Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05 16:50
Hoi,

ik ben bezig om een PV met batterijopslag systeem te bouwen op basis van een Victron Multiplus en MPPT en een 48V accupakket.

Ik was benieuwd of er iemand in de buurt van Utrecht beschikt over een (hydraulische) kabelschoen perstang waarmee ik mijn 50mm2 DC kabels van kabelschoenen kan voorzien, welke ik zou mogen lenen/huren.

Ik las hierboven dat @-SimJoc- ook een Victron MP gebruikt i.c.m. Loxone. Ik ga ook enkelfasig beginnen met 1 multi omdat 3 me meteen wat te gortig en ik ook denk dat Loxone hierbij kan helpen om de gelijktijdigheid een beetje te bewaken. Ik ben ook benieuwd hoe en via welke interfaces je de Victron en Loxone systemen geintegreerd hebt. Ik was nu van plan om de miniserver met een GX te laten praten en de GX met de MP, MPPT, shunt en RS485 energiemeter achter de hoofdmeter. Bepaalde grote verbruiksgroepen in de gaten te houden met een modbus meter met de miniserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 20:46
saeJ7Oxo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:15:
Ik las hierboven dat @-SimJoc- ook een Victron MP gebruikt i.c.m. Loxone. Ik ga ook enkelfasig beginnen met 1 multi omdat 3 me meteen wat te gortig en ik ook denk dat Loxone hierbij kan helpen om de gelijktijdigheid een beetje te bewaken. Ik ben ook benieuwd hoe en via welke interfaces je de Victron en Loxone systemen geintegreerd hebt. Ik was nu van plan om de miniserver met een GX te laten praten en de GX met de MP, MPPT, shunt en RS485 energiemeter achter de hoofdmeter. Bepaalde grote verbruiksgroepen in de gaten te houden met een modbus meter met de miniserver.
Modbus wordt na mijn weten vooral gebruikt tussen Victron en Loxone.

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 13:45
Centauriprime schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:17:
Ja niet doen nog, de app is er nog niet geschikt voor. Je heb app 13.1 nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRAx4IxQZlQDQaL-WcEaHNDvoCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/StnfiurZPfHDJkpEoDnse9Hv.png?f=fotoalbum_large

Huilen inderdaad, ik heb vandaag alles geconverteerd, oude blok blijft ook aanwezig, maar de statistieken zijn ook geconverteerd naar het nieuwe blok.

Ben fan van de nieuwe icoontjes, vrouwlief heeft last van haar autistische trekjes en is de weg even kwijt, maar dat heeft gewoon weer even nodig!

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
HammieDuDe schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:22:
[...]

[Afbeelding]

Huilen inderdaad, ik heb vandaag alles geconverteerd, oude blok blijft ook aanwezig, maar de statistieken zijn ook geconverteerd naar het nieuwe blok.

Ben fan van de nieuwe icoontjes, vrouwlief heeft last van haar autistische trekjes en is de weg even kwijt, maar dat heeft gewoon weer even nodig!
Bedankt voor je update rondom de statestieken! Ik had inderdaad voor de grap een nieuwe meter aangemaakt en werd ook begroet door deze interface...

Laatste update rondom Loxone App: Veel nieuwe functies van Config 13.1 zijn vanaf 10 november ook beschikbaar in de app. Bovendien schittert de nieuwe versie met een grote design update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 17:42
grotius schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:52:
[...]Helaas geeft de VR921 weinig waarden icm een vaillant ecotec exclusive CV ketel om ook de multimac700 te lezen. Je kunt wel sturen op aan/uit (of auto en eco) en een ingestelde waarde doorgeven.
Helaas is het in mijn geval niet mogelijk om meer data uit de eebus te halen volgens Vaillant dan ik eerder beschreef. Wel is het zo dat mijn ketel een iets oudere versie is te weten een ecotec exclusive ketel (VHR 25-35/5-7). In augustus 2021 heeft Vaillant een nieuwere model uitgebracht (25/36cf 1-7). Deze zou, volgens de servicemonteur van Vaillant, wellicht meer data geven. Heeft iemand ervaring met deze nieuwere ketel (model vanaf augustus 2021)?

p.s. mocht iemand nog een goede LED voeding nodig hebben voor op de DIN rail stuur dan heb ik deze over.

[ Voor 26% gewijzigd door grotius op 02-11-2022 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
saeJ7Oxo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:15:
Hoi,

ik ben bezig om een PV met batterijopslag systeem te bouwen op basis van een Victron Multiplus en MPPT en een 48V accupakket.

Ik was benieuwd of er iemand in de buurt van Utrecht beschikt over een (hydraulische) kabelschoen perstang waarmee ik mijn 50mm2 DC kabels van kabelschoenen kan voorzien, welke ik zou mogen lenen/huren.

Tang heb ik zeker, maar deze is niet echt best meer ondanks de goede Amazon recensies.

Ik heb een Loxone modbus energiemeter maar die gebruik ik eigenlijk niet. Alle waardes haal ik vanuit mijn Cerbo device.
Al mijn Victron apparaten communiceren met de Cerbo (VE bus / Ve Can / BMS ook via ve.can) en de Cerbo dan weer met Loxone.

Ik heb het nu zo geconfigureerd dat sommige groot verbruikers worden uitgeschakeld als de netspanning uit valt (wasmachine, droger Queooker etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 13:45
Schaamteloos even van de FB groep de nieuwe power supply gepakt, wat een megading!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHYMT54cIR-CAG9oKswyJWZtpXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmIzSRX3EuMr8FlVZqRILqDh.jpg?f=fotoalbum_large

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik vond 't dan weer opmerkelijk dat hij aan de tree hangt, niet aan de link.

Het is waarschijnlijk wel minder breed dan 7 losse voedingen van samen 40A (en ook vergelijkbaar in prijs)?

Maakt deze omvang een hoge efficiëntie mogelijk? Ze hebben 't over 96%, vs. 90% voor de TDK-Lambda (die inmiddels ook openlijk zo genoemd wordt op de Loxone website). Maar is dat bij een specifiek ideaal verbruik, of over een groot deel van het bereik?

Qua concept vraagt 't ook wel om 'all in' te gaan: noodstroom op 24V heeft weinig zin, tenzij zo'n beetje je hele huis erop draait. En daar vind ik 't dan eerlijk gezegd toch als nog volledig mank gaan: ja, ik wil Loxone wellicht best op UPS, maar niet alléén Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Gwaihir schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:19:
Qua concept vraagt 't ook wel om 'all in' te gaan: noodstroom op 24V heeft weinig zin, tenzij zo'n beetje je hele huis erop draait. En daar vind ik 't dan eerlijk gezegd toch als nog volledig mank gaan: ja, ik wil Loxone wellicht best op UPS, maar niet alléén Loxone.
exact mijn gedachte, om het echt interessant te maken voor mij zou dit ook te gebruiken moeten zijn als KNX voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het netwerk, de koelkast, er komen nog wel wat dingen in me op waarvoor ik toch minstens zo snel een accu nodig acht. En op zich lijkt dit ding nog wel DC-DC te laden, maar als het de accu uitsluitend als back-up benut, zonder intelligentie daaromheen, dan haal ik daar geen voordeel t.o.v. de volledig AC gekoppelde accu die ik er dan toch naast nog nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
Ik vond 't dan weer opmerkelijk dat hij aan de tree hangt, niet aan de link.
Makkelijker te plaatsen overal en nergens volgens Loxone maar tja... hang je dat ding maar zo in een klein verdeelkastje 8)7

Met als extra notitie van Loxone: Zorg voor warmteafvoer door horizontale montage in het onderste gedeelte van de kast en zorg voor 50mm / 2" vrije ruimte onder en boven de unit. Dek de ventilatieopeningen niet af.
Het is waarschijnlijk wel minder breed dan 7 losse voedingen van samen 40A (en ook vergelijkbaar in prijs)?
Helaas ook niet, heb hier 40A voedingen hangen die gaan voor 300 euro / 350 euro van een A merk.
Formaat is dan ook maar 6.5 TE tegenover 18 TE met de Loxone oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
Makkelijkste oplossing is gewoon de hele woning op een Victron systeem zoals SimJoc heeft... en dan logica toepassen op welke apparaten moeten aanblijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mies-ttk89 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:17:
Makkelijkste oplossing is gewoon de hele woning op een Victron systeem zoals SimJoc heeft... en dan logica toepassen op welke apparaten moeten aanblijven...
Precies. Iets dergelijks vormt zich hier ook als plan. Voor 'tzt'; voorlopig nog veel andere zaken te doen en dan vermoedelijk eerst weer sparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Nu online
Gwaihir schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:49:
Het netwerk, de koelkast, er komen nog wel wat dingen in me op waarvoor ik toch minstens zo snel een accu nodig acht. En op zich lijkt dit ding nog wel DC-DC te laden, maar als het de accu uitsluitend als back-up benut, zonder intelligentie daaromheen, dan haal ik daar geen voordeel t.o.v. de volledig AC gekoppelde accu die ik er dan toch naast nog nodig heb.
voor DC is er nog een eenvoudigere oplossing, zie https://www.loxforum.com/...v-24v-230v-energiesparend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50
Heb ook twee van die Delta DRU-24V10AC in gebruik en ben daar tevreden over. Het gehele loxone systeem Inc de 24v verlichting blijft keurig werken in het geval van een stroomstoring.
Tuurlijk zou ik ook wel het hele huis op de batterij willen hebben maar moet daar realistisch in blijven de kosten baten wegen gewoon nog niet op. Bedoel ik woon niet in een gebied waar het scheer en inslag is met stroomuitval. Heb de afgelopen vijf jaar nog geen één uitval gehad (niet door eigen toedoen 😏).

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik denk dat de use case meer gericht is op hospitality en zorg voorzieningen, waar je wil dat de bewegingsdetectoren en bediening blijft werken bij stroomuitval, zodat uitvalroutes toegankelijk blijven.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Nu online
Centauriprime schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:17:
Heb ook twee van die Delta DRU-24V10AC in gebruik en ben daar tevreden over. Het gehele loxone systeem Inc de 24v verlichting blijft keurig werken in het geval van een stroomstoring.
Tuurlijk zou ik ook wel het hele huis op de batterij willen hebben maar moet daar realistisch in blijven de kosten baten wegen gewoon nog niet op. Bedoel ik woon niet in een gebied waar het scheer en inslag is met stroomuitval. Heb de afgelopen vijf jaar nog geen één uitval gehad (niet door eigen toedoen 😏).
heb jij misschien een materiaallijst welke jij hiervoor hebt gebruikt? en een schema hoe je alles hebt aangesloten? en foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik las hier ooit ook een in mijn ogen zeer elegante oplossing om de Loxone installatie van UPS te voorzien. Ook deze: alleen de Loxone 24V.

[Hier is het (nog) primair het verwarmingssysteem, dus zonder 230V op enkele pompen heb ik nog helemaal niets.(@Gwaihir droomt verder van de hele woning op Victron (o.i.d.))]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
Voor de gene die het nog niet hadden gezien, gisteren was het volgende artikel uitgebracht.

"Loxone Touch Pure CO2 en hierbij de links:"
- https://www.loxone.com/nlnl/blog/nieuw-touch-pure-co2/
- https://shop.loxone.com/nlnl/touch-pure-co2-tree-wit.html
- https://shop.loxone.com/n...e-co2-tree-antraciet.html
- YouTube: New: Touch Pure CO2 I 2022 I 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:50:
Ik las hier ooit ook een in mijn ogen zeer elegante oplossing om de Loxone installatie van UPS te voorzien. Ook deze: alleen de Loxone 24V.
Mocht iemand dit willen, ik heb deze unit nog in de kast liggen. Nooit gebruikt omdat deze niet in mijn schakelkast paste.

Zelf gebruik ik een DRDN40-24
Deze word dan gevoed direct door een DC lijn vanuit mijn accu en er hangt een DRP-240-24 van Meanwell naast.

De DRDN40-24 heeft ook twee uitgangen mocht een van de twee voedingen uitvallen dan krijg ik een melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kap1tein
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-11-2022
Ik ben het wachten op verschillende offertes van elektriciens intussen beu en begin te twijfelen om gewoon zelf al aan de slag te gaan met Loxone.

In het middelbaar heb ik elektriciteit/elektronica gestudeerd dus ik ben geen complete leek.
Zou eigenlijk wel een standaard traditionele aansluiting zelf kunnen doen.

Dus de vraag is: lijkt jullie dat haalbaar?
Zijn er online (gratis) lessen die ik kan volgen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Dat is een vraag die je uiteindelijk alleen zelf kan beantwoorden. Ik ben er zelf aan begonnen met ieder geval alle leidingen naar de meterkast te trekken en te labelen. Ik had het idee om er op het einde iemand bij te halen om alles aan te sluiten, maar was wel alvast begonnen. Uiteindelijk heb ik alles zelf gedaan en is er niemand bij geweest. Ik heb alleen een electramonteur mijn hoogspanning en laagspanning laten na lopen. Waar hij wel mee kwam was dat mijn aarde oud was en via de buren liep, op zijn advies een nieuwe aardpen laten slaan.

Hoe meer je er mee bezig bent hoe makkelijker het word. Bijna alles is op internet te vinden.

Wat ik anders zou doen volgende keer:
- Geen loxone tree gebruiken maar normale utp kabel
- Voor de sensoren heb ik nu utp draad, maar zou ik volgende keer liever een andere (signaal) draad voor gebruiken
- Bij mij zit elk stopcontact op een relais en kan ik sturen, dit gebruik ik eigenlijk bijna niet.
- Mijn gordijnen zijn Velux en draadloos, volgende keer zou ik liever voor een bedrade variant gaan.
- In mijn technische ruimte zou ik een liever een loxone extension en en loxone relay plaatsen, zou een hoop buizen en kabel schelen
- In de slaapkamers toch bewegingsmelders en lux melders aansluiten (voor alarm en aanwezigheid)
- De vloerverwarmingsverdelers niet via loxone tree aansluiten maar van een andere fabrikant
- Boven mijn meterkast lopen door hoogspanningsdraden en signaaldraden allemaal door elkaar die zou ik volgende keer liever meer scheiden.
- Een sensor bij mijn warm water leiding van de douche maken, zodat ik precies weet wanneer er gedoucht word.

Waar ik volgende keer zeker weer zou doen:
- Wago rijgklemmen gebruiken, dit werkt echt fantastisch
- In elke leefruimte CO2 sensoren plaatsen, dit is erg handig gebleken
- Tablet aan de wand hangen, gebruiken wij meerdere keren per dag
- Weer Loxone kopen

Wij gebruiken Loxone nu bijna drie jaar en het bevalt echt heel erg goed. Ik heb uiteindelijk wel verschillende andere systemen er bij aangesloten (loxberry / IO nodes) om alles te krijgen zoals ik wil. De flexibiliteit is echt enorm en tot op heden zijn er geen zaken die ik niet kon aansluiten of kon configureren zoals ik wilde. Ik ben altijd bang geweest voor de vendor lock van Loxone, maar tot op heden gaat dat nog goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

-SimJoc- schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:39:
- Een sensor bij mijn warm water leiding van de douche maken, zodat ik precies weet wanneer er gedoucht word.
Ik heb dat met een humidity sensor gedaan. Onze badkamer is ongeveer 12m2 en als er iemand doucht zie je binnen 20 seconde de eerste delta verschijnen en na 2 minuten is de RH 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kap1tein schreef op zondag 6 november 2022 @ 06:24:
Ik ben het wachten op verschillende offertes van elektriciens intussen beu en begin te twijfelen om gewoon zelf al aan de slag te gaan met Loxone.

In het middelbaar heb ik elektriciteit/elektronica gestudeerd dus ik ben geen complete leek.
Zou eigenlijk wel een standaard traditionele aansluiting zelf kunnen doen.

Dus de vraag is: lijkt jullie dat haalbaar?
Zijn er online (gratis) lessen die ik kan volgen?
Hier ook alles zelf gedaan, wel met wat coaching van @Raies. Topgozer die ook alles kan leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 06-11-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:08:
[...]

Ik heb dat met een humidity sensor gedaan. Onze badkamer is ongeveer 12m2 en als er iemand doucht zie je binnen 20 seconde de eerste delta verschijnen en na 2 minuten is de RH 100%.
Hoe heb je dat precies weg gezet in Loxone? Dit heb ik ook gedaan, maar ik vind dat hij dan erg traag reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kap1tein
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-11-2022
-SimJoc- schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:39:
Dat is een vraag die je uiteindelijk alleen zelf kan beantwoorden. Ik ben er zelf aan begonnen met ieder geval alle leidingen naar de meterkast te trekken en te labelen. Ik had het idee om er op het einde iemand bij te halen om alles aan te sluiten, maar was wel alvast begonnen. Uiteindelijk heb ik alles zelf gedaan en is er niemand bij geweest. Ik heb alleen een electramonteur mijn hoogspanning en laagspanning laten na lopen. Waar hij wel mee kwam was dat mijn aarde oud was en via de buren liep, op zijn advies een nieuwe aardpen laten slaan.

Hoe meer je er mee bezig bent hoe makkelijker het word. Bijna alles is op internet te vinden.

- Geen loxone tree gebruiken maar normale utp kabel
- Voor de sensoren heb ik nu utp draad, maar zou ik volgende keer liever een andere (signaal) draad voor gebruiken
- Bij mij zit elk stopcontact op een relais en kan ik sturen, dit gebruik ik eigenlijk bijna niet.
- Mijn gordijnen zijn Velux en draadloos, volgende keer zou ik liever voor een bedrade variant gaan.
- In mijn technische ruimte zou ik een liever een loxone extension en en loxone relay plaatsen, zou een hoop buizen en kabel schelen
- In de slaapkamers toch bewegingsmelders en lux melders aansluiten (voor alarm en aanwezigheid)
- De vloerverwarmingsverdelers niet via loxone tree aansluiten maar van een andere fabrikant
- Boven mijn meterkast lopen door hoogspanningsdraden en signaaldraden allemaal door elkaar die zou ik volgende keer liever meer scheiden.

- Wago rijgklemmen gebruiken, dit werkt echt fantastisch
- Tablet aan de wand hangen, gebruiken wij meerdere keren per dag
- Weer Loxone kopen

Wij gebruiken Loxone nu bijna drie jaar en het bevalt echt heel erg goed. Ik heb uiteindelijk wel verschillende andere systemen er bij aangesloten (loxberry / IO nodes) om alles te krijgen zoals ik wil. De flexibiliteit is echt enorm en tot op heden zijn er geen zaken die ik niet kon aansluiten of kon configureren zoals ik wilde. Ik ben altijd bang geweest voor de vendor lock van Loxone, maar tot op heden gaat dat nog goed.
toon volledige bericht
Klinkt heel goed! Ben intussen al begonnen via uplan.io alles in te plannen en een beeld te krijgen op de wiring.
en materiaal en dergelijke. Waarom zou je niet werken met Loxone Tree?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 20:58
JackBol schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:08:
[...]

Nog een variant: RH sensor in Duco ventilatiebox, uitlezen via Modbus. Duco regelt zo zelf op RH maar kun je zo ook overrulen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
[b]-SimJoc- schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:39
@Kap1tein Eens, maar 't is best veel (en je mag nogal 'ns met gemaakte keuzes leven).

@-SimJoc- Zou je deze nog wat willen toelichten?
Oh? Waar denk je aan?

Deze hebben mij juist nog steeds redelijk enthousiast: het is wel duurder dan een thermische motor, maar zo heb ik stappen (i.p.v. aan/uit) en alleen stroomverbruik wanneer het motortje draait.

Zonder stappen zit je aan een PWM en dat werkt eigenlijk totaal niet samen met een warmtepomp.
Voor? (Waardevolle input: ventilatie nu in ontwerp alhier..)

En t.a.v. deze:
Ik gebruik hier een flow + temperatuursensor in de warmwaterleiding. Ik zie zo gebruik inclusief hoeveel warmte ermee gemoeid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Ik had een DucoBox Focus met elke ruimte op een individueel regelbaar kanaal. Dus was CO2 regeling per ruimte toepasbaar.

Overigens zelfde strategie: CO2 sensor van Duco gebruikt per kanaal, en die met Modbus verbonden.

Als je het zo wilt doen, dan eindelijk alleen voor de brag factor. Installatiekosten zijn makkelijk 1/3e hoger (ex arbeid, ik deed het zelf inclusief het kanaalwerk) en de energiebesparing is beperkt, als je de gelijkwaardigheidsverklaringen vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@roderickvd Ik wil ergens halverwege gaan zitten: wel sturing, ook met kleppen, maar niet helemaal op ruimte niveau. In de basis denk ik aan inblaas (grotendeels) wisselen tussen woonkamer en slaapkamers en afzuig tussen normaal en afzuigkap.

Als eerste 'misschien ook nog' komt de badkamer daarbij: wat als ik de overige afzuig kan knijpen zodat vocht daar bij bescheiden toerental al weg kan? (Zo te horen valt dat al onder de 'details' die ik maar gewoon met extra toeren moet opvangen.)

Afijn, enerzijds is dat twee-zone idee al duidelijk in opkomst. Anderzijds - met name m.b.t. de afzuigkap - wordt ik nog stevig voor gek verklaard. Een groot deel daarvan zit 'm in het zogenaamd niet te doen zijn van de regeling. Tja.. wij hebben Loxone en dat komt echt wel goed. Ervaringen van jou, @-SimJoc-, en anderen dus zeer welkom.

Daarnaast hecht ik er veel (meer)waarde aan dat techniek ongezien haar werk doet. Ik heb dus liever een vocht / CO2 sensor in een kanaal, dan extra in een ruimte. Maar moet die bij schoonmaak er dan even uit? (Dat heeft dan invloed op de plaatsingsmogelijkheden. Direct achter het ventiel kost meer gedoe met draad, levert dan de meest actuele meetwaarde, maar kan ik vermoedelijk niet meer van 'achterzijde' bij later.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Kap1tein schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:44:
[...]

en materiaal en dergelijke. Waarom zou je niet werken met Loxone Tree?
Gebruik wel tree, maar zou echter niet meer de dure groene kabel gebruiken
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:08:
[...]

@-SimJoc- Zou je deze nog wat willen toelichten?

Ik gebruik hier een flow + temperatuursensor in de warmwaterleiding. Ik zie zo gebruik inclusief hoeveel warmte ermee gemoeid is.
Zeker, de 8 aderige utp is relatief klein en fragiel. Een stapje dikker maakt het werken met rijgklemmen veel makkelijker.

Alles hier is lage temperatuurverwarming en het heeft eigenlijk geen zin om de ventielen gedeeltelijk te openen. Ik gebruik ze ook als aan/uit. Ik heb al twee tree stelventielen moeten omruilen omdat deze stuk waren. In de woonkamer werk ik met reguliere ventielen op een relais en deze zijn veel robuuster.

Ja zo'n flowmeter en temperatuursensor had ik ook graag gehad, helaas nu niet meer mogelijk.

Omdat ik in een oude gerenoveerde woning woon heb ik niet genoeg ruimte voor grote ventilatiekanalen. Alles is met Zehnder Comfoflat gedaan en was flink passen en meten. Kleppen zijn dus niet mogelijk een in heb een ingeregeld ventilatiesysteem: Zehnder Q450 (erv) + Brink Pure induct + koperen wisselaar. Bij kleine verschillen gaat deze direct al sneller ventileren om te voorkomen dat de unit hard moet gaan blazen. (werkt fantastisch en zou ik volgende keer weer zo doen)

De eerste CO2 meter is nu net stuk gegaan na twee en half jaar, natuurlijk weer net buiten de garantie. Ik heb er ook al een eerder om geruild omdat deze verkeerde waardes gaf. Was best wel een gedoe met Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Nog een kleine toevoeging. Ik heb een normale afzuigkap welke direct naar buiten gaat. Er gaat dan automatisch een klepraampje open wat er voor zorgt dat hij de lucht ook kan afzuigen. Dit had ik zo bedacht omdat ik van wokken hou en dat de geïntegreerde recirculatie afzuiger in de kookplaten een paar jaar terug nog niet zo goed waren. Dit geeft dus echter wel tocht in huis en als ik ooit echt aan een nieuwe energiemeter moet ga ik voor een inductiekookplaat met recirculatie. Gaaf de afzuigkap er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

-SimJoc- schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:36:
[...]

Hoe heb je dat precies weg gezet in Loxone? Dit heb ik ook gedaan, maar ik vind dat hij dan erg traag reageert.
Als je het in Loxone wilt gebruiken kan de leesinterval aanpassen. Die staat standaard op 300 sec of zo.

Ik heb de temperatuur output aan een "status" gehangen die ik met HTTP uitlees. Die is near realtime.
Ik lees er een stuk of 20 uit elke 10 seconde en de load van de miniserver komt niet boven de 13%. Als ik ze sneller ga uitlezen merk ik dat wel aan de cpu op de miniserver.

Edit: ik heb nog even in loxone gekeken en je kan 60sec als kortste instellen als "statistic".
Als je snellere response dan dat wilt hebben, zal je een scriptje buiten Loxone moeten bouwen die de real time waarde uitleest en een input triggert.

Edit2: Of je moet met de analog values van de humidity output gaan werken, volgens mij is er wel een differential module of zo, maar dat mag je zelf uitzoeken ;)

[ Voor 40% gewijzigd door JackBol op 06-11-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Heeft Home Connect trouwens ook nog snuggere terugkoppeling? Bij de vaatwasser met name: deur gaat zo open en einde programma? Het is mooi eco, dat drogen met open deur, maar ook: het beweegt (zo maar onverwacht, midden in de nacht) en is nog heet ook. Knap lastig voor sensoren voor licht en alarm..

(@Kenw00t, @-SimJoc- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:35:
@roderickvd Ik wil ergens halverwege gaan zitten: wel sturing, ook met kleppen, maar niet helemaal op ruimte niveau. In de basis denk ik aan inblaas (grotendeels) wisselen tussen woonkamer en slaapkamers en afzuig tussen normaal en afzuigkap.
Een 2-zonesysteem "boven" en "onder" kan goed werken en een "bekende" configuratie. Voor veel systemen zijn er aparte gelijkwaardigheidsverklaringen te vinden voor 1-zone of 2-zonewerking.

Of je boven voldoende hebt aan één CO2-meting is afhankelijk van je leefpatroon en gezinssamenstelling. Stel je legt een kind eerder op bed en gaat met z'n tweeën later slapen, dan zul je bij één CO2-sensor in de afzuiging boven zien dat die weinig CO2-opbouw detecteert. Terwijl het CO2-gehalte in de kamer van de kleine behoorlijk stijgt, maar ja, dat wordt natuurlijk gemengd voordat hij bij de afzuig komt.

Daarom zie je dat veel producenten ook nog aparte CO2-sensoren ophangen in kamers. Ik kan het je aanraden.
Als eerste 'misschien ook nog' komt de badkamer daarbij: wat als ik de overige afzuig kan knijpen zodat vocht daar bij bescheiden toerental al weg kan? (Zo te horen valt dat al onder de 'details' die ik maar gewoon met extra toeren moet opvangen.)
Afzuig boven zit niet in de badkamer begrijp ik? Dan zou ik hier inderdaad een aparte afzuig maken. In de meeste omstandigheden wil je dat vocht niet de rest van je huis intrekken.
Afijn, enerzijds is dat twee-zone idee al duidelijk in opkomst. Anderzijds - met name m.b.t. de afzuigkap - wordt ik nog stevig voor gek verklaard. Een groot deel daarvan zit 'm in het zogenaamd niet te doen zijn van de regeling. Tja.. wij hebben Loxone en dat komt echt wel goed. Ervaringen van jou, @-SimJoc-, en anderen dus zeer welkom.
Dat met die afzuigkap: over een beetje onbalans hoef je je geen zorgen te maken.

Je gaat werken met een wtw? Ik zou ervoor kiezen om niet de afzuig te schakelen tussen "normaal" en "afzuigkap", maar om de aanvoer op te toeren als de afzuigkap in werking gaat. Zo heb je altijd je basisventilatie met recuperatie plus dat beetje extra om de balans te borgen.
Daarnaast hecht ik er veel (meer)waarde aan dat techniek ongezien haar werk doet. Ik heb dus liever een vocht / CO2 sensor in een kanaal, dan extra in een ruimte. Maar moet die bij schoonmaak er dan even uit? (Dat heeft dan invloed op de plaatsingsmogelijkheden. Direct achter het ventiel kost meer gedoe met draad, levert dan de meest actuele meetwaarde, maar kan ik vermoedelijk niet meer van 'achterzijde' bij later.)
Ligt helemaal aan het systeem. Bij Duco zit de sensor óf in de box (Silent, Energy) óf in de klep (Focus). In alle gevallen heb je daar dus geen last van met kanaalreiniging.

Uit ervaring kan ik vertellen dat het niet zo belangrijk is om de sensor "voorin" het kanaal (vlakbij de ruimte) te plaatsen. Ook bij meting dichtbij de box is de gevoeligheid dusdanig, dat zelfs bij minimale flow je al snel een stijging meet en in actie kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
-SimJoc- schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:56:
Zeker, de 8 aderige utp is relatief klein en fragiel. Een stapje dikker maakt het werken met rijgklemmen veel makkelijker.
Aanbevelingen voor een goede UTP kabel of bij voorkeur eigenlijk S/FTP (wegens EMC) die zich dan ook nog goed laat trekken, én te steken is in Loxone klemmen?

Voor data in huis gebruik altijd graag Draka UC Home maar die zijn te dun voor de klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 17:18
roderickvd schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:29:
[...]

Aanbevelingen voor een goede UTP kabel of bij voorkeur eigenlijk S/FTP (wegens EMC) die zich dan ook nog goed laat trekken, én te steken is in Loxone klemmen?

Voor data in huis gebruik altijd graag Draka UC Home maar die zijn te dun voor de klemmen.
Ik heb zelf alles met SVV gelegd, in verschillende ader configuraties te krijgen en makkelijk in een klem te duwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:27:
Stel je legt een kind eerder op bed en gaat met z'n tweeën later slapen, dan zul je bij één CO2-sensor in de afzuiging boven zien dat die weinig CO2-opbouw detecteert. Terwijl het CO2-gehalte in de kamer van de kleine behoorlijk stijgt, maar ja, dat wordt natuurlijk gemengd voordat hij bij de afzuig komt.
Hmm.. ik stel me zo voor dat 't in die paar uurtjes nog niet meteen opbouwt, mits ik zeg maar 80/20 doe, niet 100/0. Dat heb jij anders ervaren?

En als Loxone zich er toch mee bemoeit én ik een aanwezigheidsmelder plaats?
Afzuig boven zit niet in de badkamer begrijp ik?
Jawel, dat is zeker wel te bedoeling, gelukkig. Maar in badkamer, toilet, keuken, washok, en een zelden benutte gastenbadkamer. Regeling (puur) d.m.v. hoger toerental is dus erg veel extra lucht voor voldoende afzuiging in de badkamer specifiek.

Maar tegelijkertijd vermoed ik voor zo'n korte duur, dat het (te) veel dure kleppen zou kosten om..
Je gaat werken met een wtw? Ik zou ervoor kiezen om niet de afzuig te schakelen tussen "normaal" en "afzuigkap", maar om de aanvoer op te toeren als de afzuigkap in werking gaat. Zo heb je altijd je basisventilatie met recuperatie plus dat beetje extra om de balans te borgen.
Afzuigen met de WTW (kap zelf dus motorloos) vereist vrijwel zeker beide; je moet minimaal 300 m3/uur via die kap weten te doen.
Ligt helemaal aan het systeem. Bij Duco zit de sensor óf in de box (Silent, Energy) óf in de klep (Focus). In alle gevallen heb je daar dus geen last van met kanaalreiniging.
Hoe werkt dat? Ik verwacht dat elke klep juist ook een hindernis is bij kanaalreiniging.
Uit ervaring kan ik vertellen dat het niet zo belangrijk is om de sensor "voorin" het kanaal (vlakbij de ruimte) te plaatsen. Ook bij meting dichtbij de box is de gevoeligheid dusdanig, dat zelfs bij minimale flow je al snel een stijging meet en in actie kunt komen.
Ach ja.. nu ik er even over nadenk. Wat is de wens ook weer, 2m/s in de kanalen op 'kruissnelheid'? Dan is het verschil hooguit 15 seconden, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
-SimJoc- schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:56:
Had je wel een geschikte? De partner alhier had er een waar je prima aan kunt trekken, met een ijzerdraad erbij in en een plastic kern :). Wel maar liefst een CAT7 al met al, dacht ik.
Alles hier is lage temperatuurverwarming en het heeft eigenlijk geen zin om de ventielen gedeeltelijk te openen.
Oh, interessant. In een eveneens oudere woning doe ik juist meer en meer met tussenstanden, mede voor gelijkmatigheid waar de WP van houdt. Wat is jouw verwarmingsbron?
Omdat ik in een oude gerenoveerde woning woon heb ik niet genoeg ruimte voor grote ventilatiekanalen. Alles is met Zehnder Comfoflat gedaan en was flink passen en meten. Kleppen zijn dus niet mogelijk een in heb een ingeregeld ventilatiesysteem: Zehnder Q450 (erv) + Brink Pure induct + koperen wisselaar. Bij kleine verschillen gaat deze direct al sneller ventileren om te voorkomen dat de unit hard moet gaan blazen. (werkt fantastisch en zou ik volgende keer weer zo doen)
Als ik het goed begrijp dus veel CO2 meters, om vroeg te kunnen reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roderickvd
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:52:
[...]

Hmm.. ik stel me zo voor dat 't in die paar uurtjes nog niet meteen opbouwt, mits ik zeg maar 80/20 doe, niet 100/0. Dat heb jij anders ervaren?
0 moet je sowieso niet doen. Voor afvoer van vluchtige stoffen uit meubels, spaanplaat, andere onfrisse geurtjes moet je een minimaal debiet van 0,36 m3/h/m2 vloeroppervlak aanhouden.

Terug naar je vraag, sterk afhankelijk van de grootte van de ruimte natuurlijk. Maar in een gemiddelde kinderkamer gaat de CO2 snel omhoog. Zelfde met z'n tweeën op een slaapkamer: al binnen een half uur kom je boven 800 ppm.
En als Loxone zich er toch mee bemoeit én ik een aanwezigheidsmelder plaats?
Het is mij niet gelukt om met een aanwezigheidsmelder betrouwbaar aanwezigheid tijdens slapen te detecteren.
Jawel, dat is zeker wel te bedoeling, gelukkig. Maar in badkamer, toilet, keuken, washok, en een zelden benutte gastenbadkamer. Regeling (puur) d.m.v. hoger toerental is dus erg veel extra lucht voor voldoende afzuiging in de badkamer specifiek.
In een badkamer wil je om tochtklachten te voorkomen meestal niet meer dan 21 dm3/s. Als je dat verdeelt over aanvoer in meerdere ruimtes, valt dat wel mee. Als ik je concept-ontwerp goed begrijp ten minste.
Afzuigen met de WTW (kap zelf dus motorloos) vereist vrijwel zeker beide; je moet minimaal 300 m3/uur via die kap weten te doen.
Ah je denkt aan motorloos. Je kunt het ook proberen met een "traditionele" met eigen motor. Er zijn wel modellen te vinden die je kunt sturen, of je op basis van stroommeting (inpluggen in een Loxone Socket) kunt achterhalen wat-ie aan het doen is. Het scheelt je behoorlijk vermogen op je centrale installatie.
Hoe werkt dat? Ik verwacht dat elke klep juist ook een hindernis is bij kanaalreiniging.
De motorgestuurde kleppen zitten bij Duco zeg maar "in" de uitgangen van de ventilatiebox. Dus ze onderbreken het kanaal niet, ze zitten voorbij het kanaaluiteinde. Super systeem en de Modbus interface blijkt betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:48:
Het is mij niet gelukt om met een aanwezigheidsmelder betrouwbaar aanwezigheid tijdens slapen te detecteren.
Nightmodus voor kids?

-- Nu een klein beetje met nachtmodus (voor onszelf) aan het experimenteren zodat ik 's nachts op de slaapkamer specifiek een klein lichtje heb. Maar het moeten inschakelen van nachtmodus voelt tot nu toe artificieel en de 3x-klik lastig. Om maar eens een paar haken en ogen te noemen aan die Loxone leer, incl. een 'eigen' nachtmodus per kind.. Misschien dat het logischer voelt als het went én er meer op reageert, maar tot nu toe voelt het erg tegen het 'automagisch' van Loxone in.
Ah je denkt aan motorloos. Je kunt het ook proberen met een "traditionele" met eigen motor. Er zijn wel modellen te vinden die je kunt sturen, of je op basis van stroommeting (inpluggen in een Loxone Socket) kunt achterhalen wat-ie aan het doen is. Het scheelt je behoorlijk vermogen op je centrale installatie.
Ik wil de warmte graag houden en een deel van het vocht. Maar meer nog: de pijp zit in de weg, qua in het zicht (wil ik liever niet, zoals ik al zei) en dicht bij de aanzuigplek voor de WTW.

En ik heb zowaar best 'n aardig leidingplan voor dat stuk van het huis, als die keukenpijp braaf zo mee doet.. anders .. tja.. nog even geen idee.. (Van de zijkant een asbest pijp inboren komt langs.. klinkt niet zo goed.)
De motorgestuurde kleppen zitten bij Duco zeg maar "in" de uitgangen van de ventilatiebox. Dus ze onderbreken het kanaal niet, ze zitten voorbij het kanaaluiteinde. Super systeem en de Modbus interface blijkt betrouwbaar.
Interessant! (Ik kijk tot nu toe naar de officieel niet hier verkrijgbare Loxone tree kleppen.) Die oplossing gaat dan uit van een verdeelbox (plenum heet dat, toch?) op een bereikbare plaats, neem ik aan? Ik verwacht juist een flink stuk van die leidingen en splitsingen diep weg te stoppen. (Loze ruimte boven badkamer.)
In een badkamer wil je om tochtklachten te voorkomen meestal niet meer dan 21 dm3/s.
Max 75m3/uur. Ok. Da's nieuw voor mij en inderdaad best een bescheiden hoeveelheid. (Ik meende dat voor een toilet gehoord te hebben. Afijn.. ik moet er 'ns dieper induiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:23:
-- Nu een klein beetje met nachtmodus (voor onszelf) aan het experimenteren zodat ik 's nachts op de slaapkamer specifiek een klein lichtje heb. Maar het moeten inschakelen van nachtmodus voelt tot nu toe artificieel en de 3x-klik lastig. Om maar eens een paar haken en ogen te noemen aan die Loxone leer, incl. een 'eigen' nachtmodus per kind.. Misschien dat het logischer voelt als het went én er meer op reageert, maar tot nu toe voelt het erg tegen het 'automagisch' van Loxone in.
Inderdaad... en ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar de mijne vonden het fantastisch om drie keer te klikken (of eigenlijk: twintig keer) tijdens het spelen. Daar gaat de juistheid van je modus :-)
Ik wil de warmte graag houden en een deel van het vocht. Maar meer nog: de pijp zit in de weg, qua in het zicht (wil ik liever niet, zoals ik al zei) en dicht bij de aanzuigplek voor de WTW.
Nog een idee: wasemkamp met ionisatie/plasma. Heb er zelf geen ervaring mee, maar een eerdere collega (projectleider werktuigbouw in de utiliteit) was er erg over te spreken.

Onze volgende keuken krijgt een Bora met afzuig naar beneden en recirculatie met een koolstoffilter. Ik was er eerst ook niet van, maar bij meerdere keren navragen ben ik toch over de streep.
Interessant! (Ik kijk tot nu toe naar de officieel niet hier verkrijgbare Loxone tree kleppen.) Die oplossing gaat dan uit van een verdeelbox (plenum heet dat, toch?) op een bereikbare plaats, neem ik aan? Ik verwacht juist een flink stuk van die leidingen en splitsingen diep weg te stoppen. (Loze ruimte boven badkamer.)
Duco heeft ook een plenumsysteem volgens mij, maar dat is niet wat ik bedoel. Mijn systeem was gewoon de ventilatiebox in een technische ruimte (of op zolder, of anywhere) en daar de motorkleppen in.
Max 75m3/uur. Ok. Da's nieuw voor mij en inderdaad best een bescheiden hoeveelheid. (Ik meende dat voor een toilet gehoord te hebben. Afijn.. ik moet er 'ns dieper induiken.)
Toilet basis Bouwbesluit: 25 m3/u, "plusvariant" 50 m3/u
Badkamer basis Bouwbesluit: 50 m3/u, "plus variant" 75 m3/u

Plusvarianten aanbevelingen cf. ISSO, uiteraard afhankelijk van jouw individuele situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:23:
[...]
Nightmodus voor kids?

-- Nu een klein beetje met nachtmodus (voor onszelf) aan het experimenteren zodat ik 's nachts op de slaapkamer specifiek een klein lichtje heb.
Ik heb ook voor de kinderkamers/gastenkamers een aparte nachtmodus gemaakt.
Ik heb geen loxone audio in die ruimtes dus ik gebruik single-tap T2 voor het in/uitschakelen van de nachtmodus.

Inschakelen gaat per kamer, De master-nachtmodus is overrulend voor de kamers voor uitschakelen. Als ik wakker wordt, wordt iedereen wakker. Maar goed dat ik zo'n luilak ben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
roderickvd schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:48:
[...]

Terug naar je vraag, sterk afhankelijk van de grootte van de ruimte natuurlijk. Maar in een gemiddelde kinderkamer gaat de CO2 snel omhoog. Zelfde met z'n tweeën op een slaapkamer: al binnen een half uur kom je boven 800 ppm.

[...]

[...]

In een badkamer wil je om tochtklachten te voorkomen meestal niet meer dan 21 dm3/s. Als je dat verdeelt over aanvoer in meerdere ruimtes, valt dat wel mee. Als ik je concept-ontwerp goed begrijp ten minste.

[...]

toon volledige bericht
Dat was voor mij een van de redenen om het met CO2 meters te doen. 's avonds een boekje lezen bij de kleine en binnen 15 min zit ik al op de 900ppm. Het is wel een redelijk kleine kamer, maar in een huis vol slimme techniek ga ik daar niet op bezuinigen. Door voortijdig te ventileren voorkom je vocht en herrie.

Aanwezigheidsmelder heb ik in mijn vorige huis ook geprobeerd en werkt gewoon niet. Als je even in en uit loopt gaat het systeem al aan. Overdag een klein dutje en het werkt weer niet etc. Juist dit soort systemen maken het fijn leven in een smarthome.

Je kan het overigens wel omdraaien, in mijn slaapkamers heb ik dus geen bewegingsmelders. (vergeten dom, staat hier boven genoemd) Nu gebruik ik mijn CO2 meters als bewegingsmelders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Nu online
welke CO2 meters gebruik je hiervoor?

• Gwaihir
  • Niet online
"Geen loze beloftes"

Hmm.. ik voel me toch wat 'underwhelmed' bij de grootse afrondende onthulling van vanmiddag in het energie offensief: een marketing bladzijde met alle grootste claims op energievlak overzichtelijk bijeen..

• roderickvd
Die Wallbox Air ziet er anders wel goed uit. Ook goed geprijsd t.o.v. een Alfen die ik nu gekozen heb, vanwege de goede Modbus support.

De Belimo controllers vind ik best bijzonder. Geeft de indruk dat Loxone zich meer (of "ook"?) "pro" begint te oriënteren. Net zoals eerdere producten, die op hotels of B&B's gericht lijken zijn. Kostbare aangelegenheid!

• HiBe
  • Nu online
het lijkt erop dat er in een van de toekomstige Loxone config versies ook een bouwsteen komt om op een eenvoudigere manier gebruik te maken van dynamische energie tarieven: https://www.loxforum.com/...kte-😱?p=366810#post366810

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ah! Ik zie dat ik iets te snel naar de onderste melding in de email scrolde :).

Ja, die wallbox is wel 'n serieus product. Al had ik graag meteen gehoord dat hij van die kant qua hardware ook al klaar is voor bi-directioneel laden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-03 23:07
Man, man, de nieuwe Loxone app (9/11/2022) is tergend traaaag!

Google Pixel 3 en 4a: middenklassse phones van enkele jaren oud, maar zou geen probleem mogen zijn voor apps die uiteindelijk redelijk statische pagina's moeten tonen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:11:
Ah! Ik zie dat ik iets te snel naar de onderste melding in de email scrolde :).

Ja, die wallbox is wel 'n serieus product. Al had ik graag meteen gehoord dat hij van die kant qua hardware ook al klaar is voor bi-directioneel laden..
Als dat ding bi-directioneel kan laden, is het zekersteweten mijn volgende aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 19:04
HiBe schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:28:
het lijkt erop dat er in een van de toekomstige Loxone config versies ook een bouwsteen komt om op een eenvoudigere manier gebruik te maken van dynamische energie tarieven: https://www.loxforum.com/...kte-😱?p=366810#post366810
Zou fantastische aanvulling zijn. Enige wat dan nog echt mist is geïntegreerde solcast-achttien functie. Iemand die ze kan tippen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Ik ben niet bekend met Solcast maar misschien is een "poor man's option" de forecast functie van de Loxone Weather Service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
roderickvd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:51:
Ik ben niet bekend met Solcast maar misschien is een "poor man's option" de forecast functie van de Loxone Weather Service?
Absoluut: ze hebben eigenlijk nagenoeg alle parameters beschikbaar om iets gelijkaardig te integreren: enige wat mist is capaciteit PV systeem en oriëntatie PV systeem. Zonnestand tov oriëntatie gebruiken ze al voor automatisering zonnewering dus ze zijn er al ergens vertrouwd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Gooi er een “nep” zonweringsblok bij, een AND blok en je bent er denk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:23:
De Belimo controllers vind ik best bijzonder. Geeft de indruk dat Loxone zich meer (of "ook"?) "pro" begint te oriënteren. Net zoals eerdere producten, die op hotels of B&B's gericht lijken zijn. Kostbare aangelegenheid!
Ik las er vooral in dat we wel kunnen vergeten dat de damper tree producten nog ooit naar Europa komen. (Nieuwe twijfel voor mij over wat in de ventilatie te gaan gebruiken.)

Ik heb drie Belimo's op mengkleppen van de CV. Die doen het prima op 0-10V, beschikbaar vanaf de Gen1 en de algemene 'Extension'. Maar die zijn inmiddels geen van beide nog in de verkoop, dus had ik dat spul nu neergezet, dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
roderickvd schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:57:
Gooi er een “nep” zonweringsblok bij, een AND blok en je bent er denk ik :-)
Max vermogen PV en omvormer naast oriëntatie huis en panelen ook nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-11-2024
Vraagje, moet de Modbus wiring altijd de "bus" topologie volgen, dus zonder aftakkingen zoals een tree dat wel heeft? Of zou dat wel kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
Officieel kun je geen stertopologie maken met Modbus RTU (= RS485). Onofficieel kun je het proberen mits de aftakkingen heel kort zijn, en je elk uiteinde niet termineert.

Ik raad aan gewoon een bustopologie aan te houden. De Modbus-master (extension) hoeft niet het uiteinde te zijn, en mag dus ook ergens in het midden, als dat helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:42
roderickvd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:34:
Officieel kun je geen stertopologie maken met Modbus RTU (= RS485). Onofficieel kun je het proberen mits de aftakkingen heel kort zijn, en je elk uiteinde termineert.

Ik raad aan gewoon een bustopologie aan te houden. De Modbus-master (extension) hoeft niet het uiteinde te zijn, en mag dus ook ergens in het midden, als dat helpt.
Aftakkingen (of stubs) niet termineren! B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCTO5Q1a-hDLBiSbITA7FvajBdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CYRge2cnYOwW7HbxEZDF9gSF.png?f=user_large

Los daarvan zijn korte aftakkingen mogelijk maar niet aan te raden, een stertopologie al zeker niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv2uCBsNbBL7zJ_3LraTnD8f6Wg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fb6JJ5jab0RO2A3K6LgwUgsY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
Gecorrigeerd :-)

Je kunt ook werken met repeaters natuurlijk.

Met de Modbus TCP support in de Miniserver ben ik overgegaan op Ethernet, en USR IOT converters waar ik alsnog RTU nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Heb het als bus kunnen doorleggen. Misschien wel goed om eea te gaan documenteren 🫢 heeft iemand een goede tip voor tekenprogramma om de installatie schematisch vast te leggen? En daarnaast werkt het (‘dom’) nummeren van kabels zonder veel codering logica en in een tabel uitwerken misschien nog wel het beste toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:35:
Met de Modbus TCP support in de Miniserver ben ik overgegaan op Ethernet, en USR IOT converters waar ik alsnog RTU nodig heb.
Beschouw je het LAN daarmee ook als volwaardig onderdeel van je installatie, m.b.t. stabiliteitseisen e.d.? Of zijn die signalen die daarover lopen redelijk 'nice to have'?

Ik ben rustig aan 't puzzelen over toevoeging van balansventilatie, verlichting, en audio. Ik neig ertoe een miniserver compact aan de installatie toe te voegen, op een andere plaats in huis. Interlink via LAN ligt voor de hand. Maar ik merk dat ik er tegenaan hik: dan zijn m'n router en switch ineens ook onderdeel van de domotica installatie. Tot nu toe heb ik daar niet dezelfde notie van 'uptime' over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
AlbertHeym schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:57:
Heb het als bus kunnen doorleggen. Misschien wel goed om eea te gaan documenteren 🫢 heeft iemand een goede tip voor tekenprogramma om de installatie schematisch vast te leggen? En daarnaast werkt het (‘dom’) nummeren van kabels zonder veel codering logica en in een tabel uitwerken misschien nog wel het beste toch?
QElectroTech is een handige gratis tool hiervoor. Afhankelijk van het formaat van je installatie kom je al snel op heel wat documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
Gwaihir schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:58:
[...]
Beschouw je het LAN daarmee ook als volwaardig onderdeel van je installatie, m.b.t. stabiliteitseisen e.d.? Of zijn die signalen die daarover lopen redelijk 'nice to have'?
Heel valide punt Gwaihir! Probeer hier de Smart Home componenten zo min mogelijk van IT afhankelijk te houden. Gezien je anders al snel over veel redundancy op veel lagen begint te praten.

Want tja die switch die gaat natuurlijk altijd kapot op de ochtend van eerste kerstdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-04 16:42
Heeft er iemand een goed linkje ivm het configureren van wat er gebeurt als je de tv inschakelt? Concreet zou ik in verschillende ruimtes het licht en volume willen aanpassen, een lamp uitdoen enz.
Het is een Samsung smart tv van 2016 (IR)
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
lowlow schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:02:
Heeft er iemand een goed linkje ivm het configureren van wat er gebeurt als je de tv inschakelt? Concreet zou ik in verschillende ruimtes het licht en volume willen aanpassen, een lamp uitdoen enz.
Het is een Samsung smart tv van 2016 (IR)
Alvast bedankt
Er zijn in dit geval meerdere wegen naar Rome. De vraag om je te kunnen adviseren zou zijn hoe wil je dit starten? Voor de rest zou je kunnen werken met huis modussen of een bepaalde trigger op al die blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Gwaihir schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:58:
[...]

Daar kijk ik integraal naar. Waarbij ik altijd kijk naar de fail-safe modus als de verbinding wegvalt, niet anders dan ik bij Modbus RTU zou doen. Ventilatie gaat naar volautomatisch, laadpunt naar 6A.
mies-ttk89 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:30:
[...]

Heel valide punt Gwaihir! Probeer hier de Smart Home componenten zo min mogelijk van IT afhankelijk te houden. Gezien je anders al snel over veel redundancy op veel lagen begint te praten.
In industriële omgevingen is Modbus TCP, of breder: regeltechniek via IT, heel normaal. Gescheiden met VLANs, vaak per vendor een eigen VLAN.

Mijn huis is niet redundant uitgevoerd. Ja een switch kan falen; een Modbus extension ook. Een reserveswitch heb ik nog wel liggen in de garage, een extension niet.

Ieder zijn meug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vandaag 'ns bijgelezen m.b.t. combinaties van meerdere miniservers. Gaat eigenlijk bijna allemaal via LAN. Ja, een intercommunicatie via een (daarvoor exclusief gereserveerde) tree is nog steeds mogelijk, maar dan lijk je heel bewust specifieke waarden uit te wisselen tussen verder onafhankelijke miniservers. Twee visualisaties, etc., da's niet de bedoeling. Trek ik al niet lekker, laat staan de rest van het gezin.

Loxone heeft inderdaad 'n eigen VLAN. Voorlopig (vrijwel) voor zichzelf. Maar dat trekt daarmee de switch én waarschijnlijk ook de router het verhaal in. Tuurlijk kan alles kapot. Daarom juist: elk apparaat extra is er eentje. En vooral de router - een EdgeRouter - zie ik qua betrouwbaarheid meer als 'prosumer' dan als 'elektrische installatie'.

Oftewel: gaandeweg ook maar 'ns over 'fail-safe modi' nadenken.

@roderickvd, @mies-ttk89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:39:
Vandaag 'ns bijgelezen m.b.t. combinaties van meerdere miniservers. Gaat eigenlijk bijna allemaal via LAN. Ja, een intercommunicatie via een (daarvoor exclusief gereserveerde) tree is nog steeds mogelijk, maar dan lijk je heel bewust specifieke waarden uit te wisselen tussen verder onafhankelijke miniservers. Twee visualisaties, etc., da's niet de bedoeling. Trek ik al niet lekker, laat staan de rest van het gezin.

Loxone heeft inderdaad 'n eigen VLAN. Voorlopig (vrijwel) voor zichzelf. Maar dat trekt daarmee de switch én waarschijnlijk ook de router het verhaal in. Tuurlijk kan alles kapot. Daarom juist: elk apparaat extra is er eentje. En vooral de router - een EdgeRouter - zie ik qua betrouwbaarheid meer als 'prosumer' dan als 'elektrische installatie'.

Oftewel: gaandeweg ook maar 'ns over 'fail-safe modi' nadenken.

@roderickvd, @mies-ttk89
Er staan minstens een ordegrootte meer edgerouters in het veld dan miniservers. Over de reliability van dat apparaat zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Laat ik je een andere vraag stellen, maak je een offsite backup van de loxone config file?

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 04-12-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Is er iemand hier die Loxone gebruikt voor verwarmingsregeling icm een hybride warmtepomp+gasketel? Wij hebben dat nu hydraulisch gescheiden met een buffervat voor een comfortabele zoneregeling. WP+gasketel zorgen dat het volgens stooklijn op temperatuur is, en Loxone regelt met eigen circulatiepomp en de Loxone ventielen op de aanvoerleidingen naar de pomploze vv-verdelers voor de afgifte. We hebben nu per bouwdeel/bouwniveau 1 verdeler die met 1 ventiel aangestuurd wordt. Constante temp, dus gedetailleerde zone-ruimte-regeling hoeft in principe niet.

We lopen ertegenaan dat de temp nogal kan oplopen als Loxone geen warmte meer vraagt en de WP naloopt in het vat, en ook als de gasketel bijspringt. Er zit nu geen mengregeling in de afgifte, dus die veel te hoge temp gaat dan bij de volgende warmtevraag de vloer in. Vervolgens koelt dat vat snel ver af, en komt daarna de WP weer in actie. Mijns inziens erg reactief en inefficiënt. Ook zie ik altijd circa 1 graad verschil tussen aanvoertemp van WP en van afgifte, doordat dit mengt in het vat. Elders lees ik ook dat zo'n buffervat minder efficient is, en met name gekozen wordt voor het comfort van zoneregeling.

Nou is zo'n afgifte mengregeling wel te maken met best hoge kosten, en toen kwam ik op het idee om juist de regelkunsten van Loxone te gebruiken om het buffervat weg te doen en een of meerdere zones te gebruiken als naloopbuffer. Dus niet met vaste hiërarchie (1 hoofdzone en rest afhankelijk), maar zoiets als zodra er warmtevraag is in zone X, dan zoneklep X openzetten en WP aansturen met aan/uit contact, stopt de warmtevraag X, dan WP contact uit, en de WP naloop afwachten in zone Y. Y gaat dan dicht als de naloop stopt, of Y gaat pas dicht als X of Z warmte nodig hebben. Y kan altijd dezelfde zijn, maar wellicht leuker om telkens een specifieke zone te kiezen, bv diegene waarvan we kunnen verwachten dat die als eerste weer warmte nodig gaat hebben (laagste temp oid). Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@AlbertHeym Leuk projectje :).

Loxone doet hier de verwarmingsregeling voor 'n CV-haard, W/W warmtepomp, en zonneboiler. Eveneens met flinke buffers. Merk dat ik er ook steeds meer optimalisaties in aan het schrijven ben die het huis zelf ook meer als buffer inzetten. Dat is toch hoe een 'pure WP' doorgaans geregeld is en de Loxone zoneverwarming zit daar nog iets te 'CV-ketel' in naar mijn smaak.

Zo'n buffervat is doorgaans niet zo gek warm en staat zelden op een plek waar het warmteverlies echt volledig verloren is. Eén graad afwijking kan ook nog 'ns grotendeels kalibratie van sensoren zijn. Kortom: ik zou zo'n eenmaal geplaatst vat er niet snel weer tussenuit slopen. Dat is toch ook niet nodig voor de rest van je plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
mies-ttk89 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:30:
[...]

Er zijn in dit geval meerdere wegen naar Rome. De vraag om je te kunnen adviseren zou zijn hoe wil je dit starten? Voor de rest zou je kunnen werken met huis modussen of een bepaalde trigger op al die blokken.
Bedankt voor de reply.
Wat ik zou willen bewerkstelligen is dat wanneer de TV (gewoon) aan gaat, met de Samsung IR remote of Nvidia Shield remote, Loxone getriggerd wordt.
Vervolgens kunnen lichten/sferen aangepast worden, maar dat is natuurlijk niet de moeilijkheid:)
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
lowlow schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:10:
[...]

Bedankt voor de reply.
Wat ik zou willen bewerkstelligen is dat wanneer de TV (gewoon) aan gaat, met de Samsung IR remote of Nvidia Shield remote, Loxone getriggerd wordt.
Vervolgens kunnen lichten/sferen aangepast worden, maar dat is natuurlijk niet de moeilijkheid:)
Thx
A ok het zit hem vooral dus in de TV? Aan en uit zetten kan natuurlijk altijd met relais zoals de relais extension of nano 2 relais.

Meeste TVs kan je zo instellen dat ze bij stroom direct aangaan via het optie menu.

De volgende vraag is dan vooral moet je nog de afstandsbieding van de TV verder bedienen of heb je bijvoorbeeld een Apple TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
lowlow schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:10:
Loxone gaat uit van zo'n tussenstekker met stroommeting waarmee je dat detecteert.

Wellicht dat je in plaats daarvan ook de TV een signaaltje kunt laten sturen naar Loxone bij aan en uit, bijv. naar een of twee digitale ingangen. Het heet tenslotte een smart-TV :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies-ttk89
Gwaihir schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:35:
[...]
Wellicht dat je in plaats daarvan ook de TV een signaaltje kunt laten sturen naar Loxone bij aan en uit, bijv. naar een of twee digitale ingangen. Het heet tenslotte een smart-TV :P.
Nu je dat zo zegt, bedacht me ineens het volgende: https://library.loxone.com/?s=samsung

Er zijn wat templatas beschikbaar voor de Samsung Smart TV API... Geen idee of dit toestel er onder valt er is relatief weinig info over 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@mies-ttk89 Interessant :). Maar ze lijken helaas over besturing in de verkeerde richting te gaan. Ik snap wel dat Loxone in dat geval het beste kan detecteren, i.p.v. de TV overnemen.

Wellicht kun je op zo'n TV je op een info-service (of logging) abonneren, of heeft iemand er een (Android-TV?) appje voor geschreven.

Afijn, persoonlijk zou ik er zo'n stekker tussen zetten en dan zou het uitzoeken of 't ook zonder kan ergens onderaan een lange 'nice to have' lijst terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Je kunt proberen of hij reageert op pings als hij aan staat, en niet meer als hij uit staat.

Sommige TVs hebben ook nog een 5-12V trigger-out, normaliter om AV apparatuur mee aan te zetten, maar dat zijn er niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@roderickvd Hmm.. dat brengt wel op een idee: meestal zijn er ook USB poorten waar alleen voeding op staat als de TV aan is, toch? (Bijvoorbeeld hoe een chromecast zich dan laat voeden.) Da's ook een 5V trigger :).

@lowlow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
AlbertHeym schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:14:
Is er iemand hier die Loxone gebruikt voor verwarmingsregeling icm een hybride warmtepomp+gasketel? Wij hebben dat nu hydraulisch gescheiden met een buffervat voor een comfortabele zoneregeling. WP+gasketel zorgen dat het volgens stooklijn op temperatuur is, en Loxone regelt met eigen circulatiepomp en de Loxone ventielen op de aanvoerleidingen naar de pomploze vv-verdelers voor de afgifte. We hebben nu per bouwdeel/bouwniveau 1 verdeler die met 1 ventiel aangestuurd wordt. Constante temp, dus gedetailleerde zone-ruimte-regeling hoeft in principe niet.

We lopen ertegenaan dat de temp nogal kan oplopen als Loxone geen warmte meer vraagt en de WP naloopt in het vat, en ook als de gasketel bijspringt. Er zit nu geen mengregeling in de afgifte, dus die veel te hoge temp gaat dan bij de volgende warmtevraag de vloer in. Vervolgens koelt dat vat snel ver af, en komt daarna de WP weer in actie. Mijns inziens erg reactief en inefficiënt. Ook zie ik altijd circa 1 graad verschil tussen aanvoertemp van WP en van afgifte, doordat dit mengt in het vat. Elders lees ik ook dat zo'n buffervat minder efficient is, en met name gekozen wordt voor het comfort van zoneregeling.

Nou is zo'n afgifte mengregeling wel te maken met best hoge kosten, en toen kwam ik op het idee om juist de regelkunsten van Loxone te gebruiken om het buffervat weg te doen en een of meerdere zones te gebruiken als naloopbuffer. Dus niet met vaste hiërarchie (1 hoofdzone en rest afhankelijk), maar zoiets als zodra er warmtevraag is in zone X, dan zoneklep X openzetten en WP aansturen met aan/uit contact, stopt de warmtevraag X, dan WP contact uit, en de WP naloop afwachten in zone Y. Y gaat dan dicht als de naloop stopt, of Y gaat pas dicht als X of Z warmte nodig hebben. Y kan altijd dezelfde zijn, maar wellicht leuker om telkens een specifieke zone te kiezen, bv diegene waarvan we kunnen verwachten dat die als eerste weer warmte nodig gaat hebben (laagste temp oid). Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
toon volledige bericht
Ik heb hier een soortgelijke opstelling en ik moet zeggen dat dat erg goed werkt.
Ik heb het volgende:
  • 2x 650l hygienebuffervat in parallel
  • 5kw Panasonic monobloc warmtepomp
  • Oventrop Regumat pompgroep (Staat op 33 graden, met auto adapt)
  • Elke kamer heeft eigen zone sturing
  • Elke kamer heeft minimaal twee temperatuur sensoren voor nauwkeurige meting
  • Kanaal koeler/verwarmer in WTW systeem
Warmtepompt werkt op war, afhankelijk van de buitentemperatuur tussen de 27 en 33 graden. Warmtepomp staat in serie met het buffervat en als de kleppen in het huis dicht gaan kan de wp altijd genoeg warmte kwijt in de buffers. Met de ontwikkelingen in het topic van de Heishamon <> Node Red hier op tweakers heb ik nu hele mooie lange runs met de wp.

Loxone stuurt de kleppen aan en dat gaat erg goed. Minimaal twee zones of een groot verschil is temperatuur is genoeg om aan te gaan. Wat ik wel heb gemerkt is hoe lager te temperatuur des te beter het werkt. Als ik flink veel warmte in de vaten heb zitten vanuit mijn Houtcv dan gaan de temperaturen in huis de dagen na het stoken meer schommelen. Mijn wp heeft dan in het begin ook meer moeite en ik zie dan ook meer pendel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@-SimJoc- Maar dan mis ik nog wat in je plaatje: met doorgaans koude hygiëneboilers kun je niet douchen..

En zit die warmte van je hout-cv dan puur in de vaten, of ook in een stuk van het huis? Je zegt minimaal twee zones. Ik merk dat ik moeilijker aan die drempel kom wanneer de woonkamer nog warm is van de haard. En dan heb ik dus elders wat meer die schommeling - beperkt want ik laat de WP dan maar 'n relatief korte run maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
Gwaihir schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:35:
[...]

Loxone gaat uit van zo'n tussenstekker met stroommeting waarmee je dat detecteert.

Ja mannekes, dat zal veruit de beste manier zijn in mijn geval. Bedankt voor de tip!

Nu nog ff uitvogelen of ik die neem van HomeWizard (33€) of van Loxone zelf die Air ondersteunt (70€). Of nog een andere ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Gwaihir schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:08:
@-SimJoc- Maar dan mis ik nog wat in je plaatje: met doorgaans koude hygiëneboilers kun je niet douchen..

En zit die warmte van je hout-cv dan puur in de vaten, of ook in een stuk van het huis? Je zegt minimaal twee zones. Ik merk dat ik moeilijker aan die drempel kom wanneer de woonkamer nog warm is van de haard. En dan heb ik dus elders wat meer die schommeling - beperkt want ik laat de WP dan maar 'n relatief korte run maken.
Ik heb de Hellmann WH-FSK2-Multi-WP deze heeft een koperen wisselaar bovenin van 8,4m². De warmtepomp zorgt met een driewegklep dat het bovenste deel van het buffervat op temperatuur blijft. Ze adverteren er mee dat je eindeloos met 40 graden kunt douchen, maar dat is alleen in de zomer lekker. Ik maak het vat tot maximaal 48 graden in de zomer en 54 graden in de winter. Vaatwasser/wasmachine en Quooker zijn ook op het warme water aangesloten.

Als ik de houtvergasser (in de woonkamer) aan zet en de rookgassensor merkt een temperatuur boven de 50 graden dan gaan de vw zones in de woonkamer direct dicht. De laadunit laad de vaten van boven naar beneden en zorgt dus eerst voor mijn ww en daarna voor de verwarming in huis. Onderin het vat word dan vaak niet zo warm als ik had gehoopt en als het heel koud is zal de warmtepomp ook alweer snel bij springen. Dat is dan voor de vertrekken boven en in de kelder. De woonkamer/keuken is dat (ondanks de zeer goed geïsoleerde kachel) soms nog wel een of twee dagen warm.

Ik meet met Loxone de rookgastemperatuur, water temperatuur, aanvoer- en retour temperatuur. Hierdoor kan ik kort en zeer efficiënt stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@-SimJoc- En dat bovendeel gebruik je dan neem ik aan niet voor de verwarming (of is dat een los derde vat)?

Ik zie hier datzelfde: ongeveer de helft van de benedenverdieping wordt rechtstreeks warm van de haard en blijft dat langere tijd. Die naverwarming komt van het water in de haard zelf: dat is in feite ook een heet gestookte buffer die langzaam weer afkoelt. En dan gaat die warmte als nog naar de kamer - de isolatie vertraagd dat slechts. VVW in dit deel van het huis reageert op het opwarmen van het water in de haard: springt 't ineens enkele graden omhoog, dan gaat de VVW uit.

De warmtepomp wil ik doorgaans juist graag rustig laten doortuffen. De haard drukt die me er eigenlijk nog wat te snel uit. Ik sla die haardwarmte liefst zoveel mogelijk op om 'm dan (voor SWW en) geleidelijk als aanvulling te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Gertst schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:09:
Zijn er hier Loxone audioserver ervaringsdeskundigen die meeluisteren? ;)

Ik plan in de badkamer en woonkamer het volgende: luidsprekers verbonden met de audioserver en Loxone Touch Tree knoppen voor de bediening.

Zoals ik het begrijp kan je met de rechter knoppen dan door je playlists lopen met een korte druk en het volume regelen met een lange druk?

Kan je in je playlists streaming radio stations opnemen?
Ik lees dat je ook Spotify playlists kan opnemen, maar kan dit ook met Youtube Music playlists? (een betalende account if that matters)

Tx!
Goedemorgen, heb je uiteindelijk audio geplaatst in je badkamer? Gaat dat goed met vocht?
Ik denk erover om deze speaker op te hangen maar ik zie niks over gebruik in de badkamer:
https://shop.loxone.com/n...peaker-black-hg-pair.html

De box komt niet direct in de buurt van de douche (zit zelfs om een hoek) maar komt boven de wastafel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jomydM8t8jj0IJaPFI48kJcCM4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lpVX8PwDDVcxMUGrR4hOF63T.jpg?f=user_large

Hoe zijn je verdere ervaringen met Loxone audio en Touch Tree aansturing?
Indien andere advies hebben of weten of deze speakers in de badkamer kunnen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:34

florholvoet

aka F0x.be

Ik heb in de badkamer, keuken, inkomhal en WC inbouwspeakers die ik met de Loxone Audioserver aanstuur.
De speakers zelf zijn van Artsound (Happi reeks).

Ik bedien ze meestal met de app, soms ook AirPlay (werkt prima), maar heb ook Touch schakelaars om ze te bedienen.
Dit werkt prima eenmaal je de logica snapt maar via de app gaat het vaak toch net iets eenvoudiger...
De rechtse knoppen boven en onder zijn volume up & down. Je kan daarop tikken (1 step size te configureren) of ze inhouden (blijft harder/zachter gaan tot je lost).
Rechtsonder kan je dubbelklikken voor play/pauze en rechtsboven kan je dubbelklikken voor volgende favoriet. Hij gaat dan cyclen tussen je favoriete zenders in die ruimte, die kan je via de app instellen, en dit kunnen inderdaad ook Spotify playlists zijn.

Eigenlijk zit het best slim in elkaar, en het is een goeie back-up als je geen telefoon bij de hand hebt, maar omdat je geen interface ziet is het soms wat gokken.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@florholvoet En in de rest van je huis? En hoe combineert dat?

Ik ben dit 'wat willen we' vraagstuk net begonnen. En ik vraag me af in hoeverre ik graag één interface door het huis heen heb, en de mogelijkheid muziek me makkelijk te laten 'volgen'. En in hoeverre mededelingen via Loxone handig zijn - mijn vrouw ziet al een 'etenstijd' knoppie voor zich..

Dat levert ons enerzijds de vraag op of er dan ook (low end) audio komt tot in de hal en het toilet. En anderzijds wil ik in de woonkamer het geluid toch echt niet aan de Loxone audioserver overlaten (maar meer high end).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:34

florholvoet

aka F0x.be

Eerlijk gezegd is het uiteindelijk de deurbel en de alarm functionaliteit van Loxone die me over de streep hebben getrokken om de audioserver te gebruiken.

Ik vind het heel aangenaam dat ik kan bepalen hoe en wanneer ik die signalen exact wil horen (en wanneer niet). Dat plus het feit dat het eenvoudig is om een achtergrondmuziekje op te zetten.

Hoe combineert dat? In mijn geval, met Sonos in de huiskamer, niet... Of toch nog niet. Met Loxberry zou dat misschien lukken. Maar voorlopig staan die twee systemen naast elkaar. Echt storend heb ik het gelukkig nog niet gevonden.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Figaro9 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:01:
[...]

Hoe zijn je verdere ervaringen met Loxone audio en Touch Tree aansturing?
Indien andere advies hebben of weten of deze speakers in de badkamer kunnen hoor ik het graag.
Bij mij hangen ze op ongeveer dezelfde plek, zelfs nog iets dichterbij en dat gaat prima.
-SimJoc- schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:10:
Via het Duitse forum ben ik op de volgende speakers terecht gekomen:
https://www.kirstein.de/U...autsprecher-160-Watt.html

Deze lijken heel erg op de Loxone speakers maar zijn veel schappelijker que prijs. Werken ook met een magneet en zijn heel erg dun. Montage is makkelijk en de speakers zijn degelijk gebouwd. Ik heb er meerdere in mijn huis en ben er erg tevreden over.

Deze onder andere: https://www.loxforum.com/...ne-like-sehr-g%C3%BCnstig
Ik ben destijds voor deze speakers gegaan, vooral vanwege de prijs. Doen prima hun werk, maar moet zeggen dat ik ze alleen gebruik voor notificaties en wat achtergrondmuziek. Ik heb eerder in dit topic al wat berichten over de audio server gestuurd. De notificaties zou ik echt niet zonder willen in ons huis, zijn erg makkelijk. Voordeel is dat je makkelijk kamers "uit" kunt zetten op beweging of op tijdstip.

In de woonkamer heb ik ook nog een stereoset en het idee is altijd geweest om deze ook aan Loxone te koppelen zodat je deze muziek ook overal kunt horen. Uiteindelijk nooit uitgevoerd (kan nog steeds erg makkelijk) en we zien hier dat we de stereo eigenlijk alleen gebruiken als we ook echt in die ruimte zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door -SimJoc- op 09-12-2022 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Gwaihir schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:33:
@-SimJoc- En dat bovendeel gebruik je dan neem ik aan niet voor de verwarming (of is dat een los derde vat)?
Nee bovenste deel is warm water inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 14:58
Ha, audio is een interessant onderwerp. Ik zou heel graag gebruik maken van de audio-opties in Loxone, maar ik weiger alleen daarvoor een audioserver van 500 euro te kopen en bedrading naar speakers aan te leggen.
Ik heb ook geen Sonos (maar wel Denon).

Is er iemand al geslaagd in het bouwen van een soort IP-speaker? Die dan (rechtstreeks) vanuit Loxone aangestuurd kan worden?

Niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:28

K!K

@minitrue kijk eens op https://music-server.net/ dit werkt fijn loos samen met de voorloper van de audio server de loxone music server. Ik gebruik deze voor al mijn draadloze speaker naast mijn audio server voor alle bedraden zones.

Op loxforum.com is ook veel informatie te vinden omtrent music-server. Ook de bedenker van deze software zit op dit forum.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-04 13:30
Kan iemand mij helpen met het verkrijgen van weerdata vanuit de api van openweathermap in een virtuele HTTP ingang opdracht. Met een aantal voorbeelden krijg ik daar al wel data mee terug. Alleen wordt in die door mij gebruikte voorbeelden uitgegaan van de data in de forecast die je 2 blokken van 3 uur naar voren ophaalt dmv commando erkenning: \imin="\i\imin="\i\v voor de minimum temperatuur.

Het lijkt mij echter logischer te kijken naar bijv. het tijdblok morgen tussen 12:00 en 15:00 zodat je die info gebruikt voor zonwering, gebruik van zonenergie etc.
Heeft iemand al eens uitgepuzzeld wat je dan in de commando erkenning moet plaatsen om op basis van de tijd <time from="2022-12-09T12:00:00" to="2022-12-09T15:00:00"> die data kan ophalen?

Tevens lukt het mij niet om bijv de gegevens op te halen van bijv. clouds value="half bewolkt". Alleen getallen lijken te lukken dus ik zie vast iets over het hoofd (heb naast \v ook \. \w \a geprobeerd maar output bleef 0 )
Ook zou ik bijv graag uit <windDirection deg="220" code="SW" name="Southwest"/> de naam Southwest halen. Maar name=” staat diverse keren vermeld in de api. Hoe kan ik toch deze specifieke ‘name’ als uitput krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NC95Yrgx7wWzv5_1DTgQrIWfEz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vj6mQembGXXpeq2FZ18gc5Ww.png?f=fotoalbum_large

<weatherdata>
<location>
<name>Utrecht</name>
<type/>
<country>NL</country>
<timezone>3600</timezone>
<location altitude="0" latitude="52.0908" longitude="5.1222" geobase="geonames" geobaseid="2745912"/>
</location>
<credit/>
<meta>
<lastupdate/>
<calctime>0</calctime>
<nextupdate/>
</meta>
<sun rise="2022-12-08T07:34:37" set="2022-12-08T15:28:21"/>
<forecast>
<time from="2022-12-08T15:00:00" to="2022-12-08T18:00:00">
<symbol number="500" name="lichte regen" var="10n"/>
<precipitation probability="0.45" unit="3h" value="0.2" type="rain"/>
<windDirection deg="192" code="SSW" name="South-southwest"/>
<windSpeed mps="3.32" unit="m/s" name="Light breeze"/>
<windGust gust="6.75" unit="m/s"/>
<temperature unit="celsius" value="2.1" min="1.83" max="2.1"/>
<feels_like value="-1.23" unit="celsius"/>
<pressure unit="hPa" value="1010"/>
<humidity value="94" unit="%"/>
<clouds value="half bewolkt" all="72" unit="%"/>
<visibility value="10000"/>
</time>
<time from="2022-12-08T18:00:00" to="2022-12-08T21:00:00">
<symbol number="803" name="half bewolkt" var="04n"/>
<precipitation probability="0.01"/>
<windDirection deg="199" code="SSW" name="South-southwest"/>
<windSpeed mps="2.7" unit="m/s" name="Light breeze"/>
<windGust gust="5.2" unit="m/s"/>
<temperature unit="celsius" value="1.92" min="1.56" max="1.92"/>
<feels_like value="-0.93" unit="celsius"/>
<pressure unit="hPa" value="1009"/>
<humidity value="94" unit="%"/>
<clouds value="half bewolkt" all="69" unit="%"/>
</time>
<time from="2022-12-08T21:00:00" to="2022-12-09T00:00:00">
<symbol number="803" name="half bewolkt" var="04n"/>
<precipitation probability="0"/>
<windDirection deg="220" code="SW" name="Southwest"/>
<windSpeed mps="1.64" unit="m/s" name="Light breeze"/>
<windGust gust="2.61" unit="m/s"/>
<temperature unit="celsius" value="1.12" min="0.63" max="1.12"/>
<feels_like value="-0.68" unit="celsius"/>
<pressure unit="hPa" value="1007"/>
<humidity value="93" unit="%"/>
<clouds value="half bewolkt" all="52" unit="%"/>
</time>
<time from="2022-12-09T00:00:00" to="2022-12-09T03:00:00">
<symbol number="800" name="onbewolkt" var="01n"/>
<windDirection deg="103" code="ESE" name="East-southeast"/>
<windSpeed mps="0.5" unit="m/s" name="Calm"/>
<windGust gust="1.18" unit="m/s"/>
<temperature unit="celsius" value="-0.05" min="-0.05" max="-0.05"/>
<feels_like value="-0.05" unit="celsius"/>
<pressure unit="hPa" value="1006"/>
<humidity value="91" unit="%"/>
<clouds value="onbewolkt" all="8" unit="%"/>
</time>
<time from="2022-12-09T03:00:00" to="2022-12-09T06:00:00">
<symbol number="800" name="onbewolkt" var="01n"/>
<windDirection deg="122" code="ESE" name="East-southeast"/>
<windSpeed mps="1.46" unit="m/s" name="Calm"/>
<windGust gust="1.65" unit="m/s"/>
<temperature unit="celsius" value="-0.48" min="-0.48" max="-0.48"/>
<feels_like value="-2.24" unit="celsius"/>
<humidity value="95" unit="%"/>
<clouds value="onbewolkt" all="8" unit="%"/>
</time>
<time from="2022-12-09T06:00:00" to="2022-12-09T09:00:00">
<symbol number="801" name="zeer lichte bewolking" var="02d"/>
<windDirection deg="146" code="SE" name="SouthEast"/>
<windSpeed mps="1.88" unit="m/s" name="Light breeze"/>
<windGust gust="3.79" unit="m/s"/>
<temperature unit="celsius" value="0.64" min="0.64" max="0.64"/>
<feels_like value="-1.56" unit="celsius"/>
<pressure unit="hPa" value="1007"/>
<humidity value="93" unit="%"/>
<clouds value="zeer lichte bewolking" all="15" unit="%"/>
</time>
<time from="2022-12-09T09:00:00" to="2022-12-09T12:00:00">
<windDirection deg="158" code="SSE" name="South-southeast"/>
<windSpeed mps="2.33" unit="m/s" name="Light breeze"/>
<windGust gust="2.6" unit="m/s"/>
<temperature unit="celsius" value="2.91" min="2.91" max="2.91"/>
<feels_like value="0.59" unit="celsius"/>
<humidity value="80" unit="%"/>
<clouds value="zeer lichte bewolking" all="22" unit="%"/>
</time>
<time from="2022-12-09T12:00:00" to="2022-12-09T15:00:00">
<windDirection deg="164" code="SSE" name="South-southeast"/>
<windSpeed mps="1.54" unit="m/s" name="Calm"/>
<windGust gust="1.67" unit="m/s"/>
<temperature unit="celsius" value="1.17" min="1.17" max="1.17"/>
<feels_like value="-0.48" unit="celsius"/>
<humidity value="87" unit="%"/>
<clouds value="zeer lichte bewolking" all="21" unit="%"/>
</time>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-04 13:30
lowlow schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:16:
[...]

Ja mannekes, dat zal veruit de beste manier zijn in mijn geval. Bedankt voor de tip!

Nu nog ff uitvogelen of ik die neem van HomeWizard (33€) of van Loxone zelf die Air ondersteunt (70€). Of nog een andere ..
Naar ik heb gehoord is Shelly ook een goed alternatief en een stuk goedkoper (kan meten en schakelen) https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pol_6&nbc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:28

K!K

@Lox-1 Als je iets van Shelly wil toepassen zou ik aanbevelen om dit via MQTT te gebruiken. Dit is een protocol wat alle shelly apparaten ondersteunen. MQTT werkt na genoeg real time. Als je het via de virtuele in of uitgangen van loxone wil doen kom je snel op HTTP. Http heeft een pooling time van minimaal 10 seconden. Dit betekend dat het tot 10 seconden kan duren voordat je in of uitgang reageerd.
Ik zou je aanraden een Raspberry pi te nemen of een Vituele machine op een Nas en daar Loxberry te installeren. Dit stukje software bied veel plugins waaronder MQTT.
Kijk hier eens naar: https://wiki.loxberry.de/

Met betrekking tot je weer informatie binnen Loxone bied de Loxberry ook een mogelijkheid om de weerserver van Loxone te vervangen. Op deze manier intergreer je een eigen weer server volledig in Loxone.
Kijk hier eens naar: https://loxwiki.atlassian...LOXBERRY/pages/1215135897
Hier in is het dan ook mogelijk om de weer informatie van elk uur te verkrijgen. Echter heb ik hier zelf geen ervaring mee!

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door K!K op 10-12-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
minitrue schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:42:
Ha, audio is een interessant onderwerp. Ik zou heel graag gebruik maken van de audio-opties in Loxone, maar ik weiger alleen daarvoor een audioserver van 500 euro te kopen en bedrading naar speakers aan te leggen.
Ik heb ook geen Sonos (maar wel Denon).

Is er iemand al geslaagd in het bouwen van een soort IP-speaker? Die dan (rechtstreeks) vanuit Loxone aangestuurd kan worden?
Voor aansturing van Denon is gewoon een plug-in beschikbaar, werkt prima. Opstarten van de versterker duurt wel paar tellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 10-12-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50
K!K schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:55:
@Lox-1 Als je iets van Shelly wil toepassen zou ik aanbevelen om dit via MQTT te gebruiken. Dit is een protocol wat alle shelly apparaten ondersteunen. MQTT werkt na genoeg real time. Als je het via de virtuele in of uitgangen van loxone wil doen kom je snel op HTTP. Http heeft een pooling time van minimaal 10 seconden. Dit betekend dat het tot 10 seconden kan duren voordat je in of uitgang reageerd.
Dat is niet aan de orde als je via http de shelly relays wilt schakelen. Dat is gewoon instant.
De faq pagina van de railduino legt dat ook uit. Maar verder eens over MQTT ik gebruikt het ook voor van alles en nog wat.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 14:58
Sethro schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:04:
[...]

Voor aansturing van Denon is gewoon een plug-in beschikbaar, werkt prima. Opstarten van de versterker duurt wel paar tellen.
Ja, maar voor zover ik dat zie is het alleen aansturen van de AVR, het afspelen van meldingen en text to speech lijkt een stuk lastiger. Of is er een nieuwe pluging voor HEOS?
Maar ik duik er nog eens in.

Niks

Pagina: 1 ... 31 ... 43 Laatste