Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Garyu schreef op zondag 9 april 2017 @ 18:52:
[...]
Gelei is vanwege de hoeveelheid vet die er in zit, heeft weinig met bacteriën etc te maken. Ik zou het ook wel aandurven hoor.
Er zit meestal weinig vet in een kippenbouillon, in mijn beleving komt de geleivorming dan ook meer voort uit de gelatine in de botten en het karkas. Wat weer zou betekenen dat het een behoorlijke reductie is aangezien gevogelte niet zoveel gelatine bevat vergeleken met bijvoorbeeld kalfsbotten.

Ik bedoelde dus te zeggen dat het langer op het vuur gestaan had dan ik dacht en er dus ook meer eventuele bacteriën gedood zijn vanwege het door en door koken.

Afijn, de Roti Kip was lekker en als ik morgen niets merk heb ik weer geleerd dat je een redelijk ingekookte bouillon prima een aantal (4) dagen kunt bewaren ;)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je ging het nu weer verhitten, dus eventuele bacteriën zijn nu weer gesneuveld. Je kunt dan alleen last krijgen van stoffen die de bacteriën hebben geproduceerd. Dat kan je meestal wel ruiken of zien.

Overigens is bouillon vaak nogal zout, dat is een conserveermiddel. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 09-04-2017 19:33 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:00:
[...]
En voor de kids maak ik spiezen met balletjes van de ikea.
Hoe oud zijn die kids :? Die van mij (2 en bijna 6) zouden zonder problemen mee eten met de volwassenen. En de oudste wil zijn biefstuk al net zo rood van binnen als zijn vader (maar krijgt dat nog niet, een klein stukje voor het lekker daargelaten).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Ik had een keer gelezen hier dat jullie oudere pannen schoonmaken, schuren en inbranden met olie. Ik heb namelijk nog een oude action wokpan staan en wil daar eens mee experimenteren. Is er ergens een leuke DIY handleiding of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freee!! schreef op zondag 9 april 2017 @ 19:41:
[...]

Hoe oud zijn die kids :? Die van mij (2 en bijna 6) zouden zonder problemen mee eten met de volwassenen. En de oudste wil zijn biefstuk al net zo rood van binnen als zijn vader (maar krijgt dat nog niet, een klein stukje voor het lekker daargelaten).
7 en 9. Ze leven op brood. Nu ook, gebakken aardappels met gemarineerde ossenhaas en een boerensalade. En de kids kiezen voor brood.

Had graag gewild dat het betere eters waren, maar ze mogen kiezen: mee eten of brood. De strijdbijl heb ik maar begraven, hielp niet. Ze gaan vast nog wel een keer veranderen. Of ze eten de rest van hun leven maar brood |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

En dat met zo'n hobby, ik leef met je mee.

Hier is het geen strijd, ze eten maar met de pot mee (of niet). Ze mogen altijd zonder eten naar bed en dat weten ze (en de oudste heeft het één keer gedaan terwijl hij niet ziek was, sindsdien genezen >:) ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die van mij gaan gerust een week zonder avondeten naar bed... dat schoot ook niet echt op :P
Maar aan de positieve kant: nu is er meer voor mij / ons :D

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:57

NoTimeRemains

I know

tsja je hoort t toch vaker dat kinderen "ineens" niet meer eten, hoort er volgens mij gewoon bij. Het zoontje van vrienden van me leeft op droge pasta (wel gekookt) met mayo, iets anders eet ie niet.
Die kleine van mij (9mnd) is dol op pastinaak en asperges! Heerlijk dat ze zo eet, maar ik hou m'n hart vast als t straks omslaat. Ik was vroeger ook een ontzettend lastige eter, maar ik hoop dat ze op dat gebied niets van mij heeft...

Ik ga me van de week aan Slow Cooked Beef Short Ribs van Gordon Ramsey (recept) wagen. Ziet er best wel lekker uit!

Ik haal best veel inspiratie van youtube, heeft iemand nog leuke kanalen?
- Gordon Ramsay
- Food Wishes
- Jamie Oliver's FoodTube
- Binging with Babish kookt gerechten uit films en series na, veel humor
- Donal Skehan
- Sorted Food

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 21:06

Garyu

WW

NoTimeRemains schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:15:
tsja je hoort t toch vaker dat kinderen "ineens" niet meer eten, hoort er volgens mij gewoon bij. Het zoontje van vrienden van me leeft op droge pasta (wel gekookt) met mayo, iets anders eet ie niet.
Die kleine van mij (9mnd) is dol op pastinaak en asperges! Heerlijk dat ze zo eet, maar ik hou m'n hart vast als t straks omslaat. Ik was vroeger ook een ontzettend lastige eter, maar ik hoop dat ze op dat gebied niets van mij heeft...
Mijn twee kinderen zijn wat dat betreft ook dag en nacht. De een eet alles wat gezond is, en lust geen chocolade en houdt ook niet van snoepen, terwijl de ander alleen verschil ziet tussen gezond eten en lekker eten. Waarbij dat tweede dus bestaat uit alles wat niet gezond is - chocolade, snoepjes, toetjes, taartjes, koekjes en ga zo maar door :). Zoals hier al vaker geschreven, gaan we dat een beetje te lijf met -elke dag- stevige groentesoep, want dat eet hij meestal wel. Veel groente, beetje water erbij, pureren. Kan je eindeloos variëren.
Ik ga me van de week aan Slow Cooked Beef Short Ribs van Gordon Ramsey (recept) wagen. Ziet er best wel lekker uit!

- Gordon Ramsay
- Food Wishes
- Donal Skehan
- Sorted Food
Ik hou helemaal niet van Youtube (kanalen) eigenlijk, dat duurt me te lang :). Liever wat recepten lezen, met wat foto's, is wat mij betreft vrijwel net zo goed. Als ik dan een bepaald recept tegenkom, dan kijk ik er nog wel eens een video bij, maar om nou gewoon zo de hele avond kookvideo's te gaan zitten kijken...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:45

Typhone

Who Dares Wins

- Gordon Ramsay
- Food Wishes
- Donal Skehan
- Sorted Food
Als BBQ fanaat kan ik je er twee meegeven:

BBQ Pit Boys
How to BBQ Right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Typhone schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:45:
[...]

Als BBQ fanaat kan ik je er twee meegeven:

BBQ Pit Boys
How to BBQ Right
BBQ Pit boys is wel grappig, maar is toch een beetje Epic Meal Time gehalte, veel bacon in en op belachelijke hoeveelheden vlees.

How to BBQ right ziet er leuk uit, thanks!

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 19:46

Lagune

Its time for warp

als je van curry houdt, harphal singh: YouTube: chefharpalsingh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 20:45

Typhone

Who Dares Wins

NoTimeRemains schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:53:
[...]

BBQ Pit boys is wel grappig, maar is toch een beetje Epic Meal Time gehalte, veel bacon in en op belachelijke hoeveelheden vlees.

How to BBQ right ziet er leuk uit, thanks!
Epic mealtime zit nog behoorlijk ver daarvandaan hoor ;). Ik moest in het begin ook even wennen aan de 'rauwe' filmpjes en de clowneske commentator maar er komen verrassend simpele en lekkere recepten voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

[..]

- Gordon Ramsay
- Food Wishes
- Donal Skehan
- Sorted Food
Die volg ik ook allenaam, daarnaast ook nog deze.

Alex French guy cooking
Almazan Kitchen
Brothers green eats soms wat minder, maar soms ook wel grappig
Get curried - Indian cuisine
Seriouseats van de website met zelfde naam

Dit zijn de kanalen waar echt op gekookt wordt met ook uitleg, verder volg ik ook gewoon travel/food kanalen, zoals van Mark Wiens en The Food Ranger.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken en Paul vind ik leuk (maar ik ben sowieso een fan van Ken en al zijn werk), de playlist van Ken en Paul is hier te vinden:

https://goo.gl/RnfcLy

Het fijnste vind ik dat ze niet met een ingredientenlijst werken, gewoon op het gevoel, zoals ik het liever heb dan een recept. Het zijn vooral feel good Amerikaanse recepten en meestal nemen ze er ook een bijzonder biertje bij (dat bier is alleen amper te vinden in Nederland, maar het Amerikaanse bier is toch niet echt mijn favoriet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Jeetje, zijn er de afgelopen week alleen maar diepvriesmaaltijden gegeten of zo? Stil hier.... ;)

Ik heb gisteren getracht Tom Ka Kai te maken aan de hand van dit recept:

http://www.smulweb.nl/rec...-tom-kha-gai-uit-thailand

Was lekker, maar toch lang nog niet zo zoals ik de soep meerdere keren in Thailand zelf gegeten heb. Beetje flauw, je mist toch de smaken uit je herinnering. Dat kan natuurlijk komen vanwege het nu ontbrekende vakantie gevoel of de toch nét niet ingrediënten (daar vers, hier toch gauw gedroogd of diepvries) die je hier kunt verkrijgen.

Maar waarschijnlijk meer omdat de gevonden recepten waarschijnlijk aan de Nederlandse smaak zijn aangepast, zoals bijvoorbeeld de gebruikte pepers en de hoeveelheid daarvan. Te weinig dus... :P Maar toch werd het na het toevoegen van een flinke lepel sambal nog steeds niet je van het.

Heeft er iemand misschien nog een echt goed recept in zijn/haar repertoire of nog wat tips?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

bvk schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:13:
Jeetje, zijn er de afgelopen week alleen maar diepvriesmaaltijden gegeten of zo? Stil hier.... ;)

Ik heb gisteren getracht Tom Ka Kai te maken aan de hand van dit recept:

http://www.smulweb.nl/rec...-tom-kha-gai-uit-thailand

Was lekker, maar toch lang nog niet zo zoals ik de soep meerdere keren in Thailand zelf gegeten heb. Beetje flauw, je mist toch de smaken uit je herinnering. Dat kan natuurlijk komen vanwege het nu ontbrekende vakantie gevoel of de toch nét niet ingrediënten (daar vers, hier toch gauw gedroogd of diepvries) die je hier kunt verkrijgen.

Maar waarschijnlijk meer omdat de gevonden recepten waarschijnlijk aan de Nederlandse smaak zijn aangepast, zoals bijvoorbeeld de gebruikte pepers en de hoeveelheid daarvan. Te weinig dus... :P Maar toch werd het na het toevoegen van een flinke lepel sambal nog steeds niet je van het.

Heeft er iemand misschien nog een echt goed recept in zijn/haar repertoire of nog wat tips?
Sambal is Indisch (en Surinaams), op een andere manier heet dan Thais eten.

Ik heb zaterdag lekker eenvoudig asperges op tafel gezet, dus daar valt weinig anders over te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Freee!! schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:37:
[...]

Sambal is Indisch (en Surinaams), op een andere manier heet dan Thais eten.
Ik denk ook dat daar onder andere het verschil in gezocht moet worden. In Thailand gebruiken ze "Nam Prik" oftewel "pittig water" als smaakmaker, vissaus met daarin verse pepers die lekker hebben staan intrekken.

Dus misschien moet ik dat ook maar eens maken, nu alleen nog even uitzoeken welke pepers (verse Rawits?) ik daarvoor nodig heb als die hier al verkrijgbaar zijn.

Met rode pepers van de Jumbo en een lepel Surinaamse sambal mis je in ieder geval die specifieke pepersmaak, afgezien van de rest van het recept.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Moet ook zeggen dat ik dat recept ook niet echt overtuigend vind. :P
Heb zelf ook eerder al gezocht naar een goed recept, maar op al die Hollandse websites valt het vies tegen. Zeker als je er een paar van die barbaren wat culinaire afsnijroutes ziet nemen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
bvk schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:13:
Sorry, ik had me moeten melden ;)

Salade met sous-vide gegaarde bavette afgelopen zaterdag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1SOasM44q97gj0Ip9HO6XvSa/thumb.jpg

Zo goed bevallen dat ik zodadelijk een net wat andere variant met longhaas ga maken.
  • Longhaas gemarineerd in sojasaus, honing, knoflook, sesamolie, peper en zout
  • Veldsla
  • Rucola
  • Mozzarella
  • Parmesan krullen
  • Rode ui
  • Pijnboompitten
  • Dressing vergelijkbaar met de marinade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

barrymossel schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:51:
[...]

Sorry, ik had me moeten melden ;)

Salade met sous-vide gegaarde bavette afgelopen zaterdag:

[afbeelding]

Zo goed bevallen dat ik zodadelijk een net wat andere variant met longhaas ga maken.
  • Longhaas gemarineerd in sojasaus, honing, knoflook, sesamolie, peper en zout
  • Veldsla
  • Rucola
  • Mozzarella
  • Parmesan krullen
  • Rode ui
  • Pijnboompitten
  • Dressing vergelijkbaar met de marinade
Het is je vergeven hoor, zeker na het posten van een mooie salade zoals nu :9

Aan dat sous-vide gebeuren moet ik ooit nog eens beginnen als ik alles zo lees, maar tot nu toe ben ik nog tevreden met de klassieke keukentechnieken.

Typisch gevalletje van "Wat de boer niet kent vreet die niet"... ;)
Gonadan schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:16:
Moet ook zeggen dat ik dat recept ook niet echt overtuigend vind. :P
Heb zelf ook eerder al gezocht naar een goed recept, maar op al die Hollandse websites valt het vies tegen. Zeker als je er een paar van die barbaren wat culinaire afsnijroutes ziet nemen.
Dan zitten we op de zelfde lijn, het zijn allemaal aangepaste slappe aftreksels. Bang voor de pepers plus het lastig kunnen vinden van de juiste ingrediënten denk ik.

Maar het geeft na de soep van gisteren wel voldoende info om te weten hoe ik het de volgende keer ga maken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

bvk schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:04:
[...]

Ik denk ook dat daar onder andere het verschil in gezocht moet worden. In Thailand gebruiken ze "Nam Prik" oftewel "pittig water" als smaakmaker, vissaus met daarin verse pepers die lekker hebben staan intrekken.

Dus misschien moet ik dat ook maar eens maken, nu alleen nog even uitzoeken welke pepers (verse Rawits?) ik daarvoor nodig heb als die hier al verkrijgbaar zijn.

Met rode pepers van de Jumbo en een lepel Surinaamse sambal mis je in ieder geval die specifieke pepersmaak, afgezien van de rest van het recept.
Amazing Oriental in Amsterdam en Almere hebben altijd rawits liggen.

Zelf niet veel bijzonders gemaakt, simpele Shepards pie en gisteren chickenwings masala uit de oven.
Helaas geen plaatjes geschoten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rawits zijn toch die dunnere rode pepertjes? Bij onze jumbo (Friesland) hebben ze sinds kort pas Jalapeno's (ben ik trouwens wel blij mee, heerlijk voor op de pizza of in een gerecht wat een beetje hitte nodig heeft en rauw smaken ze ook prima). Ik lees op wikipedia dat veel supermarkten ze hebben, maar hier in het noorden helaas weinig aanbod. De toko's hebben ze natuurlijk wel.

Ik heb verder ook niet veel bijzonders gemaakt, morgen een examen waar ik weken voor het moeten studeren, dus ik heb de afgelopen tijd de hele diepvries leeggegeten. Ook wel lekker, is er nu ruimte voor nieuw spul wat ik kan gaan maken.

Ik wil in iedergeval iets met boterkip gaan maken en ik ga met mijn Pakistaanse overbuurman de keuken in om hete kip e.d. te maken (hij is nu met pensioen, maar heeft naast zijn werk altijd een Indisch / Pakistaanse cateringsservice gehad). Ben benieuwd. Hij gaat ook vaak op reis en neemt dan allerlei kruiden mee die hij daar koopt (zoals nu een soort chili vlokken extra extra heet). Nam een mespuntje, damn...

Maarja, binnenkort dus, morgen eerst 6 uur lang een examen afleggen en dan aan het bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Wat ga je voor examen doen? Ik heb vandaag voor mijn verjaardag (alweer even geleden) een tweede microplane rasp gekregen. Nu de extra grof naast de extra fijn. Twijfel of ik nog een medium versie wil.
De extra grof gebruik ik voor boter, chocolade, kaas, dat soort spul. (denk ik, heb hem vandaag dus pas gehad)
Extra fijn: gember, knofook, sereh. Nootmuskaat kan er prima mee maar is denk ik op lange termijn funest.

Iemand suggesties?
Ik had deze week trouwens chocolademousse gemaakt, eiwit+suiker , eigeel + gesmolten chocolade , slagroom, en mengen maar... en ik bleef alsnog wat meer stukjes houden dan ik wilde. Wat bites in de mousse is wel lekker, maar hier waren het er teveel. Is dan mijn chocolade niet heet genoeg met het eigeel gemengd?
Of is het eigeel-choco-mengsel te ver afgekoeld toen ik het door de slagroom spatelde? Iemand? Gaat normaal altijd wel prima.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:17:
Rawits zijn toch die dunnere rode pepertjes? Bij onze jumbo (Friesland) hebben ze sinds kort pas Jalapeno's (ben ik trouwens wel blij mee, heerlijk voor op de pizza of in een gerecht wat een beetje hitte nodig heeft en rauw smaken ze ook prima). Ik lees op wikipedia dat veel supermarkten ze hebben, maar hier in het noorden helaas weinig aanbod. De toko's hebben ze natuurlijk wel.
Na wat zoeken ben ik er achter gekomen dat de Thai de "Bird's Eye" pepertjes gebruiken:

Wikipedia: Bird's eye chili

Wat blijkbaar inderdaad hetzelfde is als de Rawit's. Bij mijn Jumbo hebben ze al tijden de Jalapeno's naast de normale rode pepers, maar verder niets. Gelukkig zijn er hier echter toko's in overvloed en heb ik nu een zakje verse groene (en 1 rode...) Rawits in huis.

Rawit

Nou maar eens kijken of ik de Thaise smaak hiermee beter kan evenaren.
Maarja, binnenkort dus, morgen eerst 6 uur lang een examen afleggen en dan aan het bier.
Succes dan maar en Proost alvast :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe een master opleiding voor mijn werk en ben bezig met o.a. mijn pedagogisch getuigschrift te halen zodat ik bevoegd les geef ipv onbevoegd zoals nu.

Tentamen ging wel redelijk ok, heb wel een voldoende. Volgende tentamen is in november, nu weer tijd om te koken en wat meer te genieten van mijn vrije dagen. Hoppa, gewoon 2 weken verlof moeten opnemen omdat ik achterliep met de studie :X

Ik heb onlangs eindelijk mijn eigen versie van het groot indisch kookboek van vuyk gekocht 2e hands, daar ga ik dit weekeinde eens wat lekkers uitmaken om alles te vieren. Nu bijkomen, 6 uur tentamen achter elkaar gemaakt en ik moest ook tot 21:00 vervolgens nog werken :/

Binnenkort weer wat foto's van mijn kant, ik heb weken in de boeken gezeten en wil nu weer de kookhobby oppakken. Ohja, moet ook nog een bbq gaan metselen, er is witte rook en een groen licht van mijn vrouw gekomen _/-\o_ , eigenlijk wil ik het liefst een heel eigen buiten keuken (zag er laatst dus eentje bij bauhof naast de ikea in Groningen, zo'n Duitse megawinkel). Een Jamie Oliver met pizzabakplaat en je kon tegelijk ook 2 kippen op het spit roosteren en wat al niet meer. Was 999 euro, bijna gekocht, maar het pastte niet in de auto en we kwamen voor bloembakken. Maar de tuin is wat te klein voor zoiets, ik heb ook geen zin om de tuin te verbouwen, dus ik ga weer zelf wat maken. Toch leuker dan een kant en klare bbq vind ik persoonlijk. Van de week even schoonvader (oud bouwvakker) opzoeken, die gaat helpen met betongieten met een stuk bewapening erin. Dat moet je niet aan mij overlaten :+

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Boudewijn schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:37:
Of is het eigeel-choco-mengsel te ver afgekoeld toen ik het door de slagroom spatelde? Iemand? Gaat normaal altijd wel prima.
Ik zou juist de room beetje bij beetje door de (afgekoelde) chocolade spatelen. Als je chocolade door de room mengt, stolt het vrijwel direct en krijgt het niet de kans een emulsie te vormen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:40
Afgelopen osso buco met saffraan risotto gemaakt. Was erg lekker, heb de temperatuur van de oven wat lager gezet en zo'n 5 uur laten stoven.

Helaas geen eigen foto maar zag er wel zo uit ;)

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/farm9.staticflickr.com/8061/8238436508_c45c2a9b5c_z.jpg?resize=676%2C453&ssl=1

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat komt dat van een leuke blog, aanrader, gelijk in de bookmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:47
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XAq7ReN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lj8csA8.jpg

Sous vide spare ribs met Asien rub. 3 uur op 75graden en afgemaakt op de bbq...!

Recept: https://recipes.anovaculi...le-chinese-baby-back-ribs

[ Voor 20% gewijzigd door Tomino op 29-04-2017 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:51
Ben wel benieuwd naar de textuur van deze ribben.
Ik doe de ribben inderdaad 12 uur sous vide. En standaard bbq is 6 uur, dus vraag me af wat 4 uur doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

stomme vraag mss maar waar kan ik het zuiden van het land echt goed Japans eten. Mag sushi zijn maar in de gehele Japanse keuken is interesse. Ik zie veel al bulk sushi enz maar ik wil á la carte of tasting menu's. Hopelijk kunnen jullie me wat mooie tips geven.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

NoTimeRemains schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 15:46:
stomme vraag mss maar waar kan ik het zuiden van het land echt goed Japans eten. Mag sushi zijn maar in de gehele Japanse keuken is interesse. Ik zie veel al bulk sushi enz maar ik wil á la carte of tasting menu's. Hopelijk kunnen jullie me wat mooie tips geven.
Geen stomme vraag, maar meer het verkeerde topic. Hier maken we zélf Sushi of Japans eten, dus als je nou om een recept gevraagd had.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:37

g0tanks

Moderator CSA
Zie ook Sushi restaurants ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 22:36

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ottolenghi zit in New Orleans. Voor de verandering eens een gerecht mèt vlees dus het zal jullie bevallen. 'Chicken & prawn gumbo', ook met varkensvlees (hij noemt ook nog even een lokale gerookte worst die heel lekker klonk).

Onderaan de pagina nog meer linkjes naar z'n laatste gerechten voor de geïnteresseerden: het ziet er weer heerlijk uit allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/media/20ef0cb37a8125ca3efe53982d58fa2b2d40a2a8/0_684_3676_2206/master/3676.jpg?w=620&q=55&auto=format&usm=12&fit=max&s=c113a6ab0c79ff3c498fdb8c9e4258b9

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Tegenwoordig regelmatig aan het wokken. Gewoon simpel, snel, gezond en maar een pan nodig. Gewoon zonder rijst of noodles.

Ondertussen geleerd dat wokken vaan 'less is more' is, niet teveel tegelijk in in de wok en op zeer hoog vuur.

Reepjes Kipfilet of varkenshaas. Broccoli, reepjes paprika. Soms wat sugar snaps. Dat valt best af te wisselen.

Op het einde wat sambal, rood pepertje, lenteuitjes erbij. En flink wat fijngehakte verse gember en knoflook.
Dan blussen met wat sojasaus en/of Ketjap (meestal combinatie) en eventueel beetje sesamolie.

Soms wat verse kurkuma erdoor maar dat geeft enorm veel kleur af waardoor je snijplank en je handen verder geel zijn.

Smaakt prima, soms wat te pikant als er teveel sambal in zit of afhankelijk van de pittigheid van het Chili pepertje.

Bij de Makro verkopen ze overigens potjes van 500 Gram met fijngehakte gember / knoflook en rode pepers op neutrale olie. Heb er weer een paar gehaald want dat maakt het helemaal makkelijk voor doordeweeks.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-09 09:21
Kan dit aanraden,pas nog geweest.

www.pekingosaka.nl

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Kijk eens wat ik als cadeautje gekregen heb van mijn grote vriend @Lampuhkap :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lEhEqkIh.jpg

* bvk heeft voorlopig voldoende pepers in huis >:)

Carolina Reapers, Jalapenos, Habanero's, Madame Jeanette en een lekkere saus :)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjanvdheuvel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 21:37

gertjanvdheuvel

Magento 2 / WebOptimalisatie

+1 , ik heb hetzelfde pakketje mogen ontvangen :) Thanks Sir @Lampuhkap en enjoy @bvk

CBD olie , Gezonder Leven , Bumper Beschermer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 11:57
@gertjanvdheuvel en @bvk Groene Jalapeno's, rode en gele Habanero's in de krat. Verschillende Trinidad Scorpions in de assortibak en als ik me niet vergis zit er idd ook een Reaper tussen.

Ga je wel even mee vooruit kunnen :P Hou de brandblusser maar paraat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geeft westland peppers pakketjes weg aan tweakers? Ik heb niks mogen ontvangen. Wel een jaar terug een kilo naga jolokia en ander spul daar gekocht. Maar jullie hebben maar zo'n mini bakje met die hete joekels.

Ze hebben een heerlijk curry recept voor de naga jolokia pepers op de site staan trouwens. En een tip: een lepel pindakaas helpt verbluffend goed bij deze pepers, beter dan ijs of wat dan ook.

edit: ik zoek ff een foto van mijn krat op , misschien heb ik die nog :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2017 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampuhkap
Nee, ik geef mijn vrienden soms wel eens wat cadeau :P en in dit geval hadden zowel @gertjanvdheuvel als @bvk het dubbel en dwars verdiend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou die naga jolokia ook snel cadeau doen :P

Sambal ervan maken en dan mee naar het werk, je hebt altijd wel een collega die opschept dat hij tegen hete sambal kan. Ik had wat potjes sambal weggegeven, had een collega een maat met een grote mond, neemt die knuppel een volle eetlepel sambal (met minimaal 4 naga jolokia's erin). Die man dacht dat hij doodging en mijn collega ook :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Dat is toch gewoon goud :D. Ik doe dat graag met mijn mango-peper-chutney... of is het gewoon madamme jeanette sambal met een beetje mango? ;)

Altijd weer hilarisch, lekker zien hoe iemand echt helemaal affikt ...
Leuke move van die pepers, misschien moet ik binnenkort toch maar eens wat bestellen ergens.

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 30-05-2017 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Deze pepers zijn sowieso een "maatje te groot" voor de gemiddelde Nederlander, dat kan inderdaad leuke effecten opleveren ;)

Ik ben zelf wel het een en ander gewend maar ga ook rustig aan doen met het verwerken in gerechten, te beginnen met de Habaneros.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, foto's terugvinden lukt niet echt, ik had meen ik wel foto's gemaakt, ach jammer. Maar zo'n kilo van die hete dingen was wel indrukwekkend.

Ik kan heel wat hebben, mijn zwager ook. Dus wij ieder zo'n ding opeten. Nou, dat viel me verdorie niet mee (na een flinke hap had je ook wel genoeg, ik had niet het lef hem helemaal op te eten puur). Ik had dit recept gemaakt ermee vervolgens:
Ingrediënten voor 4 personen:
200 gram geklaarde boter (ghee)
800 gram kipfilet in blokjes
300 ml kippenbouillon
2 grote uien gesnipperd
stukje verse gember van 5 cm geschild en geraspt.
4 tenen knoflook uitgeperst
1 theelepel kurkuma
4 theelepels curry poeder
8 theelepels chili poeder
1 theelepel garam masala poeder
1 theelepel 5-kruiden poeder
4 verse Naga Jolokias fijngesneden
100 ml volle yoghurt
blik gepelde tomaten
2 eetlepels tomatenpuree
een extra Naga Jolokia in schijfjes om te garneren
1 volle eetlepel korianderblaadjes om te garneren

Bereiding:
Mix de bouillon met de gepelde tomaten, tomatenpuree, yoghurt, gember en knoflook. Hou dit warm zonder het te laten koken.Verhit de ghee in een wok of in een diepe koekenpan. Fruit de gesneden ui in de ghee totdat deze glazig is. Voeg hierna de kurkuma, curry poeder, chili poeder, garam masala poeder en het 5-kruidenpoeder toe en roer goed. Voeg de kip toe en bak deze rondom aan. Hoeft nog niet door en door gaar. Voeg nu de gesneden Naga Jolokias toe en schep goed door. Laat nog 1 minuut doorbakken.Voeg nu de bouillonmix toe en laat het gerecht 20 minuten op laag vuur garen. Af en toe doorroeren, garneer met de Naga Jolokia schijfjes en korianderblaadjes.Serveer met rijst.
Nu hadden mijn zwager en ik hier twee borden van gemaakt en dat gingen we eten. Ieder dus 2 verse jolokia krengen op het bord (haal het niet in je hoofd om er nog 1 te gebruiken om te garneren, dat stuk uit het recept zou ik echt, maar dan ook echt snel vergeten). Vol goede moed de eerste hap, na echt 60 minuten hadden we ongeveer de helft van ons bord leeg en zaten we zwijgend naar de rest te kijken :X

Totdat mijn zwager bedacht dat hij pindakaas had, neemt hij een dikke lepel daarvan en eten maar. Vervolgens zijn we sate saus gaan maken en kregen we ons bord leeg. Dik 2,5 uur aan tafel gezeten en die nacht in bed ging mijn maag alle kanten op :D

Wel tof om een keer te proberen, dit recept is ook erg erg lekker zolang die dingen er maar niet ingaan.

Gebruik bij die hete krengen trouwens altijd handschoentjes. Ik vergat dat een keer, ik had er sambal van gemaakt en dat ingevroren. Ik wilde er 1 blokje uithalen en dacht: dat doe ik wel zonder handschoenen, wat kan nu een beetje bevroren sambal op je vinger? Nou, op je vinger was er inderdaad niets aan de hand. En toen moest ik even later plassen.... ok, dat moet je ook maar een keer meemaken in je leven. Probeer maar een in brand staande leuter te blussen met melk, moet je zien hoe je partner zit toe te kijken als jij hem in een groot glas melk duwt :D

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2017 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Lenzen in en uitdoen is echt erger, je hebt serieus liever dat je dokus in de hens lijkt te staan ;).
Been there, done that, got the t-shirt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampuhkap
Ja, geniet ervan

Begin maar met je Chili Con Carne op te peppen mer 1 enkele rode Habanero
:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:36:
Nou, foto's terugvinden lukt niet echt, ik had meen ik wel foto's gemaakt, ach jammer. Maar zo'n kilo van die hete dingen was wel indrukwekkend.

Ik kan heel wat hebben, mijn zwager ook. Dus wij ieder zo'n ding opeten. Nou, dat viel me verdorie niet mee (na een flinke hap had je ook wel genoeg, ik had niet het lef hem helemaal op te eten puur). Ik had dit recept gemaakt ermee vervolgens:

[...]

Nu hadden mijn zwager en ik hier twee borden van gemaakt en dat gingen we eten. Ieder dus 2 verse jolokia krengen op het bord (haal het niet in je hoofd om er nog 1 te gebruiken om te garneren, dat stuk uit het recept zou ik echt, maar dan ook echt snel vergeten). Vol goede moed de eerste hap, na echt 60 minuten hadden we ongeveer de helft van ons bord leeg en zaten we zwijgend naar de rest te kijken :X

Totdat mijn zwager bedacht dat hij pindakaas had, neemt hij een dikke lepel daarvan en eten maar. Vervolgens zijn we sate saus gaan maken en kregen we ons bord leeg. Dik 2,5 uur aan tafel gezeten en die nacht in bed ging mijn maag alle kanten op :D

Wel tof om een keer te proberen, dit recept is ook erg erg lekker zolang die dingen er maar niet ingaan.

Gebruik bij die hete krengen trouwens altijd handschoentjes. Ik vergat dat een keer, ik had er sambal van gemaakt en dat ingevroren. Ik wilde er 1 blokje uithalen en dacht: dat doe ik wel zonder handschoenen, wat kan nu een beetje bevroren sambal op je vinger? Nou, op je vinger was er inderdaad niets aan de hand. En toen moest ik even later plassen.... ok, dat moet je ook maar een keer meemaken in je leven. Probeer maar een in brand staande leuter te blussen met melk, moet je zien hoe je partner zit toe te kijken als jij hem in een groot glas melk duwt :D
Klinkt wel lekker inderdaad, ik ga eens kijken of ik Ghee kan kopen bij de toko maar dat zal vast wel. En dan gewoon rustig opbouwen met de pepers. Maar wat bedoel je met die Jolokia's, zijn dat die Reapers of weer andere?
Boudewijn schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:57:
Lenzen in en uitdoen is echt erger, je hebt serieus liever dat je dokus in de hens lijkt te staan ;).
Been there, done that, got the t-shirt.
Ik heb ook lenzen en ooit dezelfde (noob) ervaring als jij gehad.... :P Weet iemand waar je die dunne handschoentjes kunt krijgen, want die gaan nu wel van pas komen denk ik.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:36:

[...]

Haha, zo herkenbaar. Precies hetzelfde gehad, maar dan met peperpoeder van reapers. Man, ik dacht dat ie eraf moest.

Zelf vind ik heet eten niet zo erg, maar "heet" is relatief. Mijn vrouw gaat al stuk bij één rode huis-tuin-keuken peper. Ik daarentegen heb sterk moeite met een paar kleine stapjes erboven. Ik denk ook niet dat ik vrolijk word van een Habanero.

Heb nu wel wat leuke pepers in de tuin staan waar ook enkele erg hete Chinense tussen staan, zoals de Cheiro Roxa. Ben heel benieuwd. Overigens als ik pepers over heb (die sowieso te heet zijn voor mij) zal ik het hier wel melden. Anders gooi ik ze toch wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Haal ik net alle boodschappen voor dat recept van Hobbykok vergeet ik alsnog bij de toko langs te lopen voor die Ghee... Dan maar eerst Rendang maken volgens dit recept waar ik ook alles voor in huis heb gehaald.

Handschoentjes liggen trouwens gewoon bij de Jumbo in het schap, nou alleen niet vergeten aan te trekken straks... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 20-09 21:39
bvk schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:35:
Haal ik net alle boodschappen voor dat recept van Hobbykok vergeet ik alsnog bij de toko langs te lopen voor die Ghee... Dan maar eerst Rendang maken volgens dit recept waar ik ook alles voor in huis heb gehaald.

Handschoentjes liggen trouwens gewoon bij de Jumbo in het schap, nou alleen niet vergeten aan te trekken straks... ;)
Boter klaren kan je ook makkelijk zelf doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Het is nog wel iets anders Wikipedia: Ghee maar voor de snel zit geklaarde boter inderdaad goed in de buurt. En vers is natuurlijk ook anders dan ghee uit een blik ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

franssie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:49:
Het is nog wel iets anders Wikipedia: Ghee maar voor de snel zit geklaarde boter inderdaad goed in de buurt. En vers is natuurlijk ook anders dan ghee uit een blik ;)
Ik klaar elke jaar wel een paar keer boter voor de asperges, maar het is inderdaad iets anders dan ghee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

franssie schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:49:
In Duitsland is geklaarde boter (ook wel: boterolie) gewoon in de supermarkt te koop onder de naam Butterschmalz. Ik heb het in NL echter nog nergens gezien? Alternatief kan je ook wel kokosolie/kokosvet gebruiken, heeft natuurlijk wel een iets andere smaak maar past bij veel gerechten en curry ook goed.

Plaatje erbij, bij de Aldi bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.discounter-archiv.de/media/produkte/2011-10/ALDI-Nord2011-10-10/804536b.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 31-05-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Ik heb helaas ook niet genoeg boter in huis om zelf Ghee te maken, dus dat komt nog wel. Net dus eerst maar even wat citroengras, limoenblad, galanga en 2 habanero's uit de vriezer gehaald om samen met de andere ingrediënten zo meteen de Rendang te maken.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:35:
Haal ik net alle boodschappen voor dat recept van Hobbykok vergeet ik alsnog bij de toko langs te lopen voor die Ghee...
Dat recept heb ik van westlandpeppers, kwam ik in 2013 tegen op een blog van ze. Omdat ik altijd graag over hete pepers lees (en vooral kijk op youtube ter vermaak) had ik hem bewaard.

Ik had trouwens zelf normale boter genomen, het komt ook niet zo nauw. Je proeft toch alleen maar die dodelijke peper hoor ;)
bvk schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:11:
Maar wat bedoel je met die Jolokia's, zijn dat die Reapers of weer andere?
Deze bedoelde ik: Wikipedia: Naga Jolokia

Die zitten volgens mij in dat kleine doosje op de foto, met volgens mij ook nog een nog hetere peper. Maar de naga jolokia is al amper te doen, denk dat het qua gevoel weinig uitmaakt of je nu een reaper neemt of een jolokia, het is beiden echt extreem afzien.

Een habanero is een snoepje vergeleken met deze gemene pepers. Ik kan zo een habanero of drie opeten zonder dat ik problemen krijg, maar die andere... daar moet ik me mentaal op voorbereiden.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:53:
[...]

Dat recept heb ik van westlandpeppers, kwam ik in 2013 tegen op een blog van ze. Omdat ik altijd graag over hete pepers lees (en vooral kijk op youtube ter vermaak) had ik hem bewaard.

Ik had trouwens zelf normale boter genomen, het komt ook niet zo nauw. Je proeft toch alleen maar die dodelijke peper hoor ;)

[...]

Deze bedoelde ik: Wikipedia: Naga Jolokia

Die zitten volgens mij in dat kleine doosje op de foto, met volgens mij ook nog een nog hetere peper. Maar de naga jolokia is al amper te doen, denk dat het qua gevoel weinig uitmaakt of je nu een reaper neemt of een jolokia, het is beiden echt extreem afzien.

Een habanero is een snoepje vergeleken met deze gemene pepers. Ik kan zo een habanero of drie opeten zonder dat ik problemen krijg, maar die andere... daar moet ik me mentaal op voorbereiden.
Volgens de schenker zitten er in dat kleine doosje Trinidad Scorpions en/of Carolina Reapers die volgens de Scoville schaal dus nog heter zijn. Liggen nu ook in de vriezer in een apart zakje zodat ik me niet kan vergissen....

De Rendang staat ondertussen lekker te sudderen en in de boemboe heb ik nu 2 Habaneros mee gevijzeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PKm2NfQh.jpg

Net even geproefd en die 2 Habanero's zijn vooralsnog wel voldoende... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03

DDX

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:53:
Maar de naga jolokia is al amper te doen, denk dat het qua gevoel weinig uitmaakt of je nu een reaper neemt of een jolokia, het is beiden echt extreem afzien.
Naga is kwa smaak lekkerder dan de reaper.
Reaper is vooral heet en iets minder smaak.

En ja ik proef dat nog gewoon :9

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De heetheid is denk ik wel vergelijkbaar? Of zit daar nog een groot verschil in? De naga jololika is ongeveer 1 miljoen Scovillewaarde en de reaper 1,5 miljoen. Ik vermoed dat het allebei zo heet is dat het gewoon allebei akelig heet is. Ik eet ze in iedergeval niet voor mijn plezier (afgezien van eens stoer proberen). In een gerecht is het niet zo ideaal omdat het eten nogal lastig is. Ik zit normaal namelijk niet meerder uren te doen over 1 bord eten.

Ik vond 1 keer eten wel meer dan prima eigenlijk, tot en met een madam jeanet vind ik het prima, daarboven is het meer om een keer te proberen. Al ben ik niet zo gek om dat concentraat te kopen wat ik weleens in youtube video's zie, 1 druppel daarvan...

Mijn overburen houden ook van heet eten, die gaan ook vaak naar Azie om nieuwe pepers en gemalen spul te halen (moet je niet als mij daarvan een dikke theelepel proeven voordat je naar het werk gaat, damn dat was heter dan ik dacht zo op de ochtend). Ze hadden laatst aan mensen daar gevraagd hoe ze het nu met kinderen en heet eten doen in die landen. Kinderen krijgen daar geen hete pepers, ze bouwen het heel langzaam op en deze hete kregen gaan ze pas vanaf hun 17e eten. Maar dan kunnen ze er wel een stuk beter tegen dan wij Hollanders. Ze noemde trouwens ook een berg gerechten op die ik niet kende en die heel pittig zijn, ze gingen binnenkort weer wat maken voor mij mij (ze hadden tot hun pensioen een catering in heet voedsel, dus ik ben wel blij met mijn overburen).

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Reaper is heter, maargoed je past de dosering aan.
Broodje pindakaas doe ik denk kwart theelepel op van de reaper sambal :9
Sambal die ik gemaakt heb is bijna op dus moet binnenkort denk maar weer eens nieuwe bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe maak je die sambal? Gewoon reapers malen (en wellicht wat andere ingredienten) en dan wat sambal oelek of iets dergelijks erbij voor de houdbaarheid en dan invriezen in blokjes en af en toe een blokje eruit om te eten?

Of heb je een andere methode voor de houdbaarheid? Ik krijg het persoonlijk niet echt goed voor elkaar om een redelijke pot sambal te maken die meerde maanden vers blijft in de koelkast, ik moet altijd kleine porties invriezen en ontdooien.

De pepers zijn erg goedkoop op westlandpeppers.com , koop je daar ook jouw pepers of heb je nog een ander adres gevonden? Ik zoek wel verse pepers en geen gedroogde.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

DDX schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:16:
Na lang wachten stond afgelopen week de Carolina Reaper op de site van westlandpeppers.com
Die wilden mijn colllega en ik wel proberen na de Naga Jolokia.

[afbeelding]

Vandaag sambal ervan gemaakt :

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Goed heet weer :o 8) :P
DDX schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 19:58:
Recept :

150 gram pepers
1 ui
3 teentjes knoflook
scheutje azijn
scheutje olie (olijf of zonnebloem)
scheutje citroensap
snufje zout

pepers/uit/knoflook in de keukenmachine/blender en daarna vloeistoffen toevoegen tot het juiste dikte heeft.
8)

koop ze via westlandpeppers.com en houdbaarheid zorgen dat potje (gebruik glazen groente van hak potjes) even schoonkoken in kokend water.
en dan prima jaar houdbaar in koelkast

[ Voor 25% gewijzigd door DDX op 31-05-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

De Rendang is weer lekker geworden, maar ook direct een stuk pittiger met de Habanero's in plaats van Rawits zoals ik eerder gebruikte.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TR6dlC9h.jpg

Ik vraag me ook af hoe je die allerheetste pepers nu in een gerecht kunt gebruiken zonder 112 te hoeven bellen en dat je sowieso nog iets proeft van het gerecht?

De koriander ligt er voor de sier op, daar proef je dus al niets van terug... :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 00:30:
De Rendang is weer lekker geworden, maar ook direct een stuk pittiger met de Habanero's in plaats van Rawits zoals ik eerder gebruikte.

[afbeelding]

Ik vraag me ook af hoe je die allerheetste pepers nu in een gerecht kunt gebruiken zonder 112 te hoeven bellen en dat je sowieso nog iets proeft van het gerecht?

De koriander ligt er voor de sier op, daar proef je dus al niets van terug... :P
Ziet er beter uit dan het waarschijnlijk voor mij smaakt. Ik kan eerlijk gezegd ook moeilijk geloven dat met die extreem hete pepers je gerecht "lekker" is. Bij mij overheerst de hitte met 2 rode huis-tuin-keuken pepers al bijna teveel om de rest fatsoenlijk te proeven. Boven de 10-20k Scoville denk ik dat ik niets meer proef, alleen hitte. Maar zou natuurlijk gewenning kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

barrymossel schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:36:
[...]

Ziet er beter uit dan het waarschijnlijk voor mij smaakt. Ik kan eerlijk gezegd ook moeilijk geloven dat met die extreem hete pepers je gerecht "lekker" is. Bij mij overheerst de hitte met 2 rode huis-tuin-keuken pepers al bijna teveel om de rest fatsoenlijk te proeven. Boven de 10-20k Scoville denk ik dat ik niets meer proef, alleen hitte. Maar zou natuurlijk gewenning kunnen zijn...
Het is inderdaad voor een groot deel gewenning. Als jij elke dag 1-2 zo'n rode pepers naar binnen werkt, dan stap je binnen twee weken over op 3-4 zulke rode pepers, en zo voorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Garyu schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:47:
[...]

Het is inderdaad voor een groot deel gewenning. Als jij elke dag 1-2 zo'n rode pepers naar binnen werkt, dan stap je binnen twee weken over op 3-4 zulke rode pepers, en zo voorts.
Maar overheerst die hitte dan ook minder? Dat je dus de rest ook beter proeft? Of is het meer dat je nog steeds alleen hitte proeft, maar deze beter kunt verdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43
Pff..ik zelf houd wel van wat pittiger eten, maar denk dat ik de genoemde pepers maar aan de profesionals over laat.. ;)

Gisteren heerlijk maaltje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j0YQX1El.jpg

Indonesiche caponata, kangkung (alleen met hollandse spinazie), babi ketjap en witte rijst. Man, wat was dat weer lekker. Met name de babi ketjap is top; van 's ochtends 8:30 tot 17:00 uur lekker laten sudderen..toch wel één van mijn favorieten! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Oeh, waterspinazie - is toch niet te vergelijken qua smaak met spinazie? Is een hele andere familie van planten die eigenlijk alleen (een deel van) de naam gemeenschappelijk hebben. Waterspinazie is meer vergelijkbaar met andijvie of zo.

Maar goed, ziet er verder erg lekker uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:37:
Hoe maak je die sambal? Gewoon reapers malen (en wellicht wat andere ingredienten) en dan wat sambal oelek of iets dergelijks erbij voor de houdbaarheid en dan invriezen in blokjes en af en toe een blokje eruit om te eten?

Of heb je een andere methode voor de houdbaarheid? Ik krijg het persoonlijk niet echt goed voor elkaar om een redelijke pot sambal te maken die meerde maanden vers blijft in de koelkast, ik moet altijd kleine porties invriezen en ontdooien.

De pepers zijn erg goedkoop op westlandpeppers.com , koop je daar ook jouw pepers of heb je nog een ander adres gevonden? Ik zoek wel verse pepers en geen gedroogde.
Behandelen als jam, (weckpot stijl) niet te grote potten gebruiken.
(Beter een dozijn kleinere potjes dan 3 grote) anders proberen met een laagje olie erop na het openen van een pot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Garyu schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:18:
Oeh, waterspinazie - is toch niet te vergelijken qua smaak met spinazie? Is een hele andere familie van planten die eigenlijk alleen (een deel van) de naam gemeenschappelijk hebben. Waterspinazie is meer vergelijkbaar met andijvie of zo.

Maar goed, ziet er verder erg lekker uit :).
Nee, dat snap ik. Maar ik wist even niet waar ik waterspinazie vandaan moest halen..vandaar het alternatief. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga met de sambal tips aan de slag, dank
barrymossel schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:59:
Maar overheerst die hitte dan ook minder? Dat je dus de rest ook beter proeft? Of is het meer dat je nog steeds alleen hitte proeft, maar deze beter kunt verdragen?
Dat recept dat ik gaf heeft veel smaak, dat proef je echt. Dat is ook vervelend, het gerecht is heerlijk, maar het is zo heet dat je niet dooreten, hoe graag je ook wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 20-09 21:39
Iemand nog een eenvoudig recept met langoustines? En ook enig idee hoeveel je per persoon nodig hebt in grammen :)

Zou ze nu gewoon even in een visbouillonnetje koken voor een paar minuutjes en serveren met wat frisse citroenmayonaise denk ik. Maar precieze hoeveelheden en kooktijden (2-3 minuten i guess?) heb ik geen idee van.

Daarna wellicht de resten nog voor een paar minuutjes terug in bouillon om er een soort van bisque van te maken.

[ Voor 59% gewijzigd door Malt007 op 01-06-2017 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Een van de voordelen van een multi culturele samenleving zoals in Amsterdam zuid-oost is de ruime aanwezigheid van toko's waar je praktisch bijna alles kunt krijgen.

"Heeft u ook Ghee?"

"Natuurlijk meneer, wilt u een groot of een klein blik?"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1N6nZ8th.jpg

:)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in friesland kan je dat gewoon bij de jumbo kopen :p

Maar ben wel benieuwd wat je ervan gaat vinden, ik ga hem dit weekeinde nog eens maken, maar dan met jalapenos of spaanse pepertjes. Of die gele als ik die kan vinden in de supermarkt, maar die zijn er vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik zou niet eens weten hoe het ik uit moet spreken. En ik vermoed zo dat ze in ZO het niet op prijs stellen als je om Gay vraagt. :+ Oh, dat is meer West... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:03:
Hier in friesland kan je dat gewoon bij de jumbo kopen :p

Maar ben wel benieuwd wat je ervan gaat vinden, ik ga hem dit weekeinde nog eens maken, maar dan met jalapenos of spaanse pepertjes. Of die gele als ik die kan vinden in de supermarkt, maar die zijn er vaak niet.
Bij "mijn" Jumbo dan weer niet, maar waarschijnlijk is dat juist omdat ze weten dat men daarvoor hier naar een toko gaat.

Ik ben ook heel benieuwd naar het recept en ik ga ook zeker even wat minder/andere pepers gebruiken dan de "Scoville toppers"
barrymossel schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:41:
[...]

Ik zou niet eens weten hoe het ik uit moet spreken. En ik vermoed zo dat ze in ZO het niet op prijs stellen als je om Gay vraagt. :+ Oh, dat is meer West... ;)
Fonetische uitspraak is altijd lastig wat dat betreft inderdaad, maar ik sprak het uit als "Kie" met een zachte K zeg maar. De Hindoestaanse/Indiase/Pakistaanse medewerker die me hielp begreep me echter direct ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 19:01:
Ik ben ook heel benieuwd naar het recept en ik ga ook zeker even wat minder/andere pepers gebruiken dan de "Scoville toppers"
Ik zou er gewoon 4 instoppen volgens het recept en het proberen, de rest invriezen voor als je nog meer mensen kent die het willen proberen.

Als je het niet doet heb je over 2 jaar nog steeds die dingen in de diepvries. Zorg wel voor wat satesaus erbij, dan is de heetheid redelijk snel uit je mond weg. En omdat je hem niet puur eet heb je niet zo'n last van een hete keel zoals je vaak in youtube filmpjes ziet.

Nog een mooie film ter voorbereiding:
YouTube: L.A. Beast bhut jolokia / ghost chili peppers challenge - Guinness W...

Meneer legt even mooi uit dat als je gaat kotsen je moet uitkijken dat als je dat in de toilet doet, het water niet op je hoofd moet terugspatten omdat dat erg veel pijn doet :o

Dat commentaar ook van hem na afloop: Thank you for the awesome time and opportunities to attempt some records the other day!! I apologize for potentially ruining the private bathroom at the headquarters after this one....

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 19:04:
[...]

Ik zou er gewoon 4 instoppen volgens het recept en het proberen, de rest invriezen voor als je nog meer mensen kent die het willen proberen.

Als je het niet doet heb je over 2 jaar nog steeds die dingen in de diepvries. Zorg wel voor wat satesaus erbij, dan is de heetheid redelijk snel uit je mond weg. En omdat je hem niet puur eet heb je niet zo'n last van een hete keel zoals je vaak in youtube filmpjes ziet.

Nog een mooie film ter voorbereiding:
YouTube: L.A. Beast bhut jolokia / ghost chili peppers challenge - Guinness W...

Meneer legt even mooi uit dat als je gaat kotsen je moet uitkijken dat als je dat in de toilet doet, het water niet op je hoofd moet terugspatten omdat dat erg veel pijn doet :o

Dat commentaar ook van hem na afloop: Thank you for the awesome time and opportunities to attempt some records the other day!! I apologize for potentially ruining the private bathroom at the headquarters after this one....
Jij bent uit op wat leedvermaak denk ik.... >:) Nee, ik ga zeker niet vier van die Scorpions/Reapers nu al gebruiken, eerst ff aan de Habanero's wennen.

Zeker na het kijken van de diverse YT filmpjes, deze is ook priceless:

Ik zoek eigenlijk meer een recept waar je de kip eerst in yoghurt en kruiden marineert, het recept wat ik ooit gezien heb kan ik helaas niet meer vinden... Weet iemand wat ik bedoel?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me een Indiaas gerecht?

Ik ben niet uit op leedvermaak, maar als je eem vrouw bent en je gaat in bikini een peper eten, dan zeg ik geen nee als je het gaat filmen.

Heb je al eens Indonesische duivelse kip gemaakt? Klasse heter dan de habanero, maar goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Indiaas inderdaad en ik ben er al achter, het is Tikka Masala wat ik zocht, zoiets:

https://www.jamiemagazine...chicken-tikka-masala.html

Uiteraard hou ik me aanbevolen voor andere versies voor dit recept ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

bvk schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:06:
[...]

Jij bent uit op wat leedvermaak denk ik.... >:) Nee, ik ga zeker niet vier van die Scorpions/Reapers nu al gebruiken, eerst ff aan de Habanero's wennen.

Zeker na het kijken van de diverse YT filmpjes, deze is ook priceless:

[video]

Ik zoek eigenlijk meer een recept waar je de kip eerst in yoghurt en kruiden marineert, het recept wat ik ooit gezien heb kan ik helaas niet meer vinden... Weet iemand wat ik bedoel?
WTF wat doen deze dames dan - gewoon een halve California Reaper in een keer in je mond (dame links voor de kijker), de dame rechts bijt een kleiner stukje af... echt 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:26:
WTF wat doen deze dames dan - gewoon een halve California Reaper in een keer in je mond (dame links voor de kijker), de dame rechts bijt een kleiner stukje af... echt 8)7 8)7
Je kan best een halve reaper eten hoor, maar het is inderdaad wat heet. Het is dan heel verstandig om water te gaan drinken, dan wordt het gevoel alleen maar erger. Brood eten heeft ook geen effect. Gewoon lepel pindakaas of wat melk / yoghurt / vanille ijs nemen, maar pindakaas vind ik altijd fijn werken (suiker kan je ook proberen, maar werkt bij mij niet zo goed).

Deze meid (die rechter) voert een toneelstukje op, laat haar vriendin een grote hap nemen en neemt zelf een mini hapje en strijkt zelf geld op met inmiddels 11 miljoen views. Lekkere vriendin is dat :D

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2017 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 19:29:
[...]

Je kan best een halve reaper eten hoor, maar het is inderdaad wat heet.
Understatement van het jaar :o
Het is dan heel verstandig om water te gaan drinken, dan wordt het gevoel alleen maar erger. Brood eten heeft ook geen effect. Gewoon lepel pindakaas of wat melk / yoghurt / vanille ijs nemen, maar pindakaas vind ik altijd fijn werken (suiker kan je ook proberen, maar werkt bij mij niet zo goed).

Deze meid (die rechter) voert een toneelstukje op, laat haar vriendin een grote hap nemen en neemt zelf een mini hapje en strijkt zelf geld op met inmiddels 11 miljoen views. Lekkere vriendin is dat :D
Jup inderdaad - water gaan drinken is inderdaad ook het geniaalste wat je kan doen O-). Ik geloof best dat ze het er ook serieus heet van kreeg hoor - zelfs zo'n klein stukje, zeker als je er flink op kauwt, kan best pijn doen. En wat er niet op de band staat - what goes in, must come out - dat zal ook nog wel afzien zijn geweest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Et voila, de Chicken Tikka Masala:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t6692XRh.jpg

Iets te veel zuren en wat te weinig kruiden gebruikt, er mocht nog wel wat zout overheen... Maar dat weten we dan voor een volgende keer :)

Dit recept dus: https://www.jamiemagazine...chicken-tikka-masala.html

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag op ons familieweekeinde bij een zadenkwekerij geweest in Luttelgeest. Buurman van mijn nicht, we mochten het hele bedrijf zien (normaal mag er niemand in omdat er geen kruisbestuivingen mogen plaatsvinden). Erg indrukwekkend om te zien hoe voor een groot deel van de wereld zaden worden gekweekt (de Welkoop verkoopt deze zaadjes onder andere). Uien, rode biet, prei, ging heel anders dan ik dacht. Vooral de miljoenen vliegen en de duizenden bijen die gebruikt worden voor de bestuivingen, ze kweken ook de vliegen zelf, ik wist niet eens dat vliegen gebruikt werden om zaden te produceren. En dat je bijen kan kopen in doosjes en na het bevruchten gaan de bijen een tijd in het bos wonen en komen dan weer terug.

En dan hoor je dat er wereldwijd allerlei kwekerijen zijn om zo de zaden voor iedereen goed te houden, in Nederland zijn er nu 3 plekken (en een 4e voor sla) waar ze de zaden kweken.

Erg leuk om zo eens naar de productie van voedsel te kijken, de worteltjes die jij kweekt in de tuin komen waarschijnlijk van de zaden van dit bedrijf. En van die dikke strontvliegen zorgen voor de bestuiving. Weer heel wat geleerd. En oh boy, wat stinkt rode biet , echt ongelofelijk.

De dag afgesloten met een meesterlijke bbq met o.a. zalm, buikvet, rib eye, fantastische hamburgers en kippen op een spit boven een open vuur. Heerlijk, wat een verschil met een bbq in mijn tuintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Ziet er goed uit, bvk! Ik heb laatst hetzelfde recept gemaakt, maar dan vegetarisch (Quorn). Was erg goed gelukt (vooral met verse koriander, mmm!). Ik ga binnenkort kijken of ik zelf een soortgelijke vleesvervanger kan maken. Ik maak ze liever zelf, aangezien de specifieke vega producten vaak erg bewerkt zijn.

Ik kook tegenwoordig heel veel vegetarisch, aangezien mijn vriendin vegetariër is. Maar verder vind ik vlees niet zo boeiend, dus ik mis er niet zoveel aan (met BBQ's overigens ook niet, er zijn genoeg lekkere vegetarische alternatieven). Vegetarische rookworsten snap ik dan weer niet. Goulash zou ik niet zo snel maken, want goulash zonder vlees vind ik gewoon raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die ghee (geklaarde boter) is heel makkelijk zelf te maken ,is veel lekkerder en goedkoper.
Is ideaal om te bakken omdat de elementen die snel aanbranden er uit zijn gehaald. Het is puur botervet.

Koop een paar pakjes goede ongezouten (gras) roomboter, laat die smelten in een pan op zacht vuur.
Na een tijdje gaat het wat borrelen en komt er een schuimlaagje op, op de bodem verzamelen de eiwitten en de lactose.Schep zo af en toe het schuim er af en laat het 40 min pruttelen.
Al het water is er nu ook uit, nu kan je het door een (koffie) filter of theedoek laten lopen en de ghee is klaar. Deze ghee ruikt wat citroenachtig.
En vriend van me laat de lactose wat bruin worden op wat hoger vuur, dan krijgt de ghee meer een karamel geur en smaak.
Ik ga binnenkort kijken of ik zelf een soortgelijke vleesvervanger kan maken. Ik maak ze liever zelf, aangezien de specifieke vega producten vaak erg bewerkt zijn.
Voor indiase gerechten maak ik wel eens paneer, een hele verse vaste kaas,vrij neutraal van smaak, die je ook kan bakken.
Ff volle melk aan de kook brengen, paar eetlepels citroensap er door , even laten st9aan, door een kaasdoek/afwasdoek gieten, uitknijpen en er iets zwaars op en je hebt een blokje paneer. Kan ook met geitenmelk maar die is wat zachter van struktuur.
Dit is niet een bewaar kaas (daar is stremsel voor nodig, dat bevat enzymen en bacterien die de kaas helpen bewaren )maar in een zoutoplossing kan je het ongeveer twee weken bewaren in de koelkast.

www.vegrecipesofindia.com/recipes-index heeft lekkere recepten voor paneer :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2017 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 13:02:
Die ghee (geklaarde boter) is heel makkelijk zelf te maken ,is veel lekkerder en goedkoper.
Is ideaal om te bakken omdat de elementen die aanbranden er uit zijn gehaald. Het is puur botervet.

Koop een paar pakjes goede ongezouten (gras) roomboter, laat die smelten in een pan.
Na een tijdje gaat het wat borrelen en komt er een schuimlaagje op, op de bodem verzamelen de eiwitten en de lactose.Schep zo af en toe het schuim er af en laat het 40 min pruttelen.
Al het water is er nu ook uit, nu kan je het door een (koffie) filter lopen en de ghee is klaar.
En vriend van me laat de lactose wat bruin worden, dan krijgt de ghee meer een karamel geur en smaak.
Dank voor de uitleg hoe het zelf te maken, die knoop ik even in het achterhoofd :)

Maar of zelf maken goedkoper is weet ik niet hoor. Dit blik was geloof ik maar € 2,50 en je hebt voor 500 gram toch aardig wat boter nodig lijkt me?

Maar ik zal over drie maanden (of eerder) als het blik op is eens kijken of ik het zelf ga maken. Afhankelijk hoe vaak ik het ga gebruiken, want anders is voor "weer eens een keertje" even langs de toko lopen natuurlijk een stuk eenvoudiger.... ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:54:
[...]

Dank voor de uitleg hoe het zelf te maken, die knoop ik even in het achterhoofd :)

Maar of zelf maken goedkoper is weet ik niet hoor. Dit blik was geloof ik maar € 2,50 en je hebt voor 500 gram toch aardig wat boter nodig lijkt me?

Maar ik zal over drie maanden (of eerder) als het blik op is eens kijken of ik het zelf ga maken. Afhankelijk hoe vaak ik het ga gebruiken, want anders is voor "weer eens een keertje" even langs de toko lopen natuurlijk een stuk eenvoudiger.... ;)
Ik haal uit 4 pakjes net geen liter ghee, er gaat niet veel verloren. En als je verse ghee ruikt snap je meteen het verschil. :Y
Om vlees te bakken is het ook ideaal. Je kan het lekker heet maken en je hebt toch een botersmaak.
2,50 is niet te veel betaald overigens :)

Ik heb hier twee toko's ter beschikking, een een heel klein winkeltje dat tot de nok toe gevuld is en een budget chinees , waar de waren op stenen blokken met planken getoond worden :D

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Pfff, gisteren (o.a.) een gegrilde paprika roomsaus gemaakt voor over een stukje ossenhaas. Mocht nog wat meer op smaak gebracht worden met wat zout. Maar we hadden dus alleen nog grof zeezout. Weet nu voor de volgende keer dat je daar echt mee op moet passen; ik had er dus veel te veel in gedaan. Kon terug naar de winkel voor de ingrediënten én zout. Was wel een prima saus, al vond mijn vrouw de honing-tijmsaus over de lamskoteletten een stuk lekkerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Zo te lezen heeft je vrouw een prima smaak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Naast de gerechten van Jamie Oliver vind ik de recepten van Donal Skehan ook altijd een aanrader! Dit gerecht viel dan ook zeer goed in de smaak:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DHnWshHl.jpg

Gekruide kippendij, semi zongedroogde tomaatjes met romige mais en rucola. Simpel, maar zeer smaakvol!
:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Ja Donal heeft leuke recepten. Zijn Butter chicken is hier een favouriet: http://www.donalskehan.com/recipes/butter-chicken/

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
NoTimeRemains schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:47:
Ja Donal heeft leuke recepten. Zijn Butter chicken is hier een favouriet: http://www.donalskehan.com/recipes/butter-chicken/
Klopt, die heb ik laatst ook gemaakt! Is idd erg lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb me toch een partij zin in morgen!

Stukje vlees besteld.

Tomahawk Steak van 1,5 kilo (incl. bot)
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hWAyf5/20170615_164256.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hpVyf5/20170615_164302.jpg

Met rozemarijn en tijm, nu gevacumeerd om morgen eerst sous-vide te worden gegaard (54 graden, 6 uurtjes).
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/do4r05/20170615_165018.jpg

Banana for size!
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mSayf5/IMG_20170615_165813_279.jpg

Direct een (basis) Weber aangeschaft om hem morgen na het waterbadje af te grillen :)

Daarbij een gemixt grove aardappel "puree" van zoete en gewone aardappel, met een pepertje, wat olie, rucoal en feta.

Oeeeeh zoveel zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon vanavond grillen, het is nu ook lekker grillweer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verleidelijk. Ben nu alleen thuis...

Helaas komt de BBQ pas morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:35:
Verleidelijk. Ben nu alleen thuis...
Je hebt ook maar 1 steak :+

Wij hadden afgelopen weekeinde een tomahawk, prima prima te doen. Was een erg uitgebreide bbq met pitmasters die voor ons (familiedag) kookten, de hele zalmen die ze rookten in een rookoven waren nog meer een hit bij mij. Maar ik heb helaas niet een rookoven, laat staan eentje waar een hele zalm in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:58:
[...]

Je hebt ook maar 1 steak :+

Wij hadden afgelopen weekeinde een tomahawk, prima prima te doen. Was een erg uitgebreide bbq met pitmasters die voor ons (familiedag) kookten, de hele zalmen die ze rookten in een rookoven waren nog meer een hit bij mij. Maar ik heb helaas niet een rookoven, laat staan eentje waar een hele zalm in kan.
Daar heb ik het dan weer getroffen: mijn zwager heeft twee grote rookovens. Helaas geeft hij de voorkeur aan paling en ben ik meer fan van idd zalm.

Enige nadeel van de Tomahawk trouwens is dat ik geen pan heb die groot genoeg is voor de sous-vide bereiding. Dan maar stukje bot er niet in!
Pagina: 1 ... 19 ... 113 Laatste