Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-06 13:44
-SimJoc- schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:26:
[...]

Mag ik vragen wat jij hier voor gebruikt? :)
Zeker weten, twee maal een Loxone Tree aanwezigheidsmelder (100423) die op een zelfgemaakt beugeltje zit. Een setje onder een Boxspring waar we precies 10cm onder vrij hadden en een setje onder onze Auping Royal, waar we ruimte zat hebben. Ik zal binnenkort een foto maken, want er is hier meer vraag naar.

In het hoofdbord van de Auping hebben we Touch Pure schakelaars zitten, die als een nachtlampje fungeren als we dus 's nachts uit bed stappen. Voor de helderheid pakken de waardes van een kamer op zolder, want onder het bed is het altijd donker :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt-Crash
Zoals beloofd een foto van mijn prachtige 3D-printkunsten en een Loxone Aanwezigheidsmelder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J0GUqF3unOrbBkC7zyDzp01tcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlZhOIsAYebm0mZN9XxxycwE.jpg?f=fotoalbum_large

Er liggen er twee onder het bed, elk kijkt naar een zijkant om in de gaten te houden of we uit bed stappen.

edit:
We hebben voor twee stuks gekozen, omdat ze maar 120 graden per sensor kunnen afdekken, dus zelfs als je ze helemaal bij het hoofdbord neerlegt ziet de sensor net niet dat je uit bed komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Lt-Crash op 19-02-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vanwaar de keuze voor twee per bed? (Valt het niet met eentje afdoende te bestrijken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giwain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-05 13:39
Raden jullie aan om de FTP te gebruiken bij Loxone of is UTP ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

giwain schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:59:
[...]

UTP is voldoende. Zorg wel voor koper kern.

[ Voor 17% gewijzigd door JackBol op 20-02-2024 00:34 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijboer
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kan je CAT 7 nog wel eens in utp krijgen dan?
giwain schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:59:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:43

ThePsycho

Biertje?

Nijboer schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:35:
Kan je CAT 7 nog wel eens in utp krijgen dan?

[...]
Nee, CAT7 is altijd s/ftp, maar het gebruik van CAT7 was een advies en geen vereiste van Loxone. Er was ook een topic op Loxforum waar meerdere mensen hebben gemeld dat ze CAT6 gebruikt hebben.

Ik ga het zelf ook doen in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door ThePsycho op 21-02-2024 09:23 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zag toevallig de miniserver rebooten vanochtend. Maar nergens een mededeling over waarom te vinden. Uiteindelijk het log opgevraagd, maar daar staat ook alleen:

code:
1
2024-02-21 08:13:42.752;PRG Reboot 14.3.8.3

(En daarna natuurlijk nog een lijstje log entries; een doodnormale start.)

Vreemd.. Iemand dit vaker gezien?

De enige 'bijzonderheid' die ik heb kunnen ontdekken: zou kunnen dat ik 'm langer dan tevoren niet geupdate heb (niet qua firmware en niet qua programma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Gwaihir schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:23:
Zag toevallig de miniserver rebooten vanochtend. Maar nergens een mededeling over waarom te vinden. Uiteindelijk het log opgevraagd, maar daar staat ook alleen:

code:
1
2024-02-21 08:13:42.752;PRG Reboot 14.3.8.3

(En daarna natuurlijk nog een lijstje log entries; een doodnormale start.)

Vreemd.. Iemand dit vaker gezien?

De enige 'bijzonderheid' die ik heb kunnen ontdekken: zou kunnen dat ik 'm langer dan tevoren niet geupdate heb (niet qua firmware en niet qua programma).
Niet gemerkt, maar zag in de verschillijst van de hierop volgende versie dat het 'toegang' blok voor restarts kon zorgen. (En zo zullen er vast meer zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:04
ThePsycho schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:22:
[...]

Nee, CAT7 is altijd s/ftp, maar het gebruik van CAT7 was een advies en geen vereiste van Loxone. Er was ook een topic op Loxforum waar meerdere mensen hebben gemeld dat ze CAT6 gebruikt hebben.

Ik ga het zelf ook doen in ieder geval.
Der is ook zo geen als geen enkele reden waarom je in een normaal huis CAT7 zou nodig hebben. Als je extreem lange runs zou hebben of op een of andere manier grote stoor zenders zou hebben vlak bij je runs dan zou het mogelijk een bestaans reden hebben.

Het is gewoon makkelijk voor Loxone om maar 1 kabel aan te bevelen die voor alles zal werken dan meer nuance te hanteren.

• giwain
Heb wegens de blijkbaar slechte verkrijgbaarheid van de cat6 met brandveiligheidsklasse CCA toch maar de cat7 besteld, die zou ook beter geschikt zijn voor POE toepassingen, iets dikkere geleiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:45
Rob-T6 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:47:
@Gwaihir

even quick n dirty
[Afbeelding]

Ik heb geen 230V voor de buis naar de schakelaar is de bedoeling.
Alleen de Treecable.
Even mijzelf Quoten,
Ik ben de basis verder aan het uitwerken en kom nu tot een opzet als in de bijlage.

Helaas te weinig ruimte in de meterkast om alles daarheen te krijgen, dus vandaar een 2e verdeelkast op de verdieping. in ieder geval voor de 24V dimmer, en mogelijk een 2e dimmerrelay
Met de Dimmerrelay moet het toch mogelijk zijn om ook de meer standaard plafondlampen te regelen voor op een slaapkamer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGu3vML176OvNn71yxzQrl3GkMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8eSsMzecBWoezCVA2cmxVZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Doe ik hier nu nog gekke dingen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pulse_
Rob-T6 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:02:
[...]

Even mijzelf Quoten,
Ik ben de basis verder aan het uitwerken en kom nu tot een opzet als in de bijlage.

Helaas te weinig ruimte in de meterkast om alles daarheen te krijgen, dus vandaar een 2e verdeelkast op de verdieping. in ieder geval voor de 24V dimmer, en mogelijk een 2e dimmerrelay
Met de Dimmerrelay moet het toch mogelijk zijn om ook de meer standaard plafondlampen te regelen voor op een slaapkamer?

[Afbeelding]

Doe ik hier nu nog gekke dingen mee?
Dimmerrelay kan je idd standaard 220v lampen aansturen (vaak led lampen met hun eigen driver er in gebakken). Als de drivers die daar in zitten niet gemaakt zijn voor gedimd te worden weet ik niet hoe goed zo'n dimmer extension is.

verlichting mag met 1.5mm worden aangesloten dit moet geen 2.5mm zijn (in belgie altans). Als je 2.5mm gebruikt in zo'n kring wel overal 2.5mm dat je niet ergens onbewust een smelt zekering maakt :).

Als je met tree gaat werken voor al je schakelaars kan je gewoon je tree doorlussen naar de volgende. ?In theorie kan je de tree kabel zelfs gewoon doorlussen naar waar hij nog moet zijn al zou ik gewoon wat extra kabel leggen. Voor mijn schakelaars heb ik zelf SVV kabel met redelijk wat aders gebruikt zodat ik achteraf nog 1-wire sensors er kon bij proppen en voor niet loxone schakelmateriaal kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
ah, bedankt.

En heb je ook achteraf dan aanvullende sensoren gebruikt?

Ik pak nu idd. standaard de 2,5 omdat het ook de standaard is mbt. de ouderwetse installatie, en daarmee ook bekend ;)

Ik heb er nu idd. 2 type dimmerrelay in bedacht.
1 voor de 230V en 1 voor de 24V spots en ledstrips
Mogelijk dat het er meer moeten worden voor de 24V, maar dat is afhankelijk van de lichtkringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Rob-T6 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:41:
ah, bedankt.

En heb je ook achteraf dan aanvullende sensoren gebruikt?

Ik pak nu idd. standaard de 2,5 omdat het ook de standaard is mbt. de ouderwetse installatie, en daarmee ook bekend ;)

Ik heb er nu idd. 2 type dimmerrelay in bedacht.
1 voor de 230V en 1 voor de 24V spots en ledstrips
Mogelijk dat het er meer moeten worden voor de 24V, maar dat is afhankelijk van de lichtkringen
Wat sensoren betreft, nope momenteel nog niets. Wel nog steeds het plan hier en daar temperatuur sensors aan te brengen en van dat soort zaken. In realiteit gebruik ik 90% van mijn schakelaars nooit, dus ben blij dat ik er niet 100 euro per stuk aan heb uitgegeven.

Ik vond vooral maar heel beperkte armaturen in 24v en zelf geen zin/kennis te liggen kloten met de ingebouwde driver te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Qua 24v keuzes is het beperkter, en met mijn tijd / kennis ga ik ook geen drivers aanpassen bij armaturen.
Vandaar ook bij de wandarmaturen en de railverlichting 230V, voor meer keuze, en deze aansluiten op de dimmer relay

Maar voor spots en strips is het niet zo spannend denk ik.
Qua uiterlijk moet het vooral minimalistisch zijn, en dat zijn de PMW spots wel.
Qua ledstrips zijn met name strips die ik deels verwerk in de afwerking van de wanden, en daar kan ik geen driver in kwijt, dus moet ik deze al doorlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:36

K!K

@Rob-T6 bedoel je met de dimmer relay de dimmer extension of de dimmer nano?

Ik zou je goed inlezen en de berekeningen nog eens goed tegen het licht houden maar ik heb al een aantal jaar een 5 tal dimmer extensions zitten, maar inmiddels maak ik plannen om deze te vervangen voor RGBW tree dimmers met daar aan de Loxone spots we pwm.
Dit met de reden dat de extension niet mooi terug dimt het werkt gewoon niet vlekkeloos met led. Dus denk er nog eens goed over na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@K!K Ik hoor dat ik EldoLEDs moet nemen voor serieus mooi dimmen. Nieuwsgierig in hoeverre de tree dimmers die drivers benaderen. Heb jij daar al 'ns naar gekeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K!K

K!K

@Gwaihir Voor RGBW gebruik ik de dimmers al jaren. En hier ben ik dik tevreden over.
Echter in combinatie met de Loxone Spot WW PWM heb ik nog geen ervaring maar heb ik de vraag uitstaan bij mijn partner. Zodra ik hier meer over weet of een ervaring kan delen zal ik deze even delen!

Maar waar het mij om gaat is dat Rob-T6 een goede afweging maakt of de Dimmer Extension wel de oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:24
Ik ben heb veel verlichting nu nog op 230v zitten ( spots GU10 en E27 lampen ), en stuk voor stuk vervang ik ze nu door verlichting van Minalox op 24v achter Loxone RGBW dimmers ( Tree en had nog een DMX liggen ).

Gelukkig heb ik destijds alle lichtpunten rechtstreeks naar de schakelkast getrokken en kan ik ze per stuk simpel ombouwen naar 24v. Het dimbeeld is zo veel beter / vloeiender.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@HammieDuDe Bekabeling is voor mij ook geen probleem! Maar wat jij als ervaring deelt is precies het doel wat ik probeer en wil bereiken...

Zou jij willen delen wat jij precies toegepast hebt kan ik dit namelijk ook in mijn overweging mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
K!K schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:27:
@Rob-T6 bedoel je met de dimmer relay de dimmer extension of de dimmer nano?

Ik zou je goed inlezen en de berekeningen nog eens goed tegen het licht houden maar ik heb al een aantal jaar een 5 tal dimmer extensions zitten, maar inmiddels maak ik plannen om deze te vervangen voor RGBW tree dimmers met daar aan de Loxone spots we pwm.
Dit met de reden dat de extension niet mooi terug dimt het werkt gewoon niet vlekkeloos met led. Dus denk er nog eens goed over na ;)
Ik plan nu inderdaad een Dimmer Extension, centraal in de meterkast, om de wandlampen en railverlichting te sturen.

Ik denk niet dat ik de 1fase railverlichting kan aanpassen naar een 24V, omdat daar geen standaard armaturen voor zijn op 24V.

Wat voor berekening heb jij dan gemaakt?

De U-vormige rail zoals getekend is opgedeeld in 3 stukken.
Ik hou nu rekening met de maximale output van 210W per kanaal van de Dimmer Extension.
Op de totale rail zou ik dan 630W kunnen aansluiten, of 5x een armatuur met aansluitwaarde van 40W per rail.

Gezien ik ook wandlampen heb ga ik er wel vanuit dat dit ruim voldoende moet zijn
Ik verwacht niet dat de verlichting meer als dit wordt op 1 rail.

Voor de spotjes heb ik inderdaad aan de RWGB 24 V dimmer in de meterkast bedacht, zoals je nu volgens mij gelijk doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
Rob-T6 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Ik denk niet dat ik de 1fase railverlichting kan aanpassen naar een 24V, omdat daar geen standaard armaturen voor zijn op 24V.

[...]
Nee maar dan pak je toch GU10 of E27 en gebruikt daar dan Minalox lichtbronnen voor/in?

Ik heb een 3-fase rail in de keuken hangen ( ik zie het meer als 3 schakelpunten ;-) ) deze gaat naar 3 outputs op de RGBW dimmers en hoppa je rail is 24V,..
K!K schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:36:
@HammieDuDe Bekabeling is voor mij ook geen probleem! Maar wat jij als ervaring deelt is precies het doel wat ik probeer en wil bereiken...

Zou jij willen delen wat jij precies toegepast hebt kan ik dit namelijk ook in mijn overweging mee nemen.
Ik ben nog in transitie en precies zoekende hoe/wat/waar, daar kom ik nog op terug :)

[ Voor 48% gewijzigd door HammieDuDe op 27-02-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
@HammieDuDe
Naar zoiets was ik opzoek idd.
Ik kon dat dus niet vinden, ligt er soms net aan wat je zoektermen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Precies wat hierboven gezegd wordt ik zou heel goed nadenken voor in de dimmer extension zelf nog ergens zou plaatsen! Eigelijk altijd is er wel een 24v oplossing te bedenken. Zoals hierboven ook al gezegd deze zijn veel mooier en kleiner terug te dimmen.

@HammieDuDe waar bestel jij deze lichtbronnen?
Als ik er even naar zoek zijn er maar enkele winkels die deze verkopen.

[ Voor 19% gewijzigd door K!K op 27-02-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:36:
@HammieDuDe Bekabeling is voor mij ook geen probleem!
Voor mij helaas wel en daardoor verwacht ik veel Dali te moeten toepassen.

En dan ben ik eigenlijk geneigd alles maar met Dali te gaan doen. Dus Dali EldoLED drivers naar 24V leds toe, waar ik nog wel wat met kabels kan. Of denk ik dan onlogisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Als je het geheel kan ombouwen naar dali betekend het dat je minimaal 2 kabels naar elke lichtkring hebt liggen. Voor voeding 230vac en dali bus dus. Als dit niet zo is kan je ook niet om naar dali als je het mij vraagt.

Als je 1 kabel met minimaal 2 aders naar elke lichtkring hebt liggen kan je naar mijn idee die kabel van de 230vac afhalen en deze aansluiten op een RGBW tree en 24v verlichting toepassen

Mocht je geen van bovenstaande hebben maar voeding krijgen uit een centraal doos kan je naar mijn idee een compact 230vac naar 24vdc voeding pakken met een RGBW compact air dimmer en dan alsnog de 24v led verlichting plaatsen.

Maar het is dus geheel afhankelijk van wat je hebt liggen naar je lichtkringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:47:
Als je het geheel kan ombouwen naar dali betekend het dat je minimaal 2 kabels naar elke lichtkring hebt liggen. Voor voeding 230vac en dali bus dus. Als dit niet zo is kan je ook niet om naar dali als je het mij vraagt.
Bekabeling moet worden aangepast inderdaad. Maar Dali kan (als enige mij bekende) wel samen met 230V in de buizen.
Mocht je geen van bovenstaande hebben maar voeding krijgen uit een centraal doos kan je naar mijn idee een compact 230vac naar 24vdc voeding pakken met een RGBW compact air dimmer en dan alsnog de 24v led verlichting plaatsen.
Primair centraaldozen, inderdaad. En in dat voorstel moet ik via air sturen? En zit ik dus ook aan Loxone (air) schakelaars vast? Die zijn al afgevallen. Met Dali2 kan ik wel inputs verwerken. En ook bedraad zulke drivers aansturen, toch?
Als je 1 kabel met minimaal 2 aders naar elke lichtkring hebt liggen kan je naar mijn idee die kabel van de 230vac afhalen en deze aansluiten op een RGBW tree en 24v verlichting toepassen.
Dat zou voor enkele (nieuwe) lichtpunten kunnen. Vandaar dus mijn vraag: zou je dan beide naast elkaar gebruiken, of kan ik dan net zo goed of beter door met overal Dali?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Gwaihir schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:06:
[...]
Bekabeling moet worden aangepast inderdaad. Maar Dali kan (als enige mij bekende) wel samen met 230V in de buizen.

[...]
Zover ik weet klopt dit!
Primair centraaldozen, inderdaad. En in dat voorstel moet ik via air sturen? En zit ik dus ook aan Loxone (air) schakelaars vast? Die zijn al afgevallen. Met Dali2 kan ik wel inputs verwerken. En ook bedraad zulke drivers aansturen, toch?
[...]
Klopt de dimmers stuur je via air. De input hiervan kan alles zijn wat je in Loxone config ook maar koppelt. Knx schakelaar Loxone schakelaar http input wat jij maar wil dus!
Dat zou voor enkele (nieuwe) lichtpunten kunnen. Vandaar dus mijn vraag: zou je dan beide naast elkaar gebruiken, of kan ik dan net zo goed of beter door met overal Dali?
Ik denk dat je met Dali een stuk duurder uit bent maar dat is een gevoel..

Maar als jij naar elke centraaldoos met 230v en dali kunt komen, lijkt mij dat je dali schakelaars en drivers het beste kan toepassen. Gezien je dan met een communicatie protocol de schakelaars en de drivers kan sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:17:
Klopt de dimmers stuur je via air.
Niet de eerste voorkeur
De input hiervan kan alles zijn wat je in Loxone config ook maar koppelt. Knx schakelaar Loxone schakelaar http input wat jij maar wil dus!
Ik heb niet zo veel te willen, want ik zit met datzelfde centraaldoossysteem..
Maar als jij naar elke centraaldoos met 230v en dali kunt komen
Ja.. tenminste. Waarom zou dat niet kunnen? Is vijf draden per buis (waarvan twee wat dunnere) al zorgelijk?
, lijkt mij dat je dali schakelaars en drivers het beste kan toepassen. Gezien je dan met een communicatie protocol de schakelaars en de drivers kan sturen!
Ja, daar zie ik ook geen praktisch alternatief voor.

En voor 't overige inderdaad maar 'ns wat kosten vergelijken. Waarbij ik zowel gelijktrekken als wat beperken van de lock-in allebei ook wel positief acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nieuw: Config & App 14.7

https://www.loxone.com/nlnl/blog/config-app-14-7/

Grappig om te lezen hoe deze release beïnvloed wordt door de aanleg van de 'Loxone campus'.

Al met al het meest nieuwsgierig wat die 15.0, waarvan de public beta wordt genoemd, dan te bieden heeft. Maar dat zie je pas na intekenen, helaas.

[ Voor 61% gewijzigd door Gwaihir op 27-02-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Gwaihir schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:23:
Nieuw: Config & App 14.7

https://www.loxone.com/nlnl/blog/config-app-14-7/

Grappig om te lezen hoe deze release beïnvloed wordt door de aanleg van de 'Loxone campus'.

Al met al het meest nieuwsgierig wat die 15.0, waarvan de public beta wordt genoemd, dan te bieden heeft. Maar dat zie je pas na intekenen, helaas.
Lijkt vooralsnog grotendeels beperkt tot hun nieuwe cloud oplossing voor projectbeheer.

https://www.loxone.com/en...oxone-config-public-beta/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Zijn er hier tweakers die hun schakelkast tekening zelf tekenen en dan ook nog toevallig met Q elektrotech? Ik heb hier mijn persoonlijke schakelkasten in gemaakt maar ben zoekende naar Loxone element files. Nu is hier op Google weinig over te vinden en converteren met de dxf2elmt of de dxfToElmt bied geen uitkomst. Ik krijg de dxf wel omgezet naar elmt maar deze blijft dan leeg. Dit komt voor mijn gevoel doordat Loxone een dwg aanbied met alle componenten , en ik deze via freeware converteer naar dxf.

DWG Loxone: https://loxoneelectronics...aVNZ5Clc6w-o8lbg?e=h9LclZ

Dus heeft iemand hier de elementen?

[ Voor 10% gewijzigd door K!K op 28-02-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik ben nieuwe in dit topic, en zie een enorme hoeveelheid kennis, dus ik zal hier voortaan vaker te vinden zijn.

Ik ga Loxone gebruiken om home automation in mijn huis te implementeren en ben nog in twijfel t.a.v. mijn verlichting. Mijn huis is helemaal gestript, ik ben nu de elektra aan het aanleggen. Ik ben t.a.v. de verlichting aan het twijfelen over een paar scenarios. Er komen totaal een goede 70 plafond spots, 15 wandspots, enkele centraaldozen voor hanglampen en enkele buitenlampen.

Alle lichtpunten wil ik verdelen over zo'n 40 tot 45 groepen (incl. enkele "groepen" van 1 lamp). Mijn plan is om Dali te gebruiken.

Ik heb een plafond spot op het oog, een led spot met meegeleverde externe constant current driver (Triac dimmable / fase afsnijding). De spot is ook tegen een flinke meerprijs leverbaar met een Dali driver.
Spot

Nu zie ik de volgende scenarios (van duur naar goedkoper)
1. Iedere spot een eigen Dali driver
Dit geeft maximale flexibiliteit. Ik kan iedere spot apart aansturen en in logische Dali groepen stoppen. Als ik morgen anders wil groeperen, kan ik andere logische groepen maken. Dit scenario is wel duur: ik moet overal 5-aderige kabel heen trekken en vooral: ik heb veel dure drivers nodig.

2. Ieder groepje spots (max 4) op 1 Dali driver
Idee is om drivers met voldoende Watt (spots zijn 5W, dus 20W voor 4 spots) te nemen en de spots in serie te plaatsen.
Dit is iets minder flexibel, achter de driver is het groepje spots "hard wired" dus ik kan bijvoorbeeld niet softwarematig een spot uit een groep halen. Ik denk eerlijk gezegd dat de groepjes zo logisch in mijn woning zijn dat dit geen probleem is.
Wat ik niet weet is of dit stabiel werkt of problemen kan opleveren. Voordeel tov optie 3 is dat er minder componenten zijn, dus minder risico dat iets kapot gaat en mogelijk wat minder warmteverlies. Nadeel is dat dit niet zo conventioneel lijkt en ik mogelijk met verschillend wattage drivers moet werken afhankelijk van de groepsgrootte (1 spot = 5W, 4 spots is 20W) waardoor er mogelijk verschillen in dimgedrag te zien zijn.

3. Dali-Triac-dimmers centraal in de verdeler plaatsen, en de standaard Triac-dimmable drivers hiermee aansturen
Ik heb Dali Triac dimmers van Yuled op het oog, deze zijn er 4-kanaals voor op de DIN rail, en er zijn 2-kanaals varianten. Kosten zijn zo'n 25 euro per kanaal (dus groepje). Dit is veruit de goedkoopste oplossing. Het biedt net als optie 2 niet de mogelijkheid om softwarematig te hergroeperen maar dat is acceptabel. Ik heb met mijn leidingtekeningen rekening gehouden met 3 centrale plaatsen waar ik de dimmers kan plaatsen, van hieruit wil ik leidingen naar de spot-groepen maken.
Ik lees nergens dat mensen deze methode gebruiken, maar zou voor mij zo'n 50% minder kosten heb ik berekend. Ik heb de spots met een gewone triac dimmer getest en het dimt mooi, ook bij lage stand en ook bij 1 spot (itt sommige andere spots die ik getest heb). Ik heb deze Dali Triac dimmers op het oog, ik ken iemand persoonlijk met goede ervaringen met deze dimmers:
Dali Triac dimmer 2-kanaals
Dali Triac dimmer 4-kanaals DIN
De dimmers zijn gerebrand van het merk Sunricher (zelfde dimmers)

Ik neig naar optie 3, voor mij lijkt dit een goede prijs/kwaliteit verhouding. Heeft iemand ervaring met deze methode (Dali - Triac) ene merk (Sunricher / Yuled)? Zie ik iets over het hoofd waarom ik dit niet zou moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giwain
basdegier schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:32:
Ik neig naar optie 3, voor mij lijkt dit een goede prijs/kwaliteit verhouding. Heeft iemand ervaring met deze methode (Dali - Triac) ene merk (Sunricher / Yuled)? Zie ik iets over het hoofd waarom ik dit niet zou moeten doen?
Je zou als optie 4 ook de 4-kanaals RGWB tree dimmers van Loxone zelf kunnen gebruiken, zijn nog goedkoper dan optie 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
giwain schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:44:
[...]

Je zou als optie 4 ook de 4-kanaals RGWB tree dimmers van Loxone zelf kunnen gebruiken, zijn nog goedkoper dan optie 3.
Die zijn Constant Voltage toch? De spots die ik op het oog heb zijn Constant Current (net als volgens mij zo'n beetje alle spots). Volgens mij is die RGBW dimmer alleen bruikbaar voor LED strips. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
basdegier schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Die zijn Constant Voltage toch? De spots die ik op het oog heb zijn Constant Current (net als volgens mij zo'n beetje alle spots). Volgens mij is die RGBW dimmer alleen bruikbaar voor LED strips. Of zie ik dat verkeerd?
De tree dimmers zijn inzetbaar voor alles dat via PWM gedimd kan worden op 24V. Wij hebben er twee in de schakelkast hangen om acht losse groepen aan te sturen. En in de badkamer ligt er eentje boven het plafond vanwege de RBGW spots die we daar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
Lt-Crash schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:33:
[...]

De tree dimmers zijn inzetbaar voor alles dat via PWM gedimd kan worden op 24V. Wij hebben er twee in de schakelkast hangen om acht losse groepen aan te sturen. En in de badkamer ligt er eentje boven het plafond vanwege de RBGW spots die we daar hebben.
Welke 24v spots heb je als ik vragen mag? Er is niet zo heel veel keuze in 24v (constant voltage) en wat er is is over het algemeen wat minder in uitstraling of duurder dan de spots die ik nu op het oog heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

Persoonlijk heb ik nu overal Gu10 spots zitten inclusief meerder Dimmer Extensions zoals dit ook een stukje terug te lezen is. Ik ben hier niet tevreden mee het dim gedrag kan niet klein genoeg het werkt voor mijn gewoon niet lekker met Led lampen er in.

Ik ga nu een test doen met onderstaande GU10 24v lamp in combinatie met de RGBW Tree Dimmer. Mocht dit gedrag goed zijn en het lichtbeeld naar tevredenheid bouw ik alles om.

Lampje: https://www.zelektro.be/m...gu10-8w-24v-10-2500k.html

Als dit niet naar behoren werkt bouw ik ook alles om naar RGBW Tree dimmers maar dan met de loxone spot.

Spot: https://shop.loxone.com/nlnl/led-spot-ww-wit.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash
basdegier schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:17:
[...]

Welke 24v spots heb je als ik vragen mag? Er is niet zo heel veel keuze in 24v (constant voltage) en wat er is is over het algemeen wat minder in uitstraling of duurder dan de spots die ik nu op het oog heb...
Loxone spots :P
Maar verder ook led strips van Ali, PWM lampen van iguzzini en lampen van MinaLox.

En omdat je van vierkant houdt:
https://www.stuff4lox.be/products/lumunex-armatuur-square
Ik moet zeggen dat eigenlijk alles van stuff4lox.be prima werkt en van goede kwaliteit is. Dimmen gaat van 1-100 zonder knipperen

[ Voor 10% gewijzigd door Lt-Crash op 01-03-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
@Lt-Crash

Heb je voor de 24V dimmer een aparte voeding opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 14:15

florholvoet

aka F0x.be

Het grote voordeel van Loxone voor mij is juist dat je goed dimbare verlichting kunt installeren in heel je huis, met dimmers en voedingen centraal in de kast. De lampen zijn dan gewoon "domme" 24V dimbare PWM leds of ledstrips.

Ik heb welgeteld 2 constant-current (grond)spots in mijn huis en daar heb ik alleen maar miserie mee gehad tot nu toe.

Het is wel zo dat de meer high-end verlichting tegenwoordig "de facto" contant-current en/of DALI is. Wij hadden een lichtplan laten maken, en hebben bijna al hun (te dure) lampen gesubstitueerd door goedkopere oplossingen met Minalox lampjes erin.
De keuze is hierdoor wel beperkter.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Rob-T6 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:25:
@Lt-Crash

Heb je voor de 24V dimmer een aparte voeding opgenomen?
Jazeker, wij hebben aparte voedingen voor de verlichting en de rest. Buiten de schakelkast hangen twee grote 240W Loxone 24V voedingen en in de schakelkast een 100W voor de miniserver, extensions en tree apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@basdegier Als je toch centraal je dimmers plaatst en dan met specifieke bekabeling naar de lampen gaat, waarom dan nog (triac) drivers bij de lamp? Plaats daar dan inderdaad 'domme' 24V dimbare LEDs, zoals @florholvoet al zegt. En gebruik dan 'n dimmer + driver ineen. Loxone (tree) of Dali (bijv. van EldoLED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdegier
Gwaihir schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:52:
@basdegier Als je toch centraal je dimmers plaatst en dan met specifieke bekabeling naar de lampen gaat, waarom dan nog (triac) drivers bij de lamp? Plaats daar dan inderdaad 'domme' 24V dimbare LEDs, zoals @florholvoet al zegt. En gebruik dan 'n dimmer + driver ineen. Loxone (tree) of Dali (bijv. van EldoLED)
Omdat het een stuk goedkoper is en omdat er veel meer keuze is. Door Dali Triac dimmers te nemen kan je iedere Triac-dimmable lamp aansluiten en je kan er ook makkelijk meerdere parallel zetten op een dimmer. Simpele rekensom:
- Vierkante zwarte Constant Current spot incl Triac dimmable driver koop ik voor 13,45
- Gemiddeld heb ik 2,5 spots op een groepje zitten. De prijs per dimkanaal is ongeveer 27 euro, dus zo'n 10 euro per spot.
- Totale kosten zo'n 24 euro per spot (excl. Dali extension)
Deze prijs, samen met de het punt dat ik een ondiepe zwarte vierkante spot zoek en het argument dat er veel keuze is in Triac dimmable (met interne driver, met externe drivers zoals de spot die ik op het oog heb, GU10) dus in de toekomst altijd weer wat anders te plaatsen is als ik dat zou willen, maken dit nog steeds de aantrekkelijkste optie. Een Loxone spot is meer dan 2x zo duur en ik vind ze minder mooi (dat is natuurlijk smaak). Constaled 24V D2W vind ik wel een mooi alternatief, maar is een stuk duurder.

Kortom - ik zie nog steeds niet waarom de alternatieven beter zouden zijn voor mijn situatie. Als je geen 70 spots maar 5 wil plaatsen is het een ander verhaal, dan kan je het geld van een Dali extensie beter in de meerprijs van die paar (Loxone of 24V domme) spots stoppen.
Zie ik een nadeel over het hoofd...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Mijn inziens kan een armatuur + lichtbron + dimmable driver voor 13,45 euro niet kwalitatief zijn.
Heb je een idee over het dimbeeld? Hoe diep kan je ze dimmen zonder gezoem te horen of flikkering te zien?

Als je deze oplossing gebruikt, zit heel je huis vol met deze dimbare drivers (decentraal). Als ze niet kwalitatief zijn, en binnen enkele jaren allemaal stuk gaan, kan je alles terug open gooien om ze te vervangen.

Ik spreek misschien voor mijn beurt want ik heb voor alle duidelijkheid geen ervaring met de specifieke spots die je opnoemt.

Vergelijk het met 24V RGBW dimmers en domme leds: alles centraal met efficiënte voedingen (ipv tientallen kleinere transfo's) en diep dimmen met een mooi dimbeeld. Alleen dus een ander/beperkter aanbod qua lichtbronnen en armaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
Ja ik heb er een getest met een handmatige triac dimmer. Itt andere spots die ik getest heb kan ik deze diep dimmen zonder flikkering. Ik vind zelf ook 11,45 ontzettend goedkoop en heb daarom twijfels, maar op basis van deze test lijkt de spot echt goed. De leverancier geeft aan de spots 5 jaar te verkopen als bestseller (ze hebben verschillende varianten) en geen problemen te ervaren. De vraag is inderdaad of ze na een paar jaar kapot gaan. Voordeel is dat er natuurlijk veel te krijgen is in 230V Triac Dimmable en ik voor deze prijs sowieso direct wat reserve spots zou kopen om een incidenteel kapotte spot of driver te kunnen vervangen.
Ik deel dus de zorg over kwaliteit op basis van de prijs, maar van de andere kant lijkt me meer betalen omdat het dan wel beter zal zijn ook niet de oplossing... Lastig dilemma...

Zijn meerdere drivers (wat eigenlijk de standaard is) veel inefficienter dan een centrale voeding? Of is dat verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Diep dimgredrag lijkt mij een belangrijk criterium. Keek je al naar, right? En bij twijfels over kwaliteit: hoe makkelijk wissel je defecte exemplaren uit?

Efficiëntie ben ik ook nieuwsgierig naar. (Geen idee dus..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kwam met een hele andere vraag:

Kan ik vanaf mijn miniserver testcommando's versturen via modbus (RS485)? D.w.z. kan ik via de config software of door het aanroepen van een url een adres naar keuze uitlezen, zonder hiervoor eerst een sensor of actor aan te maken en die config te uploaden?

Ik ben naar de juiste registers op zoek en op de gok helemaal in config opnemen is zooooo omslachtig.. (Liefst zou ik ze met blokken tegelijk 'scannen'.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Laatst online: 10:00
Bij gebruik van een Meanwell 240W 24V DC voeding in combinatie met een Loxone RGBW extension.

Waar plaatsen jullie (glas) zekeringen?
Voor de RGBW extensie een 8A zekering?
Een 2A zekering achter elke RGBW extensie uitgang?
Geen zekering en vertrouwen op de 10A overbelasting en kortsluitingsbeveiliging van de Meanwell voeding?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:44
querex schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:18:
Bij gebruik van een Meanwell 240W 24V DC voeding in combinatie met een Loxone RGBW extension.

Geen zekering en vertrouwen op de 10A overbelasting en kortsluitingsbeveiliging van de Meanwell voeding?

Bedankt!
Ik heb enkel glaszekeringen op de uitgaande kabels, per kring bepaald wat ongeveer de stroom zou zijn en dan een stukje groter.
Werkt al 3 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

querex schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:18:

Bedankt!
Ik had in de planning staan om na elke 24vdc voeding een zekering te zetten, en dus niet achter elke of voor elke RGBW dimmer extensions. Op deze manier gebeurt het ook vaak in de automatisering van machines. Eerlijk gezegd heb ik niet gecontroleerd of dit volgens de richtlijnen voldoende is.
Loxone geeft zelf ook niks aan bij een RGBW dimmer of deze nog gezekerd moet worden en of kortsluit vast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:04
Ik plaats geen zekering aan de LS kant. Ja, alles minstens over gedimensioneerd volgens de voeding rating. Heb wel telkens de voeding langs 230 kant op aparte automaat. Pakweg 2p c6 voor een 10A meanwell. Zodat bij voeding fout, enkel die er uit gaat. Heb hier op een verdieping alles op Constant voltage. Met 3x 9kan dmx4all dimmers. 3x 10A voedingen. Mooi. Flikkert niet. (In tegenstelling tot lox air rgbw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-06 13:16
Zekeringen doen een aantal dingen, het beschermen van componenten/kabels/drivers maar ook het compartimenteren van de fout.

Iets waar je even over moet nadenken is, indien er iets mis gaat hoeveel componenten verlies ik.
Is dat te veel? Misschien hier en daar wat zekeringen plaatsen zodat de fout niet hele gedeeltes van mijn woning plat legt.

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Laatst online: 13:10
Ik ben net gestart met Loxone.

Het eerste wat ik wil doen is een 'virtuele uitgang' aansturen.

Ik heb een ethernet relais module: ETH8020 van Devantech

via de internet browser kan ik de verschillende relais aansturen door volgend commando:
http://login:password@192.168.0.200/io.cgi?DOA1 --> Relais 1 Actief zetten
http://login:password@192.168.0.200/io.cgi?DOI1 --> Relais Inactief zetten

Kan mij iemand uitleggen hoe ik dit werkend kan krijgen vanuit de virtuele uitgangen in loxone?
wat moet ik zetten bij het 'Adres' bij de virtuele uitgang?
hoe moet ik het virtuele uitgang commando instellen?
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar nog niets werkend gekregen. (ook reeds eens geprobeerd door de authenticatie uit te zetten)

hier is de info terug te vinden over de relais module:
https://www.robot-electronics.co.uk/files/eth8020b.pdf

Of moet ik dit toepassen zoals beschreven in pagina 12 van de manual?
(maar ook hier heb ik geen idee hoe ik dit moet toepassen)

[ Voor 0% gewijzigd door thomke op 04-03-2024 06:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 23:38
Ik heb een vraag voor iOS gebruikers met een Apple Watch.

Hebben jullie sinds de laatste update ook problemen met de Loxone app op de Apple Watch? De Loxone app sluit zich na 1 seconde automatisch af op de Apple Watch en is dus volledig onbruikbaar geworden vanaf het horloge.

Iemand die het zelfde ervaart? Ik heb de app al eens volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar het mag niet baten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash
thomke schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:16:

via de internet browser kan ik de verschillende relais aansturen door volgend commando:

Kan mij iemand uitleggen hoe ik dit werkend kan krijgen vanuit de virtuele uitgangen in loxone?
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar nog niets werkend gekregen. (ook reeds eens geprobeerd door de authenticatie uit te zetten)

Loxone doet het niet zo lekker met virtuele outputs met login. Hier een tip om het op te lossen, of het inloggen uitzetten op de relais en het in een VLAN proppen:
https://www.loxforum.com/...virtual-output-with-login

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe

[...]

[...]
Ik stuur mijn Shelly's en Denkovi Ethernet Relays ook met username/password mee. Ben er ook wel even mee aan het stoeien geweest, heb de config niet bij de hand, kan eventueel vanavond wel even wat screens posten mocht je dit willen. ( is dan wel iets ander commando maar zal het e.e.a. duidelijk maken ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomke

Update:
ik heb het werkend gekregen, mijn voornaamste probleem was dat ik een input rechtstreeks met een output koppelde (noob met loxone ;) ) maar dan krijgt deze niet het 'AAN' / 'UIT' commando.. switch/licht blok er tussen heeft het probleem verholpen.

Voor de mensen die niet weten hoe die virtuele uitgangen te gebruiken, leg ik uit wat ik gedaan heb:
ik heb de authenticatie uit gezet (nog niet getest als het werkt met authenticatie)
bij 'Adres' van de 'virtuele uitgang' zet ik dit:
http://192.168.0.200
bij het 'Aan' commando plaats ik dan dit: /io.cgi?DOA1
en bij het 'UIT' commando komt dit te staan: /io.cgi?DOI1
DO staat voor Digital Output,
A of I staat voor 'Active' / 'Inactive'
1 staat voor het te sturen relais (relais 1 in dit geval)

Ik heb nog niet getest als het ook werkt met authentificatie en je dan bij adres het volgende kan gebruiken: http://login:password@192.168.0.200

mijn grootste probleem was dus dat ik een complete 'noob' ben in loxone (ondertussen wel al heel wat uitgevogeld / tutorials van loxone zelf bekeken)
Ik heb in mijn eigen huis een PLC met Homeassistant draaien.
maar dit is voor de nieuwbouw van mijn ouders dus wou ik iets waar iemand anders ook kan aan werken moest er mij iets overkomen.. vandaar voor Loxone gekozen.

De relais uitbreidingsmodule vond ik wel wat veel geld, daarom toch maar voor een ETH bord gegaan (omhulsel voor op DIN rail geprint)
Verder gebruik ik de DMX module, 2 DI extension module, 1 ETH bord met 20 relais (zie hierboven) en 1 met 8 relais. (1DI module en het 8 relais ETH bord komen in een aparte kast te hangen)

Ik vroeg mij af wat de ervaringen zijn van mensen die ook ethernet relais modules gebruiken ivm de loxone relais module? zien jullie meer delay of iets dergelijks?
naar mijn eerste test lijkt het alvast goed te werken (ik stuur 4 DO tegelijk aan en merk dat ze niet allemaal tegelijk aan springen, maar dat er heel klein tijdsverschil tussen zit , maar zeker niet hinderlijk).
maar ik was dus benieuwd als iemand dit al eens opgemeten had
tijd tussen signaal voor aansturen van relais, en het effectief aan schakelen van de relais (loxone vs ethernet relais module).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@thomke Je maakt je LAN onderdeel van (de kern van) je home automation. Dat is denk ik de belangrijkste afweging.

Is dat ok voor je, dan lijkt Railduino er nog 't vaakst bij gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
RayMotix schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:11:
Ik heb een vraag voor iOS gebruikers met een Apple Watch.

Hebben jullie sinds de laatste update ook problemen met de Loxone app op de Apple Watch? De Loxone app sluit zich na 1 seconde automatisch af op de Apple Watch en is dus volledig onbruikbaar geworden vanaf het horloge.

Iemand die het zelfde ervaart? Ik heb de app al eens volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar het mag niet baten.
Niemand? Of gewoon niemand die de app via Apple Watch gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
RayMotix schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:45:
[...]

Niemand? Of gewoon niemand die de app via Apple Watch gebruikt?
Helemaal in het begin wel even gebruikt maar door de limitaties destijds niet praktisch gebleken, zal hem weer eens uitproberen of ik ook dit gedrag krijg, heb net mijn Loxone install geüpdate naar de nieuwste stand. Keep you posted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:37
Ik heb zelf geen problemen met het gebruik van de app op apple watch. Zowel telefoon als watch zijn up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
luukske schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:15:
Ik heb zelf geen problemen met het gebruik van de app op apple watch. Zowel telefoon als watch zijn up-to-date.
Thanks! Wat gek. Ik heb de app al eens opnieuw geïnstalleerd maar dat mocht niet baten. Heb eens een ticket ingelegd bij Loxone.

Welke versie van Loxone config en miniserver firmware heb je draaien?

Update:
Antwoord van Loxone:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhEpcSBClZpQ2x8umZsKldkV6kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scmxjJrLEYSagNCwDGYEOLDN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door RayMotix op 07-03-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb ergens een memory leak in Loxone, maar ik heb echt geen enkel idee hoe dit te troubleshooten. Ideeën?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-t6VB8vsBHf56E1EzG-_7XIAkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGg94KzhwT9bghRe0G9xD42D.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
RayMotix schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 04:23:
[...]

Welke versie van Loxone config en miniserver firmware heb je draaien?
Dat zal het zijn, ik heb nog een oudere versie: 14.5.12.7
Ik zal eens updaten, kijken of het probleem dan opduikt (ik gebruik de apple watch functie toch niet zo vaak).

Update: MS Defender geeft aan dat er in de Loxone config 14.7 een virus zit (zonder verdere details). Ik ga dat in het weekend wel verder uitzoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door luukske op 07-03-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
luukske schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:22:
[...]

Dat zal het zijn, ik heb nog een oudere versie: 14.5.12.7
Ik zal eens updaten, kijken of het probleem dan opduikt (ik gebruik de apple watch functie toch niet zo vaak).

Update: MS Defender geeft aan dat er in de Loxone config 14.7 een virus zit (zonder verdere details). Ik ga dat in het weekend wel verder uitzoeken.
Defender had er gisteravond bij mij geen moeite mee, heb net even de watch geprobeerd en hij doet het naar behoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
HammieDuDe schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:21:
[...]

Defender had er gisteravond bij mij geen moeite mee, heb net even de watch geprobeerd en hij doet het naar behoren
Bijzonder. Wellicht is het een bepaalde combinatie. Ik heb een iPhone 13 en Apple Watch 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
(Kon het toch weer niet laten liggen) Loxoneconfig nu via MacOS binnengehaald en uitgepakt en dan heeft Windows er geen moeite mee om te installeren.
Na de update werkt de app op de watch zonder problemen.
Hier watch 5 en iphone 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testlox
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-07-2024
De modbus RTU polling is in de loxone config 14.4 verlaagd. (https://www.loxone.com/nlnl/blog/config-app-14-4-9-25/)

Weet iemand of dit enkel voor ingangen geld? of hebben modbus RTU uitgangen ook een vertraging van 1 seconde.

Ik wil eventueel enkele relais aansturen via modbus.

ps: ben nieuw hier, erg interessant allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

testlox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:37:
De modbus RTU polling is in de loxone config 14.4 verlaagd. (https://www.loxone.com/nlnl/blog/config-app-14-4-9-25/)

Weet iemand of dit enkel voor ingangen geld? of hebben modbus RTU uitgangen ook een vertraging van 1 seconde.

Ik wil eventueel enkele relais aansturen via modbus.

ps: ben nieuw hier, erg interessant allemaal.
Volgens mij is de vertraging alleen voor de polling interval bij inputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:26

Nimrod

King in the land of Shinar

Heeft iemand hier ervaring met de Geiger Air motoren ifv aansturen screens?

Ze worden hier enkele malen vermeld maar zonder veel details; ik ben nieuwsgierig naar gebruikservaringen, kwaliteit, evt tips ... etcet.

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
Nimrod schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:43:
Heeft iemand hier ervaring met de Geiger Air motoren ifv aansturen screens?

Ze worden hier enkele malen vermeld maar zonder veel details; ik ben nieuwsgierig naar gebruikservaringen, kwaliteit, evt tips ... etcet.
Ik ben van plan ze met relais aan te gaan sturen (eenvoudige Somfy LT50 met 2 fase draden voor op en neer), ben ook benieuwd naar de ervaring met die methode (als alternatief voor de Geiger Air)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• K!K

K!K

Zoals een tijdje terug aangeven heb ik al mijn de RGBW Dimmers allemaal ingebouwd en aangesloten voor elke ruimte, Sommige ruimtes draaien nog wel op de Dimmer extensions met 230vac gu10 spots en in sommige ruimtes ben ik een test aan het doen met de RGBW Dimmer in combinatie met GU 24VDC spots.

Geteste RGBW Dimmer instellingen
Type: Smart enkel kanaal en enkel kanaal
Stijging: 100% en Sprong ( dit is alleen van toepassing bij enkel kanaal NIET smart).

Type: Minalox 2700K 8W spot
Link: https://www.zelektro.be/m...7,24948,24945,26309,29508
Voordeel: Zeer mooi licht beeld, dimt erg mooi en tot zeer klein. Dit kleine licht volume is zelfs te gebruiken als oriëntatie verlichting bij nacht.
Nadeel Als de lampjes uit zijn en je zet ze aan binnen 0 - 30 % zit er een reactie tijd hoe kleiner de dim waarde hoe langer het duurt max 1 seconden.

Type: SPL 2700k 5W
Link: https://ledworld.nl/spl-gu10-5w-warmwit-24-30v-dc.html
Voordeel: Geen echte uitblinker gewoon netjes licht en een prima lichtbeeld. Dimt ook vanuit een zeer kleine waarde.
Nadeel: Lanpje zit vrij snel aan zijn max. bij 45% zie je het lichtvolume niet meer toenemen. Nu kan je hier wat aan veranderen door het maximaal anders in te stellen maar ik test alle lampen met dezelfde instellingen.

Vraag
Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie die nog een aanbeveling hebben voor een niet benoemde Gu10 Spot geschikt voor de RGBW Dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05 23:18
Iemand een tip voor een fingerprint / biometric scanner? Ik zie een nfc / code panel niet zo zitten, en wil graag een fingerprint reader gebruiken. Had verwacht dat deze wel in het Loxone assortiment zouden zitten maar dat is helaas niet het geval.
dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
testlox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:37:

Het minimale polling interval is geen 'vertraging' maar de (minimale) tijd tussen 2x hetzelfde register opvragen. Omdat je bij modbus alleen kunt pollen, geen 'automagisch' signaal kunt krijgen als zo'n register is veranderd.

Dus nee, bij schrijven heb je daar niets mee van doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash
brammh schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:34:
Iemand een tip voor een fingerprint / biometric scanner? Ik zie een nfc / code panel niet zo zitten, en wil graag een fingerprint reader gebruiken. Had verwacht dat deze wel in het Loxone assortiment zouden zitten maar dat is helaas niet het geval.
dank!
Shoppen bij de oude hofleverancier van Loxone, doorbird? Voorbeeld met fingerprint is D1101FV.

En mag ik vragen waarom je een NFC pad niet ziet zitten. Wij vinden het echt geniaal. Hup kaart er tegenaan en de voordeur gaat open. Of met hardlopen lekker niets mee en als je thuiskomt code intoetsen en de voordeur gaat open. Heerlijk, wat een luxe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

K!K schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:55:

Type: Minalox 2700K 8W spot
Link: https://www.zelektro.be/m...7,24948,24945,26309,29508
Voordeel: Zeer mooi licht beeld, dimt erg mooi en tot zeer klein. Dit kleine licht volume is zelfs te gebruiken als oriëntatie verlichting bij nacht.
Nadeel Als de lampjes uit zijn en je zet ze aan binnen 0 - 30 % zit er een reactie tijd hoe kleiner de dim waarde hoe langer het duurt max 1 seconden.

Type: SPL 2700k 5W
Link: https://ledworld.nl/spl-gu10-5w-warmwit-24-30v-dc.html
Voordeel: Geen echte uitblinker gewoon netjes licht en een prima lichtbeeld. Dimt ook vanuit een zeer kleine waarde.
Nadeel: Lanpje zit vrij snel aan zijn max. bij 45% zie je het lichtvolume niet meer toenemen. Nu kan je hier wat aan veranderen door het maximaal anders in te stellen maar ik test alle lampen met dezelfde instellingen.

Vraag
Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie die nog een aanbeveling hebben voor een niet benoemde Gu10 Spot geschikt voor de RGBW Dimmer?
Dat van die vertraging heb ik ook al gemerkt! Echter als je allemaal lampen van hetzelfde type gebruikt, stoort het me niet. In de badkamer heb ik Loxone spotjes icm met Minalox lampjes, en daar is het wel vreemd dat ze niet allemaal op exact dezelfde manier aan gaan.

Hoe zit het het gezoem van jou lampen? De SPL 2700k 5W wordt geadverteerd als niet-dimbaar. Ik heb er zo ook een paar getest gehad (van een ander merk weliswaar) en alhoewel die soms wel dimden begonnen ze dan veel herrie te maken.
Soms ook subtieler, zodat je het niet meteen hoort maar pas na een tijdje eraan gaat storen. Bij Minalox heb ik dit probleem niet.

Nog meer datapunten die ik persoonlijk heb ondervonden, iets beknopter:

MINALOX LED Lamp G9 3W/24V/3000K
Mooi dimbeeld, maar deze heeft de hoogste inschakelvertraging van ze allemaal.

MINALOX LED Gloeilamp A60 E27/8W/24V/3000K FROSTED
Het beste LED E27 "peertje" dat ik heb getest. Mooi dimbeeld, weinig inschakelvertraging, geen gezoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

florholvoet schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:48:
[...]

Dat van die vertraging heb ik ook al gemerkt! Echter als je allemaal lampen van hetzelfde type gebruikt, stoort het me niet. In de badkamer heb ik Loxone spotjes icm met Minalox lampjes, en daar is het wel vreemd dat ze niet allemaal op exact dezelfde manier aan gaan.

Hoe zit het het gezoem van jou lampen? De SPL 2700k 5W wordt geadverteerd als niet-dimbaar. Ik heb er zo ook een paar getest gehad (van een ander merk weliswaar) en alhoewel die soms wel dimden begonnen ze dan veel herrie te maken.
Soms ook subtieler, zodat je het niet meteen hoort maar pas na een tijdje eraan gaat storen. Bij Minalox heb ik dit probleem niet.

Nog meer datapunten die ik persoonlijk heb ondervonden, iets beknopter:

MINALOX LED Lamp G9 3W/24V/3000K
Mooi dimbeeld, maar deze heeft de hoogste inschakelvertraging van ze allemaal.

MINALOX LED Gloeilamp A60 E27/8W/24V/3000K FROSTED
Het beste LED E27 "peertje" dat ik heb getest. Mooi dimbeeld, weinig inschakelvertraging, geen gezoem.
Inderdaad ik was er ook achter gekomen dat de SPL niet dimbaar is.

Bij de Minalox heb ik de vertraging ook voor 95% eruit gekregen door de RGBW dimmer op Enkel kanaal te zetten ipv Smart enkel kanaal en het vinkje Perceptie correctie uit te zetten.
Ook zou je met de minimale helderheid op het lichtblok zelf hier nog wat mee kunnen maar dat vond ik niet nodig.
Hierdoor is het een zeer fijn lampje geworden als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05 23:18
Lt-Crash schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:00:
[...]

Shoppen bij de oude hofleverancier van Loxone, doorbird? Voorbeeld met fingerprint is D1101FV.

En mag ik vragen waarom je een NFC pad niet ziet zitten. Wij vinden het echt geniaal. Hup kaart er tegenaan en de voordeur gaat open. Of met hardlopen lekker niets mee en als je thuiskomt code intoetsen en de voordeur gaat open. Heerlijk, wat een luxe.
Thanks, omdat een NFC meesjouwen hetzelfde risico op kwijtraken en vergeten is dan sleutel. En code panel vind ik minder veilig vergeleken met vingerafdruk. Maar dat is ongetwijfeld persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
brammh schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Thanks, omdat een NFC meesjouwen hetzelfde risico op kwijtraken en vergeten is dan sleutel. En code panel vind ik minder veilig vergeleken met vingerafdruk. Maar dat is ongetwijfeld persoonlijk.
En je maakt die code meteen onschadelijk als je die nfc tag kwijt bent.

Lastig met biometische gegevens.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Wij vinden het voornamelijk handiger werken voor mensen die we een sleutel van het huis willen geven.
Een pas is zo aan familie of vrienden gegeven. Ik zou het zelf vreemd vinden als iemand vraagt of ik even mijn vinger op zijn scanner wil leggen om ook "sleuteldrager" te worden. Wij hebben nu ish zes NFC sleutels in omloop waarvan we er eentje tijdelijk hebben geblokkeerd, omdat iemand zijn pas misplaatst had, vijf seconde werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Helemaal mee eens ik vind de NFC - Keypad oplossing van Loxone ook Goud!
Werkt prima makkelijk via de app activeren en of deactiveren met diverse instel mogelijkheden als periodes of eenmalige codes!

Bij Biometrische gegevens is dit een stuk lastiger om even snel iemand toegang te geven of toegang te ontzeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
Vorig jaar rond deze tijd gingen de prijzen flink omhoog. Ik ben nog met voorbereidingen t.a.v. mijn bestellijst bezig, weet iemand of er weer een verhoging verwacht wordt en rond welke tijd dat dan gaat gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

basdegier schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:06:
Vorig jaar rond deze tijd gingen de prijzen flink omhoog. Ik ben nog met voorbereidingen t.a.v. mijn bestellijst bezig, weet iemand of er weer een verhoging verwacht wordt en rond welke tijd dat dan gaat gebeuren?
Ik las toen dat ze dat elk jaar op 1 april doen oid. Dus dan heb je niet heel lang. Ik ga zelf ook kijken of vooraf bestellen nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 12:18
Heeft er iemand met een simpele rolluikaansturing voor Loxone. De rolluiken en vooral de motoren moeten nog worden aangeschaft. De vraag is vooral welke motor kan er het beste in de rolluikkast kan. Bij elk rolluiken ligt al 4g1.5mm2 kabel klaar die naar de Loxone kast gaat. Het liefst zou ik de motoren schakelen via de relais module. Maar welke motor zou geschikt zijn? Somfy LT50; Somfy Ilmo of toch de Solidair van loxone (is air). De LT50 is in die zin de meest basic variant zonder bijvoorbeeld de obstakelherkenning van de Ilmo 50 WT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

grotius schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:58:
Heeft er iemand met een simpele rolluikaansturing voor Loxone. De rolluiken en vooral de motoren moeten nog worden aangeschaft. De vraag is vooral welke motor kan er het beste in de rolluikkast kan. Bij elk rolluiken ligt al 4g1.5mm2 kabel klaar die naar de Loxone kast gaat. Het liefst zou ik de motoren schakelen via de relais module. Maar welke motor zou geschikt zijn? Somfy LT50; Somfy Ilmo of toch de Solidair van loxone (is air). De LT50 is in die zin de meest basic variant zonder bijvoorbeeld de obstakelherkenning van de Ilmo 50 WT.
Ik heb zelf de WT-50 van somfy besteld inclusief obstakeldetectie. Het leek me wel fijn om die te hebben. Mocht er dan een keer iets gebeuren zal Loxone even out-of-sync zijn met de positie maar dat heb je door hem even helemaal te openen/sluiten zo opgelost. Verder is met een relais module vrijwel elke bedrade motor geschikt. (Minimum eis die ik zou stellen is een motor die wel een eigen eindpositie heeft)

Over die Air variant van Loxone: De zonweringleverancier hier werdt er niet heel blij van om garantie te leveren op een voor hem onbekend systeem. Verder lijkt het me ook wel lekker om die motor dom te houden en de logica binnen. Die motor zou zomaar langer mee kunnen gaan dan de 'slimme' componenten.

[ Voor 12% gewijzigd door ThePsycho op 04-04-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Wij gebruiken tree nano motor controllers voor al onze somfy motoren. Meesten hebben maar een twee draads aansluiting, en de motor controller kan de polariteit omdraaien.

Wel voor iedere motor ook een eigen voeding, dus het neemt een bult ruimte in beslag in de schakelkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
brammh schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:34:
dank!
Ik gebruik ekey, werkt al jaren probleemloos! Er is inmiddels ook een combinatie met fingerprint en nfc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Dank voor de rolluik reactie. Waarschijnlijk dan ook een WT-50 hoewel een stukje duurder maar wel handig bij een fail van loxone. Kun je in loxone wel eindstanden instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdegier
Iemand enige kennis van welke 8 nieuwe producten Loxone op 13 mei gaat aankondigen? Of welke type producten? Ik sta op het punt al mijn spullen te bestellen maar nu ik weet dat er 8 nieuwe producten aankomen zit ik met een dilemma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
basdegier schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:30:
Iemand enige kennis van welke 8 nieuwe producten Loxone op 13 mei gaat aankondigen? Of welke type producten? Ik sta op het punt al mijn spullen te bestellen maar nu ik weet dat er 8 nieuwe producten aankomen zit ik met een dilemma...
Hoezo een dilemma? Wachten dus,.. nee het is nog niet algemeen bekend wat het gaan zijn zover ik gezien heb. Maar weet niet wanneer je het in wil gaan zetten, want voordat nieuwe producten doorgaans geleverd worden, ben je weer een hele poos verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zijn er hier mensen met goede ervaringen met zonnewering anders dan Luxaflex? Na een aantal jaren zeker niet tevreden over de Luxaflex Powerview en voor de ramen boven naar een ander alternatief aan het kijken. Ik ben eigenlijk wel een beetje aan het zoeken naar een warmtewerend honingraat idee maar ik was vooral benieuwd naar suggesties.

Een volledige integratie in Loxone zou helemaal mooi zijn ipv scenes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
-SimJoc- schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:09:
Zijn er hier mensen met goede ervaringen met zonnewering anders dan Luxaflex? Na een aantal jaren zeker niet tevreden over de Luxaflex Powerview en voor de ramen boven naar een ander alternatief aan het kijken. Ik ben eigenlijk wel een beetje aan het zoeken naar een warmtewerend honingraat idee maar ik was vooral benieuwd naar suggesties.

Een volledige integratie in Loxone zou helemaal mooi zijn ipv scenes.
Hier zonnewering van renson, gewoon op digitale uitgangen (relays module)
aangesloten.. Werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Wij hebben bij Luxaflex zonwering gekocht, maar met somfy 24V motoren. Die optie is (was) nog goedkoper ook dan powerview en we hebben nu zelf alle controle over de zonweringen.

En wat valt er precies onder zonwering, want voor onze gordijnen gebruiken wij Forest rails icm digitale uitgangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotius
Heeft er iemand ervaring / leuke voorbeelden van Loxone met een Ulanzi display. Zelf heb ik toegevoegd:
  • de tijd (en datum)
  • de PV-output,
  • Pv-dag totaal;
  • Temperatuur binnen
  • Temperatuur buiten
  • Bitcoin koers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY0lfV82WMLr8uG38IMSLn6HVlA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hV2H1kz1ESOlalJ3p8XplCg1.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door grotius op 23-04-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Grappig, doe je dat via de http api?

Leuk voor Deurbel, raam/deur open, alarm of van alles wat je in Loxone hebt en visueel wilt hebben.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Centauriprime schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:02:
Grappig, doe je dat via de http api?

Leuk voor Deurbel, raam/deur open, alarm of van alles wat je in Loxone hebt en visueel wilt hebben.
Ja het gaat via een HTTP api inderdaad. En binnen de Config van Loxone met een status blokje (txt). Er zit ook vreselijk geluid op het kastje maar dat is wel handig voor de bewaking / deurbel. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga eens kijken hoe ik dat kan gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 23:00
Zijn er hier meer mensen die worstelen met de wekker module?

Instellen van de standaard dagelijkse wekker gaat prima, maar als ik een nieuwe wekker instel met verschillende tijden voor verschillende dagen gebeurt er helemaal niks.

Of zijn dat ineens hele andere instellingen?

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@minitrue Zo'n extra wekker heeft ook 'n aan knoppie (in de interface).

Of bedoel je dat 't lampje op de nightlight niet aan gaat? Dat klopt, dat is aan die standaard wekker (only) gekoppeld.

Afijn. Nee, geen worsteling dus alhier. Enige echt gekke is m.i. dat het invoeren van een vakantieperiode een admin handeling is. (Lijkt me met name vervelend voor wie z'n installateur voor nodig heeft voor elke admin handeling.)
Pagina: 1 ... 39 ... 43 Laatste