deeg voor dunne pizza's, zoals een echte italiaanse pizza hoort te zijn.

Verder ben ik jaloers op jullie sous-vides apparaten. Zit elke dag naar Masterchef Australia te kijken(wat een niveau is dat zeg). Daar gebruiken ze het ook heel veel. Heb alleen geen chillen keuken nog. A.s. vrijdag ga ik weer uitgebreid koken.

Zit te denken aan hoofdgerecht : https://www.jamiemagazine...chicken-tikka-masala.html
Ontzettend lekker en goed te maken voor 6 grote eters.

Als voorgerecht weet ik het nog niet, misschien wat scampi's op aziatische wijze met lekker wat knoflook en ketjap.

Toetje wordt hoogstwaarschijnlijk iets met yuzu jelly(om in de aziatische sfeer te blijven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Voordeel van bijvoorbeeld de Anova sous vide is dat je het in elk willekeurige pan/bak kan hangen. Ik heb gewoon een bak bij de action ervoor gekocht. Hoef je geen chillen keuken voor te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
mutsje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:09:
Voordeel van bijvoorbeeld de Anova sous vide is dat je het in elk willekeurige pan/bak kan hangen. Ik heb gewoon een bak bij de action ervoor gekocht. Hoef je geen chillen keuken voor te hebben :)
Hoe maak je alles vacuum dan? Met ikea afsluitzakjes en warm water? Of moet je daar ook zo'n apparaat voor kopen. Zo'n grap kost dan snel 200€+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23

m0nk

16-09-2003 15.15

assn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:49:
[...]

zoals een echte italiaanse pizza hoort te zijn.
In een echte Italiaanse pizza zit alleen bloem, water, gist en zout.. ;)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

assn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:23:
[...]

Hoe maak je alles vacuum dan? Met ikea afsluitzakjes en warm water? Of moet je daar ook zo'n apparaat voor kopen. Zo'n grap kost dan snel 200€+
ik zelf heb de https://www.allpax.nl/vacumeermachine-f-110.html en deze trekt erg goed vacuüm. Je moet ook niet alles in een keer willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:56
assn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:23:
[...]

Dat eerste inderdaad (maar water gewoon is al voldoende, hoeft niet warm te zijn *maar dat is het toch al als je gaat sous viden*)
Voor snelle dingen hoeft het niet perse echt vacuüm te zijn.
Pas bij grotere/meer producten die lange dagen 12/24+ uur in het water moeten zitten, dan doe ik ze echt vacuüm trekken. Maar dat is meer puur voor de zekerheid mocht eentje eens in het water vallen/zakken.

En inderdaad, zo'n machine heb je al voor €75/€100,-

[ Voor 13% gewijzigd door NeutraleTeun op 01-11-2016 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
[...]
Verder ben ik jaloers op jullie sous-vides apparaten. Zit elke dag naar Masterchef Australia te kijken(wat een niveau is dat zeg). Daar gebruiken ze het ook heel veel. Heb alleen geen chillen keuken nog. A.s. vrijdag ga ik weer uitgebreid koken.
Je hoeft niet jaloers te zijn hoor, ik heb hem zelf gemaakt voor paar euro's. En werkt echt perfect. Ik heb ook geen vacumeerapparaat, ik koop gewoon vacuum verpakt spul, of laat de slager dat doen. Voor nu vind ik het een leuke gimmick, maar zie me er niet heel vaak gebruik van maken.

Zie http://style.oversubstanc...y-sous-vide-koken-deel-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

[...]

Ik heb al vaker pizza gemaakt met behulp van dit recept:
http://www.jamieoliver.com/recipes/recipe/pizza-dough/

Erg lekker deeg voor dunne pizza's, zoals een echte italiaanse pizza hoort te zijn.

Zit te denken aan hoofdgerecht : https://www.jamiemagazine...chicken-tikka-masala.html
Ontzettend lekker en goed te maken voor 6 grote eters.

Als voorgerecht weet ik het nog niet, misschien wat scampi's op aziatische wijze met lekker wat knoflook en ketjap.

Toetje wordt hoogstwaarschijnlijk iets met yuzu jelly(om in de aziatische sfeer te blijven)
Dat pizza-recept zou ik inderdaad niet traditioneel italiaans noemen. Olie en suiker in het deeg :N ;). Probeer dit recept eens voor een echt goede pizza: Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2

Het tikka masala recept klinkt wel goed! Ik ga eens kijken of ik dat lichtelijk kan aanpassen naar een vegetarische versie met paneer o.i.d. Het is best moeilijk om die echte indiase geur en smaak van gerechten voor elkaar te krijgen vind ik. Maar met de goede kruiden is het wel te doen.

* Garyu noteert voor zichzelf voor de saus:
2 uien, gepeld
4 tenen knoflook
2 rode pepers
1 bosje koriander
olijfolie
1 el gemalen koriander
2 tl kurkuma
6 el gemalen amandelen
2 x 400 g gepelde tomaten in blik
1 blokje kippenbouillon
2 x 400 g kokosmelk light

voor de kip incl marinade:
1 TL gemalen kruidnagel
1 TL gemalen koriander
1 TL gemalen komijn
2 TL paprikapoeder (zoet)
2 TL garam masala
citroen, knoflook, peper
6 EL yoghurt
800g kip

Dank :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik doe het met een bak water, die ik toch al heb staan omdat ik daarna het gerecht erin opwarm. Vacuum kopen kan, maar je kunt dan niet meer marineren.

Omdat de peren deze week wel erg lekker waren gaan ze vandaag in de herhaling. Ik gaar ze een graad of 3 hoger en ik denk ook wat langer. Ben benieuwd. Blijf wel zitten met hoe ik ze iets kleur, dat is toch wel mooier dan zo bleek. Wellicht toch nog maar ff in de pan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mutsje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:41:
[...]

Ik haal gewoon de standaard fijne griesmeel bij onze turkse toko. doe 2 delen griesmeel en 1 deel bloem. Daar drie eieren in en rag het in me kitchenaid (ja ben lui) hier komt het opzet stuk op de kitchenaid en kan ik pasta maken. Laatste tijd vooral grote macaroni :)
Voor het drogen plaats ik van die 50cm bbq metalen spaken onder de magnetron die op een plank staat. Werkt prima O-) en stukken goedkoper dan zo'n droogrek want die kan je weer niet op de bbq tiefen :)
Zal vanaaf ff in kast kijken hoe dat merk griesmeel heet.
Heb je ook een foto van de grote macaroni? Ik wist niet dat daar een opzetstuk voor de pastamachine voor bestaat?

Dat bbq rek idee is wel tof, mijn magnetron staat op de vaatwasmachine, ik pak dat mee, handiger dan mijn kapstok aan het keukenkastje idee en vrouwvriendelijker dan mijn idee om een stel kabels te spannen bij het plafond :+

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 01-11-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:18:
[...]

Heb je ook een foto van de grote macaroni? Ik wist niet dat daar een opzetstuk voor de pastamachine voor bestaat?

Dat bbq rek idee is wel tof, mijn magnetron staat op de vaatwasmachine, ik pak dat mee, handiger dan mijn kapstok aan het keukenkastje idee en vrouwvriendelijker dan mijn idee om een stel kabels te spannen bij het plafond :+
Tuurlijk u vraagt wij serveren, het betreft trouwens een opzet stuk voor op een kitchenaid. holle pasta add -on 5KPEXTA

Afbeeldingslocatie: http://www.datacrash.net/media/macaroni.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Boudewijn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 18:03:
Omdat de peren deze week wel erg lekker waren gaan ze vandaag in de herhaling. Ik gaar ze een graad of 3 hoger en ik denk ook wat langer. Ben benieuwd. Blijf wel zitten met hoe ik ze iets kleur, dat is toch wel mooier dan zo bleek. Wellicht toch nog maar ff in de pan ...
Wat je kan proberen is om de saffraan al een beetje op te lossen in heet water / drank en er dan in het zakje te doen. Verder zit er misschien wel wat colorante bij voor de intens gele kleur.

Van het weekend ga ik hem ook proberen, en ik was zeker van plan om de temp wat op te schroeven.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mutsje schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:28:
Tuurlijk u vraagt wij serveren, het betreft trouwens een opzet stuk voor op een kitchenaid. holle pasta add -on 5KPEXTA
Dat ziet er goed uit zeg. De kitchen aid staat hier nog op de verlanglijst, jammer dat dat ding wat ik wil zo duur is, het is natuurlijk een aanschaf waar je heel lang mee doet, moet er toch eens voor gaan sparen. Met wat geluk heb ik dit jaar geen nieuwe winterbanden nodig, eens zien of ik die reservering kan gebruiken voor een kitchen aid.

tot die tijd eerst maar van mijn net nieuwe pastamachine genieten, die kan bijna hetzelfde op de macaroni na, maar wel weer lasagnebladen maken. Wel een heel toffe uitbreiding voor de kitchen aid zeg, Ziet er echt goed uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 02-11-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Pinin schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:34:
[...]
Wat je kan proberen is om de saffraan al een beetje op te lossen in heet water / drank en er dan in het zakje te doen. Verder zit er misschien wel wat colorante bij voor de intens gele kleur.

Van het weekend ga ik hem ook proberen, en ik was zeker van plan om de temp wat op te schroeven.
Iets langer laten staan werkt ook al prima heb ik gisteren gemerkt. De saffraan lijkt prima te zijn zonder kleurstof, hij geeft heel rustigjes zijn kleur af ipv in 1x poef (wat meestal een teken is van slecht spul).

Ben benieuwd hoe ze bij jou worden!

Ik heb voor de komende dagen staan:

* Donderdag:
* Tempeh kering (laatst herontdekt, wmb de beste manier om Tempeh voor menselijke consumptie geschikt te maken :+)
* Pekin eend met bijbehorende pannenkoekjes. Hier ligt nu een (not to?) lucky duck eend te ontdooien. Morgen zoetebonensaus erop en half uurtje in de oven. Ben benieuwd naar zelf pannenkoekjes maken (moet goed dun)
* Babi Kecap
* Nasi goreng
* Sajoer lodeh

* Vrijdag:
* Ik ga met vrienden koken en liep dit weekend tegen konijnenbouten bij de lidl aan. Konijn met pruimedanten naar recept van Ghislaine Arabian. Uit de larousse gastronomique gehaald. Heb alleen geen karkas, dus we moeten het doen met de bouten. Arme ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 02-11-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Anoniem: 738905 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:01:
[...]

Dat ziet er goed uit zeg. De kitchen aid staat hier nog op de verlanglijst, jammer dat dat ding wat ik wil zo duur is, het is natuurlijk een aanschaf waar je heel lang mee doet, moet er toch eens voor gaan sparen. Met wat geluk heb ik dit jaar geen nieuwe winterbanden nodig, eens zien of ik die reservering kan gebruiken voor een kitchen aid.

tot die tijd eerst maar van mijn net nieuwe pastamachine genieten, die kan bijna hetzelfde op de macaroni na, maar wel weer lasagnebladen maken. Wel een heel toffe uitbreiding voor de kitchen aid zeg, Ziet er echt goed uit.
Ik had de andere set waar je ook lasagna bladen mee kan maken. Maar daar maakten we alleen de brede spagetti mee (ff naam kwijt). Heb mijn kitchenaid via electrostock op ebay gekocht komen uit belgie met UK stekker eraan. Nieuw en je kan garantieformulier gewoon opsturen. Scheelde alleen wel een dikke 300 euro op NL prijs :) is trouwens de Heavy duty die ik heb omdat ik ook heel veel brood bak (elke dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

40 minuten op 150 graden met olijfolie, pimenton van het pittige type en zout. Beste batch tot nu toe!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yy4qCa1.jpg?2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na het slapen boodachappen doen en dan verae lasagne en tortellini maken, de pasta machine is cool, simpel en snel klaar. Kost wat, maar na een jaar terugverdiend. Leuk ding, morgen een lasagne maken met pure ingredienten en eentje met saus uit een pakje om te proberen. De rest van het gezin vind de snaak van een pakje met saus toch wel lekker, ik heb liever pure ingredienten... ach, dan maken we er twee en kan ik in mijn persoonlijke lasagne ook sambal doen :P
mutsje schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:42:
[...]

Ik had de andere set waar je ook lasagna bladen mee kan maken. Maar daar maakten we alleen de brede spagetti mee (ff naam kwijt). Heb mijn kitchenaid via electrostock op ebay gekocht komen uit belgie met UK stekker eraan. Nieuw en je kan garantieformulier gewoon opsturen. Scheelde alleen wel een dikke 300 euro op NL prijs :) is trouwens de Heavy duty die ik heb omdat ik ook heel veel brood bak (elke dag)
Heb je er zo 300 ongeveer voor betaald?

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 05-11-2016 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:49:
Na het slapen boodachappen doen en dan verae lasagne en tortellini maken, de pasta machine is cool, simpel en snel klaar. Kost wat, maar na een jaar terugverdiend. Leuk ding, morgen een lasagne maken met pure ingredienten en eentje met saus uit een pakje om te proberen. De rest van het gezin vind de snaak van een pakje met saus toch wel lekker, ik heb liever pure ingredienten... ach, dan maken we er twee en kan ik in mijn persoonlijke lasagne ook sambal doen :P

[...]

Heb je er zo 300 ongeveer voor betaald?
Ik heb voor mijn kitchenaid heavy duty 355 euro inc verzenden betaald _/-\o_ maar dan begint het pas :) heb ook de ijsbak, pastaset, fruitzeef, gehaktmolen, raspset erbij. Op de opzet stukken loop je ook redelijk leeg zeg maar. Voordeel als je ze verpatst krijg je bijna de prijs die je betaald hebt (ik koop meeste 2e hands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Als ik varkenshaas alvast in medaillons snijd, hoe lang moeten ze dan in de oven? Overal staat wat anders... :'(

[ Voor 16% gewijzigd door barrymossel op 05-11-2016 16:08 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 109 Laatste