Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Lt-Crash schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:39:
Daarnaast alleen de Dali signal-aders gebruikt, wat volgens de specs max 22,5V is, lijkt dus prima te gaan in hetzelfde kabeltje.
Hmm.. dan heb je niet de hele spec gelezen ben ik bang. Het (meestal) handige aan Dali is dat het door en door is opgezet om gelijk met 230V verwerkt te worden. Dat bereikt het door tegen (oeps) 230V op z'n signaalkabel te kunnen. Alle dali apparaten én alle delen van de bekabeling moeten daar dus tegen kunnen, voor zover mij bekend.

(Ik heb hier juist geen losse (non 230V) buis ruimte (op veel plekken) en kies daarom voor Dali.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:07

florholvoet

aka F0x.be

Ik heb EIB gebruikt voor mijn Tree, raamcontacten en sensoren.
Dit is een hele fijne kabel om mee te werken, stijve aders, deftige doorsnee dus spanningsval geen issue.

Als ik het nu opnieuw zou doen, zou ik voor raamcontacten, sensoren en dergelijke echter SVV of UTP kiezen. Door het beperkt aantal aders van EIB (4) zorgt dit namelijk wel voor extra kabellengtes en/of aftakpunten.
Als je paren genoeg hebt kan je veel gemakkelijker doorlussen.

Mijn 24V verlichting heb ik dan weer overal apart bekabeld met 3G1,5. In retrospect had ik dan beter die Loxone Tree kabel gebruikt. Dure kabel, maar ook hier weer veel gemakkelijker om door te lussen en zowel Tree als verlichting op dezelfde kabel kunt steken.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 11:21

Gm3

Pulse_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:18:
[...]

Ik heb zelf overal SVV gebruikt, makkelijk te krijgen. Tenopzichte van UTP volle kern aders die makkelijk te gebruiken zijn met klemmen in een kast. Daarnaast ook in vele verschillende aderhoeveelheden te krijgen dus voor sensors gebruik ik eentje met 4 aders en voor schakelaars 16 waarvan je dan gewoon de aders aansluit die je nodig hebt, heb je altijd nog wat reserve
Hoe bedoel je 16 aders? Dan schakel je elke knop op een schakelaar met 1 van de kabels o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3

Gm3

florholvoet schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:11:
Ik heb EIB gebruikt voor mijn Tree, raamcontacten en sensoren.
Dit is een hele fijne kabel om mee te werken, stijve aders, deftige doorsnee dus spanningsval geen issue.

Als ik het nu opnieuw zou doen, zou ik voor raamcontacten, sensoren en dergelijke echter SVV of UTP kiezen. Door het beperkt aantal aders van EIB (4) zorgt dit namelijk wel voor extra kabellengtes en/of aftakpunten.
Als je paren genoeg hebt kan je veel gemakkelijker doorlussen.

Mijn 24V verlichting heb ik dan weer overal apart bekabeld met 3G1,5. In retrospect had ik dan beter die Loxone Tree kabel gebruikt. Dure kabel, maar ook hier weer veel gemakkelijker om door te lussen en zowel Tree als verlichting op dezelfde kabel kunt steken.
Bedankt voor de tip, ik neig nu meer naar de SVV kabel inderdaad.

Voor verlichting ga ik gebruik maken van de 24V Minalox GU10 spots die ik aan wil sluiten op de RGBW Dimmers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45
Gm3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:10:
[...]

Hoe bedoel je 16 aders? Dan schakel je elke knop op een schakelaar met 1 van de kabels o.i.d.?
Klopt, elke knop kan een andere schakelaar hebben indien je voor niet loxne knoppen gaat, en dan eentje voor de 24v. Je kan op een verdiep bv een kabel van schakelpunt naar schakelpunt laten gaan en dan gewoon de aders doorlussen die je niet nodig hebt. Als je dan sommige schakelaars een duurdere loxone schakelaar wilt steken designeer je gewoon een kleur voor de tree lijn die je dan bij alle schakelaars kunt gebruiken.

Ik heb slechts op 1 punt in men woning 2 dubbele schakelaars naast elkaar zitten (living) overal anders 1 knop die ik achteraf gezien zo goed als nooit nodig heb. In 2 kamers heb ik een loxone touch knop gehangen om ook gordijnen en andere dingen via een schakelpunt te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3

Gm3

Pulse_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:34:
[...]

Klopt, elke knop kan een andere schakelaar hebben indien je voor niet loxne knoppen gaat, en dan eentje voor de 24v. Je kan op een verdiep bv een kabel van schakelpunt naar schakelpunt laten gaan en dan gewoon de aders doorlussen die je niet nodig hebt. Als je dan sommige schakelaars een duurdere loxone schakelaar wilt steken designeer je gewoon een kleur voor de tree lijn die je dan bij alle schakelaars kunt gebruiken.

Ik heb slechts op 1 punt in men woning 2 dubbele schakelaars naast elkaar zitten (living) overal anders 1 knop die ik achteraf gezien zo goed als nooit nodig heb. In 2 kamers heb ik een loxone touch knop gehangen om ook gordijnen en andere dingen via een schakelpunt te gebruiken.
Bedankt voor de uitleg, erg behulpzaam!

Nu heb ik het aantal Loxone DIN modules eens opgeteld en kom ik op een totaal van 50 modules uit. Hoe groot zouden jullie de kast aanraden qua modules?

En is het handig om de stoppen / groepen gelijk in dezelfde schakelkast te plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door Gm3 op 05-07-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Gm3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:41:
[...]

Bedankt voor de uitleg, erg behulpzaam!

Nu heb ik het aantal Loxone DIN modules eens opgeteld en kom ik op een totaal van 50 modules uit. Hoe groot zouden jullie de kast aanraden qua modules?

En is het handig om de stoppen / groepen gelijk in dezelfde schakelkast te plaatsen?
Hoeveel plek heb je... Groter is altijd handig voor de toekomst en het overzichtelijk te houden. Persoonlijk zou ik aanraden om je lage voltage zooi in een andere kast te steken dan je 230v spul. Je hebt rap een serieuze hoop kabels binnenkomen.

Ik heb overdreven en heb in men kelder 2 groten kasten hangen van 210 modules hangen en dan nog zitten ze behoorlijk vol. Hier in het topic ga je ongetijwelt een hoop andere voorbeelden vinden, het een al goedkoper dan het ander. Wat bij mij ook veel plaats in neemt is dat ik 5 24v industriele voedingen van 10A in de kast zelf heb steken. Je hebt prima modellen die je gewoon buiten de kast kunt monteren (mogelijk zelfs beter kwa koeling).

Je gaat waarschijnlijk ook een rij willen voor klemmen te voorzien zodat je de inkomende kabels kan af monteren. Makkelijk voor 24v door te linken en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Gm3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor de tip, ik neig nu meer naar de SVV kabel inderdaad.

Voor verlichting ga ik gebruik maken van de 24V Minalox GU10 spots die ik aan wil sluiten op de RGBW Dimmers
Uitstekende keuze. Ik heb een groot deel van mijn huis ook zo gedaan en ben tot nu toe zeer tevreden :-)

Sommige ruimtes heb ik voorzien van een Loxone Ceiling Light Tree. Ook heel fijn, maar niet goedkoop.

Qua kast heb ik 96 modules voor de automaten e.d. en 140 modules voor alle domotica.
De rijgklemmen, 24V voedingen en hun smeltzekeringen nemen behoorlijk wat plek in (zitten achter de afdekplaatjes).
Ik dacht dat ik serieus op de groei had gekocht, maar uiteindelijk is er toch niet meer zoveel plek over :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdcGNyESuT6UOyHuI5z7c_9ByAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EndEpOVrZYap8WiFaFGkGZ7k.jpg?f=fotoalbum_large

Over 24V voedingen en smeltzekeringen gesproken, bij mij bestond die nog niet, maar in jouw geval zou ik zeker ook de Loxone Power Supply & Backup overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3

Gm3

florholvoet schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Uitstekende keuze. Ik heb een groot deel van mijn huis ook zo gedaan en ben tot nu toe zeer tevreden :-)

Sommige ruimtes heb ik voorzien van een Loxone Ceiling Light Tree. Ook heel fijn, maar niet goedkoop.

Qua kast heb ik 96 modules voor de automaten e.d. en 140 modules voor alle domotica.
De rijgklemmen, 24V voedingen en hun smeltzekeringen nemen behoorlijk wat plek in (zitten achter de afdekplaatjes).
Ik dacht dat ik serieus op de groei had gekocht, maar uiteindelijk is er toch niet meer zoveel plek over :p

[Afbeelding]

Over 24V voedingen en smeltzekeringen gesproken, bij mij bestond die nog niet, maar in jouw geval zou ik zeker ook de Loxone Power Supply & Backup overwegen.
Als ik dit zo zie dan denk ik dat ik het, met ruimte voor 96 modules krap ga krijgen met mijn ongeveer 50 benodigde componenten.

Voor power supply wil ik gebruik gaan maken van de: DRU-24V10ACZ met 2x een 12v loodzuur accu, goedkopere oplossing wat ikvoorbij zag kom in het loxforum.

In jouw geval heb je de 230V en 24V onderdelen in dezelfde kast verwerkt? Dan wel verdeeld onder links/rechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Gm3 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Als ik dit zo zie dan denk ik dat ik het, met ruimte voor 96 modules krap ga krijgen met mijn ongeveer 50 benodigde componenten.

Voor power supply wil ik gebruik gaan maken van de: DRU-24V10ACZ met 2x een 12v loodzuur accu, goedkopere oplossing wat ikvoorbij zag kom in het loxforum.

In jouw geval heb je de 230V en 24V onderdelen in dezelfde kast verwerkt? Dan wel verdeeld onder links/rechts
Die module ziet er ook wel handig uit inderdaad!

Inderdaad, ik heb niet zo veel plaats in de hoogte, dus ik moest in de breedte gaan. Dan zijn 2 kasten naast elkaar het gemakkelijkst. Added bonus is dat de 230V componenten min of meer gescheiden staan. Niet helemaal waar natuurlijk want sommige relaiscontacten schakelen wel degelijk netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixmax
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-11-2024
Voor wie geïnteresseerd is: ik verkoop een 5 tal DMX302 dimmers (ieder 3 kanalen van max 220Watt) omdat ik ben overgestapt naar Loxone dimmers. Deze DMX dimmers zijn prima te gebruiken i.c.m. de DMX Extension.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3

Gm3

Volgens de Loxone website wordt aangeraden om aparte voedingen te gebruiken voor LED-verlichting en voor Miniserver / Extensions.

Ik ga alles voorzien van 24V verlichting (Minalox) en 2 led strips, met een UPS er achter (DRU-24V10ACZ). Opzich was ik van plan om alles achter een enkele sterke voeding, de UPS en twee accu’s te zetten.

Is dit echt een no-go? Wat zijn de nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:03
Het is niet onmogelijk maar een trade-off.

De voeding zal “snel genoeg” moeten zijn om bij gelijktijdige in- of afschakeling de spanning binnen +/- 1V te houden of je riskeert onvoorspelbaar gedrag.

Dan qua redundantie: als één voeding faalt is het dan OK als je alle verlichting en besturing kwijt raakt, of heb je dat liever verdeeld?

Ten slotte: houd rekening met zeker 20% marge qua stroom, m.a.w. dimensioneer voor deze voeding de verbruikers tot maximaal 8A en niet 10A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Iemand al met het Schematic bouwblok gespeeld?

Warmtepomp in rust:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoUwaez3CulkZkHG537v9avju6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E2kHsAvJ9cevt4JiyMSSpYER.png?f=fotoalbum_large

Warmtepomp tijdens een dhw charge run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEi5vqgt59S_Y6GMj2rM8PkQtNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6aSKudp2bunxJhiHH0iX7svW.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs-96
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:39
JackBol schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:09:

Warmtepomp in rust:
[Afbeelding]

Warmtepomp tijdens een dhw charge run:
[Afbeelding]
Mag ik vragen met welke software je dit schema getekend hebt? Ik ben op zoek naar een programma waar deze symbolen al in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gijs-96 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:22:
[...]

Mag ik vragen met welke software je dit schema getekend hebt? Ik ben op zoek naar een programma waar deze symbolen al in zitten.
powerpoint en paint 🤣
Edit: en online icon libraries afstruinen.

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 11-07-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:22

K!K

Zoiets kan je toch redelijk makkelijk met draw.io maken?
Hier zitten redelijk wat iconen in maar kan je ook makkelijk van internet uit importeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:13

JHe

Sindskort hebben we hier thuis een dynamisch contract en onlangs met die sterke negatieve moest ik aardig inleveren door mijn zonnepaneel installatie. Ik heb een SolarEdge omvormer en kan deze al uitlezen via Modbus TCP, nu wil ik het teruggeleverde vermogen ook gaan knijpen. Dit zou moeten kunnen als ik dit document lees https://www.photovoltaikf...-solaredge-inverters-pdf/ . Ik zie ook dat er diverse integraties van home assistant en homey (https://community.homey.a...-modbus/45487/582?page=22) dit ook al kunnen.
Uit het document van SolarEdge kan ik niet wijs worden welk modbus adres er precies geschreven moet worden, hopelijk kunnen jullie hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JHe Hier moet ik ook vast ooit aan, dus ik keek even mee.

Het SolarEdge document (p3.) heeft het over F001, Active Power Limit. In het homey draadje spreken ze daar ook over. D.w.z. ik neem aan dat je je meter in de gaten houdt via Loxone en dat daar de calculatie plaats gaat vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:09:
Zeker :).

Gwaihir in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

Maar hoewel we dit overzicht best veel gebruiken, ben ik daarna nooit meer met dergelijke schema's verder gegaan. Ik vind ze nl. weinig expressief. Het grootste deel is een statische plaat, waar je dan op in moet zoomen om de huidige status te ontcijferen - als je er tenminste wat behoorlijks in uit wilt drukken, zoals jij laat zien. Dan kijk ik liever meteen naar het relevante deel van de interface.*

Ik wil tenminste elementen zien komen en gaan, zodat stromingen, klepstanden e.d. visueel gemaakt kunnen worden. Vanuit jouw voorbeeld: hoezo koelen én verwarmen. Tenminste die blauwe / rode pijlen zouden m.i. verborgen moeten worden wanneer die functie niet actief is..

*Ik wordt daardoor wel steeds blijer van gekoppelde bouwstenen. Via die functie kan ik min of meer situationele 'views' maken: koppel aan een blok wat je vaak gelijktijdig wilt zien en voilà.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe

JHe

Gwaihir schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:58:
@JHe Hier moet ik ook vast ooit aan, dus ik keek even mee.

Het SolarEdge document (p3.) heeft het over F001, Active Power Limit. In het homey draadje spreken ze daar ook over. D.w.z. ik neem aan dat je je meter in de gaten houdt via Loxone en dat daar de calculatie plaats gaat vinden?
Via de youless P1 meter houd ik inderdaad mijn meter in de gaten. Ik heb gisteren geprobeerd register F000 (61440 decimaal) uit te lezen als input register, maar daar kreeg ik een fout melding op. Ik vind register nummer 61440 ook een hele rare nummer want ik dacht dat Modbus niet verder ging dan 49999.
Je kunt het ook oplossen door een digitale 5V ingang hoog te maken op de regelaar (zie https://knowledge-center....trol-application-note.pdf voor meer informatie), maar ik wil dit natuurlijk gewoon via modbus doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JHe schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:54:
Via de youless P1 meter houd ik inderdaad mijn meter in de gaten. Ik heb gisteren geprobeerd register F000 (61440 decimaal) uit te lezen als input register, maar daar kreeg ik een fout melding op. Ik vind register nummer 61440 ook een hele rare nummer want ik dacht dat Modbus niet verder ging dan 49999.
Dat andere spul is open source, toch? Even diep genoeg in de broncode kijken?

(Er lijken, op die p3. in elk geval nog wat stappen aan vooraf te gaan, om de instelling te activeren.)
Je kunt het ook oplossen door een digitale 5V ingang hoog te maken op de regelaar (zie https://knowledge-center....trol-application-note.pdf voor meer informatie), maar ik wil dit natuurlijk gewoon via modbus doen.
Dat zal "uit" betekenen? Je hebt door de belastingen ook een behoorlijk prijsbereik waarin terugleveren al ongunstig is, maar eigen gebruik wel beter dan afnemen.

Edit: topic waar de SE kennis zit. Wellicht past de vraag ook beter daar:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 12-07-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe

JHe

Gwaihir schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:05:
[...]

Dat andere spul is open source, toch? Even diep genoeg in de broncode kijken?

(Er lijken, op die p3. in elk geval nog wat stappen aan vooraf te gaan, om de instelling te activeren.)

[...]
Dat zal "uit" betekenen? Je hebt door de belastingen ook een behoorlijk prijsbereik waarin terugleveren al ongunstig is, maar eigen gebruik wel beter dan afnemen.

Edit: topic waar de SE kennis zit. Wellicht past de vraag ook beter daar:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
Bedankt voor de tip van de brondcode! Even verder kijken dan dat je neus lang is, blijkt maar weer al te waar te zijn.
Het is inmiddels gelukt. Ik heb 3 uitgangen bij de omvormer gemaakt en een stukje code om deze functionalteit in en uit te schakelen en als de huidige stroomprijs onder 0 duikt, wordt het uitgangsvermogen naar 0 gestuurd, zodat er maximaal geimporteerd wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgosaOzqBcNkdGIPMrIg3mKMH1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ObFnfbCr7Z3otN62vpGzEI9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
:)
als de huidige stroomprijs onder 0 duikt, wordt het uitgangsvermogen naar 0 gestuurd, zodat er maximaal geimporteerd wordt.
Ok, ik heb duidelijk nog niet zo'n contract (of ook maar van dichtbij bekeken). Het is wel 'n aan/uit ding dus?

Ik dacht dat er ook nog 'n prijsrange zou zijn waarin je wél eigen verbruik wilt houden. Deze setting is bedoeld om je export naar nul te krijgen (of onder een andere limiet), zonder 'm helemaal uit te zetten. Kan goed zijn dat aan/uit makkelijker had gekund..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe

JHe

Gwaihir schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:11:

Ok, ik heb duidelijk nog niet zo'n contract (of ook maar van dichtbij bekeken). Het is wel 'n aan/uit ding dus?
Ik heb het nu geprogrammeerd als een aan/uit ding, maar als je register 61441 van 100 naar 50 zet, dan limiteer je je uitgangs vermogen van je omvormer naar 50% van je ingestelde maximum.
Ik dacht dat er ook nog 'n prijsrange zou zijn waarin je wél eigen verbruik wilt houden. Deze setting is bedoeld om je export naar nul te krijgen (of onder een andere limiet), zonder 'm helemaal uit te zetten. Kan goed zijn dat aan/uit makkelijker had gekund..
Je kunt gaan sturen dat je op netto 0kW continu uitkomt, maar dit is voor mij economisch niet interessant. Economisch gezien wil je altijd energie terugleveren als je er geld voor krijgt. Als de energieprijs negatief wordt, moet je betalen voor elke kWh die je teruglevert. Op dit soort momenten moet je maximaal gaan verbruiken, je wordt betaald om stroom af te nemen van het net. Vandaar dat ik dan het uitgangsvermogen naar 0% stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JHe Ik denk te ver vooruit, geloof ik. Ook met een dynamisch contract heb je nu nog 100% salderingsregeling. En dus één omslagpunt, het punt waarop de prijs inclusief belastingen negatief wordt, right?

Het lijkt me dat je in de toekomst een punt gaat krijgen waar je verkoopprijs al negatief is maar je inkoopprijs (o.a. vanwege de belastingen) nog positief. Dan wil je nog wel zelf produceren, maar niet meer terugleveren.

Alleen wie jaar rond meer produceert dan afneemt, zou daar nu al mee te maken hebben. (Maar wil je dan al wel een dynamisch contract??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Klopt allemaal. En die saldering is dan per uur, niet per etmaal/maand/jaar. In elk geval bij mij, bij Zonneplan.

Ideaal als je 't kunt sturen met Loxone en/of kunt opslaan in een batterij. Anders kán PV i.c.m. dynamisch contract nog wel interessant zijn, maar in grootste gedeelte van gevallen (veel) minder interessant dan met een vast contract.

Dit en meer in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:37:
@JHe Ik denk te ver vooruit, geloof ik. Ook met een dynamisch contract heb je nu nog 100% salderingsregeling. En dus één omslagpunt, het punt waarop de prijs inclusief belastingen negatief wordt, right?

Het lijkt me dat je in de toekomst een punt gaat krijgen waar je verkoopprijs al negatief is maar je inkoopprijs (o.a. vanwege de belastingen) nog positief. Dan wil je nog wel zelf produceren, maar niet meer terugleveren.

Alleen wie jaar rond meer produceert dan afneemt, zou daar nu al mee te maken hebben. (Maar wil je dan al wel een dynamisch contract??)
Klopt. Als de netto inkoopprijs onder nul is, kan het nog altijd interessant zijn om terug te leveren, omdat je die kWhs later kan salderen en dus feitelijk ongeveer 15ct waard zijn.

Ik heb twee booleans gebouwd, 1 die aangeeft wanneer netto inkoop onder nul is. Vanaf dat moment is het voornamelijk interessant om je eigen energie te verbruiken. De tweede boolean is wanneer de all-in prijs (incl EB) onder 0 duikt. Vanaf dat moment heb je de perverse prikkel om zoveel mogelijk stroom te verbranden om er geld mee te verdienen.

Wanneer die tweede boolean inschakelt, schakel ik mijn PV af met een relais, laad ik mijn auto op en schakel ik mijn airco's in en laat ik mijn warmtepomp een warmwater run doen. Een paar weken geleden stond de prijs op -60ct en ik heb die dag 26 euro verdiend door stroom te verbranden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzqsFUFsYA4otUFgR9h8aeAdsTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odHpFqeXU3atM3kzuH6ihizg.png?f=fotoalbum_large

SPO_Cv = Spotprijs van het huidige moment (Spot Price Optimizer Current value)
ikvg = Inkoopvergoeding
btw = btw
EB = Energiebelasting (+/- 15ct)
ODE = Opslag Duurzame Energie (0 ct in 2023).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:36
Kan iemand een ultrasone aroma diffuser aanraden die makkelijk draadloos integreerbaar is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 22:45
Momenten ben ik bezig met het samenstellen van een verdeelkast voor Loxone. Ik heb nog wat vragen, hopelijk kunnen jullie helpen. Ik zit nog even met de rijgklemmen (en potentieel verdeler) te stoeien

- Welke rijgklemmen gebruiken jullie voor een kabel voor de spotjes (5g2.5mm2 ollflex, L1/L2/L3/L4/N). Deze kabel gaat (na zekering) op een rgbw dimmer? Ik dacht aan de Wago 2002-3203 (3 etages L/L/N) + wago 2002-3231 (3 deks L/L/L) voor elke kabel. En voor 3G2.5mm2 ollflex kabel (L/L/N) een wago 2002-3203 maar misschien hebben jullie een betere tip (de 3 etages zijn zo hoog).

- Wat gebruiken jullie als aardingsrail voor bovenin de verdeelkast (ook mijn groepenkast). Dat zou handig zijn voor de aardedraad van de 3g2.5 kabels die rechtstreeks van een automaat naar de eindgebruiker gaat (zeg een wasmachine etcetera en de N/L rechtstreeks op de automaat). Maar het geldt ook voor de CAT kabels (met aardingsmateraal). Of zetten jullie alle 230v kabels eerst op een rijgklem (en de aarding via de DIN rail). Voor de Cat en Tree kabels heb ik al de PVR8 en PPV8 klemmen van Weidmuller. Als ik deze in de bovenste rij plaats dan is er niet veel ruimte meer over. Hoe aarden jullie de cat / tree kabels?

- Welke Wago rijgklem gebruiken jullie voor een 5g2.5 kabel (L1/L2/L3/N/PE). Doel is om de dus de L2 en L3 te gebruiken om WCD's te schakelen via een Loxone relais. Deze vraag hangt volgens mij ook samen met de keuze voor een potentieel verdeler. De idee is om een groepje / blok maken van verschillende 5g kabels die samen 1 groep vormen (en op dezelfde automaat zitten). Vanzelfsprekend moeten we de nul en fase van de verschillende groepen / blokjes goed gescheiden houden. De 727 serie van wago leek ideaal maar deze is tot max 2.5m2. Dan kom je daarna op de 2002 serie uit van Wago. De WAGO 2002-2408 (voor de "L: en de 2409 voor de "N") zou 8 connecties kunnen maken (maar de geleiders zijn paars?). De Wago 2002-1401 (L) heeft 4 connecties. De laatste (1401) lijkt het meest gebruikt. Is dat omdat deze goedkoper is, of gebruiken jullie andere potentieel verdelers? Voor de rijgklem van een 5g2.5mm2 kabel dacht ik aan 2003-7646 (L/N/PE) + 2003-7642 (L/L). Of gaat de L1 van de binnenkomende draad direct op een potentieel verdeler (zeg de 2002-1401) en de overige draden (L2/L3/N/PE) gaan dan op een rijgklem (2003-7646). Nadeel van het laatste lijkt dat het meer ruimte kost (1x potentieel verdeler en 2x 7646 voor elke 5g kabel)

- Welke wago rijgklem voor de rolluiksturing (L1/L2/N/PE)? Waarschijnlijke een wago 4-etage 2002 (2002-4127) maar deze zijn zo hoog. Of toch 2x klemmen uit de 2003 serie (7646 (L/N/PE) + 7642 (L/L).

- Wat is de meerwaarde / voordeel van rijgklemmen met een scheidingsklem en rijgklemmen met een mesje ter onderbreking?

Hopelijk kunnen jullie mij nog van wat tips voorzien. Alvast enorm bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eternalspy
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 16:48
Ik probeer voor het eerst airplay to gebruiken op mijn audioserver maar telkings in de locatie selecteer vraagt de iphone om een airplay code. Ik kan deze nergens vinden.
Iemand die dit probleem nog heeft gehad? of mis ik iets?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Iemand enige ervaring met een pidpa watermeter uit te lezen? Er is reeds onderstaand metertje op geplaatst door pidpa. Het gaat over de 5 dradige versie, ik heb reeds gepoogd het ding te voeden via een 24v=>5v omvormertje en dan de pulse aan te sluiten op een digitale ingang maar ik krijg niets binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3j4VMpBbIghwrwYre9ruWTUqwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ehyQuGnbcJUJCNM8HsibFx0Q.png?f=user_large

https://dhmetering.eu/dh/dh2ind/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHe

JHe

Pulse_ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:22:
Iemand enige ervaring met een pidpa watermeter uit te lezen? Er is reeds onderstaand metertje op geplaatst door pidpa. Het gaat over de 5 dradige versie, ik heb reeds gepoogd het ding te voeden via een 24v=>5v omvormertje en dan de pulse aan te sluiten op een digitale ingang maar ik krijg niets binnen.

[Afbeelding]

Je moet het pulse signaal dan ook weer omzetten naar 24 VDC. Loxone ziet pas vanaf 9,7V dat het een logische 1 is. Iets van een optokoppeler ertussen zetten https://www.elektromax24....-ttl-24vdc-0-1a-microopto. De DH2 met 7 draden heeft een potentiaal vrij contact. Daar kun je dan rechtstreeks 24VDC opzetten en heb je geen optokoppler nodig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YR6mSbAvQNTsTIaML8hoL-eexhE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fp21xmlYbyQ04fApGdnJIykv.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door JHe op 25-07-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
JHe schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:42:
[...]

Je moet het pulse signaal dan ook weer omzetten naar 24 VDC. Loxone ziet pas vanaf 9,7V dat het een logische 1 is. Iets van een optokoppeler ertussen zetten. De DH2 met 7 draden heeft een potentiaal vrij contact. Daar kun je dan rechtstreeks 24VDC opzetten en heb je geen optokoppler nodig.[Afbeelding]
Dacht al dat het zoiets was, bij pidpa viel er niet veel te kiezen spijtig genoeg :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[Afbeelding]

Ik heb ook eerst met dit ding zitten kloten, maar ben ermee gestopt. Wellicht ook omdat alle microelectronica in mijn huis met geluk werkt en niet door enige wetenschap :+

Ik heb de HomeWizard HWE-1 USB gevoede WIFI watermeter nu gekocht. Die doet het al een jaar perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Modbus RTU Air! Heel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Iemand enige ervaring met een pidpa watermeter uit te lezen?
In de docs staat dat je kan switchen tot 30V. Met het reed contact (7 draads versie) tot 60V inderdaad.
Je moet de open drain output wel correct aansluiten. Geel: 24V met pull-up resistor en aan de andere kant de Loxone input. Zwart enkel naar GND.

Afbeeldingslocatie: https://www.circuitlab.com/circuit/mv89sy9d85qm/screenshot/540x405/?v=2

Signaal komt wel geïnverteerd binnen. Zie Wikipedia: Open collector

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Kristofferson schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:08:
[...]

In de docs staat dat je kan switchen tot 30V. Met het reed contact (7 draads versie) tot 60V inderdaad.
Je moet de open drain output wel correct aansluiten. Geel: 24V met pull-up resistor en aan de andere kant de Loxone input. Zwart enkel naar GND.

[Afbeelding]

Signaal komt wel geïnverteerd binnen. Zie Wikipedia: Open collector
Super interessant, ik ben compleet onervaren op dit vlak. Ik heb wel al eerder zo'n pull-up resistor moeten gebruiken om een niko pir sensor aangesloten te krijgen. Die werdt wel met 24v aangesloten dus dat dacht ik nog te snappen. Hoe weet je in dit geval welke resistor je nodig hebt? Heb hier een ganse doos staan met alles van 1 Ohm tot 10M Ohm.

In elk geval bedankt voor de zeer duidelijke uitleg

Als ik gewoon de losse termen opzoek snap ik er nog steeds niet veel van, de basis ontbreekt gewoon. Als je een goede bron hebt om die basis bij te schaven laat zeker weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Pulse_ op 26-07-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
JackBol schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:22:
[...]

Ik heb ook eerst met dit ding zitten kloten, maar ben ermee gestopt. Wellicht ook omdat alle microelectronica in mijn huis met geluk werkt en niet door enige wetenschap :+

Ik heb de HomeWizard HWE-1 USB gevoede WIFI watermeter nu gekocht. Die doet het al een jaar perfect.
Ja daar was ik dus ook al naar aant kijken als dit avontuur niet slaagde :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Een link toevoegen naar het nieuwe product zegt iets meer dan alleen een tekst.
https://shop.loxone.com/nlnl/modbus-air.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pulse_ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:11:
Hoe weet je in dit geval welke resistor je nodig hebt? Heb hier een ganse doos staan met alles van 1 Ohm tot 10M Ohm.
De pull-up zorgt ervoor dat als de MOSFET gesloten is er geen kortsluiting ontstaat tussen 24V en GND.

De pull-up waarde bepaalt als de MOSFET gesloten is de stroom die loopt naar GND (door de MOSFET) en als de MOSFET open is de spanning aan de input pin. Meestal is de range 10k-100k bij micro-controllers. :)

Vuistregel is om 1/10 van de impedantie van de input pin te nemen. Ik zie hier (Ri) dat dat 300k is, dus 30k pull-up kan ook, dan heb je een iets lagere stroom als de MOSFET gesloten is.

Hier staat meer uitleg bvb;
https://learn.sparkfun.com/tutorials/pull-up-resistors/all

[ Voor 21% gewijzigd door Kristofferson op 26-07-2023 10:59 ]

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-08 14:32
Iemand een goed advies voor een betrouwbare en met Loxone integreerbare CO melder (0-10V) die er liefst ook nog goed uitziet?
Mijn huidige Esylux protector cd 45 is over de datum en niet langer verkrijgbaar (en esthetisch niet de fraaiste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Een link toevoegen naar het nieuwe product zegt iets meer dan alleen een tekst.
https://shop.loxone.com/nlnl/modbus-air.html
Hmm.. als dat kennelijk prima gaat op die bandbreedte (en voor een redelijke prijs), is het dan gek om er eentje op tree te willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Is er een manier om te 'subscriben' op alle events in de miniserver? Elke button press, switch, light switch etc?
Ik wil een diepe integratie bouwen met MQTT (zoals bijv. loxberry, maar lightweight) en ik ben op zoek naar een manier om bij elke handeling in de loxone app een trigger te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol Betwijfel of je ergens 'doe alles maar' kan zeggen. Maar al die dingen die je noemt kun je laten loggen d.m.v. 'fire and forget' (UDP) berichtjes. Kun je dergelijke logberichtjes ontvangen aan die andere zijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:09:
@JackBol Betwijfel of je ergens 'doe alles maar' kan zeggen. Maar al die dingen die je noemt kun je laten loggen d.m.v. 'fire and forget' (UDP) berichtjes. Kun je dergelijke logberichtjes ontvangen aan die andere zijde?
Ja dat heb ik nu via de syslog, maar dat betekent dat ik een logger output aan elk object moet hangen. Nogal omslachtig. Ook is de data die gelogd word erg minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol Zeer bewerkelijk om in te stellen, dat klopt. Maar het kan toch geen probleem zijn voldoende info mee te geven om de events van elkaar te onderscheiden? (En aan de andere kant van je integratie moet je het waarschijnlijk toch ook event voor event opbouwen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:38:
@JackBol Zeer bewerkelijk om in te stellen, dat klopt. Maar het kan toch geen probleem zijn voldoende info mee te geven om de events van elkaar te onderscheiden? (En aan de andere kant van je integratie moet je het waarschijnlijk toch ook event voor event opbouwen?)
Ja dat klopt, maar ik hoopte eigenlijk dat er ergens een event stream was waar ik selectief dingen uit kon vissen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-08 06:57
Gwaihir schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:09:
Ik doe dit nu via een de Node-Red plugin https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-loxone
Je kan dan relatief eenvoudig via een JS code blok naar alle events luisteren en de nodige acties er aan koppelen in Node Red. De andere richting gaat trouwens ook met deze plugin. Dus commands in de miniserver uitvoeren.

Ik draai Node Red vanuit Home Assistant, en heb op die manier een integratie met zigbee <> loxone.
Werkt vrij goed, maar nog niet rock-solid. De WAF moet dus nog omhoog ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qQPcezVAS_mXK_PwbL4Wk-5AyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07VCybPjjuGK6GilklZ8CZmT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Gertst Gaaf! Maar klinkt ook nog wel heel specifiek, verre van alle: "All Virtual Outputs with Category Home Assistant" Kun je iets meer delen van wat daaronder schuil gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Gwaihir schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:00:
@Gertst Gaaf! Maar klinkt ook nog wel heel specifiek, verre van alle: "All Virtual Outputs with Category Home Assistant" Kun je iets meer delen van wat daaronder schuil gaat?
In mijn geval was het handig om enkel naar bepaalde events te luisteren, maar je kan ook naar alles luisteren, of naar een te kiezen category. Ik denk wel dat je héél veel events gaat krijgen als je alles neemt, met mogelijke vertragingen tot gevolg?

Hieronder de detail panels. Ik heb ook even een log gemaakt van mijn lighting triggers toen ik een Loxone schakelaar indrukte, dan heb je een idee van het soort data dat je binnen krijgt. Dat bevat alle details van alle event changes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8XolQoWTxTiRlNBRR7XbcM9y1A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/msUsCGYksFntXafWW5E2YIag.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjoxdremZlZBQn7pAUuv7oGFLYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zgByLiHMzDbYggWgWaJhEpWH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXI1KkwT4o222A9sDXvXssmvPp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W1kczTdixIDhTQxHF94bji6N.png?f=fotoalbum_large

Via de code hieronder (oranje block onderaan het schema) stuur ik mijn hue lights (via zigbee2mqtt), mijn ventilatiesysteem, nogal wat Zigbee devices, zoals de radiatoren in de badkamers, enz.:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
node.outputCount = 3;

let [topic, prop] = msg.topic.split("--")

if (!topic || !prop) {
    node.status({
        fill: "red",
        shape: "dot",
        text: msg.topic + " does not contain '--'. This format is required to separate the topic and the property."
    });
        return [null, null, null]
} 

topic = topic.trim();
prop = prop.trim();

let rgbObj = {}
let mqttMsg = null;
let serviceMsg = null;
let entityMsg = null;

if (prop === 'light') {

rgbObj = loxColorToRgbObject(msg.payload);
    const lightSettings = {
        "state": rgbObj.brightness > 1 ? "ON" : "OFF",
        "transition": 1
    }

if (rgbObj.brightness > 1) {
        lightSettings.color_temp = rgbObj.color_temp;
        lightSettings.brightness = rgbObj.brightness;

}

mqttMsg = {
        payload: {
            "domain": "mqtt",
            "service": "publish",
            "data": {
                "topic": `zigbee2mqtt/${topic}/set`,
                "payload": JSON.stringify(lightSettings)
            }
        }
    }
    node.status({
        fill: "green",
        text: msg.topic + ": " + msg.payload + " - rgb: " + mqttMsg.payload.data.payload
    });
} else if (prop === 'service') {
    //eg: fan.set_percentage/33 --> {domain: "fan", service: "set_percentage", data: {percentage:"33"}}

let [domain, service] = topic.split(".");

const attr = service.substring(4);
    const data = {}
    data[attr] = msg.payload;
    serviceMsg = {
            domain,
            service,
            data
        }
    }
    node.status({
        text: JSON.stringify(serviceMsg)
    });
} else if (prop === "entity") {
    let domain = topic.split(".")[0];
    const service = "turn_" + (msg.payload ? "on" : "off");
    entityMsg = {
            data: {
                entity_id: topic
            },
            service,
            domain
        }
    }
    node.status({
        text: JSON.stringify(entityMsg)
    });

} else {

mqttMsg = {
            "domain": "mqtt",
            "service": "publish",
            "data": {
                "topic": `zigbee2mqtt/${topic}/set/${prop}`,
                "payload": msg.payload
            }
        }
    }
    node.status({
        text: msg.topic + ": " + msg.payload
    });
}

return [mqttMsg, serviceMsg, entityMsg]

function loxColorToRgbObject(loxColor) {
    let blue = Math.floor(loxColor / 1000000);
    let green = Math.floor((loxColor - blue * 1000000) / 1000);
    let red = loxColor - blue * 1000000 - green * 1000;

let bri = blue;
    if (bri < green) bri = green;
    if (bri < red) bri = red;

red = Math.round(red);
    green = Math.round(green);
    blue = Math.round(blue);
    bri = Math.round(bri * 2.54)

let n = ((0.23881) * red + (0.25499) * green + (-0.58291) * blue) / ((0.11109) * red + (-0.85406) * green + (0.52289) * blue);
    let cct = 449 * Math.pow(n, 3) + 3525 * Math.pow(n, 2) + 6823.3 * n + 5520.33;
    cct = Math.round(1000000 / cct)

//const obj = {red, green, blue, brightness: bri, color_temp: cct}
    const obj = { brightness: bri, color_temp: cct}
    //node.error("msg " + JSON.stringify(obj));
    return obj

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Ik doe het op precies op bovenstaande manier. Ook om mijn data richting influxdb te krijgen.
Ik heb de afgelopen jaren 1 keer gehad dat de node red Loxone contribute niet werkt te, maar dit was een update fout! Dus ik ben zeer tevreden over node red in combinatie met!

Ben wel van mening dat het makkelijker en completer zou moeten kunnen.
Dus ben wel benieuwd naar de alternatieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zijn de volgende bouwblokken te "subscriben" ?

Alarm Chain
Audio Central
Automatic Shading
Automatic Shading Central
Burglar Alarm
Climate Controller
Energy Flow Monitor
Light Controller
Memory Flags
Meter en Bidirectional Meter
Presence
Push Button
Radio Buttons
Room Ventilation Controller
Selection Switch
Spotprice Optimizer
Switch Button
Virtual Status

Ik ga hier zeker even naar kijken!

• K!K

K!K

Kijk er maar eens gewoon naar!
Ik vind dat er veel beschikbaar is en anders kan je veel beschikbaar maken via Markers/ Memory Flags.
Echter de grootste uitdaging is denk ik je audio gegevens naar de MQTT te krijgen. Dit gezien je vraag waarschijnlijk als oorzaak heeft de Button+ te integreren!
Maar goed dit zou een leuke uitdaging zijn voor een aantal hier in het topic waaronder ikzelf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertst
JackBol schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:29:
Zijn de volgende bouwblokken te "subscriben" ?

Alarm Chain
Audio Central
Automatic Shading
Automatic Shading Central
Burglar Alarm
Climate Controller
Energy Flow Monitor
Light Controller
Memory Flags
Meter en Bidirectional Meter
Presence
Push Button
Radio Buttons
Room Ventilation Controller
Selection Switch
Spotprice Optimizer
Switch Button
Virtual Status

Ik ga hier zeker even naar kijken!
Ik ga er van uit dat dit allemaal kan. Alvast audio, lights, presence, Shading:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q3r8tUFgNneWRvSvW3wb5dyiQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dcOsoeekm4C51Fs58GXrPr4P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

K!K schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:57:
Kijk er maar eens gewoon naar!
Ik vind dat er veel beschikbaar is en anders kan je veel beschikbaar maken via Markers/ Memory Flags.
Echter de grootste uitdaging is denk ik je audio gegevens naar de MQTT te krijgen. Dit gezien je vraag waarschijnlijk als oorzaak heeft de Button+ te integreren!
Maar goed dit zou een leuke uitdaging zijn voor een aantal hier in het topic waaronder ikzelf ;)
Hahaha je hebt me door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Gertst schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

Ik ga er van uit dat dit allemaal kan. Alvast audio, lights, presence, Shading:
[Afbeelding]
Ik heb er vanmorgen even naar gekeken maar als ik dan toch terug kom op de audio server. Ik krijg met geen mogelijkheid uit nodered welk source en of welke muziek/zender er afgespeeld wordt.
Lukt jou dit dan wel? En zo ja kan je een voorbeeld posten?

Status van verlichting, Rolluiken of andere bouwstenen is niet zn probleem lijkt het op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
heeft iemand een werkend voorbeeld om rechtstreeks vanuit loxone informatie te pushen naar PVOutput.org?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:38

ThePsycho

Biertje?

HiBe schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:21:
heeft iemand een werkend voorbeeld om rechtstreeks vanuit loxone informatie te pushen naar PVOutput.org?
Nog niet, maar ik vind het idee wel leuk, ik ga er even mee sleutelen en deel de resultaten hier wel!

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
K!K schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

Ik heb er vanmorgen even naar gekeken maar als ik dan toch terug kom op de audio server. Ik krijg met geen mogelijkheid uit nodered welk source en of welke muziek/zender er afgespeeld wordt.
Lukt jou dit dan wel? En zo ja kan je een voorbeeld posten?

Status van verlichting, Rolluiken of andere bouwstenen is niet zn probleem lijkt het op!
Ik heb dat zelf (nog) niet nodig en heb dus nog niet met audio getest. Maar idd, ik zie niets in de logs staan ivm de naam van de zender ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Gertst schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Ik heb dat zelf (nog) niet nodig en heb dus nog niet met audio getest. Maar idd, ik zie niets in de logs staan ivm de naam van de zender ...
Dan zitten we op dezelfde lijn!

Er is een docker buid Loxone2Mqtt ik ben hier wel benieuwd naar! Maar gezien de geringe tijd de afgelopen dagen heb ik deze nog niet aan de gang gekregen.
Maar uiteindelijk ligt het er aan of loxone op de API deze informatie wel beschikbaar heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

JHe schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:59:
[...]

Bedankt voor de tip van de brondcode! Even verder kijken dan dat je neus lang is, blijkt maar weer al te waar te zijn.
Het is inmiddels gelukt. Ik heb 3 uitgangen bij de omvormer gemaakt en een stukje code om deze functionalteit in en uit te schakelen en als de huidige stroomprijs onder 0 duikt, wordt het uitgangsvermogen naar 0 gestuurd, zodat er maximaal geimporteerd wordt.
[Afbeelding]
Beetje oude quote maar goed!
Bedankt voor het delen hier.
Ik vraag mij af hoe dit uitpakt, even een voorbeeld.

Beide voorbeelden natuurlijk met zelfde sterkte en zon stand gezien, gewoon op exact hetzelfde moment.

Voorbeeld 1:
Installatie totaal vermogen 10kWp
Limiet = 100%
Opwekken = 8kW
Verbruik = 500w
Teruglevering is 7,5Kw

Voorbeeld 2:
Limiet = 5%
Opwekken = ? ( is dit dan 5% van de 8kW in voorbeeld 1 of is dit 5% van het toaal vermogen 10kWp?)
Verbruik = 500w
Teruglevering = 0Kw

Wat is jou ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Mag ik jullie wat vragen over de groepenkast. Hoe hebben jullie de voedingen voor de Loxone installatie (de extensions, verlichting, audio, tree spullen) beveiligd?

Hebben jullie 1 installatieautomaat voor de hele installatie gebruikt. Dus alle voedingen op 1 installatieautomaat (of aardlekautomaat). Of alle voedingen per groep (extensions, audio, verlichting) elk op een apart installatieautomaat? En stel elk groepje op een eigen automaat, welk type gebruiken jullie dan? B6 of nog lager. Veel vermogen is het niet dus waarschijnlijk eerder een b2 (als die betaalbaar te vinden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

grotius schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:03:
Mag ik jullie wat vragen over de groepenkast. Hoe hebben jullie de voedingen voor de Loxone installatie (de extensions, verlichting, audio, tree spullen) beveiligd?

Hebben jullie 1 installatieautomaat voor de hele installatie gebruikt. Dus alle voedingen op 1 installatieautomaat (of aardlekautomaat). Of alle voedingen per groep (extensions, audio, verlichting) elk op een apart installatieautomaat? En stel elk groepje op een eigen automaat, welk type gebruiken jullie dan? B6 of nog lager. Veel vermogen is het niet dus waarschijnlijk eerder een b2 (als die betaalbaar te vinden zijn).
Ik ga zelf gewoon een enkele aardlekautomaat plaatsen hiervoor. De moeite niet waard om een b6 te zoeken wat mij betreft, ik doe een b16 en daar achter ook een wcd voor netwerkapparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

grotius schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:03:

Ik heb een 16A aardlekautomaat die een hele groep naar de loxone kast brengt en daar elke voeding achter een 6A installatie automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De Loxone apparatuur zit samen met de netwerkapparatuur op één alamat. Aardlek bewust los van andere groepen dus. Voedingen zijn allen aan de DC kant gezekerd.

Verlichting hebben we er nog nauwelijks op, maar dat werkt gewoon via z'n eigen groepen en dat zal ook zo blijven. Je moet - eis aan de huisinstallatie - ook per verdieping licht vanuit minimaal twee groepen betrekken.

Eén uitzondering: er zit ook 'n Pi op, in DIN-rail kastje. En daarvan vind ik het irritant dat hij geen aan / uit schakelaar heeft. Daarom heb ik er een installatieautomaat bij gekocht <16A om 'binnenkort' te plaatsen. (Keuze simpelweg omdat het goedkoper is dan een DIN-rail schakelaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Dank voor jullie reacties.

De DC kant zeker ik inderdaad apart af (per lijn).

Naast de spotjes heb ik ook de plafond lampen van Loxone (air variant). Deze plafonieres worden 230v gevoed (passend bij de groep / installatieautomaat van de betreffende ruimte). Daarmee kan ik voldoen aan de eis vd huisinstallatie (want in elke ruimte ook spotjes van Loxone).

Voor de rest twijfel ik nog. De keuze van Jackbol volgen (voedingen elk apart achter een b16) of toch maar alles achter een eigen alamat b16 (gwaihir).

Het gaat ook maar om 4 voedingen van 160 watt (2x160 voor 30 spotjes, 1x160 watt extensions en tree bus (met twee tree lampen) en 1x 160 watt voor de 2x stereo extension). Ik heb nog 8TE ruimte over voor de automaten dus beide opties kunnen. Keuzes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@grotius Loxone lijkt dat zelf niet zo belangrijk te vinden, als je kijkt naar hun luxe voeding: https://shop.loxone.com/nlnl/power-supply-backup.html . Da's veel op één hoop (aan 230V zijde)..

En het lijkt erop dat de Loxone webshop weer rechtstreeks toegankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Oh dus niet meer verplicht via partners? Bijzonder beleid zo...

Tenzij er alarm of veel verlichting op zit, doe ik zelf ook één automaat naar Loxone. Met daar elke extensie apart afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:49
vraag, ik hou al een tijdje wat webshops in de gaten, maar zie nooit enige kortings acties m.b.t. loxone. Prijs lijkt stabiel en overal vergelijkbaar. Kijk ik verkeerd, of is dit een gegeven?

Ga eind van het jaar beginnen met bouwen van een woning, en wil Loxone gebruiken voor de sensoren kant van de domotica installatie. Heb wel het e.e.a. nodig dus een paar procent korting is wel interessant 8)7 Gewoon bestellen via de webshop of nog even wachten voor black friday of zoiets?

Alvast dank, bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

brammh schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 00:42:
vraag, ik hou al een tijdje wat webshops in de gaten, maar zie nooit enige kortings acties m.b.t. loxone. Prijs lijkt stabiel en overal vergelijkbaar. Kijk ik verkeerd, of is dit een gegeven?

Ga eind van het jaar beginnen met bouwen van een woning, en wil Loxone gebruiken voor de sensoren kant van de domotica installatie. Heb wel het e.e.a. nodig dus een paar procent korting is wel interessant 8)7 Gewoon bestellen via de webshop of nog even wachten voor black friday of zoiets?

Alvast dank, bram
Voor zover ik weet geeft Loxone zelf wel korting, maar dan alleen aan hun partners. De korting die gegeven wordt is vaak alleen op de reeds nieuw gelanceerder producten.
Maar Parters hebben ook een inkoop voordeel, dus wellicht als je een partner in je buurt contact. Dat er iets te regelen valt voor een paar procent korting.
Vragen staat tenslotte vrij.
Gwaihir schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:15:
@grotius Loxone lijkt dat zelf niet zo belangrijk te vinden, als je kijkt naar hun luxe voeding: https://shop.loxone.com/nlnl/power-supply-backup.html . Da's veel op één hoop (aan 230V zijde)..

En het lijkt erop dat de Loxone webshop weer rechtstreeks toegankelijk is.
Ik vraag mij af wat je precies bedoelt met "Loxone lijkt dat zelf niet zo belangrijk te vinden, als je kijkt naar hun luxe voeding."

Alle 7 kringen van de 24vdc is netjes afgezekerd met een smeltzekering. Ook het totaal vermogen aan de 230vac zijde is niet buitensporig ( 5A load en 6a Piek).
Ik denk juist dat er heel goed na gedacht is bij Loxone over deze grote voeding.
En gezien Loxone zelf ook er vanuit gaat dat je overal hun 24vdc verlichting gebruikt op Tree is dit een hele interessante en goede voeding als je het mij vraagt. Maar als je dit alleen gebruikt voor de extensies en wat sensoren in het veld dan is het misschien wat overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:25:
Opwekken = ? ( is dit dan 5% van de 8kW in voorbeeld 1 of is dit 5% van het toaal vermogen 10kWp?)
5% van het nominaal vermogen van de omvormer. Dus bij een 10kW omvormer 5% daarvan = 500W.

Overzichtelijk én implementeerbaar :). (Zo'n omvormer kent de Wp van je panelen niet en weet ook niet wat hij had kunnen opwekken 'als', wanneer hij op dat moment dat niet aan het proberen is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Alvast dank, bram
Via partners is we wat mogelijk maar reken je niet rijk. Ik kreeg een paar procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:51:
Ik vraag mij af wat je precies bedoelt met "Loxone lijkt dat zelf niet zo belangrijk te vinden, als je kijkt naar hun luxe voeding."
Eh.. haak je wellicht specifiek vanaf die quote in? Ik bedoel nl. precies wat we vanaf hier in zes posts bespreken en weet uit je reactie nog niet op te maken wat anders / aanvullend uit te leggen.
Ik denk juist dat er heel goed na gedacht is bij Loxone over deze grote voeding.
Ja, daar ga ik ook van uit. Ik gebruik 'm als voorbeeld van hoe het prima te doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:21:
Oh dus niet meer verplicht via partners? Bijzonder beleid zo...
Ja, ik vond het ook nogal heen-en-weer in betrekkelijk korte tijd..

Hamvraag voor mij is vooral wat het voor de support betekent: gaat Loxone ook weer rechtstreeks op consumentenvragen en bugreports reageren? Die deur leek onderhand redelijk gesloten, helaas.
Ik heb een paar uitzonderingetjes kunnen ontwaren, maar veel is het (nog) niet. Denk dat je beter naar serviceverschillen kunt zoeken dan prijsverschillen.

Ik zou altijd bestellen via een partner, in de hoop of wetenschap daar support van te kunnen verwachten, in aanvulling op wat Loxone zelf (al dan niet) biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Loxone gold partners krijgen 10% korting. Als je voor 10k gaat bestellen, kan je wellicht wel een dealtje sluiten met zo’n partner voor een paar procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Gwaihir schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:35:
De Loxone apparatuur zit samen met de netwerkapparatuur op één alamat. Aardlek bewust los van andere groepen dus. Voedingen zijn allen aan de DC kant gezekerd.

Verlichting hebben we er nog nauwelijks op, maar dat werkt gewoon via z'n eigen groepen en dat zal ook zo blijven. Je moet - eis aan de huisinstallatie - ook per verdieping licht vanuit minimaal twee groepen betrekken.

Eén uitzondering: er zit ook 'n Pi op, in DIN-rail kastje. En daarvan vind ik het irritant dat hij geen aan / uit schakelaar heeft. Daarom heb ik er een installatieautomaat bij gekocht <16A om 'binnenkort' te plaatsen. (Keuze simpelweg omdat het goedkoper is dan een DIN-rail schakelaar.)
Wat bedoel je met alles aan DC kant gezekerd? Heb je hier een voorbeeld module van? Persoonlijk hebben ik Loxone + sensors achter een 2A automaat steken met daarachter 1 DC voeding voor de miniserver en extensions en 1 voor alle alles anders (sensors en dergelijke). vervolgens alle led verlichting achter een 16A automaat met daarachter een aantal 10A 24v DC voedingen.

Dat laat me toe de verlichting wel afzonderlijk uit te schakelen als ik iets nieuws wil aansluiten zodnat dat de miniserver er uit gaat.

Hey klopt wel dat een 16A automaat super goedkoop is en dat alles lager veel moeilijker te verkrijgen is.

Mijn verlichting en andere zaken die ik aan loxone extensions schakel heb ik wel glas zekeringen tussen gestoken om de relais extension en miniserver te beschermen (geen idee hoe nuttig dat is).

[ Voor 6% gewijzigd door Pulse_ op 20-08-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Pulse_ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:39:
Wat bedoel je met alles aan DC kant gezekerd? Heb je hier een voorbeeld module van?
Nou, we hadden 't net over deze: https://shop.loxone.com/nlnl/power-supply-backup.html

Links zie je zeven zekeringen op een rijtje (2x transparant, 5x rood), die de zeven uitgangen afzekeren. Dat bedoelen we. Bij mij zitten ze alleen in losse houders i.p.v. ingebouwd in de behuizing van de voeding zelf. Steekzekeringen zoals in auto's gebruikt, alleen één maatje kleiner.
Mijn verlichting en andere zaken die ik aan loxone extensions schakel heb ik wel glas zekeringen tussen gestoken om de relais extension en miniserver te beschermen (geen idee hoe nuttig dat is).
Ja, da's net zoiets.

Al met al: kies een aantal meest zinnige punten en je verkleint de kans dat je dingen sloopt, vooral dat je meerdere dingen ineens sloopt, bij een foutje of defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:05:
Loxone gold partners krijgen 10% korting.
10% meer dan silver. Dus 40% i.p.v. 30%, dacht ik. (Dit staat of stond gewoon ergens op de site.) En dan platinum en flagship vast nog meer.

Dus als jij 30% als de normale marge ziet, dan hebben de partners die silver voorbij zijn extra speelruimte.

Maar wat 'normaal' is voor dit soort producten, staat of valt m.i. met de hoeveelheid support die is inbegrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik weet niet of het hier helemaal op zijn plek is, maar onlangs heb ik niet al te beste ervaringen met Zelektro. Ik heb daar zelf heel veel spullen vandaan en tot op heden ook zeer goede ervaringen. Nu heb ik onlangs een garantieverzoek ingediend en ik krijg maar geen gehoor. Ik heb nu nog steeds niet van Zelektro vernomen en ben inmiddels 30 dagen en 4 mailtjes en 4 belletjes verder. Erg jammer kijk ook even op google, ik ben niet de enige...

Uiteindelijk contact opgenomen met Loxone en die hebben dat zeer netjes opgelost. Snel contact en alle goederen worden direct omgeruild.

De laatste update van de audioserver lijkt mij mij de problemen op te lossen met de latency's in verschillende kamers.

Edit: Waarschijnlijk vanwege mijn vakantie, maar ik zie dat het de een en laatste update is geweest
Stability:
Optimized caching and logging to create more memory for audio playback.
Improved synchronicity in cross-device playback via Tree Turbo (latencies < 1ms).

https://www.loxone.com/enen/support/changelog-audio-server/

[ Voor 19% gewijzigd door -SimJoc- op 20-08-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:12
Gwaihir schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Links zie je zeven zekeringen op een rijtje (2x transparant, 5x rood), die de zeven uitgangen afzekeren. Dat bedoelen we. Bij mij zitten ze alleen in losse houders i.p.v. ingebouwd in de behuizing van de voeding zelf. Steekzekeringen zoals in auto's gebruikt, alleen één maatje kleiner.
Kan je eens delen welke klemmen je daarvoor gebruikt hebt?
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

sly___ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:03:
[...]

Kan je eens delen welke klemmen je daarvoor gebruikt hebt?
Bedankt.
Daar kun je gewoon standaard WAGO 2-draads zekeringsklemmen voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 12:07

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Weet niet of het hier is toegestaan maar heb nog wat loxone producten in de verkoop, reken op ongeveer 30% voordeel tov de particuliere prijs online. Op marktplaats staat de advertentie. Heb nog oa een plafondlamp, 2 miniservers go, opbouwspot, tree en 1 wire extension etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@sly___ Het is inderdaad zoiets, zoals @JackBol noemt. Maar kennelijk één maatje kleiner dan google me even snel gaf, want ik heb iets kleinere zekeringen.

(Exacte type laat ik er even bij; door Loxone partner uitgezocht en me nu niet het kast losschroeven waard. Weet dus ook niet wat meer 'standaard' is voor de toepassing, de maat die hij koos, of de maat die in auto's gebruikt wordt.)

Edit: nog wel een tip trouwens: boor een gaatje in je deckplaat(je), zodat je dat ledje kunt zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 22-08-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Geffy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:19:
Vanmiddag is config 14 vrijgegeven. Hiermee is in ieder geval het webinterface probleem wat twee weken geleden werd besproken, verholpen.
Ik ben er - eindelijk - aan toe gekomen naar versie 14 te gaan, 14.3 is dat inmiddels. En daar heb ik webinterface 14.0.4 bij gekregen (13/7/'23).

Helaas heb ik daarmee nog altijd geen onderste menubalk (Favorieten / Centraal / Ruimtes / Categorieën) in Chrome op een (wat oudere) Android. Is het weggeweest en teruggekomen, of bedoelde je wat anders? (Weet je dat nog?)

(En mijn custom icoontje kleurt ook nog niet mee.)

Overigens top dat Loxone versie 14 primair gebruikt om 'ns wat achterstallige kwaliteitsissues weg te werken. Jammer dat ik er in deze nog niet van kan profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
-SimJoc- schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:00:
Ik weet niet of het hier helemaal op zijn plek is, maar onlangs heb ik niet al te beste ervaringen met Zelektro. Ik heb daar zelf heel veel spullen vandaan en tot op heden ook zeer goede ervaringen. Nu heb ik onlangs een garantieverzoek ingediend en ik krijg maar geen gehoor. Ik heb nu nog steeds niet van Zelektro vernomen en ben inmiddels 30 dagen en 4 mailtjes en 4 belletjes verder. Erg jammer kijk ook even op google, ik ben niet de enige...

Uiteindelijk contact opgenomen met Loxone en die hebben dat zeer netjes opgelost. Snel contact en alle goederen worden direct omgeruild.

De laatste update van de audioserver lijkt mij mij de problemen op te lossen met de latency's in verschillende kamers.

Edit: Waarschijnlijk vanwege mijn vakantie, maar ik zie dat het de een en laatste update is geweest
Stability:
Optimized caching and logging to create more memory for audio playback.
Improved synchronicity in cross-device playback via Tree Turbo (latencies < 1ms).

https://www.loxone.com/enen/support/changelog-audio-server/
Ook goede ervaringen mee en al redelijk wat materiaal besteld. Echter merk ik ook de laatste tijd (sinds ze hun nieuwe site hebben) dat het een pak minder vlot werkt. Communicatie is vaak ook maar een vage boel ivm de status van de bestelling.

Geen idee wat juist de oorzaak is maar het werkt niet echt vlot op dit moment. Op hun site een opmerking geven is helemaal een verloren zaak, aan de telefoon/email zit percies ook niet altijd meer iemand die er echt iets van af kent terwijl dit voordien wel het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:52

Alvast dank, bram
Vorig jaar eens een quote gedaan bij een aantal bedrijven in NL en BE voor een lijst van producten, van audioserver, speakers, tree producten, bij elkaar kleine 5k, en ik kreeg antwoorden met dezelfde adviesprijzen die loxone hanteert. Ik had verwacht dat als ik "off the radar" offertes aanvraag ze nog wel willen happen, maar geen één wilde korting verwerken, anders dan producten van derden. Er zit een smerige prijsafspraak ergens, werd mij ook telefonisch toegelicht dat ze dit niet mogen doen anders krijgen ze niet geleverd.

Daarentegen, https://shop.loxhome24.de/ geeft standaard al korting vanaf 500euro (2%), dus of dit wel klopt.... Deze site levert ook eigen producten (https://shop.loxhome24.de/brand/loxhome24/page/2/). Ik las hier over afzekeren DC zijde, e.d., loxhome24 levert allerlei DIN rail oplossingen. Ik heb er nog niet besteld overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:49
mgizmo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:10:
[...]
Daarentegen, https://shop.loxhome24.de/ geeft standaard al korting vanaf 500euro (2%), dus of dit wel klopt.... Deze site levert ook eigen producten (https://shop.loxhome24.de/brand/loxhome24/page/2/). Ik las hier over afzekeren DC zijde, e.d., loxhome24 levert allerlei DIN rail oplossingen. Ik heb er nog niet besteld overigens.
Thanks! Eerste online korting die ik zie!
Ik ga het toch ook nog eens een paar van die platinum partners bellen. Als je met een nieuwbouwhuis aan de gang gaat gaat het zo over de 10k, dus die paar procent is toch interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

-SimJoc- schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:00:
Zelf een verdeelkast besteld daar een tijdje terug, dat heeft ook heel wat voeten in de aarde gehad eer die geleverd werd. Snelle levertijd volgens de site, na een maand niks te hebben gehoord gebeld, dan wel snel aan de telefoon geholpen. Eén of andere palet die bij de verhuizing van hun magazijn (perfecte timing van mijn bestelling :P) waarschijnlijk in een hoekje was blijven staan.

Eén keer dat rechtgetrokken was was de kast snel geleverd, ik vermoed dat dat nieuwe magazijn nog wat kinderziekten heeft. Dat, en ze zoeken duidelijk ook mensen voor aan de telefoon etc., daar adverteren ze ook mee op hun website.

M'n pa (elektricien) bestelt er regelmatig, en is er relatief tevreden over. Ik kan maar op basis van één bestelling spreken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:52
brammh schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:48:
[...]

Thanks! Eerste online korting die ik zie!
Ik ga het toch ook nog eens een paar van die platinum partners bellen. Als je met een nieuwbouwhuis aan de gang gaat gaat het zo over de 10k, dus die paar procent is toch interessant.
Dat zou je denken inderdaad, maar Loxone valt helaas gewoon niet (meer) in het rijtje van webshops die gericht zijn op consumenten die smarthome zelf implementeren. Al lees ik dus terug dat de webshop van Loxone zelf weer open lijkt te zijn voor eindgebruikers. Ze willen de marge in stand houden en partners houden zich eraan, want ze willen, logisch, de implementatie ook doen. Ik denk dus dat als je platinum partners belt dat het een projectprijs zal worden met consultancy, implementatie en onderhoud. De partners die ik gebeld heb, geven gewoon geen korting op alleen levering van Loxone producten.

Een andere wellicht, zou https://www.allroundbastler.de/ kunnen zijn. Ze bieden bijv aan https://www.allroundbastler.de/mitgliedschaft/ als een soort abonnement, maar wat dat dan concreet maakt op jouw project?? of aanvraag van offerte https://www.allroundbastler.de/shop-projekt-anfrage-loxone/

Dit bedrijf (net als Loxhome24) hebben een Youtube kanaal en daar zien je duidelijk dat het techneuten zijn en niet puur sales mannen, en ook weer zelf producten bouwen en verkopen (zoals https://www.allroundbastl...e/bausaetze/lox-platinen/)

[ Voor 22% gewijzigd door mgizmo op 22-08-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 21:47
Ik heb een occy gemonteerd. Echter geen signalen die binnen komen. Ik meet ook 24 V tussen de 24 en bm of 1-10 v connectie. Lijkt me niet juist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4yepkYpMAzJUw1eRsEcxyr07TE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hyFWSyPLpSE8abKEKU8mnAha.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
Hebben er meer last van dat de externe toegang via de loxone DNS server niet meer werkt? Doet t hier sinds vorige week niet meer. Instellingen staan allemaal juist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

sly___ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:57:
Hebben er meer last van dat de externe toegang via de loxone DNS server niet meer werkt? Doet t hier sinds vorige week niet meer. Instellingen staan allemaal juist...
Ik had er heel even last van vorige week, maar was zo weer online. Moet wel toegeven dat ik nog aan het programmeren ben en voordat het werkte ook weer een keer de miniserver heb laten herstarten. Misschien dat dat de oplossing was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:35
Ik ben voor onze nieuwe woonst (nieuwbouw waarvan de werken begin 2024 zullen starten) ook aan het bekijken of Loxone een goede oplossing zou kunnen zijn. Na heel wat info door te nemen had ik nog een vraag met betrekking tot de verlichting.

In onze huidige woning maken wij in enkele ruimtes reeds gebruik van Hue verlichting. Wij zijn in het bijzonder fan van de “white ambiance” lampen waarbij we de kleurtemperatuur kunnen wijzigen.

De inbouwspots van Loxone zijn erg prijzig vandaar dat ik de zoektocht naar goede alternatieven ben gestart. Daarbij kwam ik onder andere de lamp Minalox DualWhite tegen. Deze werken meteen op 24v maar zijn met €33/stuk nog steeds erg prijzig.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze lamp of andere alternatieven kunnen aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wiely schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:35:
Ik heb een occy gemonteerd. Echter geen signalen die binnen komen. Ik meet ook 24 V tussen de 24 en bm of 1-10 v connectie. Lijkt me niet juist.

[Afbeelding]
Op de BM moet je bij beweging 24V meten dus dat gaat goed.
De 0-10v zou je maximaal 10V moeten meten afhankelijk van de lichtsterkte op dat moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4e552nGmoKw_2H4hMjccihaWaQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4opq2d6X79t4JE2oKrFNB7gY.jpg?f=user_large

Deze instellingen zijn goed voor de Lux sensor.

[ Voor 18% gewijzigd door -SimJoc- op 22-08-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
sly___ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:57:
"Niet werkt"?

Heb hier al zeker een half jaar af en toe de opmerking dat de server nog niet geregistreerd zou zijn in die DNS, maar dat lost zich steeds na hooguit vijf seconden vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MrN86 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:13:
Daarbij kwam ik onder andere de lamp Minalox DualWhite tegen. Deze werken meteen op 24v maar zijn met €33/stuk nog steeds erg prijzig.
Nog nooit van gehoord, maar het maakt wel nieuwsgierig.

https://minalox.lighting/

Het lijkt er bijkans speciaal voor gemaakt te zijn. Opmerkelijk hoe ze 24V op standaard 230V fittingen zetten. Maar dan lukt tunable white natuurlijk weer niet, helaas.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze lamp of andere alternatieven kunnen aanbevelen?
In deze topics gaat 't een stuk vaker over 'serieus licht':
[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
(Het afsplitsen in een los, niet meer echt KNX gekoppeld topic wil maar matig lukken. Sla het 'main' KNX topic dus zeker niet over, ook al wil je niets met KNX zelf!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb losse armaturen uitgezocht en daarin een Voltus 24V lamp aangesloten op tree dimmer. Werkt als een trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sly___
Gwaihir schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:37:
[...]

"Niet werkt"?

Heb hier al zeker een half jaar af en toe de opmerking dat de server nog niet geregistreerd zou zijn in die DNS, maar dat lost zich steeds na hooguit vijf seconden vanzelf op.
Ja...heeft 5 jaar perfect gewerkt. Blijft nu hangen en zegt poor connection maar kan niet connecteren. Opnieuw opstarten etc. werkt niet.
Vreemd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHe

JHe

K!K schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Beetje oude quote maar goed!
Bedankt voor het delen hier.
Ik vraag mij af hoe dit uitpakt, even een voorbeeld.

Beide voorbeelden natuurlijk met zelfde sterkte en zon stand gezien, gewoon op exact hetzelfde moment.

Voorbeeld 1:
Limiet = 100%
Opwekken = 8kW
Verbruik = 500w
Teruglevering is 7,5Kw

Voorbeeld 2:
Limiet = 5%
Verbruik = 500w
Teruglevering = 0Kw

Wat is jou ervaring.
Sorry een beetje verlaat antwoord. maar dit is 5% van het totaal geinstalleerd vermogen. Na 2 juli is de EPEX prijs (inclusief BTW) niet meer negatief geweest, dus tot nu toe heeft de omvormer op 100% gedraaid hier.
Pagina: 1 ... 36 ... 44 Laatste