Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou best interesse hebben in zo'n stukje, maar als de helft tot chipolatas en dergelijke wordt gedraaid proef ik denk ik de meerwaarde er niet meer aan af. Bij bewerkt vlees wordt dat wat mij betreft lastiger.

Desalniettemin superveel plezier ermee :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gonadan schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:24:
[...]

Het zou mij niets verbazen als het net zo eerlijk is als die oplichterij die men Black Angus noemt. :P
Wat is daar oplichterij aan als ik vragen mag? Het moet toch echt Black Angus of Waygu zijn als ze het onder die naam verkopen? Of moet het per se uit resp. Schotland of Japan komen?

Ben ik een keer duurzaam bezig, is het weer niet goed.... ;)
Boudewijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:25:
Ik zou best interesse hebben in zo'n stukje, maar als de helft tot chipolatas en dergelijke wordt gedraaid proef ik denk ik de meerwaarde er niet meer aan af. Bij bewerkt vlees wordt dat wat mij betreft lastiger.

Desalniettemin superveel plezier ermee :).
Het is niet de helft, maar een derde al begrijp ik je punt. Maar op deze manier door ook het restvlees te verkopen kunnen ze denk ik het zo "goedkoop" aanbieden omdat ze nu van de gehele koe afkomen. En ik lust wel een lekker burgertje... ;)

Over een maandje gaan we het weten!

[ Voor 41% gewijzigd door bvk op 19-11-2018 16:42 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 13:38
Afgelopen weekend wat wagyu steaks van de Sligro meegenomen. Stond ook 7+ op de verpakking dus neem aan dat dat de marble score was. Maar (weer) gemengde gevoelens na het gegeten te hebben. Ja het is zachter en smaakvoller dan welk ander vlees dan ook, maar ik heb tot nu toe altijd een rare zure smaak aan het vlees gehad. Deze keer was het minder dan de vorige keer maar toch stond ik weer op het punt het uit te tuffen. Vreemde ervaring, zat constant te twijfelen of het nou geweldig of smerig was, niks er tussen in. Maar omdat dit dus al de 3e keer was dat ik deze vreemde smaak heb gehad bij wagyu vlees, en dit nooit bij ander vlees heb gehad, vraag ik me af of het wellicht de smaak van wagyu is? Heb het overigens ook bij verschillende winkels gekocht, dus lijkt me niet aan de sligro te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
bvk schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:32:
Wat is daar oplichterij aan als ik vragen mag? Het moet toch echt Black Angus of Waygu zijn als ze het onder die naam verkopen? Of moet het per se uit resp. Schotland of Japan komen?
Van Wagyu weet ik het niet precies, maar Black Angus was toen ook bij de Keuringsdienst van Waarde.
Het punt was dat 100% raszuiver niet bestaat en met de glijdende schaal moet je maar afwachten hoeveel verschil je nog in je stuk vlees vindt. Black Angus heeft als lapjes een mooie marmeren structuur waardoor het meer smaak heeft (duh, vet), maar als burgers of ander bewerkt voer ga je dat überhaupt niet merken. Bij lapjes kan er wel een verschil zijn, maar op de markt vind je heel veel wat meer van de naam heeft dan van de kwaliteit. ;)
Ben ik een keer duurzaam bezig, is het weer niet goed.... ;)
Je moet sowieso gewoon lekker doen wat jij wilt. Duurzaam juich ik altijd toe. :)

Sowieso denk ik dat als je verantwoord vlees haalt, dat goed klaar maakt en bewust eet het sowieso lekkerder is.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 19-11-2018 16:47 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Gonadan schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:47:
[...]

Van Wagyu weet ik het niet precies, maar Black Angus was toen ook bij de Keuringsdienst van Waarde.
Het punt was dat 100% raszuiver niet bestaat en met de glijdende schaal moet je maar afwachten hoeveel verschil je nog in je stuk vlees vindt. Black Angus heeft als lapjes een mooie marmeren structuur waardoor het meer smaak heeft (duh, vet), maar als burgers of ander bewerkt voer ga je dat überhaupt niet merken. Bij lapjes kan er wel een verschil zijn, maar op de markt vind je heel veel wat meer van de naam heeft dan van de kwaliteit. ;)

[...]

Je moet sowieso gewoon lekker doen wat jij wilt. Duurzaam juich ik altijd toe. :)

Sowieso denk ik dat als je verantwoord vlees haalt, dat goed klaar maakt en bewust eet het sowieso lekkerder is.
Tja, ik ben gewoon van dit uitgegaan en dat het ook waar is:
1) Volbloed Wagyu.
De koeien van boer Jitze zijn 100% raszuivere runderen (dus geen halfbloedjes) en hebben tot nu toe een uitstekende marmering gehad. Hierdoor is het vlees zeer exclusief omdat er maar weinig volbloed Wagyu runderen in Nederland zijn.
Het enige verschil zou dan moeten zijn dat ze geen Japans maar Nederlands gras gegeten hebben. Afijn, ik vind het gewoon leuk om te proberen en het verhaal van die boeren Jitze en Geert staat me ook wel aan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ben wel benieuwd, ik ben ook altijd wel gecharmeerd van dat concept.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:47:
Van Wagyu weet ik het niet precies
Wagyu is buiten Japan niet echt betrouwbaar te koop. Het is meestal niet 100% puur, er is maar een heel kleine selectie dieren die Wagyu zijn buiten Japan te vinden namelijk en het zijn er echt maar een paar honderd en alleen in Amerika en ik meen Australie leven die koeien. Ze krijgen ook amper kalfjes. En sinds 1997 mogen er niet eens meer Wagyu koeien Japan uit.

Kortom, pure marketing. Een echte 100% Wagyu is ook redelijk onbetaalbaar, ik kijk geregeld youtube filmpjes van Japanners en als je die prijzen al ziet van een echt goed stuk Wagyu, dat is gewoon een half maandloon.

Je kan het vaak wel aan de prijs zien. Wagyu kost minimaal 20 euro per 30 gram. Dat is de laagste kwaliteit. Dus 500 gram Wagyu moet je minimaal 335 euro kosten wil het echt zijn. Als je betere kwaliteit wilt ga je echt over de 1000+ euro heen voor 500 gram.

Het is dus wat marketing, maar vast prima te eten en een stuk lekkerder dan uit de supermarkt.

Als ik met google kijk vind ik wel bizar veel Wagyu boeren hier in de omgeving 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2018 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gonadan schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:18:
Ben wel benieuwd, ik ben ook altijd wel gecharmeerd van dat concept.
Wij hadden laatst via hetzelfde concept 'een varken' gekocht (koopeenvarken.nl) en die ervaring beviel goed. Bestel-process, bezorging (in de avond, en/of op een moment naar keuze :*) ), informatieverstrekking tussen moment van bestellen en moment van bezorgen (zit toch een paar week tussen, dus leuk om af en toe een update te krijgen), per twee in vacuüm verpakte porties, allemaal prima op orde :) . Het vlees zijn we momenteel langzaam aan het opmaken, maar de eerste ervaringen (speklapje en worst) zijn goed.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:13:

Kortom, pure marketing. Een echte 100% Wagyu is ook redelijk onbetaalbaar, ik kijk geregeld youtube filmpjes van Japanners en als je die prijzen al ziet van een echt goed stuk Wagyu, dat is gewoon een half maandloon.

Het is dus wat marketing, maar vast prima te eten en een stuk lekkerder dan uit de supermarkt.

Als ik met google kijk vind ik wel bizar veel Wagyu boeren hier in de omgeving 8)7
Maar hoe kijk jij dan tegen de claim van koopeenkoe.nl aan dat het raszuiver Waygu is en het verhaal van die boer dat die met embryo's begonnen is?

Als dat niet zo is krijgen ze toch allerlei keuringsdiensten achter zich aan wegens misleiding?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Wagyu is vziw geen beschermd handelsmerk/soortnaam in Nederland :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:13:
[...]
<>
Zonder het helemaal op te zoeken vermoed ik dat Wagyu geen beschermde handelsnaam is en de verkoper dit dus mag misbruiken. Zoals je inderdaad zegt is het echt vlees onbetaalbaar en naar verluid zeer arbeidsintensief.

Ik ga liever naar de Lindenhoff in Baambrugge, en voor varkensvlees rij ik soms ook even naar de Deen voor dit vlees:
https://www.hamletz.nl/waar-te-koop/
Niet omdat ik gelijk proef dat het zoveel beter is maar wel omdat Annechien al heel lang bezig is met dierenwelzijn en minstens zo belangrijk (omdat die twee aan elkaar hangen) het uit de commodityprijsvorming te komen met vlees. Dus niet moeten verkopen aan de hoogste lage bieder. eerst met het Lupine varken en nu dit deze combinatie van Lupine en een nieuwe stal. Dus sorry voor de spam maar we hebben niet zoveel echte ondernemers in de veeteelt (edit die op grote schaal willen gaan werken, Rondeel heeft het niet diervriendelijk gered, Kipster is hun tweede poging).

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 19-11-2018 19:06 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Qua goed rundvlees wat je zelf nog kan aaien is Hoeve Ravenstein in Baarn ook een aanrader, heb daar prima ervaringen met vleespakketten die je op bepaalde tijden kan bestellen en ophalen (1x per maand).
Indien gewenst kan je het ook ingevroren en kleiner verpakt kopen.
Deze boerderij zit achter kasteel Groeneveld.
Diervriendelijk (en erg smakelijk) vlees van de eigen hoeve.

[ Voor 15% gewijzigd door PalingDrone op 19-11-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch vind ik het wel een mooi initiatief en vast lekker, dat koop een koe. Echt een stuk beter dan het vlees van de supermarkt. Dus zeker geen verkeerde keuze voor kerst.

Ik haal zelf af en toe vlees van de boerderij hier vlakbij, die man laat zijn eigen koeien slachten als ze oud zijn en dat verkoopt hij particulier. Dat heeft wel een heel andere smaak dan je gewend bent (lekkerder), het vlees uit de supermarkt kan ook jaren in een pakhuis in Afrika gelegen hebben heb ik eens gezien in een documentaire...
naitsoezn schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:33:
Wij hadden laatst via hetzelfde concept 'een varken' gekocht (koopeenvarken.nl) en die ervaring beviel goed. Bestel-process, bezorging (in de avond, en/of op een moment naar keuze :*) ), informatieverstrekking tussen moment van bestellen en moment van bezorgen (zit toch een paar week tussen, dus leuk om af en toe een update te krijgen), per twee in vacuüm verpakte porties, allemaal prima op orde :) . Het vlees zijn we momenteel langzaam aan het opmaken, maar de eerste ervaringen (speklapje en worst) zijn goed.
koopeenvarken is van dezelfde groep als koopeenkoe, ze hebben volgens mij ook koopeenkip en nog meer van die sites in het assortiment.
Boudewijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:15:
zelf nooit een jachtdiploma overwogen? :)
Mijn vrouw en kinderen hebben een veto uitgesproken over dit idee :D

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2018 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vlees uit de supermarkt zit meer in de categorie vleesproduct dan dat het daadwerkelijk vlees is, wat die ermee uitspoken tegenwoordig. :/
franssie schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:01:
Rondeel heeft het niet diervriendelijk gered
Wat hebben die niet gered dan? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:03:

koopeenvarken is van dezelfde groep als koopeenkoe, ze hebben volgens mij ook koopeenkip en nog meer van die sites in het assortiment.
Dat zeg ik, (bijna) letterlijk ;) koopeengeit is er ook nog, en speciaal voor kerst koopeenkalkoen :P

[ Voor 12% gewijzigd door naitsoezn op 19-11-2018 22:15 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:09:
<>
Wat hebben die niet gered dan? :?
Rondeel was de voorloper van nu Kipster en had een bepaalde dichtheid (kip/m2) maar omdat het verkocht werd in o.a. de AH moest de prijs omlaag waardoor er meer kip per m2 werd geplaatst. De oprichter is daarom kipster begonnen in samenwerking met mind you LIDL. Ze zijn hier helaas vaak uitverkocht, zijn wit, iets kleiner en smaken bijna zoals die van mijn moeder vroeger (smaakvol romig dus)

https://www.foodlog.nl/ar...e-van-kipster-eieren-uit/

Het artikel over rondeel kan ik zo 123 niet vinden, houden jullie te goed zodra ik het vind. https://www.foodlog.nl/artikel/rondeel-uitgehold-concept/

naitsoezn schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:13:
[...]

Dat zeg ik, (bijna) letterlijk ;) koopeengeit is er ook nog, en speciaal voor kerst koopeenkalkoen :P
Dat is wel een heleboel saté kambing maar ik zal er eens naar zoeken dat koop een geit

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 19-11-2018 22:33 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Koopeensteur zou ik op zich nog wel voor te porren zijn ;)
Voedereengans lijkt mij ook een fijne, maar dan moeten ze wel beloven dat deze een overdaad aan voedsel krijgt hehehe, mjammie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:21:
Rondeel was de voorloper van nu Kipster en had een bepaalde dichtheid (kip/m2) maar omdat het verkocht werd in o.a. de AH moest de prijs omlaag waardoor er meer kip per m2 werd geplaatst. De oprichter is daarom kipster begonnen in samenwerking met mind you LIDL. Ze zijn hier helaas ok vaak uitverkocht, zijn wit, iets kleiner en smaken bijna zoals die van mijn moeder vroeger (smaavol romig dus)
https://www.foodlog.nl/ar...e-van-kipster-eieren-uit/

Het artikel over rondeel kan ik zo 123 niet vinden, houden jullie te goed zodra ik het vind.
Graag, want Rondeel staat nog steeds bekend als één van de beste eieren uit de supermarkt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:23:
[...]

Graag, want Rondeel staat nog steeds bekend als één van de beste eieren uit de supermarkt.
Was even zoeken en foodlog is geen trouw of nrc maar zit meestal we erg in de buurt.
https://www.foodlog.nl/artikel/rondeel-uitgehold-concept/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:03:

Mijn vrouw en kinderen hebben een veto uitgesproken over dit idee :D
offtopic:
Je hoeft je diploma niet om te zetten in een akte he :). Mooie is wel dat je echt heel erg veel van de natuur leert. En de mensen in je klas beter begrijpt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:31:
Was even zoeken en foodlog is geen trouw of nrc maar zit meestal we erg in de buurt.
Ofwel, de grote supermarkten blijven hun macht gebruiken om alle duurzame initiatieven te ondermijnen. Dankzij de maatschappij die overal Action prijzen verwacht want anders roept men dat het oplichting is.

Toch maar weer door met m'n zoektocht naar duurzame bronnen. :/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Verwijderd Toch wel jammer, ik heb een hoop respect gekregen voor vlees toen ik al tiener mee mocht lopen met jachtpartijen. Ik jaag zelf niet (en mijn hond ook niet dagelijks hoor, is met 4 honden 2 maal gebeurd).

@Boudewijn klopt, ik heb me erin verdiept, een vriend van mijn is ermee begonnen maar gestopt (wijnmaken kost hem al teveel tijd en vriendin). Een vriend in Zwitserland heeft 'm nu als het goed is en ik zie er naar uit samen met hem daar de bossen/bergen in te gaan. Ook al schiet je niets, je hebt gewoon een mooie dag.

@Gonadan zie de link in mijn eerdere reactie waar LIDL een tweede kipster stal laat bouwen (niet zelf maar wel afspraken maakt met de ondernemer voor de langere termijn) en als je doorzoekt een derde in België. Het verschil is dat AH elk kwartaal winst moet rapporteren en LIDL niet. Daarom zie je ook dat een Deen, een Plus etc wel innoveren maar een AH dat niet durft omdat het niet binnen 3 maanden rendement oplevert. Ik doe bijna geen booschappen bij de AH meer, B kwaliteit voor een A prijs terwijl een Deen en LIDL A kwaliteit bieden voor een lagere prijs. Zie ook https://fd.nl/ondernemen/...den-nog-steeds-onderschat (kan misschien niet zonder registratie gelezen worden)

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 19-11-2018 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Haha Deen en kwaliteit in één zin. Dan moet er een hoop veranderd zijn de afgelopen jaren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik weet niet zeker of de Deen beter is geworden, maar wel dat de de AH heeeeeel veel slechter is geworden. In ieder geval in Muiden, soms zijn helft van de voorverpakte versproducten gewoon over datum. En een bavette proberen te verkopen voor EUR39.99 per kilo ( is al gedaald naar liefst 29 dacht ik maar toch fors) - doei, dan eet ik die irritante hamsters wel op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

franssie schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:01:
[...]

Zonder het helemaal op te zoeken vermoed ik dat Wagyu geen beschermde handelsnaam is en de verkoper dit dus mag misbruiken. Zoals je inderdaad zegt is het echt vlees onbetaalbaar en naar verluid zeer arbeidsintensief.
Ik heb nog wel even verder gezocht en heb ondertussen dit gevonden: http://www.wagyuinternational.com/global_Netherlands.php

Al staat die koopeenkoe boerderij er niet tussen zo te zien, ik maak hier wel op uit dat er wel degelijk Wagyu runderen in NL aanwezig zijn met herleidbare afkomst?

Anyway, laat mevrouwtje ondertussen maar lekker veel vet op de billen en spieren kweken en een goed leven leiden voordat ze ergens in december (mits helemaal verkocht denk ik?) geslacht wordt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
franssie schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:38:
@Verwijderd Toch wel jammer, ik heb een hoop respect gekregen voor vlees toen ik al tiener mee mocht lopen met jachtpartijen. Ik jaag zelf niet (en mijn hond ook niet dagelijks hoor, is met 4 honden 2 maal gebeurd).

@Boudewijn klopt, ik heb me erin verdiept, een vriend van mijn is ermee begonnen maar gestopt (wijnmaken kost hem al teveel tijd en vriendin). Een vriend in Zwitserland heeft 'm nu als het goed is en ik zie er naar uit samen met hem daar de bossen/bergen in te gaan. Ook al schiet je niets, je hebt gewoon een mooie dag.
Kun je dat linkje wellicht ergens roggelen? ;)

Qua jagen: Zie hoe mooi mijn dag was donderdag. En nee geen geladen wapen vastgehouden (wel een berg ongeladen exemplaren).
Ik wil komend jaar een mooie sommeliercursus doen. Heeft iemand ervaringen? Wil vooral gewoon heel veel beter worden in proeven en wijn-spijscombinaties. Merk dat ik de standaard combinaties wel ken en kan regelen, maar de lastigere dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:56:
[...]

Kun je dat linkje wellicht ergens roggelen? ;)
<>
Bedoel je dat rondeel linkje? Staat hierboven maar omdat het in een edit staat kan je het gemist hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Nee ik bedoel dat Lidl linkje :). Vind de werking van supermarktent ook altijd wel boeiend om te volgen.

Zit me nu ook af te vragen wat ik komende week moet gaan koken. Wil elke dag eigenlijk wel wat moois maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Boudewijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:56:
Ik wil komend jaar een mooie sommeliercursus doen. Heeft iemand ervaringen? Wil vooral gewoon heel veel beter worden in proeven en wijn-spijscombinaties. Merk dat ik de standaard combinaties wel ken en kan regelen, maar de lastigere dingen niet.
Lastige vraag, in principe is sommelier een beroep en is daar geen cursus voor. Het is echt iets wat je in de praktijk moet leren door heel veel te ervaren van leermeesters en dan op een gegeven moment de wijn-spijs keuzes zo te maken dat je gasten er zichtbaar van genieten.

Een prachtig proces in samenwerking met de chef kok, hij bedenkt gerechten naar de wijn die jij wil verkopen en je koopt als sommelier wijnen in waarvan je denkt dat ze bij de kookstijl van de chef passen. Proeven, experimenteren, repeat.

"Hallo chef, ik kan deze witte wijn voor een leuk prijsje krijgen, proef eens?" Chef proeft en roept sous chef: "Maak eens even een portie van dat zeewolf gerecht wat we vanmiddag geprobeerd hebben?"

"Hee, dat past prima bij elkaar, dat zetten we lekker op het menu du jour!"

Met andere woorden, je kunt uitsluitend zelf experimenteren en je eigen oordeel vellen of iets wel of geen geslaagde combinatie is tenzij je vele gasten hebt die een oordeel kunnen geven.

Je zou eens naar de boeken van Peter Klosse kunnen kijken, hij weet de trucjes van de wijn-spijs combinaties prima uit te leggen. En waarschijnlijk zijn er ook wel ergens workshops te volgen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Deze kan ik niet lezen inderdaad.
franssie schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:50:
Ik weet niet zeker of de Deen beter is geworden, maar wel dat de de AH heeeeeel veel slechter is geworden. In ieder geval in Muiden, soms zijn helft van de voorverpakte versproducten gewoon over datum. En een bavette proberen te verkopen voor EUR39.99 per kilo ( is al gedaald naar liefst 29 dacht ik maar toch fors) - doei, dan eet ik die irritante hamsters wel op ;)
Het kan nogal verschillen per filiaal, want wat jij noemt is een onderdeel van het lokale beleid. Zo had ik bij de Jumbo voor de zoveelste keer een stokbrood met schimmel, ik ben dat wel zat en kom daar niet graag meer.
Daarnaast zie je dat het (waan)idee van lage prijzen ook een psychologisch effect heeft, men oordeelt anders als ze denken dat het minder gekost heeft.

De goedkopere supermarkten kom ik sowieso niet graag meer, de versproducten zijn gewoon niet best. De AH was daarin altijd stukken beter maar is inderdaad ook afgegleden. Ik haal nu regelmatig bij de groenteboor of via een korte-keten-initiatief bij wat boeren (jij had m'n andere topic ook gevonden geloof ik).
LIDL schijnt het objectief gezien voor bepaalde productgroepen wel goed te doen, maar ik vind het gewoon een ontzettend vervelende winkel om boodschappen te doen. Ik kom daar dus alleen als ik daar echt iets moet hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Gonadan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:49:
Zo had ik bij de Jumbo voor de zoveelste keer een stokbrood met schimmel, ik ben dat wel zat en kom daar niet graag meer.
Hoe krijgen ze dat voor elkaar, die stokbroden worden toch elke dag vers afgebakken? Of bedoel je die Delifrance afbak gevallen (die sowieso niet te vreten zijn) en doen ze niet goed aan FiFo?

Bij de AH kom ik inderdaad ook niet graag, je moet gewoon veels te veel op de datums letten, of het hele schap ligt vol met oranje afprijs stickers. Het totale product assortiment is dan wel weer ruimer dan bij andere supermarkten heb ik het idee.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:57:
Hoe krijgen ze dat voor elkaar, die stokbroden worden toch elke dag vers afgebakken? Of bedoel je die Delifrance afbak gevallen (die sowieso niet te vreten zijn) en doen ze niet goed aan FiFo?
Klopt, van die afbakgevallen. Als je die vers bakt een stuk beter te eten dan die oerknots die al de hele dag heeft staan uitdrogen. :P
Bij de AH kom ik inderdaad ook niet graag, je moet gewoon veels te veel op de datums letten, of het hele schap ligt vol met oranje afprijs stickers. Het totale product assortiment is dan wel weer ruimer dan bij andere supermarkten heb ik het idee.
Klopt, met name voor exotischer zaken doen ze het erg goed. De filialen hier in de buurt zijn juist weer erg ruim qua datums, maar dat kan heel erg verschillen heb ik wel gemerkt. Zeker als je het hebt over echte stadsfilialen die zich niet zo hoeven onderscheiden omdat het toch wel vol loopt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:32:
[...]
<>
Zeker als je het hebt over echte stadsfilialen die zich niet zo hoeven onderscheiden omdat het toch wel vol loopt.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben dat ze de hoge omzet winkels minder vers leveren, maar minder vers is voor mij juist een probleem. Heel vaak wijzigt mijn kookagenda en dan is het wel fijn dat het voedsel nog een paar dagen in de koelkast kan blijven, zoals op die stickers staat "weggooien is zonde", nou dat ben ik met ze eens ;)
Bij de MAXIS Lidl si houdbaarheid eigenlijk nooit een probleem, bij de AH XL ("de grootste van NL" zeggen ze) is houdbaarheid wel een probleem, en dat enorme assortiment bestaat toch voornamelijk uit houdbaar en niet uit vers (ik denk dat 20% vloeroppervlak vers is). En ja ze hebben wel Panko en wat ander spul dat niet iedere andere supermarkt standaard heeft dus ik gebruik ze als backup, ik ga eerst naar de Deen of Lidl en wat die niet hebben haal ik bij de AH. Ik ben voor de AH (of een Jumbo) dus een rampklant, AH maakt marge op vers omdat ze stunten met houdbare A merken (rookworsten, wasmiddelen etc). en die koop ik dus beide niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@franssie haal het bij een pick-up-point, dan is de houdbaarheid minimaal een x aantal dagen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, bezorgen van de boodschappen is heerlijk, heb je het meestal ook verser dan dat het in de winkel ligt. Ik wil eigenlijk nooit meer in een supermarkt gezien worden, ik word er ook vrij moe van. Vandaag wel even geweest omdat mijn vrouw ziek is en ze wilde een italiaanse pasta van room, pesto en peer hebben (met kip en katenspek), dus ik ben als uitzondering even naar de supermarkt gegaan.

Maar echt, je kan je tijd veel beter besteden met het lezen van een boek, het kijken van een film, koken e.d. ipv in een supermarkt te hobbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Gonadan schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:32:
[...]

Klopt, van die afbakgevallen. Als je die vers bakt een stuk beter te eten dan die oerknots die al de hele dag heeft staan uitdrogen. :P
Kwestie van op het juiste moment je boodschappen doen ;) Maar ook bij een reguliere warme bakker worden stokbroden ook maar 1x per dag gebakken denk ik, tenzij ze er heel veel verkopen zodat het loont om meerdere keren per dag te bakken.

Maar die Delifrance dingen, nee dank je. Dan koop ik liever verse pistoletjes zoals eerder vanmiddag die net vers in de bak gestort werden. Nog warm en knapperig dus :) Wat ik dan wel weer lekker vind zijn die afbak Ciabatta's van het Jumbo huismerk. Dat is inderdaad ook een kwestie van even naar de TGT datum kijken, maar beschimmeld heb ik ze nog nooit gezien.
[...]

Klopt, met name voor exotischer zaken doen ze het erg goed. De filialen hier in de buurt zijn juist weer erg ruim qua datums, maar dat kan heel erg verschillen heb ik wel gemerkt. Zeker als je het hebt over echte stadsfilialen die zich niet zo hoeven onderscheiden omdat het toch wel vol loopt.
Het zal naast de omzet snelheid denk ik ook afhangen van de filiaal manager en de aansturing van personeel. Als die geen klachten krijgen van klanten zullen ze er weinig mee doen en denken "omzet is omzet"....

Bij "mijn" Jumbo (voorheen C1000) kom ik ondertussen al 20 jaar en ken ik uiteraard het vaste personeel. Inclusief de franchisenemer waarmee ik regelmatig een praatje heb. Als ik die zou vertellen dat er beschimmeld stokbrood in de schappen ligt zou die zich rot schamen en er echt voor zorgen dat dat ook direct de laatste keer was.

Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zo, een kort verslagje van mijn croquetten-activiteit. Doel was een decadent-lekkere rundvleescroquet neer te zetten. Geen kalfscroquet, maar gewoon met mooi draadjesvlees. Hierbij heb ik een combinatie gemaakt van Holtkamps ultieme kalfscroquet (YouTube: Cees Holtkamp maakt de ultieme kalfscroquet) en wat inspiratie uit van Dam's croquettenboek.

Normaal gebruik je voor croquetten:
  • 100gr bloem
  • 80gr boter
  • 50 gr room
  • 500ml bouillon
  • 6 gr gelatine
  • 2 eierdooiers
  • 450 gram vlees + wat extra vet
Men neme +- 2kg sukadelappen en koke deze 2 avonden in een mooie bouillon. Hier zit dan ook nog een schenkel en 5 mergpijpen bij. Bouquet garnis erbij, jeneverbessen, peperkorrels en een steranijsje. Paar stukjes ui, bleekselderij, wortel en prei erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vg3z1IswCmnVTWynQL7xIyQT/medium.jpg
2 avondjes lekker laten trekken, daarna de bouillon zeven en in de ijskast. Ik denk overigens dat er best wat vet in mijn puntzeef is achtergebleven, tip voor mezelf voor de volgende keer.

Het vlees was droog 17500 gram nadat het de bouillon had verlaten. Hier zit dan wel nog wat wortel ed bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sLnMeJkAKWL4fShN9jCIifBb/medium.jpg
Achterin zie je alvast 1 van de 2 maatbekers met bouillon. je ziet daar ook het gestolde vet.

Na het koelen alle vet in een bakje gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2X3mcz9Bm0W2ngu2uwexoK6f/medium.jpg

Het vet is ongeveer 2x het gewone recept (ik vervang de boter door het vet) maar gezien ik veel meer vlees heb, heb ik dit nog even aangevuld met boter. Roux gemaakt, nou ja simpel en daarna laten binden met de koude bouillon. Vlees erbij en met room aangevuld tot ik een fijne verhouding vlees-vloeistof had. Hier eierdooiers, gelatine, peterselie en peper+zout bij en een mooie klodder mosterd. Nadat ik alles al gekoeld had kwam ik erachter dat de pezo er nog bij moest, dus toen alles weer opgewarmd en van pezo voorzien.

Dit heb ik in 4 ovenschalen gegooid, dat zijn van deze units:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wA6SYtDJJoQ49EgmNmPg56S9/medium.jpg
Een E61-zetgroeptamper ernaast voor de schaal ;).

Na een nachtje opstijven met een ijslepel bolletjes geschept, gerold en a l'anglaise gepaneerd.
Bloem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tbIZUAa50aFlVzp5kCibXkEN/medium.jpg
(en ja het exemplaar linksonder is verwijderd, die ziet er echt niet goed uit)
Ei, geen foto van.
Paneer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dA2zLqM51s4UVZaQal8aOUps/medium.jpg
Ondertussen de verwijderde croquet als omgezet in bitterballen, met nog wat snijdrestjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mQ7SQWa0fjrMon7QLxe1L3pj/medium.jpg
Et voila:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7qJJn9l0Bvg5q7tYfAYlouck/medium.jpg

Close-upje van de nette vulling voor de liefhebber (verder geen superflorisante foto want mobiel, en hete bitterballen die afkoelen voor je neus).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x0ezeMGjbUKs07wmCFcAGvqW/thumb.jpg

Ze gaan nu nog een nachtje de ijskast in om te rusten. Daarna invriezen zodat ze hard worden, vacuumeren en definitief invriezen. Veel werk, het zijn er 60+ (heb nog niet alles gerold ivm gebrek aan koelruimte).

En ja ik was op de basisschool ook al niet goed met kleien :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boudewijn schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:59:
<> Veel werk, het zijn er 60+ (heb nog niet alles gerold ivm gebrek aan koelruimte).
60+ wow, dat was wel even rollen haha.
En ja ik was op de basisschool ook al niet goed met kleien :>.
Een handgemaakte look smaakt beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Boudewijn

Als ik een tip mag geven, doe je gekoelde ragout in een spuitzak. Dan hoef je ze allen maar op maat te snijden en niet meer met de hand te "kneden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dat is stiekem best wel een goeie tip. Ga ik straks even doen met het restantje. Dank je wel @Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En als je dan de rolletjes meteen invriest voordat je ze paneert dan blijven ze tijdens het paneren ook nog in vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:09:
En als je dan de rolletjes meteen invriest voordat je ze paneert dan blijven ze tijdens het paneren ook nog in vorm.
Hmm ook dat is een goeie. Waar heb je die tips vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:29
Ik mis eigenlijk het belangrijkste: Hoe smaakten ze? :+ Ik geloof niet dat ik al ooit een handgemaakte kroket of bitterbal op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
FreeShooter schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:27:
Ik mis eigenlijk het belangrijkste: Hoe smaakten ze? :+ Ik geloof niet dat ik al ooit een handgemaakte kroket of bitterbal op heb.
Erg lekker ;). Heel dun mooi laagje paneer, best wel prima dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:02:
Kwestie van op het juiste moment je boodschappen doen ;) Maar ook bij een reguliere warme bakker worden stokbroden ook maar 1x per dag gebakken denk ik, tenzij ze er heel veel verkopen zodat het loont om meerdere keren per dag te bakken.
Vandaar dat ik die vaak bij de AH haalde, die bakken meerdere keren per dag.
Plus je kunt het ook nog eens op bestelling doen als je wilt, helemaal mooi vers. :9
Maar die Delifrance dingen, nee dank je. Dan koop ik liever verse pistoletjes zoals eerder vanmiddag die net vers in de bak gestort werden. Nog warm en knapperig dus :)
Vers zou ik ze ook zo meenemen, maar daarvoor moet ik meestal naar de bakker. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:45
Maak je dat ook zelf? En zo ja, luistert dat nog nauw?
Respect hoor zoveel moeite en geduld als jij steekt in lekker eten :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
mekkieboek schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:21:
[...]

Maak je dat ook zelf? En zo ja, luistert dat nog nauw?
Respect hoor zoveel moeite en geduld als jij steekt in lekker eten :)
Dank je wel :). Het is voor mij een manier om zen te zijn en zen te worden. Tel daarbij op dat ik echt van lekker eten houd en dan is dit enorm belonend.

Ik proef het verschil niet tussen zelfgemaakte paneer (witbrood in de oven op lage temp paar uur, dan zeven etc) en kant-en-klaar.
Steek liever die tijd in een toffe bouillon maken. Wellicht ga ik deze week nog wat meer klussen, heb plannen voor:

- Amandelstaaf (first timer!). De spijs ligt al klaar
- Meer borstplaat (gewoon omdat het lekker is en bijna sinterklaas)
- Atjar ketimoen, want komkommers over

Heb vorige week ook nog even snel wat pepernoten gebakken. En met mijn ouders een maanzaadtaart en lebkuchen (don't ask, mijn moeder had het nodig maar was ziek). Dat was trouwens echt beter dan uit een zak. Zelf ook de speculaaskruiden gemalen in de verhouding:
  • 11 kaneel
  • 1 nootmuskaat
  • 5 korianderzaad
  • 1 kardemom
  • 1/2 kruidnagel
  • 1 piment
  • 1 gemberpoeder
Dit is in delen, en ik heb dat dan ook in grammen gedaan. Erg lekker kruidig, alles zelf vers gemalen op de gember en piment na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Boudewijn

Kok geweest (officieel nog steeds), dan pik je weleens wat op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:29:
- Amandelstaaf (first timer!). De spijs ligt al klaar
- Meer borstplaat (gewoon omdat het lekker is en bijna sinterklaas)
- Atjar ketimoen, want komkommers over
Ai, amandelstaaf. Dat maakt de warme bakker nauwelijk (net als kruidnoten). Bulk werk, wel leuk om te doen trouwens, maar net als jouw opmerking over paneermeel: sommige dingen kan je ook kopen, het smaakverschil tussen zelf maken en een goed exemplaar kopen is marginaal.

Wel leuk werk om te doen, probleem bij mij persoonlijk was dat ik ene paar keer gehad heb dat ik de binnenkant (het spijs) had opgegeten voordat de staaf gemaakt was. Maar dat zal wel aan mij liggen :+

Atjar ketimoen is heerlijk, had dat toevallig nodig (maar geen zin om te maken) vandaag, mijn overbuurman Mohammed kwam wat brouwsels brengen (kip in een zeer hete saus en een bijzondere rijst die hij in Amsterdam haalt, hier 1 uur rijden vandaan).

Het is jammer dat ik de lessen voor mijn opleiding voor het werk heb afgerond, had een Indonesische lerares die echt fantastisch kon vertellen over koken en na de les kletste ik altijd een uur met haar over koken, maar ik heb alles met een 8+ afgerond en tja, dat is dus over. Die lerares is een soort lopende encyclopedie voor Indisch voedsel. Mijn overbuurman Mohammed reist altijd naar Maleisie, Thailand en dat soort landen en neemt van alles voor mij mee, nadeel daarvan is wel dat ik kruiden heb met een berg vreemde letters en tekens erop en ik heb geen idee wat het is. Dat is ook wel een belevenis in de keuken. Meneer is echter wel van de mega hete pepers kwam ik van de zomer achter toen ik een zak met rood kruid van hem kreeg, mijn hemel.... Dit keer had hij onder andere kip voor mij gemaakt, was zonder pepers volgens hem (kan mijn vrouw niet tegen), het was maar goed dat ik ben gaan voorproeven, ik kan zeer goed tegen hete pepers, maar oh boy, voor iemand die in een land is opgegroeid waar baby's vermoedelijk rode pepers als ontbijt eten betekend geen pepers heel iets anders dan voor ons Hollanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:56:
[...]

Ai, amandelstaaf. Dat maakt de warme bakker nauwelijk (net als kruidnoten). Bulk werk, wel leuk om te doen trouwens, maar net als jouw opmerking over paneermeel: sommige dingen kan je ook kopen, het smaakverschil tussen zelf maken en een goed exemplaar kopen is marginaal.
Bedoel je dat je het verschil niet gaat merken tussen amandelstaaf van de bakker en zelfbouw? Ik schrok me wel het leplazarus trouwens. Heb een pondje spijs gekocht bij de Hanos (1:1 versie). 6 euro... en dat gaat in 1 staaf. Komt nog paar kwartjes aan bladerdeeg bij. Nu moet ik toegeven dat ik geen idee heb wat het bij de bakker kost.

Ennuh @Verwijderd : toffe tips. Ik ben culinair compleet autodidact, dus kan altijd dingen leren van mensen met ervaring. Grappig trouwens dat zowel van dam als holtkamp niets zegt over een spuitzak bij het vormen van croquetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 20-11-2018 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
Tweakeraren, een vraag die mij al lange tijd bezig houd.
Als ik kruiden en specerijen bij Albert Heijn of Amazing Oriental koop, dan vind ik dat deze kruiden nauwelijks smaak hebben.
Ik moet echt het dubbele hoeveelheid in een gerecht stoppen dan de gegeven hoeveelheid in recepten.
Het gaat om de kruiden/specerijen Verstegen, Albert Heijn eigen merk, Amazing Oriental eigen merk.

Hebben jullie dit ook?
En waar halen jullie ze vandaan? Ik geloof niet zo in die Turkse winkeltjes waar ze denk ik voorverpakte bewerkte kruiden verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

noud schreef op woensdag 21 november 2018 @ 01:03:
Tweakeraren, een vraag die mij al lange tijd bezig houd.
<>Ik geloof niet zo in die Turkse winkeltjes waar ze denk ik voorverpakte bewerkte kruiden verkopen.
zoek je denkfout.

AH verkoopt smaakloze kruiden omdat de meeste Nederlanders niet van kruiden houden en jij denkt dat in een toko waar mensen juist komen omdat ze van kruidig eten houden, dat daar mindere kruiden worden verkocht?

Sorry maar does not compute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Wel opletten (zoals overal) dat het niet vooral duur zout is.
(hmm heb nu eigenlijk ook wel weer zin om zelf bitterballen te maken, zou dan denk ik half koe half paard worden)

[ Voor 51% gewijzigd door gekkie op 21-11-2018 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
ik haal kruiden bij de amazing en de haagsche markt. bij beide eigenlijk niet echt klachten, ik koop er geen safraan, maar de rest wel. een paar keer geen goede szichuan peper gehad bij de amazing, maar dat was dan ook conform https://www.aziatische-in...peper/?highlight=szichuan . Die kopen we Dus niet meer (stopverf).
Duur zout probeer ik te voorkomen, daarom ook de zelfgedraaide kruidenmengsels.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 21-11-2018 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Ik ben van plan om ook kruiden zelf te mengen en met een vijzel te lijf te gaan aangezien ik nu al bij een paar (kip)kruidenmengsels er proefondervindelijk ben achtergekomen dat daar, behalve een berg zout, ook lactose door zit.
En laat ik daar nou echt supergevoelig voor zijn, en dus ook gelijk last van krijg.
Iemand een tip om zelf verhoudingen en ingredientenlijsten voor bijvoorbeeld kipkruiden te vinden?
Googlen is blijkbaar niet zo moeilijk als je het gewoon probeert 8)7
https://www.lekkerensimpel.com/hoe-maak-je-zelf-kipkruiden/

[ Voor 15% gewijzigd door PalingDrone op 21-11-2018 03:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

PalingDrone schreef op woensdag 21 november 2018 @ 03:51:
Ik ben van plan om ook kruiden zelf te mengen en met een vijzel te lijf te gaan aangezien ik nu al bij een paar (kip)kruidenmengsels er proefondervindelijk ben achtergekomen dat daar, behalve een berg zout, ook lactose door zit.
En laat ik daar nou echt supergevoelig voor zijn, en dus ook gelijk last van krijg.
Iemand een tip om zelf verhoudingen en ingredientenlijsten voor bijvoorbeeld kipkruiden te vinden?
Googlen is blijkbaar niet zo moeilijk als je het gewoon probeert 8)7
https://www.lekkerensimpel.com/hoe-maak-je-zelf-kipkruiden/
Spice Wise: ISBN 9789082315202

Leuk boekje, erg basic maar goed als je net begint met zelf je kruidenmengsels maken.
Haal een goede vijzel en een spice grinder (voor de wat hardere kruiden) En investeer in een zooi mason jars ofzo voor het bewaren van je mixen :)

Zelf haal ik verschillend, ene keer Amazing, andere keer een kruidentoko, soms gewoon Jakob Hooij online.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
Ja maar ja maar....., ook bij de Azazing vind ik de kruiden maar flauw. De kruiden potjes hadden toen een zwarte deksel met blauw/groen etiket en een zwarte deksel met oranje/wit etiket.

Misschien is de Haagse Markt een idee. Is het ook mogelijk om daar kleine hoeveelheden te nemen?

Ik had laatst drie (peper)dure Original spices van Jonnie Boer gekocht. (zat geen toegevoegd zout in).
Funghi Trifolati, Chinese 5 Spice en Ras El Hanout. Ras El Hanout vond ik nog het lekkerst die andere twee niet. Alleen al die potjes vind ik mooi haha. De kruidenmengsels ruiken wel lekker.

Staan jullie kruiden in het donker of bewaren jullie ze net als bij veel mensen ze in het daglicht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:18:
Bedoel je dat je het verschil niet gaat merken tussen amandelstaaf van de bakker en zelfbouw? Ik schrok me wel het leplazarus trouwens. Heb een pondje spijs gekocht bij de Hanos (1:1 versie). 6 euro... en dat gaat in 1 staaf. Komt nog paar kwartjes aan bladerdeeg bij. Nu moet ik toegeven dat ik geen idee heb wat het bij de bakker kost.
Hangt er vanaf of de bakker amandelspijs of banketbakkersspijs gebruikt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:18:
[...]

Hangt er vanaf of de bakker amandelspijs of banketbakkersspijs gebruikt. ;)
Amandelspijs. Die andere hoef ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

noud schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:15:
Ja maar ja maar....., ook bij de Azazing vind ik de kruiden maar flauw. De kruiden potjes hadden toen een zwarte deksel met blauw/groen etiket en een zwarte deksel met oranje/wit etiket.

Misschien is de Haagse Markt een idee. Is het ook mogelijk om daar kleine hoeveelheden te nemen?

Ik had laatst drie (peper)dure Original spices van Jonnie Boer gekocht. (zat geen toegevoegd zout in).
Funghi Trifolati, Chinese 5 Spice en Ras El Hanout. Ras El Hanout vond ik nog het lekkerst die andere twee niet. Alleen al die potjes vind ik mooi haha. De kruidenmengsels ruiken wel lekker.

Staan jullie kruiden in het donker of bewaren jullie ze net als bij veel mensen ze in het daglicht ?
Ras El Hanout verschilt per maker wat erin zit. Globaal meestal wel hetzelfde, maar de verhouding zal anders zijn en sommige ingredienten zullen toch verschillen.

5 Spice zal de kwaliteit van gebruikte kruiden grootse invloed hebben, ik maak het meestal zelf, als in ik voeg los de 5 spices toe als ik 5 spice nodig heb

Die Funghi Trifolati vind ik raar, gedroogde gesauteerde paddo's :? naja zal wel, maar dat is vers vele malen lekkerder, als je dan toch paddestoelen gebruikt
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:25:
Amandelspijs. Die andere hoef ik niet.
Dan betaal je bij een bakker zo vijf tot tien euro, afhankelijk van grootte. Amandelen zijn gewoon erg duur. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
noud schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:15:

Donker en zoveel mogelijk ongemalen. op de haagsche markt kun je in redelijk kleine hoeveelheden kopen. Als je vanaf het hobbemapleintje de markt op loopt en de linker gang gebruikt heb je halverwege aan de linkerkant een kruiden en notenboer. Die is prima.

Spicewise is een aanrader. Zinnig naslagwerkje. Ik heb op 3 potjes van jonnie b (duuuuuuuuuuuuuur) na geen gekochte kruidenmixen in huis. Alles zit in zo'n 100+ Ikea droppar potjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Kom nou, kant-en-klaar amandelspijs met kant-en-klaar bladerdeeg zelfbouw noemen? :+

Amandelspijs is duur ja, logisch want 50% is amandel. Zelf maken is heel simpel, gewoon samen met suiker in de keukenmachine malen tot hoe je het lekker vind. Iets groffer heeft mijn voorkeur. Voeg dan een kleine 30% ei toe en wat citroensap (4%) en -rasp. En wat veel mensen niet doen of weten: laten rijpen. Gewoon een paar weken in de koelkast, of in de schuur want het is koud zat meestal als je spijs maakt ;) Voor verwerking nog wat afslappen nar behoefte met wat ei (10% bijv.).

Dat samen met vers gemaakt bladerdeeg is toch wel erg lekker hoor :) Er zijn steeds meer bakkers die zelf bladerdeeg draaien, maar amandelspijs zelf maken is wel erg zeldzaam helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aikon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:01:
Kom nou, kant-en-klaar amandelspijs met kant-en-klaar bladerdeeg zelfbouw noemen? :+
Noem jij dat geen zelfbouw dan? Dan neem ik aan dat jij zelf ook de boter gekarnd hebt en de tarwe gemalen tot je bloem had? Of heb je dat kant en klaar gekocht? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:01:
[...]

Amandelspijs is duur ja, logisch want 50% is amandel. Zelf maken is heel simpel, gewoon samen met suiker in de keukenmachine malen tot hoe je het lekker vind. Iets groffer heeft mijn voorkeur. Voeg dan een kleine 30% ei toe en wat citroensap (4%) en -rasp. En wat veel mensen niet doen of weten: laten rijpen. Gewoon een paar weken in de koelkast, of in de schuur want het is koud zat meestal als je spijs maakt ;) Voor verwerking nog wat afslappen nar behoefte met wat ei (10% bijv.).

Dat samen met vers gemaakt bladerdeeg is toch wel erg lekker hoor :) Er zijn steeds meer bakkers die zelf bladerdeeg draaien, maar amandelspijs zelf maken is wel erg zeldzaam helaas.
Auw auw auw, je spreekt me enigszins terecht aan, maar zoals Gonadan ook meldt zou je dan ook je boter zelf moeten karnen. Ik moet toegeven dat ik dol ben op klussen in de keuken, maar bakken minder leuk vind of gewoon wat minder ervaring ermee heb. En dan ook de stap wat groter is naar alles zelf doen bij bakken.
Wat gebeurt er precies bij die rijping? En wellicht binnenkort maar keertje spijs maken, bladerdeeg ga ik niet aan beginnen (zeg ik nu)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:05:
[...]

Noem jij dat geen zelfbouw dan? Dan neem ik aan dat jij zelf ook de boter gekarnd hebt en de tarwe gemalen tot je bloem had? Of heb je dat kant en klaar gekocht? ;)
Je kan ook overdrijven, maar 2 kant-en-klaar producten simpelweg op elkaar leggen valt bij mij niet onder zelfbouw nee. Dan is een Knorr wereldgerecht maken nog complexer...
Boudewijn schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:08:
[...]

Auw auw auw, je spreekt me enigszins terecht aan, maar zoals Gonadan ook meldt zou je dan ook je boter zelf moeten karnen. Ik moet toegeven dat ik dol ben op klussen in de keuken, maar bakken minder leuk vind of gewoon wat minder ervaring ermee heb. En dan ook de stap wat groter is naar alles zelf doen bij bakken.
Wat gebeurt er precies bij die rijping? En wellicht binnenkort maar keertje spijs maken, bladerdeeg ga ik niet aan beginnen (zeg ik nu)
Bedoel het niet als aanspreken hoor, meer als aanmoediging het eens te proberen. Spijs maken dan vooral, al is bladerdeeg ook echt niet zo lastig. Het duurt alleen lang met het afkoelen, al gaat dat ook snel nu het buiten koud is. Je moet vooral datgeen zelf doen wat je wilt doen en de rest kopen. Boter karnen besteed ik ook liever uit idd.

De rijping zorgt ervoor dat het zeg maar een geheel wordt. Ik kan het niet precies uitleggen, suiker ontrekt vocht, citroen voorkomt bacteriegroei en enzymen zullen vast e.e.a. afbreken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:17:
[...]

Je kan ook overdrijven, maar 2 kant-en-klaar producten simpelweg op elkaar leggen valt bij mij niet onder zelfbouw nee.
Je overschat mijn klei- en rolskills ;). En ja een keer een makkelijk ding maken is eigenlijk wel prima. Komt heel mooi comfort food vanaf :9

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 21-11-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aikon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:17:
Je kan ook overdrijven, maar 2 kant-en-klaar producten simpelweg op elkaar leggen valt bij mij niet onder zelfbouw nee. Dan is een Knorr wereldgerecht maken nog complexer...
Inderdaad, je kunt overdrijven. Volgens die redenatie zou het zelf maken van loempia's ook geen zelfbouw zijn, je doet immers niet meer dan wat gesneden spul in een kant en klaar velletje rollen. Bouillon zelf maken is ook niet meer dan vlees en wat groenten in een pan gooien en wachten.
Een amandelstaaf is in die zin gewoon niet echt een complex product, dus tenzij je alles onderdelen helemaal zelf wilt maken is het gewoon niet zo'n bijzondere exercitie. Overigens lijkt het mij wel leuk om het een zelf te doen, maar dat terzijde. :)

Bij het koken gebruik je heel vaak wel producten die kant en klaar zijn. Soms maak je basisingrediënten ook zelf, soms loont dat gewoon niet. En in veel gevallen doe je het maar één keer omdat het leuks is om te proberen maar je geen zin hebt om het elke keer te doen.
Zo heb ik voor mijn lasagne ook wel eens zelf bladen gemaakt. Leuk om te doen maar een kolerewerk waar je maar marginaal de vruchten van plukt, dat ga ik dus niet meer doen. Voor iets als ravioli is dat dan weer heel anders.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Moet je hier echt over door blijven gaan? Ik wou alleen even aangeven dat amandelspijs minder werk is dan wellicht gedacht, met daarbij gelijk het recept mocht iemand het eens willen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mja, het zal met de toon te maken hebben gehad, maar mensen hebben wel vaker oordeel over mate van zelfbouw in het koken en dat is iets wat ieder gewoon voor zichzelf moet weten.
Heeft ook relatie met mijn vraag hieronder. :)
Boudewijn schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:29:
Donker en zoveel mogelijk ongemalen. op de haagsche markt kun je in redelijk kleine hoeveelheden kopen. Als je vanaf het hobbemapleintje de markt op loopt en de linker gang gebruikt heb je halverwege aan de linkerkant een kruiden en notenboer. Die is prima.

Spicewise is een aanrader. Zinnig naslagwerkje. Ik heb op 3 potjes van jonnie b (duuuuuuuuuuuuuur) na geen gekochte kruidenmixen in huis. Alles zit in zo'n 100+ Ikea droppar potjes.
Sinds de nieuwe keuken moet ik weer een nieuwe voorraad kruiden aanleggen (heb vrouwlief moeten uitleggen dat de smaak bepaalt of kruiden niet meer goed zijn, niet een datum op een potje :( ).

Ik heb in de voorraadkast plankjes geschroefd en daar van die Rajtan potjes van IKEA op gezet. Op dit moment is er welgeteld één gevuld, met Italiaanse kruiden. Nu weet ik dat je dat mengsel ook heel makkelijk zelf kunt maken, maar dit kwam van een leuke lokale bron en dan had ik tenminste een potje gevuld. :+

Nu mijn vraag aan jullie, wat zijn voor jullie de must-haves in je kruidenrek? Ik ga binnenkort naar de lokale toko om een voorraad te halen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Must haves, heb je het dan over mixen of losse kruiden?

Van bijvoorbeeld komijn en koriander heb ik altijd zeker 10x zoveel in huis als de rest.
Koriander in zowel zaad als gemalen vorm.

Basiskruiden (in welke vorm dan ook)

Gember
koriander
komijn
nootmuskaat
piment
kruidnagel
oregano
kaneel
paprika (gerookt)
tijm
marjolein
selderijblad/poeder
geelwortel
cayennepeper

Als je zelf gaat mengen (her)ontdek je ook vanzelf allerlei andere kruiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bokkie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:16:
Must haves, heb je het dan over mixen of losse kruiden?
In principe losse kruiden, maar als een mix zeer regelmatig terug komt kan je die net zo goed ook op voorraad hebben. Al dan niet zelf samengesteld.
Van bijvoorbeeld komijn en koriander heb ik altijd zeker 10x zoveel in huis als de rest.
Koriander in zowel zaad als gemalen vorm.
Waarom dat? Omdat je die vaak als basis gebruikt bij veel gerechten?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:26:
[...]

In principe losse kruiden, maar als een mix zeer regelmatig terug komt kan je die net zo goed ook op voorraad hebben. Al dan niet zelf samengesteld.

[...]

Waarom dat? Omdat je die vaak als basis gebruikt bij veel gerechten?
Ja ik kook veel mexicaans en Indiaas, Ook in veel mixen komen die 2 heel vaak voor, Dus heb ik er meer van nodig dan van andere kruiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Bokkie ] met geelwortel doel je op kurkuma neem ik aan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:41:
@Bokkie ] met geelwortel doel je op kurkuma neem ik aan?
Ja kurkuma, maar omdat ik ook komijn neerzette en gember, schreef ik ook gewoon geelwortlel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bokkie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:04:
Ja kurkuma, maar omdat ik ook komijn neerzette en gember, schreef ik ook gewoon geelwortlel :)
Je bedoelt in plaats van djinten en djahe? Snap ik op zich wel, maar kurkuma is een van de weinige termen die in het Nederlands ook de primaire benaming is. Dus ik was even in de war. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan in aanvulling op de lijst van @Bokkie denk bijvoorbeeld ook aan
laurier (als je dat niet in de tuin hebt staan),
citroenblad,
kleine gedroogde pepertjes om pasta olie mee te maken,
sesamzaad,
mosterdzaad.
edit en salie.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 21-11-2018 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
safraan! (ja echt op 1!)

Basilicum (gedroogd)
jeneverbes
rozemarijn
gerookt paprikapoeder
Cayennepeper
Peterselie (gedroogd)
Sumak (als je ottolenghi kookt)
kardemom
sesamzaad
Fenegriek (indien indiaas)

[ Voor 43% gewijzigd door Boudewijn op 21-11-2018 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
Voor indiaas kan er nog bij:
- gedroogde foelieblad (huls vd nootmuskaat)
- gedroogde curryblad
- mosterd olie (tip uit Rick Stein's India docu reeks)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kruiden haal ik bij een grotere toko, minimaal 250 gram (het liefst 500 gram), soms kan ik alleen slagen met een kilo zak, maar dat is irritant met mijn kleine keuken. Ik gebruik ook die ikea potjes, maar ook van de Action heb ik bakken die vacuum gemaakt kunnen worden en daarin stop ik de 500 gram kruiden.

Ik had van de week Italiaanse kruiden nodig (maar niet alles meer op voorraad), dus ik naar de supermarkt. Kom ik thuis en heb ik italiaanse kruiden met zout gekocht.. Zout in italiaanse kruiden, hoe bedenk je het 8)7, potje was per kilo ook maar 223 euro, die potjes kruiden zijn bijna goud waard voor de supermarkt zoveel winst zit erop.

Een paar lekkere recepten van Smulweb (blijft een favoriete site van mij, al 15+ jaar lang):

Geitenkaas in komkommer met scampi
Ouderwets lekkere rode kool met een geheim
Koekjespudding
Oma's griesmeelpudding met bessensaus
Ik meen dat ik 7,50 tot 10 euro betaal (let er niet zo heel erg op, het zijn meestal impulsaankopen die staven). Ik merk geen verschil behalve dat ik er geen werk van heb.

Ik proef trouwens wel verschil tussen een supermarkt staaf en een staaf van de bakker. Maar ik ga dat niet zelf maken, zoals gezegd is dat spijs op voordat ik het bladerdeeg hebt ontdooit. Ik ken mijzelf te goed :D

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2018 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:02:

Ik meen dat ik 7,50 tot 10 euro betaal (let er niet zo heel erg op, het zijn meestal impulsaankopen die staven).
Same here.
Ik proef trouwens wel verschil tussen een supermarkt staaf en een staaf van de bakker. Maar ik ga dat niet zelf maken, zoals gezegd is dat spijs op voordat ik het bladerdeeg hebt ontdooit. Ik ken mijzelf te goed :D
Ja supermarkt is goedkoper en niet echt lekker. Wordt vaak wel beter van opwarmen (ik krijg wel eens zo'n apparaat).

Heb trouwens nu maar gewoon blanke amandelen gekocht, maar moet nu opbiechten dat ik geen keukenmachine heb. Alleen een blender en een bamix met hakbak. Die laatste ga ik dan ook gebruiken.
(en heb volgens mij nog een zakje amandelmeel liggen :P). jaja peer pressure :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Boudewijn die Bamix is toch gewoon een up-side-down magimix? Dat moet lukken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het klinkt ook verdacht veel als meervoud van bami. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ja maar het zijn wel bad ass kontschoppende staafmixers, ooit koop ik er nog eentje.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 21-11-2018 23:51 ]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Ik heb nog een shitload aan saffraan staan, maar geen idee wat ik ermee moet doen. Hele tijd geleden nog risotto ermee gemaakt, maar daar was ik niet kapot van. Tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
@barrymossel Aan mij geven? :> Gij barbaar!

Ik gooi een klein beetje ook wel door een bouillon of door sauzen (mayonaise!). Een klein beetje als in echt heel weinig. Je krijgt dan vaak een net iets complexere smaak zonder dat je kunt definiëren hoe en wat.

Vooraf:
De combinatie met kaas en met name garnalen is een goede. Ook met bijvoorbeeld kreeft, langoustine en coquilles. Kruidenboter mee maken kan ook. Ik heb het ook wel eens door gepocheerde eieren gedaan.

Hoofd:
Rijst, ottolenghi-dingen, gebakken aardappeltjes op zijn Spaans (je fruit hoek met laurier en safraan in redelijk wat vet en bakt daarin daarna de aardappels. Kan het recept wel even uit casa moro opzoeken als je wil). Nooit gedaan maar nu ik erover denk zou pompoen mogelijk ook nog wel interessant kunnen zijn.

Toe:
Peer, abrikoos, sabaillon, vanillevla, creme brulee, roomijs. Probeer het eens in die vla (dat is nou een simpel product waarbij zelfbouw 10000x beter is dan een pakje, maar een dagje laten weken in kant en klare vla werkt ook). Sommige cocktails (zie deze https://www.standard.co.u...-restaurant-10183983.html). Die cocktails zijn overigens allemaal erg lekker op de salie-ananas na (de salie overheerst bij mij erg). Appeltaart.

Ik denk dat ik wel een saffraangekkie ben.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 22-11-2018 09:32 ]

• barrymossel
Boudewijn schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:17:
@barrymossel Aan mij geven? :> Gij barbaar!

Ik gooi een klein beetje ook wel door een bouillon of door sauzen (mayonaise!). Een klein beetje als in echt heel weinig. Je krijgt dan vaak een net iets complexere smaak zonder dat je kunt definiëren hoe en wat.

Vooraf:
De combinatie met kaas en met name garnalen is een goede. Ook met bijvoorbeeld kreeft, langoustine en coquilles. Kruidenboter mee maken kan ook. Ik heb het ook wel eens door gepocheerde eieren gedaan.

Hoofd:
Rijst, ottolenghi-dingen, gebakken aardappeltjes op zijn Spaans (je fruit hoek met laurier en safraan in redelijk wat vet en bakt daarin daarna de aardappels. Kan het recept wel even uit casa moro opzoeken als je wil). Nooit gedaan maar nu ik erover denk zou pompoen mogelijk ook nog wel interessant kunnen zijn.

Toe:
Peer, abrikoos, sabaillon, vanillevla, creme brulee, roomijs. Probeer het eens in die vla (dat is nou een simpel product waarbij zelfbouw 10000x beter is dan een pakje, maar een dagje laten weken in kant en klare vla werkt ook). Sommige cocktails (zie deze https://www.standard.co.u...-restaurant-10183983.html). Die cocktails zijn overigens allemaal erg lekker op de salie-ananas na (de salie overheerst bij mij erg). Appeltaart.

Ik denk dat ik wel een saffraangekkie ben.
Ik ga binnenkort eens experimenteren dan. Als je dat recept uit Casa Moro kan vinden dan houd ik me aanbevolen.
Als je de saffraan laat weken in vla, welke verhouding houd je dan aan? Wellicht dat ik bij die risotto ook gewoon teveel heb gebruikt.

• Aikon
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:29:
Heb trouwens nu maar gewoon blanke amandelen gekocht, maar moet nu opbiechten dat ik geen keukenmachine heb. Alleen een blender en een bamix met hakbak. Die laatste ga ik dan ook gebruiken.
(en heb volgens mij nog een zakje amandelmeel liggen :P). jaja peer pressure :>
Kan ook in de vijzel misschien :+ Nee hakbak moet wel lukken lijkt me, persoonlijk mag het wel wat grof, en amandelmeel kan erdoor ter compensatie wellicht.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:26
Aikon schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:10:
[...]

Kan ook in de vijzel misschien :+ Nee hakbak moet wel lukken lijkt me, persoonlijk mag het wel wat grof, en amandelmeel kan erdoor ter compensatie wellicht.
Hakbak werkt prima, mits je een goeie hebt. Had vroeger een van de xenos ofzow (gekregen) en die was ultiem brak. alles harder dan een kaneelstokje trok die niet :X

Nu met mijn braun multiquick gaat gewoon alles erin.

Met de vijzel een 700 gram amandelen tot meel/bloem vermalen, doe ik nooit weer...wat een pokkewerk

tijd voor wat klusjes!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Voor kruiden altijd de vijzel of de Krups F203

Voor noten en ander hakwerk wat ik niet handmatig wil doen gewoon een staafmixer met hakmolen
Op de wishlist staat nog een Magimix 4200XL

• Boudewijn
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:01:
[...]

Ik ga binnenkort eens experimenteren dan. Als je dat recept uit Casa Moro kan vinden dan houd ik me aanbevolen.
Als je de saffraan laat weken in vla, welke verhouding houd je dan aan? Wellicht dat ik bij die risotto ook gewoon teveel heb gebruikt.
een snufje op een bakje. Even roeren en laten staan. Eventueel ter garnering er nog wat op. Ondanks dat ik het erg lekker vind kun je heel snel overdoseren.
Ander punt... Heb je echte safraan gehad? Of linnenvezel met rode kleurstof en kurkuma?
Dan is het niet zo lekker.

Zal eens kijken voor dat aardappelsaffraan recept.

Ook op gegrilde aubergines met yoghurtsaus (ottolenghi) is het erg fijn.
s0ulmaster schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:14:
[...]

Hakbak werkt prima, mits je een goeie hebt. Had vroeger een van de xenos ofzow (gekregen) en die was ultiem brak. alles harder dan een kaneelstokje trok die niet :X
hehe die bamix is wel okay ;). Punt is gewoon dat de handbak relatief klein is. Ik ga een dezer dagen wel even klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
@barrymossel hier staat het (https://andthecupboardwas.../recipe-saffron-potatoes/) recept. Wmb erg lekker.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:26
Boudewijn schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:06:

[...]
hehe die bamix is wel okay ;). Punt is gewoon dat de handbak relatief klein is. Ik ga een dezer dagen wel even klussen.
Die bamimix ziet er wel degelijk uit inderdaad :) Ik heb thuis ook niks groters om in te hakken, maar met een beetje geduld en liefde kan ik met zo'n klein bakje wel alles doen wat ik wil (totdat ik een grotere keuken heb :X

tijd voor wat klusjes!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja same here. Die bamix is best wel een bruut ding. Heb wat krasjes in het perspex deksel gemaakt met kaneel nootmuskaat en steranijs maar verder prima.de hakbak (waarom typ ik toch telkens hakbar:X) gebruik ik vooral als kruidenmolen.
Tip, koop er dan de verpoederschijf bij. Kun je echt strakke poeders mee maken. Let dan wel op dat je met die schijf ivm warmte maar 15s achter elkaar kunt draaien. Dat is vaak meer dan genoeg.

• barrymossel
[...]
Ander punt... Heb je echte safraan gehad? Of linnenvezel met rode kleurstof en kurkuma?
Dan is het niet zo lekker.
[...]
Deze heb ik: https://saffraan.nl/produ...ologisch-5-gram-saffraan/ Mag hopen dat het echte saffraan is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:49:
@Boudewijn

Als ik een tip mag geven, doe je gekoelde ragout in een spuitzak. Dan hoef je ze allen maar op maat te snijden en niet meer met de hand te "kneden".
Dat werkte best goed op 2 dingen na:

1: Iets te groot gat geknipt zodat ik wat minder maar dikkere croquetten heb. Kom ik wel overheen.
2: Volgende keer wellicht de salpicon in de spuitzak koelen. Gezien er best wat gelatine (zowel blaadjes als bouillon...) in zat had ik echt plakken salpicon. Bij grote brokjes vlees (bewuste keuze) merkte je dat je een breukje in de streep salpicon kreeg. Dat zijn uiteindelijk de sneden tussen de croquetten geworden.

Ging wel heel veel sneller dan kneden zeg :P. Goeie tips dus, dank!

Verwijderd

Warm de salpicon in de spuitzak doen is een prima optie natuurlijk. Dan zou ik ook even wachten met het puntje van de zak knippen.

Na het koelen kan je dan iedere keer het puntje van de zak knippen totdat je de gewenste dikte hebt bereikt. En je spuitzak loopt niet leeg bij het vullen.

• mekkieboek
Er is ook van die bulksafraan, dat kun je in grote hoeveelheden voor weinahg kopen op de markt in Turkije. Is eerder geel dan de kleur van die paar draadjes die je hier in de super koopt. Het zijn wel bloemdraadjes maar er zit kraak noch smaak noch geur aan. Het is alleen geel, goed om rijst lichtgeel te kleuren zonder bijsmaak van kukurma.

• franssie

franssie

Save the albatross

Bokkie schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:19:
<>il doen gewoon een staafmixer met hakmolen
Op de wishlist staat nog een Magimix 4200XL
Ik heb die 4200XL eens in een aanbieding gekocht, maar de grootste bak gebruik ik eigenlijk nooit. Raspen etc kan dacht ik ook alleen op de middelste bak dus download de handleiding en kijk of je echt een XL nodig hebt, foodprint is wel XL namelijk!

edit handleiding http://www.magimix.nl/fil...28/Ma-cuisine-NL-2017.pdf zie pagina 10. De grote kom is alleen voor deeg en kloppen maar daar heb ik zelf al een Kenwood Chef voor. Voor puur snijden heb je dus geen meerwaarde bij de XL.
Verder heerlijk apparaat, 3 kilo koolsla snij je sneller dan dat je 'm afwast.

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 22-11-2018 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:17:
Ik heb in de voorraadkast plankjes geschroefd en daar van die Rajtan potjes van IKEA op gezet. Op dit moment is er welgeteld één gevuld, met Italiaanse kruiden. Nu weet ik dat je dat mengsel ook heel makkelijk zelf kunt maken, maar dit kwam van een leuke lokale bron en dan had ik tenminste een potje gevuld. :+

Nu mijn vraag aan jullie, wat zijn voor jullie de must-haves in je kruidenrek? Ik ga binnenkort naar de lokale toko om een voorraad te halen. :P
Dit is hoe ik het heb gedaan. Ikea Rajtan op de verpakking geplaatst. Verpakking met duct tape aan elkaar gezet Op de voorgrond een aantal Verstegen voor de het strooien van de poeders. Goed dat de verpakking van de Rajtan wit is, past goed bij de kast.
Italiaanse kruiden vind ik een lekkere blend, die mag je op lijst zetten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ILdUntFXj805Yhn8JwXXg5rN/full.jpg

Klopt het trouwens dat je kruiden het best donker kan bewaren,of is dit een fabel?

[ Voor 8% gewijzigd door walterworld op 22-11-2018 22:58 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 113 Laatste