• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
florholvoet schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:54:
In principe zou alles wat je achter een gesloten plafond steekt fail-safe moeten zijn, vind ik.
Eens. En toch verandert er door de jaren heen telkens weer wat..

Dus hierbij ook de omgekeerde vraag: hoe gaat eenieder om met een 'open' plafond? Wat zijn nette manieren om toegangsluikjes weg te werken in plafond, schuine kant van het dak, e.d.?

Met name in een (verlaagd) plafond met houten balkjes aan de onderzijde, moet het toch lukken (vrijwel) onzichtbaar hier en daar een stukje verwijderbaar te krijgen? (Ik heb niet zo'n zin in een lelijk systeemplafond :P.)

O.a. wil ik in mijn drang naar onzichtbaarheid van de techniek twee WiFi accesspoints direct boven het houten plafond monteren. Maar de honger naar steeds meer / betere WiFi zal vast binnen 10 jaar nog wel tot upgrade van die dingen leiden..

• meekong
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-02 18:52
Voor de liefhebbers hier, ik heb onlangs mijn loxone kast vervangen. Mijn originele kast was door een professional geplaatst die in mijn ogen nooit zijn diploma van elektricien had mogen krijgen.
Het resultaat is niet perfect, de warboel van kabels bovenaan heb ik helaas niet helemaal kunnen wegwerken wegens plaatsgebrek maar ik heb nu wel de mogelijkheid om al mijn inputs / outputs patch style te wisselen.

De hoofdreden waarom ik dit project ondernomen heb is omdat er een groot deel SVV's en stroomkabels nog niet aangesloten waren en het onbegonnen werk was om dit in orde te krijgen.

Originele kast rechts, links boven zie je een mini kast die ik zelf al gemaakt had om alles van RGB uit te splitsen.

Pre wiring met Wago topjob, weidmuller loxone verdelers.

Haeger FD42DN kast, de enigste die paste in de ruimte die ik had.

Enkele sfeerbeelden van de huidige kast, knap werk!

Out with the old, in with the new

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
Nice job, kriebelt bij mij ook om weer opnieuw te beginnen

15x330 SW38

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:45
Netjes! Voelt als de stagiaire die moest oefenen!

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Keurig zeg, netjes gedaan! Waar gebruik jij de drie relays voor op rechts en je railduino?

• meekong
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-02 18:52
-SimJoc- schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:06:
[...]

Keurig zeg, netjes gedaan! Waar gebruik jij de drie relays voor op rechts en je railduino?
Op de laatste foto's heb ik nog 2 finders voor 230v 15a te schakelen en 2 finders om 24v te schakelen. Ik schakel 1 stopcontact kring aan de wastafels in onze badkamer. Met een vrouw in huis die soms een stijltang gebruikt en net als we 5 minuten vertrokken zijn begint te twijfelen of ze die heeft uitgetrokken...

De tweede relais schakelt een infrarood paneel in de badkamer, secundaire verwarming dus.

De 2 kleine finders gebruik ik om ibutton leds via 10v analog output van loxone te schakelen( rood en groen). Ik heb nog gewone outputs vrij hoor, maar had deze nog liggen en ik gebruik die analog outputs anders echt nergens voor.

De railduino gaat in deze kast niets doen, ik wou hier wat mee spelen. In een apart bijgebouw ga ik hiermee 9 irrigatie valves trekken alsook lichtschakeling enz. Tot nu toe echt tevreden van, voor die prijs heeft dat ding echt enorm veel mogelijkheden. 1 railduino heeft eig: 1x loxone relay, 1 x DI , 1 x AO, en eigenlijk nog meer. Reken maar eens uit wat dat kost aan loxone extensions😉

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:02
HammieDuDe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Dit zelfde issue merk ik ook met mijn RGBW Tree dimmers, soms gaan de ledstrips niet helemaal uit. Na nogmaals aan/uit te geven gaan ze wel uit
Hier hetzelfde issue, de hue lampen hebben er ook last van

• Gm3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-03 21:49
Aankomend jaar ga ik onze nieuwe woonark volledig voorzien van smarthome d.m.v. Loxone. Nu lopen de kosten door de vele officiele extensions flink op en ben ik benieuwd naar de meest solide en goed geprijsde alternatieven voor licht dimmen en gordijnen/jaloezieën/screens.

Qua licht denk ik dat ik bij DMX aan het goede eind zit met de S1-DR’s, maar indien ik beter af ben met iets anders dan hoor ik het graag!

• Gwaihir
  • Niet online
Gm3 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:13:
Aankomend jaar ga ik onze nieuwe woonark volledig voorzien van smarthome d.m.v. Loxone. Nu lopen de kosten door de vele officiele extensions flink op en ben ik benieuwd naar de meest solide en goed geprijsde alternatieven voor licht dimmen en gordijnen/jaloezieën/screens.

Qua licht denk ik dat ik bij DMX aan het goede eind zit met de S1-DR’s, maar indien ik beter af ben met iets anders dan hoor ik het graag!
Alternatief op wat? Loxone verkoopt toch helemaal geen DMX dimmers? (De POWERdrives van eldoLED gooien hoge ogen in andere topics, vanwege hun uitstekende dimbaarheid.)

• Gm3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-03 21:49
Gwaihir schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Alternatief op wat? Loxone verkoopt toch helemaal geen DMX dimmers? (De POWERdrives van eldoLED gooien hoge ogen in andere topics, vanwege hun uitstekende dimbaarheid.)
Excuus, in plaats van de Loxone Dimmer Extension voor verlichting en de Relais Extension voor stopcontacten en gordijnen/screens/jaloezieën

• Gwaihir
  • Niet online
Gm3 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:10:
Excuus, in plaats van de Loxone Dimmer Extension voor verlichting en de Relais Extension voor stopcontacten en gordijnen/screens/jaloezieën
Voordeliger relais moet kunnen. Diverse opties worden verspreid over de pagina's van dit topic besproken, waaronder de Railduino.

Voor verlichting hangt het waarschijnlijk ook af van hoeveel en welke verlichting precies. Met jouw voorbeeld heb je geen Loxone dimmers nodig, maar wel de DMX extension. Vul je die mooi op, dan is het wellicht heel voordelig (goede prijs per gebruikt kanaal). Heb je bijv. maar 12 kanalen van bescheiden wattage nodig, dan zijn een drietal Loxone RGBW dimmers duidelijk voordeliger.

Vraag me tevens af hoe 'slim' je de verbinding kunt leggen met zoiets. Kan bijv. tunable white met iets anders dan Loxone eigen 'smart' verlichting, Dali, of DMX? (Zéér geïnteresseerd daar ik betere Dali 2 ondersteuning zoek dan Loxones extension momenteel biedt.)

En let al met al een beetje op de noodvoorzieningen: het is niet leuk ooit je netwerkje te repareren, als je door het ontbreken ervan ook volledig in het donker moet werken..

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op een Loxone-installatie - al dan niet met wat KNX-elementen om de prijs te drukken. Ik heb dit hele topic (en dat van Bouwinfo) doorgenomen, maar één ding is me nog niet helemaal duidelijk: als ik bv. lampen wil dimmen, dan heb ik een dimmer output nodig, maar ook een DO (digitale output) om de dimbare lamp überhaupt te schakelen, of vergis ik me?

Met Loxone Config heb ik nog niet gespeeld.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:20
Als je ‘gewoon’ 230V lampen wilt dimmen met de Loxone dimmer heb je geen aparte digitale output nodig. 0% licht = uit.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gaat idd gewoon om 230V LED's of drivers achter de dimmer, bedankt :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Borromini schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:38:
Gaat idd gewoon om 230V LED's of drivers achter de dimmer, bedankt :).
Als je drivers wilt gaan dimmen zou ik naar dali of knx kijken. Vooral als je er veel hebt gaat dat schelen in de prijs.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt, de Theben DM 4-2 T KNX en DM 8-2 T KNX staan hier op mijn lijstje. Het idee is oa om een dag/nacht-lichtsterkte te hebben en dan loopt die dimmer-extensie van Loxone inderdaad aardig in de papieren :P.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Borromini schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:57:
Bedankt, de Theben DM 4-2 T KNX en DM 8-2 T KNX staan hier op mijn lijstje. Het idee is oa om een dag/nacht-lichtsterkte te hebben en dan loopt die dimmer-extensie van Loxone inderdaad aardig in de papieren :P.
Die dimmer extension kan op AQ1 400W dimmen en op de rest 200W.
Ik heb een hoop lampen (bijv. op de gang) gewoon samen zitten op 1 uitgang, omdat ik ze toch niet onafhankelijk wil sturen.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het zouden hier best wat aparte kringen worden, en allemaal LED, dus die 400 of 200W daar komen we niet van in de buurt, maar bedankt voor de tip :).

Voor de mensen die nog op de wip zitten: vanaf 1 april zou Loxone een prijsverhoging van net geen 6% doorvoeren.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Borromini schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:55:
Voor de mensen die nog op de wip zitten: vanaf 1 april zou Loxone een prijsverhoging van net geen 6% doorvoeren.
Dat doen ze ieder jaar, dus wen er maar aan ;)

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:59
Borromini schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:55:
Het zouden hier best wat aparte kringen worden, en allemaal LED, dus die 400 of 200W daar komen we niet van in de buurt, maar bedankt voor de tip :).

Bedankt voor de info!
Ikzelf heb alles wat ik moet hebben, maar mijn broer is momenteel aan zijn ruwbouw bezig, voor 6% kunnen beter nu al eens kijken :P

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

JackBol schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Dat doen ze ieder jaar, dus wen er maar aan ;)
Dat heb ik al gemerkt toen ik het topic doorlas :p. Altijd leuk om te weten niettemin als je erover aan 't nadenken bent.

• Gwaihir
  • Niet online
Elke 1 april? Amai, dat zijn toch geen grappen!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@HiBe Als ik het goed heb heb jij ook KNX-spul in gebruik, is dat met de Miniserver Gen 1 of de nieuwere?

@HammieDuDe Ben je uiteindelijk ook voor een Gen 1 gegaan of heb je de nieuwere in huis en heb je ook KNX-componenten? Ik meende gezien te hebben dat je twijfelde, eerder in dit topic.

Ik ben zelf naar KNX-integratie aan het kijken, maar de catch bij de nieuwere miniserver is dat zelfs met de KNX-extensie je nog geen KNX gateway-functionaliteit hebt. En die lijk je wel nodig te hebben :|. Dus ik wou even horen wat mensen hier gebruiken als KNX gateway in combinatie met de Miniserver Gen 2.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:33
@Borromini ik heb een Gen1 miniserver, ben wel bezig om een alternatief voor de overpriced KNX extensie te bedenken om in de toekomst over te stappen naar een gen2.

• Gijs-96
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40
Borromini schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:42:
@HiBe Als ik het goed heb heb jij ook KNX-spul in gebruik, is dat met de Miniserver Gen 1 of de nieuwere?

@HammieDuDe Ben je uiteindelijk ook voor een Gen 1 gegaan of heb je de nieuwere in huis en heb je ook KNX-componenten? Ik meende gezien te hebben dat je twijfelde, eerder in dit topic.

Ik ben zelf naar KNX-integratie aan het kijken, maar de catch bij de nieuwere miniserver is dat zelfs met de KNX-extensie je nog geen KNX gateway-functionaliteit hebt. En die lijk je wel nodig te hebben :|. Dus ik wou even horen wat mensen hier gebruiken als KNX gateway in combinatie met de Miniserver Gen 2.
In mijn woning heb ik een miniserver Gen 2 met KNX-extensie, hierbij heb je inderdaad KNX-gateway nodig om de KNX-modules te configureren, na de configuratie heb je de KNX gateway niet meer nodig.

In mijn tuinhuisje heb ik een miniserver Gen 1 hierbij heb je inderdaad geen KNX-gateway nodig om de KNX-modules te configureren.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Gijs-96 Bedankt. Heb je nog een aparte gateway gekocht en zoja welke? Of heb je alle configuratie op je Miniserver Gen 1 gedaan?

[Voor 4% gewijzigd door Borromini op 01-02-2023 10:08]

• HiBe
@Borromini nog even ter verduidelijking, ik heb een Weinzierl KNX IP BAOS 777 gekocht. deze kan ik als gateway gebruiken vanuit ETS, en hij heeft een REST API interface waarmee ik aan het experimenteren ben. Hopelijk kan deze via REST de functies van de KNX gateway vervangen.

Zo niet dan kan ik altijd nog terugvallen op de KNX extensie, maar je moet af en toe een beetje proberen en hobbyen...

• Gijs-96
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40
Borromini schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:08:
@Gijs-96 Bedankt. Heb je nog een aparte gateway gekocht en zoja welke? Of heb je alle configuratie op je Miniserver Gen 1 gedaan?
Ik heb een Logic Machine als KNX-interface, maar er zijn wel goedkopere opties, zoals de WEINZIERL 5242 of EIBMARKT N000401

In eerste instantie was ik van plan om mijn woning volledig met KNX uit te rusten, dus ook de visualisatie en logica in de Logic Machine. Uiteindelijk is het voornamelijk Loxone geworden met KNX relais modules.

• Gwaihir
  • Niet online
@Borromini Gen 1 hier. Van toen dat (nog net) gewoon de miniserver was.

@HiBe Waarom wil je graag over?

• HiBe
ik heb zo het vermoeden dat de support voor de Gen1 miniserver de komende jaren gaat ophouden, tegen die tijd wil ik alleen de miniserver vervangen en niet hoeven investeren in een KNX extensie die te beperkt is.

• Gwaihir
  • Niet online
HiBe schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:04:
ik heb zo het vermoeden dat de support voor de Gen1 miniserver de komende jaren gaat ophouden, tegen die tijd wil ik alleen de miniserver vervangen en niet hoeven investeren in een KNX extensie die te beperkt is.
Denk dat ze zich juist door dat onhandige upgrade pad op lange support hebben vastgelegd..
Maar inderdaad.. het is maar hopen dat zij dat ook zo ervaren.

Ben nieuwsgierig wat voor oplossing je vindt. Het lijkt me lastig iets goeds te vinden dat betaalbaar(der) is én dezelfde stabiliteit kent.

Zelf denk ik het maar zo'n beetje te gaan omzeilen door een Compact toe te voegen. Dan heb ik de voordelen van de nieuwe netwerkstack, zonder afscheid van de Gen 1 en wat deze biedt.

• HiBe
@Gwaihir mijn angst is dat de Gen1 miniserver ermee stopt... en dat ik hals over kop toch een KNX extensie moet gaan kopen omdat er gen nieuwe/gebruikte Gen1 miniserver te krijgen is. nog los van het feit dat alle nieuwe ontwikkelingen vooral op de Gen2 komen en er op een zeker moment misschien een reden is om toch over te stappen op een Gen2/Compact miniserver.

Ik had ook hééééééééél happy geweest met een compact miniserver zonder de digital inputs en relay outputs, maar wel met KNX. Maar ja, KNX is een soort stiefkind bij Loxone.

• Gwaihir
  • Niet online
@HiBe Ja, dat herken ik. Maar aan de andere kant: het geldt voor veel dingen in huis en vooruit kopen wat stuk kan gaan kost ook geld. Zo gaf bijvoorbeeld onze vaatwasser afgelopen jaar de geest. Dat was ook kiezen uit wat daadwerkelijk beschikbaar was.

De relais uitgangen weet ik prima te benutten, trouwens. Maar ik heb de Gen1 al aardig vol en het lijkt praktischer een tweede kast elders in huis te beginnen.

• HiBe
@Gwaihir ik gebruik lang niet alle uitgangen van de Gen1, en dan alleen maar voor potentiaal vrije contacten. Ik wil voorkomen dat mijn miniserver vervangen moet worden omdat de uitgangen opgeblazen zijn. De ingangen gebruik ik helemaal niet. ik ben erg tevreden over de Weinzierl KNX Multi IO 570 werkt prima voor deurcontacten als inputs en als outputs voor beregeningskleppen (24V DC) en 230V relais (Wago 788-304). Als een relais opgeblazen wordt dan is deze erg makkelijk te vervangen, en met de bruggen is het ook heel prettig bekabelen (vond ik op de loxone relais module echt een ramp).

• Gwaihir
  • Niet online
@HiBe Hmm.. vliegen de vonken daar dan af bij jou / is er zoveel kapot gegaan? Ik heb begrepen dat een kapot relais zelden de rest van de miniserver beïnvloedt en op zich ook redelijk vervangbaar is.

Ik heb plenty digitale ingangen over, maar verder is e.e.a. aardig in gebruik. Wel allemaal bescheiden verbruikers: met ca. 1A per relais houdt het wel op (230V AC en 24 V AC).

Op een gegeven moment koop je apparaten van 500 euro om apparaten van 500 euro te beschermen..

• HiBe
Zijn toch best veel verhalen op loxforum van miniservers met kapotte relais poorten. Aangezien ik meer dan 8 relais nodig heb is de weinzierl oplossing icm Wago relais best wel kosten efficient.

• Rien43
  • Registratie: September 2020
Kort vraagje: ik ben geïnteresseerd in de eldoled powerdrive led driver. Is het zo dat per kanaal je meerdere led spots kan aansluiten (afhankelijk van het vermogen uiteraard), waarbij per kanaal de spots gedimd kunnen worden?

En klopt het dat de powerdrive enkel 12v of 24v spots ondersteund?

• Gwaihir
  • Niet online
@Rien43 Ik denk ja en nee.

Is m.i. een goede vraag voor dit topic: [KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic.
(Is niet bijster 'KNX', alleen daarvan afgesplitst.)

• Rien43
Hebben mensen hier nog tips voor constant current (CC) led spots die aangesloten kunnen worden op een eldoled powerdrive? Ik vind de CC spots behoorlijk aan de prijs (gemiddelde 150 euro per spot). Of zijn er betere / goedkopere alternatieven voor een combinatie van een dali driver + inbouwspots?

[Voor 3% gewijzigd door Rien43 op 05-02-2023 21:20]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Rien43 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:39:
Kort vraagje: ik ben geïnteresseerd in de eldoled powerdrive led driver. Is het zo dat per kanaal je meerdere led spots kan aansluiten (afhankelijk van het vermogen uiteraard), waarbij per kanaal de spots gedimd kunnen worden?

En klopt het dat de powerdrive enkel 12v of 24v spots ondersteund?
Bij Constant Current drivers veranderd het voltage voor dimmen. De POWERdrive en DUALdrive CC drivers kunnen het voltage tussen 0 en 55V reguleren. Waar je dus naar moet kijken is de spanningsval over de led.
Is die 5V, dan kan je 11 spots in serie schakelen (ik zou het niet zo strak nemen overigens).
Rien43 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:20:
Hebben mensen hier nog tips voor constant current (CC) led spots die aangesloten kunnen worden op een eldoled powerdrive? Ik vind de CC spots behoorlijk aan de prijs (gemiddelde 150 euro per spot). Of zijn er betere / goedkopere alternatieven voor een combinatie van een dali driver + inbouwspots?
Ik gebruik EldoLed DUALdrive met CC spots. Zeer tevreden.

• Rien43
JackBol schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:32:
[...]

Bij Constant Current drivers veranderd het voltage voor dimmen. De POWERdrive en DUALdrive CC drivers kunnen het voltage tussen 0 en 55V reguleren. Waar je dus naar moet kijken is de spanningsval over de led.
Is die 5V, dan kan je 11 spots in serie schakelen (ik zou het niet zo strak nemen overigens).

[...]

Ik gebruik EldoLed DUALdrive met CC spots. Zeer tevreden.
Dank voor je reactie! Heb je dan voor die CC spots rond de 150 euro per stuk betaald of zoek ik helemaal verkeerd?

En gebruik jij de Dali extension van loxone om de DUALdrive aan te sturen?

Ik heb straks +/- 20 spotjes die ik in huis wil dimmen. Ik vraag mij af of ik dan niet beter onderstaande driver kan gebruiken, waarbij ik via de analoge output 0-10V van loxone de driver kan dimmen. Hierdoor heb ik geen dure dali extension en eldoled driver nodig.

https://www.meanwell-web.com/nl-nl/LCM--40

Volgens mij kan ik op bovenstaande driver, afhankelijk van de spanningsval en de amperage van de spotjes en stuk of 5 tot 10 spotjes op 1 driver aansluiten.

Hebben mensen ervaring met het dimmen van spotjes m.b.v. de analoge output van loxone?

[Voor 33% gewijzigd door Rien43 op 06-02-2023 07:25]

• mies-ttk89
Rien43 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:52:
[...]
Hebben mensen ervaring met het dimmen van spotjes m.b.v. de analoge output van loxone?
Heb ik in een badkamer spiegel via de Loxone Nano Motor Controller Tree.
Werkt goed is een 12VDC led strip die door de leverancier is geplaatst en ik niet kan vervangen.

Heb er een Mean Well voeding geplaatst en de Motor Controller zijn PMW signaal gebruikt als dimming.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Rien43 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:52:
[...]

Dank voor je reactie! Heb je dan voor die CC spots rond de 150 euro per stuk betaald of zoek ik helemaal verkeerd?
Ik weet het niet exact meer, maar het ging wel een heel eind in die richting ja.
En gebruik jij de Dali extension van loxone om de DUALdrive aan te sturen?
Ja. Dat werkt perfect. Je ziet beide kanalen van de dualdrive in Loxone als losse kringen.
Ik heb straks +/- 20 spotjes die ik in huis wil dimmen. Ik vraag mij af of ik dan niet beter onderstaande driver kan gebruiken, waarbij ik via de analoge output 0-10V van loxone de driver kan dimmen. Hierdoor heb ik geen dure dali extension en eldoled driver nodig.

https://www.meanwell-web.com/nl-nl/LCM--40

Volgens mij kan ik op bovenstaande driver, afhankelijk van de spanningsval en de amperage van de spotjes en stuk of 5 tot 10 spotjes op 1 driver aansluiten.

Geen ervaring. Ik heb in totaal 10 Dali kringen in mijn huis, dus had ik dan sowieso nog 2 extra AO bij moeten kopen, dus het prijsverschil met Dali was aan de Loxone kant voor mij minimaal. Die dualdrives waren een paar jaar geleden ongeveer €50 overigens.

Edit: ik zie op die datasheet dat die CC driver 42W is. 600~800 lumen is 8~12 watt. Dus tenzij je ze als looplicht wilt gaan gebruiken, kan je hooguit 3 spots per driver aansluiten.

[Voor 6% gewijzigd door JackBol op 06-02-2023 08:56]

• Rien43
JackBol schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:51:
[...]

Ik weet het niet exact meer, maar het ging wel een heel eind in die richting ja.

[...]

Ja. Dat werkt perfect. Je ziet beide kanalen van de dualdrive in Loxone als losse kringen.

[...]

Geen ervaring. Ik heb in totaal 10 Dali kringen in mijn huis, dus had ik dan sowieso nog 2 extra AO bij moeten kopen, dus het prijsverschil met Dali was aan de Loxone kant voor mij minimaal. Die dualdrives waren een paar jaar geleden ongeveer €50 overigens.

Edit: ik zie op die datasheet dat die CC driver 42W is. 600~800 lumen is 8~12 watt. Dus tenzij je ze als looplicht wilt gaan gebruiken, kan je hooguit 3 spots per driver aansluiten.
Tnx! Wat heeft jou doen besluiten om voor de DUALDrive te gaan, en niet voor de PowerDrive van EldoLED? Wat is in het kort het grootste verschil tussen beide drives?

Heb jij trouwens ook toevallig up/down lighters en buitenverlichting geschakeld op Loxone? Zo ja, ook door middel van de EldoLED's of heb je deze op een relais geschakeld, waarbij de buitenverlichting enkel aan/uit kan?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Rien43 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:06:
[...]

Tnx! Wat heeft jou doen besluiten om voor de DUALDrive te gaan, en niet voor de PowerDrive van EldoLED? Wat is in het kort het grootste verschil tussen beide drives?
Die Dualdrive heeft een DALI interface en de Powerdrive heeft DMX interface.
Dus je hebt niet veel te kiezen ;)
Heb jij trouwens ook toevallig up/down lighters en buitenverlichting geschakeld op Loxone? Zo ja, ook door middel van de EldoLED's of heb je deze op een relais geschakeld, waarbij de buitenverlichting enkel aan/uit kan?
Ik heb up/downs binnen en buiten, allemaal op 230V fase-afsnijding.

De buitenlampen zitten op een aparte alamat en aparte dimmer extension, zo dat als er kortsluiting optreedt (of bewust gesaboteerd wordt) het alarm niet uitvalt.

Om die reden zou ik alle NFC die je buiten hangt op een aparte Tree doen. Iemand kan met kwade intenties de NFC los trekken en de Tree verbinding kortsluiten waardoor de bus bezet is. Bewegingsmelders kunnen daardoor geen informatie tbc alarm meer doorsturen naar de miniserver.

[Voor 13% gewijzigd door JackBol op 06-02-2023 11:41]

• Rien43
JackBol schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Die Dualdrive heeft een DALI interface en de Powerdrive heeft DMX interface.
Dus je hebt niet veel te kiezen ;)

[...]

Ik heb up/downs binnen en buiten, allemaal op 230V fase-afsnijding.

De buitenlampen zitten op een aparte alamat en aparte dimmer extension, zo dat als er kortsluiting optreedt (of bewust gesaboteerd wordt) het alarm niet uitvalt.

Om die reden zou ik alle NFC die je buiten hangt op een aparte Tree doen. Iemand kan met kwade intenties de NFC los trekken en de Tree verbinding kortsluiten waardoor de bus bezet is. Bewegingsmelders kunnen daardoor geen informatie tbc alarm meer doorsturen naar de miniserver.
Bij mijn weten heeft de PowerDrive zowel DMX als Dali ondersteuning. Echter zijn de DualDrives een stuk goedkoper.

Hoe ervaar jij de up/downs met fase-afsnijding op de Loxone Dimmer Extension. Gaat dit zonder problemen? Nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf van de lichtbron?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Rien43 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Bij mijn weten heeft de PowerDrive zowel DMX als Dali ondersteuning. Echter zijn de DualDrives een stuk goedkoper.
Je hebt er nu al meer research naar gedaan dan ik ;)
Hoe ervaar jij de up/downs met fase-afsnijding op de Loxone Dimmer Extension. Gaat dit zonder problemen? Nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf van de lichtbron?
Die fase afsnijding werkt prima. Je kan natuurlijk niet zo granulair dimmen als met Dali, maar ik heb nergens flikkerende lampen of zo. En anders kan je er ook nog een condensator tussen zetten.

• Rien43
Op welke groep vanuit de meterkast hebben jullie de power supply van de miniserver aangesloten? Niet op een aparte groep neem ik aan? Gecombineerd met andere componenten van Loxone in 1 groep?

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:40
Niet Loxone, maar KNX-componenten (stuurspanning) heb ik inderdaad allemaal achter dezelfde groep zitten.

• Gwaihir
  • Niet online
Rien43 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:16:
Op welke groep vanuit de meterkast hebben jullie de power supply van de miniserver aangesloten? Niet op een aparte groep neem ik aan? Gecombineerd met andere componenten van Loxone in 1 groep?
Ik heb een alamat met daarop Loxone en de netwerkapparatuur (NAS, switch, router, pi). Er zijn wel meerdere voedingen toegepast, elk met goede zekering aan laagspanningszijde.

• Centauriprime
Ik heb loxone juist apart achter een eigen aardlek met nog twee groepen en voor de buitenverlichting nog een aparte alamat.

15x330 SW38

• Gwaihir
  • Niet online
@Centauriprime "Met nog twee groepen" is toch juist niet apart? Je mag tot vier groepen op een aardlek. Daar ben je dan bijna. Of bedoel je dat je vier groepen, waaronder loxone en buiten, elk op een eigen alamat hebt?

Hier inderdaad buiten ook op een alamat. Er is nog één ander exemplaar ook en de rest zit dan per 4 op een aardlek.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:23:
[...]

Ik heb een alamat met daarop Loxone en de netwerkapparatuur (NAS, switch, router, pi). Er zijn wel meerdere voedingen toegepast, elk met goede zekering aan laagspanningszijde.
Ditto. Losse 16A b-kar alamat in de groepenkast en een 6A automaat per voeding in de elv kast.

• mies-ttk89
Overzicht:
- Meterkast groep: Alamat 3-fase 16A
- Voedingen primaire gezekerd (230VAC): Elke voeding heeft een eigen automaat met de juiste Ampere volgens leverancier spec.
- Voedingen secondair gezekerd (24VDC): WAGO 2006-1681 met auto zekeringen (1A/5A/10A etc)

Note:
Kamrail aan de primaire kant verdeelt de voedingen over de fasen.

• Rien43
Ik ben aan het overwegen om toch voor een dmx extension te gaan in combinatie met een eldoled powerdrive. Ik wil de powerdrive centraal in de meterkast plaatsen en vanuit hier met de nodige draden naar de led spots. Kan ik dan beter voor een powerdrive AC gaan (zie onderstaande link) of voor een DC (bijvoorbeeld de powerdrive 90D)? Bij de DC heb ik nog een extra voeding nodig.

https://www.voltus.de/bel...7c40f632cdd63c52.64272623)

En ik lees sinds dat de powerdrive extra gekoeld moet worden. Is dit in de praktijk ook echt nodig?

[Voor 7% gewijzigd door Rien43 op 07-02-2023 22:17]

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:34

florholvoet

aka F0x.be

Ik woon in België, en ik heb 1 diff 300mA voor mijn 'gewone' groepen, en 1 diff 30mA voor de 'natte kringen'.

Mijn voedingen voor 24V verlichting staan allen apart achter een automaat. Na de voeding, zijn deze bijkomend met smeltpatronen afgezekerd.
De voeding voor Loxone, de Tree, staan achter een 6A automaat.
De voeding van de Audioserver, en overige SELV modules, staan achter een andere 6A automaat.

Behalve voor de verlichting, zijn mijn SELV kringen dus niet bijkomend afgezekerd.

Op zich werkt dit allemaal prima. Nog geen problemen mee gehad, behalve...
Ik wou dat ik een meer gescheiden circuit had voorzien voor Loxone. En/of een noodstroomvoorziening. Terwijl ik op vakantie was, heeft één van mijn dompelpompen het begeven (kortsluiting) waardoor de hoofdzekering was geknald.
Gevolg: alarm functionaliteit van Loxone viel uit, elektronische toegang tot de woning ging niet meer, camerabewaking ook niet.. Ik wist dus niet wat er was gebeurd, en ik kon vanop afstand niet direct iemand binnen laten om te gaan kijken. Voor het zelfde geld was er kwaad opzet in het spel (inbreker die een kabel doorknipt om het alarm onklaar te maken).
Uiteindelijk bleek alles ok te zijn, maar dit was wel eventjes stress...

Mensen met een sig komen creatiever over dan mensen zonder, vandaar dat ik er eentje heb =)

• Rien43
florholvoet schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:08:
Ik woon in België, en ik heb 1 diff 300mA voor mijn 'gewone' groepen, en 1 diff 30mA voor de 'natte kringen'.

Mijn voedingen voor 24V verlichting staan allen apart achter een automaat. Na de voeding, zijn deze bijkomend met smeltpatronen afgezekerd.
De voeding voor Loxone, de Tree, staan achter een 6A automaat.
De voeding van de Audioserver, en overige SELV modules, staan achter een andere 6A automaat.

Behalve voor de verlichting, zijn mijn SELV kringen dus niet bijkomend afgezekerd.

Op zich werkt dit allemaal prima. Nog geen problemen mee gehad, behalve...
Ik wou dat ik een meer gescheiden circuit had voorzien voor Loxone. En/of een noodstroomvoorziening. Terwijl ik op vakantie was, heeft één van mijn dompelpompen het begeven (kortsluiting) waardoor de hoofdzekering was geknald.
Gevolg: alarm functionaliteit van Loxone viel uit, elektronische toegang tot de woning ging niet meer, camerabewaking ook niet.. Ik wist dus niet wat er was gebeurd, en ik kon vanop afstand niet direct iemand binnen laten om te gaan kijken. Voor het zelfde geld was er kwaad opzet in het spel (inbreker die een kabel doorknipt om het alarm onklaar te maken).
Uiteindelijk bleek alles ok te zijn, maar dit was wel eventjes stress...
Welke voeding voor de 24V verlichting heb jij gebruikt? Nog geen problemen gehad met deze voedingen?

En heb jij de 6A automaten ook in dezelfde kast zitten als de Loxone apparatuur? Heb je toevallig een foto :)?

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Eén voeding zoemt soms nogal hard, maar ik denk dat dit door het PWM dimmen komt...
Voor de rest niks op aan te merken. Al mijn verlichting, behalve een paar staanlapen, werken op 3x Meanwell NDR-240-24.

Ik heb 2 Eaton kasten naast elkaar met elkaar verbonden. Links alle automaten, rechts alles van Loxone, verlichting, en andere sturingen.

Sfeerbeeld:

Mensen met een sig komen creatiever over dan mensen zonder, vandaar dat ik er eentje heb =)

• Gwaihir
  • Niet online
Rien43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:50:
En ik lees sinds dat de powerdrive extra gekoeld moet worden. Is dit in de praktijk ook echt nodig?
Ja. D.w.z. voor zover ik begrepen heb moeten deze voedingen op een koellichaam worden geschroefd waar lucht langs stroomt (doorgaans passief).

• Gwaihir
  • Niet online
Ontkom er niet meer aan om ook getallen boven de 1000 in Loxone te laten zien. En nu erger ik me eraan dat ik tegen waarden als 1,342 aan zit te kijken (tenminste in de web interface, welke ik doorgaans gebruik). Het lukt me gewoon niet dat goed te interpreteren :(. Ik wil 1.342 of 1342 zien.

=> maar waar zitten de instellingen voor de weergave van getallen?

• Geffy
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:47
Gwaihir schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:30:

=> maar waar zitten de instellingen voor de weergave van getallen?
Volgens mij ligt dat aan de landinstellingen van het device waarop je kijkt. Ik krijg de AM/PM instelling ook niet anders op mijn pc (Engelstalig)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Rien43 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:50:
Dat loopt in de praktijk wel los. Bij volledige belasting verdampen ze ongeveer 10 watt, dus niet echt iets om je zorgen over te maken.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
Waarom kiezen jullie eigenlijk niet voor de RGBW dimmer van Loxone?

4 kanalen van 50W voor 75 euro.

CV is iets minder charmante techniek maar met de juiste lamp / strip is er nagenoeg geen verschil.

En native Loxone dus klikt netjes op de dinrail, werkt naadloos en zonder verdere integratie of dure modules.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Sethro schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:25:

4 kanalen van 50W voor 75 euro.

CV is iets minder charmante techniek maar met de juiste lamp / strip is er nagenoeg geen verschil.

En native Loxone dus klikt netjes op de dinrail, werkt naadloos en zonder verdere integratie of dure modules.
Die 75 is ex btw. Incl. Zit je op 90 en dat is even duur als 2 dual drives.

Maar ik heb het niet om het geld gedaan. Ik heb 28 spots verspreid door het huis. Als ik die allemaal terug zou moeten trekken naar de loxone kast zou dat een fortuin aan draad gekost hebben. Ik heb nu kringen van 4 spots en de driver zit in een spotbox achter de spot zelf. Ik heb dus alleen de dali + en - van de loxone kast naar de ruimte.

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:13:
Dat loopt in de praktijk wel los. Bij volledige belasting verdampen ze ongeveer 10 watt, dus niet echt iets om je zorgen over te maken.
Vind ik toch heel watt ;)

Ik heb begrepen dat de belasting niet zo gek veel uitmaakt, omdat ze gedimd ook net wat minder efficiënt zijn.

En ik denk dat het vooral héél veel van je praktijk af hangt: hang je er eentje in een open stalen kast en is hij ook nog 'ns niet al te veel uren per dag ingeschakeld? Of hang je er een stuk of zes - acht bij elkaar, zelfs overdag in gebruik, in een kunststof kast met deur? @Rien43

• Gwaihir
  • Niet online
Geffy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:45:
Volgens mij ligt dat aan de landinstellingen van het device waarop je kijkt. Ik krijg de AM/PM instelling ook niet anders op mijn pc (Engelstalig)
Het lijkt inderdaad met de client kant samen te hangen. Op mijn android tablet is de web interface wel zo als ik 'm graag zie. (En wellicht daarom zo verwarrend dat de PC niet mee doet.)

Maar op welke instelling reageert hij dan? Mijn Windows 10 pc staat ook helemaal op Nederlands (Nederland) en toch zie ik daar de punt als komma in gebruik en v.v.

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-03 22:08
Sethro schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:25:
De loxone rgbw air heeft een pwm van 123Hz
Heb dat gebruikt voor spiegel verlichting in de badkamer. (Je staat er dicht bij op te kijken. Of dichtbij in een ooghoek)
Maar ga dat nog eens veranderen.
Het is niet voldoende vrij van flikkering.

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:12
lanticster schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:32:
[...]

De loxone rgbw air heeft een pwm van 123Hz
Heb dat gebruikt voor spiegel verlichting in de badkamer. (Je staat er dicht bij op te kijken. Of dichtbij in een ooghoek)
Maar ga dat nog eens veranderen.
Het is niet voldoende vrij van flikkering.
Dit beeld herken ik niet, heb ook alle spiegels voorzien van rgbw ledstrips ( indirect ) en op rgbw dimmers van Loxone zitten. Ik zie geen flikker ( 8)7 ). Ben normaal iemand die zich er heel snel aan stoort en gevoelig voor kan zijn.

Strips heb m’n standaardshop bij ali gekocht. ( wel 24v )

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-03 16:30
Ik heb ook de RGBW dimmers icm LED strips en ik zie het ook flikkeren, maar stoor me er niet echt aan.

• g0lden23
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:13
Goedemorgen Loxone-helden,

We zijn op de voorbode om mijn ouderlijk huis compleet te renoveren en wij gaan van 300m2 naar 600m2 (de bovenverdieping is een oude hooizolder).

Nu woon ik zelf in Duitsland en zijn er best (veel) subsidies te vangen voor smarthomes, zo ook voor Loxone.
Nu wil ik me verder inlezen en me voorbereiden om het bedrijf dat de complete renovatie van A-Z uitvoert hierom te vragen en dit dan ook mee te nemen in de calculatie.

De tekening is (nog) niet klaar en die volgt spoedig.

Nu ben ik even benieuwd of ik elke soort lamp kan koppelen aan Loxone of als ik RGBW lichtjes wil voor de sfeer moet ik specifiek de Loxone lampen gebruiken?

Is het het waard om te investeren in een audio server of gebruik je het niet echt binnenshuis ?
Ik luister nu wel regelmatig dingen (nieuws, muziek, youtube en nlziet) via de google home.

Wij hebben nu zelf ook de google doorbell maar omdat het van een 1-familie huis naar een 2-familie huis gaat zat ik eraan te denken om de intercom met NFC/Code reader erbij te gebruiken, heeft iemand hier al ervaringen mee of zijn er betere alternatieven ?

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Ga je Loxone implementeren of dit ook aan de A-Z uitvoerder overlaten?
Veel van jouw vragen zullen meteen beantwoord worden door een Loxone Partner. Als je dit wil uitbesteden, kan je best ineens daar ten rade gaan.

Dat gezegd zijnde.

Ivm verlichting zijn er veel mogelijkheden.
- Alles op de Tree: dure lampen, voordeel is dat alles op 1 bus zit. Van schakelaar, naar sensor, naar lampen, alles dimbaar en op willekeurige manier bekabeld.
- Loxone RGBW dimmers op 24V: keuze uit Loxone lampen, ledstrips, andere 24V verlichting bijv. Minalox (GU10, E27, E14 etc).
- 230V en relays: niet dimbaar en meestal niet aangeraden.
- Shelly/Philips Hue/IKEA Tradfri etc en dan via API koppelen.
- DMX/Dali extension: zeer potente oplossingen voor verlichting, afhankelijk van de hoeveelheid kanalen kan dit goedkoper of duurder uitkomen...

Ik gebruik een combinatie van RGBW dimmers op 24V met Minalox lichtbronnen (meerderheid), Ceiling Light Tree voor een paar ruimtes waar ik de sensor en lamp in één wou, 230V relays voor mijn verlichting in de kelder, Philips Hue voor mijn bestaande sfeerlampen in de woonkamer...
Zelden ga je dus maar 1 oplossing kiezen.

Audio server was voor mij wel een nuttige investering: achtergrondmuziek in elke kamer, TTS meldingen, alarm functionaliteit...

De Loxone intercom presteert blijkbaar ondermaats. Ik gebruik een Unifi Doorbell waar ik heel tevreden van ben, maar wel aangevuld met NFC Code Touch Tree's, die laatstgenoemde werkt wel heel prettig vind ik.

• g0lden23
florholvoet schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:09:
Ga je Loxone implementeren of dit ook aan de A-Z uitvoerder overlaten?
Veel van jouw vragen zullen meteen beantwoord worden door een Loxone Partner. Als je dit wil uitbesteden, kan je best ineens daar ten rade gaan.

Dat gezegd zijnde.

Ivm verlichting zijn er veel mogelijkheden.
- Alles op de Tree: dure lampen, voordeel is dat alles op 1 bus zit. Van schakelaar, naar sensor, naar lampen, alles dimbaar en op willekeurige manier bekabeld.
- Loxone RGBW dimmers op 24V: keuze uit Loxone lampen, ledstrips, andere 24V verlichting bijv. Minalox (GU10, E27, E14 etc).
- 230V en relays: niet dimbaar en meestal niet aangeraden.
- Shelly/Philips Hue/IKEA Tradfri etc en dan via API koppelen.
- DMX/Dali extension: zeer potente oplossingen voor verlichting, afhankelijk van de hoeveelheid kanalen kan dit goedkoper of duurder uitkomen...

Ik gebruik een combinatie van RGBW dimmers op 24V met Minalox lichtbronnen (meerderheid), Ceiling Light Tree voor een paar ruimtes waar ik de sensor en lamp in één wou, 230V relays voor mijn verlichting in de kelder, Philips Hue voor mijn bestaande sfeerlampen in de woonkamer...
Zelden ga je dus maar 1 oplossing kiezen.

Audio server was voor mij wel een nuttige investering: achtergrondmuziek in elke kamer, TTS meldingen, alarm functionaliteit...

De Loxone intercom presteert blijkbaar ondermaats. Ik gebruik een Unifi Doorbell waar ik heel tevreden van ben, maar wel aangevuld met NFC Code Touch Tree's, die laatstgenoemde werkt wel heel prettig vind ik.
Uiteraard snap ik dat ik bij een partner ten rade kan gaan maar om vooraf al enige informatie van DIY / Mede-tweakers te krijgen leek me beter op dit moment gezien ook een partner me van alles wijs kan maken ...

Betreffende de boxen; gebruik je alles native van Loxone of kan je dit combineren met andere boxen?

Het probleem wat ik had bij de deurbel van unifi is dat het niet voor een 2 familie huis is..
Ik zoek specifiek iets waar ik meerdere naambordjes op kan hangen

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Nu ben ik even benieuwd of ik elke soort lamp kan koppelen aan Loxone of als ik RGBW lichtjes wil voor de sfeer moet ik specifiek de Loxone lampen gebruiken?
Loxone ondersteunt erg veel koppelingen. DMX, Dali, RGBW, fase aan- en afsnijding, en gewoon on/off, wellicht nog meer.
Wat aan te raden is, is dat je eerst je bouwtekening laat maken, vervolgens een lichtplan maakt en dan met de bouwtekening en het lichtplan naar de domotica partner gaat. Een goede domotica partner maakt voor jouw een E-plan dat je aan de installateur kan geven.
g0lden23 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Uiteraard snap ik dat ik bij een partner ten rade kan gaan maar om vooraf al enige informatie van DIY / Mede-tweakers te krijgen leek me beter op dit moment gezien ook een partner me van alles wijs kan maken ...
Wat is je regio? Ik kan evt. wel een partner aanraden.
Betreffende de boxen; gebruik je alles native van Loxone of kan je dit combineren met andere boxen?
Combinatie. Ik heb een paar quadral inbouwspeakers, maar die heb ik gekozen omdat ze er goed uitzagen en lage inbouwdiepte hadden. De rest van het huis hebben normale speakers. Je moet even kijken of je binnen de watt en ohms blijft en verder werkt alles gewoon (zonder versterker dus, want die zit in de loxone).
Het probleem wat ik had bij de deurbel van unifi is dat het niet voor een 2 familie huis is..
Ik zoek specifiek iets waar ik meerdere naambordjes op kan hangen
Dit kan je oplossen met een Touch Pure Flex.
Loxone is de laatste jaren zich heel veel aan het richten op multi-tenant gebouwen (hotels, appartementen complexen ed) dus als je 2 woningen in 1 gebouw hebt, kan je dat compleet regelen met een enkelvoudige installatie (evt. met meerdere miniservers).

Om alvast de sticker-shock te voorkomen. Als je 600m2 huis wilt gaan ver-loxonen dan moet je al gouw op 40 tot 80k rekenen, afhankelijk van hoe gek je het maakt.

[Voor 22% gewijzigd door JackBol op 13-02-2023 13:36]

• g0lden23
JackBol schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Loxone ondersteunt erg veel koppelingen. DMX, Dali, RGBW, fase aan- en afsnijding, en gewoon on/off, wellicht nog meer.
Wat aan te raden is, is dat je eerst je bouwtekening laat maken, vervolgens een lichtplan maakt en dan met de bouwtekening en het lichtplan naar de domotica partner gaat. Een goede domotica partner maakt voor jouw een E-plan dat je aan de installateur kan geven.

[...]

Wat is je regio? Ik kan evt. wel een partner aanraden.

[...]

Combinatie. Ik heb een paar quadral inbouwspeakers, maar die heb ik gekozen omdat ze er goed uitzagen en lage inbouwdiepte hadden. De rest van het huis hebben normale speakers. Je moet even kijken of je binnen de watt en ohms blijft en verder werkt alles gewoon (zonder versterker dus, want die zit in de loxone).

[...]

Dit kan je oplossen met een Touch Pure Flex.
Loxone is de laatste jaren zich heel veel aan het richten op multi-tenant gebouwen (hotels, appartementen complexen ed) dus als je 2 woningen in 1 gebouw hebt, kan je dat compleet regelen met een enkelvoudige installatie (evt. met meerdere miniservers).

Om alvast de sticker-shock te voorkomen. Als je 600m2 huis wilt gaan ver-loxonen dan moet je al gouw op 40 tot 80k rekenen, afhankelijk van hoe gek je het maakt.
Ik had zelf al op 80-90k gerekend als ik het erg bot maak, verder wil ik zorgen dat de voorbereiding relatief soepel gaat zodat we het gaande jaren verder kunnen uitbouwen.

Ik zal de bouwplanning even afwachten en vanuit daar verder gaan.

Betreft de Regio, is net over de grens bij Enschede (20 min~)

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-02 17:00
florholvoet schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:09:
Doe je iets met die Unifi Doorbell in Loxone?
En zo ja, hoe? :)

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

De Unifi Doorbell gebruikt een ander voltage dan Loxone. Dus ik gebruik een relais op DIN rail om een digitale input te schakelen wanneer iemand op de bel drukt. Op die manier gaat de bel via de Loxone Audio Server in heel het huis.

Ik krijg dan ook 2 push notificaties. Van Loxone (met de melding, en de mogelijkheid om de deur te openen) en van Unifi, voor het beeld en om te praten met de persoon aan de deur. Niet ideaal, maar het werkt.
Volgende stap is om het beeld ook te integreren in Loxone. Maar spraak zal moeilijk zijn vrees ik.

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-02 17:00
florholvoet schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:02:
De Unifi Doorbell gebruikt een ander voltage dan Loxone. Dus ik gebruik een relais op DIN rail om een digitale input te schakelen wanneer iemand op de bel drukt. Op die manier gaat de bel via de Loxone Audio Server in heel het huis.

Ik krijg dan ook 2 push notificaties. Van Loxone (met de melding, en de mogelijkheid om de deur te openen) en van Unifi, voor het beeld en om te praten met de persoon aan de deur. Niet ideaal, maar het werkt.
Volgende stap is om het beeld ook te integreren in Loxone. Maar spraak zal moeilijk zijn vrees ik.
Oké, dat is exact hoe ik het hier ook uitgetekend had. :)

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-03 10:11
Recent heb ik Loxberry geïnstalleerd op een Raspberry Pi 3B. Dit met name om mijn Sonos installatie verder te kunnen integreren met Loxone.
Op dit moment gebruik ik alleen de standaard virtuele uitgangen die Loxone al aanlevert, maar als de bel gaat blijft nu deze in de playlist staan en ik heb nu geen opties om TTS te gebruiken.
Weather4loxone heb ik wel werkend en daarmee lijkt de Loxberry iig goed te werken.

De Sonos4lox plugin krijg ik alleen niet werkend.

Wat ik aan foutmeldingen zie is:

Als ik probeer om bij "Generate XML-Template for uploading to Loxone: het template te dowloaden krijg ik de melding:

Please save your Config first!!

Opnieuw opslaan helpt niet. Er wordt aangegeven dat het opslaan succesvol was, maar dan zie ik toch die foutmelding weer.

Ook zie ik maar 1 template staan terwijl de handleiding voor Sonos4Lox er 3 laat zien:

Als ik MQTT selecteer zie ik alleen VI_MQTT_UDP_Sonos.xml
Als ik UDP met poort 8750 selecteer zie ik alleen VI_UDP_Sonos.xml
In beide gevallen krijg ik dezelfde foutmelding "Please save your config first"

Ik heb de hele installatie nog een keer overgedaan, helaas zonder resultaat dus ik moet ergens een fout maken.

Kent hier iemand een oplossing voor?

[Voor 35% gewijzigd door Lox-1 op 24-02-2023 12:15. Reden: printscreens toevoegen]

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Mag ik vragen hoe jullie een tweede loxone groepenkast aansluiten. Ik wil een tweede loxone kast 30meter verderop plaatsen. En dan vandaar alle connecties maken. Dat scheelt een hoop kabels trekken.

Ik wilde een Loxone / EIB kabel voor de link interface gebruiken. Deze kabel sluit aan op de verschillende extensies (en eindig met een 120 Ohm weerstand). De stroom wilde ik via de nabijgelegen 2de groepenkast voorzien. Dan kan ik deze mooi achter een aparte groep zetten. Echter ik lees in de knowledge base van loxone hetvolgende:
sluit de Extensions aan op een Miniserver door het doorlussen van de Link-interfaces. Als een van de Extensions is aangesloten op een afzonderlijke voeding, moeten de GND (negatieve) van alle voedingen onderling worden verbonden. Deze verbinding is van cruciaal belang voor een betrouwbare gegevensoverdracht.
Hoe hebben jullie dit laatste gerealiseerd? Want dat zou betekenen dat ik een stroomkabel moet trekken. Maar dat doe ik liever niet want ik zou alles via de 2de groepenkast willen regelen. Dan is veel flexibeler.

• mies-ttk89
grotius schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:45:
Ik wilde een Loxone / EIB kabel voor de link interface gebruiken. Deze kabel sluit aan op de verschillende extensies (en eindig met een 120 Ohm weerstand). De stroom wilde ik via de nabijgelegen 2de groepenkast voorzien. Dan kan ik deze mooi achter een aparte groep zetten. Echter ik lees in de knowledge base van loxone hetvolgende:
Correct Loxbus doortrekken is correct en in de tweede kast eindigen met een 120 Ohm weerstand.

• mies-ttk89
grotius schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:45:
Hoe hebben jullie dit laatste gerealiseerd? Want dat zou betekenen dat ik een stroomkabel moet trekken. Maar dat doe ik liever niet want ik zou alles via de 2de groepenkast willen regelen. Dan is veel flexibeler.
Loxone heeft het hier over de DC kant (24VDC). Niet 230VAC om het te verduidelijken.

Best practice is dit een gescheiden voeding van de andere componenten voor het voorzien van stroom aan de miniserver/extensies. Voor de gehele Loxone installatie geld dat alle voedingen een onderlinge connectie moeten hebben met GND dus control / peripherals/ lighting (zoals Loxone voorsteld).

Mijn voorstel zou zijn je huidige control voedingen door te trekken:
- Kijken of deze genoeg vermogen hebben, anders vervangen.
- Kabel berekening
- Kabel trekken.
- Bij voorkeur goed afzekeringen op de juiste punten.

• Gwaihir
  • Niet online
@grotius De GND is het referentiepunt voor vele signalen. Zonder duidelijke 0 is er ook geen duidelijke 1 vast te stellen (op een digitale ingang), etc., etc.

(Hij mag ook daadwerkelijk aan aarde, maar dat hoeft lang niet altijd.
N.B. Dit in tegenstelling tot de nul (blauw) van 230V (of 400V) groepen. Die mogen niet aan elkaar of aarde gekoppeld worden.)

[Voor 21% gewijzigd door Gwaihir op 25-02-2023 22:15]

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-03 16:30
Ik heb de - van mijn voedingen allemaal met de aarde verbonden. Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing.

Ik heb onlangs een smart socket air in gebruik genomen. Ik had graag het verbruik hiervan per dag of per uur kunnen zien. Is hiervoor een component voor? Ik kan het niet onmiddellijk terugvinden en bij de statistieken zie ik het verbruik per 5 minuten, wat niet makkelijk rekent

• mies-ttk89
donderz schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:48:
Ik heb onlangs een smart socket air in gebruik genomen. Ik had graag het verbruik hiervan per dag of per uur kunnen zien. Is hiervoor een component voor? Ik kan het niet onmiddellijk terugvinden en bij de statistieken zie ik het verbruik per 5 minuten, wat niet makkelijk rekent
Het block wat je moet gebruiken is het nieuwe "meter" block.
Geintroduceerd sinds Loxone Config 13.1.

• Rien43
Ik heb de - van mijn voedingen allemaal met de aarde verbonden. Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing.

Als je alle loxone apparatuur in een aparte geaarde kast hebt op DIN-rails, inclusief voedingen, dan heb je toch alles op 1 aarde zitten?

• Centauriprime

Je kan ook uitzoomen

15x330 SW38

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:04

Sen

<-->

Ik ben bezig met de raamdecoratie maar zijn er merken die goed integreerbaar zijn met Loxone. Ik zoek dan voor al bottum up top down plisee gordijnen. Luxaflex powerview is er maar dan moet ik nog steeds hun app gebruiken. Somfy lijkt te werken met een paar aanpassingen maar zijn er betere opties?

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sen schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:32:
Ik ben bezig met de raamdecoratie maar zijn er merken die goed integreerbaar zijn met Loxone. Ik zoek dan voor al bottum up top down plisee gordijnen. Luxaflex powerview is er maar dan moet ik nog steeds hun app gebruiken. Somfy lijkt te werken met een paar aanpassingen maar zijn er betere opties?
Luxaflex kan met de miniserver (v2) worden geintegreerd, werkt op zich goed. Echter heb ik toch vaak dat commando's niet goed binnen komen.

Ook regelmatig dat ze niet goed aansluiten aan de bovenzijde van het kozijn. Ik moet ze maandelijks opnieuw calibreren. Monteur gaf aan dat dit er bij hoort en na drie keer opnieuw spannen is dit niet verholpen.

Ik zou niet opnieuw Luxaflex kopen, helemaal niet gezien de prijs die ik ervoor heb betaald.

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-03 20:48
Ik wou zeer graag die loxone rolgordijn motoren gebruiken maar dit bleek in belgie geen simpel klusje enzij je ze helemaal zelf wilde maken, en dan nog zag ik door de bomen het bos niet echt. Uiteindelijk heb ik somfy RTS motoren laten steken die zo goed als elke raam decoratie zaak kan leveren, vervolgens aan een relais extension gehangen en klaar.

Enige spijtige is dan je dan een 'domme' up down hebt en 2 relais uitgangen per gordijn nodig hebt. Ik had vooral intresse in de slimme stop als hij weerstand detecteert. Maar na veel gefrustreerde gesprekken met raam decoratie zaken die enkel maar met 1 type motor leverde en geen opties om deze zelf te vervangen heb ik me er maar bij neergelegd.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

-SimJoc- schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Luxaflex kan met de miniserver (v2) worden geintegreerd, werkt op zich goed. Echter heb ik toch vaak dat commando's niet goed binnen komen.

Ook regelmatig dat ze niet goed aansluiten aan de bovenzijde van het kozijn. Ik moet ze maandelijks opnieuw calibreren. Monteur gaf aan dat dit er bij hoort en na drie keer opnieuw spannen is dit niet verholpen.

Ik zou niet opnieuw Luxaflex kopen, helemaal niet gezien de prijs die ik ervoor heb betaald.
Ik heb 11 luxaflex met powerview in mijn huis. 99.99% van de tijd werkt alles prima als je enkel via loxone stuurt. Maar als je de powerview app gebruikt, krijg je inderdaad rare situaties. Dus die gebruik ik eigenlijk niet meer, ik heb gewoon alle standen nu in de Loxone op een radio button element gezet.

Dat hij boven niet goed aansluit heb ik ook, maar ik heb daar een houten plank achter, dus je ziet het eigenlijk niet.

Mijn enige echte grote probleem met de powerview gordijnen is dat de controller vaak stuk gaat. In 12 maanden nu al 3x een controller moeten vervangen. Dat doet luxaflex prima, maar als dat zo door gaat, ben ik niet happy.

[Voor 14% gewijzigd door JackBol op 01-03-2023 18:45]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb onlangs een nieuwe plafond lamp gekocht, maar deze kwam met een interne driver die me iets te slim is. Er zit zo'n Chinese afstandsbediening bij waarmee je de kleur en sterkte kan aanpassen, wat ik uiteraard helemaal niet wil, want dat wil ik met Loxone doen.

Ik wil dus de driver vervangen.

Op zich is een meanwell CC driver voldoende, want het lichtpunt zit op een dimmer relay. Maar nu ik toch de optie heb, ben ik aan het kijken of er iets anders is, wat wellicht nauwer integreert met Loxone en waardoor ik een dimmer uitgang overhoudt.

Het gaat om dit ding:

Hij heeft een negatieve "white" en een negatieve "yellow" en met de combinatie wordt de kleur bepaalt.
Ik ben van plan alleen de yellow te gaan gebruiken overigens. Maar als ik een driver heb met 2 afzonderlijk aanstuurbare uitgangen dan is het wel een optie om toch beide kanalen te gebruiken.

[Voor 13% gewijzigd door JackBol op 01-03-2023 18:49]

• RAPWare
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 20:17
Ik heb de Luxaflex Duettes. Deze waren voorzien van HunterDouglas M25S 2T motoren (zie https://motorisation-luxa...ors/M25S/M25S-data-sheet/). Dit zijn 24V DC motoren waarbij de draairichting omgedraaid kan worden door een polariteitswissel. Deze worden nu direct aangestuurd door de Loxone Nano Motor Controller. Deze motoren kunnen gebruikt worden voor zowel de Luxaflex Duettes als de Plissee gordijnen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RAPWare schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:39:
[...]

Ik heb de Luxaflex Duettes. Deze waren voorzien van HunterDouglas M25S 2T motoren (zie https://motorisation-luxa...ors/M25S/M25S-data-sheet/). Dit zijn 24V DC motoren waarbij de draairichting omgedraaid kan worden door een polariteitswissel. Deze worden nu direct aangestuurd door de Loxone Nano Motor Controller. Deze motoren kunnen gebruikt worden voor zowel de Luxaflex Duettes als de Plissee gordijnen.
Hoe detecteer je eindes? En als je 2 tdbu naast elkaar hebt, kan je die goed uitlijnen op dezelfde hoogte? En blijft dat goed gaan over tijd?

• RAPWare
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 20:17
JackBol schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:43:
[...]

Hoe detecteer je eindes? En als je 2 tdbu naast elkaar hebt, kan je die goed uitlijnen op dezelfde hoogte? En blijft dat goed gaan over tijd?
Na installatie heb ik de eindpositie vastgezet middels de "Limit Key". Dit voorkomt dat de Duette lager kan komen dan de ingestelde maximale waarde.

Het gebruikte "Automatic Shading" functieblok (die de "Nano Motor Controller" aanstuurt) werkt met tijdsturing. Ik heb de tijd gemeten die het kost om van helemaal open naar helemaal dicht te gaan, hier een seconde bijgeteld en dat als Closing Duration opgenomen. De Opening Duration heb ik nog 2 seconden meer gegeven.
Dit blijft goed werken over de tijd heen.

Totaal stuur ik 4 duetten op deze manier aan, waarvan 2 naast elkaar. Deze 2 goed gesynchroniseerd krijgen viel niet mee. De snelheid van de twee motoren is niet exact gelijk (bij gelijke spanning). Om dit gelijk te krijgen heb ik wel wat moeten "spelen" met de diverse snelheidsregelende parameters van de motor controller. Bij kleine op/neer bewegingen leidt dit wel tot verschillen in hoogtes, maar die worden weer gereset bij een volledige open en/of dicht actie. Aangezien we de duettes 's avonds altijd geheel dicht doen (en we dus een dagelijkse reset hebben) Is dit acceptabel.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

RAPWare schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Na installatie heb ik de eindpositie vastgezet middels de "Limit Key". Dit voorkomt dat de Duette lager kan komen dan de ingestelde maximale waarde.

Het gebruikte "Automatic Shading" functieblok (die de "Nano Motor Controller" aanstuurt) werkt met tijdsturing. Ik heb de tijd gemeten die het kost om van helemaal open naar helemaal dicht te gaan, hier een seconde bijgeteld en dat als Closing Duration opgenomen. De Opening Duration heb ik nog 2 seconden meer gegeven.
Dit blijft goed werken over de tijd heen.

Totaal stuur ik 4 duetten op deze manier aan, waarvan 2 naast elkaar. Deze 2 goed gesynchroniseerd krijgen viel niet mee. De snelheid van de twee motoren is niet exact gelijk (bij gelijke spanning). Om dit gelijk te krijgen heb ik wel wat moeten "spelen" met de diverse snelheidsregelende parameters van de motor controller. Bij kleine op/neer bewegingen leidt dit wel tot verschillen in hoogtes, maar die worden weer gereset bij een volledige open en/of dicht actie. Aangezien we de duettes 's avonds altijd geheel dicht doen (en we dus een dagelijkse reset hebben) Is dit acceptabel.
Thanks voor de info. Aangezien het powerview heel goed lukt om de duetten vanuit een willekeurige positie naar dezelfde plek te krijgen, nam ik aan dat het een stappen motor was.

Als ik problemen met powerview blijf houden stap ik hier misschien ook wel naar over.

• Gwaihir
  • Niet online
Iemand al custom icons gebruikt, op de 13.1+ manier? Lukt mij nog niet helemaal lekker. En ik kon ook geen documentatie vinden over wat de bedoeling / ideaal zou zijn, helaas.

- Verbaast me dat het jpeg of png moet zijn, daar de rest svgs zijn,
- Afijn png op max maat (96 x 96 px) dan maar
- Achtergrond transparant gemaakt (had eerst wit, maar dat oogt al meteen gek in de config)
- Rest overwegend zwart (beetje grijs op de overgangen naar transparant), want de icons zijn tenslotte zwart, in het keuzescherm
-> oogt goed in de config, wordt ook groen waar andere iconen groen weergegeven worden.
-> maar blijft zwart (op donkergrijs) in de web interface :(.

- ook nog even wit geprobeerd ipv zwart, maar dat kan ik in m'n config al niet meer terugvinden..
- er staat bij de standaardiconen een kleurinstelling achter (bij ruimte en categorie). Hier niet..
.. ooit was er een magische grijstint?

Afijn.. weet iemand er het fijne van?

[Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 07-03-2023 13:44]

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-03 11:04

wasco

brightest crayon in the box

Ik lees m'n digitale gasmeter (langs de P1 vd electriciteitsmeter) uit naar Loxone via de Mr (meter reading) van een meter blok. Ik ontvang daarbij (uiteraard) alleen een totale meterstand.

Dat heeft als resultaat dat ik in de 'Live' tab geen gegevens zie. Deze blijft leeg. De dag/week/maand/jaar worden wel netjes gevuld.

Wat is de beste strategie in de Loxone configuratie om in de Live ook gegevens te zien? Ik zou denken dat het blok hier zelf wel slim mee omgaat, maar dat blijkt niet het geval. Of ik moest ergens iets over het hoofd zien.

Ik vermoed dus dat ik de ingang Pf (power of flow) van de meter blok ook nog met gegevens moet voeden?
Ik was zelf aan het denken om elke cyle het verschil tussen de nieuwe waarde en de oude waarde naar deze ingang te sturen. Zou ik de oude waarde uit de Mr-uitgang van de blok kunnen halen om deze te gebruiken bij de vergelijking?

Binnenkort kan ik ook de watermeter op dezelfde manier uitlezen, dus dat is een bijkomende reden waarom ik dit toch echt nuttig zou vinden om de 'live' waarden wat te kunnen zien.

Of toont het blok mij gewoon geen gegevens omdat de delta tussen de metingen een dergelijke kleine waarde qua verbruik heeft, dat het in de visualisatie altijd wordt herleidt naar 0? Moest dat zo zijn, wat is daar dan de beste strategie om te volgen?

wasco [the brightest crayon in the box]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

wasco schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:56:
Ik lees m'n digitale gasmeter (langs de P1 vd electriciteitsmeter) uit naar Loxone via de Mr (meter reading) van een meter blok. Ik ontvang daarbij (uiteraard) alleen een totale meterstand.

(...)

Of toont het blok mij gewoon geen gegevens omdat de delta tussen de metingen een dergelijke kleine waarde qua verbruik heeft, dat het in de visualisatie altijd wordt herleidt naar 0? Moest dat zo zijn, wat is daar dan de beste strategie om te volgen?
Ik heb precies hetzelfde gemerkt. De live weergave werkt enkel op basis van de power/flow data, hetgeen je niet weet bij de digitale gasmeter. Ik denk zelfs dat de meterstand pas elk kwartier wordt geüpdatet (in mijn geval toch).

Als je Live wilt zien, moet je dus zelf een power/flow berekenen. Probleem is, wat bereken je dan? m3/uur? m3/minuut? kW?
kW lijkt mij op zich het meest logische. Maar de data die je hebt is eigenlijk m3/kwartier. Dus dan moet je ook nog eens de conversie naar Watt doen, rekening houdende met een veranderlijke factor...

Dus, wat ik heb gedaan, is de meterstand elk kwartier vergelijken met de vorige, en op die manier kan je mits wat rekenwerk het volume per seconde gaan benaderen. Dit wordt dan getoond op de Live weergave. Maar het blijft een sterke benadering van de realiteit.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-03 13:42
Heb hier geen gasmeter, maar lijkt me dat je een reed contactje op je gasmeter moet zetten om een puls te krijgen bij het afnemen van een beetje gas. Door die pulsen te tellen kan je de flow berekenen en die invoeren in je meter block.

Tenzij de stand van de gasmeter wel vaker (en heel nauwkeurig) wordt geupdate, dan zou je dat om kunnen rekenen naar een flow.

Hier geen gas, wel een Nibe S1155 warmtepomp met TCP modbus. Die heb ik geintegreerd in Loxone en dat werkt. Soms. Het draait een tijd en dan verliest Loxone ineens de verbinding met de warmtepomp en krijg ik een notificatie dat het apparaat geen waardes meer doorgeeft. Op die momenten kan ik de warmtepomp nog gewoon bereiken en via modbus ook uitlezen. Na het herstarten van Loxone werkt alles ook gewoon weer.

Zitten debuggen en dan zie ik een "peer window too small" als foutmelding voorbij komen in de modbus communicatie. Iemand een idee?

En nog een vraag; in de Loxone iOS app staat de Energy Flow met welk apparaat hoeveel energie gebruikt. Als ik dat aanklik op de web interface van de Miniserver zelf dan staat er 'Loxone App 13.1 coming 10.11.22'. Klopt het dat die functies niet werken in de webapp?

• mies-ttk89
bartvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:29:
Hier geen gas, wel een Nibe S1155 warmtepomp met TCP modbus. Die heb ik geintegreerd in Loxone en dat werkt. Soms. Het draait een tijd en dan verliest Loxone ineens de verbinding met de warmtepomp en krijg ik een notificatie dat het apparaat geen waardes meer doorgeeft. Op die momenten kan ik de warmtepomp nog gewoon bereiken en via modbus ook uitlezen. Na het herstarten van Loxone werkt alles ook gewoon weer.

Zitten debuggen en dan zie ik een "peer window too small" als foutmelding voorbij komen in de modbus communicatie. Iemand een idee?
Aantal dingen checken... Alles wat je beschrijft heeft iets met de verbinding te maken:
- Warmtepomp neem ik aan niet via WIFI? Gewoon via UTP kabel hoop ik?
- Monitor het apparaat is via ping over de komende uren, zijn er momenten dat hij niet reageerd of traag reageerd. Zo ja... iets rondom je netwerk of de warmtepomp is niet stabiel. Firmware update etc.
- Verhoog is het Modbus poll interval? Kan zijn dat je hem te vaak bevraagd met modbus data. Hoor graag wat er uit komt.
bartvb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:29:
En nog een vraag; in de Loxone iOS app staat de Energy Flow met welk apparaat hoeveel energie gebruikt. Als ik dat aanklik op de web interface van de Miniserver zelf dan staat er 'Loxone App 13.1 coming 10.11.22'. Klopt het dat die functies niet werken in de webapp?
Twijfel even over de web interface... weet niet of dat werkt... gebruik het nooit.
In het geval dat de app dit weergeeft, Loxone App updaten naar nieuwere versie.

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee