Zo, een kort verslagje van mijn croquetten-activiteit. Doel was een decadent-lekkere rundvleescroquet neer te zetten. Geen kalfscroquet, maar gewoon met mooi draadjesvlees. Hierbij heb ik een combinatie gemaakt van Holtkamps ultieme kalfscroquet (
YouTube: Cees Holtkamp maakt de ultieme kalfscroquet) en wat inspiratie uit van Dam's croquettenboek.
Normaal gebruik je voor croquetten:
- 100gr bloem
- 80gr boter
- 50 gr room
- 500ml bouillon
- 6 gr gelatine
- 2 eierdooiers
- 450 gram vlees + wat extra vet
Men neme +- 2kg sukadelappen en koke deze 2 avonden in een mooie bouillon. Hier zit dan ook nog een schenkel en 5 mergpijpen bij. Bouquet garnis erbij, jeneverbessen, peperkorrels en een steranijsje. Paar stukjes ui, bleekselderij, wortel en prei erbij.

2 avondjes lekker laten trekken, daarna de bouillon zeven en in de ijskast. Ik denk overigens dat er best wat vet in mijn puntzeef is achtergebleven, tip voor mezelf voor de volgende keer.
Het vlees was droog 17500 gram nadat het de bouillon had verlaten. Hier zit dan wel nog wat wortel ed bij:

Achterin zie je alvast 1 van de 2 maatbekers met bouillon. je ziet daar ook het gestolde vet.
Na het koelen alle vet in een bakje gedaan:
Het vet is ongeveer 2x het gewone recept (ik vervang de boter door het vet) maar gezien ik veel meer vlees heb, heb ik dit nog even aangevuld met boter. Roux gemaakt, nou ja simpel en daarna laten binden met de koude bouillon. Vlees erbij en met room aangevuld tot ik een fijne verhouding vlees-vloeistof had. Hier eierdooiers, gelatine, peterselie en peper+zout bij en een mooie klodder mosterd. Nadat ik alles al gekoeld had kwam ik erachter dat de pezo er nog bij moest, dus toen alles weer opgewarmd en van pezo voorzien.
Dit heb ik in 4 ovenschalen gegooid, dat zijn van deze units:

Een E61-zetgroeptamper ernaast voor de schaal

.
Na een nachtje opstijven met een ijslepel bolletjes geschept, gerold en a l'anglaise gepaneerd.
Bloem

(en ja het exemplaar linksonder is verwijderd, die ziet er echt niet goed uit)
Ei, geen foto van.
Paneer:

Ondertussen de verwijderde croquet als omgezet in bitterballen, met nog wat snijdrestjes:

Et voila:
Close-upje van de nette vulling voor de liefhebber (verder geen superflorisante foto want mobiel, en hete bitterballen die afkoelen voor je neus).
Ze gaan nu nog een nachtje de ijskast in om te rusten. Daarna invriezen zodat ze hard worden, vacuumeren en definitief invriezen. Veel werk, het zijn er 60+ (heb nog niet alles gerold ivm gebrek aan koelruimte).
En ja ik was op de basisschool ook al niet goed met kleien

.