ik heb het min of meer zo gemaakt als je omschrijft.BrcBas schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:33:toon volledige bericht
Momenteel bezig met de planning van veel verschillende aspecten mbt de totaal renovatie van onze nieuwe woning. Ik wil tot zekere hoogte een bekabeld Domotica installeren (Loxone). Door dit topic al een heel stuk wijzer geworden, maar ik wil graag checken of mijn opzet logisch is:Mis ik nu nog fundamentele zaken om een basic systeem samen te stellen en tegelijk uitbreiding in de toekomst soepel te laten verlopen? Zijn er nog zaken waarvan jullie zeggen dat ik ze sowieso nu mee moet nemen nu alles straks open ligt?
- Ik wil Hue blijven gebruiken voor verlichting, dus gelijke spots/lampen per ruimte worden doorgelust en gekoppeld direct in de meterkast (ster). Deze wil ik dan via het bekende script koppelen aan Loxone.
- Per ruimte een schakelaar die ook rechtstreeks naar de meterkast gaat voor schakeling. De eerste opzet zal dan zijn om met deze schakelaar de hue verlichting te schakelen, als sensor te dienen, en andere apparaten in de ruimte te bedienen.
- Per ruimte een bewegingssensor waar gewenst + rookmelder, ook rechtstreeks naar de meterkast.
- Stopcontacten wil ik niet schakelen, worden gekoppeld of in een centraaldoos of ook per kamer een pijp richting de meterkast voor voeding per groepenschema
- Voor security wil ik graag van een Ajax systeem gebruik maken met mijn eigen installateur, centrale hub ook in de meterkast. Zijn hier nog koppelingen mogelijk/gewenst?
- Ik leg extra loze leidingen bij onze screens/rolluiken. Daarnaast gaan we Ubiquiti gebruiken voor acces points, camera’s, deurbel en intercom. Er zal ook een mantelbuis richting de poort komen voor uitbreidingen. Onze nieuwe warmtepomp laat ik weersafhankelijk draaien, maar kan altijd later gekoppeld worden.
Elke ruimte krijgt een eigen pijpje met 230 en een pijpje met domotica, dus grofweg 2 leidingen per ruimte. De 230 gaat naar de WCD's en HUE spots (en mocht ik die ooit beu zijn dan komen ze op een aparte schakeldraad). En via de domotica pijp komt een tree signaal naar de motion sensor, tree touch schakelaar en wat schakelspul voor screens. Daarnaast heb ik ook een extra draadje voor deur / raam contacten erin zitten.
Als je een technische ruimte hebt dan zou ik die ook ruim voorzien van leidingen voor WTP / Solar / Batterij