• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-03 20:16
bartvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:29:
Heb hier geen gasmeter, maar lijkt me dat je een reed contactje op je gasmeter moet zetten om een puls te krijgen bij het afnemen van een beetje gas. Door die pulsen te tellen kan je de flow berekenen en die invoeren in je meter block.

Tenzij de stand van de gasmeter wel vaker (en heel nauwkeurig) wordt geupdate, dan zou je dat om kunnen rekenen naar een flow.

Hier geen gas, wel een Nibe S1155 warmtepomp met TCP modbus. Die heb ik geintegreerd in Loxone en dat werkt. Soms. Het draait een tijd en dan verliest Loxone ineens de verbinding met de warmtepomp en krijg ik een notificatie dat het apparaat geen waardes meer doorgeeft. Op die momenten kan ik de warmtepomp nog gewoon bereiken en via modbus ook uitlezen. Na het herstarten van Loxone werkt alles ook gewoon weer.

Zitten debuggen en dan zie ik een "peer window too small" als foutmelding voorbij komen in de modbus communicatie. Iemand een idee?

En nog een vraag; in de Loxone iOS app staat de Energy Flow met welk apparaat hoeveel energie gebruikt. Als ik dat aanklik op de web interface van de Miniserver zelf dan staat er 'Loxone App 13.1 coming 10.11.22'. Klopt het dat die functies niet werken in de webapp?
Sinds de laatste 2 firmware updates van Nibe heb ik hier ook last van. Ik ben uiteindelijk teruggegaan naar versie 2.15.9. Ik heb dit probleem ook teruggekoppeld aan Nibe, maar zij zeggen dat er geen probleem is. Op dit moment wacht ik rustig af tot de volgende software update, maar mocht je zelf een oplossing vinden dan hoor ik die ook graag! En anders ook even melden bij Nibe service, hopelijk gebeurt er dan eindelijke wat.
Mocht je 2.15.9 nodig hebben, dan stuur maar een berichtje. Deze kun je niet meer via de website binnenhalen.

• Geffy
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:47

En nog een vraag; in de Loxone iOS app staat de Energy Flow met welk apparaat hoeveel energie gebruikt. Als ik dat aanklik op de web interface van de Miniserver zelf dan staat er 'Loxone App 13.1 coming 10.11.22'. Klopt het dat die functies niet werken in de webapp?
De webinterface geeft dat inderdaad nog steeds aan. Zelf heb ik de Windows app geïnstalleerd op de laptop. Daarin werkt de Engery Flow meter dan weer wel.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
in de Loxone iOS app staat de Energy Flow met welk apparaat hoeveel energie gebruikt. Als ik dat aanklik op de web interface van de Miniserver zelf dan staat er 'Loxone App 13.1 coming 10.11.22'. Klopt het dat die functies niet werken in de webapp?
De web interface zegt hier nog altijd 13.0.3 (2022.10.14). Daar is dus kennelijk nog steeds geen 13.1 versie van. (En dat verklaart wellicht ook mijn probleem met custom '13.1' iconen.) Jammer, want dit is mijn primaire interface.

Schrikken, eigenlijk: die 13.1 is dus nog altijd zonder webinterface en kwam, vertraagd, met een app die extreem geheugen eiste en daardoor niet installeerbaar was op de meeste devices. Dat blijkt in stilte gelukkig gefixt. Maar aanvankelijk deed dus alleen de windows app het? Die ook vast niet tegelijk met de config zelf uitkwam? Ik hoop dat ze hier wel lessen uit trekken en het productie-waardig houden! (Maar heb m'n twijfels..)

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat de app betreft ben ik wel gecharmeerd van de nieuwe "Ambient Mode"

15x330 SW38

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Heeft een van jullie ervaring met het aansluiten van een enphase metered-s (zonnepanelen) aan loxone (via de api van enphase / enlighten)? Het lukt hier nog niet om de data uit de enphase te koppelen aan loxone. Via de link van de api: https://xxx.xxx.x.xx/production.json krijgen we wel de data (vanzelfsprekend hebben we ook het goede ipadres gebruikt). Maar inlezen in Loxone lukt niet

• Gwaihir
  • Niet online
Centauriprime schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:58:
Wat de app betreft ben ik wel gecharmeerd van de nieuwe "Ambient Mode"

[YouTube: Nieuw: Loxone App - Ambient Mode | 2023 [4k]]
Het beste nieuws zit voor mij aan het begin: "nu beschikbaar in [..] en de web interface" -> dan kan ik dus elk moment een bijgewerkte web interface verwachten :).

Verder snap ik vooral weinig van de keuzes die dan gemaakt worden. Als je dan toch de web interface bijwerkt, waarom dan niet eerst het vorige afmaken en uitrollen? En dat je om gaat en dan toch 'een tablet interface aan de muur' gaat ondersteunen, ach ok. Maar om dan meteen een voorbeeld te gebruiken dat strak tegen je gepubliceerde filosofie in gaat? Dim even met een extra knop het scherm voor 'movie night'.. ehm.. Loxone's idee is (of was?) juist dat alles wat met 'movie night' te maken heeft in één handeling gebeurt..

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-03 13:42
mies-ttk89 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:38:
Aantal dingen checken... Alles wat je beschrijft heeft iets met de verbinding te maken:
- Warmtepomp neem ik aan niet via WIFI? Gewoon via UTP kabel hoop ik?
- Monitor het apparaat is via ping over de komende uren, zijn er momenten dat hij niet reageerd of traag reageerd. Zo ja... iets rondom je netwerk of de warmtepomp is niet stabiel. Firmware update etc.
- Verhoog is het Modbus poll interval? Kan zijn dat je hem te vaak bevraagd met modbus data. Hoor graag wat er uit komt.
Dank voor het meedenken!

Warmtepomp heeft nu nog verbinding via Wifi. Nog geen tijd gemaakt om een kabel te maken O-) Warmtepomp staat ook op 3 meter afstand van een van de access points, daarom ook geen enorme haast mee. Heb de verbinding de afgelopen dagen in de gaten gehouden en 0 packetloss, 2.4ms latency met een std. dev. van 6.5. Dat lijkt me niet de oorzaak van het probleem. Poll interval staat al vrij laag.

Nog een keer in de debugger gekeken en krijg nu wel een andere melding. Loxone geeft aan dat er al een bestaande verbinding is met de warmtepomp, stuurt een Modbus commando maar er lijkt nooit iets terug te komen.
JHe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Sinds de laatste 2 firmware updates van Nibe heb ik hier ook last van. Ik ben uiteindelijk teruggegaan naar versie 2.15.9.
Dat zou dus best de oorzaak kunnen zijn... Ik ga ook eens klagen bij Nibe en Loxone. We zijn ook niet de enige met dit probleem:

https://www.loxforum.com/...nach-ein-paar-stunden-aus

In dat topic ook versie 2.15.9, dank voor het aanbod in ieder geval!

Afgelopen dagen bezig geweest met het integreren van de zonwering in mijn setup, dat ging minder soepel dan gehoopt vooral omdat je of een 'geintegreerd' product moet hebben (b.v. zonwering via Air motoren) of je moet een systeem hebben dat puur op tijd werkt. Ik heb hier echter SMI motoren die je geen puls stuurt van zoveel seconde maar een commando met 'sluit 60% en zet de lamellen op 70 graden'. Daar kan Loxone niet mee overweg. Er is wel een AQpp uitgang die wel die 60% en 70 graden als commando doorgeeft maar dat is weer een hoop gepruts. Toevallig iemand hier die daar iets mee heeft gedaan?

Ander misschien eens gaan kijken naar HomeKit als userinterface ipv de Loxone app. Wel jammer dat daar geen energiemonitor in lijkt te zitten.

• JHe
bartvb schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:59:
[...]
Afgelopen dagen bezig geweest met het integreren van de zonwering in mijn setup, dat ging minder soepel dan gehoopt vooral omdat je of een 'geintegreerd' product moet hebben (b.v. zonwering via Air motoren) of je moet een systeem hebben dat puur op tijd werkt. Ik heb hier echter SMI motoren die je geen puls stuurt van zoveel seconde maar een commando met 'sluit 60% en zet de lamellen op 70 graden'. Daar kan Loxone niet mee overweg. Er is wel een AQpp uitgang die wel die 60% en 70 graden als commando doorgeeft maar dat is weer een hoop gepruts. Toevallig iemand hier die daar iets mee heeft gedaan?

Ander misschien eens gaan kijken naar HomeKit als userinterface ipv de Loxone app. Wel jammer dat daar geen energiemonitor in lijkt te zitten.
Je zou ook even kunnen kijken naar een SMI interface. Ik weet dat deze bestaan voor RS232, misschien dat deze ook wel al bestaan voor ethernet wat de integratie makkelijker maakt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartvb
De communicatie met SMI heb ik voor elkaar. Dat loopt nu via een Wago PLC met KNX kaart (753-646). Dat was behoorlijk wat geknutsel (en daarom heeft dat project ook 2 jaar op de plank gelegen O:) ) maar ik heb nu een aantal KNX groepadressen voor:
- Instellen % zonwering naar beneden + opvragen huidige stand
- Instellen hoek lamellen + opvragen huidige stand

Wat mis gaat is dat je in Loxone normaal een buitenjaloezie aansluit met de 'Op' en 'Cl' (open/close) uitgangen. De miniserver geeft dan een puls met de juiste duur op die uitgangen. 'Pos' en 'Slat' geven de (door Loxone berekende) positie aan. Die uitgangen kan ik wel gebruiken alleen gaat het open/dichtsturen dan behoorlijk schokkerig omdat de SMI motor om de seconde weer een nieuwe stand door krijgt. Dat is op te lossen door Loxone wijs te maken dat de motoren sneller zijn dan in werkelijkheid, waardoor de waarde die wordt uitgestuurd altijd verder is dan de werkelijkheid. Maar charmant is dat niet.

Misschien moet ik die AQpp waarde toch maar gaan ombouwen naar iets bruikbaars in PicoC of in de Wago. Is op zich niet heel ingewikkeld lijkt het:

https://www.loxone.com/enen/kb/automatic-blinds/
quote: Loxone documentation
Used with specific devices.
Command * 1000000 + Blind position in % * 1000 + Slat position in °.
Command 0 = Stop, 1 = Blind position + Slat position, 2 = Only blind position, 3 = Only slat position. This output is only visible in certain configurations.
Maar irritante is dus vooral dat dit al prima kan met de Air motoren. Zou ook allemaal geen issue zijn als het Shading block inputs had voor de huidige stand van de zonwering. Dan kan je de tijden op 0 zetten en zie je in de interface toch de correcte stand.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:34

florholvoet

aka F0x.be

bartvb schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:23:
(...)
Maar irritante is dus vooral dat dit al prima kan met de Air motoren. Zou ook allemaal geen issue zijn als het Shading block inputs had voor de huidige stand van de zonwering. Dan kan je de tijden op 0 zetten en zie je in de interface toch de correcte stand.
Jij hebt de logica voor het aansturen van de motoren geoffloadet naar Wago PLC. Want dat is volgens mij niet slechts een domme interface, maar het bevat programmering die Loxone anders zou doen?

Zoals jij het beschrijft, conflicteert dit inderdaad met Loxone als er geen input is voor de huidige status. Loxone gaat er immers vanuit dat die de sturing volledig in eigen handen heeft, dus dan is zo'n input overbodig.

Idealter zet je één van beiden buiten spel:
- Loxone config aanpassen naar status en schakelaar bouwstenen, maar dan verlies je de "automatische zonnewering" bouwsteen.
- PLC aanpassen zodat die puur de motoren in twee richtingen bedient en voor de rest geen logica bevat. Geen idee of dit kan bij jou.
- Achter de getimede outputs van de automatische zonnewerking bouwsteen flanken detectie zetten, zodat het langere signaal wordt omgezet naar pulsen van een vaste tijdsduur.

Ik zou die laatste optie verkiezen. Succes.

Mensen met een sig komen creatiever over dan mensen zonder, vandaar dat ik er eentje heb =)

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:45
bartvb schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:23:
De communicatie met SMI heb ik voor elkaar. Dat loopt nu via een Wago PLC met KNX kaart (753-646). Dat was behoorlijk wat geknutsel (en daarom heeft dat project ook 2 jaar op de plank gelegen O:) ) maar ik heb nu een aantal KNX groepadressen voor:
- Instellen % zonwering naar beneden + opvragen huidige stand
- Instellen hoek lamellen + opvragen huidige stand

Wat mis gaat is dat je in Loxone normaal een buitenjaloezie aansluit met de 'Op' en 'Cl' (open/close) uitgangen. De miniserver geeft dan een puls met de juiste duur op die uitgangen. 'Pos' en 'Slat' geven de (door Loxone berekende) positie aan. Die uitgangen kan ik wel gebruiken alleen gaat het open/dichtsturen dan behoorlijk schokkerig omdat de SMI motor om de seconde weer een nieuwe stand door krijgt. Dat is op te lossen door Loxone wijs te maken dat de motoren sneller zijn dan in werkelijkheid, waardoor de waarde die wordt uitgestuurd altijd verder is dan de werkelijkheid. Maar charmant is dat niet.

Misschien moet ik die AQpp waarde toch maar gaan ombouwen naar iets bruikbaars in PicoC of in de Wago. Is op zich niet heel ingewikkeld lijkt het:

https://www.loxone.com/enen/kb/automatic-blinds/

[...]

Mmm interesant... ben zelf ook op het met SMI bezig de jaloezieen te automatizeren. Wel bijzonder dat ze schrokkerig reageren. Welke motoren gebruik je?

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:33
Zijn hier mensen die hun loxone installatie gekoppeld hebben aan google home? Ik probeer dit op te zetten via volgende tool in een docker container op loxberry: https://github.com/rtrompier/google-home-loxone

Ik loop echter vast bij het starten van de container, die stopt direct met error: standard_init_linux.go:228: exec user process caused: exec format error

• bartvb
florholvoet schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:46:
[...]

Jij hebt de logica voor het aansturen van de motoren geoffloadet naar Wago PLC. Want dat is volgens mij niet slechts een domme interface, maar het bevat programmering die Loxone anders zou doen?
De Wago PLC is op het moment niet veel meer dan een KNX naar SMI gateway. Er zit een 753-646 (KNX) module in en een 753-1630 (SMI) module. Op de PLC draait wat code die KNX groepsadressen koppelt aan de SMI function blocks. Daar zit verder geen intelligentie in.
Zoals jij het beschrijft, conflicteert dit inderdaad met Loxone als er geen input is voor de huidige status. Loxone gaat er immers vanuit dat die de sturing volledig in eigen handen heeft, dus dan is zo'n input overbodig.
Klopt, dat komt in dit geval niet door de PLC maar door het gebruik van SMI waarbij het bepalen van motor op/neer wordt geregeld door de jaloezie (of eigenlijk de motor) zelf.
Idealter zet je één van beiden buiten spel:
- Loxone config aanpassen naar status en schakelaar bouwstenen, maar dan verlies je de "automatische zonnewering" bouwsteen.
Dit kan inderdaad alleen is die 'automatische zonwering' juist een van de grootste voordelen van Loxone.
- PLC aanpassen zodat die puur de motoren in twee richtingen bedient en voor de rest geen logica bevat. Geen idee of dit kan bij jou.
Kan wel, alleen zit je dan met latency, gaat mis als een ander systeem de zonwering ook bedient, kans op het niet gelijk staan van de zonwering bij een groot raam (daar zitten 3 jaloezieen met motoren naast elkaar). Niet optimaal dus.
- Achter de getimede outputs van de automatische zonnewerking bouwsteen flanken detectie zetten, zodat het langere signaal wordt omgezet naar pulsen van een vaste tijdsduur.
In mijn geval gaat het vooral mis doordat ik een output die bedoeld is voor status/display gebruik om aan te sturen. Die 'pos' en 'slat' outputs geven percentages door die constant veranderen en dat gaat mis als de positie van loxone in de buurt van de werkelijke positie zit. Ik ga dus eerst eens kijken of ik iets kan doen met timing of een delay zodat het signaal dat naar de PLC gaat altijd voorloopt op wat de motoren doen.
Alternatief (maar wat bewerkelijker) is het beruiken van die AQpp uitgang. Die doet in principe precies wat ik wil maar dat is wat meer werk.

Uiteindelijk werkt het allemaal wel, maar weer typisch een voorbeeld waar alles binnen het Loxone ecosysteem prima werkt (met de Automatic Shading Integrated function block) en het behelpen wordt als je een ander product wil gebruiken.
mies-ttk89 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:15:
Mmm interesant... ben zelf ook op het met SMI bezig de jaloezieen te automatizeren. Wel bijzonder dat ze schrokkerig reageren. Welke motoren gebruik je?
We gebruiken hier Geiger GJ5606k-E08-SMI motoren. Dat schokkerig reageren kan overigens ook door de software in de PLC komen, die function block geeft pas een SMI commando door als er een wijziging wordt aangevraagd die groter is dan 5%. Moet daar ook nog eens naar kijken.

@c337n ; je hebt een ARM build nodig van die docker image en die is niet beschikbaar, via de registry is er alleen AMD64 en dat werkt niet op een RPi. Zelf builden dus.

• bartvb
Gwaihir schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:31:
[...]

De web interface zegt hier nog altijd 13.0.3 (2022.10.14). Daar is dus kennelijk nog steeds geen 13.1 versie van.
Ik heb hier ineens een nieuwe webinterface, inclusief die Ambient View. Vind ik op zich wel erg bijzonder, die webinterface hoort lokaal te draaien en ik heb geen firmwareupdate gedaan in tussentijd? Hoe komt de Miniserver dan aan nieuwe software?

Energy Flow werkt nu in ieder geval wel in de webinterface.

Vraagje daarover; Er zat een bugje in de code die de P1 poort van mijn elektriciteitsmeter uitleest. Daardoor denkt de Miniserver nu dat ik een paar Gwh heb gebruik 8)7 Dat doet geen wonderen voor de grafieken mbt energiegebruik.

Iemand een idee hoe ik die foute waarde uit het geheugen van de miniserver haal?

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-03 18:58
Forumgenoten,

Wij hebben thuis nu een jaar lang een prachtige installatie van Loxone draaien en wij hebben een vraag over CO2 gestuurde ventilatie.

Op dit moment gebruiken wij de standaard Ruimte Ventilatieblokken. Hierin worden de CO2 niveaus van de diverse ruimtes als input gegeven, waarbij we per ventileerbare zone maximaliseren op hoogste CO2 niveau.

Nu hebben wij een DUCO Energy premium hangen met een modbus interface en we kunnen twee zones op de procent nauwkeurig instellen. Alleen komt er op dit moment alleen een hoog/laag output commando uit het Ruimte Ventilatieblok, als de ingestelde waardes worden overschreden. We hebben natuurlijk niet geïnvesteerd in een veredelde aan/uit schakeling voor onze woning, dus dit moet anders.

Ten eerste wel jammer dat Loxone een aan/uit output heeft gebouwd, of zit er in Loxone een mooi blok om dit wel sjiek op te lossen.

Nu heb ik al een beetje lopen stoeien met de PI(D) regelaars in loxone, maar deze blokken lijken veel te grillig te reageren. In mijn laatste poging nog een aardige lineaire controller gebouwd, waar wij wel tevreden mee zijn in de simulatie, maar wij willen toch jullie expertise nog eens raadplegen.

Concrete vraag is dus of er in Loxone een bouwsteen zit waarmee wij een modulerende CO2 gestuurde ventilatie kunnen realiseren?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Lt-Crash schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:26:
Forumgenoten,

Wij hebben thuis nu een jaar lang een prachtige installatie van Loxone draaien en wij hebben een vraag over CO2 gestuurde ventilatie.

Op dit moment gebruiken wij de standaard Ruimte Ventilatieblokken. Hierin worden de CO2 niveaus van de diverse ruimtes als input gegeven, waarbij we per ventileerbare zone maximaliseren op hoogste CO2 niveau.

Nu hebben wij een DUCO Energy premium hangen met een modbus interface en we kunnen twee zones op de procent nauwkeurig instellen. Alleen komt er op dit moment alleen een hoog/laag output commando uit het Ruimte Ventilatieblok, als de ingestelde waardes worden overschreden. We hebben natuurlijk niet geïnvesteerd in een veredelde aan/uit schakeling voor onze woning, dus dit moet anders.

Ten eerste wel jammer dat Loxone een aan/uit output heeft gebouwd, of zit er in Loxone een mooi blok om dit wel sjiek op te lossen.

Nu heb ik al een beetje lopen stoeien met de PI(D) regelaars in loxone, maar deze blokken lijken veel te grillig te reageren. In mijn laatste poging nog een aardige lineaire controller gebouwd, waar wij wel tevreden mee zijn in de simulatie, maar wij willen toch jullie expertise nog eens raadplegen.

Concrete vraag is dus of er in Loxone een bouwsteen zit waarmee wij een modulerende CO2 gestuurde ventilatie kunnen realiseren?
Ik heb ook Loxone icm Duco Energy Premium. Wat ik me afvraag is wat je met Loxone wilt regelen dat die Duco niet al zelf doet.

Ik heb zelf 1 modificatie aangebracht, en dat is dat tijdens de nachtstand de Duco niet harder dan 50% kan in de zone op de bovenverdieping omdat ik hem anders hoor tijdens het slapen.

Edit: maar antwoord op je vraag, je kan zelf iets in elkaar knutselen met comparatoren en scalars.
Ik reken zelf <800 groen, 800<1000 geel en >1000 rood.

Je neemt de max van alle inputs die bij een zone horen en met een scalar verlaag je die naar een waarde tussen de 0 en 100%. Bijvoorbeeld 1 op 10.

[Voor 8% gewijzigd door JackBol op 20-03-2023 21:47]

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Lt-Crash
JackBol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:44:
[...]

Ik heb ook Loxone icm Duco Energy Premium. Wat ik me afvraag is wat je met Loxone wilt regelen dat die Duco niet al zelf doet.

Ik heb zelf 1 modificatie aangebracht, en dat is dat tijdens de nachtstand de Duco niet harder dan 50% kan in de zone op de bovenverdieping omdat ik hem anders hoor tijdens het slapen.

Edit: maar antwoord op je vraag, je kan zelf iets in elkaar knutselen met comparatoren en scalars.
Ik reken zelf <800 groen, 800<1000 geel en >1000 rood.

Je neemt de max van alle inputs die bij een zone horen en met een scalar verlaag je die naar een waarde tussen de 0 en 100%. Bijvoorbeeld 1 op 10.
Wat stuur jij dan naar de DUCO toe, zodat hij zelf wat kan regelen? Wij kunnen alleen maar een override geven op de ventilatiestand van een van de twee zones.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Lt-Crash schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Wat stuur jij dan naar de DUCO toe, zodat hij zelf wat kan regelen? Wij kunnen alleen maar een override geven op de ventilatiestand van een van de twee zones.
Ik heb van die Duco remotes die CO2 meten en zelf de ventilatie moduleren.
Het enige wat ik richting die Duco doe is met nachtmodus een API call om de Duco voor zone 2 op "CNT2" te zetten.

Dat ziet er dan zo uit.

• Lt-Crash
JackBol schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:48:
[...]

Ik heb van die Duco remotes die CO2 meten en zelf de ventilatie moduleren.
Het enige wat ik richting die Duco doe is met nachtmodus een API call om de Duco voor zone 2 op "CNT2" te zetten.

Dat ziet er dan zo uit.

[Afbeelding]
Kijk en daar komt de aap uit de mouw. Wij hebben helemaal niets extra’s in de woning naast de Loxone Ruimte Klimaatsensoren. We meten dus alles zelf en moeten dus ook zelf gaan sturen.
We hadden een hoop dat Loxone ventilatie dus ook op orde had, want ze gaan zo prat op hun slimme/intelligente sturing van ventilatie. En een ding vertellen we je alvast, aan/uit is dat in onze ogen niet.

Ik ga denk ik mijn lineaire controller eens proberen. Door de richtingscoefficient van de lijn aan te passen komen we tot een mooi punt waarin de ventilatie zal blijven hangen met twee slapers in een ruimte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bartvb schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:50:
Ik heb hier ineens een nieuwe webinterface, inclusief die Ambient View. Vind ik op zich wel erg bijzonder, die webinterface hoort lokaal te draaien en ik heb geen firmwareupdate gedaan in tussentijd? Hoe komt de Miniserver dan aan nieuwe software?
Jij update de primaire firmware. De overige zaken (apparaatupdates & webinterface) staan meestal op auto-update.

Totaal niet blij met die update, trouwens. De ambient view mag ik alleen op mijn 1200x1200 venster op m'n desktop inschakelen; de 2048 x 1536 van m'n tablet noemt hij te klein. Het afronden - hopelijk alleen weglaten van nullen aan het eind, maar het lijkt meer - vind ik irritant, omdat het de nauwkeurigheden onduidelijk maakt. M'n eigen icoontje werkt nog exact even slecht. Die enige toevallige keer dat ik als Nederlander 'ns een komma zag i.p.v. overal punten, ligt ook nog steeds ver achter me. Dus wijzer ben ik er niet van geworden.

Wel is het op de tablet bijna onmogelijk geworden de primaire navigatiebalk onderaan in beeld te krijgen (favorieten, ruimtes, categorieën). Kennelijk rekent de javascript altijd met het volledige scherm, ook al gaat er doorgaans een flink stuk af voor de interface van de browser zelf :(. Op verschillende momenten moet ik me nu d.m.v. het zoekveld naar een andere pagina verplaatsen. En aangezien Loxones aandacht altijd bijna alleen naar de volgende bling uit gaat..

Voor wie ook android + chrome bij de hand heeft en het even zou willen proberen: ik hoor graag hoe universeel deze ervaring is. (Het kan bijv. alleen voor wat oudere android versies zijn en dan kan ik een fix vast totaal vergeten :(.)

• Gwaihir
  • Niet online
Nu heb ik al een beetje lopen stoeien met de PI(D) regelaars in loxone, maar deze blokken lijken veel te grillig te reageren.
Dat is wel wat je hiervoor moet hebben. En ze reageren zo grillig als jij instelt :).

Rustiger beginnen dus:
- P = Kp = proportioneel. Reageert proportioneel (= lineair) op de afwijking. Heb je altijd nodig en ervaar ik als het minst gevoelig. Maar let wel: omdat je totale situatie (het CO2 peil) met reactietijd te maken heeft, kun je ook hiermee al gaan pendelen tussen te zacht en te hard.

- I = Ki = integraal. De 'ongeduldsfactor': vergroot de reactie naarmate de afwijking voortduurt. Versnelt daarmee het reageren en voorkomt dat de doelwaarde pas met sint juttemis bereikt wordt. Maar kan ook (makkelijker) tot instabiel gedrag leiden.

- D = Kd = afgeleide (derivative). Probeert de toekomst te voorspellen a.d.h.v. het tempo waarin de afwijking verandert. Leuk voor vergevorderden bij moeilijke situaties => gewoon op nul laten dus (oftewel: een PI-regelaar kiezen i.p.v. een PID).

Ik snuffelde net wat in mijn config en kwam wat P-waarden tegen tussen 0,6 en 4 en I waarden van slechts enkele honderdsten, 0,02 tot 0,04. Met name die laatste gebruik ik dus ver onder de default van de bouwsteen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:58
Herkenbare situatie met mijn Ducobox Focus i.c.m. metingen op de Duco kleppen zelf én vochtmetingen in de Touch. Het is inderdaad nogal dom dat het blok na overschrijding van de grenswaarde altijd simpelweg 0/1 stuurt.

Wat ik heb gedaan via Modbus:

- Standaard laat ik de Duco sturen (Modbus override = off)
- De actuele waarden van de Duco kleppen gebruik ik als ingang op het blok: basic ventilation
- Op het blok stel ik de lokale grenswaarde vocht in als parameter
- Bij overschrijding van de grenswaarde stuur ik de klep naar 100%
- Kom je onder de grenswaarde: Modbus override = off, enz.

Zo heb je in de regelzone "0 - grenswaarde" modulerend gedrag door Duco zelf, en wordt dat ook mooi weergeven als % in de interface. Zodra je lokaal actie wilt nemen (bijv. omdat lokale vochtmeting de centrale overstijgt) dan overschrijf ik via Loxone.

P.S. volgens de Duco documentatie moet je in stappen van 5% sturen. Ik heb dit wel gemaakt (delen door 5 -> rest weggooien -> vermenigvuldigen met 5) maar volgens mij kan je ook gewoon stappen van 1% geven.

• Gwaihir
  • Niet online
Heel waardevol dit even mee te lezen. Voor mij lijkt het een Brink te gaan worden. Die staat ook altijd dergelijke ingrepen via Modbus (RTU) toe. Maar komt waarschijnlijk óók met een LAN aansluiting (op een 'plus' kaart die dus niet bij elk model standaard is).

Weet iemand of zo'n Brink WTW indien aangesloten aan het LAN dan ook Modbus TCP ondersteunt? (Zou mij beter uitkomen..)

• JHe
Gwaihir schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:14:
Heel waardevol dit even mee te lezen. Voor mij lijkt het een Brink te gaan worden. Die staat ook altijd dergelijke ingrepen via Modbus (RTU) toe. Maar komt waarschijnlijk óók met een LAN aansluiting (op een 'plus' kaart die dus niet bij elk model standaard is).

Weet iemand of zo'n Brink WTW indien aangesloten aan het LAN dan ook Modbus TCP ondersteunt? (Zou mij beter uitkomen..)
Heb zelf de brink flair 300 die met de plus print via modbus RTU praat. Heb zelf een RTU TCP gateway ertussen gezet omdat ik deze nog had liggen ipv een Loxone modbus kaartje.
Je kunt de brink flair wel aan je netwerk hangen via WiFi, maar volgens mij praat deze niet modbus TCP helaas en kon ook geen API vinden. Het kan zijn dat brink inmiddels een ander plus print heeft uitgebracht (deze heb ik vorig jaar geïnstalleerd), maar dat durf ik zo niet te zeggen.
Eerste plus print was schijnbaar ook kapot, ik kon de baudrate en parity niet aanpassen en je moet ook wat onlogische settings doen. Mocht je zover zijn en problemen hebben dan neem maar contact op.

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:12
Ik heb zelf de Zender Comfoair Q600 met de LANconnect box. Via mijn Loxberry heb ik 'm nu als digitale ingangen en uitgangen in mijn Loxone staan.

Waardes komen allemaal netjes door, aanpassingen kan ik ook maken.

Heb alleen nog geen tijd gehad om hem echt te integreren, ook tot op heden weinig behoefte aan gehad, zijn eigen intelligentie doet het best goed.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zijn er mensen die KNX en Loxone IO door elkaar gebruiken? Werkt dit vlot? Hoe meer ik rondkijk en reken lijkt het voordeliger te zijn om KNX-componenten te gebruiken en dan een Miniserver voor de aansturing en visualisatie.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:33
Borromini schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:07:
Zijn er mensen die KNX en Loxone IO door elkaar gebruiken? Werkt dit vlot? Hoe meer ik rondkijk en reken lijkt het voordeliger te zijn om KNX-componenten te gebruiken en dan een Miniserver voor de aansturing en visualisatie.
werkt prima. heb dit al een aantal jaar zonder problemen draaien.

• Gwaihir
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:07:
Loxone komt daar (helaas) best wel van terug, nu ze hun eigen ecosysteem krachtig genoeg achten. In de gen 1 miniserver zit KNX nog ingebouwd en deze dient ook als gateway. Nu moet je een losse extensie kopen die slechts goed is voor een relatief bescheiden aantal groepsadressen én een aparte gateway om je KNX componenten te kunnen programmeren. (Desondanks zou ik afraden nu nog een gen1 op te snorren en daarmee in te stappen.)

Maar, het werkt nog altijd prima en is qua kosten voor zover mij duidelijk wordt vergelijkbaar met KNX specifieke oplossingen voor logica en visualisatie.

Let wel: je past het concept van je installatie fundamenteel aan t.o.v. 'standaard KNX'. KNX is nl. opgezet als een decentraal systeem, maar dan zou je miniserver de status van zaken niet / zelden weten. Dus wil je Loxone + KNX samen toepassen, dan houd je doorgaans vast aan de miniserver als centrale brein en laat je de KNX componenten niet onderling communiceren.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt allebei. Zelfs met de stevige meerprijs voor de KNX-extensie lijken we in onze usecase albreak-even te zitten :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-03 14:26
Ik heb ook de Gen2 draaien met een KNX extension.
Alle lichten (dimmers, relays, 24v pwm), inputs (raamcontacten, deurcontacten), lichtknoppen (glasstasters mdt) zitten bij mij op KNX, was ook in vergelijking met alles Loxone goedkoper.

Voor het 24v lichten dimmen heb ik ook voor KNX (MDT) gekozen omdat ik de lampen van Constaled heb gebruikt doorheen mijn huis, deze dimden niet zo mooi met de Loxone PWM dimmers maar wel heel mooi met de MDT versie.

Wat ik persoonlijk wel zou aanraden op Loxone te nemen is de sturing van de zonnewering.
Dit had ik ook eerst via KNX maar omdat onze Raffstores zo precies moeten aangestuurd worden liep er nogal eens iets mis waardoor de zonnewering in de verkeerde positie stond.

Ook de stelventielen voor de vloerverwarming zijn hier op Loxone tree voorzien, dit is iets mooier te sturen aangezien Loxone deze van 0-100% kan sturen ipv eventueel 230v aan/uit (en het nodige sluipverbruik erbij).

• HiBe
Borromini schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:01:
Bedankt allebei. Zelfs met de stevige meerprijs voor de KNX-extensie lijken we in onze usecase albreak-even te zitten :).
Wij hebben alle knoppen, dimmers, relais en sensoren op KNX zitten. Wel hebben we nog de relais op de miniserver in gebruik voor potentiaal vrije contacten. Nu nog alles op Gen1, maar het plan is om tzt over te stappen op een gen2 met een KNX extensie.

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-03 11:25
Ik ben in eerste instantie voor puur KNX gegaan. Het is goedkoper en er is meer keuze. Loxone is nog niet uit mijn gezichtsveld verdwenen omdat ik de perfecte visualisatie op KNX gebied nog steeds niet gevonden heb. Ik vind het wel jammer dat Loxone z'n eigen Air protocol heeft ontwikkeld en niet gebruik maakt van Zwave of Matter. Ik weet zeker dat ik in de toekomst wireless producten nodig ga hebben.

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb hier een gen1 met stroommeting en aan/afschakeling op KNX. Geplaatst (kort) voordat de gen2 aangekondigd werd. Ook hier de reden dat iets dergelijks op puur Loxone veel duurder (en groter in de meterkast) zou zijn.

Plan is om weldra een gen2 elders in huis erbij te hangen die dan tevens de gateway wordt. Ik heb het geheugen van de gen1 nl. inmiddels aardig vol. Licht & presence zit in de planningsfase. Bestaande woning en daardoor forse beperkingen qua bekabeling. Daarom verwacht ik veel dali2 (dus ook voor de knoppen). Waar ik nog wel met een kabel makkelijk heen kan, denk ik nu het KNX deel uit te breiden met zulke mooi verborgen detectoren.

• grotius
  • Nu online
De enphase koppeling is nog niet gelukt. Zoals ik hier op het forum lees moet ik eerst terug naar versie 5 van de firmware. SInds versie 7 gebruikt enphase tokens en dat wil nog niet helemaal lekker samengaan met Loxone. Hopelijk kan de support van enphase de firmware op afstand downgraden

Andere vraag over Kwh meters. Ik heb de indruk dat de meeste een SDM630 modbus meter gebruiken? Wat is het voordeel hiervan t.o.v. een meter met S0 (pulse). De laatste kun je toch ook direct aansluiten op de loxone miniserver of DI extension? Ik zag dat er nu ook een wifi variant was van Eastron heeft iemand daar ervaring mee?

• mies-ttk89
grotius schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:56:
Andere vraag over Kwh meters. Ik heb de indruk dat de meeste een SDM630 modbus meter gebruiken? Wat is het voordeel hiervan t.o.v. een meter met S0 (pulse). De laatste kun je toch ook direct aansluiten op de loxone miniserver of DI extension? Ik zag dat er nu ook een wifi variant was van Eastron heeft iemand daar ervaring mee?
Klopt veel gebruiken de SDM120M (1-fase) of SDM630 (3-fase) beide geschikt voor Modbus RTU. Je kan ook kiezen voor de Loxone Modbus meters, die gemaakt worden door het merk Finder maar die zijn een stuk prijziger. Template voor de Modbus meters is te vinden in de Loxone Library. Link: https://library.loxone.com/detail/eastron-sdm630-53/overview

S0 pulse meter is heel beperkt maar één waarde tegenover een stuk of 40 bij Modbus. Betrouwbaarheid is ook een ding, Loxone heeft limieten met hoeveel pulsen een extensie kan ontvangen/tellen en bij teveel pulsen worden ze niet meer geteld. Dit verschilt per component in Loxone, zie datasheets.

WIFI variant nooit geprobeerd, misschien iemand anders hier?

• grotius
  • Nu online
Thanks, helder. De modbus variant lijkt dan (tenzij er iemand positief is over de wifi) de handigste oplossing. Het zal eerder die van Eastron worden dan die van Loxone / Finder. De laatste is t.o.v. de finder wel erg prijzig.

Ik zal voor het verbruik totaal de youless 120 gebruiken op de p1 poort van de slimme meter in combinatie met een eastron sdm630 voor de productie van de zonnepanelen. Ik vermoed zelfs dat ik als ik alleen de productie meet ik ook een SDM72 kan gebruiken op de s0 poort van de youless. Dan ben ik volgens mij niet meer afhankelijk van firmware van enphase en hou ik het lokaal :). Of nog accuraten om 2x een Kwh meter te gebruiken (ipv de youless). 1x na hoofdschakelaar (verbruik) en 1x bij zonnepanelen (productie).

Naast de zonnepanelen wil ik ook een aantal groot gebruikers monitoren (toekomstige warmtepomp, autolader etcetera). Dan is de SDM630 modbus een mooi alternatief. Wel heb ik al een modbus extension maar die is nu ingebruik voor de relais van KMtronic. Dat zal dan denk ik betekenen een nieuwe modbus extension (of een kan een rs485 extension ook die is iets goedkoper). Geen ramp want ik ga ook de autolader kopen van loxone en die heeft ook (als ik kwh meter wil gebruiken) een modbus nodig.

[Voor 50% gewijzigd door grotius op 23-03-2023 13:08]

• HiBe
ik gebruik de Wifi Stekkers van Home Wizard (HW) - zie: https://www.homewizard.com/nl/shop/- om specifieke apparaten te meten. Dit is mij zo goed bevallen dat ik nu ook de watermeter van HW gebruik. Ik gebruik daarnaast de Shelly 3EM voor 3 fase metingen en ook nog een shelly plug die ik nog had liggen. Voordeel van de HW stekkers is dat deze 16Amp aan kunnen dus dat ik niet hoef na te denken waar ik deze gebruik. Daarnaast heb ik ook nog een youless, maar ik denk erover om deze door de HW P1 meter te vervangen.

Grote voordeel is dat ik dan ook mijn data in de HW app kan bekijken en ook de optie heb om dit voor langere tijd op te slaan zonder dat ik mijn loxone SD kaart om zeep help.

Al deze meters heb ik in loxone geïntegreerd, en dat ziet er best heel mooi uit.

• grotius
  • Nu online
Bij de Shelly 3EM zitten er nog van die extra boxjes bij toch? Die (ringen) zaten ook al bij de enphase maar zijn zo lastig netjes weg te werken.

Enphase gaf vandaag overigens een teleurstellend antwoord. Ze weigeren de firmware naar versie 5 te zetten (reden: dat is niet mogelijk).

• HiBe
ja klopt Shelly 3EM werkt met klemmen rondom de bedrading. Afhankelijk van de ruimte in de kast kan dit juist prettig, of juist onhandig zijn. In mijn geval was dit praktischer dan de ruimte voor een grotere meter.

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:45
HammieDuDe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:46:
Ik heb zelf de Zender Comfoair Q600 met de LANconnect box. Via mijn Loxberry heb ik 'm nu als digitale ingangen en uitgangen in mijn Loxone staan.

Waardes komen allemaal netjes door, aanpassingen kan ik ook maken.

Heb alleen nog geen tijd gehad om hem echt te integreren, ook tot op heden weinig behoefte aan gehad, zijn eigen intelligentie doet het best goed.
Ik gebruik voor de Zehnder ComfoAir Q600 ook de LANConnect en de Loxberry plugin.
Ik stuur het debiet van de ComfoAir aan via een Presence block in Loxone:
  • presence detected: Medium
  • na 30 min geen presence: Low
  • na 60 min geen presence: Away
Werkt al enkele weken goed.

Alleen is de Away stand nu ook 's nachts aan, en die stand is eigenlijk wat te laag om een hele nacht het CO2 gehalte op pijl te houden.

Daarom heb ik nu een CO2 meter gemaakt die via MQTT > Loxberry > Loxone uit te lezen is.
Ik zit nog in de 'meten is weten' faze om na te gaan wat de beste methode is om de ventilatie CO2-gestuurd te maken.

Voor de CO2 meter gebruik ik ControlCO2, maar met zelfgekochte hardware. Werkt prima, en kan dus ook MQTT uitsturen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HiBe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:56:
ik gebruik de Wifi Stekkers van Home Wizard (HW) - zie: https://www.homewizard.com/nl/shop/- om specifieke apparaten te meten. Dit is mij zo goed bevallen dat ik nu ook de watermeter van HW gebruik. Ik gebruik daarnaast de Shelly 3EM voor 3 fase metingen en ook nog een shelly plug die ik nog had liggen. Voordeel van de HW stekkers is dat deze 16Amp aan kunnen dus dat ik niet hoef na te denken waar ik deze gebruik. Daarnaast heb ik ook nog een youless, maar ik denk erover om deze door de HW P1 meter te vervangen.

Grote voordeel is dat ik dan ook mijn data in de HW app kan bekijken en ook de optie heb om dit voor langere tijd op te slaan zonder dat ik mijn loxone SD kaart om zeep help.

Al deze meters heb ik in loxone geïntegreerd, en dat ziet er best heel mooi uit.
Hier hetzelfde. Ik heb een stuk of 8 kWh meters van HomeWizard.
Ik lees ze allemaal iedere 60 seconden met Loxone om beslissingen te maken en iedere 10 seconde met Telegraf/Influx/Grafana voor historisch overzicht.

Werkt echt top.

• grotius
  • Nu online
Dat klinkt goed Jack, zou je een inkijkje kunnen geven waar je ze gebruikt en voor welke beslissingen met Loxone? Ik ben erg benieuwd.

Misschien toch maar overstappen van youless naar homewizard. Ik neem neem aan geen kWh voor de hoofdschakelaar (maar gewoon deze waarde via de p1)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

grotius schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:49:
Dat klinkt goed Jack, zou je een inkijkje kunnen geven waar je ze gebruikt en voor welke beslissingen met Loxone? Ik ben erg benieuwd.

Misschien toch maar overstappen van youless naar homewizard. Ik neem neem aan geen kWh voor de hoofdschakelaar (maar gewoon deze waarde via de p1)
Voornamelijk in/uit schakelen van de warm water voorziening in de warmtepomp en het starten / stoppen van de laadpaal, aangezien dat de grootste verbruikers zijn.
De overige kWh meters gebruikt ik enkel voor logging, zodat ik weet waar mijn stroom blijft.

Vor de P1 gebruik ik wel youless, maar dat gebruik ik alleen als logging.

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:12
Vanmorgen even een ritje langs mijn schoonouders moeten doen ( mijn vorige woning ), niks werkte meer en het rook naar boerenkool in de buurt van de meterkast.

Bij het openen van de meterkast en inmiddels 10 jaar oude TDK Lambda 30-24 flink aan het piepen en DC OK en DC low lampjes uit,.. Miniserver + alle extension modules uit.

Boosdoener, de Air Base Extension, wat een stank kwam er van af. ( zal hem vanavond eens verder inspecteren )

Van alle modules is dit dan wel de goedkoopste ;-)

De LoxLive ( Gen -1 ) heeft nu al 2 andere defecten overleefd, still going strong.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@HiBe @Gwaihir @siskos @Travee Gebruiken jullie de weersinfo van Loxone, of hebben jullie een (KNX) weerstation aangesloten? Dingen zoals regen en wind kunnen heel lokaal zijn, en het plan is ook screens aan te sturen, dus daar zou ik wel graag kort op de bal willen spelen en niet afhankelijk moeten zijn van het internet. Voor de prijs van 10 jaar weersvoorspellingen bij Loxone heb je anderhalf weerstation van MDT bv. :P.

• HiBe
ik heb mijn weerstation (Renkforce WH2600) deze winter ontmanteld, omdat ik geen goede usecase had om het weerstation te behouden. In eerste instantie was mijn idee om de beregening te laten afhangen van de weersverwachting e.d. maar in de praktijk wil ik toch liever zelf kiezen wanneer ik ga beregenen.

Ik heb dus een weerstation over,mocht er interesse voor zijn. Het is redelijk eenvoudig in Loxone te integreren en i.c.m. een publieke weerdienst (bijv. de weerlive API) en wat logica is het prima werkbaar zonder de loxone betaalde dienst.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt voor de info. Ik neig zelf eerder naar iets dat KNX praat, en geen internet nodig heeft.

• HiBe
kan ook. best veel verschil in aanbod en prijs in KNX. ik zou wel van tevoren bedenken waar je het echt voor zou willen gebruiken, en wat er echt mis kan gaan als je geen weerstation hebt.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:30
Gespot: Audioserver.
Vraagje; Gebruik je de Audioserver icm Spotify Connect? En zo ja, hoe zijn de ervaringen?
Reden van mijn vraag is dat ik nu Sonos in huis gebruik. We zijn kamers aan het maken voor onze dochters en ik neig af te stappen van Sonos en Audioserver te implementeren. Ik vind het alleen belangrijk dat het ook gebruikt kan worden door onze dochters met de Spotify app op hun mobieltjes.

Kun jij wat meer "vertellen" over je ervaringen?

• mgizmo
grotius schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:56:
De enphase koppeling is nog niet gelukt. Zoals ik hier op het forum lees moet ik eerst terug naar versie 5 van de firmware. SInds versie 7 gebruikt enphase tokens en dat wil nog niet helemaal lekker samengaan met Loxone. Hopelijk kan de support van enphase de firmware op afstand downgraden

Even deze teruglezen, weet je exact waarom ik nu van die pulse meters af wil: mgizmo in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Ik heb namelijk nu exact geimplementeerd wat jij voorstelt "pulse icm DI extension".

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
mgizmo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:34:
[...]

Gespot: Audioserver.
Vraagje; Gebruik je de Audioserver icm Spotify Connect? En zo ja, hoe zijn de ervaringen?
Reden van mijn vraag is dat ik nu Sonos in huis gebruik. We zijn kamers aan het maken voor onze dochters en ik neig af te stappen van Sonos en Audioserver te implementeren. Ik vind het alleen belangrijk dat het ook gebruikt kan worden door onze dochters met de Spotify app op hun mobieltjes.

Kun jij wat meer "vertellen" over je ervaringen?
Vraag niet aan mij gericht maar toch even een antwoord!

Ik gebruik zowel de AudioServer als de oude MusicServer.
De spotify implementatie is voor mijn gevoel goed. Ik merk zelden tot nooit dat hier iets in mis gaat.
Het enige wat ik wel eens mis is de functionaliteit in de app van Loxone die je wel in de Spotify app hebt.
Denk hierbij aan het toevoegen aan een eigen playlist of het markeren met behulp van het "hartje/duimpje".
Ik moet hier wel direct toegeven dat Spotify niet mijn dagelijkse bron is.

Verder weet ik dat Loxone bezig is met de ontwikkeling om ook weer sonos te integreren binnen de AudioServer. Hier is in de nieuwjaars groet ook naar gerefereerd. Hoe dit er verder uit komt te zien kan ik niks over vertellen.

Dus misschien is het dan nog niet noodzakelijk om de sonos producten te verwijderen.

Tot die tijd werken mijn 2 sonos zones nog via de MusicServer.

[Voor 39% gewijzigd door K!K op 27-03-2023 15:00]

• mgizmo
K!K schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Vraag niet aan mij gericht maar toch even een antwoord!

Ik gebruik zowel de AudioServer als de oude MusicServer.
De spotify implementatie is voor mijn gevoel goed. Ik merk zelden tot nooit dat hier iets in mis gaat.
Het enige wat ik wel eens mis is de functionaliteit in de app van Loxone die je wel in de Spotify app hebt.
Denk hierbij aan het toevoegen aan een eigen playlist of het markeren met behulp van het "hartje/duimpje".
Ik moet hier wel direct toegeven dat Spotify niet mijn dagelijkse bron is.

Verder weet ik dat Loxone bezig is met de ontwikkeling om ook weer sonos te integreren binnen de AudioServer. Hier is in de nieuwjaars groet ook naar gerefereerd. Hoe dit er verder uit komt te zien kan ik niks over vertellen.

Dus misschien is het dan nog niet noodzakelijk om de sonos producten te verwijderen.

Tot die tijd werken mijn 2 sonos zones nog via de MusicServer.
Kijk, top. Ik weet het. Ik twijfelde om erbij te zetten "of iemand anders", maar ik wilde voorkomen dat dan niemand zou reageren. Eeuwige battle met wat ga ik schrijven :X

Mijn ervaring is dus Sonos. 8 Play one's op de begane grond (4 in keuken, 4 in woonkamer). 1x Play 1 in badkamer, 3x Play 3's in de bestaande slaapkamers en een loss Sonos Move.

Punt is dat de Sonos app goed werkt, maar dat de jeugd op hun mobieltjes allemaal gewend zijn om de Spotify app te gebruiken. Mijn dochters komen nu op die leeftijd.

Als ik dan persoonlijk kijk naar gebruik, dan werkt de Spotify app zelf wat fijner in het zoeken, e.d. Maar bovenal vind ik de Sonos app rondom groepen van speakers beperkt. Wat hier veelal gebeurd is de groepen samen voegen (bijv alle speakers beneden plus de slaapkamers) en dan wilt mijn jongste 's avonds een slaapmuziekje aan hebben. Wat ik dan snel doe is de rest van de speakers "muten", omdat ik de speaker anders weer uit de groep moet halen. Enfin, mijn partner doet dat laatste, met het gevolg dat ik de volgende moment weer de juiste groepen kan selecteren. Het werkt, vind ik, wat minder in een gezinssituatie.

Daarom hoop ik dat de audioserver dit probleem niet kent, en kan automatiseren met aanwezigheid bijv en tijdstip. En daar bovenop de hardware opties.

Helaas zie ik daar geen reviews over op Youtube. Best wel een investering om even een audioserver in huis te halen.

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Voorheen was het alleen mogelijk om een Fix group te maken ( deze moesten via de Loxone Conifg gekoppeld worden). Tegenwoordig is het ook mogelijk om een dynamic group te maken. Echter zat er in de laatste versie een foutje in de dynamic group waardoor deze niet altijd syn waren met elkaar.
Morgen komt er naar waarschijnlijkheid een nieuwe public beta uit waar veel achtergrond problemen rondom de audioserver opgelost zijn. Echter heb ik de fix voor dynamic group nog niet voorbij zien komen.
Ook verwacht ik dat de AudiServer binnenkort met een public beta komt die weer een grote stap voorwaarts moet zijn.
Echter weet ik zo niet uit me hoofd of het mogelijk is om een dynamic group te koppelen aan logica. maar ik verwacht dat je met quick actions in de app wel iets kan bedenken. Zelf nooit geprobeerd.
Echter denk ik ook dat je de AudioServer en een aantal zones kan invoegen in je project en in de app wat kan experimenteren al weet ik dit niet zeker gezien deze niet fysiek aanwezig is.

Waarom ga je niet een keer naar een Loxone showroom ( zijn er meerdere in nederland en belgie ) en verbind je eens met een AudioServer. Je eigen bevindingen wegen niet op tegenover wat een ander er over schrijft.

EDIT:
Quick Action / Automatische Regel
Zie ik geen optie om groepen samen te voegen. Wel zie ik mogelijkheden om het volume te veranderen

[Voor 21% gewijzigd door K!K op 27-03-2023 15:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mies-ttk89
Borromini schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:00:
Bedankt voor de info. Ik neig zelf eerder naar iets dat KNX praat, en geen internet nodig heeft.
Heb zelf de benodigde weersensoren gekocht bij het merk B+B.
- Regensensor
- Temperatuursensor
- Vochtsensor
- Lichtsensor

Dit was goedkoper en vervangbaar per item en kon kopen wat ik nodig had.

Website: https://www.bb-sensors.com/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Borromini Ik gebruik de weerservice best intensief: de verwarming gebruikt 'm voor de stooklijn en voorspelling van de vraag. En ik geef in de slaapkamer op de night light die temperatuur weer.

Ik nam daarvoor de 10-jaar met 'gratis' weerstation. Als combinatie haalde dat voldoende even snel en makkelijk binnen om het voor mij z'n geld waard te zijn. Gedachte daarbij is ergens tegen het eind van de 10 jaar 'ns te kijken of verlengen bij Loxone de beste optie is, of dat ik dan al 'ns tijd heb gehad wat anders te integreren.

Dat weerstation hangt inmiddels ook en wil ik gebruiken voor meten van de lichtsterkte voor aansturing van verlichting. Ik hoopte er tevens de windsnelheid af te lezen, maar dat valt wat tegen; hangt daarvoor toch niet helemaal ideaal. De temperatuurregistratie is (overdag) niet zinnig, zoals bekend van een weerstation in de volle zon. Ik stuur geen zonwering aan, dus de regensensor doet er niet toe hier.

De geïnterpoleerde waarden van de weerservice zijn best grof, bij Loxone, maar ook de regencijfers van Buienradar. Daarom is het plan elders in de tuin nog een ander weerstation op te hangen voor goede meting van gevallen regen én de buitentemperatuur. Die buitentemperatuur is een stukje nieuwsgierigheid en tevens voor (o.a.) het bijhouden van energieverbruik. Die regenmeting is momenteel een flink gemis qua automatische beregening; de extern aangeleverde waarden wijken daar echt teveel af. (Dus ja, @HiBe , ik ben wellicht wel geïnteresseerd, als het een lokaal werkend ding is.)

• HiBe
Gwaihir schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:38:
@Borromini (Dus ja, @HiBe , ik ben wellicht wel geïnteresseerd, als het een lokaal werkend ding is.)
stuur maar even een PM, dan kan ik je de info sturen.
Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee