Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 16:00
Ha een kooktopic en dan ook nog eens discussies over Sous Vide, top! :D
Ik heb sinds oktober een Anova in huis en mijn techniek langzaam aan het verbeteren. Eerste 2 keren sous vide koken (zonder Anova) zelfs gedaan met een pan op het gas en een geïmproviseerde opstelling met vleesthermometer. Daarna enthousiast geworden en een Anova aangeschaft.
Wat betreft het vacumeren gebruikte ik voorheen altijd de Ikea zakken en waterverplaatsingsmethode. Nooit problemen mee gehad eigenlijk. Sinds januari ook in het bezit van een vacumeermachine (van de Lidl) en dat gaat eveneens prima. Sowieso krijg ik er meer lucht mee uit dan met de waterverplaatsing.

Vacumeren met vloeistof is inderdaad een uitdaging, maar ik krijg het vaak wel voor mekaar. Mijn truc is een relatief grote zak nemen, en voor ik de inhoud er in stop deze eerst voor een groot deel binnenstebuiten klappen. Dan inhoud + marinade erin en de zak weer terugklappen. Hierdoor komt de inhoud en het vocht niet in aanraking met het bovenste gedeelte van de zak. Vervolgens leg ik de zak in mijn keukenlade en vacumeer ik met het apparaat wat op het aanrecht staat. Hierdoor heb ik de voordelen van de zwaartekracht waardoor het vocht zoveel mogelijk beneden blijft. Zodra de zak bijna vacuüm is zie je het vocht wel snel omhoog kruipen, maar omdat het dan een grote zak is, is het vocht nog niet boven voor er een seal is :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Maardiweb schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:20:
Vacumeren met vloeistof is inderdaad een uitdaging, maar ik krijg het vaak wel voor mekaar. Mijn truc is een relatief grote zak nemen, en voor ik de inhoud er in stop deze eerst voor een groot deel binnenstebuiten klappen. Dan inhoud + marinade erin en de zak weer terugklappen. Hierdoor komt de inhoud en het vocht niet in aanraking met het bovenste gedeelte van de zak. Vervolgens leg ik de zak in mijn keukenlade en vacumeer ik met het apparaat wat op het aanrecht staat. Hierdoor heb ik de voordelen van de zwaartekracht waardoor het vocht zoveel mogelijk beneden blijft. Zodra de zak bijna vacuüm is zie je het vocht wel snel omhoog kruipen, maar omdat het dan een grote zak is, is het vocht nog niet boven voor er een seal is :)
Thanks, hier heb ik nou echt wat aan! Dat ik daar zelf niet aan gedacht had... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Pinin schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:02:
[...]

Ja, maar dan moet je idd ziplocks gebruiken. Die IKEA dingen vind ik niks voor sous vide.
En weet niet hoe ik tegen een normale prijs aan echte us ziplocks kan krijgen
Wat versta je onder een normale prijs? Ik heb familie in Engeland die iedere keer als ze hier komen een flinke verpakking van de Costco meenemen. Niet super duur, maar wel een tik duurder dan ikea natuurlijk. Donderdag wordt mijn voorraadje weer aangevuld :D

Edit: Ik gebruik deze. Is een formaat wat vrijwel altijd groot genoeg is, en komt op iets minder dan 25ct per stuk.

[ Voor 20% gewijzigd door Bokmaaa op 11-07-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Bokmaaa schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:16:
[...]
Wat versta je onder een normale prijs? Ik heb familie in Engeland die iedere keer als ze hier komen een flinke verpakking van de Costco meenemen.
Ik heb dan wel familie in US en Canada, maar die komen niet hier naar toe. Dus met duur bedoel ik hoge shipping costs.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Werken deze dan niet? https://www.ah.nl/product...its-ziploc-zipper-3-liter

Ik gebruik ook wel eens die van de action, gaat ook wel goed (meestal hou ik dan wel de zippers boven water maar eigenlijk denk ik dat volledig onder water ook wel goed gaat).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Laatst online: 13-01-2023
Er is echt een groot verschil in kwaliteit. Check het filmpje wat ik eerder postte van America's test kitchen eens. De Ziplocs kan je vol saus van je aanrecht laten vallen zonder duppeltje verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ah - stom dat ze dan hun merknaam wel in licentie geven. Edit alleen de AH lijkt die (onterecht?) te gebruiken. Toppits doet dat zelf niet. https://www.toppits.nl/nl/Zipper-2022,10848.html

[ Voor 55% gewijzigd door franssie op 11-07-2017 15:24 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb met El cheapo ziplocks van de action bij lagere temperaturen (<80°) eerlijk gezegd weinig problemen ondervonden. Wel rolde ik soms de sluiting op met een wasknijper eromheen. Ik was soms bang dat de harde waterstroming de zak open zou drukken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Ik heb een berichtje naar toppits gestuurd en ze kunnen beide tot -85c ga ik die eens proberen bij gebrek aan de usa ziploc

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zit enorm te klooien met dit recept:

http://bijzonderspaans.nl...m-ijs-helado-de-albahaca/

En het punt zit op het maken van het ijs. Heb ondertussen weer een aantal roomijzen gemaakt uit de ijsmachine en dat gaat prima. Ik heb vandaag 3x dit ijs proberen te maken en telkens bevriest het binnen de paar minuten in mijn ijsmachine, aan de randen. De motor loopt dan vast. Die ijsmachine komt uit een vriezer van +- -18C dus dat is vrij normaal voor een vriezer. Het ijsmengsel voorkoelen of niet lijkt weinig uit te maken.

Doe ik iets geks? Of hoe kan ik dit voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:18
Vanavond heb ik, naar aanleiding van eerdere posts, een eerste poging tot het fermenteren van pepertjes gestart, volgens deze methode.

Het voorlopige resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gSwcm5ncWHQZh4CSrJHSm2Mg/full.jpg

Wel heb ik een paar vragen.
Gaat dit werken in weckpotten? Toen ik (uiteraard nadat ik alles klaar had gemaakt :+ ) die site een beetje door zat te lezen, zag ik dat mensen lucht uit hun pot willen houden, maar juist doppen maar lichtjes aandraaien (naar ik aanneem om gassen de mogelijkheid te geven om weg te dampen).
Daarnaast heb ik wat teveel zout gebruikt. Ik had verkeerd gelezen en een eetlepel zout per 250ml toegevoegd, in plaats van per 500ml. Is dat een ramp en moet ik wat van mijn brine weg gaan gieten en vervangen door water, of gaat het zo ook nog wel goed komen?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Komt wel goed, wordt wel wat zouter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gewoon af en toe aan het rubber trekken, kan eventuele overdruk eruit.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 20:17:
Ik heb vandaag 3x dit ijs proberen te maken en telkens bevriest het binnen de paar minuten in mijn ijsmachine, aan de randen. De motor loopt dan vast.
Ik zou een mix doen van de bak zelf in de vriezer en om de 30 minuten roeren en als het koud is in de ijsmachine, dat werkt bij mij goed met bepaalde ijssoorten. Dan is het al koud en zit het minder snel aan de wand vast. Ik begrijp dat je dit al deed met voorkoelen? Maar ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt. Misschien is het nog niet koud genoeg?

Ik heb mijn ijsbak trouwens nooit op -18, maar op -12 maximaal.Je moet je ijs ook eigenljik niet bewaren onder de -10 graden (maar ik heb -12 genomen omdat ik dat wat handiger vond voor andere producten).

Maar als het zo niet lukt, wellicht is het een recept voor een ijsmachine die zelf koelt? Je hebt net als ik een type van vermoedelijk onder de 100 euro en als je rond de 200 euro of meer gaat kijken heb je machines die zelf koelen, dan hoeft er dus geen bak in de vriezer en werkt het eigenlijk een stuk beter. Maarja, je kan alle gadgets wel willen die er bestaan, die spullen moeten ook ergens staan en ze zijn wel een stuk groter.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Klopt, alleen mijn vrieskist staat op -18. Die moet meer doen dan alleen ijs koelen en het snel invriezen is voor veel spullen wel beter. Snel invriezen -> lagere termps.

Het recept meldt dat het ook prima kan in een niet zelfkoelende machine. Die laatste zou ik best willen, maar ik heb al teveel gadgets en voorlopig financieel andere doelen. Het kost je minimaal 200E ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal het recept eens later deze zomer proberen, heb momenteel geen plek voor de ijsmachine in de diepvries helaas.Mijn ijsmachine heb ik geruild op een facebookpagina voor een zak pepernoten trouwens :P

Volgens mij net als broodbakmachines van die apparaten die iedereen koopt en amper gebruikt. Het grootste nadeel vind ik dat hij een halve la inneemt van mijn diepvries. En voor grote groepen is het altijd een gedoe om genoeg ijs te maken. En daarbij ook nog eens dat ik een min12 vestiging om de hoek heb en dat ijs vind ik heerlijk (en ik heb inmiddels 100 euro gratis ijs gespaard op mijn spaarkaart :P ).

Als iemand trouwens een recept heeft voor mijn favoriete smaak? Ik kan het altijd vragen: Chocoladeijs met roze pepertjes. Als iemand hier in Friesland woont en min12 in de buurt heeft, het is nu de smaak die in het zonnetje staat met verse slagroom erbij zonder meerprijs. Maar je moet wel van een pittig smaakje houden, het is niet echt voor kinderen.

En als iemand dat recept heeft? Kom maar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat doet een ijsmachine wat niet meer de hand kan? Bij een broodbakmachine is dat niets, daar is met de hand zelfs stukken beter. Hoe zit dat met een ijsmachine?

Wil ooit ook wel eens ijs maken. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsmachine zorgt door het lange en continue draaien ervoor dat je ijs luchtig word en dat je ijskristallen zo klein mogelijk blijven. Dat krijg je met de hand echt niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja doei. Vroeger hadden ze niet eens ijsmachines, maar wel ijs. Kan me wel voorstellen dat een machine dan heel veel makkelijker is. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb die ijsmachine weer echt 'ontdekt' sinds ik sinds een maand een vrieskist heb, in plaats van alleen een vriesvakje. Ruimte is nu geen issue meer, hij staat er dan ook standaard in en is dus door en door koud. Dat kan wellicht ook een deel van het probleem zijn.
Qua gemak: als je het met de hand doet moet je elke 10-15m roeren en het bakje weer in de vriezer zetten. Ik woon op 4 hoog (met lift, dat wel) en de vrieskist staat in de kelder. Thx but no thx.

Het is dus gewoon prima te doen, heb het ook wel eens in een braadslede gemaakt toen ik voor 8 man ijs moest maken. Was eikenhoutijs (stond een recept voor in een kerstmenu van de NRC, kijk maar eens online).
Dat is gewon prima ijs, en inderdaad dat doe je om kristalletjes te voorkomen. Meer suiker toevoegen helpt volgens mij ook altijd tegen kristallen.

Iemand nog suggesties voor een goede saffraan-leverancier? Een paar pages geleden hadden we het over saffraan.nl maar die lijken nog steeds niet te kunnen leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 16-07-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:20:
Ik heb die ijsmachine weer echt 'ontdekt' sinds ik sinds een maand een vrieskist heb, in plaats van alleen een vriesvakje. Ruimte is nu geen issue meer, hij staat er dan ook standaard in en is dus door en door koud. Dat kan wellicht ook een deel van het probleem zijn.
Qua gemak: als je het met de hand doet moet je elke 10-15m roeren en het bakje weer in de vriezer zetten.
Ondertussen was ik al recepten gaan zoeken en daar spreken ze inderdaad ook van periodiek roeren. Voor een paar uur om de 20-30 minuten. Best te doen, maar dan is een machine wel makkelijk als je het vaak gaat doen inderdaad.
Ik woon op 4 hoog (met lift, dat wel) en de vrieskist staat in de kelder. Thx but no thx.
Snap ik. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Yup en een machine zonder koelelement kun je voor 10-20E op marktplaats regelen. Een zelfvriezende kost minimaal 200E, en hoe vaak gebruik je het nou?
Dat is idd net zoals met de pasta-machines, de tajines, rookovens en broodbakmachines. Superleuk, voor een paar weken.
Ik vrees dat ik alles heb wat ik wil hebben op een grotere keuken en dergelijke na (en dat soort single-purpose goodies). Wilde een tijdje een kitchenaid maar die ga ik ook weinig gebruiken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Boudewijn schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 23:47:
...... Snel invriezen -> lagere temps.....
Is dat zo? De temp zegt niets over snelheid. Of lees ik je post verkeerd.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:37:
Yup en een machine zonder koelelement kun je voor 10-20E op marktplaats regelen. Een zelfvriezende kost minimaal 200E, en hoe vaak gebruik je het nou?
Dat is idd net zoals met de pasta-machines, de tajines, rookovens en broodbakmachines. Superleuk, voor een paar weken.
Ik vrees dat ik alles heb wat ik wil hebben op een grotere keuken en dergelijke na (en dat soort single-purpose goodies). Wilde een tijdje een kitchenaid maar die ga ik ook weinig gebruiken denk ik.
Ik heb een keukenmachine met een stapel accessoires voor het universele snij-, snipper-, hak-, mix-, klop- en raspwerk. Die gebruik ik nog regelmatig, maar da's gewoon luiheid. Dat blokje Pecorino is dan gewoon veel sneller tot poeder. :P

Sommige machines zorgen echter ook voor verminderde kwaliteit ten faveure van gemak, dat vind ik dan zonde.
Brood is zoveel lekkerder als je daar de liefde zelf in kneedt en het de rust geeft die een machine niet kan geven. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Pinin schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:02:
[...]

Ja, maar dan moet je idd ziplocks gebruiken. Die IKEA dingen vind ik niks voor sous vide.
En weet niet hoe ik tegen een normale prijs aan echte us ziplocks kan krijgen
Ik heb trouwens laatst ziplocks gehaald bij de Lidl en die werkten prima. Beetje aan de dunne kant, maar wel geschikt voor warm gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bij de term ziplock blijf ik toch enige associatie met levensgrote zakken houden. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:54
Hmm, vandaag voor het eerste 'verse' cassave wortel in de winkel gevonden en chips van gebakken. Totaal anders dan we kennen als cassave kroepoek maar verdomd lekker! :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
LED-Maniak schreef op zondag 16 juli 2017 @ 17:27:
Hmm, vandaag voor het eerste 'verse' cassave wortel in de winkel gevonden en chips van gebakken. Totaal anders dan we kennen als cassave kroepoek maar verdomd lekker! :)
Lijkt wel gember op de plaatjes. Is dit wat als groente? Waar lijkt het een beetje op?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

mekkieboek schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:57:
[...]

Lijkt wel gember op de plaatjes. Is dit wat als groente? Waar lijkt het een beetje op?
Is het meest te vergelijken met een aardappel, niet zozeer een groente..
Je kent het mogelijk wel als Telo bij de surinaames toko.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

LED-Maniak schreef op zondag 16 juli 2017 @ 17:27:
Dat komt omdat die "kroepoek" van cassave-meel wordt gemaakt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Het lijkt erop dat mijn pepertjes al aan het fermenteren zijn. Er lag een plas water rond de weckpotten, en toen ik bij één pot aan de rubber ring trok spoot er een straal water uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Volgende keer een zuurkoolpot met waterslot gebruiken als je gaat fermenteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Klinkt als een prima idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Komend weekend eindelijk weer eens beide dagen voor mijzelf, geen sociale verplichtigen enzo, dus gaat de nieuwe keuken volop gebruikt worden.

Net bij lindehoff weer 2kilo varkensschouder en een kilo spareribs besteld.
Vrijdag even kip en bacon halen op een ander adres, evenals ingredienten voor een goede meatloaf

Sous vide en ovens gaan even overuren maken dit weekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze allemaal al gezien?

video: Van plastic fantastic naar haute cuisine - Een blik in de keuken van 3...

Toch een mooie site dat we ook dit soort dingen op de frontpage krijgen

3D vleesprinten en alles, ik denk dat we binnenkort allemaal onze verlanglijst gaan aanvullen met een nieuwe gadget voor in de keuken :+
Zo komt de SF toch aardig in de buurt, straks druk je op de ipad op een knop en komt het eten uit het apparaat.

Ik vind die 3d geprinte gehaktballen echt tof. Dit is echt leuk speelgoed. Maarja, ik heb al teveel hobby's en dit zal wel niet echt een prijs hebben die ik me kan veroorloven voor een foodgadet.

Wel jammer dat ze geld zien in voorgefabriceerde printkoppen voor particulieren, dat wil ik juist niet. Ik zou graag zelf dat ding willen vullen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:15
Ik wil een verse salade maken met vruchten. Waar halen jullie je hele verse en lekkere watermeloen? Vers en organisch wordt nog een thema bij mij thuis :9

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik doe dat gewoon op de markt, of bij de speciaalzaak als ik een bijzondere vrucht of een heel mooi exemplaar ofzo zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Watermeloen haal ik bij de Turkse winkel hier meestal, pas er wel mee op dat je hem niet vergeet op te eten, ik had hem een keer in de voorraadkast gelegd en was dat vergeten, hij is toen ontploft en echt alles zat eronder. Een geur, niet normaal. Ik heb uiteindelijk nieuwe vloerbedekking gekocht voor de voorraadkast, de geur zat er een maand of twee later nog steeds in...

De kans dat iemand een grote watermeloen vergeet op te eten is natuurlijk nihil, maar als ik eraan terugdenk :X

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:09:
Watermeloen haal ik bij de Turkse winkel hier meestal, pas er wel mee op dat je hem niet vergeet op te eten, ik had hem een keer in de voorraadkast gelegd en was dat vergeten, hij is toen ontploft en echt alles zat eronder. Een geur, niet normaal. Ik heb uiteindelijk nieuwe vloerbedekking gekocht voor de voorraadkast, de geur zat er een maand of twee later nog steeds in...

De kans dat iemand een grote watermeloen vergeet op te eten is natuurlijk nihil, maar als ik eraan terugdenk :X
Flesje Vodka erin en je vergeet 'm niet ;)

Maar als ie ontploft - dan zat er waarschijnlijk al genoeg alcohol in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:32

Tarin

Just plain weird.

Ik meld me hier ook maar eens. Ik kook graag, heb een fijn ruime keuken geklust in ons huidige huurhuisje maar neem niet vaak genoeg de tijd om iets leuks te maken (iets met 11 uur per weekdag kwijt zijn aan werk+reizen en een 7 maanden oude dochter). Vaak kwam de avondmaaltijd neer op aardappeltjes met gekookte/gestoomde groenten en een stukje vlees/vis, een van onze 5 hip uitziende standaardrecepten, of pasta met saus en kaas of chicken tonight ofzo.
Maar daar komt verandering in: we zijn met dr. Oetker in zee gegaan en gaan gewoon van kaft tot kaft dit boek door, met uitzondering van de dingen die we niet kunnen eten (m'n vrouw houdt niet van extreem pittig, ik ben allergisch voor peulvruchten en noten) - daar vervangen we wat ingredienten of slaan ze over. Daarna hebben we hopelijk een arsenaaltje nieuwe recepten om uit te kiezen en wellicht wat inspiratie om te gaan experimenteren.

Tot nu toe overwegend positief, er zat een curry-recept wat niet ons ding was (te zurige ondertoon) maar verder is alles verrassend smakelijk voor de beperkte hoeveelheid ingredienten. Gisteravond wortel-burrito's met geitenkaas gemaakt, was erg lekker (500gr wortels in de lengte in kwarten snijden, aanbakken met wat zout en peper, beetje boter+suiker erbij en kort karamelliseren, met bieslook in 4 fajitas rollen, geitenkaas en pijnboompitten eroverheen, 10 minuten in de oven onder de grill).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SsuFD2Nv24SKXrsoCh9uQqWN/full.jpg

Wel met gekochte fajitas, ik heb ze ook een keer zelf gemaakt maar dat kostte me toen teveel tijd en afwas.

Wat ik ook fijn vind aan dit boek is dat we van de kruidenzakjes en potten/pakken kant-en-klare saus af zijn. Alleen wat groente-, kip- of vleesbouillon is af en toe nodig, maar daarvoor is denk ik geen makkelijk / smaakversterkerarm alternatief?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Zelf maken? Excuses deze is te makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Boudewijn schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 13:11:
Zelf maken? Excuses deze is te makkelijk :)
Dat heb ik met kip een keer geprobeerd (soepkip -> soep zonder toegevoegde bouillon maken), maar het resultaat had helaas nauwelijks smaak en kostte veel tijd. Als je een tip voor een recept hebt, graag ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Tarin op 22-07-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Tarin schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 14:56:
[...]

Dat heb ik met kip een keer geprobeerd (soepkip -> soep zonder toegevoegde bouillon maken), maar het resultaat had helaas nauwelijks smaak en kostte veel tijd. Als je een tip voor een recept hebt, graag ;).
Heb je die hele kip toen gewoon in een pan met water laten koken? En had je er sowieso wel smaken aan toegevoegd zoals kruiden en peper&zout?

Zelf maken is vrij simpel maar inderdaad wel tijdrovend alhoewel de meeste tijd zit in het zachtjes laten trekken waar je natuurlijk niet bij hoeft te zijn. Je neemt gewoon een grote braad of soep pan waar je de in stukken gehakte kip (incl. alle vet) eerst in aanbraad. Als deze begint te kleuren doe je er grof gesneden groenten bij zoals ui, selderij, wortel en dergelijke. Nog even meebakken en dan voeg je het water toe totdat de boel lekker onderstaat. Aan de kook brengen en kruiden zoals thijm, laurier, rozemarijn etc. toevoegen, het liefst vers. Alle ingrediënten naar je smaak natuurlijk, maar dit zijn ze wel zo'n beetje.

Peper en zout erbij (niet teveel zout) en vervolgens uren laten pruttelen op een heel laag vuurtje met deksel er gedeeltelijk op zodat het ook wat inkookt. Daarna zeven en je bent klaar!

Dit is zo ongeveer de klassieke basis voor alle bouillon. Of voor fond (saus basis) als je daarna verder gaat inkoken tot het een stuk dikker wordt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

bvk schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 16:31:
[...]

Heb je die hele kip toen gewoon in een pan met water laten koken? En had je er sowieso wel smaken aan toegevoegd zoals kruiden en peper&zout?
Zelf maken is vrij simpel maar inderdaad wel tijdrovend alhoewel de meeste tijd zit in het zachtjes laten trekken waar je natuurlijk niet bij hoeft te zijn. Je neemt gewoon een grote braad of soep pan waar je de in stukken gehakte kip (incl. alle vet) eerst in aanbraad. Als deze begint te kleuren doe je er grof gesneden groenten bij zoals ui, selderij, wortel en dergelijke. Nog even meebakken en dan voeg je het water toe totdat de boel lekker onderstaat. Aan de kook brengen en kruiden zoals thijm, laurier, rozemarijn etc. toevoegen, het liefst vers. Alle ingrediënten naar je smaak natuurlijk, maar dit zijn ze wel zo'n beetje.

Peper en zout erbij (niet teveel zout) en vervolgens uren laten pruttelen op een heel laag vuurtje met deksel er gedeeltelijk op zodat het ook wat inkookt. Daarna zeven en je bent klaar!

Dit is zo ongeveer de klassieke basis voor alle bouillon. Of voor fond (saus basis) als je daarna verder gaat inkoken tot het een stuk dikker wordt.
Heb een recept gevolgd, kip in stukken, kruiden erbij, wat peper en zout. Maar alleen gekookt, niet vooraf gebakken.

Ik ken het principe van bouillon trekken, maar ik heb gewoon de tijd (en de vriezerinhoud) niet om een voorraad te maken helaas. Stoor me daarom ook niet vreselijk aan de bouillon die we af en toe gebruiken, maar misschien dat ik dit zo nog eens probeer na de zomer :). Nu is het te warm om een pan een paar uur op te laten staan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Tja, een stuk gebakken vlees heeft altijd sowieso meer smaak dan vlees wat in puur water gekookt is. Daarom bakken we ook allemaal zo graag :P

Maar ik gebruik doorgaans ook gewoon bouillon blokjes hoor, ik maak alleen zelf fond als ik bijvoorbeeld de restanten over heb van een in de oven gebraden (goede) kip. En na het inkoken gewoon in van die ijsblokjes zakken, dat kost niet veel plaats in de vriezer.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:16
bvk schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 16:49:
Tja, een stuk gebakken vlees heeft altijd sowieso meer smaak dan vlees wat in puur water gekookt is. Daarom bakken we ook allemaal zo graag :P

Maar ik gebruik doorgaans ook gewoon bouillon blokjes hoor, ik maak alleen zelf fond als ik bijvoorbeeld de restanten over heb van een in de oven gebraden (goede) kip. En na het inkoken gewoon in van die ijsblokjes zakken, dat kost niet veel plaats in de vriezer.
Als je het karkas bruin roostert in de oven krijg je meer smaak. Hetzelfde kun je met ui en andere groente doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik heb vandaag bij kruidenkaravaan diverse verpakkingen saffraan besteld. Ik wil dan even vergelijken:

- Geur (subjectief)
- Kleur (foto)
- Structuur (foto, macroopname bij voorkeur, zitten de gele delen aan de rode vast? is er veel geel? zijn er netjes de trompetjes van de stampertjes?)
- de waterproef (bakjes water met evenveel saffraan, na 10,30,60,120 seconden foto inclusief waterkleur)

Iemand nog meer ideeen om een goede vergelijking te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Boudewijn schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:24:
Ik heb vandaag bij kruidenkaravaan diverse verpakkingen saffraan besteld. Ik wil dan even vergelijken:
...
...
smaak :? :*)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja maar dat is best lastig na elkaar te proeven... ik wilde het water daarna proeven.

Goed punt overigens, ik had hem niet genoteerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 24-07-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:10

NoTimeRemains

I know

Als ik plain kippensoep wil dan gaat er alleen maar zout, water en kip in de pan. Als je een fatsoenlijke kip hebt dan zit daar smaak zat aan.
Tuurlijk kan je een bouquet garni toevoegen, de kip aanbraden, groenten toevoegen, etc. maar de pure kip smaak ben je dan wat kwijt.

gisteren even een snelle teriyaki achtige saus in elkaar gedraaid met knoflook, mirrin, gember, chili, soja en honing beetje inkoken en indikken met wat aardappelzetmeel. En dat over m'n gegrilde groene asperges smaakte erg goed voor 10 min koken.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Boudewijn schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:24:

- Geur (subjectief)
- Kleur (foto)
- Structuur (foto, macroopname bij voorkeur, zitten de gele delen aan de rode vast? is er veel geel? zijn er netjes de trompetjes van de stampertjes?)
- de waterproef (bakjes water met evenveel saffraan, na 10,30,60,120 seconden foto inclusief waterkleur)

Saffraan testen is nog niet zo makkelijk maar met deze info moet het lukken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
bszz schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:52:
[...]

Een beetje buiten mijn bereik :P. Volgens mij loop je me te fucken :>

Vwb kip: ik braad het karkas sowieso altijd nog even in een braadslee voor het de soep in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Boudewijn schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:14:
[...]

Een beetje buiten mijn bereik :P. Volgens mij loop je me te fucken :>

Vwb kip: ik braad het karkas sowieso altijd nog even in een braadslee voor het de soep in gaat.
Keuringsdienst van Waarde is denk ik wel binnen je bereik ;) (Misschien al gezien?) Als ik me goed herinner laten ze ook zien hoe je echt en nep kunt onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

bszz schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:52:
[...]
Nette vertaling in goed Nederlands, maar
Vaak is er echter geen duidelijke indelingsinformatie op de verpakking over het product en er is weinig van de saffraan voorzien van een ISO-categorie direct beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk.
geeft toch aan dat het een vertaling is en dat het oorspronkelijke artikel niet gericht is op Nederland of België.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saffraan kan je testen door 1 draadje in lauw water te stoppen en dan erin draaien met een theelepel. Na 1 minuut draadje eruit halen. Niet van kleur veranderd en nog steeds fel gekleurd? Dan is het saffraan. Anders waarschijnlijk draadjes van maisplant met kleurstof.

Waterkleur is lastig voor de leek, kijk anders even de aflevering van keuringsdienst van waarde over saffraan, staat op youtube.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:44:
Saffraan kan je testen door 1 draadje in lauw water te stoppen en dan erin draaien met een theelepel. Na 1 minuut draadje eruit halen. Niet van kleur veranderd en nog steeds fel gekleurd? Dan is het saffraan. Anders waarschijnlijk draadjes van maisplant met kleurstof.
Nofi, maar dit zegt toch niets of nauwelijks iets over kwaliteit, het zegt hooguit of je wel of geen saffraan hebt.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 17:31
Wat een leuk topic! Ik woon zelf al ruim 10 jaar op mezelf en vind koken heerlijk ontspannend na een dag hard werken. Ik ben ook een foodblog begonnen waar ik mijn recepten, ervaringen en kooktips deel. (Linkje in de signature).

Afbeeldingslocatie: https://www.lekkeremaaltijd.nl/wp-content/uploads/2017/07/broodje-tonijnsalade.jpg

Van broodjes tot uitgebreide recepten en maaltijden. :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:38

g0tanks

Moderator CSA
Kimberly schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:27:
Wat een leuk topic! Ik woon zelf al ruim 10 jaar op mezelf en vind koken heerlijk ontspannend na een dag hard werken. Ik ben ook een foodblog begonnen waar ik mijn recepten, ervaringen en kooktips deel. (Linkje in de signature).
Leuke blog, goede foto's ook!

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de lezers die in Friesland zitten:
http://www.lc.nl/frieslan...en-spinazie-22392614.html

Toch bizar, ik kan hier echt boos over worden. Dit is ook de reden dat ik mij aangesloten heb bij de streekboer familie, vorig jaar bloemkolen die men wilde vernietigen omdat ze goudkleurig waren (door zonlicht) en nu 900 kilo spinazie weggooien omdat de blaadjes te groot zijn.

De supermarkten zijn ziek, echt afschuwelijk. Komkommers moeten recht zijn, spinazieblaadjes maximaal 5 cm groot. En is het anders? Dan gooi je het weg, terwijl er mensen zijn die doodgaan van de honger in deze wereld.

Edit: een goede afloop: http://www.lc.nl/frieslan...e-uur-kwijt-22393145.html
Pinin schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:30:
[...]

Nofi, maar dit zegt toch niets of nauwelijks iets over kwaliteit, het zegt hooguit of je wel of geen saffraan hebt.
Ik had gemist dat het over kwaliteit ging.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Voor wat betreft Nou ja ik wil vooral voorkomen dat ik shit koop op internet in plaats van lekkere/goede safraan. De verschillende potjes zijn binnen, je ziet al best veel verschil in de grootte van de stampertjes en de roodheid ervan.

De vergelijking ga ik komende week eens maken denk ik.

Afgelopen week weer ijs gehad dat te snel bevriest in de ijsmachine. Omdat ik even geen tijd heb heb ik de hele boel ingevroren; volgende week ontdooi ik het mengsel en ga het opnieuw proberen te bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik heb sinds kort een Makro pas en heb vandaag voor het eerst een bezoekje gebracht aan de Amsterdamse vestiging. Echt niet normaal wat je daar allemaal kunt kopen, zowel qua kookspullen als uiteraard het voedsel assortiment.

Bepaalde vis die je bij een visboer hooguit kunt bestellen (als ze je al niet vreemd aankijken) ligt daar kakelvers op ijs, hetzelfde voor vlees, groenten en dergelijke. Pannen, messen en andere keuken artikelen? Rijen en rijen aan keuze!

Het is echt jammer dat dit soort groothandels alleen voor bedrijven zijn en je er als particuliere kookliefhebber niet in komt....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 20:57
bvk schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 18:01:
Het is echt jammer dat dit soort groothandels alleen voor bedrijven zijn en je er als particuliere kookliefhebber niet in komt....
De keuze is inderdaad reuze :) Ook als particuliere kookliefhebber is het er niet zo heel lastig om binnen te komen. Ik denk dat iedereen, al dan niet via via, iemand kent waarvan hij de pas een keer mag lenen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 01-08-2017 18:33 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 17:31
Ik heb sinds kort een Makro pas en heb vandaag voor het eerst een bezoekje gebracht aan de Amsterdamse vestiging. Echt niet normaal wat je daar allemaal kunt kopen, zowel qua kookspullen als uiteraard het voedsel assortiment.

Bepaalde vis die je bij een visboer hooguit kunt bestellen (als ze je al niet vreemd aankijken) ligt daar kakelvers op ijs, hetzelfde voor vlees, groenten en dergelijke. Pannen, messen en andere keuken artikelen? Rijen en rijen aan keuze!

Ja leuk is dat he! Ik heb ook een Makro pas, en kom altijd met veel meer naar buiten dan dat de bedoeling was.. :9~ De verse zalm van de Makro is favoriet :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb sinds kort een Makro pas en heb vandaag voor het eerst een bezoekje gebracht aan de Amsterdamse vestiging. Echt niet normaal wat je daar allemaal kunt kopen, zowel qua kookspullen als uiteraard het
Dan moet je de Sligro ook eens proberen. Niet goedkoop maar echte top kwaliteit. Een echt vers, net zoals de Makro. Als je dan weer eens in een AH staat weet je wat je mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ben laatst weer eens meegeweest naar de Hanos, wmb echt beter qua voedsel dan Sligro en Makro.
Moet je maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 17:57
Boudewijn schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:20:
Ik ben laatst weer eens meegeweest naar de Hanos, wmb echt beter qua voedsel dan Sligro en Makro.
Moet je maar eens proberen.
Hanos staat qua kwaliteit ver boven de Makro en Sligro inderdaad. Als het wildseizoen weer is aangebroken moet je er eens langs gaan. Stukken duurder maar ook het personeel snapt wat de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 22:55
Kimberly schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:27:

Van broodjes tot uitgebreide recepten en maaltijden. :)
Mooie site en idd mooie fotos.

Ik ga ook af en toe naar de Sligro, met name voor ingredienten voor pizza, pasta en BBQ. Hanos ben ik nog nooit geweest...Maar wild klinkt wel heel erg interessant :D

[ Voor 56% gewijzigd door Abom op 02-08-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hanos is inderdaad ook een mooie winkel echter de vestiging is Amsterdam het mijns inziens nogal een onlogische indeling, met name in het niet vers gedeelte kan ik nooit vinden wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Heel veel van de pannen en messen heeft met kookliefhebbers niet zoveel van doen hè ;).
Idem dito met het voedsel. Heel veel groenten zijn er ultrachill te krijgen maar de kwaliteit van het vlees daar zet ik zo mijn vraagtekens bij. Wat ik vers bij de slager/boer haal is heel wat niveau's hoger.

De échte kookwinkels daar is de kwaliteit van de onderdelen wel een klap hoger. Zwager is kok en die vertelde dat ze elke 3 maanden alle pannen wegtiefen en nieuwe halen bij de Ikea (!). Dat was zelfs nog goedkoper dan de pannen van de Hanos die ze daarvoor altijd gebruikten.

De speciale ingrediënten zijn wel weer ultrakoning. Ga maar eens polenta of maïsmeel kopen in een supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
als je al onder de indruk was, moet je eens naar de sligro gaan. Daar vind ik de kwaliteit van de vers producten vele malen beter dan de makro. Hun kaasselectie is ook echt super. heerlijk kaasjes daar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ok, er zijn dus wat meer groothandel bezoekers hier dan ik dacht... ;) En bedankt voor de tips inzake de Sligro en Hanos, ga ik eens naar kijken!

Maar wat betreft (goede) slagers, vis handels en groente boeren, die zie je helaas steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen. De enige echt goede slager bij mij in de buurt is Meester in de Amsterdamse Poort, vis handels leven op de verkoop van haring, paling, garnalen en zalm, al dan niet verwerkt in salades.

En een groenteboer is al helemaal niet meer in de wijde omgeving te bekennen... Dus dan ben je aangewezen op de supermarkten en is zo'n groothandel ineens een verademing. We zouden hier eigenlijk ook van die super/hyper Marché's moeten hebben zoals in Frankrijk maar daar is ons kikkerlandje waarschijnlijk te klein voor.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:21:
.... De enige echt goede slager bij mij in de buurt is Meester in de Amsterdamse Poort, ...
Iets verder maar ga hier eens langs http://slagerijridder.nl in Ouderkerk ... Top slager. Niet goedkoop maar dat snap je als je de producten in hun zaak ziet.

Edit Meester is een goede slager inderdaad, daar niet van. Groente op de markt of Lidl. AH heeft altijd oude groente.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 02-08-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 16:14
Zijn er al eens mensen die biefstuk hebben gebakken in ossewit ipv boter?
Zou dit een meerwaarde geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik pak dan eerder ganzenvet :). Dat laatste is wel lekker, ossenwit nog nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:11:
[...]

Iets verder maar ga hier eens langs http://slagerijridder.nl in Ouderkerk ... Top slager. Niet goedkoop maar dat snap je als je de producten in hun zaak ziet.

Edit Meester is een goede slager inderdaad, daar niet van. Groente op de markt of Lidl. AH heeft altijd oude groente.
Alleen kom ik zelden tot nooit in Ouderkerk en vind ik het ietwat overdreven om daar alleen maar naar toe te gaan voor een lekker stukje vlees. Maar bedankt voor de tip.

De markt is sowieso een optie om wat lekkers te scoren en bij de AH kom ik toch al niet ;)
Vertor schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 18:31:
Zijn er al eens mensen die biefstuk hebben gebakken in ossewit ipv boter?
Zou dit een meerwaarde geven?
Ossewit is toch frituurvet? Waarom zou je daar een biefstuk in willen bakken? Voor de temperatuur die je kan bereiken opdat het vlees goed dichtschroeit?

Neem dan gewoon geklaarde roomboter of olijfolie, dat lijkt me toch wel een betere smaak te geven.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Olijfolie verbakt ook snel, ik zou dan eerder arachide nemen. Of boter, voor de smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb het gisteren in mijn hoofd gehaald dat ik eens panchetta wil maken. En misschien zelfs prosciutto O+

Voor de pancetta heb je nitrietzout nodig. Het pink salt met 6% nitriet is in NL niet te krijgen (wel in UK). Dit kan vervangen worden door colorozout (0,6% nitriet), door minder gewoon zout te gebruiken. Voor pancetta raden ze echter pink salt #2 aan, waar ook nitraat in zit, wat zich op den duur omzet in nitriet zover ik begreep. Dit is vooral belangrijk voor langere droogtijden zoals bij pancetta. Betekent dit dat het colorozout dus niet te gebruiken is? Heeft iemand daar ervaring mee?

En heeft iemand ervaring met zelf prosciutto maken?
Boudewijn schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 22:21:
Ik pak dan eerder ganzenvet :). Dat laatste is wel lekker, ossenwit nog nooit geprobeerd.
Dat wil ik ook wel eens proberen. Waar haal je dat? Sligro? Of ook in een "normale" consumentenwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan er in frituren, het is eigenlijk gewoon niervet van een rund. Er komt denk ik geen os aan te pas. Biefstuk kan je mijn inziens het beste bakken in kokosvet, roomboter, ossewit of reuzel en niet in olie. Ganzevet werkt ook vast, heb ik nog nooit geprobeerd, heb het ook nog nooit ergens zien liggen.

Ik pak meestal roomboter en als ik dat niet meer heb pak ik gewoon croma. Roomboter vind ik wel net iets lekkerders, maar als ik het niet in huis heb is de meerwaarde niet zo groot dat ik het ga halen. Kokosvet heb ik nog wel liggen, maar dat ligt achterin de voorraadkast en moet ik altijd zoeken en dus ga ik meestal voor het gemak. Meestal is de rest van de maaltijd al bijna klaar als de biefstuk in de pan moet, dus dan pak ik meestal snel wat voorhanden is. Een goede planning zou dit natuurlijk voorkomen, maar ik kook meestal redelijk chaotisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2017 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 21:39
barrymossel schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:51:
Ik heb het gisteren in mijn hoofd gehaald dat ik eens panchetta wil maken. En misschien zelfs prosciutto O+

Voor de pancetta heb je nitrietzout nodig. Het pink salt met 6% nitriet is in NL niet te krijgen (wel in UK). Dit kan vervangen worden door colorozout (0,6% nitriet), door minder gewoon zout te gebruiken. Voor pancetta raden ze echter pink salt #2 aan, waar ook nitraat in zit, wat zich op den duur omzet in nitriet zover ik begreep. Dit is vooral belangrijk voor langere droogtijden zoals bij pancetta. Betekent dit dat het colorozout dus niet te gebruiken is? Heeft iemand daar ervaring mee?

En heeft iemand ervaring met zelf prosciutto maken?

[...]

Dat wil ik ook wel eens proberen. Waar haal je dat? Sligro? Of ook in een "normale" consumentenwinkel?
Maak elk jaar wel pancetta en dat doe ik met colorozo zout. Kijk eens op http://www.bbqgenootschap.nl/forum/ voor recepten en de omrekentool voor de hoeveelheid zout. Daar staan ook een hoop verslagen.

Beste resultaat wat mij betreft is een goede kwaliteit buik halen (iberico, livar, mangalitza) en dan proberen een goed vette te vinden en deze wat langer te laten drogen dan in het gemiddeld recept staat.

Vaak snij ik de buik doormidden en rook ik 1 van de 2 stukken ook nog koud (2 a 3x 12 uur).

Prociutto geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Malt007 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:37:
[...]

Maak elk jaar wel pancetta en dat doe ik met colorozo zout. Kijk eens op http://www.bbqgenootschap.nl/forum/ voor recepten en de omrekentool voor de hoeveelheid zout. Daar staan ook een hoop verslagen.

Beste resultaat wat mij betreft is een goede kwaliteit buik halen (iberico, livar, mangalitza) en dan proberen een goed vette te vinden en deze wat langer te laten drogen dan in het gemiddeld recept staat.

Vaak snij ik de buik doormidden en rook ik 1 van de 2 stukken ook nog koud (2 a 3x 12 uur).

Prociutto geen ervaring mee.
Top, dan ga ik het vooralsnog geen pink salt #2 bestellen. Is ook aardig aan de prijs met de verzendkosten erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:06:
[...]

Je kan er in frituren, het is eigenlijk gewoon niervet van een rund. Er komt denk ik geen os aan te pas. Biefstuk kan je mijn inziens het beste bakken in kokosvet, roomboter, ossewit of reuzel en niet in olie. Ganzevet werkt ook vast, heb ik nog nooit geprobeerd, heb het ook nog nooit ergens zien liggen.

Ik pak meestal roomboter en als ik dat niet meer heb pak ik gewoon croma. Roomboter vind ik wel net iets lekkerders, maar als ik het niet in huis heb is de meerwaarde niet zo groot dat ik het ga halen. Kokosvet heb ik nog wel liggen, maar dat ligt achterin de voorraadkast en moet ik altijd zoeken en dus ga ik meestal voor het gemak. Meestal is de rest van de maaltijd al bijna klaar als de biefstuk in de pan moet, dus dan pak ik meestal snel wat voorhanden is. Een goede planning zou dit natuurlijk voorkomen, maar ik kook meestal redelijk chaotisch.
Ik denk dus bij Ossewit gewoon altijd hier aan: https://www.ah.nl/product...199023/ossewit-frituurvet

Het is nooit bij me opgekomen dat je daar dan ook vlees in kan bakken.... Roomboter heb ik altijd in huis, ik hou niet van margarine, croma en dergelijke. En Ghee kan natuurlijk ook, maar wat is er dan mis met olijf olie? Je biefstukje doet als het goed is toch alleen maar "kiss the pan" voordat de olie kan verbranden?

Ik ga zelf vandaag maar eens uiensoep maken. Ik was gisteren vergeten dat ik maandag mijn voorraad sjalotten al aangevuld had, dus nu heb ik twee van die netjes in huis... Krijg ik in mijn eentje nooit op tijd op, dus dan maar soep er van maken ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:55:
Ik denk dus bij Ossewit gewoon altijd hier aan: https://www.ah.nl/product...199023/ossewit-frituurvet

Het is nooit bij me opgekomen dat je daar dan ook vlees in kan bakken.... Roomboter heb ik altijd in huis, ik hou niet van margarine, croma en dergelijke. En Ghee kan natuurlijk ook, maar wat is er dan mis met olijf olie? Je biefstukje doet als het goed is toch alleen maar "kiss the pan" voordat de olie kan verbranden?
Ik vind olie minder lekker voor biefstuk, maar het kan zeker, met gourmetten doe ik het wel meestal met olie (of kruidenboter) bedenk ik me net.

Ossewit heb ik nooit meer in huis sinds ik een frituurpan heb die ik niet kan gebruiken met vast frituurvet; dan vliegt hij in de fik... was een leuk geintje een paar maand terug, gelukkig stond dat ding buiten... Vanaf nu lees ik weer een handleiding voordat ik ermee aan de slag ga O-)

Zo maar even biefstuk inslaan, moet boodschappen doen en nu heb ik er zin in. Wat een ellende :D

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
bvk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:55:
[...]

Ik ga zelf vandaag maar eens uiensoep maken. Ik was gisteren vergeten dat ik maandag mijn voorraad sjalotten al aangevuld had, dus nu heb ik twee van die netjes in huis... Krijg ik in mijn eentje nooit op tijd op, dus dan maar soep er van maken ;)
Ik ben nog steeds op zoek naar een goed recept voor uiensoep. Die van mij blijft lafjes dus ik hou mij aanbevolen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:54
Miss_80 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:02:
[...]

Ik ben nog steeds op zoek naar een goed recept voor uiensoep. Die van mij blijft lafjes dus ik hou mij aanbevolen :Y
Hoe maak jij het?

Ik maak er afwisselend met rode wijn(helder) of met een roux(gebonden). Goed proeven, kijken wat je mist en dan experimenteren.

Het heel langzaam fruiten van de uien kan helpen, dit versterkt te smaak.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Miss_80 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:02:
[...]

Ik ben nu gewoon deze aan het proberen: http://www.smulweb.nl/recepten/1380845/Traditionele-uiensoep

De uienringen staan nu heel zachtjes te smoren, de bouillon, wijn, knoflook en kruiden staan klaar :9

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En als aanvulling: ik gebruik het liefst zoete uien voor de soep.
Sjalotten zijn meen ik geen ui, dus dan wordt het een sjalottensoep :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bij uiensoep eerst de schillen smoren en die eruit (zeven) dan pas de rest toevoegen smoren en afmaken.
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:49:
Zoete ui is niet nodig. Elke ui wordt zoet met beleid en geduld. Net zoals je prei en wortel ook mierzoet kan krijgen.

[ Voor 80% gewijzigd door franssie op 03-08-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:49:
Sjalotten zijn meen ik geen ui, dus dan wordt het een sjalottensoep :P
Nou hoor... :+ En ik heb ook geen stokbrood, maar pistoletjes van gisteren en geen Gruyère maar Parmezaan.

Het begint in ieder geval al wel heerlijk te ruiken in mijn keukentje!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 17:57
Om even aan te haken in de biefstuk bak methode; ik pak altijd olijfolie voor de temperatuur (https://en.wikipedia.org/wiki/Maillard_reaction) en roomboter voor de smaak. Gewoon beide in de pan gooien dus. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46

Lagune

Its time for warp

zo doe ik het ook, eerst olie heet laten worden, dan boter erbij en vlees erbij, ff aanzetten en dan bedruipen met de olie/boter mix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Zoveel koks, zoveel technieken ;)

Edit: De Sjalotten soep is overigens prima gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KGxE2Lyh.png

Goed op smaak waarbij ik vrijwel letterlijk het Smulweb recept gevolgd heb, een aanrader dus wat mij betreft.

[ Voor 77% gewijzigd door bvk op 03-08-2017 19:04 ]

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Stukje vlees. Morgen sous-vide voor 8 uur, daarna heel snel afgrillen (hopelijk op de BBQ), want erg dun (inside skirt steak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mmJY33GPobzec7MAUJ441wlp/full.jpg
Afwasborstel for size.

[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 03-08-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46

Lagune

Its time for warp

yum, wat is het voor vlees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Inside Skirt Steak! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Even opgezocht want ik kende het ook niet: https://www.thespruce.com/what-is-skirt-steak-995253

Maar wat weegt dit dan aangezien het er "enorm" uitziet?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
@bvk Voordat ik al het vet eraf had gesneden woog hij volgens de verpakking 1,19kg. Ik denk dat ik er zo'n kilo aan over heb gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:03
Ik las de vraag: van welk soort rund komt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

barrymossel schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:39:
@bvk Voordat ik al het vet eraf had gesneden woog hij volgens de verpakking 1,19kg. Ik denk dat ik er zo'n kilo aan over heb gehouden.
Maar waarom heb je het vet er afgesneden, is dat niet juist extra lekker als je het op de BBQ gooit? Of is het meer zeen dan vet?

Misschien een stomme vraag, maar ik heb geen sous vide en ook geen BBQ....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:30:
[...]

Maar waarom heb je het vet er afgesneden, is dat niet juist extra lekker als je het op de BBQ gooit? Of is het meer zeen dan vet?

Misschien een stomme vraag, maar ik heb geen sous vide en ook geen BBQ....
Het is zo dun dat je het niet te lang op de BBQ wilt gooien en bij sous-vide is de temperatuur te laag om het vet echt te smelten. Daarnaast zaten er hele harde stukken bij (volgens mij geen zeen, zoals bij longhaas, maar lijkt er wel op) en houdt mijn vrouw totaal niet van dat vette.

Dus nu wel wat vet overgelaten, maar het grootste deel weggesneden. Ziet er zo mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 21:39
barrymossel schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 21:48:
[...]

Het is zo dun dat je het niet te lang op de BBQ wilt gooien en bij sous-vide is de temperatuur te laag om het vet echt te smelten. Daarnaast zaten er hele harde stukken bij (volgens mij geen zeen, zoals bij longhaas, maar lijkt er wel op) en houdt mijn vrouw totaal niet van dat vette.

Dus nu wel wat vet overgelaten, maar het grootste deel weggesneden. Ziet er zo mooi uit.
Wat voor temp ga je de sous vide doen? Ben bang dat het heel snel te warm wordt als je daarna gaat grillen. Wel top vlees! Vergeet niet tegen de draad in te snijden.
Pagina: 1 ... 22 ... 113 Laatste