Ik ben nieuwe in dit topic, en zie een enorme hoeveelheid kennis, dus ik zal hier voortaan vaker te vinden zijn.
Ik ga Loxone gebruiken om home automation in mijn huis te implementeren en ben nog in twijfel t.a.v. mijn verlichting. Mijn huis is helemaal gestript, ik ben nu de elektra aan het aanleggen. Ik ben t.a.v. de verlichting aan het twijfelen over een paar scenarios. Er komen totaal een goede 70 plafond spots, 15 wandspots, enkele centraaldozen voor hanglampen en enkele buitenlampen.
Alle lichtpunten wil ik verdelen over zo'n 40 tot 45 groepen (incl. enkele "groepen" van 1 lamp). Mijn plan is om Dali te gebruiken.
Ik heb een plafond spot op het oog, een led spot met meegeleverde externe constant current driver (Triac dimmable / fase afsnijding). De spot is ook tegen een flinke meerprijs leverbaar met een Dali driver.
Spot
Nu zie ik de volgende scenarios (van duur naar goedkoper)
1. Iedere spot een eigen Dali driver
Dit geeft maximale flexibiliteit. Ik kan iedere spot apart aansturen en in logische Dali groepen stoppen. Als ik morgen anders wil groeperen, kan ik andere logische groepen maken. Dit scenario is wel duur: ik moet overal 5-aderige kabel heen trekken en vooral: ik heb veel dure drivers nodig.
2. Ieder groepje spots (max 4) op 1 Dali driver
Idee is om drivers met voldoende Watt (spots zijn 5W, dus 20W voor 4 spots) te nemen en de spots in serie te plaatsen.
Dit is iets minder flexibel, achter de driver is het groepje spots "hard wired" dus ik kan bijvoorbeeld niet softwarematig een spot uit een groep halen. Ik denk eerlijk gezegd dat de groepjes zo logisch in mijn woning zijn dat dit geen probleem is.
Wat ik niet weet is of dit stabiel werkt of problemen kan opleveren. Voordeel tov optie 3 is dat er minder componenten zijn, dus minder risico dat iets kapot gaat en mogelijk wat minder warmteverlies. Nadeel is dat dit niet zo conventioneel lijkt en ik mogelijk met verschillend wattage drivers moet werken afhankelijk van de groepsgrootte (1 spot = 5W, 4 spots is 20W) waardoor er mogelijk verschillen in dimgedrag te zien zijn.
3. Dali-Triac-dimmers centraal in de verdeler plaatsen, en de standaard Triac-dimmable drivers hiermee aansturen
Ik heb Dali Triac dimmers van Yuled op het oog, deze zijn er 4-kanaals voor op de DIN rail, en er zijn 2-kanaals varianten. Kosten zijn zo'n 25 euro per kanaal (dus groepje). Dit is veruit de goedkoopste oplossing. Het biedt net als optie 2 niet de mogelijkheid om softwarematig te hergroeperen maar dat is acceptabel. Ik heb met mijn leidingtekeningen rekening gehouden met 3 centrale plaatsen waar ik de dimmers kan plaatsen, van hieruit wil ik leidingen naar de spot-groepen maken.
Ik lees nergens dat mensen deze methode gebruiken, maar zou voor mij zo'n 50% minder kosten heb ik berekend. Ik heb de spots met een gewone triac dimmer getest en het dimt mooi, ook bij lage stand en ook bij 1 spot (itt sommige andere spots die ik getest heb). Ik heb deze Dali Triac dimmers op het oog, ik ken iemand persoonlijk met goede ervaringen met deze dimmers:
Dali Triac dimmer 2-kanaals
Dali Triac dimmer 4-kanaals DIN
De dimmers zijn gerebrand van het merk Sunricher (zelfde dimmers)
Ik neig naar optie 3, voor mij lijkt dit een goede prijs/kwaliteit verhouding. Heeft iemand ervaring met deze methode (Dali - Triac) ene merk (Sunricher / Yuled)? Zie ik iets over het hoofd waarom ik dit niet zou moeten doen?