Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

roderickvd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:41:
Welk blok bedoel je, is ergens een Enever template beschikbaar?

En kun je jouw script delen? Of is dat buiten Loxone om?

Concessies zijn OK — beter dan niets! Gaat bij mij inderdaad om laadpaal en wat keukenapparatuur. Ik de toekomst mogelijk meer witgoed.
Het block is de spotprice optimizer. De api call is naar entso-e, waar je de dynamische prijs per uur voor NL kan opvragen.

Dat is natuurlijk de bruto prijs, maar de rest van de prijsopbouw van Enever of welke andere leverancier dan ook is fixed fee per kWh, dus dat gaat de zeer hoog/hoog/laag/zeer laag indeling niet beinvloeden.

Edit: mijn eigen scripts is een onsamenhangende stapel Python die fit for purpose is, maar niet echt deelbaar. Ik heb er bijv keys en use cases in hardcoded.

[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 25-04-2023 09:21 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JackBol schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:19:
[...]

Het block is de spotprice optimizer. De api call is naar entso-e, waar je de dynamische prijs per uur voor NL kan opvragen.

Dat is natuurlijk de bruto prijs, maar de rest van de prijsopbouw van Enever of welke andere leverancier dan ook is fixed fee per kWh, dus dat gaat de zeer hoog/hoog/laag/zeer laag indeling niet beinvloeden.

Edit: mijn eigen scripts is een onsamenhangende stapel Python die fit for purpose is, maar niet echt deelbaar. Ik heb er bijv keys en use cases in hardcoded.
Heb dit ook draaien. De directe connectie werkt alleen op Gen 2. Als Gen 1 gebruiker dus nutteloos.

Daarnaast vind ik de functionaliteit van de spot price optimizer vrij matig. Ik heb nu een script in Nodered gemaakt en toon de inputs/outputs daarvan in Loxone. Hiermee bestuur ik dan de EV's obv prijspijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 18:02
Dank, ik ben weer een aantal Config-released behind zo te zien sinds mijn vorige Loxone-huis.

Uit de documentatie van de Spot Price Optimizer lijkt het alsof hij de gunstigste x uur kiest (Demand) in de komende y uur (Period). Wat maakt het dat dit niet geschikt is voor jouw boiler en/of laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

roderickvd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:34:
Dank, ik ben weer een aantal Config-released behind zo te zien sinds mijn vorige Loxone-huis.

Uit de documentatie van de Spot Price Optimizer lijkt het alsof hij de gunstigste x uur kiest (Demand) in de komende y uur (Period). Wat maakt het dat dit niet geschikt is voor jouw boiler en/of laadpaal?
Omdat er maar 4 outputs zijn, die hoog of laag zijn. Het mist iedere context. Je weet niet of het 1h, 2h of 6h aan een stuk zeer laag is. Daarnaast kan je niet zien wat de prijs over een uur gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Dus als de output 1 wordt, betekent dat niet dat de prijs voor de hele “demand” periode (stel: 3 uur) gemiddeld gunstig is? Dat lijkt de documentatie te suggereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

roderickvd schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:03:
Dus als de output 1 wordt, betekent dat niet dat de prijs voor de hele “demand” periode (stel: 3 uur) gemiddeld gunstig is? Dat lijkt de documentatie te suggereren.
Hoe ik het begrijp is dat de spot price optimizer de 24 inputs (prijs dat uur) sorteert, en tijdens de 6 laagste waardes de ‘zeer laag’ output op 1 zet. Bij de volgende 6 waardes gaat de ‘laag’ output aan, etc. De enige informatie die je dus door kan geven aan je volgende bouwblok is of the prijs van dat uur in de laagste, lage, hoge of hoogste 6 uur hoort.

Edit: ik moet even opnieuw in die demand waarde duiken, rinkelt op dit moment geen belletje waarom ik dat toen niet gebruikt heb.

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 25-04-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@JackBol Misschien omdat de beschrijving van die parameter in de documentatie nog al wazig is? (Zelfs in het Duits - het lijkt geen vertaalfout.) Het voorbeeld legt het evenwel wel zo uit als @roderickvd ook doet en dan klinkt het best ok :), die uitgang O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Het lijkt inderdaad allebei:

After a trigger the block will pick a number of hours, defined by 'Demand', within the next hours, defined by 'Period' and activate the output 'O'.

Alternatively the Outputs Very High, High, Low and Very Low can be used to activate/deactivate a load. For this usecase you can for example connect the day pulse to the trigger.

Niet de enige documentatie die niet perse erg specifiek is :) Binnenkort maar eens mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Nu ik toch aan het verbouwen ben, overweeg ik ook de nieuwe Intercom voor bij de voordeur. Prijzig, maar goed. Ervaringen hiermee, goed of slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:15
roderickvd schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:48:
Nu ik toch aan het verbouwen ben, overweeg ik ook de nieuwe Intercom voor bij de voordeur. Prijzig, maar goed. Ervaringen hiermee, goed of slecht?
Ik lees op FB op de Loxone pagina heel veel slechte ervaringen zoals verkleuring, slechte beeldkwaliteit bij veel licht, oververhitting, enorme vertragingen en ook defecten, dit kunnen natuurlijk ook alleen de negatievelingen zijn die zich uiten.

Ik heb voor de time being gewoon een goedkope Ring opgehangen maar wel op Loxone Doorbel hoogte. Als er een gen2 komt oid dan ga ik er voor.

[ Voor 3% gewijzigd door HammieDuDe op 29-04-2023 19:20 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

roderickvd schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:48:
Dikke afrader. Praktisch waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:20:
[...] Als er een gen2 komt oid dan ga ik er voor.
Wanneer er een gen2 komt die een stuk sneller is, upgrade ik direct.

Dus leg wel alvast er UTP kabel naar de plek waar je uiteindelijk de bel wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:54
Ik zag in een video van Loxone dat een deur werd ontgrendeld met een NFC touch die werd getriggerd via NFC met een Android.
YouTube: Energiemanagement am Loxone Campus - Loxone Explained | 2023 [4k]

Ik heb deze functie niet teruggevonden in de documentatie. Ik vind ook geen enkel resultaat op Google, behalve klachten dat het met iOS niet werkt en websites in 27 talen die tags verkopen. :+
Weet iemand hoe je kan instellen om de NFC touch te bedienen via NFC op een Android? Werkt dat ook met een Android smartwach?
Begrijp ik goed dat het met iOS sowieso niet werkt, dus ook niet met bv. een Apple Watch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 20:47
SchumiFAST schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:54:
Ik zag in een video van Loxone dat een deur werd ontgrendeld met een NFC touch die werd getriggerd via NFC met een Android.
YouTube: Energiemanagement am Loxone Campus - Loxone Explained | 2023 [4k]

Ik heb deze functie niet teruggevonden in de documentatie. Ik vind ook geen enkel resultaat op Google, behalve klachten dat het met iOS niet werkt en websites in 27 talen die tags verkopen. :+
Weet iemand hoe je kan instellen om de NFC touch te bedienen via NFC op een Android? Werkt dat ook met een Android smartwach?
Begrijp ik goed dat het met iOS sowieso niet werkt, dus ook niet met bv. een Apple Watch?
Werkt hier met een Android toestel zonder problemen. Even de telefoon aanmelden en koppelen aan de gebruiker. :)

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
mies-ttk89 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:02:
[...]

Werkt hier met een Android toestel zonder problemen. Even de telefoon aanmelden en koppelen aan de gebruiker. :)
Bedankt voor de bevestiging dat het werkt.

Gewoon aanmelden met de app bedoel je? Dat heb ik al gedaan. Mijn telefoon wordt vermeld onder "push notifications: Registered devices" gelinkt aan mijn profiel.

Wanneer ik de telefoon aan de NFC touch houd met ontgrendeld scherm (al dan niet in de app zelf) drie maal de melding "Read acces code" en ten slotte "Unable to read acces code". Via Google vind ik een topic op Loxforum van vorig jaar dat er een bug was.
https://www.loxforum.com/...android-klappt-nicht-mehr

Ik gebruik een Pixel 7. Ik heb het ook eens geprobeerd met een oude telefoon en die reageert helemaal niet. De NFC tags werken overigens prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mies-ttk89
SchumiFAST schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Bedankt voor de bevestiging dat het werkt.

Gewoon aanmelden met de app bedoel je? Dat heb ik al gedaan. Mijn telefoon wordt vermeld onder "push notifications: Registered devices" gelinkt aan mijn profiel.

Wanneer ik de telefoon aan de NFC touch houd met ontgrendeld scherm (al dan niet in de app zelf) drie maal de melding "Read acces code" en ten slotte "Unable to read acces code". Via Google vind ik een topic op Loxforum van vorig jaar dat er een bug was.
https://www.loxforum.com/...android-klappt-nicht-mehr

Ik gebruik een Pixel 7. Ik heb het ook eens geprobeerd met een oude telefoon en die reageert helemaal niet. De NFC tags werken overigens prima.
De NFC zou moeten reageren als de NFC wordt ondersteund. Er zijn NFC chips waar hij niet mee overweg kan.

Nee niet het push aanmelden maar het gaat om de registratie van het NFC id aan je gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
mies-ttk89 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:18:
[...]

De NFC zou moeten reageren als de NFC wordt ondersteund. Er zijn NFC chips waar hij niet mee overweg kan.

Nee niet het push aanmelden maar het gaat om de registratie van het NFC id aan je gebruiker.
Bedankt voor je hulp. Het is gelukt. _/-\o_
Ter info voor andere geïnteresseerden, ik heb via de NFC monitor het NFC ID van mijn Android uitgelezen (door deze tegen de NFC touch te houden, want dan zie je een mislukte poging). Ik heb daarna een nieuwe NFC tag toegevoegd voor de gewenste gebruiker. Daar heb ik het NFC ID van mijn Android handmatig toegevoegd.
Geen idee of dit de beste methode is, maar het werkt en is niet zo moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 17:29
Ik moet altijd eerst in NFC learn modus zetten anders krijg ik gewoon fouten bij het aanbieden van men gsm. Vandaar kan je dan alles toewijzen ook, al is dat niet geweldig duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 19:04
minitrue schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:48:
Thanks @roderickvd en @Gwaihir - geen idee wat het allemaal betekent, maar het werkt nu wel ;-)
Nu nog wachten op de elektrische auto om de laadpaal echt te kunnen uittesten, maar de Loxone toont weer haar meerwaarde door alles in huis aan elkaar te kunnen knopen.
Wil je je configuratie delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Loxone Config 14.1 is beschikbaar: https://www.loxone.com/enen/support/changelog-config/

Let op: door een packaging fout (?) werkt hij niet op mijn 32-bit VM, maar wel op een 64-bit host.
De vorige versie deed het nog prima op die 32-bit VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-09 08:34

verbraakje

🚦

Ik zit al een tijdje met een probleem met loxone incombinatie met een Railduino.
De digitale ingangen van de railduino werken perfect. Echter de relays krijg ik niet geschakeld. (UDP)
Ik heb de handleiding een aantal keren doorlopen. Maar niets lijkt te werken. Het lijkt alsof mijn berichten niet worden gezien door de railduino. Wireshark geeft netjes de verzonden berichten weer.
Ik vond een topic over ongeveer het zelfde probleem. Echter heb ik verschillende ethernet modules geprobeerd. Probleem is echter nog niet verholpen.
https://github.com/dusanmsk/railduino-udp/issues/6
Iemand toevallig iets vergelijkbaars gehad?

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Voor de integratie met een extern apparaat heb ik best wel een complexe HTTP virtual input gebouwd, met meerdere input commands. Is een manier om daar een template van te maken? Ik moet namelijk een paar van deze apparaten integreren en heb geen zin om die inputs helemaal opnieuw in elkaar te klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Laatst online: 17:15
JackBol schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:54:
Voor de integratie met een extern apparaat heb ik best wel een complexe HTTP virtual input gebouwd, met meerdere input commands. Is een manier om daar een template van te maken? Ik moet namelijk een paar van deze apparaten integreren en heb geen zin om die inputs helemaal opnieuw in elkaar te klikken.
Contextmenu van de virtual input en dan "Als sjabloon opslaan"? Vervolgens kun je "in verkenner weergeven" klikken en kun je de XML nog ergens extra / als backup neerzetten.

Zo heb ik dit bijv. gedaan.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:01:
[...]

Contextmenu van de virtual input en dan "Als sjabloon opslaan"? Vervolgens kun je "in verkenner weergeven" klikken en kun je de XML nog ergens extra / als backup neerzetten.

Zo heb ik dit bijv. gedaan.
Oh wow, daar heb ik echt helemaal overheen gekeken!
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:21
verbraakje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:20:
Ik zit al een tijdje met een probleem met loxone incombinatie met een Railduino.
De digitale ingangen van de railduino werken perfect. Echter de relays krijg ik niet geschakeld. (UDP)
Ik heb de handleiding een aantal keren doorlopen. Maar niets lijkt te werken. Het lijkt alsof mijn berichten niet worden gezien door de railduino. Wireshark geeft netjes de verzonden berichten weer.
Ik vond een topic over ongeveer het zelfde probleem. Echter heb ik verschillende ethernet modules geprobeerd. Probleem is echter nog niet verholpen.
https://github.com/dusanmsk/railduino-udp/issues/6
Iemand toevallig iets vergelijkbaars gehad?
Heb je een voorbeeld van je commando?

commands:
  • relay on command: rail1 do12 on
  • relay off command: rail1 do12 off

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-09 08:34

verbraakje

🚦

Ik heb de manual gevolgd.

Ik heb de arduino ook zonder de extensie board van railduino aangesloten.
Het lijkt er op dat het wellicht iets te maken heeft met A. mijn netwerk of B. de software op de arduino. (deze heb ik opnieuw geflashed maar geen verandering.)

1wire / inputs werken zoals het hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhwlUpQZ9dDUT_8Ka24F6A7qC3Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uHX7zDBObGtBoxavrsCNG59B.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQ6ZElnnD7sRppoeayrFDNJbh84=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C2JlxKRZoonTjvnF8ryg8PEc.png?f=fotoalbum_tile
Centauriprime schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Heb je een voorbeeld van je commando?

commands:
  • relay on command: rail1 do12 on
  • relay off command: rail1 do12 off

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Volgens mij is die template nog op firmware 2.0 of ouder gebaseerd. Vanaf 2.1 zie ik op de github van Pavell staan dat de relay commands met DO is ipv van RO.

Pas die eens aan zou ik zeggen.
https://github.com/PavSed...ster/FW/Railduino_2_1.ino
verbraakje schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:16:
Ik heb de manual gevolgd.

Ik heb de arduino ook zonder de extensie board van railduino aangesloten.
Het lijkt er op dat het wellicht iets te maken heeft met A. mijn netwerk of B. de software op de arduino. (deze heb ik opnieuw geflashed maar geen verandering.)

1wire / inputs werken zoals het hoort.

[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Iemand al een Somfy IO screen geïntegreerd met Loxone? Wat is best practice?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Ik heb een praktische vraag. De Loxone tasters zijn bij ons van de muur geweest voor het stucen, nu probeer ik deze weer terug te plaatsen. Het lijkt heel simpel, maar ik krijg het niet voor elkaar om de tasters echt strak tegen de muur te plaatsen.

1) het middelste plaatje (met de 5 drukknoppen) krijg ik bijna niet teruggedrukt. Bij sommige tasters krijg ik de helft maar terug gedrukt dat hij echt vast zit. De onderkant zit er dan bijvoorbeeld goed in, maar bovenin blijft hij los zitten. Ik zet vrij veel kracht maar wil ook niet het systeem kapot maken.
2) als dit al lukt om het middelste plaatje er goed in te krijgen dan zit de ombouw er vrij los omheen en die wiebelt tussen de muur en de middelste plaat in.

Het zwarte plastic houdertje is er trouwens ook afgeweest met stucen en die zit nu strak tegen de muur aan.

Het gaat om de standaard Touch tree.
De 'luxe' Touch Pure variant op de begane grond is veel makkelijker terug te plaatsen.

Iemand dezelfe ervaringen en/of tip wat ik anders moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
Figaro9 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:52:
Ik heb een praktische vraag. De Loxone tasters zijn bij ons van de muur geweest voor het stucen, nu probeer ik deze weer terug te plaatsen. Het lijkt heel simpel, maar ik krijg het niet voor elkaar om de tasters echt strak tegen de muur te plaatsen.

1) het middelste plaatje (met de 5 drukknoppen) krijg ik bijna niet teruggedrukt. Bij sommige tasters krijg ik de helft maar terug gedrukt dat hij echt vast zit. De onderkant zit er dan bijvoorbeeld goed in, maar bovenin blijft hij los zitten. Ik zet vrij veel kracht maar wil ook niet het systeem kapot maken.
2) als dit al lukt om het middelste plaatje er goed in te krijgen dan zit de ombouw er vrij los omheen en die wiebelt tussen de muur en de middelste plaat in.

Het zwarte plastic houdertje is er trouwens ook afgeweest met stucen en die zit nu strak tegen de muur aan.

Het gaat om de standaard Touch tree.
De 'luxe' Touch Pure variant op de begane grond is veel makkelijker terug te plaatsen.

Iemand dezelfe ervaringen en/of tip wat ik anders moet doen?
Bekende problemen:
- Ligt aan je muur doos qua schroef maat.
- Ligt aan de vlakheid van de muur.
- Heb je origineel beslag in gebruik of van Gira bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb een vraag. Ik gebruik het Automatic Shading building block voor mijn screens.

Ik heb al 3 screens werken (Luxaflex met WT motor). Deze zijn makkelijk aan te sturen met 2 relais. De motor beweegt gedurende het sluiten van de betreffende relais.

Ik heb nu een 3e screen bijgehaald, welke op een plek hangt waar ik geen voorziening had getroffen. Deze is op basis van Luxaflex + Somfy IO. Ik heb een Somfy Izymo IO transmitter.

De transmitter is gekoppeld en werkt, echter stuurt deze een puls bij start en stop. Niet continue.
Ik heb die documentatie van de shading al 4 keer doorgekamd maar ik kan niet echt zien of dat een standaard functie van het bouwblok is of dat ik zelf met timers aan de gang moet.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:30

florholvoet

aka F0x.be

JackBol schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:59:
Ik heb een vraag. Ik gebruik het Automatic Shading building block voor mijn screens.

Ik heb al 3 screens werken (Luxaflex met WT motor). Deze zijn makkelijk aan te sturen met 2 relais. De motor beweegt gedurende het sluiten van de betreffende relais.

Ik heb nu een 3e screen bijgehaald, welke op een plek hangt waar ik geen voorziening had getroffen. Deze is op basis van Luxaflex + Somfy IO. Ik heb een Somfy Izymo IO transmitter.

De transmitter is gekoppeld en werkt, echter stuurt deze een puls bij start en stop. Niet continue.
Ik heb die documentatie van de shading al 4 keer doorgekamd maar ik kan niet echt zien of dat een standaard functie van het bouwblok is of dat ik zelf met timers aan de gang moet.

Tips?
Je zou de tijd kunnen instellen op een seconde om een puls te benaderen, zonder gebruik van extra bouwstenen.

Logischer lijkt me een Edge Detection bouwsteen te gebruiken om het signaal "openen" en het signaal "sluiten" om te zetten naar pulsen. Op die manier klopt je visualiatie (% gesloten) tenminste ongeveer.
https://www.loxone.com/nlnl/kb/schakelen-naar-puls/

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

florholvoet schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:39:
[...]

Je zou de tijd kunnen instellen op een seconde om een puls te benaderen, zonder gebruik van extra bouwstenen.

Logischer lijkt me een Edge Detection bouwsteen te gebruiken om het signaal "openen" en het signaal "sluiten" om te zetten naar pulsen. Op die manier klopt je visualiatie (% gesloten) tenminste ongeveer.
https://www.loxone.com/nlnl/kb/schakelen-naar-puls/
Die edge detectie is denk ik precies wat ik nodig heb!
Dat ga ik dit weekend eens proberen te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
JackBol schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:45:
[...]

Die edge detectie is denk ik precies wat ik nodig heb!
Dat ga ik dit weekend eens proberen te bouwen.
Misschien helpt dit je ook

https://www.keysoft-solut...otoren-sturen-met-loxone/

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@florholvoet Met edge detectie werkt het 99,9% accuraat. Ik heb nog 1x een malfunction gehad, maar geen zin om die nu te troubleshooten :)

Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
Wij wonen sinds deze week in onze nieuwbouwwoning die is uitgerust met Loxone. Sindsdien ben ik een aantal dingen aan het uitproberen in de Loxone app. Echter vind ik de mogelijkheden om zelf zaken aan te passen via de app beperkt.

Onze installateur is vorige week een hele dag bezig geweest met het programmeren vd verlichting. Hij heeft bijvoorbeeld een 'Aanwezigheidssimulatie' ingesteld tussen 22.30 en 23.00 waardoor om 22.30 ineens extra lampen aangaan en om 23.00 alles uitgaat terwijl we gewoon op de bank zitten. Dit kan ik (volgens mij) niet via de app aanpassen maar moet via de Loxone Config tool. Ik ben zelf geen programmeur en de installateur adviseerde ook om daar niet aan te zitten (is natuurlijk deels zijn verdienmodel omdat ik telkens hem moet inschakelen om zaken aan te passen), maar ik vroeg mef af of hoe jullie doen. Ik weet dat veel mensen op tweakers een achtergrond hebben in IT/programmeren en het dus wellicht makkelijker voor hen is, maar ben ook benieuwd hoe de 'gewone consument' dit doet.

Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01
Hoi @Figaro9
Ik weet niet of je van jouw installateur / vorige bewoners ook de programmering hebt gehad, en hoe veel tijd je er zelf in wilt steken om dingen te leren.

Zelf zou ik het uiteraard liever in eigen handen willen hebben en als je vragen hebt, kun je ze altijd stellen.
Mocht je in het bezit zijn van de programmering, kun je altijd voor dat je begint eerst een back-up/kopie maken en dan dingen gaan proberen, lukt het niet kun je altijd de back-up nog terug zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Figaro9 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:11:
ben ook benieuwd hoe de 'gewone consument' dit doet.
Zoals het jou is opgeleverd en aangeraden.

Daar zit doorgaans wel een ronde 'kleine aanpassingen' kort na oplevering bij inbegrepen. Het lijkt me niet nodig / handig om n.a.v. één foutje of misverstand het meteen onder eigen beheer te nemen. Stel, als er niets ernstig mis gaat, gedurende pakweg een maand een lijstje puntjes op en laat de installateur die in één klap aftikken. Vermoedelijk heeft hij daarin in de offerte dus zelfs al voorzien, want een paar misverstandjes en wat groeiend inzicht heb je al snel.
maar ik vroeg mef af of hoe jullie doen.
Wel zelf dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Figaro9 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:11:
Wij wonen sinds deze week in onze nieuwbouwwoning die is uitgerust met Loxone. Sindsdien ben ik een aantal dingen aan het uitproberen in de Loxone app. Echter vind ik de mogelijkheden om zelf zaken aan te passen via de app beperkt.

Onze installateur is vorige week een hele dag bezig geweest met het programmeren vd verlichting. Hij heeft bijvoorbeeld een 'Aanwezigheidssimulatie' ingesteld tussen 22.30 en 23.00 waardoor om 22.30 ineens extra lampen aangaan en om 23.00 alles uitgaat terwijl we gewoon op de bank zitten. Dit kan ik (volgens mij) niet via de app aanpassen maar moet via de Loxone Config tool. Ik ben zelf geen programmeur en de installateur adviseerde ook om daar niet aan te zitten (is natuurlijk deels zijn verdienmodel omdat ik telkens hem moet inschakelen om zaken aan te passen), maar ik vroeg mef af of hoe jullie doen. Ik weet dat veel mensen op tweakers een achtergrond hebben in IT/programmeren en het dus wellicht makkelijker voor hen is, maar ben ook benieuwd hoe de 'gewone consument' dit doet.

Bedankt.
Je installateur heeft een fout in de config. Simulatie zou alleen moeten draaien tijdens afwezigheid.
In mijn ogen moet hij dit gewoon onder garantie herstellen, aangezien je huidige configuratie niet normaal is.

Overigens is het niet heel complex om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
Clumsy Smurf schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:20:
Hoi @Figaro9
Ik weet niet of je van jouw installateur / vorige bewoners ook de programmering hebt gehad, en hoe veel tijd je er zelf in wilt steken om dingen te leren.
Het is nieuwbouw, dus zelf gekozen voor Loxone met de gedachte dat ik meer zelf zou kunnen doen. Het idee is inderdaad dat op termijn na een aantal aanpassingsrondes de meeste 'fouten' eruit zijn. Maar toch, het gevoel voor iedere aanpassing iemand anders te moeten vragen geeft me niet de vrijheid die ik zoek.
Gwaihir schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Zoals het jou is opgeleverd en aangeraden.

Daar zit doorgaans wel een ronde 'kleine aanpassingen' kort na oplevering bij inbegrepen. Het lijkt me niet nodig / handig om n.a.v. één foutje of misverstand het meteen onder eigen beheer te nemen. Stel, als er niets ernstig mis gaat, gedurende pakweg een maand een lijstje puntjes op en laat de installateur die in één klap aftikken.
[...]
Hij komt binnenkort weer om ook de zonwering in te regelen en ik zal hem vast nog een keer laten komen. Hij is ook niet te beroerd om tussentijds vanuit huis in te loggen en een paar kleine aanpassingen te doen. Zo was hij op de 1e dag 2 lampen vergeten in regelen (DALI) en die bleven dus continue aanstaan. Dit lheeft hij gelijk opgelost.
JackBol schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:13:
[...]

Je installateur heeft een fout in de config. Simulatie zou alleen moeten draaien tijdens afwezigheid.
In mijn ogen moet hij dit gewoon onder garantie herstellen, aangezien je huidige configuratie niet normaal is.

Overigens is het niet heel complex om het zelf te doen.
Dit zal hij ook herstellen, dat is het probleem niet. Het gaat mij om toekomstige aanpassingen die ik wil doen, bijvoorbeeld omdat de gezinssituatie wijzigt en dus het gebruik van bepaalde ruimtes. Maar ik ga eerst kijken hoe alles loopt na de aanpassingen die de installateur zal doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Figaro9 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:15:
Dit zal hij ook herstellen, dat is het probleem niet. Het gaat mij om toekomstige aanpassingen die ik wil doen, bijvoorbeeld omdat de gezinssituatie wijzigt en dus het gebruik van bepaalde ruimtes. Maar ik ga eerst kijken hoe alles loopt na de aanpassingen die de installateur zal doen.
Ik zou gewoon jezelf aanleren met die software te gaan werken. Zorg dat je de huidige configuratie ergens goed opslaat, als je dan iets verprutst, kan je altijd terugrollen naar een werkende versie.

De config applicatie lijkt in eerste instantie best complex, maar als je de structuur ervan door hebt, kan je veel doen. En je kan in dit topic natuurlijk altijd tips vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Figaro9 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:15:
dus zelf gekozen voor Loxone met de gedachte dat ik meer zelf zou kunnen doen.
Dan je toch aan die config software wagen.

Je hebt nu / dadelijk een goed werkende configuratie voor jouw huis & huishouden als startpunt. Dat helpt ontzettend.

Bewaar, zoals @JackBol als zegt, vaak genoeg een goede backup. Hoef je in elk geval niet met haast terug naar je Loxone partner 'hij doet niets meer'. Dan kom je er echt wel uit samen, en steeds meer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vraagje, ik ben bezig om die Energy Flow Monitor in te richten.
Ik heb nu een meter voor PV en mijn P1 meter gemaakt en deze aan de EFM gekoppeld.

Probleem waar ik niet uit kom, is dat de meters niet negatief gaan. Op dit moment ben ik flink aan het terugleveren. Maar de Pf van de meter gaat niet in de min.

Dus ik doe iets verkeerd maar heb het zo snel even niet door. Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcSyQFo1SDDfCsqVLPz-UDz6cu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n1jyPeaqudQJA8KhuAFU6HZ1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:10:
Probleem waar ik niet uit kom, is dat de meters niet negatief gaan. Op dit moment ben ik flink aan het terugleveren. Maar de Pf van de meter gaat niet in de min.
Nou ja.. dat niet doen dus. (Wat is dat eigenlijk, negatieve stroom?)

Mijn beeld van hoe 't werkt: meet met de meters de stroom die er loopt, positief dus. Ik vermoed dat je vanaf de P1 dan de vier losse telwerken in moet lezen, niet die totaalstroom die ook negatief kan duiken.

Stel vervolgens op de energie stroom monitor het Type van elke meter in. (Default is consument, maar er is ook net en producent.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:03:
[...]

Nou ja.. dat niet doen dus. (Wat is dat eigenlijk, negatieve stroom?)

Mijn beeld van hoe 't werkt: meet met de meters de stroom die er loopt, positief dus. Ik vermoed dat je vanaf de P1 dan de vier losse telwerken in moet lezen, niet die totaalstroom die ook negatief kan duiken.

Stel vervolgens op de energie stroom monitor het Type van elke meter in. (Default is consument, maar er is ook net en producent.)
Ik heb het inmiddels gevonden, er is een bidirectionelemeter die wel twee kanten op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Even een klein succesje delen, maar ik heb de Energy Flow Monitor werkend gekregen.
Enkel het grid zit nu op een bidirectional meter. De rest op een gewone meter.

Alles gekoppeld aan de EFM en heb nu mooie grafiekjes :)
Volgende stap is koppelen aan de spotprice optimiser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mqdaosm3oMp3zaewBKQl3Wz_njU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SvrlItNoHJtZkjy1kCfjpGAA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frhh_N5xvCPiOPuFui3Ny0kOHCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bBkVuP0rlr1cQ8kFTxi2PC1S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:18:
Even een klein succesje delen, maar ik heb de Energy Flow Monitor werkend gekregen.
Doet dat spul het inmiddels ook in de web interface, of kan ik als fanatiek gebruiker van de web interface nog beter verre van die monitor blijven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

@JackBol ik heb ongeveer dezelfde setup, minus de Divide bouwstenen.
Waarvoor dienen die?

Want kW naar W omzetten en omgekeerd kan je ook eenvoudiger doen door de Correctie parameters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw53dvlNlEwRnyyLBa9f2Nq2kuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i30OQD41hZvHwstnXGCf47b7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:56:
[...]

Doet dat spul het inmiddels ook in de web interface, of kan ik als fanatiek gebruiker van de web interface nog beter verre van die monitor blijven?
Dit is een screenshot uit de web interface. Dus werkt zeker prima.
florholvoet schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:22:
@JackBol ik heb ongeveer dezelfde setup, minus de Divide bouwstenen.
Waarvoor dienen die?

Want kW naar W omzetten en omgekeerd kan je ook eenvoudiger doen door de Correctie parameters.
[Afbeelding]
Check! dat had ik nog niet gezien. Dank voor de tip, vanavond even de setup versimpelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:28
JackBol schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:11:
Ik installeer een Mitsubishi airco, heeft er iemand melcloud weten te integreren met Loxone?
Loxone heeft het licht gezien (als je Mitsubishi Heavy bedoelt): YouTube: New: AC Control Air | Loxone 2023 [4K]

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 06-06-2023 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
Hier staan al een zooi airco's interessant product.

https://shop.loxone.com/nlnl/ac-control.html

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mgizmo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Loxone heeft het licht gezien (als je Mitsubishi Heavy bedoelt): YouTube: New: AC Control Air | Loxone 2023 [4K]
Goeie tip, ook brede integratie:
  • AC Control Air voor Daikin P1P2
  • AC Control Air voor Daikin S21
  • AC Control Air voor Fujitsu
  • AC Control Air voor Gree
  • AC Control Air voor Mitsubishi Electric
  • AC Control Air voor Mitsubishi Heavy Industries
  • AC Control Air voor Toshiba
Probleem is het €220 ex BTW prijskaartje.

Ik heb het inmiddels anders opgelost. Met deze airco controller van @LED-Maniak

Edit: ik heb ook een Loxone template voor deze controller, if needed.

Mitsubishi Electric Controller VI.xml
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<VirtualInHttp Title="Mitsubishi Electric Controller" Comment="" Address="http://10.0.0.1/control" PollingTime="10">
    <Info templateType="2" minVersion="14010509"/>
    <VirtualInHttpCmd Title="getPowerStatus" Comment="" Check="&quot;Operating&quot;:&quot;O\1" Signed="true" Analog="true" SourceValLow="0" DestValLow="0" SourceValHigh="100" DestValHigh="100" DefVal="0" MinVal="-10000" MaxVal="10000" Unit="&lt;v&gt;"/>
    <VirtualInHttpCmd Title="getSetTemp" Comment="" Check="&quot;settemperature&quot;:&quot;\v" Signed="true" Analog="true" SourceValLow="0" DestValLow="0" SourceValHigh="100" DestValHigh="100" DefVal="0" MinVal="-10000" MaxVal="10000" Unit="&lt;v.1&gt;"/>
    <VirtualInHttpCmd Title="getTempIndoor" Comment="" Check="&quot;Tindoor&quot;:&quot;\v" Signed="true" Analog="true" SourceValLow="0" DestValLow="0" SourceValHigh="100" DestValHigh="100" DefVal="0" MinVal="-10000" MaxVal="10000" Unit="&lt;v.1&gt;"/>
    <VirtualInHttpCmd Title="getTempOutdoor" Comment="" Check="&quot;Toutdoor&quot;:&quot;\v" Signed="true" Analog="true" SourceValLow="0" DestValLow="0" SourceValHigh="100" DestValHigh="100" DefVal="0" MinVal="-10000" MaxVal="10000" Unit="&lt;v.1&gt;"/>
    <VirtualInHttpCmd Title="getMode" Comment="" Check="&quot;mode&quot;:&quot;\v" Signed="true" Analog="true" SourceValLow="0" DestValLow="0" SourceValHigh="100" DestValHigh="100" DefVal="0" MinVal="-10000" MaxVal="10000" Unit="&lt;v&gt;"/>
    <VirtualInHttpCmd Title="getFan" Comment="" Check="&quot;fan&quot;:&quot;\v" Signed="true" Analog="true" SourceValLow="0" DestValLow="0" SourceValHigh="100" DestValHigh="100" DefVal="0" MinVal="-10000" MaxVal="10000" Unit="&lt;v&gt;"/>
    <VirtualInHttpCmd Title="getVane" Comment="" Check="&quot;vane&quot;:&quot;\v" Signed="true" Analog="true" SourceValLow="0" DestValLow="0" SourceValHigh="100" DestValHigh="100" DefVal="0" MinVal="-10000" MaxVal="10000" Unit="&lt;v&gt;"/>
    <VirtualInHttpCmd Title="getWideVane" Comment="" Check="&quot;widevane&quot;:&quot;\v" Signed="true" Analog="true" SourceValLow="0" DestValLow="0" SourceValHigh="100" DestValHigh="100" DefVal="0" MinVal="-10000" MaxVal="10000" Unit="&lt;v&gt;"/>
    <VirtualInHttpCmd Title="getVersion" Comment="" Check="&quot;FWVersion&quot;:&quot;\v" Signed="true" Analog="true" SourceValLow="0" DestValLow="0" SourceValHigh="100" DestValHigh="100" DefVal="0" MinVal="-10000" MaxVal="10000" Unit="&lt;v&gt;"/>
    <VirtualInHttpCmd Title="getName" Comment="" Check="&quot;RoomName&quot;:&quot;\v" Signed="true" Analog="true" SourceValLow="0" DestValLow="0" SourceValHigh="100" DestValHigh="100" DefVal="0" MinVal="-10000" MaxVal="10000" Unit="&lt;v&gt;"/>
</VirtualInHttp>

Mitsubishi Electric Controller VO.xml
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<VirtualOut Title="Mitsubishi Electric Controller" Comment="" Address="http://10.0.0.1" CmdInit="" CloseAfterSend="true" CmdSep="">
    <Info templateType="3" minVersion="14010509"/>
    <VirtualOutCmd Title="Power" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/control?power=on" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="/control?power=off" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="temp set" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/control?temperature=&lt;v&gt;" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="true" Repeat="0" RepeatRate="0" SourceValHigh="10" DestValHigh="10"/>
    <VirtualOutCmd Title="mode cool" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?mode=cool" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="mode dry" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?mode=dry" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="mode fan" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?mode=fan" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="mode auto" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?mode=auto" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="mode heat" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?mode=heat" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="fan auto" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?fan=auto" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="fan quiet" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?fan=quiet" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="fan 1" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?fan=1" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="fan 2" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?fan=2" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="fan 3" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?fan=3" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="fan 4" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?fan=4" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="vane auto" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?vane=auto" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="vane 1" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?vane=1" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="vane 2" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?vane=2" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="vane 3" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?vane=3" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="vane 4" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?vane=4" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="vane 5" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?vane=5" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="vane swing" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?vane=swing" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="widevane auto" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?widevane=auto" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="widevane 1" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?widevane=1" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="widevane 2" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?widevane=2" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="widevane 3" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?widevane=3" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="widevane 4" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?widevane=4" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="widevane 5" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?widevane=5" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
    <VirtualOutCmd Title="widevane swing" Comment="" CmdOnMethod="GET" CmdOffMethod="GET" CmdOn="/config?widevane=swing" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
</VirtualOut>

[ Voor 85% gewijzigd door JackBol op 06-06-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
JackBol schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:16:
Probleem is het €220 ex BTW prijskaartje.

Ik heb het inmiddels anders opgelost. Met deze airco controller van @LED-Maniak
Nette oplossing, mooi ding. Blijft een afweging wifi/andere drager. Prijs had ik nog niet gezien, maar in vergelijking duur inderdaad. Ik heb alleen Mitsubishi Heavy en niet Electric. Ik lees wel dat @LED-Maniak reageert onder zijn product dat hij ermee bezig is.

[ Voor 11% gewijzigd door mgizmo op 07-06-2023 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Laatst online: 20:41
Ik ga binnenkort naar de demowoning in Mijdrecht om te kijken wat ik wil gaan toepassen in mijn nieuwe (jaren 30) woning (wordt dus vooral Air). Iemand nog tips waar ik op moet letten?

[ Voor 6% gewijzigd door mrwiggs op 07-06-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mrwiggs schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:36:
Ik ga binnenkort naar de demowoning in Mijdrecht om te kijken wat ik wil gaan toepassen in mijn nieuwe (jaren 30) woning (wordt dus vooral Air). Iemand nog tips waar ik op moet letten?
wat wil je allemaal bereiken?
- licht / scenes?
- gordijnen/screens?
- audio?
- verwarming/airco?
- beveiliging/bewegingssensors?
- energie beheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
JackBol schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:51:
[...]

wat wil je allemaal bereiken?
- licht / scenes?
- gordijnen/screens?
- audio?
- verwarming/airco?
- beveiliging/bewegingssensors?
- energie beheer?
Licht (evt icm Hue indien mogelijk), gordijnen, audio, verwarming (radiator en vloer), warmtepomp, deurbel, bewegingsmelders (in huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:38
[...]

Heb het gisteren ook gezien en de youtube video van de product aankondinging gezien. Ben op zich erg geinteresseerd, omdat tot nu toe alleen een modbus integratie via "Intesys" naar mijn airco's (Mitsubishi Heavy Industry) mogelijk leek (met een prijskaart van 450 bruto per binnenunit).

Ik kan alleen nergens achterhalen waar ze die unit van hun met de airco unit connecten? Twee draadjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Herbiek616 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:21:
[...]

Heb het gisteren ook gezien en de youtube video van de product aankondinging gezien. Ben op zich erg geinteresseerd, omdat tot nu toe alleen een modbus integratie via "Intesys" naar mijn airco's (Mitsubishi Heavy Industry) mogelijk leek (met een prijskaart van 450 bruto per binnenunit).

Ik kan alleen nergens achterhalen waar ze die unit van hun met de airco unit connecten? Twee draadjes?
Aansluiten lijkt mij hetzelfde als de modbus oplossing (andere manier van aansluiten lijkt mij immers niet geboden te worden vanuit de airco), maar ook bijv de oplossing die @JackBol van @LED-Maniak aangeeft, via de CN105 of CN92 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:38
[
Aansluiten lijkt mij hetzelfde als de modbus oplossing (andere manier van aansluiten lijkt mij immers niet geboden te worden vanuit de airco), maar ook bijv de oplossing die @JackBol van @LED-Maniak aangeeft, via de CN105 of CN92 aansluiting.
Op een Mitsubishi Heavy Industry airco zit bij mijn weten geen CN105 aansluiting (herken de naam van een oude mail wisseling met een bedrijf dat me de IntesisBox oplossing aanbood). Daar maakte ik zelf ook de fout door Mitsubishi Electric te verwisselen met Mitsubishi Heavy Industry. Die maken gebruik van verschillende interfaces).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Herbiek616 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Op een Mitsubishi Heavy Industry airco zit bij mijn weten geen CN105 aansluiting (herken de naam van een oude mail wisseling met een bedrijf dat me de IntesisBox oplossing aanbood). Daar maakte ik zelf ook de fout door Mitsubishi Electric te verwisselen met Mitsubishi Heavy Industry. Die maken gebruik van verschillende interfaces).
Wellicht inderdaad niet een CN105, maar een andere. Gaat mij even erom dat de module geleverd wordt met bijpassende kabel. Daarover geeft Loxone geen specificatie. ME en MHI zijn inderdaad niet compatible met elkaar. MHI spreekt zelf over CNS en hier staat wat meer uitgelegd voor als je zelf met wil Arduino aan de slag wilt: https://github.com/rjdekker/MHI2MQTT.

Gezien daar over meer aansluitpunten wordt gesproken dan de twee waar loxone een weergave van maakt, denk ik dat Loxone een generieke datasheet gemaakt heeft, dat niet de werkelijkheid weergeeft voor de MHI variant. En terwijl ik de url wil plakken van Loxone, zie ik in de "thumbnail" van het filmpje, dat ze ook 5 aansluitpennen weergeven: https://shop.loxone.com/n...shi-heavy-industries.html

Dus ik denk met mbt tot je vraag "Twee draadjes?" @Herbiek616 dat je op het verkeerde been bent gezet door de "generieke" foto van de Loxone module.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtVKha6hxoWPa68pONwYQF_xNbQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4jiVXAbjCBuRD3XLMiwtyLHG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYiuxBJO-nV8Rdjpk3LcVBrO1d0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cKFDphXvWzdVNSH9LRC6LPMJ.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door mgizmo op 07-06-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 21:38
mgizmo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:15:
[...]

Nette oplossing, mooi ding. Blijft een afweging wifi/andere drager. Prijs had ik nog niet gezien, maar in vergelijking duur inderdaad. Ik heb alleen Mitsubishi Heavy en niet Electric. Ik lees wel dat @LED-Maniak reageert onder zijn product dat hij ermee bezig is.
Ik heb de hardware klaar liggen, maar heb zelf geen MHI airco(alleen een ME) dus voor mij is het even lastig om de ontwikkeling snel te doen helaas.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
LED-Maniak schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb de hardware klaar liggen, maar heb zelf geen MHI airco(alleen een ME) dus voor mij is het even lastig om de ontwikkeling snel te doen helaas.
Ik heb nog een derde split in doos liggen, maar dat zal vast niet werken zonder de buiten module. En anders, als een techneut ik ben, wil dat uiteraard voor je testen, want je helpt mij er ook mee, al is de afweging Loxone geïntegreerd voor meer mensen interessanter en de tweakers hier voor jouw oplossing wel willen kiezen door de kosten. Als ik kan helpen (maar ik neem aan dat ik niet de eerste ben die het aanbied ?), kun je mij een DM sturen?

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 07-06-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
[...]

Maar tegen wat voor een belachelijke kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Pulse_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Maar tegen wat voor een belachelijke kost...
Met hoge marges... maar we zitten in een Loxone topic waarbij we weten dat Loxone een commerciële organisatie is dat het niet tegen de kostprijs zal aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Enerzijds jammer dat ik net de investering heb gedaan in een Modbus Extension, een LG Modbus gateway en een printplaat in mijn buitenunit + alle uren om mijn airconditioning gekoppeld te krijgen met Loxone.

Anderzijds is het wel goed dat ze hier eindelijk een deftige oplossing voor hebben.

En ik ben blij dat het niet te goedkoop is (220 euro exBTW per binnenunit), anders had dat wel extra hard balen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
mgizmo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Met hoge marges... maar we zitten in een Loxone topic waarbij we weten dat Loxone een commerciële organisatie is dat het niet tegen de kostprijs zal aanbieden.
Klopt maar een module om met je toestel te spreken die de helft van het toestel kost is een beetje speciaal. Zeker als je weet wat voor electronica ze er voor nodig hebben. Dan zal dat een zeeeeer mooie winsmarge zijn.

Mijn grootste frustratie is eigenlijk dat het toegelaten is om toestellen met halfbakke cloud oplossingen aan te bieden met geen enkele mogelijkheid om dezelfde info lokaal te benaderen zonder zelf een soldeerbout er bij te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-08 14:32
@Figaro9

Er veranderen vaak kleine dingen die je liever zou willen aanpassen. Ik zou daarom zeker proberen om jezelf te verdiepen in de config. Je kan in eerste instantie gewoon droog oefenen door de Loxone config te downloaden op een pc en ermee te spelen zonder deze nog te integreren met de miniserver. Er zit ook een Simulatie in die al heel veel van de werking in de praktijk kan laten zien.

Als je daar eenmaal comfortabel mee bent kan je de integratie aangaan evt. met hulp van jouw installateur. Het is erg eenvoudig om iedere keer voordat je aanpassingen gaat doen de huidige installatie te kopiëren en als back-up achter de hand te houden. Werken jouw aanpassingen niet, dan selecteer je de vorige en slaat hem op in de miniserver en begin je opnieuw tot het werkt. Kan je daarna altijd nog besluiten of je op aanpassingen wilt wachten. Aanvankelijk niet gaan stoeien met zelf programma's schrijven, die kunnen nog wel eens leiden tot een loop met herstarts zover ik heb begrepen. Zelf ben ik daar dus ook nog niet aan begonnen en mis eigenlijk niet zo heel veel anders dan dat er misschien wat minder bouwblokken nodig zouden kunnen zijn voor bepaalde wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lox-1
@mrwiggs
Hier ook een jaren '30 met alles erop en eraan geleverd door SmartHome360 BV (voorheen Aurora Futura BV / Maurice Foppele) Naar volle tevredenheid hebben ze voorzien in de levering van de spullen en geholpen bij een eerste opzet van de domoticakast. Ik heb alles zelf geïnstalleerd en geconfigureerd (je kan het geen programmeren noemen, ben ik ook nog niet handig genoeg mee).

Op de schakelaars (met name voor de temp / vocht sensoren) en de bewegingssensoren na nog steeds een echt jaren '30 huis waar de domotica onopvallend zijn werk doet. Daardoor zeer energie zuinig en comfortabel in kunnen regelen. Raam en deur sensoren in alle ramen netjes ingeboord en strak geplamuurd. Omdat ik veel belang hecht aan een mooie lichtkleur is de verlichting uitgevoerd met Megaman dim-to-warm led waarvan met name de GU10 spots de halogeen karakteristiek erg goed benaderen en een mooie dimcurve hebben. Het volgende is geïntegreerd:
  • Sensoren raam/deur
  • CV
  • Radiatoren
  • Jaga klima canal
  • Vloerverwarming hydraulisch
  • Vloerverwarming elektrisch
  • Warmte terugwin unit
  • Ventilatie
  • Gordijnen / zonwering
  • WCD's
  • Verlichting GU10 / E14 / E27 en ledstrip van Loxone tbv kastverlichting
  • Alarm en magneet buttons
  • PV installatie
  • Intergratie Loxberry (Rasberry Pi) voor Sonosinstallatie en weerservice
  • Integratie met HomeWizard P1 meter / Eastron 3-fase meter / watermeter / energy socket
  • TV
  • Apple homekit
Loxone spul:
  • Miniserver (inmiddels vervangen door gen2)
  • Air base
  • Tree
  • 1-wire
  • Extension
  • Relay
  • 5x dimmer
  • RGBW dimmer (air)
  • Nano I/O air
  • Nano dimmer air
  • Bewegingssensoren (ook air)
  • Radiator ventielen (ook air)
  • Schakelaars (teveel want meeste gaat vanzelf of doe ik evt. met de app, maar de temp en RLV metingen gebruik ik intensief)
Deels ook gebruik gemaakt van de Air producten waar ik echt niet meer bij kon komen, maar die laten toch af en toe wel eens een signaaltje vallen waar dat bedraad echt niet het geval is. Dat leidt weleens tot een knipperend spotje. Misschien omdat de signaal sterkte wat moeilijk door het stuc op riet gaat met alle ijzerdraad die daar doorheen gevlochten zit. Gebruik van air producten scheelt wel een enorme berg bedrading / kosten tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Thanks voor je uitgebreide post! Ik deel op veel vlakken je mening en ga er zeker wat van meenemen. Ik heb binnenkort een afspraak staan, toevallig ook bij SmartHome360!

[ Voor 10% gewijzigd door mrwiggs op 08-06-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@mrwiggs Wij hebben juist een zéér slechte ervaring met dat bedrijf, op een project wat best wat klinkt als wat @Lox-1 beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Gwaihir schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:23:
@mrwiggs Wij hebben juist een zéér slechte ervaring met dat bedrijf, op een project wat best wat klinkt als wat @Lox-1 beschrijft.
Hm interessant, wat is je ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lox-1
Had deze al bij HomeWizard staan, maar heeft hier iemand toevallig ervaring / een voorbeeldje met het aansturen van de HW energy sockets (aan / uit) vanuit Loxone?
Lijkt net even anders in Loxone verwerkt te moeten worden dan het uitlezen van de HW meters dus een beetje hulp is zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Heeft er iemand ervaring met de stelventielen (voor radiatoren) van Loxone? Werkt dit net zo goed als Tado, of is Tado eventueel te integreren met Loxone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Lox-1 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:03:
Had deze al bij HomeWizard staan, maar heeft hier iemand toevallig ervaring / een voorbeeldje met het aansturen van de HW energy sockets (aan / uit) vanuit Loxone?
Lijkt net even anders in Loxone verwerkt te moeten worden dan het uitlezen van de HW meters dus een beetje hulp is zeer welkom.
Je kan ze benaderen via HTTP
GET http://{IP address}/api/v1/data

Als je zoekt op shelly en loxone zie je vergelijkbare voorbeelden.
mrwiggs schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:41:
Heeft er iemand ervaring met de stelventielen (voor radiatoren) van Loxone? Werkt dit net zo goed als Tado, of is Tado eventueel te integreren met Loxone?
Ikzelf heb geen problemen met ze. Ze werken perfect en de batterijen gaan al meer dan 2 jaar mee en staan nog tussen de 80 en 90%.

Wat wel een reëel probleem is met die dingen is dat het plastic makkelijk kan afbreken wat om de kraan zit. Dat had zeker van betere kwaliteit gemogen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:05
Ik heb een air in de kast liggen omdat de kraan niet volledig dicht ging en hij was voor een kamer waar maar sporadisch verwarmd moet worden. Ik heb dit hier al eens vermeld en dit was blijkbaar een meer voorkomend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
donderz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Ik heb een air in de kast liggen omdat de kraan niet volledig dicht ging en hij was voor een kamer waar maar sporadisch verwarmd moet worden. Ik heb dit hier al eens vermeld en dit was blijkbaar een meer voorkomend probleem.
Er zijn al meerdere firmware updates geweest, misschien dat het nu wel voor je werkt.
Geen idee natuurlijk hoelang je m al in de kast hebt liggen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 15:21
KenVandeput schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:23:
Eerste keer dat ik speel met Modbus TCP en toch enkele vragen. Ik hoop dat iemand hier wat ervaring mee heeft.

Doel
Ventilatie D unit Dantherm HCV500 controleren met Loxone via Modbus TCP (eerste plaats stand instellen maar daarnaast nog wel enkele leuke mogelijkheden zoals filter lifecycle, foutmeldingen oppikken, info over temperatuur, bypass, verschillende modes (manual, nacht, away...))

Dantherm HCV500 specs:
De specs van de ventilatie unit heb ik ondertussen gekregen en het merendeel van de mapping naar Loxone config lukt wel.

[...]

[...]

Vragen
Nu ben ik er dus uit welke commands (actuators, sensors) ik wil sturen en heb mijn Modbus server (onder Miniserver Communication) aangemaakt.

Volgens mij is er nu echter een mapping van een paar tickboxes (zie hieronder) met bovenstaande quotes om te zorgen voor correcte communicatie.

De unit hangt nog niet dus "trial and error" is nog niet mogelijk. Iemand ervaring hierin die me kan voorthelpen?

WRITE UINT (unsigned integer)
- "Command:" 16 - Preset multiple regist.. - vrij zeker van op basis van de specs
- "Data type:" 32-bit unsigned integer - vrij zeker van gezien 32 bit quote hierboven
- "Combine 2 registers for 32-bit value" (if not ticked the first register will be read / written to) - aanvinken of niet?

READ UINT (unsigned integer)
- "Command:" 3 - Read holding register - vrij zeker van op basis van de specs
- "Data type": 32-bit unsigned integer - vrij zeker van gezien 32 bit quote hierboven
- "Combine 2 registers for 32-bit value" (if not ticked the first register will be read / written to) - aanvinken of niet?
- "Order of registers" (if not ticked then the order Low Word / High Word is assumed (lowest register first)) - aanvinken of niet?
- "Byte order" (if not ticked then the order High Byte / Low Byte is assumed (Big Endian)) - aanvinken of niet?

READ FLOAT
- "Command:" 3 - Read holding register - vrij zeker van op basis van de specs
- "Data type": 32-bit floating point - vrij zeker van gezien 32 bit quote hierboven
- "Order of registers" (if not ticked then the order Low Word / High Word is assumed (lowest register first)) - aanvinken of niet?
- "Byte order" (if not ticked then the order High Byte / Low Byte is assumed (Big Endian)) - aanvinken of niet?

Bedankt!
Lang geleden... Toevallig intussen werkend gekregen? :) Ik ben er ook op zoek naar.

[ Voor 94% gewijzigd door fl1p op 13-06-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-09 19:23
Loxonauten, Ik heb jullie hulp weer eens nodig.

Wij hebben hier een prachtige wallbox hangen van Keba, de P30. Deze is via de Wallbox Gen1 functionblock (Wb) geïntegreerd in de woning.

Nu wil ik deze graag overzetten naar de Wallbox functionblock (Wb2), zodat ik slim kan laden met een overschot aan zonne-energie. Ik dacht even de in en outputs overzetten en de API connector opnieuw verbinden (verslepen in de config).

Helaas pindakaas. Ik dan het functionblock wel zien en bedienen in de app, maar mijn laadpaal doet er helemaal niets mee. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik nu verder moet, want de documentatie van API connectoren is nu niet opperbest, of ik zoek op een verkeerde plek. Kunnen jullie mij misschien verder helpen.

En snackje nummer 2. Sinds hedenochtend hebben we op twee zones in de Audio Server de melding "Service Offline". De overige zes zones hebben geen problemen. Ik heb de Audio Server herstart en daarna nogmaals de diensten herstart, maar dit mocht helaas niet baten. In de config zie ik geen problemen of foutmeldingen, dus ik heb niets om verder mee te gaan. Iemand nog tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Heb er heel wat hier, zowel air als tree. Het werkt op zich goed. Dat ze deels open kunnen (in flink veel tussenstanden) spreekt me nog altijd aan, evenals dat ze in stilstand geen stroom verbruiken (m.u.v de communicatie).

Maar de bouwkwaliteit van die dingen.. loop je er tegenop dan liggen ze door midden :(. En ook de manier waarop ze op hun bevestigingsring worden geklikt is nogal gammel. Da's toch iets waar geen enkele normale thermostaatkraan, verkrijgbaar vanaf 15 euro, last van heeft. Echt, allerhoogste tijd dat Loxone die behuizing opnieuw ontwerpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Centauriprime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:24:
Er zijn al meerdere firmware updates geweest, misschien dat het nu wel voor je werkt.
Geen idee natuurlijk hoelang je m al in de kast hebt liggen.
En zo niet, allerhoogste tijd 'm onder garantie om te wisselen, @donderz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lox-1
Centauriprime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:54:
[...]

Je kan ze benaderen via HTTP
GET http://{IP address}/api/v1/data
Toch kom ik er nog niet uit. Waarschijnlijk (nog) een gebrek aan kennis hoe dergelijke http opdrachten werken.

Ik heb nu het volgende gedaan:

Bij de virtuele uitgang:
Adres: http://192.168.178.46/api/v1/state

Bij Virtuele uitgang commando:
Commando bij AAN: "power_on":\true
HTTP methode bij AAN: GET

Commando bij UIT: "power_on":\false
HTTP methode bij UIT: GET

Als digitale ingang gebruiken: aangevinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Lox-1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:47:
[...]

Toch kom ik er nog niet uit. Waarschijnlijk (nog) een gebrek aan kennis hoe dergelijke http opdrachten werken.

Ik heb nu het volgende gedaan:

Bij de virtuele uitgang:
Adres: http://192.168.178.46/api/v1/state

Bij Virtuele uitgang commando:
Commando bij AAN: "power_on":\true
HTTP methode bij AAN: GET

Commando bij UIT: "power_on":\false
HTTP methode bij UIT: GET

Als digitale ingang gebruiken: aangevinkt
Het commando moet met een PUT in de body.
Probeer dit template eens:

XML:
1
2
3
4
5
<VirtualOut Title="HomeWizard Energy Socket" Comment="" Address="http://0.0.0.0/api/v1/state" CmdInit="" CloseAfterSend="true" CmdSep=";">
    <Info templateType="3" minVersion="14010509"/>
    <VirtualOutCmd Title="Power" Comment="" CmdOnMethod="PUT" CmdOffMethod="PUT" CmdOn="" CmdOnHTTP="" CmdOnPost="{&quot;power_on&quot;: true}" CmdOff="" CmdOffHTTP="" CmdOffPost="{&quot;power_on&quot;: false}" CmdAnswer="" Analog="false" Repeat="0" RepeatRate="0"/>
</VirtualOut>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Lt-Crash schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:46:
Loxonauten, Ik heb jullie hulp weer eens nodig.

Wij hebben hier een prachtige wallbox hangen van Keba, de P30. Deze is via de Wallbox Gen1 functionblock (Wb) geïntegreerd in de woning.

Nu wil ik deze graag overzetten naar de Wallbox functionblock (Wb2), zodat ik slim kan laden met een overschot aan zonne-energie. Ik dacht even de in en outputs overzetten en de API connector opnieuw verbinden (verslepen in de config).

Helaas pindakaas. Ik dan het functionblock wel zien en bedienen in de app, maar mijn laadpaal doet er helemaal niets mee. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik nu verder moet, want de documentatie van API connectoren is nu niet opperbest, of ik zoek op een verkeerde plek. Kunnen jullie mij misschien verder helpen.

En snackje nummer 2. Sinds hedenochtend hebben we op twee zones in de Audio Server de melding "Service Offline". De overige zes zones hebben geen problemen. Ik heb de Audio Server herstart en daarna nogmaals de diensten herstart, maar dit mocht helaas niet baten. In de config zie ik geen problemen of foutmeldingen, dus ik heb niets om verder mee te gaan. Iemand nog tips.
Beide problemen zijn opgelost. De Audioserver had weer verbinding met Miniserver na het opnieuw laden van de configuratie. Tip voor mijzelf de volgende keer dat zoiets ontstaat en een (software) herstart geen oplossing biedt.

De Keba P30 wallbox heb ik aan de nieuwe Wallbox functionblock weten te koppelen via Modbus TCP. Op de oude generatie wallbox waren het UDP berichten die in de config zelf van loxone zaten. Nu kan ik gebruik maken van de vernieuwde interface.

En ik dacht lekker op dreef te zijn. Heeft er iemand al ervaring met het "energie stroom monitor" blok. En in het bijzonder het aansluiten van de diverse meters. Ik heb alle overviews werkende, behalve de "live view". Ik heb geen idee wat ik verkeerd doe, dus hierbij een klein overzicht hoe het er in mijn config uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6EQysvu_cVCnFC91mycRv8TBiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6bBmvsWgY1CD3CJ5zHrxdI9A.png?f=fotoalbum_large
Heb ik dit correct geconfigureerd? De live view werkt namelijk wel als ik de pf ingang op het meterblok gebruik, maar de informatie die getoond wordt lijkt dan niet te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:09
@Lt-Crash Nee. De energie blokken kennen een totaal stand voor energie (kWh) en een actueel stand voor vermogen (kW). De Mr is dacht ik de totaal stand. Je moet dus opzoek naar het vermogen en die op de Pf zetten.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Lt-Crash schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Beide problemen zijn opgelost. De Audioserver had weer verbinding met Miniserver na het opnieuw laden van de configuratie. Tip voor mijzelf de volgende keer dat zoiets ontstaat en een (software) herstart geen oplossing biedt.

De Keba P30 wallbox heb ik aan de nieuwe Wallbox functionblock weten te koppelen via Modbus TCP. Op de oude generatie wallbox waren het UDP berichten die in de config zelf van loxone zaten. Nu kan ik gebruik maken van de vernieuwde interface.

En ik dacht lekker op dreef te zijn. Heeft er iemand al ervaring met het "energie stroom monitor" blok. En in het bijzonder het aansluiten van de diverse meters. Ik heb alle overviews werkende, behalve de "live view". Ik heb geen idee wat ik verkeerd doe, dus hierbij een klein overzicht hoe het er in mijn config uitziet:
[Afbeelding]
Heb ik dit correct geconfigureerd? De live view werkt namelijk wel als ik de pf ingang op het meterblok gebruik, maar de informatie die getoond wordt lijkt dan niet te kloppen.
De Pf is essentieel voor de live view.
De Mr wordt alleen maar gebruikt om de uur/dag/week/maand/jaar delta vast te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash
Het is gelukt hoor. Ik snapte echt helemaal niets van de omschrijving van pf, zowel in het Engels als Nederlands. Had een heel ander beeld van power of flow. Ik zat meer aan “de richting” te denken, dus ik had uit de 3 fase Loxone modbus energiemeter feedback/consumption waarde daar als input geplaatst.

Maar nu voel ik me een beetje dom. Zo simpel en alles werkt 😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Nieuwe mijlpaal. Ik ben voor het eerst met PicoC aan de slag gegaan.
Om mijn airco goed te kunnen uitlezen, had ik echt een monster aan logic gebouwd, welke ik nu condensed heb in een program bouwblok.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLMLRirWSD7i-McK4BjsENjAQG4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xADxnCuh4MyeqsPIqEPzqJzz.png?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5jVO9puXCclrNDC8B7bkjpEsR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HmhGPt0SMP2cvsyrmvk5hfLw.png?f=fotoalbum_large

Ik heb alleen de power nog niet werken omdat mijn program een 0/1 uitgeeft en de switch een toggle is, dus daar moet ik nog even wat edge detection omheen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik kan me herinneren dat ik in een ver verleden wel eens naar de miniserver heb geFTPt, maar tegenwoordig staat de FTP poort niet meer open op de miniserver. Echter is er wel een group voor FTP.

Hoe kan ik toegang krijgen tot de miniserver op bestandsniveau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijboer
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb het nog maar even geprobeerd, maar kan gewoon met ftp op de miniserver (gen1) komen.
Zie ook niet in documentatie staan dat het niet meer toeganelijk zou zijn.
JackBol schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:48:
Ik kan me herinneren dat ik in een ver verleden wel eens naar de miniserver heb geFTPt, maar tegenwoordig staat de FTP poort niet meer open op de miniserver. Echter is er wel een group voor FTP.

Hoe kan ik toegang krijgen tot de miniserver op bestandsniveau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb de MS gereboot en nu kan ik er wel weer in FTPen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:03:
Nieuwe mijlpaal. Ik ben voor het eerst met PicoC aan de slag gegaan.
PicoC inderdaad? Zou zo'n programmablok nieuwe stijl niet volstaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:22:
[...]

PicoC inderdaad? Zou zo'n programmablok nieuwe stijl niet volstaan hebben?
Wat bedoel je met programmablok nieuwe stijl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:23

K!K

Denk dat de sequencer bouwsteen bedoelt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol Ik bedoel de sequencer, zoals @K!K zegt. (Kon er even niet op komen).

Minder efficiënt, maar crasht geen server bij programmeerfouten.

Heb 't PicoC daarom nog niet aangedurfd. Maar misschien zijn sommige blokken goed te overzien? (Wil je van deze evt. de binnenkant delen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:35:
@JackBol Ik bedoel de sequencer, zoals @K!K zegt. (Kon er even niet op komen).

Minder efficiënt, maar crasht geen server bij programmeerfouten.

Heb 't PicoC daarom nog niet aangedurfd. Maar misschien zijn sommige blokken goed te overzien? (Wil je van deze evt. de binnenkant delen?)
Ah die Sequencer is niet flexibel genoeg.
Programmeerfouten valt wel mee. PicoC is volgens mij interpreted, en bij "compile errors" stopt de uitvoering van het block. Pas als je random memory gaat allocaten en free'en gaat die Miniserver in de reboot. Maar daar komt hij wel veilig uit terug. Het program block wordt gedisabled en de MS reboot, met het programma gestopt.

Mijn toepassing is het integreren van een lastige airco. Ik gebruik een wifi module om de warmtepomp over de CN105 aan te spreken, maar die interne bus is traag en je moet een paar keer proberen een value te setten voordat de airco em overneemt. Ik heb hiervoor een PicoC script gemaakt.

Het is een loop dat de radiobuttons uitleest, en zolang de waardes die uit de airco gelezen worden niet overeen komen met de waarde van de radiobutton, blijft het loopje deze waarde naar de airco sturen via HTTP.

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
// READ FROM HEATPUMP

char *host = "10.0.0.1";   // IP Heatpump
char *page = "/control";   // API Endpoint

int GetPowerValue(char *json) { // Parse the value from the JSON and return an integer
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "power\":\"");
    char *value = calloc(1, 10);
    strncpy(value, rawvalue, 2);
    if (strcmp(value, "OF") == 0) { ivalue = 0; } // Power value is OFF
    if (strcmp(value, "ON") == 0) { ivalue = 1; } // Power value is ON
    return ivalue;
}

int GetModeValue(char *json) {
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "mode\":\"");
    strncpy(value, rawvalue, 3);
    if (strcmp(value, "AUT") == 0) { ivalue = 0; } 
    if (strcmp(value, "COO") == 0) { ivalue = 1; } 
    if (strcmp(value, "FAN") == 0) { ivalue = 2; } 
    if (strcmp(value, "DRY") == 0) { ivalue = 3; } 
    if (strcmp(value, "HEA") == 0) { ivalue = 4; } 
    return ivalue;
}

int GetFanValue(char *json) {
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "fan\":\"");
    strncpy(value, rawvalue, 1);
    if (strcmp(value, "a") == 0) { ivalue = 0; } // Fan value is Auto
    if (strcmp(value, "1") == 0) { ivalue = 1; } 
    if (strcmp(value, "2") == 0) { ivalue = 2; } 
    if (strcmp(value, "3") == 0) { ivalue = 3; } 
    if (strcmp(value, "4") == 0) { ivalue = 4; } 
    if (strcmp(value, "5") == 0) { ivalue = 5; } 
    return ivalue;
}

int GetVaneValue(char *json) {
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "vane\":\"");
    strncpy(value, rawvalue, 1);
    if (strcmp(value, "A") == 0) { ivalue = 0; } // Vane value is Auto
    if (strcmp(value, "1") == 0) { ivalue = 1; } 
    if (strcmp(value, "2") == 0) { ivalue = 2; } 
    if (strcmp(value, "3") == 0) { ivalue = 3; } 
    if (strcmp(value, "4") == 0) { ivalue = 4; } 
    if (strcmp(value, "5") == 0) { ivalue = 5; } 
    if (strcmp(value, "S") == 0) { ivalue = 6; } // Vane value is Swing
    return ivalue;
}

int GetTempValue(char *json) {
    float fvalue = 0;
    char *rawval = strstrskip(json, "temperature\":\"");
    char *val = calloc(1, 10);
    strncpy(val, rawval, 4);
    fvalue = batof(val);
    return fvalue;
}

while(TRUE) { // keep looping until all the inputs match the set values in the HP
  char *result = httpget(host, page); // read JSON from HP
  int HPgetPower = GetPowerValue(result); // extract power value from JSON
  int setPower = getinput(0); // as long as the values aren't the same, write the value to the HP.
  if (setPower != HPgetPower) { setoutput(0,setPower); }

int HPgetMode = GetModeValue(result);
  int setMode = getinput(1);
  if (setMode != HPgetMode) { setoutput(1,setMode); }

int HPgetFan = GetFanValue(result);
  int setFan = getinput(2);
  if (setFan != HPgetFan) { setoutput(2,setFan); }

int HPgetVane = GetVaneValue(result);
  int setVane = getinput(3);
  if (setVane != HPgetVane) { setoutput(3,setVane); }

float HPgetTemp = GetTempValue(result);
  float setTemp = getinput(4);
  if (setTemp != HPgetTemp) { setoutput(4,setTemp); }
  sleep(3000);
}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BgGNFiiyRQKdOB6wahf-fZ6DlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zobS0EQJZJV3Kw13z0TYdA7l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IoKS3-tfsudab6i0y-_EMNRpSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFDZkRdy6D3uptjVzJbDFpZT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gm3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 11:21

Gm3

Heeft iemand advies voor het beste en meest eenvoudige alternatief voor de officiële Tree Kabel?

Voor de tree interface dacht ik aan: https://www.voltus.de/ele...ym-2x2x0-8-ring-100m.html

[ Voor 40% gewijzigd door Gm3 op 05-07-2023 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash
Ik heb hier een Cat 7 S/FTP kabel met een aderdoorsnede van 0,26mm2 gebruikt (AWG24). Werkt prima op 30+ meter en zo heb ik zowel Tree, Tree-Turbo, Modbus als Dali in een kabel naar een tweede schakelkast kunnen trekken.

Lokaal een 24V voeding geplaatst, maar het advies is wel om een V- van de hoofd en secundaire schakelkast te koppelen. Dit heeft nog al wat kopzorgen gegeven voordat ik dat door had.

[ Voor 29% gewijzigd door Lt-Crash op 05-07-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Lt-Crash En had je die dan ergens in die vier signaalparen, of toch nog niet?

Hoezo Dali, trouwens? Daar hoort 230V op te kunnen staan. Lijkt me niet dat genoemde kabel daar ok voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Gwaihir schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:33:
@Lt-Crash En had je die dan ergens in die vier signaalparen, of toch nog niet?

Hoezo Dali, trouwens? Daar hoort 230V op te kunnen staan. Lijkt me niet dat genoemde kabel daar ok voor is.
Helaas niet in deze kabel, dat was een gevecht voor een andere dag dat wel gewonnen is.
Daarnaast alleen de Dali signal-aders gebruikt, wat volgens de specs max 22,5V is, lijkt dus prima te gaan in hetzelfde kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Gm3 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:50:
Heeft iemand advies voor het beste en meest eenvoudige alternatief voor de officiële Tree Kabel?

Voor de tree interface dacht ik aan: https://www.voltus.de/ele...ym-2x2x0-8-ring-100m.html
Ik heb zelf overal SVV gebruikt, makkelijk te krijgen. Tenopzichte van UTP volle kern aders die makkelijk te gebruiken zijn met klemmen in een kast. Daarnaast ook in vele verschillende aderhoeveelheden te krijgen dus voor sensors gebruik ik eentje met 4 aders en voor schakelaars 16 waarvan je dan gewoon de aders aansluit die je nodig hebt, heb je altijd nog wat reserve
Pagina: 1 ... 35 ... 44 Laatste