When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.
Kun je mixen op zo'n receiver dan? Idealiter lijkt me dat je de muziek tijdelijk wat zachter zet en TTS / deurbel er overheen. In de praktijk wordt het waarschijnlijk muziek pauzeren, mededeling / bel, muziek weer verder?JackBol schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:48:
Voor die TTS ga je een audio server nodig hebben. Die heeft we er. SPDIF output waarmee je em aan je denon kan hangen.
Ik bedoelde meer voor de TTS synth.Gwaihir schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:05:
[...]
Kun je mixen op zo'n receiver dan? Idealiter lijkt me dat je de muziek tijdelijk wat zachter zet en TTS / deurbel er overheen. In de praktijk wordt het waarschijnlijk muziek pauzeren, mededeling / bel, muziek weer verder?
Overigens kan de gewone audio server ook niet mixen. Die doet ook gewoon de audio stream op pause tijdens de deurbel/berichten.
Ik vroeg me af of ik ook 'n subtiel pingeltje zou kunnen toevoegen wanneer er iemand het erf op loopt. Maar dat moet dan wel echt subtiel blijven. Dus dat wordt vermoedelijk niets.. (Denk dat ik beter de andere kant op kan zoeken: vanuit Loxone de losse draadloze deurbel laten plingelen.)
En wanneer je moet kunnen schakelen, i.p.v. dat het er standaard doorheen gemixt staat, heb je inderdaad een plugin voor je audio installatie nodig. Maar ja.. welke audio-streamer, mixt nu eigenlijk? Een geschikte vorm van afstandsbediening / plugin kunnen vinden is inderdaad waarschijnlijker..
Een Rasberry Pi zou ook nog een leuke toevoeging zijn, maar het gaat mij ook om een stukje begrip en kennis over hoe eea werkt. Ik kan de basis goed vinden, maar die extra puntjes die ik noemde kom ik niet verder mee.K!K schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:55:
@Lox-1 Als je iets van Shelly wil toepassen zou ik aanbevelen om dit via MQTT te gebruiken. Dit is een protocol wat alle shelly apparaten ondersteunen. MQTT werkt na genoeg real time. Als je het via de virtuele in of uitgangen van loxone wil doen kom je snel op HTTP. Http heeft een pooling time van minimaal 10 seconden. Dit betekend dat het tot 10 seconden kan duren voordat je in of uitgang reageerd.
Ik zou je aanraden een Raspberry pi te nemen of een Vituele machine op een Nas en daar Loxberry te installeren. Dit stukje software bied veel plugins waaronder MQTT.
Kijk hier eens naar: https://wiki.loxberry.de/
Met betrekking tot je weer informatie binnen Loxone bied de Loxberry ook een mogelijkheid om de weerserver van Loxone te vervangen. Op deze manier intergreer je een eigen weer server volledig in Loxone.
Kijk hier eens naar: https://loxwiki.atlassian...LOXBERRY/pages/1215135897
Hier in is het dan ook mogelijk om de weer informatie van elk uur te verkrijgen. Echter heb ik hier zelf geen ervaring mee!
Succes!
Dus tips zijn nog steeds welkom

Ik heb al een paar keer naar loxberry gekeken maar ze hebben enkel een RPI image, voor zover ik zie.K!K schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:55:
@Lox-1 Als je iets van Shelly wil toepassen zou ik aanbevelen om dit via MQTT te gebruiken. Dit is een protocol wat alle shelly apparaten ondersteunen. MQTT werkt na genoeg real time. Als je het via de virtuele in of uitgangen van loxone wil doen kom je snel op HTTP. Http heeft een pooling time van minimaal 10 seconden. Dit betekend dat het tot 10 seconden kan duren voordat je in of uitgang reageerd.
Ik zou je aanraden een Raspberry pi te nemen of een Vituele machine op een Nas en daar Loxberry te installeren. Dit stukje software bied veel plugins waaronder MQTT.
Kijk hier eens naar: https://wiki.loxberry.de/
Met betrekking tot je weer informatie binnen Loxone bied de Loxberry ook een mogelijkheid om de weerserver van Loxone te vervangen. Op deze manier intergreer je een eigen weer server volledig in Loxone.
Kijk hier eens naar: https://loxwiki.atlassian...LOXBERRY/pages/1215135897
Hier in is het dan ook mogelijk om de weer informatie van elk uur te verkrijgen. Echter heb ik hier zelf geen ervaring mee!
Succes!
Graag zou ik een docker container hebben die ook nog gemaintained is. (ja ik weet dat ik veel vraag

Ik heb naast \v ook \. \w \a geprobeerd maar output bleef 0. Het komt over alsof er geen tekst kan worden opgehaald. (Ipv v.1)Gwaihir schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:07:
@Lox-1 In je screenshot voorbeeld laat je weergave als <v.1> zien. Ik weet niet of je dat ook hebt staan waar je tekst verwacht en zo ja, of Loxone daarover van slag gaat?
Als ik mij niet vergis kan je geen String uit een json file binnen halen en zal hij altijd met een getal komen.Lox-1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:00:
[...]
Een Rasberry Pi zou ook nog een leuke toevoeging zijn, maar het gaat mij ook om een stukje begrip en kennis over hoe eea werkt. Ik kan de basis goed vinden, maar die extra puntjes die ik noemde kom ik niet verder mee.
Dit getal kan je terug vinden in de ascii table. Wat je wel kan doen met \s2 de eerste 2 letters overslaan en zal hij een ascii code geven van de 3 letter.
Ik kan het mis hebben maar dit was mijn eerste gedachte!
Ook dit is een handige tool voor een geval waar jij mee worstelt!
https://loxwiki.atlassian...nition+-+Befehlserkennung
Docker image is er niet dacht ik. Echter kan je wel docker draaien in Loxberry inclusief portainer in de loxberry interface.Lox-1 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:00:
[...]
Een Rasberry Pi zou ook nog een leuke toevoeging zijn, maar het gaat mij ook om een stukje begrip en kennis over hoe eea werkt. Ik kan de basis goed vinden, maar die extra puntjes die ik noemde kom ik niet verder mee.
Er zijn wel verschillende Virtual machine oplossingen.
https://loxwiki.atlassian...ndere+Plattformen+und+VMs
[Voor 6% gewijzigd door K!K op 12-12-2022 14:16]
Er staat een template in de Loxone library om de NL Entsoe data te laden maar krijg dat niet werkend.
In de template kwam ik al wat foutjes tegen maar zie er vast nog eentje over het hoofd.
Heb nu de juiste URL maar krijg niet voor elkaar om die data lokaal op te slaan.
[Voor 19% gewijzigd door Sethro op 13-12-2022 18:26]
Misschien is het dan ook handig om de URL te delen zodat andere mensen je kunnen helpen.Sethro schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:37:
Heeft iemand de spot price optimizer al geprobeerd?
Er staat een template in de Loxone library om de NL Entsoe data te laden maar krijg dat niet werkend.
In de template kwam ik al wat foutjes tegen maar zie er vast nog eentje over het hoofd.
Heb nu de juiste URL maar krijg niet voor elkaar om die data lokaal op te slaan.
Ik kan bijv. ook nog niet de simpelste link met m'n Hue bridge leggen voor wat spielerij, want https vereist, en dat is notabene binnen m'n eigen LAN.
Afijn.. iets met kerstvakantie en Loxberry.. (één van de 10x dat ik die dagen heb volgepland..)
Ik heb mijn Hue producten al jaren foutloos werkend via onderstaande programma blok. Mischien ook een optie voor jou.Gwaihir schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:22:
@Sethro Ja, dat is inmiddels wel 'n ding aan het worden: de rest van de wereld eist https, voor alles.
Ik kan bijv. ook nog niet de simpelste link met m'n Hue bridge leggen voor wat spielerij, want https vereist, en dat is notabene binnen m'n eigen LAN.
Afijn.. iets met kerstvakantie en Loxberry.. (één van de 10x dat ik die dagen heb volgepland..)
https://www.loxforum.com/...-hue-mit-loxone-verwenden
Misschien kan je jou oplossing delen en aangeven wat er niet klopt binnen het Loxone libary object zodat andere dit ook kunnen gebruiken!Sethro schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:29:
Ben er inmiddels achter, gen1 pakt geen https maar om wazige redenen werkt darksky api wel over https waardoor ik in de war raakte
De data binnen halen gaat dus niet want de bron vereist Https. Heb nog 2 andere bronnen bekeken maar ook Https.K!K schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:43:
[...]
Ik heb mijn Hue producten al jaren foutloos werkend via onderstaande programma blok. Mischien ook een optie voor jou.
[...]
Misschien kan je jou oplossing delen en aangeven wat er niet klopt binnen het Loxone libary object zodat andere dit ook kunnen gebruiken!
Heb nu via nodered een flow gemaakt en dat werkt uit de kunst. Integratie met Loxone is heel netjes en heb meteen nog paar extra zaken opgepakt zoals de elektrische auto’s aansturen en ipcam beelden voeden aan de deurbel.
[Voor 3% gewijzigd door Sethro op 21-12-2022 16:55]
ik heb het zelf nog neit geprobeerd, maar denk dat je ook via http de feed van enever.nl kan benaderen.Sethro schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:49:
[...]
De data binnen halen gaat dus niet want de bron vereist Https. Heb nog 2 andere bronnen bekeken maar ook Https.
Heb nu via nodered een flow gemaakt en dat werkt uit de kunst. Integratie met Loxone is heel netjes en heb meteen nog paar extra zaken opgepakt zoals de elektrische auto’s aansturen en ipcam beelden voeden aan de deurbel.
Interessant, ook om 'ns zo'n PicoC blok te zien. Al ben ik huiverig het toe te passen, want het leidt bij bugs vrijwel direct tot een crash, begrijp ik?K!K schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:43:
Ik heb mijn Hue producten al jaren foutloos werkend via onderstaande programma blok. Mischien ook een optie voor jou.
Maar de hamvraag: zeg je nu dat die API nog wel degelijk op poort 80 (http) open staat in de huidige Hue firmware?
Ja en werkt bij mij ook al jaren goed met dat pico scriptGwaihir schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:55:
[...]
Interessant, ook om 'ns zo'n PicoC blok te zien. Al ben ik huiverig het toe te passen, want het leidt bij bugs vrijwel direct tot een crash, begrijp ik?
Maar de hamvraag: zeg je nu dat die API nog wel degelijk op poort 80 (http) open staat in de huidige Hue firmware?
Die geeft bij mij ook alleen HTTPsHiBe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:53:
[...]
ik heb het zelf nog neit geprobeerd, maar denk dat je ook via http de feed van enever.nl kan benaderen.
Iemand ook voorgehad dat dicht (0%) niet dicht is ? Dus de radiator blijft heet. Het cilindertje binnenin is niet flush, maar nog 4mm ingeschoven.
Na calibratie (power cycle) komt hij wel terug flush. Maar blijft maar paar dagen goed.
(Heb het bij 2 van de 5 units . Ene is batterij, andere 24v gevoed)
Alsof de vertanding reeds versleten is, bij het begin.
Heb je inmiddels ervaringen met de Forest gordijnrails en de combinatie met Loxone?JackBol schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:04:
Goeie vraag! Ik ben van plan de Forest AC gordijn drivers te installeren.
Deze zijn 4+PE.
Is een bekend probleem. Je hoort het zeer veel bij de tree ventielen. Echter is Loxone op de achtergrond dit aan het oplossen, gister is hier nog een nieuwe ( niet publieke bèta van uitgekomen). Al lijkt het probleem daar nog niet geheel verholpen te zijn. Ik verwacht dat dit opgelost is in een van de komende publieke bèta’s of een nieuwe config release. Als de duw kracht (nm) verhoogt wordt lijkt het ventiel wel weer te sluiten is mijn ervaring. Echter is dat niet wenselijk ivm de behuizing.lanticster schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:39:
Loxone air stelventiel
Iemand ook voorgehad dat dicht (0%) niet dicht is ? Dus de radiator blijft heet. Het cilindertje binnenin is niet flush, maar nog 4mm ingeschoven.
Na calibratie (power cycle) komt hij wel terug flush. Maar blijft maar paar dagen goed.
Ook zou er vuil in de leiding kunnen zitten wat het moeilijker maakt deze te sluiten. Mischien iets om na te kijken voordat je de actuator verdenkt!
Ja werkt 100%. Zou ik zondermeer opnieuw inzetten!Gwaihir schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:24:
[...]
Heb je inmiddels ervaringen met de Forest gordijnrails en de combinatie met Loxone?
Je kan het overigens ook op 3 aders inzetten. De motor is zelf niet geaard en je kan met L+N + 1 draad zowel heen als retour besturen. Indien je al kabels had liggen.
[Voor 24% gewijzigd door JackBol op 23-12-2022 20:57]
Alles lijkt op het eerste nog ok. In die zin dat de actuator kracht genoeg heeft, dat ik het niet kan tegenhouden, als het naar 0% stuurt.K!K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:41:
[...]
Is een bekend probleem. Je hoort het zeer veel bij de tree ventielen. Echter is Loxone op de achtergrond dit aan het oplossen, gister is hier nog een nieuwe ( niet publieke bèta van uitgekomen). Al lijkt het probleem daar nog niet geheel verholpen te zijn. Ik verwacht dat dit opgelost is in een van de komende publieke bèta’s of een nieuwe config release. Als de duw kracht (nm) verhoogt wordt lijkt het ventiel wel weer te sluiten is mijn ervaring. Echter is dat niet wenselijk ivm de behuizing.
Ook zou er vuil in de leiding kunnen zitten wat het moeilijker maakt deze te sluiten. Mischien iets om na te kijken voordat je de actuator verdenkt!
De klep zelf is ook in orde. Een eenvoudige thermostaat kraan houdt m wel dicht.
Alleen dus, blijft de actuator deels open. Met logische oververhitting effect. Zonder enig alarm. (Geblokkeerd alarm)
Heb je ev een link waar men het heeft over de komende beta versie voor dit probleem ?
Sorry er is geen link beschikbaar. Dit wordt besproken in een afgesloten deel van Loxone wat alleen op uitnodiging beschikbaar is. In het change log van een volgende release zou je kunnen vinden of het opgelost is.lanticster schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:44:
[...]
Alles lijkt op het eerste nog ok. In die zin dat de actuator kracht genoeg heeft, dat ik het niet kan tegenhouden, als het naar 0% stuurt.
De klep zelf is ook in orde. Een eenvoudige thermostaat kraan houdt m wel dicht.
Alleen dus, blijft de actuator deels open. Met logische oververhitting effect. Zonder enig alarm. (Geblokkeerd alarm)
Heb je ev een link waar men het heeft over de komende beta versie voor dit probleem ?
Als je er wel 220 hebt is het niet zo moeilijk. De ‘heen’ en ‘weer’ signalen zijn 2 dry relays.Gwaihir schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 07:45:
@JackBol Dank voor de info. Geen kabels, helaas. Dus dit zal met air moeten.
Ik heb er eentje al meer dan een jaar in de kast liggen. Ik heb boven een tweede thuiswerkbureau, maar ik zit hier gemiddeld maar 1 dag per week. De rest van de tijd wil ik de verwarming daar volledig uit hebben wat me niet lukte. Ik heb de oude klassieke thermostaatknop er dus maar terug opgedraaid.lanticster schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:39:
Loxone air stelventiel
Klopt, technisch niet moeilijk. De uitdaging is 't netjes te maken.JackBol schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:44:
Als je er wel 220 hebt is het niet zo moeilijk. De ‘heen’ en ‘weer’ signalen zijn 2 dry relays.
De 'default' manier met de shading actuator air wordt dan hier beschreven. Maar die actuator is duidelijk voor inbouw bedoeld, zeker met die losse ader er nog omheen, dus dat is niet meteen netjes afgewerkt.
Ik vraag me dan ook optimistisch af wat er in het doosje van zo'n AC Control - Secundairy unit zou passen.. Heb jij die units toevallig in gebruik en zou je dan lengte en dikte 'ns willen meten?
Wellicht past daar zo'n shading actuator netjes afgewerkt net in. En dan klik je 'm zo op de motor.
Of misschien past er een Nano IO air in (zonder z'n eigen groene doos). Heeft iemand wellicht ooit zo'n ding van binnen bekeken? De shuttle S motor van Forest loopt ook op 24VDC en de voeding heeft met gemak de speling om een nano van stroom te voorzien.
In beide gevallen zou je twee kastjes op elke motor erbij hebben. Een shading actuator + secundairy unit, of een voeding + nano io.
In de kast liggen omdat het niet werkt, dus wel terugbetaald door Loxone, hoop ik?donderz schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:02:
Ik heb er eentje al meer dan een jaar in de kast liggen. Ik heb boven een tweede thuiswerkbureau, maar ik zit hier gemiddeld maar 1 dag per week. De rest van de tijd wil ik de verwarming daar volledig uit hebben wat me niet lukte. Ik heb de oude klassieke thermostaatknop er dus maar terug opgedraaid.
De externe maten van die secondary unit is 10x4cm exact.Gwaihir schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:16:
[...]
Klopt, technisch niet moeilijk. De uitdaging is 't netjes te maken.
De 'default' manier met de shading actuator air wordt dan hier beschreven. Maar die actuator is duidelijk voor inbouw bedoeld, zeker met die losse ader er nog omheen, dus dat is niet meteen netjes afgewerkt.
Ik vraag me dan ook optimistisch af wat er in het doosje van zo'n AC Control - Secundairy unit zou passen.. Heb jij die units toevallig in gebruik en zou je dan lengte en dikte 'ns willen meten?
Er zit een heel eenvoudige print in, met 5 ingangen aan de bovenkant.
L, N, Open, Open/Dicht, Dicht
Werking is eenvoudig
- zolang er 230V op het "Open" contact staat, gaat sluit de control unit de 3 en 8 pin kort op de RJ45 stekker.
- zolang er 230V op het "Dicht" contact staat, gaat sluit de control unit de 4 en 8 pin kort op de RJ45 stekker.
Hoe werkt de Open/Dicht ingang? In de primary unit zitten 2 diodes:
- "Open" is het 230V maar alleen de positieve kanten van de sinus.
- "Dicht" is het 230V maar alleen de negatieve kanten van de sinus.
Je zal natuurlijk op die motor 230V moeten zetten, maar verder kan je alles met 2 relays besturen tussen contact 3/4 en 8 op die RJ45 stekker.
EDIT: ik had even gemist dat je het met een shading actuator wilde doen.
Dat moet in mijn ogen geen enkel probleem zijn. Die motoren hangen niet in het zicht en je hebt aan alle kanten ruimte genoeg om die actuator van 13cm erop te plakken. Ik heb losse draad die uit de inbouwdoos komt rechtstreeks op de secondary unit bevestigd en gewoon een beetje ingetapet met elektrotape. Daar zie je helemaal niets meer van als het eenmaal hangt.
[Voor 29% gewijzigd door JackBol op 25-12-2022 12:45]
Dank, ook voor de foto's en het uitgebreid verslag.JackBol schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:35:
De externe maten van die secondary unit is 10x4cm exact.
Precies, en dat is exact waar de Nano IO air (alternatief gebruik) voor dient. Maar ja.. dat formaat kastje (en dus vermoedelijk printjes) is niet hierop afgestemd.verder kan je alles met 2 relays besturen tussen contact 3/4 en 8 op die RJ45 stekker.
Nou.. ik zie toch echt dat die laatste plooi niet invouwt. En hoe dikker ik het daar maak, hoe gekker dat gaat hangen, lijkt me. En net als bij jouw worden het hier ook in betweens. Maar onze ramen zitten middenin de kamer of in sets van twee. In jouw voorbeeld zit de motor in een hoek van de kamer, maar bij ons kijk je dus vaak ook tegen het licht in door het eind van de gordijnen op de plek waar de motor komt.Daar zie je helemaal niets meer van als het eenmaal hangt.
In dat geval zou ik gewoon een 230V kabel en UTP kabel van die motor naar een onzichtbaar plekje trekken, en daar alles besturen.Gwaihir schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:50:
[...]
Dank, ook voor de foto's en het uitgebreid verslag.
[...]
Precies, en dat is exact waar de Nano IO air (alternatief gebruik) voor dient. Maar ja.. dat formaat kastje (en dus vermoedelijk printjes) is niet hierop afgestemd.
[...]
Nou.. ik zie toch echt dat die laatste plooi niet invouwt. En hoe dikker ik het daar maak, hoe gekker dat gaat hangen, lijkt me. En net als bij jouw worden het hier ook in betweens. Maar onze ramen zitten middenin de kamer of in sets van twee. In jouw voorbeeld zit de motor in een hoek van de kamer, maar bij ons kijk je dus vaak ook tegen het licht in door het eind van de gordijnen op de plek waar de motor komt.
Dan heb je helemaal niets aan die motor hangen.
Goed punt. Niet vergeten, waar het een optie is.JackBol schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:01:
In dat geval zou ik gewoon een 230V kabel en UTP kabel van die motor naar een onzichtbaar plekje trekken, en daar alles besturen.
Dan heb je helemaal niets aan die motor hangen.
Drie ramen evenwel in schoon metselwerk (met gelukkig een stopcontact (vrijwel) achter elk gordijn. Bij nog twee ramen geen plannen de muur te openen (eveneens best makkelijk 230V aan te voeren achter het gordijn. Al zal ik die draad wellicht ook wat zien door het gordijn heen).
Afhankelijk van hoe goed de oplossing die ik vind blijkt, kan ik 'm dus wellicht net zo makkelijk doortrekken naar de laatste vier ramen.
Oh.. wacht even nog: 4cm lijkt me de breedte? Die gaf de motor erachter al weg. Ik zoek nog de dikte.JackBol schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:35:
De externe maten van die secondary unit is 10x4cm exact.
Met clipjes bevestigt op de motor 2,8cm.Gwaihir schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:56:
[...]
Oh.. wacht even nog: 4cm lijkt me de breedte? Die gaf de motor erachter al weg. Ik zoek nog de dikte.
Is de app inmiddels al verbeterd en weer toegankelijk op telefoons zonder extreme specs?Gertst schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:10:
Man, man, de nieuwe Loxone app (9/11/2022) is tergend traaaag!
Google Pixel 3 en 4a: middenklassse phones van enkele jaren oud, maar zou geen probleem mogen zijn voor apps die uiteindelijk redelijk statische pagina's moeten tonen....
En is de webinterface ook weer bij met de nieuwe UI?
(Het viel me in het verleden op dat dit soort wijzigingen stilzwijgend worden doorgevoerd. Dus vóór ik de 13.1 update doorvoer, komt ik er kennelijk alleen achter door het andere gebruikers te vragen.)
Deze input is vervolgens gekoppeld aan een meter bouwsteen. en de meter bouwstenen zijn weer gekoppeld aan de energie stroom monitor... Hier lijkt het er al op dat de ingang in kW verwacht wordt... alhoewel ik dat nergens in de documentatie terug kan vinden. Klopt dit?
Is er dan misschien ook een eenvoudige manier om alles door 1000 te delen, zonder dat ik daar voor iedere input een paar extra bouwstenen voor moet gebruiken?
op dit moment zijn alle waarden een factor 1000 te groot.
Scalar met input 0-1000 en output 0-1?HiBe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:31:
Ik ben begonnen om de nieuwe loxone 13.1 release energie bouwstenen te gebruiken, maar heb hier een paar vragen over. Mijn (Shelly) EnergieMeter geeft per gemeten circuit een power waarde in Watt. Deze waarde krijg ik in Loxone binnen als Virtuele (HTTP) input.
Deze input is vervolgens gekoppeld aan een meter bouwsteen. en de meter bouwstenen zijn weer gekoppeld aan de energie stroom monitor... Hier lijkt het er al op dat de ingang in kW verwacht wordt... alhoewel ik dat nergens in de documentatie terug kan vinden. Klopt dit?
Is er dan misschien ook een eenvoudige manier om alles door 1000 te delen, zonder dat ik daar voor iedere input een paar extra bouwstenen voor moet gebruiken?
[Voor 4% gewijzigd door JackBol op 28-12-2022 20:53]
Die scalar is toch gewoon lineair?Gwaihir schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:57:
@HiBe Inputs hebben in 't algemeen een schaler beschikbaar in hun eigenschappen. Hopelijk dit type ook?
1000 -> 1
2000 -> 2
(0-1000 -> 0-1 zou het begin nauwelijks herschalen)
Zelf vind ik dat delen door duizend prima en overzichtelijk.HiBe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:31:
15x330 SW38
Het klopt alle meter blokken verwachten een kW waarde.HiBe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:31:
Ik ben begonnen om de nieuwe loxone 13.1 release energie bouwstenen te gebruiken, maar heb hier een paar vragen over. Mijn (Shelly) EnergieMeter geeft per gemeten circuit een power waarde in Watt. Deze waarde krijg ik in Loxone binnen als Virtuele (HTTP) input.
Je kan gewoon de correctie van de Virtual HTTP ingang gebruiken
Ingang 1 = 1
Doel 1 = 0,001
Ingang 2 = 100
Doel 2 = 0,1
Hopelijk kan je hier wat mee!
Zelf zat ik te denken aan een zigbee thermostaat, om deze dan met zigbee2mqtt o.i.d. te koppelen op Loxone. Maar dan kom je al snel op Chinese import.
Mijn vraag is dan ook of er hier misschien nog aanbevelingen voor zijn.
We hebben reeds in een paar ruimtes de Loxone ruimteklimaat sensor hangen. Welke we nu gebruiken om 3 ruimtes met de slimme ruimteregeling op temperatuur te houden, en de rest van de verwarmingen gebruiken momenteel de standaard thermostaatknoppen.
Nadeel daarvan is dat we nog niet specifiek per ruimte het kunnen regelen en dan ook regelmatig de temperatuur het doel overschiet.
Betreft je vraag andere sensoren. Nee we hebben nog niks meer hangen, misschien op den duur. Wel hebben we al een stapel 1-wire ruimte sensoren liggen op de plank welke nog in de planning staan om op te hangen.
Ja. Ik zat waarschijnlijk te ingewikkeld te denken.JackBol schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:28:
Die scalar is toch gewoon lineair?
(Heb een keer een vage fout gemaakt met zo'n ding en zit er sindsdien wat over te zenuwen.)
Afijn, @HiBe, ik probeerde in het kort te zeggen wat @K!K inmiddels schitterend heeft uitgewerkt

Inmiddels geïmplementeerd, werkt als verwacht.Gwaihir schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:55:
[...]
Ja. Ik zat waarschijnlijk te ingewikkeld te denken.
(Heb een keer een vage fout gemaakt met zo'n ding en zit er sindsdien wat over te zenuwen.)
Afijn, @HiBe, ik probeerde in het kort te zeggen wat @K!K inmiddels schitterend heeft uitgewerkt.
Je kan de loxone smart socker air (moet je wel ook air bij de miniserver hebben) gebruiken, of de 1-wire sensoren.Nijboer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:50:
Ter info, het gebouw is voor de scouting. Meestal is er geen wamte aanvraag nodig, omdat er toch gespeeld wordt en dan is een lage basis temperatuur voldoende. Vandaar dat we dachten om een externe thermostaat per ruimte op te hangen. Maar die worden natuurlijk vergeten om weer uit te zetten. Dat stuk moet Loxone regelen met een veegpuls bij einde gebruik.
We hebben reeds in een paar ruimtes de Loxone ruimteklimaat sensor hangen. Welke we nu gebruiken om 3 ruimtes met de slimme ruimteregeling op temperatuur te houden, en de rest van de verwarmingen gebruiken momenteel de standaard thermostaatknoppen.
Nadeel daarvan is dat we nog niet specifiek per ruimte het kunnen regelen en dan ook regelmatig de temperatuur het doel overschiet.
Betreft je vraag andere sensoren. Nee we hebben nog niks meer hangen, misschien op den duur. Wel hebben we al een stapel 1-wire ruimte sensoren liggen op de plank welke nog in de planning staan om op te hangen.
HiBe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:21:
[...]
Je kan de loxone smart socker air (moet je wel ook air bij de miniserver hebben) gebruiken, of de 1-wire sensoren.
Er zijn een paar waarden die de laadpaal doorgeeft in 64-bit floating point. Nu staat dat er net niet bij bij de opties die ik kan kiezen (zie screenshot). Hoe lossen we dat op? Is er een manier om met andere instellingen een waarde binnen te halen en die dan te converteren? (Ik heb Google al geprobeerd, maar daar wordt deze amateur niet echt veel wijzer van.)
Niks
Nu nog wachten op de elektrische auto om de laadpaal echt te kunnen uittesten, maar de Loxone toont weer haar meerwaarde door alles in huis aan elkaar te kunnen knopen.
Niks
Die nano (io / dimmer) modules zijn fors (omvang, dikte). Krijg ik vast niet achter een schakelaar?
Dali is al in overweging. Dat kent ook dergelijk moduletjes, maar dan een stuk kleiner. Maar kan Loxone wat met dergelijke Dali-2 inputs?
Ligt eraan hoe diep je inbouwdoos is. Die nano io past niet echt achter een reguliere inbouwschakelaar, maar wel achter een touch (uiteraard).Gwaihir schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:08:
Morgen voor 't eerst (in een showroom) serieus naar verlichting omzien. Ondertussen alvast wat aan 't puzzelen met knoppen. Heb nl. een aantal plaatsen waar een schakelaar zit (en waarschijnlijk moet blijven) waar geen touch (pure) zo maar effe kan.
Die nano (io / dimmer) modules zijn fors (omvang, dikte). Krijg ik vast niet achter een schakelaar?
Dali is al in overweging. Dat kent ook dergelijk moduletjes, maar dan een stuk kleiner. Maar kan Loxone wat met dergelijke Dali-2 inputs?
Sommige inbouwdozen kunnen wellicht dieper (al lijkt me dat een heel gedoe). Maar ik zie er gelijk al eentje in een halfsteens muur met aan de andere zijde op exact die plaats ook een. (Aan die andere zijde laat zich wellicht wel een witte nano met touch inbouwen, trouwens.)
[Voor 42% gewijzigd door Gwaihir op 02-01-2023 20:20]
Als je natuurlijk goud/brons wilt behouden i.c.m. Pure schakelaars is het even verder puzzelen.
Mensen met een sig komen creatiever over dan mensen zonder, vandaar dat ik er eentje heb =)
Je geeft aan dat het een halfsteense muur is.Gwaihir schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:39:
@JackBol Tja, dat is 't probleem. Ik wil er wel graag een reguliere schakelaar vóór hebben. D.w.z. iets wat zich laat afwerken met de plaatjes en raamwerk van Jung CD500 (goud/brons).
Sommige inbouwdozen kunnen wellicht dieper (al lijkt me dat een heel gedoe). Maar ik zie er gelijk al eentje in een halfsteens muur met aan de andere zijde op exact die plaats ook een. (Aan die andere zijde laat zich wellicht wel een witte nano met touch inbouwen, trouwens.)
***members only***
Waar zit dan die PVC pijp?
Ik neem niet aan dat die achter over de muur loopt?

Wat dat betreft hebben ze in de steens muren meer werk gehad om meteen om de leidingen heen te metselen (en daar zit verderop ook nog ergens waterleiding en riolering weggewerkt in een stukkie anderhalfsteens!)
@florholvoet Zit 'm in de kleur inderdaad; die hoort gewoon zo op zo'n muur. En beperkt enthousiasme voor de 'touch'; een schakelaar voel ik liever gewoon onder m'n handen. (Al ben ik eigenlijk wel weer enthousiast over de vijfpunts knopindeling, die ik dan ook moet missen.)
Gira E2 is vast leuk voor een nieuwe installatie, maar m.i. niet als je huis al vol zit met stopcontacten van een ander soort. Het inpassen is sowieso overkomelijk met een klein opvulstukje om de touch. (Zoals iemand hier vandaag laat zien voor een Hue knop.)
[Voor 46% gewijzigd door Gwaihir op 11-01-2023 20:09]
Ik heb er zo stuk of 5 hangen. Waarvan 2 op vaste spanning. (Op 2 plaatsen in huis doet een loxone plafonier met ingebouwde motion sensor de beweging/lux registratie.)
Heb er nog een resem nodig.
Maar 125 euro per stuk is niet normaal meer...
Als je echt een air alternatief zoekt dan moet je gaan zoeken of je iets leuks vind in de zigbee/wifi hoek. Bijv. Shelly o.i.d.lanticster schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:11:
Iemand een goed alternatief voor de "motion sensor air" ?
Ik heb er zo stuk of 5 hangen. Waarvan 2 op vaste spanning. (Op 2 plaatsen in huis doet een loxone plafonier met ingebouwde motion sensor de beweging/lux registratie.)
En als je echt avontuurlijk bent is er misschien ook nog wel iets in de KNX-RF hoek te krijgen.
http://user:pass@<ms-ip>/dev/sys/heap
1
2
| <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <LL control="dev/sys/heap" value="838744/1016764kB" Code="200"/> |
Ik gebruik Telegraf/Influx/Grafana als stack en doe in Telegraf wat xml parsing om deze waardes uit elkaar te trekken.
1
2
3
4
| [[inputs.http.xml]] [inputs.http.xml.fields] used = "number(substring-before(string(//@value),'/'))" total = "number(substring-before(substring-after(string(//@value),'/'),'kB'))" |
[Voor 45% gewijzigd door JackBol op 16-01-2023 13:22]
Deze maakt mij wel nieuwsgierig, qua detectie: https://everythingsmartho...esence-one-now-available/ . Zou beter moeten zijn dan de presence sensor air..lanticster schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:11:
Maar dan zit je toch ook al op zo'n 80 euro/stuk + voeding en heb je WiFi sensoren (extra afhankelijkheid, stroomverbruik), nog zonder voeding.
[Batches verkopen zo te zien snel uit, maar toch ook weer niet zo snel dat ze er niets meer over zeggen. Dus als je je een e-mailtje laat sturen bij beschikbaarheid, lukt het vast.]
[Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 16-01-2023 13:31]
Het voornamelijk de Loxone Motion Sensor Tree maar op 1 locatie kwam ik niet weg vanwege het formaat en heb ik gekozen voor deze: https://www.faradite.com/collections/motion-sensor-360lanticster schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:11:
Helaas prijs technisch maakt het niet veel... Behalve dat je minder opties/metingen hebt dan bij de Loxone variant.
Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home
Even een vraag ivm de DMX dimmer extension. Ik heb zelf een aantal DMX dimmers die aan de dimmer extension van Loxone hangen, dit werkt al een 2 tal jaar zonder issue. Nu recent merk ik dat niet alle comando's worden uitgevoerd. bv. Ik doen een licht uit, Loxone zegt dat het uit is maar het is niet uit. Als ik dan nog een aantal keer aan en uit doe in de app of met de schakelaar werkt het uiteindelijk wel.
Zeer vervelend en het doet zich niet steeds voor, dus ook moeilijk te debuggen. Nu dacht ik eerst ok zal misschien ergens een storing op de bus zijn, slecht kabeltje of stoorzender ofzo. Echter nu heb ik een maat die al 5 jaar zelfde opstelling heeft en toevallig heeft hij er ook recent last van. Dus nu vraag ik me af of het niet iets is dat Loxone heeft veranderd met de laatste update. Zijn er nog onder jullie die dit type problemen ondervinden?
Als ik DMX goed begrepen heb, dan is uit geen commando wat op de bus gezet wordt, maar juist de afwezigheid van enig ander commando. En ook bij andere commando's, zou een eenmalig gemist signaal een lamp niet in de oude toestand kunnen laten 'hangen', want DMX blijft wat er van een lamp verwacht wordt eindeloos herhalen.Pulse_ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:08:
Nu recent merk ik dat niet alle comando's worden uitgevoerd. bv. Ik doen een licht uit, Loxone zegt dat het uit is maar het is niet uit. Als ik dan nog een aantal keer aan en uit doe in de app of met de schakelaar werkt het uiteindelijk wel.
Zeer vervelend en het doet zich niet steeds voor, dus ook moeilijk te debuggen. Nu dacht ik eerst ok zal misschien ergens een storing op de bus zijn, slecht kabeltje of stoorzender ofzo.
Dus inderdaad, een dergelijk probleem lijkt me al snel aan Loxone zijde (bug) te zitten.
Een "goede" DMX implementatie stuurt het DMX frame elke x seconde over de bus. Meestal 44 of 830 keer per seconde, afhankelijk van de bus speed.Gwaihir schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:29:
[...]
Als ik DMX goed begrepen heb, dan is uit geen commando wat op de bus gezet wordt, maar juist de afwezigheid van enig ander commando. En ook bij andere commando's, zou een eenmalig gemist signaal een lamp niet in de oude toestand kunnen laten 'hangen', want DMX blijft wat er van een lamp verwacht wordt eindeloos herhalen.
Dus inderdaad, een dergelijk probleem lijkt me al snel aan Loxone zijde (bug) te zitten.
Een dmx frame is 256 bytes lang (met wat start en stop bits). Elke byte is een kanaal. Heb jij een lamp op DMX kanaal 1 en je wilt deze aanzetten dan geef je bye 1 in het frame een waarde tussen de 0 en 255.
Zet je de lamp uit, dan verander je de waarde naar 255 (DMX taal voor uit).
De DMX lamp zou naar alle DMX frames moeten luisteren, maar als hij er 1 mist, zou in principe niet moeten uitmaken, aangezien alle opvolgende frames dezelfde config hebben, totdat je de waarde wijzigt.
(Dat kost dan opmerkelijk weinig stroom, gegeven Power consumption typ. 0.31W.)
Precies, dus de fout kan eigenlijk alleen aan Loxone kant liggen, toch? Dat het frame soms niet gewijzigd wordt, hoewel @Pulse_ wel een nieuwe input gaf..JackBol schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:19:
aangezien alle opvolgende frames dezelfde config hebben, totdat je de waarde wijzigt.
Ik ben niet mega te spreken over de stabiliteit van Loxone DMX extension, heel eerlijk gezegd.Gwaihir schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:22:
Ok, uit is dus toch ook een waarde. En blijft dat ding dan (bijv. de hele nacht) x-keer per seconde een bak 'uits' zenden wanneer alle lampen uit staan?
(Dat kost dan opmerkelijk weinig stroom, gegeven Power consumption typ. 0.31W.)
[...]
Precies, dus de fout kan eigenlijk alleen aan Loxone kant liggen, toch? Dat het frame soms niet gewijzigd wordt, hoewel @Pulse_ wel een nieuwe input gaf..
Die werkt 99% goed.Gwaihir schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:29:
@JackBol En heb je de dali extension ook voor ons getest, toevallig?![]()
(Die heeft mijn interesse.)
Ik heb twee persistente problemen, als ik met de Loxone config op de mini server gekoppeld zit, is mijn dali groep 1 altijd aan. Onbestuurbaar met de touch knoppen. Ik moet de config disconnecten van de MS voordat de lampen weer uit gaan. Ik heb het geprobeerd te troubleshooten maar na een uur opgegeven, aangezien het praktisch gezien geen probleem is.
Ander probleem is dat heeeeeeel af en toe de dali extersion disconnected raakt van de ms, waardoor alle lichten op 100% aan gaan (dali default). Heeft pas 3 keer opgetreden in 12 maanden en met een reboot van de ms opgelost, dus ook nog niet serieus naar gekeken.
Ik tot op heden wel, nooit een issue gehad. Daarmee dat het zo gek is dat het nu plots bij 2 mensen de mist in gaat.JackBol schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:47:
[...]
Ik ben niet mega te spreken over de stabiliteit van Loxone DMX extension, heel eerlijk gezegd.
Gosh.. dat is al met al 'n stuk instabieler dan waar ik op rekende. Een huis moet het m.i. gewoon doen, daarom neem ik (in de kern) geen Home Assisstant (o.i.d.).JackBol schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:44:
Die werkt 99% goed.
Nou ja.. als iedereen dat heeft.. En als het zo reproduceerbaar is, kan Loxone de bug ook makkelijk fixen als je 'm meldt.als ik met de Loxone config op de mini server gekoppeld zit, is mijn dali groep 1 altijd aan. Onbestuurbaar met de touch knoppen. Ik moet de config disconnecten van de MS voordat de lampen weer uit gaan. Ik heb het geprobeerd te troubleshooten maar na een uur opgegeven, aangezien het praktisch gezien geen probleem is.
Ik ken namelijk alleen dubbele wcd's met 1 aansluiting, niet gescheiden.
Hier huis voorzien met meerdere DMX dimmers, geen problemen sinds de eerste aanleg.JackBol schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:47:
[...]
Ik ben niet mega te spreken over de stabiliteit van Loxone DMX extension, heel eerlijk gezegd.
De dimmer en de extension zijn niet hetzelfde apparaat.-SimJoc- schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:43:
[...]
Hier huis voorzien met meerdere DMX dimmers, geen problemen sinds de eerste aanleg.

Wat bedoel je met dubbel? 2 WCDs in een dubbel frame kun je gewoon los bedraden.Rien43 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:16:
Hoe sluit je een dubbele wcd aan waarbij de linker is geschakeld middels de relay extension en de rechter op een normale groep is aangesloten? Ik lees hier namelijk dat dit een goede oplossing is wanneer je de mogelijkheid wil hebben om een wcd te schakelen waarbij het overkill is als alle wcd's in huis geschakeld zijn.
Ik ken namelijk alleen dubbele wcd's met 1 aansluiting, niet gescheiden.
Als je met dubbel halve opbouw bedoelt dan gaat dat niet (en dat moet je ook niet willen want dat ziet er ook niet uit imho).
[Voor 9% gewijzigd door Sethro op 17-01-2023 21:52]
Zelf werk ik via Loxone DMX extension, met 3th party led drivers. Recente weken reageren de lampen niet meer op een digitale input (drukknoppen). De loxone app openen doet meestal wonderen. Laatste keer ook effectief zowel loxone miniserver als led drivers spanningsloos moeten zetten omdat niets meer reageerde.
Lijkt me wel iets fouts te zitten bij een update van Loxone?
Als je zowel de Loxone extension als dimmer hebt, werkt het waarschijnlijk beter. Ik gebruik een 3rd party DMX ontvanger (die al in de lamp zat). Wellicht toch van invloed helaas.-SimJoc- schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:49:
Haha scherp, lange dag gehad..Maar de Extension en de dimmers werken hier al sinds de installatie heel erg stabiel. Ik heb nog nooit gehad dat een lamp niet aan ging of rare problemen vertoonde. De dimmers betreffen Eldoled POWERdrive's.
Ik heb de Eldoled DUALdrives, maar dan met DALI. Daar ben ik wel zeer over te spreken!
Klinkt idd alsof ze het een of ander omzeep hebben gedaan. Nu dus al aan 3 gevallen die ik weet waar er recent ineens problemen zijn waar er voordien geen waren... Geen idee hoe best een case in te dienenD!zzy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:27:
Zo te lezen ben ik niet de enige met lichten die niet reageren op inputs.
Zelf werk ik via Loxone DMX extension, met 3th party led drivers. Recente weken reageren de lampen niet meer op een digitale input (drukknoppen). De loxone app openen doet meestal wonderen. Laatste keer ook effectief zowel loxone miniserver als led drivers spanningsloos moeten zetten omdat niets meer reageerde.
Lijkt me wel iets fouts te zitten bij een update van Loxone?
Begrijp ik het goed dat je de "dimmer extension" hebt waarop de eldoled powerdrives direct op zijn aangesloten? Zover dmx of dali extension?-SimJoc- schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:49:
Haha scherp, lange dag gehad..Maar de Extension en de dimmers werken hier al sinds de installatie heel erg stabiel. Ik heb nog nooit gehad dat een lamp niet aan ging of rare problemen vertoonde. De dimmers betreffen Eldoled POWERdrive's.
15x330 SW38
Bij mij alvast wel, zoals ook vermeld het werkt al 2 jaar zonder enig issueCentauriprime schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:27:
Zijn de DMX lijnen wel afgesloten met een terminator?
Jazeker.Centauriprime schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:27:
Zijn de DMX lijnen wel afgesloten met een terminator?
De Eldoled powerdrives zijn beschikbaar met DALI of DMX interface.Rien43 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:56:
[...]
Begrijp ik het goed dat je de "dimmer extension" hebt waarop de eldoled powerdrives direct op zijn aangesloten? Zover dmx of dali extension?
Ik neem aan dat ze deze powerdrives op de DMX extension hebben aangesloten.
De Eldoleds zijn constant current drivers, het zal dus niet mogelijk zijn om deze te dimmen met fase aan- of afsnijding.
Dit zelfde issue merk ik ook met mijn RGBW Tree dimmers, soms gaan de ledstrips niet helemaal uit. Na nogmaals aan/uit te geven gaan ze wel uitPulse_ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:08:
Hey Allen,
Even een vraag ivm de DMX dimmer extension. Ik heb zelf een aantal DMX dimmers die aan de dimmer extension van Loxone hangen, dit werkt al een 2 tal jaar zonder issue. Nu recent merk ik dat niet alle comando's worden uitgevoerd. bv. Ik doen een licht uit, Loxone zegt dat het uit is maar het is niet uit. Als ik dan nog een aantal keer aan en uit doe in de app of met de schakelaar werkt het uiteindelijk wel.
Zeer vervelend en het doet zich niet steeds voor, dus ook moeilijk te debuggen. Nu dacht ik eerst ok zal misschien ergens een storing op de bus zijn, slecht kabeltje of stoorzender ofzo. Echter nu heb ik een maat die al 5 jaar zelfde opstelling heeft en toevallig heeft hij er ook recent last van. Dus nu vraag ik me af of het niet iets is dat Loxone heeft veranderd met de laatste update. Zijn er nog onder jullie die dit type problemen ondervinden?
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Mogelijk is dit gerelateerd aan die memory leak die enkele posts hoger werdt vermeld. Spul loopt vol en vervolgens mist die inputs?HammieDuDe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:17:
[...]
Dit zelfde issue merk ik ook met mijn RGBW Tree dimmers, soms gaan de ledstrips niet helemaal uit. Na nogmaals aan/uit te geven gaan ze wel uit
Idem, al voor 3,5 jaar probleemloos.Pulse_ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:40:
[...]
Bij mij alvast wel, zoals ook vermeld het werkt al 2 jaar zonder enig issue
Sorry voor de verwarring, betreft Loxone DMX extension met Eldoled powerdrivesRien43 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 06:56:
[...]
Begrijp ik het goed dat je de "dimmer extension" hebt waarop de eldoled powerdrives direct op zijn aangesloten? Zover dmx of dali extension?
Mijn voedingen en dimmers zitten allemaal in de kast.
Je bekabeling moet hier wel op voorzien zijn, ivm spanningsval.
Mensen met een sig komen creatiever over dan mensen zonder, vandaar dat ik er eentje heb =)
Loxone air rgbw led drivers vind ik met hun lage 123Hz pwm frequentie niet optimaal.
Dit is exact hoe het bij mij is geinstalleerd, alle dimmers/drivers en voedingen in de kast en dan naar het lichtpunt. Tenzij je een kasteel bouwt zou standaard 1.5mm² die je normaal voor een lichtpunt gebruikt zeker volstaan wat betreft spanningsval. In de meeste gevallen ga je ook weg geraken met een UTP of SVV kabel als je 24volt gebruikt ipv 220V.Rien43 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:42:
Is het aan te raden om de led drivers (bijv. Eldoled powerdrives) te plaatsen in de meterkast en deze vanuit de meterkast te verbinden met de spots? Ik zie hierbij het voordeel dat in het geval van storing het plafond niet open hoeft. Maar ik vraag mij af of het plaatsen van de driver in de meterkast überhaupt wel mogelijk is.