Ik zou het toch fijn vinden om meningen van jullie te krijgen, over de keuze van een schakelkast.
Ik gebruik Loxone nu vijf jaar in onze woning. Deze hangt samen met een aantal extensies in een kleinere groepenkast naast de bestaande kasten van ABB-HAF.
Omdat we de zolder nu ingericht hebben met twee kamers voor onze kinderen, heb ik de mogelijkheid om de logica te verplaatsen naar zolder en daar een grotere kast op te hangen. Het past alleen niet in een technische ruimte qua dimensies, dus heb ik de optie deze op de overloop te plaatsen. Enige reden waarom ik het niet zou willen, is dat deze in het zicht is als je de trap op komt en zal ik op een of andere manier toch dan netjes moeten afwerken met de leidingen in een koof naar de kast of iets dergelijks.
Het ideaals zou dan zijn deze te plaatsen in de meterkast op de begane grond en de ABB-HAF kasten af te breken en een schakelkast te plaatsen met Loxone en de groepen, aardlekautomaten, e.d.
Probleem is alleen, dat wat ik in Excel heb "uitgetekend", dat dit niet gaat passen. Ik heb zo'n 75/76cm aan breedte in de meterkast qua ruimte en hoogte ongeveer vergelijkbaar om niet in de problemen te komen met het openen van de deur tov het deurkozijn. De ruimte van achterplaat meterkast tot aan het deurkozijn is zo'n 33cm. Inclusief diepte van schakelkast en met de mogelijke zoektocht naast kasten met 2 deuren, zal er geen kasten zijn die 75cm breed zijn, 0cm diep, want twee deuren zou dan 37cm breed zijn, en die kasten zijn natuurlijk zo'n 20/30cm diep.
De logische en veilige keuze is daarmee Loxone te verplaatsen naar de overloop op zolder en de groepenkasten te laten voor wat ze zijn. Omdat het ABB-HAF kasten zijn in de meterkast, zou ik ook alle modules moeten vervangen.
Mijn oog is gevallen op de Rittal kasten, specifiek Rittal AX 1110.000, veilig 1 meter breed en 1 meter hoog. Maar ik weet niet of dit de juiste keuze is voor het monteren van kabelgoten en din-rails.
https://www.conrad.nl/nl/...0975.html#customerReviews
Schets (links meterkast, rechts de betreffende kast):
Is het een logische kast om te gebruiken? Ik mis ervaringen te lezen met schakelkasten wat gebruikelijke merken zijn waarop zelf din-rails gemonteerd kunnen worden met kabelgoten.
Ik hoop dat jullie die extra ogen kunnen zijn en mijn voorzien van adviezen.
ps. let niet op alle labels en benamingen in de screenshot. Ik ben gaan verschuiven, andere componenten erin getekend maar niet geheel kloppend gemaakt. Het gaat mij nu vooral over de keuze van merk en type kast.
[
Voor 3% gewijzigd door
mgizmo op 23-09-2023 15:14
]