Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:56:
Warm de salpicon in de spuitzak doen is een prima optie natuurlijk. Dan zou ik ook even wachten met het puntje van de zak knippen.
Ja ik had geen zin in nog een keer alles opwarmen etc.
Na het koelen kan je dan iedere keer het puntje van de zak knippen totdat je de gewenste dikte hebt bereikt. En je spuitzak loopt niet leeg bij het vullen.
Ja zoals je altijd doet eigenlijk. Dank voor de tip, dit scheelde veel tijd.
mekkieboek schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:26:
[...]

Er is ook van die bulksafraan, dat kun je in grote hoeveelheden voor weinahg kopen op de markt in Turkije
Ik geloof er geen biet van dat dat saffraan is. Andere kleur, andere smaak, andere prijs.
walterworld schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:51:
Klopt het trouwens dat je kruiden het best donker kan bewaren,of is dit een fabel?
Licht laat spullen vaak verouderen (wijn, bier, ingemaakt spul) dus ik zou het niet raar vinden bij kruiden.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 109% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:11 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:34

franssie

Save the albatross

@Ivysaur Ik zou de ingrediënten er wel steeds (deels) uithalen, dan de bonen en dan de rest er weer bij in. Het probleem van grotere voorwerpen is dat deze altijd boven drijven en zo is het makkelijker om uiteindelijk een homogeen mengsel te krijgen, anders moet je flink schudden om dat gehakt weer omhoog te krijgen.

Tenminste, als ik reken zeg 0,3L per persoon zit je bijna aan de 5 liter. nu ken ik je pan niet, als deze 12 liter is schep je het natuurlijk wel gewoon om met een flinke schuimspaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ivysaur
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:11 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ivysaur hangt ook af van het recept dat je gebruikt maar er gaat vaak vrij veel tomaat bij en dan wordt het bijna soep. Ik zou je aanraden dit weekeinde eerst je recept eens te testen voordat je het in bulk gaat maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ivysaur
  • Niet online
-

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ivysaur uit de losse pols kan, maar wat als je de 'best chilli of the world' maakt en dan niet meer weet hoe je het deed :+
Grapje, ik kook ook op smaak maar begin wel altijd met een recept. Van daaruit ga ik aanpassen, en zoals hierboven ook al wat discussie over was, de kruiden zijn niet altijd even krachtig.

edit: dit is een recept van de behoorlijk foolproof schrijvende kookschrijfster Karin Luiten https://www.kokenmetkarin.nl/2013/07/22/camping-chili/

De laatste twee ingrediënten server je er dus naast en niet erin (niet lullig bedoelt maar ik weet niet hoeveel kookervaring je hebt).

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 22-11-2018 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ivysaur schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:31:
[...]

Misschien moet ik eerst het gehakt maar rulen in die dikke pan, of in een koekenpan. Daarna de groente , uiten enzo fruiten. Alles er uit halen. In een andere pan op laag vuur zetten ofzo. Daarna in diezelfde pan wat olie, en alle bonen. Warm maken, en vervolgens alles van de andere pan er in kiepen. Goed stevig proberen te roeren. Om alles goed te mixen. Als laatst de kruiden erbij. En hopen dat het smaakt.

Van mijn broertje hoor ik dat sommige mensen het in een koekenpan maken, sommige maken het zoals soep. Alles erin flikkeren en hopen dat het smaakt.
Warm houden hoeft niet hoor, maak het jezelf makkelijk, gehakt rullen en gewoon op een bord (of iets wat je toch al vies hebt gemaakt) opzij zetten. Idd niet teveel tegelijk bakken. Kruiden kan je ook even meebakken eventueel. En dan alles weer bij elkaar en doorwarmen.

En dan de keuze... wel of geen kaneel erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dit is hoe ik het heb gedaan. Ikea Rajtan op de verpakking geplaatst. Verpakking met duct tape aan elkaar gezet Op de voorgrond een aantal Verstegen voor de het strooien van de poeders. Goed dat de verpakking van de Rajtan wit is, past goed bij de kast.
Mijn voorraadkast is feitelijk de trapkast, tegen de achterkant van de treden heb ik van deze plankjes geschroefd:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40070185/

Een soort loze ruimte kan nu rijen van kruiden bevatten. :P
Italiaanse kruiden vind ik een lekkere blend, die mag je op lijst zetten!
Dat is de enige die ik al heb. :+
Klopt het trouwens dat je kruiden het best donker kan bewaren,of is dit een fabel?
Voor de meeste etenswaren is het prettig als ze in het donker en niet al te warm bewaard worden. Meestal gaat dat wel over zonlicht, kijk maar eens wat dat doet met je interieur. In een schaduwhoek in de keuken zal het minder uit maken vermoed ik.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Italiaanse kruiden vind ik een lekkere blend, die mag je op lijst zetten!
In dat potje zit meen ik wel zout, dat vond ik zelf wel raar voor Italiaanse kruiden, maar die heb ik ook geregeld. Gaat er wel snel doorheen bij mij omdat ik daar altijd teveel van in de pasta e.d. doe gewoon omdat het kan :D

Ik heb al mijn kruiden nu op drie dienbladen in de kast staan, heb helaas niet de luxe om een hele keukenkast ervoor op te offeren. Nadeel is wel dat het altijd een gepuzzel is en dat ik soms iets koop wat ik al had omdat ik het zo in een oogopslag niet zie staan als ik online bestel.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:51

Garyu

WW

Aikon schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:07:
[...]

Warm houden hoeft niet hoor, maak het jezelf makkelijk, gehakt rullen en gewoon op een bord (of iets wat je toch al vies hebt gemaakt) opzij zetten. Idd niet teveel tegelijk bakken. Kruiden kan je ook even meebakken eventueel. En dan alles weer bij elkaar en doorwarmen.

En dan de keuze... wel of geen kaneel erin?
Kaneel in de chili? Zou ik niet doen. In de bolognese wel O-).

Chili kan je wel een lepel cacao doorheen roeren, doe ik eigenlijk altijd, smaakt erg goed!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:19

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

LOL, tijdje geen verse gember gebruikt en dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZNDjVt6h.jpg

Gelukkig had ik nog een verser stuk wat nu in de Rendang boemboe verwerkt is. Maar als ik dit stuk nu in aarde zou stoppen, krijg ik dan een gemberplant of wordt dat niks?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

bvk schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:39:
LOL, tijdje geen verse gember gebruikt en dan krijg je dit:

[Afbeelding]

Gelukkig had ik nog een verser stuk wat nu in de Rendang boemboe verwerkt is. Maar als ik dit stuk nu in aarde zou stoppen, krijg ik dan een gemberplant of wordt dat niks?
Ja waarom niet? Wel binnen houden want hij houdt vast van warmte.
En even uitzoeken hoe je hem kunt vermeerderen want na het oogsten van de wortel doet een plant het over het algemeen niet zo goed meer. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Gonadan schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:04:
[...]

Ja waarom niet? Wel binnen houden want hij houdt vast van warmte.
En even uitzoeken hoe je hem kunt vermeerderen want na het oogsten van de wortel doet een plant het over het algemeen niet zo goed meer. :+
Ok en binnen houden was ik zeker wel van plan, ik gok ook dat tropische planten niet zo van onze temperaturen houden ;)

En dat moet ik dan inderdaad even uitzoeken, om te beginnen maar eens kijken of ik nog een grote pot heb en even een zak aarde halen. Lijkt me wel een leuk experiment, ben benieuwd.

Edit: Moet vrij simpel zijn dus: http://www.gembergezond.nl/gember-kweken/

[ Voor 5% gewijzigd door bvk op 24-11-2018 17:53 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
Ik ga morgen snert maken en in het recept wat ik normaal gebruik wordt al het vlees in het water gedaan en dan meegekookt. En die snert vind ik altijd prima en lekker. En tóch zat ik me net af te vragen of het wellicht niet een idee is om al het vlees eerst aan te zetten en daarna pas mee te laten trekken. Meer als een stoofpot dus eigenlijk. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik associeer snert eigenlijk niet met gebraden vlees, maar met gekookt. In een gewone soep doe je dat overigens vaak ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 22:28:
[...]

Kaneel in de chili? Zou ik niet doen. In de bolognese wel O-).

Chili kan je wel een lepel cacao doorheen roeren, doe ik eigenlijk altijd, smaakt erg goed!
Een (half)stokje kaneel laat ik zelf tegenwoordig ook meepruttelen met de chili en dat geeft een heel aangename smaak.
Net als gepelde tomaten aanvullen met wat zongedroogde, alles ff aan gort hakselen in een keukenmachine en een beetje olie van die zongedroogde erbij doen.
Ga morgen ook weer lekker chili maken, cacao moet ik nog ff over nadenken, geeft dat een wat zwaardere smaak eraan?

Ik heb weleens een aantal van dit soort fotolijsthouders van IKEA verzaagd en boven elkaar gehangen bij iemand in donker hoekje van de keuken, ideaal om kruiden en kleinere flesjes op te bewaren, alles is dan ook gelijk goed zicht- en bereikbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door PalingDrone op 25-11-2018 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

franssie schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:31:
[...]

Ik heb die 4200XL eens in een aanbieding gekocht, maar de grootste bak gebruik ik eigenlijk nooit. Raspen etc kan dacht ik ook alleen op de middelste bak dus download de handleiding en kijk of je echt een XL nodig hebt, foodprint is wel XL namelijk!

edit handleiding http://www.magimix.nl/fil...28/Ma-cuisine-NL-2017.pdf zie pagina 10. De grote kom is alleen voor deeg en kloppen maar daar heb ik zelf al een Kenwood Chef voor. Voor puur snijden heb je dus geen meerwaarde bij de XL.
Verder heerlijk apparaat, 3 kilo koolsla snij je sneller dan dat je 'm afwast.
Volgens mij kan je ze blades wel in de grote kom gebruiken, en heeft middel alleen voorkeur.
Maar ik wil inderdaad ook simpel deeg maken met de 4200XL (dumplig/cake en cemita deeg)

Maar thanks voor de tips iig

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:01:
[...]
Amandelspijs is duur ja, logisch want 50% is amandel. Zelf maken is heel simpel, gewoon samen met suiker in de keukenmachine malen tot hoe je het lekker vind. Iets groffer heeft mijn voorkeur. Voeg dan een kleine 30% ei toe en wat citroensap (4%) en -rasp. En wat veel mensen niet doen of weten: laten rijpen. Gewoon een paar weken in de koelkast, of in de schuur want het is koud zat meestal als je spijs maakt ;) Voor verwerking nog wat afslappen nar behoefte met wat ei (10%
Hij is gemaakt. Ik heb 7 ons met daarbij nu u 2 eieren, dat worden er 3.
Ik wilde hem vacumeren en in de ijskast leggen om te rijpen. Hoe zit dat met bacteriegroei en salmonella ed? Het is rauw ei, gelukkig wel in suiker en vet maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SRB12 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:28:
En tóch zat ik me net af te vragen of het wellicht niet een idee is om al het vlees eerst aan te zetten en daarna pas mee te laten trekken. Meer als een stoofpot dus eigenlijk. Hoe doen jullie dat?
Ik braad het even aan (als ik karbonades gebruik), beiden kan, ik proef ook niet echt het verschil, maar ik vind de geur van kort gebakken karbonades wel aangenaam en dat is eigenlijk de hoofdreden. Ik braad ze wel aan in de pan waarin ik snert ga maken omdat ik anders meer afwas heb.
PalingDrone schreef op zondag 25 november 2018 @ 02:32:
Ik heb weleens een aantal van dit soort fotolijsthouders van IKEA verzaagd en boven elkaar gehangen bij iemand in donker hoekje van de keuken, ideaal om kruiden en kleinere flesjes op te bewaren, alles is dan ook gelijk goed zicht- en bereikbaar.
Bij de praxis zijn kleinere kant en klaar te koop, heb je ook wat meer kleuren. Prijs is ongeveer gelijk. Je kan trouwens ook van die led strips van de ikea erin plaatsen, dat heb ik gedaan en ziet er echt goed uit. Ik heb wel op elke stekker een aan/uitschakelaar gemonteerd, geeft wel mooi licht op de potjes / schilderijen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:10:
[...]

Ik wilde hem vacumeren en in de ijskast leggen om te rijpen. Hoe zit dat met bacteriegroei en salmonella ed? Het is rauw ei, gelukkig wel in suiker en vet maar toch.
Leuk :)
Naar mijn idee stopt de suiker de bacteriegroei dus kan het allemaal weinig kwaad. Ben niet 100% zeker, maar na t bakken van de staaf moet alles sowieso dood zijn want >60'C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:28:
[...]

Ik braad het even aan (als ik karbonades gebruik), beiden kan, ik proef ook niet echt het verschil, maar ik vind de geur van kort gebakken karbonades wel aangenaam en dat is eigenlijk de hoofdreden. Ik braad ze wel aan in de pan waarin ik snert ga maken omdat ik anders meer afwas heb.
Kan ik nog wel een keer proberen. Deze keer heb ik het niet aangezet. Vlees en spliterwten tegelijk, eiwitten er wat afscheppen na een paar minuten koken en dan de rest erbij. Mooi op sudderplaatje gedaan om kans op aanbranden te verminderen, maar wel zodanig dat het net kookte. Smaakte prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:10:
[...]

Goed volgende keer pasteuriseer ik mijn eieren wel even sous vide. Merk dat ik 3 weken rauw ei bewaren niet per se heel relaxed vind, maar we gaan het gewoon eten straks :>

Plan voor deze week is kimchi maken. Mocht ik hier nooit meer reageren, dan is een van beide me fataal geworden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zitten dan nog zat bacteriën op je amandelen, suiker en gereedschap hoor om in drie weken uit te groeien tot een nieuwe samenleving ;) Maar ik weet wat je bedoeld, ik heb al ruim een half jaar vissaus in de schuur staan. In feite niks anders dan hele vis in stukjes met zoveel % zout. En ik weet dat het percentage zout ruim voldoende is om een veilig produkt te verkruigen, maar ga het toch even verhitten voor gebruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibead
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-08 16:16
Binnenkort ben ik de trotse eigenaar van een slow cooker (Crockpot 605). :-)
Welk gerecht / recept is aanbevolen voor deze voor mij nieuwe manier van koken? (Eentje die niet mis kan gaan). Is het mogelijk om in een Crockpot (5-6 personen) een een-persoonsmaaltijd te bereiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
ibead schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:57:
Binnenkort ben ik de trotse eigenaar van een slow cooker (Crockpot 605). :-)
Welk gerecht / recept is aanbevolen voor deze voor mij nieuwe manier van koken? (Eentje die niet mis kan gaan). Is het mogelijk om in een Crockpot (5-6 personen) een een-persoonsmaaltijd te bereiden?
Ik heb zelf een 4,7 liter CrockPot en gebruik deze vooral in het weekend om de vriezer aan te vullen met allerhande recepten. Kijk eens bij eetspiratie.nl of ashleywillems.nl voor heerlijke gerechten. Verder volg ik via Facebook ook een aantal Slowcooker groepen waar een keur aan gemakkelijke maar vooral lekkere recepten voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niekfct
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-08 18:56
Ivysaur schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:56:
zodat je dat de volgende dag goed voelt als zij naar de wc gaan. >:) :P
Waarom zou jij dat willen voelen als zij naar de wc gaan :? /s

Dear Sir/Madam, Fire! Fire! Help me! Looking forward to hearing from you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
-

[ Voor 101% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Gisteren heb ik mijn beste steak tot nu toe gemaakt. Een ribeye van net geen pond, ruim twee uur op 54 graden in de sousvide, grondig dichtgeschroeid met de trouwe soldeerbrander. Ik had van een eerder etentje nog beurre de paris liggen, wat fantastisch bij steak gaat. Aan tafel getrancheerd, genoten van de oehs en ahs en heerlijk gegeten :)

[ Voor 0% gewijzigd door Bokmaaa op 29-11-2018 11:14 . Reden: Woordje. ]

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:55

iChaos

It's Lupus.

Gisteren gepoogd een caramel custard te maken. De custard was uitstekend, maar de caramel had ik een uur van tevoren gemaakt en in de kommetjes gegoten. Dat wordt natuurlijk keihard, en ik had het ook veel te dik ingegoten (ca. 1cm dik). Au bain marie in de oven gedaan, en dat ging vrij goed. Custard kwam makkelijk uit de vorm, behield zijn vorm, maar die caramel bleef vastzitten aan het kommetje. Dit weekend nog eens proberen met een veel dunnere laag caramel en de custard eerst maken zodat het gelijk in de oven kan.

Heeft iemand toevallig ervaring met dit gerecht om eventueel nog een tip te geven bij de bereiding van dit dessert? :)

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
Chili con carne vraagjes + beestjes in de bloem

Welke bonen kopen jullie in de winkel? Ik heb gisteren bonen uit een Hak zak gekocht. Daar zitten namelijk geen toegevoegde suikers in.

Als jullie chili con carne bereiden of de vega variant ervan, wanneer voegen jullie de bonen toe?
Als alles is toegevoegd en dan mee sudderen 45-120 uur lang. Of in de laatste 15 minuten?

Zal het qua smaak bij dit gerecht nog veel uitmaken als ik gedroogde bonen zou nemen?
Nadeel is wel dat ik ze moet weken.
En als ik gedroogde bonen neem, is het beter om deze apart te koken?
En wanneer dan toevoegen aan het gerecht?

Gisteren chili gemaakt met chocolade. Vond dat ik net iets teveel chocolade had gebruikt.

Bloem beestjes.

Gisteren wilde ik boterkoek maken zaten er ineens in een afgesloten bus dode beestjes met vleugels onder de bloemzak. Enig idee hoe zij daar in zijn gekomen? Dat betekent dus dat zijn al erin zaten voordat de zak dicht werd geseald? Ik heb het bloem wel gebruikt, kan geen kwaad toch...
Ik zie net een filmpje van Coolblue over deze cooker. Er staan maar 2 standen op om een gerecht te bereiden. Low and High stand. Dus je kan niet zelf bepalen op welke temperatuur een gerecht moet stoven. Is dat normaal bij slow cookers?

[ Voor 35% gewijzigd door noud op 29-11-2018 14:46 ]

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
iChaos schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:45:
Gisteren gepoogd een caramel custard te maken. De custard was uitstekend, maar de caramel had ik een uur van tevoren gemaakt en in de kommetjes gegoten. Dat wordt natuurlijk keihard, en ik had het ook veel te dik ingegoten (ca. 1cm dik). Au bain marie in de oven gedaan, en dat ging vrij goed. Custard kwam makkelijk uit de vorm, behield zijn vorm, maar die caramel bleef vastzitten aan het kommetje. Dit weekend nog eens proberen met een veel dunnere laag caramel en de custard eerst maken zodat het gelijk in de oven kan.

Heeft iemand toevallig ervaring met dit gerecht om eventueel nog een tip te geven bij de bereiding van dit dessert? :)
Foolproof caramel maak je met een blikje gecondenseerde melk: https://www.laurasbakery.nl/dulce-de-leche/

Blik in een pan water, paar uur koken, en klaar. :)

• ibead
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-08 16:16
[quote]Ik zie net een filmpje van Coolblue over deze cooker. Er staan maar 2 standen op om een gerecht te bereiden. Low and High stand. Dus je kan niet zelf bepalen op welke temperatuur een gerecht moet stoven. Is dat normaal bij slow cookers?[/unquote]

Geen idee want ik heb hem nog niet binnen. Het schijnt een van de betere te zijn dus ik verwacht meer opties dan alleen uit & aan.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

iChaos schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:45:
Dat de karamel hard wordt is gunstig (anders mengt het met de custard voordat 'ie gaar en gezet is) en dat er wat karamel achterblijft is normaal. Zolang je maar voldoende voor over de custard overhoudt. Maar 1 cm karamel is wel erg veel.

Au bain marie is niet nodig als je een betrouwbare oven hebt. En om de vanille (als je dat gebruikt) mooi te verspreiden kun je de custard met vanille eerst garen in een pan (al dan niet au bain marie - ik ben daar te ongeduldig voor). Anders zinkt de vanille en zit alles bovenop na het storten.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
noud schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:36:
Ik zie net een filmpje van Coolblue over deze cooker. Er staan maar 2 standen op om een gerecht te bereiden. Low and High stand. Dus je kan niet zelf bepalen op welke temperatuur een gerecht moet stoven. Is dat normaal bij slow cookers?
Yep, alleen low en high. En afhankelijk van het merk heb je vaak ook een andere temperatuur voor low en high. De CrockPots zitten in vergelijking met de meeste andere merken aan de hogere kant qua gebruikte temperatuur. Hierdoor moet je soms de tijd iets verkorten ten opzichte van het recept.

• bvk

bvk

Chili con carne vraagjes + beestjes in de bloem

Welke bonen kopen jullie in de winkel? Ik heb gisteren bonen uit een Hak zak gekocht. Daar zitten namelijk geen toegevoegde suikers in.

Als jullie chili con carne bereiden of de vega variant ervan, wanneer voegen jullie de bonen toe?
Als alles is toegevoegd en dan mee sudderen 45-120 uur lang. Of in de laatste 15 minuten?

Zal het qua smaak bij dit gerecht nog veel uitmaken als ik gedroogde bonen zou nemen?
Nadeel is wel dat ik ze moet weken.
En als ik gedroogde bonen neem, is het beter om deze apart te koken?
En wanneer dan toevoegen aan het gerecht?
Ik koop en gebruik altijd de gewone potten bruine bonen van Hak of Jumbo huismerk. Ik heb wel eens kidney bonen en kapucijners geprobeerd, maar bruine bonen blijf ik toch het lekkerste vinden.

De bonen gaan er bij mij bij nadat ik de ui gefruit heb, het gehakt rul gebakken en de specerijen en groenten toegevoegd heb. Als dat een lekker geheel geworden is voeg ik de bonen toe, zet het vuur laag en dan is het wachten tot de bonen gaar zijn en alle smaken zijn opgenomen.
Gisteren chili gemaakt met chocolade. Vond dat ik net iets teveel chocolade had gebruikt.
Volgens mij is het de bedoeling dat je cacao (poeder) toevoegt en geen chocolade maar daar kan ik me in vergissen....
Bloem beestjes.

Gisteren wilde ik boterkoek maken zaten er ineens in een afgesloten bus dode beestjes met vleugels onder de bloemzak. Enig idee hoe zij daar in zijn gekomen? Dat betekent dus dat zijn al erin zaten voordat de zak dicht werd geseald? Ik heb het bloem wel gebruikt, kan geen kwaad toch...
Welnee, insecten eten is populair tegenwoordig >:) Maar je verhaal is niet helemaal duidelijk. Je hebt een nieuwe nog afgesloten papieren zak (zo'n kilopak) met bloem in een afsluitbare schone bus gedaan en nu zitten er onder die zak (dus niet erin?) ineens beestjes? Of heb je het hele pak bloem gebruikt en zaten er onderin de zak beestjes?

Specs

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Bloem beestjes.

Meelmotten wellicht?

Waar heb je je bloem vandaan - bij een ouderwetse plaatselijke molen, of gewoon uit de supermarkt? M'n ouders hadden er een paar maanden geleden ook last van - en halen hun bloem bij de molen in de buurt. Wellicht daarvandaan de meelmotten meegekregen.

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Bokmaaa schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:51:
[...]

Foolproof caramel maak je met een blikje gecondenseerde melk: https://www.laurasbakery.nl/dulce-de-leche/

Blik in een pan water, paar uur koken, en klaar. :)
Oh, de caramel lukt wel, ik maak het meestal door in een brede pan een laag suiker te gieten, paar stukjes roomboter erbij en op 1 as blijven schuiven tot de roomboter een beetje begint te smelten, dan ca. 100-120ml lauwwarm water erbij gieten en blijven bewegen tot alles vermengt, en dan op hoog vuur steeds laten bruisen en weghalen van het vuur, blijven herhalen tot het niet meer bruist bij het verhitten en een caramel vormt. Die methode gebruik ik ook om de caramel te maken voor een tarte tatin, en dat gaat eigenlijk altijd wel feilloos. Maar in dit geval verbaasde het me heel erg dat de karamel zo bleef plakken, want in een schaal voor tarte tatin heb ik dit probleem eigenlijk nooit.
8088 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:55:
[...]

Dat de karamel hard wordt is gunstig (anders mengt het met de custard voordat 'ie gaar en gezet is) en dat er wat karamel achterblijft is normaal. Zolang je maar voldoende voor over de custard overhoudt. Maar 1 cm karamel is wel erg veel.

Au bain marie is niet nodig als je een betrouwbare oven hebt. En om de vanille (als je dat gebruikt) mooi te verspreiden kun je de custard met vanille eerst garen in een pan (al dan niet au bain marie - ik ben daar te ongeduldig voor). Anders zinkt de vanille en zit alles bovenop na het storten.
Ahja, goed punt. Mijn oven is vrij oud, dus daar durf ik niet heel erg op te vertrouwen. Ik gebruikte vanilleextract (1tl op 200mg suiker, 500ml melk, 3 eieren en nog 3 eigelen, aldus het recept van Julia Child uit haar kookboek). De custard was ook goed gelukt (tot mijn verbazing, ik ben normaal geen enorme held in desserts), dus dat was een goed begin.

Maar, sowieso een dunnere laag caramel zetten dus. En kan het kommetje waarin ik het maak nog een verschil maken? Ik gebruikte nu een ovenproof potje waarin ik normaal bijv. uiensoep e.d. maak, maar die dingen zijn voor zover ik weet niet echt bedoeld voor desserts, dus ik heb geen idee in hoeverre dat uitmaakt. En kan de tijd die het in beslag nam van het uit de au bain marie in de oven halen tot de tijd dat ik het kommetje omkiepte op een bord nog iets uitmaken? Moet dat snel gebeuren om te voorkomen dat hij alsnog weer uithardt zodra je hem uit de ABM haalt?

• Aikon
  • Niet online
Bloem beestjes.

In principe zitten er altijd wel beestjes/eitjes/larven in de bloem. Dat is niet te voorkomen met de gigantische loodsen etc waar de granen doorheen gaan. Is geen probleem, je kan ze er simpelweg uitzeven. Of toch in elk geval de beestjes zelf.

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ga vanavond aan de slag met https://www.aziatische-ingredienten.nl/zelf-kimchi-maken/ . Heb Chinese kool liggen maar ook nog een ingevroren halve rettich (Ik had rettich schijfjes nodig als garnituur bij iets en vond het zonde hem weg te gooien). Volgens mij kan dat wel met fermenteren.

Ik overweeg trouwens om mijn amandelspijs even te verhitten tot 60c (sous vide, 10 mins de kern op die temp houden). Ik denk dat dat moet lukken, immers in een banketstaaf loopt de temperatuur ook op.
Iemand ervaring mee? Ik hoop dat hij dan niet te droog of stug wordt. Daarna moet hij nog gevormd en verwarmd worden in de oven.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:58
Boudewijn schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:24:
Ik overweeg trouwens om mijn amandelspijs even te verhitten tot 60c (sous vide, 10 mins de kern op die temp houden). Ik denk dat dat moet lukken, immers in een banketstaaf loopt de temperatuur ook op.
Kun je niet eerst een klein balletje proberen?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:21:
[...]

In principe zitten er altijd wel beestjes/eitjes/larven in de bloem. Dat is niet te voorkomen met de gigantische loodsen etc waar de granen doorheen gaan. Is geen probleem, je kan ze er simpelweg uitzeven. Of toch in elk geval de beestjes zelf.
Om het nog mooier te maken, fruitvliegjes (de eitjes) zitten in veel gevallen ook al op het fruit als je het koopt, je hebt dus goede kans dat je je hele leven al eitjes eet van fruitvliegen.
bvk schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:59:
Volgens mij is het de bedoeling dat je cacao (poeder) toevoegt en geen chocolade maar daar kan ik me in vergissen....
Volgens mij kan het beiden, chili con carne is toch ook een mexicaans gerecht? Nou, ik weet dat ook niet zeker, maar volgens mij wel en dan zijn er genoeg varianten met chocolade of cacao poeder. Zelf vind ik mexicaanse kip met chocolade lekkerder trouwens dan chili con carne met chocolade / cacao er door. Ik zou je dus aanraden een mexicaans gerecht met kip en chocolade te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2018 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
mekkieboek schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:40:
[...]

Kun je niet eerst een klein balletje proberen?
Yup dat ga ik dan ook proberen. De kool staat ondertussen in een giga braadpan in de pekel... Ik heb een Chinese kool in ringen gesneden en die daarna in vieren. Krijg je redelijke partjes van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B0U5UwqkAaX9tFZesp543bdq/thumb.jpg
Rechtsboven, ring, rechtonder een partje en links het uit elkaar gehaalde partje.
Het staat nu in een 7L braadpan op het aanrecht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GMhS9OO1nbIGfy5KdRKurg4s/thumb.jpg
Ik heb er ook een gewone kool bijgegooid en de dubbele hoeveelheid pekel gebruikt. Ben benieuwd. Morgen gaan de kruiden erbij en ga ik alles gewoon in de woonkamer zetten, het is daar continu <20C.
Ben heel benieuwd :).

[ Voor 58% gewijzigd door Boudewijn op 30-11-2018 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Boudewijn schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:24:
Ik ga vanavond aan de slag met https://www.aziatische-ingredienten.nl/zelf-kimchi-maken/ . Heb Chinese kool liggen maar ook nog een ingevroren halve rettich (Ik had rettich schijfjes nodig als garnituur bij iets en vond het zonde hem weg te gooien). Volgens mij kan dat wel met fermenteren.
Dat zijn staples in ons huidhouden :). Ontdooi wel even de rettish van te voren :)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

iChaos schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:18:
En kan het kommetje waarin ik het maak nog een verschil maken?
Dat lijkt me een kwestie van voorkeur. Ik gebruik graag rvs of aluminium timbaaltjes. Die zijn vooral handig als je desserts met gelatine wil storten: even kort onderdompelen in heet water of de gasbrander erop en je kunt ze zo leegschudden. Maar met crème caramel snijd ik ze los waarna ik ze stort - verhitten heeft daarbij geen zin.
Ik gebruikte nu een ovenproof potje waarin ik normaal bijv. uiensoep e.d. maak, maar die dingen zijn voor zover ik weet niet echt bedoeld voor desserts, dus ik heb geen idee in hoeverre dat uitmaakt.
Een ramequin? Dat werk ook prima, maar ze koelen wel langzamer af, wat een nadeel kan zijn als timing van de garing belangrijk is (en een voordeel als je er iets warms in wilt serveren).
En kan de tijd die het in beslag nam van het uit de au bain marie in de oven halen tot de tijd dat ik het kommetje omkiepte op een bord nog iets uitmaken? Moet dat snel gebeuren om te voorkomen dat hij alsnog weer uithardt zodra je hem uit de ABM haalt?
Als ze nog warm zijn, dan zijn ze nog erg kwetsbaar. Dus ik zou ze sowieso af laten koelen tot een graad of 5. Vervolgens kun je ze zeker twee dagen bewaren (en net zo eenvoudig storten, dat maakt geen verschil). Langer kan ook, maar naarmate ze langer staan zal de karamel verder in de custard trekken.
Ben ook benieuwd. Maar kimchi in zes dagen? Dat lijkt me sterk... De 'kimchi' op de foto bij het recept lijkt ook totaal niet gefermenteerd: nauwelijks afgenomen in kleur en volume, geen vocht en niet glazig.

Ik zal na het weekend kijken of ik foto's van mijn laatste kimchi kan vinden. Die werd pas na twee maanden op 14°C acceptabel.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Chief schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 03:01:
[...]

Dat zijn staples in ons huidhouden :). Ontdooi wel even de rettish van te voren :)
Zeker. Anders wordt ie zeiknat. Wordt wel een 2e batch.
8088 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 03:13:
Ben ook benieuwd. Maar kimchi in zes dagen? Dat lijkt me sterk... De 'kimchi' op de foto bij het recept lijkt ook totaal niet gefermenteerd: nauwelijks afgenomen in kleur en volume, geen vocht en niet glazig.

Ik zal na het weekend kijken of ik foto's van mijn laatste kimchi kan vinden. Die werd pas na twee maanden op 14°C acceptabel.
Tsja kennelijk. Ik vertrouwe aziatische-ingredienten best wel, en dat ziet er dan legit uit. Hoe zou jij het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:18
iChaos schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:18:
[...]

Oh, de caramel lukt wel, ik maak het meestal door in een brede pan een laag suiker te gieten, paar stukjes roomboter erbij en op 1 as blijven schuiven tot de roomboter een beetje begint te smelten, dan ca. 100-120ml lauwwarm water erbij gieten en blijven bewegen tot alles vermengt, en dan op hoog vuur steeds laten bruisen en weghalen van het vuur, blijven herhalen tot het niet meer bruist bij het verhitten en een caramel vormt. Die methode gebruik ik ook om de caramel te maken voor een tarte tatin, en dat gaat eigenlijk altijd wel feilloos. Maar in dit geval verbaasde het me heel erg dat de karamel zo bleef plakken, want in een schaal voor tarte tatin heb ik dit probleem eigenlijk nooit.

[...]
Wat wil je precies bereiken dan en wat is het probleem? Als ik het maak blijft er ook altijd wel wat caramel achter in de ramekin. Het gaat er toch vooral om dat de caramel wat in de pudding trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie in Friesland weleens komt, hier wat echt goede adressen voor vlees en echt goede vis (naast de visafslag in Harlingen):

http://herefort.nl/ (online, maar ook te koop in Dragster Compagnie)

https://www.slagerijmennohoekstra.nl/ (Schotse Hooglanders), ze zitten in Anjum en verkopen ook in Dokkum (dat is alleen een verkoop, slachterij zit in Anjum)

Opeinde: https://schotsehooglanders.nl/

lauwersoog visafslag - achteraan op de aflsag zit een zaak die visser heet, zie http://visser-vis.nl/

Dit zijn voor vlees en vis wel de topadressen van Friesland, voor speciale stukken vlees zou ik wel even reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 12:07
Mijn snijplanken zijn bijna op en nu liep ik bij de Oldenhoff tegen de Epicurean snijplanken aan. Heeft iemand daar ervaring mee en zijn die positief? Het internet zegt er niet echt veel voor, behalve dat die dingen in Europa veel duurder zijn dan in de VS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Dennis koop dan ook een Europese productie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 12:07
Ik vind alleen maar dure producten @Gonadan. Ik vind 50€ voor een snijplank aan de hoge kant. Voor zo'n dik houten blok snap ik dat nog wel, maar een beetje kunststof. Dus als jij een goede tip hebt waar je dit soort plankjes goedkoper kunt krijgen houd ik me aanbevolen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 14:42

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:28:
(online, maar ook te koop in Dragster Compagnie)
Seriously? -O-
Een dragster is een te lang voertuig met te grote achterwielen, met een bestuurder met een te laag iq.
Het bruisende dorp dat je bedoelt heet Drachtstercompagnie! :P

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Met mijn bovenstaande reactie heb ik misschien wat mensen tegen me in het harnas gejaagd. Ik hoop dat jullie me toch willen helpen. :)

Ik heb vorig jaar voor onze buurt-kerstborrel (of kerst-buurtborrel?) voor zo'n 60 man snert gekookt. Groot succes, en dit jaar laten ze me weer in de keuken.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen recept, maar de slager keek vreemd dat ik schenkels gebruikte ipv hamlappen.

Zelf trek ik de bouillon van speklappen en schenkels. Daarvan wordt het vlees klein gesneden, en weer in de soep gebruikt, met natuurlijk ook nog ambachtelijke rookworst erbij. Maar ik heb ook recepten gezien met hamlappen, of zelfs karbonades.

Welk vlees gaat bij jullie in de snert? Wat is 'traditioneel'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Dennis Er is net een hele discussie geweest over planken:
Koken: Snijplanken
Van goed(koop) tot duur(koop). ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Uitvreter ik ken een kok die er een varkenspoot is hing
Dat was dan wel een grote pan voor ook een man of zestig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
Dus de bonen kook je relatief kort?
Volgens mij is het de bedoeling dat je cacao (poeder) toevoegt en geen chocolade maar daar kan ik me in vergissen
Het recept dat ik heb gemaakt, komt uit drie internetrecepten. Hierin werd pure chocolade (> 75%) gebruikt.
Volgende keer kan ik eens cacaopoeder gaan gebruiken.Nadat ik de wijn en gehaktversie bereid heb.
Welnee, insecten eten is populair tegenwoordig >:) Maar je verhaal is niet helemaal duidelijk. Je hebt een nieuwe nog afgesloten papieren zak (zo'n kilopak) met bloem in een afsluitbare schone bus gedaan en nu zitten er onder die zak (dus niet erin?) ineens beestjes? Of heb je het hele pak bloem gebruikt en zaten er onderin de zak beestjes?
Ik heb een afgesloten bus waar ik mijn bloem in bewaar. Onder de bloemzak zaten de beestjes en niet in de bloem zelf. De bloemzak heb is vaker geopend. Bloem komt uit de supermarkt (biologisch).
Maar ik begrijp van @Aikon dat die beestjes van nature in kunnen zitten. Paar weken geleden heb ik hier in huis wel een mottenplaag gehad.

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

noud schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:50:
[...]

Dus de bonen kook je relatief kort?
Tja, wat is relatief kort, een half uurtje misschien. Ik let er nooit zo op, maar proef gewoon regelmatig even of de bonen gaar zijn en of de smaak niet bijgesteld moet worden. Dat kan dus 20, maar ook 40 minuten zijn zeg maar.
[...]

Het recept dat ik heb gemaakt, komt uit drie internetrecepten. Hierin werd pure chocolade (> 75%) gebruikt.
Volgende keer kan ik eens cacaopoeder gaan gebruiken.Nadat ik de wijn en gehaktversie bereid heb.
Koken is ook een kwestie van experimenteren, dus als die pure chocola te overheersend was is cacaopoeder proberen een volgende stap. Of gewoon minder chocolade gebruiken dan je nu gedaan hebt.
[...]

Ik heb een afgesloten bus waar ik mijn bloem in bewaar. Onder de bloemzak zaten de beestjes en niet in de bloem zelf. De bloemzak heb is vaker geopend. Bloem komt uit de supermarkt (biologisch).
Maar ik begrijp van @Aikon dat die beestjes van nature in kunnen zitten. Paar weken geleden heb ik hier in huis wel een mottenplaag gehad.

[/quote]
Ik wil je niet bang maken maar heb je ook die link van vanaalten gezien over meelmotten? Die vreten dus overal doorheen en als ze uit die bus ontsnappen kunnen ze zo de rest van je keukenkastje gaan besmetten. Mogelijk ben je dus nog helemaal niet van die mottenplaag af en zijn ze zich nog aan het verspreiden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Henkie_NtA schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:52:
[...]

Wat wil je precies bereiken dan en wat is het probleem? Als ik het maak blijft er ook altijd wel wat caramel achter in de ramekin. Het gaat er toch vooral om dat de caramel wat in de pudding trekt?
Probleem was dat alle caramel bij mij in de ramekin bleef zitten. Gisteren echter weer geprobeerd, met de caramel net iets korter laten in de pan laten zitten en deze keer wel een heel dun laagje caramel in de ramekin, en deze keer ging het inderdaad wel naar wens :) On the list it goes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:02:
Mijn snijplanken zijn bijna op en nu liep ik bij de Oldenhoff tegen de Epicurean snijplanken aan. Heeft iemand daar ervaring mee en zijn die positief? Het internet zegt er niet echt veel voor, behalve dat die dingen in Europa veel duurder zijn dan in de VS...
Ik gebruik Epicurean snijplanken al een jaar of 10 in verschillende maten, buitengewoon tevreden mee. Zelfde materiaal als skateboards begreep ik. Is erg licht, kan in de vaatwasser en messen beschadigen er niet van. Duur maar erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

franssie schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:35:
@Uitvreter ik ken een kok die er een varkenspoot is hing
Qua smaak kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Toch is er iets dat me ervan weerhoudt bouillon te trekken van teennagels. :)
Maar toch bedankt voor de tip want ietsje hoger, varkenshiel of -hakjes, lijken me prima. En voor 4 tot 6 euro per kilo ben je spekkoper. Of varkenshielkoper.
Dat was dan wel een grote pan voor ook een man of zestig.
Ik had twee 13 liter pannen, samen een kleine 25 liter soep. Dat was ruim voldoende.
Deze keer ga ik iets minder maken (zodat je normaal kunt blijven roeren, best belangrijk bij snert), en dan nog een kleine pan vegetarische snert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Uitvreter schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:15:
[...]

<>
en dan nog een kleine pan vegetarische snert.
Mijn vriendin eet al enige jaren bijna geen vlees meer, dus de erwtensoep/snert maak ik zonder vlees mee te trekken. Nadien gooi ik er op uitgebakken spekblokjes bij en wat rookworst en ik moet zeggen dat ik het bij snert niet zozeer mis. Als je ze naast elkaar proeft waarschijnlijk wel maar soit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Uitvreter schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:47:
Seriously? -O-
Het bruisende dorp dat je bedoelt heet Drachtstercompagnie! :P
Ik werk vandaag toevallig in Dragten :+

en een tip voor de snert: de ambachtelijke rookworst zou ik vervangen door goedkope rookworst, je proeft het verschil niet in de snert en het prijsverschil is best aanzienlijk. Er gaat natuurlijk niks boven een echt lekkere rookworst, maar bewaar die goede kwaliteit voor bij een stamppot.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Goed punt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Uitvreter schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:48:
Met mijn bovenstaande reactie heb ik misschien wat mensen tegen me in het harnas gejaagd. Ik hoop dat jullie me toch willen helpen. :)

Ik heb vorig jaar voor onze buurt-kerstborrel (of kerst-buurtborrel?) voor zo'n 60 man snert gekookt. Groot succes, en dit jaar laten ze me weer in de keuken.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen recept, maar de slager keek vreemd dat ik schenkels gebruikte ipv hamlappen.

Zelf trek ik de bouillon van speklappen en schenkels. Daarvan wordt het vlees klein gesneden, en weer in de soep gebruikt, met natuurlijk ook nog ambachtelijke rookworst erbij. Maar ik heb ook recepten gezien met hamlappen, of zelfs karbonades.

Welk vlees gaat bij jullie in de snert? Wat is 'traditioneel'?
Bij mij gaan er hamschijf, karbonades en spek met zwoerd al tijdens de bereiding in en voor het eten nog rookworst uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Mijn kimchi staat ondertussen met kruiden erbij in de braadpan. Er hing na een paar dagen pekelen al een mooie zuurkoollucht boven.

Enige wat ik mij afvraag is: er is vrij weinig vocht overgebleven na het afgieten van het pekelwater. Nu staat er een bord op de kool met daarop een gewicht. Gaat dit fout of is dit iets wat kan gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:38:
Gaat dit fout of is dit iets wat kan gebeuren?
Uiteindelijk wil je denk ik wel dat alles goed onder water zit. Als er zuurstof bijkomt kun je immers last krijgen van schimmels, onderwater niet. Om dat te verhelpen kun je zoutoplossing (voor lactofermentatie, wat kimchi ook is, heeft men het hier over 2% ) toevoegen om het waterpeil voldoende aan te vullen (zodat bijna alles onder water zit).

Wel opletten dat je bij het maken van de zoutoplossing het zout eerst helemaal oplost (als het meeste zout nog op de bodem van de mengbeker ligt is de oplossing niet de gewenste sterkte), geen gejodeerd zout gebruikt en water gebruikt zonder chloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Het zout is netjes opgelost, en de kool staat inderdaad helemaal onder water. Dat lijkt me prima dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:22:
en een tip voor de snert: de ambachtelijke rookworst zou ik vervangen door goedkope rookworst,
Eensch. "Ambachtelijke rookworst" bekte lekker, maar je hebt helemaal gelijk dat je geen Brandt en Levie door de snert gaat snijden. Maar de vacuumgezogen separatorvleesgevallen van Unox zijn het andere uiterste, en die dingen zijn net zo duur als de worst van de slager. Dat was wat ik bedoelde.
franssie schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:35:
dus de erwtensoep/snert maak ik zonder vlees mee te trekken. Nadien gooi ik er op uitgebakken spekblokjes bij en wat rookworst en ik moet zeggen dat ik het bij snert niet zozeer mis. Als je ze naast elkaar proeft waarschijnlijk wel maar soit.
Ik wil vandaag of morgen even proefkoken met de vegetarische versie. Groetenbouillon (uit een potje), en met gerookte tofu en de Roockworst van de Vegetarische Slager (hoewel ik in het plantaardig eten topic lees dat die niet bij iedereen in de smaack valt).
toolkist schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:18:
Bij mij gaan er hamschijf, karbonades en spek met zwoerd al tijdens de bereiding in en voor het eten nog rookworst uiteraard.
Zonder het ooit geprobeerd te hebben zou ik zeggen dat de hamschijf en de karbonades qua structuur, stevigheid en smaak nogal vergelijkbare stukken vlees zijn. Zeker als ze een paar uur hebben getrokken, en daarna tot soepvlees fijn gesneden zijn.
Heb ik dat verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 16:24

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:28:

https://www.slagerijmennohoekstra.nl/ (Schotse Hooglanders), ze zitten in Anjum en verkopen ook in Dokkum (dat is alleen een verkoop, slachterij zit in Anjum)
Bedankt voor de tip! Hier ga ik binnenkort eens een kijkje nemen, zeer gunstig geprijsd ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Boudewijn schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:00:
Het zout is netjes opgelost, en de kool staat inderdaad helemaal onder water. Dat lijkt me prima dus :).
Ook als de kimchi niet helemaal onder water staat is het geen probleem. Hoe langer het staat, hoe meer vocht er uit de kool komt.

Belangrijker is de temperatuur.
Zolang fermentatie process gestart is en je er gewicht op hebt liggen komt het wel goed.
Maar inderdaad als je je zorgen maakt om het niet onder staan, gewoon zoutwater erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Bokkie schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:40:
[...]

Ook als de kimchi niet helemaal onder water staat is het geen probleem. Hoe langer het staat, hoe meer vocht er uit de kool komt.

Belangrijker is de temperatuur.
Zolang fermentatie process gestart is en je er gewicht op hebt liggen komt het wel goed.
Maar inderdaad als je je zorgen maakt om het niet onder staan, gewoon zoutwater erbij
Hij staat helemaal onder, ik heb 4 weckpotten en in elke pot staat een glas/pulletje/fles/zakje-met-pekel om alles omlaag te drukken, dus dat komt goed. Het spul staat gewoon in de keuken, en is een graad of 19.
Je ruikt al een zuurkoolluchtje, dus ik denk dat de fermentatie wel gestart is :).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik ben nav plan: Pinnen en filteren van forumposts - Development-iteratie #145 eens door dit topic gelopen om de geposte recepten te pinnen. Die zouden vanaf nu dus te vinden moeten zijn door te filteren op de gepinde posts. Wanneer je een post onterecht gepind vindt, of wanneer je een post mist in de pins, laat dat dan via TR of via DM weten :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
In het kader van leuke dingen maken, ik heb vandaag Szichuan olie gemaakt. (recept van aziatische ingredienten),

300ml olie verhitten tot (107-125C) en dan mengen met:
6 eetlepels chilivlokken
8 eetlepels szichuanpeper
1 eetlepelsesamolie/zaad
beetje zout

Het ruikt echt heel goed, en heb net een beetje aan mijn vinger gedaan en geproefd. Heftig spul :D.
Foto is verder niet zo boeiend, ik laat hem een paar dagen staan, zeef hem dan en gooi hem dan in wat flesjes.
@Die Bruine zou je die willen pinnen? Eens kijken of dat werkt.

Ben nav dat gespeel ook deze youtube links eens aan het kijken:
YouTube: People's Republic of Fermentation // Episode 01: Mrs. Ding's Pickles
Interessant hoe die Chinezen dit doen :).

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 04-12-2018 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 09:38
Goedemorgen :) . Afscheid moeten nemen van oma en schoonmoeder ;w . Deze maand nog even druk. Maar ik beloof de posts door te nemen en in elk geval alle recepten te pinnen.
So bare with me...

Edit:
Zie dat AGee me voor was. Anyway, ik zal het bijhouden ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Die Bruine op 05-12-2018 05:06 ]

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Sterkte man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Boudewijn schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:15:
In het kader van leuke dingen maken, ik heb vandaag Szichuan olie gemaakt. (recept van aziatische ingredienten),

300ml olie verhitten tot (107-125C) en dan mengen met:
6 eetlepels chilivlokken
8 eetlepels szichuanpeper
1 eetlepelsesamolie/zaad
beetje zout

Het ruikt echt heel goed, en heb net een beetje aan mijn vinger gedaan en geproefd. Heftig spul :D.
Foto is verder niet zo boeiend, ik laat hem een paar dagen staan, zeef hem dan en gooi hem dan in wat flesjes.
@Die Bruine zou je die willen pinnen? Eens kijken of dat werkt.

Ben nav dat gespeel ook deze youtube links eens aan het kijken:
YouTube: People's Republic of Fermentation // Episode 01: Mrs. Ding's Pickles
Interessant hoe die Chinezen dit doen :).
Ik gebruik over algemeen de versie van ladyandpups

Ook wel eens wat experimenten met andere spices erin enzo, goed spul, altijd een pot in de koelkast voor Dan dan mian :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
Iemand ervaring met zoethout/dropsaus i.c.m. rood vlees? Een collega had het erover dit ooit gegeten te hebben en dat het heerlijk was. Lijkt me wel wat voor Kerst.

Sowieso heb ik nog wat inspiratie nodig voor Kerst. Zat nu te denken aan:
  • Zalmravioli met yoghurt-ricottasausje
  • Pompoensoep met witte chocolade en chili (paar weken geleden gegeten, kan geen recept vinden met witte chocola, dus ga ik testen)
  • Sous vide rood vlees (hebben mijn ouders nog nooit gegeten - van mij tenminste)
Iemand nog tips/ideeën? Ook voor wat betreft saus/bijgerechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ga er eens naar kijken. Wat wil je voor iets qua rood vlees doen? Ik ben van plan met kerst een hazenrug (iets met foto's van 3 weken geleden) te maken voor mijn vriendinnetje :).

Heb trouwens mijn szichuan olie gisteren nog 3 uurtjes op 65C door laten warmen met de pepers er nog in. Hij is nu een stuk donkerder en volgens mij ook pittiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:31:
Iemand ervaring met zoethout/dropsaus i.c.m. rood vlees? Een collega had het erover dit ooit gegeten te hebben en dat het heerlijk was. Lijkt me wel wat voor Kerst.
Ik heb een Finse vriendin en die kookte wel met samiak (drop). Is al jaren terug, ze maakte ook haar eigen salmiak wodka trouwens door van die salmiakmunten in stukken in een fles wodka te doen en dan wachten en wachten, smaakte net zo lekker als dropshot e.d. vandaag de dag.

In Finland zijn vooral de toetjes met salmiak / drop gemaakt, in Zweden hebben ze wel wat gerechten zoals deze: https://www.thelocal.se/2...ison-with-liquorice-sauce

Je moet wel ergens vloeibare drop vandaan halen, ik zie het soms wel in winkels staan, maar ik kreeg het altijd van mijn oom (was tot een paar jaar terug eigenaar van een dropfabriek). Nu ik getrouwd ben met een Nederlandse maak ik nooit wat met drop eigenlijk (al lust ik het nog graag en zeker de extremere salmiak versies uit Finland, die kan je trouwens kopen bij de Finse zeemanskerk in Rotterdam).

Bovenstaand gerecht heb ik gekozen met @Boudewijn in mijn achterhoofd, er mogen wat herten namelijk afgeschoten worden was op het nieuws vandaag :P :9

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
@Verwijderd

Haha ik weet eigenlijk niet wat de deal is om op die herten te mogen gaan in de oostvaardersplassen. Als ik er het geweer voor zou hebben/kunnen lenen zou ik er best interesse in hebben. Een hagelgeweer is daar niet zo weidelijk voor (je moet 2200J op 100m verschieten en minstens een 6.5mm kogel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik maak hem eerlijk gezegd zelden met bloem, gewoon ongebonden. Dan heb je wat dunnere saus maar ik vind dat eerlijk gezegd bij stamp niet vervelend (de saus trekt dan ook een beetje in de stamp O+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:38
barrymossel schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:31:
[...]
Er is een aflevering van ik meen MasterChef waarin Michael Caines iets met kalfsvlees en zoethout of salmiak sous vide maakt. Kun helaas op mijn telefoon de aflevering niet zo snel vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:17:
Als ik er het geweer voor zou hebben/kunnen lenen zou ik er best interesse in hebben.
Nou, er zijn een boel regels bijgekomen, zo heeft staatsbosbeheer heeft nu ook regels dat e niet binnen een straal van 300 meter van een broedende vogel op de herten mogen gaan jagen, er lopen notabene burgers rond die de vogels tellen bij de jacht en die mogen de jacht stilleggen. Nu vermoed ik 1 ding: een jager zit er niet op te wachten dat er vogelliefhebbers meekijken die gaan ingrijpen als een vogel van schrik wegvliegt.

Volgens mij krijg je ook een beveiliger of wat mee ivm actievoerders. Lijkt me allemaal niet de meest leuke bezigheid, boel gedoe allemaal.

Het zou mij beter lijken als ze lichtbakken, schieten vanuit de lucht of vanuit een voertuig hadden toegestaan omwille van de tijd, ik meen dat ze nu 4 weken de tijd hebben en dan mag het niet meer een periode vanwege het broedseizoen (of hoe dat bij herten ook heet).

Maar ik zou wel graag een stuk hert uit de Oostvaardersplassen willen kopen, nadeel is wel dat ik dan vermoedelijk naar een slager in Flevoland moet en dat is ook wat moeite. Maar als ik daar in de buurt zou wonen... Voor kerstavond zat ik nog bij de AH te kijken naar de prijzen ,maar dat viel wat tegen, dan kom ik op 150 euro uit voor 5 personen en mijn gasten zijn net zo tevreden met een lekkere gourmet en een paar kratten bier voor die prijs zeg maar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:45:
[...]

Nou, er zijn een boel regels bijgekomen, zo heeft staatsbosbeheer heeft nu ook regels dat e niet binnen een straal van 300 meter van een broedende vogel op de herten mogen gaan jagen, er lopen notabene burgers rond die de vogels tellen bij de jacht en die mogen de jacht stilleggen. Nu vermoed ik 1 ding: een jager zit er niet op te wachten dat er vogelliefhebbers meekijken die gaan ingrijpen als een vogel van schrik wegvliegt.
Het schijnt dat dempers daarvoor toegestaan worden maar ik kan dat niet 1-2-3 terugvinden. Belangrijk is wel op te tekenen dat een .308-patroon (dat is een 7.62mm) zo'n 160dB genereert. Zelfs met een 30dB demper is dat geen stil dingetje.
Volgens mij krijg je ook een beveiliger of wat mee ivm actievoerders. Lijkt me allemaal niet de meest leuke bezigheid, boel gedoe allemaal.
Ja je krijgt een berg gedoe met mensen die het niet eens met jou en de rechter zijn. Ik vind dat jammer en dat zou me eerlijk gezegd ook tegenhouden daarnaartoe te gaan (realiseer ik me nu). Die lui zetten jou en je voertuig op youtube en lokken confrontaties sterk uit. Uiteraard staat dat ook meteen op internet (in geknipte vorm zoals eerder dit jaar :|).
Het zou mij beter lijken als ze lichtbakken, schieten vanuit de lucht of vanuit een voertuig hadden toegestaan omwille van de tijd, ik meen dat ze nu 4 weken de tijd hebben en dan mag het niet meer een periode vanwege het broedseizoen (of hoe dat bij herten ook heet).
Ik ken de lokale regeling niet (wat neem ik aan een soort faunabeheerplan is) maar in principe kan in het faunabeheerplan het gebruik van lichtbak of schieten vanuit een voertuig in het kader van populatiebeheer toegestaan worden. Vanuit de lucht lijkt me echt niet weidelijk.
Het broedseizoen heet de bronsttijd.
Maar ik zou wel graag een stuk hert uit de Oostvaardersplassen willen kopen, nadeel is wel dat ik dan vermoedelijk naar een slager in Flevoland moet en dat is ook wat moeite. Maar als ik daar in de buurt zou wonen... Voor kerstavond zat ik nog bij de AH te kijken naar de prijzen ,maar dat viel wat tegen, dan kom ik op 150 euro uit voor 5 personen en mijn gasten zijn net zo tevreden met een lekkere gourmet en een paar kratten bier voor die prijs zeg maar.
Ik ga een combinatie doen van Hanos en wellicht slagerijdevalk in alphen. Ja diepvries maar voor sommige dingen is dat prima. Alles van de Hanos is prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bvsteyn schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 07:06:
Ga eens kijken naar die bakbijbel. Heb 'm wel zien staan in de winkel, maar eigenlijk nooit doorgebladerd.
Er zijn wat nieuwe bijbels uit, de stamppot bijbel is een must have, die is echt steengoed. Ik ben met die bijbel er wel achtergekomen dat ik niet tegen zoete aardappel kan, dat ging flink mis de afgelopen 3 keer dat ik daarmee een stamppot gemaakt heb en staat nu op de zwarte lijst hier.

Ik zat even te zoeken wie hier nu zo'n hekel had aan al die kookbijbels, maar de zoekfunctie geeft mij geen antwoord. Laat ik afsluiten met een culinair recensent die er ook een hekel aan heeft, maar die heel erg te spreken is over de stamppot versie: https://www.telegraaf.nl/...de-moeder-van-de-stamppot
Boudewijn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:53:
Ik ken de lokale regeling niet (wat neem ik aan een soort faunabeheerplan is) maar in principe kan in het faunabeheerplan het gebruik van lichtbak of schieten vanuit een voertuig in het kader van populatiebeheer toegestaan worden. Vanuit de lucht lijkt me echt niet weidelijk.
Het broedseizoen heet de bronsttijd.
De rechter heeft lichtbakken, vanuit de auto e.d. al verboden in haar uitspraak. Met een drone lijkt me vooral vanuit tweakers oogpunt interessant, voor de gemiddelde jager is dat natuurlijk helemaal niks aangezien dan alle lol er redelijk snel af is. Maar je ziet weleens filmpjes met drones met machine geweren (vast nep).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2018 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:45:
[...]

Maar ik zou wel graag een stuk hert uit de Oostvaardersplassen willen kopen, nadeel is wel dat ik dan vermoedelijk naar een slager in Flevoland moet en dat is ook wat moeite. Maar als ik daar in de buurt zou wonen...
Ik kan je uit de droom helpen; dat gaat 'm niet worden, dit jaar nog wildvlees uit de OVP. :N
https://www.omroepflevola...een-hertenvlees-met-kerst

Heb hier ter plaatse en op de markt (Lelystad) wat poeliers gesproken. Maar die waren geen van allen geïnteresseerd in vlees vanuit de OVP.
SBB stelde namelijk o.a. als voorwaarde dat men minstens zoveel kilo tegelijk moest afnemen. En daar wil men niet aan. Ze willen het gedoseerd hebben. Het ontbreekt menigeen gewoon aan koelcapaciteit c.q. uitbeenmogelijkheden voor zoveel vlees tegelijk.

'Mijn' poelier haalt z'n wild (everzwijn, moeflon, af en toe wat roodwild of gevogelte) zelf uit Duitsland. En schiet het vaak ook zelf. Dan weet ik precies waar het vandaan komt en hoe/wat hij ermee gedaan heeft.
Krijg alleen nooit een garantie dat het metaalvrij is. :) Soms vind ik nog wat hagel in de fazant. ;)

Beter dan die diepvrieszooi van de supermarkt wat helemaal uit Nieuw Zeeland of Zuid Amerika komt. En hij is niet eens duurder dan het diepvriesspul van de super/Sligro/Makro. Bovendien is dat vaak gewoon opgefokt vlees van roodwild wat gewoon als een kudde runderen gehouden wordt.

Heel soms kun je wildvlees uit het Natuurpark bij Lelystad te pakken krijgen:
https://www.flevo-landschap.nl/vleespakketten
maar ook daar; willekeur en je weet het nooit zeker.

ps: het meeste afschot van het puur natuur wildvlees uit het Natuurpark gaat notabene naar de grote carnivoren in Artis! Niet naar de mensen; want dat is 'zielig'. O-)
Komt door al die activisten die maar aan het procederen zijn tegen het afschot in de OVP. Waarbij ze over het hoofd zien dat dit ook in de Waterleidingduinen en op de Veluwe praktijk is...
En men voor het gemak ff vergeet dat er iedere (!) dag in Nederland meer dan een miljoen (!) beesten geslacht worden voor de consumptie. En ach, da's niet zielig... 7(8)7

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 07-12-2018 09:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:58:
[...]

Er zijn wat nieuwe bijbels uit, de stamppot bijbel is een must have, die is echt steengoed. Ik ben met die bijbel er wel achtergekomen dat ik niet tegen zoete aardappel kan, dat ging flink mis de afgelopen 3 keer dat ik daarmee een stamppot gemaakt heb en staat nu op de zwarte lijst hier.

Ik zat even te zoeken wie hier nu zo'n hekel had aan al die kookbijbels, maar de zoekfunctie geeft mij geen antwoord. Laat ik afsluiten met een culinair recensent die er ook een hekel aan heeft, maar die heel erg te spreken is over de stamppot versie: https://www.telegraaf.nl/...de-moeder-van-de-stamppot

[...]
Da's een oude quote! Maar thnx..ga zeker even kijken naar die nieuwe stamppot bijbel. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:12:
[...]

Ik heb een Finse vriendin en die kookte wel met samiak (drop). Is al jaren terug, ze maakte ook haar eigen salmiak wodka trouwens door van die salmiakmunten in stukken in een fles wodka te doen en dan wachten en wachten, smaakte net zo lekker als dropshot e.d. vandaag de dag.

In Finland zijn vooral de toetjes met salmiak / drop gemaakt, in Zweden hebben ze wel wat gerechten zoals deze: https://www.thelocal.se/2...ison-with-liquorice-sauce

Je moet wel ergens vloeibare drop vandaan halen, ik zie het soms wel in winkels staan, maar ik kreeg het altijd van mijn oom (was tot een paar jaar terug eigenaar van een dropfabriek). Nu ik getrouwd ben met een Nederlandse maak ik nooit wat met drop eigenlijk (al lust ik het nog graag en zeker de extremere salmiak versies uit Finland, die kan je trouwens kopen bij de Finse zeemanskerk in Rotterdam).

Bovenstaand gerecht heb ik gekozen met @Boudewijn in mijn achterhoofd, er mogen wat herten namelijk afgeschoten worden was op het nieuws vandaag :P :9
bszz schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:31:
[...]

Er is een aflevering van ik meen MasterChef waarin Michael Caines iets met kalfsvlees en zoethout of salmiak sous vide maakt. Kun helaas op mijn telefoon de aflevering niet zo snel vinden...
Thanks! Ik ga vanavond gewoon eens proberen. Sjalot, fond, rode wijn, zoethout. Als het niks is, doen we met kerst wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
barrymossel schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:52:
[...]

[...]

Thanks! Ik ga vanavond gewoon eens proberen. Sjalot, fond, rode wijn, zoethout. Als het niks is, doen we met kerst wat anders.
Als je de aflevering gevonden hebt graag een linkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:46:
[...]

Ik kan je uit de droom helpen; dat gaat 'm niet worden, dit jaar nog wildvlees uit de OVP. :N
https://www.omroepflevola...een-hertenvlees-met-kerst

Heb hier ter plaatse en op de markt (Lelystad) wat poeliers gesproken. Maar die waren geen van allen geïnteresseerd in vlees vanuit de OVP.
SBB stelde namelijk o.a. als voorwaarde dat men minstens zoveel kilo tegelijk moest afnemen. En daar wil men niet aan. Ze willen het gedoseerd hebben. Het ontbreekt menigeen gewoon aan koelcapaciteit c.q. uitbeenmogelijkheden voor zoveel vlees tegelijk.

'Mijn' poelier haalt z'n wild (everzwijn, moeflon, af en toe wat roodwild of gevogelte) zelf uit Duitsland. En schiet het vaak ook zelf. Dan weet ik precies waar het vandaan komt en hoe/wat hij ermee gedaan heeft.
Krijg alleen nooit een garantie dat het metaalvrij is. :) Soms vind ik nog wat hagel in de fazant. ;)

Beter dan die diepvrieszooi van de supermarkt wat helemaal uit Nieuw Zeeland of Zuid Amerika komt. En hij is niet eens duurder dan het diepvriesspul van de super/Sligro/Makro. Bovendien is dat vaak gewoon opgefokt vlees van roodwild wat gewoon als een kudde runderen gehouden wordt.

Heel soms kun je wildvlees uit het Natuurpark bij Lelystad te pakken krijgen:
https://www.flevo-landschap.nl/vleespakketten
maar ook daar; willekeur en je weet het nooit zeker.

ps: het meeste afschot van het puur natuur wildvlees uit het Natuurpark gaat notabene naar de grote carnivoren in Artis! Niet naar de mensen; want dat is 'zielig'. O-)
Komt door al die activisten die maar aan het procederen zijn tegen het afschot in de OVP. Waarbij ze over het hoofd zien dat dit ook in de Waterleidingduinen en op de Veluwe praktijk is...
En men voor het gemak ff vergeet dat er iedere (!) dag in Nederland meer dan een miljoen (!) beesten geslacht worden voor de consumptie. En ach, da's niet zielig... 7(8)7
De situatie in de Oostvaardersplassen is een door mensen gecreëerd experiment met veel dierenleed tot gevolg. Dat is niet helemaal te vergoelijken door andere voorbeelden er bij te halen. Daarbij denk ik dat het niet waar is dat iedereen het wel ok vindt dat er een miljoen dieren per dag voor consumptie worden geslacht. Ik denk zelfs dat de misstanden in de bio-industrie nog wel een paar graadjes erger zijn dan in de Oostvaardersplassen :'( .

Zullen we het gewoon weer over lekker eten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@bszz Ik heb het over lekker eten.
Reageerde slechts op @Verwijderd z'n vraag over wildvlees uit de OVP. Aangezien ik er letterlijk middenin woon en er regelmatig doorheen loop/fiets. En al jaren de hele hypocriete (van alle kampen) situatie van dichtbij meemaak. :/
En ik praat niks goed; geef slechts aan hoe absurdistisch het er hier aan toegaat...

Leuke (vr)eetanekdote in dit verband:
Tijdens de demonstratie bijeenkomsten langs de Knardijk, was er door de actievoerders ook catering geregeld... Willem de Boer catering stond daar hamburgers (!) te verkopen, terwijl de actievoerders op de strobalen stonden te toeteren dat er zoveel 'zielige' beestjes vermoord werden... 8)7

Maar wat voor jou en mij lekker eten kan betekenen, daar geven vele van dit soort actievoerders dus een geheel andere betekenis aan.

BTW: afgelopen week nog een heerlijke wild zwijn bout (geschoten in Deutschland) gestoofd. Da's pas echt stoof- c.q. draadjesvlees. :9

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 07-12-2018 10:15 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:13:
afgelopen week nog een heerlijke wild zwijn bout (geschoten in Deutschland) gestoofd. Da's pas echt stoof- c.q. draadjesvlees. :9
Mijn recept voor zwijnstoof:

5 kilo wildzwijn
2 stuks ontbijtkoek
3 stuks grote uien
3 flesjes Chimay bier
2,5 liter kalfsfond
1,5 gr. verse tijm

Kleur de uien in de pan en voeg de stukken gesneden wildzwijn toe en laat dit kleur krijgen (stukken niet groter dan 1 kilo). Voeg hier het bier en de kalfsfond aan toe en roer het goed door. Breek dan de ontbijtkoek in stukken en voeg het toe, samen met de verse tijm. Laat het geheel ongeveer 2,5 uur sudderen tot het vlees gaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Verwijderd Ik heb meestal een stuk zwijnenbout van 1,5kg.
In een grote zware gietijzeren pan, lekker sudderen.

En idd, verse kruiden uit de tuin (vaak gebruik ik wat laurierblad en salie voor dit soort vlees).
Voor het kleuren/aanbraden van het vlees gebruik ik meestal wat balsamico. Versterkt smaak en kleur. :9

In plaats van ontbijtkoek werken ook een paar verkruimelde speculaasjes prima. (binding van de jus door het zetmeel en smaakmaker van de speculaaskruiden)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Ik wil vanavond een vissoep maken. Ik stuitte op dit recept wat redelijk gelijkend was aan een methode die een kok in het restaurant me ooit liet zien: https://www.meilleurduchef.com/en/recipe/fish-soup.html

Alleen.. de meeste recepten die ik tegen ben gekomen gebruiken een food mill om de graten en koppen fijn te malen en er nog zoveel mogelijk smaak uit te trekken, en ik heb geen food mill. Ik heb geen idee in hoeverre de smaak van de vis fatsoenlijk in de soep zal trekken als ik dit niet doe. Ik zat te denken om de restjes bovenop een zeef te leggen en het daar doorheen te drukken, en de soep wat langer te laten trekken en wat langer te reduceren om hem dikker te krijgen, maar voor ik dit op de bonnefooi doe: iemand tips voor een betere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:51

Garyu

WW

Heb je een hakmolen of een pureerstaaf? Dan zou ik dat spul gewoon fijnpureren en vervolgens door een met een theedoek-bedekte zeef filteren. Dat is dan ongeveer hetzelfde effect. Alternatief kan je ook gewoon de boel met een pan kort-en-klein slaan. Wel eerst inpakken in een theedoek of plastic zak o.i.d. ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Staafmixeren en dan zeven of liever nog een passeerdoek.

Pagina: 1 ... 45 ... 113 Laatste