Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:24

ThePsycho

Biertje?

brammh schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:16:
Ik wil een 'standaard' 4x 0,8mm2 masieve signaal kabel gebruiken voor het tree / 24v DC signaal naar aanwezigheids sensor en touch schakelaar.
Mag ik deze samen met 3x 2,5mm2 VD kabels (230V AC) in 1 19mm / 3/4 buis stoppen?
ik begrijp dat het bij 16mm niet mag. Hoor verschillende verhalen over 19mm
Vanuit mijn zoekactie kwam ik vooral op een nee uit. Het mengen van 24v bij 230v draden mag niet. Bij een kabel zou het mogen maar dat zal niet passen. DALI mag dan weer wel maar moet ook behandeld worden als netspanning.

Ik zit ook met een tekort aan leidingen vanuit ons project en zal een 24v inbouw voeding toepassen met Air producten. Dan heb je draadloos maar in ieder geval geen geklooi met batterijen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThePsycho op 07-11-2023 22:29 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
brammh schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:16:
Ik wil een 'standaard' 4x 0,8mm2 masieve signaal kabel gebruiken voor het tree / 24v DC signaal naar aanwezigheids sensor en touch schakelaar.
Mag ik deze samen met 3x 2,5mm2 VD kabels (230V AC) in 1 19mm / 3/4 buis stoppen?
ik begrijp dat het bij 16mm niet mag. Hoor verschillende verhalen over 19mm
Let op het onderscheid tussen draden (enkel geïsoleerd) en (dubbel geïsoleerde) kabels. Dat is key.

Ja, twee verschillende kabels mogen door één buis. (Mits de isolatie van elk daarvoor voldoende dik is, wat doorgaans wel het geval is.) Zo kun je ook meerdere 230V groepen via verschillende kabels door één flink dikke buis leggen (bijvoorbeeld van woning naar garage je 'gewone groep' en je laadpaal). Maar dan past wat je beschrijft niet door 19 mm..

230V draad, zoals VD draad, mag niet gecombineerd worden in een buis met laag voltage draden. Wat je vermoedelijk bedoelt mag dus niet. (Je kunt aanvoeren dat die andere draden wel dubbel geïsoleerd zijn in een kabel, en wellicht geeft dat qua regelgeving een optie, maar dan niet met een standaard draad. Die isolatie van die andere draad zou dan dik genoeg moeten zijn de voor de gemaakte combinatie met 230V draden ernaast en dat is allerminst standaard. (Vermoedelijk heel niet leverbaar en anders als nog te dik.))

-- Ik loop hier ook hard tegenaan => DALI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:53
Ik wou de notificatie triggers aanpakken vanuit Loxone.
Miniserver Go Gen.1, geregistreerd.
Helaas, nada, voor mij onbekende reden, bleef maar foutmelding geven dat ik dit vanaf de 'gateway' Miniserver moet inrichten. (Ik heb nochtans maar 1 Miniserver...)
Dit traject laten vallen en notificaties op poten gezet via Telegram bot.
Werkt goed, onmiddellijk bericht.
Niet al te simpel, de Loxone plugin werkt enkel op de Gen.2
Via een Loxberry omweg http2https, kan het wel, met een Gen.1
Ik wens daarbij niet zomaar een virtuele uitgang, met daarin vaste tekst te gebruiken. Maar een text blok, wat ook variabelen <v> mee neemt.
Er resten echter nog wat slordigheden. Behalve het bedoelde bericht. Kwam er telkens een bericht met '0' achterna. Met een omweg kon ik dit oplossen, door een VirtueleTextIngang te gebruiken. Waarbij je aan je gewenste tekst (in het textblok) een prefix meegeeft. Waardoor enkel deze text tot de VTI aankomt.
Hoewel, geen '0' meer. Krijg ik het bericht nu telkens in 2- tot 4-voud.
Ondanks dat je geen interval/geen herhaling instelt, op de virtuele uitgang.
Heeft iemand dit wel strak voor elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:17
lanticster schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:44:
Ik wou de notificatie triggers aanpakken vanuit Loxone.
Miniserver Go Gen.1, geregistreerd.
Helaas, nada, voor mij onbekende reden, bleef maar foutmelding geven dat ik dit vanaf de 'gateway' Miniserver moet inrichten. (Ik heb nochtans maar 1 Miniserver...)
Dit traject laten vallen en notificaties op poten gezet via Telegram bot.
Werkt goed, onmiddellijk bericht.
Niet al te simpel, de Loxone plugin werkt enkel op de Gen.2
Via een Loxberry omweg http2https, kan het wel, met een Gen.1
Ik wens daarbij niet zomaar een virtuele uitgang, met daarin vaste tekst te gebruiken. Maar een text blok, wat ook variabelen <v> mee neemt.
Er resten echter nog wat slordigheden. Behalve het bedoelde bericht. Kwam er telkens een bericht met '0' achterna. Met een omweg kon ik dit oplossen, door een VirtueleTextIngang te gebruiken. Waarbij je aan je gewenste tekst (in het textblok) een prefix meegeeft. Waardoor enkel deze text tot de VTI aankomt.
Hoewel, geen '0' meer. Krijg ik het bericht nu telkens in 2- tot 4-voud.
Ondanks dat je geen interval/geen herhaling instelt, op de virtuele uitgang.
Heeft iemand dit wel strak voor elkaar ?
Dat met Loxone Gateway had ik ook als ik me goed herinner. Heb toen als laatste poging een gateway aangemaakt (of zoiets) en toen werkte het. Registratie gelukt. Daarna gereset en sindsdien zonder gateway werkt alles prima.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trees
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 20:14
Help }:O

Daarnet is de stroom eruit gegaan in onze straat. Nadat deze er weer doorkwam krijg ik mijn loxone niet meer opgestart. Op de miniserver (v1) staat de eerste led in knipperend groene status, tweede uit (dus is perfect opgestart volgens de FAQ). De andere modules liggen echter in fout (flashing red). Ik heb nog wel een ping op mijn server, alsook op mijn audio server. Op mijn audio server kan ik mij verbinden, maar op mijn miniserver geraak ik niet meer verbonden via de GUI of via de config. Ik krijg steeds een melding dat mijn gebruikers/pw wrsch niet klopt. Ik ben hier echter 200% zeker van dat deze correct is.

Aangezien ik geen foutmelding krijg op mijn SDcard sta ik ook niet te springen om deze onnodig te formatteren (alhoewel ik moet toegeven dat ik beter een copy had klaarliggen, maar daar ben ik nu weinig mee).

Zijn er mede tweakers die mij nog een beetje in een juiste richting kunnen sturen? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

trees schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:52:
Zijn er mede tweakers die mij nog een beetje in een juiste richting kunnen sturen? Alvast bedankt!
Je kan in de config via het item 'sd-kaart' bij 'wachtwoord terugzetten' komen. Hiervoor moet je de sd-kaart uit de miniserver halen en in je pc doen. Zou in ieder geval de simpelste eerste stap kunnen zijn.

Zie ook de documentatie hierover.

Als je op dat moment toch de sd-kaart in je pc hebt kan loxone misschien ook wel vertellen of er iets met inhoud van de sd-kaart mis is.

[ Voor 10% gewijzigd door ThePsycho op 08-11-2023 22:04 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trees
ThePsycho schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:03:
[...]

Je kan in de config via het item 'sd-kaart' bij 'wachtwoord terugzetten' komen. Hiervoor moet je de sd-kaart uit de miniserver halen en in je pc doen. Zou in ieder geval de simpelste eerste stap kunnen zijn.
Sorry voor het wachten, een wenende baby besliste anders over mijn avond >:)
Ik heb de procedure proberen volgen, maar op het moment dat ik een nieuw paswoord ingeef krijg ik telkens de melding dat er een fout is opgetreden en dat ik moet opletten dat de kaart niet vergrendeld is. Voor alle duidelijkheid: dit is niet het geval. Ook even getest of ik in verkenner een txt bestandje kon aanmaken op de sd, wat geen probleem bleek.
Toch een gevalletje van SD formatteren? 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

trees schreef op donderdag 9 november 2023 @ 03:39:
[...]

Sorry voor het wachten, een wenende baby besliste anders over mijn avond >:)
Ik heb de procedure proberen volgen, maar op het moment dat ik een nieuw paswoord ingeef krijg ik telkens de melding dat er een fout is opgetreden en dat ik moet opletten dat de kaart niet vergrendeld is. Voor alle duidelijkheid: dit is niet het geval. Ook even getest of ik in verkenner een txt bestandje kon aanmaken op de sd, wat geen probleem bleek.
Toch een gevalletje van SD formatteren? 8)7 |:(
Ik zou voor de zekerheid in ieder geval ook een reserve sd bestellen.
Hoe oud is de config/laatste backup? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trees
Ik wil gerust op de loxone webshop een nieuwe sd kaart kopen, dan kan ik in de toekomst er 2 klaar hebben. Ik ga echter voor nu een gewone standaard sd kaartje nemen, dan moet ik er niet op wachten. Ik zal een nieuw kaartje initialiseren en mijn huidige -onbereikbare- even aan de kant houden.
Ik heb nog wel een backup van mijn config, alleen ga ik goed moeten zoeken voor de herinitialisarie, want mijn config is toch al van een jaar of 6 geleden (en ik pas eigenlijk vrii weinig aan 😝). Thx alvast, keep u posted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
trees schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:24:
want mijn config is toch al van een jaar of 6 geleden (en ik pas eigenlijk vrii weinig aan 😝).
Hmm.. te oude config daarvoor dan wellicht?
Resetting the password
Loxone Config version 12 and higher allows resetting the password using the SD card of the Miniserver.
Please note that the Miniserver’s firmware on the card must also be on version 12 for this to work.
Zes jaar geleden was versie 12 nog verre toekomst, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trees
Gwaihir schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:32:
[...]

Hmm.. te oude config daarvoor dan wellicht?

[...]

Zes jaar geleden was versie 12 nog verre toekomst, toch?
Ik deed uiteraard wel de nodige updates :)
Ik had geluk! Deze nacht had ik de optie SD formatteren gekozen, maar er stonden geen backup files op. Daarnet een nieuw kaartje gaan halen en toen ik die erin stak zag ik om de een of andere rede wel backup files! Een backup van enkele maanden geleden kunnen terugzetten op dat nieuwe kaartje en alles werkt weer (op't eerste zicht toch, straks nog wat beter checken). Ik ben zo opgelucht! Bedankt voor de hulp O-) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:53
We hebben vandaag extra zonnepanelen laten leggen met een extra omvormer. Nu wil ik graag beide omvormers (SMA Tripower) uitlezen met Loxone. Hiervoor moet ik echter de installateur contacteren aangezien ik het wachtwoord niet heb.

Op de webpagina zie ik zowel Modbus TCP als Modbus UDP staan. Is het voldoende dat Modbus TCP geactiveerd wordt? Zijn er eventueel nog andere instellingen aangepast moeten worden door de installateur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0ilMAkec6WYPe103rXlXvf1U24=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vDw9QITczDghi5qfW42eEvcb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:23
Iemand een idee hoe of als je de lastmanager in Piekbelasting modus kunt in sync laten lopen met de kwartiermeting van je digitale meter? Als dit niet gelijk loopt kan je piek een pak hoger uitkomen bij de netbeheerder dan de berekening die de miniserver maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MathieuT schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:38:
Op de webpagina zie ik zowel Modbus TCP als Modbus UDP staan. Is het voldoende dat Modbus TCP geactiveerd wordt?
*Lijkt* mij wel. Modbus UDP ben ik nog niet tegen gekomen. Vraag me af hoe gebruikelijk (of custom) dat is en of Loxone het ondersteunt. Met Modbus TCP babbelt mijn miniserver met mijn (Solaredge) omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Heeft er al 'ns iemand aanwezigheid detectie gebaseerd op dat je nergens anders heengegaan bent?

Ik lees dat het in nabije jaren wat makkelijker is geworden me te detecteren wanneer ik rustig op de bank zit te lezen, maar toch nog geen uitgemaakte zaak. Maar als ik voor het laatst gezien ben op die bank, oftewel ik ben nog niet door een detector verderop opgepikt, dan kan ik toch nergens anders zijn dan nog steeds rustig op die bank? Valt dat feit niet praktisch in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnV87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:28
JHe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Heb zelf de brink flair 300 die met de plus print via modbus RTU praat. Heb zelf een RTU TCP gateway ertussen gezet omdat ik deze nog had liggen ipv een Loxone modbus kaartje.
Je kunt de brink flair wel aan je netwerk hangen via WiFi, maar volgens mij praat deze niet modbus TCP helaas en kon ook geen API vinden. Het kan zijn dat brink inmiddels een ander plus print heeft uitgebracht (deze heb ik vorig jaar geïnstalleerd), maar dat durf ik zo niet te zeggen.
Eerste plus print was schijnbaar ook kapot, ik kon de baudrate en parity niet aanpassen en je moet ook wat onlogische settings doen. Mocht je zover zijn en problemen hebben dan neem maar contact op.
Even op deze terugkomen, in de hoop wat licht in de duisternis te vinden.
Hier zelf Brink 225 en 400 aan het trachten te koppelen via modbus (met de template uit de loxone library), geen plus print (maar zou normaal geen verschil mogen maken denk ik) en koppeling via modbus extentie
Ik kan momenteel wel alles uitlezen, echter lukt het niet om flow-status 2 en 3 in het register weg te schrijven. (0 en 1 lukt dan weer wel)
Hulp meer dan welkom.

Groeten

Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
@c337n

Benieuwd naar je setup:
Lastmanager / Piekbelasting
Hoeveel en hoe praktisch bespaar je hier mee ?

Ik gebruik de energie manager als basis.
En schakel zo: drank koelkast, keukenboiler, vaatwas cyclus start.
Deze laatste valt af net na start. En gaat door wanneer energie overschot.
Werkt nog maar een weekje. Als ik overtuigd ben, dan volgen Droogkast, wasmachine, kleine slaapkamer warmtepomp...
Maar ook spreiding, indien er die dag geen voldoende zon zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:31
Gwaihir schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:11:
Heeft er al 'ns iemand aanwezigheid detectie gebaseerd op dat je nergens anders heengegaan bent?

Ik lees dat het in nabije jaren wat makkelijker is geworden me te detecteren wanneer ik rustig op de bank zit te lezen, maar toch nog geen uitgemaakte zaak. Maar als ik voor het laatst gezien ben op die bank, oftewel ik ben nog niet door een detector verderop opgepikt, dan kan ik toch nergens anders zijn dan nog steeds rustig op die bank? Valt dat feit niet praktisch in te zetten?
Das moeilijk vanaf dat je niet meer over 1 persoon spreekt. Tenzij je een manier kunt vinden om percies genoeg individuen te gaan tracken, dat lijkt me niet evident met loxone. Zo iets lijkt me gewoon te veel edgecases te hebben om deftig op te zetten in een systeem als loxone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Is er iemand die de intelligente ruimteregeling gecombineerd heeft met een L/W warmtepomp? Ik wil het liefst geen aparte thermostaat in de ruimte ophangen en gewoon de Loxone touch hiervoor gebruiken, maar vraag me af of dan de intelligente ruimteregeling de beste optie is of dat wat meer handwerk handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19
ThePsycho schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:53:
Is er iemand die de intelligente ruimteregeling gecombineerd heeft met een L/W warmtepomp? Ik wil het liefst geen aparte thermostaat in de ruimte ophangen en gewoon de Loxone touch hiervoor gebruiken, maar vraag me af of dan de intelligente ruimteregeling de beste optie is of dat wat meer handwerk handig is.
Ik, ik stuur mijn Ecodan volledig via Loxone. Heb in elke ruimte / vertrek een Touch Tree hangen en dus toegang tot individuele temperaturen per vertrek. Op basis daar van stuur ik warmtevraag en/of ventielen aan/uit naar de vertrekken.

Dit is in theorie, in praktijk gebruik ik puur de intelligente temperatuurregeling op mijn "Keuken" vertrek voor het aansturen van de warmtevraag in huis, dit lijkt voldoende te zijn en in mijn geval het mooiste resultaat qua COP en lange runs te zorgen. Waarbij bij koelbedrijf alle groepen open gaan behalve badkamer en bij verwarmingsbedrijf alle groepen open gaan behalve alle slaapvertrekken.

Oftewel, alles is mogelijk en ik heb het helemaal geprogrammeerd staan, maar heb het helemaal "gesloopt" om zo efficiënt mogelijk met de WP te kunnen werken. Aanvoertemperatuur had ik in eerste instantie ook met een curve ingesteld staan maar ook dit zorgde voor onregelmatige runs van de warmtepomp, dus ook die heb ik nu vastgezet

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

HammieDuDe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:33:
[...]

Ik, ik stuur mijn Ecodan volledig via Loxone. Heb in elke ruimte / vertrek een Touch Tree hangen en dus toegang tot individuele temperaturen per vertrek. Op basis daar van stuur ik warmtevraag en/of ventielen aan/uit naar de vertrekken.

Dit is in theorie, in praktijk gebruik ik puur de intelligente temperatuurregeling op mijn "Keuken" vertrek voor het aansturen van de warmtevraag in huis, dit lijkt voldoende te zijn en in mijn geval het mooiste resultaat qua COP en lange runs te zorgen. Waarbij bij koelbedrijf alle groepen open gaan behalve badkamer en bij verwarmingsbedrijf alle groepen open gaan behalve alle slaapvertrekken.

Oftewel, alles is mogelijk en ik heb het helemaal geprogrammeerd staan, maar heb het helemaal "gesloopt" om zo efficiënt mogelijk met de WP te kunnen werken. Aanvoertemperatuur had ik in eerste instantie ook met een curve ingesteld staan maar ook dit zorgde voor onregelmatige runs van de warmtepomp, dus ook die heb ik nu vastgezet
Heb je hierbij nog specifieke instellingen gekozen bij de klimaatcontroller?

MinHr heb ik op 60 minuten en Sot op 50. (met die Sot zat ik vooral i.c.m. liveview en handmatig aanpassen van ruimtetemperatuur te spelen)
Ik zie het liefst een hysterese van 0,2 ongeveer, maar dat is niet direct instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

Ik stuur mijn Ecodan met behulp van een procon module ook volledig met Loxone. Echter vind ik dat ik best wat trucjes heb moeten uithalen om goede en lange run kunnen draaien.

Hierdoor ben ik wel benieuwd hoe andere dit gedaan hebben. Ik zal zelf in de komende dagen even wat screenshots van mijn software maken. Ik zelf gebruik het HVAC blok om de vraag te bepalen en vervolgens gebruik ik aparte sequentie blokken voor, tapwater, verwarming, vermogen en de modus. Tussen sommige blokken gebruik ik dan ook nog een interlock zodat warm tapwater voorrang heeft op verwarmen. Of dat overtollige zonne-energie gebruikt wordt voor een legionella run.

Zie graag wat andere bedacht hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

Ik stuur het aan zoals hieronder afgebeeld.
De sequentie blokken bevatten meerdere sequenties dus het is wat veel om alles als tekst te posten maar mocht er interesse zijn wil ik bepaalde stukken wel delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWe4h-WMsssUGMENZp2UHfvSTTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wUXW1BKf0kf5NCEhLdy8rPWT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2OoxE0yCIF1P_RhCgWY2GVN8kI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LuE5jfgHTmmZXOeIvMdrKKC5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9cila8jnvbPyWlPgTfPRnAwZf8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vEegrDD6kx53m7E9tKVPV2ZI.png?f=user_large

Stooklijn wordt alleen gebruikt boven de minimale temperatuur die momenteel voor onze woning bepaald is (27 Graden). Mocht de buiten temperatuur goed zakken en de stooklijn boven de 27 Graden uitkomen wordt deze stooklijn temperatuur gebruikt. Mocht deze onder de 27 blijven dan wordt er 27 ( dus een soort van vaste TA gebruikt).
Mijn Ecodan staat op vast TA ingesteld maar deze TA beïnvloed ik vanuit Loxone, met een hele rustige regeling. Dit gaat om tiende per uur.

Ben benieuwd wat jullie gemaakt hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door K!K op 16-11-2023 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Disclaimer: dit is allemaal voorbereiding voor een huis wat nog gebouwd wordt. Nog geen idee of dit lekker werkt.

Ik laat hier Loxone niets bepalen over stooklijnen o.i.d. omdat ik vanuit het L/W warmtepomp en ecodan topic het idee krijg dat met de hoeveelheid afgifte een vaste lage Ta een heel goed resultaat zou moeten geven. Voorlopig laat ik die temperatuurinstellingen even buiten Loxone aangezien dit in principe na een proefperiode niet meer aangepast hoeft te worden. Waar ik nog wel over nadenk is de temperatuur van koelen aanpassen op basis van het dauwpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u1XZdYp7aJGwW8c_P0OGsO3Eb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W7IOGrz7kupqIQL7NDTRHlxX.png?f=fotoalbum_large

In dit plaatje zijn alleen de eerste 2 blokken daadwerkelijk logica die iets met de warmtepomp doen, de rest is vooral statusblokken die zichtbaar zijn in de app. In principe wordt Loxone voor de warmtepomp een veredelde thermostaat die zelf schakelt tussen verwarmen en koelen.

Ik vermoed dat er nog wel wat finetuning nodig is met de instellingen van het ruimteregeling en klimaatcontroller blok om te zorgen dat hij lekker loopt. Mocht dit blok te slim doen ga ik die vervangen door een simpel hysterese blok.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

K!K schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:50:
Ik stuur het aan zoals hieronder afgebeeld.
De sequentie blokken bevatten meerdere sequenties dus het is wat veel om alles als tekst te posten maar mocht er interesse zijn wil ik bepaalde stukken wel delen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stooklijn wordt alleen gebruikt boven de minimale temperatuur die momenteel voor onze woning bepaald is (27 Graden). Mocht de buiten temperatuur goed zakken en de stooklijn boven de 27 Graden uitkomen wordt deze stooklijn temperatuur gebruikt. Mocht deze onder de 27 blijven dan wordt er 27 ( dus een soort van vaste TA gebruikt).
Mijn Ecodan staat op vast TA ingesteld maar deze TA beïnvloed ik vanuit Loxone, met een hele rustige regeling. Dit gaat om tiende per uur.

Ben benieuwd wat jullie gemaakt hebben.
holy moly! Je hebt gewoon de hele logica van een CV/Warmtepomp nagebouwd!
Ik heb een Nefit Enviline die relatief slim is, dus heb er lang tegenaan zitten te hikken of ik dit wel naar Loxone zou moeten verleggen...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• K!K
  • Nu online

K!K

ThePsycho schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:10:
Disclaimer: dit is allemaal voorbereiding voor een huis wat nog gebouwd wordt. Nog geen idee of dit lekker werkt.

Ik laat hier Loxone niets bepalen over stooklijnen o.i.d. omdat ik vanuit het L/W warmtepomp en ecodan topic het idee krijg dat met de hoeveelheid afgifte een vaste lage Ta een heel goed resultaat zou moeten geven. Voorlopig laat ik die temperatuurinstellingen even buiten Loxone aangezien dit in principe na een proefperiode niet meer aangepast hoeft te worden. Waar ik nog wel over nadenk is de temperatuur van koelen aanpassen op basis van het dauwpunt.

[Afbeelding]

In dit plaatje zijn alleen de eerste 2 blokken daadwerkelijk logica die iets met de warmtepomp doen, de rest is vooral statusblokken die zichtbaar zijn in de app. In principe wordt Loxone voor de warmtepomp een veredelde thermostaat die zelf schakelt tussen verwarmen en koelen.

Ik vermoed dat er nog wel wat finetuning nodig is met de instellingen van het ruimteregeling en klimaatcontroller blok om te zorgen dat hij lekker loopt. Mocht dit blok te slim doen ga ik die vervangen door een simpel hysterese blok.
Ik weet niet of je ook radiator knoppen van loxone of een ander merk gebruikt die via Loxone gestuurd worden.
Maar mij is opgevallen als je dit geheel van de Loxone HVAC of andere klimaat blokken laat afhangen dat het mij niet lukt om een lange run te draaien. Dit omdat de ene naar de andere ruimte open of dicht gaat en de blokken dan weer wel of weer niet boven het minimale vermogen zitten ( SoC ) uit mijn hoofd.
Dit zorgde er bij mij voor dat alles heel onstabiel was.

Hiervoor heb ik de sequentie blokken er tussen gemaakt om dit te kunnen afvlakken en de warmte pomp bij weinig vraag nog een aantal minuten te kunnen laten doordraaien en na afronden van een cyclus deze dan ook bijvoorbeeld 4 uur uit te laten voor een nieuwe run gestart wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

K!K schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:19:
[...]

Ik weet niet of je ook radiator knoppen van loxone of een ander merk gebruikt die via Loxone gestuurd worden.
Maar mij is opgevallen als je dit geheel van de Loxone HVAC of andere klimaat blokken laat afhangen dat het mij niet lukt om een lange run te draaien. Dit omdat de ene naar de andere ruimte open of dicht gaat en de blokken dan weer wel of weer niet boven het minimale vermogen zitten ( SoC ) uit mijn hoofd.

Hiervoor heb ik de sequentie blokken er tussen gemaakt om dit te kunnen afvlakken en de warmte pomp bij weinig vraag nog een aantal minuten te kunnen laten doordraaien en na afronden van een cyclus deze dan ook bijvoorbeeld 4 uur uit te laten voor een nieuwe run gestart wordt.
Ik ga geen zoneregeling gebruiken, het enige wat ik doe is de badkamer dicht bij koelen en als het minimale vermogen het toe laat de slaapkamers dicht bij verwarmen. Een enkele kamer verwarmen of niet verwarmen gaat weinig nut hebben in een nieuwbouwhuis met urenlange run en Ta van hopelijk ~25C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:32
ThePsycho schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:53:
Wij hebben hier een Daikin Altherma staan en wij doen alleen naregelen met Loxone. De warmtepomp staat ingesteld met WAR en een "externe aan/uit" thermostaat, ofwel Loxone die aangeeft of er een warmte of koude vraag is. Praktijk is dat de thermostaat alleen uitgaat op zonnige dagen bij warmtevraag. Koeling met de vloer staat eigenlijk semi-permanent bij.

Verder hebben wij in de energiemanager de warmtepomp geïntegreerd met de " Smart-grid" contacten om zo de overtollige energie uit de woning te gebruiken. Loxone verhoogd de doeltemperatuur en de warmtepomp verhoogt met deze instelling automatisch de vertrektemperatuur. Indien er geen warmtevraag is, gaat de energie direct het SWW-vat in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hevers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 16:01
Wij hebben een NIbe F1155 Modulerende water/water warmtepomp.
De warmtepomp regelt met een weersafhankelijke regeling en regelt zichtzelf verder met zijn eigen regeling.

In onze woning is vloerverwarming aanwezig waarbij de groepen verdeeld zijn per ruimte.
Elke ruimte is voorzien van loxone touch knoppen waarmee de temperatuur in de ruimte gemeten wordt.
Middels motoren op de stelventielen (24V open/dicht motoren) regelt loxone het open en dicht gaan van de vloerverwarmingsgroep.

parrallel aan de warmtepomp is een 150L buffervat opgesteld zodat de warmtepomp altijd zijn volledige flow kwijt kan. Er is een extra modulerende pomp opgenomen welke door loxone aan/ uit gestuurd wordt.
Bij warmtevraag vanuit de woning wordt de pomp aan gezet. Hierdoor daalt de temperatuur in het buffervat en gaat de warmtepomp aan.

Als bron voor de warmtepomp heb ik 12 lussen van 100m horizontaal ingegraven.
Dit zijn 25mm PE slangen welke ca. 60cm uit elkaar liggen op 1,6m diepte.
Hiermee kan ik tevens in de zomermaanden het huis koelen.

Daarnaast is het zwembad middels een warmtewisselaar ook aangesloten op dit systeem.
Hiermee kan in de zomermaanden het zwembad worden verwarmt en met de vrijgekomen koude vanuit de warmtepomp het huis worden gekoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Poh3-PtI4y6THlmJ6Nhw_fuFnlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAmnCVV3LesyilK1b3HKeHYg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB5pe5ZWGIHbManXxa7_s_Z_gEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diFrhEoDy50XYSCBAm9oCTFl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIz3y8ULf-eCzh13c4ZQPJEhdpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2P6mZ5fd3yQSSEim8dt8Rm7z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik heb dimmers gestuurd door een lighting controller in combinatie met een bewegingssensor.
De timeout van de movement heb ik niet te lang staan, anders blijft het licht voor niets branden.
Nu heb ik het idee om de lichten stilletjes naar 0 te brengen over een periode van 10 seconden na de beweging timeout.
Dit zodat je nog genoeg tijd hebt om eens te zwaaien zonder dat je helemaal in het donker zit op het kleinste kamertje.

Nu vind ik niets terug om dat makkelijk te implementeren.
Mijn eerste idee is de mood output M output checken en dan een dimmer module gebruiken om de output over te nemen en indien een overgang van M movement scene naar 0 dan de dimmer stilletjes laten faden. (lange pulse op Dim-)

Dit is echter zeer omslachtig dus vroeg ik me af of iemand anders dit ook al geïmplementeerd heeft of een beter idee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:19:

Ik herken deels wat je zegt. Ik heb ook (extra) moeite gedaan voor mooie lange runs, door wat van de nadelen van een master-master regeling af te vlakken. En ik heb ook zo'n beveiliging tegen meteen weer starten, maar die staat op 45 minuten, puur als een soort achtervang. Dat zijn slechts tweaks.

Het minimale vermogen stel je zelf in, dus als je dat lager wilt, houdt niets je tegen. Ook een minimale looptijd is instelbaar ingebouwd in het blok zelf. En als de groepen zo snel openen en sluiten, dan lijkt me dat je stooklijn omlaag kan / moet en je daarna ook nog zou moeten kijken of de flow over de groepen niet te hoog wordt. D.w.z. als het water aan de retour van de groepen nog (vrijwel) net zo warm is als aan de aanvoer, dan mag je pomp langzamer en / of mogen je regelventielen wat verder dicht. In dergelijke acties zit (veruit het grootste deel van) je inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

Gwaihir schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:05:
[...]

Ik herken deels wat je zegt. Ik heb ook (extra) moeite gedaan voor mooie lange runs, door wat van de nadelen van een master-master regeling af te vlakken. En ik heb ook zo'n beveiliging tegen meteen weer starten, maar die staat op 45 minuten, puur als een soort achtervang. Dat zijn slechts tweaks.

Het minimale vermogen stel je zelf in, dus als je dat lager wilt, houdt niets je tegen. Ook een minimale looptijd is instelbaar ingebouwd in het blok zelf. En als de groepen zo snel openen en sluiten, dan lijkt me dat je stooklijn omlaag kan / moet en je daarna ook nog zou moeten kijken of de flow over de groepen niet te hoog wordt. D.w.z. als het water aan de retour van de groepen nog (vrijwel) net zo warm is als aan de aanvoer, dan mag je pomp langzamer en / of mogen je regelventielen wat verder dicht. In dergelijke acties zit (veruit het grootste deel van) je inregelen.
Wat het probleem bij mij was is dat de als de grootste ruimte op temperatuur was de regeling stopt en vervolgens meerder andere ruimtes de regeling weer zouden starten. Hierdoor heb ik een vertraging ingebouwd in de sequencer blokken.

Echter heb ik gister voor een test de HVAC controller leeg gemaakt en alleen de woonkamer toegevoegd. Op deze manier zou het niet meer nodig zijn de vertraging te gebruiken die ik in de sequentie blokken heb zitten. Het enige nadeel hier van is dat ik het niet meer mogelijk is de vraag op het kantoor te verhogen als dit gewenst is. Gezien de warmtepomp nu nog alleen naar de woonkamer kijkt.

Ook heb ik in een van mijn sequencers de mogelijkheid gebouwd dat ik kan schakelen tussen Vaste TA en Stooklijn bedrijf. Sinds gister draai ik dan dus ook met een vast TA.

Deze twee wijzigingen lijken tot een heel goed resultaat te komen door een run van 18 uur te kunnen draaien op 27 graden met een steeds verder teruglopend elektrisch verbruik, en dus een beter COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:28:
Wat het probleem bij mij was is dat de als de grootste ruimte op temperatuur was de regeling stopt en vervolgens meerder andere ruimtes de regeling weer zouden starten.
Dat de woonkamer eerder warm is dan een (slaapkamer aangewezen als) werkkamer is een veelvoorkomend probleem. En wat je beschrijft is precies het nadeel van elke kamer als 'master' (dus in staat de WP te starten). Dat kan bijna altijd afstelling gebruiken.
Echter heb ik gister voor een test de HVAC controller leeg gemaakt en alleen de woonkamer toegevoegd. Op deze manier zou het niet meer nodig zijn de vertraging te gebruiken die ik in de sequentie blokken heb zitten. Het enige nadeel hier van is dat ik het niet meer mogelijk is de vraag op het kantoor te verhogen als dit gewenst is. Gezien de warmtepomp nu nog alleen naar de woonkamer kijkt.
Zo maak je als nog een master-slave, met de woonkamer als master. Als je het kantoor zo warm genoeg houdt een makkelijke oplossing.

Aanvullend kun je sowieso die woonkamergroepen wat knijpen op de VVW-verdeler, zodat die kamer naar verhouding wat later op temperatuur komt en wat eerder weer gaat vragen.

Verder kun je overwegen de WP een basislast te geven door die woonkamergroepen en het kantoor nooit helemaal te sluiten (zeg altijd iets van 5 - 10% open). In combinatie met een niet al te lage drempel voor minimale vraag, zou je de andere kamers dan waarschijnlijk wel weer als mede-masters aan de regeling kunnen toevoegen.

[Hier vrijdag de haard aan gehad. Daarna draaide de WP 35 uur tot 9:45u vanochtend en neemt zo te zien pauze tot zo'n 16:00u. Voor die zes uur pauze gebruikt hij zo n 0,2 graad bewust 'te laat' afslaan en 800 liter buffer van gemiddeld 27 graden.]

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 19-11-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:28

JHe

StijnV87 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:58:
[...]

Even op deze terugkomen, in de hoop wat licht in de duisternis te vinden.
Hier zelf Brink 225 en 400 aan het trachten te koppelen via modbus (met de template uit de loxone library), geen plus print (maar zou normaal geen verschil mogen maken denk ik) en koppeling via modbus extentie
Ik kan momenteel wel alles uitlezen, echter lukt het niet om flow-status 2 en 3 in het register weg te schrijven. (0 en 1 lukt dan weer wel)
Hulp meer dan welkom.

Groeten

Stijn
Hier heb ik ook wat problemen mee gehad. Na veel email verkeer tussen mij en Brink ben ik uiteindelijk gewoon register 8002 (analoge setpoint) gaan schrijven. Je kunt in loxone dan wat logica maken met een selection switch oid om zo een schakelaar stand om te zetten naar een gevraadge lucht volume stroom. Of je pakt een dimmer block en die kun je instellen tussen je minimale en maximale volume stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnV87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:28
JHe schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:01:
[...]

Hier heb ik ook wat problemen mee gehad. Na veel email verkeer tussen mij en Brink ben ik uiteindelijk gewoon register 8002 (analoge setpoint) gaan schrijven. Je kunt in loxone dan wat logica maken met een selection switch oid om zo een schakelaar stand om te zetten naar een gevraadge lucht volume stroom. Of je pakt een dimmer block en die kun je instellen tussen je minimale en maximale volume stroom
Had ik ook al geprobeerd, echter lukt het me niet om register 8000 op 2 te krijgen en neemt hij dus ook niets aan op register 8002. Ik ga er van uit dat ik gewoon de waarde 2 moet sturen naar het inputregister en dat deze dit zou moeten aannemen?
Onder het motto beter goed gepikt, dan slecht verzonnen, mogelijk van me screenshot te bezorgen van je config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Lt-Crash schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:23:
[...]

Wij hebben hier een Daikin Altherma staan en wij doen alleen naregelen met Loxone.
Kan je eens je config aub delen, ook alterma 3 hier - hoe heb je dat aangepakt?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

StijnV87 schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:36:
[...]

Had ik ook al geprobeerd, echter lukt het me niet om register 8000 op 2 te krijgen en neemt hij dus ook niets aan op register 8002. Ik ga er van uit dat ik gewoon de waarde 2 moet sturen naar het inputregister en dat deze dit zou moeten aannemen?
Onder het motto beter goed gepikt, dan slecht verzonnen, mogelijk van me screenshot te bezorgen van je config?
Het duurt nog even, maar ik kreeg van de aannemer te horen dat wij ook een Brink Flair krijgen en ga hier ook nog aan sleutelen. Mocht er tegen die tijd nog niets zijn post ik mijn resultaten nog even.

Dat wordt dan wel pas ergens in mei waarschijnlijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19
Voor de Shelly liefhebbers, waaronder ik ( heb mijn slag al geslagen ), op de officiële eigen webshop zijn zeeer aantrekkelijke deals.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Is het mogelijk om Loxone Config te laten reageren op een KNX telegram als de waarde niet veranderd?

Op een taster kan ik wel instellen dat ik 'HVAC - Comfort' wil uitsturen (1 in een 1 byte value) maar iedere keer dat ik op die knop duw wordt diezelfde waarde gestuurd. Iedere keer dat op die knop wordt geduwd wil ik met een Radio Button logic block het e.e.a. met de zonwering doen (don't ask ;) ).

Alleen lijkt Loxone zich niets aan te trekken van die button pushes. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben nu al even aan het stoeien met de lichtsturing, maar ik kom er even niet uit. Dit moet toch echt heel simpel zijn maar ik kan het niet vinden. Ik heb een nieuwe lamp wat een dimmer air is. Nu wil ik dat deze lamp netjes mee dimt met de gewone lampen, echter dat deze bij 70% stopt.

Ik gebruik geen stemmingen en eigenlijk alleen maar aan, uit of handmatig aanpassen. Met de analoge min-max begrenzer kom ik in de buurt maar dan is de waarde 70 en niet 70% en kan de dimmer er niets mee. Als ik er een nieuw lichtsturings block tussen doen geeft dat ook niet het gewenste resultaat. Kan iemand mij in de goede richting helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7mavyUak9547SV1qavCivXTcK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bQ8E4I8A9HxQgRCBpG1mfXNQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• querex
  • Laatst online: 12-09 10:38
Smart actuator op de dimmer uitschakelen, daarna kan je een uitgang correctie doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mHzQPh12wQC8Vbuoejqg81-bng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NmGS8oax8lkktECWdQG4OdQL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:16
bartvb schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:38:
Is het mogelijk om Loxone Config te laten reageren op een KNX telegram als de waarde niet veranderd?

Op een taster kan ik wel instellen dat ik 'HVAC - Comfort' wil uitsturen (1 in een 1 byte value) maar iedere keer dat ik op die knop duw wordt diezelfde waarde gestuurd. Iedere keer dat op die knop wordt geduwd wil ik met een Radio Button logic block het e.e.a. met de zonwering doen (don't ask ;) ).

Alleen lijkt Loxone zich niets aan te trekken van die button pushes. Iemand een idee?
ik wil wel meedenken, maar snap niet helemaal je probleem. Welk KNX telegram wordt er verstuurd (type en waarde)? en wat heb je beschikbaar in loxone om aan te koppelen?

Zie je dit telegram in Loxone binnenkomen? wat doe je er nu mee?

kortom iets meer informatie/context is hier voor mij wel handig om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gister: Loxone Config & App 14.5

De DALI vernieuwingen zaten kennelijk nog in beta, nu dus 'echt'.

Verder al iemand iets gespot waar hij blij van wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:45
De nieuwe critical alerts van de app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwldJdYaugZ7KiXcNUKIqbA_rII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3P2vmFnqNDGXAIEeL331q8d.jpg?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 20:58
Pairing van de tablet aan de muur.

Hoewel ik nog uit moet vinden hoe ik zo’n managed tablet rechten geef om visualisatie aan te passen. Ambient mode is anders zo leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

roderickvd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:10:
Pairing van de tablet aan de muur.

Hoewel ik nog uit moet vinden hoe ik zo’n managed tablet rechten geef om visualisatie aan te passen. Ambient mode is anders zo leeg.
Ik zie in de config de tablet ook in de lijst staan bij rechten beheren, in de app komt hij inderdaad niet tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik had een storing met een van de RGBW 24V Dimmer Airs. Volgens mij was de 24V voeding defect, en heb deze vervangen door een nieuwe 24V voeding van Loxone.

Het probleem is dat nu de spots knipperen. De miniserver geeft verder geen waarschuwing. Dus ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen met troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

JackBol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:56:
Ik had een storing met een van de RGBW 24V Dimmer Airs. Volgens mij was de 24V voeding defect, en heb deze vervangen door een nieuwe 24V voeding van Loxone.

Het probleem is dat nu de spots knipperen. De miniserver geeft verder geen waarschuwing. Dus ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen met troubleshooten.
Als het makkelijk kan (qua bedrading en type lampen ook) eventueel omwisselen met een andere dimmer om te kijken of het probleem verplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ThePsycho schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:22:
[...]

Als het makkelijk kan (qua bedrading en type lampen ook) eventueel omwisselen met een andere dimmer om te kijken of het probleem verplaatst?
Mijn andere dimmer zit achter een kast ingebouwd. Ik heb een nieuwe 24V voeding besteld, kijken of dat het probleem oplost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JackBol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:40:
[...]

Mijn andere dimmer zit achter een kast ingebouwd. Ik heb een nieuwe 24V voeding besteld, kijken of dat het probleem oplost.
Probleem opgelost. De voeding had niet genoeg oempf. Het is een wonder dat de vorige het nog zo lang heeft volgehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Nimrod

King in the land of Shinar

Met risico hier als noob afgekraakt te worden (niet onterecht): ik dacht even mijn radiatoren met stelventiel airs tado-gewijs aan mijn loxonesysteem toe te voegen. Bestaande situatie: 5 radiatoren op een modulerende thermostaat. Idee was/ is om binnen de thermostaatregeling (die bv. van 17:00 - 22:00 de groep met vijf radiatoren opwarmt) elke radiator afzonderlijk via loxone stelventielen te kunnen regelen (bv. slaapkamers hele tijd op 18 houden, badkamer enkel van 19:00 tot 20:00 op 22, of via app bijstellen opdat ruimtes op temperatuur zijn wanneer we fysiek thuis komen).

In enkele minuten klaar meent Loxone. Niet dus.

Wisselen van de standaardadapter proefondervindelijk uitgevogeld want de Spartaanse handleiding bood geen praktische hulp. Ook geen idee of het gelukt is, de adapter zit strak op de radiator, maar stelventiel zelf voelt maar wobbly aan. Geen idee of die 2 batterijtjes het pinnetje daadwerkelijk kunnen induwen. Vrees ook al snel vochtschade, grijze afdekplaatje voor bedrade opties valt er quasi vanzelf uit. Nochtans prijzige knopjes ://

Over naar Loxone config. Actuator gevonden en toegevoegd, maar daarna werd het trial en error, error, error? Loxone lijkt aan te sturen op volledig geautomatiseerde climate control, maar dat lijkt icm thermostaat moeilijk (en niet elke ruimte heeft een tempsensor). Ik wil vooral elke radiator afzonderlijk kunnen programmeren (dag- en tijdprogramma's), naast mbv de knop op het stelventiel bv. een uur lang de radiator volledig open te houden.

Maar veel verder dan onderstaande raak ik niet en het doet ook niet bijster veel :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4BAjzIeD-NrGI1FdMAoi11SeMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vwHTtUqssyNoCdbPpYiT9jfT.png?f=user_large

Tips of verwijzingen naar gelijkaardige projecten, op youtube of elders, welkom! (Voor andere elementen vond ik online altijd wel iets om het uit te werken, maar voor die stelventielen lijkt er niet meteen uitgebreide documentatie aanwezig, en het is ook al jaaren geleden dat ik in loxone config gewerkt heb, doet er ook geen deugd aan :))

Bedankt!

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Nimrod Dat is voor een bron van warmte, bijv. de cv-ketel. Jij zoekt de Intelligente Ruimte Regeling (per ruimte eentje maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lanticster
Ik heb het per eenvoudige slaapkamer zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZMUimkem5S22Ajnpiej0f-vp-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTtj5pLVSl6TIaX4Awd08hLM.png?f=fotoalbum_large

In de badkamer zit er meer logica rond.
Ik gebruik ze een logica mix van tijd & beweging & ev. status van de kamerdeur.

De gasketel heeft een modulerende thermostaat. Loxone heeft (nog) geen weet van de ketelstatus.

Verder ben ik maar matig tevreden van de Loxone stelventielen.
2 van de 8, zijn in de loop van 5 jaar defect. Opeens sluiten ze de radiator niet helemaal af.
Waardoor de kamer een pak warmer is, als bedoelt. (bv. 25degC ipv 19)
Geen lijn op te trekken of dit sneller gebeurt, met een stelventiel wat meer of minder gebruikt wordt - en/of met batterijen of externe 24V voeding.
Na een calibratie (met stelventiel gedemonteerd van de kraan) kan het weer enkele weken goed gaan.
Mits een stukje te fabriceren met een 3d printer. Om de stift van de kraan langer te maken, zodat het sluiten in een andere range plaats vind, kan dit mogelijks weer een tijdje verholpen worden.
Feit is, plaats ik er terug een conventionele thermostatische radiatorknop op, is er niks aan de hand.

+/-120euro incl BTW voor een nieuwe Loxone, tegenwoordig.

Ben aan het kijken voor alternatieven:
-AVM FRITZ!DECT 302 (dect)
-Bosch Smart Home Radiatorthermostaat II (zigbee)
-...
Kunnen jullie iets aanraden ? (sommigen blijken niet proportioneel te zijn, deze wil ik vermijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Nimrod

King in the land of Shinar

2 van de 8, zijn in de loop van 5 jaar defect. Opeens sluiten ze de radiator niet helemaal af.
En dat terwijl ze dubbel zoveel kosten als de alternatieven die je noemt :!
Nog geen tijd gevonden om er verder op te werken, maar ... mss dan maar retour, heb er nu al een vrij slecht gevoel bij. Al zijn de alternatieven mogelijks even erg of erger, dus meteen ook benieuwd naar ervaringen van Tweakers met alternatieven.

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De bouwkwaliteit van die stelventielen is onderhand een schande voor Loxone. Ik snap niet dat ze die nog niet herontworpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

De kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven inderdaad. Loxone vervangt ze dan ook vaak bijna moeiteloos als dit te snel gebeurt. Ze hebben het probleem dus ook herkent maar een oplossing blijft uit!

Laats heb ik dit zelf ook met een 7 jaar oud ventiel gehad. Steeds slechter sluiten tot deze breekt. Ik heb de behuizing verwijderd en een 3D geprinte behuizing er omheen geplaatst. Ik moet zeggen veel beter dan het origineel al is de originele behuizing met wat mooier afgewekt. Maar dit zie je van een afstandje niet eens.

Ik ben zeer tevreden met dit model!
Link: https://www.loxforum.com/...ucktes-gehäuse#post360907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik hoop dat de '2.0' ook wat korter wordt, eerlijk gezegd. Die optie heeft zo'n achteraf geprint exemplaar natuurlijk niet, daar die het binnenwerk niet aanpast.

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:03
Vraagje: Mijn nieuwe LED strip werkt prima via de smart actuator in Loxone, ik kan via de app mooie kleurtjes instellen.
Maar hoe pak ik het nou aan als ik via de logica een bepaalde kleur kort wil laten knipperen? Bijvoorbeeld drie keer rood knipperen als het alarm aangaat? Hoe hebben jullie dat ingesteld?

Niks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

minitrue schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:34:
Vraagje: Mijn nieuwe LED strip werkt prima via de smart actuator in Loxone, ik kan via de app mooie kleurtjes instellen.
Maar hoe pak ik het nou aan als ik via de logica een bepaalde kleur kort wil laten knipperen? Bijvoorbeeld drie keer rood knipperen als het alarm aangaat? Hoe hebben jullie dat ingesteld?
Ik heb hier net even een simpel probeerseltje gedaan om te kijken of de logica werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA-tmNqEh3Hxg7sKqTOgbZefLCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IgPDfReKvpP2jLa9PqZJjSya.png?f=fotoalbum_large

De uitschakelvertraging is hoe lang je het alarm wil laten knipperen, in mijn voorbeeld heb ik 6 seconden gedaan. De impulsgever gaat hier 1 seconde aan, 1 seconde uit, etc.
Daarna zorgt de flankendetectie dat er bij aan en bij uit een puls naar de specifieke stemming gestuurd wordt. Deze is als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kTI9fnMZO5yv2HrwudCauMOTLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VQK1PqsU62J1sbLYBKhQit4j.png?f=user_large

Hierdoor mengt hij als het goed is de stemming elke keer in en uit, waardoor de rest van de lichtkringen niet beinvloed worden. (je laat bij de alarmstemming dus alle andere lichten uit)

p.s: let op dat de input van de impulsgever rood is, dit is hetzelfde als een 'not' blok tussenvoegen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThePsycho op 29-12-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-08 09:45
Hallo allen! Ik ben net begonnen met het samenstellen van de zekeringkast voor onze Loxone opstelling.
Hoofdzekeringkast is een Eaton XBoard 245 (105540) waar alles van de benedenverdieping zal samenkomen. De eerste verdieping krijgt een eigen zekeringkast welke terugleidt naar de hoofdzekeringkast.

Een deel van de Loxone onderdelen heb ik al (miniserver en enkele extensions) maar ben aan het kijken hoe deze best in te delen. Ik heb voldoende bedradingskanaal en rijgklemmen om het netjes te houden maar hier loop ik onmiddellijk tegen wat vragen:

- Alle kabels komen onderaan toe, mag je de rijgklemmen (Wago Topjob 2003 N/L/PE) ook ondersteboven monteren (dus toevoer stroom/zekering bovenaan en uitvoer naar stopcontact onderaan) zodat je niet eerst achterom moet gaan om te verbinden? De rijgklemmen hebben een aarding via de din rail. Is dit voldoende of toch beter naar een aardingsrail?
- Het bedradingskanaal, hoe bevestig ik dit best in de zekeringkast? Zelftappers in de achterwand? De Eaton kast lijkt geen plek te hebben voor verticaal bedradingskanaal of zie ik dit verkeerd?
- Welke rijgklemmen neem ik best voor de EID kabel? PRV8 voor sensoren en schakelaars, PPV8 voor 24V richting verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

ThePsycho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:03:
[...]

Ik heb hier net even een simpel probeerseltje gedaan om te kijken of de logica werkt:

[Afbeelding]

De uitschakelvertraging is hoe lang je het alarm wil laten knipperen, in mijn voorbeeld heb ik 6 seconden gedaan. De impulsgever gaat hier 1 seconde aan, 1 seconde uit, etc.
Daarna zorgt de flankendetectie dat er bij aan en bij uit een puls naar de specifieke stemming gestuurd wordt. Deze is als volgt ingesteld:

[Afbeelding]

Hierdoor mengt hij als het goed is de stemming elke keer in en uit, waardoor de rest van de lichtkringen niet beinvloed worden. (je laat bij de alarmstemming dus alle andere lichten uit)

p.s: let op dat de input van de impulsgever rood is, dit is hetzelfde als een 'not' blok tussenvoegen.
Opzich een prima oplossing!
Echter waarom niet de alarm ingang gebruiken met daarbij de alarm lichtscene en deze laten inmengen in de active scene?

Momenteel geen mogelijkheid om screenshots te plaatsen maar op de Loxone site staan hier ook wel vergelijkbare voorbeelden van dacht ik mij te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

K!K schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:11:
[...]

Opzich een prima oplossing!
Echter waarom niet de alarm ingang gebruiken met daarbij de alarm lichtscene en deze laten inmengen in de active scene?

Momenteel geen mogelijkheid om screenshots te plaatsen maar op de Loxone site staan hier ook wel vergelijkbare voorbeelden van dacht ik mij te herinneren.
Omdat hierbij (van wat ik in de documentatie lees) alle outputs gaan knipperen. Dus als de ledstrip in dezelfde Lico zit als de andere lampen in de woonkamer is dat een heel ander effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

ThePsycho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:27:
[...]

Omdat hierbij (van wat ik in de documentatie lees) alle outputs gaan knipperen. Dus als de ledstrip in dezelfde Lico zit als de andere lampen in de woonkamer is dat een heel ander effect.
Mocht ik straks tijd hebben zal ik eens kijken dacht dat je daar een keuze in had. Maar anders moet je inderdaad de door jou uitgedachte oplossing toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

K!K schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:46:
[...]

Mocht ik straks tijd hebben zal ik eens kijken dacht dat je daar een keuze in had. Maar anders moet je inderdaad de door jou uitgedachte oplossing toepassen.
Het lijkt er op dat je kan kiezen maar dat is wel de stemming die gekoppeld is aan de 'aan' input (stemming ID 99). Dus deze kan je dan niet meer apart gebruiken.

Overigens kan je wel de 'buzzer' stemming helemaal apart bepalen.

[ Voor 12% gewijzigd door ThePsycho op 29-12-2023 18:21 . Reden: Wekker ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ThePsycho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

FYI:
Je kan een mood input als ‘presence’ configureren waardoor die mood alleen ingemixed wordt wanneer de input hoog is. Je kan de logica voor het knipperen dan iets eenvoudiger maken en helemaal buiten het lichtblok houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

JackBol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:30:
[...]

FYI:
Je kan een mood input als ‘presence’ configureren waardoor die mood alleen ingemixed wordt wanneer de input hoog is. Je kan de logica voor het knipperen dan iets eenvoudiger maken en helemaal buiten het lichtblok houden.
Je hebt gelijk, ik heb dit letterlijk vandaag nog gedaan in mijn eigen project... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
ThePsycho schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:14:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb dit letterlijk vandaag nog gedaan in mijn eigen project... 7(8)7
Dank voor het wijzen van de weg, maar het gaat dus inderdaad via het inmixen van een mood. Er is geen manier om direct een kleur naar de ledstrip te sturen, buiten het verlichtingsblok om. Maar hier kan ik prima mee werken.

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
minitrue schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:09:
het gaat dus inderdaad via het inmixen van een mood. Er is geen manier om direct een kleur naar de ledstrip te sturen, buiten het verlichtingsblok om.
Zoals je het nu stelt, lijkt de vraag" 'kun je verlichting sturen buiten de lichtsturing om?' Dan vraag ik me af waarom je dat zou willen. (Dit blok lijkt z'n zaakjes goed voor elkaar te hebben..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minitrue
Gwaihir schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:16:
[...]

Zoals je het nu stelt, lijkt de vraag" 'kun je verlichting sturen buiten de lichtsturing om?' Dan vraag ik me af waarom je dat zou willen. (Dit blok lijkt z'n zaakjes goed voor elkaar te hebben..)
Omdat je bij een 'simpele' aan/uit lamp je gewoon direct de lamp kan aansturen vanuit de logica (knipper bij inschakelen alarm), vroeg ik me af of dat bij een Led-strip dat ook zo gemakkelijk kon. Maar via de lichtsturing, met een mood aan/uit kan het inderdaad net zo makkelijk.

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Kan iemand mij helpen met de statistieken binnen loxone. Als ik mijn miniserver update doordat ik hier en daar nog wat slims heb toevoegd is altijd een van mijn (zonne-)energie statistieken in de war.

Voorbeeld vandaag is dat wij 43 GWh hebben opgewekt, maar dit is alleen in de overall statistieken terug te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BjXDM3sHuXRf6tV71XxCQb9wwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLqOzUNWJqZtSHiM5LdpvIRe.jpg?f=fotoalbum_large

Nergens een berg aan opgewekte energie te herkennen, maar dit schopt het overzicht voor de rest van het jaar in de war. Weet iemand hoe ik zo'n foutje uit de statistieken kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:53
Lt-Crash schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:54:
Kan iemand mij helpen met de statistieken binnen loxone. Als ik mijn miniserver update doordat ik hier en daar nog wat slims heb toevoegd is altijd een van mijn (zonne-)energie statistieken in de war.

Voorbeeld vandaag is dat wij 43 GWh hebben opgewekt, maar dit is alleen in de overall statistieken terug te vinden.

[Afbeelding]

Nergens een berg aan opgewekte energie te herkennen, maar dit schopt het overzicht voor de rest van het jaar in de war. Weet iemand hoe ik zo'n foutje uit de statistieken kan halen?
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord.
In december heb ik de nieuwe energie stroom monitor in gebruik genomen, tijdens het testen door verscheen er opeens ook zo een groot getal.
Op geen enkele manier weg te krijgen, tot ik gewoon de hele energie stroom monitor en alle tellers heb verwijderd en ze dan opnieuw toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

[Afbeelding]

Als het gaat om een enkele vreemde piek in de statistieken kan je deze tool gebruiken om de statistieken te bewerken. Hiermee kan je geen entries verwijderen maar als er een uitschieter staat wel even 'normaliseren'.

@MathieuT

[ Voor 60% gewijzigd door ThePsycho op 10-01-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:41
Zijn er hier mensen die een 1-fase spanningrail hebben en die opgenomen is bij de miniserver voor lichtsturing?

Ik ben hiermee bezig maar loop tegen de 230v koppeling aan en de standaard schakelaar.

Hoe haal ik de schakelaar eruit, bij voorkeur zodat de schakeling helemaal in het systeem zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Rob-T6 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 05:40:
Zijn er hier mensen die een 1-fase spanningrail hebben en die opgenomen is bij de miniserver voor lichtsturing?

Ik ben hiermee bezig maar loop tegen de 230v koppeling aan en de standaard schakelaar.

Hoe haal ik de schakelaar eruit, bij voorkeur zodat de schakeling helemaal in het systeem zit.
Gezien wij geen Tree hebben kunnen toepassen zijn wij voor de Dimmer Nano Air gegaan die in de inbouwdoos kan waar de schakelaar eerst zat. Of hier dan een spanningsrail of een hanglamp achter zit maakt overigens verder niet uit.

Ik heb ze nog niet in huis geïnstalleerd maar wel in een testsetup met inbouwdoos en rail er aan gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Top, dan moet ik even kijken hoe ik de dimmerfunctie bedraad krijg. Tree ligt wel al bij de schakelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash

[Afbeelding]

De tool kon dit helaas niet oplossen, maar nog bedankt voor de tip @ThePsycho
Maand is voorbij en Loxone heeft het zelf opgelost. Ik denk dat er ergens een bugje zit bij het (her)berekenen van de statistieken. Eind goed al goed.
Rob-T6 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 05:40:

Ik probeer nog te bedenken wat je hier precies bedoelt. Wij hebben een nieuwbouw huis en in onze schakelkast zitten drie dimmer extensions die naar diverse punten in de woning gaan. Eigenlijk zijn er naar de kast alleen schakeldraden getrokken en hebben we lokaal de nul en aarde gepakt. Ging bijna helemaal goed, op een kamer na. Daar zat de schakeldraad op een andere fase dan de nul, dus er ging een aantal maal twee aardlekken uit. Was even puzzelen als je het niet zelf hebt aangelegd.

Wij hebben de miniserver nu bijna twee jaar draaien en het begint bijna saai te worden :P . Ik zit bijna nooit meer in de config en de app bekijk ik alleen maar voor statistieken. Dit was gelukkig wel het doel van het in huis brengen van Loxone, maar ik moet mijzelf toch maar weer eens gaan uitdagen voor iets wat nog beter of slimmer kan.

[ Voor 24% gewijzigd door Lt-Crash op 02-02-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Rob-T6 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:03:
Top, dan moet ik even kijken hoe ik de dimmerfunctie bedraad krijg. Tree ligt wel al bij de schakelaar
Ah, de nano opties zijn echt alleen air modellen momenteel. De vraag is ook wat je zou willen qua verlichting. Als je niet wil dimmen kan een Nano 2 relay, maar als je wil dimmen en de ruimte hebt is een 24v rail met compact dimmer ofzo ook interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Lt-Crash schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:20:
[...]

De tool kon dit helaas niet oplossen, maar nog bedankt voor de tip @ThePsycho
Maand is voorbij en Loxone heeft het zelf opgelost. Ik denk dat er ergens een bugje zit bij het (her)berekenen van de statistieken. Eind goed al goed.

Wij hebben de miniserver nu bijna twee jaar draaien en het begint bijna saai te worden :P . Ik zit bijna nooit meer in de config en de app bekijk ik alleen maar voor statistieken. Dit was gelukkig wel het doel van het in huis brengen van Loxone, maar ik moet mijzelf toch maar weer eens gaan uitdagen voor iets wat nog beter of slimmer kan.
Ook fijn als het zichzelf oplost!

Ik herken het wel, ben nog steeds bezig met het programmeren terwijl het huis pas over 3-4 maanden wordt opgeleverd. Zoek elke keer wel iets kleins om er weer in te stoppen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
@Lt-Crash
Ik zoek/zocht een manier om 5 stuks rail apart aan te gaan sturen, in plaats van vanuit een dubbele schakelaar.
De bedrading van de spanningrails is de standaard 230V blauw/bruin/aarde en deze zijn wel naar de meterkast bedraad.

Ik heb nu vanuit de meterkast ook een treekabel naar de doos van de schakelaar lopen, en ik hoop dat ik daarmee via inderdaad een Dimmer Extension kan regelen met de Touch Tree knop

Ik had iemand die mij adviseerde hierin, maar deze is van de aardbodem verdwenen nu we naar definitieve realisatie gaan.... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Rob-T6 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:59:
@Lt-Crash
Ik zoek/zocht een manier om 5 stuks rail apart aan te gaan sturen, in plaats van vanuit een dubbele schakelaar.
De bedrading van de spanningrails is de standaard 230V blauw/bruin/aarde en deze zijn wel naar de meterkast bedraad.

Ik heb nu vanuit de meterkast ook een treekabel naar de doos van de schakelaar lopen, en ik hoop dat ik daarmee via inderdaad een Dimmer Extension kan regelen met de Touch Tree knop

Ik had iemand die mij adviseerde hierin, maar deze is van de aardbodem verdwenen nu we naar definitieve realisatie gaan.... :|
Aaah, voor dit soort complexere verlichtingsvraagstukken hebben wij Dali gekozen. Lekker makkelijk twee draadjes naar een locatie trekken en je kan lokaal weer doen wat je wilt.

Denk er goed over na of je lokaal wel een dimmer extention kwijt kan, want die werkt op Link en niet op Tree. Of je moet toch kiezen voor nano dimmer air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
hmm.. Dali heb ik met name van gehoord, maar de aansturing daarvan kan ik helemaal niet uitknobbelen.

Ik ben vanuit huis bouwkundig, en ken de basis wel. Maar het exact verder uitwerking met dat soort componenten is weer even boven mijn pet. Of weet je een spoedcursus online voor dit soort dingen?

Ik zal eens duidelijk de opzet proberen uit te tekenen van wat ik als laatste had gehad als advies.....
in ieder geval komt er een dedicated kast met Dinrail in de meterkast om de miniserver en uitbereidingen dan bij te zetten.

Ik ga nu voor de basis functionaliteit, en wil het later uitbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:28

JHe

[Afbeelding]

Je zou even hier kunnen proberen te kijken https://github.com/mr-manuel/Loxone_LoxStatEdit. Met dit tooltje kun je de stats aanpassen. Overigens heb ik hier ook problemen mee en een ticket ingediend bij Loxone. Schijnbaar komt er in de volgende versie een verbetering aan waardoor dit probleem niet meer zou voorkomen, meer werd er helaas niet over gezegd.

Edit, zie dat je dit tooltje ook al toegestuurd had gekregen. Sorry niet ver genoeg doorgescrolled. Verder is de enige oplossing een reset geven op je zonnepanelen meter blok helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door JHe op 02-02-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rob-T6 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:59:
@Lt-Crash

Wellicht snap ik je nog niet, maar..

Als je in een doos een schakelaar heb die je niet meer wilt op een rechtstreeks kabel naar de meterkast, kun je die vervangen door een kroonsteentje en de regeling (dimmen) verderop doen.

Als je in een doos een tree kabel hebt, kun je er een Loxone tree schakelaar in doen.

Waar het spaakt loopt, zo te horen, is dat het dezelfde doos is, waarin je niet met 24V en 230V tegelijk hoort te spelen. Als het dan toch een Loxone knop wordt, dan is een air-for-nano je voor de hand liggende uitweg (en haal je de tree kabel snel weer weg).

Alternatief, als die 230V echt alleen langs komt en je buizen ruim genoeg zijn: een doorlopende 230V kabel gebruiken, i.p.v. de losse draden, dubbelgeïsoleerd dus. Laat je die dubbele isolatie in de doos netjes in stand (kabel loopt er dus alleen doorheen), dan mag je de doos zelf gewoon voor een tree schakelaar benutten.

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 02-02-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
@Gwaihir

even quick n dirty
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V6NyALKJulN6ak92TFDQPnW4Y4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HVfwKt07ZKDD0LNhpxedvY88.png?f=fotoalbum_large

Ik heb geen 230V voor de buis naar de schakelaar is de bedoeling.
Alleen de Treecable.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Rob-T6 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:47:
@Gwaihir

even quick n dirty
[Afbeelding]

Ik heb geen 230V voor de buis naar de schakelaar is de bedoeling.
Alleen de Treecable.
Oohh, dan had ik je verkeerd begrepen. Dit is zo simpel als een tree touch in de inbouwdoos en een dimmer extension in de meterkast waar de rail direct op aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Dank voor de bevestiging.

Ik zat idd. op dat spoor, maar liep tegen twijfel aan in verband met de rail, en meerdere armaturen op de rail.
Maar dat is als ik het goed lees te doen met meerdere lampen tot 210 watt, en aangezien het led is, is dat een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Rob-T6 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:44:
Dank voor de bevestiging.

Ik zat idd. op dat spoor, maar liep tegen twijfel aan in verband met de rail, en meerdere armaturen op de rail.
Maar dat is als ik het goed lees te doen met meerdere lampen tot 210 watt, en aangezien het led is, is dat een hoop.
Dat moet wel lukken als het geen achterlijk lange rail is. Wij hebben iets van 10 railspots op 8 meter en dat gooit er ongeveer 100W doorheen. Ook wat ruimte voor een piek bij het aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Hebt iemand toevallig een mooi voorbeeld voor een stukje Loxone config voor als de deuren te lang open blijven staan?

Ik ben daar nu een beetje mee aan het stoeien, maar krijg nog niet echt het gewenste resultaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
Iemand al eens een mmwave radar aanwezigheids sensor gezien, half netjes weggewerkt in helemaal frame van een wand schakelaar ?

Ze bestaan met een contact. (Meestal niet potentiaal vrij). Zou mooi zijn als dat gelijk in zigbee of wifi bestond.

Alle andere spul is zo opzichtig in opbouw.
En qua positie komt het vaak goed uit, daar waar de schakelaars zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

-SimJoc- schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:30:
Hebt iemand toevallig een mooi voorbeeld voor een stukje Loxone config voor als de deuren te lang open blijven staan?

Ik ben daar nu een beetje mee aan het stoeien, maar krijg nog niet echt het gewenste resultaat..
Een inschakelvertraging zou genoeg moeten zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9lu6FbweEEXLQMS7rvXkmNYM4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MkIouBq1jwoIzAV32YmEfWiu.png?f=user_large

Deze gaat niet meer aan als het signaal wegvalt in de tussentijd.

[ Voor 5% gewijzigd door ThePsycho op 02-02-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHertz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-02 21:57
Hallo iedereen,

Binnenkort begin ik aan de domotica voor ons nieuwe huis. Daarbij heb ik nog een hoop vragen, daarom start ik deze hier even stel om hier hopelijk wat meer duidelijkheid in te krijgen. Mocht dit niet het juiste topic zijn hiervoor wil ik deze gerust verplaatsen.

Ik zou de basissturing via Loxone doen, de geavanceerde sturingen via home assistant. Via Pyloxone kan ik de twee normaal koppelen.

Wat ik tot nu toe heb:

Verlichting:
  • 220V dimbare spots gebruiken
  • DMX of DALI, alle driver centraal in de kast, drivers met 220V output
  • één kabel 3G1.5 gebruiken voor maximaal 4 spots
Schakelaars:
  • Normale pulsdrukkers gebruiken
  • Alle schakelaars in ster naar kast trekken
  • Centraal in de kast input module gebruiken om signalen drukknoppen binnen te lezen
  • 1-wire temperatuur sensoren gebruiken achter schakelaars waar gewenst
  • SSV kabel gebruiken. Wordt gebruikt voor signalen drukknoppen en voor de 1-wire sensoren
  • Eventueel EIB buskabel kring per verdieping trekken om later mogelijkheid te hebben over te schakelen naar ander systeem
Stopcontacten:
  • Groepen in ster naar de kast trekken (standaard bekabeling dus). Indien we eventueel slimme stopcontacten willen op bepaald plaatsen kan hier steeds een smart plug tussen worden gestoken lijkt me.
Aanwezigheidssensoren:
  • Plafond PIR sensoren in gang en toilet (met ingebouwde lichtsensor)
  • Muur PIR sensoren voor bureau, living en keuken (daar zou ik anders een groot deel van het plafond vol moeten hangen voor voldoende dekking)
  • PIR sensoren kunnen ook dienst doen als alarmsensoren
  • Eventueel draadloze mmwave sensoren in sommige ruimtes plaatsen voor niet kritische automatiseringen
Andere:
  • Somfy motoren voor zonwering via relaismodule sturen (centraal)
Vragen:
  • DMX of DALI? Welke geniet jullie voorkeur en waarom? Ik lees overal verschillende meningen.
  • Welk type driver heb ik dan nodig (220V GU10 LED spots)? Constant current of constant voltage? Moeten de spots in de lichtgroepen dan en serie of parallel? Is me nog niet duidelijk.
  • Kan de 1-wire gewoon mee op SSV kabel steken?
  • Geen UTP kabels naar schakelaars? Is dit een goed idee? Of bijvoobeeld 1 wire op een CAT6 kabel steken?
  • Hoe wordt aanwezigheidsdetectie meestal gedaan in slaapkamers? Ik veronderstel mmwave aangezien die veel kleinere bewegingen kunnen detecteren? Wordt er uberhaupt vaak aanwezigheidsdetectie in slaapkamers gedaan? Kan worden gebruikt voor alarm functie en eventueel voor aansturen ventilatie of verlichting.
  • Heeft het nog zien om ook raamsensoren (reed contacten) te plaatsen op ramen en deuren?
  • Welke brandmelders gebruiken jullie?
  • Nog elementen die ik over het hoofd zie?
Alle inputs en tips zijn welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt-Crash
Wij doen aanwezigheidsdetectie in de slaapkamers met melders onder het bed. Dan kan je lekker in je bedje draaien en als je er dan uitstapt activeert er pas een scène.

Geen idee wat beter is, DALI of DMX, maar zoals eerder aangegeven, wij gebruiken hier en daar DALI. Wij zijn voornamelijk gecharmeerd van Dali of Power drivers, om zo mooie verlichtingrails te kunnen aansturen.

230V led verlichting met een driver? Daar gaat toch gewoon wisselspanning vanuit de schakelkast naartoe?

Brandmelders zijn bij ons van Loxone zelf; al voldoen ze bij nieuwbouw niet aan het bouwbesluit.

En schakelaars, wat zijn dat? Wij hebben er denk ik drie in de hele woning die we wel eens gebruiken. De rest, zonde van ons geld.

Voordeel van Loxone is dat alles dusdanig slim geautomatiseerd is, dat wij geen behoefte meer hebben aan schakelaars of een app. Saaie bedoeling zo 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHertz
Lt-Crash schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:14:
230V led verlichting met een driver? Daar gaat toch gewoon wisselspanning vanuit de schakelkast naartoe?
Wel, hier lees ik verschillende dingen over. Bedoeling is uiteraard om de spots op 230V te dimmen door de DMX/DALI drivers. Meeste armaturen zijn ook GU10 fitting. Echter lees ik dat sommige mensen 24V LED spots met GU10 fitting gebruiken, omdat ze geen 220V drivers vinden (terwijl GU10 eigenlijk een 230V fitting is). Lijkt me dat er toch DMX/DALI drivers bestaan met 230V phase cutting (en die je liefst in je centrale kast op een din rail klikt indien mogelijk)?
En schakelaars, wat zijn dat? Wij hebben er denk ik drie in de hele woning die we wel eens gebruiken. De rest, zonde van ons geld.
Op dat vlak zijn wij nog iets conservatiever vrees ik :) , hoewel dat snel kan veranderen eens we in het huis gaan wonen. Om toch maar zeker te zijn voorzien we hier en daar toch schakelaars. Ik veronderstel dat jij dan ook Loxone schakelaars hebt gebruikt? Of toch normale pulsdrukkers met SVV kabel naar centrale kast of iets dergelijks?

+ hoe doe jij dan temperatuursmetingen? Via ingebouwde sensoren? Draadloze thermostaat met sensor?
Wij doen aanwezigheidsdetectie in de slaapkamers met melders onder het bed. Dan kan je lekker in je bedje draaien en als je er dan uitstapt activeert er pas een scène.
Wel benieuwd hoe je dit hebt uitgevoerd. Toevallig foto's van ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

MHertz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:18:
[...]

Wel, hier lees ik verschillende dingen over. Bedoeling is uiteraard om de spots op 230V te dimmen door de DMX/DALI drivers. Meeste armaturen zijn ook GU10 fitting. Echter lees ik dat sommige mensen 24V LED spots met GU10 fitting gebruiken, omdat ze geen 220V drivers vinden (terwijl GU10 eigenlijk een 230V fitting is). Lijkt me dat er toch DMX/DALI drivers bestaan met 230V phase cutting (en die je liefst in je centrale kast op een din rail klikt indien mogelijk)?
Er ontstaat hier volgens mij wat verwarring tussen dimmers/drivers. Als je 230v fase-afsnijding wilt gebruiken om te dimmen doe je dat eigenlijk alleen als je 230v lampen hebt of drivers (vaak 24V) die op die manier gedimd worden. Het apparaat dat de fase-afsnijding doet is een dimmer, hier heb je vrij veel uitvoeringen van en zijn van Loxone zelf te krijgen, 0-10v, KNX, DMX, DALI, etc.
Als je laagspanning lampen hebt en de drivers zijn centraal gelegen kan je beter niet aan fase-afsnijding doen maar de laagspanning met PWM dimmen. Dan stuur je de driver vaak direct aan en je 'knoeit' niet met zijn 230v voeding.
Op dat vlak zijn wij nog iets conservatiever vrees ik :) , hoewel dat snel kan veranderen eens we in het huis gaan wonen. Om toch maar zeker te zijn voorzien we hier en daar toch schakelaars. Ik veronderstel dat jij dan ook Loxone schakelaars hebt gebruikt? Of toch normale pulsdrukkers met SVV kabel naar centrale kast of iets dergelijks?
Je vroeg het niet aan mij, maar om onze oplossing toch ook te delen: Wij zijn voor Loxone schakelaars en een Touch Pure Flex'en gegaan. Mede omdat deze ook je volgende vraag beantwoord.
Waar geen touch (pure flex) zit doen we het met de klimaatsensor van Loxone, zowel draadloos en bedraad.
+ hoe doe jij dan temperatuursmetingen? Via ingebouwde sensoren? Draadloze thermostaat met sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MHertz schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:39:
  • DMX of DALI, alle driver centraal in de kast, drivers met 220V output
Dat klopt niet. De driver is het gedeelte dat de laagspanning voor de LEDs verzorgt. Het heeft dus nooit 230V output. Een 230V dimmer met fase afsnijding is dus géén driver, die zit dan als nog vlak bij de LEDs ingebouwd.

Die constructie ontstaat doordat er hier en daar 'ns wat gedaan wordt in een 230V installatie. Voor nieuwbouw zou ik dat afraden en de drivers inderdaad op één of enkele plaatsen centraliseren.

Overigens lijken dit soort licht kwesties op de een of andere manier juist in het KNX topic besproken te worden - daar zit ook diepe expertise op dit vlak. Raar ergens, want niet specifiek voor KNX, dus er is ook een poging het los te trekken, maar dat werkt m.i. nog maar gedeeltelijk..
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MHertz
Bedankt, is me inmiddels al wat duidelijker geworden door jullie input.

Wat ik heb geleerd (geef zeker aan waar ik eventueel fout zit, kan ook interessant zijn voor anderen):
  • Om leds te dimmen heb je in de basis volgende nodig: 230VAC-->Dimmer-->Driver-->LED (12-24VDC meestal)
  • Bij dimbare 230V LED spots (klassiek met GU10 fitting) zit de driver geïntegreerd in de LED spot zelf
  • Voor het dimmen van dimbare 230V LED spots gebruik je een triac dimmer met 'Reverse phase-cut dimming'. Dit type van phase cutting zou het meest geschikt zijn voor LED. Dit is normaal ook het type dimmer dat wordt gebruikt door bijvoorbeeld Loxone of KNX dimming modules
  • Indien alle dimmers centraal in de kast worden geïnstalleerd, en als de LED lampen het 230V type zijn, dan kunnen standaard 3G1.5 kabels worden gebruikt (meer dan voldoende vermogen op 230V voor LED). Het aantal aan te sluiten spots per lichtkring is afhankelijk van het vermogen per kanaal dat de dimmer kan leveren.
Bovenstaande kort samengevat in een afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ah95zyFMfcduV35Z0ouIA3AzxmE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7quFMr7x3gUMfp81z6O70G2e.png?f=user_large

Het lijkt me nog steeds een optie om maximaal 4-6 spots per kring te hebben, aangezien er dan later nog steeds de mogelijkheid is om eventueel deze te vervangen door laagspanningsvarianten indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
MHertz schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:18:
[...]

[...]

[...]

Wel benieuwd hoe je dit hebt uitgevoerd. Toevallig foto's van ofzo?
Sorry voor het late antwoord.
Waar je in ieder ander huis een schakelaar vindt als je een kamer binnenkomt, hebben wij op die positie een Tree ruimtesensor zitten tbv CO2 gestuurde balansventilatie en de verwarming/koeling.

Wij hebben inderdaad hier en daar Loxone Touch, Touch Pure en Touch Surface schakelaars. In ons bed hebben we deze bijvoorbeeld op het hoofdboard geplaatst en dit is een van de weinige schakelaars die gebruikt worden. Bijvoorbeeld het huis op slapen zetten of de gordijnen openen en sluiten. In verband van onregelmatige diensten hebben we dit niet geautomatiseerd.

Daarnaast doen de Touch pure dienst als nachtlampjes, voor wanneer iemand in de bedrijfsmodus slapen of nachtdienst uit bed stapt of in de kamer komt. Onder het bed hebben we twee Tree aanwezigheidsmelders op een 3D-geprinte houder zitten die elk dus de "helft" (ik weet het 120 graden) van de kamer in de gaten houden. Enige nadeel van deze oplossing is dat we geen (accurate) lichtsterkte uitlezing van de slaapkamers hebben, dus deze parameter halen we ergens anders vandaan.

Een ander veelgebruikte schakelaar is een gewone Touch naast de voordeur om het huis op afwezig te zetten en zo het alarm de activeren en de voordeur automatisch op slot te doen als we deze achter ons dichttrekken.

Meeste vragen over de verlichting lijken al beantwoord. Niet vergeten dat ook hier geldt: zoveel wensen, zoveel oplossingen. Staar je niet blind op een oplossing, maar kijk goed wat er past, want de oplossingen kunnen verschillende zijn voor nieuwbouw en renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giwain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:42
Weet iemand een goed adres om Cat 7 kabel te kopen in flex buis met Cca brandveiligheid code?
Loxone raad AWG 23 aan maar heb al begrepen hier in dit topic dat dat niet persé nodig is bij kleine afstanden bij een huisinstallatie?

Indien ik dit niet vind zal ik em zelf wel in de flex buis trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijboer
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
giwain schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:33:
Weet iemand een goed adres om Cat 7 kabel te kopen in flex buis met Cca brandveiligheid code?
Loxone raad AWG 23 aan maar heb al begrepen hier in dit topic dat dat niet persé nodig is bij kleine afstanden bij een huisinstallatie?

Indien ik dit niet vind zal ik em zelf wel in de flex buis trekken...
Is dit wat bij rexel https://www.rexel.nl/nln/...AT7-CCA-R100/p/2850226588 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Mag ik vragen wat jij hier voor gebruikt? :)
Pagina: 1 ... 38 ... 44 Laatste