Afgelopen weekend was het dus zo ver, koken in 't atelier van de Librije. Bij binnenkomst was de grote man er zelf ook heel even, als een starstruck tiener meisje even zitten giechelen. Helaas was ie (natuurlijk) erg druk want het 'echte' restaurant was gewoon open. Ik werd welkom geheten door de gastvrouw en kreeg meteen een heerlijk glas wijn.
Ik was de enige alleen, maar raakte al snel in gesprek met de andere koks. Toen iedereen binnen was, 20 man, werden verschillende veiligheid en hygiëne instructies gegeven door de twee begeleidende chefs. Waarna we uitleg over het menu kregen.
Voor: Rivierbaars, paling/appelsalade met venkel, knoflook schuim.
Hoofd: Runderbavette, sjalotcreme met verschillende groenten.
Dessert: Gecarameliseerde witte chocolade, nashipeer cutney, gepocheerde nashipeer, koffie ijs en curry koekjes.
Één van de twee chefs legde in een rap temp uit wat er met elk gerecht de bedoeling was. Begrepen? Uhm ja denk t wel?
We werden in groepen van 5 man verdeeld en kregen elk een station toebedeeld. Aan beiden kanten twee inductie fornuizen, aan elke kant één oven, verder al het gereedschap en middelen die je nodig zou kunnen hebben. Pannen, messen, snijplanken, etc.
Foto 1
In het midden stonden de warmte lampen (geen idee wat de echte benaming is).
Foto 2
Per groep moesten we bepalen welke gang iedereen wilde doen. Ik mocht samen met een andere kok het hoofdgerecht doen.
Alles is al voorbereidt, afgewogen. Dat maakt het koken natuurlijk een stuk makkelijker maar je gaat zelf ook wel aan de slag!
Foto 3
De sjalot mayo moest gemaakt worden, de rammanas, bietjes snijden, uitsteken en in het zuur, schorseneren schillen en koken in melk, bavette uitleggen. Allemaal volgens het strakke recept.
Foto 4
"Chef" NoTimeremains
De chefs stonden voor alle vragen klaar en moedigde ons natuurlijk ook aan om zo veel mogelijk bij elkaar te proeven en te communiceren over onze gerechten, gelukkig was mijn groep erg leuk en hebben we veel geproefd

. Tijdens het koken kwam de gastvrouw regelmatig ons glas bijvullen, en verzorgde zo voor wat lekkere hapjes (brood, bloemkool soep, garnalen "iets").
Voor het hoofdgerecht moest er bosuit gegrild worden, daarvoor stond de Big Green Egg al klaar.
Foto 5
Foto 6
Even afkoelen en dan het zwart eraf pellen en je hebt een heerlijk, in z'n eigen sappen gekookt/gestoomd(?) bosuitje met een hele subtiele smaak.
De bavette moest natuurlijk ook gegrild worden.
Foto 7
Foto 8
Ze werden afgemaakt onder de warmtelampen waarna dit het resultaat was:
Foto 9
Al met al hebben we ongeveer een uur gekookt, geloof ik (de wijn vloeide rijkelijk).
De chefs deden een opmaak suggestie en daarna mocht je zelf aan de slag.
Foto 10
Foto 11
Iedereen maakt natuurlijk gewoon het bord na van de chefs, beter kan ik het niet en het zag er fantastisch uit.
Foto 12
Het schuim werd nog een keer opgeklopt en gaan.
Foto 13
Een klein beetje venkelsap en olijfolie en eindelijk mag er gegeten worden!
Foto 14
Het voorgerecht bestond uit een licht gerookte rivierbaars (5 min op de green egg met hout en dan afmaken onder de lamp), gerookte paling met appelsalade aangemaakt met lichte palingmayo (door palingolie te maken (koppen, etc. laten trekken in de olie)). Venkel op de mandoline, venkelsap en olijfolie. Knoflookschuim van gepofte knoflook. De witte wijn (Raddeck, '14, Riesling) stond al klaar en het smaakte heerlijk! Het voorgerecht team had z'n best gedaan en de toon was gezet!
Toen was ik aan de beurt. Na goed voorbeeld van de chefs heb ik dit (na) gemaakt. 24 uur gemarineerde bavette (knoflook, olie, tijm, rozemarijn), mayo van gepofte sjalot, in melk gekookte schorseneren, ingelegde rammanas, gele en rode biet, witlof en geblakerde bosui.
Foto 15
#trots
Foto 16
Stom genoeg snijdt ik door de over concentratie (en de wijn...) mijn eigen stuk niet tegen de draad, maar met de draad mee...
Foto 17
Domme fout, maar door de kwaliteit van het vlees merkte ik er helemaal niets van. De Kus van Térèse ('14 / Cabernet Sauvignon, Merlot en Shiraz) stond weer klaar en was overheerlijk bij dit gerecht. Overigens was de gastvrouw niet scheutig en werd mijn glas steevast bijgevuld.
Uiteindelijk was het dan ook tijd voor het toetje. De chocolade was zooooo lekker dat we er niet vanaf konden blijven.
Foto 18
We moesten zelf nog een queanelle maken van het koffie ijs. Alleen dan niet met twee lepels maar met één vloeiende beweging. Een rosh/rosj/roche? Geen idee. De chefs legde dit weer haarfijn uit en t was meteen gelukt. Helaas was de keuken net iets te warm om een mooie foto te kunnen maken maar dit was het resultaat.
Foto 19
De dessertwijn (Erbeldinger / 2015 / Huxelrebe Spätlese) was net als de andere wijnen heerlijk...
Met een sterke kop koffie en wat friandises sloten we de avond af.
Foto 20
Ik heb een fantastische avond gehad. Veel geleerd en nieuwe dingen gezien. De gerechten waren allemaal "echte" Librije gerechten, alleen dan wat dumbed down. Voornamelijk op opmaak gebied. Natuurlijk liggen deze borden veel voller aangezien het maar drie gangen waren. Normaal zijn 5, 6, 7-gangen. De prijs is behoorlijk (€130) maar incl. wijn, de volle maag, de hapjes tussendoor, de recepten en de sloof het meer dan dat waard. Opvallend vond ik dat er weinig zout gebruikt werd, alleen eigk om de mayo's op smaak te zetten en het vlees af te zouten (en nee niet op
deze manier

). De chefs waren ontzettend behulpzaam, kundig maar vooral ook in voor een leuke avond en een lolletje. Ik vond t geweldig!
[
Voor 4% gewijzigd door
naitsoezn op 04-04-2017 09:59
. Reden: Foto's vervangen door links ]
This is the Way.