Toon posts:

Modbus interface inverter - Loxone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bmic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55
Mijn vraag
Mijn zonnepanelen zijn aangesloten op een inverter (Huawei SUN2000-8KTL-M1). De inverter communiceert via RS485 met een smart energy meter (DTSU-666-H) voor afname/injectie op het net. Deze informatie wordt doorgestuurd naar Huawei's fusion solar platform, maar ik wil dit ook inlezen in mijn Loxone om hiermee bepaalde acties te kunnen sturen.
Mijn vraag is dus hoe ik dit het best en meest betrouwbaar opzet

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Huawei SUN2000-8KTL-M1 inverter
  • DTSU-666-H smart energy meter
  • Loxone miniserver (zonder RS485 gateway)
  • Rpi met RS485 to USB converter (RS485USBCH340), Loxberry en de Modbus gateway plugin
  • qModMaster op de laptop om Modbus TCP te testen via Wifi
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al begrepen dat Modbus TCP niet ondersteund wordt op de LAN interface van de inverter. Op de ingebouwde Wifi is dit wel mogelijk, maar dit lukt niet voor mijn Loxone. Mogelijks kan ik een Rpi gebruiken als Modbus TCP gateway Wifi -> LAN, maar ik zou niet weten hoe. Via de laptop en qModMaster kan ik registers succesvol uitlezen.

Daarnaast heb ik de Rpi al gebruikt als Modbus RTU/TCP gateway mbv Loxberry en de modbus gateway plugin. De verbinding lukt, maar dit is heel onstabiel. Slechts enkele registers kunnen uitgelezen worden en in de log staan veel foutmeldingen: tty: error in read(), bad address, lost connections, etc. Het is mij niet heel duidelijk waar en hoe ik de Rpi aansluit via RS485. Er kunnen immers geen 2 masters op 1 verbinding zitten, dus misschien doe ik het verkeerd? De handleidingen van Huawei vermelden niet hoe een externe RS485 master kan aangesloten worden.

Iemand die hier al ervaring mee heeft of tips kan geven? _/-\o_

Alle reacties

• acidity
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-10-2022
Ik heb een vergelijkbare setup met een 3KTL en een thuisbatterij.

Ik had eerst gekeken naar de kiosk-mode van de webinterface van Huawei zelf maar daarin in de ondersteuning van de thuisbatterij minimaal. Vandaar de keuze naar een eigen oplossing.

Mijn pogingen om via modbus aan de data te komen zijn tot nu ook mislukt.

Via de API lukt het wel, met die beperking dat de polling minder frequent kan.
Met een python script haal ik de data op om die naar een MQTT broker te sturen.

De eerste test was om de MQTT data via een ESP32 op een LCD-scherm te tonen.
Veel meer dan een proof of concept is het nog niet maar je moet ergens beginnen.

Peter

• Bmic
Ondertussen heeft Huawei support mij verteld dat zij eind april een nieuwe firmware update zouden uitbrengen om Modbus TCP te ondersteunen op de LAN (FE) interface. Ik ga voorlopig andere DIY pogingen staken en hierop wachten. Zodra ik meer nieuws heb laat ik hier wel iets weten.

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-03 19:51
@Bmic heb je hier nog iets van vernomen? Ik bots momenteel tegen hetzelfde probleem aan, via de LAN interface kan ik geen verbinding maken met de omvormer (modbus tcp 502).

• David82
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-01 14:47
vandaag klaar gekregen om de data uit te lezen.
Omvormer: SUN2000-3.68KTL-L1
Batterij: LUNA2000

enkel via de wlan port de omvormer is ook verbonden met een Huawei Smart Dongle WLAN FE maar langs daar lukte het niet.

ik heb dit als basis gebruikt.

https://github.com/basking-in-the-sun2000/solar-logger

• Bmic
siskos schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:40:
@Bmic heb je hier nog iets van vernomen? Ik bots momenteel tegen hetzelfde probleem aan, via de LAN interface kan ik geen verbinding maken met de omvormer (modbus tcp 502).
Met de laatste firmware wordt Modbus TCP ondersteund op de LAN verbinding.
In Loxone Config kun je dan simpelweg een Modbus server, device en sensoren toevoegen. Werkt nu al een week rock solid en volledig out of box.

• Bmic
Ik ontving enkele vragen via PB. Hopelijk zijn jullie hier iets mee:

Hier kun je een device template downloaden:
https://library.loxone.co...e-modbus-tcp-332/overview

Open deze file om de template toe te voegen in je Loxone config project.
Voeg vervolgens een modbus server toe onder Network periphery met het IP adres van je omvormer.
Selecteer je modbus server en voeg de Huawei device template toe bij Sensors and Actors.

Nu kun je de sensor waardes gebruiken bij je energy monitor block.

[Voor 4% gewijzigd door Bmic op 04-11-2021 14:59]

• Mighty5nake
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-03 11:55
Beste,

ik zie zonet up topic en vroeg mij af of je even wou uitleggen hoe je Modbos over TCP hebt aangelegd.

gisteren zijn ze deze omvormer bij mij komen plaatsen , is op LAN aangesloten en er is ook een mogelijkheid tot WLAN.

echter , als ik een port scan doe op het IP van de omvormer lijkt poort 502 standaard niet open te staan ?

als ik de manual volg en connectie maak met de WLAN van de omvormer word mij gevraagd om een installateurscode als ik in de instellingen wil (om eventueel via WLAN modbus over TCP te activeren.

volgens de manual is de standaardcode 00000a maar die doet het niet. als ik dan vervolgens verder wil als gebruiker krijg ik de melding dat er eerst moet worden aangemeld voor de eerste keer als installateur ... ik zit dus een beetje vast op dit punt. vroeger had ik SolaxCloud en leesde ik de API van de clouddienst uit. modbus over TCP lijkt mij een stuk handiger dus hopelijk kan je mij een beetje sturen in mijn zoektocht.

alvast bedankt.

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-03 23:57
Mighty5nake schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:23:
Beste,

ik zie zonet up topic en vroeg mij af of je even wou uitleggen hoe je Modbos over TCP hebt aangelegd.

gisteren zijn ze deze omvormer bij mij komen plaatsen , is op LAN aangesloten en er is ook een mogelijkheid tot WLAN.

echter , als ik een port scan doe op het IP van de omvormer lijkt poort 502 standaard niet open te staan ?

als ik de manual volg en connectie maak met de WLAN van de omvormer word mij gevraagd om een installateurscode als ik in de instellingen wil (om eventueel via WLAN modbus over TCP te activeren.

volgens de manual is de standaardcode 00000a maar die doet het niet. als ik dan vervolgens verder wil als gebruiker krijg ik de melding dat er eerst moet worden aangemeld voor de eerste keer als installateur ... ik zit dus een beetje vast op dit punt. vroeger had ik SolaxCloud en leesde ik de API van de clouddienst uit. modbus over TCP lijkt mij een stuk handiger dus hopelijk kan je mij een beetje sturen in mijn zoektocht.

alvast bedankt.
Waarschijnlijk heeft de installateur zich aangemeld. Vraag daar eens of die je toegang kan regelen en de dongle en omvormer kan updaten naar de nieuwste versie.
Alternatief kan je ook de omvormer resetten en dan aanmelden als installateur.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee