Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:20
grotius schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:43:
[...]

Ja het gaat via een HTTP api inderdaad. En binnen de Config van Loxone met een status blokje (txt). Er zit ook vreselijk geluid op het kastje maar dat is wel handig voor de bewaking / deurbel. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga eens kijken hoe ik dat kan gaan regelen.
Was beniewd naar die awtrix software en heb ook zo'n tc001 aangeschaft.
Leuk spul (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqr3S1lJvhuiG8MWnxuBmriwfM0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0rj5PXybOr5s33IYdSGlQH5Q.gif?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-09 21:59
Leuk om te zien! Zelf ga ik de wasdroger en machine ook toevoegen, top idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 22:36
Gwaihir schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:20:
@minitrue Zo'n extra wekker heeft ook 'n aan knoppie (in de interface).

Of bedoel je dat 't lampje op de nightlight niet aan gaat? Dat klopt, dat is aan die standaard wekker (only) gekoppeld.

Afijn. Nee, geen worsteling dus alhier. Enige echt gekke is m.i. dat het invoeren van een vakantieperiode een admin handeling is. (Lijkt me met name vervelend voor wie z'n installateur voor nodig heeft voor elke admin handeling.)
Ik wil de wekker gebruiken om langzaam het licht aan te doen, als een wake up light. Heb geen nightlight van Loxone zelf, maar gewoon een Led-strip.
In de interface zie ik het knopje en die staat aan. Maar er gebeurt niks. Bij het default (dagelijkse) alarm wel. Vreemd.

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:15

ThePsycho

Biertje?

minitrue schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Ik wil de wekker gebruiken om langzaam het licht aan te doen, als een wake up light. Heb geen nightlight van Loxone zelf, maar gewoon een Led-strip.
In de interface zie ik het knopje en die staat aan. Maar er gebeurt niks. Bij het default (dagelijkse) alarm wel. Vreemd.
Zou je een screenshot kunnen maken van de config?

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
ThePsycho schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Dat kan ik morgen doen. Vanuit de app gaat het makkelijker. Je ziet dat ie m gewoon niet pakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tym9Zxm4-2cYpPlzLVf5nqB7u6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCAfKAFexMZiknODdyX8iPCG.jpg?f=fotoalbum_large

Niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

minitrue schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:02:
[...]

Dat kan ik morgen doen. Vanuit de app gaat het makkelijker. Je ziet dat ie m gewoon niet pakt.

[Afbeelding]
Zou kunnen dat het wekker blok verwijderen en een nieuwe neerzetten het probleem oplost. Als deze ergens 'kapot' is gegaan. Is in ieder geval de moeite waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Nu het weer lichter wordt buiten is het tijd om gordijnen aan te schaffen. Natuurlijk het liefst een rails die past bij Loxone. Helaas weinig draden naar de ramen getrokken. We dachten wel aan de rolluiken maar niet aan de gordijnen. Er zijn stopcontacten in de buurt. Iemand een goede tip. Ik meen me te herinneren dat Forest Shuttle zou werken. Maar ik sta open voor elk alternatief (het liefst native integratie).

[ Voor 8% gewijzigd door grotius op 02-05-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

grotius schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:52:
Nu het weer lichter wordt buiten is het tijd om gordijnen aan te schaffen. Natuurlijk het liefst een rails die past bij Loxone. Helaas weinig draden naar de ramen getrokken. We zijn er stopcontacten in de buurt. Iemand een goede tip. Ik meen me te herinneren dat Forest Shuttle zou werken. Maar ik sta open voor elk alternatief (het liefst native integratie).
Ik was zelf van plan om Goelst rails te halen en deze aan de zonwering actuator air te hangen.
(Ik was ook de loze leiding naar de gordijnen toe vergeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-09 19:23
Wij hebben de Forest shuttle in gebruik. Nu twee jaar en nog steeds zeer tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Lt-Crash schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:17:
Wij hebben de Forest shuttle in gebruik. Nu twee jaar en nog steeds zeer tevreden
Ik heb ook 9 forest Shuttle (L) in mijn huis hangen. Dikke aanrader. Ik heb de 240V versie die je met 2 relais kan schakelen. Als je alleen stroom hebt, kan je naast elke shuttle een nano hangen, al wordt dat wel prijzig.

Als je een beetje handig bent kan je ook met een ESP32 of zo een remote controller maken. De shuttle heeft ook een paar 5v droogcontacten.

[ Voor 27% gewijzigd door JackBol op 02-05-2024 19:28 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Dank voor de reacties. De Forest Shuttle is dus altijd bedraad? En eventueel met air apparaat er los bij draadloos te krijgen? Ik ga naar de Goelst rails kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-09 15:12
Indien er mensen zijn die kleine panasonic PIR's willen gebruiken, ik heb deze ook werkend met Loxone -->
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78904460

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
thomke schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:13:
Indien er mensen zijn die kleine panasonic PIR's willen gebruiken, ik heb deze ook werkend met Loxone -->
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78904460
Reageert deze pir ook op huisdieren? Ik ben bezig met een ontwerp voor onze nieuwe woning en ben bang dat de kat de pir sensoren activeert 8)7 Is deze ook gevoelig genoeg om op de wc te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
grotius schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:52:
Dank voor de reacties. De Forest Shuttle is dus altijd bedraad? En eventueel met air apparaat er los bij draadloos te krijgen? Ik ga naar de Goelst rails kijken
Heb je het dan over de aansturing, of over de energie voor de motor? Er is dacht ik een variant op accu. En 't ding reageert op een afstandsbediening. Maar of je via domotica iets met dat feit kunt, betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Laatst online: 05-09 15:12
amauer schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:28:
[...]

Reageert deze pir ook op huisdieren? Ik ben bezig met een ontwerp voor onze nieuwe woning en ben bang dat de kat de pir sensoren activeert 8)7 Is deze ook gevoelig genoeg om op de wc te gebruiken?
je hebt verschillende versie's:

https://api.pim.na.indust...m/main/fileversion/251032

ik heb enkel nog maar de AMN versie gebruikt, maar ik vermoed dat het met alle digitale versies wel zal werken.

er zitten ook hoge gevoeligheid pir tussen (zo zal ik er ook bestellen) als je heel gevoelig wilt gaan is radar een betere optie denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-09 15:27
Ik heb ook zon panasonic pir sensor gewoon op een analoge ingang aangesloten (op 5V voeding).
Werkt goed. Gevoeligheid kan je niet instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Loxone 15 gelanceerd. https://www.loxone.com/nlnl/blog/config-app-15/

Weer meer focus op SMB en hospitality, van de hoofdzaken maar 1 ding wat ik ga uitproberen. De Energie Stroom Monitor kan nu triggers veroorzaken. Dat geeft een extra dimensie van vrijheid voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
En een nieuwe energiemeter zag ik

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-09 20:39
Ja nu nog in Air en we kunnen zo goed als van de Modbus af! (Miniserver Go in deze woning)

Inzet op energiebeheer is fijn, gezien discussies rond saldering en terugleververgoedingen.

P.S. ik heb drie Nightlights die ik niet meer ga gebruiken waarvan één gebruikt en twee in ongeopende verpakking. Stuur even DM als je geïnteresseerd bent, kan natuurlijk ook per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Installatievraagje.

Ik gebruik de RGBW 24V Dimmer Tree (Artikel Nr.: 100239). Ik gebruik geen RGBW maar voor elk kanaal van de dimmer zit een groepje met spotjes. Deze wil ik gaan zekeren. Ik maak gebruik van WAGO rijgklemmen dus zou ook graag de wago zekeringen gebruiken

Hier gaan mijn vragen over.
  • Waar is de correcte plek van de zekering. Net na de dimmer (zie mijn afbeelding) of na de rijgklem. Ik ga uit van het eerste (de zekering a dimmer en voor de rijgklem). Immers dan kun je de wago klem gebruiken waar hij voor is: een verzamelpunt voor de inkomende kabel vanwaar je de koppeling maakt met de rest vh systeem. Wellicht komt mijn verwarring door de dimmer (de 24v fase is voor elk vd 4 kanalen hetzelfde). Normaliter is de zekering toch aangesloten op de spanningvoerende draad (de +)?
  • Welke zekering van Wago heb ik nodig. De 2002-1981/1000-413 of de 2002-1981/1000-434. Omdat de + voor elk kanaal gelijk is en de zekering voor de rijgklem zit wordt de - gezekerd.
  • Ik vermoed de 434 (ipv 413).
Daarnaast wilde ik de route van de 24v eveneens afzekeren (en daar geldt de tweede vraag ook, de 413 of de 434)

En nog een bonusvraag. Weet iemand het typenummer van de bruggen voor een Weidmüller PVR8? Ik kan dat nergens vinden en ik twijfel of de Weidmüller Kruisverbinding 20-polig die in de loxone shop wordt aangeboden passend is (voor 2.5 variant).

Schema (en ja ik heb de dimmer air ipv Tree per ongeluk in het schema geplakt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_YtSwmGxmeee60MGtYtd1mynS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vaTdaWbNcFSxKpwXq8wDQ1Mq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door grotius op 09-06-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giwain
  • Laatst online: 05-09 22:33
Zekering plaats je normaal na u bron, als dat nu op de + of - is maakt dat voor de elektroden niet uit, die kunnen niet lezen.
Als je het per kanaal wil gaan doen zal je er op de RGBW draden moeten steken. Anders enkel één op de +24VDC van de dimmer.
Het lijkt me echter overkill, en zeker per kanaal, omdat dit 24VDC is en dus ZLVS is, wettelijk moet je dit (in België) bij mijn weten niet verder afzekeren, enkel u spanningsbron primair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-09 20:54
De push meldingen bij mijn Loxone systeem vallen regelmatig uit. Denk iedere week wel eens sinds de laatste update.
Alles is bijgewerkt. Het enige dat helpt is de firmware updaten. Volgens mij is er niet iedere week een nieuwe firmware. Maar ik vermoed dat de reboot het probleem verhelpt. De configuratie opnieuw uploaden naar server helpt niet. Ondanks dat daar ook een reboot bij zit.

Kan op internet niks vinden. Ook is het interne netwerk niet veranderd sinds lange tijd en werkt naar behoren. Wel alles al meerdere keren opgestart.

Iemand ideeën? Of herkenbaar?

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DomiGijzen schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:13:
Maar ik vermoed dat de reboot het probleem verhelpt. De configuratie opnieuw uploaden naar server helpt niet. Ondanks dat daar ook een reboot bij zit.
Is dat wel zo, dat daar een reboot bij zit? Ik dacht eigenlijk dat miniserver en firmware dan gewoon actief blijven. Wat als je specifiek een reboot doet (dus zonder firmware update of andere dingen)?

Als er iets in / met het geheugen mis gaat, bijv. dat het te vol loopt, snap ik wel dat een (volledige) reboot enige tijd helpt.

Stevige gebruiker van push messages? Wellicht loop je daardoor als een van de eersten tegen een bug in die nieuwe firmware aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@grotius Ik zie de rijgklem ook zoals je zegt, als de 'overgang naar buiten de kast' dus na de rijgklem nog een zekering, komt op mij niet heel logisch over. Maar vervangt de zekeringhouder dan eigenlijk niet de rijgklem, voor die kanalen? Waarom wil je beide?

En waarvoor dient het aan de voeding kant? Mijn eerste instinct zou zijn de voeding als geheel te beschermen met één zekering, dus niet eentje per afnemende kring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Ik kreeg zondag ook deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIk7J58-RzsJioM-JOSj6bBZHYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXSFsKj8YFZ2szJiSio37mWY.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht ook gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Gwaihir schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:49:
[...]

Is dat wel zo, dat daar een reboot bij zit? Ik dacht eigenlijk dat miniserver en firmware dan gewoon actief blijven. Wat als je specifiek een reboot doet (dus zonder firmware update of andere dingen)?

Als er iets in / met het geheugen mis gaat, bijv. dat het te vol loopt, snap ik wel dat een (volledige) reboot enige tijd helpt.

Stevige gebruiker van push messages? Wellicht loop je daardoor als een van de eersten tegen een bug in die nieuwe firmware aan?
Goede vraag. Ik dacht dat een nieuwe versie uploaden een reboot is. Maar misschien is het enkel de interface die opnieuw opstart. Hoe doe ik specifiek een reboot? Daar heb ik waarschijnlijk overheen gekeken.

Overigens geen stevige push gebruiker. Deurbel en garage poort. Ook qua CPU/Memory zal het hier allemaal niet zo veel doen. CPU staat meestal op 9% a 10%
ThePsycho schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:58:
Ik kreeg zondag ook deze melding:

[Afbeelding]

Wellicht ook gehad?
Ja, exact die melding is het.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DomiGijzen schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:38:
Hoe doe ik specifiek een reboot? Daar heb ik waarschijnlijk overheen gekeken.
Herinnerde het me helaas niet echt. Een plek, die ik net vond, is in de config software, Apparaatstatus, rechtsklikken op de miniserver, Herstart apparaat.

(Ik heb wel een vol geheugen (eh ja.. de miniserver en eigenlijk ikzelf ook :P). Was 't opzoeken waard: kan hij de automatische interface update 'ns doen vannacht die een paar weken terug niet lukte.)
Overigens geen stevige push gebruiker. Deurbel en garage poort. Ook qua CPU/Memory zal het hier allemaal niet zo veel doen. CPU staat meestal op 9% a 10%
Hier zijn 't alleen een paar alarmen en heb ik die update nog niet gedaan.

Afijn, waarschijnlijk een bug dus in de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Gwaihir schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:19:
[...]

Herinnerde het me helaas niet echt. Een plek, die ik net vond, is in de config software, Apparaatstatus, rechtsklikken op de miniserver, Herstart apparaat.

(Ik heb wel een vol geheugen (eh ja.. de miniserver en eigenlijk ikzelf ook :P). Was 't opzoeken waard: kan hij de automatische interface update 'ns doen vannacht die een paar weken terug niet lukte.)

[...]

Hier zijn 't alleen een paar alarmen en heb ik die update nog niet gedaan.

Afijn, waarschijnlijk een bug dus in de laatste firmware.
Denk het ook aangezien ik blijkbaar niet de enige ben.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Ervaar de laatste weken wel spook push berichten van vooral de deurbel. De deurbel is helemaal niet afgegaan, maar dus wel een berichtje.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Allereerst erg bedankt voor jullie antwoorden.
giwain schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:38:
Zekering plaats je normaal na u bron, als dat nu op de + of - is maakt dat voor de elektroden niet uit, die kunnen niet lezen.
Als je het per kanaal wil gaan doen zal je er op de RGBW draden moeten steken. Anders enkel één op de +24VDC van de dimmer.
Het lijkt me echter overkill, en zeker per kanaal, omdat dit 24VDC is en dus ZLVS is, wettelijk moet je dit (in België) bij mijn weten niet verder afzekeren, enkel u spanningsbron primair.
Het klopt dat het afzekeren van de 24v niet per se hoeft. De gedachte is vooral de loxone apparatuur beschermen (en met name de dimmers dus). Mijn idee was: stel er is onverhoopt sluiting bij één van de spots in het plafond dan vliegt alleen de wago zekering van één kanaal eruit maar dan blijft de dimmer van loxone "heel". Ja dat kost wat ruimte in de verdeelkast en het kost natuurlijk ook per zekering geld maar de prijzen van loxone gaan ook hard omhoog. Tot slot dacht ik dat het ook gebruikelijk was (niet verplicht) om de 24v lijnen van de LED spots te zekeren.
Gwaihir schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:55:
@grotius Ik zie de rijgklem ook zoals je zegt, als de 'overgang naar buiten de kast' dus na de rijgklem nog een zekering, komt op mij niet heel logisch over. Maar vervangt de zekeringhouder dan eigenlijk niet de rijgklem, voor die kanalen? Waarom wil je beide?
En waarvoor dient het aan de voeding kant? Mijn eerste instinct zou zijn de voeding als geheel te beschermen met één zekering, dus niet eentje per afnemende kring.
Je hebt gelijk. De zekering zou de rijgklem kunnen vervangen. Alleen heb ik naar elke groep spotjes 5g en 3g kabels getrokken. Terwijl ik eigenlijk maar 2 aderparen (2G) gebruik. De rijgklemmen vangen de niet gebruikte draden dus op die ik niet kwijt kan op de zekeringsklem van wago.

Een zekering tussen de 24v voeding en de dimmer was eigenlijk bedacht met hetzelfde idee (bescherming van de dimmer en de 24v voeding (een enertex). Stel de voeding of iets heeft een overbelasting dan bescherm ik de dimmer. Maar dat is wellicht wel een overkill want de voedingen van de spots heb ik op een B6 installatieautomaat gezet. Dan zou het alleen nog kunnen dat de voeding gek gaat doen of er iets met de kabel tussen voeding en dimmer is. De kans daarop is klein en wordt natuurlijk groter als ik er ook nog eens een zekering tussen ga zetten. Dus dat is als ik jullie goed heb begrepen en nog grotere overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Een voeding zekeren, aan de DC kant, zodat je 'm niet overbelast / kortsluit wordt zeker gedaan. Is ook in mijn kast gedaan. Ik trek alleen het per afnemend apparaat in twijfel. Nut daarvan ontgaat me.

Ik heb nl. ook niet de indruk dat zo'n zekering afnemende apparaten beschermt. Waartegen dan? Een voeding kan niet 'teveel stroom' aan een apparaat leveren; dat neemt 't dan simpelweg niet af. Wellicht wel teveel spanning, maar daar helpt een zekering niet tegen.

Zekeren van allerlei draden de kast uit wordt zeker ook gedaan. O.a. vanwege de kans op kortsluiting terwijl jij een spotje vervangt en met de draden in de weer bent. Is m.i. 'n beetje een inschatting: hoe vaak zal je een kanaal slopen en hoeveel problemen levert dat op vs. wat kost de investering vooraf.

Hier nog nergens mee gedaan, maar dan ook (vrijwel) alleen relais in gebruik, dus ongetwijfeld ook een wat lagere kostprijs per uitgang dan met dimkanalen e.d.. Maar het staat ook niet bovenaan de lijst. Dan zit het mij meer dwars dat ik een tree kabel onder het erf door heb lopen. Wat helpt die allemaal om zeep, als die overspanning van een nabije blikseminslag op zou pakken? Gaat de geaarde mantel nog 'n beetje helpen?

@grotius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 04:29
grotius schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:28:
Je hebt gelijk. De zekering zou de rijgklem kunnen vervangen. Alleen heb ik naar elke groep spotjes 5g en 3g kabels getrokken. Terwijl ik eigenlijk maar 2 aderparen (2G) gebruik. De rijgklemmen vangen de niet gebruikte draden dus op die ik niet kwijt kan op de zekeringsklem van wago.
Maar waar laat jij dan de overige draden die je niet gebruikt, hier in Nederland mag je geen draden los hebben hangen in de meterkast. Al gebeurt dat vaak genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Jaartje geleden ong is 1 van mijn loxone bewegingmelders kapot gegaan. De meanwell voeding schiet dan in overcurrent protect modus en is dan helemaal uit. Geen zekering die dat kan tegenhouden die zijn zeer traag.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:37
Voedingen zijn toch allemaal beschermd tegenwoordig, dus t nut van die 24v zekeringen is erg beperkt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
ThePsycho schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Het is me eindelijk gelukt!

Dit is de instelling in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYUa31sGTRMkVd44Gx5szQX2c48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AB9fotmNZQri9Ri5j5mVikv6.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is de config

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZBUCGS6Ulf_LFIhRrj1VFAPIhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GjbEZh5jZypQLgtVcML9C2lp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScRRbp3FbOSqin9pQolmccS1RIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HWum9nmrzLFc5GAw62SY7w6b.png?f=user_large

Geen idee waarom dit niet werkt

[ Voor 32% gewijzigd door minitrue op 14-06-2024 21:23 ]

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-09 08:08
Ik heb een Vaillant warmtepomp waarmee we kunnen koelen en verwarmen. Hoe weet de de warmte pomp wat de gewenste binnen temperatuur is en zo kiest voor koelen of verwarmen? ik heb soms dat het buiten maar 14C° is en binnen 25C°. Als ik dan de Briza's ( https://jaga.com/benl/briza-12/ ) aanzet dan start de warmte pomp maar dan in verwarming modus. Ik heb in de Vaillant app al verwarmen uitgezet en op de warmte pomp al op manueel koelen gezet. Maar als de buiten temp te laag is veranderd de modus precies toch altijd naar verwarmen. Als het buiten warm genoeg is gaat de warmte pomp wel koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlwLvYqjz0XhB14bIbPZbSiulAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJuFv3AKDBaIkUfBbrxiEvGp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IceBlue schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:25:
Maar als de buiten temp te laag is veranderd de modus precies toch altijd naar verwarmen. Als het buiten warm genoeg is gaat de warmte pomp wel koelen.
Ja, exact dat. Je WP kiest die modus op basis van de buitentemperatuur. Meestal een gemiddelde buitentemperatuur over een aantal uren (bijv. over 24 uur). Je hebt dus 'n instelling op de WP op te snorren en aan te passen.

N.B. Je stelt een vraag die 100% over je WP gaat in het Loxone topic. Voor eventuele opvolging van hoe 't op de WP werkt, denk ik dat je beter af bent in het betreffende WP topic (L/W danwel W/W).

Voor een Loxone tintje: veel WPs hebben ook contacten om deze omschakeling extern te doen (digitale inputs). Dan kun je Loxone de WP laten schakelen tussen verwarmen en koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-09 08:08
Ik heb in de praktijk gemerkt dat er in een jaar maar 2 periodes zijn. Ofwel koelen (van +/- mei tot oktober) ofwel warmen (van november tot maart) (of alles uit). Ik zou dit gewoon simpeler willen en niet op basis van verschillende gemiddelde over een periode van enz...

Maar ik wil koelen tot dat de temperatuur in een kamer is bereikt of ik wil verwarmen tot de temperatuur in een kamer is bereikt. De temperaturen van elke kamer zijn gekend binnen Loxone door een Touch knop in elke ruimte.

Ik dacht dat ik dit zou kunnen aansturen binnen Loxone. En ik had gehoopt dat er iemand een slimme oplossing voor zou hebben ;-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hevers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-08 11:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB5pe5ZWGIHbManXxa7_s_Z_gEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diFrhEoDy50XYSCBAm9oCTFl.jpg?f=fotoalbum_large

Bij stuurt Loxone de warmtepomp (NIBE w/w) aan d.m.v. een contact Verwarmen/koelen.
In Loxone kun je dan instellen wanneer er gekoeld/ verwarmt mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IceBlue schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:09:
Ik dacht dat ik dit zou kunnen aansturen binnen Loxone. En ik had gehoopt dat er iemand een slimme oplossing voor zou hebben ;-) .
Aan Loxone zijde is het inderdaad eenvoudig, maar dan moet Loxone er wel bij kunnen. Oftewel je moet toch eerst dat kabeltje uitrollen naar 't betreffende contact op de WP (hopende dat ook een Vaillant dat contact heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:06
Om mijn zonwering beter te kunnen sturen heb ik een Loxone weerstation aangeschaft. De screens zijn namelijk vaak dicht als de zon niet schijnt, of juist open als de zon wel schijnt. Echter krijg ik het niet voor elkaar om de zonweringsturing blok gebruik te laten maken van de waardes van het weerstation.
Ik kan 'zonneschijn gebruiken' aanvinken bij het automatische zonwering blok. Hij gebruikt dan de waarde van de systeemvariabele 'Zonneschijn'. Maar die variabele komt van de weerserver (denk ik, staat er niet bij waar die waarde vandaan komt), en niet van het weerstation.
Bij andere systeemvariabelen kan ik kiezen waar de informatie vandaan moet komen. Bij regen bijvoorbeeld kan ik kiezen tussen weerserver of weerstation. Of via 'Waarde handmatig definiëren' rechts boven een andere waarde koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJR7khXKOcQl_A_vuwlTGu9flJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R1QlfdIJbXotzXTM19idoiXE.png?f=fotoalbum_large
Echter bij 'Zonneschijn' is dat niet mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUI_k601DA5Q5W2_rFVEw3V4d34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWOAPOwIBZvHvFIeCXMpYRhj.png?f=fotoalbum_large
Iemand enig idee hoe ik nu de Zonneschijn waarde van het weerstation kan gebruiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Laatst online: 03-09 19:23
Johnnygo schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:25:
Om mijn zonwering beter te kunnen sturen heb ik een Loxone weerstation aangeschaft. De screens zijn namelijk vaak dicht als de zon niet schijnt, of juist open als de zon wel schijnt. Echter krijg ik het niet voor elkaar om de zonweringsturing blok gebruik te laten maken van de waardes van het weerstation.
Ik kan 'zonneschijn gebruiken' aanvinken bij het automatische zonwering blok. Hij gebruikt dan de waarde van de systeemvariabele 'Zonneschijn'. Maar die variabele komt van de weerserver (denk ik, staat er niet bij waar die waarde vandaan komt), en niet van het weerstation.
Bij andere systeemvariabelen kan ik kiezen waar de informatie vandaan moet komen. Bij regen bijvoorbeeld kan ik kiezen tussen weerserver of weerstation. Of via 'Waarde handmatig definiëren' rechts boven een andere waarde koppelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ik nu de Zonneschijn waarde van het weerstation kan gebruiken??
Als het goed is definieer je alleen in je weerstation wat zonneschijn is. Dus een bepaald lichtsterkte. Daarna doe je in de zonwering blokken configureren dat zonneschijn meegenomen moet worden.

Wat ik hier wel merk is dat ondanks dat we de grenswaarde voor zonneschijn verhoogt hebben, de zonwering nog steeds regelmatig dicht zit. Ik en zelf nog niet door hoe vaak het “bepaald” wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
Lt-Crash schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:29:
[...]

Als het goed is definieer je alleen in je weerstation wat zonneschijn is. Dus een bepaald lichtsterkte. Daarna doe je in de zonwering blokken configureren dat zonneschijn meegenomen moet worden.

Wat ik hier wel merk is dat ondanks dat we de grenswaarde voor zonneschijn verhoogt hebben, de zonwering nog steeds regelmatig dicht zit. Ik en zelf nog niet door hoe vaak het “bepaald” wordt.
Dus als ik het goed begrijp komt de zonneschijn waarde altijd van het weerstation als die beschikbaar is?
Kan het zijn dat dat dan alleen maar aan het begin bepaald wordt? Dus als de zonwering omlaag gaat. En verder niet meer?
Als ik dan kijk naar welke opties er nog meer zijn om in te stellen kom ik bij automatische zonwering uit bij Spm.
Deze heb ik nu op 1 staan.
1 = Optimale koeling - blokkeert nog meer zonlicht, maar resulteert ook in een lagere helderheid.
Automatische modus blijft uit als de zonwering volledig gesloten is.
Automatische modus blijft uit....
Zou ik dan 3 moeten gebruiken?
3 = Optimale koeling - blokkeert nog meer zonlicht, maar resulteert ook in een lagere helderheid.
Automatische modus blijft werken ook al is de zonwering volledig gesloten.
Ik ga hier de komende dagen eens mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Ik gebruik geen weerstation. Maar wel de online weer diensten van Loxone. En de zonwering gebruikt vanuit die kant ook de lichtsterkte en positie van de zon. Uiteraard in combi met de binnen temp.
Zodra de zonwering omlaag is, blijft die omlaag totdat de zon qua positie niet meer op die kant schijnt. Dus herkenbaar.
Is er ook een optie voor optimale helderheid?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

Ik gebruik geen weerdienst of weerstation van Loxone en toch werkt het bij mij perfect!
Ik gebruik een 1-Wire zonnesterkte meter (linkje) met daar achter een aan/uit vertraging met drempelschakelaar. Ook heb ik als backup hier de energie meter van de PV installatie bij betrokken.
Deze vertraging schakeld bij mij de systeem variable Zonneschijn (deze is dus losgekoppeld van het de weersinformatie van Loxone).
Op deze manier gaan de screens en of rolluiken ook weer netjes omhoog als het bewolkt raakt. En daarna weer netjes omlaag als de zonne sterkte toeneemt.

Variable als Zonnehoogte en andere tijds gebaseerde dingen werken ook gewoon zonder weerdienst ;)

Mocht het wenselijk zijn kan ik vanavond wel een screenshotje bijvoegen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door K!K op 19-06-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sly___
K!K schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:33:

Mocht het wenselijk zijn kan ik vanavond wel een screenshotje bijvoegen ;)
Graag..moet dit ook nog doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Het idee van @K!K kan overigens ook met de weerserver als je geen 1-wire hebt. Ik ga het proberen met Absolute Straling (W/m2) of zonnestraling. (maar een lokale meting is wel betrouwbaarder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Ik heb mijn twijfels over het gebruik van zonneschijn en zonwering.
Het werkt, maar vaak genoeg als de binnentemp de drempel voorbij is en de SPS dus getriggered is maar buiten is het al de hele dag regenachting en de zonneschijn is dan ook uit dat het toch de zonwering actief is.

Dat staat ook zo genoteerd in de documentatie van loxone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZA5A0-2o2VLGxvsj828o05DJBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fkXu2mNBBJAMimmboXVMAzqk.png?f=user_large

Zal zelf meer config ervoor moet zetten, met indien regen en indien bewolkt enz dat dan pas de sps actief wordt.
Of als regen dan gewoon disp actief, genoeg mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FA38iW-w9VmLxDuhzJCtge6ZLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ytc2kGJFSpKhvVjd2s357Z66.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW0AmEJR6QDnrM2OePU8weK0LhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cv0EYawzdJy0JCaz4shxPXtm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Centauriprime op 19-06-2024 16:45 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

Precies wat @Centauriprime zegt. De zonneschijn van Loxone zeker geen eind oplossing.
Hierdoor heb ik dus ook de eerder genoemde zonne sterkte meter op 1 wire toegepast.

Voor iedereen kan de oplossing anders zijn gezien we het allemaal in een andere omgeving toepassen.
Voor mij werkt dit, echter blijft er altijd ruimte voor verbetering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00Cn4i4JKPeADUvCLEZX7CxMoPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buTkOEhl0EibnKQERislmSNW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 20:11
basdegier schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:32:
...
3. Dali-Triac-dimmers centraal in de verdeler plaatsen, en de standaard Triac-dimmable drivers hiermee aansturen
Ik heb Dali Triac dimmers van Yuled op het oog, deze zijn er 4-kanaals voor op de DIN rail, en er zijn 2-kanaals varianten. Kosten zijn zo'n 25 euro per kanaal (dus groepje). Dit is veruit de goedkoopste oplossing. Het biedt net als optie 2 niet de mogelijkheid om softwarematig te hergroeperen maar dat is acceptabel. Ik heb met mijn leidingtekeningen rekening gehouden met 3 centrale plaatsen waar ik de dimmers kan plaatsen, van hieruit wil ik leidingen naar de spot-groepen maken.
Ik lees nergens dat mensen deze methode gebruiken, maar zou voor mij zo'n 50% minder kosten heb ik berekend. Ik heb de spots met een gewone triac dimmer getest en het dimt mooi, ook bij lage stand en ook bij 1 spot (itt sommige andere spots die ik getest heb). Ik heb deze Dali Triac dimmers op het oog, ik ken iemand persoonlijk met goede ervaringen met deze dimmers:
Dali Triac dimmer 2-kanaals
Dali Triac dimmer 4-kanaals DIN
De dimmers zijn gerebrand van het merk Sunricher (zelfde dimmers)

Ik neig naar optie 3, voor mij lijkt dit een goede prijs/kwaliteit verhouding. Heeft iemand ervaring met deze methode (Dali - Triac) ene merk (Sunricher / Yuled)? Zie ik iets over het hoofd waarom ik dit niet zou moeten doen?
Heb je ondertussen ervaring met deze Yuled Dali dimmer? Ik vind het erg interessant. Kom nu uit op 20 spot groepen die ik wil dimmen, dat gaat met de loxone dimmer extensie te kostbaar worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdegier
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
brammh schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:41:
[...]

Heb je ondertussen ervaring met deze Yuled Dali dimmer? Ik vind het erg interessant. Kom nu uit op 20 spot groepen die ik wil dimmen, dat gaat met de loxone dimmer extensie te kostbaar worden.
Ik heb besloten niet voor Triac dimming te gaan maar voor Dali dimmable drivers. Ik heb enkele drivers getest, waarschijnlijk ga ik voor Eldoled. De (constant current) drivers plaats ik op enkele centrale plaatsen dus in het plafond komen alleen de spots...
Op basis van alle informatie die ik heb ingewonnen heb ik meer vertrouwen in deze manier van dimmen dan Triac, al is deze optie wel wat kostbaarder (1 driver per 2 spots nodig bij mijn spots).

[ Voor 25% gewijzigd door basdegier op 19-06-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
@K!K @Centauriprime

Ik gebruik de intelligent room controller om de automatische start van de Automatic Shading te bedienen. De Room Controller heeft een Shading demand output die aan gaat zodra de in te stellen binnen temperaturen worden overschreden.
De Automatic Shading gebruikt de Shading Input demand en een sunshine variable om te bepalen of de blok actief moet zijn. Indien actief gebruikt deze de oriëntatie en zonnestand om te bepalen wanneer de zonwering dicht/open is. Ook gebruikt deze de weercondities om bij wind/regen de zonwering weer in te trekken (afhankelijk van het soort en je instellingen).
Werkt goed.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

DomiGijzen schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:02:
@K!K @Centauriprime

Ik gebruik de intelligent room controller om de automatische start van de Automatic Shading te bedienen. De Room Controller heeft een Shading demand output die aan gaat zodra de in te stellen binnen temperaturen worden overschreden.
De Automatic Shading gebruikt de Shading Input demand en een sunshine variable om te bepalen of de blok actief moet zijn. Indien actief gebruikt deze de oriëntatie en zonnestand om te bepalen wanneer de zonwering dicht/open is. Ook gebruikt deze de weercondities om bij wind/regen de zonwering weer in te trekken (afhankelijk van het soort en je instellingen).
Werkt goed.
Klopt bij mij zit de Shd van de Inteligente ruimte regeling ook gekoppeld aan de rolluiken / screens in de desbetreffende ruimte. Maar mijn ervaring is dat als shd hoog is wil dit niet zeggen dat de rolluiken of screens geactiveerd worden. Pas als zonnenschijn hoog wordt wordt deze geachtiveerd mits de Shd hoog is.

Ik heb dit ook zonder de zonnenschijn geprobeerd. Maar als de ruimte aan de warme kant is gaan ook op een bewolkte dag de roluiken of screens dicht. Dit is precies wat ik niet prettig vond. Dus daarom bovenstaande toepassing extra toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
K!K schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:44:
Precies wat @Centauriprime zegt. De zonneschijn van Loxone zeker geen eind oplossing.
Hierdoor heb ik dus ook de eerder genoemde zonne sterkte meter op 1 wire toegepast.

Voor iedereen kan de oplossing anders zijn gezien we het allemaal in een andere omgeving toepassen.
Voor mij werkt dit, echter blijft er altijd ruimte voor verbetering.

[Afbeelding]
@Centauriprime @K!K
Ik zie dat jullie de zonneschijn variabele bepalen met een eigen waarde, echter lijkt dat bij mij onmogelijk. Zie screenshots Johnnygo in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"
Ik weet nu dus niet waar die variabele vandaan komt (lijkt van het weerstation afkomstig te zijn) en hoe ik die kan aanpassen. Alle andere variabelen kan ik wel gewoon aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geebelen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-09 18:31
Johnnygo schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij kan het wel. Zit je op een recente versie van de config?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHqfiqRA7YC_Pfvy7G3lQTfrlKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jZSNvkMTI2edyEWOi8t54Zto.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

@Johnnygo Aan het [+] teken te zien voor jou Zonnenschijn is deze variable al los gekoppeld en ook al gebruikt op een van de pagina's dit betekend dan ook dat je deze niet van bron kan wisselen of nogmaals kan loskoppelen.

Ik zou zeggen druk op het [+] voor de tekst en kijk op welke pagina die al gebruikt is.
Verwijder deze en je kan de bron weer selecteren. Of gebruikt de variable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Johnnygo schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:28:
[...]
@Centauriprime @K!K
Ik zie dat jullie de zonneschijn variabele bepalen met een eigen waarde, echter lijkt dat bij mij onmogelijk. Zie screenshots Johnnygo in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"
Ik weet nu dus niet waar die variabele vandaan komt (lijkt van het weerstation afkomstig te zijn) en hoe ik die kan aanpassen. Alle andere variabelen kan ik wel gewoon aanpassen.
Ik maak gebruik van deze knop, zodat je je eigen apparaat er aan kan koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmmGN8T0y_7kBHWG98-agUMO0B4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNfZBJ72hHFVTsnc7RCSzAOj.png?f=user_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

Zover ik kan zien heeft @Johnnygo deze knop ook al gebruikt gezien er nu een [+] voor de variable staat. Normaal betekend dit dat de variable op een van de paginas gebruikt is.
Als de waarde handmatig defineerd maar deze niet toepast op een pagina heb je het [+] er niet voor staan.
En zolang je het [+] ervoor hebt staan is het niet mogelijk om de waarde terug te zetten naar een andere bron!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:44:
En zolang je het [+] ervoor hebt staan is het niet mogelijk om de waarde terug te zetten naar een andere bron!
Uitroepteken (!) inderdaad. Komt op mij ook niet logisch over. Fijn dat je 't even van de daken schreeuwt, want ik heb zoiets ook al 'ns opgegeven omdat ik dacht dat 't niet kon. (Binnenkort dus opnieuw proberen :).)

Ook ik had de waarde eerst in gebruik genomen, was vervolgens niet tevreden met de kwaliteit van de data, en wilde dus een andere bron. Best een veel voorkomende volgorde, lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 27-06-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:10
Hey,

Ik ben nu de eerste stappen aan het doen met Loxone.

Ik heb de eerste ingebruikname gehad, maar nu staat in het project alles standaard in het Duits qua benamingen. Is dit nog integraal aan te passen op de miniserver?
De config staat wel volledig in het Nederlands.

En nu vlak voor de vakantie ben ik ook bezig met het uitschakelen van de verlichting.

Ik heb een automatische zonsondergang voor de activatie van de lichtsturing, maar ik krijg geen tijdsschakeling eraan voor het uitzetten.
Hoe hebben jullie dat geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Spendeer 'ns een stuk van m'n zaterdag aan oriëntatie op audio. (Het is niet eens een druilerige.. dus zo maar weer naar buiten ;).)

Vandaar wat vragen over de mogelijkheden van de audioserver.

In hoeverre kan ik externe bronnen afspelen?
De datasheet heeft het over 'internet streaming services' en 'NAS'. Met dat tweede moet ik vermoedelijk zelf files kiezen (een folder met flacs bijvoorbeeld), maar dat eerste klinkt alsof ik 'm vrij breed op iets zou moeten kunnen richten.. Kan ik zelf in huis een audioservice opzetten die 'm streams aanbiedt voor verschillende zones?

Hoe krijg ik audio er digitaal weer uit?
Op welke manieren kan ik geluid vanuit Loxone naar elders krijgen? Bijvoorbeeld: de deurbel, alarmen, text to speech. Ik kan begrijp ik een SPDIF uitgang gebruiken. Maar zijn er ook opties via LAN (= kan het ding streamen)?

Achtergrond
Ik wil in enkele ruimtes, waaronder de woonkamer, een wat meer high-end oplossing, met tevens 5.1 bij de TV. En ik voel weinig voor extra speakers voor alléén Loxone in diezelfde ruimtes. Daarnaast, t.a.v. de eerste vraag, zou ik de audio t.z.t. ook willen gebruiken voor andere functionele audio output, zoals een voice assistent. (De text-to-speech en mededelingen opties van Loxone zelf zijn leuk om mee te beginnen, maar smaken vast naar meer.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 20:47
Gwaihir schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:07:
In hoeverre kan ik externe bronnen afspelen?
De datasheet heeft het over 'internet streaming services' en 'NAS'. Met dat tweede moet ik vermoedelijk zelf files kiezen (een folder met flacs bijvoorbeeld), maar dat eerste klinkt alsof ik 'm vrij breed op iets zou moeten kunnen richten.. Kan ik zelf in huis een audioservice opzetten die 'm streams aanbiedt voor verschillende zones?
Files zijn correct kan via NAS of USB.
Streaming is enkel Spotify of... iets wat net is gereleased voor restaurants.
Hoe krijg ik audio er digitaal weer uit?
Op welke manieren kan ik geluid vanuit Loxone naar elders krijgen? Bijvoorbeeld: de deurbel, alarmen, text to speech. Ik kan begrijp ik een SPDIF uitgang gebruiken. Maar zijn er ook opties via LAN (= kan het ding streamen)?
Normaal gesproken regelt de Audio Server zijn het geluid van de deurbel als hij het signaal ontvangt van de intercom.

Speakers kunnen tegenwoordig op meerdere manieren aangesloten worden door nieuwe ontwikkelingen recent aangekondigd via Tree Turbo. Meest voorkomend is audio kabel naar de speaker locatie. Latency wordt gecompenseerd door een automatische berekening van de Audio Server zelf.
Achtergrond
Ik wil in enkele ruimtes, waaronder de woonkamer, een wat meer high-end oplossing, met tevens 5.1 bij de TV. En ik voel weinig voor extra speakers voor alléén Loxone in diezelfde ruimtes. Daarnaast, t.a.v. de eerste vraag, zou ik de audio t.z.t. ook willen gebruiken voor andere functionele audio output, zoals een voice assistent. (De text-to-speech en mededelingen opties van Loxone zelf zijn leuk om mee te beginnen, maar smaken vast naar meer.)
Wij zelf combineren niet deze twee gezien het twee type audio systemen zijn. Muziek vs Surround.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden :)

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 20:47
Rob-T6 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:19:
Hey,

Ik ben nu de eerste stappen aan het doen met Loxone.

Ik heb de eerste ingebruikname gehad, maar nu staat in het project alles standaard in het Duits qua benamingen. Is dit nog integraal aan te passen op de miniserver?
De config staat wel volledig in het Nederlands.
Je hebt je project gestart in de Duitse taal... dit betekend opnieuw een project starten en direct met de juiste/gewenste taal. Helaas is dat de enige mogelijkheid zover als ik weet.
Rob-T6 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:19:
En nu vlak voor de vakantie ben ik ook bezig met het uitschakelen van de verlichting.

Ik heb een automatische zonsondergang voor de activatie van de lichtsturing, maar ik krijg geen tijdsschakeling eraan voor het uitzetten.
Hoe hebben jullie dat geregeld?
Makkelijkste manier is werken met modussen zoals aanwezig, afwezig, vakantie etc en die te koppelen aan de lighting controllers.

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mies-ttk89 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:08:
Streaming is enkel Spotify of... iets wat net is gereleased voor restaurants.
Dus geen enkele andere streamingsbron wordt ondersteund? (Da's erg jammer..)
Normaal gesproken regelt de Audio Server zijn het geluid van de deurbel als hij het signaal ontvangt van de intercom.
Ja, dat snap ik, maar ik wil dat dus ook kunnen laten horen op speakers die niet rechtstreeks op de audioserver zijn aangesloten.

(Daar gebruik ik dan vermoedelijk een SPDIF uitgang voor. Moet ook kunnen, maar lijkt net iets minder handig dan via LAN.)
Wij zelf combineren niet deze twee gezien het twee type audio systemen zijn. Muziek vs Surround.
Dat ben ik maar deels met je eens. Voor een thuisbioscoop klopt dat wellicht, maar in de woonkamer laat vrijwel iedereen toch z'n muziek op dezelfde set spelen? En voor die woonkamer is er toch sowieso een enorme wereld van hogere kwaliteit versterkers en luidsprekers dan de audio-extension en wat die aan kan? :?
Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden :)
Zeker, dank. Ik heb kennelijk weer 'ns een edge case verzonnen.

(Maar als je echt zo beperkt bent qua bronnen, vind ik dat toch wel erg vreemd. Alleen al de lock in op Spotify. Dat heeft toch, terecht, echt wel concurrentie, m.i.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Of heeft Loxone wellicht een SPDIF ingang op de planning staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
Enkel de analoge line in wat ze nu hebben. Verder kan je idd een stereo extension naast je receiver leggen en de spdif uit aansluiten. Prima voor muziek, maar voor een deurbel lijkt mij dat irritant. Er moet toch van input gewisseld worden als je een film aan het kijken bent. Dat gaat ook zo met lan oplossingen.

Het is jammer dat de audioserver geen airplay uit heeft. Enkel in.
Voor die situatie heb ik een MusicServer4Home nog extra. Die kan van alles naar een airplay speaker sturen. Zoals sonos of mijn onkyo receiver.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Centauriprime schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:14:
Enkel de analoge line in wat ze nu hebben.
Heb je het dan echt over de planning, of over hoe het nu is (wat ik al gelezen had)? Ik heb er niet zo'n zicht op wie in dit draadje voor Loxone (partners) werken..

Ik vind het master-client speakersysteem erg elegant, met de integratie van de subwoofer als kers op de taart. (Al moet ik wel bekennen nog nooit een Quadral speaker gehoord te hebben.) Maar als ik niet eenvoudig willekeurige audio naar willekeurige zones kan sturen, houdt het voor mij denk ik wel op.

Wat dat betreft jammer dat het tree-turbo protocol niet open is. Geen idee hoezeer Quadral / Loxone hier een grotere markt voor kunnen gebruiken, maar het zou een TCP/IP gebaseerd protocol zijn (klaarblijkelijk inclusief audio synchronisatie), dus dat klinkt relatief eenvoudig bruikbaar voor derden.
Verder kan je idd een stereo extension naast je receiver leggen en de spdif uit aansluiten. Prima voor muziek, maar voor een deurbel lijkt mij dat irritant. Er moet toch van input gewisseld worden als je een film aan het kijken bent. Dat gaat ook zo met lan oplossingen.
Daar moet ik inderdaad wat mee.

De zitkamer loopt hier open over in de eetkamer en een hobbyruimte. Voor deurbel (e.d.) tijdens de film, lijkt het me dan het handigst de 5.1 setup daar simpelweg buiten te laten en het van iets verder weg te horen (eventueel gecombineerd met een hint via de verlichting).

Nu dacht ik een 9.1 versterker te kopen voor de 5.1 + die twee naburige zones. Maar ik vermoed dat zoiets géén twee signalen tegelijk doorgeeft (film op 5.1 + 'deurbel' op de andere 2). Ook qua versterker losse zones nodig dus. En dat roept de vraag op: wanneer ik zones met verschillende techniek heb, krijg ik playback van muziek dan nog synchroon? (Bijvoorbeeld: muziek via de (stereokanalen van) de 5.1, een audioserver zone, en een squeezelite player.)

Hoe goed gaat dat bij jou, @Centauriprime, met airplay & andere samen?

(Dit probleem heb ik sowieso, want naast de eetkamer loopt het ook weer open door, etc.)
Het is jammer dat de audioserver geen airplay uit heeft. Enkel in.
Voor die situatie heb ik een MusicServer4Home nog extra. Die kan van alles naar een airplay speaker sturen. Zoals sonos of mijn onkyo receiver.
Als ik MusicServer4Home gebruik, dan heb ik ook al geluid vanuit Loxone, toch? (Deurbel, evt. intercom, text-to-speech berichten, alarmen.) Ik heb dus géén audioserver daarnaast nodig, alleen om die systeemgeluiden aan Loxone te ontlukken?

Die MusicServer4Home oogt erg goed - had eerder totaal niet door wat het eigenlijk is. Maar voor de afspelende kant van de 'doorsnee zones' neig ik dan naar HiFiBerrys, als Squeezelight players (en nog steeds één tot drie zones, waaronder die 5.1 installatie, naar higher end players).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Sinds gister weer een nieuwe config, 15.1: https://www.loxone.com/nlnl/blog/loxone-config-app-15-1/ .

Leuke dingen voor mij! Dusdanig dat ik me haast afvraag of ze mijn config bestudeerd hebben. Daar kan Loxone niet bij, toch? ;)

Bijvoorbeeld: bewust gebruik van de thermische massa, verwarmings- / koelbehoefte bekijken aan de hand van de weervoorspelling, dauwpuntberekening voorstaan ingebouwd :). (Was op zich maar 'n paar formuleblokken, maar wordt vast efficiënter nu.)

En stille modus al ingebouwd lijkt me ook wel: inmiddels besloten enkele koelende Jaga's te gaan inzetten, maar op de slaapkamer moeten die ventilatoren 's nachts uit (of zachter, dat moet nog blijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik kom er niet uit in de App. Ik wil de volgorde van de categorieen veranderen. Zonwering boven en Klimaat onderaan. Echter krijg ik het niet voor elkaar.

De categorieen blijven in alfabetische volgorde gesorteerd. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Yes we klima verbeteringen in 15.1 zijn top. En OCPP voor de Wallbox 👍 voor een volgend huis geen Alfen met Modbus of whatever meer nodig. Al was die Modbus Air module eerder ook al een mooie toevoeging.

Die Jaga’s, hoe wil je die aansturen met Loxone? Wat ik me herinner zijn er wel versies met 0-10V maar zo goed gedocumenteerd was dat niet. Plus je moet er je kabels voor hebben liggen, of voor een lokale Pi of Arduino gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-09 23:48
JackBol schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:35:
Ik kom er niet uit in de App. Ik wil de volgorde van de categorieen veranderen. Zonwering boven en Klimaat onderaan. Echter krijg ik het niet voor elkaar.

De categorieen blijven in alfabetische volgorde gesorteerd. Iemand tips?
Je kan best in de config de volgorde aanpassen. Klik op een bouwsteen, zie "properties", subtitel "user interface", en stel dan het aantal sterren in bij "rating". In de app staat de bouwsteen hoger naarmate die meer sterren heeft. Bouwstenen met hetzelfde aantal sterren worden alfabetisch weergegeven.

Je kan in de app zelf ook sorteren, maar dat is dan device specific.
roderickvd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:40:
Yes we klima verbeteringen in 15.1 zijn top. En OCPP voor de Wallbox 👍 voor een volgend huis geen Alfen met Modbus of whatever meer nodig. Al was die Modbus Air module eerder ook al een mooie toevoeging.
Begrijp ik het goed dat je vanaf heden de Loxone Wallbox kan aansluiten bij een netwerk en zodoende kan opladen met de kaart van de werkgever?
Ik zie Loxone nog niet staan op de lijst van ondersteunde laadpalen bij bv. E-flux, maar dat zou in principe moeten werken dan?

[ Voor 29% gewijzigd door SchumiFAST op 09-08-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 20:52
SchumiFAST schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Begrijp ik het goed dat je vanaf heden de Loxone Wallbox kan aansluiten bij een netwerk en zodoende kan opladen met de kaart van de werkgever?
Ik zie Loxone nog niet staan op de lijst van ondersteunde laadpalen bij bv. E-flux, maar dat zou in principe moeten werken dan?
Goeie vraag. lijkt me dat hier dan toch een kaartlezer (NFC?) voor nodig is? en moet je dan ook een MID meter hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:40:
Die Jaga’s, hoe wil je die aansturen met Loxone? Wat ik me herinner zijn er wel versies met 0-10V maar zo goed gedocumenteerd was dat niet. Plus je moet er je kabels voor hebben liggen, of voor een lokale Pi of Arduino gaan?
Gosh.. goed vraag. Ik heb (vorig jaar?) 'ns met ze gebeld. (Ik heb nl. ruimte t.o.v. de muur nodig omdat er leidingen achter sommige radiatoren langs lopen en wilde weten hoe dat zat. Blijk daarvoor vrijstaande te moeten kopen en zelf maar naar een muurbeugel om te moeten zien.) Toen ook daar naar gevraagd. Man moest ontzettend diep nadenken.. werd duidelijk niet veel gebruikt. Zou 'ns moeten kijken of ik daar goede notities van heb. Qua documentatie: de 0-10V input staat in de handleiding (zit op elk exemplaar) en dat werd door de medewerker ook niet in twijfel getrokken.

Heb niet meteen veel trek om daar met 0-10V naartoe te moeten komen, eerlijk gezegd. Al zie ik dat ze er nu inderdaad speciale versies voor verkopen die het bedieningspaneel weg laten. Da's wellicht dan toch wel weer leuk (betaalt, indien goedkoper, indirect mee aan die extra moeite en scheelt irritante lampjes in de slaapkamer).

Kabel daarheen is sowieso irritant. Eén van de dingen die me lange tijd hiervan weerhield. Maar stroom zal er toch heen moeten. Ik dacht dan ook vooral die voeding te schakelen. Meen me te herinneren dat ze me konden bevestigingen dat hij na 'stroomuitval' weer in dezelfde stand terug in actie komt. Dat kan in 't botste geval met zo'n air tussenstekker.

Tevens nieuwsgierig naar het rustgebruik van dat ding. Het gaat nl. om een koeling van.. 14 - 50 dagen per jaar? Dus klonk 'stroom eraf' best goed. (Maar ja.. zo'n air stekker heeft zelf ook een rustgebruik (van.. 0,5W?) en dat zou simpelweg identiek kunnen zijn..

Inmiddels gaan de plannen verder en blijkt er hier en daar toch ook een (redelijke nabije) muur open te moeten. Maar 0-10V helemaal vanaf een centrale kast blijft m.i. onhandig. Naar wat andere decentrale 'slimmigheid' (zoals wellicht Pi's) zit ik nu voor de audio wel te kijken. Maar of ik dat nou dieper het systeem in wil trekken.. Voor mijn gevoel maak ik mijn koeling - een primaire functie - dan minder betrouwbaar, meer houtje touwtje.

Afijn.. als je er wat mee doet, laat 't vooral horen. Ik ben (ook) nog zoekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
SchumiFAST schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Ik heb het nog niet gebruikt, heb nu een Alfen:
https://www.loxone.com/nlnl/kb/ocpp-server-connector-beta/

Jaga: in mijn vorige huis had ik DBEs in de woonkamer. Dan maar met paneel en op “auto”. Daarvan heb ik geleerd dat ik ze niet graag meer toepas en zeker niet in de slaapkamer. 30 dB? Wellicht maar beslist hoorbaar. Zelfs tijdens TV kijken stoorde ik me er aan.

Ik zou DBEs adviseren in verkeersruimtes, of in werkruimtes, die snel op temperatuur moeten komen en dat niet continu zijn.

In de woonkamer heb ik nu een Climarad WTW. In tegenstelling tot de Jaga echt nul documentatie dus ook gewoon op auto, zonder sturing. Overigens maakt deze WTW hetzelfde geluid als zo’n DBE, alleen is de locatie ervan nu verder van de zitpositie en dus OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@roderickvd Kennelijk heb jij voor andere doeleinden dergelijke verwarmingsapparaten in gebruik (gehad). Bij ons gaat het met name om de koeling (niet-condenserend) in slaapkamers (incl kamers van weldra tieners).

Verwarming zou 'n kleine bonus zijn wanneer een van de kids snel van slaapkamer naar speel-/studeerkamer temperatuur wil en dan maar even geluid.

Is die '30dB / beslist hoorbaar & storend' al de laagste stand? Zo ja, dan weet ik dus nu al welhaast zeker dan aan/uit voor mij volstaat: een goede stand (midden?) als ik er niet ben, uit als ik er wel ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
Ja, laagste stand. Zo’n aan/uit regeling op basis van aanwezigheid klinkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HiBe schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:09:
Goeie vraag. lijkt me dat hier dan toch een kaartlezer (NFC?) voor nodig is?
Ja, die wordt wel genoemd ja. Die kan in dat ding ingebouwd worden, meen ik?
en moet je dan ook een MID meter hebben?
Die wordt niet genoemd. Maar is de ingebouwde dan echt gecertificeerd? Da's dan best netjes, of, als hij 't niet is, best vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-08 09:45
Heeft er al iemand ervaring met Matter apparaten/sensors in zijn Loxone opstelling?
Kan je nu elk Matter apparaat toevoegen of is dit nog gelimiteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het leest alsof het wel van alles kan zijn, maar dan gelimiteerd op één of twee totaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tycho91
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-08 09:45
Gwaihir schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:11:
Het leest alsof het wel van alles kan zijn, maar dan gelimiteerd op één of twee totaal..
Ja inderdaad, maar dat artikel is ook inmiddels een jaartje oud. Heb in de change logs al een paar Matter gerelateerde updates gevonden (nieuwe Matter versie implementatie voornamelijk) maar qua gebruikers ervaringen of tutorials vind ik niet echt iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

@Tycho91 Ik gebruik Matter incombinatie met Loxone. Echter gebruik ik maar 1 apparaat via het Matter protocol.
Loxone laat wel alle opties zien die ik verwacht dat horen bij dit apparaat dus in die zin werkt het gewoon als verwacht!

Ik heb tot op heden ( maand of 9 ) nog geen enkele keer problemen hier mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:18
K!K schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:07:
@Tycho91 Ik gebruik Matter incombinatie met Loxone. Echter gebruik ik maar 1 apparaat via het Matter protocol.
Loxone laat wel alle opties zien die ik verwacht dat horen bij dit apparaat dus in die zin werkt het gewoon als verwacht!

Ik heb tot op heden ( maand of 9 ) nog geen enkele keer problemen hier mee gehad.
Kunnen de matter devices dan vanuit de Loxone config aangestuurd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

MrN86 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

Kunnen de matter devices dan vanuit de Loxone config aangestuurd worden?
Jazeker kan dit je heb In en outputs om het zo maar te zeggen zowel digitaal als analoog.

Laat ik zo zeggen mocht ik een nieuwe witgoed apparaat moeten kopen zou ik zelf een nieuwe kopen met Matter. Fijner dan al die intergraties met Node-Red of weet ik wat voorn 3th party applicaties

[ Voor 25% gewijzigd door K!K op 12-08-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Input én output? Herinner ik me goed dat de eerste release read-only was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
roderickvd schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:23:
Input én output? Herinner ik me goed dat de eerste release read-only was?
Ik had dat ook zo gelezen maar des te beter als matter devices vanuit Loxone aan te sturen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

Nou door de vele reactie die mijn antwoord in twijfel trekken vanmorgen de config maar even opgestart.

Ja ik kan het apparaat zowel digitaal en analoog inlezen en ja ik kan het apparaat zowel digitaal als analoog uit aansturen.
Dus het is Read en Write bij deze 100% bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1B
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:50

W1B

Gwaihir schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

Gosh.. goed vraag. Ik heb (vorig jaar?) 'ns met ze gebeld. (Ik heb nl. ruimte t.o.v. de muur nodig omdat er leidingen achter sommige radiatoren langs lopen en wilde weten hoe dat zat. Blijk daarvoor vrijstaande te moeten kopen en zelf maar naar een muurbeugel om te moeten zien.) Toen ook daar naar gevraagd. Man moest ontzettend diep nadenken.. werd duidelijk niet veel gebruikt. Zou 'ns moeten kijken of ik daar goede notities van heb. Qua documentatie: de 0-10V input staat in de handleiding (zit op elk exemplaar) en dat werd door de medewerker ook niet in twijfel getrokken.

Heb niet meteen veel trek om daar met 0-10V naartoe te moeten komen, eerlijk gezegd. Al zie ik dat ze er nu inderdaad speciale versies voor verkopen die het bedieningspaneel weg laten. Da's wellicht dan toch wel weer leuk (betaalt, indien goedkoper, indirect mee aan die extra moeite en scheelt irritante lampjes in de slaapkamer).

Kabel daarheen is sowieso irritant. Eén van de dingen die me lange tijd hiervan weerhield. Maar stroom zal er toch heen moeten. Ik dacht dan ook vooral die voeding te schakelen. Meen me te herinneren dat ze me konden bevestigingen dat hij na 'stroomuitval' weer in dezelfde stand terug in actie komt. Dat kan in 't botste geval met zo'n air tussenstekker.

Tevens nieuwsgierig naar het rustgebruik van dat ding. Het gaat nl. om een koeling van.. 14 - 50 dagen per jaar? Dus klonk 'stroom eraf' best goed. (Maar ja.. zo'n air stekker heeft zelf ook een rustgebruik (van.. 0,5W?) en dat zou simpelweg identiek kunnen zijn..

Inmiddels gaan de plannen verder en blijkt er hier en daar toch ook een (redelijke nabije) muur open te moeten. Maar 0-10V helemaal vanaf een centrale kast blijft m.i. onhandig. Naar wat andere decentrale 'slimmigheid' (zoals wellicht Pi's) zit ik nu voor de audio wel te kijken. Maar of ik dat nou dieper het systeem in wil trekken.. Voor mijn gevoel maak ik mijn koeling - een primaire functie - dan minder betrouwbaar, meer houtje touwtje.

Afijn.. als je er wat mee doet, laat 't vooral horen. Ik ben (ook) nog zoekende.
Lange tijd geleden al eens op dit topic wat gepost, maar nu zie ik toevallig wat over fancoils dus dacht; laat ik mijn ervaringen maar eens delen.

Ik heb hier 6 Innova fancoils draaien waar een 0-10V print in zit (optie). Daarmee kan ik zowel koelen als verwarmen; afhankelijk wat mijn warmtepomp maakt uiteraard. Die fancoils stuur ik aan met de AO's en dat werkt feilloos moet ik zeggen. Voordeel van 0-10V tov simpel AAN/UIT is natuurlijk het kunnen moduleren; iets waarbij die ruimteregelaar en comfort het beste tot zijn recht komt. Qua kabel.....tja.....je moet toch een kabel trekken, dus of je nu 3x1,5 of 5x1,5 trekt maakt weinig verschil. Eigenlijk missen we in dit soort kabelloze situaties een soort van 'AO Air'.

Één van de keuzes om voor fancoils ipv airco's te gaan was dat ik een gesloten WKO aan het bouwen ben (tank van 7500L water). Deze gaat als warmte/koude accu fungeren en in tijden van geen PV opwek mijn fancoils en vloerverwarming voeden. Overdag laat ik bij PV opwek of lage spotprijs die warmte/koude opslag weer 'opladen' door de warmtepomp. De doeltemperatuur van de tank wordt bepaald op basis van weers/temperatuursvoorspellingen.

Woning in aanbouw, 11100wp JA Solar, SolarEdge SE16K, WKO (STES) 7500L, Daikin Altherma 14kW, Daikin Altherma WP Boiler 260L, Innova fan coils

• MrN86
Borromini schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:07:
Zijn er mensen die KNX en Loxone IO door elkaar gebruiken? Werkt dit vlot? Hoe meer ik rondkijk en reken lijkt het voordeliger te zijn om KNX-componenten te gebruiken en dan een Miniserver voor de aansturing en visualisatie.
Heb je uiteindelijk voor deze opzet gekozen? Tevreden?

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 20:52
MrN86 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Heb je uiteindelijk voor deze opzet gekozen? Tevreden?
ik heb dit, en ben tevreden.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 01:58
Vraagje over het audio gedeelte.
Ik heb hier al jaren de miniserver (dus gen1) draaien. En Sonos speakers in elke hoek.
Nu zie ik kans, met inrichting van andere ruimtes, te kijken naar de audioserver oplossing ivm integratie, bluetooth optie met de master speakers, en spotify connect.

Nu zie ik deze niet met bijv youtube voorbij komen, dus voorzichtig er van uitgaande dat dit allemaal werkt zoals gewenst.

Alleen. Ik denk laat ik eens kijken naar de optie om de gen1 server vervangen door een nieuwe miniserver compact. Ik krijg de indruk op basis van de datasheets dat de fysieke paarse audioserver ook input heeft en dat alleen in dat product mogelijk is. Dus niet met additionele stereo extensions of met de miniserver compact. Dat maakt het aantrekkelijk vervangen naar de compact minder als ik ook input wil gebruiken (denk aan audio componenten als een platenspeler).

Klopt mijn analyse? kan ik dat alleen met de paarse audioserver in een Loxone eco oplossen? Dus als dat een requirement is, dan moet ik de audioserver kopen?

• Gwaihir
  • Niet online
@mgizmo Ik heb geen andere audio-in gevonden of aangereikt gekregen - ik vroeg er recentelijk ook naar.

Omwille van die en nog enkele beperkingen, ga ik zelf vooralsnog van MusicServer4Home uit, met eventueel Roon achter de hand als ik er niet uit kom (of specifieke Roon features verlang later). Dat dan ten koste van de (diepe) integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. niet zo elegant van Loxone: de webinterface is vannacht volautomatisch naar versie 15.1.2 gegaan en nu ontbreken de meeste waarden op ons statusdiagram.

Binnenkort maar 'ns de config zelf updaten en kijken of het dan weer werkt. Het lijkt me evenwel niet dat de partners op dit soort plotselinge update-verplichtingen zitten te wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-09 06:30
Kunnen jullie de audio server gebruiken vanuit de sonos app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:33:
Hmm.. niet zo elegant van Loxone: de webinterface is vannacht volautomatisch naar versie 15.1.2 gegaan en nu ontbreken de meeste waarden op ons statusdiagram.

Binnenkort maar 'ns de config zelf updaten en kijken of het dan weer werkt. Het lijkt me evenwel niet dat de partners op dit soort plotselinge update-verplichtingen zitten te wachten..
Hoezo vol automatisch? Die weginterface hangt toch samen met de config versie op de miniserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:27:
Hoezo vol automatisch? Die weginterface hangt toch samen met de config versie op de miniserver?
Ik heb mijn miniserver gekregen met automatisch updaten van de webinterface ingeschakeld, ergens midden in de nacht. Is nuttig gebleken ook, want die updates ijlen nogal 'ns na bij de config updates en er is (voor zover ik weet) ook geen andere manier om te weten dat ze er zijn, noch om ze te krijgen.

Ging er altijd vanuit dat Loxone instelde (tot) welke update te doen bij elke config versie. Heb nog niet eerder gezien dat de webinterface zo 'voor' ging lopen. Dus wellicht heeft iemand daar zich in een instelling vergist.

En hij checkt in principe elke nacht, maar bij te vol geheugen doet hij niet daadwerkelijk de update. Miniserver moet dan eerst rebooten. Vandaar dat ik onlangs (pas) de versie van 7 augustus kreeg.

Hoe doe jij dat dan? Uitgezet en je blijft op de webinterface die bij de config komt?

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 25-08-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Ik heb mijn miniserver gekregen met automatisch updaten van de webinterface ingeschakeld, ergens midden in de nacht. Is nuttig gebleken ook, want die updates ijlen nogal 'ns na bij de config updates en er is (voor zover ik weet) ook geen andere manier om te weten dat ze er zijn, noch om ze te krijgen.

Ging er altijd vanuit dat Loxone instelde (tot) welke update te doen bij elke config versie. Heb nog niet eerder gezien dat de webinterface zo 'voor' ging lopen. Dus wellicht heeft iemand daar zich in een instelling vergist.

En hij checkt in principe elke nacht, maar bij te vol geheugen doet hij niet daadwerkelijk de update. Miniserver moet dan eerst rebooten. Vandaar dat ik onlangs (pas) de versie van 7 augustus kreeg.

Hoe doe jij dat dan? Uitgezet en je blijft op de webinterface die bij de config komt?
Dit is pas de eerste keer dat ik me hier bewust van ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Laatst online: 05-09 09:31
Vermogen 24V voedingen voor PWM led verlichting.
Ik merkte dat er wel wat verschil is in idle standby verbruik, ik heb het actief vermogen gemeten:
- Meanwell NDR-240-24 idle 5W
- Meanwell HLG-240H-24A idle 1,6W
- TDK Lambda DRB120-24-1 (iemand die deze kan meten?)

Zijn er reden waarom NIET voor de HLG-240H-24A te kiezen?
Een verschil van 3,4W aan 365 dagen tikt wel door natuurlijk...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MR4BNTszJUPUeXxTCq0k6osiRg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fk1QWeLjsC8VG7CUAG0DDKsH.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 10:23
Ik heb er hier 2 HLG versies hangen en die worden gebruikt voor alle LED strips en LEDspots door het huis. Heb ze inderdaad gekozen omwille van het lage idle verbruik en ook omdat ze niet zo een irritante coil whine hadden.

Heb ooit een MW NRD achtige voeding van loxone gehad en die zoemde hard als de LEDstrips van woonkamer gedimd waren. Met de HLG versie geen problemen mee.

Hieronder een foto van toen onze kast nog in opbouw was (woning in België).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKNb8YzDqGR_3Qhww4e5ge8LCKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nK2sajq6joWPkRtFDOjMmFbX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
Die HLG s zijn een no brainer inderdaad. Perfecte voeding voor de LEDs, heb er hier drie hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 18:26

florholvoet

aka F0x.be

Ik heb de Meanwell NDR-240-24's gebruikt op aanraden van mijn zelfbouw-shop Zelektro.

Ik wist niet dat er een goedkoper alternatief was, dat ook nog eens beter lijkt te zijn...

Toegegeven, het feit dat ze netjes in mijn kast op DIN-rail passen is wel een voordeel.
Zouden de gebruikte componenten misschien beter zijn? Misschien zijn deze robuuster waardoor ze minder snel stuk gaan? De units zijn alleszins groter en beter gekoeld..

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Pagina: 1 ... 40 ... 44 Laatste