Over smaak gesproken, ik ben vandaag mijn groenten en vlees bij de streekboerderij gaan halen en dat was wel een belevenis. De boer had namelijk net een melktapmachine waarmee klanten zelf melk kunnen tappen, mooie demonstratie gehad, zit zelfs een stoomsysteem in voor de reiniging. Echt leuk, zo van de koe in de fles zeg maar.
Vervolgens het spul opgehaald, was best druk nog, gewoon 12 man die gelijk bij de opening van de winkel vanavond kratten kwamen halen. De winkel waar je het kon ophalen in een boerderij was ook wel bijzonder, eigengemaakte nougat, veel soorten ijs (het was een boer die zelf ijs maakt), heerlijk spul allemaal.
Ik heb veel gekocht en even wat foto's gemaakt. Eerste indrukken: de aardbeien zijn 10 keer zo lekker als die uit de supermarkt, proeftest met de kinderen gedaan en unaniem kwamen we uit op de polderaardbeien die hier 40 km verderop in het veld staan.
Het vlees is van bijzonder goede kwaliteit als ik het zo kan inschatten (alles nog wel bevroren, dus ik moet nog verder testen). Op het vlees staat wat de beesten gegeten hebben, wanneer ze geslacht zijn, wanneer er worstjes of wat dan ook van gemaakt is en op bepaalde stukken vlees staat zelfs de naam van de boer / knecht die het beest eten heeft gegeven tijdens zijn leven en op een paar stukken vlees stond ook het ras en de naam van het beest. Erg bijzonder allemaal.
De aardappelen moet ik nog testen, ik heb 4 soorten gekocht. De Frieslanders zijn wel zacht, maar ik meen dat ze zich weer vol kunnen zuigen met water en dan prima smaken. Zijn denk ik wat ouder. We gaan het wel meemaken de komende week. Op de site kan je sinds deze week wel nieuwe oogst bestellen, maar eerst maar eens testen welke van de 4 soorten ik nu het lekkerste vind.
En de andijvie, die was nogal groot. Ik had het supermarkt formaat in gedachten en dacht: ik bestel er 2. Oei, dat was even schrikken.
1 van de 2 kaasjes die ik besteld had was niet op voorraad. Maar de boerin werd helemaal enthousiast wat haar collega boerin gedaan had, ik had kennelijk een veel groter formaat van een pesto kaas gekregen als welkomscadeau omdat ik voor het eerst er kocht. Ik ben nogal een grote kaaseter, dus ik moet de volgende keer even opletten dat ik wel een kilo minimaal bestel en een baby kaasje dat op de foto groot leek is kennelijk niet zo groot.
De foto's van alles (heb er 135 euro voor betaald), thumbnails in lage resolutie (klik erop voor goede resolutie):
Ik ben ook lid geworden van boer 2.0 familie voor 10 euro per maand nu, maar daar ging wat mis, dus ik heb even een mail gestuurd naar de site om dat goed te krijgen. Ik zie namelijk nog niet de kortingsprijzen staan.
Al met al een heel dikke aanrader als je in Friesland woont. De boeren wonen maximaal 40 km van het ophaaladres af, alles komt uit de buurt, geen verpakkings materiaal (of althans zo min mogelijk), alles is van heel hoge kwaliteit. Ben heel tevreden.
Oh, vergeet ik te vermelden dat ik ook soep heb gekocht van dit project:
http://www.lc.nl/frieslan...oep-gekookt-21723555.html
Ze wilden hier 60.000 bloemkolen weggooien omdat ze geel waren door de zon ipv wit en dan kan je ze kennelijk niet meer verkopen
Kortom: voor bijna dezelfde prijs als in de supermarkt kan ik hier terecht voor een veel betere kwaliteit, ik kom in contact met de boeren die mijn eten maken, ik ondersteun 16 boeren die nu niet meer maar een paar cent voor het voedsel van de grote supermarkt krijgen, maar 100% van wat ik betaal, het eten is verser en lekkerder (de melk die ik koop wordt bijv. ook doorverkocht aan Campina), op de meeste afhaallocaties kan je andere streekproducten kopen. Kortom: ik vraag me echt af waarom ik naar de supermarkt ga voor vlees, groente en fruit. Brood kocht ik al bij de bakker omdat het echt vele malen beter is dan de supermarkt (en het prijsverschil is ook niet groot), misschien ben ik 25 euro per week nu meer kwijt, maar de kwaliteit en smaak is minimaal 50% beter.
Soms De laatste tijd ben ik gewoon blij dat ik in Friesland woon, op een uur rijden van Amsterdam, maar alle geneugden van het platte land, ik raad iedere alleenstaande hier aan om een leuke vrouw in Friesland te ontmoeten, daar te gaan wonen en werken en te genieten van het leven
[
Voor 17% gewijzigd door
Verwijderd op 29-06-2017 23:41
]