Allereerst, ik heb 't dus over amps met een losse voeding, zoals de AudioServer en -Extensions van Loxone, en de recent uitgebrachte actieve speakers. En zoals, waar ik naar keek, de verschillende versterker bordjes voor de Rasberry Pi.
Ik kwam drie dingen tegen:
- Een stuk van het opschonen gebeurt aan de 230V kant. Is daar het effectiefst of kan kennelijk alleen daar.
- Voor een deel gaat het erom dat de voeding snel van geleverd vermogen kan wisselen. Omdat een stevige drum bijvoorbeeld zo maar ineens begint (en weer ophoudt).
- En voor een deel wordt aan de gelijkstroomkant opgeschoond (en kan het ook nader vervuild raken door allerlei signalen, o.a. bij bij langere, niet afgeschermde DC kabels).
(Oh: eigenlijk kwam ik vier dingen tegen: de class-D versterkeropbouw, zoals tegenwoordig zo z'n opwachting maakt, o.a. in al dat Loxone spul, is op dit punt aanzienlijk gevoeliger dan de aloude class AB. Het is dus ook 'n beetje een met de moderne techniek zelf samenhangend probleem.)
Er zal vast wel iets gedaan worden door de amp, maar veel lijkt het niet te zijn. En zelfs bij een amp met voeding is er kennelijk nog vaak duidelijke ruimte voor meer. Zo kun je voor BluOS PowerNodes nog 'n keer ruim 1/3 van de aanschafprijs neerleggen voor een 3rd party upgrade van het hele voedingscircuit (waardoor het ook deels buiten de unit komt om nog allemaal te passen). En is er voor high end audio (waar het dus ook in had kunnen zitten??) opschoonspul voor de 230V beschikbaar. Ik vond het allemaal nogal overweldigend, maar het is me wel duidelijk dat het lang niet allemaal van het kaliber 'gesmeed door elven bij maanlicht' is.
[
Voor 8% gewijzigd door
Gwaihir op 29-08-2024 20:26
]