Gwaihir schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:37:
@
JHe Ik denk te ver vooruit, geloof ik. Ook met een dynamisch contract heb je nu nog 100% salderingsregeling. En dus één omslagpunt, het punt waarop de prijs inclusief belastingen negatief wordt, right?
Het lijkt me dat je in de toekomst een punt gaat krijgen waar je verkoopprijs al negatief is maar je inkoopprijs (o.a. vanwege de belastingen) nog positief. Dan wil je nog wel zelf produceren, maar niet meer terugleveren.
Alleen wie jaar rond meer produceert dan afneemt, zou daar nu al mee te maken hebben. (Maar wil je dan al wel een dynamisch contract??)
Klopt. Als de netto inkoopprijs onder nul is, kan het nog altijd interessant zijn om terug te leveren, omdat je die kWhs later kan salderen en dus feitelijk ongeveer 15ct waard zijn.
Ik heb twee booleans gebouwd, 1 die aangeeft wanneer netto inkoop onder nul is. Vanaf dat moment is het voornamelijk interessant om je eigen energie te verbruiken. De tweede boolean is wanneer de all-in prijs (incl EB) onder 0 duikt. Vanaf dat moment heb je de perverse prikkel om zoveel mogelijk stroom te verbranden om er geld mee te verdienen.
Wanneer die tweede boolean inschakelt, schakel ik mijn PV af met een relais, laad ik mijn auto op en schakel ik mijn airco's in en laat ik mijn warmtepomp een warmwater run doen. Een paar weken geleden stond de prijs op -60ct en ik heb die dag 26 euro verdiend door stroom te verbranden.
SPO_Cv = Spotprijs van het huidige moment (Spot Price Optimizer Current value)
ikvg = Inkoopvergoeding
btw = btw
EB = Energiebelasting (+/- 15ct)
ODE = Opslag Duurzame Energie (0 ct in 2023).