55 graden, maar daarna koelen in een koudwater-/ijsbad, en dan pas op de BBQ (heul kort). Sowieso koelen na sous-vide is vaak een goed plan.Malt007 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:09:
[...]
Wat voor temp ga je de sous vide doen? Ben bang dat het heel snel te warm wordt als je daarna gaat grillen. Wel top vlees! Vergeet niet tegen de draad in te snijden.
dit is 'mijn' manier (als GR het zo doet, dan zal t voor mij ook wel goed genoeg zijn
Echt grote stukken (laatst een cote de boeuf van 1,5kg+) doe ik volgens de reverse sear methode. Eerst op temp laten komen in de oven, dan afgrillen in de pan tot er een mooie korst is en dan laten rusten. (Gekruiden) boter erover, snijden en afzouten.
laat je t vlees na dat badje dan weer op kamer-temp worden?barrymossel schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 22:35:
[...]
55 graden, maar daarna koelen in een koudwater-/ijsbad, en dan pas op de BBQ (heul kort). Sowieso koelen na sous-vide is vaak een goed plan.
[ Voor 29% gewijzigd door NoTimeRemains op 04-08-2017 11:22 ]
This is the Way.
oeps
[ Voor 98% gewijzigd door NoTimeRemains op 04-08-2017 11:22 ]
This is the Way.
Ik doe skirtsteak eigenlijk nooit sous vide, Ik gebruik het altijd voor taco's of op sandwiches eigenlijk.
heb nog een stuk van anderhalve kilo liggen ook.
Meeste wit op de skirtsteak is zeen/vlies en inderdaad het is redelijk snel klaar dus heb je niet de mogelijkheid om echt het vet te laten smelten. Is ook niet nodig, smaakt van zichzelf al super goed
Meeste wit op de skirtsteak is zeen/vlies en inderdaad het is redelijk snel klaar dus heb je niet de mogelijkheid om echt het vet te laten smelten. Is ook niet nodig, smaakt van zichzelf al super goed
[ Voor 39% gewijzigd door Bokkie op 04-08-2017 12:19 ]
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Nou, ik koel het af tot kamertemperatuur. Koud/ijs alleen omdat het dan sneller koelt. Ik heb geen zin om weer een uur te wachten.NoTimeRemains schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:16:
[...]
laat je t vlees na dat badje dan weer op kamer-temp worden?
Sous vide wordt het vaak "malser". Moet je voorkeur zijn hoor, maar ik vind het heerlijk!Bokkie schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:18:
Ik doe skirtsteak eigenlijk nooit sous vide, Ik gebruik het altijd voor taco's of op sandwiches eigenlijk.
Verwijderd
Heeft iemand tips hoe je kan voorkomen dat je veel last krijgt van je ogen bij het snijden van uien? Ik kan daar heel slecht tegen en sta nu geregeld buiten de uien te snijden, als ik het in de keuken doen en als het uien zijn die mij veel last geven, dan ben ik meerdere minuten echt uitgeschakeld.
Nu zag ik net op youtube een tip om kauwgum te kauwen bij het snijden, nog niet geprobeerd. Maar misschien heeft iemand een tip? Ik meen dat je pas last krijgt als je net een laagje teveel van de ui afhaalt, ik heb wel hakmolentjes en alles waarin uien passen, maar het lukt me vaak niet goed om het te voorkomen. In de winter stop ik de uien onder water en snijd ze zo, maar dat vind ik niet helemaal fijn omdat ik dan wel moet zorgen voor een lege gootsteen en vaak gooi ik daar mijn vieze kookgerei in.
Iemand een gouden tip?
Nu zag ik net op youtube een tip om kauwgum te kauwen bij het snijden, nog niet geprobeerd. Maar misschien heeft iemand een tip? Ik meen dat je pas last krijgt als je net een laagje teveel van de ui afhaalt, ik heb wel hakmolentjes en alles waarin uien passen, maar het lukt me vaak niet goed om het te voorkomen. In de winter stop ik de uien onder water en snijd ze zo, maar dat vind ik niet helemaal fijn omdat ik dan wel moet zorgen voor een lege gootsteen en vaak gooi ik daar mijn vieze kookgerei in.
Iemand een gouden tip?
Scherp mes, niet gekarteld en niet te klein snijden. Verder werkt water ook in de zomer heel goed. Je hoeft ze niet onder water te snijden, de kraan laten lopen en ze goed afspoelen werkt ook al. Verder kun je ook nog uien gebruiken die wat minder scherp zijn.
Daarnaast is het ook een stukje training, hoe meer je het doet, hoe minder gevoelig je wordt
Daarnaast is het ook een stukje training, hoe meer je het doet, hoe minder gevoelig je wordt
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Resultaat, niet mijn "mooiste creatie:"

@Verwijderd uien snij je, niet duwen. Dus inderdaad een superscherp mes en hele lange snijsnedes maken. Als je erg gevoelig bent, buiten snijden. Alle bakeroplossingen werken niet, veiligheidmasker vast wel
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kontje /wortel er aan laten.Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:40:
Heeft iemand tips hoe je kan voorkomen dat je veel last krijgt van je ogen bij het snijden van uien? Ik kan daar heel slecht tegen en sta nu geregeld buiten de uien te snijden, als ik het in de keuken doen en als het uien zijn die mij veel last geven, dan ben ik meerdere minuten echt uitgeschakeld.
Iemand een gouden tip?
Door de uiteindes te houden kan je makkelijker snijden omdat die het bij elkaar gehouden. En het is de het harige wortel stukje dat tranen veroorzaakt als je daar in gaat snijden.
Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache
Verwijderd
Bedankt voor de uientips, ik ga ze proberen.
Ik ben net terug van een bezoek aan een stel kringloopwinkels. Ik ben 25 jaar geleden in een verhuizing een doos kookboeken kwijtgeraakt en heb weer een paar exemplaren kunnen inslaan, mis er nu nog maar 1
In totaal een stuk of 50 kookboeken gekocht, alles van 0,25 tot 1,50 euro max, dat is heerlijk shoppen zeg. Voor iets van 28 euro een halve boekenkast met nieuw materiaal.
Ook een stel kookboeken uit Kaapstad (Zuid Afrika) gekocht, ik hoop wel dat google translate ofzo wat kan helpen omdat ik dit soort ingredienten zie staan:
250 g jonge murgpampoentjies in ringetjiews gesny (dit is courgette
)
1 pakkie (60 g) beestertsoppoeier
knippie sout
Wel een grappig taaltje, van herders-bredie-pastie t/m maalvleis-en-pannekoek-tert.
Het zijn een soort Nederlandse gerechten die toch heel anders zijn. Ik ga de swaarboomkatrol (sauspannetje) alvast erbij pakken
Edit: toch maar even een collega als hotline ingeschakeld die uit Zuid Afrika komt, google translate en Afrikaans is niet een echt goede combi.
Edit 2: ah ok, beestertsoppoeier is runderbouillon en ossenstaart soeppoeder ook krijg ik door via mijn hotline, als ik nog eens goed naar het woord kijk lijkt het ook op beestenpoeder en zo kan je denk ik een blokje runderbouillon wel omschrijven
. Dat kon ik met google niet vinden. Wel een uitdaging om zo te gaan koken, dit is wel een nieuwe dimensie.
Ik ben net terug van een bezoek aan een stel kringloopwinkels. Ik ben 25 jaar geleden in een verhuizing een doos kookboeken kwijtgeraakt en heb weer een paar exemplaren kunnen inslaan, mis er nu nog maar 1
In totaal een stuk of 50 kookboeken gekocht, alles van 0,25 tot 1,50 euro max, dat is heerlijk shoppen zeg. Voor iets van 28 euro een halve boekenkast met nieuw materiaal.
Ook een stel kookboeken uit Kaapstad (Zuid Afrika) gekocht, ik hoop wel dat google translate ofzo wat kan helpen omdat ik dit soort ingredienten zie staan:
250 g jonge murgpampoentjies in ringetjiews gesny (dit is courgette
1 pakkie (60 g) beestertsoppoeier
knippie sout
Wel een grappig taaltje, van herders-bredie-pastie t/m maalvleis-en-pannekoek-tert.
Het zijn een soort Nederlandse gerechten die toch heel anders zijn. Ik ga de swaarboomkatrol (sauspannetje) alvast erbij pakken
Edit: toch maar even een collega als hotline ingeschakeld die uit Zuid Afrika komt, google translate en Afrikaans is niet een echt goede combi.
Edit 2: ah ok, beestertsoppoeier is runderbouillon en ossenstaart soeppoeder ook krijg ik door via mijn hotline, als ik nog eens goed naar het woord kijk lijkt het ook op beestenpoeder en zo kan je denk ik een blokje runderbouillon wel omschrijven
Dat weest ik , maar momenteel heb ik echte krengen, die zijn heel erg. Ik heb geen idee hoe ik nu kan zien welke veel overlast geven en welke een beetje. Is daar een truuk voor?Freee!! schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 00:26:
Verder kun je ook nog uien gebruiken die wat minder scherp zijn.
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2017 19:45 ]
Als je je nergens voor schaamt in je keuken: een zwembrilletje opzetten.Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:40:
Iemand een gouden tip?
Verwijderd
In mijn eigen huis hoef ik me niet te schamen hoor. Als het niet wat gevaarlijk was stond ik ook gewoon naakt te koken. Maar het risico op spetters vet op mijn goed gevulde buik voorkomen dat ik dat doe.Dirtbiter schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:43:
Als je je nergens voor schaamt in je keuken: een zwembrilletje opzetten.
Vanochtend kreeg ik van mijn overbuurman een paar grote gele courgettes uit de eigen tuin, net even een soep gemaakt met pesto en ui. De ui heb ik voor nu buiten aan de picknicktafel gesneden, dat ging prima
Zolang het niet koud wordt of regent doe ik het wel buiten en daarna ga ik dat kontje er niet meer afsnijden en een heel scherp mes gebruiken.
15 minuten voor het snijden even in de vriezer leggen schijnt ook te helpenVerwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:40:
Iemand een gouden tip?
Wij kregen afgelopen weekend ook een hand vol uien, courgettes, etc toegestopt van de buurman. Daarvan lekker zelf een goede salade gemaakt. Uiteraard de buurman ook een bak gegeven. Die kwam net vragen of ik nog een keer salade voor hem wou maken als hij de ingrediënten zou aanleverenVerwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:58:
[...]
Vanochtend kreeg ik van mijn overbuurman een paar grote gele courgettes uit de eigen tuin, net even een soep gemaakt met pesto en ui. De ui heb ik voor nu buiten aan de picknicktafel gesneden, dat ging prima
Verwijderd
Interessant, die kende ik ook nog niet. Ga ze allemaal testeb en kom erop terugPartypsych schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:08:
15 minuten voor het snijden even in de vriezer leggen schijnt ook te helpen
Ik ga hem morgen ook een bak brengen, hij gaat dan namelijk een hele lamsbout bereiden hoorde ik zijn vrouw een paar dagen terug vertellen, dus ik ben wijselijk niet vandaag met de soep langsgeweestnextware schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:31:
Wij kregen afgelopen weekend ook een hand vol uien, courgettes, etc toegestopt van de buurman. Daarvan lekker zelf een goede salade gemaakt. Uiteraard de buurman ook een bak gegeven. Die kwam net vragen of ik nog een keer salade voor hem wou maken als hij de ingrediënten zou aanleveren
Even in de gaten houden wanneer hij in de keuken staat, kom ik even langs en met wat geluk,,,
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 21:05 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:40:
Iemand een gouden tip?

http://www.ebay.com/itm/T...adfbb3:g:XwsAAOSw3h1ZVHKUVerwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 23:40:
Iemand een gouden tip?
Ik heb het ooit gebruikt, en het werkt prima. Echter heb ik niet heel veel last, en een scherp mes is ook essentieel
www.casarodriguillo.com
@Verwijderd Lucifers in je mond doen, scherp mes en tsjakka. Vooral een scherp mes werkt erg goed (!).
Tip voor messen heb ik wel maar ga je niet leuk vinden vanwege de prijs...alles bij ons thuis is van de Kai Tim Mälzer serie. Met name het gekartelde tomatenmes en het 15cm santokumes zijn ultra fijn bij het snijden van uien. Al ruim een jaar nooit meer last.
Tip voor messen heb ik wel maar ga je niet leuk vinden vanwege de prijs...alles bij ons thuis is van de Kai Tim Mälzer serie. Met name het gekartelde tomatenmes en het 15cm santokumes zijn ultra fijn bij het snijden van uien. Al ruim een jaar nooit meer last.
Verwijderd
Die bril van ebay is inderdaad wat goedkoper dan een Kai Tim Mälzermes 
Ik ga denk ik voor nu voor deze oplossing:
https://www.hema.nl/winke...4114125)?variant=34114125

Nieuwe messen staan wel op de verlanglijst, maar ik wil nu echt goede en die kosten inderdaad wat.
Nieuwe messen staan wel op de verlanglijst, maar ik wil nu echt goede en die kosten inderdaad wat.
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2017 16:36 ]
Up to you, maar een zwembrilletje zit echt niet zo lekker en het "glas"is niet zo heel transparant en heel krasgevoelig.Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:32:
Die bril van ebay is inderdaad wat goedkoper dan een Kai Tim Mälzermes
![]()
![]()
By aliexpress leveren ze tegenwoordig binnen een week uit china.
www.casarodriguillo.com
Een zwembril werkt enorm goed! Maar ik zie tegenwoordig de lol wel in van staan janken. Gewoon doorsnijden en niet zeuren!
Net ook weer een lekker broodje gemaakt:

Wat kun je soms het broodje kip taugé toch missen van de la place in de v&d.. Nog steeds zo jammer dat ze weg zijn :x

Wat kun je soms het broodje kip taugé toch missen van de la place in de v&d.. Nog steeds zo jammer dat ze weg zijn :x
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Verwijderd
ik koop altijd gesnipperde verse ui bij de makro, kost iets van een euro voor 1 kilo en gooi dat in een ziplock zakje in de diepvries. dan pak je gewoon een handje of wat je nodig hebt uit de diepvries en gaat dat bakken. heb je altijd ui klaar liggen en nooit gerommel met tranen en snijden.
Dan moeten ze wel heel erg vers gesnipperd zijn - anders komt er zo'n penetrante oksellucht vanafVerwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:11:
ik koop altijd gesnipperde verse ui bij de makro, kost iets van een euro voor 1 kilo en gooi dat in een ziplock zakje in de diepvries. dan pak je gewoon een handje of wat je nodig hebt uit de diepvries en gaat dat bakken. heb je altijd ui klaar liggen en nooit gerommel met tranen en snijden.
In India stoppen ze een ui onder elke oksel als het heel heet weer is, schijnt te helpen te oververhitting
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Ik ga dit even meenemen als tip, ga toch dit weekeinde naar de Macro of de Sligro toe.Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:11:
Ik heb gisteren van een vriend een redelijk nieuwe diepvries en een redelijk nieuwe koelkast gekregen die ik net aangezet heb in mijn hok. Dit betekend een verdubbeling van mijn koude opslag, dus ik kan even vooruit met mijn kooksels. Gelijk dit weekeinde een aantal lekkere stoofpotten bereiden, het weer is er toch naar
Nog via Schiphol op vakantie dit jaar? Daar zit de La Place nog wel. Zelf ben ik meer liefhebber geworden van de flatbreads die ze bij de kleinere La Place hebben op SchipholKimberly schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:49:
Net ook weer een lekker broodje gemaakt:
[afbeelding]
Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl
Verwijderd
De ultieme manier om uien te snijden is met twee lucifers half in je mond, het kopje absobeert de gassen waardoor je niet gaat tranen.
Trucje van rudolph van veen maar werkt perfect.
Gewoon een goed scherp mes en snelheid houden met snijden 
Gisteren de klassieke stoof van Peter Goossens gemaakt
en verdomme wat was die goed gelukt
Gisteren de klassieke stoof van Peter Goossens gemaakt
Uien bewaren in de koelkast. Het tranen is veel minder erg wanneer uien koud zijn.
Dan gaat alles(zeker eieren) naar ui ruikenAbom schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:03:
Uien bewaren in de koelkast. Het tranen is veel minder erg wanneer uien koud zijn.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Valt wel mee, nu eet ik bijna geen eieren. Ik bewaar ze in de groente bak onderin de koelkast. Kan natuurlijk ook zo zijn dat ik het niet meer ruikLED-Maniak schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:06:
[...]
Dan gaat alles(zeker eieren) naar ui ruiken
Zoals al gezegd, snel en met een goed mes snijden, dan heb je er geen last van. Wat ook helpt is gewoon een kauwgumpje of de kauwbeweging maken tijdens het snijden. Werkt ook primaVerwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:30:
De ultieme manier om uien te snijden is met twee lucifers half in je mond, het kopje absobeert de gassen waardoor je niet gaat tranen.
Edit: * Nitai is spuit 11, handig, een laatste reactie lezen en dan terugscrollen naar boven.
[ Voor 10% gewijzigd door Nitai op 21-08-2017 13:26 ]
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Verwijderd
Ik snap trouwens niet hoe iemand serieus een foodblog runt en dan broodje van appie adviseert en tonijn uit water en blik!
Sponsoring.Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:44:
Ik snap trouwens niet hoe iemand serieus een foodblog runt en dan broodje van appie adviseert en tonijn uit water en blik!
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Verwijderd
Een beginnende footblog die gesponsord word door appie en naamloze rotzooi uit blik? Het kan.
Ik neem aan dat iemand die zo gek is op eten dat ze haar vrije tijd eraan besteed wel beter weet.
Vorig weekend een lekkere pulled pork gemaakt die ik gezien had op Diners, Drive-In & Dives op Food Network TV, met voorsprong mijn favoriete kookprogramma - ook al omdat mijn vrouw gruwelt bij alles wat ze daar op mekaar stapelen en bij mekaar gooien
. Bereiding kan eigenlijk niet eenvoudiger:
Varkensschouder royaal insmeren met vijfkruidenpoeder en daarna aanstoven in wat olie. - Uit de pan halen en dan ajuin, look, gember, citroengras, ketjap en een chilipepertje toevoegen. Hoeveelheden naar eigen inzicht en smaak
. Goed aanstoven, het vlees er weer bij en ondergieten met kippenbouillon.
Dit gaat dan twee uur (of langer, afhankelijk van de grootte van het stuk vlees) onder deksel in een oven van 160°C zetten. Daarna het vlees uit mekaar halen en eventueel het kookvocht wat laten indikken. Smaakte top op een krokant broodje met wat ingelegde augurken: zoet, zout, pittig en zuur!
Nu zoek ik nog een lekkere bereidingswijze voor pulled pork waar gerookte paprika bij gebruikt wordt - tips zijn welkom.
Varkensschouder royaal insmeren met vijfkruidenpoeder en daarna aanstoven in wat olie. - Uit de pan halen en dan ajuin, look, gember, citroengras, ketjap en een chilipepertje toevoegen. Hoeveelheden naar eigen inzicht en smaak
Dit gaat dan twee uur (of langer, afhankelijk van de grootte van het stuk vlees) onder deksel in een oven van 160°C zetten. Daarna het vlees uit mekaar halen en eventueel het kookvocht wat laten indikken. Smaakte top op een krokant broodje met wat ingelegde augurken: zoet, zout, pittig en zuur!
Nu zoek ik nog een lekkere bereidingswijze voor pulled pork waar gerookte paprika bij gebruikt wordt - tips zijn welkom.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Een late reactie, maar die associatie had ik er niet bij. Maar nu je het zegt, kan ik me daar wel een beetje in vinden.Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:10:
Weet je of deze Iraanse soep raakvlakken heeft met snert of is dat gewoon toeval? Ik heb het namelijk net gemaakt en ik vind het eigenlijk een zomerse variant van de mij zo geliefde snert.
Ik las dat je inmiddels al iets gevonden hebt, maar voor een volgende keer: ik heb prima ervaring met de saffraan van Vanilla Venture. Het lijkt erop dat dit dezelfde is.Boudewijn schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:20:
Iemand nog suggesties voor een goede saffraan-leverancier?
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Nee daar kom ik dit jaar niet meer, vorig jaar heb daar wel bij de La Place een broodje gegeten.Sup4rdurt schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:26:
[...]
Nog via Schiphol op vakantie dit jaar? Daar zit de La Place nog wel. Zelf ben ik meer liefhebber geworden van de flatbreads die ze bij de kleinere La Place hebben op Schiphol
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Velen hier doen aardig hun best om ook goede producten te gebruiken bij de bereiding. Groente van een groenteboer, vlees van de slager, producten van biologische oorsprong, etc.
Wat doen jullie qua kruiden en specerijen? Het vermijden van de Unilever pakjes met zout is één, maar zijn jullie nog kritisch op waar je de koriander haalt bijvoorbeeld?
Zelf heb ik mij altijd afgevraagd of die kruiden in een plastic bakje in de toko nu echt anders zijn dan dat potje van AH of dat het allemaal uit dezelfde fabriek vandaan komt.
Wat doen jullie qua kruiden en specerijen? Het vermijden van de Unilever pakjes met zout is één, maar zijn jullie nog kritisch op waar je de koriander haalt bijvoorbeeld?
Zelf heb ik mij altijd afgevraagd of die kruiden in een plastic bakje in de toko nu echt anders zijn dan dat potje van AH of dat het allemaal uit dezelfde fabriek vandaan komt.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan De toko is iig goedkoper dan de AH. Maar net zoals bij veel commodity producten zal er weinig onderscheid zijn tussen de leveranciers. Ik gebruik van alles door elkaar vwb merken en leveranciers. Eigenlijk wil ik daar ooit nog eens een systeem in aanbrengen (het zogenoemde kruidenrek) maar vooralsnog gooi ik alles om de 18 maanden weg ongeveer en ververs het. Mijn kruidenla is een puinzooi waarin ik niets kan vinden en daarom van het ene 4 potjes heb en van het andere niets.
Voor de ui-huilers: gaan zitten tijdens het snijden ervan helpt ook tegen het huilen (er niet alsnog boven gaan hangen natuurlijk). Ik zit in een rolstoel, nooit last met uien snijden. Inmiddels 11 assistenten aan de test onderworpen en zitten helpt echt
.
De toko is goedkoper, en ik vijzel/maal zelf veel bij gebruik. Ook doe ik eigenlijk niet aan pakjes, die smaken nergens naar, zijn duur en erg zout. Kruidenmixen maak ik uit kookboeken, of spicewise.
Gisterne heb ik bij mijn vriendin (die koopt ze soms ) een kokkie djawa boemboe gebruikt, daar heb ik alsnog zo'n beetje de helft van de kruiden aan toegevoegd voor het ergens naar smaakte. Tsja zo kan ik het ook
.
Gisterne heb ik bij mijn vriendin (die koopt ze soms ) een kokkie djawa boemboe gebruikt, daar heb ik alsnog zo'n beetje de helft van de kruiden aan toegevoegd voor het ergens naar smaakte. Tsja zo kan ik het ook
Kruiden kan hit en miss zijn, Turkse supermarkt in purmerend was altijd goed en goedkoop, maar vaak niet heel lang houdbour.Gonadan schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:20:
Velen hier doen aardig hun best om ook goede producten te gebruiken bij de bereiding. Groente van een groenteboer, vlees van de slager, producten van biologische oorsprong, etc.
Goede verse kruiden kan je nog best lang bewaren in de koelkast.
Veel kruiden kan je prima in je tuin of in potjes in huis laten groeien voor gebruik.
En anders de markt. of de toko inderdaad.
@Boudewijn Ik heb niet veel ervaring met Kokki Djawa maar ben meestal minder fan van de supermarktmerken. Toch denk ik ergens dat als je het classificeert als 'geen smaak' en je gooit er nog een helft aan kruiden tegenaan je misschien wel van bovengemiddeld kruidig eten houdt. 
Zelf gebruik ik wel eens boemboe van de toko. Die is uiteraard lekkerder en rijker aan smaak dan de supermarkt varianten, maar ik herken verre van het verschil wat jij beschrijft. Als ik dergelijk spul in de pan gooi moet ik opnieuw behangen, dus kruidig is het wel.
Zelf gebruik ik wel eens boemboe van de toko. Die is uiteraard lekkerder en rijker aan smaak dan de supermarkt varianten, maar ik herken verre van het verschil wat jij beschrijft. Als ik dergelijk spul in de pan gooi moet ik opnieuw behangen, dus kruidig is het wel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mwa die kokkie djawa komt ook bij de toko vandaan. Voorverpakt, en niet vies. Alleen je mist gewoon wat kruiden. Gevolg is dat je zelf nog materiaal toevoegt en eigenlijk dus net zo makkelijk zelf je boemboe kunt maken.Gonadan schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:04:
@Boudewijn Ik heb niet veel ervaring met Kokki Djawa maar ben meestal minder fan van de supermarktmerken. Toch denk ik ergens dat als je het classificeert als 'geen smaak' en je gooit er nog een helft aan kruiden tegenaan je misschien wel van bovengemiddeld kruidig eten houdt.
Dat ik wat hyperbolisch beschrijf weet de lezer toch wel?Zelf gebruik ik wel eens boemboe van de toko. Die is uiteraard lekkerder en rijker aan smaak dan de supermarkt varianten, maar ik herken verre van het verschil wat jij beschrijft. Als ik dergelijk spul in de pan gooi moet ik opnieuw behangen, dus kruidig is het wel.
Klopt, maar hij ligt ook al jaren bij de AH. Dat heeft meestal aan dat hij wat meer op de gemiddelde consument afgestemd is. Neem je er een die alleen bij de toko te krijgen is dan is die vaak steviger.Boudewijn schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 19:15:
Mwa die kokkie djawa komt ook bij de toko vandaan. Voorverpakt, en niet vies.
Nou ik vind een boemboe vanaf nul maken best wat meer werk dan een zakje leeg pruttelen en een schepje uit wat potjes erbij doen.Alleen je mist gewoon wat kruiden. Gevolg is dat je zelf nog materiaal toevoegt en eigenlijk dus net zo makkelijk zelf je boemboe kunt maken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mwa ik vind dat je of kant en klaar maakt (minder lekker, tik zout, duur, handig,snel, geen vooraad nodig) of zelfbouw doet. Als ik een boemboe gebruik en nog gember en knoflook sta te hakken bij de babi kecap mis ik de lol van een boemboe wel een beetje tbh.
Tja als ik boemboe heb moet ik alsnog ui, knoflook, peper en de rest nog snijden. Dus werk blijft er aan zitten, maar da's niet erg want koken is leuk.
Overigens ben ik juist wel van plan om zelf kruidenmixen te gaan maken, maar als ik dan boemboe zou maken dan gelijk een potje zodat ik het kan bewaren en hergebruiken.
Overigens ben ik juist wel van plan om zelf kruidenmixen te gaan maken, maar als ik dan boemboe zou maken dan gelijk een potje zodat ik het kan bewaren en hergebruiken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik zou je boemboes iets aanfruiten, dan vacuumeren en invriezen
. Heb je best of both worlds.
Mijn punt is dat ik graag snijd enzo, maar de meerwaarde van kant en klare boemboe niet inzie als ik alsnog van alles moet gaan toevoegen.
Mijn punt is dat ik graag snijd enzo, maar de meerwaarde van kant en klare boemboe niet inzie als ik alsnog van alles moet gaan toevoegen.
Invriezen? Een potje in de koelkast is toch ook wel behoorlijk lang houdbaar me?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vast wel, maar die vergeet ik. De keren dat ik veel maak heb ik ze ingevroren.
Verwijderd
Ja, geweldig programma, al vind ik de presentator altijd een vaag figuur. Ik neem aan dat je man vs food ook kent? Die is redelijk vergelijkbaar (meen ook dat ze beiden restaurateurs zijn of zijn geweest).HellPunk schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:58:
Vorig weekend een lekkere pulled pork gemaakt die ik gezien had op Diners, Drive-In & Dives op Food Network TV, met voorsprong mijn favoriete kookprogramma - ook al omdat mijn vrouw gruwelt bij alles wat ze daar op mekaar stapelen en bij mekaar gooien. Bereiding kan eigenlijk niet eenvoudiger:
Maar jij kijkt het op food network tv begrijp ik. Is dat een kanaal dat je hier op de een of andere manier kan ontvangen? Ik ging altijd afleveringen downloaden van usenet of zoeken op youtube (worden ze wel weer afgegooid vaak). Maar die show is toch ook al een tijd gestopt of zijn er weer nieuwe afleveringen?
Als iemand nog meer tips heeft? Ik ken er velen, maar man v food en diners drive-in en dives zijn fantastich. Alhoewel, ik bedenk me net dat ik vandaag begonnen ben met een dieet en dit is serieus tv die je niet moet gaan kijken als je aan het afvallen bent.
Man vs. Food ken ik niet, bedoel je misschien Man vs. Fire? Dat keek ik vroeger wel af en toe, maar het lijkt erop dat ze het nu niet meer uitzenden (of toch niet op de momenten dat ik kijk). De presentator heeft idd zijn eigen restaurant, een paar weken geleden zat dat ook in de uitzending. Ik heb eigenlijk geen idee of er nog nieuwe afleveringen zijn, ik kijk gewoon als het toevallig te zien is op het moment dat ik de TV aanzet.Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 22:06:
[...]
Ja, geweldig programma, al vind ik de presentator altijd een vaag figuur. Ik neem aan dat je man vs food ook kent? Die is redelijk vergelijkbaar (meen ook dat ze beiden restaurateurs zijn of zijn geweest).
Maar jij kijkt het op food network tv begrijp ik. Is dat een kanaal dat je hier op de een of andere manier kan ontvangen? Ik ging altijd afleveringen downloaden van usenet of zoeken op youtube (worden ze wel weer afgegooid vaak). Maar die show is toch ook al een tijd gestopt of zijn er weer nieuwe afleveringen?
Ik heb Food Network TV per toeval in de EPG ontdekt - ik zit wel in België en kijk via Proximus. De EPG klopt voor die zender wel voor geen meter, meestal is hetgeen daar in staat niet wat er ook echt te zien is
Een programma dat ik ook graag bekijk is Inside the Factory op BBC, over hoe grote voedselproducenten werken. Dan beginnen ze bijvoorbeeld met twintig ton witte bonen en op 't eind rollen er duizenden blikken bonen in tomatensaus van de band
[ Voor 9% gewijzigd door HellPunk op 22-08-2017 08:36 ]
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
@Boudewijn
Gisteravond maar eens gekeken naar de exacte ingrediënten van de boemboe van de toko. Op volgorde van hoeveelheid begint het met water, suiker, uien, zout.
Ofwel, ik ga het eens zelf proberen. Qua kruiden heb ik al wat recepten langs gestruind, ik ga gewoon beginnen met de kruiden en specerijen die ik in alle gerechten zie terug komen. In eerste instantie zal het meeste poeder zijn, op langere termijn kan ik dan voor meer vers spul gaan. Een kijken of dat wat wordt.
Nu nog twijfel of ik met de blender of de vijzel aan de gang ga.
Gisteravond maar eens gekeken naar de exacte ingrediënten van de boemboe van de toko. Op volgorde van hoeveelheid begint het met water, suiker, uien, zout.

Ofwel, ik ga het eens zelf proberen. Qua kruiden heb ik al wat recepten langs gestruind, ik ga gewoon beginnen met de kruiden en specerijen die ik in alle gerechten zie terug komen. In eerste instantie zal het meeste poeder zijn, op langere termijn kan ik dan voor meer vers spul gaan. Een kijken of dat wat wordt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor boemboe zou ik altijd een vijzel gebruikenGonadan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:06:
@Boudewijn
Vijzel is echt beter, de celstructuur blijft beter behouden waardoor je massa (minder waterig) en smaak behoudt.
Verwijderd
Nee, het is man vs food, zie YouTube: man vs food voor beeldmateriaal en Wikipedia: Man v. Food voor achtergrond info.HellPunk schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:35:
Man vs. Food ken ik niet, bedoel je misschien Man vs. Fire? Dat keek ik vroeger wel af en toe, maar het lijkt erop dat ze het nu niet meer uitzenden (of toch niet op de momenten dat ik kijk).
Het is een vergelijkbare show, maar het leuke is daarnaast dat Adam Richman een veel toffere vent is en hij doet ook allerlei eetwedstrijden.
Hij heeft ook man finds food gemaakt welke ik wat minder vind en ik zie dat er nog wat meer shows zijn (waaronder een bbq show): Wikipedia: Adam Richman
Maar als je graag meer bbq tv wilt zien moet je zoeken op bbq pitmasters, toen ik nog netflix usa had heb ik ze allemaal gezien, dat is ook fantatsisch. Hier een aflevering op youtube: YouTube: BBQ
Ik bewaar de overige tips van je, ben nu aan het afvallen en heb 1 snoepavond per week, dan ga ik dat spul bekijken. Ik krijg altijd reuze trek van dat soort tv.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 19:29 ]
Dan ga ik die gewoon kopen, nog suggesties qua formaat? Wel gewoon graniet neem ik aan.Boudewijn schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 17:52:
Vijzel is echt beter, de celstructuur blijft beter behouden waardoor je massa (minder waterig) en smaak behoudt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb zelf een kleine diepe vijzel voor het malen van koriander/pepers/komijn etc, en een grotere (die overiges ook vrij diep is) voor het maken van boemboes. Die laatste puur omdat daar meer massa in gaat.
Als je komijn ed goed wil vijzelen vind ik een kleintje lekker, anders heb je veel meer oppervlak om te bestrijken met je vijzel. Vaak gooi ik de gemalen producten na het malen uit de kleine vijzel in de grote. Uien en dergelijke vijzel ik in de grote.
Als vijzelen niet lekker gaat is of zout (schuurt lekker) of olie (als je meer een emulsie wil) altijd een goede toevoeging.
De mijne zijn graniet uit de toko. 15E per stuk ofzo.
Je hebt ook keramiek (zowel geglazuurd als ongeglazuurd), maar die vind ik net iets te kwetsbaar. Het mooie aan die granieten dingen is dat ze niet veel kosten. Enige nadeel is dat ze iets beter schoon moet maken dan een keramische geglazuurde.
Als je komijn ed goed wil vijzelen vind ik een kleintje lekker, anders heb je veel meer oppervlak om te bestrijken met je vijzel. Vaak gooi ik de gemalen producten na het malen uit de kleine vijzel in de grote. Uien en dergelijke vijzel ik in de grote.
Als vijzelen niet lekker gaat is of zout (schuurt lekker) of olie (als je meer een emulsie wil) altijd een goede toevoeging.
De mijne zijn graniet uit de toko. 15E per stuk ofzo.
Je hebt ook keramiek (zowel geglazuurd als ongeglazuurd), maar die vind ik net iets te kwetsbaar. Het mooie aan die granieten dingen is dat ze niet veel kosten. Enige nadeel is dat ze iets beter schoon moet maken dan een keramische geglazuurde.
[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 22-08-2017 22:15 ]
Man vs. Food ga ik zeker ook 'ns bekijken, bedankt! De show die ik bedoelde was inderdaad een andere:Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:27:
[...]
Nee, het is man vs food, zie YouTube: man vs food voor beeldmateriaal en Wikipedia: Man v. Food voor achtergrond info.
Man, Fire, Food. Eigenlijk vergelijkbaar met Triple D: de presentator bezoekt barbecuerestaurants en evenementen die bij voorkeur een groot publiek bedienen - zeshonderd kippen tegelijk roosteren, van die dingen. Er wordt telkens een boom opgezet over de kruidenmengeling en het soort hout, na twee afleveringen ken je het patroon wel
Heb je nog getest? Ben erg benieuwd naar de resultaten!Boudewijn schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:31:
Voor wat betreft Nou ja ik wil vooral voorkomen dat ik shit koop op internet in plaats van lekkere/goede safraan. De verschillende potjes zijn binnen, je ziet al best veel verschil in de grootte van de stampertjes en de roodheid ervan.
De vergelijking ga ik komende week eens maken denk ik.
Afgelopen week weer ijs gehad dat te snel bevriest in de ijsmachine. Omdat ik even geen tijd heb heb ik de hele boel ingevroren; volgende week ontdooi ik het mengsel en ga het opnieuw proberen te bevriezen.
Bij Beef&Steak zag ik wat interessants: BBQ-ijs.
Iemand ervaring met de combinatie vlees/ijs? Zelf heb ik het Hemelse Modder, Spicy Chocolate en Edelweiss ijs besteld. Volgende week vrijdag de Spicy Chocolate testen met een chateaubriand.
Iemand ervaring met de combinatie vlees/ijs? Zelf heb ik het Hemelse Modder, Spicy Chocolate en Edelweiss ijs besteld. Volgende week vrijdag de Spicy Chocolate testen met een chateaubriand.
Verwijderd
Ik heb er geen ervaring mee, wel met spicy chocolate en chateaubriand ijs (van een andere ijsleverancier). Ik vermoed dat ze met liquid smoke wat hebben gedaan met het ijs.barrymossel schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:58:
Ik heb hier op de hoek een grote vestiging van http://www.min12.nl/ zitten en die heeft nu mozzarella ijs met zoete tomatensaus. Het chocoladeijs met roze pepertjes is mijn favoriet. En deze week komen ze met een samba ijsje voor het grote sambafestival van Noord Nederland.
Ben benieuwd, ben gek op nieuwe ijssmaken. Alleen ben ik momenteel erg bezig om mijn eten uit de directe omgeving te halen en ijs bestellen van een ijszaak in Hillegom valt daar niet echt onder
Het gaat niet zo zeer om ijs met BBQ smaak, maar om ijs om bij/op je vlees te serveren.
Sowieso vind ik het al een rare combi, maar ook nog eens uiterst onhandig.
Goed rund eten we met 50C, dat is al redelijk lauw en koelt ook snel af.
Gooi daar een bolletje ijs op en je bent koud vlees aan het eten.
Sowieso vind ik het al een rare combi, maar ook nog eens uiterst onhandig.
Goed rund eten we met 50C, dat is al redelijk lauw en koelt ook snel af.
Gooi daar een bolletje ijs op en je bent koud vlees aan het eten.
Bij de beschrijving: https://beefensteak.nl/aa...q-ijspakket-chilled-beef/Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:08:
[...]
heb jij de recepten gevonden? Ik zie ze niet op de site staan.
Meer info ook hier: https://beefensteak.nl/blog/beefsteak-lanceert-bbq-ijs/
IJs wordt gemaakt door: https://ijssaloncadore.nl/ (staat ook een klein stukje erover)
Verwijderd
de bovenste link had ik niet gevonden, het klinkt allemaal wel heerlijk (al zou ik zelf persoonlijk het ijs als dessert doen of in een apart bakje in iedergeval ipv op het vlees).
Dat hot spicy ijs ken ik wel als chocoladeijs met roze pepertjes, ik denk dat dat vergelijkbaar is. Dat zie ik zelf wel werken, maar het is denk ik alleen een aanrader als het warm is buiten. Kortom: dinsdag wordt het 28 graden, dan zou ik het gaan maken
Ik denk dat het ook wel makkelijk zelf te maken is met een ijsmachine naast de bbq. Vermoedelijk heb je dan ook het ijs precies juist qua structuur, dat is vooral lastig. Je zit wat met het timen, mijn diepvriezen zijn -30 allemaal, ik moet het wel op tijd eruit halen voor het schepbaar is zeg maar. Ik neem het idee een keer mee als ik zelf weer de bbq aansteek. Helaas is dit jaar maar 2 keer de bbq hier aangegaan, het is er gewoon niet van gekomen.
Dat hot spicy ijs ken ik wel als chocoladeijs met roze pepertjes, ik denk dat dat vergelijkbaar is. Dat zie ik zelf wel werken, maar het is denk ik alleen een aanrader als het warm is buiten. Kortom: dinsdag wordt het 28 graden, dan zou ik het gaan maken
Ik denk dat het ook wel makkelijk zelf te maken is met een ijsmachine naast de bbq. Vermoedelijk heb je dan ook het ijs precies juist qua structuur, dat is vooral lastig. Je zit wat met het timen, mijn diepvriezen zijn -30 allemaal, ik moet het wel op tijd eruit halen voor het schepbaar is zeg maar. Ik neem het idee een keer mee als ik zelf weer de bbq aansteek. Helaas is dit jaar maar 2 keer de bbq hier aangegaan, het is er gewoon niet van gekomen.
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2017 22:46 ]
Nou, ik ben best wel in voor een experiment en ben ook nieuwsgierig hoe het is.barrymossel schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:21:
[...]
Bij de beschrijving: https://beefensteak.nl/aa...q-ijspakket-chilled-beef/
Echter heb ik zeer mijn twijfels hierover, het komt mij nogal gezocht over bovendien lijkt mij de structuur/temperatuur van ijs niet matchen met vlees, laat staan beter tot z'n recht komen.
www.casarodriguillo.com
Wellicht zorgt het juist door het grote temperatuurverschil door een aparte beleving, maar dan moet je dus snel eten
Sowieso lijkt het me verstandig het ijs ernaast i.p.v. erop (zoals op de afbeelding) te serveren. Ook denk ik dat het voornamelijk omde smaakcombinaties gaat.
Ach, een beetje proberen is leuk! Alleen ben ik dan weer zo'n sukkel die niet één smaak kan kiezen en er meteen drie bestelt
Ach, een beetje proberen is leuk! Alleen ben ik dan weer zo'n sukkel die niet één smaak kan kiezen en er meteen drie bestelt
Oeh leuk topic. Ik ga deze eens goed in de gaten houden. Heb ooit een jaar koksopleiding gedaan ben er (helaas) mee gestopt. Maar koken doe ik nog altijd graag. Alleen vanwege tijd niet zo heel vaak uitgebreid.
Ik heb geen ervaring met vlees/ijs combinatie. Wel heb ik heeeeeleeee goede ervaring met ijs en vis.barrymossel schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:58:
Iemand ervaring met de combinatie vlees/ijs?
De eerste keer was in Nijmegen bij Manna(erg goed visrestaurant), daar was het voorgerecht een garnale cocktail-reinvented. Was Citroen ijs met warme garnalen, stukjes appel, zoete saus en sla. Was echt zeer verassend en geweldig qua smaak.
Tweede keer was met een tonijn tartar waar wasabi ijs bij zat. Het voegde echt iets toe aan het gerecht in beide gevallen. Koud-warm combinatie met het zachte van ijs.
Leuk om te horen. Ik ga ervan uit dat dit vergelijkbaar moet zijn. En anders heb ik een prima dessertassn schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:52:
[...]
Ik heb geen ervaring met vlees/ijs combinatie. Wel heb ik heeeeeleeee goede ervaring met ijs en vis.
De eerste keer was in Nijmegen bij Manna(erg goed visrestaurant), daar was het voorgerecht een garnale cocktail-reinvented. Was Citroen ijs met warme garnalen, stukjes appel, zoete saus en sla. Was echt zeer verassend en geweldig qua smaak.
Tweede keer was met een tonijn tartar waar wasabi ijs bij zat. Het voegde echt iets toe aan het gerecht in beide gevallen. Koud-warm combinatie met het zachte van ijs.
Had al een tijd een stuk English cut in de vriezer, net in de sous vide gelegd, 72 uur op 58c. Ben benieuwd. Zit relatief weinig vlees aan dus hoop dat er wat over blijft.
De Solis 569 deed het in elk geval goed
De Solis 569 deed het in elk geval goed
[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 30-08-2017 20:35 ]
Is dat voer van B&S een aanrader? Ik ben op zich wel op zoek naar een online leverancier van goed vlees, liefst ook verantwoord. Nadeel is dat van die nieuwkomers zoals 'koop een koe' weinig keuzevrijheid geven en ik toch sterke twijfels heb of het niet een stuk minder verantwoord is dan ze zich voordoen.
Helaas hebben dergelijke online partijen er onderhand wel voor gezorgd dat lokale boeren waar je de koe gewoon nog kon aanwijzen gestopt zijn met verkoop aan particulieren omdat het niet meer rendabel was.
Helaas hebben dergelijke online partijen er onderhand wel voor gezorgd dat lokale boeren waar je de koe gewoon nog kon aanwijzen gestopt zijn met verkoop aan particulieren omdat het niet meer rendabel was.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben op zoek naar squeeze bottles zoals deze.
Iemand een idee waar ik zoiets in Nederland kan vinden?
This is the Way.
Makro/Sligro/Hanos.NoTimeRemains schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:10:
En online o.a. hier en hier.
Verwijderd
ik heb die van mij bij de action weg, ik gebruik ze voor poffertjes te maken. Is niet echt heel goede kwaliteit, maar voldoende om mee te koken, voor op tafel met een saus zou ik verder zoeken. Maarja, de action moet ze ook maar net hebben. Ik meen dat ze 50 of 60 cent per stuk waren.NoTimeRemains schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:10:
Beef&Steak levert prima vlees, zover ik kan beoordelen. Wel ingevroren en dat zorgt voor mij altijd voor een minder kwaliteitsgevoel. Dat gezegd hebbende bestel ik er vrijwel maandelijks voor 60+ euro (want gratis verzending). En vrijwel alles doe ik sous-vide, dus dan kun je ook supermarktvlees prima bereiden. Reden dat ik online bestel zijn vooral:Gonadan schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:45:
Is dat voer van B&S een aanrader? Ik ben op zich wel op zoek naar een online leverancier van goed vlees, liefst ook verantwoord. Nadeel is dat van die nieuwkomers zoals 'koop een koe' weinig keuzevrijheid geven en ik toch sterke twijfels heb of het niet een stuk minder verantwoord is dan ze zich voordoen.
- Gemak: ja ik ben lui
- Kosten: slager is vaak net iets duurder
- Assortiment: ik bestel meestal iets "bijzonders", dus niet een standaard biefstukje (kun je bij de slager ook bestellen, maar pffffff ik ben lui)

Dat zijn van die irritante, slappe, lekkende flesjes die bij de minste verwarming vervormen en daardoor niet meer rechtop kunnen staan. Deze zijn een stuk degelijker en bovendien taps toelopend: http://www.finefoods-onli...tic-knijpfles-500-ml.htmlNoTimeRemains schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:10:
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Het lijkt mij dat de kwaliteit van het plastic hierbij een belangrijkere rol speelt dan de vorm. Op die website hebben ze trouwens ook de andere variant: http://www.finefoods-onli...jpfles-medium-350-ml.html8088 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:08:
[...]
Dat zijn van die irritante, slappe, lekkende flesjes die bij de minste verwarming vervormen en daardoor niet meer rechtop kunnen staan. Deze zijn een stuk degelijker en bovendien taps toelopend: http://www.finefoods-onli...tic-knijpfles-500-ml.html
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Verwijderd
Ik kwam net een mooi recept tegen voor als je een lading bier gedronken hebt met vrienden en thuis nog een snack wilt nuttigen, het ziet er erg goed uit, denk een iets gezonder alternatief voor naar de shoarma boer te gaan (al heeft dat ook wel wat natuurlijk), bij deze:
https://www.kellycaresse....evuld-met-gekruid-gehakt/
de overige recepten zijn niet heel bijzonder, ze werkt veel met kant en klaar zaken, maar dit vond ik wel een erg leuke die me ook het water in de mond deed lopen. Als ik als student zijnde jaren terug een vriendin had getroffen die dit voor mij had gemaakt als ik dronken uit de stad was gekomen, dan was ik nu met haar getrouwd en had ik mijn huidige vrouw nooit ontmoet

Ik weet trouwens niet waarom er allemaal gezonde dingen om dat brood heen staan zoals stukjes tomaat en komkommer. Die had ik eigenlijk moeten vervangen in photoshop met potten bier
Ik heb hier binnenkort weer een mannenavondje, ik denk dat ik hiervan een variant ga maken, moet wel even wat pepers in voor de pittigheid en een lekker sausje. Maar dit ziet er echt lekker uit en is heel simpel, ideaal voor een groep mannelijke vrienden dus. Makkelijk voor te bereiden, iedereeen aan het bier, ondertussen de oven even aan en voila, ideaal voer.
de overige recepten zijn niet heel bijzonder, ze werkt veel met kant en klaar zaken, maar dit vond ik wel een erg leuke die me ook het water in de mond deed lopen. Als ik als student zijnde jaren terug een vriendin had getroffen die dit voor mij had gemaakt als ik dronken uit de stad was gekomen, dan was ik nu met haar getrouwd en had ik mijn huidige vrouw nooit ontmoet

Ik weet trouwens niet waarom er allemaal gezonde dingen om dat brood heen staan zoals stukjes tomaat en komkommer. Die had ik eigenlijk moeten vervangen in photoshop met potten bier
Ik heb hier binnenkort weer een mannenavondje, ik denk dat ik hiervan een variant ga maken, moet wel even wat pepers in voor de pittigheid en een lekker sausje. Maar dit ziet er echt lekker uit en is heel simpel, ideaal voor een groep mannelijke vrienden dus. Makkelijk voor te bereiden, iedereeen aan het bier, ondertussen de oven even aan en voila, ideaal voer.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2017 23:11 ]
Dat is ook wel wat voor op verjaardagen bij mijn vriendengroep. We slaan de koffie altijd over (dat drink je thuis maar), en gebak is geen combi met bier. Ik ga hem opslaan en proberen, goed idee!Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:07:
Ik kwam net een mooi recept tegen voor als je een lading bier gedronken hebt met vrienden en thuis nog een snack wilt nuttigen, het ziet er erg goed uit, denk een iets gezonder alternatief voor naar de shoarma boer te gaan (al heeft dat ook wel wat natuurlijk), bij deze:
Gisteren ossenhaas met Edelweiss ijs gegeten. Bijzonder, maar ik zie toch echt niet de meerwaarde van het koude ijs. Ook de smaak van het ijs (prima ijs overigens) vond ik niet de beste match met vlees (welke dan ook).
Ik heb nog twee smaken ijs, dus ik moet nog verder testen, maar vooralsnog noem ik het geen aanrader. Ja, alleen om een beetje tof te doen richting familie of vrienden
Ik heb nog twee smaken ijs, dus ik moet nog verder testen, maar vooralsnog noem ik het geen aanrader. Ja, alleen om een beetje tof te doen richting familie of vrienden

Dat klopt, maar gek genoeg zijn al die rechte flesjes in mijn ervaring even slap en slecht.g0tanks schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:26:
Het lijkt mij dat de kwaliteit van het plastic hierbij een belangrijkere rol speelt dan de vorm.
Het taps toelopende uiteinde noem ik als bijkomend voordeel (het laatste beetje vloeistof krijg je daardoor makkelijker uit de flacon) en de bredere basis/lager zwaartepunt zorgt voor meer stabiliteit. Voor thuisgebruik is dit misschien allemaal gerommel in de marge, maar als je toch al geld uitgeeft aan dit soort dingen, dan zou ik gewoon direct iets goeds aanschaffen.
Iemand ervaring met snijmachines voor vleeswaren? Maak in de koudere maanden graag zelf vleeswaren en die zou ik voortaan graag met een snijmachine snijden, maar geen idee wat voor model ik moet hebben. Ze beginnen al bij een paar tientjes en dan loopt het al snel op naar een paar honderd.
Voor die paar keer per jaar dat ik zo'n ding gebruik hoef ik geen topper te hebben maar het liefst wel een die gewoon werkt natuurlijk. Dus kan ik af met zo'n goedkope of moet ik op zoek naar een 2e hands modelletje?
Voor die paar keer per jaar dat ik zo'n ding gebruik hoef ik geen topper te hebben maar het liefst wel een die gewoon werkt natuurlijk. Dus kan ik af met zo'n goedkope of moet ik op zoek naar een 2e hands modelletje?
Ik heb een oude Princess snijmachine, jaren 80 denk ik. Zal nooit veel gekost hebben maar doet wat het moet doen. Alles plastic en wat verkleurt maar voor die twee maal per jaar ben ik er blij mee en is goed opbergbaar met een kleine voetafdruk. Pro is gaver maar neemt alleen maar veel ruimte in
Ben nu namelijk in Italie en er komt weer zoveel lekkers langs op mijn bord dat ik niet kan wachten om weer aan de slag te gaan.
Uiteraard weer een voorraad pancetta (gerookt en ongerookt) maar dit jaar ga ik ook voor guanciale en dan bij voorkeur van een speciaal ras varken.
Dat valt allemaal overigens prima te snijden met een flink scherp mes, de reden van de snijmachine is Porchetta. Dat maakte ik al graag (op de bbq) om warm te eten. Maar koud en dungesneden op de boterham vind ik het helemaal fantastisch. Dus straks even een hele buik vullen en oprollen, bbq aan, af laten koelen en 2-3kg aan porchetta opsnijden ;-)
Uiteraard weer een voorraad pancetta (gerookt en ongerookt) maar dit jaar ga ik ook voor guanciale en dan bij voorkeur van een speciaal ras varken.
Dat valt allemaal overigens prima te snijden met een flink scherp mes, de reden van de snijmachine is Porchetta. Dat maakte ik al graag (op de bbq) om warm te eten. Maar koud en dungesneden op de boterham vind ik het helemaal fantastisch. Dus straks even een hele buik vullen en oprollen, bbq aan, af laten koelen en 2-3kg aan porchetta opsnijden ;-)
Zo, de English cut rib ligt in de oven. 48 uur op 58c ofzo in de sous vide gelegen, nu nog een half uurtje opwarmen met wat gebakken groente en aardappel, eveneens in de oven.
En heb vanmiddag 2.5kg ribs Chinatown style in de sous vide gedaan voor morgen. Die rook ik nog even af in de Q
Edit: 48 uur was veel te lang. Na inspectie van de mailbox zag ik dat het een Chuck rib was. Lag ook al 2 jaar in de vriezer. Jammer. Kan niet altijd raak zijn. Morgen herkansing met de ribs
En heb vanmiddag 2.5kg ribs Chinatown style in de sous vide gedaan voor morgen. Die rook ik nog even af in de Q
Edit: 48 uur was veel te lang. Na inspectie van de mailbox zag ik dat het een Chuck rib was. Lag ook al 2 jaar in de vriezer. Jammer. Kan niet altijd raak zijn. Morgen herkansing met de ribs
[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 02-09-2017 19:30 ]
Verwijderd
Waar woon je catch22? Dan kom ik even helpen met opeten 
Damn.... het water loopt in mijn mond.
En dan op de terugweg even via Malt007 om mee te helpen dat vlees weg te werken.
Heerlijke berichten zo op een zaterdagavond.
Damn.... het water loopt in mijn mond.
En dan op de terugweg even via Malt007 om mee te helpen dat vlees weg te werken.
Heerlijke berichten zo op een zaterdagavond.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2017 22:46 ]
Hoeveel gram/stukken vlees kan zo'n Anova ongeveer aan?
Ik ben gevraagd of ik op een feestje (+/- 150 man) burgers wil maken. Ik ben wat aan het dubben hoe ik in rap tempo alle burgers eruit kan laten vliegen, en het eerste waar ik aan dacht was om een hele sloot aan burgers alvast via sous vide voor te bereiden, zodat ik ze alleen nog maar hoef af te grillen
Zouden een paar Anova's daarvoor genoeg zijn of zal ik wat andere apparatuur moeten huren?
Ik ben gevraagd of ik op een feestje (+/- 150 man) burgers wil maken. Ik ben wat aan het dubben hoe ik in rap tempo alle burgers eruit kan laten vliegen, en het eerste waar ik aan dacht was om een hele sloot aan burgers alvast via sous vide voor te bereiden, zodat ik ze alleen nog maar hoef af te grillen
Zouden een paar Anova's daarvoor genoeg zijn of zal ik wat andere apparatuur moeten huren?
Mijn ervaring voor grote groepen burgers maken komt niet verder dan 60 man. Tot nu toe altijd gewoon oldschool een slagers bbq gebruikt., gas hout is om het even.Misha schreef op maandag 11 september 2017 @ 07:32:
Prettiger voor mij vooral omdat ik het rimte en de rotuine weet. Als je iets nieuws gaat proberen voor zo een grote groep zonder te proberen ga je geheid vertragingen oplopen.
In principe kun je ze in de Anova bereiden en daarna weer in de koeling gooien. Kun je een paar dagen van tevoren al voorbereiden. In een koelbox denk ik dat je wel een stuk of 20-25 hamburgers kwijt kunt. Veel meer zou ik niet doen denk ik, aangezien je dan de stroom van het water teveel blokkeert. Twee Anova's, 3-4 batches?Misha schreef op maandag 11 september 2017 @ 07:32:
Wat heb je aan pannen/BBQs ter beschikking en hoeveel handjes heb je (of ben je de enige)? Dat zal de limiting factor zijn denk ik, niet het voorgaren. Hier onlangs met een feestje 40 frozen butcher hamburgers bereid op 1 BGE Large. Gloeiend heet stoken en daarna 2 minuten per kant grillen was genoeg. Volgens mij konden er 7 of 8 tegelijk op. Uiteraard kun je ook al beginnen met grillen voordat je gasten komen en de burgers dan eventueel in een rechaud leggen.Misha schreef op maandag 11 september 2017 @ 07:32:
Garen in de Anova kan wel, maar je hebt alsnog minuten nodig om ze een kleurtje te geven, dus heel veel tijd win je er in mijn ogen niet mee. Het kost je alleen veel meer moeite.
Ik heb twee mensen die helpen. Een die de toppings maakt, een die de broodjes samenstelt. Ik hoef enkel de burgers te doen. Ik heb genoeg BBQ's daarvoorcoelho schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:55:
[...]
Wat heb je aan pannen/BBQs ter beschikking en hoeveel handjes heb je (of ben je de enige)? Dat zal de limiting factor zijn denk ik, niet het voorgaren. Hier onlangs met een feestje 40 frozen butcher hamburgers bereid op 1 BGE Large. Gloeiend heet stoken en daarna 2 minuten per kant grillen was genoeg. Volgens mij konden er 7 of 8 tegelijk op. Uiteraard kun je ook al beginnen met grillen voordat je gasten komen en de burgers dan eventueel in een rechaud leggen.
Garen in de Anova kan wel, maar je hebt alsnog minuten nodig om ze een kleurtje te geven, dus heel veel tijd win je er in mijn ogen niet mee. Het kost je alleen veel meer moeite.
Maar je hebt een goed punt met hoeveel tijd ik zal gaan winnen. Meestal doe ik 3 minuten per kant. Heel veel sneller zal het niet worden. Met een rechaud ben ik bang dat ze droog worden. Ze moeten maar gewoon even wachten
Bedankt voor de comments!
Gisteren trouwens nog Country Style Ribs (krabbetjes) gemaakt: 24 uur op 65,5 graden sous-vide met rub, daarna twee verschillende sauzen als lak gebruikt (sticky bbq en pittige coca cola bbq saus) en op de BBQ afgegrilld. Echt heel erg lekker!

Verwijderd
Je kan ze ook in een grote pan met jus stoppen en die jus warm houden, dan kan je wel flink doorwerken, maar raak je wel een stuk bbq smaak weer kwijt.Misha schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:07:
Meestal doe ik 3 minuten per kant. Heel veel sneller zal het niet worden. Met een rechaud ben ik bang dat ze droog worden. Ze moeten maar gewoon even wachten
Bedankt voor de comments!