Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
sly___ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:23:
Ja...heeft 5 jaar perfect gewerkt. Blijft nu hangen en zegt poor connection maar kan niet connecteren. Opnieuw opstarten etc. werkt niet.
Vreemd..
Sinds ca. 6 maand van het ene op het andere moment consistent geen verbinding? Klinkt alsof toen je firewall per ongeluk dicht gezet is.

Wellicht dat "poor connection" dan probeert aan te duiden dat de miniserver zichzelf nog wel bij de dynamische DNS service blijft melden. (De connectie naar buiten toe, om te laten zien op welk IP hij te vinden is, die normaal gesproken zo door de firewall heen mag.)

(Als het zo simpel blijkt te zijn, dien dan s.v.p. die nodeloos wazige foutmelding in als bug!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25
sly___ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:57:
Hebben er meer last van dat de externe toegang via de loxone DNS server niet meer werkt? Doet t hier sinds vorige week niet meer. Instellingen staan allemaal juist...
Is dat met een v1 of een v2 miniserver? Daar zit verschil in.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:17
-SimJoc- schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Op de BM moet je bij beweging 24V meten dus dat gaat goed.
De 0-10v zou je maximaal 10V moeten meten afhankelijk van de lichtsterkte op dat moment.

[Afbeelding]

Deze instellingen zijn goed voor de Lux sensor.
Bedankt voor de feedback.

De miniserver ziet echter geen 24 v binnen komen. Ik had verwacht een potentiaal te meten tussen de min en bm connectie niet?

Heb een nieuwe module aangevraagd bij epv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:46
Een andere wellicht, zou https://www.allroundbastler.de/ kunnen zijn.
Ik heb hier twee keer besteld. Goede ervaring mee. Een keer een foute levering van 100m draad (verkeerde diameter) en dit doorgegeven. Snel reactie en vlot het goede nageleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Centauriprime schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Is dat met een v1 of een v2 miniserver? Daar zit verschil in.
V1 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Voor de V1 was je dacht ik zelf verantwoordelijk voor de port forwarding in je firewall/router en de v1 had nooit ssl.

Kan je wel remote op de webpagina komen, niet via de ddns van loxone maar meteen op je IP. Bijv via je telefoon op mobiel internet?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ja...via ip op eigen netwerk werkt t perfect. Poort staat open in router. Heeft ook altijd gewerkt. Vaag...
Eens alle instellingen uit de config gooien en terug erin, zien of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:45
Met de v1 heb ik ook steeds zelf ddns gedaan in mijn router en dan de poort open gezet.
Je kan het via de gsm (zonder wifi) proberen met je publiek ip adres en dan de port die je forward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimyke
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 23:24
Port forwarding op de V1 is een slecht idee omdat je gebruikersnaam en wachtwoord leesbaar over het netwerk worden gestuurd.
Als er iemand mee luistert (bv op een publieke wifi of een slecht beveiligd wifi netwerk) dan ziet die letterlijk jouw login en wachtwoord voorbij komen.

Als je de v1 van buiten af wilt gebruiken dan kan je best een VPN gebruiken of een reverse proxy instellen zodat je verkeer over https (en dus encyrpted is). Dat is de enige veilige manier.
Bonus is dat je dan altijd met hetzelfde IP verbinding kan maken.
Nadeel is dat je de kennis en mogelijkheden binnen je netwerk moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dimyke schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:13:
Port forwarding op de V1 is een slecht idee omdat je gebruikersnaam en wachtwoord leesbaar over het netwerk worden gestuurd.
Als er iemand mee luistert (bv op een publieke wifi of een slecht beveiligd wifi netwerk) dan ziet die letterlijk jouw login en wachtwoord voorbij komen.
Alleen bij gemakzuchtig API gebruik (en ik weet eigenlijk niet of dat van buitenaf überhaupt aan de praat te krijgen zou zijn).

Gebruikersnaam en wachtwoord worden via app en webpagina met encryptie uitgewisseld met de V1. Je kunt je wel afvragen hoe goed zo'n eigen encryptie is die licht genoeg moet blijven voor de V1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
sly___ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:58:
Ja...via ip op eigen netwerk werkt t perfect. Poort staat open in router. Heeft ook altijd gewerkt. Vaag...
Eens alle instellingen uit de config gooien en terug erin, zien of dat helpt.
Hmm.. de vraag die gesteld wordt is: wat gebeurt er als je via externe IP binnen probeert te komen van buiten je eigen netwerk? (Bijv. vanf je mobiel via een 4G verbinding.)

Indien je bedoelde (of nu ontdekt) dat ook dat succesvol is: toch maar 'ns bij Loxone (of partner) melden? Klinkt alsof er iets aan hun kant een schop nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimyke
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 23:24
Gwaihir schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

Alleen bij gemakzuchtig API gebruik (en ik weet eigenlijk niet of dat van buitenaf überhaupt aan de praat te krijgen zou zijn).

Gebruikersnaam en wachtwoord worden via app en webpagina met encryptie uitgewisseld met de V1. Je kunt je wel afvragen hoe goed zo'n eigen encryptie is die licht genoeg moet blijven voor de V1..
Dat zou wel eens kunnen kloppen wat je zegt. Daar heb ik nog niet bij stil gestaan. Nu krijg ik zin om de wireshark hier open te gooien om het uit te zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dimyke schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:35:
Dat zou wel eens kunnen kloppen wat je zegt. Daar heb ik nog niet bij stil gestaan. Nu krijg ik zin om de wireshark hier open te gooien om het uit te zoeken :+
Loxone heeft keurig gedocumenteerd hoe het werkt, zodat API gebruikers ook die (redelijk) veilige uitwisseling van credentials kunnen gebruiken. Als je het aan de tand wil voelen, zou ik beginnen met daar door te lezen hoe het is opgezet.

Mag ik als voorlopig-nog-gebruiker wel verzoeken bij succes je crack op verantwoorde wijze vrij te geven? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:38
Gwaihir schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:55:
[...]

Nog nooit van gehoord, maar het maakt wel nieuwsgierig.

https://minalox.lighting/

Het lijkt er bijkans speciaal voor gemaakt te zijn. Opmerkelijk hoe ze 24V op standaard 230V fittingen zetten. Maar dan lukt tunable white natuurlijk weer niet, helaas.

[...]
Bedankt voor de feedback. Die Minalox DualWhite spots lijken juist wel “tunable white” mogelijk te maken. (Demo).

Er is zelfs een Rgbw gu10 variant (linkje). Maar hier vind ik helemaal geen info over.

Voor zowel de rgbw als DualWhite variant vraag ik me af hoe de sturing vanuit Loxone dan werkt. Want zowel de lichtsterkte als de lichtkleur kan aangepast worden. Kan de 24v dimmer van Loxone dan beide aansturen?

[ Voor 28% gewijzigd door MrN86 op 26-08-2023 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@MrN86 Ja, als je niet gebonden bent aan een aloude standaard fitting waar maar twee polen aan zitten, dan is er meer mogelijk..

RGBW neemt 'n hele (vierkanaals) RGBW dimmer voor zichzelf; één kanaal per kleur. DualWhite mag je vrij letterlijk nemen: dergelijke tunable white oplossingen mixen twee tinten wit door elkaar tot het gewenste resultaat. Ik neem aan dat je dan twee (sets) van dergelijke spots per RGBW dimmer kunt aansturen, maar ben daar nog nooit specifiek in gedoken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:12

ThePsycho

Biertje?

Gwaihir schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:24:
@MrN86 Ik neem aan dat je dan twee (sets) van dergelijke spots per RGBW dimmer kunt aansturen, maar ben daar nog nooit specifiek in gedoken.
Klopt, als je een rgbw dimmer instelt als dual white krijg je 2 uitgangen in plaats van een. Net zoals je hem als 4 losse uitgangen kan gebruiken.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Is er al info over Matter ondersteuning binnen Loxone? Het zou erg handig zijn om Matter devices mee op te nemen binnen automations in de Loxone software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:29
MrN86 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:36:
Is er al info over Matter ondersteuning binnen Loxone? Het zou erg handig zijn om Matter devices mee op te nemen binnen automations in de Loxone software.
ik verwacht dat loxone dit ooit wel eens gaat doen, tot die tijd kun je ook met 1Home werken https://www.1home.io/server-for-loxone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

HiBe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

ik verwacht dat loxone dit ooit wel eens gaat doen, tot die tijd kun je ook met 1Home werken https://www.1home.io/server-for-loxone
Ik heb deze pre-ordered. Maar ben wel benieuwd of dit ook andersom werkt.

Gaat dit er voor zorgen dat je Loxone verlichting in een andere app kan bedienen, of ook dat je andere lampen vanuit Loxone kan bedienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:45

K!K

Ik persoonlijk heb hele slechte ervaringen met de 1home producten.
Zeer instabiel en ook werkte het niet wat er allemaal beloofd werd, Al moet ik wel zeggen dat dit een aantal jaren terug is dus hopelijk is het inmiddels beter!

Als het om matter ondersteuning gaat zou ik gewoon even geduldig zijn, meer kan ik er niet over zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
ThePsycho schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

Ik heb deze pre-ordered. Maar ben wel benieuwd of dit ook andersom werkt.

Gaat dit er voor zorgen dat je Loxone verlichting in een andere app kan bedienen, of ook dat je andere lampen vanuit Loxone kan bedienen?
Dat is mij ook niet geheel duidelijk. In hoeverre ik het begrijp, kan je Loxone devices aansturen in de 1Home app samen met Matter devices.

Ik denk dat het omgekeerde juist veel beter zou zijn. Matter devices die binnen de Loxone config kunnen aangestuurd worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• K!K

K!K

Zoals laatst al een keer aangegeven:

Matter
https://www.loxone.com/de...ion-des-matter-standards/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Interessant!

En nogal een verhaal in één richting. (Nog) niets over het bedienen van Matter devices met Loxone, maar volledig gericht op het bedienen van Loxone vanaf elders binnen het Matter universum.

Dat verbaast me eerlijk gezegd; doorgaans zet elke fabrikant graag zichzelf in het middelpunt, dus ik had verwacht dat het zou beginnen met het koppelen van Loxone aan Matter sensoren en actoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Gwaihir schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:22:
[...]

Interessant!

En nogal een verhaal in één richting. (Nog) niets over het bedienen van Matter devices met Loxone, maar volledig gericht op het bedienen van Loxone vanaf elders binnen het Matter universum.

Dat verbaast me eerlijk gezegd; doorgaans zet elke fabrikant graag zichzelf in het middelpunt, dus ik had verwacht dat het zou beginnen met het koppelen van Loxone aan Matter sensoren en actoren.
Ik zou ook veel liever de Matter devices vanuit Loxone aansturen. De huidige implementatie zorgt ervoor dat de ‘logica’ verspreid verspreid over de Miniserver en de ‘Matter controller” en dat is mijn inziens niet wenselijk.

• MrN86
Tree vs air

Ik zie dat binnen Loxone er heel wat toestellen zijn die zowel beschikbaar zijn in zowel een Air variant als Tree variant. Voor de Touch Pure schakelaars zelfs is de prijs zelfs identiek. Waarom zou je dan alsnog voor Tree kiezen? Werkt dit dan toch stabieler? Of is het vooral heel voordeel dat de batterijen niet hoeven vervangen te worden die doorwegen?

Ik ben benieuwd naar jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

MrN86 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:46:
Tree vs air

Ik zie dat binnen Loxone er heel wat toestellen zijn die zowel beschikbaar zijn in zowel een Air variant als Tree variant. Voor de Touch Pure schakelaars zelfs is de prijs zelfs identiek. Waarom zou je dan alsnog voor Tree kiezen? Werkt dit dan toch stabieler? Of is het vooral heel voordeel dat de batterijen niet hoeven vervangen te worden die doorwegen?

Ik ben benieuwd naar jullie input.
Tree heeft altijd het voordeel van niet afhankelijk zijn van een draadloze verbinding en eventuele batterijen (alhoewel je air producten vaak wel met 24v kan voeden). Ook is er een limiet aan het aantal apparaten, maar dat heb ik met alles op air nog niet gehaald. (45 apparaten met best wat dimmers, zonwering, sensoren e.d.)

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-07 15:10
Ik zou het toch fijn vinden om meningen van jullie te krijgen, over de keuze van een schakelkast.
Ik gebruik Loxone nu vijf jaar in onze woning. Deze hangt samen met een aantal extensies in een kleinere groepenkast naast de bestaande kasten van ABB-HAF.

Omdat we de zolder nu ingericht hebben met twee kamers voor onze kinderen, heb ik de mogelijkheid om de logica te verplaatsen naar zolder en daar een grotere kast op te hangen. Het past alleen niet in een technische ruimte qua dimensies, dus heb ik de optie deze op de overloop te plaatsen. Enige reden waarom ik het niet zou willen, is dat deze in het zicht is als je de trap op komt en zal ik op een of andere manier toch dan netjes moeten afwerken met de leidingen in een koof naar de kast of iets dergelijks.

Het ideaals zou dan zijn deze te plaatsen in de meterkast op de begane grond en de ABB-HAF kasten af te breken en een schakelkast te plaatsen met Loxone en de groepen, aardlekautomaten, e.d.

Probleem is alleen, dat wat ik in Excel heb "uitgetekend", dat dit niet gaat passen. Ik heb zo'n 75/76cm aan breedte in de meterkast qua ruimte en hoogte ongeveer vergelijkbaar om niet in de problemen te komen met het openen van de deur tov het deurkozijn. De ruimte van achterplaat meterkast tot aan het deurkozijn is zo'n 33cm. Inclusief diepte van schakelkast en met de mogelijke zoektocht naast kasten met 2 deuren, zal er geen kasten zijn die 75cm breed zijn, 0cm diep, want twee deuren zou dan 37cm breed zijn, en die kasten zijn natuurlijk zo'n 20/30cm diep.

De logische en veilige keuze is daarmee Loxone te verplaatsen naar de overloop op zolder en de groepenkasten te laten voor wat ze zijn. Omdat het ABB-HAF kasten zijn in de meterkast, zou ik ook alle modules moeten vervangen.

Mijn oog is gevallen op de Rittal kasten, specifiek Rittal AX 1110.000, veilig 1 meter breed en 1 meter hoog. Maar ik weet niet of dit de juiste keuze is voor het monteren van kabelgoten en din-rails. https://www.conrad.nl/nl/...0975.html#customerReviews

Schets (links meterkast, rechts de betreffende kast):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdBUUMkvCpyyleOg3vIK7i61cKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dMDBQHO0M8KTwDUjMH5eYiXs.png?f=fotoalbum_large

Is het een logische kast om te gebruiken? Ik mis ervaringen te lezen met schakelkasten wat gebruikelijke merken zijn waarop zelf din-rails gemonteerd kunnen worden met kabelgoten.

Ik hoop dat jullie die extra ogen kunnen zijn en mijn voorzien van adviezen.

ps. let niet op alle labels en benamingen in de screenshot. Ik ben gaan verschuiven, andere componenten erin getekend maar niet geheel kloppend gemaakt. Het gaat mij nu vooral over de keuze van merk en type kast.

[ Voor 3% gewijzigd door mgizmo op 23-09-2023 15:14 ]

• JornRS
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-07 18:08
mgizmo schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:11:
Ik zou het toch fijn vinden om meningen van jullie te krijgen, over de keuze van een schakelkast.
Ik gebruik Loxone nu vijf jaar in onze woning. Deze hangt samen met een aantal extensies in een kleinere groepenkast naast de bestaande kasten van ABB-HAF.

Omdat we de zolder nu ingericht hebben met twee kamers voor onze kinderen, heb ik de mogelijkheid om de logica te verplaatsen naar zolder en daar een grotere kast op te hangen. Het past alleen niet in een technische ruimte qua dimensies, dus heb ik de optie deze op de overloop te plaatsen. Enige reden waarom ik het niet zou willen, is dat deze in het zicht is als je de trap op komt en zal ik op een of andere manier toch dan netjes moeten afwerken met de leidingen in een koof naar de kast of iets dergelijks.

Het ideaals zou dan zijn deze te plaatsen in de meterkast op de begane grond en de ABB-HAF kasten af te breken en een schakelkast te plaatsen met Loxone en de groepen, aardlekautomaten, e.d.

Probleem is alleen, dat wat ik in Excel heb "uitgetekend", dat dit niet gaat passen. Ik heb zo'n 75/76cm aan breedte in de meterkast qua ruimte en hoogte ongeveer vergelijkbaar om niet in de problemen te komen met het openen van de deur tov het deurkozijn. De ruimte van achterplaat meterkast tot aan het deurkozijn is zo'n 33cm. Inclusief diepte van schakelkast en met de mogelijke zoektocht naast kasten met 2 deuren, zal er geen kasten zijn die 75cm breed zijn, 0cm diep, want twee deuren zou dan 37cm breed zijn, en die kasten zijn natuurlijk zo'n 20/30cm diep.

De logische en veilige keuze is daarmee Loxone te verplaatsen naar de overloop op zolder en de groepenkasten te laten voor wat ze zijn. Omdat het ABB-HAF kasten zijn in de meterkast, zou ik ook alle modules moeten vervangen.

Mijn oog is gevallen op de Rittal kasten, specifiek Rittal AX 1110.000, veilig 1 meter breed en 1 meter hoog. Maar ik weet niet of dit de juiste keuze is voor het monteren van kabelgoten en din-rails. https://www.conrad.nl/nl/...0975.html#customerReviews

Schets (links meterkast, rechts de betreffende kast):
[Afbeelding]

Is het een logische kast om te gebruiken? Ik mis ervaringen te lezen met schakelkasten wat gebruikelijke merken zijn waarop zelf din-rails gemonteerd kunnen worden met kabelgoten.

Ik hoop dat jullie die extra ogen kunnen zijn en mijn voorzien van adviezen.

ps. let niet op alle labels en benamingen in de screenshot. Ik ben gaan verschuiven, andere componenten erin getekend maar niet geheel kloppend gemaakt. Het gaat mij nu vooral over de keuze van merk en type kast.
Waarom zou je de volledige kast willen verplaatsen als je ook een kleiner kastje op je overloop kan plaatsen met een extentie module?

Deze kasten hebben allemaal een montageplaat, dus je staat dan vrij om zelf alle componenten en din rail / kabelgoten te plaatsen waar je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
Dear god, hoe ga je dat met alle bekabeling doen.

15x330 SW38

• mgizmo
JornRS schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:30:
[...]

Waarom zou je de volledige kast willen verplaatsen als je ook een kleiner kastje op je overloop kan plaatsen met een extentie module?
Als je doelt op de extensies die ik in de afbeelding die in de rechter kast heb ingetekend, die heb ik niet allemaal. De kast die er nu hangt (in de meterkast) heeft niet meer ruimte, hangt er ook rommelig. Ik wil die gewoon weg hebben, maar geen ruimte om andere modules erbij te prikken ;-) Op een rij in de huidige groepenkast hangt de miniserver en twee extensies en dan is die rij vol. Volgende rij is de dimmer plus weer twee extensie en weer vol.
Deze kasten hebben allemaal een montageplaat, dus je staat dan vrij om zelf alle componenten en din rail / kabelgoten te plaatsen waar je wilt.
Dank. Dan is het de vraag of dit een gebruikelijke kast is. Ik zie hier weinig in de topic die daar over gaan, terwijl als ik online kijk naar bijv installaties door bedrijven met Loxone, veel schakelkasten voorbij zie komen, maar in dit topic lijkt het vooral groepenkasten te zijn (die ik dus ook heb hangen in mijn meterkast voor Loxone).
Centauriprime schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:08:
Dear god, hoe ga je dat met alle bekabeling doen.
Gelukkig is het momenteel alleen op de beneden verdieping data lijnen van bijv Dali. De dimmer extensie blijft wel gewoon beneden. Of mis ik iets op basis van wat je opmerkt?

[ Voor 5% gewijzigd door mgizmo op 23-09-2023 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:02
Klopt, onderhoudsvrij zonder batterijen. Bovendien hogere update rate (temperatuur en luchtvochtigheid elke zoveel seconden in plaats van minuten) en soms extra functionaliteit. Bijvoorbeeld aanwezigheidsdetectie op basis val geluid is alleen aanwezig bij Tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
roderickvd schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:29:
Klopt, onderhoudsvrij zonder batterijen. Bovendien hogere update rate (temperatuur en luchtvochtigheid elke zoveel seconden in plaats van minuten) en soms extra functionaliteit. Bijvoorbeeld aanwezigheidsdetectie op basis val geluid is alleen aanwezig bij Tree.
Dat van die aanwezigheidsdetectie op basis van geluid wist ik niet. Heel erg nuttig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

De akoestische detectie is ook beschikbaar op de Air versie, maar wel alleen als je hem op 24V voeding aansluit! Dan volstaat een kleine inbouwvoeding ook als je alleen 230V beschikbaar hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Klopt, onderhoudsvrij zonder batterijen. Bovendien hogere update rate (temperatuur en luchtvochtigheid elke zoveel seconden in plaats van minuten)
Enigszins instelbaar. Opgave batterijduur (2 jaar?) gaat uit van 1x / 15 minuten, dacht ik. Als je het ergens vaker nodig hebt, dan moet je bereid zijn vaker batterijen te wisselen.
en soms extra functionaliteit. Bijvoorbeeld aanwezigheidsdetectie op basis val geluid is alleen aanwezig bij Tree.
Of CO2 melding bij de Tree versie van de temperatuur + vochtigheidsmeter. (Die daardoor wel fors duurder uitpakt.)

Maar bijv. het stelventiel tree heeft dan weer geen temperatuurmeting, waar de air variant dat wel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
JornRS schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:30:
De kast waar ik de link van plaatste is wel 30cm diep. Rittal heeft ook kasten van 21cm diep, maar die hebben weer een ander formaat. Als ik dan de reguliere meterkasten "erbij pak" dan zijn deze veel minder diep. Logische reden is de din rails die in de diepe kasten "zweven", zoals https://www.loxforum.com/filedata/fetch?id=159196.

Dan de rittal kast nemen en de din rails en de kabelgoten op de achterplaat monteren, zoals gepland, maakt de diepte van 21/30cm wel enorm overbodig en ook ruimte dat op mijn overloop ook echt wel ongewenst is.

Bekijk ik dan bij de duitse Loxone websites, zag ik bijv verwijzing naar de Hager kasten, ook inbouw (wat ik in nederland maar weinig zie, vast door andere huizenbouw), bijv deze https://www.zaehlerschran...feldverteiler-fwu53s.html heeft een 11 cm inbouwdiepte.

Wat voor kasten gebruiken jullie? Ik ben ook erg benieuwd naar show-case posts.

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 25-09-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Er begint weer zo'n serie van nieuwigheden vandaag, incl. een nieuwe config editie. T/m 24/10 elke week iets.

Speculaties? Ik zie veel over licht en kan wel een goede DALI-2 extensie gebruiken :D.

https://www.loxone.com/nlnl/oktober-release/
https://www.loxone.com/nlnl/blog/config-app-14-4-9-25/

• Centauriprime
Interresant dat ze modbus polling verlagen. Dat was nooit nodig zeiden ze. En hadden ze dat niet juist verhoogd in het verleden om derde te irriteren?
Modbus High Performance Ingangen
Vooral in energiebeheer kan het nodig zijn om vraag en aanbod van energie razendsnel op elkaar af te stemmen. Daarom is het nu mogelijk om een minimale opvraagcyclus van maximaal 0,1 seconde in te stellen voor 2 Modbus-ingangen per unit. In het algemeen is de minimale opvraagcyclus verlaagd van 5 seconden naar 1 seconde.

15x330 SW38

• Gwaihir
  • Niet online
Eigenlijk jammer dat het een polling blijft, maar daar heeft ModBus geen oplossing voor denk ik?

Stroommeting is hier vooral via KNX en die actoren staan standaard op zeer gezapige updates, omdat ze daarnaast direct een bericht sturen bij een forse wijziging.

• Centauriprime
Het blijft polling idd. Het is ook een echt antiek protocol. Het is afhankelijk van de baudrate, hoeveelheid slaves op de lijn en de slave zelf of die het überhaupt aan kan een snelle polling. En datzelfde geldt voor de master natuurlijk ook.

Heb er meteen een paar naar 1 sec gezet waarbij het soms net effe te lang duurde met de logica die erachter moest reageren. 100 ms zal in mijn situatie nu nog niet nodig zijn.

Verder ook interessant dat je nu kan zien in de app dat wat de zonnewering/schaduw gaat doen op de dag.
Dat blijft bij mij een rare. Heb een eigen licht sensor die het perfect doet. Zonneschijn gaat op hoog als de zon ook daadwerkelijk goed krachtig schijnt.
Maar toch op een druilige regenactige dag gooit ie toch de zonwering naar beneden.

15x330 SW38

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:45
@Centauriprime En dat het hele jaar door? Of heb je nog iets anders van logica?
Ik denk dat enkel een Loxone weerstation of de Loxone weather service mogelijkheden zijn om de automatische shading aan de hand van Sun is shining te laten werken.
https://www.loxone.com/en...ne-brightness-thresholds/

Ik heb geen lichtsensor, maar gebruik een instelbare temperatuur threshold welke indien overschreden wordt de Sps/Spr aanstuurd. Met een timer doe ik dat smorgens en smiddag ook nog eens. (omdat hij smorgens anders de shading niet activeert ook al is het warmer dan de threshold)

[ Voor 7% gewijzigd door donderz op 28-09-2023 13:28 ]

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 11:05
In de release van Loxone config 14.4 gisteren eindelijk matter ondersteuning. Ze zetten er wel bij dat dit nog niet helemaal stabiel is, maar toch een leuke stap vooruit.
https://www.loxone.com/nlnl/blog/config-app-14-4-9-25/

Ik krijg het echter volgens de stappen in de blogpost nog niet in gang. Iemand een idee als welk type je het device moet aanmaken in de developer console?
https://www.loxone.com/nl...-van-de-matter-standaard/

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:02
Centauriprime schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:40:
Interresant dat ze modbus polling verlagen. Dat was nooit nodig zeiden ze. En hadden ze dat niet juist verhoogd in het verleden om derde te irriteren?
Klopt en was dat niet in de Gen.1 tijd? Op dat moment was de tendens om interval te laag te zetten, wat een te hoge CPU load en dus instabiele systemen opleverde. Nu met Gen.2 een stuk meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:46
Ik heb als onderkast ook een Rittal AX gebruikt (volgens mij 60 cm breed en 1 meter hoog).
Een van de Youtube kanalen die ik volg is die van de Allroundbastler. Die doet volgens mij alles van Loxone in Rittal kasten. https://www.youtube.com/c/DieAllroundbastler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Ik zag zonet op de webshop van Loxone dat de knx extensie niet langer beschikbaar is. De pagina geeft een 404 error.

Verdwijnt deze uit het assortiment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@MrN86 Ik zie 'm inderdaad ook niet meer in de lijst "Miniserver & Extensions". Maar ik vind het wel moeilijk te plaatsen. Als bezitter van een Gen1 met KNX, zou ik dan totaal geen upgradepad meer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Zou gek zijn toch, Loxone is een geweldige toevoeging aan KNX.

Die nieuwe m-bus extension als ik daar 250 euro voor over zou hebben kan je nu rechtstreeks de slimme meter uitlezen via Loxone.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Ik zou het ook te gek voor woorden vinden. Ik was voor een nieuwe setup aan het kijken en was Loxone aan het overwegen als centrale hub voor alle logica te centraliseren en visualiseren. Ik wou daarbij echter gebruik maken van knx devices aangezien het productassortiment van Loxone te beperkt is voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Centauriprime schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:15:
Die nieuwe m-bus extension als ik daar 250 euro voor over zou hebben kan je nu rechtstreeks de slimme meter uitlezen via Loxone.
Ja? Hoe werkt dat? Hebben we dat allemaal op onze meter? Ik hoor alleen maar "P1 poort" over onze meters. M-bus is nieuw voor mij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
Die punt moest een vraagteken zijn 8)7

Maar als ik de spec erbij pak van de iskra am550 dan ja die ondersteund m-bus maar op de P2 poort. Daar kan je als consument niet zomaar bij ben ik bang.

Hebben we dus alsnog weinig aan in NL.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

Heel veel energie meters als kWh meters kamstrup meters en dergelijke beschikken vaak over m-bus dit protocol is een veel gebruikt protocol onder energie meters. Als je het mij vraagt een goede keuze van Loxone.

Tevens de KNX extensie staat ook weer gewoon online, dit zal dus een fout geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
K!K schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:14:
Heel veel energie meters als kWh meters kamstrup meters en dergelijke beschikken vaak over m-bus dit protocol is een veel gebruikt protocol onder energie meters. Als je het mij vraagt een goede keuze van Loxone.

Tevens de KNX extensie staat ook weer gewoon online, dit zal dus een fout geweest zijn.
Is er voor het meten van het elektriciteitsverbruik een voordeel ten opzichte van de Modbus meter van Loxone?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
Voor het uitlezen van die meters wel. Het maakt het allemaal wat makkelijker. De meter (slave) adverteert zelf z'n mogelijkheden. Dus je hoeft niet verschillende sensoren enz aan te maken.
Aansluiten van de slaves hoeft niet perse in een serie, maar mag ook ster of tree zijn.
Verschillende baudrates kunnen door elkaar gebruikt worden.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wel hadden ze net 'n modbus air uitgebracht voor datzelfde doel. Zou er dan nu ook snel een m-bus air bij komen?

En toch jammer dat het niet rechtstreeks voor de P1 poort bedoeld is (al is het maar alvast de 'p1' achtige poort zoals gebruikt in omliggende landen). Of is dat erg lokaal? D.w.z. is er in ons omringende landen wel dezelfde, of een zeer vergelijkbare, manier om de 'echte' meter uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Vandaag is de nieuwe DALI Air aangekondigd.

Voor ons project scheelt dat toch in de keuze aan armaturen aangezien we er best wat opzij hebben moeten zetten omdat we geen ruimte hebben om DALI overal te krijgen. Zo'n klein doosje in de centraaldoos moet wel lukken. Voornamelijk een tikkie compacter dan de nano dimmer. Wel duurder gezien de prijs van veel DALI armaturen.

[ Voor 14% gewijzigd door ThePsycho op 10-10-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
En met echte DALI 2 ondersteuning, dus ik kan nu de lichtknoppen via DALI als inputs op Loxone aan gaan sluiten :). (Dat lijkt qua bedrading + looks eigenlijk de enige goede optie alhier.)

Hoop wel dat die DALI 2 support nu ook snel naar de DALI extension komt, want verplicht air overal is ook niet top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Gwaihir schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:12:
En met echte DALI 2 ondersteuning, dus ik kan nu de lichtknoppen via DALI als inputs op Loxone aan gaan sluiten :). (Dat lijkt qua bedrading + looks eigenlijk de enige goede optie alhier.)

Hoop wel dat die DALI 2 support nu ook snel naar de DALI extension komt, want verplicht air overal is ook niet top.
In de introductievideo werd DALI 2 support voor de bestaande DALI extension aangekondigd. Zal gebeuren via een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Toppie :)

(Lag ergvoor de hand, maar altijd fijner als 't ook echt bekend is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-07 17:14
Heeft er hier iemand ervaring van ESPHome devices te gaan integreren met Loxone? Via HA gaat het natuurlijk maar wil der liever niet nog iets tussen steken als het enigsinds lukt.

Had al een tijdje men oog op het volgende: https://www.espthings.io/...asonic-climate-interface/

Initieel was het niet meer beschikbaar omdat ze er zelf geen zin meer in hadden maar nu hebben ze een DIY versie beschikbaar gesteld. Na mijn teleurstelling in 1 de prijs en dat er voor pannasonic zelfs niks beschikbaar was van loxone uit (airco extension) overweeg ik toch eens de moeite te doen zelf iets te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:19

Superflip

*pwiet*

Pulse_ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:53:
Heeft er hier iemand ervaring van ESPHome devices te gaan integreren met Loxone? Via HA gaat het natuurlijk maar wil der liever niet nog iets tussen steken als het enigsinds lukt.

Had al een tijdje men oog op het volgende: https://www.espthings.io/...asonic-climate-interface/

Initieel was het niet meer beschikbaar omdat ze er zelf geen zin meer in hadden maar nu hebben ze een DIY versie beschikbaar gesteld. Na mijn teleurstelling in 1 de prijs en dat er voor pannasonic zelfs niks beschikbaar was van loxone uit (airco extension) overweeg ik toch eens de moeite te doen zelf iets te voorzien.
Of je gebruikt de IR Control Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Superflip schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:57:
[...]

Of je gebruikt de IR Control Air
Niet echt een propere oplossing. Dan moet je in elke kamer ergen buiten de unit iets voorzien dat de unit kan zien en van stroom etc voorzien. Daarnaast hebt je 0 terugkoppeling. Je hebt geen idee in welke staat het toestel verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:19

JHe

Ik zelf niet, maar misschien dat je hier wat kan vinden? https://www.loxforum.com/...ith-http-post-not-working

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Grappig, ik had exact die zelfde post ook gevonden gisteren avond :D. Heb ondertussen al de componenten besteld, nu wachten op den boot uit china :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:54

GigaTexel_BE

AMD MP²

Er is al heel wat geschreven over het uitwisselen van data tussen HA en Loxone.

Voor de uitwisseling HA -> Loxone, bedacht ik deze slanke en snelle manier: https://community.home-as...ssistant-to-loxone/625396

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mccollet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 16:23
Mosterd na de maaltijd natuurlijk maar wij (ik) hebben een Nibe Template gemaakt voor Nibe Modbus. Deze werkt met de Modbus 40 Accessoire en met de interne Modbus over TCP/IP. Je melding "peer window to small" betekent dat je te vaak de waarde opvraagt."
bartvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:29:
Heb hier geen gasmeter, maar lijkt me dat je een reed contactje op je gasmeter moet zetten om een puls te krijgen bij het afnemen van een beetje gas. Door die pulsen te tellen kan je de flow berekenen en die invoeren in je meter block.

Tenzij de stand van de gasmeter wel vaker (en heel nauwkeurig) wordt geupdate, dan zou je dat om kunnen rekenen naar een flow.

Hier geen gas, wel een Nibe S1155 warmtepomp met TCP modbus. Die heb ik geintegreerd in Loxone en dat werkt. Soms. Het draait een tijd en dan verliest Loxone ineens de verbinding met de warmtepomp en krijg ik een notificatie dat het apparaat geen waardes meer doorgeeft. Op die momenten kan ik de warmtepomp nog gewoon bereiken en via modbus ook uitlezen. Na het herstarten van Loxone werkt alles ook gewoon weer.

Zitten debuggen en dan zie ik een "peer window too small" als foutmelding voorbij komen in de modbus communicatie. Iemand een idee?

En nog een vraag; in de Loxone iOS app staat de Energy Flow met welk apparaat hoeveel energie gebruikt. Als ik dat aanklik op de web interface van de Miniserver zelf dan staat er 'Loxone App 13.1 coming 10.11.22'. Klopt het dat die functies niet werken in de webapp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mccollet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 16:23
De Dali Air is GEEN DALI driver. Dus voor je lichtbron heb je nog steeds een driver nodig waar je dus blijkbaar geen ruimte voor kunt vinden nabij het armatuur. Wij hebben daar trouwens doorgaans prima oplossingen voor maar dan ga ik off topic :D.

Wat de Dali AIR doet is de DALI extension die je normaal in de kast hebt decentraal beschikbaar stellen (vooral geschikt voor retrofitting) zodat je via Loxone Air naar dit component kan en dan kun je vervolgens DALI output sturen naar een driver/dimmer en/of schakelaar. Je hebt dan een hele dure oplossing gebaseerd op air terwijl je ook kunt kiezen (als die optie er is) om op voorhand beter je kabelplan te maken en driver locaties te voorzien nabij de armaturen.

Cheers!
ThePsycho schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:50:
Vandaag is de nieuwe DALI Air aangekondigd.

Voor ons project scheelt dat toch in de keuze aan armaturen aangezien we er best wat opzij hebben moeten zetten omdat we geen ruimte hebben om DALI overal te krijgen. Zo'n klein doosje in de centraaldoos moet wel lukken. Voornamelijk een tikkie compacter dan de nano dimmer. Wel duurder gezien de prijs van veel DALI armaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mccollet schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:40:
De Dali Air is GEEN DALI driver. Dus voor je lichtbron heb je nog steeds een driver nodig waar je dus blijkbaar geen ruimte voor kunt vinden nabij het armatuur. Wij hebben daar trouwens doorgaans prima oplossingen voor maar dan ga ik off topic :D.
Reageerde je op @ThePsycho, of mij, of..? Nog niet gespot dat iemand de Dali Air verkeerd begreep, maar zeker geïnteresseerd in zulke oplossingen. Kom maar op, lijkt mij gewoon on topic :).
Wat de Dali AIR doet is de DALI extension die je normaal in de kast hebt decentraal beschikbaar stellen (vooral geschikt voor retrofitting) zodat je via Loxone Air naar dit component kan en dan kun je vervolgens DALI output sturen naar een driver/dimmer en/of schakelaar. Je hebt dan een hele dure oplossing gebaseerd op air terwijl je ook kunt kiezen (als die optie er is) om op voorhand beter je kabelplan te maken en driver locaties te voorzien nabij de armaturen.
Precies, als de optie er is, en bij retrofitting valt dat nog wel 'ns tegen. Voorhand zou je ook best vaak voor tree kunnen kiezen bijvoorbeeld, maar daar ik op veel plekken bij de 230V in de buis zal moeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Gwaihir schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Reageerde je op @ThePsycho, of mij, of..? Nog niet gespot dat iemand de Dali Air verkeerd begreep, maar zeker geïnteresseerd in zulke oplossingen. Kom maar op, lijkt mij gewoon on topic :).
Lijken mij ook interessant!
Een aantal die ik had gevonden trouwens waren armaturen met geïntegreerde led drivers met DALI aansluiting. Die zijn er niet mega veel, maar bij meerdere railverlichting systemene en bijvoorbeeld https://loftlamp.nl kon ik ze vinden.
Precies, als de optie er is, en bij retrofitting valt dat nog wel 'ns tegen. Voorhand zou je ook best vaak voor tree kunnen kiezen bijvoorbeeld, maar daar ik op veel plekken bij de 230V in de buis zal moeten..
Die optie hebben wij inderdaad niet zonder kosten / aanpassingen te maken die nu niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Gisteren heb ik ontdekt dat mijn miniserver mijn warmtepomp niet meer kan besturen. Volgens de http logging van Loxone zelf krijgen Commando's direct een time out. Heel soms lukt er ene maar dat lijkt nu richting de paar procent te gaan. Vreemd en vervelend.
Maak daarvoor gebruik van Virtual Outputs die via http een commando sturen. Tegelijkertijd gebruik ik een virtual input om een aantal variabelen binnen te halen en dat werkt wel nog.
De commando's via een browser of via powershell/curl versturen lukt wel.
Na wat onderzoek blijkt dat ik al sinds 2 oktober geen commando's kan sturen. Precies het moment dat ik de update heb gedaan.
Nog meer mensen die dat eventueel herkennen?

De commando's zijn in deze vorm: http:ip-adres:80/commando?SetQuietLevel=2. Het deel http//ip-adres:80/commando? heb ik ingevuld bij de virtual output. het daadwerkelijke commando bij Command for On van de Virtual Output Commando. Misschien iemand iets vergelijkbaars en die wil delen hoe dat nu werkend ingesteld is?

Warmtepomp is van Panasonic. Communicatie gaat via Heishamon. Maar aangezien alles direct of via browser/curl wel werkt, sluit ik die uit voor nu.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 16:23
mccollet schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:27:
Mosterd na de maaltijd natuurlijk maar wij (ik) hebben een Nibe Template gemaakt voor Nibe Modbus. Deze werkt met de Modbus 40 Accessoire en met de interne Modbus over TCP/IP. Je melding "peer window to small" betekent dat je te vaak de waarde opvraagt."

[...]
Hmm, dank!
Ik ga het nog eens proberen. Vooral bezig geweest met heel veel andere dingen. Tijd terug wel even ingedoken met Wireshark en toen leek het erop dat de Nibe op een gegeven moment simpelweg stopt met reageren.

Inmiddels zijn we weer wat firmware releases verder. Ik ga de poll interval nog wat verder terugschroeven (wat werkt er bij jou?) en het dan nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:55
LED-Maniak schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb de hardware klaar liggen, maar heb zelf geen MHI airco(alleen een ME) dus voor mij is het even lastig om de ontwikkeling snel te doen helaas.
Ik heb hier ook interesse in. Zou heel tof zijn als je dit nog voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 16:11

snoei

kabels... :D

heb dit printje (met de default firmware waarmee hij voorheen uitgeleverd was) aan loxone hangen.

Middels virtuele uitgang stuur ik de temperatuur en modus aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2iSX22-NgW489GT25-T0fyu8Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DLEoKL88NM8g2PuKHnRMTlto.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF8ztZi8gw_u2BTG4pyxeoXH34A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XoifybC3LE3rpY0tOm21jqFw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Als multi-room audio oplossing overweeg ik om toch Sonos te gebruiken in plaats van de audioserver. Als audio-bron zou hoofdzakelijk Apple Music gebruikt worden met behulp van AirPlay 2. We gebruiken dit nu ook al en werkt erg fijn. Een tweede argument is de uitstekende Dolby Atmos support voor de home theatre.

Ik zou echter wel graag de intercom van Loxone gebruiken en mijn Sonos speakers hiermee integreren. Ik weet dat het mogelijk is om een geluid op de Sonos speakers af te spelen als de deurbel gaat maar het is me niet duidelijk of nadien de muziek die via AirPlay afgespeeld wordt, gewoon verder afspeelt. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Een alternatief zou kunnen zijn om Sonos enkel te gebruiken voor de home theatre setup met daarnaast een audio server voor de andere ruimtes. Volgens mij kan ik dan dankzij AirPlay 2 in de verschillende ruimtes de muziek perfect in sync afspelen. Iemand met een gelijkaardige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

MrN86 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:06:
Als multi-room audio oplossing overweeg ik om toch Sonos te gebruiken in plaats van de audioserver. Als audio-bron zou hoofdzakelijk Apple Music gebruikt worden met behulp van AirPlay 2. We gebruiken dit nu ook al en werkt erg fijn. Een tweede argument is de uitstekende Dolby Atmos support voor de home theatre.

Ik zou echter wel graag de intercom van Loxone gebruiken en mijn Sonos speakers hiermee integreren. Ik weet dat het mogelijk is om een geluid op de Sonos speakers af te spelen als de deurbel gaat maar het is me niet duidelijk of nadien de muziek die via AirPlay afgespeeld wordt, gewoon verder afspeelt. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Een alternatief zou kunnen zijn om Sonos enkel te gebruiken voor de home theatre setup met daarnaast een audio server voor de andere ruimtes. Volgens mij kan ik dan dankzij AirPlay 2 in de verschillende ruimtes de muziek perfect in sync afspelen. Iemand met een gelijkaardige setup?
Ik ben zelf van plan om muziek en loxone audio volledig te scheiden en een speakertje per verdieping te gebruiken voor de deurbel / andere systeemgeluiden.

Als het echt alleen om de deurbel gaat zou je ook nog een (goedkope) gong op een relais aan kunnen sluiten.
Alleen heb je dan minder vrijheid over welk geluid er uit komt.

[ Voor 31% gewijzigd door ThePsycho op 19-10-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07 23:52
ThePsycho schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Ik ben zelf van plan om muziek en loxone audio volledig te scheiden en een speakertje per verdieping te gebruiken voor de deurbel / andere systeemgeluiden.

Als het echt alleen om de deurbel gaat zou je ook nog een (goedkope) gong op een relais aan kunnen sluiten.
Alleen heb je dan minder vrijheid over welk geluid er uit komt.
Ik heb een simpele gong als deurbel (via relais), maar ben nog steeds op zoek naar een mooi alternatief om TTS te kunnen gebruiken. Iets als een IP speaker die makkelijk via wifi is aan te sturen ofzo. Of een pi met externe luidspreker? Tips zijn welkom.

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Heb al even gezocht maar ik vind nergens een veilige oplossing om geofencing te implementeren.

Ik zou graag mijn hek laten openen bij het inrijden van de straat. Nu blokkeer ik een drukke baan alvorens ik kan binnen rijden.

Ik heb enkel een oplossing gevonden met een app Geofency (https://youtu.be/tPLDsft8BM0?si=d1Ewxi4E3hLNNcfV). Hierbij worden de miniserver logingegevens echter niet versleuteld verzonden.

Hopelijk kan iemand me hier een gouden tip bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

MrN86 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:37:
Heb al even gezocht maar ik vind nergens een veilige oplossing om geofencing te implementeren.

Ik zou graag mijn hek laten openen bij het inrijden van de straat. Nu blokkeer ik een drukke baan alvorens ik kan binnen rijden.

Ik heb enkel een oplossing gevonden met een app Geofency (https://youtu.be/tPLDsft8BM0?si=d1Ewxi4E3hLNNcfV). Hierbij worden de miniserver logingegevens echter niet versleuteld verzonden.

Hopelijk kan iemand me hier een gouden tip bezorgen.
Moet het echt geofencing zijn? Ik weet niet wat de range van die remotes / enkele knoppen op batterij zijn als je een air bridge in een inbouwdoosje hebt buiten maar dat zou een handige kunnen zijn om in de auto te hebben.

Voor geofencing zelf heb ik ook nog niet veel gevonden en ga het zelf maar even met zo'n remote proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
ThePsycho schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

Moet het echt geofencing zijn? Ik weet niet wat de range van die remotes / enkele knoppen op batterij zijn als je een air bridge in een inbouwdoosje hebt buiten maar dat zou een handige kunnen zijn om in de auto te hebben.

Voor geofencing zelf heb ik ook nog niet veel gevonden en ga het zelf maar even met zo'n remote proberen.
Liefst wel, is volgens mij de meest elegante oplossing. Als ik of mijn partner binnen een straal van 100m kom, mag de poort open gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

MrN86 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Liefst wel, is volgens mij de meest elegante oplossing. Als ik of mijn partner binnen een straal van 100m kom, mag de poort open gaan.
Ik zat net een beetje rond te kijken of je niet gewoon een los systeem hiervoor aan kan schaffen die simpelweg een DI van loxone aan zet. Maar de zoekresultaten lijken voorlopig allemaal met afstandsbedieningen te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
Als je een iPhone hebt kan je een shortcut maken die het voor je doet. Of als je homekit ook hebt gekoppeld kan het via de home app.

Ikzelf zou dan gewoon siri vragen om de poort open te doen ipv geofencing.

[ Voor 22% gewijzigd door Centauriprime op 01-11-2023 13:35 ]

15x330 SW38

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Tip van de dag, leg een tweede sdcard ergens klaar met daarop een recente versie en configuratie van je huidige miniserver.

Instructies hier:
https://www.loxone.com/en...-defaults-format_sd-card/

Een uur geleden begaf de SDcard van mijn miniserver het, en als ik deze voorbereidingen niet had gedaan of geen extra SDcard had, had ik een hele nacht zonder werkend huis gezeten (en boze familie).

Nu hoefde ik alleen maar het SD kaartje om te steken, even inloggen, updaten, de meest recente config terug plaatsen en alles is weer up and running.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Centauriprime schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:18:
Als je een iPhone hebt kan je een shortcut maken die het voor je doet. Of als je homekit ook hebt gekoppeld kan het via de home app.

Ikzelf zou dan gewoon siri vragen om de poort open te doen ipv geofencing.
Dat lijkt me inderdaad de meest elegante oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:29:
Tip van de dag, leg een tweede sdcard ergens klaar met daarop een recente versie en configuratie van je huidige miniserver. [..]

Nu hoefde ik alleen maar het SD kaartje om te steken, even inloggen, updaten, de meest recente config terug plaatsen en alles is weer up and running.
Eh.. maar, blijkens die laatste zin, had je dan toch niet de laatste update en laatste config erop staan?

Dat kaartje ligt er hier ook naast, maar ik werk het nooit bij. Voor zover ik weet - en ook in je link lees - kan ik dat alleen door daadwerkelijk het in gebruik te nemen in de miniserver. En dan geeft dat voortijdig doen nul meerwaarde, maar wel een huis dat nodeloos een tijdje offline moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Ik maak met loxberry backups voor het geval dat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTm6RfSHbfPniiB2v0qFkzmQH4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ibdga5QaRrHNY0RZtB8iFm38.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-07 17:56
Beide hier :)
Loxberry scheduled backup
Als ook een SD card extender naast de miniserver zitten met een backup SD kaart in de deur van de kast

Vooral die backup SD kaart is een safe gevoel
Meestal gaat zoiets kapot als je net een week van huis bent, belt de vrouw "ons huis doet niets meer" 8)7 even uitleggen hoe je de SD kaart moet swappen vs hoe je een backup moet flashen op een lege SD kaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:47:
[...]

Eh.. maar, blijkens die laatste zin, had je dan toch niet de laatste update en laatste config erop staan?

Dat kaartje ligt er hier ook naast, maar ik werk het nooit bij. Voor zover ik weet - en ook in je link lees - kan ik dat alleen door daadwerkelijk het in gebruik te nemen in de miniserver. En dan geeft dat voortijdig doen nul meerwaarde, maar wel een huis dat nodeloos een tijdje offline moet.
Nee was niet de laatste versie. Deze versie was al weer 5 maanden oud toen ik het idee kreeg om dit backup plan te maken. Ik had de SDcard geswapt waardoor de miniserver weer bootte. Vervolgens verbinding gemaakt, Loxone config wilde de update indraaien omdat de miniserver op een oude versie draaide, daarna heb ik de meest recente config weer terug gezet.

Ik heb nog nooit met een lege SD card geboot, dus ik zou niet weten hoe je de miniserver kan bereiken van scratch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

querex schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:18:
Beide hier :)
Loxberry scheduled backup
Als ook een SD card extender naast de miniserver zitten met een backup SD kaart in de deur van de kast

Vooral die backup SD kaart is een safe gevoel
Meestal gaat zoiets kapot als je net een week van huis bent, belt de vrouw "ons huis doet niets meer" 8)7 even uitleggen hoe je de SD kaart moet swappen vs hoe je een backup moet flashen op een lege SD kaart ;)
Kan je uitleggen hoe je dit gedaan hebt? Dit lijkt me nog een beter BCM plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
JackBol schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:33:
[...]
Kan je uitleggen hoe je dit gedaan hebt? Dit lijkt me nog een beter BCM plan.
https://www.allroundbastl...rten-hutschienengehaeuse/
Zo is de SD kaart altijd vlot bereikbaar, ook voor de vrouw.
Telefonisch kan je wel uitleggen welke automaat ze moet uitschakelen voor de 24V uit te schakelen
SD kaart eruit duwen, andere SD kaart erin steken
24V automaat terug aanzetten
Ready 2 roll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

querex schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:35:
[...]

https://www.allroundbastl...rten-hutschienengehaeuse/
Zo is de SD kaart altijd vlot bereikbaar, ook voor de vrouw.
Telefonisch kan je wel uitleggen welke automaat ze moet uitschakelen voor de 24V uit te schakelen
SD kaart eruit duwen, andere SD kaart erin steken
24V automaat terug aanzetten
Ready 2 roll
Interessant, staan die sdcards in kopie van elkaar? Of is er maar 1 ingeschakeld en is dat andere slot een passieve sdcard houder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
Nee die extender is er zodat de kap er niet af hoeft. Je kan altijd makkelijk bij de sd kaart komen.
https://www.thingiverse.com/thing:3068993

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ah dat is wel praktisch inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:32:
Ik heb nog nooit met een lege SD card geboot, dus ik zou niet weten hoe je de miniserver kan bereiken van scratch.
Niet van scratch, nee; dat kan denk ik ook niet. Het is wel een bij Loxone zelf gekocht exemplaar met een (nu flink oude) versie van de miniserver software erop. (En haal je 'm toch van elders, dan moet je een keer de inhoud van een SD kaart kopiëren, lijkt me.)

Maar mijn punt is dat het geen nut heeft te proberen die reservekaart helemaal bij te houden. Dat levert alleen extra werk en extra verstoring op, voor zover ik kan zien.

Je hebt dus een reservekaart nodig met een miniserver config. (Zo geleverd, of ooit gekopieerd.) En brengt het geheel weer op gang door software update + terug plaatsen van je eigen config.

[Loxberry is 'n gevoelig punt ;) ; heb de hardware al weer jaren idle hangen, maar nog nooit geïnstalleerd. Maar ik wijzig de config toch (vrijwel) alleen met de config software. Het is dus (99,9%) push naar de miniserver, dus een backup van wat er 'echt' op staat kan ik prima missen.

Voor het 'week van huis' scenario heb ik VPN :).]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:47:
[...]

Niet van scratch, nee; dat kan denk ik ook niet. Het is wel een bij Loxone zelf gekocht exemplaar met een (nu flink oude) versie van de miniserver software erop. (En haal je 'm toch van elders, dan moet je een keer de inhoud van een SD kaart kopiëren, lijkt me.)

Maar mijn punt is dat het geen nut heeft te proberen die reservekaart helemaal bij te houden. Dat levert alleen extra werk en extra verstoring op, voor zover ik kan zien.
Nee dat klopt inderdaad. Je moet gewoon een bootbare sdcard hebben met de minimale IP configuratie zodat je er snel weer bij kan. Daarna de miniserver updaten en de config laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Iemand ervaring wat er gebeurt als je Loxone config v13 draait, maar een oude "backup" SD kaart met v10 in de mini server plugt?
Extensies updaten automatisch bij hogere versies, maar zijn ze ook backwards compatible bij een lagere versie?
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

querex schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:32:
Iemand ervaring wat er gebeurt als je Loxone config v13 draait, maar een oude "backup" SD kaart met v10 in de mini server plugt?
Extensies updaten automatisch bij hogere versies, maar zijn ze ook backwards compatible bij een lagere versie?
...
Ik verwacht dat de extensies niet gevonden worden over link, totdat je de miniserver update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Ik was rondom de nieuwe M-Bus extensie maar even aan het kijken omdat dit me wel trekt i.p.v. de toch even dure modbus extension.

Grootste verschil is wat mij betreft in het configureren ervan, je kan de m-bus meters binnen loxone config opzoeken en de beschikbare outputs toevoegen zonder enige verdere handmatige configuratie zoals bij modbus met register tabellen.

Hier ook de documentatie van Loxone zelf.

Hieronder een overzicht van wat ik tot dusver heb kunnen vinden rondom kWh meters.

Aantal fasenMerkDIN modulesStroomModelGevonden prijs
1Hager140AECM140D € 127,57
1Finder132A7E.23.8.230.0030 € 116,33
1Eastron2100ASDM220 € 48,35
3Hager480AECM380D € 283,92
3Schneider463AA9MEM3135 € 258,41
3ABB465A2CMA100165R1000 € 437,67
3Eastron4100ASDM630 € 134,30

[ Voor 12% gewijzigd door ThePsycho op 05-11-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gwaihir schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:35:
Er begint weer zo'n serie van nieuwigheden vandaag, incl. een nieuwe config editie. T/m 24/10 elke week iets.

Speculaties? Ik zie veel over licht en kan wel een goede DALI-2 extensie gebruiken :D.

https://www.loxone.com/nlnl/oktober-release/
DALI-2 gekregen dus :).

En bedacht me dat er nog niets gepost is hier over de laatste twee releases uit dat Fest. Dus ik ging ze maar 'ns opzoeken (op bovenstaande link). Tja.. anticlimax, wat mij betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 05-11-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Gwaihir schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:08:
[...]

DALI-2 gekregen dus :).

En bedacht me dat er nog niets gepost is hier over de laatste twee releases uit dat Fest. Dus ik ging ze maar 'ns opzoeken (op bovenstaande link). Tja.. anticlimax, wat mij betreft.
Helemaal mee eens, M-Bus en DALI-2 zijn interessant, maar een (goedkoop plastic) tafellamp...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
ThePsycho schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:00:
[...]

Helemaal mee eens, M-Bus en DALI-2 zijn interessant, maar een (goedkoop plastic) tafellamp...?
Zeker voor residentieel gebruik, zie ik er helemaal het nut niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MrN86 schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:31:
[...]

Zeker voor residentieel gebruik, zie ik er helemaal het nut niet van in.
Dit zijn lampjes die je in een restaurant op tafel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-07 22:12
Ik wil een 'standaard' 4x 0,8mm2 masieve signaal kabel gebruiken voor het tree / 24v DC signaal naar aanwezigheids sensor en touch schakelaar.
Mag ik deze samen met 3x 2,5mm2 VD kabels (230V AC) in 1 19mm / 3/4 buis stoppen?
ik begrijp dat het bij 16mm niet mag. Hoor verschillende verhalen over 19mm
Pagina: 1 ... 37 ... 43 Laatste