Die nieuwe miniserver compact lijkt me wel mooi om toe te voegen aan mijn bestaande installatie waar ik momenteel nog een gen 1 miniserver heb en deze toch wou uitbreiden met tree en air. Als ik het goed begrijp kan ik de compact dan inzetten om de controle van het hele systeem over te nemen en de oude miniserver verder nog zijn werk laten doen als extension voor de in- en uitgangen? Of zie ik iets over het hoofd of zijn er beperkingen aan deze setup?
Dashboard? Daar kun je dus nu zo'n touch flex voor kopenTamunave schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:33:
@grotius
Ik ben eerder teleurgesteld in de nieuwe touch, ik had echt gehoopt op een programmeerbaar scherm.
Loxone doet (denkt) een game changer te zijn, maar qua interface staan ze toch achter op KNX of Niko (al hoor ik van installateurs dat ze dan op betrouwbaarheid van de software/bus beter scoren).
Heeft er iemand trouwens de API van de audioserver al te pakken gekregen, ik zou graag aan de integratie met HA willen beginnen. Ik ben hoe langer hoe meer tevreden van de audio server (zeker met de Spotify update) maar wil dit graag aansturen van op m'n dashboard dat in de keuken hangt
Momenteel heb dit kunnen knutselen:
[Afbeelding]
Maar ik krijg geen info over wat er aan het spelen is of coverart.

Iemand al ontdekt of je het printje kunt vervangen en wat dat kost? (Vanuit de webshop / configurator vond ik in elk geval geen linkje.)
super info.Tamunave schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:01:
@Gertst
Aan de loxone kant heb ik 2 outputs aan de "Audio Player" blok voor huidig volume en play status:
[Afbeelding]
De favorieten en bediening stuur ik aan via een "scene" blok:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aan de Home Assistant kant is het dit:
(Ter info, de koppeling tussen HA en Loxone werkt echt super. HA zorgt hier als een brug tussen Zigbee meuk en Loxone)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack cards: - type: entity entity: sensor.playing_leefriumte icon: mdi:music - show_name: false show_icon: true type: button tap_action: action: toggle icon: mdi:pause show_state: false entity: switch.leefruimte_pauze - type: horizontal-stack cards: - show_name: false show_icon: true type: button tap_action: action: toggle entity: switch.leefruimte_vol_2 icon: mdi:volume-minus show_state: false - type: custom:bignumber-card entity: sensor.volume_leefruimte scale: 35px color: white - show_name: false show_icon: true type: button tap_action: action: toggle entity: switch.leefruimte_vol icon: mdi:volume-plus - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_mnm name: MNM show_icon: false - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_qmusic name: Q-Music show_icon: false - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_mnm_hits name: MNM Hits show_icon: false - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_mnm_throwback name: MNM Throwback show_icon: false - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_joe_80_90 name: Joe 80's & 90's show_icon: false - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_radio_2 name: Radio 2 show_icon: false - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_one_world_radio name: One World Radio show_icon: false - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_topradio name: Topradio show_icon: false
hoe link je loxone en HA, is er een duidelijk draadje dat ik zou kunnen doorlezen aub?
Veel is er niet aan:Wiely schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:20:
[...]
super info.
hoe link je loxone en HA, is er een duidelijk draadje dat ik zou kunnen doorlezen aub?
- Installeer HA (https://www.home-assistant.io/installation/)
- Installeer HACS voor de community plugins (https://hacs.xyz/docs/setup/download/)
- Installeer de PyLoxone plug-in (https://github.com/JoDehli/PyLoxone)
En ja er is ook een HA draadje:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2058344
[ Voor 6% gewijzigd door Tamunave op 01-07-2022 21:43 . Reden: link draadje ]
ok thanks.Tamunave schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:35:
[...]
Veel is er niet aan:Daarna krijg je mooi al de Loxone elementen (scene,light, switch,sensor,...) die in de visualisatie staan (!) als de juiste elementen in HA. De rooms moet je wel zelf manueel toewijzen.
- Installeer HA (https://www.home-assistant.io/installation/)
- Installeer HACS voor de community plugins (https://hacs.xyz/docs/setup/download/)
- Installeer de PyLoxone plug-in (https://github.com/JoDehli/PyLoxone)
En ja er is ook een HA draadje:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2058344
Qua visualisatie van loxone, hoe zit dat. een ipad aan de muur hangen of zijn er betere opties?
AbsoluutWiely schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:27:
[...]
ok thanks.
Qua visualisatie van loxone, hoe zit dat. een ipad aan de muur hangen of zijn er betere opties?

Een 22" touchscreen met een Raspberry Pi
Maar alles wat een webpagina kan tonen is goed
:strip_exif()/f/image/pMyvl0pTRUf2qjiUZ41Yt9Mo.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de automatische zonwering regeling sluiten de screens slechts circa 80%, terwijl dat handmatig wel gewoon 100% gaat. Weet iemand raad? Ik krijg het niet gevonden.
Aangezien ik dit probleem ook heb gehad, de oplossing dat ik hier heb gekregen via de linkAlbertHeym schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:51:
Bij de automatische zonwering regeling sluiten de screens slechts circa 80%, terwijl dat handmatig wel gewoon 100% gaat. Weet iemand raad? Ik krijg het niet gevonden.
Loxone bedrade en draadloze smarthomes
Weet ‘m even niet uit mijn hoofd maar van wat ik me herinner is het een parameter in het blok die standaard op 80% staat. Ik had het ook.
AlbertHeym schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:51:
donderz schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:41:
Heb je de Tr ingesteld op 1? Die staat default op 0,8...
Looptijd rit terug voor zonnewering (horizontaal zetten van de lamellen) of zonneweringspositie bij rolluiken/screens/luifel
Het lijkt er op dat Rd (Return duration) anders doet dan ze zeggen. Dat was inderdaad de enige die op 0,8 staat, met eenheid seconden. Nu op 1 gezet en nu sluiten ze 100%. Nog eentje als test op 0,5 gezet en toen sloot die 50%. Dat lijkt dus eerder een instelling in percentages en niet op tijd. Dank allen!
Welke intercom / deurbel camera's hebben jullie zoal?
De Loxone Intercom module ziet er wel nice uit, maar heeft blijkbaar een beperkte kwaliteit?
Zijn er mensen die bijv. een Ubiquiti deurbel hebben geïntegreerd? Hoe moeilijk is dit?
De Loxone Intercom module ziet er wel nice uit, maar heeft blijkbaar een beperkte kwaliteit?
Zijn er mensen die bijv. een Ubiquiti deurbel hebben geïntegreerd? Hoe moeilijk is dit?
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Doorbird / Akuvox hebben beide integratie mogelijkheden indien je wilt afwijken van standaard.florholvoet schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:50:
Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home
Nog niet gezien, ligt mogelijk aan API en formaat ondersteuning die Loxone verwacht.florholvoet schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:50:
Ik volg dit topic al geruime tijd en denk er over om in ons nieuwe huis van Home Assistant over te stappen naar Loxone. Met name omdat het een bekabelde oplossing is en dit (waarschijnlijk) wat minder onderhoud nodig heeft dan Home Assistant.
Nu ben ik al met een installateur in gesprek en ik begreep dat in principe alles mogelijk is met Loxone. Zelf heb ik het gevoel dat er, ondanks dat er wel veel integraties zijn, geen native ondersteuning is voor bijvoorbeeld Philips HUE. Betekend dit dat je toch weer custom integraties moet gebruiken (dus scripts en/of zelf geknutselde koppelingen)?
Als er geen integratie is met Loxone, is dit dan (vaak?) alsnog via een community oplossing/integratie te koppelen? Of is dit (mede door het gesloten karakter van Loxone) niet of slecht mogelijk?
Nu ben ik al met een installateur in gesprek en ik begreep dat in principe alles mogelijk is met Loxone. Zelf heb ik het gevoel dat er, ondanks dat er wel veel integraties zijn, geen native ondersteuning is voor bijvoorbeeld Philips HUE. Betekend dit dat je toch weer custom integraties moet gebruiken (dus scripts en/of zelf geknutselde koppelingen)?
Als er geen integratie is met Loxone, is dit dan (vaak?) alsnog via een community oplossing/integratie te koppelen? Of is dit (mede door het gesloten karakter van Loxone) niet of slecht mogelijk?
Ik heb nu 5 jaar Loxone in gebruik en ik heb nog altijd een issue met diezelfde vraagstukken. Ik kan mij voorstellen dat de installeur zegt dat alles "in principe" kan... maar heb je de vraag dan zo compleet gesteld met een bepaalde fabrikant buiten Loxone portfolio, inderdaad zoals Hue? Ik weet niet beter dat dit dan geheel aan beschikbaarheid van api's ligt (loxone kan bijv urls aanroepen) en inderdaad scripting (dan wel tussen de twee producten of via een gateway (zoals HA). RGB lampen zijn er ook vanuit Loxone en ik vermoed dat je installateur dan meer dat bedoelt.TheVMaster schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:49:
...Betekend dit dat je toch weer custom integraties moet gebruiken (dus scripts en/of zelf geknutselde koppelingen)?
Ik heb voor mezelf nu het uitgangspunt zoveel mogelijk bedraad met Loxone en waar dit geen "primaire dienst" of mij veel te duur is te kijken of dit met derden gedaan kan worden. Ik wil zoveel mogelijk het hart Loxone te laten zijn, want het is inderdaad stabiel.
Daarnaast, de UI van Loxone vind ik nu niet echt fantatisch. Dat is van HA weer veel mooier te realiseren. Tegelijkertijd, en dat geef jij ook in een bepaalde mate aan denk ik, het moet gewoon werken. Dus ik zit nog te stoeien hiermee of ik dat UI van Loxone moet laten gelden en dan dingen niet kan customizen of dat ik de frontend van HA gebruik, maar het hart (het processing deel) door Loxone. Dat betekent helaas geen complexiteitsreductie
Kracht van HA achtige producten is dat ze de kracht van het product van derden laat gelden en daar tegenaan babbelen. De koppeling is ook direct weer een zwak punt in stabiliteit als geheel. Loxone heeft dan weer een eigen portfolio om dat probleem niet te hebben, maar mist dan vaak weer elementen dat juist uitblinkt bij het product van derden.
[ Voor 23% gewijzigd door mgizmo op 03-08-2022 11:10 ]
Zelf zat ik inderdaad ook te denken aan een (stabiele) Loxone basis met HA als aanvulling, zodat ik toch de krachten van beide systemen kan benutten. Moet eerlijk zeggen dat HA het laatste halfjaar hier in huis super stabiel is en ik worstel met de enorme kostenpost van Loxone (volgens onze installateur zou dit zomaar richting de 25-30K gaan kosten, inclusief ontwerp, implementatie en hardware). Nu past dit wel in onze begroting van het nieuwe huis, maar mocht het ergens gaan knellen (met al die stijgende kosten op allerlei vlakken de laatste maanden), dan wil ik wel dat de eventuele investering van Loxone wel de gewenste eindoplossing geeft.mgizmo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:01:
[...]
Ik heb nu 5 jaar Loxone in gebruik en ik heb nog altijd een issue met diezelfde vraagstukken. Ik kan mij voorstellen dat de installeur zegt dat alles "in principe" kan... maar heb je de vraag dan zo compleet gesteld met een bepaalde fabrikant buiten Loxone portfolio, inderdaad zoals Hue? Ik weet niet beter dat dit dan geheel aan beschikbaarheid van api's ligt (loxone kan bijv urls aanroepen) en inderdaad scripting (dan wel tussen de twee producten of via een gateway (zoals HA). RGB lampen zijn er ook vanuit Loxone en ik vermoed dat je installateur dan meer dat bedoelt.
Ik heb voor mezelf nu het uitgangspunt zoveel mogelijk bedraad met Loxone en waar dit geen "primaire dienst" of mij veel te duur is te kijken of dit met derden gedaan kan worden. Ik wil zoveel mogelijk het hart Loxone te laten zijn, want het is inderdaad stabiel.
Daarnaast, de UI van Loxone vind ik nu niet echt fantatisch. Dat is van HA weer veel mooier te realiseren. Tegelijkertijd, en dat geef jij ook in een bepaalde mate aan denk ik, het moet gewoon werken. Dus ik zit nog te stoeien hiermee of ik dat UI van Loxone moet laten gelden en dan dingen niet kan customizen of dat ik de frontend van HA gebruik, maar het hart (het processing deel) door Loxone. Dat betekent helaas geen complexiteitsreductie
Kracht van HA achtige producten is dat ze de kracht van het product van derden laat gelden en daar tegenaan babbelen. De koppeling is ook direct weer een zwak punt in stabiliteit als geheel. Loxone heeft dan weer een eigen portfolio om dat probleem niet te hebben, maar mist dan vaak weer elementen dat juist uitblinkt bij het product van derden.
Kun je met Loxone ook goed met HA samenwerken (zeg, dashboards / interface van HA) met Loxone? Ik weet ook nog niet of ik bv. de native RGB verlichting en audio via Loxone wil doen (ben wel onder de indruk van de wandschakelaars en ook de ingetratie in bv. aanrechtblad en/of achter badkamertegels) of dat ik hiervoor toch respectievelijk HUE en/of Sonos wil gaan gebruiken.
Ik zit met hetzelfde vraagstuk en zou het nu als volgt doen:
- Aanwezigheidsmelders en schakelaars van Loxone.
- Drukknoppen van Niko in de minder belangrijke ruimtes om kosten te drukken.
- Geen audioserver omdat ik niet achter de topologie sta. Ik ben van plan om te standardiseren op Sonos of HEOS (Denon). Bij die laatste kan je dit combineren met een Denon receiver die aanspreekbaar is via API.
- HUE verlichting, aangestuurd in Loxone met een community PicoC script. Ik heb een lichtplan op basis van Dali, maar sommige merken zoals Modular hebben rails waarvoor ook een HUE-sturingsmodule bestaat. Hierdoor kan je premium verlichting alsnog via HUE aansturen om die onpraktische Dali voedingen en dure Dali Extension te vermijden. Minder belangrijke ruimtes doe ik met Loxone Dimmer Extension.
- Deurbel en gong van Doorbird of Ring. Uitgangspunt is om PoE te gebruiken.
- Rookmelders: Gira Dual Q
Ik denk dat je terecht bezorgd bent om de vendor lock-in.Kenw00t schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:18:
Ik heb al gemerkt dat de Loxone partners er uiteraard niet warm van lopen als je producten buiten het Loxone portfolio gaat gebruiken. Maar dat moedigt me net aan om zoveel mogelijk zelf te doen.
Persoonlijk heb ik wel voor de Audioserver gekozen. Deze doet automatisch muziek, deurbel, alarm...
Ik vind het wel lastig dat mijn Sonos luidsprekers hier domweg 'naast' staan momenteel.
Ik heb maar 1 Niko drukknop (voor de verlichting in de kelder). De rest zijn allemaal Touch Tree knoppen omdat die dan ineens basic temperatuur- en vochtigheidssensoren bevatten om mijn verwarming en ventilatie aan te sturen.
Voor verlichting heb overal Loxone RGBW dimming geïmplementeerd. Je moet een beetje uitkijken bij de armaturen en lampen, maar ben wel tevreden tot nu toe.
Ik weet niet of jullie deze fabrikant al kenden, maar ik heb ontdekt dat "Minalox" perfect PWM dimbare LEDs produceert in allerlei verschillende vormen en kleuren.
Dit maakt de Loxone PWM dimmers een pak bruikbaarder met gangbare armaturen.
https://www.stuff4lox.be/Minalox-24VDC-Led-spots
Puur ter info, ik ben niet geaffilieerd met deze webshop en/of Minalox.
Dit maakt de Loxone PWM dimmers een pak bruikbaarder met gangbare armaturen.
https://www.stuff4lox.be/Minalox-24VDC-Led-spots
Puur ter info, ik ben niet geaffilieerd met deze webshop en/of Minalox.
Onlangs 3 stuks Berla BW0010 350mA/3V ledspotjes geïnstalleerd voor de trap. Die dacht ik op een enkel kanaal van de RGBW dimmer aan te sluiten met 12% dimwaarde, maar dat lijkt de dimmer niet zo prettig te vinden met een zoemgeluid. Doe ik iets fout?
Gebruik je wel een dimbare driver?AlbertHeym schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:46:
Onlangs 3 stuks Berla BW0010 350mA/3V ledspotjes geïnstalleerd voor de trap. Die dacht ik op een enkel kanaal van de RGBW dimmer aan te sluiten met 12% dimwaarde, maar dat lijkt de dimmer niet zo prettig te vinden met een zoemgeluid. Doe ik iets fout?
15x330 SW38
Ik vermoed dat die LED's zijn die je met een constant-current driver moet aansturen, vandaar 350mA.
Berla verkoopt bijpassende drivers - maar die hebben 230VAC nodig.
Ik vermoed dat je de LED's rechtstreeks aansluit op de Loxone RGBW dimmer? Dat wil zeggen dat je ze voedt met 24V. Weliswaar pulserend, want als je 12% dimt dan gaat hij wisselen tussen 0V en 24V om de gewenste lichtsterkte te bekomen.
Als je deze ledspotjes wil gebruiken icm Loxone, moet je:
- Ofwel de aangewezen Berla driver aansluiten op 230V en eventueel dimmer met de Dimmer extension
- Ofwel een DC-DC converter plaatsen om het 24V PWM signaal te vertalen naar 350mA CC (in de plaats van de Berla driver).
Ik vermoed dat je de LED's rechtstreeks aansluit op de Loxone RGBW dimmer? Dat wil zeggen dat je ze voedt met 24V. Weliswaar pulserend, want als je 12% dimt dan gaat hij wisselen tussen 0V en 24V om de gewenste lichtsterkte te bekomen.
- Ofwel de aangewezen Berla driver aansluiten op 230V en eventueel dimmer met de Dimmer extension
- Ofwel een DC-DC converter plaatsen om het 24V PWM signaal te vertalen naar 350mA CC (in de plaats van de Berla driver).
Onze installatie heeft vier klimaatsensoren (3x air, 1x tree) welke ik o.a. gebruik voor een dauwpuntsberekening. Gedurende de hittegolf regelmatig meekijken met de metingen, doet mij twijfelen aan de meting van de relatieve luchtvochtigheid. Wanneer de temperatuur oploopt, zie ik die nl. nauwelijks dalen, zoals dat buiten wel sterk gebeurt. (Mijn dauwpuntsberekening komt dus snel omhoog.) En, m.i. nog minder geloofwaardig, wanneer de temperatuur gedurende de nacht binnen weer wat daalt, komt de R.V. niet omhoog - terwijl die in de buitenlucht dat wel stevig doet dus, dus dit kan niet aan ventilatie liggen.
Oftewel: ik vraag me af of deze sensoren echt de relatieve luchtvochtigheid meten. Of dat het wellicht meer neerkomt op een meting van een absolutie luchtvochtigheid, uitgedrukt in de relatieve luchtvochtigheid bij pakweg 20 graden Celcius. (Of iets dergelijks.)
Wat zijn jullie ervaringen? Of weet iemand er 't fijne van zelfs?
Oftewel: ik vraag me af of deze sensoren echt de relatieve luchtvochtigheid meten. Of dat het wellicht meer neerkomt op een meting van een absolutie luchtvochtigheid, uitgedrukt in de relatieve luchtvochtigheid bij pakweg 20 graden Celcius. (Of iets dergelijks.)
Thanks, ja inderdaadflorholvoet schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:35:
Ik vermoed dat die LED's zijn die je met een constant-current driver moet aansturen, vandaar 350mA.

Specifiek voor Hue is er een Pico C script dat je kan kopiëren zodat je zonder extra hardware rechtstreeks de Hue hub kan aanspreken om je Hue lampen te bedienen, alsof je een native Loxone RGBW lamp bedient.TheVMaster schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:49:
Ik volg dit topic al geruime tijd en denk er over om in ons nieuwe huis van Home Assistant over te stappen naar Loxone.
(...)
Zelf heb ik het gevoel dat er, ondanks dat er wel veel integraties zijn, geen native ondersteuning is voor bijvoorbeeld Philips HUE. Betekend dit dat je toch weer custom integraties moet gebruiken (dus scripts en/of zelf geknutselde koppelingen)?
De initiële setup is even wat uitzoekwerk maar daarna werkt het hier al 1.5 jaar prima.
Wil je deze misschien delen? Dan kijk ik meteen wat mijn sensoren doenGwaihir schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:41:
Onze installatie heeft vier klimaatsensoren (3x air, 1x tree) welke ik o.a. gebruik voor een dauwpuntsberekening. Gedurende de hittegolf regelmatig meekijken met de metingen, doet mij twijfelen aan de meting van de relatieve luchtvochtigheid. Wanneer de temperatuur oploopt, zie ik die nl. nauwelijks dalen, zoals dat buiten wel sterk gebeurt. (Mijn dauwpuntsberekening komt dus snel omhoog.) En, m.i. nog minder geloofwaardig, wanneer de temperatuur gedurende de nacht binnen weer wat daalt, komt de R.V. niet omhoog - terwijl die in de buitenlucht dat wel stevig doet dus, dus dit kan niet aan ventilatie liggen.
Mijn sensoren lopen wel goed gelijk met mijn de sensoren van mijn Zehnder ComfoQ dus ik verwacht dat deze aardig kloppen.
[ Voor 5% gewijzigd door -SimJoc- op 17-08-2022 23:48 ]
Het uitzoekwerk staat uiteraard op YouTube.Gertst schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:31:
[...]
Specifiek voor Hue is er een Pico C script dat je kan kopiëren zodat je zonder extra hardware rechtstreeks de Hue hub kan aanspreken om je Hue lampen te bedienen, alsof je een native Loxone RGBW lamp bedient.
De initiële setup is even wat uitzoekwerk maar daarna werkt het hier al 1.5 jaar prima.
YouTube: LOXONE: Lichtsteuerung mit Phillips Hue [4K]
Grz D.
Een constant-current driver zal de stroom steeds op 350mA houden en het voltage bijpassen. Je kan dus meerdere spots parallel op de driver aansluiten, zolang je het maximaal vermogen van de driver niet overschrijdt. Concreet zal er dan inderdaad ongeveer 9V spanning nodig zijn, klopt denk ik.AlbertHeym schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Thanks, ja inderdaad, en ze zijn maar 1W dus ik denk dat ik ze eigenlijk niet hoef te dimmen. En dan gaan ze volgens mij ook in serie gekoppeld
. Als ik voor een externe driver ga, wordt dat dan een 3x3v=9v CC 350mA, of zit ik er dan nog helemaal naast?
Ik zou eens kijken naar een DC-DC convertor. Die kan je aansluiten op je RGBW dimmer en zal de 24V en het PWM signaal converteren naar een constante stroom voor je spots:
https://www.zelektro.be/d...ne/loxone-dc-dc-convertor
Deze werkt dan in principe als constant-current LED driver. Ik heb die ook gebruikt om 350mA grondspots aan te sturen.
Die berekening? Die komt zo van Wikipedia-SimJoc- schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:47:
Wil je deze misschien delen? Dan kijk ik meteen wat mijn sensoren doen
De blokkendoos ziet er dan zo uit:
/f/image/Dq9YG72IMFJsuvIYhtk5zi11.png?f=fotoalbum_large)
De formule staat in twee stukken in het midden, de linker berekent het Dauwpunt's Gamma, de rechter het eindresultaat.
Voor regeldoeleinden hanteer ik wat marge en een minimum dauwpunttemperatuur van 16,5 graad. Twee graden is naar ik her en der lees gebruikelijk bij één centrale meting. Omdat ik hier meerdere meetpunten heb en die 'pessimistisch' bijeen gooi, vind ik 1,5 graad wel zat.
(Die manier van bijeen gooien is omdat de hele berekening best de moeite is en ik m'n (Gen 1) miniserver 'm niet steeds 5x* wil laten doen. Het is pessimistisch omdat ik laagste T en hoogste RLv combineer als input, ook al komen die wellicht uit verschillende vertrekken.)
*Zie net dat ik in vijf kamers meet, niet vier, zoals ik eerder zei.
Tx.Mijn sensoren lopen wel goed gelijk met mijn de sensoren van mijn Zehnder ComfoQ dus ik verwacht dat deze aardig kloppen.
Ik probeer via siri mij poort open en dicht te doen. Ik heb dit via opdrachten ingesteld en op mijn wifi netwerk lukt dit prima. Extern wil het niet lukken en geeft deze een fout melding. Extern via de loxone app lukt het wel.
Heb je wel een device nog aan staan in jouw thuisnetwerk zoals bijv. een Apple TV? Anders is er vanaf buiten geen toegang tot je functies.IceBlue schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:29:
Ik probeer via siri mij poort open en dicht te doen. Ik heb dit via opdrachten ingesteld en op mijn wifi netwerk lukt dit prima. Extern wil het niet lukken en geeft deze een fout melding. Extern via de loxone app lukt het wel.
Zie vanaf 1:03 in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=AGFShgD6XHY
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Ik heb een apple tv en via de woning app kan ik wel Loxone bedienen (extern). Maar de woning app laat niet toe een poort te bedienen in Loxone. Daarom de omweg via opdrachten. Misschien dat dit ook niet wordt toegestaan?HammieDuDe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
Heb je wel een device nog aan staan in jouw thuisnetwerk zoals bijv. een Apple TV? Anders is er vanaf buiten geen toegang tot je functies.
Zie vanaf 1:03 in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=AGFShgD6XHY
[ Voor 4% gewijzigd door IceBlue op 22-08-2022 13:59 ]
Ik vermoed dat Loxone deze functionaliteit heeft uitgeschakeld.. Heb je deze blogpost al gelezen?IceBlue schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
Ik heb een apple tv en via de woning app kan ik wel Loxone bedienen (extern). Maar de woning app laat niet toe een poort te bedienen in Loxone. Daarom de omweg via opdrachten. Misschien dat dit ook niet wordt toegestaan?
https://www.loxone.com/nlnl/blog/update-homekit/
Het is op basis van dat filmpje dat ik via opdrachten het ben gaan proberen in te stellen. Het lukt wel om de poort hiermee te sturen. Maar enkel als ik verbonden ben met het lokale netwerk.
Kan de Loxone intercom onafhankelijk werken? Dus zonder Loxone-installatie erachter?florholvoet schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:50:
@Tomovich Lijkt mij niet. Héél misschien met veel kunst en vliegwerk (waaronder een tijdelijke miniserver om 'm in te regelen).
Dat gaat nooit werken, aangezien de software via de miniserver geladen wordt.Tomovich schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:24:
[...]
Kan de Loxone intercom onafhankelijk werken? Dus zonder Loxone-installatie erachter?
Verder zie ik de waarde er niet van in. Ik heb die loxone intercom omdat die integreert met de rest van het systeem maar zowel de responsiveness als de kwaliteit zijn belabberd. Als ik een standalone oplossing zou aanleggen zou ik er nooit een loxone intercom in plaatsen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Prima, bedankt voor info!
Zal dan op zoek gaan naar een standalone oplossing. Vond dat die van Loxone er wel goed uit zag.
Zal dan op zoek gaan naar een standalone oplossing. Vond dat die van Loxone er wel goed uit zag.
Die, of de eerste generatie intercom?JackBol schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:52:
Ik heb die loxone intercom omdat die integreert met de rest van het systeem maar zowel de responsiveness als de kwaliteit zijn belabberd.
(Ik begreep dat de Mark 2 'long overdue' was. Maar 't is toch hopelijk wel een stap waarmee hij weer een tijdje actueel is?)
Ik heb het over deze.Gwaihir schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:06:
[...]
Die, of de eerste generatie intercom?
(Ik begreep dat de Mark 2 'long overdue' was. Maar 't is toch hopelijk wel een stap waarmee hij weer een tijdje actueel is?)
De unit is zo traag dat mensen al weer weggelopen zijn voordat de videoverbinding is opgezet. Real time interactie met iemand bij je voordeur is onmogelijk. Daarnaast lekt er water in. Wordt gelukkig wel onder garantie vervangen.
Wanneer hier ooit een nieuwe versie van uitkomt, die wel snel is, koop ik die direct.
/f/image/vJ6BvU5qudBCDA3RpIEwqBKl.png?f=fotoalbum_large)
Hier is hij na een week ook weer in de verkoop gedaan en heb ik de ring teruggehangen ( die ik voor nood had ). Ook al mis ik dan de integratie met Loxone, snelheid is wel een must.JackBol schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:25:
[...]
Ik heb het over deze.
De unit is zo traag dat mensen al weer weggelopen zijn voordat de videoverbinding is opgezet. Real time interactie met iemand bij je voordeur is onmogelijk. Daarnaast lekt er water in. Wordt gelukkig wel onder garantie vervangen.
Wanneer hier ooit een nieuwe versie van uitkomt, die wel snel is, koop ik die direct.
[Afbeelding]
@JackBol @HammieDuDe Bedankt voor die info!
Auch! Dat hebben ze dan knap slecht voor elkaar.
Hier heeft de intercom (los traditioneel ding) wat kuren. Dus ik overwoog 'm.. maar als ik dat zo hoor ga ik me die moeite maar besparen.
Wellicht is dit 'n nog in de software te verbeteren dingetje? (Zo'n voornemen wat dan helaas slechts pakweg 30% van de keren dat iemand dat over een nieuwe product roept ook echt een beetje lukt..)
Hier heeft de intercom (los traditioneel ding) wat kuren. Dus ik overwoog 'm.. maar als ik dat zo hoor ga ik me die moeite maar besparen.
Wellicht is dit 'n nog in de software te verbeteren dingetje? (Zo'n voornemen wat dan helaas slechts pakweg 30% van de keren dat iemand dat over een nieuwe product roept ook echt een beetje lukt..)
Dat ding heeft al wel 10 updates gehad, maar het is nog altijd geen feest. Ik denk dat dat ding gewoon te weinig cpu heeft.Gwaihir schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:10:
@JackBol @HammieDuDe Bedankt voor die info!
Bij de versie in antraciet hebben ze ook dit geplaatst op de webshop:
Ondertussen blijft mijn Loxone partner beweren dat er enkel met de eerste batch iets mis was.De antracietkleurige versie van de Intercom mag niet worden gemonteerd op plaatsen die aan direct zonlicht zijn blootgesteld, aangezien oververhitting kan optreden. Op montageplaatsen met direct zonlicht raden wij aan de Intercom in het wit te gebruiken (100484).

Heeft er iemand een integratie met RTS gemaakt om een Somfy screen te besturen?
[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 08-09-2022 17:19 ]
Goed te zien dat hier veel mensen zijn met een Loxone installatie. Zelf heb ik al een aantal jaren Loxone in huis voor aansturing van alarm, Remeha CV (0-10V), Brink WTW (0-10V), radiatoren en Jaga Klima canal (0-10V), Megaman dim to Warm verlichting, Brell en Somfy gordijnen en Sonos. Alles opgezet met de standaard in Loxone beschikbare bouwblokken voor de Miniserver, Air-, Tree-, 1-Wire-, dim- en relayextensions en de loxone schakelaars. Nu heb ik twee vragen:
1) Nu ben ik aan het kijken naar uitbreiding met zonnecellen, batterijopslag, laadpaal. Daarbij wil ik natuurlijk dat ik iig een systeem aan ga schaffen dat zich leent voor een volledige integratie met Loxone en daarmee ook met elkaar. En liefst zonder dat het al te moeilijk wordt. Er zal hier vast al iemand zijn die dit voor elkaar heeft gekregen. Zouden jullie deze ervaringen / adviezen / voorbeelden met producten willen delen?
2) Om straks die zonenergie zo optimaal mogelijk te benutten wil ik graag ook apparatuur kunnen gaan aansturen of uitlezen die misschien nog niet door Loxone geïntegreerd is. Ik denk dan aan de slimme meter, wasmachine, droger, vaatwasser, meer info uit WTW en CV halen of een Rasberry Pi aan het systeem toevoegen. Of bijvoorbeeld het Sonos nummer verder laten afspelen dat draaide toen de deurbel ging
. Hoewel ik een technische achtergrond heb, is dat niet in de automatisering of IT. Is er iemand die mij een goed startpunt kan geven waarvandaan ik mij hierin kan ontwikkelen?
Alvast mijn dank!
1) Nu ben ik aan het kijken naar uitbreiding met zonnecellen, batterijopslag, laadpaal. Daarbij wil ik natuurlijk dat ik iig een systeem aan ga schaffen dat zich leent voor een volledige integratie met Loxone en daarmee ook met elkaar. En liefst zonder dat het al te moeilijk wordt. Er zal hier vast al iemand zijn die dit voor elkaar heeft gekregen. Zouden jullie deze ervaringen / adviezen / voorbeelden met producten willen delen?
2) Om straks die zonenergie zo optimaal mogelijk te benutten wil ik graag ook apparatuur kunnen gaan aansturen of uitlezen die misschien nog niet door Loxone geïntegreerd is. Ik denk dan aan de slimme meter, wasmachine, droger, vaatwasser, meer info uit WTW en CV halen of een Rasberry Pi aan het systeem toevoegen. Of bijvoorbeeld het Sonos nummer verder laten afspelen dat draaide toen de deurbel ging
Alvast mijn dank!
Ik woon in Vlaanderen en ik heb een digitale meter waarmee salderen niet mogelijk is. Ik heb dan ook zonnepanelen met thuisbatterij. Om die reden is het natuurlijk belangrijk om de apparaten te laten draaien wanneer er zonnestroom is en/of de batterij bijna vol is.Lox-1 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:15:
Goed te zien dat hier veel mensen zijn met een Loxone installatie. Zelf heb ik al een aantal jaren Loxone in huis voor aansturing van alarm, Remeha CV (0-10V), Brink WTW (0-10V), radiatoren en Jaga Klima canal (0-10V), Megaman dim to Warm verlichting, Brell en Somfy gordijnen en Sonos. Alles opgezet met de standaard in Loxone beschikbare bouwblokken voor de Miniserver, Air-, Tree-, 1-Wire-, dim- en relayextensions en de loxone schakelaars. Nu heb ik twee vragen:
2) Om straks die zonenergie zo optimaal mogelijk te benutten wil ik graag ook apparatuur kunnen gaan aansturen of uitlezen die misschien nog niet door Loxone geïntegreerd is. Ik denk dan aan de slimme meter, wasmachine, droger, vaatwasser, meer info uit WTW en CV halen of een Rasberry Pi aan het systeem toevoegen. Of bijvoorbeeld het Sonos nummer verder laten afspelen dat draaide toen de deurbel ging. Hoewel ik een technische achtergrond heb, is dat niet in de automatisering of IT. Is er iemand die mij een goed startpunt kan geven waarvandaan ik mij hierin kan ontwikkelen?
Alvast mijn dank!
De thuisbatterij en omvormer heb ik van Huawei en die kan je uitlezen met Loxone via een modbusserver. Loxone heeft daarvoor een template beschikbaar. Je moet wel de omvormer updaten via je smartphone en de Dongle updaten via de website van Huawei omdat de functie achteraf is toegevoegd.
De slimme meter of digitale meter gebruik ik niet omdat voor werking van de batterij al een elektriciteitsmeter is geplaatst van Huawei.
https://library.loxone.com/vendor/huawei-technologies-18
Modbus interface inverter - Loxone
Loxone ondersteunt ook nog andere merken, maar niet alle merken laten hun apparaten uitlezen op een makkelijke manier.
Je koppelt de waarden van Huawei (batterijstand, opwek, consumptie...) aan de Energy monitor.
https://www.loxone.com/nlnl/kb/energie-monitor/
Op basis van je batterijstand en/of opwek van zonne-energie kan je dan apparaten laten starten. Je kan ook de consumptie limiteren tot een bepaald vermogen, want in mijn geval kan de batterij maximaal 5000 Watt leveren. Alles meer dan dat moet ik kopen en dan kost tegenwoordig wel wat.

De bedoeling is om de warmtepomp te sturen met Loxone. Bv. Viessmann laat toe om aan te geven of je zonnestroom te veel hebt en dan kan je de boiler en/of buffer warmer laten worden. Dit kan in drie trappen. Je kan die temperaturen zelf instellen. Let wel op dat zeker niet alle merken dit ondersteunen.
Je kan ook je wasmachine, droogkast, elektrische boiler... aansturen.
Heb zelf een omvormer van Fronius samen met hun smartmeter. Dat werkt ook perfect met Loxone.
15x330 SW38
Ik kan hier wel enkele posts terugvinden over de smartDEN relay bordjes.
Echter lees ik dat iedereen http gebruikt als communicatieprotocol.
Er zijn echter ook Modbus TCP varianten.
Niemand hier ervaring mee?
https://denkovi.com/smartden-modules
Echter lees ik dat iedereen http gebruikt als communicatieprotocol.
Er zijn echter ook Modbus TCP varianten.
Niemand hier ervaring mee?
https://denkovi.com/smartden-modules
@Breezz Welk voordeel zoek je? (Mijn eerste gedachten: werkt dan ofwel gelijk, ofwel minder flexibel..)
Ben al een tijdje aan het meelezen hier. Al veel interessante informatie gevonden.
Heb zelf Loxone voor de 2de keer zelf geïmplementeerd. Zelf heb ik verlichting, screens, gordijnen, verwarming en koeling, alarm, intercom, NFC, weerstation, ... Dus een complete loxone installatie. Ik heb ook een script geschreven om statistics door te sturen naar een influxdb icm grafana op enkele docker containers.
Nu ben ik op zoek naar rookmelders die ik kan koppelen met Loxone. Mijn requirements:
- draadloos koppelbaar met batterij (want ik heb hiervoor geen kabels voorzien)
- mogelijkheid om 1 toestel met relay oid te hebben voor directe koppeling met Loxone
- Mooi uitzicht
Loxone rookmelder: niet leverbaar
Gira Dual Q: dan moet ik in elk device wireless optie steken + in technische ruimte waar elektrische kast is 2 rookmelders. 1tje met Relais en 1tje met wireless.
https://loxwiki.atlassian...31/Rauch-+und+Brandmelder
Heeft iemand ervaringen met rookmelders?
Heb zelf Loxone voor de 2de keer zelf geïmplementeerd. Zelf heb ik verlichting, screens, gordijnen, verwarming en koeling, alarm, intercom, NFC, weerstation, ... Dus een complete loxone installatie. Ik heb ook een script geschreven om statistics door te sturen naar een influxdb icm grafana op enkele docker containers.
Nu ben ik op zoek naar rookmelders die ik kan koppelen met Loxone. Mijn requirements:
- draadloos koppelbaar met batterij (want ik heb hiervoor geen kabels voorzien)
- mogelijkheid om 1 toestel met relay oid te hebben voor directe koppeling met Loxone
- Mooi uitzicht
Loxone rookmelder: niet leverbaar
Gira Dual Q: dan moet ik in elk device wireless optie steken + in technische ruimte waar elektrische kast is 2 rookmelders. 1tje met Relais en 1tje met wireless.
https://loxwiki.atlassian...31/Rauch-+und+Brandmelder
Heeft iemand ervaringen met rookmelders?
Ik heb die van Hager: TG550A. Worden allemaal draadloos gekoppeld, en eentje heeft een relaisvoet: RXA05X. Levertijd was wel om te janken, maar dat is met Hager wel meer de laatste tijd volgens mij.
Ik kan je niet helpen met je rookmelder (mijn roodmelder heeft een draad naar loxone).Geebelen schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:12:
Dus een complete loxone installatie. Ik heb ook een script geschreven om statistics door te sturen naar een influxdb icm grafana op enkele docker containers.
Maar ik ben wel benieuwd naar je usecase voor influx. Welke data gather je en voor welke reden? En hoe verstuur je die vanuit loxone of gebruik je een helper zoals telegraf?
Ik verzamel informatie over buitentemperatuur, binnentemperaturen, opbrengst zonnepanelen, temperatuur brine warmtepomp, level regenwaterput, ... Deze data kan ik dan gebruiken om bepaalde instellingen van verwarming en dergelijke beter in te stellen. Ook gaat het salderen in Vlaanderen ook definitief stoppen in 2025. Dan kan ik de data gebruiken om eigen gebruik te optimaliseren.JackBol schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:30:
[...]
Ik kan je niet helpen met je rookmelder (mijn roodmelder heeft een draad naar loxone).
Maar ik ben wel benieuwd naar je usecase voor influx. Welke data gather je en voor welke reden? En hoe verstuur je die vanuit loxone of gebruik je een helper zoals telegraf?
Ik verstuur van miniserver via UDP naar scriptje in docker. Deze zet het om naar Influx 2 API calls. Ik kan het altijd eens doorsturen als je wil.
Mijn script is gebaseerd op deze:
https://github.com/budulinek/easy-loxone-influx
Deze werkt op influx 1.
Voorbeeld van dashboard:
/f/image/UmlTKFjuovSYMDHrEraMl1U1.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil binnenkort aan een projectje beginnen waar ik 60 elektrische boilers en 60 accumulatoren (eventueel gegroepeerd) wil aansturen met als doel;Gwaihir schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:11:
@Breezz Welk voordeel zoek je? (Mijn eerste gedachten: werkt dan ofwel gelijk, ofwel minder flexibel..)
* Eigenverbruik van zonnepanelen verhogen (België hier, zonder salderen)
* Rest van het verbuik zo veel mogelijk met (iets goedkoper) nachttarief dekken
* Verbruik spreiden in tijd, in België krijgen we binnen kort een capaciteitstarief, waarmee je afgestraft wordt voor een hoog piekverbruik.
Ik wil graag werken met Loxone (want heb er al enige ervaring mee) en eventueel een hoop smartDEN relay bordjes.
Ergens op een Google Group forum wordt er gezegd dat deze (met http) slechts voor 90% betrouwbaar zijn wat het verzenden/ontvangen van commano's betreft.
Dat zou voor mij natuurlijk een dealbreaker zijn, daarom dat ik aan het denken was of Modbus eventueel betrouwbaarder zou zijn (maar is ook UTP natuurlijk).
Modbus RTU lijkt me geen optie omdat er een behoorlijke afstand is tussen de miniserver en enkele smartDEN's.
Het gaat over 60 studentenkamers waar ik een belang in heb (niet als student), is geen commerciële opdracht.
Thanks voor je uitgebreide reactie!Geebelen schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:27:
[...]
Ik verzamel informatie over buitentemperatuur, binnentemperaturen, opbrengst zonnepanelen, temperatuur brine warmtepomp, level regenwaterput, ... Deze data kan ik dan gebruiken om bepaalde instellingen van verwarming en dergelijke beter in te stellen. Ook gaat het salderen in Vlaanderen ook definitief stoppen in 2025. Dan kan ik de data gebruiken om eigen gebruik te optimaliseren.
Ik verstuur van miniserver via UDP naar scriptje in docker. Deze zet het om naar Influx 2 API calls. Ik kan het altijd eens doorsturen als je wil.
Deze werkt op influx 1.
Voorbeeld van dashboard:
[Afbeelding]
De meeste van deze data verzamel ik al buiten Loxone om, maar de binnentemperatuur meten is een interessante usecase! Dank voor de link.
Het is beide TCP en dat heeft in principe wel een 'ontvangstmelding' voor een signaal. Het is als protocol niet 'fire & forget' zoals UDP.Breezz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:37:
Ergens op een Google Group forum wordt er gezegd dat deze (met http) slechts voor 90% betrouwbaar zijn wat het verzenden/ontvangen van commano's betreft.
Dat zou voor mij natuurlijk een dealbreaker zijn, daarom dat ik aan het denken was of Modbus eventueel betrouwbaarder zou zijn (maar is ook UTP natuurlijk).
Gaat loxone daar dan slecht mee om? Of die smartDENs? En anders bij ModBus TCP?
Railduino komt hier ook bij tijd en wijle langs. Zijn die wel 100% betrouwbaar?
Dat van onbetrouwbare TCP had ik hier gelezen: https://groups.google.com...AqI0Sk72_0/m/l8UMYdkRBQAJGwaihir schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:44:
[...]
Het is beide TCP en dat heeft in principe wel een 'ontvangstmelding' voor een signaal. Het is als protocol niet 'fire & forget' zoals UDP.
Gaat loxone daar dan slecht mee om? Of die smartDENs? En anders bij ModBus TCP?
Railduino komt hier ook bij tijd en wijle langs. Zijn die wel 100% betrouwbaar?
Is geen betrouwbare bron, maar triggert inderdaad wel om even rond te horen hoe anderen dit ervaren/verklaren.
Er zijn eventueel ook nog tussenstappen, zoals het gebruik van aparte netwerken of VLANS.
@Breezz Is ook best een oude bron. Je zou zelfs de fabrikant kunnen vragen of ze dat van destijds herkennen en of ze er iets aan hebben kunnen doen.
Maar ik vraag me vooral af: waarom zo graag die smartDENs als je ze onvoldoende vertrouwt? Er zijn toch vele wegen naar deze functionaliteit? Loxone zelf lijkt op dit moment het gebruik van lokale miniservers voor te staan, als ik me niet vergis met de communicatie tussen master-mini en de anderen ook via TCP/IP. KNX kan ook een super betrouwbare oplossing bieden. En zo nog diverse opties meer zoals zo'n smartDEN.
Maar ik vraag me vooral af: waarom zo graag die smartDENs als je ze onvoldoende vertrouwt? Er zijn toch vele wegen naar deze functionaliteit? Loxone zelf lijkt op dit moment het gebruik van lokale miniservers voor te staan, als ik me niet vergis met de communicatie tussen master-mini en de anderen ook via TCP/IP. KNX kan ook een super betrouwbare oplossing bieden. En zo nog diverse opties meer zoals zo'n smartDEN.
Je wilt zeggen, werken met meerdere miniservers? Eventueel een miniserver compact?Gwaihir schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:09:
@Breezz Is ook best een oude bron. Je zou zelfs de fabrikant kunnen vragen of ze dat van destijds herkennen en of ze er iets aan hebben kunnen doen.
Want communicatie tussen miniserver en relay extentie is niet over UTP.
Reden is voornamelijk de kost. Het zijn heel wat relais die ik nodig heb, zeker als je telt dat ik nog een relais wil plaatsen ACHTER de smartDEN. Omdat het hoge vermogens zijn en omdat zo ook een handbediening kan installeren (indien de logica niet werkt, gewoon alle relais handmatig op AAN).
Dag Breez,Breezz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:37:
[...]
Ik wil binnenkort aan een projectje beginnen waar ik 60 elektrische boilers en 60 accumulatoren (eventueel gegroepeerd) wil aansturen met als doel;
* Eigenverbruik van zonnepanelen verhogen (België hier, zonder salderen)
* Rest van het verbuik zo veel mogelijk met (iets goedkoper) nachttarief dekken
* Verbruik spreiden in tijd, in België krijgen we binnen kort een capaciteitstarief, waarmee je afgestraft wordt voor een hoog piekverbruik.
Ik wil graag werken met Loxone (want heb er al enige ervaring mee) en eventueel een hoop smartDEN relay bordjes.
Modbus RTU lijkt me geen optie omdat er een behoorlijke afstand is tussen de miniserver en enkele smartDEN's.
Het gaat over 60 studentenkamers waar ik een belang in heb (niet als student), is geen commerciële opdracht.
Modbus RTU lijkt me wel een goede optie, de afstand zou geen probleem mogen zijn (https://crushtymks.com/nl...istance-number-of-devices). Je zou namelijk 1200m kunnen overbruggen, mits je een lagere baudrate gebruikt.
Zelf heb ik de railduino in gebruik en deze kun je ook met Modbus TCP gebruiken. Ik heb hier nooit problemen mee. Modbus TCP gebruikt zoals de naam al zegt TCP, dus je hebt wel wat checks dat je bericht aan komt. Ik neem aan dat je niet sneller hoeft te pollen dan 5 seconden, want dan loop je bij Loxone tegen zijn grens aan. Ik zie ook dat Denkovi een Modbus TCP variant heeft http://denkovi.com/wifi-16-relay-board-modBus-tcp.
Ik zie dat je elektrische boilers wil aansturen. Ga je dan direct het verwarmingselement aansturen en dan een temperatuur regeling in Loxone maken? Of is het meer een vrijgave naar de boiler dat zij mogen gaan opstoken? Als je een verwarmingselement gaat aansturen, dan raad ik je wel aan solid state relais te gebruiken.
Misschien zijn er zelfs al boilers op de markt die direct Modbus praten? Zelf lees ik de warmtepomp ook uit via Modbus en stuur ik dat ik meer warm water wil hebben als ik een overschot heb van meer dan 2kW aan PV energie.
Ga je meer doen dan alleen verwarming via Loxone? Dan is misschien Gwaihir zijn oplossing met meerdere mini servers wel een goede oplossing. Als je 60x hetzelfde hebt, dan hoef je ook maar 1 keer je software aan te passen als je een foutje ergens hebt gemaakt (geloof me, dit overkomt iedereen
Howdy Tweakers!
Context: enkele maanden geleden een huis gekocht waarvan de elektriciteit niet op punt staat en de zekeringen verspreid zijn over 3 verschillende kasten.
Elektriciens gecontacteerd en ééntje stelde Loxone voor om over te stappen naar Domotica. Vanuit een kramp gereageerd dat Domotica te duur is maar de man probeerde toch duidelijk te maken dat het een wijze beslissing kan zijn naar de toekomst toe.
Was ook bereid wat werk door ons te laten doen zoals bv. Draden en buizen trekken.
De geek in mij is Loxone nu aan het bekijken en is stilletjesaan verliefd aan het worden op het idee en de mogelijkheden. De vraag is echter: is het financieel te verantwoorden + mogelijk om als leek zelf wat op mij te nemen? In hoeverre is dit concreet complexer als wij draden trekken/verlichting aansluiten en dergelijke? Haalbaar voor newbies?
Alles is onwijs duur dus besparen is altijd mijn eerste reflex. Maar ik ben ook wel iemand die droomde van een deftige smarthome. Morgen krijg ik normaliter de offerte maar wou de Tweakers hivemind al es porren en vragen om hun wijsheid.
Context: enkele maanden geleden een huis gekocht waarvan de elektriciteit niet op punt staat en de zekeringen verspreid zijn over 3 verschillende kasten.
Elektriciens gecontacteerd en ééntje stelde Loxone voor om over te stappen naar Domotica. Vanuit een kramp gereageerd dat Domotica te duur is maar de man probeerde toch duidelijk te maken dat het een wijze beslissing kan zijn naar de toekomst toe.
Was ook bereid wat werk door ons te laten doen zoals bv. Draden en buizen trekken.
De geek in mij is Loxone nu aan het bekijken en is stilletjesaan verliefd aan het worden op het idee en de mogelijkheden. De vraag is echter: is het financieel te verantwoorden + mogelijk om als leek zelf wat op mij te nemen? In hoeverre is dit concreet complexer als wij draden trekken/verlichting aansluiten en dergelijke? Haalbaar voor newbies?
Alles is onwijs duur dus besparen is altijd mijn eerste reflex. Maar ik ben ook wel iemand die droomde van een deftige smarthome. Morgen krijg ik normaliter de offerte maar wou de Tweakers hivemind al es porren en vragen om hun wijsheid.
Ik haak even aan qua smartDEN, hier spreekt een hele tevreden Denkovi klant, ik heb in meerdere projecten waaronder mijn eigen huis tientallen smartDEN IoT Internet / Ethernet 16 Relay Board 24v draaien, waarbij ze op 1 na allemaal nu naar 2 jaar naar volle tevredenheid werken, met lasten van tuin wcd’s, rolluiken, screens tot vvw actoren.Breezz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:18:
[...]
Dat van onbetrouwbare TCP had ik hier gelezen: https://groups.google.com...AqI0Sk72_0/m/l8UMYdkRBQAJ
Is geen betrouwbare bron, maar triggert inderdaad wel om even rond te horen hoe anderen dit ervaren/verklaren.
Er zijn eventueel ook nog tussenstappen, zoals het gebruik van aparte netwerken of VLANS.
Ze communiceren via tcp/ip, reageren vlot, simpelweg, doen wat ze moeten doen. Ze worden aangestuurd via de miniserver.
Eentje was DOA helaas en heb ik met support opnieuw geflashed en weer aan de gang gekregen ( hij wou al een nieuwe opsturen ).
Dat is in ieder geval mijn opinie
Ik heb hier de laatste paar dagen aan gewerkt en een iets makkelijkere en meer schaalbare optie gevonden (in mijn optiek).Geebelen schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:27:
[...]
Ik verzamel informatie over buitentemperatuur, binnentemperaturen, opbrengst zonnepanelen, temperatuur brine warmtepomp, level regenwaterput, ... Deze data kan ik dan gebruiken om bepaalde instellingen van verwarming en dergelijke beter in te stellen. Ook gaat het salderen in Vlaanderen ook definitief stoppen in 2025. Dan kan ik de data gebruiken om eigen gebruik te optimaliseren.
Deze werkt op influx 1.
Voorbeeld van dashboard:
[Afbeelding]
In Loxone heb ik Virtual Status'es gemaakt die met een API call uit te lezen zijn:
/f/image/2e9dB18qOWSxhOUHgPWNx9Fw.png?f=fotoalbum_large)
Deze kan je gewoon uit-CURL-en:
Bash:
1
2
3
| curl -s -X GET http://user:pass@192.168.10.100/dev/sps/io/Temperature_Woonkamer/all <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <LL control="dev/sps/io/Temperature_Woonkamer/all" value="21.5" Code="200"/> |
Vervolgens gebruik ik telegraf om Influx te vullen met de volgende agent config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| [[inputs.http]] interval = "60s" # Read the Humidity from the Loxone Touch Pure urls = [ "http://user:pass@192.168.10.100/dev/sps/io/Temperature_Woonkamer/all" ] method = "GET" data_format = "xml" tagexclude = ["url"] [inputs.http.tags] influxdb_bucket= "Domotica" device = "Loxone" [[inputs.http.xml]] [inputs.http.xml.tags] room = "substring-before(substring-after(string(//@control),'_'),'/all')" [inputs.http.xml.fields] temperature = "number(//@value)" |
Dit is het resultaat:
/f/image/pxqqbRgxmpQlyyOCr4RNDv2R.png?f=fotoalbum_large)
De meeste op deze thread zullen wel een beetje bevooroordeeld zijnKap1tein schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:53:
Howdy Tweakers!
Het trekken van alle kabels is een simpel maar tijdrovend klusje. Iets wat je zelf zou kunnen oppakken. Hiermee bespaar je het meeste.Kap1tein schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:53:
Howdy Tweakers!
De Loxone spullen zelf zijn niet goedkoop maar in het totale plaatje vind ik het nog wel meevallen. Denk aan 2k euro voor de schakelkast en dan ca 300 euro (beweging, touch, stelventiel, deursensor) per ruimte.
Ontwerpen en inrichten van de schakelkast kun je dan beter laten doen. Overigens zijn er ook installateurs die kunnen meekijken. Dus je eigen ontwerp reviewen en het installatiewerk nalopen. Scheelt ook weer.
Programmeren kun je zelf als je beetje gevoel ervoor hebt. Echt ingewikkeld is dat niet. Uitbesteden kan ook aardige duit kosten omdat er best wat uurtjes in gaan zitten.
Nu er weer wat leven in de verwarming komt, heeft hij prompt zo'n stelventiel air wat al op halfzeven hing doormidden gedrukt. Van alle drie sets van twee vasthoudertjes blijkt er eentje afgebroken
. Heeft iemand zo'n exemplaar al eens weer bij elkaar weten te houden, voor enige tijd? Zo ja, hoe?
Ik heb er wat bisonkit tussen gesmeerd, maar kennelijk wat gemist op de (al opgerolde) tube.. Toen ik online opzocht hoe lang dat mocht drogen las ik dat 't ongeschikt is voor PE en PP. Dus dat valt vast zo weer uit elkaar, helaas.
(Deze hangt wat in de loop, dus af en toe een tik is onvermijdelijk. Wil dat nog wel veranderen 'ooit' en tot die tijd er zeker niet nog zo'n belachelijk zwak ding op slopen.)
Ik heb er wat bisonkit tussen gesmeerd, maar kennelijk wat gemist op de (al opgerolde) tube.. Toen ik online opzocht hoe lang dat mocht drogen las ik dat 't ongeschikt is voor PE en PP. Dus dat valt vast zo weer uit elkaar, helaas.
(Deze hangt wat in de loop, dus af en toe een tik is onvermijdelijk. Wil dat nog wel veranderen 'ooit' en tot die tijd er zeker niet nog zo'n belachelijk zwak ding op slopen.)
Ik heb een keer een extension behuizing perongeluk gesloopt...Gwaihir schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:07:
Nu er weer wat leven in de verwarming komt, heeft hij prompt zo'n stelventiel air wat al op halfzeven hing doormidden gedrukt. Van alle drie sets van twee vasthoudertjes blijkt er eentje afgebroken. Heeft iemand zo'n exemplaar al eens weer bij elkaar weten te houden, voor enige tijd? Zo ja, hoe?
Via Loxone een nieuw onderdeel geregeld tegen een klein bedrag meen met verzending 12 euro.
Misschien dat een optie?
Oudste dochter wilde een wekkerradio. Die van ons toch zat, dus doorgeschoven en een touch nightlight besteld.
Smoelt ok en qua concept m.i. goed gevonden. Hij geeft in z'n eentje veel te weinig licht om een wake-up light te zijn (da's 'ToDo' door toevoegen van meer slimme lampen), maar dat er al zo'n licht brandt als je wakker wordt, vond ik alvast erg fijn. Wel jammer dat 't snoer een tikkie kort is.
Wat me er vooral erg handig aan lijkt, is dat je zo een knop bij de hand hebt, die doordat hij als klok wat licht geeft eenvoudig te vinden is. Helaas gaat het daar mis
. Hij staat waar de wekkerradio altijd stond: centraal op een plank (onder de schuine kant) direct aan / boven ons hoofdeinde. Ideaal voor het indirect licht wat hij van de achterzijde geeft.
Maar het klokdisplay is (daar), op z'n meest gedimde stand, helaas nog veel te fel voor ons om bij te slapen. (Ik heb 't ook met display uit geprobeerd, maar dan mis ik de klok en kan ik 'm ook niet meer terugvinden en goed raken ter bediening.) Een beetje experimenteren vanochtend leert dat de minimale stand van het display (vóór uit) 6% is; bij wijzigen van 1 - 6% helderheid verandert er helemaal niets, bij 7% is er een duidelijk verschil (uiteraard naar nog feller). Loxone impliceert (met die default waarde in de config) wel dat hij naar 1% zou kunnen dimmen, maar toch betwijfel ik of het aan dit exemplaar ligt.
Dus.. darn, jammer.. denk dat dit ding maar terug moet. Of.. zou zo'n display op een andere manier minder fel te maken zijn, met een of ander filtertje ertussen? (Dat de maximale felheid dan ook omlaag komt, lijkt me geen probleem. Die hooguit 1 Watt warmte die hij kwijt moet daar ook niet. De fraaie looks behoud ik wel graag en aangezien hij bedoeld is om aan te raken, lijkt 't me achter de glasplaat te moeten..
)
Iemand ideeën / ervaringen te delen?
Smoelt ok en qua concept m.i. goed gevonden. Hij geeft in z'n eentje veel te weinig licht om een wake-up light te zijn (da's 'ToDo' door toevoegen van meer slimme lampen), maar dat er al zo'n licht brandt als je wakker wordt, vond ik alvast erg fijn. Wel jammer dat 't snoer een tikkie kort is.
Wat me er vooral erg handig aan lijkt, is dat je zo een knop bij de hand hebt, die doordat hij als klok wat licht geeft eenvoudig te vinden is. Helaas gaat het daar mis
Maar het klokdisplay is (daar), op z'n meest gedimde stand, helaas nog veel te fel voor ons om bij te slapen. (Ik heb 't ook met display uit geprobeerd, maar dan mis ik de klok en kan ik 'm ook niet meer terugvinden en goed raken ter bediening.) Een beetje experimenteren vanochtend leert dat de minimale stand van het display (vóór uit) 6% is; bij wijzigen van 1 - 6% helderheid verandert er helemaal niets, bij 7% is er een duidelijk verschil (uiteraard naar nog feller). Loxone impliceert (met die default waarde in de config) wel dat hij naar 1% zou kunnen dimmen, maar toch betwijfel ik of het aan dit exemplaar ligt.
Dus.. darn, jammer.. denk dat dit ding maar terug moet. Of.. zou zo'n display op een andere manier minder fel te maken zijn, met een of ander filtertje ertussen? (Dat de maximale felheid dan ook omlaag komt, lijkt me geen probleem. Die hooguit 1 Watt warmte die hij kwijt moet daar ook niet. De fraaie looks behoud ik wel graag en aangezien hij bedoeld is om aan te raken, lijkt 't me achter de glasplaat te moeten..
Iemand ideeën / ervaringen te delen?
Google erop losgelaten: bekend probleem. En iemand heeft al vele jaren 'n tutorial online staan voor hoe 't aan te pakken: https://www.loxforum.com/...htlight-anzeige-abdunkeln . Wel 'n misser dat Loxone zelf dat nooit heeft opgepakt, zelfs niet bij de vernieuwing van het model.
Onze partner herkende het probleem. Heeft 'm zelf ook op 0% (uit) staan. Wist wel te vertellen dat de eerste 'tik' die je 'm geeft alléén het display aan zet en nog niet als input wordt meegenomen.
Onze partner herkende het probleem. Heeft 'm zelf ook op 0% (uit) staan. Wist wel te vertellen dat de eerste 'tik' die je 'm geeft alléén het display aan zet en nog niet als input wordt meegenomen.
Iemand die zulk iets in Loxone heeft weten configureren:
https://bliq.energy/be/
Is tool die op basis van dynamisch uurtarief batterij laat opladen met netstroom en wanneer stroom duur is batterij weer laat ontladen.
Voorwaarde is natuurlijk dat je uurtarieven ergens kan scrapen? Wat in BE niet evident is blijkbaar.
Is tool die op basis van dynamisch uurtarief batterij laat opladen met netstroom en wanneer stroom duur is batterij weer laat ontladen.
Voorwaarde is natuurlijk dat je uurtarieven ergens kan scrapen? Wat in BE niet evident is blijkbaar.
ik heb dat nog niet gezien, maar verwacht dat loxone later deze maand zoiets bekend maakt. zie: https://www.loxforum.com/...eue-produkte-%F0%9F%98%B1 en https://www.loxone.com/nlnl/energie-offensief/ nog een paar weken geduld hebben.Free1990 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:12:
Interessant topic idd, al zijn de marges klein na aftrek van batterij afschrijving, (in)efficiëntie van de batterij en omvormer, en in/verkoop commissies van de kWh's. Volgens mij het mooist als je ook je PV opwek kan meenemen in dit verhaal, want vaak is die afschrijf-prijs per kWh onder de dynamische inkoopprijs overdag. Kwam laatst dit (https://www.energymarketprice.com/home/solutions), die data feed zal wel redelijk eenvoudig te organiseren zijn. De uitdaging zit volgens mij in het dagelijks precies vaststellen van de in/verkoop momenten, dat is wat die bovengenoemde app wel goed lijkt te doen, en hopelijk wat Loxone kan gaan doen. En het klinkt allemaal leuk, maar het zet pas echt zoden aan de dijk als je het aansluit-vermogen / omvormvermogen / en batterij (dis)charge vermogen flink kan opschroeven. Als 3x25A=17kW, en stel dat je 0,10 overhoudt per kWh, kun je er in 1 uur maar € 1,70 doorheen pompen. Is aardig maar dan doe je toch veel werk voor weinig, want dan heb je toch al best een flink systeem op zolder staan (€€€). Voor die aanschafprijs kun je ook gewoon een sportwagen kopen en een uurtje per maand langer werken. En als je die dynamische prijzen verdeeld ziet over de dag (https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/), dan zie je dat er eigenlijk maar 1 a 2, max 4 uur een mooi verkooptarief gegeven wordt, met 2 pieken per etmaal. Dus als je je discharge vermogen niet verder kan opschroeven, heb je eigenlijk nog maar beperkte breedte om die discharge sessie te verlengen. Ik denk dus vooral leuk voor de hobby om beetje te gaan testen voor als straks het niet-salderen feestje komt. En trouwens, het is nog de vraag wat dat prijsplafond doet met die dynamische prijzen... Je helpt natuurlijk wel de netbeheerder mee door het vermogen wat te balanceren. Maar volgens mij kun je het beste gewoon met een flinke overcapaciteit PV opwek en met hoog (vast) teruglevertarief verder alles laten draaien zonder veel gedoe.HiBe schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:34:
[...]
ik heb dat nog niet gezien, maar verwacht dat loxone later deze maand zoiets bekend maakt. zie: https://www.loxforum.com/...eue-produkte-%F0%9F%98%B1 en https://www.loxone.com/nlnl/energie-offensief/ nog een paar weken geduld hebben.
op zich redelijk mee eens, alleen is het met dynamische tarieven ook mogelijk om negatieve prijzen te hebben. dit zal in de toekomst steeds vaker voor gaan komen, dan is heel veel overcapaciteit PV ineens niet meer zo heel handig. zolang we nog kunnen salderen lijkt het mij handig om het een en ander "uit te proberen" om te weten wat je moet/kunt doen na 2025.AlbertHeym schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
Interessant topic idd, al zijn de marges klein na aftrek van batterij afschrijving, (in)efficiëntie van de batterij en omvormer, en in/verkoop commissies van de kWh's. Volgens mij het mooist als je ook je PV opwek kan meenemen in dit verhaal, want vaak is die afschrijf-prijs per kWh onder de dynamische inkoopprijs overdag. Kwam laatst dit (https://www.energymarketprice.com/home/solutions), die data feed zal wel redelijk eenvoudig te organiseren zijn. De uitdaging zit volgens mij in het dagelijks precies vaststellen van de in/verkoop momenten, dat is wat die bovengenoemde app wel goed lijkt te doen, en hopelijk wat Loxone kan gaan doen. En het klinkt allemaal leuk, maar het zet pas echt zoden aan de dijk als je het aansluit-vermogen / omvormvermogen / en batterij (dis)charge vermogen flink kan opschroeven. Als 3x25A=17kW, en stel dat je 0,10 overhoudt per kWh, kun je er in 1 uur maar € 1,70 doorheen pompen. Is aardig maar dan doe je toch veel werk voor weinig, want dan heb je toch al best een flink systeem op zolder staan (€€€). Voor die aanschafprijs kun je ook gewoon een sportwagen kopen en een uurtje per maand langer werken. En als je die dynamische prijzen verdeeld ziet over de dag (https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/), dan zie je dat er eigenlijk maar 1 a 2, max 4 uur een mooi verkooptarief gegeven wordt, met 2 pieken per etmaal. Dus als je je discharge vermogen niet verder kan opschroeven, heb je eigenlijk nog maar beperkte breedte om die discharge sessie te verlengen. Ik denk dus vooral leuk voor de hobby om beetje te gaan testen voor als straks het niet-salderen feestje komt. En trouwens, het is nog de vraag wat dat prijsplafond doet met die dynamische prijzen... Je helpt natuurlijk wel de netbeheerder mee door het vermogen wat te balanceren. Maar volgens mij kun je het beste gewoon met een flinke overcapaciteit PV opwek en met hoog (vast) teruglevertarief verder alles laten draaien zonder veel gedoe.
Kan je als consument gebruik maken van dynamische prijzen in België? Voor zover ik weet word je tarief, zelfs met digitale meter, nog steeds berekend op basis van een gemiddeld profiel en dus niet op basis van de timing van je werkelijke consumptie en opwek.Free1990 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:12:
Bij Engie kan je dit volgens mij nu al, ik weet dat EcoPower hier ook mee bezig is.
Enkel publiceert Engie tarieven dag op voorhand in pdf. Kan je dus weinig mee programmeren.Mee_ schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:51:
Bij Engie kan je dit volgens mij nu al, ik weet dat EcoPower hier ook mee bezig is.
Weet iemand of je een Vaillant multiMATIC 700 (kamerthermostaat) kunt uitlezen, bijvoorbeeld via de eebus gateway (Vaillant VR 921). Volgens mij leest de Vaillant VR 921 alleen de gegevens af van de ketel (gewenst temperatuur (dag / nacht) en de modus vd ketel (aan / uit / auto). Of is er een andere manier om de huidige kamertemperatuur uit te lezen (anders dan via andere loxone apparaten)
Ja klopt iid met die negatieve prijzen. Flink overcapaciteit PV zou je alleen moeten doen bij een vast/variabel tarief icm hoog teruglevertarief. Bij dynamische prijzen zou je je (overcap) PV opwek sowieso willen afvangen overdag met batterijen en 's nachts gebruiken/terugleveren. Loxone kan daar wel prima bij helpen met de juiste regeling. Je zou eens naar Victron moeten kijken, die hebben een heel arsenaal aan slimme (dis)chargers etc, wordt veel voor Maritiem gebruikt. Mijn Duits is beperkt maar volgens mij hebben ze het hier over een koppeling met Loxone. Mooie van die Victron Multiplus II 48/5000 omvormer is trouwens dat je die in twee richtingen eenvoudig kan uitbreiden (tbv 3-fasig, en ter vermeerdering van het vermogen per fase). Dus dan kun je klein beginnen.HiBe schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:16:
[...]
op zich redelijk mee eens, alleen is het met dynamische tarieven ook mogelijk om negatieve prijzen te hebben. dit zal in de toekomst steeds vaker voor gaan komen, dan is heel veel overcapaciteit PV ineens niet meer zo heel handig. zolang we nog kunnen salderen lijkt het mij handig om het een en ander "uit te proberen" om te weten wat je moet/kunt doen na 2025.
Nog geen ervaring mee, maar volgens mij is eebus wel de juiste richting: https://www.loxone.com/nlnl/kb/eebus-apparaat/grotius schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:51:
Weet iemand of je een Vaillant multiMATIC 700 (kamerthermostaat) kunt uitlezen, bijvoorbeeld via de eebus gateway (Vaillant VR 921). Volgens mij leest de Vaillant VR 921 alleen de gegevens af van de ketel (gewenst temperatuur (dag / nacht) en de modus vd ketel (aan / uit / auto). Of is er een andere manier om de huidige kamertemperatuur uit te lezen (anders dan via andere loxone apparaten)
Niet te verwarren met eBus welke specifiek van Vaillant is (Vaillant themostaat via eBUS koppelen aan RPi en https://www.automatedhome...to-read-the-Vaillant-eBus)
[ Voor 15% gewijzigd door AlbertHeym op 11-10-2022 11:18 ]
Ok, dan hierbij de vertaalde samenvatting:AlbertHeym schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:09:
Je zou eens naar Victron moeten kijken, die hebben een heel arsenaal aan slimme (dis)chargers etc, wordt veel voor Maritiem gebruikt. Mijn Duits is beperkt maar volgens mij hebben ze het hier over een koppeling met Loxone.
De gebruiker die erin springt geeft aan dat hij alleen uitleest, niet aanstuurt. (Aan aansturen heeft hij / zij kennelijk geen behoefte). Dat gaat via ModBus TCP (zoals vele omvormers) en gaat prima.
Vervolgens verwijst hij naar: https://www.victronenergy.com/live/ccgx:modbustcp_faq voor de benodigde info. Da's in 't Engels en spreekt ook over schrijven. Voor wat er dan concreet geschreven kan worden wordt je doorverwezen naar een te downloaden lijst. (Die link heb ik niet meer gevolgd.)
Helaas geeft de VR921 weinig waarden icm een vaillant ecotec exclusive CV ketel om ook de multimac700 te lezen. Je kunt wel sturen op aan/uit (of auto en eco) en een ingestelde waarde doorgeven. Maar naast de buitentemperatuur leest hij dus niet de temperatuur van de multimac uit. Ik vind het wel fijn om deze multimac in de woonkamer (je kunt er ook snel wat meer waarden uitlezen waaronder de waterdruk). Het liefst zou je dit allemaal via Loxone uitlezen. Wellicht geeft een eBUS Adapter 3 meer informatie dan de VR921?AlbertHeym schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:14:
[...]
Nog geen ervaring mee, maar volgens mij is eebus wel de juiste richting: https://www.loxone.com/nlnl/kb/eebus-apparaat/
Niet te verwarren met eBus welke specifiek van Vaillant is (Vaillant themostaat via eBUS koppelen aan RPi en https://www.automatedhome...to-read-the-Vaillant-eBus)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CWKhiutBEL65VnIOwFiXPMVv.jpg?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door grotius op 11-10-2022 11:57 ]
ik heb hier een paar maanden geleden al eens naar gekeken (Als ik het nu moest doen ging ik voor een Fronius Symo Gen24, trouwens). Voor nu laat ik het maar even voor wat het is, de warmtepomp (Nibe) kan zelf op basis van dynamische prijzen bepalen wanneer het meest efficiëntste moment is om te verwarmen/koelen, de EV lader (Zappi) kan dit ook. dit eerst maar eens een paar maanden aankijken, en hopelijk is de loxone update dan "ready for prime time" om nog wat meer zaken te sturen. In de loop van de tijd het witgoed vervangen door versies die door loxone bediend kunnen worden, en dan zo rond 2027/28 eens naar een huis batterij systeem kijken. Met een beetje geluk is er dan weer beter spul up de markt.Gwaihir schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:21:
[...]
Ok, dan hierbij de vertaalde samenvatting:
De gebruiker die erin springt geeft aan dat hij alleen uitleest, niet aanstuurt. (Aan aansturen heeft hij / zij kennelijk geen behoefte). Dat gaat via ModBus TCP (zoals vele omvormers) en gaat prima.
Vervolgens verwijst hij naar: https://www.victronenergy.com/live/ccgx:modbustcp_faq voor de benodigde info. Da's in 't Engels en spreekt ook over schrijven. Voor wat er dan concreet geschreven kan worden wordt je doorverwezen naar een te downloaden lijst. (Die link heb ik niet meer gevolgd.)
@HiBe Je maakt op meerdere fronten nieuwsgierig! Qua Loxone hangt de aankondiging zoals je zei in de lucht dat de eerstvolgende update ook in het teken van dit soort zaken staat, dus wat dat betreft lopen we wat op de zaken vooruit.
Maar toch.. Wat noem jij Loxone bedienbaar witgoed? En welk voordeel haal je eruit? (Ik ben nog niets tegengekomen wat ik rechtstreeks binnenshuis kan bedienen.)
En qua thuisaccu + met stevig management hoorde ik tot nu toe alleen Victron noemen. Kun je met spullen van Fronius ook goede driefase backup (eilandbedrijf) realiseren? En kunnen zij toevallig wel DC-zijdig met een SolarEdge PV-systeem overweg?
Qua 'beter spul op de markt' ben ik vooral in afwachting van de ontwikkelingen m.b.t. v2x, zodat een EV t.z.t. de huisaccu tot een echt serieuze maat kan opkrikken. (Ik heb moeite het idee van een autotje bij de hand te laten staan, maar hij staat wel meestal thuis. Dat geeft t.z.t. die mogelijkheid en maakt 't voorlopig nog makkelijk het leven van de huidige auto te rekken.)
Maar toch.. Wat noem jij Loxone bedienbaar witgoed? En welk voordeel haal je eruit? (Ik ben nog niets tegengekomen wat ik rechtstreeks binnenshuis kan bedienen.)
En qua thuisaccu + met stevig management hoorde ik tot nu toe alleen Victron noemen. Kun je met spullen van Fronius ook goede driefase backup (eilandbedrijf) realiseren? En kunnen zij toevallig wel DC-zijdig met een SolarEdge PV-systeem overweg?
Qua 'beter spul op de markt' ben ik vooral in afwachting van de ontwikkelingen m.b.t. v2x, zodat een EV t.z.t. de huisaccu tot een echt serieuze maat kan opkrikken. (Ik heb moeite het idee van een autotje bij de hand te laten staan, maar hij staat wel meestal thuis. Dat geeft t.z.t. die mogelijkheid en maakt 't voorlopig nog makkelijk het leven van de huidige auto te rekken.)
Loxone kan samenwerken met Bosch/Siemens Home Connect https://library.loxone.com/detail/home-connect-63/overview en Miele@Home https://library.loxone.com/detail/miele@home-358/overview, moet je natuurlijk nog wel even koppelen met wat logica, maar als je de P1 meter aansluit (bijv. via Youless) en wat energie bouwstenen handig gebruikt (en binnenkort hopelijk met de prijzen per uur) dan kun je de wasmachine/afwasmachine/wasdroger laten draaien als de stroom het goedkoopste is vanuit Loxone. ik ga hier niet actief alle huishoudelijke apparaten voor vervangen, maar als ze kapot gaan dan ga ik dit zeker meenemen in de aankoop beslissing.Gwaihir schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:52:
@HiBe Je maakt op meerdere fronten nieuwsgierig! Qua Loxone hangt de aankondiging zoals je zei in de lucht dat de eerstvolgende update ook in het teken van dit soort zaken staat, dus wat dat betreft lopen we wat op de zaken vooruit.
ik verwacht dat de mogelijkheden in de toekomst alleen maar groter/beter gaan worden.
3-fase backup (eilandbedrijf) is mogelijk, zie: https://www.fronius.com/n...fronius-noodstroomfunctie of DC zijdig ook met solaredge te integreren is weet ik niet. over victron hoor ik wisselende verhalen, is goed voor op een boot maar voor een woonhuis schijnt het toch lastiger te zijn.En qua thuisaccu + met stevig management hoorde ik tot nu toe alleen Victron noemen. Kun je met spullen van Fronius ook goede driefase backup (eilandbedrijf) realiseren? En kunnen zij toevallig wel DC-zijdig met een SolarEdge PV-systeem overweg?
dat zou mooi zijn, maar is ook niet zo eenvoudig, mocht je tijd hebben dan moet je eens naar deze podcast luisteren: https://doe-duurzaam.nl/p...ert-over-vehicle-to-grid/Qua 'beter spul op de markt' ben ik vooral in afwachting van de ontwikkelingen m.b.t. v2x, zodat een EV t.z.t. de huisaccu tot een echt serieuze maat kan opkrikken. (Ik heb moeite het idee van een autotje bij de hand te laten staan, maar hij staat wel meestal thuis. Dat geeft t.z.t. die mogelijkheid en maakt 't voorlopig nog makkelijk het leven van de huidige auto te rekken.)
[ Voor 5% gewijzigd door HiBe op 12-10-2022 14:38 ]
Ik heb dit allemaal, Youless, Miele, HomeConnect. Ook alles beschikbaar in Loxone om aan te sturen.HiBe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Loxone kan samenwerken met Bosch/Siemens Home Connect https://library.loxone.com/detail/home-connect-63/overview en Miele@Home https://library.loxone.com/detail/miele@home-358/overview, moet je natuurlijk nog wel even koppelen met wat logica, maar als je de P1 meter aansluit (bijv. via Youless) en wat energie bouwstenen handig gebruikt (en binnenkort hopelijk met de prijzen per uur) dan kun je de wasmachine/afwasmachine/wasdroger laten draaien als de stroom het goedkoopste is vanuit Loxone. ik ga hier niet actief alle huishoudelijke apparaten voor vervangen, maar als ze kapot gaan dan ga ik dit zeker meenemen in de aankoop beslissing.
Maar ik heb nog andere mensen in mijn huishouden die helemaal geen interesse hebben om wel de was in de wasmachine te doen, maar nog te wachten met aan te zetten.
Dus het idee is leuk, maar voor huishoudelijke apparaten zie ik er niet veel in. Ook is het verbruik van een wasmachine en vaatwasser op het grote plaatje verwaarloosbaar, eerlijk gezegd.
Ok, je accepteert daar dus dat je je witgoed bedient via de cloud van de fabrikant.HiBe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:58:
Loxone kan samenwerken met Bosch/Siemens Home Connect en Miele@Home
Ik vind dat het gewoon lokaal zou moeten werken, zoals Loxone ook altijd adverteerde: je data blijft lokaal. Dat ze daarmee breken mogen ze m.i. ook wel iets duidelijker zeggen dan dit:
En hoewel ik enerzijds snap dat ze ook maar eerst 'ns gewoon dingen mogelijk maken, denk ik dat het op dit punt nimmer 'beter' wordt wanneer zelfs de Loxone's van deze wereld - die dit dus expliciet als speerpunt adverteren - het erbij laten zitten.The Miele@home device and the Miniserver need to have an active internet connection
Wij hebben inmiddels een Bosch Home Connect vaatwasser. Inderdaad ook 'vanwege kapot' en met het betere energielabel kwam deze functionaliteit mee. Hangt nog niet aan de WiFi. Wordt altijd met uitgestelde start gebruikt op nachtstroom.ik ga hier niet actief alle huishoudelijke apparaten voor vervangen, maar als ze kapot gaan dan ga ik dit zeker meenemen in de aankoop beslissing.
Maar toen dat eergister voor de tweede keer vergeten was, ontstond het idee Loxone bij ons slapen gaan te laten controleren of hij wel startklaar staat. Gaat nog even niet gebeuren, i.v.m. dat cloud gedoe én een Gen1 miniserver. Maar toch @JackBol.. zo sluipt het ons huishouden binnen
Kijk 'ns aan. En als zo'n 10kW exemplaar dan gaarne bereid is om 16A per fase te leveren (tot het totaal van 10kW uiteraard), dan moet dat maar tot voldoende gemaakt worden.3-fase backup (eilandbedrijf) is mogelijk
Ik denk aan wat kleine verbruikers, incl. - heel belangrijk - de CV-haard, maar toch ook aan elektrisch koken, incl. combimagnetron. Dus 't moet best aardig kunnen pieken.
Oh? Linkje hier of daar? Ik krijg tot nu toe wat flarden mee elders op dit forum van twee zo te horen uiterst tevreden Tweakers.over victron hoor ik wisselende verhalen, is goed voor op een boot maar voor een woonhuis schijnt het toch lastiger te zijn.
Dat zal vermoed ik grotendeels liggen aan het gewenste vermogen, aan wat er verder aan installatie beschikbaar is, en of je (tenminste V2H) een AC link accepteert. DC laden zou fijn zijn, op PV, en is nog wel min of meer aan de horizon. Of iemand DC terug naar het huis gaat aanbieden binnen 10 jaar betwijfel ik sterk.dat zou mooi zijn, maar is ook niet zo eenvoudig, mocht je tijd hebben dan moet je eens naar deze podcast luisteren: https://doe-duurzaam.nl/p...ert-over-vehicle-to-grid/
Maar zo'n Victron systeem van die aard komt standaard met een ingang voor een generator. Kom je er DC-DC niet uit, dan zou je daar toch een V2H aansluiting op moeten kunnen koppelen gok / hoop ik. Probeer je een twee à drie dagen stroomuitval door te komen, dan laad je zo je thuisaccu wel weer bij voor het volgende koken en lig je zo incidenteel ook niet wakker van die 10% extra verlies op de extra DC->AC->DC van dat moment.
Dit klopt niet helemaal.Gwaihir schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:41:
Ok, je accepteert daar dus dat je je witgoed bedient via de cloud van de fabrikant.
Ik vind dat het gewoon lokaal zou moeten werken, zoals Loxone ook altijd adverteerde: je data blijft lokaal. Dat ze daarmee breken mogen ze m.i. ook wel iets duidelijker zeggen dan dit:
Enkel voor het koppelen van de Home Connect account heb je even internet nodig op de Miniserver.
Maar van zodra alles ingesteld is, worden de commando's van de Miniserver rechtstreeks naar de toestellen gestuurd op de LAN.
Zo werkt de Home Connect app zelf ook, en je kan per toestel zelfs instellen of deze überhaupt verbinding mogen maken met de Home Connect servers. De topology van de netwerkverbinding wordt netjes weergegeven in de Home Connect app.
Het bedienen van het witgoed loopt dus helemaal niet via de cloud. Deze optionele functie hebben zij vooral voorzien voor het geval je buitenshuis je witgoed wil bedienen.
@Kenw00t Ah, kijk aan, zo wordt ik wijzer
. Dit zijn dus echt van die dingen die te weinig mensen interesseren om er makkelijk duidelijke info over te krijgen. En is dat van Miele dan ook identiek, of is dat echt 'n ander systeem?
Onze robotstofzuiger heeft dus wel echt de cloud in China nodig om 's nachts z'n schedule te volgen
. En dat levert dus prompt storingen op ook nog - kennelijk is die cloud niet 100% up.
En voor de verwarming begon ik, voor ik bij Lox eindigde, bij 'n EvoHome systeem te kijken. Als ik dat wilde vertellen dat de haard brandt, dan moest dat dus ook via de cloud
.
Onze robotstofzuiger heeft dus wel echt de cloud in China nodig om 's nachts z'n schedule te volgen
En voor de verwarming begon ik, voor ik bij Lox eindigde, bij 'n EvoHome systeem te kijken. Als ik dat wilde vertellen dat de haard brandt, dan moest dat dus ook via de cloud
Je moet hier even kijken, hier word het aardig besproken.Gwaihir schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:41:
[...]
Oh? Linkje hier of daar? Ik krijg tot nu toe wat flarden mee elders op dit forum van twee zo te horen uiterst tevreden Tweakers.
[...]
Dat zal vermoed ik grotendeels liggen aan het gewenste vermogen, aan wat er verder aan installatie beschikbaar is, en of je (tenminste V2H) een AC link accepteert. DC laden zou fijn zijn, op PV, en is nog wel min of meer aan de horizon. Of iemand DC terug naar het huis gaat aanbieden binnen 10 jaar betwijfel ik sterk.
Zelf een powerwall bouwen
Vooral de laatste paar pagina's gaan hierover.
Ik ben zelf in het bezit van Victron apparatuur. Thuis heb ik een 1 fase meter en ongeveer 22kWh aan accu's. Victron kan bijspringen als ik meer stroom nodig heb (Powerboost). Zodra de netstroom uit valt zorgt Loxone ervoor dat er verschillende apparaten in huis worden uitgeschakeld. Dit is omdat het systeem het anders niet trekt als net mijn Quooker, Oven en warmtepomp aan staan word het te veel.
Een 3-fase oplossing is echt wel mooier hiervoor, maar ik ben nog een beetje gehecht aan mijn oude meter. Victron heeft ook een "slim" systeem dat hij de accu's alleen ontlaad als hij deze ook weer vol kan laden. Als het een dag word zoals vandaag dan laat hij de accu's met rust.
Momenteel heb ik een combinatie, 8 panelen laden via DC en 4 grote laden via AC.
Waar ik zelf benieuwd naar ben hoeveel gebruikt jullie meterkast zelf? Mijn meterkast gebruikt bijna 100-150w continue, dat lijkt me wat aan de hoge kant? Hierbij zitten (nog) wel 3 omvormers voor de verlichting.
Kun je dit mogelijk toelichten? Als ik namelijk de onderste knop (Verbinding met de server) uit zet gaat alles op rood en komen mijn commando's ook niet meer aan.Kenw00t schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:55:
[...]
Maar van zodra alles ingesteld is, worden de commando's van de Miniserver rechtstreeks naar de toestellen gestuurd op de LAN.
Je bevestigt wel mijn gevoel idd. Zeker de wasmachine, we zijn nu al blij als we de was er überhaupt doorheen krijgen. Als je moet wachten op Loxone die een 'perfect moment' kiest... Bovendien zit je gewoon met het in- en uitladen, dus volautomatisch wordt het nooit.JackBol schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:55:
[...]
Ik heb dit allemaal, Youless, Miele, HomeConnect. Ook alles beschikbaar in Loxone om aan te sturen.
Maar ik heb nog andere mensen in mijn huishouden die helemaal geen interesse hebben om wel de was in de wasmachine te doen, maar nog te wachten met aan te zetten.
Dus het idee is leuk, maar voor huishoudelijke apparaten zie ik er niet veel in. Ook is het verbruik van een wasmachine en vaatwasser op het grote plaatje verwaarloosbaar, eerlijk gezegd.
Ik heb sinds kort de Energie Manager geconfigureerd. Voorlopig enkel de airco op aangesloten.
Dit werkt relatief eenvoudig: als er overschot productie is van de zonnepanelen, krijgt de Klimaat controller een 1 op inputs Ec en Eh. Hierdoor mag die hoger verwarmen of lager koelen dan normaal.
In praktijk zal de airco (op zonnige dagen) momenteel 's middags hierdoor tot 22.5 graden verwarmen, waardoor we 's avonds minder moeten verbruiken om het huis op temperatuur te houden. De normale comforttemperatuur bij ons is namelijk maar 20.0 graden.
/f/image/gEWmW49GslbnVYsgycx94ZM9.png?f=fotoalbum_large)
Dit werkt relatief eenvoudig: als er overschot productie is van de zonnepanelen, krijgt de Klimaat controller een 1 op inputs Ec en Eh. Hierdoor mag die hoger verwarmen of lager koelen dan normaal.
In praktijk zal de airco (op zonnige dagen) momenteel 's middags hierdoor tot 22.5 graden verwarmen, waardoor we 's avonds minder moeten verbruiken om het huis op temperatuur te houden. De normale comforttemperatuur bij ons is namelijk maar 20.0 graden.
/f/image/gEWmW49GslbnVYsgycx94ZM9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Jgi17xStAGfnkKiY8eA7h6oI.png?f=fotoalbum_large)
Voor de geïnteresseerden 13.1 is uit.
https://www.loxone.com/nl...t-loxone-config-app-13-1/
De nieuwe energiemeter en het nieuwe tekstblok zijn wel fijn
https://www.loxone.com/nl...t-loxone-config-app-13-1/
De nieuwe energiemeter en het nieuwe tekstblok zijn wel fijn
[ Voor 21% gewijzigd door -SimJoc- op 19-10-2022 20:39 ]
Toevoeging aan SimJoc zijn post:Vraag rondom nieuwe energie blok in 13.1:
Iemand ervaring van het migreren van de oude naar de nieuwe energie blokken? Hoe gaat dit met de historie van energie data? Blijft deze behouden en wordt deze opnieuw ingelezen door het nieuwe block?
Iemand ervaring van het migreren van de oude naar de nieuwe energie blokken? Hoe gaat dit met de historie van energie data? Blijft deze behouden en wordt deze opnieuw ingelezen door het nieuwe block?
Nog niet, maar als ik rechtermuisknop op mijn oude energie monitor blok doe, dan staat er nu wel "convert energy monitor". Helaas is deze grijs en kan ik er niet op klikken. Weet niet of jullie hetzelfde hebben?mies-ttk89 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:46:
Toevoeging aan SimJoc zijn post:Vraag rondom nieuwe energie blok in 13.1:
In de release notes van config 13.1 staat dit: "Convert Energy Monitor to separate new Meter objects via action in context menu", dus ik ga er even vanuit dat de historie dan automatisch mee wordt geconverteerd.
zie : https://www.loxforum.com/...onfig-energieflussmonitorJHe schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:40:
[...]
Nog niet, maar als ik rechtermuisknop op mijn oude energie monitor blok doe, dan staat er nu wel "convert energy monitor". Helaas is deze grijs en kan ik er niet op klikken. Weet niet of jullie hetzelfde hebben?
In de release notes van config 13.1 staat dit: "Convert Energy Monitor to separate new Meter objects via action in context menu", dus ik ga er even vanuit dat de historie dan automatisch mee wordt geconverteerd.
of voor de minder Duits-taligen: https://www-loxforum-com....x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp
Ja niet doen nog, de app is er nog niet geschikt voor. Je heb app 13.1 nodig.
15x330 SW38