• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
N.a.v. mijn zoektocht op audio vlak, zat ik recent ook over verschillende voedingen te lezen - goede voeding is voor audio nogal 'n ding. Mean Well en andere merken hebben (elk) nogal wat verschillende series, met verschillende mate van stabiliteit aan de output zijde en verschillende efficiëntie, met name in (bijna) rust.

Op snelle blik tel ik ook in DIN-rail uitvoering met 48V output al vier verschillende series van Mean Well. Ik deel daarbij wel de indruk van @florholvoet dat een DIN-rail verpakking doorgaans wat extra kost t.o.v. die andere verpakkingsvorm.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Gwaihir schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:45:
N.a.v. mijn zoektocht op audio vlak, zat ik recent ook over verschillende voedingen te lezen - goede voeding is voor audio nogal 'n ding. Mean Well en andere merken hebben (elk) nogal wat verschillende series, met verschillende mate van stabiliteit aan de output zijde en verschillende efficiëntie, met name in (bijna) rust.

Op snelle blik tel ik ook in DIN-rail uitvoering met 48V output al vier verschillende series van Mean Well. Ik deel daarbij wel de indruk van @florholvoet dat een DIN-rail verpakking doorgaans wat extra kost t.o.v. die andere verpakkingsvorm.
Ik zit helemaal niet in deze materie, maar doet de amp geen cleanup van de binnenkomende voeding?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:42:
Ik zit helemaal niet in deze materie, maar doet de amp geen cleanup van de binnenkomende voeding?
Allereerst, ik heb 't dus over amps met een losse voeding, zoals de AudioServer en -Extensions van Loxone, en de recent uitgebrachte actieve speakers. En zoals, waar ik naar keek, de verschillende versterker bordjes voor de Rasberry Pi.

Ik kwam drie dingen tegen:
- Een stuk van het opschonen gebeurt aan de 230V kant. Is daar het effectiefst of kan kennelijk alleen daar.
- Voor een deel gaat het erom dat de voeding snel van geleverd vermogen kan wisselen. Omdat een stevige drum bijvoorbeeld zo maar ineens begint (en weer ophoudt).
- En voor een deel wordt aan de gelijkstroomkant opgeschoond (en kan het ook nader vervuild raken door allerlei signalen, o.a. bij bij langere, niet afgeschermde DC kabels).

(Oh: eigenlijk kwam ik vier dingen tegen: de class-D versterkeropbouw, zoals tegenwoordig zo z'n opwachting maakt, o.a. in al dat Loxone spul, is op dit punt aanzienlijk gevoeliger dan de aloude class AB. Het is dus ook 'n beetje een met de moderne techniek zelf samenhangend probleem.)

Er zal vast wel iets gedaan worden door de amp, maar veel lijkt het niet te zijn. En zelfs bij een amp met voeding is er kennelijk nog vaak duidelijke ruimte voor meer. Zo kun je voor BluOS PowerNodes nog 'n keer ruim 1/3 van de aanschafprijs neerleggen voor een 3rd party upgrade van het hele voedingscircuit (waardoor het ook deels buiten de unit komt om nog allemaal te passen). En is er voor high end audio (waar het dus ook in had kunnen zitten??) opschoonspul voor de 230V beschikbaar. Ik vond het allemaal nogal overweldigend, maar het is me wel duidelijk dat het lang niet allemaal van het kaliber 'gesmeed door elven bij maanlicht' is.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 29-08-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 10:38
Iemand ervaring om met de Loxone RGBW tree dimmers een 24VDC ontkoppel relais aan te sturen?

Bijvoorbeeld de Finder 24VDC "4C.01.09.024.0050" in combinatie met de RGBW tree dimmer en in de config 0% / 100% aangestuurd.

Vroeger gebruikte we meestal een relais extension + ontkoppel relais.
Maar die is:
- duurder per uitgang
- meer ruimte per uitgang nodig in de kast
- meer werk om aan te sluiten
- ...

Bedankt voor het delen van jullie ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
querex schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:15:
Iemand ervaring om met de Loxone RGBW tree dimmers een 24VDC ontkoppel relais aan te sturen?
Heb je 't al 'ns getest? Wat waren jouw ervaringen?

Ik gebruik zo'n dimmer als stuursignaal voor een pomp (zonneboiler). Dat ging niet meteen goed. De dimmer blijkt een minimale last van zo'n 1,5W nodig te hebben alvorens hij een stabiel signaal afgeeft. Die heb ik er dus maar bij gezet als 'dummy' last (een weerstand).

De spoel van zo'n relais zal ook geen 1,5W verbruiken, dus wellicht loop jij hier ook tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 17:37
Ik weet niet of het relevant is maar analoge outputs kan je wel met behulp van een optocoupler gebruiken om een relais te schakelen. 5V analoog omzetten naar 24V met optocoupler voor de relais te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Edit, dubbel post

[ Voor 115% gewijzigd door querex op 07-09-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:44
Even een vraag, hebben jullie een aparte schakelaar voor het Loxone deel in de meterkast gemaakt? Of draait het gewoon op een groep mee, en continue onder spanning?

Ik overweeg een schakelaar te plaatsen, of voor de 24v voeding of erna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
querex schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:32:
Alle feedback / tips zijn welkom!
En het forum als een forum behandelen is m.i. verplicht. Na een week onder de reacties die je gekregen hebt exact dezelfde vraag weer neerplempen, daar haak ik in elk geval volledig op af ;w

Wat heb je zelf gedaan? Wat vind je van de reacties die je gehad hebt - hoezo welkom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rob-T6 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:48:
Even een vraag, hebben jullie een aparte schakelaar voor het Loxone deel in de meterkast gemaakt? Of draait het gewoon op een groep mee, en continue onder spanning?

Ik overweeg een schakelaar te plaatsen, of voor de 24v voeding of erna
Er zit hier een werkschakelaar onderin de Loxone kast, waar de 230V binnenkomt, die (de rest van) de kast ineens spanningsloos maakt. Zo'n constructie waar je meerdere 'meeschakelende schakelaars' aan toe kunt blijven voegen, want je hebt al snel meerdere groepen door je kast lopen. (Loxone zelf, verwarmingsinstallatie (bij mij), verschillende voor licht (bij de meeste mensen), etc.)

Vanuit veiligheid bij (forsere) werkzaamheden, vind ik zo'n schakelaar in de 230V wel een goed idee, vermoedelijk ook verplicht vanuit de NEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Laatst online: 09:55
Ik heb alles van Loxone achter een 16A C-karakteristiek automaat zitten. Omdat mijn miniserver voorzien is van noodstroom, zit er in het ELV gedeelte ook nog een schakelaar, een Hager SVN464. Hier zit een mooie led-indicator op, zodat de wederhelft ook de miniserver kan resetten wanneer dit nodig is.

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:23
Deze week was mijn weerstation tree ineens offline, aangezien die op het platte dak hangt van onze eerste verdieping kon ik er niet meteen aan...
Vandaag gaan kijken, blijkbaar heeft de "tijdelijke" montage het na 4 jaar begeven, waardoor 2 van de 3 vaantjes afgebroken zijn. Dat zou nog niet echt een probleem zijn, ware het niet dat hij ondersteboven lag, vol water gelopen is en een deel van de printplaat geoxideerd is |:(

Momenteel laten uitdrogen, daarna nog eens testen maar ik vrees dat hij overleden is, mijn eigen schuld ik weet het :+

Ik vind wel dat het voor een toestel voor buiten heel erg heeft afgezien na 4 jaar, zeker aangezien het niet goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:44
Ik ben nu bezig met langzaam alles aan te sluiten op de Tree.

Welke kabels hebben jullie hiervoor gebruikt?
Ik hanteer nu voor de extensies en knoppen de 0.6 draden, en de 1,5 voor alle verbruikers (met name verlichting)

met de intercom was het even klooien, aangezien ik aan de voorkant een treecable had geplaatst :+

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik gebruik voor alles UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:24
Overal UTP gebruikt. Voor 230V de gebruikelijke vd-draden.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zag hier nog niets over de update per 1/10. https://www.loxone.com/nlnl/blog/config-app-15-2/

Tja, ik wordt er ook niet echt warm of koud van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. sterker nog: ik heb alle logging extern, zodat ik naar harte lust kan loggen zonder de SD kaart te belasten.

Maar nu worden er geschiedenissen bijgehouden van de klimaatsystemen.. Geinige info, maar.. kan dat ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:15:
Hmm.. sterker nog: ik heb alle logging extern, zodat ik naar harte lust kan loggen zonder de SD kaart te belasten.

Maar nu worden er geschiedenissen bijgehouden van de klimaatsystemen.. Geinige info, maar.. kan dat ook uit?
Hoe log je extern? Met syslog? En hoe doe je dat met bijv energie meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:11:
Hoe log je extern? Met syslog?
Ja, Loxone verstuurt een eindeloze stroom UDP (fire & forget) berichtjes naar m'n NAS
En hoe doe je dat met bijv energie meters?
Vaak.

D.w.z. de KNX meters geven grote wijzigingen in verbruik direct door en verder wordt er elke minuut gelogd. Het optellen (integreren eigenlijk) moet elders gebeuren.

(Nog altijd plannen voor een mooi dashboard, maar nog nooit prio geweest. Soms zoek ik 'ns wat op in het log. En soms mis ik al met al wat overzicht, maar ach.. da's niet zo vaak.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 19:07
Afgelopen week eindelijk geüpdatet van 15.0 naar 15.1 en kort daarna naar 15.2, toen die beschikbaar kwam.

Iemand van 15.0 naar 15.1/15.2 ook raar gedrag met de Heating & Cooling Controller? Ik heb geen warmtepomp; bij mij stuurt die alleen een CV-ketel aan met een aan/uit-contact. Altijd perfect gewerkt op <= 15.0. Maar sindsdien onbegrijpelijk gedrag waarom hij het "H" contact slechts sporadisch aanstuurt bij warmtevraag, hoewel de gemiddelde klepopening het minimum flink overstijgt.

Minimum klepopening naar 0 zetten hielp ook niks. Vraag kan makkelijk op >= 60% zijn, grootste gedeelte van de tijd blijft hij standby. TP / pulseren staat uit (0).

Heb maar geconverteerd naar de HVAC Controller en nu werkt 't wel weer goed.

Merkwaardig ook, de verschillen/gelijkenissen tussen de HVAC Controller (nieuwer?) en de Heating & Cooling Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Maar dan werken de grafiekjes in de UI toch niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:04:
Maar dan werken de grafiekjes in de UI toch niet meer?
Klopt. Ik ben me er maar vagelijk van bewust dat er grafiekjes zouden kunnen zijn.

Zoals Loxone zegt: een slim huis is er niet eentje met een gave UI om mee te spelen, maar eentje dat de UI overbodig maakt omdat het zelf de handelingen verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:12

ThePsycho

Biertje?

roderickvd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:34:
Afgelopen week eindelijk geüpdatet van 15.0 naar 15.1 en kort daarna naar 15.2, toen die beschikbaar kwam.

Iemand van 15.0 naar 15.1/15.2 ook raar gedrag met de Heating & Cooling Controller? Ik heb geen warmtepomp; bij mij stuurt die alleen een CV-ketel aan met een aan/uit-contact. Altijd perfect gewerkt op <= 15.0. Maar sindsdien onbegrijpelijk gedrag waarom hij het "H" contact slechts sporadisch aanstuurt bij warmtevraag, hoewel de gemiddelde klepopening het minimum flink overstijgt.

Minimum klepopening naar 0 zetten hielp ook niks. Vraag kan makkelijk op >= 60% zijn, grootste gedeelte van de tijd blijft hij standby. TP / pulseren staat uit (0).

Merkwaardig ook, de verschillen/gelijkenissen tussen de HVAC Controller (nieuwer?) en de Heating & Cooling Controller.
Ik heb ook de meest recente versie en zaterdag begon hij met verwarmen vanwege de 'Excess heating' input terwijl de temperatuur daar ruim 1 graden boven lag (veel zoninval). Leek me ook niet helemaal logisch... (en vervolgens zet hij de WP wel voor de minimale draaitijd van een uur weer uit... )

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 14:40
Zijn er mensen die ook last hebben van een vertraging in Audio TTS na het installeren van de laatste update (15.2 met audio server)? Er zit ongeveer 5 seconden tussen de pulse en de omroep.

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
In 15.2 zit ik ook naar een nieuwe visualisatie van de Klimaat Controller Centraal aan te kijken. Die geeft percentages weer, momenteel 8% voor 'iets' en 24% voor 'iets met verwarming'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/airnZF7UEGl8FsMt4ykOvyUaN0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wxNhIXp9VS2foQL6JPHsZRhR.png?f=user_large

Weet iemand waar die precies voor staan? (Ze lijken niet met de een of andere uitgang overeen te stemmen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Gwaihir schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:21:
In 15.2 zit ik ook naar een nieuwe visualisatie van de Klimaat Controller Centraal aan te kijken. Die geeft percentages weer, momenteel 8% voor 'iets' en 24% voor 'iets met verwarming'.

[Afbeelding]

Weet iemand waar die precies voor staan? (Ze lijken niet met de een of andere uitgang overeen te stemmen.)
De 24% is de actuele warmtevraag en de 8% is de minimale warmtevraag waarbij de verwarming wordt aangezet door Loxone. De 8% is instelbaar als je wil dat hij langzamer/sneller aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ThePsycho schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:56:
De 24% is de actuele warmtevraag
Dank voor je reactie.

Maar wat is dat dan precies, weet je dat? D.w.z. hoe wordt het berekend. (Ik hoop een gemiddelde van het percentage dat de ventielen geopend zijn, gewogen naar oppervlak van de ruimtes..)

En dan vind ik het jammer dat ik het niet als sturingsinfo elders kan gebruiken. Want ik heb al langer, vanuit de Aanvoertemperatuur Calculator (AQr) het aantal vereiste verwarmingseenheden [Cm2]. Maar dat lijkt alleen 'achterstand' weer te geven en daarmee geen goed beeld van het huidige gewenste verwarmingsvermogen. (De vraag voor op temperatuur houden zit er niet bij in, is mijn indruk.)
en de 8% is de minimale warmtevraag waarbij de verwarming wordt aangezet door Loxone. De 8% is instelbaar als je wil dat hij langzamer/sneller aan gaat.
Ah, vandaar dat lijntje daarbij. Klopt ja, die heb ik op 8% staan. (En dat is dus wel een parameter, waar ik eventueel elders in de config iets mee zou kunnen. Heb ik voor die alleen geen behoefte aan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Volgens mij is het inderdaad gewogen naar de oppervlakte van de ruimtes. Het is in elk geval niet simpelweg het gemiddelde van alle ventielstanden.

Ik vermoed dat het er zo van uitgaat dat het hydraulische circuit en dus verwarmingsvermogen is gedimensioneerd per ruimte. En dan is een standaard inschakeldrempel van 30% ook logisch, omdat dat een veel voorkomende minimum modulatiestand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:17:
Volgens mij is het inderdaad gewogen naar de oppervlakte van de ruimtes. Het is in elk geval niet simpelweg het gemiddelde van alle ventielstanden.

Ik vermoed dat het er zo van uitgaat dat het hydraulische circuit en dus verwarmingsvermogen is gedimensioneerd per ruimte.
Precies, daarom dacht ik ook die kant op. Klinkt goed!

Maar ik kan er nergens bij, vanuit de config, toch? Juist vanwege de associatie met vermogen vind ik het waardevolle aansturingsinfo.
En dan is een standaard inschakeldrempel van 30% ook logisch, omdat dat een veel voorkomende minimum modulatiestand is.
Mijn 8% is inderdaad flink lager dan standaard. Omdat dit circuit slechts modulerende pomp inschakelt en warmte uit een buffer pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Ik heb ook alleen AQr gevonden inderdaad. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooje
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16
Zijn er hier personen die er in slagen om hun gsm te koppelen aan de NFC code touch om zo de deur te ontgrendelen?
telefoon is een S23.
voorlopig zie ik wel een NFC code maar die bevat vooral veel nullen en wijzigd ook nog bij verschillende keren inleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45
Gooje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:45:
Zijn er hier personen die er in slagen om hun gsm te koppelen aan de NFC code touch om zo de deur te ontgrendelen?
telefoon is een S23.
voorlopig zie ik wel een NFC code maar die bevat vooral veel nullen en wijzigd ook nog bij verschillende keren inleren.
Yep geen probleem, ook met een S23+ model. Zie dat je telefoon unlocked is en dat je geen apps open hebt staan als je gaat inleren. Verder heb ik niets speciaal moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:34:

ThePsycho schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:58:
[...]

Ik heb ook de meest recente versie en zaterdag begon hij met verwarmen vanwege de 'Excess heating' input terwijl de temperatuur daar ruim 1 graden boven lag (veel zoninval). Leek me ook niet helemaal logisch... (en vervolgens zet hij de WP wel voor de minimale draaitijd van een uur weer uit... )
Hopelijk beter in nieuwste versie? LOXONE CONFIG 15.2.10.4
BG-I32103: Heating and cooling control – Calculation or visualization is not correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Gwaihir schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

[...]

Hopelijk beter in nieuwste versie? LOXONE CONFIG 15.2.10.4

[...]
Zou zomaar kunnen, ik ga de ondergrens weer even van 80% afhalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Thanks, ik had het gezien. Nog niet geprobeerd en ook niet persé van plan :) want geswitcht van de Heating & Cooling Controller naar de HVAC Controller die het wel doet.

Begrijp nog steeds slecht waarom die twee aparte blokken er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@roderickvd Ik gok dat 'wij Europeanen' een Heating Controller hadden en dat er voor de US markt een HVAC controller gekomen is. En dat die twee naar elkaar gegroeid zijn met de steeds grotere rol van koeling in Europa, de slimmigheid daar de ventilatie in te betrekken, etc.

Dan zou je wel verschil in defaults verwachten: een 'rustig' regelgedrag voor VVW + ventilatie vs. een veel agressiever voor een HVAC systeem (zoals wij dat o.a. van hotelkamers kennen). Waarbij die tweede mij ook steevast te luid uitvalt, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HiBe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:05:
2) ik gebruik de Loxone irrigatie bouwsteen; dit zou vervangen kunnen worden door een losstaand systeem (bijv. rainbird), zonder echt voordeel/nadeel, maar wel een nieuwe investering
Bij mij stelt Loxone ook de beregening een dagje uit als het hard waait :). Zo blijft de gevel droog en worden witte strepen op de ramen voorkomen. Typisch zo'n voordeel van een geïntegreerd systeem.
3) Home energy management. Loxone heeft een building block voor spot-price markt en kan ook eenvoudig mijn PV omvormer terug/op regelen, uitzetten etc.
Oh, welke PV is dat?

Ik heb een SolarEdge omvormer aan de Modbus IP hangen en moet me hier nog in verdiepen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Gwaihir schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:22:
[...]

Bij mij stelt Loxone ook de beregening een dagje uit als het hard waait :). Zo blijft de gevel droog en worden witte strepen op de ramen voorkomen. Typisch zo'n voordeel van een geïntegreerd systeem.

[...]

Oh, welke PV is dat?

Ik heb een SolarEdge omvormer aan de Modbus IP hangen en moet me hier nog in verdiepen..
Voor PV hebik zowel mijn Fronius string omvormer als ook mijn APS micro omvormers via modbus (sunspec) gekoppeld. nu nog vooral een proef opstelling omdat alles nog te salderen valt, maar zodra dat wegvalt wil ik slimmer kunnen sturen op opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@HiBe Mijn koppeling is ook via de sunspec registers. Goed om te horen dat die sturing daar ook in zit. (Tot nu toe lees ik alleen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooje
Pulse_ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:11:
[...]

Yep geen probleem, ook met een S23+ model. Zie dat je telefoon unlocked is en dat je geen apps open hebt staan als je gaat inleren. Verder heb ik niets speciaal moeten doen.
niet te geloven, ik heb hier wel 2uur mee zitten klooien, en gewoon appjes allemaal uitzetten en het werkt.
super bedankt voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nu ϑExc al weer enige tijd als parameter op de ruimteregeling beschikbaar is, wil ik mijn regeling voor deze winter (weer) 'ns flink bijwerken voor een vloeiender regelgedrag met de WP :).

De vorige 'alles of niets' regeling van excess heat werkte daarvoor nl. slecht. Heb ik omheen moeten werken. Zou nu 'ns stuk eleganter moeten kunnen.

Afijn, ik sloeg dus de documentatie op en kan daardoor alvast m'n eigen vraag beantwoorden:
Gwaihir schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:15:

Als je de Miniserver opnieuw opstart of opslaat, wordt de geschiedenis gewist.
Kortom: het lijkt in werkgeheugen te staan en zal dus geen belasting vormen voor de SD kaart :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Loop toch nog wel tegen wat onhandige zaken aan, waardoor het maar beperkt eleganter wordt. Loxone noemt het 'overtollige of goedkope verwarmingsenergie', maar behandelt het uitsluitend als 'goedkope' :|.

Het onderscheid? Goedkoop = 'vraag maar wat extra als je het kunt gebruiken'. Overtollig = 'gebruik deze reeds beschikbare energie, als je het kunt gebruiken'. Voor een warmtepomp is dat laatste relevant. Die heeft een zekere minimale klepopening nodig om optimaal te functioneren. Maar dat is géén aanmoediging om de vraagtemperatuur omhoog te gooien (stooklijnaanpassing). Dit is toch een sterk opkomende use case, volledig in lijn met het energie besparen waarmee ze zich sterk promoten!

Verder: hij schakelt niet naar 'huidige ϑtarget + ϑexc' maar (altijd) naar ϑcomfort + ϑexc. Dat maakt het voor bepaalde vertrekken onbruikbaar. Een logeerkamer, bijvoorbeeld, staat op eco tenzij er een gast is, een kinderkamer op slaaptemperatuur (eco) tenzij er gespeeld wordt of huiswerk gemaakt, etc. Deze kamers moeten / mogen niet ineens naar (boven) ϑc. Bovendien wordt de totale afwijking dan zo drastisch (4 of 5 graad) dat er meteen een foutmelding op volgt voor te sterk afwijkende ruimtetemperatuur, 'check uw verwarmingssysteem'.

Tot slot zou ik op de controller liever ook niet al deze extra kamers als 'warmtevragend' zien. Ik vind dat inconsequent - kamers die slechts op temperatuur gehouden worden staan er tenslotte ook niet.

Verder vond ik ook nog een AQl, met dezelfde beschrijving als waar we op uitkwamen voor de visualisatie: een (gewogen) belasting ('load'). Maar.. wel regelmatig een van de visualisatie afwijkende waarde (afwijking in beide richtingen mogelijk). Puzzeling..
roderickvd schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:43:
Ik heb ook alleen AQr gevonden inderdaad. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Heeft er nog iemand last met een managed android tablet na de laatste update?

Alles liep goed daarvoor, nu ineens wil de tablet geen verbinding meer maken met de miniserver. Heb al de android app al eens alle data gecleared (nadat de cache niet genoeg leek). Volledig opnieuw proberen te koppelen maar nu blijft hij daar gewoon hangen op verbinding maken. Hij kan wel gewoon de miniserver in het netwerk zien en alle andere verbindingen in het netwerk werken zonder probleem. App op de GSM die ook android is werkt wel gewoon.

Het gaat over een Miniserver van GEN 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooje
Tablet kan hier alleszins verbinden. ik kan niet echt veel over vorige versies zeggen want hij is pas dit weekend geinstalleerd en aan het programma gekoppeld.
wat ik wel soms merk is dat hij mooi in ambient mode staat maar als je hem gaat bedienen, hij nog verbinding moet gaan maken. dat was wel niet echt hoe ik het voorzien had. is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pulse_
Gooje schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:41:
Tablet kan hier alleszins verbinden. ik kan niet echt veel over vorige versies zeggen want hij is pas dit weekend geinstalleerd en aan het programma gekoppeld.
wat ik wel soms merk is dat hij mooi in ambient mode staat maar als je hem gaat bedienen, hij nog verbinding moet gaan maken. dat was wel niet echt hoe ik het voorzien had. is dit normaal?
Dat heb ik dan weer niet.

Als er nog iemand met het zelfde probleem zit, probeer niet opnieuw dezelfde tablet te koppelen via een QR code, dit werkt niet. Uiteindelijk moest ik manueel aanloggen met een admin account op de tablet en daar dan kiezen dat ik de bestaande tablet wilde vervangen. Geen idee waarom hij ontkoppelt is geraakt na de update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zou het nu eindelijk zo zijn dat de stelventielen hun prijsklasse en het Loxone systeem niet langer op uiterst matige kwaliteit te kakken zetten? :)

https://www.loxone.com/nlnl/blog/loxone-upgrade-days/
https://shop.loxone.com/nlnl/100603.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:09

Nimrod

King in the land of Shinar

Gwaihir schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:54:
Zou het nu eindelijk zo zijn dat de stelventielen hun prijsklasse en het Loxone systeem niet langer op uiterst matige kwaliteit te kakken zetten? :)

https://www.loxone.com/nlnl/blog/loxone-upgrade-days/
https://shop.loxone.com/nlnl/100603.html
Geweldig, vorig jaar met véél moeite mijn 6 exemplaren '1st Gen' teruggegeven wegens belachelijk veel geld voor feitelijk plastic speelgoed, uiteraard klonk het toen dat ze uiterst betrouwbaar waren en het ontwerp onlangs gereviseerd zou zijn ... Wel wel, blijkbaar niet de laatste revisie. Al ziet het er op de foto's nog altijd flimsy uit, from scratch zijn ze duidelijk niet gegaan. Zogezegd minstens 30N krachtiger. Prijs is helaas nog altiijd prijzig. Reviews afwachten.

Off topic: ik ben vooreerst geplooid en buiten Loxone getreden met smartspulletjes, 4 Tapo stekkers à 38 versus 4 Loxone equivalenten à ... 304. Jah.

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:36
Als je die bedragen even vermenigvuldigd volgens je aantal radiatoren of collectors...
Is noormaal dat je alternatieven zoekt. Air actuator is ruim dubbel zo duur als pakweg de actuator van fritzbox avm 302.
Deze laatste heeft een fancy e-ink displaytje. (Geen ervaring mee)
Maar de air relais modules zijn ook ruim dubbel zo duur als pakweg een Niko zigbee rolluik module. (Wel ervaring mee) Heb loxone rolluik gebruikt op eerste verdiep. Later Niko toegepast op glv. Omdat het mijns inziens niet meer te betalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-09 21:42
Weet iemand hoe je de visualisatie in de app kan updaten? Op mijn Android telefoon is alles aangepast zoals ik in de config uitgevoerd heb. Maar op centrale iPad en iPhone van mijn vrouw veranderen de favorieten niet mee. Dat was vroeger wel zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

sly___ schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:23:
Weet iemand hoe je de visualisatie in de app kan updaten? Op mijn Android telefoon is alles aangepast zoals ik in de config uitgevoerd heb. Maar op centrale iPad en iPhone van mijn vrouw veranderen de favorieten niet mee. Dat was vroeger wel zo....
Ik heb in het menu van de app "rating & sorting" waar ik kan kiezen tussen default, device en user.
Waarschijnlijk staat ie daar niet meer op default?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-09 21:42
ThePsycho schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 06:34:
[...]

Ik heb in het menu van de app "rating & sorting" waar ik kan kiezen tussen default, device en user.
Waarschijnlijk staat ie daar niet meer op default?
Bedankt. Dat is het inderdaad!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik wil hierbij een heads-up geven: de afgelopen weken zijn er meerdere frauduleuze advertenties op Marktplaats geplaatst met betrekking tot Loxone. Deze advertenties lijken vaak te mooi om waar te zijn. Uiteindelijk moet de betaling via een Tikkie op WhatsApp worden gedaan, in plaats van via Marktplaats. Ik ben hier nu al twee keer mee geconfronteerd, zelfs bij accounts die al meer dan acht jaar actief zijn, dus dat biedt ook geen zekerheid.

Staat er nu weer een ( Loxone NFC Code Touch Gen. 1 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
-SimJoc- schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:51:
Ik wil hierbij een heads-up geven: de afgelopen weken zijn er meerdere frauduleuze advertenties op Marktplaats geplaatst met betrekking tot Loxone. Deze advertenties lijken vaak te mooi om waar te zijn. Uiteindelijk moet de betaling via een Tikkie op WhatsApp worden gedaan, in plaats van via Marktplaats. Ik ben hier nu al twee keer mee geconfronteerd, zelfs bij accounts die al meer dan acht jaar actief zijn, dus dat biedt ook geen zekerheid.

Staat er nu weer een ( Loxone NFC Code Touch Gen. 1 )
Profiel, 0 dagen acties ☺️ doet al veel alarm bellen afgaan.
Bedankt voor het melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 14:40
Helaas gaat het om veel profielen en ook op de Duitse en Belgische verkoop site's.

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wat is een conventionele methode om de output van een light circuit te limiteren?
Ik heb wat leds op 24V Compact Dimmer Air die aan een CC power supply van 1A zit, maar de LEDs kunnen maar maximaal 0,25A aan. Ik wil dus eigenlijk de output van de light circuit cappen op 25%.

Ik had al een div block tussen de LC output en de led gezet, maar dat werkt helaas niet.
Ik kon zo snel in de documentatie ook niet vinden waar ik een cap can instellen.

Ja ik weet dat ik eigenlijk een correcte power supply moet kopen, maar dat is een zorg voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:14:
Wat is een conventionele methode om de output van een light circuit te limiteren?
Ik heb wat leds op 24V Compact Dimmer Air die aan een CC power supply van 1A zit, maar de LEDs kunnen maar maximaal 0,25A aan. Ik wil dus eigenlijk de output van de light circuit cappen op 25%.
Onconventioneel?

Ik denk niet dat dit kan doen wat je wil. Met zo'n PWM dimmer op 25% zet je er dan nl. 1A op voor 25% van de tijd, niet 0,25A voor 100% van de tijd (en voor 'n LED is dat echt wat anders).

En dan nog vraag ik me af hoe dat CC-circuit gaat reageren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
JackBol schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:14:

Ik had al een div block tussen de LC output en de led gezet, maar dat werkt helaas niet.
Ik kon zo snel in de documentatie ook niet vinden waar ik een cap can instellen.

Ja ik weet dat ik eigenlijk een correcte power supply moet kopen, maar dat is een zorg voor later.
Dit werkt gewoon niet. Lampen en dimmer moeten matchen.

Alle Loxone producten zijn Constant Voltage.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 01-12-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Sethro schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:07:
[...]

Dit werkt gewoon niet. Lampen en dimmer moeten matchen.

Alle Loxone producten zijn Constant Voltage.
Gwaihir schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:59:
[...]

Onconventioneel?

Ik denk niet dat dit kan doen wat je wil. Met zo'n PWM dimmer op 25% zet je er dan nl. 1A op voor 25% van de tijd, niet 0,25A voor 100% van de tijd (en voor 'n LED is dat echt wat anders).

En dan nog vraag ik me af hoe dat CC-circuit gaat reageren..
Beide dank voor het beantwoorden van de vraag zelf, inplaats van de wijsneus uithangen.

FYI, Het werkt nu prima, echter kan ik het kanaal niet 100% open zetten omdat dan de lampjes na een half uur doorbranden, echter als het kanaal <25% blijft, kan hij dagen aan blijven staan zonder dat er ook maar 1 teken van overbelasting is.

Dus nogmaals de vraag, is er een optie om het kanaal op 25% te cappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
JackBol schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:41:
[...]

[...]

Beide dank voor het beantwoorden van de vraag zelf, inplaats van de wijsneus uithangen.

FYI, Het werkt nu prima, echter kan ik het kanaal niet 100% open zetten omdat dan de lampjes na een half uur doorbranden, echter als het kanaal <25% blijft, kan hij dagen aan blijven staan zonder dat er ook maar 1 teken van overbelasting is.

Met zo’n reactie hoef je niet op veel meer hulp te rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Sethro schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:58:
[...]

Met zo’n reactie hoef je niet op veel meer hulp te rekenen
Ik geef expliciet in mijn bericht aan dat ik de elektrische situatie later oplos en nu een softwarematige oplossing nodig heb, en de reacties focussen alleen op het feit dat het elektrisch niet correct is. Wat voor zin heeft het om zo'n reactie te pennen? Dat is toch niet het gedeelte waarmee ik hulp vraag?

Ik heb mijn probleem duidelijk gearticuleerd, jij hebt schijnbaar geen antwoord op mijn vraag maar hebt toch de behoefte om te reageren. Waarom doe je dat als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:41:
Ik vind die zin ook moeilijk te plaatsen hoor! Is voor veel interpretaties vatbaar..

[Ik zou 't in elk geval slecht van ons vinden zo maar over flinke valkuilen heen te springen en iemand de bietenbrug op te sturen.]
'Werkt' ligt wel ver van 'normale levensduur van de LEDs halen', vermoed ik. Maar als je je dat wilt veroorloven..
Klinkt als een schaler. En ik tref die bij de tree versie al ingebouwd in de uitgang, zoals bij de meeste (alle?) Loxone componenten. Doelwaarde 2 van 100 naar 25 zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 01-12-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:35:
Klinkt als een schaler. En ik tref die bij de tree versie al ingebouwd in de uitgang, zoals bij de meeste (alle?) Loxone componenten. Doelwaarde 2 van 100 naar 25 zetten?
Ja dit had ik dus geprobeerd (maar dan met een divide block). Echter verdwijnt die hele uitgang dan van de UI.
Met de Scaler het zelfde probleem. Volgens mij accepteert een licht circuit geen andere ingang dan een werkelijke lamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2ItNJ3NacUW9GLM3miZLFRkBSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aEYx6rqP8nWiDyDhJs3FcnlM.png?f=fotoalbum_large

Dit werkt dus niet. FYI, die "Spot Nis" is een RGBW 24V kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol 'SMA' is dan ook géén analoge aansluiting, maar een soort van API connectie tussen blokken..

én, ik had het over de schaler in de uitgang zelf, in dat 'RGBW 24V kanaal' (of.. de vier kanalen die dat eigenlijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:55:
@JackBol 'SMA' is dan ook géén analoge aansluiting, maar een soort van API connectie tussen blokken..

én, ik had het over de schaler in de uitgang zelf, in dat 'RGBW 24V kanaal' (of.. de vier kanalen die dat eigenlijk is).
Dit heeft me op het juiste pad gebracht. De kanalen van de RGBW waren als "Smart Individual Channels" geconfigureerd maar wanneer ik ze op "Standard Individual Channels" zet, dan werkt de scaler wel gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUyFK5sz2669RwNSPcuCnWBliPU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L7kUiMtefmmkoou7W2VbKnV4.png?f=user_large

Ik ga later vandaag even de oscilloscope aan de uitgang hangen om te kijken of het probleem echt zo groot is als gesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol Fijn.. en opgelost dan, lijkt me.

Maar.. er zit dus ook een scaler in de eigenschappen van de kanalen zelf. (Geen extra blokje nodig.) Dat lijkt me de plek die Loxone voor dit soort dingen voorbedacht heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:14:
@JackBol Fijn.. en opgelost dan, lijkt me.

Maar.. er zit dus ook een scaler in de eigenschappen van de kanalen zelf. (Geen extra blokje nodig.) Dat lijkt me de plek die Loxone voor dit soort dingen voorbedacht heeft..
Ik heb zowel in de RGBW als in de uitgang zelf gekeken maar ik kan geen optie vinden waar ik de output kan scalen. Waar zou ik moeten kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pK_JiY2aGSla1qLVrk75RZOQylg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xmnvaniesw2pyJa6Pxeyx1F0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwu31GDC6gkQc2gLbltmDBBrftg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ugcAQPFHE3huK0KCq8KEdouL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. als ik dat Actuator Type op 'n Smart zet, zie ik 'm ook niet meer.

(Komt niet meteen logisch op mij over, maar misschien heb ik nog véél te weinig met licht gedaan om de gedachte erachter te snappen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijboer
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Loxone 15.3 is uit https://www.loxone.com/nlnl/blog/config-app-15-3/
Eindelijk MQTT ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-08 06:57
Goeie start ...
... maar throttled op eentje per 2 seconden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijboer
  • Niet online
Ik lees het nu inderdaad, de limieten qua subscriptions en publish zij ook nog wel karig..
Added MQTT client integration
insert MQTT integration under network periphery
one single connection to the same broker per Miniserver
16 subscription inputs, max. 16 publish outputs
No real time communication
Gertst schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:37:
[...]

Goeie start ...
... maar throttled op eentje per 2 seconden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Zou dat zijn omdat de miniserver echt niet meer aan kan, of is dit om hun eigen produkten, die wel instant reageren, voor te trekken? MQTT is echt een lightweight protocol, dus ik vrees het laatste ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertst
Anyway, het is wel fijn dat we nu véél sensors die niet tijdkritisch zijn, via MQTT kunnen aanspreken. Via Zigbee2Mqtt kan ik nu mijn Zigbee brandmelders, watermelders, en deursensoren uitlezen, zonder nog eens een extra Home assistant of Node Red nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
"16 subscription inputs, max" --> Zou dit inclusief de wildcards zijn? Dus 16 subscriptions of slechts 16 devices?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijboer
  • Niet online
Ik heb sowieso het gevoel dat ze eigen hardware voor trekken, als was het alleen al om het geld ;)

Wordt wel erg makkelijk om hardware van derde partijen te integreren met MQTT. Al zie ik daar meer markt voor bij particulieren, en dat is niet echt de kant welke ze op gaan de laatste tijd.
Gertst schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:14:
Zou dat zijn omdat de miniserver echt niet meer aan kan, of is dit om hun eigen produkten, die wel instant reageren, voor te trekken? MQTT is echt een lightweight protocol, dus ik vrees het laatste ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:29

K!K

Lijkt me niet zo heel gek dat ze hun eigen hardware voortrekken. Gezien Loxone geld verdiend aan hardware en niet aan de gratis bijgeleverde software.

De miniserver kan meer aan maar dit is bewust minder aantrekkelijk gemaakt om intergratie met bijvoorbeeld een Shelly stekker meer te ontmoedigen.
Hierdoor is er een limiet op 16 in en uit en een polling tijd van 2 seconden.
Mij is ook verteld dat dit een eerste opzet is maar dit hoeft niet de laatste en uiteindelijke versie te zijn.

Mijn verwachting is dan ook dat ze dit komende tijd in de gaten zullen houden en met deze bevindingen een eventuele update doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Prima nieuwe feature maar inderdaad beperkt geïmplementeerd. Heb zelf nu al MQTT draaien met simpele nodered flow ertussen. Nodered koppelt vrij simpel met Loxone en met MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Voor de mensen die dei video hebben gekeken, zou het "free of charge zijn?" :D :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
K!K schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:34:
Lijkt me niet zo heel gek dat ze hun eigen hardware voortrekken. Gezien Loxone geld verdiend aan hardware en niet aan de gratis bijgeleverde software.

De miniserver kan meer aan maar dit is bewust minder aantrekkelijk gemaakt om intergratie met bijvoorbeeld een Shelly stekker meer te ontmoedigen.
Ja dat denk ik ook, bij knx en modbus hebben we hetzelfde gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
-SimJoc- schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:49:
[...]

Voor de mensen die dei video hebben gekeken, zou het "free of charge zijn?" :D :D :+
Ja, dat werd duidelijk gezegd: gratis mqtt, maar dus redelijk beperkt in mogelijkheden: geen instant triggers maar om de 2 seconden, en slechts 16 subscriptions en 16 triggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Nijboer schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:23:
Ik heb sowieso het gevoel dat ze eigen hardware voor trekken, als was het alleen al om het geld ;)

[...]
Het probleem is dat hun code vol met memory leaks zit. Monitor de heap maar eens een paar dagen... Je schrikt je rot...

http://<miniserverIP>/dev/sys/heap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Volgens mij kan je gewoon meerdere MQTT objecten toevoegen en naar dezelfde broker laten luisteren andere topics publishen/subscriben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Probleem is wel dat je niet net als een virtual input of http input op text kan matchen.
Ik wil bijv. dampedoutdoortemp van onderstaande message trekken maar dat lijkt nog niet mogelijk.

code:
1
emsesp/thermostat_data {"datetime":"07.12.2024 18:30","intoffset":0.0,"floordry":0,"dampedoutdoortemp":7.6,"floordrytemp":0,"building":1,"minexttemp":-10,"damping":1,"energycostratio":3.3,"pvenabledhw":0,"pvraiseheat":2,"pvlowercool":0}

En on/off van bijv een Shelly PlugS zie ik ook niet zosnel een manier om die te parsen...
code:
1
shellies/PlugS/relay/0 on

Hier kan je volgens mij niets mee momenteel.

[ Voor 17% gewijzigd door JackBol op 07-12-2024 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik leer net dat er een Command Recognition Block bestaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
JackBol schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:13:
En on/off van bijv een Shelly PlugS zie ik ook niet zosnel een manier om die te parsen...
Kan je Shellies niet gewoon over http laten communiceren? Sturen naar shellies alvast wel. Niet zeker, maar ik denk dat er ook een http request in te stellen is om bvb bij een on/off event te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gertst schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:50:
[...]

Kan je Shellies niet gewoon over http laten communiceren? Sturen naar shellies alvast wel. Niet zeker, maar ik denk dat er ook een http request in te stellen is om bvb bij een on/off event te sturen.
Ja klopt en doet het ook, die Shelly was makkelijk om de MQTT integratie mee uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 15:37

Cpt-Cholo

I did it again...

Ik kwam toevallig eens langs in het Loxone Topic en zie het van de MQTT. Ik heb toevallig de 1Home server besteld vorige week nu deze 399 euro kost. Om eindelijk Loxone en HA een deftig te laten praten met elkaar dmv matter.

Is het nog slim om dit te doen nu ze eindelijk vooruitgang maken? Maar ik kan nog annuleren als dat nodig is al lijkt het een beetje op willen maar nog niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertst
Cpt-Cholo schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:46:
Ik kwam toevallig eens langs in het Loxone Topic en zie het van de MQTT. Ik heb toevallig de 1Home server besteld vorige week nu deze 399 euro kost. Om eindelijk Loxone en HA een deftig te laten praten met elkaar dmv matter.

Is het nog slim om dit te doen nu ze eindelijk vooruitgang maken? Maar ik kan nog annuleren als dat nodig is al lijkt het een beetje op willen maar nog niet kunnen.
Dat hangt er van af of je genoeg hebt met de beperkte mogelijkheden:
Geen instant triggers maar slechts om de 2 seconden, en slechts 16 subscriptions en 16 publishes

Voor bvb temp sensoren of raamcontacten is dit prima. Voor lichtsturing lijkt 2 seconden wachten niet aangenaam ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
Los hiervan vraag ik me af of die 1Home server dan zoveel stabieler is ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:34:

De miniserver kan meer aan maar
Of de miniserver zou duurder moeten zijn? Ik koop m.i. een miniserver incl. software. Voor een KNX-logic module is (diverse fabrikanten) een dikke 1000 euro gebruikelijk. Ook dan incl. software, maar die software is 'n stuk minder. (En zo'n fabrikant kan niet via lock-in op aanvullende hardware verkopen bouwen, want bij KNX kunnen die van elk merk zijn.)

Loxone moet hier goed nadenken! Want de beweging van 'alles praat met alles' is nadrukkelijk ingezet. Een Loxone systeem is (slechts) zo goed als het ecosysteem wat er mee op te bouwen valt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 15:37

Cpt-Cholo

I did it again...

Gertst schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:22:
[...]

Dat hangt er van af of je genoeg hebt met de beperkte mogelijkheden:
Geen instant triggers maar slechts om de 2 seconden, en slechts 16 subscriptions en 16 publishes

Voor bvb temp sensoren of raamcontacten is dit prima. Voor lichtsturing lijkt 2 seconden wachten niet aangenaam ...
Ik heb voorlopig geannuleerd, de refund is zelf al gebeurd. Ik ga kijken hoe ver ik kom met de huidige limitaties. In principe moeten ze dit gewoon in orde krijgen als ze mee willen in dit verhaal.
Ze verkopen gewoon heel graag overgeprijsde producten. Ze hebben niet voor niks KNX ingeruild voor de Tree in Gen1 naar Gen2. Laat ze dan gerust een MQTT module uitbrengen voor mijn part. Als het maar werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wat is de beste manier om de Intelligente room controller met de AC Control unit te laten samenwerken?
Ik had eigenlijk verwacht dat deze twee een API koppeling zouden hebben, maar ik kan nergens een voorbeeld op Internet vinden... En het lijkt me een beetje raar om 4 of 5 lijnen te trekken tussen de 2 bouwblokken... Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqBB22UHM4taBmGLV-pXYgEMZ2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v3wzI8oYhGHVKpQnsuI6NgsK.png?f=fotoalbum_large

Edit: nevermind, gevonden. Je moet de APIs aan elkaar slepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8ZyGgFlPYWfTMyFZcKVmIt_-KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8amK6tUeJfaX9hHlK4GXBDdM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door JackBol op 11-12-2024 17:27 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik wil mijn warmtepomp dieper integreren met mijn domotica en daarvoor moet ik 2 uitgangen op mijn warmte systeem kunnen uitlezen.

Op de vloerverdeler zit de aansturing voor de secundaire pomp (230V/1A) en op de warmtepomp zit de aansturing voor koelbedrijf (230v signaal uitgang).

Ik ben op zoek naar de meest praktische manier om deze signalen in mijn miniserver te krijgen. Het meest praktisch zou een relais zijn met 230V ingang en 24v uitgang, zodat ik die op een digitale input kan hangen, echter ben ik me nog aan het oriënteren wat de beste optie is hier. Graag sta ik open voor suggesties?

(En eventueel tips wel relais aan te raden is).

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 26-12-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vraag over de Task Monitor van de Loxone monitor.

Weet iemand wat weergegeven wordt met dat percentage in wit, rechtsboven in het zwarte geruite vlak? (In het voorbeeld staat daar 50%.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik ben nl. alle weergegevens in m'n programma kwijt (van de Loxone weerservice). In de weer-sectie van de webinterface zie ik ze nog wel, maar elders klaagt hij bijv. dat hij geen 48-uurs voorspelling voor de temperatuur heeft.

De server is inmiddels herstart en ge-update, maar dat mag niet baten. Ik zag het voor het eerst pakweg een week geleden en het verstoort de regeling van de verwarming een beetje (die werkt nl. op voorspellingen hier, die staan nu op 0 en da's nog wel in de buurt..). Het enige wat me verder opvalt is dat die Task Monitor daar rechtsboven '100%' aangeeft - maar misschien was dat altijd al zo..

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 28-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Gwaihir schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:50:
Ik ben nl. alle weergegevens in m'n programma kwijt (van de Loxone weerservice). In de weer-sectie van de webinterface zie ik ze nog wel, maar elders klaagt hij bijv. dat hij geen 48-uurs voorspelling voor de temperatuur heeft.

De server is inmiddels herstart en ge-update, maar dat mag niet baten. Ik zag het voor het eerst pakweg een week geleden en het verstoort de regeling van de verwarming een beetje (die werkt nl. op voorspellingen hier, die staan nu op 0 en da's nog wel in de buurt..). Het enige wat me verder opvalt is dat die Task Monitor daar rechtsboven '100%' aangeeft - maar misschien was dat altijd al zo..
Ik heb exact hetzelfde probleem! Dus dat zal niet aan onze configuratie of server liggen denk ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
JackBol schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:54:
Ik wil mijn warmtepomp dieper integreren met mijn domotica en daarvoor moet ik 2 uitgangen op mijn warmte systeem kunnen uitlezen.

Op de vloerverdeler zit de aansturing voor de secundaire pomp (230V/1A) en op de warmtepomp zit de aansturing voor koelbedrijf (230v signaal uitgang).

Ik ben op zoek naar de meest praktische manier om deze signalen in mijn miniserver te krijgen. Het meest praktisch zou een relais zijn met 230V ingang en 24v uitgang, zodat ik die op een digitale input kan hangen, echter ben ik me nog aan het oriënteren wat de beste optie is hier. Graag sta ik open voor suggesties?

(En eventueel tips wel relais aan te raden is).
Je kan gewoon een 230V NO relais nemen. Gewoon iets van Finder ofzo. De geschakelde kant laat je dan een 24V stuursignaal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ThePsycho schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:21:
Ik heb exact hetzelfde probleem! Dus dat zal niet aan onze configuratie of server liggen denk ik dan...
Gen1 hier. 'Gewone' gen2 voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Gwaihir schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:43:
[...]

Gen1 hier. 'Gewone' gen2 voor jou?
Ja, met de nieuwste update geïnstalleerd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:48
Momenteel bezig met de planning van veel verschillende aspecten mbt de totaal renovatie van onze nieuwe woning. Ik wil tot zekere hoogte een bekabeld Domotica installeren (Loxone). Door dit topic al een heel stuk wijzer geworden, maar ik wil graag checken of mijn opzet logisch is:
  • Ik wil Hue blijven gebruiken voor verlichting, dus gelijke spots/lampen per ruimte worden doorgelust en gekoppeld direct in de meterkast (ster). Deze wil ik dan via het bekende script koppelen aan Loxone.
  • Per ruimte een schakelaar die ook rechtstreeks naar de meterkast gaat voor schakeling. De eerste opzet zal dan zijn om met deze schakelaar de hue verlichting te schakelen, als sensor te dienen, en andere apparaten in de ruimte te bedienen.
  • Per ruimte een bewegingssensor waar gewenst + rookmelder, ook rechtstreeks naar de meterkast.
  • Stopcontacten wil ik niet schakelen, worden gekoppeld of in een centraaldoos of ook per kamer een pijp richting de meterkast voor voeding per groepenschema
  • Voor security wil ik graag van een Ajax systeem gebruik maken met mijn eigen installateur, centrale hub ook in de meterkast. Zijn hier nog koppelingen mogelijk/gewenst?
  • Ik leg extra loze leidingen bij onze screens/rolluiken. Daarnaast gaan we Ubiquiti gebruiken voor acces points, camera’s, deurbel en intercom. Er zal ook een mantelbuis richting de poort komen voor uitbreidingen. Onze nieuwe warmtepomp laat ik weersafhankelijk draaien, maar kan altijd later gekoppeld worden.
Mis ik nu nog fundamentele zaken om een basic systeem samen te stellen en tegelijk uitbreiding in de toekomst soepel te laten verlopen? Zijn er nog zaken waarvan jullie zeggen dat ik ze sowieso nu mee moet nemen nu alles straks open ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@BrcBas Ik snap niet zo goed wat je bedoelt te doen. Waarom Hue lampen los van stopcontacten naar de meterkast? En wat schakelt de schakelaar? Op Hue lampen wordt je geacht stroom te laten staan en hun 'schakelaars' zijn draadloos. Als dat een signaal naar Loxone is, heeft elke schakelaar dan een buis naar de meterkast los van de 230V, zodat je bijv. Loxone tree 'knoppen' kunt gebruiken?

Die verschillende 'los naar de schakelkast' snap ik wat dat betreft vooral vanuit vrijheid / toekomstvastheid: los van schakelaar naar meterkast geeft je de optie daar naar keuze een 230V schakelaar, een Tree schakelaar, of nog weer 'ns wat anders van te maken. En zo ook voor het licht apart naar de kast: Hue heeft daar niets mee, maar als je later LEDs wilt installeren met drivers in de schakelkast, dan kan dat nog.

Er zijn mogelijkheden security te koppelen. Het lijkt nog niet vaak gedaan te worden, maar scheelt je wellicht dubbele bewegingssensoren.

En je zegt renovatie: dit past allemaal bij lange na niet in een klassieke meterkast..
Pagina: 1 ... 41 ... 44 Laatste