Nou, foto's terugvinden lukt niet echt, ik had meen ik wel foto's gemaakt, ach jammer. Maar zo'n kilo van die hete dingen was wel indrukwekkend.
Ik kan heel wat hebben, mijn zwager ook. Dus wij ieder zo'n ding opeten. Nou, dat viel me verdorie niet mee (na een flinke hap had je ook wel genoeg, ik had niet het lef hem helemaal op te eten puur). Ik had dit recept gemaakt ermee vervolgens:
Ingrediënten voor 4 personen:
200 gram geklaarde boter (ghee)
800 gram kipfilet in blokjes
300 ml kippenbouillon
2 grote uien gesnipperd
stukje verse gember van 5 cm geschild en geraspt.
4 tenen knoflook uitgeperst
1 theelepel kurkuma
4 theelepels curry poeder
8 theelepels chili poeder
1 theelepel garam masala poeder
1 theelepel 5-kruiden poeder
4 verse Naga Jolokias fijngesneden
100 ml volle yoghurt
blik gepelde tomaten
2 eetlepels tomatenpuree
een extra Naga Jolokia in schijfjes om te garneren
1 volle eetlepel korianderblaadjes om te garneren
Bereiding:
Mix de bouillon met de gepelde tomaten, tomatenpuree, yoghurt, gember en knoflook. Hou dit warm zonder het te laten koken.Verhit de ghee in een wok of in een diepe koekenpan. Fruit de gesneden ui in de ghee totdat deze glazig is. Voeg hierna de kurkuma, curry poeder, chili poeder, garam masala poeder en het 5-kruidenpoeder toe en roer goed. Voeg de kip toe en bak deze rondom aan. Hoeft nog niet door en door gaar. Voeg nu de gesneden Naga Jolokias toe en schep goed door. Laat nog 1 minuut doorbakken.Voeg nu de bouillonmix toe en laat het gerecht 20 minuten op laag vuur garen. Af en toe doorroeren, garneer met de Naga Jolokia schijfjes en korianderblaadjes.Serveer met rijst.
Nu hadden mijn zwager en ik hier twee borden van gemaakt en dat gingen we eten. Ieder dus 2 verse jolokia krengen op het bord (haal het niet in je hoofd om er nog 1 te gebruiken om te garneren, dat stuk uit het recept zou ik echt, maar dan ook echt snel vergeten). Vol goede moed de eerste hap, na echt 60 minuten hadden we ongeveer de helft van ons bord leeg en zaten we zwijgend naar de rest te kijken
Totdat mijn zwager bedacht dat hij pindakaas had, neemt hij een dikke lepel daarvan en eten maar. Vervolgens zijn we sate saus gaan maken en kregen we ons bord leeg. Dik 2,5 uur aan tafel gezeten en die nacht in bed ging mijn maag alle kanten op
Wel tof om een keer te proberen, dit recept is ook erg erg lekker zolang die dingen er maar niet ingaan.
Gebruik bij die hete krengen trouwens altijd handschoentjes. Ik vergat dat een keer, ik had er sambal van gemaakt en dat ingevroren. Ik wilde er 1 blokje uithalen en dacht: dat doe ik wel zonder handschoenen, wat kan nu een beetje bevroren sambal op je vinger? Nou, op je vinger was er inderdaad niets aan de hand. En toen moest ik even later plassen.... ok, dat moet je ook maar een keer meemaken in je leven. Probeer maar een in brand staande leuter te blussen met melk, moet je zien hoe je partner zit toe te kijken als jij hem in een groot glas melk duwt
[
Voor 102% gewijzigd door
Verwijderd op 30-05-2017 22:46
]