@IceBlue Het was hier 8 cent om 25 cent, maar dat verschil is vooral belasting. Dus is 't nu voor wie goed zoekt 55 cent om 70 cent. Compleet andere verhouding dus. Is dat in België heel anders?
Ik wil de digitale ingangen van de Miniserver gaan gebruiken, maar heb geen connector meer die op de miniserver past. Is hier een losse connector van bv Weidmuller voor te krijgen? Weet iemand welke hiervoor gebruikt kan worden?
Bedoel je deze dingen,of deze?RAPWare schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:35:
Ik wil de digitale ingangen van de Miniserver gaan gebruiken, maar heb geen connector meer die op de miniserver past. Is hier een losse connector van bv Weidmuller voor te krijgen? Weet iemand welke hiervoor gebruikt kan worden?
[ Voor 9% gewijzigd door Centauriprime op 12-04-2022 21:57 ]
15x330 SW38
Er zijn 2 3 4 en 5 polige te koop. die van de miniserver zelf zijn ook opgesplits in 2 of 3 stukken.Uiteindelijk maakt het niet uit want het zijn allemaal losse contacten dus je kan er ook 4 van 2 polig in stoppen.RAPWare schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:18:
[...]
De tweede, maar dan de 8 polige versie voor de digitale ingangen van de Loxone Miniserver.
Idem, bij overschot (> 2kW) geeft de energy manager een signaal aan de Thermia warmtepomp die dan het warm water verder opwarmt tot 60°C. Als het goed is haalt hij zo de volgende morgen zonder extra warm water run.HiBe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:11:
ik heb de energie manager bouwsteen gebruikt.[Afbeelding]
ik gebruik een optie van onze warmtepomp (Nibe) om deze in een luxe stand te zetten, in deze stand wordt het water naar een hogere temperatuur dan normaal gebracht.
Omgekeerd gebruik ik ook in het kader van het komende capaciteitstarief de load manager om bij een hoger verbruik dan (momenteel) 5 kW een signaal aan de warmtepomp te geven om te stoppen, idem met ons keukenboilertje.
@Mee_ Zoiets als dat laatste heb ik hier met de close-in boiler en de quooker gedaan, met name om vriendelijk met de hoofdzekering om te gaan wanneer ook de ovens aan staan en de inductieplaat eventjes voluit gaat.
De warmtepomp zou ik dan liever terug-moduleren dan kortstondig uitschakelen; zo'n ding houdt niet zo van starts en stops.
De warmtepomp zou ik dan liever terug-moduleren dan kortstondig uitschakelen; zo'n ding houdt niet zo van starts en stops.
Ik dacht dat deze connector geen standaard 2.54mm pitch had, maar dat deze kleiner was. Ik heb deze kleinere nog nergens kunnen vinden (ook niet in 2,3,4 of 5 polige uitvoering).Raies schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:40:
[...]
Er zijn 2 3 4 en 5 polige te koop. die van de miniserver zelf zijn ook opgesplits in 2 of 3 stukken.Uiteindelijk maakt het niet uit want het zijn allemaal losse contacten dus je kan er ook 4 van 2 polig in stoppen.
Excuus mn browser heeft ze door elkaar gehaald hahaRAPWare schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:42:
[...]
Ik dacht dat deze connector geen standaard 2.54mm pitch had, maar dat deze kleiner was. Ik heb deze kleinere nog nergens kunnen vinden (ook niet in 2,3,4 of 5 polige uitvoering).

Ik heb Loxone ook gemaild.Raies schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:58:
[...]
Excuus mn browser heeft ze door elkaar gehaald haha. Je bedoelt die kleine. Waarom bel je loxone niet gewoon op en bestel je hem daar?
same here. we zetten bijvoorbeeld de elektrische hottub uit als we te weinig ruimte over hebben op de hoofdaansluiting. Dit kunnen we eenvoudig uitbreiden met uitzetten van andere zaken indien nodig. Werkt per fase en is gekoppeld aan onze youless (heb ik een beta firmware in draaien waardoor ik eenvoudig per fase data uit de slimme meter kan halen).Mee_ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:06:
[...]
Idem, bij overschot (> 2kW) geeft de energy manager een signaal aan de Thermia warmtepomp die dan het warm water verder opwarmt tot 60°C. Als het goed is haalt hij zo de volgende morgen zonder extra warm water run.
Omgekeerd gebruik ik ook in het kader van het komende capaciteitstarief de load manager om bij een hoger verbruik dan (momenteel) 5 kW een signaal aan de warmtepomp te geven om te stoppen, idem met ons keukenboilertje.
Wij hebben voor al onze verlichting externe voedingen en LED drivers (0-10v) die in een apart kastje zullen geplaatst worden.
Als ik bijvoorbeeld tussen de 20 tot 30 lichtkringen wil kunnen dimmen (verschillende sferen), kom ik wel heel duur uit omdat ik redelijk wat AO Extensions van Loxone zou moeten aankopen.
Iemand ervaring met DMX303 dimmer? Als ik het goed lees zou ik met 1 DMX Extension verschillende DMX303 dimmers (3 kanalen - 0-10V output) kunnen aansturen. Deze zijn veel goedkoper dan de Loxone extensions.
Voorbeeld van dimmer hier:
Aliexpress linkje
Als ik bijvoorbeeld tussen de 20 tot 30 lichtkringen wil kunnen dimmen (verschillende sferen), kom ik wel heel duur uit omdat ik redelijk wat AO Extensions van Loxone zou moeten aankopen.
Iemand ervaring met DMX303 dimmer? Als ik het goed lees zou ik met 1 DMX Extension verschillende DMX303 dimmers (3 kanalen - 0-10V output) kunnen aansturen. Deze zijn veel goedkoper dan de Loxone extensions.
Aliexpress linkje
Ik heb zelf geen ervaring met die DMX303 dimmer. Jij hebt die LED drivers en voedingen al gekocht dus? Wellicht ietwat omslachtig om van een DMX signaal weer naar een 0-10V signaal te gaan en daar de LED drivers mee aan te sturen?
Ik heb zelf de DMX dimmers (zoek op S1-DR) van AliExpress gekocht (2 kanalen per behuizing) die kosten nu rond de 21 euro per stuk.
Wellicht is het maximale aan te sturen vermogen van die dimmers niet genoeg voor jou?
Ik heb zelf de DMX dimmers (zoek op S1-DR) van AliExpress gekocht (2 kanalen per behuizing) die kosten nu rond de 21 euro per stuk.
Wellicht is het maximale aan te sturen vermogen van die dimmers niet genoeg voor jou?
Zoiets?GSamson schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:42:
Wij hebben voor al onze verlichting externe voedingen en LED drivers (0-10v) die in een apart kastje zullen geplaatst worden.
Aliexpress linkje
https://sedtronic.eu/en/railduino/32-railduino-led.html
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Je kunt ook kijken voor voedingen in combinatie met eldoled powerdrive drives. Heb ik destijds gekocht op advies in dit topic en blijken zeer stabiel en betrouwbaar.
Ik heb er ook verschillende op marktplaats gekocht toen.
Ik heb er ook verschillende op marktplaats gekocht toen.
Alles idd al gekocht, staat allemaal in garage. Ik kan wel nog eens advies vragen in de speciaalzaak.Herbiek616 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:06:
Ik heb zelf geen ervaring met die DMX303 dimmer. Jij hebt die LED drivers en voedingen al gekocht dus?
Heb bevestiging van gebruikers op de Loxone Facebook groep dat er nog anderen zijn die het zo hebben opgelost.
Ik zag het hier niet onmiddellijk voorbijkomen via de search, Loxone gaat vanaf 2 mei een prijsstijging toepassen van minstens 12.5%. Snel bestellen voor wie nog wat nodig heeft dus.
https://www.loxone.com/en...program-price-adjustment/The adjustment will not be a fixed percentage as we have still tried to analyse the need for a price adjustment by each product. Prices will increase between 12.9% and 19.7%.
Ik heb nu die Powerview in mijn Loxone geintegreerd.
De scenes aanroepen werkt prima.
De vraag alleen is welk functieblok je hiervoor het beste kan gebruiken.
Ik heb Top/Down + Bottom/Up luxaflex en de meeste kamers hebben de volgende 4 scenes:
1) helemaal open
2) boven open, onder dicht
3) boven dicht, onder open
4) helemaal dicht
Als ik de "Automatic Blinds" controller gebruik, kan deze alleen maar open of dicht schakelen.
Ik zat al te denken aan radio buttons, maar dat is niet makkelijk vanaf de T5 aan te sturen.
Wat mis ik?
Ik heb Top/Down + Bottom/Up luxaflex en de meeste kamers hebben de volgende 4 scenes:
1) helemaal open
4) helemaal dicht
Als ik de "Automatic Blinds" controller gebruik, kan deze alleen maar open of dicht schakelen.
Ik zat al te denken aan radio buttons, maar dat is niet makkelijk vanaf de T5 aan te sturen.
Wat mis ik?
Lees daar dat ook de marges voor partners omhoog gaan. Zou er dan wellicht toch 'ns aanbod onder adviesprijs gaan komen?GSamson schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:55:
Ik zag het hier niet onmiddellijk voorbijkomen via de search, Loxone gaat vanaf 2 mei een prijsstijging toepassen van minstens 12.5%. Snel bestellen voor wie nog wat nodig heeft dus.
https://www.loxone.com/en...program-price-adjustment/
Zie dit filmpje: YouTube: Loxone Explained: Slimme binnenzonwering met PowerView van Hunter Do...JackBol schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:25:
Ik heb nu die Powerview in mijn Loxone geintegreerd.
1) helemaal open
4) helemaal dicht
Wat mis ik?
Voordeel van deze manier is dat je ook twee keer de scene op kan roepen als een signaal niet door komt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2AQNMc2cALFnKYklWeWJWosg.jpg?f=user_large)
Hartelijk dank voor die heads up. Nog snel een grote bestelling gedaan!GSamson schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:55:
[...]
https://www.loxone.com/en...program-price-adjustment/
Deze had ik al gezien, maar is alleen handig als je "open" en "dicht" hebt.-SimJoc- schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:38:
[...]
Zie dit filmpje: YouTube: Loxone Explained: Slimme binnenzonwering met PowerView van Hunter Do...
Voordeel van deze manier is dat je ook twee keer de scene op kan roepen als een signaal niet door komt.
[Afbeelding]
Ik heb tussenstanden. 1 is bijv. half-open.
Ik heb met een counter en een sequencer nu wat in elkaar gepriegelt wat werkt, maar het heeft nog geen bounds checking en blijft dus niet tussen 1 en 3. Het lijkt erop dat deze counter zelf geen bounds checking heeft, dus moet ik met logic aan de gang.
/f/image/yRi6g3T6sEeyBw5lkHVvfyab.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu iets in elkaar geklust met een stepper en de sequencer. Dit werkt, en het checkt boundaries!
/f/image/yUnkkHs1ERu56PDZz5wDzRwV.png?f=fotoalbum_large)
Hebben meer mensen last van het feit dat Loxone blijft vermelden dat er geen internet connectie is? Terwijl er echt verbinding is (kan zelf remote inloggen via Loxone cloud en Loxone heeft constant up-to-date weather forecasts).
Grz D.
Dit weekend heb ik eindelijk de flood lights aan de garage geïnstalleerd, maar ik heb even iets vreemd voor...
Omdat ik geen volledige extension in de garage wou plaatsen heb ik 2 "Nano 2 Relay Tree" gekocht.
Tot nu toe was er maar één uitgang van de 4 gebruikt, sinds dit weekend 3 van de 4.
Ik heb volgende flood lights geïnstalleerd: Ethos LED Straler Easyfit 50 W IP65 zwart, voor één van de twee heb ik een opschroefbare bewegingsdetector.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CnixDnuwjdczBb1l2UMUb0RK.png?f=user_large)
Alles leek goed te werken, maar 's avonds bleek dat de uitgeschakelde flood light zonder detector heel zwak brandde. Ik heb al geprobeerd om de kabels wat uit elkaar te leggen, geeft hetzelfde effect.
Even met de multimeter in de kast gemeten, met de relais uitgeschakeld en de flood light aangesloten: 98V AC. Relais uitgeschakeld en flood light niet aangesloten: 212V AC
Ik heb nog niet kunnen meten op de andere Nano 2 Relay Tree, waar de binnenverlichting en flood light met detector op zit, maar bij het verwijderen van de detector op die flood light begint die ook zwak te branden.
Dus iemand nog problemen met (LED) verlichting te schakelen met een Nano 2 Relay Tree? Simpelste oplossing zou zijn om zowel L als N te onderbreken, maar dat lukt niet met deze modules natuurlijk
Omdat ik geen volledige extension in de garage wou plaatsen heb ik 2 "Nano 2 Relay Tree" gekocht.
Tot nu toe was er maar één uitgang van de 4 gebruikt, sinds dit weekend 3 van de 4.
Ik heb volgende flood lights geïnstalleerd: Ethos LED Straler Easyfit 50 W IP65 zwart, voor één van de twee heb ik een opschroefbare bewegingsdetector.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CnixDnuwjdczBb1l2UMUb0RK.png?f=user_large)
Alles leek goed te werken, maar 's avonds bleek dat de uitgeschakelde flood light zonder detector heel zwak brandde. Ik heb al geprobeerd om de kabels wat uit elkaar te leggen, geeft hetzelfde effect.
Even met de multimeter in de kast gemeten, met de relais uitgeschakeld en de flood light aangesloten: 98V AC. Relais uitgeschakeld en flood light niet aangesloten: 212V AC

Ik heb nog niet kunnen meten op de andere Nano 2 Relay Tree, waar de binnenverlichting en flood light met detector op zit, maar bij het verwijderen van de detector op die flood light begint die ook zwak te branden.
Dus iemand nog problemen met (LED) verlichting te schakelen met een Nano 2 Relay Tree? Simpelste oplossing zou zijn om zowel L als N te onderbreken, maar dat lukt niet met deze modules natuurlijk

Heb je de aarde wel aangesloten van de led lamp?
Of anders misschien een stabilisator plaatsen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/KQSiW3MuG7Y1OqmhDsrm2iPU.png?f=user_large)
[ Voor 71% gewijzigd door Centauriprime op 04-05-2022 10:16 ]
15x330 SW38
Dit is het probleem. Inderdaad een LED compensator ertussen plaatsen.Centauriprime schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:04:
[Afbeelding]
https://www.goedkopermets...ger-6596-compensator.html
Centauriprime schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:04:
[Afbeelding]
Dat zal ik eens moeten bekijken.JackBol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Dit is het probleem. Inderdaad een LED compensator ertussen plaatsen.
https://www.goedkopermets...ger-6596-compensator.html
Ik ga toch ook nog wat verder onderzoek doen wat de oorzaak is, kan interessant zijn
Volgens mijn huidige logica zou er niets mogen gebeuren, de aarde is aangesloten, de neutraal is aangesloten en ik onderbreek de lijn met een fysieke relais.
Bedankt voor de info alvast!
De twee draden die naar de LED lopen gedragen zich als condensator en wekken een kleine inductie spanning op. Omdat een LED al bij enorm lage spanning inschakelt, krijg je dit effect.MathieuT schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:29:
[...]
[...]
Dat zal ik eens moeten bekijken.
Ik ga toch ook nog wat verder onderzoek doen wat de oorzaak is, kan interessant zijn![]()
Volgens mijn huidige logica zou er niets mogen gebeuren, de aarde is aangesloten, de neutraal is aangesloten en ik onderbreek de lijn met een fysieke relais.
Bedankt voor de info alvast!
Van waar komt die spanning dan?JackBol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:33:
[...]
De twee draden die naar de LED lopen gedragen zich als condensator en wekken een kleine inductie spanning op. Omdat een LED al bij enorm lage spanning inschakelt, krijg je dit effect.
Want in normale omstandigheden staat er 0V op de neutraal en 0V op de lijn want die is onderbroken.
In mijn geval zit de Nano 2 Relay Tree in de kast, dus er staat zelfs niets van spanning op de draden die naar de LED lopen.
De Nul zit natuurlijk aan NUL en de schakeldraad is floating, dus er kan best een spanningsverschil zijn.MathieuT schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:20:
[...]
Van waar komt die spanning dan?
Want in normale omstandigheden staat er 0V op de neutraal en 0V op de lijn want die is onderbroken.
In mijn geval zit de Nano 2 Relay Tree in de kast, dus er staat zelfs niets van spanning op de draden die naar de LED lopen.
Heb een aantal Hager bedradingskokers over. Kan ik daar nog iemand een plezier mee doen?
Iemand ervaring met de Loxone Logger?
Ik wil graag wat events exporteren naar een syslog, maar heb geen zin om in elke logmessage aan te geven om welk device het is. Is er een variabele of zo die je in die log message mee kan sturen die het element of de waarde bevat?
Ik wil graag wat events exporteren naar een syslog, maar heb geen zin om in elke logmessage aan te geven om welk device het is. Is er een variabele of zo die je in die log message mee kan sturen die het element of de waarde bevat?
@JackBol Exporteren naar een syslog = buiten Loxone loggen, in een syslog? Dat laatste doe ik volop. Exporteren van wat al in Loxone gelogd is ken ik persoonlijk niet, want ik log niets in Loxone zelf.
Laat je Loxone extern loggen (van die UDP berichten afschieten), dan staat meestal de naam van het loggende device / programmablok aan het begin van het bericht. (Helaas niet 100% consistent.)
Wennen vond ik dat als je de logger aan zet, er (veelal?) nog niets gebeurt, geen default dus. Pas als je <v.1> (o.i.d.) bij "Bericht" opneemt, logt hij daadwerkelijk.
Laat je Loxone extern loggen (van die UDP berichten afschieten), dan staat meestal de naam van het loggende device / programmablok aan het begin van het bericht. (Helaas niet 100% consistent.)
Wennen vond ik dat als je de logger aan zet, er (veelal?) nog niets gebeurt, geen default dus. Pas als je <v.1> (o.i.d.) bij "Bericht" opneemt, logt hij daadwerkelijk.
Ik heb inderdaad een logger aangemaakt die UDPs uitstuurt. Nu heb ik voor de "Message ON" en "Message OFF" de waardes ON/OFF ingevuld. Maar daardoor wordt het heel onoverzichtelijk.Gwaihir schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:29:
@JackBol Exporteren naar een syslog = buiten Loxone loggen, in een syslog? Dat laatste doe ik volop. Exporteren van wat al in Loxone gelogd is ken ik persoonlijk niet, want ik log niets in Loxone zelf.
Je kan niet zien welke sensor een log stuurt, etc.
Je kan natuurlijk per device een logmessage maken waarin je de naam zet, maar dat is een gigantisch werk.
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| May 13 13:10:15 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:16;Beweging;OFF May 13 13:10:19 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:20;Alarmvolume;ON May 13 13:10:19 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:20;Alarmvolume;ON May 13 13:10:24 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:25;Beweging;ON May 13 13:10:29 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:30;Alarmvolume;ON May 13 13:10:30 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:31;Alarmvolume;ON May 13 13:10:32 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:33;Beweging;OFF May 13 13:10:32 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:33;Beweging;ON May 13 13:10:36 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:38;Beweging;OFF May 13 13:10:39 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:40;Beweging;ON May 13 13:10:42 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:43;Alarmvolume;ON May 13 13:10:43 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:45;Beweging;OFF May 13 13:10:44 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:46;Alarmvolume;ON May 13 13:10:45 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:46;Beweging;ON May 13 13:10:50 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:52;Beweging;OFF May 13 13:10:53 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:54;Alarmvolume;ON May 13 13:10:53 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:54;Beweging;ON May 13 13:10:56 192.168.224.1 2022-05-13 13:10:57;Alarmvolume;ON May 13 13:11:07 192.168.224.1 2022-05-13 13:11:09;Beweging;OFF May 13 13:11:09 192.168.224.1 2022-05-13 13:11:11;Alarmvolume;ON May 13 13:11:18 192.168.224.1 2022-05-13 13:11:19;Alarmvolume;ON May 13 13:11:19 192.168.224.1 2022-05-13 13:11:21;Alarmvolume;ON May 13 13:11:20 192.168.224.1 2022-05-13 13:11:21;Beweging;ON May 13 13:11:28 192.168.224.1 2022-05-13 13:11:29;Alarmvolume;ON May 13 13:11:29 192.168.224.1 2022-05-13 13:11:31;Beweging;OFF May 13 13:11:30 192.168.224.1 2022-05-13 13:11:31;Alarmvolume;ON May 13 13:11:36 192.168.224.1 2022-05-13 13:11:37;Beweging;ON |
@JackBol Komen al die berichten van één programmablok (m.b.t. alarmering)? Dit oogt voor mij als zo'n wat uitgebreider blok dat 'vergeet' z'n eigen naam in het log te schrijven. (Juist bij diverse uitgebreidere blokken is de logging hierin niet consistent.)
Ja, als je meer onderscheid wilt, zul je denk ik de individuele bronnen waar die beweging gedetecteerd wordt moeten loggen. Maar als dat bijv. sensoren zijn, dan verwacht ik dat daar de naam van elk wel automatisch meegelogd wordt.
Ja, als je meer onderscheid wilt, zul je denk ik de individuele bronnen waar die beweging gedetecteerd wordt moeten loggen. Maar als dat bijv. sensoren zijn, dan verwacht ik dat daar de naam van elk wel automatisch meegelogd wordt.
Dit zijn allemaal presence sensoren. Dus als je door het huis loopt lichten deze een voor een op. Zoals het er nu uit ziet, moet ik de message voor elke sensor uniek maken. Liefst had ik een variabele <d> of zo die de description mee logt. Dan kan je gewoon Ctrl-A doen en als log message “<d> <v.1>” opgeven.Gwaihir schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:19:
@JackBol Komen al die berichten van één programmablok (m.b.t. alarmering)? Dit oogt voor mij als zo'n wat uitgebreider blok dat 'vergeet' z'n eigen naam in het log te schrijven. (Juist bij diverse uitgebreidere blokken is de logging hierin niet consistent.)
Scheelt een hoop type werk.
@JackBol Allemaal verschillende exemplaren van die nieuwe presence sensoren? Dan zou ik 't voorzichtig 'ns als bug in de week leggen bij Loxone. Want bij de meeste componenten is dus, voor zover ik opmerk, die <d> standaard inbegrepen.
Ik erger me er eerlijk gezegd al wat langer aan dat ze hier zo inconsequent in zijn, maar vermoedde tot nu toe dat 't als opruimen van oude meuk onvoldoende interessant bevonden zou worden om prio te krijgen. Maar in dit geval heb je het over het (ontbreken van) gemak voor de installateur/partner bij het installeren en troubleshooten van de nieuwste materialen.. daar zijn ze wellicht wel gevoelig voor.
Ik erger me er eerlijk gezegd al wat langer aan dat ze hier zo inconsequent in zijn, maar vermoedde tot nu toe dat 't als opruimen van oude meuk onvoldoende interessant bevonden zou worden om prio te krijgen. Maar in dit geval heb je het over het (ontbreken van) gemak voor de installateur/partner bij het installeren en troubleshooten van de nieuwste materialen.. daar zijn ze wellicht wel gevoelig voor.
Nog iets preciezer: ik snap niet dat <v.1> überhaupt getypt moet worden; dat zou gewoon de default kunnen zijn zodra je een logger aan zet.JackBol schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:47:
Dan kan je gewoon Ctrl-A doen en als log message “<d> <v.1>” opgeven.
Scheelt een hoop type werk.
Maar als ze 't dan netjes willen doen, dan zou "<d> <v.1>" voortaan zichtbaar de default zijn, d.w.z. voor ingevuld, maar wel aan te passen.
Dat scheelt pas type werk
Zo te zien heeft Loxone de AI Extension vernieuwd:
Bron: https://www.loxone.com/nlnl/blog/ai-extension/Het belangrijkste verschil tussen onze nieuwe AI Extension (artikelnr.: 100471) en het vorige model is op het eerste zicht duidelijk. Waar voorheen 4 analoge ingangen voor spanningssignalen (0-10V) of digitale ingangen beschikbaar waren, bevat de nieuwe AI Extension bovendien 4 analoge ingangen voor stroomsignalen (0/4-20mA). Deze verhogen de meetnauwkeurigheid, afhankelijk van de toepassing, vooral over langere afstanden. In de industriële automatiseringstechniek is het stroomsignaal 4-20mA het meest gebruikte signaal bij de analoge meetwaardetransmissie.
Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home
Heeft de config ook een pulsgever met langere range/vertraging dan 24h? De huidige pulsgever heeft een 24h tijdinstelling, maar ik zoek eigenlijk iets wat om de 48h of 72h een puls geeft. Misschien kijk ik er vol overheen maar ik kan het even niet vinden.
@AlbertHeym Een dagelijkse klokpuls die je vervolgens één of twee keer 'negeert'?
Hoe zou ik elke 2e puls (of elke 2e en 3e) kunnen negeren? Een tweede puls op vertraging parallel laten lopen met een "EN" logica, oid? Wordt niet echt een handige UI input. Heb nu de tijdschakelaar icm "activering vereist" maar dan moet je de 7 daagse week opdelen en krijg je een 2-2-3 daagse regeling.Gwaihir schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:58:
@AlbertHeym Een dagelijkse klokpuls die je vervolgens één of twee keer 'negeert'?
@AlbertHeym De puls een teller laten verspringen. Daarvoor zijn verschillende blokken beschikbaar.
Voor de beregening hier tikt hij bijv. dagelijks een 2 selectie knoppen omlaag. Komt die op nul, dan wordt er daadwerkelijk beregend en daarna gereset naar de standaardwaarde. Aan het begin van een natte periode, zoals waar we nu in zitten, hoog ik via de UI die teller een stuk op.
Hmm.. nu ik erover na denk: voor jou, als die 48 uur een vast gegeven is, is een bedrijfsurenteller waarschijlijk handiger. Die kan geheel zelf, en met zichtbaarheid in de UI, tot 48 uur tellen en dan een signaal uit laten gaan. (Waarna je 'm nog wel moet resetten.)
[Ik vind het overigens wel logisch dat er geen blok is wat zeg maar 1x per half jaar, op basis van een volkomen onzichtbare teller een puls uit laat gaan. Dat je boven de 24 uur voor een 'zichtbare' urenteller moet gaan, vind ik eigenlijk wel verstandige inrichting. (D.w.z. tenminste goed zichtbaar voor wie via de config meekijkt.)]
Voor de beregening hier tikt hij bijv. dagelijks een 2 selectie knoppen omlaag. Komt die op nul, dan wordt er daadwerkelijk beregend en daarna gereset naar de standaardwaarde. Aan het begin van een natte periode, zoals waar we nu in zitten, hoog ik via de UI die teller een stuk op.
Hmm.. nu ik erover na denk: voor jou, als die 48 uur een vast gegeven is, is een bedrijfsurenteller waarschijlijk handiger. Die kan geheel zelf, en met zichtbaarheid in de UI, tot 48 uur tellen en dan een signaal uit laten gaan. (Waarna je 'm nog wel moet resetten.)
[Ik vind het overigens wel logisch dat er geen blok is wat zeg maar 1x per half jaar, op basis van een volkomen onzichtbare teller een puls uit laat gaan. Dat je boven de 24 uur voor een 'zichtbare' urenteller moet gaan, vind ik eigenlijk wel verstandige inrichting. (D.w.z. tenminste goed zichtbaar voor wie via de config meekijkt.)]
Je zou een PicoC programma kunnen maken die dan om de zoveel sec een output 1 geeft op AQ1 zoals hieronder voor een ruw voorbeeld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| printf("Start 2 day pulse"); while(TRUE) { setoutput(0,1); //output AQ1 1 printf("pulse"); sleeps (1); printf("reset AQ1"); setoutput(0,0); //reset AQ1 sleeps(172800); //ga slapen voor 2 dagen } |
:fill(white):strip_exif()/f/image/5EoqThClisL8CWm75K0PG2vK.png?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Centauriprime op 07-06-2022 15:08 ]
15x330 SW38
Met een multimeter kun je dat niet goed meten, gebruik een duspol.MathieuT schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:31:
Dit weekend heb ik eindelijk de flood lights aan de garage geïnstalleerd, maar ik heb even iets vreemd voor...
[Afbeelding]
Even met de multimeter in de kast gemeten, met de relais uitgeschakeld en de flood light aangesloten: 98V AC. Relais uitgeschakeld en flood light niet aangesloten: 212V AC![]()
Maar dat de led zwakjes brand komt vaak omdat de nul niet geschakeld is, draai je nul en fase eens om en kijk of het weg is.
Het is ondertussen opgelost met de Busch-Jaeger compensatorNavi schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:07:
[...]
Met een multimeter kun je dat niet goed meten, gebruik een duspol.
Maar dat de led zwakjes brand komt vaak omdat de nul niet geschakeld is, draai je nul en fase eens om en kijk of het weg is.
Er komt weer iets aan:
- Loxone productvoorstelling - we nodigen je uit: 29.06.22
- YouTube: Loxone productvoorstelling - we nodigen je uit: 29.06.22
Iemand een vermoeden op basis van de video?
- Loxone productvoorstelling - we nodigen je uit: 29.06.22
- YouTube: Loxone productvoorstelling - we nodigen je uit: 29.06.22
Iemand een vermoeden op basis van de video?
Wellicht deze, uit de beta van config
:fill(white):strip_exif()/f/image/54pPlTI6t6ORmkR9hc1xSS9n.png?f=user_large)
15x330 SW38
Ja dit zal m zijn idd, ben wel benieuwd naar het “display” en wat er mee te doen zou zijn…Centauriprime schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:07:
Wellicht deze, uit de beta van config
[Afbeelding]
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Ik probeer mijn DMX verlichting toe te voegen aan Loxone. Het is een lichtstrip die 5 DMX adressen zou moeten hebben (van binnen zijn het 5 losse lichtstrips).
Ik heb alles aangesloten, en als ik op DMX zoeken druk, gaat de licht strip aan en elke keer als ik weer op de zoek-knop druk verspringt de kleur van ~2500K naar ~3500K naar ~3500K en dan weer terug. Maar Loxone zegt dat hij niets vindt.
/f/image/8oHRofg5iXxgMFSV46fyZGsy.png?f=fotoalbum_large)
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Ik heb alles aangesloten, en als ik op DMX zoeken druk, gaat de licht strip aan en elke keer als ik weer op de zoek-knop druk verspringt de kleur van ~2500K naar ~3500K naar ~3500K en dan weer terug. Maar Loxone zegt dat hij niets vindt.
/f/image/8oHRofg5iXxgMFSV46fyZGsy.png?f=fotoalbum_large)
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
@JackBol heb je de driver ook geadresseerd?
Zo ver ik DMX ken moet je ze namelijk adresseren.
Dan hangt hij nu wel in de bus, maar kan LoxOne er niks mee.
Zo ver ik DMX ken moet je ze namelijk adresseren.
Dan hangt hij nu wel in de bus, maar kan LoxOne er niks mee.
@JackBol Is de DMX led driver van Loxone of van een ander merk? Volgens mij werkt de zoek functie alleen als het een driver van Loxone is. Als het een ander merk betreft moet je de driver een adres geven en handmatig toevoegen in de config.
Ja het is van een ander merk. Ze hebben als het goed is adressen 1-5.Gijs-96 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:02:
@JackBol Is de DMX led driver van Loxone of van een ander merk? Volgens mij werkt de zoek functie alleen als het een driver van Loxone is. Als het een ander merk betreft moet je de driver een adres geven en handmatig toevoegen in de config.
Als ik zelf een dmx device aanmaak met adres 1 gebeurt er helaas niets. Dus ik moet er nog eens langer naar kijken
Ik neem aan dat het adres met instellingen in de datasheet van de controller staan.JackBol schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:48:
[...]
Ja het is van een ander merk. Ze hebben als het goed is adressen 1-5.
Als ik zelf een dmx device aanmaak met adres 1 gebeurt er helaas niets. Dus ik moet er nog eens langer naar kijken
Welke controller heb je?
Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl
Controller?verbraakje schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:50:
[...]
Ik neem aan dat het adres met instellingen in de datasheet van de controller staan.
Welke controller heb je?
Ik heb 1 DMX lamp met adres 1-5 die ik rechtstreeks aan de DMX extention heb gehangen. Moet daar een controller tussen?
Welke lamp heb je dan precies?JackBol schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:54:
[...]
Controller?
Ik heb 1 DMX lamp met adres 1-5 die ik rechtstreeks aan de DMX extention heb gehangen. Moet daar een controller tussen?
Speciaal laten maken door een verlichting bedrijf.
Oke heb je een linkje? Ben nu wel benieuwd.JackBol schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:12:
[...]
Speciaal laten maken door een verlichting bedrijf.
Wat betreft het aansturen in loxone. Als er een DMX controller in je lamp gebouwd is moet je er achter komen welk adres je lamp heeft. Vraag het bedrijf om de datasheet.
Ze hebben zelf de DMX adressen 1-5 in de lamp geprogrammeerd. De verlichting komt van Dydell in Haarlem.verbraakje schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:38:
[...]
Oke heb je een linkje? Ben nu wel benieuwd.
Wat betreft het aansturen in loxone. Als er een DMX controller in je lamp gebouwd is moet je er achter komen welk adres je lamp heeft. Vraag het bedrijf om de datasheet.
Gewoon 5 dmx actoren handmatig toevoegen in de config, geen zoekfunctie gebruiken deze werkte alleen met de dmx controllers van Loxone zelf.
Dan je actoren adres 1 tm 5 geven en ze aan een lichtsturing hangen. Goed kijken wat voor type output het is in de licht sturing. 0-100% denk ik. Dan zou je in de lichtsturing moeten kunnen dimmen en kijken of de lamp reageert zoals je zou verwachten volgends de specificaties van de fabrikant.
Dan je actoren adres 1 tm 5 geven en ze aan een lichtsturing hangen. Goed kijken wat voor type output het is in de licht sturing. 0-100% denk ik. Dan zou je in de lichtsturing moeten kunnen dimmen en kijken of de lamp reageert zoals je zou verwachten volgends de specificaties van de fabrikant.
Thanks! Ga ik proberen!Raies schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:05:
Gewoon 5 dmx actoren handmatig toevoegen in de config, geen zoekfunctie gebruiken deze werkte alleen met de dmx controllers van Loxone zelf.
Let wel op dat je "Actor typen" op Standaard zet, anders krijg je er geen beweging in ;-)
Ook ik heb een aantal niet-default lampen, en ze inderdaad als "DMX Actor" handmatig toegevoegd. Works like a charm!
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Loxone verkocht dus zelf ooit (lampen met daarin) DMX controllers, maar nu niet meer?Raies schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:05:
deze werkte alleen met de dmx controllers van Loxone zelf.
[Ik heb flinke moeite dit hele verhaal te volgen en wellicht is dit voor mij - en anderen? - de ontbrekende schakel.]
Ze hadden ooit DMX RGBW dimmers maar die zijn discontinued.Gwaihir schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:31:
[...]
Loxone verkocht dus zelf ooit (lampen met daarin) DMX controllers, maar nu niet meer?
[Ik heb flinke moeite dit hele verhaal te volgen en wellicht is dit voor mij - en anderen? - de ontbrekende schakel.]
https://www.loxone.com/nlnl/kb/rgbw-24v-dimmer-dmx/
Heeft er iemand goede ervaringen met buitenlampen / tuinverlichting en loxone? (Philips hue; paulmann met de rgbw compact; etc).
Hue werkt als een speer. Andere heb ik geen ervaring mee.
Dan gaan we philips Hue morgen maar eens installeren. In ieder geval bij de deuren.
Maken jullie ook gebruik van de esylux rc 230i bewegingssensor?
Zoja welke installatiekabels hebben jullie daarvoor gebruikt? Handig om dan een YMVK (minimaal 4g?) kabel te gebruiken? Of gewoon ollflex (min 4g) of loxtree kabel (minder handig want er zijn slechts 2x1.5mm2 draden) gebruiken. Het liefst gebruik een zo flex mogelijk kabel
En hoe sluit je hem aan op loxone server. De L (24+) de N (blauw 24-) en de aarding gaan goed maar waar zet je de "L'" op? Anders gezegd welke draad gaat op de "digital input" van de server, ik neem aan dat op de L' (de derde aansluiting op de bewegingsmelder) op de digital input gaat.
Zoja welke installatiekabels hebben jullie daarvoor gebruikt? Handig om dan een YMVK (minimaal 4g?) kabel te gebruiken? Of gewoon ollflex (min 4g) of loxtree kabel (minder handig want er zijn slechts 2x1.5mm2 draden) gebruiken. Het liefst gebruik een zo flex mogelijk kabel
En hoe sluit je hem aan op loxone server. De L (24+) de N (blauw 24-) en de aarding gaan goed maar waar zet je de "L'" op? Anders gezegd welke draad gaat op de "digital input" van de server, ik neem aan dat op de L' (de derde aansluiting op de bewegingsmelder) op de digital input gaat.
[ Voor 62% gewijzigd door grotius op 15-06-2022 20:36 ]
Ik heb een geothermische warmtepomp waar een aansluiting op zit voor een PT1000 temperatuursensor, dit om de binnentemperatuur te meten. Jammer genoeg ligt er geen kabel van de warmtepomp naar de woonkamer, waarvan ik de temperatuur mee wil geven. Op die manier gaat de warmtepomp in de tussenseizoenen niet overbodig verwarmen als het buiten koud is maar binnen warm (door veel zoninval of oven of,...).
Nu, ik ken de temperatuur wel in de woonkamer via de schakelaars van Loxone. Deze zitten dus ook in het Loxone systeem en nu is de vraag: hoe krijg ik die temperatuur naar het contact van de warmtepomp?
Mijn idee is om een van de 0-10V analoge uitgangen van de miniserver te gebruiken, maar dat betekent dus dat er een voltage (miniserver) naar een weerstandswaarde (PT1000) moet worden omgezet. Ik vind online veel PT1000 -> voltage-oplossingen, maar niet omgekeerd.
Kan iemand mij hier bij helpen?
PS: jammer genoeg kan ik die binnentemperatuur niet overschrijven via Modbus TCP, dan was het al opgelost geweest
.
Nu, ik ken de temperatuur wel in de woonkamer via de schakelaars van Loxone. Deze zitten dus ook in het Loxone systeem en nu is de vraag: hoe krijg ik die temperatuur naar het contact van de warmtepomp?
Mijn idee is om een van de 0-10V analoge uitgangen van de miniserver te gebruiken, maar dat betekent dus dat er een voltage (miniserver) naar een weerstandswaarde (PT1000) moet worden omgezet. Ik vind online veel PT1000 -> voltage-oplossingen, maar niet omgekeerd.
Kan iemand mij hier bij helpen?
PS: jammer genoeg kan ik die binnentemperatuur niet overschrijven via Modbus TCP, dan was het al opgelost geweest
@Mee_ Ik neem aan dat de weerstandskarakteristiek van een PT1000 wel beschikbaar is en dus na te bootsen. Rechtstreeks vanuit Loxone inderdaad (nog?) niet, maar er is vast wel een converter vanaf 0-10V of vanaf IP verkeer mogelijk. (Heeft bijv. een Railduino een analoge weerstandsuitgang?)
Maar ik denk dat je de verkeerde kant op denkt. Je wilt niet (perse) die temperatuur overzetten, maar die conclusie: er is (wel / geen) warmtevraag. Loxone voorziet in zo'n verwarmingsaansturing en elke warmtepomp heeft er een relais voor. Of als je de Modbus verbinding al hebt: veelal kun je die info - wel / geen vraag - ook langs die weg doorgeven.
Maar ik denk dat je de verkeerde kant op denkt. Je wilt niet (perse) die temperatuur overzetten, maar die conclusie: er is (wel / geen) warmtevraag. Loxone voorziet in zo'n verwarmingsaansturing en elke warmtepomp heeft er een relais voor. Of als je de Modbus verbinding al hebt: veelal kun je die info - wel / geen vraag - ook langs die weg doorgeven.
Ik heb deze toevallig net geïnstalleerd maar nog niet aangesloten op de miniserver.grotius schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:45:
Dit doe ik gewoon met een EIB kabel, 4x0,75mm. Die komt gewoon uit de gevel dus legt niet echt grote afstanden af.
Rood is 24V+, Zwart is 24-, en Geel is de geschakelde lijn. Die moet op een Digital Input komen.
Nog niet getest maar zou moeten werken, toch?
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Ik was net ook bezig met de installatie. Een ymvk 5g1.5mm2 is wel erg dik. Een groene EIB aanleggen is eigenlijk veel gemakkelijker (flex en kleiner gat). Bij mij zou de kabel buiten 10-15cm onder de bewegingsensor uitkomen. Het is ook bij mij maar klein stukje.
Doe je dan geen aarding (wit blijft dan nog over). Het aardingsblokje is namelijk zo prominent aanwezig op de esylux? Of zeker je hem alleen af in de loxonekast.
Doe je dan geen aarding (wit blijft dan nog over). Het aardingsblokje is namelijk zo prominent aanwezig op de esylux? Of zeker je hem alleen af in de loxonekast.
[ Voor 28% gewijzigd door grotius op 16-06-2022 11:34 ]
Bij mij is de EIB zelfs niet blootgesteld, komt rechtstreeks uit acther de sensor :-)
Als je hem blootstelt leg je hem best wel in een gootje natuurlijk.
Volgens mij is de aarding overbodig aangezien de sensor laagspanning schakelt. Alhoewel je in feite Wit hiervoor zou kunnen gebruiken. Maar volgens mij is dat blokje voorzien vooral voorzien voor de 230V versie van deze zelfde sensor...
Als je hem blootstelt leg je hem best wel in een gootje natuurlijk.
Volgens mij is de aarding overbodig aangezien de sensor laagspanning schakelt. Alhoewel je in feite Wit hiervoor zou kunnen gebruiken. Maar volgens mij is dat blokje voorzien vooral voorzien voor de 230V versie van deze zelfde sensor...
Ja dat is ook zo (voor de aarding). De instructie en filmpjes van esylux wijzen allemaal op 230v ;-). Ik koop waarschijnlijk een klein rolletje ollflex 4g 1mm2 black bij de groothandel. De black is UV bestendig dus deze zou m.i. zonder gootje kunnen. Staat volgens mij net wat mooier. Ik moet ook in totaal 4 van deze sensoren installeren.
Zonet even aangesloten. Werkt prima zo: er is beweging, je hoort de relais klikken, en de digital input wordt actief voor de ingestelde tijdsduur.florholvoet schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:24:
[...]
Rood is 24V+, Zwart is 24-, en Geel is de geschakelde lijn. Die moet op een Digital Input komen.
Nog niet getest maar zou moeten werken, toch?
Ik ging hem normaal zo instellen dat hij elke beweging als puls doorstuurt, dan doe ik er in Loxone mee wat ik wil qua tijdsduur etc. Maar de relais is wel duidelijk hoorbaar in mijn tuin, dus ik ga de puls toch op enkele minuten zetten om het geklik te verminderen.
Check, dus even zoeken naar een evenwicht tussen de esylux en loxone om onnodig veel klikken te voorkomen (maar niet dat er een gat ontstaat waar geen beweging wordt gedetecteerd).
Morgen komt de ollflex classic 110 black binnen dus dan ga ik ook bekijken of ik de kliks hoor als hij is aangesloten. Ben benieuwd naar het kabeltje die heb ik nog niet eerder gebruikt.
Morgen komt de ollflex classic 110 black binnen dus dan ga ik ook bekijken of ik de kliks hoor als hij is aangesloten. Ben benieuwd naar het kabeltje die heb ik nog niet eerder gebruikt.
Nu we toch lekker bezig zijn met alle buiten apparaten die samenwerken met Loxone. Nog goede tips voor een buitencamera. De loxwiki lijkt wat verouderd (netatmo, arlo, anders)?
Volgende net n.a.v. het signaal in config de link naar hier:
https://www.loxone.com/en...ty-update-user-passwords/
Het komt eerlijk gezegd een beetje vreemd op mij over: hoe doen ze dit? Ik had het er graag bij gelezen! Heeft de miniserver hiervoor lokaal voldoende ruimte? Of is er een goede manier van hashen voor? Het zal toch niet zo zijn dat alle user-password combinaties weldra eerst naar Loxone worden gestuurd ter goedkeuring?
https://www.loxone.com/en...ty-update-user-passwords/
Het komt eerlijk gezegd een beetje vreemd op mij over: hoe doen ze dit? Ik had het er graag bij gelezen! Heeft de miniserver hiervoor lokaal voldoende ruimte? Of is er een goede manier van hashen voor? Het zal toch niet zo zijn dat alle user-password combinaties weldra eerst naar Loxone worden gestuurd ter goedkeuring?
Producten zijn vandaag uitgekomen, hierbij de filmpjes:
- YouTube: Top Features – Loxone Config & App 13
- YouTube: Loxone Audioserver Update 2.7.06.28
- YouTube: Loxone product presentation - Be our guest!
Producten:
- Miniserver Compact
- Loxone Touch Pure Flex
- YouTube: Top Features – Loxone Config & App 13
- YouTube: Loxone Audioserver Update 2.7.06.28
- YouTube: Loxone product presentation - Be our guest!
Producten:
- Miniserver Compact
- Loxone Touch Pure Flex
Hoe heb je je Hue lights gekoppeld met Hue. Ik gebruik een picco script dat ik op een of ander forum heb opgepikt, maar het werkt niet altijd 100% foutloos.Sethro schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:06:
Hue werkt als een speer. Andere heb ik geen ervaring mee.
Zo eens om de paar weken gaat de lamp niet aan of stopt niet op de finale dimwaarde. Niet heel erg, maar toch storend dat je er niet 100% kan op rekenen dat bvb alle lampen echt uit zijn als je 's avond slapen gaat.
Tx
Ook met een Pico script. Laatste versie kun je hier oppikken:
https://www.loxforum.com/...-hue-mit-loxone-verwenden
https://www.loxforum.com/...-hue-mit-loxone-verwenden
[ Voor 26% gewijzigd door Sethro op 29-06-2022 22:09 ]
Bijzondere toevoegingen aan het assortiment de miniserver compact. Het is Miniserver en audioserver in 1. Waarom zou je nu nog een separate audioserver kopen? Aangezien je hier stereo extensions op kan aansluiten.
@grotius
De audioserver heeft 4 luidspreker uitgangen (2x2) en line in en uit. Dit heeft de compact niet.
Als je voor 1 (hotel) kamer waar de compact op getarget is , één speaker nodig hebt en niets meer is het gewoon kwestie van een extensions er aan te hangen en klaar.
Wil je een full multiroom setup in huis is de audio server nog steeds interessant volgens mij.
Ik ben eerder teleurgesteld in de nieuwe touch, ik had echt gehoopt op een programmeerbaar scherm.
Loxone doet (denkt) een game changer te zijn, maar qua interface staan ze toch achter op KNX of Niko (al hoor ik van installateurs dat ze dan op betrouwbaarheid van de software/bus beter scoren).
Heeft er iemand trouwens de API van de audioserver al te pakken gekregen, ik zou graag aan de integratie met HA willen beginnen. Ik ben hoe langer hoe meer tevreden van de audio server (zeker met de Spotify update) maar wil dit graag aansturen van op m'n dashboard dat in de keuken hangt
Momenteel heb dit kunnen knutselen:
/f/image/txnz7UUcVhHhRozLn7ZZYcUR.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik krijg geen info over wat er aan het spelen is of coverart.
De audioserver heeft 4 luidspreker uitgangen (2x2) en line in en uit. Dit heeft de compact niet.
Als je voor 1 (hotel) kamer waar de compact op getarget is , één speaker nodig hebt en niets meer is het gewoon kwestie van een extensions er aan te hangen en klaar.
Wil je een full multiroom setup in huis is de audio server nog steeds interessant volgens mij.
Ik ben eerder teleurgesteld in de nieuwe touch, ik had echt gehoopt op een programmeerbaar scherm.
Loxone doet (denkt) een game changer te zijn, maar qua interface staan ze toch achter op KNX of Niko (al hoor ik van installateurs dat ze dan op betrouwbaarheid van de software/bus beter scoren).
Heeft er iemand trouwens de API van de audioserver al te pakken gekregen, ik zou graag aan de integratie met HA willen beginnen. Ik ben hoe langer hoe meer tevreden van de audio server (zeker met de Spotify update) maar wil dit graag aansturen van op m'n dashboard dat in de keuken hangt
/f/image/txnz7UUcVhHhRozLn7ZZYcUR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Tamunave op 30-06-2022 08:36 ]
Denk dat het vooral ook zit in schaalbaarheid. Ik heb nog geen informatie gevonden rondom ram of cpu verschil tussen de normale miniserver en miniserver compact. Vermoed dat daar een verschil zit.grotius schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:44:
Bijzondere toevoegingen aan het assortiment de miniserver compact. Het is Miniserver en audioserver in 1. Waarom zou je nu nog een separate audioserver kopen? Aangezien je hier stereo extensions op kan aansluiten.
Gezien ze duidelijk in het filmpje laten zien dat een normale miniserver de configuratie distributie doet richting alle compacts.
Aan de andere kant als je een niet te grote woning hebt.... of niet al te veel eisen en hij is "zwaar" genoeg kan het een mooie oplossing zijn.
Inderdaad, als ik het goed heb begrepen moet je bij het bestellen al aangeven welke icoontjes je waar wilt met welke tekst? Dus als je nadien nog iets wilt wijzigen lukt dat al niet meer. Een zwart/wit OLED schermpje met touch was oneindig meer flexibel geweest met dezelfde en meer functionaliteit.Tamunave schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:33:
@grotius
Dit heb ik ook met een ander domotica systeem. Ligt volgens mij meer aan de afhandeling in de HUE bridge of het bereik. Hier is het altijd dezelfde lamp...Gertst schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:04:
[...]
Hoe heb je je Hue lights gekoppeld met Hue. Ik gebruik een picco script dat ik op een of ander forum heb opgepikt, maar het werkt niet altijd 100% foutloos.
Zo eens om de paar weken gaat de lamp niet aan of stopt niet op de finale dimwaarde. Niet heel erg, maar toch storend dat je er niet 100% kan op rekenen dat bvb alle lampen echt uit zijn als je 's avond slapen gaat.
Tx
Grz D.
Klopt, het is nu allesbehalve Flex. En dan nog aan die prijs... @#) euro zonder BTW, dat is bijna 280 euro voor een schakelaar waar je nooit nog aan wat kan veranderen.Mee_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:09:
[...]
Inderdaad, als ik het goed heb begrepen moet je bij het bestellen al aangeven welke icoontjes je waar wilt met welke tekst? Dus als je nadien nog iets wilt wijzigen lukt dat al niet meer. Een zwart/wit OLED schermpje met touch was oneindig meer flexibel geweest met dezelfde en meer functionaliteit.
Je zou kunnen denken "dat brandt niet in" ofzo, maar dan zijn er andere alternatieven.
Gezien de zwart-wit kleurstelling van de Loxone schakelaars denk ik bijvoorbeeld aan e-paper. Verbruikt amper stroom (enkel bij het wisselen) dus kan zelfs in een air versie gemaakt worden.
Je zou daarbij dan zelfs kunnen kiezen of je een zwarte of witte schakelaar wil. Alles wit met zwarte icoontjes, alles zwart met witte icoontjes. Perfect leesbaar (want dat vind ik in het filmpje ook maar matig) en aanpasbaar.
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Voor die prijs ben je ook al halverwege een kleine tablet met een loxone app die altijd aanstaat
Maar dit is inderdaad gericht op hotels en appartementen.
Grz D.
Klopt, dat lijkt sowieso meer de richting te zijn die Loxone uit gaat jammer genoeg...DomiGijzen schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:29:
Voor die prijs ben je ook al halverwege een kleine tablet met een loxone app die altijd aanstaat![]()
Als gemiddelde consument heb je er jaar na jaar minder te zoeken lijkt het

In onze nieuwbouw steekt ook iets van 10k aan Loxone (van 40+ inbouwspots tot rolluikmotoren tot stelventielen,...) maar daar is de laatste paar jaar niks meer bij gekomen.
Van de pot gerukte prijsstelling, het meer en meer dwingen om via partners te werken, nieuwe product lijnen (en prijzen) die meer en meer op projectontwikkelaars gericht zijn,...
Dat terwijl ze zeker een jaar of 5 geleden zijn beginnen groeien door onder andere een publiek zoals mij (zelfbouwers die zelf voldoende kennis in huis hebben, met een beetje ondersteuning van een partner).
Op hetzelfde moment worden ze, op vlak van consumentenproducten, langs alle kanten voorbijgestoken door concurrenten (denk aan Philips Hue, Shelly,...). Al helemaal als je spreekt over makkelijke integreerbaarheid met andere producten.
Als je daarbij dan nog kijkt naar de bouwkwaliteit van verschillende van hun producten waar ze een hoop geld voor vragen (stelventielen die eraf springen, NFC code touch klavieren die niet tegen direct zondlicht of vocht kunnen, parlofoons van 1000 euro die nog altijd een belabberde camera hebben,...)
[ Voor 10% gewijzigd door DinX op 30-06-2022 09:44 ]
Ziet er al goed uit!Tamunave schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:33:
[Afbeelding]
Hoe heb je dit gemaakt? Kan je iets sharen qua code? Ik wil in de toekomst iets soortgelijks maken, liefst met web technologie, en wil dit zeker ook delen op github of zo.
@DinX Daar zit zeker een kern van waarheid in. Ben nu zelf aan het migreren van IPSymcon naar Loxone. IPSymcon is erg open. Nadeel is dan wel weer support vinden als ons huis verkocht/verhuurd wordt.
Bij loxone merk ik dat het veel heeft, maar redelijk gesloten is. Maar ik ken zo 3 elektra bedrijf hier in de regio die de support kunnen doen.
Qua prijs weet ik eigenlijk niet of het echt duur is. Heb er niet goed aan gerekend. Wel met wat natte vingers en denk dat het niet veel duurder is dan mijn IPSymcon installatie met WAGO PLC en allerhande extra modules waar ik veel tijd in heb moeten steken. Tijd hoef je niet perse uit te drukken in geld maar is wel erg waardevol om te hebben
Bij loxone merk ik dat het veel heeft, maar redelijk gesloten is. Maar ik ken zo 3 elektra bedrijf hier in de regio die de support kunnen doen.
Qua prijs weet ik eigenlijk niet of het echt duur is. Heb er niet goed aan gerekend. Wel met wat natte vingers en denk dat het niet veel duurder is dan mijn IPSymcon installatie met WAGO PLC en allerhande extra modules waar ik veel tijd in heb moeten steken. Tijd hoef je niet perse uit te drukken in geld maar is wel erg waardevol om te hebben
Grz D.
Sja, hier ook partners in de buurt (waaronder degene die me in mijn project geholpen heeft).DomiGijzen schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:51:
@DinX Daar zit zeker een kern van waarheid in. Ben nu zelf aan het migreren van IPSymcon naar Loxone. IPSymcon is erg open. Nadeel is dan wel weer support vinden als ons huis verkocht/verhuurd wordt.
Ik snap wel dat ze een richting uit moeten en niet een beetje alle mogelijk doelgroepen moeten aanspreken. Maar had ik dit een jaar of 5-6 geleden geweten had ik in mijn geval misschien niet voor Loxone gegaan.
Maar zaken als de Tree spots waren toen bijvoorbeeld iets wat er bovenuit stak, 1 groot ecosysteem (toen had je eigenlijk voornamelijk KNX of hier in België Niko wat aan het opkomen was) met een al breed gamma,...
Niet dat ik niet tevreden ben met mijn installatie, integendeel. Maar inmiddels staat hier ook al een Homey die al heel veel zaken doet, gewoon omdat het stukken makkelijker integreert.
Nu met de nieuwe miniserver kan ook al meer (maar zelfs dat is nog beperkt imho), maar, je kan dan wel weer een nieuwe miniserver kopen aan 600+ euro...
Neem nu bijvoorbeeld Philips Hue. Ik denk dat minstens de helft van de gebruikers al Philips Hue gebruikt samen met Loxone via het geklende Picoscript. Ik snap dat je dat niet wil aanmoedigen als bedrijf wanneer je zelf verlichting maakt, maar zorg dan ook dat je betaalbare keuze hebt in producten hiervoor.
Je hebt de spots, de pendels en de "keukenlamp", that's it...
Bij elke launch is het nu ook de kleine lettertjes bekijken of het wel werkt op een Gen1...
[ Voor 9% gewijzigd door DinX op 30-06-2022 10:02 ]
@DinX Ze zitten, naar de consumenten toe, m.i. ook in een lastige positie: zo'n geïntegreerd systeem is niet zo mass-market als de verschillende Google en Hue producten. Dat volume van die giganten, betekent dat zij hun ontwikkelkosten (hardware, software, en documentatie) per aan jou of mij verkocht apparaat véél minder voelen. En persoonlijke support aan de individuele klant, hebben die simpelweg nooit echt geleverd.
Dus.. tja.. denk bij deze aankondiging ook wel: "Crap, waar is er nog wat leuks voor mij?", maar ik heb er ook wel begrip voor dat ze zichzelf financieren met waar het geld zit. Wellicht is vooral die aankondiging zelf niet handig meer: het wordt tijd dat ze aankondigingen per doelgroep gaan doen..
Dus.. tja.. denk bij deze aankondiging ook wel: "Crap, waar is er nog wat leuks voor mij?", maar ik heb er ook wel begrip voor dat ze zichzelf financieren met waar het geld zit. Wellicht is vooral die aankondiging zelf niet handig meer: het wordt tijd dat ze aankondigingen per doelgroep gaan doen..
Klopt, maar ze zouden wel (ik was het nog aan het typen voor je verstuurd hebt) nog net wat makkelijker kunnen laten integreren met zaken als Hue en dergelijke. Zo kan je tenminste nog Miniservers en extensions verkopen aan Jan Modaal. Maar er desnoods een op abonnementen gebaseerde oplossing voor waarmee je voor Jan Modaal integratie met zaken als Shelly, Hue,... nog wat makkelijker maakt.Gwaihir schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:01:
@DinX Ze zitten, naar de consumenten toe, m.i. ook in een lastige positie: zo'n geïntegreerd systeem is niet zo mass-market als de verschillende Google en Hue producten. Dat volume van die giganten, betekent dat zij hun ontwikkelkosten (hardware, software, en documentatie) per aan jou of mij verkocht apparaat véél minder voelen. En persoonlijke support aan de individuele klant, hebben die simpelweg nooit echt geleverd.
Als die eenmaal een Miniserver in huis heeft kan hij nadien nog altijd andere Loxone producten aanschaffen.
Ik spreek nu niet meteen voor mezelf maar voor andere normale consumenten die misschien wat afgeschrikt worden nu. Want als het enkel en alleen nog maar voor de grote ontwikkelaars is binnen enkele jaren dan zullen de prijzen gewoon niet meer betaalbaar zijn voor de normale consument die er al jaren mee bezig is.
Dan gaan na verloop van tijd de Tree Spots hier vervangen worden door Hue Spots (toch overal 3G1,5 naartoe getrokken samen met CAT7 en in verschillende lichtkringen). Net zoals nu Aqara sensoren de temperatuursensoren van mijn Touch Tree's vervangen hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door DinX op 30-06-2022 10:09 ]
Het probleem is dat loxone leeft van het verkopen van hardware. Als een consument een huis af heeft dan komt er niet zo veel nieuwe hardware meer bij (dus het is vooral een eenmalige bron van inkomsten).
Het zou voor loxone slimmer zijn om op zoek te gaan naar een model waarbij de hardware goedkoper gaat worden, en je bijvoorbeeld een abonnement hebt op loxone config, of een licentie voor het gebruik van een API om met HUE te integreren.
Uiteraard moeten ze dan wel een abonnement hebben voor zaken die echt iets waard zijn (ik denk dat loxone config veel waarde heeft) en niet voor triviale zaken zoals een DNS service.
Het zou voor loxone slimmer zijn om op zoek te gaan naar een model waarbij de hardware goedkoper gaat worden, en je bijvoorbeeld een abonnement hebt op loxone config, of een licentie voor het gebruik van een API om met HUE te integreren.
Uiteraard moeten ze dan wel een abonnement hebben voor zaken die echt iets waard zijn (ik denk dat loxone config veel waarde heeft) en niet voor triviale zaken zoals een DNS service.
@HiBe Dat is juist wat ik mijd als de pest. Dan zou ik een KNX installatie hebben, vermoed ik.
Ik heb dezelfde houding, maar ja. vanuit loxone gezien is het misschien wel logischer. Het hangt ook echt van het gekozen bedrag af en wat je ervoor terug gaat krijgen. Voor 50 euro per jaar zou ik best meedoen. Als ik daarvoor nieuwe features en updates voor integratie met derde partijen/ecosystemen krijg, en een basis vorm van support (lage SLA en alles achterbots en ticketing systemen).Gwaihir schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:13:
@HiBe Dat is juist wat ik mijd als de pest. Dan zou ik een KNX installatie hebben, vermoed ik.
Ik heb nu alles op KNX, en gebruik de loxone miniserver voor centrale logica en visualisatie. Dus als ik 50 euro moet betalen per jaar dan verwacht ik ook een loxone KNX extensie die geen 650 euro kost (maar ongeveer de helft), en beter support voor KNX functionaliteit. En voor Hue bijvoorbeeld een eenmalige "enablement" licentie van 150-250 euro... maar ook support en verdere ontwikkelingen.
Ik denk dat dit een veel handiger model voor loxone zou zijn. Dat zorgt voor een "vaste" inkomstenbron waardoor ze niet elke 2 jaar een nieuwe markt moeten opzoeken en deze weer voor de helft bedienen. Ze kunnen dan focussen op bestaande markten een daar relevant voor blijven.
@Gertst
Aan de loxone kant heb ik 2 outputs aan de "Audio Player" blok voor huidig volume en play status:
/f/image/mdFdPICqUIMg34V1WWNr1oPe.png?f=fotoalbum_large)
De favorieten en bediening stuur ik aan via een "scene" blok:
/f/image/Fm6fYswbDPwhKPENmXPfG3f2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5JKPMuIQBxHOxpRQRbgsTu93.png?f=fotoalbum_large)
Aan de Home Assistant kant is het dit:
(Ter info, de koppeling tussen HA en Loxone werkt echt super. HA zorgt hier als een brug tussen Zigbee meuk en Loxone)
Aan de loxone kant heb ik 2 outputs aan de "Audio Player" blok voor huidig volume en play status:
/f/image/mdFdPICqUIMg34V1WWNr1oPe.png?f=fotoalbum_large)
De favorieten en bediening stuur ik aan via een "scene" blok:
/f/image/6TQCuuBgk2jJJQgoi1i6IMD4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Fm6fYswbDPwhKPENmXPfG3f2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5JKPMuIQBxHOxpRQRbgsTu93.png?f=fotoalbum_large)
Aan de Home Assistant kant is het dit:
(Ter info, de koppeling tussen HA en Loxone werkt echt super. HA zorgt hier als een brug tussen Zigbee meuk en Loxone)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
| - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack cards: - type: entity entity: sensor.playing_leefriumte icon: mdi:music - show_name: false show_icon: true type: button tap_action: action: toggle icon: mdi:pause show_state: false entity: switch.leefruimte_pauze - type: horizontal-stack cards: - show_name: false show_icon: true type: button tap_action: action: toggle entity: switch.leefruimte_vol_2 icon: mdi:volume-minus show_state: false - type: custom:bignumber-card entity: sensor.volume_leefruimte scale: 35px color: white - show_name: false show_icon: true type: button tap_action: action: toggle entity: switch.leefruimte_vol icon: mdi:volume-plus - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_mnm name: MNM show_icon: false - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_qmusic name: Q-Music show_icon: false - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_mnm_hits name: MNM Hits show_icon: false - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_mnm_throwback name: MNM Throwback show_icon: false - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_joe_80_90 name: Joe 80's & 90's show_icon: false - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_radio_2 name: Radio 2 show_icon: false - type: horizontal-stack cards: - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_one_world_radio name: One World Radio show_icon: false - type: custom:button-card entity: switch.leefruimte_topradio name: Topradio show_icon: false |