Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
Een klein maandje geleden heb ik van mijn vriendin o.a. een burger press voor mijn verjaardag gekregen. Vanavond hebben we'm voor het eerst uitgeprobeerd.
Eerste conclusie: net iets minder handig dan verwacht :+ Er bleven telkens wat stukken vlees in de pers plakken. Zou het voldoende helpen om'm de volgende keer even in te smeren met een beetje olie, of kan ik beter wat bakpapier tussen de pers en het vlees doen?

De burgers waren verder gelukkig wel lekker. Half-om-half gehakt (of runder, wat je leuk vindt :P), fijngesneden uitjes, Worcestersaus, beetje tabasco, peper en zout. Niets superbijzonders, maar op een vers-afgebakken kaiserbroodje met wat sla, kaas, mayo en ketchup toch wel een stuk beter dan McD :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:40
Wormaap schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:50:

Eerste conclusie: net iets minder handig dan verwacht :+ Er bleven telkens wat stukken vlees in de pers plakken. Zou het voldoende helpen om'm de volgende keer even in te smeren met een beetje olie, of kan ik beter wat bakpapier tussen de pers en het vlees doen?
Ik altijd twee stukjes vershoudfolie tussen het gehakt en de perst. Werkt prima en hoef de pers ook nooit meer schoon te maken. :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GermanPivo schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:13:
[...]

Ik altijd twee stukjes vershoudfolie tussen het gehakt en de perst. Werkt prima en hoef de pers ook nooit meer schoon te maken. :+
Ik doe het ook met vershoudfolie.

Nog een tip: leg het daarna in de koelkast voor een uur voordat je gaat bakken, dan zit het nog wat beter in elkaar allemaal. Idem voor gehaktballen, die draai ik en dan een uur in de koelkast onder wat folie, blijven de ballen mooi heel.

Ik doe al mijn hamburgers trouwens op een grillplaat (zo'n elektrisch ding van tefal met een boven en onder grill, ook ideaal voor tosti's. Ik rooster daar ook de broodjes op en uienringen, er gaat bij mij namelijk weinig boven een versgemaakte hamburger met uienringen van de grill. Ik maak meestal geen hamburgers op de bbq omdat ik dat veel lastiger te controleren vind.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
Goede tips, thanks :) Volgende keer dan inderdaad maar met vershoudfolie. Even in de koelkast klinkt ook als een prima plan, al weet ik niet of ik daar het geduld voor heb :+ Ik vind het best ontspannend om een béétje leuk te koken, maar doorgaans begin ik niet ruim van tevoren.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu we het toch over hamburgers hebben, er is een erg goed hamburger kookboek uitgekomen en ook leuke bbq boeken. Kost geld, helaas... *knip* illegaal is illegaal is niet gewenst. Laat dat dus.

Je kan natuurlijk ook net als ik gewoon kobo plus houden omdat je ook weleens een boek leest, leuke dienst, soort spotify maar dan voor boeken en een heel rijke kookboekensectie, ook in het nederlands!
Wormaap schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:58:
Goede tips, thanks :) Volgende keer dan inderdaad maar met vershoudfolie. Even in de koelkast klinkt ook als een prima plan, al weet ik niet of ik daar het geduld voor heb :+ Ik vind het best ontspannend om een béétje leuk te koken, maar doorgaans begin ik niet ruim van tevoren.
Gelijk erop kan ook, maar je moet toch wat andere ingredienten snijden etc. , een kwartier in de koelkast helpt ook al een stuk. Maar een uur blijkt bij mij ideaal. Veel langer niet, dan wordt het weer wat droger.

[ Voor 49% gewijzigd door naitsoezn op 17-06-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 00:30

Aight!

'A toy robot...'

GermanPivo schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:13:
[...]

Ik heb altijd een rol slagers folie (gewenning van in de keuken werken) dat is heerlijk als je zoiets hebt of even snel iets moet afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aight! schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:51:
[...]

Ik heb altijd een rol slagers folie (gewenning van in de keuken werken) dat is heerlijk als je zoiets hebt of even snel iets moet afdekken.
Ach ja, met zo'n mooi ophangsysteem, zou dat ook wel willen. Helaas geen plek voor. Laatst nog naar gekeken in onze bedrijfskantine. Werkt wel heel ideaal.

Misschien moet ik eens die voorgescheurde rollen proberen, maar ik heb liever een rol waar ik zelf kan snijden omdat dat veel flexibeler is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 00:30

Aight!

'A toy robot...'

Haal meestal van die handige dingen om te hebben bij de groothandel:

Kilo bakjes, slagers folie, fatsoenlijke afdek folie (die huishoudrollen zijn verschrikkelijk), handschoenen, spuitzakken, spuitflessen, etc. Altijd fijn om te hebben als oud kok zijnde.

Alleen neem ik dan ook weer veel andere dingen mee wat een hoop geld kost, maar ach soms mag je wel eens jezelf en innerlijke mens verwennen :P.

I love the Hanos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hehe same here. Ik was er laatst ook voor wat kleine inkopen.
De inkopen gingen mee, 250 euros beven achter :X.

Prachtig toch, een gastronormbak voor sous-vide is gewoon handig, een messenetui ook.... en ja dan loopt het na een tijdje op.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
De tomahawk steak met mixed potato mash, feta en rucola. Smaakte heul perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GJjYiSfomsDpBWhWRblWDDUO/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel is de tomahawk kleiner geworden? 25% ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:17
Of is de plank zo veel groter en de salade grof gesneden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 09:38
Aan de vork en telefoon te zien is die toch echt nog formaatje joekel :) .

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Niks gekrompen hoor, maar inderdaad een grotere plank. En de rucola is grof gesneden. Was zeker een aanraden om een keer te doen, was echt lekker. Maar of het de prijs van zo'n Tomahawk steak (€37,45) waard is valt te betwisten. In principe is het gewoon een dikke rib-eye met bot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:40
Gisteren ossenhaas 2 uur op 56 graden in de sous vide gedaan.
Ruim vantevoren vacuum getrokken met zout, peper, plakje ui, takje tijm en teentje knoflook.
Na het badje geseared met de onkruidbrander van 9 euri van de Action :+
Ging prima. Deze werkwijze houd ik er zeker in, al zal een propaan brander wat beter werken aangezien deze heter wordt dan butaan.

Wat zijn de meningen hier over wanneer peper en zout toevoegen?
Voor de sous vide, na de sous vide of pas na het searen?

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Peper zou vroeg mogelijk, zout over het algemeen zo laat mogelijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Freee!! schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:51:
Peper zou vroeg mogelijk, zout over het algemeen zo laat mogelijk.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Lees vaak genoeg dat zout juist zo vroeg mogelijk moet en peper beter achteraf (dus bij het afgrillen) omdat die er met het vocht dat vrijkomt af spoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

barrymossel schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:50:
[...]
Daar zijn de meningen over verdeeld. Lees vaak genoeg dat zout juist zo vroeg mogelijk moet en peper beter achteraf (dus bij het afgrillen) omdat die er met het vocht dat vrijkomt af spoelt.
Maar het zout trekt het vocht eruit waardoor het vlees (te) droog wordt. De smaak van de peper moet erin trekken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:28

Wok

Dakloos...

't Hangt wat mij betreft af van de bereidingswijze. Bij sous vide garen in een vacuumzak, gaat de peper er direct bij, anders pas op het laatste moment. Zout gebruik ik nagenoeg niet meer; daarvoor gebruik ik alternatieve producten in mijn gerechten (bijvoorbeeld bacon).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Als je zout kort van tevoren toevoegt krijg je het effect dat het water aantrekt door osmose. Je loopt dan de kans dat je als je het vlees bakt geen mooie Maillard reactie krijgt maar een gekookt laagje. Als je het zout lang vantevoren (Ik meen minimaal een uur, maar mooier is 12-24 uur) toevoegt krijg je door diffusie een ander effect: Het zout trekt in het vlees zodat je een soort pekeleffect krijgt: er ontstaat meer ruimte tussen de eiwitten om vocht vast te houden en het zout houdt het vocht ook echt vast in het vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 21:06

Garyu

WW

Freee!! schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:19:
[...]

Maar het zout trekt het vocht eruit waardoor het vlees (te) droog wordt. De smaak van de peper moet erin trekken.
Niks boven verse peper pas als de boel al op het bord ligt. Half-verkoolde peper proef je nauwelijks meer, dan kan je het net zo goed weglaten.

Dus inderdaad zoals hierboven ergens al gezegd, de meningen erover zijn verdeeld ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik kocht mijn saffraan altijd bij saffraan.nl; die rook goed en als je de safraan in wat water deed kwam niet meteen alle kleur eraf.
Deze leveren kennelijk niet meer, heeft iemand positieve ervaringen met een andere leverancier? Ik zie er genoeg maar weet niet welke ik kan vertrouwen om meteen 3-4 gram te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:12:
Ik kocht mijn saffraan altijd bij saffraan.nl; die rook goed en als je de safraan in wat water deed kwam niet meteen alle kleur eraf.
Deze leveren kennelijk niet meer, heeft iemand positieve ervaringen met een andere leverancier? Ik zie er genoeg maar weet niet welke ik kan vertrouwen om meteen 3-4 gram te scoren.
Een interessante vraag. Ik begrijp uit jouw bericht dat je nog geen contact met de webwinkel hebt gehad. Ik kende hem niet, maar ik zou graag wat saffraan kopen. Ik heb de webwinkel net gemaild met de vraag of er nog nieuwe saffraan komt binnenkort.

Ik zal het hier melden als ik een reactie ontvang.
barrymossel schreef op zondag 18 juni 2017 @ 08:35:
Niks gekrompen hoor, maar inderdaad een grotere plank.
Ah, hij leek kleiner zo op het oog, het is inderdaad wat prijzig, maar je voelt je wel een oerman als je zo'n stuk vlees op de bbq hebt liggen, alleen daarom al wil ik hem dit jaar op de mannenavond hebben :D
Ik kan helaas niet zo 123 terugvinden met de search waar je dit mooie stuk vlees met bot gekocht hebt. Was dat bij een Hanos / Macro of een webwinkel? Ik heb van al die groothandels nu pasjes (nouja, mijn overbuurman eigenlijk, maar die gaat graag met mij mee), dus dat is het probleem niet. Zou je mij kunnen zeggen waar je hem gekocht hebt?

edit: ik zie nu dat je op die foto kan klikken, dat moet je niet doen als je net als ik een paar kilo aan het afvallen bent, oh boy oh boy.... dat ziet er sappig uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:50:
[...]

Een interessante vraag. Ik begrijp uit jouw bericht dat je nog geen contact met de webwinkel hebt gehad. Ik kende hem niet, maar ik zou graag wat saffraan kopen. Ik heb de webwinkel net gemaild met de vraag of er nog nieuwe saffraan komt binnenkort.

[...]

Ah, hij leek kleiner zo op het oog, het is inderdaad wat prijzig, maar je voelt je wel een oerman als je zo'n stuk vlees op de bbq hebt liggen, alleen daarom al wil ik hem dit jaar op de mannenavond hebben :D
Ik kan helaas niet zo 123 terugvinden met de search waar je dit mooie stuk vlees met bot gekocht hebt. Was dat bij een Hanos / Macro of een webwinkel? Ik heb van al die groothandels nu pasjes (nouja, mijn overbuurman eigenlijk, maar die gaat graag met mij mee), dus dat is het probleem niet. Zou je mij kunnen zeggen waar je hem gekocht hebt?

edit: ik zie nu dat je op die foto kan klikken, dat moet je niet doen als je net als ik een paar kilo aan het afvallen bent, oh boy oh boy.... dat ziet er sappig uit.
Haha, hij was ook heerlijk! Vorig jaar 15 kilo afgevallen, afgelopen jaar er weer 10 kilo bij. En met dit soort eten gaat er ook niks meer af :-(

Ik heb de Tomahawk steak besteld bij Meatfish.nl. Daar is het vlees meestal niet diepgevroren (en voor mijn gevoel is dat toch altijd beter haha) en omdat ze in Spakenburg zitten, bezorgen ze bij mij gratis. Maar ik bestel net zo lief bij bijvoorbeeld Beefensteak.nl. De reden dat ik doorgaans niet bij de slager in het dorp koop is dat ze een niet heel ruim assortiment hebben (dus moet je vooraf bestellen) en ik dit soort maaltjes meestal achter de laptop bedenk (en dan direct wil bestellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:57

NoTimeRemains

I know

voor de mensen in het grensgebied: ik zou toch eens naar België kijken voor luxe soorten vlees, laatst 1600 gr Cote d'Oss voor nog geen €24 gehaald. Wel niet dryaged ofzo. maar dan koop je gewoon 2kg en dan doe je t zelf.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
NoTimeRemains schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:42:
voor de mensen in het grensgebied: ik zou toch eens naar België kijken voor luxe soorten vlees, laatst 1600 gr Cote d'Oss voor nog geen €24 gehaald. Wel niet dryaged ofzo. maar dan koop je gewoon 2kg en dan doe je t zelf.
Ik heb laatst een dry-aged entrecote op en was er niet echt van onder de indruk. Jij wel? Heb ik misschien gewoon pech gehad (of was mijn bereiding weer eens bagger ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoTimeRemains schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:42:
Wel niet dryaged ofzo. maar dan koop je gewoon 2kg en dan doe je t zelf.
Dit proces is vrijwel onmogelijk thuis uit te voeren, je hebt hier speciale kasten met temperatuurcontrole, klimaat en luchtdoorvoer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:14:
[...]

Dit proces is vrijwel onmogelijk thuis uit te voeren, je hebt hier speciale kasten met temperatuurcontrole, klimaat en luchtdoorvoer voor nodig.
Er zijn ook dry-age vacuumzakken. Schijnt te werken maar wel aardige kans op mislukking, volgens mij loopt er een topic op bbqgenootschap.nl

Een dry-age kast is ook niet heel moeilijk te maken volgens mij, op basis van een oude koelkast, een paar sensoren, een ventilatotertje en een luchtontvochtiger ofzo. Het is wel tweakers hier he :)

Wat het zouten van vlees betreft, daar zijn de meningen zeer over verdeeld. Ik doe het zelf altijd achteraf omdat ik altijd een dik stuk vlees bestel en die vervolgens in plakjes verdeel ipv iedereen een dun lapje. De temperatuur waarop ik grill is ook niet echt bevorderlijk voor peper dus ook dat achteraf. Het ontrekken van vocht geloof ik niet zo in, bij dry-aging verliest het vlees >30% aan vocht nota bene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:50:
[...]

Oh nice, ik dacht gewoon dat die winkel stuk is gegaan, maar dat is wel goeie optie. Altijd met plezier besteld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Malt007 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:30:
[...]

[...]
. Het ontrekken van vocht geloof ik niet zo in, bij dry-aging verliest het vlees >30% aan vocht nota bene.
Het vochtverlies bij dry-ageing bedraagt is volgens mij max 30%, mar het belangrijkste is dat dit vooral uit de buitenste laag is. Deze laag is wel degelijk droog en niet lekker door vochtverlies maar wordt na het rijpen weggesneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

barrymossel schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:51:
[...]

Ik heb laatst een dry-aged entrecote op en was er niet echt van onder de indruk. Jij wel? Heb ik misschien gewoon pech gehad (of was mijn bereiding weer eens bagger ;)).
ik vind t tot nu toe ook niet heel veel toevoegen maar de vleesch.nl sites maken er nogal een dingetje van en de prijs gaat nogal omhoog.
Malt007 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:30:
[...]

Er zijn ook dry-age vacuumzakken. Schijnt te werken maar wel aardige kans op mislukking, volgens mij loopt er een topic op bbqgenootschap.nl

Een dry-age kast is ook niet heel moeilijk te maken volgens mij, op basis van een oude koelkast, een paar sensoren, een ventilatotertje en een luchtontvochtiger ofzo. Het is wel tweakers hier he :)

Wat het zouten van vlees betreft, daar zijn de meningen zeer over verdeeld. Ik doe het zelf altijd achteraf omdat ik altijd een dik stuk vlees bestel en die vervolgens in plakjes verdeel ipv iedereen een dun lapje. De temperatuur waarop ik grill is ook niet echt bevorderlijk voor peper dus ook dat achteraf. Het ontrekken van vocht geloof ik niet zo in, bij dry-aging verliest het vlees >30% aan vocht nota bene.
Dit soort grote stukken vlees doe ik met een reverse sear, aangezien ik (nog (steeds)) geen sous vide heb. Ik zout vrij agressief net voordat ie de oven ingaat. Daarna hard searen op de grill, plancha, BBQ of in 't gietijzer. Daarna rusten met wat boter, kruiden en peper. Meestal is dat voldoende kwa smaak.

[ Voor 58% gewijzigd door NoTimeRemains op 20-06-2017 10:13 ]

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Nog dank voor de feedback op mijn vraag over wanneer zout en peper toevoegen :)
Volgende keer ga ik zout eens +- 10 uren vantevoren toevoegen, en peper pas na het searen. Het blijft waarschijnlijk een matter of taste, maar dit lijkt me een goede methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:14:
Ofwel een klimaatkast, die kan je gewoon van marktplaats halen hoor. Prima thuis te doen als je er wat voor over hebt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:33:
[...]

Oh nice, ik dacht gewoon dat die winkel stuk is gegaan, maar dat is wel goeie optie. Altijd met plezier besteld :).
Reactie terug:
Geachte heer,

Dank voor uw email. Onze nieuwe verpakkingen staan helaas vast bij de douane.
Wij gaan ervan uit dat dit binnen een paar dagen vrij vrijgegeven wordt.
Excuses voor het ongemak!

Mvg,
Babaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Okay top, dan ga ik daar binnenkort weer eens bestellen.
Ik ga weer tonic maken, mijn huidige setje smaken:

Szichuan peper (lastig doseren)
Rode peper (+1)
Rozemarijn (+2)
Pekelcitroen (+2)
Munt (+0)

De getallen zijn de score qua smaak. Iemand nog leuke ideeen? Het is siroop die ik aanleng met spa, en daarna eventueel meng met gin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand tips voor recepten voor sambal (brandal) en/of een hete saus? Dit jaar weer pepers gezaaid en nu de eerste pepers zich aandienen begint het wel te kriebelen. Mijn vrouw en dochter willen geen (niet teveel) pepers in het eten, dus dan ben ik aangewezen op sambal of saus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:05

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

barrymossel schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:57:
Iemand tips voor recepten voor sambal (brandal) en/of een hete saus? Dit jaar weer pepers gezaaid en nu de eerste pepers zich aandienen begint het wel te kriebelen. Mijn vrouw en dochter willen geen (niet teveel) pepers in het eten, dus dan ben ik aangewezen op sambal of saus.
In dit topic kom ik anders genoeg tegen: Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

;)

Wat voor soort pepers heb je nu gekweekt?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
barrymossel schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:57:
Toevallig gisteren weer pepers en knoflook dat meer dan 2 weken in zoutwater heft gestaan in de blender gegooid en de nodige beugelflesjes gevuld.
Ook ik zit met een vrouw die mijn level van spiciness niet kan waarderen :)

Dit is wat ik de laatste tijd doe.

Qua pepers gooi ik erin wat ik kan vinden. Als ze maar lekker vers zijn.
Nu was het een mix van rode en gele madame jeanettes, jalapenos en rode en gele chilies.
Brine maken van 2 cups water en 1 eetlepel zout, pepers en 5 tenen knoflook in een weckpot proppen, brine erover, 2 weken op kamertemp laten staan en vervolgens in de blender. Dan met beetjes wat brine toevoegen zodat je de dikte krijgt die je wil.

Ik heb het nu een aantal keren zo gedaan en het is veul lekkerder dan de niet gefermenteerde recepten die ik eerder heb geprobeerd dat ik zeker bij de gefermenteerde hotsauce blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:22:
[...]

Wat voor soort pepers heb je nu gekweekt?
Jalapeno Farmers Market, Filius Blue, Chinese Five Color, Sugar Rush Peach, Biquinho en Cheiro Roxa. Vooral naar die laatste ben ik erg benieuwd. Fruitig, maar minder heet dan een Habanero.
Maverick! schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:23:
[...]

Toevallig gisteren weer pepers en knoflook dat meer dan 2 weken in zoutwater heft gestaan in de blender gegooid en de nodige beugelflesjes gevuld.
Ook ik zit met een vrouw die mijn level van spiciness niet kan waarderen :)

Dit is wat ik de laatste tijd doe.

Qua pepers gooi ik erin wat ik kan vinden. Als ze maar lekker vers zijn.
Nu was het een mix van rode en gele madame jeanettes, jalapenos en rode en gele chilies.
Brine maken van 2 cups water en 1 eetlepel zout, pepers en 5 tenen knoflook in een weckpot proppen, brine erover, 2 weken op kamertemp laten staan en vervolgens in de blender. Dan met beetjes wat brine toevoegen zodat je de dikte krijgt die je wil.

Ik heb het nu een aantal keren zo gedaan en het is veul lekkerder dan de niet gefermenteerde recepten die ik eerder heb geprobeerd dat ik zeker bij de gefermenteerde hotsauce blijf.
Thanks, dat klinkt nice. Hoe lang kun je dat bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
barrymossel schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:49:

[...]

Thanks, dat klinkt nice. Hoe lang kun je dat bewaren?
Da's ook een voordeel van fermenteren, door de goede bacterieen in principe oneindig.
In het artikel wordt geschreven minimaal een jaar volgens mij.

Ik denk dat het langste wat ik met een batch heb gedaan is ongeveer een half jaar, maar het lijkt dat het na verloop van tijd alleen maar lekkerder wordt.

Wel er op letten dat je alles goed onder water houdt. Ik gebruik een porceleinen deksel die precies in de pot past en druk het de eerste paar dagen goed aan. Daarna blijft het vanzelf submerged.

Hoe kweek je de pepers eigenlijk? Lijkt me ook erg leuk om te doen.
Als je een link heb naar een geode website oid zou leuk zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ronster op 21-06-2017 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Maverick! schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:08:
[...]

Da's ook een voordeel van fermenteren, door de goede bacterieen in principe oneindig.
In het artikel wordt geschreven minimaal een jaar volgens mij.

Ik denk dat het langste wat ik met een batch heb gedaan is ongeveer een half jaar, maar het lijkt dat het na verloop van tijd alleen maar lekkerder wordt.

Wel er op letten dat je alles goed onder water houdt. Ik gebruik een porceleinen deksel die precies in de pot past en druk het de eerste paar dagen goed aan. Daarna blijft het vanzelf submerged.

Hoe kweek je de pepers eigenlijk? Lijkt me ook erg leuk om te doen.
Als je een link heb naar een geode website oid zou leuk zijn :)
Pepers kweken is eigenlijk heel simpel:
Zaaien in januari (of maandje eerder of later) per zaadje in een plastic bekertje en in een zaaibak zetten. Zorgen voor genoeg hitte en vocht (niet teveel).
Wanneer de plantjes bovenkomen zorgen voor genoeg warmte en vooral licht (ik licht ze bij met een groeilamp uit China).
Door laten groeien en wanneer ze wat groter zijn overpotten naar een grote potje (P9 of P10 bijvoorbeeld).
Uiteindelijk half mei overpotten naar een pot van minimaal 10 liter (liefst groter) en buiten zetten in de zon. Bij voorkeur laten wennen aan het buiten staan, dus niet direct de hele dag in de volle zon en evt. 's nachts binnen.

Kind kan de was doen... Als ik het kan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hK4xaCmwVhAkZ6PBHqKtWRI2/full.jpg

Veel info op dit forum: http://www.chillipeper.nl/forum/
En goedkope zaadjes: http://shop.anchilique.nl/
Groot assortiment zaadjes: http://www.peperzaden.nl/
Bijzondere zaadjes, maar duur: http://www.fataliiseeds.net/

Succes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
barrymossel schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:17:
[...]

Pepers kweken is eigenlijk heel simpel:
Zaaien in januari (of maandje eerder of later) per zaadje in een plastic bekertje en in een zaaibak zetten. Zorgen voor genoeg hitte en vocht (niet teveel).
Wanneer de plantjes bovenkomen zorgen voor genoeg warmte en vooral licht (ik licht ze bij met een groeilamp uit China).
Door laten groeien en wanneer ze wat groter zijn overpotten naar een grote potje (P9 of P10 bijvoorbeeld).
Uiteindelijk half mei overpotten naar een pot van minimaal 10 liter (liefst groter) en buiten zetten in de zon. Bij voorkeur laten wennen aan het buiten staan, dus niet direct de hele dag in de volle zon en evt. 's nachts binnen.

Kind kan de was doen... Als ik het kan...

[afbeelding]

Veel info op dit forum: http://www.chillipeper.nl/forum/
En goedkope zaadjes: http://shop.anchilique.nl/
Groot assortiment zaadjes: http://www.peperzaden.nl/
Bijzondere zaadjes, maar duur: http://www.fataliiseeds.net/

Succes ;)
Nice!
Deze post meteen gebookmarked en toegevoegd aan mijn archief :)

Hier ga ik zeker eens mee aan de slag volgend jaar!
Alhoewel, mijn vrouw heeft groenere vingers en heeft lol aan tuinieren en plantjes kweken... ik ga haar eens lief aankijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

barrymossel schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:49:
[...]

Jalapeno Farmers Market, Filius Blue, Chinese Five Color, Sugar Rush Peach, Biquinho en Cheiro Roxa. Vooral naar die laatste ben ik erg benieuwd. Fruitig, maar minder heet dan een Habanero.
Ok, dit zijn pepers waar ik nog nooit van gehoord heb (al zegt dat niets natuurlijk..) maar na even Googlen zitten daar leuke pepers tussen zo te zien. Die Cheiro Roxa lijkt wel een kers al zal die daar niet naar smaken :P

Maar verlies je niet veel van die specifieke en unieke smaken als je daar sambal van gaat maken? Kun je ze dan niet beter even fijn snipperen en over je eigen bordje strooien?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal verkopen ze spaanse peperplanten bij de gamma de 1e week van juli. Doe je zo een zomer mee als je ze water geeft af en toe. Ik meen dat ze vorig jaar 8 of 9 euro per plant waren.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bvk schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:36:
[...]

Ok, dit zijn pepers waar ik nog nooit van gehoord heb (al zegt dat niets natuurlijk..) maar na even Googlen zitten daar leuke pepers tussen zo te zien. Die Cheiro Roxa lijkt wel een kers al zal die daar niet naar smaken :P

Maar verlies je niet veel van die specifieke en unieke smaken als je daar sambal van gaat maken? Kun je ze dan niet beter even fijn snipperen en over je eigen bordje strooien?
De zoete smaak van bepaalde Capsicum Chinense pepers schijnen het juist erg goed te doen in sauzen en sambal. Dat kan ik helaas nog niet beamen, maar dat ga ik dit jaar zeker proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43
barrymossel schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:18:
[...]

Haha, hij was ook heerlijk! Vorig jaar 15 kilo afgevallen, afgelopen jaar er weer 10 kilo bij. En met dit soort eten gaat er ook niks meer af :-(

Ik heb de Tomahawk steak besteld bij Meatfish.nl. Daar is het vlees meestal niet diepgevroren (en voor mijn gevoel is dat toch altijd beter haha) en omdat ze in Spakenburg zitten, bezorgen ze bij mij gratis. Maar ik bestel net zo lief bij bijvoorbeeld Beefensteak.nl. De reden dat ik doorgaans niet bij de slager in het dorp koop is dat ze een niet heel ruim assortiment hebben (dus moet je vooraf bestellen) en ik dit soort maaltjes meestal achter de laptop bedenk (en dan direct wil bestellen).
Die site kende ik nog niet! Gratis verzending ook voor mij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:51
Zojuist in de folder van de Sligro. Een Cater Tech sous vide voor €89. Lijkt verdacht veel op de Anova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier nog een goed bonbon adres ergens op de route tussen Friesland en Amersfoort? Ik haalde mijn bonbons altijd bij een keten hier in het noorden, maar ze hebben opeens een nieuwe spaarkaart en ik krijg doodleuk te horen dat mijn spaarsaldo van 150+ euro weg is...

Ik zat te denken om bij de Leonidas winkel in Amersfoort een kilo'tje bonbons te halen, dat kost daar ook maar iets van 30 euro. Ik betaalde voorheen 45 euro per kilo (waren wel handgemaakt).

Als iemand nog een tip heeft, ik hoor hem graag. Ik zoek wel kwalitatief hoogstaande bonbons en het liefst handwerk. De betere zaak zeg maar, ik koop af en toe een kilo'tje voor mijn vader die eraan verslaafd is. Ach, je kan ergere verslavingen hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Ik ken wel een goede, maar die ligt niet echt op je route (lelystad). Allemaal handgemaakt. Persoonlijk vind ik Leonidas helemaal niets, maar smaken verschillen (gelukkig ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Miss_80 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:04:
Ik ken wel een goede, maar die ligt niet echt op je route (lelystad). Allemaal handgemaakt. Persoonlijk vind ik Leonidas helemaal niets, maar smaken verschillen (gelukkig ;) )
Het is maar wat je wel of niet op de route noemt, van Ljouwert naar Amersfoort via Lelystad is 159 KM, over het oude land (via Zwolle) 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
haha... als dat is waar hij heen moet :P dan kan ik Chocolaterie Brouwer wel aanraden. Zijn alleen op vrijdag, zaterdag en zondag met de winkel open. Op alle andere dagen wel bereikbaar maar dan zijn ze echt met productie bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11

franssie

Save the albatross

@Miss_80 welke in Lelystad? Is namelijk wel op de route en ik rij zo naar Friesland ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Echt goede bonbons zijn het omrijden waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miss_80
franssie schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:34:
@Miss_80 welke in Lelystad? Is namelijk wel op de route en ik rij zo naar Friesland ;)
Chocolaterie Brouwer. ->

FB pagina & Website (die overigens afschuwelijk is)

Ik ben sowieso groot fan van hun slagroomtruffels en kokosmakronen (verkopen ze sinds kort). De haagse taartjes zijn ook echt lekkerrrr :9~ . Vergis je er alleen niet in, het zijn geen taartjes, maar eerder bonbons op steroiden 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Miss_80 op 23-06-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Omdat er vanochtend nog een melding stond dat er niet werd verstuurd vanwege de hoge temperaturen ;)

En ik zie dat je in de webshop maar beperkte keuze hebt. Er is namelijk veel meer dan wat er in de webshop te krijgen valt.

[ Voor 18% gewijzigd door bszz op 23-06-2017 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Je moet voor de grap eens een middagje voor de deur blijven staan bij puccini en dan zien wat voor publiek er af en toe komt.

Echt Junks die wanhopig zijn voor een shot zijn er niets bij :+

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 20:45

Typhone

Who Dares Wins

Bokkie schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:42:
Je moet voor de grap eens een middagje voor de deur blijven staan bij puccini en dan zien wat voor publiek er af en toe komt.

Echt Junks die wanhopig zijn voor een shot zijn er niets bij :+
Nu ben ik volgens sommige eens luxe paard omdat ik van auto's hou, maar 4 freakin' bonbons voor 11,50 euro!!! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Typhone schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:46:
[...]

Nu ben ik volgens sommige eens luxe paard omdat ik van auto's hou, maar 4 freakin' bonbos voor 11,50 euro!!! :o
Die dingen zijn huge en het absoluut waard :P
Ik haal ze denk ik max 4x per jaar, met kerstr, met de verjaardag van mijn ouders en 2x tussendoor.

Er komen daar dus vrouwen die 1 enkele bonbon halen met het principe van, "inpakken niet nodig, ik eet hem hier wel op"

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Bokkie schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:48:
[...]

Die dingen zijn huge en het absoluut waard :P
Ik haal ze denk ik max 4x per jaar, met kerstr, met de verjaardag van mijn ouders en 2x tussendoor.

Er komen daar dus vrouwen die 1 enkele bonbon halen met het principe van, "inpakken niet nodig, ik eet hem hier wel op"
Ik wilde ze testen maar versturen schijnt een probleem te zijn right now gezien de temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Typhone schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 14:46:
[...]

Nu ben ik volgens sommige eens luxe paard omdat ik van auto's hou, maar 4 freakin' bonbons voor 11,50 euro!!! :o
Ze zijn ook standaard supersized....

[ Voor 30% gewijzigd door bszz op 23-06-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miss_80 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:58:
haha... als dat is waar hij heen moet :P dan kan ik Chocolaterie Brouwer wel aanraden. Zijn alleen op vrijdag, zaterdag en zondag met de winkel open. Op alle andere dagen wel bereikbaar maar dan zijn ze echt met productie bezig.
Kan je daar ook op dinsdag kopen? Ik ben namelijk elke twee weken een dag in Lelystad, maar dat is eigenlijk altijd de dinsdag.

Ach, ik vraag het ze morgen wel even als ik daar langs ga. Die winkel in Amsterdam ziet er ook prima uit, maar ik ga liever niet Amsterdam in met de auto, dan ben ik a) uren bezig en b) betaal me scheel aan parkeren. Dan heb ik liever Lelystad.

Ik heb vandaag trouwens bonbons met caramel zeezout gekocht (handgemaakt), die vanavond even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:38
Boudewijn schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:33:
Okay top, dan ga ik daar binnenkort weer eens bestellen.
Ik ga weer tonic maken, mijn huidige setje smaken:

Szichuan peper (lastig doseren)
Rode peper (+1)
Rozemarijn (+2)
Pekelcitroen (+2)
Munt (+0)

De getallen zijn de score qua smaak. Iemand nog leuke ideeen? Het is siroop die ik aanleng met spa, en daarna eventueel meng met gin.
Ik kan je niet helpen, maar kan jij mij misschien helpen? De smaken die je noemt klinken erg inspirerend namelijk :P Ik wil graag dit weekend of volgende week tonic maken, dus ik vroeg me af of je een leuke website o.i.d. weet waar ik me kan inlezen.

Ik heb sowieso een paar vragen (misschien weet jij of iemand anders het):
Ik zie in recepten 2 verschillende suikers. Maakt dat echt uit of kan ik net zo goed 1 soort nemen?
Ook zie ik hele kruiden in plaats van gemalen. Is het dan belangrijk dat ik die haal of kan ik net zo goed gebruiken wat ik al in de keuken heb staan?
En als een recept citroenschil én limoenschil én sinaasappelschil gebruikt, zou je het dan merken als ik alleen voor sinaasappel en limoen ga?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:56:
[...]

Kan je daar ook op dinsdag kopen? Ik ben namelijk elke twee weken een dag in Lelystad, maar dat is eigenlijk altijd de dinsdag.

Ach, ik vraag het ze morgen wel even als ik daar langs ga. Die winkel in Amsterdam ziet er ook prima uit, maar ik ga liever niet Amsterdam in met de auto, dan ben ik a) uren bezig en b) betaal me scheel aan parkeren. Dan heb ik liever Lelystad.
Zou het gewoon vragen. Ze zijn er toch wel. Kan je net zo goed ff je deur open gooien voor iemand die een bestelling komt halen. Ik heb in verleden 's avonds wel eens spullen mogen ophalen omdat ik 17 uur echt nooit haal. Het alternatief is dat ze moeten leveren bij je. Nu haal je het gewoon op. Ik zeg win=win 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke site, net voor de verjaardag van mijn zwager het boek Chilipepers van Kay Maguire (gids voor het planten, oogsten en conserveren van chilipepers) besteld, twee propagator bakken met toebehoren en de volgende zaden:

mild: Hungarian Hot Wax
heet: Red Rocket
zeer heet: Hot Paper Lantern
super heet: Habanero Chocolate

Mijn zwager woont een paar huizen verderop en werkt overdag en ik heb soms een studiedag, kan ik mooi wat plukken als hij op het werk is :+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:30:
[...]
Waarom hebben veel van die hete pepers eigenlijk chocolate in de naam?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ample Energy schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:06:
[...]

Ik kan je niet helpen, maar kan jij mij misschien helpen? De smaken die je noemt klinken erg inspirerend namelijk :P Ik wil graag dit weekend of volgende week tonic maken, dus ik vroeg me af of je een leuke website o.i.d. weet waar ik me kan inlezen.
Mijn recept komt uit 'Zuur', een kookboek van koken met zuren.
Zeer vergelijkbaar met https://ztrdg.nl/zelfgemaakte-tonicsiroop
Reken op een ruimte tijd om te trekken. Vandaag maken is over 10 dagen oid drinken.

Kinabast kun je in den haag krijgen bij Van der Gaag. Verder zorgen dat je een goede rasp (microplane ftw) hebt en lekker kunt filteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 25-06-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

g0tanks schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:36:
geen idee, deze heeft wel de kleur van chocolade als hij rijp is. Moest wel lachen om recensies bij die super heet sectie, gaan van : als de duivel een plant was tot en met heet als in satan pure lava in je mond laten gieten en die dan de rest van je lichaam in het vagevuur gooien. Mensen... Dit ding is de dood zelve _/-\o_

Ik heb net dat boek besteld, komt dinsdag, zal even voorzichtig erin bladeren om te zien of daar een uitleg in staat. Maar ik vermoed gewoon omdat het mocca bruinkleurige pepers zijn, de rode pepers hebben allemaal red in de naam en de groene heten allemaal iets met green.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
g0tanks schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:36:
[...]

Yup, komt door de kleur.
Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:30:
[...]

Leuke site, net voor de verjaardag van mijn zwager het boek Chilipepers van Kay Maguire (gids voor het planten, oogsten en conserveren van chilipepers) besteld, twee propagator bakken met toebehoren en de volgende zaden:

mild: Hungarian Hot Wax
heet: Red Rocket
zeer heet: Hot Paper Lantern

Mijn zwager woont een paar huizen verderop en werkt overdag en ik heb soms een studiedag, kan ik mooi wat plukken als hij op het werk is :+ O-)
Die eerste twee had ik vorig jaar (want er stond dat het makkelijk te kweken pepers waren). Die Red Rocket heb ik een weekje in een fles wodka gehad. Hebben we redelijk wat lol mee gehad: wat een hete hel was dat. Heter durf ik niet te proeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ik heb vandaag weer Rendang gemaakt, maar dit keer met 8 Rawits. Toch net even wat milder dan de vorige keer toen ik twee Habanero's gebruikt had waardoor je wat meer proeft van de specerijen en het ook voor anderen nog te eten valt.

Kan ik er zelf altijd nog wat van de Trinidad Scorpion sauce bij doen die toen bij dat peperpakket zat van Westland peppers ;) })

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:56:
[...]

Ik heb vandaag trouwens bonbons met caramel zeezout gekocht (handgemaakt), die vanavond even proberen.
Ben je nog langs geweest bij ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Miss_80 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:13:
Ben je nog langs geweest bij ze?
Nee, niet van gekomen, heb bonbons in Leeuwarden gekocht bij proefpuur.nl , maar ik ga er wel heen binnenkort. Ook naar de zaak in Amsterdam met de dure bonbons. Dus je tip bewaar ik! Ik ben na de zomervakantie elke maand wel een keer in Lelystad voor het werk, dus dat gaat helemaal goed komen.
barrymossel schreef op zondag 25 juni 2017 @ 21:08:
Die eerste twee had ik vorig jaar (want er stond dat het makkelijk te kweken pepers waren). Die Red Rocket heb ik een weekje in een fles wodka gehad. Hebben we redelijk wat lol mee gehad: wat een hete hel was dat. Heter durf ik niet te proeven...
Ik heb de keuzes ook gemaakt op basis van de reviews, ik wilde wat makkelijke pepers om mee te beginnen voor mijn zwager.

Ik ben benieuwd, het zit nu in de post en komt morgen aan. Ik heb er gelijk dit boek bijgekocht, ik denk dat dat wel van pas komt:

https://www.bol.com/nl/p/chilipepers/9200000052047625/

Op die pagina zit een inkijkexemplaar zodat je wat pagina's kan inzien, heb er veel zin in. Maarja, ik ga het cadeau geven, dus ik mag helaas niet zelf ermee aan de slag, al ga ik wel geregeld kijken hoe het ermee staat. Als er veel hete pepers komen uit die planten ga ik er vast een berg krijgen en ze ruilen met een collega die fruitboompjes heeft en eigen jam enzo maakt. Die fruitbomen kan ik niet kwijt in mijn tuin, maar die jam en compote etc. zijn heerlijk. En meer dan 2 van die hete pepers per jaar gaan er hier toch niet op.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2017 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kent iemand dit? Is alleen te verkrijgen in Friesland (en Groningen meen ik):

YouTube: De Streekboer - Dit was nog maar het begin

Dat vind ik wel een heel interessant idee, van boer naar consument waarbij alle tussenschakels eruit gehaald worden.

Ik denk erover om lid te worden en zo bij de eerste 1500 leden te gaan horen, ik vind dit echt een heel mooie ontwikkeling, de kracht van het internet gebruiken om zo bij kleine boeren het zelf te kopen en 100% van jouw geld gaat naar de boer en niet naar de supermarktmanager die al genoeg in zijn zakken stopt.

Helaas is de groente met 10% korting die in het lidmaatschap zit nog steeds wel duurder dan bij de supermarkt, al is het dan niet biologisch en komt het uit verre landen en niet uit Nederland.

Toch fantastisch? Vlees van de eigen koeien, groente van het land bij jou in de buurt, je kan de boeren van alles vragen, heel heel interessant, stuk leuker dan een stukje vlees van de Jumbo.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:01:
Kent iemand dit? Is alleen te verkrijgen in Friesland (en Groningen meen ik):

YouTube: De Streekboer - Dit was nog maar het begin

Dat vind ik wel een heel interessant idee, van boer naar consument waarbij alle tussenschakels eruit gehaald worden.

Ik denk erover om lid te worden en zo bij de eerste 1500 leden te gaan horen, ik vind dit echt een heel mooie ontwikkeling, de kracht van het internet gebruiken om zo bij kleine boeren het zelf te kopen en 100% van jouw geld gaat naar de boer en niet naar de supermarktmanager die al genoeg in zijn zakken stopt.

Helaas is de groente met 10% korting die in het lidmaatschap zit nog steeds wel duurder dan bij de supermarkt, al is het dan niet biologisch en komt het uit verre landen en niet uit Nederland.

Toch fantastisch? Vlees van de eigen koeien, groente van het land bij jou in de buurt, je kan de boeren van alles vragen, heel heel interessant, stuk leuker dan een stukje vlees van de Jumbo.
Ja zeker mooie ontwikkeling! Ik heb al een paar keer besteld bij Koop een koe en bevalt meer dan prima. :) Hebben ook varken, kip en sinds vandaag ook geit. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een weekbestelling bij de streekboer gedaan, het was even zoeken waar ik het beste kon afhalen omdat je per gebied andere aanbieders hebt en ik zag bij de regio Heerenveen erg interessante zaken, maar je zit ook met afhaaldagen en sneek is dichterbij voor mij, maar dan kan ik alleen ophalen op een middag dat ik met mijn dochter naar dansles moet, dus uiteindelijk na wat wikken en wegen ga ik iets omrijden voor de boodschappen.

Heb voor een hele week boodschappen voor 4 personen gehaald voor 135 euro, dat ligt wel iets boven wat ik normaal betaal, maar ik ben wel wat uitgeschoten (te meer omdat ik aan het bier zit).

De hele lijst zal ik niet posten, maar wat bijzondere groenten die ik gekocht heb:

Snijbiet rood
Verse doperwten
Mini komkommer
Gele van Mollestaart wortel
Zomerbietjes
Meiraapjes

Er was veel keuze in zaken die ik helemaal niet kende, maar dat komt wel. Van gerookte eendenborst tot verse paling, het is er gewoon :o

In dat bedrag zit gewoon lamsvlees, koeienvlees uit Friesland, aardbeien uit de polder, kersen, ga zo maar door. Wat een keuze, heerlijk zeg. Ze willen het uiteindelijk landelijk gaan opzetten, maar de website is echt heerlijk. Hij werkt echt goed, heen en weer bladeren, alles blijft goed in de winkelmand zitten. En heerlijke kazen.

Het enige wat ik mis zijn harde geitenkazen, dat zal ik nog even als tip opsturen omdat ik daarvoor nu naar onze vaste kaasleverancier moet (ook een boer). Ik zal haar eens vragen waarom ze hieraan niet deelneemt omdat dit zoveel handiger is. Voorheen kocht ik ook graag bij de boer, maar het was een gedoe. Ik had namelijk 4 boeren waar ik langs moest en ok, het is wel leuk (ik weet nog goed dat ik vorig jaar bij de boer hier in mijn woonplaats vlees (van eigen koeien) en zuivel ging kopen en er was een haan die mijn dochter aanviel. De boerin komt eraan, grijpt de haan en zegt: vanavond eten we kippensoep :o

Moet alleen mijn vrouw nog overtuigen dat we lid gaan worden van boer 2.0 en bij de eerste 1500 deelnemers gaan horen die de 16 boerengezinnen die erachter zitten gaan ondersteunen, maar mijn vrouw raakte erg enthousiast toen ze alle groenten en de kazen zag die je kon kopen. Veel spul uit haar jeugd wat je echt nergens kan vinden en hier hebben ze het.

Ik ga het vrijdag halen, zal dan een foto posten als ik het niet vergeet.

En tot slot, waar ik zelf benieuwd naar ben:

- zoete lamsworst
- schapenyoghurt
- boerenkaas asperges
- gouden bloemkool roomsoep
- bacon burgers
- verse doperwten

Dit gaat een mooie kookweek worden zo met die verse ingrediënten :9

En na deze week heb ik in de agenda staan om de boeren te ontmoeten, dat is namelijk ook 1 keer in de maand mogelijk en dan kan je ze vragen stellen over de producten, vragen hoe alles gekweekt wordt etc. Wat een leuk concept en het is maar amper iets duurder dan uit de supermarkt. Als je nu al biologisch koopt is het volgens mij zelfs iets goedkoper. En al het geld gaat naar de boer, dat vind ik zo'n mooie ontwikkeling. Want die supermarkt, het is eigenlijk een noodzakelijk kwaad. Het vlees, de vis en de groenten en ook het brood, ik vind het er maar matig. Ik koop het liefst bij mijn eigen warme bakker etc, het smaakverschil is gigantisch. Waarom accepteren we eigenlijk dat groenten duizenden kilometers door de lucht gevlogen moeten worden om goedkoop in de supermarkt te liggen terwijl er zoveel lekkerder spul hier onder onze neuzen groeit? Eigenlijk best triest, maar dat zie je ook met kleding. Gelukkig kan je een keuze maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2017 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
GermanPivo schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:24:
[...]

Ja zeker mooie ontwikkeling! Ik heb al een paar keer besteld bij Koop een koe en bevalt meer dan prima. :) Hebben ook varken, kip en sinds vandaag ook geit. :+
Nadeel is dat je direct redelijk veel moet bestellen. Zo groot is onze vriezer helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
barrymossel schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:53:
[...]

Nadeel is dat je direct redelijk veel moet bestellen. Zo groot is onze vriezer helaas niet.
Heeft er bij mij mede voor gezorgd dat ik een extra vriezer heb gekocht voor in de berging. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

barrymossel schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:53:
[...]

Die pakketten vallen best wel mee (koop-een-koe) luxe pakket. Maar ik kan op afstand niet in jouw vriezer kijken of course ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Typhone schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:09:
[...]

Die pakketten vallen best wel mee (koop-een-koe) luxe pakket. Maar ik kan op afstand niet in jouw vriezer kijken of course ;)
De drie lades die we hebben zitten gewoon goed vol. Met vlees voor 100+ euro denk ik dat ie uitpuilt. Of je moet gewoon weinig voor het geld krijgen.
Zelf bestel ik wel eens bij Beef&Steak en dan moet ik al proppen. En dan heb ik maximaal voor 65 euro vlees en is het vaak ook snel weer genuttigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
barrymossel schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:35:
[...]

De drie lades die we hebben zitten gewoon goed vol. Met vlees voor 100+ euro denk ik dat ie uitpuilt. Of je moet gewoon weinig voor het geld krijgen.
Zelf bestel ik wel eens bij Beef&Steak en dan moet ik al proppen. En dan heb ik maximaal voor 65 euro vlees en is het vaak ook snel weer genuttigd :)
Nou met 8,5 kg van het luxe pakket kost het mij in ieder geval bijna een hele la (de bovenste) van de vriezer. Dus dat zal dan niet helemaal lekker passen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains

NoTimeRemains

I know

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:09:
Ik heb net een weekbestelling bij de streekboer gedaan, het was even zoeken waar ik het beste kon afhalen omdat je per gebied andere aanbieders hebt en ik zag bij de regio Heerenveen erg interessante zaken, maar je zit ook met afhaaldagen en sneek is dichterbij voor mij, maar dan kan ik alleen ophalen op een middag dat ik met mijn dochter naar dansles moet, dus uiteindelijk na wat wikken en wegen ga ik iets omrijden voor de boodschappen.

Heb voor een hele week boodschappen voor 4 personen gehaald voor 135 euro, dat ligt wel iets boven wat ik normaal betaal, maar ik ben wel wat uitgeschoten (te meer omdat ik aan het bier zit).

De hele lijst zal ik niet posten, maar wat bijzondere groenten die ik gekocht heb:

Snijbiet rood
Verse doperwten
Mini komkommer
Gele van Mollestaart wortel
Zomerbietjes
Meiraapjes

Er was veel keuze in zaken die ik helemaal niet kende, maar dat komt wel. Van gerookte eendenborst tot verse paling, het is er gewoon :o

In dat bedrag zit gewoon lamsvlees, koeienvlees uit Friesland, aardbeien uit de polder, kersen, ga zo maar door. Wat een keuze, heerlijk zeg. Ze willen het uiteindelijk landelijk gaan opzetten, maar de website is echt heerlijk. Hij werkt echt goed, heen en weer bladeren, alles blijft goed in de winkelmand zitten. En heerlijke kazen.

Het enige wat ik mis zijn harde geitenkazen, dat zal ik nog even als tip opsturen omdat ik daarvoor nu naar onze vaste kaasleverancier moet (ook een boer). Ik zal haar eens vragen waarom ze hieraan niet deelneemt omdat dit zoveel handiger is. Voorheen kocht ik ook graag bij de boer, maar het was een gedoe. Ik had namelijk 4 boeren waar ik langs moest en ok, het is wel leuk (ik weet nog goed dat ik vorig jaar bij de boer hier in mijn woonplaats vlees (van eigen koeien) en zuivel ging kopen en er was een haan die mijn dochter aanviel. De boerin komt eraan, grijpt de haan en zegt: vanavond eten we kippensoep :o

Moet alleen mijn vrouw nog overtuigen dat we lid gaan worden van boer 2.0 en bij de eerste 1500 deelnemers gaan horen die de 16 boerengezinnen die erachter zitten gaan ondersteunen, maar mijn vrouw raakte erg enthousiast toen ze alle groenten en de kazen zag die je kon kopen. Veel spul uit haar jeugd wat je echt nergens kan vinden en hier hebben ze het.

Ik ga het vrijdag halen, zal dan een foto posten als ik het niet vergeet.

En tot slot, waar ik zelf benieuwd naar ben:

- zoete lamsworst
- schapenyoghurt
- boerenkaas asperges
- gouden bloemkool roomsoep
- bacon burgers
- verse doperwten

Dit gaat een mooie kookweek worden zo met die verse ingrediënten :9

En na deze week heb ik in de agenda staan om de boeren te ontmoeten, dat is namelijk ook 1 keer in de maand mogelijk en dan kan je ze vragen stellen over de producten, vragen hoe alles gekweekt wordt etc. Wat een leuk concept en het is maar amper iets duurder dan uit de supermarkt. Als je nu al biologisch koopt is het volgens mij zelfs iets goedkoper. En al het geld gaat naar de boer, dat vind ik zo'n mooie ontwikkeling. Want die supermarkt, het is eigenlijk een noodzakelijk kwaad. Het vlees, de vis en de groenten en ook het brood, ik vind het er maar matig. Ik koop het liefst bij mijn eigen warme bakker etc, het smaakverschil is gigantisch. Waarom accepteren we eigenlijk dat groenten duizenden kilometers door de lucht gevlogen moeten worden om goedkoop in de supermarkt te liggen terwijl er zoveel lekkerder spul hier onder onze neuzen groeit? Eigenlijk best triest, maar dat zie je ook met kleding. Gelukkig kan je een keuze maken.
Dit is zo cool!

Wat is Boer 2.0 en waar kan ik meer info vinden? Google helpt niet mee.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog eens naar koop-een-koe gekeken, maar dat is wel duur?
Ik heb nu vlees gekocht bij deze twee boeren:
http://www.friesveenweidevlees.nl/
https://streekvleeskatlijk.nl/

Ik heb 1 standaard pakket van koop-een-koe vergeleken en het scheelt toch maar liefst 25 euro op de kosten.
NoTimeRemains schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:24:
Wat is Boer 2.0 en waar kan ik meer info vinden? Google helpt niet mee.
https://destreekboer.nl/streekboerfamilie/

Ze gaan na de zomervakantie van start. Ik probeer het eerst een paar weken uit, al moet ik wel zeggen dat ik nu al een maand abonnementsgeld had terugverdiend met 1 weekbestelling. Dus misschien ga ik eerder overstag, maar eerst even vrijdag afwachten als ik het spul ophaal.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 19:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Voor wie ook microplane raspen heeft:
Bij mijn bestelling van wat meuk heb ik ook 3 raspen gekocht en 1 gaat retour. (want ik twijfelde)
*fijn, *medium ribbon en *extra grof

Mijn oude Microplane was gewoon medium en voldeed goed, maar deze is er niet in de professional series.
Welke komt het meest in de buurt? ik gebruik hem 90% voor zest, nootmuskaat, parmazan.

de Extra grof blijft dus, maar ik heb geen idee hoe de ribbon het doet met zest en nootmuskaat (te grof?)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik gebruik om te zesteren een extra fijn, en voor nootmuskaat zou ik mijn rasp niet opofferen.... veel te hard. Ik vermoed dat dan je rasp binnen de kortste keren bot is.

Nootmuskaat, daar gebruik ik een ouderwetse muskaatnootrasp (3 maal woordwaarde 8) ) voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:31:
Ik heb nog eens naar koop-een-koe gekeken, maar dat is wel duur?
Ik heb nu vlees gekocht bij deze twee boeren:
http://www.friesveenweidevlees.nl/
https://streekvleeskatlijk.nl/

Ik heb 1 standaard pakket van koop-een-koe vergeleken en het scheelt toch maar liefst 25 euro op de kosten.
Ik heb het luxe pakket even zitten vergelijken en ik kom inderdaad ook op dat verschil uit. Denk dat je daarmee ook wel het verschil te pakken hebt tussen een échte streekboer die alleen in de streek bezorgd of 'streekvlees' wat door heel Nederland wordt bezorgd (op een commerciëler platform).
Wat me trouwens opviel is dat Fries Veenweidevlees dan ook goedkoper lijkt te zijn, dan streekvlees Katlijk.

Maar of het duur is; geen idee.. Als je makkelijk bij de boeren zelf terecht kunt, dan zou ik het ook wel weten. ;) Maar voor mij is het (een stuk) goedkoper dan de betere slagers hier in de omgeving en kwalitatief minstens gelijk al dan niet beter.

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 28-06-2017 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 19:45

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Boudewijn schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 08:51:
Ik gebruik om te zesteren een extra fijn, en voor nootmuskaat zou ik mijn rasp niet opofferen.... veel te hard. Ik vermoed dat dan je rasp binnen de kortste keren bot is.

Nootmuskaat, daar gebruik ik een ouderwetse muskaatnootrasp (3 maal woordwaarde 8) ) voor.
Nou, een Microplane heeft echt niets van een nootmuskaat. Wellicht dat hij na een paar jaar wel defect raakt als je 24/7 nootmuskaat raspt.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Nog steeds niet, als er van het weekend niets is ga ik maar eens elders bestellen. Iemand nog suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik ben recent weer in Zuid-west belgie geweest en had daar ergens ijs met speciaalbier erin. Was erg lekker... en ik wil dat namaken.

Beetje zonde van die specifieke pinten dus ik wil het met bernardus of rochefort maken. Die laatste omdat het iets zoeter en rokeriger is, wat denk ik een mooie combi met roomijs is.
Ik maak normaliter sorbetijs, dus even een factcheck:

Volgens mij is de beste truc:

500ml slagroom halfstijf kloppen
8 eierdooiers met 2 vanillestokjes en 250gr suiker mengen
500ml volle melk erin
^^ is klassiek roomijs. Daarna een flesje rochefort erin, wellicht iets meer.
Weet iemand hoever ik kan gaan qua biergehalte? En als ik teveel bier heb, dan maar minder melk?

Het eind resultaat dat ik wil clonen is dit:Afbeeldingslocatie: https://ot-foodspotting-production.s3.amazonaws.com/reviews/3893687/thumb_600.jpg?1375728658

Daar zit dus best wat pint in aan de kleur te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:40:
Ik ben recent weer in Zuid-west belgie geweest en had daar ergens ijs met speciaalbier erin. Was erg lekker... en ik wil dat namaken.

Beetje zonde van die specifieke pinten dus ik wil het met bernardus of rochefort maken. Die laatste omdat het iets zoeter en rokeriger is, wat denk ik een mooie combi met roomijs is.

500ml volle melk erin
^^ is klassiek roomijs. Daarna een flesje rochefort erin, wellicht iets meer.
Weet iemand hoever ik kan gaan qua biergehalte? En als ik teveel bier heb, dan maar minder melk?

Het eind resultaat dat ik wil clonen is dit:[afbeelding]

Daar zit dus best wat pint in aan de kleur te zien.
Geen idee, maar ben erg benieuwd...

Ben ook erg benieuwd of je ooit al wat met die poeders hebt gedaan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11

franssie

Save the albatross

vandaag mossels gekocht - het seizoen is immers begonnen.

Geen smaak, niets echt niets. -O- stel het dan uit in plaats van mij geld te laten betalen voor een product dat door een boerderij-ei nog ingehaald wordt als het aankomt om mondgevoel en alles wat smaak betreft.

Mossels zonder veel smaak aan het einde van het seizoen maak ik Thais of Indiaas, maar een goede mossel moet met wat ui, peper en zout ook gewoon smaken. Nou deze niet :(

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Over smaak gesproken, ik ben vandaag mijn groenten en vlees bij de streekboerderij gaan halen en dat was wel een belevenis. De boer had namelijk net een melktapmachine waarmee klanten zelf melk kunnen tappen, mooie demonstratie gehad, zit zelfs een stoomsysteem in voor de reiniging. Echt leuk, zo van de koe in de fles zeg maar.

Vervolgens het spul opgehaald, was best druk nog, gewoon 12 man die gelijk bij de opening van de winkel vanavond kratten kwamen halen. De winkel waar je het kon ophalen in een boerderij was ook wel bijzonder, eigengemaakte nougat, veel soorten ijs (het was een boer die zelf ijs maakt), heerlijk spul allemaal.

Ik heb veel gekocht en even wat foto's gemaakt. Eerste indrukken: de aardbeien zijn 10 keer zo lekker als die uit de supermarkt, proeftest met de kinderen gedaan en unaniem kwamen we uit op de polderaardbeien die hier 40 km verderop in het veld staan.

Het vlees is van bijzonder goede kwaliteit als ik het zo kan inschatten (alles nog wel bevroren, dus ik moet nog verder testen). Op het vlees staat wat de beesten gegeten hebben, wanneer ze geslacht zijn, wanneer er worstjes of wat dan ook van gemaakt is en op bepaalde stukken vlees staat zelfs de naam van de boer / knecht die het beest eten heeft gegeven tijdens zijn leven en op een paar stukken vlees stond ook het ras en de naam van het beest. Erg bijzonder allemaal.

De aardappelen moet ik nog testen, ik heb 4 soorten gekocht. De Frieslanders zijn wel zacht, maar ik meen dat ze zich weer vol kunnen zuigen met water en dan prima smaken. Zijn denk ik wat ouder. We gaan het wel meemaken de komende week. Op de site kan je sinds deze week wel nieuwe oogst bestellen, maar eerst maar eens testen welke van de 4 soorten ik nu het lekkerste vind.

En de andijvie, die was nogal groot. Ik had het supermarkt formaat in gedachten en dacht: ik bestel er 2. Oei, dat was even schrikken.

1 van de 2 kaasjes die ik besteld had was niet op voorraad. Maar de boerin werd helemaal enthousiast wat haar collega boerin gedaan had, ik had kennelijk een veel groter formaat van een pesto kaas gekregen als welkomscadeau omdat ik voor het eerst er kocht. Ik ben nogal een grote kaaseter, dus ik moet de volgende keer even opletten dat ik wel een kilo minimaal bestel en een baby kaasje dat op de foto groot leek is kennelijk niet zo groot.

De foto's van alles (heb er 135 euro voor betaald), thumbnails in lage resolutie (klik erop voor goede resolutie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ClFAmY3bvGZYajyQfBqMDL2r/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LjqEf8kW6X9QtjIwnutVsofv/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4BMUZiwZ9t9UXrAdFmnMHNWp/medium.jpg

Ik ben ook lid geworden van boer 2.0 familie voor 10 euro per maand nu, maar daar ging wat mis, dus ik heb even een mail gestuurd naar de site om dat goed te krijgen. Ik zie namelijk nog niet de kortingsprijzen staan.

Al met al een heel dikke aanrader als je in Friesland woont. De boeren wonen maximaal 40 km van het ophaaladres af, alles komt uit de buurt, geen verpakkings materiaal (of althans zo min mogelijk), alles is van heel hoge kwaliteit. Ben heel tevreden.

Oh, vergeet ik te vermelden dat ik ook soep heb gekocht van dit project:
http://www.lc.nl/frieslan...oep-gekookt-21723555.html

Ze wilden hier 60.000 bloemkolen weggooien omdat ze geel waren door de zon ipv wit en dan kan je ze kennelijk niet meer verkopen 8)7

Kortom: voor bijna dezelfde prijs als in de supermarkt kan ik hier terecht voor een veel betere kwaliteit, ik kom in contact met de boeren die mijn eten maken, ik ondersteun 16 boeren die nu niet meer maar een paar cent voor het voedsel van de grote supermarkt krijgen, maar 100% van wat ik betaal, het eten is verser en lekkerder (de melk die ik koop wordt bijv. ook doorverkocht aan Campina), op de meeste afhaallocaties kan je andere streekproducten kopen. Kortom: ik vraag me echt af waarom ik naar de supermarkt ga voor vlees, groente en fruit. Brood kocht ik al bij de bakker omdat het echt vele malen beter is dan de supermarkt (en het prijsverschil is ook niet groot), misschien ben ik 25 euro per week nu meer kwijt, maar de kwaliteit en smaak is minimaal 50% beter. Soms De laatste tijd ben ik gewoon blij dat ik in Friesland woon, op een uur rijden van Amsterdam, maar alle geneugden van het platte land, ik raad iedere alleenstaande hier aan om een leuke vrouw in Friesland te ontmoeten, daar te gaan wonen en werken en te genieten van het leven _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2017 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Een mooi relaas en je gaat er vast heel veel plezier van beleven! Alleen jammer dat het vlees dan weer bevroren is.

Want waarom hebben ze dat bij dat afhaalpunt niet gewoon vers in de koelcel hangen of liggen? Omdat ze dan een slager aan moeten nemen?

Dan kies ik er toch voor om naar een goede lokale slager te gaan die de biefstukken zo van die halve koe in zijn koelcel snijdt indien nodig... Want met invriezen gaat ook vlees altijd een stuk(je) achteruit in kwaliteit en dat is natuurlijk zonde van het mooie vlees.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Boudewijn schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:40:

500ml volle melk erin
^^ is klassiek roomijs.
Wat een vreemd recept. Moet het een parfait of gedraaid ijs worden? Het opslaan van de room doet een parfait vermoeden, maar wat de melk daarin te zoeken heeft... Hoe dan ook, in beide gevallen ontbreekt de garing.

Voor een parfait zou ik het eigeel met de suiker au bain-marie garen en als je vanille gebruikt deze mee verwarmen. Voor gedraaid ijs de room met de vanille opkoken op laag vuur, ondertussen het eigeel met de suiker wit slaan, en als de room opkomt op hoog vuur het eigeel er hard doorheen slaan met een grote garde en garen tot 84 graden celsius.

Ik gebruik altijd twee delen room en een deel melk. Op 1,5 liter vocht 400 gram eigeel en suiker.
Weet iemand hoever ik kan gaan qua biergehalte?
Tot het de juiste smaak heeft. En om die meer naar voren te laten komen zou ik met de vanille minderen of achterwege laten.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvk schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:31:
Een mooi relaas en je gaat er vast heel veel plezier van beleven! Alleen jammer dat het vlees dan weer bevroren is.

Want waarom hebben ze dat bij dat afhaalpunt niet gewoon vers in de koelcel hangen of liggen? Omdat ze dan een slager aan moeten nemen?
Als ik de site goed begrijp kan je de keuze maken tussen vers en bevroren vlees. Maar vers is er niet veel. Ik heb vaker vlees bij boeren gekocht, ze laten het eigen vee slachten en een slager maakt de producten en de boer verkoopt ze. En die stopt dan alles in de vriezer omdat je niet alles in een paar dagen kan verkopen. Waarschijnlijk kan je bij die vleesboeren zelf wel vers vlees krijgen als het slachtdag is geweest, maar bijndit verzamelpunt initiatief hoef je niet alle boeren zelf langs en heb je meer het supermarkt idee voor groenten, fruit, vlees, vis en brood. Je levert dus iets in, je kan niet zelf een keuze uit het schrap maken en je doet een concessie met bevroren vlees.

De afhaalpunten zijn andere boeren of een winkelhal van de welkoop ofzo, daar is geen slager. Het komt in een soort diepvriesbakken zodat het bevroren blijft.

Tegen een echte slager kan je concurreren met de prijs en het vlees zelf (uit de regio, van je eigen beesten en dus invloed op voer), maar voor vers is de doelgroep te klein. Ze zijn wel aan het uitbreiden, dus wie weet. Zelf vries ik,al,mijn vlees na bereiden ook in omdat we beiden werken en dan is dat praktisch zodat we vrije tijd in de avond over hebben. Koken doe ik in het weekeinde vooral. Voor wie het vlees in de supermarkt kocht voor bijna dezelfde prijs is dit erg interessant.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2017 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik zoek een fysieke winkel in Leiden waar ze wat bak-spullen verkopen:

Chocolade-druppels

En in mindere mate zoek ik:
Roze marshmallows
Roze pareltjes (om op de marshmallows te plakken)
Eetbare lijm (om de pareltjes op de marshmallows te plakken)
Suiker-bloemen (heeeeel klein, voor op suikerklontjes)
Scones
Clotted Cream

Weet iemand waar ik dit kan kopen? Ik heb het ook in het "waar koop je dat?"-topic in de HK gevraagd, maar omdat dit allemaal etens-dingen zijn, dacht ik dat hier misschien beter was.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 30-06-2017 09:39 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ardana schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:35:
Ik zoek een fysieke winkel in Leiden waar ze wat bak-spullen verkopen:

Chocolade-druppels

En in mindere mate zoek ik:
Roze marshmallows
Roze pareltjes (om op de marshmallows te plakken)
Eetbare lijm (om de pareltjes op de marshmallows te plakken)
Suiker-bloemen (heeeeel klein, voor op suikerklontjes)
Scones
Clotted Cream

Weet iemand waar ik dit kan kopen? Ik heb het ook in het "waar koop je dat?"-topic in de HK gevraagd, maar omdat dit allemaal etens-dingen zijn, dacht ik dat hier misschien beter was.
Hebben ze dit soort meuk ook niet bij Action ofzo? Of HEMA? Kruidvat? Of gewoon in de supermarkt.
En "eetbare lijm" zou je misschien met poedersuiker/water kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

barrymossel schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:45:
[...]

Hebben ze dit soort meuk ook niet bij Action ofzo? Of HEMA? Kruidvat? Of gewoon in de supermarkt.
En "eetbare lijm" zou je misschien met poedersuiker/water kunnen doen?
Probleem met Action en Hema en dergelijke non-dedicated winkels is dat het van die actie-items zijn die ze maar net 'n keer moeten hebben. En ze hebben ze vaker niet dan wel.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ardana schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:46:
[...]

Probleem met Action en Hema en dergelijke non-dedicated winkels is dat het van die actie-items zijn die ze maar net 'n keer moeten hebben. En ze hebben ze vaker niet dan wel.
Voor mijn gevoel hebben ze daar een redelijk permanente food-afdeling. Maar ik kijk daar ook nooit bewust voor bakspullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 12:36
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:54:
misschien ben ik 25 euro per week nu meer kwijt, maar de kwaliteit en smaak is minimaal 50% beter.
Mooi verhaal en zeker mooie producten, nou weet ik niet wat jouw weekbudget is, maar €25 is bij mij de helft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@Verwijderd
Mooi man! Ik zou toch zeggen dat in het eveneens agrarische Brabant zoiets ook moet bestaan. Of ik ben blind of ik heb het nog niet gezien. Terwijl de Heyde Hoeve (varkensvlees) letterlijk 5km van mij vandaan zit evenals nog wat velden waar het rundvlees vandaan komt. Boeren een eerlijke prijs, ik hoge kwaliteit vind ik helemaal prima. Uit milieuoogpunten doe ik het niet want dat zou hypocriet zijn getuige de auto's die ik bezit maar zeer bewust ermee bezig zijn is al heel wat beter dan de massa volgen in de supermarkt :)
Pagina: 1 ... 20 ... 113 Laatste