@florholvoet Heeft er al iemand iets creatiefs verzonnen om zo'n 24V lamp E27 fitting ook tunable van kleur te maken? (Er moet vast iets kunnen, ondanks de twee contacten. Zeg maar 'n beetje à la Digitalstrom of ethernet over power.)
First time poster here.Gwaihir schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:51:
@florholvoet Heeft er al iemand iets creatiefs verzonnen om zo'n 24V lamp E27 fitting ook tunable van kleur te maken? (Er moet vast iets kunnen, ondanks de twee contacten. Zeg maar 'n beetje à la Digitalstrom of ethernet over power.)
Ik heb in gedachte zitten spelen (maar nog niets werkelijk gemaakt) met lampen op het principe van een bi-polar led.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eqZvcNhbGJUjkeZvFqhrEr93.jpg?f=user_large)
Maar dit zou een driver vereisen om de 2 pwm signalen en 24V om te vormen naar 1 bipolar led sturing.
En dan custom gemaakte led lampen (3d printing, lamp slopen en inbouwen,...), maar dat idee had niet zon goede WAF en was dus afgeschoten...
Hier in huis zijn enkele normale lampen voorzien van een HUE lamp die ik vanuit Loxone bedien. Je hebt dan wel de HUE hub nodig.Gwaihir schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:51:
Grz D.
Ja, die flexibiliteit dus, maar dan zonder de nadelen van Hue en conculega's. Te weten:DomiGijzen schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:48:
Hier in huis zijn enkele normale lampen voorzien van een HUE lamp die ik vanuit Loxone bedien. Je hebt dan wel de HUE hub nodig.
1. Bedraad, omwille van het standby verbruik. Bij elke oplossing die, zoals Hue, op elk moment een draadloos signaal moet kunnen ontvangen, zie je een rustverbruik van ca. 0,5W. Zo'n lamp verbruikt dus de meeste stroom terwijl hij uit staat (en vandaar de zonder uitzondering slechte energielabels van deze lampen). Draadloos zie ik hier beperkt uitweg voor én de fabrikanten lijken het niet op te zoeken. Wat Loxone doet met bijv. de air ventielen zal immers niet gaan: die worden slechts af en toe wakker en zijn tussendoor dus niet voor schakeling beschikbaar. Een concept wat niet voor verlichting geschikt is.
2. Lokaal, dus zonder alle geneuzel met accounts / mijn lampen via iemands cloud die 'm ook op elk moment uit kan zetten / van voorwaarden veranderen. (Hue heeft daar voor mij volkomen afgedaan met hun achteraf eis om een account te gebruiken én de bridge daartoe ook vanuit het internet bereikbaar te houden.)
@EgoV Lijkt me technisch solide. Hopen dat een fabrikant op zo'n concept springt
.
Voor de zigbee lampen (niet perse hue) maak ik gebruik van zigbee2mqtt en een MQTT transformer.
https://wiki.loxberry.de/..._transformer_-_zigbee_led
Werkt perfect. Zijn voornamelijk buitenlampen en vloer -dressoirlampen. Niet iets waar een draad makkelijk naar toe gaat naast 230V.
https://wiki.loxberry.de/..._transformer_-_zigbee_led
Werkt perfect. Zijn voornamelijk buitenlampen en vloer -dressoirlampen. Niet iets waar een draad makkelijk naar toe gaat naast 230V.
15x330 SW38
1) Sommige zitten op een door loxone geschakelde groep. Die gaan gewoon helemaal uit. Andere staan inderdaad altijd "aan". Dressoir lampen e.d. die nog wel eens van plaats veranderen.Gwaihir schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:57:
[...]
Ja, die flexibiliteit dus, maar dan zonder de nadelen van Hue en conculega's. Te weten:
1. Bedraad, omwille van het standby verbruik. Bij elke oplossing die, zoals Hue, op elk moment een draadloos signaal moet kunnen ontvangen, zie je een rustverbruik van ca. 0,5W. Zo'n lamp verbruikt dus de meeste stroom terwijl hij uit staat (en vandaar de zonder uitzondering slechte energielabels van deze lampen). Draadloos zie ik hier beperkt uitweg voor én de fabrikanten lijken het niet op te zoeken. Wat Loxone doet met bijv. de air ventielen zal immers niet gaan: die worden slechts af en toe wakker en zijn tussendoor dus niet voor schakeling beschikbaar. Een concept wat niet voor verlichting geschikt is.
2. Lokaal, dus zonder alle geneuzel met accounts / mijn lampen via iemands cloud die 'm ook op elk moment uit kan zetten / van voorwaarden veranderen. (Hue heeft daar voor mij volkomen afgedaan met hun achteraf eis om een account te gebruiken én de bridge daartoe ook vanuit het internet bereikbaar te houden.)
2) Tja, zit wat in. Van de andere kant draaien die hue lampen hier al 3-4 jaar en heb ik sindsdien niks hoeven doen om het werkend te houden.
Toch ga ik de oplossing van @Centauriprime binnenkort eens bekijken. Destijds waren de rapsberries zo goed als niet verkrijgbaar.
Grz D.
Heb het al jaren virtueel draaien in proxmox, maar er zijn ook voor andere platforms https://wiki.loxberry.de/.../start#image_installationToch ga ik de oplossing van @Centauriprime binnenkort eens bekijken. Destijds waren de rapsberries zo goed als niet verkrijgbaar.
Dat vind ik ook hoogst interessant, @Centauriprime , @Nijboer. Het lijkt eleganter met Loxone te koppelen dan zo'n bouwsteen in PicoC. En dan denk ik inderdaad aan (meestal) wel de stroom erop en eraf met Loxone, maar dan kleur / dimstanden via Zigbee. En een Loxberry heb ik al in actie.
Hoezo 'virtueel', trouwens, @Nijboer; je hebt er toch vast ergens 'echt' een Zigbee zendontvanger aan hangen?
Hoezo 'virtueel', trouwens, @Nijboer; je hebt er toch vast ergens 'echt' een Zigbee zendontvanger aan hangen?
Ik doelde op Loxberry, @DomiGijzen gaf aan dat de raspberry weer beter op voorraad is, maar je hebt in principe geen raspberry nodig als je het virtueel draaitHoezo 'virtueel', trouwens, @Nijboer; je hebt er toch vast ergens 'echt' een Zigbee zendontvanger aan hangen?
Heb je daar een linkje ofzo over? Heb dat wel eens proberen te doen maar toen niks gevonden.Nijboer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:11:
[...]
Ik doelde op Loxberry, @DomiGijzen gaf aan dat de raspberry weer beter op voorraad is, maar je hebt in principe geen raspberry nodig als je het virtueel draait
Grz D.
@Nijboer Eh ja, maar.. hoe bereikt 't ding nou Zigbee lampen (of 't nu op een Pi of wat anders draait)? Misschien lees ik daar in dat Duits overheen, maar dat heb ik dus nog niet ontdekt.. (ook @Centauriprime ).
Ze willen dat je ergens zigbee2mqtt hebt draaien zoals ik het lees, dat kan met plugin https://wiki.loxberry.de/plugins/zigbee2mqtt_plugin/start of ergens anders. Die je koppelt op je zigbee controller. Zelf heb ik er eentje van https://smlight.tech/ die draait los in het netwerk op poe.
https://wiki.loxberry.de/...lation_von_loxberry/startDomiGijzen schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:29:
[...]
Heb je daar een linkje ofzo over? Heb dat wel eens proberen te doen maar toen niks gevonden.
Als ik het zo 1,2,3 goed begrijp, draait Loxberry op/in ‘Diet Pi’ en dat kun je vrijwel overal op draaien. Nice. Ziet er uit alsof het al jaren bestaat en zo werkt. Snap niet dat ik dit nooit gevonden heb. Heb een oDroid liggen en daar draait het ook op.
TNx!
Grz D.
Heb Loxberry draaien op een Pi4 (met ssd), en na meerdere zigbee USB stickjes te hebben gebruikt met allemaal slecht resultaat er was altijd wel iets overgestapt op de SLZB-06 en sindsdien nooit meer gezeur.
Op de loxberry draait Zigbee2MQTT en de MQTT broker. Let wel op dat de Z2M plugin niet goed omgaat met de netwerk poort die je instelt in de Z2M config file. Zet auto update uit en maak een backup van de config. Na een update van Z2M regelmatig dat de poort terugstaat op niets.
/f/image/kptVgAP2Kzzg2lWSEYy9pRuW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o2vUdmCU3YjZvuWjbQWo0P79.png?f=fotoalbum_large)
Kopieer de zigbee_led.php bestand naar "/opt/loxberry/bin/mqtt/transform/custom/udpin/zigbee2mqtt/zigbee_led.php" op de loxberry.
Volg het stuk over de RGB waardes op loxberry.de
Maak een virtuele uitgang
:strip_exif()/f/image/grdM6ymhaKHBwVSqxaVPS7io.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/q9PYdE0UOMeTo8hLsIlns8xV.png?f=user_large)
Sleep de lampen naar een lichtsturing
Op de loxberry draait Zigbee2MQTT en de MQTT broker. Let wel op dat de Z2M plugin niet goed omgaat met de netwerk poort die je instelt in de Z2M config file. Zet auto update uit en maak een backup van de config. Na een update van Z2M regelmatig dat de poort terugstaat op niets.
/f/image/kptVgAP2Kzzg2lWSEYy9pRuW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o2vUdmCU3YjZvuWjbQWo0P79.png?f=fotoalbum_large)
Kopieer de zigbee_led.php bestand naar "/opt/loxberry/bin/mqtt/transform/custom/udpin/zigbee2mqtt/zigbee_led.php" op de loxberry.
Volg het stuk over de RGB waardes op loxberry.de
Maak een virtuele uitgang
- /dev/udp/192.168.10.10/11884
:strip_exif()/f/image/grdM6ymhaKHBwVSqxaVPS7io.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/q9PYdE0UOMeTo8hLsIlns8xV.png?f=user_large)
Sleep de lampen naar een lichtsturing
:strip_exif()/f/image/6EW0JyOObhrAbJGy9PeJFNCQ.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Centauriprime op 17-04-2025 20:38 ]
15x330 SW38
En staat de hele tuin dan altijd onder stroom, @Centauriprime, of heb je er nog een hoofdschakelaar voor zitten, die door Loxone netjes met een beetje voorsprong wordt bediend?
Tja eerlijk gezegd, we hebben een smarthome. Is ook niet nodig en gebruikt ook constant stroom. De hele loxone kast met alle lampen uit pakt ook zo'n 24 watt.Gwaihir schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:30:
En staat de hele tuin dan altijd onder stroom, @Centauriprime, of heb je er nog een hoofdschakelaar voor zitten, die door Loxone netjes met een beetje voorsprong wordt bediend?
15x330 SW38