Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:35
BrcBas schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:33:
Momenteel bezig met de planning van veel verschillende aspecten mbt de totaal renovatie van onze nieuwe woning. Ik wil tot zekere hoogte een bekabeld Domotica installeren (Loxone). Door dit topic al een heel stuk wijzer geworden, maar ik wil graag checken of mijn opzet logisch is:
  • Ik wil Hue blijven gebruiken voor verlichting, dus gelijke spots/lampen per ruimte worden doorgelust en gekoppeld direct in de meterkast (ster). Deze wil ik dan via het bekende script koppelen aan Loxone.
  • Per ruimte een schakelaar die ook rechtstreeks naar de meterkast gaat voor schakeling. De eerste opzet zal dan zijn om met deze schakelaar de hue verlichting te schakelen, als sensor te dienen, en andere apparaten in de ruimte te bedienen.
  • Per ruimte een bewegingssensor waar gewenst + rookmelder, ook rechtstreeks naar de meterkast.
  • Stopcontacten wil ik niet schakelen, worden gekoppeld of in een centraaldoos of ook per kamer een pijp richting de meterkast voor voeding per groepenschema
  • Voor security wil ik graag van een Ajax systeem gebruik maken met mijn eigen installateur, centrale hub ook in de meterkast. Zijn hier nog koppelingen mogelijk/gewenst?
  • Ik leg extra loze leidingen bij onze screens/rolluiken. Daarnaast gaan we Ubiquiti gebruiken voor acces points, camera’s, deurbel en intercom. Er zal ook een mantelbuis richting de poort komen voor uitbreidingen. Onze nieuwe warmtepomp laat ik weersafhankelijk draaien, maar kan altijd later gekoppeld worden.
Mis ik nu nog fundamentele zaken om een basic systeem samen te stellen en tegelijk uitbreiding in de toekomst soepel te laten verlopen? Zijn er nog zaken waarvan jullie zeggen dat ik ze sowieso nu mee moet nemen nu alles straks open ligt?
toon volledige bericht
ik heb het min of meer zo gemaakt als je omschrijft.
Elke ruimte krijgt een eigen pijpje met 230 en een pijpje met domotica, dus grofweg 2 leidingen per ruimte. De 230 gaat naar de WCD's en HUE spots (en mocht ik die ooit beu zijn dan komen ze op een aparte schakeldraad). En via de domotica pijp komt een tree signaal naar de motion sensor, tree touch schakelaar en wat schakelspul voor screens. Daarnaast heb ik ook een extra draadje voor deur / raam contacten erin zitten.
Als je een technische ruimte hebt dan zou ik die ook ruim voorzien van leidingen voor WTP / Solar / Batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 22:39
Wellicht dat iemand mij op de goede weg kan helpen. Ik heb een Loxone Miniserver Gen 1.
Heb hier voor het laatst een jaar of 2 geleden mee gespeeld en wil het weer oppikken.

Heb de miniserver op de voeding aangesloten en een ethernetkabel op mijn switch aangesloten. Hij zou dan via DHCP een netwerkverbinding moeten krijgen, maar wellicht dat ik deze ooit op fixed IP gezet had?
Deze ethernet verbinding vertoon echter totaal geen activiteit. (ledjes op de ethernetpoort knipperen niet).

De Miniserver zelf knippert afwisselend rood/oranje wat zou betekenen dat de SD kaart niet leesbaar is?
https://www.loxone.com/enen/kb/miniserver-diagnostics/

Ik heb deze vervolgens geformatteerd met de nieuwste versie van Loxone Config 15.3 (en Windows geeft aan dat de SD kaart nu leeg is).

Volgens de omschrijving zou ik deze zo weer terug kunnen plaatsen, maar Miniserver reageert nog steeds zelfde? https://www.loxone.com/en...-defaults-format_sd-card/

Het gaat om een 4GB SD kaart die ik via een SD kaartadapter uit kan lezen/schrijven in mijn PC

Iemand die wat tips heeft waar ik dit moet zoeken? Ben er een hele tijd uit geweest qua Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Herbiek616 Hoezo leeg? Dan staat er toch niets op om mee te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Hoi Gwaihir, klopt daarom vond ik het zo vreemd dat er in die link stond dat ik de net geformateerde SD-kaart weer in de miniserver moet stoppen.
Ik denk dat ik eerst een project aan moet maken en daar wat settings moet doen. Maar als ik Loxone 15.3 een nieuw project start gaat die op zoek naar een miniserver die die niet kan vinden.

Mijn IP range thuis zit in de 192.168.178.x reeks. Dat is niet waar de Gen 1 default mee start, maar volgens mij zou die via DHCP wel een IP nummer in die reeks moeten krijgen. Er gebeurd na het terugsteken van de SD kaart helemaal niks. Ik verwacht dat ik netwerk verkeer zou moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Heb het gevonden, als eerste bleek dat er in Loxone Config ook een optie zat om expliciet te formatteren voor Miniserver gen 1 (ik had in eerste instantie klakkeloos miniserver geselecteerd).
Ook krijg je bij het formatteren de optie om gegevens te bewaren wat ik telkens deed in de hoop dat ik iets van mijn oude projecten terug kon vinden. De laatste keer heb ik een andere 4GB kaart gepakt waar niks op stond dus ook geen vraag om bij het formatteren iets te bewaren. Die SD kaart gaf geen rood/geel knipperende situatie en na een tijdje zag ik activiteit op de netwerk aansluiting van mijn switch waar de mini-server mee verbonden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Herbiek616 Curieus. Toch nog niet ergens een vinkje te vinden? Wanneer je letterlijk alleen formatteert, heb je daar nu niet bepaald Loxone Config software voor nodig. Die zal toch bereid moeten zijn 'n bruikbaar kaartje voor je voor te bereiden.

Verder geen idee eigenlijk, want zelf nog niet bij de hand gehad. (Even afkloppen ;).)

(Beter even taggen, @Gwaihir, dan aan toeval over laten, trouwens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 14:15
Gwaihir schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:07:
@BrcBas Ik snap niet zo goed wat je bedoelt te doen. Waarom Hue lampen los van stopcontacten naar de meterkast? En wat schakelt de schakelaar? Op Hue lampen wordt je geacht stroom te laten staan en hun 'schakelaars' zijn draadloos. Als dat een signaal naar Loxone is, heeft elke schakelaar dan een buis naar de meterkast los van de 230V, zodat je bijv. Loxone tree 'knoppen' kunt gebruiken?

Die verschillende 'los naar de schakelkast' snap ik wat dat betreft vooral vanuit vrijheid / toekomstvastheid: los van schakelaar naar meterkast geeft je de optie daar naar keuze een 230V schakelaar, een Tree schakelaar, of nog weer 'ns wat anders van te maken. En zo ook voor het licht apart naar de kast: Hue heeft daar niets mee, maar als je later LEDs wilt installeren met drivers in de schakelkast, dan kan dat nog.

Er zijn mogelijkheden security te koppelen. Het lijkt nog niet vaak gedaan te worden, maar scheelt je wellicht dubbele bewegingssensoren.

En je zegt renovatie: dit past allemaal bij lange na niet in een klassieke meterkast..
Ik wil eigenlijk gewoon een combinatie maken van de mogelijkheid tot domotica en een traditioneel schema. Ik vind Hue erg fijn werken, en stopcontacten hoeven niet geschakeld te worden. Vandaar dat ik een combinatie wil, of ze nu in een centraal doos samen komen of in de meterkast. Kan ik dan het beste wel een centrale doos plaatsen per ruimte maar ook een extra paar loze leidingen voor extra domotica en via een tree schakelen tussen additionele zaken zoals bewegingssensoren, rookmelders etc?

Wij verplaatsen ook de meterkast naar onze technische ruimte, waar wij erg veel ruimte hebben voor extra leidingen. Dus qua ruimte geen gebrek.

Is dit dan de beste opstelling of zijn er betere “hybride” opties?
brammh schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:10:
[...]

ik heb het min of meer zo gemaakt als je omschrijft.
Elke ruimte krijgt een eigen pijpje met 230 en een pijpje met domotica, dus grofweg 2 leidingen per ruimte. De 230 gaat naar de WCD's en HUE spots (en mocht ik die ooit beu zijn dan komen ze op een aparte schakeldraad). En via de domotica pijp komt een tree signaal naar de motion sensor, tree touch schakelaar en wat schakelspul voor screens. Daarnaast heb ik ook een extra draadje voor deur / raam contacten erin zitten.
Als je een technische ruimte hebt dan zou ik die ook ruim voorzien van leidingen voor WTP / Solar / Batterij
Dit is het idee dat ik inderdaad voor me heb! Werkt dit goed of zou je zelf zaken anders gedaan/extra voorzien hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:40
Ik heb een aantal vragen. Die loxone ambient app, heeft iemand daar al mee gewerkt?
Mag ik er van uit gaan dat dit een soort overzichts scherm is waar alle info over het huis mee getoont wordt?

Werkt dit ook op android?

Dit zou voor mij ideaal zijn om een Pixel tablet met dock. Staat mooi op een kast ( beter als tegen een muur en ik kan het meenemen door het huis)

Ik ben hier vrij onbekend in. Iemand komt dit dan ook voor mij installeren.

Heeft iemand de wrgb lampen van loxone zelf of zijn er betere spots?
lijkt me wel leuk om er ook kleur mee te laten verlichten.

Op de slaapkamers wil ik ook een touch pure flex plaatsen. Middenknop voor licht, zijknop links voor rolluiken. Maar wat moet ik met de rechtse knoppen doen. Iemand een idee wat ik hiermee zou aansturen want buiten die 2 weet ik het niet.
Of is zo een pure flex op de slaapkamer plaatsen overkill?
Want hoe moet het tegen zo een bed wand, wordt hier een gewone schakelaar geplaatst om het licht uit te doen of ook zo een pure flex?

Dan nog een vraagje over vloerverwarming met domotica.

Waarom zou ik mijn vloerverwarming koppelen aan domotica. Dit wordt toch automatisch gestuurd naar, laten we zeggen. 22°C Dit is automatisch. wat moet de domotica dan regelen als dit als automatisch op temperatuur wordt geregeld.

[ Voor 40% gewijzigd door hurricurry op 03-01-2025 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 15:15
hurricurry schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 03:53:
Ik heb een aantal vragen. Die loxone ambient app, heeft iemand daar al mee gewerkt?
Mag ik er van uit gaan dat dit een soort overzichts scherm is waar alle info over het huis mee getoont wordt?

Dit zou voor mij ideaal zijn om een Pixel tablet met dock. Staat mooi op een kast ( beter als tegen een muur en ik kan het meenemen door het huis)

Werkt gewoon op android. Is een knopje in de gewone app als ik me niet vergis en daarna blijft die daar in staan. Gebruik het zelf in de living (android tablet tegen de muur gehangen). Beste is als het een oled scherm is denk ik, als hij in slaap modus gaat word thet scherm op zwart gezet als ik het goed heb.
Op de slaapkamers wil ik ook een touch pure flex plaatsen. Middenknop voor licht, zijknop links voor rolluiken. Maar wat moet ik met de rechtse knoppen doen. Iemand een idee wat ik hiermee zou aansturen want buiten die 2 weet ik het niet.
Want hoe moet het tegen zo een bed wand, wordt hier een gewone schakelaar geplaatst om het licht uit te doen of ook zo een pure flex?
Ik heb zo goed als overal gewone 1 punt druk schakelaars geplaatst en ik denk op 3 plaatsen in heel men huis zo een loxone flex. Als je rolluiken hebt kan het wel fijn zijn als je die ook manueel wil kunnen gebruiken. Ik gebruik het voor de gordijnen, die ik grotendeels automatisch aanstuur.

Wat fijn kan zijn is een specifieke sfeer koppelen aan aan knopje, of verschillende lichtgroepen. Nu er is niks mis mee er gewoon niets aan te koppelen in eerste instantie en als je later iets bedenkt het aan te passen, is makkelijk genoeg. Nu wisselen van een gewone knop naar een flex is dan weer een beetje meer werk omdat je van een gewone digitale ingang moet overschakelen naar een tree kabel. Das weer prullen in de kast natuurlijk, zeker als je het laat doen zou ik het wel weten.

Waarom zou ik mijn vloerverwarming koppelen aan domotica. Dit wordt toch automatisch gestuurd naar, laten we zeggen. 22°C Dit is automatisch. wat moet de domotica dan regelen als dit als automatisch op temperatuur wordt geregeld.
In mijn ogen nutteloos tenzij je meerdere termostaten hebt in verschillende ruimtes met wezenlijk verschillende gewenste temperaturen en misschien al je huis toch niet zo super geisoleerd is.

Idee is dat je dan met automatische ventielen werkt die loxone kan open en dicht draaien. Zo kan je bepaalde ruimtes warm water sturen en andere niets als ze op temperatuur zitten.

Bij mij is heb ik gewoon een beetje manueel liggen prullen na de installatie om bv men badkamer de kraan iets meer open te zetten en andere ruimtes net iets minder. Vervolgens wat kijken met de stooktijden van de warmtepomp wat wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:18

K!K

Heeft deze installateur on onderstaande je geen advies gegeven?
Is geen kritiek maar ben er benieuwd voor, gezien de vragen die je stelt toch wel voor de hand liggen.
Heeft iemand de wrgb lampen van loxone zelf of zijn er betere spots?
lijkt me wel leuk om er ook kleur mee te laten verlichten.
De RGBW lampen van Loxone zijn gewoon weg prima. Beter dan een gewone fase gedimde lamp. Het enige is je moet overal met de Loxone Tree kabel naar toe en dus ook meer 24Vdc voedingen voorzien.
Je zou nog kunnen kijken naar een KNX of Dali oplossing. Al denk ik dat deze snel duurder uitpakken, deze opties bieden wel meer oplossingen in de vorm van geschikte lampen of armaturen.
Loxone heeft een filosofie over de schakelaars die zij verkopen. Dit is het T5 principe (zie onderstaande afbeelding).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixzMHjSxOR2Q2Rk5vsBvHzCsvrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wusfeOCUsVf8aDnrbuwaMAwx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben zelf van mening dat je in elke ruimte minimaal 1 bediening moet plaatsen om makkelijk te kunnen ingrijpen zonder gebruik van een app. Zoals even de rolluiken een stukje naar beneden iets meer verlichting of de radio wat harder zetten. Ik ben zelf ook van mening dat de App iets extra's is en dat je die niet voor elke wijziging wil openen. Maar dat is mijn denk wijze! Tevens is deze bediening ook direct je thermostaat voor elke ruimte gezien er temperatuur en luchtvochtigheid mee gemeten wordt.

Dit wil je alleen als je in meerdere ruimtes een verschillende temperatuur wil hanteren. Als je het overal in huis 22 graden wil dan heb je dit opzich niet nodig, mits alles goed is ingeregeld met handmatige kranen. Als je zone regeling gaat toepassen zul je wel goed moeten kijken dat je warmtepomp altijd zijn minimale vermogen kwijt kan. Anders gaat deze weer pendelen en zal dat uiten in hoog verbruik en onnodige slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Ik ben eens benieuwd, ik vind de nieuwste stekkers die Loxone toepast waardeloos. Zeker als je voor een voeding link of Tree een 1mm gebruikt tot aan de rijgklemmen. Nu heb ik ik het verleden de stekkers vervangen voor Phoenix Contact PT 1,5/2PVH-5,0 in het Blauw Groen en Oranje. Deze stekkers bevallen mij uitermate goed! nu zit er de komende tijd een flinke verbouwing aan te komen waardoor ik ook fors ga uitbreiden op domotica gebied. Hierdoor stond ik op het punt om weer wat van deze stekkers te bestellen maar als ik een kleine 50 stekkers bestel ben ik al snel 80,- kwijt inclusief verzendkosten.

Ik vraag mij af of iemand mij kan helpen waar ik deze stekkers in bulk zou kunnen kopen in bijvoorbeeld 100 of 250 stuks per kleur. Niet dat ik deze allemaal nodig ga hebben maar wellicht dat ik iemand anders hier nog altijd er mee kan helpen.

Ik heb er al een avond op zitten zoeken maar ik krijg niet gevonden waar de oranje en blauwe vandaan komen. De groene lijkt wel vrij verkrijgbaar.
Wellicht dat het een ander merk is maar ook daar kom ik niet lekker achter.

Hier heb ik ze voorheen gekocht.
https://www.allroundbastl...hluss/?attribute_farbe=Grün

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 00:28
je kunt voor de stekkers e.d. ook kijken bij https://shop.loxhome24.de/brand/loxhome24/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@HiBe Bedankt echter zijn ze daar net zo duur dus schiet dat niet op als ik ze groter zou willen inkopen.
Vandaar dat niks een beetje zoek naar een bulk verpakking van 100 of 250 stuks per kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:56
Misschien heb je hier wat aan

https://a.aliexpress.com/_EvT9dag

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@Centauriprime Bedankt voor het mee denken maar het mooie aan de Phoenix Contact stekker is dat je ze er op de normale manier op kan duwen ( recht tegen over de draad aansluiting) maar ook haaks daarop nog er op kan zetten. Waardoor de stekker en de kabel uitvoer richting gelijk aan het origineel is.

Hopelijk leg ik het een beetje begrijpbaar uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Die loxone ambient app, heeft iemand daar al mee gewerkt?

Loxone heeft een website :?

Vanwaar Loxone? Wat overweeg je (nog meer)? Wat heb je al gelezen / besloten?

Is dat al zo / is dit de woning waarin je woont? Dan vooral 't geld in de zak houden, inderdaad.

Is dit toekomst, dan hangt het af van het beoogde gebruik en hoeveel je de installateur dan minder gaat betalen. Met name bij een WP, is het zeker niet vanzelfsprekend een enorm voordeel om het allemaal via Loxone regelbaar te maken (t.o.v. die 'overal dezelfde 22 graden' die je noemt).

(Bij mij is dit zo ongeveer de kern van wat Loxone wel doet, dus ik meen in deze te weten waar ik over praat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ThePsycho schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:21:
Ik heb exact hetzelfde probleem! Dus dat zal niet aan onze configuratie of server liggen denk ik dan...
Op het Duitse forum kreeg de software update de schuld, maar dat klopt ook niet helemaal met wat ik meende te zien.

Uiteindelijk is het 3 januari opgelost aan de zijde van de weerservice. Daarmee voor jou ook, neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:48

ThePsycho

Biertje?

Gwaihir schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Op het Duitse forum kreeg de software update de schuld, maar dat klopt ook niet helemaal met wat ik meende te zien.

Uiteindelijk is het 3 januari opgelost aan de zijde van de weerservice. Daarmee voor jou ook, neem ik aan?
Ja hier ook al even geen problemen meer, zal ook wel rond die tijd zijn geweest!

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Sethro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:22:
[...]

Je kan gewoon een 230V NO relais nemen. Gewoon iets van Finder ofzo. De geschakelde kant laat je dan een 24V stuursignaal lopen.
Nog even een terugkoppeling op dit bericht.... Werkt zoals verwacht :)
Thanks voor het advies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9pbhL-6QqINdADXsnhTV89amuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEzCsOf7EeU7InriNYKEpnZ8.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol Dali en DMX? Wil je daar wat meer over zeggen, d.w.z. wat waarvoor, waarom?

(Ik denk vooralsnog aan alleen Dali. D.w.z. met misschien hier en daar een 'directere' dimmer of relais, maar geen ander 'protocol'.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:24:
@JackBol Dali en DMX? Wil je daar wat meer over zeggen, d.w.z. wat waarvoor, waarom?

(Ik denk vooralsnog aan alleen Dali. D.w.z. met misschien hier en daar een 'directere' dimmer of relais, maar geen ander 'protocol'.)
Mijn hele huis is Dali gestuurd, maar ik heb 1 lamp van een obscuur industrieel bedrijf, welke vooral verlichting in restaurants en bioscopen e.d. voorzien. Zij kunnen alleen met DMX aansturing overweg. Dus ik heb die DMX extensie voor die ene lamp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
Welke materialen gebruiken jullie in de verdeelkast om bij voorbeeld de 230V te verdelen aan de primaire kant van relais of dimmers?

Dezelfde vraag geld voor het verdelen van de 24V+ en GND aansluiting van de diverse onderdelen (zoals de Miniserver zelf en de extensies). Lussen jullie deze door, door 2 draden in 1 adereindhuls te persen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Herbiek616 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 00:18:
Welke materialen gebruiken jullie in de verdeelkast om bij voorbeeld de 230V te verdelen aan de primaire kant van relais of dimmers?

Dezelfde vraag geld voor het verdelen van de 24V+ en GND aansluiting van de diverse onderdelen (zoals de Miniserver zelf en de extensies). Lussen jullie deze door, door 2 draden in 1 adereindhuls te persen?
Je hebt van die dubbele aderhulzen voor 2 kabels in te steken, dat gebruikt ik bv voor aan de miniserver en de extensies bepaalde zaken door te lussen zoals GND voor 24v en voor bepaalde relais. Al heb ik voor de GND ook gewoon een paar waggo railklemmen gestoken om draden op de laten binnen komen en te verdelen. Gewoon aantal klemmen naast elkaar en kam der in voor alle in en uitgangen te gebruiken.

zo iets bv dubbele aderhuls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Herbiek616 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 00:18:
Lussen jullie deze door, door 2 draden in 1 adereindhuls te persen?
In mijn meterkast gebruik ik wel dubbele aderhulzen voor 6mm2. Maar in de Loxone kast lus ik ze gewoon door. Ik pak altijd 1 maat groter voor de aderhuls.

2x 1mm2 --> 1,5mm aderhuls
2x 1.5mm2 --> 2,5mm aderhuls
2x 2.5mm2 --> 4mm aderhuls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pulse_
JackBol schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:33:
[...]

In mijn meterkast gebruik ik wel dubbele aderhulzen voor 6mm2. Maar in de Loxone kast lus ik ze gewoon door. Ik pak altijd 1 maat groter voor de aderhuls.

2x 1mm2 --> 1,5mm aderhuls
2x 1.5mm2 --> 2,5mm aderhuls
2x 2.5mm2 --> 4mm aderhuls
Bij mij was dat vooral een beetje lastig omdat die mantel over de draad er dan niet goed in ging dus vond de dubbele wel aangenaam

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Geebelen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-04 13:48
Met de nieuwe MQTT support in Loxone is het nu mogelijk om deursloten van Nuki te sturen. V4 heb ik. Zelf heb ik status slot, batterijstatus, vergrendelen en ontgrendelen aan de praat gekregen met Loxone via MQTT. Voordeel is dat je de status bijna real time binnenkrijgt. Dat is een voordeel tov API integratie. Draait ook allemaal lokaal via mosquitto MQTT container op synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik wil een aantal energiemeters toevoegen, waaronder eentje 'verderop' in de installatie. Voor die meter denk ik aan Modbus-TCP. Maar ik vind niet echt iets betaalbaars (230V, 1-fase). D.w.z. Modbus-RTU: pakweg 50 euro. Modbus-TCP: minstens 350 euro. Ehm.. really? Weet iemand een voordeligere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-05 22:22
Gwaihir schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:44:
Ik wil een aantal energiemeters toevoegen, waaronder eentje 'verderop' in de installatie. Voor die meter denk ik aan Modbus-TCP. Maar ik vind niet echt iets betaalbaars (230V, 1-fase). D.w.z. Modbus-RTU: pakweg 50 euro. Modbus-TCP: minstens 350 euro. Ehm.. really? Weet iemand een voordeligere?
Ik lees energiemeters van Eastron uit over modbus.
https://www.amazon.de/gp/product/B08X8SD1FD?ie=UTF8&th=1
https://www.amazon.de/gp/product/B08X96T1X2?ie=UTF8&th=1

Om kosten te sparen gebruik ik geen Loxone extension maar een alternatief. Modbus kan behoorlijk ver, dus in principe heb je er maar eentje nodig.
https://www.kmtronic.com/modbus-relays.html?product_id=114

De templates zijn ter beschikking.
https://library.loxone.co...tron-sdm120m-685/overview

[ Voor 30% gewijzigd door SchumiFAST op 21-01-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:44:
Als je toch naar een IP oplossing aan het kijken bent, kan je ook gewoon een kWh meter met API pakken. Dit is gewoon de Easton SDM230/630 maar dan met een wifi chip eropgeplakt.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase

Ik heb er een stuk of 7 in huis en werkt prima.
Deze info komt er via de API uit en is met een virtual input eenvoudig in te lezen.

Bash:
1
% curl -s "http://1.2.3.4/api/v1/data/" | jq -r

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
{
  "wifi_ssid": "SSID_NAAM",
  "wifi_strength": 12.34,
  "total_power_import_kwh": 12.34,
  "total_power_import_t1_kwh": 12.34,
  "total_power_export_kwh": 12.34,
  "total_power_export_t1_kwh": 12.34,
  "active_power_w": 12.34,
  "active_power_l1_w": 12.34,
  "active_power_l2_w": 12.34,
  "active_power_l3_w": 12.34,
  "active_voltage_l1_v": 12.34,
  "active_voltage_l2_v": 12.34,
  "active_voltage_l3_v": 12.34,
  "active_current_a": 12.34,
  "active_current_l1_a": 12.34,
  "active_current_l2_a": 12.34,
  "active_current_l3_a": 12.34,
  "active_apparent_current_a": 12.34,
  "active_apparent_current_l1_a": 12.34,
  "active_apparent_current_l2_a": 12.34,
  "active_apparent_current_l3_a": 12.34,
  "active_reactive_current_a": 12.34,
  "active_reactive_current_l1_a": 12.34,
  "active_reactive_current_l2_a": 12.34,
  "active_reactive_current_l3_a": 12.34,
  "active_apparent_power_va": 12.34,
  "active_apparent_power_l1_va": 12.34,
  "active_apparent_power_l2_va": 12.34,
  "active_apparent_power_l3_va": 12.34,
  "active_reactive_power_var": 12.34,
  "active_reactive_power_l1_var": 12.34,
  "active_reactive_power_l2_var": 12.34,
  "active_reactive_power_l3_var": 12.34,
  "active_power_factor_l1": 12.34,
  "active_power_factor_l2": 12.34,
  "active_power_factor_l3": 12.34,
  "active_frequency_hz": 12.34
}

[ Voor 52% gewijzigd door JackBol op 21-01-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Geebelen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:55:
Met de nieuwe MQTT support in Loxone is het nu mogelijk om deursloten van Nuki te sturen. V4 heb ik. Zelf heb ik status slot, batterijstatus, vergrendelen en ontgrendelen aan de praat gekregen met Loxone via MQTT. Voordeel is dat je de status bijna real time binnenkrijgt. Dat is een voordeel tov API integratie. Draait ook allemaal lokaal via mosquitto MQTT container op synology.
Hoe is de responsiveness van die MQTT integratie? Ik merkte regelmatig een delay van een paar seconden voordat een bericht werd verzonden. Is dat inmiddels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:01:
Als je toch naar een IP oplossing aan het kijken bent, kan je ook gewoon een kWh meter met API pakken. Dit is gewoon de Easton SDM230/630 maar dan met een wifi chip eropgeplakt.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase
Dank. Jammer - ook voor het eigen verbruik - dat er dan kennelijk meteen WiFi tegenaan gaat vandaag de dag en geen ethernet. Maar 't is een goed plan B; hij komt vlak naast een WiFi punt te hangen. (Daarom ligt er daar al ethernet.)

@SchumiFAST Ik ben zoals ik noemde bekend met de ModBus-RTU oplossingen. Ik wil die ook zeker benutten, maar heb voor één specifieke plek geen (mogelijkheid voor de) kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Gwaihir schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Dank. Jammer - ook voor het eigen verbruik - dat er dan kennelijk meteen WiFi tegenaan gaat vandaag de dag en geen ethernet. Maar 't is een goed plan B; hij komt vlak naast een WiFi punt te hangen. (Daarom ligt er daar al ethernet.)

@SchumiFAST Ik ben zoals ik noemde bekend met de ModBus-RTU oplossingen. Ik wil die ook zeker benutten, maar heb voor één specifieke plek geen (mogelijkheid voor de) kabel.
Je kan ook de Modbus Air ernaast hangen.
Ondanks dat het een antiek protocol is, werkt modbus perfect.

Ik heb er wel rtu naar tcp tussen zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ljatakkw41xw6zHZhNrNMuZWICY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sp6YAgLTT2bYqtZmvv1m8m3q.png?f=user_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Centauriprime schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:54:
Je kan ook de Modbus Air ernaast hangen.
Ook geen Air daar (het is ver in de tuin).
Ik heb er wel rtu naar tcp tussen zitten.
Daar had ik nog niet aan gedacht en klinkt veelbelovend! Wat gebruik jij daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
Gwaihir schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Ook geen Air daar (het is ver in de tuin).

[...]

Daar had ik nog niet aan gedacht en klinkt veelbelovend! Wat gebruik jij daarvoor?
Heb o.a. deze (Kit3)
https://www.aliexpress.com/item/32918557291.html

En nog een Protoss-PE11-M maar die is mogelijk EOL/EOS

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
PUSR heeft er ook verschillende oplossingen voor:
https://www.pusr.com/prod...-ethernet-converters.html
https://www.pusr.com/products/din-rail-serial-to-wifi.html

Ik gebruik het al jaren op verschillende locaties, nooit issues mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geebelen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-04 13:48
JackBol schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Hoe is de responsiveness van die MQTT integratie? Ik merkte regelmatig een delay van een paar seconden voordat een bericht werd verzonden. Is dat inmiddels opgelost?
Er is een delay van 1-2 seconden. Voor mij is dat acceptabel. Tegen dat ik aan de deur ben is ze geopend :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Geebelen schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Er is een delay van 1-2 seconden. Voor mij is dat acceptabel. Tegen dat ik aan de deur ben is ze geopend :) .
Thanks, dat zie ik inderdaad ook. Ik heb geprobeerd om het Loxone MQTT bouwblok te gebruiken om de Button+ te integreren maar de response tijd is te laag voor een interactief schermpje. Dus ik heb er nu nog nodered tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 16:02
Zijn er hier Loxone gebruikers die externe APIs hebben gekoppeld in hun Loxone-systeem? Ik probeer 2 APIs te integreren, maar ik loop er tegen aan dat ik geen tekst uit een HTTP Request Output kan parsen, enkel numerieke waardes.

Nu los ik dat tijdelijk op door er een Mini PC tussen te zetten, maar het liefst zou ik alles op de Miniserver (gen. 2) doen.

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
@Mundatin heb je de API documentatie van de API die je probeert te integreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
@HiBe Ik probeer onder andere de Daikin Onecta Cloud API te integreren.

Waar ik daar tegenaanloop is het verkrijgen en refreshen van de access token, dit moet eens in de zoveel tijd gebeuren en dan krijg je bijvoorbeeld de volgende respons terug:

code:
1
2
3
4
5
{
  "access_token":"eLlju2C1Cdq60pg29b6ebJgIPSU6wOo5",
  "expires_in":3600,
  "refresh_token":"a707kZ1Hnme16xaZTxFeam0oFzAlY20u",
}

Ik moet dan de access_token eLlju2C1Cdq60pg29b6ebJgIPSU6wOo5 eruit zien te krijgen en die vervolgens gebruiken in mijn volgende HTTP Request aan de API. Maar dit stuk krijg ik dus niet voorelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Laatst online: 14:18

florholvoet

aka F0x.be

API calls met access en refresh tokens binnen Loxone is te moeilijk (onmogelijk zelfs denk ik?)
Je kan wel eenvoudige GET/POST requests doen naar 'onveiligere' API's.

Bijvoorbeeld, hoe ik dit oplos: moeilijkere API integraties doe ik met Home Assistant (bijvoorbeeld: slide gordijnen, tedee lock, SONOS...) en vervolgens stuur ik simpele POST requests naar HA met mijn commando's. Werkt perfect.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
iets wat ik in het verleden weleens gebouwd heb met loxone is dat je met een bepaalde frequentie een API call maakt en het resultaat lokaal in een bestand op flash opslaat. Vervolgens kun je logica bouwen waarbij je een locale http call maakt om dit bestand weer uit te lezen en te gebruiken.

het is best een aardige klus, met het nodige proberen/debuggen, maar ik denk dat het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mundatin schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:26:
@HiBe Ik probeer onder andere de Daikin Onecta Cloud API te integreren.

Waar ik daar tegenaanloop is het verkrijgen en refreshen van de access token, dit moet eens in de zoveel tijd gebeuren en dan krijg je bijvoorbeeld de volgende respons terug:

code:
1
2
3
4
5
{
  "access_token":"eLlju2C1Cdq60pg29b6ebJgIPSU6wOo5",
  "expires_in":3600,
  "refresh_token":"a707kZ1Hnme16xaZTxFeam0oFzAlY20u",
}

Ik moet dan de access_token eLlju2C1Cdq60pg29b6ebJgIPSU6wOo5 eruit zien te krijgen en die vervolgens gebruiken in mijn volgende HTTP Request aan de API. Maar dit stuk krijg ik dus niet voorelkaar.
toon volledige bericht
Ik heb een kleun python http servertje draaien op een RPI die deze logica doet en vervolgens middels basic access aanbied op een intern endpoint, welke loxone uitleest.

Ik ben bezig om dit naar een lambda in AWS te verplaatsen zodat ik niet meer on Prem heb draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Bedankt voor jullie reacties! Precies, Loxone is hier naar mijn gevoel niet voor gemaakt en ook Loxone support geeft aan dat er een intermediate tussen moet om zulke API’s te gebruiken.

Het is geen probleem en ik pas dit al toe door middel van n8n en/of Home Assistant op een on-prem server met Proxmox, maar het liefste doe ik alles op de Loxone zelf om het aantal systemen die onderdeel zijn van slimme aansturing beperken.

Voor nu is het niet anders! Ik hoop dat Loxone in de toekomst meer mogelijkheden biedt om waardes uit HTTP inputs te kunnen halen en verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik zet mijn eerste stapjes met LoxBerry: het uitlezen van de P1-poort van de stroommeter. Zijn hier mensen die dat doen?

Ik ben enigszins verbaasd er geen kant en klare plugin voor aangetroffen te hebben. Nu dan maar eentje aan het hacken die weliswaar voor de P1 poort bedoeld is, maar voor Oostenrijkse gecodeerde data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Gwaihir schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:50:
Ik zet mijn eerste stapjes met LoxBerry: het uitlezen van de P1-poort van de stroommeter. Zijn hier mensen die dat doen?

Ik ben enigszins verbaasd er geen kant en klare plugin voor aangetroffen te hebben. Nu dan maar eentje aan het hacken die weliswaar voor de P1 poort bedoeld is, maar voor Oostenrijkse gecodeerde data.
Ik gebruik de loxberry daar niet voor maar lees de Fronius Smart Meter via modbus uit.

Daarvoor gebruikte ik de Youless https://library.loxone.co...itor-belgium-579/overview

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Gwaihir schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:50:
Ik gebruik Youless. Dat werkt prima via HTTP zonder plugin.
Ik ben wel benieuwe naar LoxBerry, hun Sonos integratie ziet er wel handig uit. Heb je hier al ervaring mee?
Ik gebruik de loxberry daar niet voor maar lees de Fronius Smart Meter via modbus uit.
Mag ik vragen waarom je modbus ipv Youless gebruikt nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

florholvoet schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Ik gebruik Youless. Dat werkt prima via HTTP zonder plugin.
Ik gebruik ook Youless, werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Goede alternatieve oplossing(en) beschikbaar, sure. Maar ik heb mijn zinnen nu op deze gezet ;). Kabeltje van rj12 naar USB is in elk geval simpel genoeg en zo van (o.a.) Bol te plukken.

Mijn hackwerk (in de 'Oostenrijkse plugin') leest inmiddels het bericht in t/m de controle van de CRC. Daarmee dacht ik klaar te zijn, maar zodra ik de verdere verwerking (weer) inschakelde ging hij op z'n gat. Klaarblijkelijk toch een 'verderop' onderdeel ontregeld..

Ik ben nog niet gehinderd door enige voorkennis van Pi's, Loxberry, Python, of de DSMR. Oh wacht.. eigenlijk mis ik die juist ;).

Ik ben, @florholvoet, niet gehinderd door enige hands-on ervaring met Sonos en ga die ook niet opdoen. Naar mijn mening verdienen ze de klap die ze aan het verwerken zijn volledig: ik blijf er verre van.

Voor muziek staat LMS op 't menu hier, met als spelers wat van NAD via AirPlay2 en enkele Pi's met HifiBerry AMPs. (De Loxberry is even 'n eerste, kleinere (?) stap in de Pi wereld, daar ik vorige week een kleine thuisaccu bestelde en dus weldra die P1 data actief wil hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Heeft er iemand ervaring met de mesh functionaliteit van loxone Air?

Ik heb namelijk een aantal van die zaken in gebruik maar merk dat het ding niet erg slim is om het beste pad te bepalen.

Situatie:
  • Air ontvangers/zenders:
    • Airbase met antenne op zolder
    • Airbase met antenne op in men vrijstaande garage
    • Tree to air bridge centraal op het gelijkvloers (vlak aan deur naar kelder)
  • Air devices:
    • Rookmelders in slaapkamers op verdiep => Verbonden met zolder (Groen)
    • Rookmelder in tech berging op zolder => Verbonden met zolder (Groen)
    • Rookmelder in bureau op gelijkvloers => Verbonden met zolder (Groen)
    • Rookmelder in living (vlak bij de bridge) => Verbonden met zolder (Geel), na opnieuw inleren verbonden met bridge (Groen)
    • Rookmelder in kelder => Verbonden met bridge (Rood, wil geen verbinding meer maken tenzij ik het verplaats naar buiten de kelder)
    • Smartplug voor wasmachine in kelder => Verbonden met bridge na te opnieuw inleren (Groen)
    • watercontact aan wasmachine in kelder => Verbonden met bridge (Geel)
    • Raamcontact aan achterdeur => Verbonden met zolder (Groen)
    • Air drukknop aan achterdeur => Verbonden met bridge (letterlijk 1m van elkaar...) (Geel)
    • Raamcontact aan kelderdeur => Verbonden met bridge (Groen)
    • Rookmelder in garage => Verbonden met garage (Groen)
De verbinding in de kelder is dus vrij slecht, niet verwonderlijk gezien de massa aan beton. Tis nog steeds wel triestig want de bridge is in een rechte lijn misschien 4m van de rookmelder. Los daarvan snap ik het niet goed, de smart socket heeft een goede verbinding en zou moeten fungeren als mesh punt maar lijkt dit helemaal niet te doen. De bridge heeft (niet verwonderlijke) een veel slechter ontvangst dan de bridge met extene antenne.

Ik kan ook nergens iets vinden dat ik dit kan forceren. Je moet ook specifiek inleren vertrekkende van een bepaalde antenne, als je dan het toestel naar een andere plek verzet (zoals ik wel eens doe met die smart socket) dan blijft die naar de originele antenne gaan ipv de dichtste te nemen.

Iemand hier tips voor hoe ik alsnog het netwerk kan doen werken zoals het hoort? Heb het al letterlijk een paar jaar laten liggen maar nu eens tijd gemaakt om een poging te doen het recht te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Pulse_ Mijn ervaring is dat ik met dezelfde vragen / vraagtekens worstel.

Er lijkt niet of nauwelijks intelligentie voor het zoeken van de beste routes aanwezig en ik heb ook geen 'probeer het 'ns opnieuw' gevonden, anders dan een device uitzetten en na even wachten weer inschakelen.

De Airbase zit in de kelder hier en heeft inmiddels drie repeaters 'om zich heen' op de begane grond (alle drie smart plugs, waarvan de eerste bewust daarvoor geplaatst.) Met name wanneer om wat voor reden dan ook zo'n smart plug verwijderd wordt en later weer terug geplaatst, herstellen de routes zich totaal niet :|.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Gwaihir schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:54:
@Pulse_ Mijn ervaring is dat ik met dezelfde vragen / vraagtekens worstel.

Er lijkt niet of nauwelijks intelligentie voor het zoeken van de beste routes aanwezig en ik heb ook geen 'probeer het 'ns opnieuw' gevonden, anders dan een device uitzetten en na even wachten weer inschakelen.

De Airbase zit in de kelder hier en heeft inmiddels drie repeaters 'om zich heen' op de begane grond (alle drie smart plugs, waarvan de eerste bewust daarvoor geplaatst.) Met name wanneer om wat voor reden dan ook zo'n smart plug verwijderd wordt en later weer terug geplaatst, herstellen de routes zich totaal niet :|.
Ja het is ook zo dat je in Loxone zelf de toestellen effectief onder een specifieke antenne hebt hangen en dit wordt met de config opgeslagen, dus vermoed dat dat soort zaken al helemaal niet automatisch onder een 'betere' antenne gaat hangen. Beetje triestig.

Nog een frustratie, als ge je een smart socket gewoon wilt gebruiken voor energy meting (wasmachine in mijn geval) je effectief een switch moet aanmaken en die hard op aan moet zetten met een constant. Voor zover ik kan vinden is er geen enkele manier om de state van de relay hard op AAN te zetten zonder dit.

[ Voor 13% gewijzigd door Pulse_ op 16-02-2025 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Ik heb een Tree to Air bridge geplaatst boven, en de apparaten die het slechtste bereik naar mijn Base hadden daarmee ingeleerd.
Sindsdien werkt het prima, maar het is dus wel een klusje om die apparaten opnieuw in te leren. Dit gebeurt inderdaad specifiek voor een base/bridge naar keuze.

De mesh/repeater functionaliteit werkt matig, en ook alleen op sommige apparaten. Met name die met een vaste voeding.
Je kan ook bestaande Touch Tree schakelaars in uithoeken van je installatie vervangen door Touch Airs (wel met 24V vaste voeding aangesloten) waardoor die in theorie dan gaan werken als repeater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wat wel / niet als repeater kan werken is wel terug te vinden in de specs :).

Air apparaten die altijd op 230V aangesloten worden kunnen het dacht ik allemaal (en bij sommigen kun je het uitzetten). Air apparaten die vaak op een voeding aangesloten worden kunnen het veelal mits ze dat ook daadwerkelijk zijn. Wat (vrijwel) altijd op batterij gebruikt wordt, zoals een stelventiel, repeat nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
florholvoet schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:16:
Ik heb een Tree to Air bridge geplaatst boven, en de apparaten die het slechtste bereik naar mijn Base hadden daarmee ingeleerd.
Sindsdien werkt het prima, maar het is dus wel een klusje om die apparaten opnieuw in te leren. Dit gebeurt inderdaad specifiek voor een base/bridge naar keuze.

De mesh/repeater functionaliteit werkt matig, en ook alleen op sommige apparaten. Met name die met een vaste voeding.
Je kan ook bestaande Touch Tree schakelaars in uithoeken van je installatie vervangen door Touch Airs (wel met 24V vaste voeding aangesloten) waardoor die in theorie dan gaan werken als repeater.
Heb enkel maar een air schakelaar in gebruik en voor de rest geen loxone schakelaars eingelijk. Schakelaars worden zo goed als nooit gebruikt hier in huis.

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-04 11:19
Heeft iemand hier aanraders voor een betaalbare slimme thermostaat die ik kan aansturen en uitlezen via wifi met Loxone?

• HiBe
c337n schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:29:
Heeft iemand hier aanraders voor een betaalbare slimme thermostaat die ik kan aansturen en uitlezen via wifi met Loxone?
waarom een thermostaat? heb je niet voldoende aan een temperatuur sensor? de thermostaat functionaliteit zit in loxone ingebouwd. temperatuur sensoren zijn veelvuldig verkrijgbaar en vaak ook ingebouwd in allerhande andere apparaten (knoppen, bewegingssensoren etc. etc.)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

c337n schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:29:
Zoals @HiBe al zegt, neem eens een stapje terug, en leg eens uit wat je probeert te bereiken (zie XY problem).

• Centauriprime
Gaat het je om de aansturing van de ketel, WP of ander apparaat? Want daar zijn ook oplossingen voor.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-04 11:19
Het gaat voor mij puur om de aansturing van een handdoekradiator in een afzonderlijke ruimte die niet altijd moet aan staan. De rest van de verwarming in huis zit helaas niet op Loxone maar stuur ik aan via Honeywell evohome, maar dit integreert niet mooi met Loxone, en ik heb het idee dat dit niet zo lang meer ondersteund zal worden door Honeywell, dus zou ik graag eens andere oplossingen testen waarbij ik de radiatoren in huis individueel kan aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
beetje afhankelijk wat je hebt aan bekabeling voor honeywell denk ik. Kun je daar nog iets van hergebruiken?
Verder is het ook wel handig om te kijken of je vaak moet bijsturen of dat je alles ook prima 1 keer (desnoods 1 keer per stookseizoen) kan inregelen en nooit meer hoeft te veranderen. Strategie kan ook per verdieping/ruimte anders.

Kortom, hoe meer je van te voren weet, hoe beter de componenten en strategie zijn te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

c337n schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:01:
Het gaat voor mij puur om de aansturing van een handdoekradiator in een afzonderlijke ruimte die niet altijd moet aan staan. De rest van de verwarming in huis zit helaas niet op Loxone maar stuur ik aan via Honeywell evohome, maar dit integreert niet mooi met Loxone, en ik heb het idee dat dit niet zo lang meer ondersteund zal worden door Honeywell, dus zou ik graag eens andere oplossingen testen waarbij ik de radiatoren in huis individueel kan aansturen
Je kan ook gewoon een stemventiel air op die radiator zetten?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/97764/files/468207551/800x600x2/loxone-stelventiel-air.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Over die plaat: kan iemand al ervaringen delen met het vernieuwde stelventiel? Maken ze nu wel een solide indruk?

(Er kapte er hier van de week weer eentje mee. Dat is 5 van de 9 air ventielen in 5 jaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:31:
Over die plaat: kan iemand al ervaringen delen met het vernieuwde stelventiel? Maken ze nu wel een solide indruk?

(Er kapte er hier van de week weer eentje mee. Dat is 5 van de 9 air ventielen in 5 jaar.)
Ik heb de nieuwe op mijn vloerverwarming gezet toen ze uitkwamen in December.
Ze voelen stevig aan, maar ik heb de oude nooit in mijn handen gehad dus ik kan niet vergelijken.
Uiteraard kan ik je nog niet vertellen hoelang ze mee gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol Nou ja.. de eerste hield het nog geen week vol hier. Dus dat ben je al ruim voorbij ;).

Vloerverwarming, en een convector, hebben er samen ook nog 13 op tree trouwens. Die doen 't allemaal nog braaf :). (Ondanks dat totale aantal :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:22:
@JackBol Nou ja.. de eerste hield het nog geen week vol hier. Dus dat ben je al ruim voorbij ;).

Vloerverwarming, en een convector, hebben er samen ook nog 13 op tree trouwens. Die doen 't allemaal nog braaf :). (Ondanks dat totale aantal :P)
Ik heb er 18, mocht er een kapot gaan dan zal ik het zeker hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-05 16:53
van de Garage/Gate function block..

wat is het verschil juist tussen de:

Co/Cc (complete open/close) --> complete open/close position
en de
Io/Ic (Is open/close) --> limit switch to report 'Open' or 'Closed' Position..

wanneer gebruik je het ene of het andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Het ene is een Input (DOE open/dicht), een andere is een Output (IS open/dicht)

Edit: foutje.
Het ene is "DOE open/dicht", en de andere is "IS open/dicht". Een magneetcontact aan de onderkant van je poort kan hiermee dan bevestiging geven dat de poort effectief dicht is of niet. Bijvoorbeeld.

[ Voor 58% gewijzigd door florholvoet op 24-02-2025 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Laatst online: 15:46
thomke schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:24:
van de Garage/Gate function block..

wat is het verschil juist tussen de:

Co/Cc (complete open/close) --> complete open/close position
en de
Io/Ic (Is open/close) --> limit switch to report 'Open' or 'Closed' Position..

wanneer gebruik je het ene of het andere?
Ik dacht dat de Co/Cc het commando is om volledig open/dicht te gaan. Gebruik zelf de trigger omdat mijn motor single button is. D function block gaat daar echter slim mee om.
De Io/Ic een switch die aangeeft of de poort volledig open/dicht is. Terugkoppeling van de motor of een sensor aan de fucntion block.

Bij mijn motor gebruik ik de Ic om te checken of de poort dicht is. Is de poort niet dicht een bepaalde tijd na commando close, krijg ik ook een bericht. Die logica zit in de function block.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-05 16:53
florholvoet schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:07:
Het ene is een Input (DOE open/dicht), een andere is een Output (IS open/dicht)
beide zijn 'Inputs'
https://www.loxone.com/enen/kb/garagegate/

Ik vermoed dat de uitleg van @DomiGijzen de correcte is, bedankt!

betere naamginving zou het wel makkelijker maken 'Command Open' en 'Comand Close'
en doordat een puls op deze ingang er voor zorgt dat de poort ook stopt, leek het ook te werken door hier de Open en dicht contacten op aan te sluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door thomke op 24-02-2025 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

thomke schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:18:
[...]
betere naamginving zou het wel makkelijker maken 'Command Open' en 'Comand Close'
Ik vind in dit opzicht de Loxone documentatie waardeloos. De beschrijvingen zijn feitelijk correct maar weinig inhoudelijk. Ze mogen bij complexere bouwblokken echt wel beter bij de inputs/outputs aangeven wat het (verwachtte) gedrag is of zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-05 12:17
Best allemaal uitvoerig praktisch testen. Dan copy-paste. Zo gebruik ik niet het standaard rolluik blok. Maar wel het venster blok. Omdat in het laatste CC wel nog een close actie geeft, al denkt loxone dat het dicht is. Wat het rolluik blok vertikt. (Voor de uitzonderingen waarbij rolluik vast zat)
Ook laat het venster blok je wél gebruik maken van positie feedback.

Van mij mogen ze de blokken venster/rolluik/garage tot 1 blok reduceren en deze via parameters het gewenste gedrag/icon laten weergeven. Maar dan consistenter.

Alsook de simulatie verbeteren. Het is te beperkt. Zodat je toch veel tijd met programma laden verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nog even over zo'n ModBus RS-485 naar TCP converter ( @SchumiFAST , @Centauriprime , @Femme ). Ik hang twee modbus apparaten naast elkaar op. En modbus is.. 'n bus.

Heb ik dan maar één converter nodig, of trekt Loxone dat dan niet? (= Kan Loxone dan nog wel gemakkelijk de twee losse apparaten zien?)

(Ik zal even nakijken of de baud rate en zo gelijk zijn, maar dat dacht ik wel.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-05 22:22
Gwaihir schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:42:
Nog even over zo'n ModBus RS-485 naar TCP converter ( @SchumiFAST , @Centauriprime , @Femme ). Ik hang twee modbus apparaten naast elkaar op. En modbus is.. 'n bus.

Heb ik dan maar één converter nodig, of trekt Loxone dat dan niet? (= Kan Loxone dan nog wel gemakkelijk de twee losse apparaten zien?)

(Ik zal even nakijken of de baud rate en zo gelijk zijn, maar dat dacht ik wel.)
Ja, dat werkt prima. De limiet voor het aantal apparaten hangt af van de converter. Je moet ook de apparaten een bepaald adres kunnen geven. Ik heb een tiental apparaten achter één converter.
Je voegt in de config één modbus server toe op een bepaald IP-adres, en eronder voeg je dan je apparaten toe waar je het modbus-adres invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mijn vreugde is van beperkte duur: de apparaten willen nogal verschillend met de bus om gaan. Ik heb:

code:
1
2
3
WP                19200 Bit/s, 2 stopbits,       geen pariteit (aan extension)
Accu             115200 Bit/s, 1 stopbit,        geen pariteit
Energiemeters  max 9600 Bit/s, stopbits en pariteit naar keuze

Het is mijn bedoeling aan de modbus extension enkele energiemeters toe te voegen. Die 9600 Bit/s is het max van de Eastrons waarvan ik het opzocht. Mijn WP kan wel langzamer communiceren, volgens z'n instellingenscherm, en regelt toch niet erg snel. Moet dus kunnen, lijkt me.

De accu wil ik via een ModbusTCP converter uitlezen en aansturen, samen met een energiemeter. En die combinatie vind ik zorgelijk, want ik wil die accu wel snel kunnen aansturen, als hij die lage snelheid al ondersteunt..

Sowieso nog flink puzzelen aan die sturing. Heb ik meerdere Energie Managers nodig? (Om mijn eerste twee wensen hieronder uiteen te houden?)

Het is een accu die rechtstreeks (en alleen) door zonnepanelen wordt opgeladen. Daarbij kan de PV max 2000W aanleveren, terwijl de 230V output slechts 800W is. De bedoeling is dat:
  1. er geen stroom van de accu wordt gevraagd voor uitstelbare belastingen, zoals het opladen van accu's voor de tuinmachines, of het inschakelen van een vaatwasser die best nog even kan wachten tot in de middag onze primaire PV-installatie flink (terug) levert
  2. de output de netstroom meter stil zet (of iets levering over laat) - best snel regelen dus. Concreet komt dan neer op leveren in ochtend (op eerste PV) en dan in de avond (wanneer PV opbrengst daalt) tot de accu leeg is. (P1 data per seconde in Loxone beschikbaar)
  3. de accu (toch / eerder) gaat leveren (terugleveren naar het net dus) wanneer anders al voor het eind van de dag de accu vol zou zitten. (Weerservice beschikbaar.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 21:03
Gwaihir schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:41:
Mijn vreugde is van beperkte duur: de apparaten willen nogal verschillend met de bus om gaan. Ik heb:

code:
1
2
3
WP                19200 Bit/s, 2 stopbits,       geen pariteit (aan extension)
Accu             115200 Bit/s, 1 stopbit,        geen pariteit
Energiemeters  max 9600 Bit/s, stopbits en pariteit naar keuze
Zelfde ervaring hier helaas, heb meerdere Modbus-extensies vanwege productlimitaties ;). Erg kostbaar en vervelend... Uiteindelijk maar gewoon door de zure appel heen gebeten.
Het is mijn bedoeling aan de modbus extension enkele energiemeters toe te voegen. Die 9600 Bit/s is het max van de Eastrons waarvan ik het opzocht. Mijn WP kan wel langzamer communiceren, volgens z'n instellingenscherm, en regelt toch niet erg snel. Moet dus kunnen, lijkt me.
Meestal heb je het meeste succes op 9600 bps... de hoogste snelheid die de meeste apparaten aankunnen en ondersteunen. Heb je die snelheid nodig? Nee, ik heb er nooit iets van gemerkt of gedacht dat ik het nodig had.
De accu wil ik via een ModbusTCP converter uitlezen en aansturen, samen met een energiemeter. En die combinatie vind ik zorgelijk, want ik wil die accu wel snel kunnen aansturen, als hij die lage snelheid al ondersteunt..
Ik weet niet wat voor accusysteem je hebt. Als je Victron hebt, kun je het vergeten; deze hebben eigen meters met specifieke eisen qua uitleessnelheid. Ook dit is helaas mijn eigen ervaring...

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@mies-ttk89 Inderdaad maar doorheen gebeten en besteld. Bij zo'n converter gaat het gelukkig maar om 50 i.p.v. 35 euro.

De omvormer-accu is een Marstek Jupiter-E. Meting en aansturing worden beide via Loxone; ik wil een betrouwbare meting naast wat het apparaat zelf meldt. Het gaat er niet om accu en meter zelf aan elkaar te koppelen.

(Maar ik kwijl al wel bij een volgende stap met Victron, dus bedankt alvast voor de kruimels daarover ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-05 13:13
Een beginnersvraag.
ik heb sinds vorige week de buitenverlichting op een digitale uitgang gezet

Ik als Noob op het gebied van programmatie ben op zoek om deze te dimmen in de verlichtingssturing.
Dit kan toch met de normale instellingen van het lichtsturingsblok, en de parameter brightness?
Ik heb dit nu naar 50% gezet, maar dit lijkt niet helemaal voldoende te dimmen namelijk.

Qua Timer heb ik nu zonsonderang aan, maar welke instelling moet ik hebben om dit na zonsopgang uit schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Rob-T6 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:53:
Een beginnersvraag.
ik heb sinds vorige week de buitenverlichting op een digitale uitgang gezet

Ik als Noob op het gebied van programmatie ben op zoek om deze te dimmen in de verlichtingssturing.
Dit kan toch met de normale instellingen van het lichtsturingsblok, en de parameter brightness?
Ik heb dit nu naar 50% gezet, maar dit lijkt niet helemaal voldoende te dimmen namelijk.

Qua Timer heb ik nu zonsonderang aan, maar welke instelling moet ik hebben om dit na zonsopgang uit schakelen?
Een digitale uitgang is een aan/uit uitgang, niet een uitgang waarmee je kunt dimmen (het is of 0% of 100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Is er een andere module welke wel deze functie heeft?

In huis gaat het goed, maar daar heb ik ook grotendeels alleen maar 24v verlichting

Nu wil ik juist buiten eea. gaan schakelen en dimmen, maar dit is door het type armatuur wat we hebben een 230V aansluiting, en ik had aan de voorkant begrepen dat dit wel met de miniserver zou moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dimcurves, zoals wij ze waarnemen, zijn verre van lineair. Kan best zijn de je voor je gevoel half zoveel licht wil en 'm dus op 20% moet zetten (of zo).

Maar dan moet hij wel eerst aan een dimmer hangen natuurlijk.. Je hebt nu alleen aan / uit, @Rob-T6, dat is ook wat je ziet? Er is een 230V dimmer extensie, maar kijk wel even of je lamp (de LED driver) die manier van dimmen kan hebben; niet elke led lamp laat zich dimmen.

En je hebt zonsondergang gevonden? Dan is daar toch ook zonsopgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
@Gwaihir daar was ik al bang voor na het aanzetten.

Er was mij verteld dat ik het ook via de mini kon regelen. Het gaat in basis om 1 schakeling, dus een dimmer extensie is dan wel een dure oplossing….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiBe
Rob-T6 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:54:
@Gwaihir daar was ik al bang voor na het aanzetten.

Er was mij verteld dat ik het ook via de mini kon regelen. Het gaat in basis om 1 schakeling, dus een dimmer extensie is dan wel een dure oplossing….
je kunt ook een andere oplossing bekijken, bijv. een shelly dimmer die je via IP aanstuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Loxone heeft er daar zelf ook eentje van (als je Air hebt): https://shop.loxone.com/nlnl/product/100212-nano-dimmer-air , @Rob-T6. Duurder dan een Shelly (denk ik), maar goedkoper dan zo'n extensie van vier dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12:44
Ik ben benieuwd of er intussen al mensen zijn die positieve of negatieve ervaringen hebben met het aansturen van Matter devices vanuit Loxone.

1Home biedt een oplossing aan om matter en loxone devices vlekkeloos te laten samenwerken in de vorm van een 1Home Loxone Server. Nuttige toevoeging of volledig overbodig?

Wij starten binnenkort immers met de bouw van een nieuwe woning en willen resoluut kiezen voor een smarthome. Echter ben ik er nog niet aan uit of dit met behulp van Loxone of KNX of een combinatie van beide zal zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat meer en meer devices Matter compatibel zullen worden (denk aan robotstofzuigers, andere huishoudapparaten, ...). Vandaar dat ik resoluut wil kiezen voor een stabiele basis in KNX en/of Loxone die dan verder kan uitgebreid en geïntegreerd worden. Bijvoorbeeld er is niemand thuis => robotstofzuiger mag starten.

Hiervoor is het dus heel belangrijk dat er ergens een centrale "plaats" is waar het matter devices kunnen praten met Loxone devices en omgekeerd. Kan Loxone config deze functie vandaag al vervullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Heeft er iemand ervaring met een loxone laadpaal in Belgie te laten integreren met een bestaand laad netwerk (liefst totalenergies).

Ik heb het volgende doorgelezen en technisch is allemaal geen issue de opzet te doen:https://www.loxone.com/nlnl/blog/wallbox-afrekenen-ocpp/.

Situatie is als volgt. Mijn partner heeft een wagen van het werk en heeft zo een mooie kaart om te 'tanken' bij publieke palen. Allemaal mooi maar als je thuis wilt kunnen laden moet je een paal van de werkgever installeren waar je 0 controle over hebt wat betreft slimme sturing.

Als ik nu een loxone paal kan zetten die werkt met hun kaartje is alles helemaal top. Als ik op een of andere manier toch hun ding zou kunnen integeren ook toppie. Ik wil vooral vermijden dat dat ding zit te laden als de warmtepomp aanspringt of je begint met koken. Maar ook niet steeds de stekker moet gaan zitten uittrekken. Het dak ligt vol zonnepanelen dus als er overschot is mag dat in de auto gedumpt worden bv. Auto min % laten aanhouden en daarboven enkel als er zon is en zo van die zaken.

Alle tips welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 21:03
Pulse_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:15:
Heeft er iemand ervaring met een loxone laadpaal in Belgie te laten integreren met een bestaand laad netwerk (liefst totalenergies).

Ik heb het volgende doorgelezen en technisch is allemaal geen issue de opzet te doen:https://www.loxone.com/nlnl/blog/wallbox-afrekenen-ocpp/.

Situatie is als volgt. Mijn partner heeft een wagen van het werk en heeft zo een mooie kaart om te 'tanken' bij publieke palen. Allemaal mooi maar als je thuis wilt kunnen laden moet je een paal van de werkgever installeren waar je 0 controle over hebt wat betreft slimme sturing.

Als ik nu een loxone paal kan zetten die werkt met hun kaartje is alles helemaal top. Als ik op een of andere manier toch hun ding zou kunnen integeren ook toppie. Ik wil vooral vermijden dat dat ding zit te laden als de warmtepomp aanspringt of je begint met koken. Maar ook niet steeds de stekker moet gaan zitten uittrekken. Het dak ligt vol zonnepanelen dus als er overschot is mag dat in de auto gedumpt worden bv. Auto min % laten aanhouden en daarboven enkel als er zon is en zo van die zaken.

Alle tips welkom
Na talloze gesprekken met mijn werkgever en leasemaatschappij is de conclusie duidelijk: de situatie is simpelweg te complex.
Daarnaast hebben we de "uitdaging" van een 25 kWh accu-opslag, wat resulteert in drie energiestromen met verschillende tarieven.

Succes met het uitzoekwerk. Het is niet onmogelijk, maar uiteindelijk afhankelijk van de mogelijkheden bij je werkgever en leasemaatschappij.

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:35
bekabelings tip gevraagd. Ik zit altijd te kloten met die 'push-in' connectors / terminals van loxone.
met svv signaal kabel van 0.8mm2 gaat 't prima, maar als ik ergens een cat6 UTP kabel van 0.75mm2 massief gebruik dan zit ik altijd te frotten. paster niet in, kabeltje buigt / breekt of iets dergelijks waar ik niet blij van wordt.

Ik duw eigenlijk altijd de kabel in 1 van de 4 openingen van de connector, en vroeg me af of er tips zijn. Moet ik dat andere gaatje op de connector open forceren / zijn er speciale tools? In sommige situaties moet er gewoon UTP kabel in vandaar. dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

brammh schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:15:
bekabelings tip gevraagd. Ik zit altijd te kloten met die 'push-in' connectors / terminals van loxone.
met svv signaal kabel van 0.8mm2 gaat 't prima, maar als ik ergens een cat6 UTP kabel van 0.75mm2 massief gebruik dan zit ik altijd te frotten. paster niet in, kabeltje buigt / breekt of iets dergelijks waar ik niet blij van wordt.

Ik duw eigenlijk altijd de kabel in 1 van de 4 openingen van de connector, en vroeg me af of er tips zijn. Moet ik dat andere gaatje op de connector open forceren / zijn er speciale tools? In sommige situaties moet er gewoon UTP kabel in vandaar. dank!
Gebruik je de officiële Loxone LSA tool (dat kleine grijze handvatje?) Die werkt voor mij een stuk beter dan een LSA punchtool. Verder heb ik het opgegeven met UTP. Ik heb een tijdje geleden een paar van die spoelen 2x0.6 gekocht en dat werkt perfect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Ik heb EIB kabel gebruikt. Meer aders heb je niet nodig voor Tree. En hij is stijf genoeg om de ader er zo in te duwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J_aba
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-04 22:49
Pulse_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:15:

Alle tips welkom
Heb er speciaal een tweakers account voor gemaakt 😊, moest er eens van komen.

Ik wilde ook geen laadpaal van/via de werkgever. Wegens te duur, moeilijk te integreren en privé niet bruikbaar.

Nu loxone sinds enkele maanden ocpp ondersteunde ook maar eens mijn huiswerk beginnen maken.
update: werkt enkel vanaf miniserver gen2

Mijn laadpaal doet de afrekening via eflux. Heb daar het goedkoopste abonnement afgesloten. En zij doen de afrekening naar Q8 (ik heb een laadkaart van Q8).

Het meeste werk was om bij eflux mijn laadpaal geregistreerd te krijgen.
Blijkbaar bij alfen of andere palen wordt het mac of serienummer automatisch gebruikt om deze te activeren bij e-flux.

Bij loxone kan je dat zelf ingeven in de configuratie. Want de ocpp server connector zit niet in de paal maar draait op de miniserver. Ik heb ook gewoon mac of serienummer van de laadpaal hier ingegeven. En dan dit per helpdesk zo geregeld.

Dus bovenstaande zal ook wel werken rechtstreeks bij Total, maar ze moeten mee willen werken.
Voordeel bij mij is dat iedereen met een laadpas (Q8, total, …) kan laden.

Loadbalancing werkt, heb ik even gesimuleerd en je hoort hem switchen tussen 1 of 3 fase. Hij gaat ook gewoon in pauze als er niet genoeg ‘overschot’ is.

Als mijn digitale meter er is schaf ik mij deze aan:
https://shop.loxone.com/n...00663-p1-meter-reader-air

en dan komt dat wel goed.
Evt. aandachtpuntje is het constant switchen tussen 3 en 1 fase… maar dat lossen we dan wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
J_aba schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:46:
[...]

Heb er speciaal een tweakers account voor gemaakt 😊, moest er eens van komen.

Ik wilde ook geen laadpaal van/via de werkgever. Wegens te duur, moeilijk te integreren en privé niet bruikbaar.

Nu loxone sinds enkele maanden occp ondersteunde ook maar eens mijn huiswerk beginnen maken.

Mijn laadpaal doet de afrekening via eflux. Heb daar het goedkoopste abonnement afgesloten. En zij doen de afrekening naar Q8 (ik heb een laadkaart van Q8).

Het meeste werk was om bij eflux mijn laadpaal geregistreerd te krijgen.
Blijkbaar bij alfen of andere palen wordt het mac of serienummer automatisch gebruikt om deze te activeren bij e-flux.

Bij loxone kan je dat zelf ingeven in de configuratie. Want de occp server connector zit niet in de paal maar draait op de miniserver. Ik heb ook gewoon mac of serienummer van de laadpaal hier ingegeven. En dan dit per helpdesk zo geregeld.

Dus bovenstaande zal ook wel werken rechtstreeks bij Total, maar ze moeten mee willen werken.
Voordeel bij mij is dat iedereen met een laadpas (Q8, total, …) kan laden.

Loadbalancing werkt, heb ik even gesimuleerd en je hoort hem switchen tussen 1 of 3 fase. Hij gaat ook gewoon in pauze als er niet genoeg ‘overschot’ is.

Als mijn digitale meter er is schaf ik mij deze aan:
https://shop.loxone.com/n...00663-p1-meter-reader-air

en dan komt dat wel goed.
Evt. aandachtpuntje is het constant switchen tussen 3 en 1 fase… maar dat lossen we dan wel op.
toon volledige bericht
Super, thanks voor de info!

Een aantal vraagjes:
- Heb je een laadpaal van loxone zelf genomen of een ander merk die je dan in loxone hebt geintegreerd?
- Kan je je loxone config delen hoe je het hebt opgezet?
- Zie dat het een NL dienst is, ben je zelf van Belgie of Nederland? Mogelijk zijn er beperkingen om de eflux dienst als Belg af te sluiten waar dan rekening mee moet worden gehouden. Het is zoals je zegt wel heel handig dat iedereen zomaar kan laden uit verschillende netwerken.

Zal eens een telefoontje moeten doen met Total om te zien of het uberhoud mogelijk is daar een paal te registreren.

Nog maals bedankt voor de info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J_aba
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-04 22:49
Pulse_ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:59:
[...]

Super, thanks voor de info!

Een aantal vraagjes:
- Heb je een laadpaal van loxone zelf genomen of een ander merk die je dan in loxone hebt geintegreerd?
- Kan je je loxone config delen hoe je het hebt opgezet?
- Zie dat het een NL dienst is, ben je zelf van Belgie of Nederland? Mogelijk zijn er beperkingen om de eflux dienst als Belg af te sluiten waar dan rekening mee moet worden gehouden. Het is zoals je zegt wel heel handig dat iedereen zomaar kan laden uit verschillende netwerken.

Zal eens een telefoontje moeten doen met Total om te zien of het uberhoud mogelijk is daar een paal te registreren.

Nog maals bedankt voor de info!
update: werkt enkel vanaf miniserver gen2

Ik ben Belg. laadpaal is die van Loxone.

Bij e-flux was ik vrij zeker dat het zou werken (had mijn licht eens opgestoken bij de lokale loxone verdeler). Ook moest ik zeker zijn dat mijn laadpaal niet publiek zichtbaar zou zijn.
Er zijn ook andere ocpp providers (ook Belgische, maar daar had ik even geen geduld voor om dat uit te zoeken).

Ik wilde vooral onafhankelijk zijn van de laadpalen van werkgevers, als straks vrouwlief elektrisch ‘moet’ rijden had zij een eigen extra laadpaal moeten laten plaatsen. Bij ons op het werk kunnen ze dat niet regelen… dan doe ik het zelf wel.

De loxone config is eigenlijk out of the box volgens hun website gedaan. Je neemt een wallbox, een nfc klavier en een MID loxone meter. Aansluiten en de blokken naar elkaar slepen en klaar.
Dat hebben ze wel goed in orde bij loxone.

Voor mijn test ‘stroomoverschot’ heb ik even een virtuele ingang genomen die ik dan in de app kan aanpassen. In de nabije toekomst zal ik daar iets van maken in combinatie van de toekomstige P1 meter/Victron systeem (ik was eigenlijk het forum aan het afschuimen naar ervaringen van Loxone in combinatie met Victron).

Ik heb mijn laadpaal ook een beetje uit het zicht gezet, vond het niet bepaald goed passen bij mijn huis. Mijn NFC klavier heb ik ook niet in de paal geïntegreerd maar naar de voorgrond gebracht zodat ik de kabel achter het hoekje kan pakken maar wel aan de voorkant kan ‘badgen’
Ach ja, eigen werkuren kosten niets zeker 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxNqI5e6-Q877cJ_0-bJI9KTA3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JdX4mnVhaNGtzTDadtUE8LT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPoCZxqwij-TZVPW6t9rXFf5KaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhQwBTdkWAeQGd92ZObFqeW1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKkkfivl0L2949MWv3r-8BoN06A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfHPXtPEZM3MqURy6lUcifiz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaspPGAgIjzIiMUVn-H8_MFMLGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2TmGmfLWhv6naMfHTTUtnqB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
J_aba schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:11:
[...]

Ik ben Belg. laadpaal is die van Loxone.

Bij e-flux was ik vrij zeker dat het zou werken (had mijn licht eens opgestoken bij de lokale loxone verdeler). Ook moest ik zeker zijn dat mijn laadpaal niet publiek zichtbaar zou zijn.
Er zijn ook andere ocpp providers (ook Belgische, maar daar had ik even geen geduld voor om dat uit te zoeken).

Ik wilde vooral onafhankelijk zijn van de laadpalen van werkgevers, als straks vrouwlief elektrisch ‘moet’ rijden had zij een eigen extra laadpaal moeten laten plaatsen. Bij ons op het werk kunnen ze dat niet regelen… dan doe ik het zelf wel.

De loxone config is eigenlijk out of the box volgens hun website gedaan. Je neemt een wallbox, een nfc klavier en een MID loxone meter. Aansluiten en de blokken naar elkaar slepen en klaar.
Dat hebben ze wel goed in orde bij loxone.

Voor mijn test ‘stroomoverschot’ heb ik even een virtuele ingang genomen die ik dan in de app kan aanpassen. In de nabije toekomst zal ik daar iets van maken in combinatie van de toekomstige P1 meter/Victron systeem (ik was eigenlijk het forum aan het afschuimen naar ervaringen van Loxone in combinatie met Victron).

Ik heb mijn laadpaal ook een beetje uit het zicht gezet, vond het niet bepaald goed passen bij mijn huis. Mijn NFC klavier heb ik ook niet in de paal geïntegreerd maar naar de voorgrond gebracht zodat ik de kabel achter het hoekje kan pakken maar wel aan de voorkant kan ‘badgen’
Ach ja, eigen werkuren kosten niets zeker 😊

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
toon volledige bericht
OK Perfect, dat is exact wat ik nodig had. Ik heb zelfs al een NFC code touch hangen als deurbel / keypad voor de deur. Dat je de paal via eflux niet publiek zichtbaar kan zetten is ook wel een grote plus, tevens dat je dan ook niet vast zit als het werk van tankkaart provider zou veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pulse_
Nog wel een extra toevoeging. Ik zit zelf nog op een Miniserver GEN 1. Die ondersteund dit niet.

https://www.loxone.com/enen/kb/ocpp-server-connector/
Current Miniserver generation required, not supported by Miniserver Gen.1 variants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Hebben hier mensen een hanglamp via de tree aangesloten?
Ik ben opzoek naar een oplossing voor de kinderkamers, maar kan niet echt wat vinden.

Het liefste zou ik iets van een draad met fitting vorm hebben, waar een aparte kap op kan.
Dan kan ik de basis gelijk maken, en hoeft niet alle draad van de centraaldoos naar de centrale kast, en heb ik geen aparte dimmermodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Als je verlichting via Tree wilt, en dus geen centrale dimmers of aparte bekabeling naar de kast, dan ben je beperkt tot de Loxone Tree lampen. En dat zijn hele armaturen, geen fittings.

Tenzij je ergens vlakbij de lamp een Compact Dimmer Tree kwijt kan. Die kan je dan weer combineren met eender welk armatuur en Minalox 24V lampen op fitting.
Dit wordt echter al snel duur, dus ik weet niet of je hierop staat te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Ik liep inderdaad al tegen dat probleem aan leek het.

Punt is dat ik dus een treekabel in de centraaldoos heb, en geen loze leiding naar de kast :'(
verder puzzelen dan maar weer, en zoeken hoe of wat... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Gebruik je de dikke 24VDC kabel al voor iets? Anders kan je die gebruiken voor een 24VDC lamp. Anders via air.

15x330 SW38

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste