Acties:
  • +1 Henk 'm!
Al eens gekeken naar UAS?
Wikipedia: USB Attached SCSI

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:02

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Vandaag is de tweede revisie van de Odroid H2 in de verkoop gegaan. Twee van besteld, speelgoed voor de komende tijd.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik was bezig met het opstellen van een servertje op basis van Intel G5400 en ASRock B360M-HDV (8GB RAM, 4x SATA disk)
Nu denk ik dat ik niet uit kom met zo'n PicoPSU vanwege de 4xHDD.

Maar als ik de gegevens invul op: https://outervision.com/power-supply-calculator kom ik op een voeding van 266W en energiekosten van 300eu/jaar.

Nu moet ik zeggen dat m'n huidige HPE DL120G7 volgens het internet 400W idle trekt, dus een nieuw servertje heeft zich snel terugverdiend, maar toch verwachtte ik beter uit te komen...

Ook heb ik werkelijk geen idee hoe ik die G5400 koel zou moeten houden; ik wil het immers in een 1U kast kwijt. Ik zat te denken aan zo'n "Passief gekoeld" koelblok er op en dan wat van zo'n serverfans er voor.
Al vindt ik die kleine zoemende dingen maar naar.

De server wil ik gebruiken voor ontwikkelen; repository; webserver; teamspeak & (mogelijk) minecraft server; dataopslag (vandaar 4x HDD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Accretion met die opstelling ga je echt geen 250W trekken, lees de TS eens door voor wat voorbeelden en een wat betere gok ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

True schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:58:
@Accretion met die opstelling ga je echt geen 250W trekken, lees de TS eens door voor wat voorbeelden en een wat betere gok ;)
Die website die ik zag gaat volgens mij uit van 100% belasting.

De informatie over HDD power consumptie verschilt ook nogal, maar ik ga nu rekenen met 12,5watt per stuk. Dan heb ik 50w aan HDD's.

Nu overweeg ik https://www.megekko.nl/pr...kleuren-power-supply-unit maar eigenlijk meer omdat die past bij de behuizing die ik op het oog heb.

Als ik kijk naar de items uit de topicstart, die draaien eigenlijk peanuts? Het gaat dan ook over idle en extreem laag geklokt?

De processor heeft een TDP van 54w

Op het zwaarste moment gok ik dus 70-120w uit de 220W voeding, maar ik las ook ergens dat overhead ook juist goed/nodig is.

Maar heb geen idee wat zoiets dan idle zou verbruiken.
En vraag me af of het echt nuttig is om een zuinigere processor te nemen, want als je dan een keer iets zwaars draait, is een krachterige processor zelfs zuiniger of is dat onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Accretion TDP heeft niets te maken met Wattage gebruik maar met warmte afvoer.
Ik heb zelf ook de pricewatch: Intel Pentium Gold G5400 Boxed en een pricewatch: ASRock B360M Pro4 in combinatie met een niet zuinige SSD.
Ik heb er hier: True in "Het grote zuinige server topic - deel 2" een klein stukje over geschreven, nu moet je er dan nog 4 disks bij tellen welke Het grote zuinige server topic - deel 2 nu ook zo heel veel niet gebruiken. Enige waar je mogelijk tegenaan gaat lopen is het piekverbruik bij het starten, hier heb ik zelf geen ervaring mee. De 266W is schromelijk overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Accretion Ik ben lang geleden van 1U servers afgestapt, ze zijn niet handig te koelen en ze produceren een enorm lawaai als je dat wel probeert met kleine hard draaiende ventilatortjes. Een gewone tower behuizing is ideaal omdat die functioneert als een schoorsteen en zodoende warmte afvoert op de natuurlijke manier, want warme lucht stijgt. Koelen en verbruik zijn communicerende vaten: als je een zuinig systeem hebt, heb je minder koeling nodig, waardoor het onder de streep nog zuiniger wordt.

Systemen hoeven niet underclocked of beperkt te zijn om een laag verbruik te hebben. Het mooie is dat je met een volwaardige en sterke processor ook een laag verbruik kunt bereiken. Alle moderne Intel desktopprocessoren verlagen automatisch de frequentie als er weinig vraag is, daardoor kan zo'n processor maar 1,1W verbruiken bij 800 MHz frequentie (hardware.info). Dat werkt out-of-the-box. De laatste jaren zijn er ook moederborden gemaakt die het verbruik van de rest van het systeem ook lager houden, bijvoorbeeld USB, PCIe, SATA. Een voorbeeld hiervan zijn de Fujitsu D3643-H (4x SATA, 1x NVMe) en D3642-B/D3644-B (6x SATA, 1x NVMe) moederborden die een bijzonder laag verbruik kunnen halen.

Voedingrekentools op Internet zijn bijna allemaal onbetrouwbaar.

Als je eenmaal een zuinig basissysteem hebt geselecteerd hangt het meestal vooral af van welke hard disks je wil gebruiken. Zijn het 3.5" hard disks of 2.5"? Die zijn qua prijs vergelijkbaar (zie topic start voor een tip m.b.t. gebruik van bepaalde externe drives).

Als je zuinige 2.5" HDD's of SSD's kiest zit je meestal goed met een PicoPSU-80 met 60W adapter kit. Als je 3.5" kiest heb je een veel hoger opstartverbruik, daarom geen aanraders. Als je bijvoorbeeld nog 4 legacy 3.5" drives hebt dan zou je vooruit kunnen met een PicoPSU-160-XT met Leicke 120W adapter. Die kan het hoge opstartverbruik (ca. 19-24W per stuk) van deze drives aan en dan kun je later alsnog overstappen op zuinige 2.5" drives.

Het rekenverbruik van een G5400 die ik toepas is ongeveer 30W. Dat is het maximale verbruik wanneer de processor in de BIOS stand staat. Elke 2.5" disk verbruikt maximaal 3,75W tijdens opstarten, dan zie je dus zo dat 60W voldoende is. Als het eenmaal draait is het verbruik van de processor en de drives veel lager, zo laag dat het maximum verbruik van de processor geen probleem meer is.

Vermijd insteekkaarten zoveel mogelijk, die verbruik soms evenveel als de rest van het systeem samen. Als je bijvoorbeeld extra netwerkverbindingen nodig hebt, gebruik dan Intel I210 of I211 insteekkaarten die het Intel voorbeeld (reference design) volgen. Die zijn modern, zuinig en verbruiken maar een fractie van oudere quad of dual netwerkkaarten.

Kijk ook eens onder gepinde posts knop voor een verzameling meetwaarden.

Voor het jaarverbruik kun je uitgaan van het idle verbruik. De meeste thuisservers doen bijna niets voor meer dan 90% van de tijd. Stel dat een server 7W verbruikt in idle met alle processen draaiende kun je het jaarverbruik schatten op 7 x € 2 = € 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hmm, het lijkt dat ik inderdaad net wat meer research moet doen.

De verschillende bronnen op het internet spreken elkaar ook een beetje tegen, dus denk dat ik het e.e.a. moet gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Accretion schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:38:
Ik was bezig met het opstellen van een servertje op basis van Intel G5400 en ASRock B360M-HDV (8GB RAM, 4x SATA disk)
Nu denk ik dat ik niet uit kom met zo'n PicoPSU vanwege de 4xHDD.

Maar als ik de gegevens invul op: https://outervision.com/power-supply-calculator kom ik op een voeding van 266W en energiekosten van 300eu/jaar.

Nu moet ik zeggen dat m'n huidige HPE DL120G7 volgens het internet 400W idle trekt, dus een nieuw servertje heeft zich snel terugverdiend, maar toch verwachtte ik beter uit te komen...

Ook heb ik werkelijk geen idee hoe ik die G5400 koel zou moeten houden; ik wil het immers in een 1U kast kwijt. Ik zat te denken aan zo'n "Passief gekoeld" koelblok er op en dan wat van zo'n serverfans er voor.
Al vindt ik die kleine zoemende dingen maar naar.

De server wil ik gebruiken voor ontwikkelen; repository; webserver; teamspeak & (mogelijk) minecraft server; dataopslag (vandaar 4x HDD).
IMO is het onzin dat je een 1U behuizing niet stil kan krijgen, dat kan tegenwoordig heel makkelijk.
Ik heb 3x een 1U behuizing welke 90% van de tijd 100% stil zijn door "fan-tuning" in BIOS waardoor ze uit staan onder X temperatuur. Zo heb ik ingesteld dat de fans pas aan gaan boven de 45 graden. Met delidden komt ie in de praktijk (zelfs met het warme weer nu) nooit boven de 40 graden uit en staan mijn fans dus altijd uit. De 1U behuizing staat in de meterkast. Ook al zouden ze wel aan bij 45+ graden is het geluid nog steeds minimaal door de 3x Coolteks.

Mijn core server temps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PT9gpLg1a7oedLwnyNpvIGca/full.png

Om je behuizing stil te krijgen kan je het volgende doen:
- pricewatch: Noctua NF-A4x20-PWM, 40mm of pricewatch: Cooltek Silent Fan 4020, 40mm plaatsen
--> Noctua's zijn stiller icm PWM, Draai je altijd full-speed zijn de Coolteks stiller en voeren ze meer lucht af.
- pricewatch: Silverstone Argon SST-AR04 koelt erg goed (en stil) voor zijn geld mocht je geen passive willen.

Extremere vormen:
- Delidden/relidden van je CPU en liquid metal plaatsen (meeste winst! 15/20 graden)
- Full copper passive heatsink met liquid metal plaatsen (nog eens 3/5 graden winst)

Hier een overzicht van 40mm fans:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FH49q02iaUngDESMpStikBoU/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qballbeg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 23:37
@mrmrmr
Bedankt voor je reactie, ik heb nu een gen8 besteld. Hopelijk werkt ie dan wel goed.
Bedankt voor het uitzoeken, ik was er ander zelf niet of veel later achtergekomen 8)7

Skull Joooooke...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, ik dacht, dan ga ik even om aankoop advies vragen. Krijg je dit terug:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FwPVkzJ/Screenshot-20190625-143654-2.jpg

Héél apart, krijgt Tweakers geld voor het opvangen van support van Megekko?

Mijn vragen ook echt:
- Bij de 1U chassis staat: geschikt voor ATX, maar ik las ergens dat flex-atx en mini-atx anders zijn en het mogelijk niet past.

- Zit er een vorm van koeling bij de chassis? De afbeelding laat namelijk ook HDD's zien, die zijn waarschijnlijk niet inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Accretion schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:44:
Tja, ik dacht, dan ga ik even om aankoop advies vragen. Krijg je dit terug:

[Afbeelding]

Héél apart, krijgt Tweakers geld voor het opvangen van support van Megekko?

Mijn vragen ook echt:
- Bij de 1U chassis staat: geschikt voor ATX, maar ik las ergens dat flex-atx en mini-atx anders zijn en het mogelijk niet past.

- Zit er een vorm van koeling bij de chassis? De afbeelding laat namelijk ook HDD's zien, die zijn waarschijnlijk niet inbegrepen.
In je vorige bericht had je het over een flex-atx voeding. Als je een goede wilt kan het je beste gaan voor een https://azerty.nl/product/875377/pws-505p-1h-voeding

Deze is erg goed en tot 50% belasting draait de fan niet. Op internet kan je het voor rond de 100,- euro vinden als je goed zoekt.

Toch zou het beter, koeler en goedkoper zijn als je voor een PicoPSU icm een Leicke voeding gaat.

Naar welke 1U chassis kijk je precies?
Mijn PicoPSU past net aan (lees: raakt top van behuizing). Met de PicoPSU heb je ook meer ruimte over in je behuizing wat soms een pluspunt kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

renedis schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:10:
[...]

In je vorige bericht had je het over een flex-atx voeding.
Het gaat om deze behuizing

Die leek mij groot genoeg voor 4x 3,5" en juist omdat er al een platte koeler bij lijkt te zitten (en dan niet zo'n heel kleine fan).

Ik vraag mij echter af of ik dan ook niet beter een MOBO kan nemen waar een voeding-ingang op zit i.p.v een externe picoPSU? Zoiets lijkt me ook wel tof: pricewatch: Asus Q170T (dit was de enige die ik kon vinden met 4x sata), en dan kan d'r nog zo'n kekke M.2 SSD bij als bootschijf.

EDIT:
Overigens weet ik niet of ik hier op het juiste topic zit; ik wil een zuinigere server bouwen (dan mijn HPE) maar zuinigheid is nu weer niet echt het allerbelangrijkste; een paar watt doe ik niet moeilijk over.
Ook lijkt het vaak wat naar aankoopadvies te gaan, wat eigenlijk een heel ander topic is.

[ Voor 14% gewijzigd door Accretion op 25-06-2019 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Accretion schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:17:
[...]

Het gaat om deze behuizing

Die leek mij groot genoeg voor 4x 3,5" en juist omdat er al een platte koeler bij lijkt te zitten (en dan niet zo'n heel kleine fan).

Ik vraag mij echter af of ik dan ook niet beter een MOBO kan nemen waar een voeding-ingang op zit i.p.v een externe picoPSU? Zoiets lijkt me ook wel tof: pricewatch: Asus Q170T (dit was de enige die ik kon vinden met 4x sata), en dan kan d'r nog zo'n kekke M.2 SSD bij als bootschijf.

EDIT:
Overigens weet ik niet of ik hier op het juiste topic zit; ik wil een zuinigere server bouwen (dan mijn HPE) maar zuinigheid is nu weer niet echt het allerbelangrijkste; een paar watt doe ik niet moeilijk over.
Ook lijkt het vaak wat naar aankoopadvies te gaan, wat eigenlijk een heel ander topic is.
Die 1U case heeft '3.5" bay intern 2x' en niet vier keer. Daarnaast denk ik dat die CPU ventilator er niet bij zit envenals de twee weergegven HDD's. Gek dat expliciet alleen gezegd word dat de voeding er niet bij zit.
Ook wil je die CPU ventilator niet hebben, dit zijn extreem luidruchtige fans, net als de 3x 40mm fans die er in zitten. Je zult dat allemaal moeten vervangen als je een stille pc/server wilt met fans zoals aangegeven in mijn vorige post.

Een moederbord zoals de pricewatch: Asus Q170T is prima te doen. Ikzelf heb het kleine broertje pricewatch: Asus H110T icm een pricewatch: Intel Core i5-6500T Tray, 2x pricewatch: Crucial CT8G4SFD8213, pricewatch: Samsung SM961 512GB, (80mm - passend gemaakt) met een oudere Dell Latitude lader.

Iets minder efficient dan mijn andere setup. Ik vermoed vanwege de lader welke al een paar jaartjes oud is.

13.55 watt minimaal verbruik, gemiddeld 14.35 watt.

i5 6500T
2x8GB DDR4 SODIMM geheugen
1x512GB M.2 SSD
4x USB devices
--> USB TV Card reader
--> USB TV Card reader
--> USB Kattenluik gateway (jup ik kan zien waar mijn katten zijn en of ze binnen/buiten zijn)
--> USB Honeywell gateway

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MqszNFBDa3zarN39WgliGYUD/full.png

Edit:
Ter verduidelijking; Ik heb 3x een 1U kast en 1x een NAS. Je kan vanalles tegenwoordig. Zo heb ik eerst mijn "oude" NAS in een 1U behuizing gehad met 4x 2.5" HDD's. Ik heb het ook nog een tijdje deze opzet gehad. Mijn ervaring is inmiddels dat 2.5" inch disk wel zuinig zijn als ze spinnen, maar ook minder performance leveren. Vandaar dat ik tegenwoordig gewoon op 3.5" disks werk met spindown. IMO net zo efficient met meer performance.

[ Voor 12% gewijzigd door renedis op 26-06-2019 09:03 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:31
Vandaag dus mijn Raspberry pi 4 (4gb binnengekregen). Wat een snelheid ten opzichte van de 3 die ik had, (benchmarks by tom). Helaas is er op dit moment nog geen docker voor raspbian buster, tenminste niet die ik werkend krijg. Mijn plan was om een vergelijkbare setup te draaien als op mijn fujitsu server (±8 watt idle).

Ik heb mijn bennenstuhl meter er meteen aangehangen 4 watt idle (wifi, display output disabled) is erg netjes. Tijdens een run van sysbench kwam het wattage uit op 7.1 watt, waarbij er waarschijnlijk wel thermal throttling plaats zal hebben gevonden.

Dezelfde bench heb ik gedraaid op m'n i3-8100, waarbij de score ongeveer 200% hoger uitviel dan bij de rpi4. Niet slecht als je de prijs/energieverbruik vergelijkt.

Anyway, veelbelovend allemaal. Nu alleen nog een manier vinden om 4 of meer sata disks aan de Pi te hangen en dan heeft mijn servertje er een serieuze concurrent bij. Helemaal omdat de USB en ethernet bus gescheiden zijn bij de 4. Bij zijn voorgangers waren deze gedeeld, wat een enorme performance impact had tijdens bijvoorbeeld streamen.

Mocht iemand nog additionele testresultaten of vragen hebben. Let me know :P ik ben de komende tijd nog wel aan het pielen met het bordje.

Extra resultaten:
Wifi + Hdmi output : 4.7 watt

[ Voor 8% gewijzigd door LigeTRy op 26-06-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wessel145

Voor een goede vergelijking zou ik de Fujitsu configuratie downgraden naar "normaal" pi4 niveau. Stel, de vergelijking is zonder USB, WiFi, beeldscherm, en wel met NAND opslag dan is het idle verbruik van een D3643-H of voorganger D3417-B2 maar 2,9 Watt. Beide systemen draaien Debian (Raspbian), doet powertop het ook op de PI?

Over ruim een week verschijnt Debian Testing als de nieuwe Debian versie Buster. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het al wordt gebruikt voor PI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
mrmrmr schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:11:
@wessel145

Voor een goede vergelijking zou ik de Fujitsu configuratie downgraden naar "normaal" pi4 niveau. Stel, de vergelijking is zonder USB, WiFi, beelscherm, en wel met NAND opslag dan is het idle verbruik van een D3643-H of voorganger D3417-B2 maar 2,9 Watt. Beide systemen draaien Debian (Raspbian), doet powertop het ook op de PI?
Dat wat jij schrijft zou inderdaad de beste vergelijking zijn. De enige manier hoe ik dit even praktisch voor me zie (ik heb geen zin om heel m'n setup te slopen) is de HDD's eruit halen en op een of andere manier een Debian Buster install op een usb stick uitvoeren (geen idee of dit mogelijk is). Op deze manier kan ik na de test weer m'n hdd's inprikken zonder dat ik in de problemen zit. Ik zal de komende dagen eens kijken wat ik hiervan kan maken.
Ik denk niet dat het mogelijk is om de rpi image te flashen op een USB en deze erin te prikken, want deze is gemaakt voor ARM.

Powertop "werkt". hij gaf bij mij 3 bad options aan, na een --auto-tune kreeg ik een hoop warnings/errors, maar de 3 bad options zijn naar good gezet. Ik zag zelf geen verbetering in energieverbruik voor/na powertop.
mrmrmr schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:11:
@wessel145
Over ruim een week verschijnt Debian Testing als de nieuwe Debian versie Buster. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het al wordt gebruikt voor PI.
Yep. de Pi 4 werkt niet meer op Jessy/weezy, je bent dus verplicht Buster te gebruiken (welke dus ook al beschikbaar is voor de pi).

[ Voor 4% gewijzigd door LigeTRy op 26-06-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk niet dat het mogelijk is om de rpi image te flashen op een USB en deze erin te prikken, want deze is gemaakt voor ARM.
Verschil tussen de ARM en AMD64 blijf je houden, maar voor een baseline vergelijking is dat geen probleem.

Aanwezigheid van een USB apparaat veroorzaakt wel een significant hoger verbruik, dan zou ik het op een andere manier doen, beide vanaf dezelfde merk & type USB stick booten bijvoorbeeld.

Of de een vanaf SSD en de ander vanaf microSD, zonder USB. Afhankelijk van de inrichting kun je nog een installatie op een bestaande SSD zetten. Misschien op een aparte partitie. (image backup maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
mrmrmr schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:36:
[...]

Aanwezigheid van een USB apparaat veroorzaakt wel een significant hoger verbruik, dan zou ik het op een andere manier doen, beide vanaf dezelfde merk & type USB stick booten bijvoorbeeld.
Er is een AMD64 versie van raspbian beschikbaar gesteld door de pi foundation. Zodra deze ook de upgrade naar debian Buster heeft gehad ga ik deze op een USB zetten en daar vanaf booten (een pi kan ook vanaf USB booten, dus dan is het energieverbruik beter te vergelijken).

Voor het HDD "probleem" ben ik wel een heel creatieve oplossing tegengekomen. Ik ga me hier eens in verdiepen. Kan me niet voorstellen dat je dezelfde performance/latency haalt als bij een directe sata aansluiting, maar een mogelijkheid is het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 17:14
wessel145 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:48:
[...]

Voor het HDD "probleem" ben ik wel een heel creatieve oplossing tegengekomen. Ik ga me hier eens in verdiepen. Kan me niet voorstellen dat je dezelfde performance/latency haalt als bij een directe sata aansluiting, maar een mogelijkheid is het wel :P
Ik heb hier ooit een keer in mijn werk gebruik van gemaakt. Als je zoekt naar drobo usb2 krijg je dit soort oplossingen kant en klaar (de inhoud van die dingen lijkt ook verdacht veel op die printjes die je ziet).
Heb er zelfs een zfs array van weten te maken toendertijd. Overdrachtssnelheid was toen ongeveer 20-40MB/s en erg variabel, niet contstant. Dit is een linkje naar de kaartjes die in de disktowers zaten die we toen even in de prijslijst hadden staan:
https://www.lindy-interna...=ld0101.ld020102&pi=51158

Ik zou gewoon voor een grote usb3 disk (of 2 ) gaan .. lijkt mij de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Grappig, die RPi krijgt een beetje fatsoenlijk ethernet en USB3, en direct duikt-ie hier in dit server topic op :) Ik ben zelf ook aan het kijken of ik een simpele passieve "1-bay NAS" kan maken door zo'n Pi bovenop een 5 TB Seagate externe 2.5" HDD te ducttapen. De vraag is dan oa, wil ik het OS Raspbian of OpenMediaVault draaien vanaf een SD kaart (gaat lekker snel slijten) of vanaf een partitie op die HDD (maar dan spint-ie nooit down)? En levert die USB-C lader genoeg prik voor een Pi plus externe schijf?

[ Voor 30% gewijzigd door Dreamvoid op 26-06-2019 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wessel145 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:48:
Er is een AMD64 versie van raspbian beschikbaar gesteld door de pi foundation. Zodra deze ook de upgrade naar debian Buster heeft gehad ga ik deze op een USB zetten en daar vanaf booten (een pi kan ook vanaf USB booten, dus dan is het energieverbruik beter te vergelijken).
Ik zou zelf ervoor kiezen om voor de vergelijking de gewone Debian Buster gebruiken op het Intel moederbord. Elk systeem heeft dan de meest geoptimaliseerde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:02
Ik heb deze sata/usb3 converter eens besteld vroeger. Zou dat niet werken voor 1 á 2 schijven icm de RPi 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dimmak schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:07:
Ik heb deze sata/usb3 converter eens besteld vroeger. Zou dat niet werken voor 1 á 2 schijven icm de RPi 4?
Je hebt al snel een externe voeding nodig. Voor 3.5" in ieder geval en voor 2.5" hangt het af van het maximale vermogen dat USB kan leveren op dit bordje en uiteindelijk de voeding van de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
WeaZuL schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:32:
Vandaag is de tweede revisie van de Odroid H2 in de verkoop gegaan. Twee van besteld, speelgoed voor de komende tijd.
Heb jij het gewoon van hardkernel gekocht, of is er een leverancier die niet zo veel verzendkosten vraagt?

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incolumis
wessel145 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:20:
Vandaag dus mijn Raspberry pi 4 (4gb binnengekregen). Wat een snelheid ten opzichte van de 3 die ik had, (benchmarks by tom). Helaas is er op dit moment nog geen docker voor raspbian buster, tenminste niet die ik werkend krijg. Mijn plan was om een vergelijkbare setup te draaien als op mijn fujitsu server (±8 watt idle).

Ik heb mijn bennenstuhl meter er meteen aangehangen 4 watt idle (wifi, display output disabled) is erg netjes. Tijdens een run van sysbench kwam het wattage uit op 7.1 watt, waarbij er waarschijnlijk wel thermal throttling plaats zal hebben gevonden.

Dezelfde bench heb ik gedraaid op m'n i3-8100, waarbij de score ongeveer 200% hoger uitviel dan bij de rpi4. Niet slecht als je de prijs/energieverbruik vergelijkt.

Anyway, veelbelovend allemaal. Nu alleen nog een manier vinden om 4 of meer sata disks aan de Pi te hangen en dan heeft mijn servertje er een serieuze concurrent bij. Helemaal omdat de USB en ethernet bus gescheiden zijn bij de 4. Bij zijn voorgangers waren deze gedeeld, wat een enorme performance impact had tijdens bijvoorbeeld streamen.

Mocht iemand nog additionele testresultaten of vragen hebben. Let me know :P ik ben de komende tijd nog wel aan het pielen met het bordje.

Extra resultaten:
Wifi + Hdmi output : 4.7 watt
Zou dit een goede Plex-server kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Incolumis schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:35:
[...]

Heb jij het gewoon van hardkernel gekocht, of is er een leverancier die niet zo veel verzendkosten vraagt?
Direct van Hardkernel, maar idd relatief veel verzendk want andere kant van de aardkloot. En daar houd het niet op, kreeg net een notificatie van DHL of ik ff 60eur wil aftikken aan BTW en invoer voor enkel twee losse H2's. Niet dat ik dat niet wist, maar tikt lekker aan zo. Ik wil namelijk ook nog ergens twee behuizingen, 4 sata kabels, 2 power buttons, 2 RTC batterijen en 2 eMMC 32GB units scoren (en dan heb ik nog niet eens DDR4 sodimms), wil ik die H2's een btje fatsoenlijk werkend krijgen en houden. Wanneer ik die erbij had besteld zou dat DHL bedrag nog hoger zijn geweest. Ik wilde die accessoires er na een dag bij de initiële bestelling proppen maar ... dat kon niet meer volgens hardkernel. Vervolgens aangegeven of ik een couponcode kon krijgen om de verzendkosten te drukken, echter blijft het tot op heden erg stil vanuit hardkernel.
Ik kan zo niet zien waar ik die accessoires in Europa kan bestellen en dan ook distribiteurs die ook daadwerkelijk voorraad hebben, want volgens mij zijn die H2's behoorlijk niche ?! 8)7

Als ik nu de eindrekening opstel, is financieel gezien de RPI4 niet eens zo'n gek alternatief. Blijft de vraag nog steeds wat je ermee wilt doen want appels en peren :O

[ Voor 9% gewijzigd door WeaZuL op 27-06-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Incolumis schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:42:
Zou dit een goede Plex-server kunnen zijn?
Ja daar wil ik m voor gaan gebruiken. Er zijn niet heel veel opties voor goedkope, passief gekoelde 1-drive servers. Paar puntjes:
- geen hardware ondersteuning voor transcoding (heb ik niet echt nodig, maar voor velen wel)
- storage zal via een USB3 harde schijf gaan ipv SATA, dus afhankelijk van de SATA-USB3 controller zijn de powersaving opties minder of niet aanwezig
- OpenMediaVault ondersteunt m nog niet, daarvoor is het wachten voor OMV5. Al kan je de boel ook op Raspbian draaien, maar Docker werkt ook nog niet. Even afwachten dus.
- hij heeft geen M.2 slot of eMMC geheugen dus het OS draait op een micro-SD kaartje - die zijn niet bepaald betrouwbaar.

Je kan eromheen werken door het OS ook op de harde schijf te zetten, maar dan spint-ie nooit meer down. Maar je zal sowieso de Plex container of cache folder op de HDD moeten zetten want dat zorgt voor veel write acties, en kan tot enorme grootte (tientallen GBs) groeien.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 27-06-2019 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:21
@WeaZuL

Ik heb afgezien van de Odroid H2. De uiteindelijke kosten worden wel erg hoog. Dan kan ik net zo goed mijn Hyper-V bakje een upgrade geven.

Ik heb wel een mooie behuizing gevonden, maar ook wel aan de prijzige kant:

https://kksb-cases.com/products/kksb-odroid-h2-case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

GioStyle schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:58:
@WeaZuL

Ik heb afgezien van de Odroid H2. De uiteindelijke kosten worden wel erg hoog. Dan kan ik net zo goed mijn Hyper-V bakje een upgrade geven.

Ja klopt. Aanschafprijs is aan de hoge kant. Ik wil ermee gaan experimenteren in een container cluster, nu heb ik openstack draaien op 1 DL380 G7 maar die trekt net wat teveel vermogen 8)7 om 24x7 te laten draaien, echter die heeft wel 24cores en 128G mem (wat leuk is) maar ik niet continu nodig heb. Dus had ik in gedachten om met de H2's een container cluster op te zetten die wel 24x7 kunnen draaien met iets minder resources maar met een stuk minder verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:58:
@WeaZuL

Een NUC (J3455) is al snel goedkoper als ik die prijzen zie. Plak er een 2.5" hdd aan vast (of twee) en je hebt ook een goedkope, compacte 'server' _/-\o_

Zo'n Odroid H2 is echt niche werk als ik het zo zie.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Mars Warrior schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:33:
[...]

Een NUC (J3455) is al snel goedkoper als ik die prijzen zie. Plak er een 2.5" hdd aan vast (of twee) en je hebt ook een goedkope, compacte 'server' _/-\o_

Zo'n Odroid H2 is echt niche werk als ik het zo zie.
Goed punt, wat is het verschil tussen een nuc en de H2 .....

Edit, ik bedoel dat het interessant is om een vergelijking te maken tussen de twee ... resources vs verbruik vs aanschafkosten.

Ik lees nu ook dat de NUC 64GB ram accepteert ...

[ Voor 17% gewijzigd door WeaZuL op 27-06-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:47
Wat betreft de Pi discussie, er zijn wel wat cases voor de Pi geweest waarbij je een 2,5” kan plaatsen voor een kleine nas/server.
Ik kwam er net nog een tegen:
http://www.pi-parts.nl/pidrive-behuizing-square-enclosure

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pi heeft geen Sata, dus waarom zou je dat willen? Dan moet je toch weer naar USB3 grijpen, en dat is weer extern. Krijg je rare cases van ;)

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireDrunk schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:57:
Pi heeft geen Sata, dus waarom zou je dat willen? Dan moet je toch weer naar USB3 grijpen, en dat is weer extern. Krijg je rare cases van ;)
En daarom was die WD case zo leuk. Maar ja, ze zijn er mee gestopt :(

Je kunt natuurlijk ook een extern 2.5" hdd USB3 kastje kopen. Kost wel wat, maar je plakt de RPI er gewoon bovenop. Heb je toch een redelijk compacte server.

Aan de andere kant vind ik het verbruik van de RPI 4 wel tegenvallen. Met 4W verbruikt dat ding meer dan een PC in idle met uATX bord en dikke quad/hexa/octa core erop met SSD en 32GB RAM.

De RPI wordt vaak ingezet voor simpele, kleine taken als Opentherm Gateway, Bluetooth tracker, Pihole server of P1 logger. Als je er dan een aantal in huis hebt rondslingeren voor dat soort simpele taken, dan gaat dat toch aantikken als het gaat om stroomverbruik: 5 RPI4's doen ca 20W idle, oftewel €40 / jaar extra stroomverbruik.

Waarom kan zo'n ding niet met 1W uit als-tie uit zijn neus staat te vreten voor 99% van de tijd :?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@yorroy Die behuizing heb ik ook in gebruik (mini PMS server voor in de auto). Super ding, maar inderdaad wat @Mars Warrior al zegt, ze zijn gestopt met het hele Pi gebeuren, want die pidrive (heb zelf een 1TB versie) is ook ideaal in die behuizing met een usb 3 aansluiting. Jammer alleen dat het die platte brede zijn. Vind die dingen zo gammel als wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
WeaZuL schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:06:
Goed punt, wat is het verschil tussen een nuc en de H2 .....
De NUC behuizing heeft wel SATA, maar er passen geen 15mm hoge 2.5” drives in.
Ook niet volledig passief gekoeld, helaas. Dat is het interessante aan die Pi, niet dat hij zo geweldig zuinig is in idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Dreamvoid schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:14:
[...]

De NUC behuizing heeft wel SATA, maar er passen geen 15mm hoge 2.5” drives in.
Ook niet volledig passief gekoeld, helaas. Dat is het interessante aan die Pi, niet dat hij zo geweldig zuinig is in idle.
Heb hier een passief gekoelde NuC. Gewoon een questie van een andere behuizing er bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33
Het netwerk kaartje van LR Link met de intel i211 chipset is binnen.
Hij was laatst in de hete verkoop op AliEx dus toch maar gekocht

Voor de zuinige teakers die deze ook willen.
Er zijn geen drivers voor Windows server voor dit kaartje
Ik heb 'm nu aan het werk gekregen met de i218 drivers
Het lijkt goed te werken maar ik kan de lange termijn gevolgen nog niet overzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
De DC voedingsplug (2.5 x 5.5mm) van mijn Leicke 120W adapter naar de PicoPSU is ooit een keer blijven steken en verbogen. Ik had het plan om er een simpele nieuwe DC voedingsstekker op te solderen, maar het enige dat ik kan vinden zijn deze plugjes (https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1281462) die duidelijk bedoeld lijken voor 'lichtere' aansluiten (minder dik koperdraad etc). Het is wel gelukt om 'm er aan te solderen, maar echt happy ben ik er niet mee.

Omdat het een 24/7 systeem is heb ik liever een aansluiting waar ik 100% zeker van weet dat het goed zit. Dus of een betere plug, of gewoon een nieuwe 120W adapter (wat wat zonde is, aangezien er met de adapter niets mis is).

Hebben jullie suggesties voor betere pluggen of een andere oplossing? Het liefst zou ik een soort adapter met schroefaaansluiting hebben (https://www.allekabels.nl...r-schroefaansluiting.html) maar die kan ik alleen vinden voor 2.1 x 5.5mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 17:14
Waarom niet gewoon een 3 of 4 polige XLR met chassisdeel in je kast, die dingen zijn gemaakt voor o.a. dit soort toepassingen. Neem dat wel pluggen van neutrik en niet de .. chinese enz.
Linkje als voorbeeld: https://www.bax-shop.nl/x...1cfAnOEAQYASABEgKzcfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
mdbraber schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:14:
De DC voedingsplug (2.5 x 5.5mm) van mijn Leicke 120W adapter naar de PicoPSU is ooit een keer blijven steken en verbogen. Ik had het plan om er een simpele nieuwe DC voedingsstekker op te solderen, maar het enige dat ik kan vinden zijn deze plugjes (https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1281462) die duidelijk bedoeld lijken voor 'lichtere' aansluiten (minder dik koperdraad etc). Het is wel gelukt om 'm er aan te solderen, maar echt happy ben ik er niet mee.

Omdat het een 24/7 systeem is heb ik liever een aansluiting waar ik 100% zeker van weet dat het goed zit. Dus of een betere plug, of gewoon een nieuwe 120W adapter (wat wat zonde is, aangezien er met de adapter niets mis is).

Hebben jullie suggesties voor betere pluggen of een andere oplossing? Het liefst zou ik een soort adapter met schroefaaansluiting hebben (https://www.allekabels.nl...r-schroefaansluiting.html) maar die kan ik alleen vinden voor 2.1 x 5.5mm
Desnoods koop je er een met een stukje kabel eraan en zet je dat mooi aan elkaar met krimkous
Bijvoorbeeld van een oude laptop voeding. Ik heb stapels van die dingen
En anders heeft ALiExpress alles wat je maar kan bedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Fmiels schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:35:
[...]

Heb hier een passief gekoelde NuC. Gewoon een questie van een andere behuizing er bij kopen.
Kijk da's interessant, welke passieve behuizingen zijn er met ruimte voor een 15mm hoge drive? Ik heb er nog geen kunnen vinden - zelfs die dure Akasa cases hebben geen ruimte voor >9mm drives.

Het rare is, je zou verwachten dat er wel een markt is voor een superkleine, volledig stille 5 TB NAS voor rond de 150 euro. Maar alles wat nu op de markt te krijgen is, is ofwel niet passief gekoeld, ofwel heeft geen ruimte voor hoge 2.5" drives.

[ Voor 36% gewijzigd door Dreamvoid op 29-06-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
Ik heb laatst een NUC omgebouwd in een Akasa Plato X8 low .
word niet gebruikt als server maar als werkplaats pc. Mooi ding super stil maar krachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Die zag ik al idd, maar naast de prijs is er ook dit:
2.5" SSD/HDD (up to 9.5mm high)
Ik begrijp niet zo waarom fabrikanten van behuizingen telkens die keuze maken - 9.5mm hoog heb je alleen 2 TB drives, dan kan je bijna net zo goed een M.2 SSD nemen, terwijl de interessante HDDs met lage kosten per GB (de 4-5 TB varianten) allemaal 15mm hoog zijn.

Als er maar steeds niemand een kleine behuizing maakt waar een 15mm drive in past, dan ga ik op een gegeven moment dus maar een Pi bovenop een USB drive tapen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 29-06-2019 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodski
Even wat resultaten van mijn bezuinigingen
Samsung Evo SATA en hynix M.2 kaartje vervangen door Intel 660p maakt 5 watt minder

En die oude Intel desktop CT gigabit LAN adapter met 82574L chipset is er eindelijk uit
Ik heb nu een kaartje met Intel i211 en dat is een schokkende 3 watt minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john16384
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-08 17:10
Ik wil binnenkort een nieuw servertje inelkaar zetten dat zo zuinig mogelijk moet zijn maar wel z'n rol kan vervullen als grote NAS, en als proxy/webserver/firewall.

Mijn eisen zijn minimaal 10 SATA poorten (2 voor mirror'd SSD's, en dan 2x 4 voor 2 RAID5 arrays). Performance hiervan intereseert me niet.

Daarnaast wil ik er ECC geheugen in hebben, 1 bankje is voldoende, 4-8 GB ofzo.

CPU intereseert me ook niet, maar moet wel ECC ondersteunen.

Grafisch hoeft ie niks te kunnen, komt Linux op en ik beheer het op afstand.

Ik hergebruik een oude case, en waarschijnlijk de voeding ervan (even kijken hoe zuinig die is).

Ik zit te denken aan de volgende twee opties:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 43,72€ 43,72
1MoederbordenASRock AB350 Pro4€ 75,99€ 75,99
1ControllersDelock PCI Express Card > Hybrid 4 x internal SATA 6 Gb/s RAID - Low Profile Form Factor€ 55,55€ 55,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 175,26

of...

1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 66,-€ 66,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty E3V5 Performance Gaming/OC€ 84,34€ 84,34
1ControllersDelock PCI Express Card > Hybrid 4 x internal SATA 6 Gb/s RAID - Low Profile Form Factor€ 55,55€ 55,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,89

Welke setup zou het zuinigst zijn als alles idle is? Kan het nog zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@john16384 In plaats van een gaming moederbord is het doorgaans beter te kijken naar een normaal moederbord. Gaming moederborden zijn vaak gebouwd om veel vermogen te leveren en ze zijn niet geoptimaliseerd op verbruik. Indicaties daarvoor zijn een groot aantal VRM's, flinke heatsinks en het woordje "gaming" ;).

De valkuil bij goedkope moederborden die ECC geheugen ondersteunen is... dat ze geen ECC functie ondersteunen. Dus ze accepteren wel ECC geheugen, maar ECC zelf werkt dan niet.

Een Fujitsu D3644-B (6x SATA, 1x M2. NVMe) is een van de goedkoopste moederborden voor 8th/9th gen processoren die wel echt ECC ondersteunt.

SATA insteekkaarten zijn doorgaans niet erg zuinig vergeleken met SATA op het moederbord. Geen idee wat deze verbruikt.

De voeding is belangrijk voor het verbruik.

Voor een firewall heb je twee netwerkaansluitingen nodig, dus ik zou er een I210-AT/I211-AT kaartje bij zetten. Beter geen dual of quad LAN kaart, die verbruikt veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Met 10 drives maken de kleine verschillen in verbruik bij je cpu/mobo ook niet zoveel meer uit lijkt me :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dreamvoid schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:22:
Met 10 drives maken de kleine verschillen in verbruik bij je cpu/mobo ook niet zoveel meer uit lijkt me :D
Tenzij die drives regelmatig gedownspinned zijn voor stroombesparing, dan kan het wel uitmaken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
da’s ook nog altijd 5-8W per drive in idle, voor 3.5” drives. Maar idd, alle beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john16384
Dreamvoid schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:31:
da’s ook nog altijd 5-8W per drive in idle, voor 3.5” drives. Maar idd, alle beetjes helpen.
Volgens mij is het minder als je ze down spinned (Standby of Sleep). Voor een wat oudere Maxtor uit hun spec sheet:

MODE              12V ± 10% 5V ± 5% POWER
Spin-up (peak)      2950 mA 430 mA 41.2 W
Seek (average)       550 mA 510 mA 9.5 W
Read/Write (average) 600 mA 550 mA 10.0 W
Idle (average)       350 mA 500 mA 6.7 W
Standby (average)     30 mA 150 mA 1.2 W
Sleep (average)       30 mA 125 mA 1.0 W

Nieuwere modellen hebben vergelijkbare waardes.

Idle betekent in dit geval dat de drive nog wel draait maar dat de heads zijn geparkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john16384
mrmrmr schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:54:
Een Fujitsu D3644-B (6x SATA, 1x M2. NVMe) is een van de goedkoopste moederborden voor 8th/9th gen processoren die wel echt ECC ondersteunt.
Dat klinkt goed, ik verander dat.
SATA insteekkaarten zijn doorgaans niet erg zuinig vergeleken met SATA op het moederbord. Geen idee wat deze verbruikt.
Ja, dat had ik ook begrepen, maar ik heb niet veel keuze hierin, ga het met 8 drives niet redden (meer dan 8 poorten heb ik nog niet gezien op een betaalbaar moederbord). Ik kan het wel testen als ik hem heb, kon geen gegevens over verbruik vinden voor deze kaart.
Voor een firewall heb je twee netwerkaansluitingen nodig, dus ik zou er een I210-AT/I211-AT kaartje bij zetten. Beter geen dual of quad LAN kaart, die verbruikt veel meer.
Het is niet zo'n geadvanceerde firewall :-) 1 poort is voldoende, Linux server fungeert als proxy/firewall waar alle data doorheen moet, en communiceert met de modem via een ander subnet. Op die manier kan ik bv. een Windows 10 box geheel afsluiten van de buiten wereld omdat alleen essentiele software de proxy instellingen krijgt (de systeem proxy instellingen laat ik leeg). Voor software zonder proxy mogelijkheden kan je weer Proxifier of soortgelijke software gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Van 't weekend heb ik mijn pc geüpgradet en daarbij ook mijn zuinige virtualisatie server in mijn oude case gebouwd. Heb de opening voor de PSU (het PSU gat) maar met een op maat gemaakt aluminiumplaatje afgesloten: foto 1 en foto 2.

Ik wil eigenlijk ook iets van FreeNAS gaan virtualiseren en heb daarvoor natuurlijk wat disken nodig.
Hoe kan ik deze het beste aansluiten en van stroom voorzien? De pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit heeft namelijk maar één SATA-power aansluiting, ik dacht direct aan iets zoals dit: pricewatch: Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) maar ik vraag mij af of dit wel gewenst is qua brandgevaar.

Iets zoals dit: pricewatch: LC-Power 4-bay 5.25" hotswap-rack voor 4x 2.5" SATA HDD/SSD lijkt mij ook wel geinig maar ik vraag mij af of dit niet overkill is, immers hoef ik de disks toch eigenlijk niet te vervangen (hoop ik).

Als laatste vraag ik mij af of de pricewatch: Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit wel genoeg stroom kan leveren voor meerdere disken. Het zou mooi zijn als die met in onderstaande setup 1 SSD en 2 3,5" disken zou kunnen voorzien van prik, eventueel kan ik ook nog voor 2,5" gaan met de in de TS aanbevolen: pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart.

1ProcessorsIntel Pentium G5400 Boxed€ 61,50€ 61,50
1MoederbordenASRock B360M Pro4€ 81,-€ 81,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 550€ 81,83€ 81,83
1Overige softwareProxmox VE€ 0,-€ 0,-
1Overige softwareVMWare ESXi€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersHP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter€ 66,97€ 66,97
3VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 11,-€ 33,-
2Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 31,75€ 63,50
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 55,50€ 55,50
1Solid state drivesCrucial BX200 240GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
1OverclockingArctic MX-2 Thermal Compound (4g)€ 4,88€ 4,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,18

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@True

Enkele verbeterpunten:
1. Moederbord.
Dit ASRock moederbord is niet zo zuinig, dat kun je direct zien aan de grote hoeveelheid blokjes (spoeltjes), met 10 fasen die 45A leveren. Beter is bijvoorbeeld de ASRock B360-HDV, het beste is een Fujitsu D3643-H.
2. Quad LAN NIC
De meeste van dergelijke kaarten gebruiken een oude chip met een relatief hoog tot fors hoger verbruik.
Veel beter is losse netwerkkaart(en) te gebruiken met een moderne chip, bijvoorbeeld met een Intel I210-AT of I211-AT.
3. Hard disks
Beste is 2.5" hard disks, bij 3.5" hard disks heb je al snel een andere voeding nodig.
4. Ventilatoren
Als je weinig verbruikt ontstaat er veel minder warmte en dan is extra koeling niet meer nodig. Hooguit 1x 12cm uitblazende ventilator aan de bovenzijde is voldoende voor een zuinig systeem. Het kan ook volledig passief (geen draaiende ventilator) met een passieve processorkoeler zoals de Arctic Alpine Passive 12

Als al deze punten worden aangepakt is de gekozen voeding ok, als er hoger verbruikende onderdelen worden gebruikt, dan is een PicoPSU-160-XT met Leicke 120W adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de) een alternatief dat voldoende vermogen kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@mrmrmr bedankt voor je tips. Ik blijf bij mijn moederbord, cpu en memory voor nu (immers draait dit systeem al een jaartje).
De quad nic gebruik ik momenteel toch niet en is niet aangesloten. Ik zal eens kijken naar een andere nic als ik weer meer nodig heb.
Zou ik qua stroomverbruik en piekbelasting ruimte hebben voor meerdere 2,5" disks als ik gebruik maak van een sata power splitter kabeltje in combinatie met mijn huidige voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je de basisonderdelen al hebt kun je nu al meten wat het verbruik is met een energiemeter. Als je dat weet, kan er een inschatting worden gemaakt over het verdere verbruik van de overige onderdelen en dat afzetten tegen de nominale en maximale opbrengst van de voeding.

Als je (nog) geen energiemeter of voeding hebt of als je geen risico wil lopen, dan zou ik kiezen voor een PicoPSU-160-XT met Leicke adapter. Of een PicoPSU-90 met 120W Leicke adapter: zodoende heb je de volledige 90W nominaal tot je beschikking, en dat zou dan voldoende moeten zijn voor 2.5" drives samen met het extra verbruik van de andere onderdelen.

PicoPSU-90 en -160 komen standaard met P4 kabel, die hoef je dan niet extra aan te schaffen.

SATA splitters worden ook genoemd in dit topic, als je even zoekt heb je ze zo gevonden. Met een SATA splitter kun je zonder kans op overbelasting een groot aantal 2.5" disks aansluiten: 14 stuks, uitgaande van 3,75W per stuk en de kabelspecificatie van 1,5A op drie 12V lijnen (=54W).
Bron: http://www.playtool.com/p...tors/connectors.html#sata

Als je 6x 3.5" 7200 rpm HGST (als extreem voorbeeld, geen aanrader!) tegelijk zou willen opstarten gaat er korte tijd een forse belasting over die dunne kabel, 144W op 12V is teveel. In de praktijk kan het wel werken als de pieken niet samenvallen, maar het is in de basis geen veilig ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 09:02
Heeft iemand hier al de Seagate 4 TB Expansion Amazon Edition (STGX4000400) al van binnen gezien? De prijs is momenteel wel gunstig tov de 2018 versie. Lijkt mij aannemelijk dat ze intern hetzelfde zijn, maar ik kan hier geen informatie over vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:57

Kek

3flix

Bobbika schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:12:
Heeft iemand hier al de Seagate 4 TB Expansion Amazon Edition (STGX4000400) al van binnen gezien? De prijs is momenteel wel gunstig tov de 2018 versie. Lijkt mij aannemelijk dat ze intern hetzelfde zijn, maar ik kan hier geen informatie over vinden online.
Daar zal gewoon die standaard 4TB schijf in zitten die we hier allemaal gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 19:11
Bobbika schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:12:
Er staan meestal wel een paar kopers in de reviews die melden wat er in zit qua schijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renedis
Om nog eens wat verder te onderzoeken heb ik bij mijn NUC5i5RYK een herinstallatie gedaan met Debian 10 Buster (4.19 kernel).

IDLE: 6.84 watt avarage
IDLE: 6.73 watt minimal

Setup:
NUC i5: pricewatch: Intel NUC Kit NUC5i5RYK
Geheugen: pricewatch: Crucial CT102464BF160B
SSD M.2 (sata): pricewatch: Transcend MTS800 64GB

Voor de rest alles default kwa hardware en BIOS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WNdEUUd5kzz9kYSuTW3AJAnu/full.png

Edit:

Ook getest met deze hardware op:

Debian Server 9.9 met default 4.19 kernel:
IDLE: 6.89 watt avarage
IDLE: 6.73 watt minimal

Ubuntu Server 19.04 met 5.0 kernel:
IDLE: 6.85 watt avarage
IDLE: 6.72 watt minimal

Ubuntu Server 19.04 met 5.1.16 kernel (latest op dit moment):
IDLE: 6.85 watt avarage
IDLE: 6.72 watt minimal

Het OS en/of kernel maakt dus geen verschil in dit geval :P

Het uitzetten van de WiFi, Bluetooth en tweaken van overige BIOS settings maakt bijzonder genoeg ook geen verschil!

[ Voor 28% gewijzigd door renedis op 04-07-2019 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44
Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met een oplossing als: https://www.amazon.com/dp/B07BD1VWRW?th=1 andere opties zijn bv de Odroid-H2

Ben aan het kijken om mijn OpenWRT router te vervangen door iets wat net iets meer power heeft, dus ik zoek iets met 2 netwerk interfaces. Aangezien het 24/7 aanstaat, is zuinigheid wel een van de eisen.

Lijkt erop dat Intel geen NUC's heeft met 2 nics (althans ik heb ze niet kunnen vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoeveel Megabit internet traffic wil je er doorheen duwen? Anders zou een goede USB3 NIC ook wel kunnen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:25:
Hoeveel Megabit internet traffic wil je er doorheen duwen? Anders zou een goede USB3 NIC ook wel kunnen.
Dat heb ik ook een tijd gebruikt - werkt prima. Die fitlet-type devices vind ik nogal overpriced, je kan ook een oude NUC + Akasa behuizing gebruiken als je perse fanless wilt. Ik gebruik zelf pfSense onder Proxmox op m'n homeserver voor een alles in 1 oplossing (met 2 NICs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
borft schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:16:
Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met een oplossing als: https://www.amazon.com/dp/B07BD1VWRW?th=1 andere opties zijn bv de Odroid-H2

Ben aan het kijken om mijn OpenWRT router te vervangen door iets wat net iets meer power heeft, dus ik zoek iets met 2 netwerk interfaces. Aangezien het 24/7 aanstaat, is zuinigheid wel een van de eisen.

Lijkt erop dat Intel geen NUC's heeft met 2 nics (althans ik heb ze niet kunnen vinden).
Een NUC valt wel te tweaken met een tweede NIC, maar of je dat wilt is een tweede.
Als het je puur om een zuinige "server" gaat met 2 NICs kan je kijken naar een pricewatch: Asus H110T
Deze heeft 2 NICs (wel 1 Realtek jammer genoeg ipv een Intel). Deze gaat onder de 10W gemiddeld en 7/8W minimum met bijvoorbeeld een G4560 icm een Seasonic VI adapter en wat geheugen + SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44
FireDrunk schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:25:
Op dit moment is de max 250Mbps, maar wie weet wanneer Ziggo dat weer verhoogt, dus ik wil wel een beetje op de toekomst voorbereid zijn.

Een andere optie die ik overwogen heb, is gewoon met 1 nic, en dan via een switch 2 vlan's maken, 1 voor intern en een voor extern. In principe moet je dan ook 1 Gbps kunnen halen (alleen dan geen fdx meer).

Opzich ben ik ook niet per se gebonden aan x86 (alhoewel dat wel de deur opent voor allerlei docker oplossingen). De huidige oplossing (een oude Netgear WNDR3700), verbruikt ongeveer 7W, maar die heeft ook een ingebouwde switch (5p). De uitdaging is natuurlijk om daar niet heel veel overheen te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
borft schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:47:
[...]

Op dit moment is de max 250Mbps, maar wie weet wanneer Ziggo dat weer verhoogt, dus ik wil wel een beetje op de toekomst voorbereid zijn.

Een andere optie die ik overwogen heb, is gewoon met 1 nic, en dan via een switch 2 vlan's maken, 1 voor intern en een voor extern. In principe moet je dan ook 1 Gbps kunnen halen (alleen dan geen fdx meer).

Opzich ben ik ook niet per se gebonden aan x86 (alhoewel dat wel de deur opent voor allerlei docker oplossingen). De huidige oplossing (een oude Netgear WNDR3700), verbruikt ongeveer 7W, maar die heeft ook een ingebouwde switch (5p). De uitdaging is natuurlijk om daar niet heel veel overheen te gaan ;)
Die optie had ik voor mijn huidige structuur ook overwogen, maar bedenk dat ook de CPU voor het switchen resources kost (niet veel, maar wel wat). Daarnaast is het weer een stuk complexer. Als je overigens die optie overweegt dan beperk je je dus tot (theoretisch) max 500Mbps up/down als je de verbinding deelt met WAN/LAN over dezelfde kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
renedis schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:42:
Als het je puur om een zuinige "server" gaat met 2 NICs kan je kijken naar een pricewatch: Asus H110T
Deze heeft 2 NICs (wel 1 Realtek jammer genoeg ipv een Intel).
Idd, ik heb dit bordje. Grootste nadeel is dat er geen 2280 SSD's in gaan, je moet dus in de vijver van 2242 M.2 kaartjes vissen.

Ik merk overigens geen verschil in performance tussen de Realtek en Intel NICs, maar goed wellicht zijn er server loads waar het wel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mn Asrock ION 330-HT heeft het net begeven (in elk geval de HDD), en ik gebruik de machine voor domotica (OpenHAB, slimme meter monitoren, Opentherm CV ketel monitor, InfluxDB en Grafana). Ben nu z.s.m. op zoek naar een vervanger maar zie door de bomen het bos niet meer. Was een fijn ding maar qua performance mocht ie ook wel een keer vervangen voor iets beters. Een Raspberry Pi is net te licht voor dit doel en heb slechte ervaring mbt SD-card corruptie.
Aangezien ie 24/7 aan staat is zuinigheid een pre natuurlijk ;)
Nog in dubio of ik met VMs aan de slag moet of het beter bij 1 OS (draaide Ubuntu) met docker containers kan houden.
Kan ik beter gaan voor een Intel NUC of voor een custom build met alles los? Budget is ~300 euro inclusief alles, dus behuizing, voeding, 4-8GB RAM, 150+GB SSD. Als ie binnen 1-2 dagen in huis zou kunnen zijn is dat ook een dikke pre (mis mn home automation nu al).

Zit nu hieraan te denken, het is jaren geleden dat ik zelf iets gebouwd heb, zie ik iets over het hoofd? Kan ik beter een andere CPU nemen die krachtiger / zuiniger is? Graphics heb ik helemaal niet nodig.
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 43,72€ 43,72
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 142,50€ 142,50
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 30,90€ 30,90
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 67,01€ 67,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,13

@Korvaag heb de setup op die van jou gebaseerd. Wil er ook Ubuntu op draaien en las dat jij issues had met de netwerkkaart. Wat zou jij in mijn geval doen? Toch voor de Intel variant gaan, of heb je het nu goed werkend met de juiste driver?

[ Voor 58% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-07-2019 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:26
@CyBeRSPiN
Na wat klieren (wat beschreven is in die post) werkt alles gewoon naar behoren. Lager dan 9 watt kom ik helaas niet. Ik weet nog niet precies waaraan dit ligt. Kan zijn dat het moederbordje relatief veel verbruikt. Wellicht is de 200GE gewoon wat minder zuinig in Idle. Heb er nog niet gedetailleerd naar kunnen kijken. Staat nog wel op de planning, maar met lagere prio :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@CyBeRSPiN

Intel is in het algemeen beter in zuinigheid dan AMD, ik zou daarom de Intel variant kiezen.

c't heeft een test gedaan waarbij deze 4,5W verbruikte na optimalisatie en 7,4W ongeoptimaliseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0qScMWqNjmB3XBdnXbPqy3oN/full.jpg
Bron: c't

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 61,94€ 61,94
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 30,90€ 30,90
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 67,01€ 67,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,85

Edit: geheugen in het lijstje toegevoegd.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 02-07-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Thanks @mrmrmr. Daar komt dan nog geheugen bij. Had net voor je reactie de AMD setup besteld omdat ik echt morgen een vervangend systeem in huis wil.. had van Korvaag begrepen dat zijn systeem verder goed bevalt dus toen snel de bestelling in orde gemaakt.
Wel echt gaaf dat die systemen echt zo superzuinig zijn zeg, had ik eerder moeten doen, alhoewel die Asrock Ion ook niet zo’n slurper was; over de jaren tikt het toch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

mrmrmr schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:58:
@CyBeRSPiN

Intel is in het algemeen beter in zuinigheid dan AMD, ik zou daarom de Intel variant kiezen.
Ik begreep juist weer dat AMD onder load zuiniger was dan Intel. Heb er even geen bron van.
Ook dat de nieuwe Ryzen series 15% zuiniger én 15% sneller zouden moeten zijn dan hun voorgangers.

Afhankelijk van je use-case kan het dus zijn dat AMD ook qua energie de betere keuze is.

(Ik zit iig sterk te denken over een Ryzen 3000 series dit jaar, maar ben hard aan het nadenken in welke vorm. Merk dat ik steeds minder doe met mijn thuisservers en dat ik bijna op het punt kom dat ik het wel af zou kunnen met 1 enkel HP Microserver Gen8. Die heb ik al in huis. Alleen zit ik dan wel vol, als ik tóch eens wat wil hobbyen is het klaar, vandaar mijn twijfel over een Ryzen 5 met 32G, daar moet ik de komende jaren genoeg aan hebben.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik kan me niet herinneren dat AMD ooit onder load zuiniger is geweest sinds de Pentium 4 jaren. Maar we hebben het hier niet over grote getallen natuurlijk, een AMD servertje zal ook prima draaien.

Over AMD gesproken, er zijn op ebay/marktplaats/V&A/etc allerlei refurbished HP en Dell thin clients met AMD cpu's te koop. Snel zijn ze absoluut niet, maar wel fanless en erg goedkoop (<100 euro). Zo eentje als deze: V&A aangeboden: HP t420 Thin Client | AMD Dual-Core SOC @ 1Ghz | 2GB DDR3 | 8...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De allernieuwste Ryzen series (3000) gaat mogelijk (misschien zelfs wel waarschijnlijk), een betere Performance per Watt neer zetten dan Intel.

De cijfers zien er goed uit in ieder geval.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
FireDrunk schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:15:
De allernieuwste Ryzen series (3000) gaat mogelijk (misschien zelfs wel waarschijnlijk), een betere Performance per Watt neer zetten dan Intel.

De cijfers zien er goed uit in ieder geval.
Die zien er zeker interessant uit op 7nm, alleen de lichtste uitvoering is voor de meesten in deze thread nogal een zwaargewicht qua prijs en snelheid. Zie hier vooral processors tussen de 60 en 110 euro, terwijl de AMD 3600 aangekondigd is voor 199 dollar, wat waarschijnlijk 199 euro gaat worden.

Maar de specs zijn zeker nice: 6-cores, 12-threads | 4.2GHz boost, 3.6GHz base | 65W | 7nm | ...

ps Wat is het verschil tussen "mogelijk" en "misschien zelfs wel waarschijnlijk"? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMD heeft een voordeel met de 7/14nm schaal voor minder vermogen, maar ongeveer de helft van het idle verbruik komt op het conto van chipset functies voor o.a. SATA, PCIe, USB, NIC. AMD benut nog niet de low power states zoals Intel dat doet voor zowel de processor als de chipset. De Deskmini resultaten geven een indicatie van wat het verschil is tussen de Intel en AMD moederborden: 4,5W voor Intel en 9W voor AMD.

Intel is met 1,1W voor de procesor al een op een laag punt beland waar nog wel iets te winnen is, maar er zijn geen grote sprongen meer mogelijk. Ze kunnen ook nog iets winnen in de chipset, vooral als ze de zuinige referentieontwerpen wat meer pushen. Nu moeten nog meer fabrikanten doen wat Fujitsu (D364x) en ASRock (Deskmini) doen: onderdelen naar low power schakelen als ze niet worden gebruikt.

De nieuwe 14nm AMD 500 serie chipset gaat PCIe 4 ondersteunen en zou volgens Toms Hardware ongeveer twee keer zoveel verbruiken dan de huidige 28nm 400 serie (15W vs 8W).

Bij zuinige thuisservers is het idle verbruik belangrijk omdat idle van toepassing is voor 90-100% van de tijd van servers die altijd aan staan. Het maximum verbruik heeft weinig impact op het totaal jaarverbruik.

AMD heeft denk ik andere prioriteiten dan low power omdat ze nu de kans hebben op Intel te winnen door Intel's leveringsproblemen. Mijn voorspelling is dat Intel de huidige voorsprong voor zuinigheid nog wel vasthoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

mrmrmr schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:45:
Bij zuinige thuisservers is het idle verbruik belangrijk omdat idle van toepassing is voor 90-100% van de tijd van servers die altijd aan staan. Het maximum verbruik heeft weinig impact op het totaal jaarverbruik.
Even gekeken naar de load averages van mijn eigen thuisservers (HP Microserver Gen8 met G1660T, 2-core, 2,3GHz CPU):

Volta (Hypervisor) : 0.73,0.88,0.94 (CPU usage schommelt rond de 30%)
Kobold (Hypervisor): 0.39,0.92,1.03 (CPU usage schommelt rond de 10%)
Vroom (NAS): 0.32, 0.35, 0.40 (CPU usage schommelt rond de 15% als ik het goed interpreteer)

Dat is niet idle en een redelijk reguliere load. Ik kan me voorstellen dat dit redelijk normaal is voor Tweakers met een thuisserver en dan zit je opeens met een situatie waar verbruik onder load wel degelijk belangrijk is.
AMD heeft denk ik andere prioriteiten dan low power omdat ze nu de kans hebben op Intel te winnen door Intel's leveringsproblemen. Mijn voorspelling is dat Intel de huidige voorsprong voor zuinigheid nog wel vasthoud.
Als de nieuwe AMD's 15% zuiniger zijn én juist onder load een lager verbruik hebben kan dat denk ik heel interessant zijn. Daarbij gaat het ook om TCO. Er komen heel interessante multicore AMD CPU's aan voor volgens mij concurrerende prijzen. Misschien kan het over een periode van 5 jaar wel uit om een CPU te komen met een iets hoger verbruik, maar betere prestaties en lagere TCO over 3-5 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 04-07-2019 07:17 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verbruik is ook niet alles inderdaad. TCO is ook een leuk getal, maar het is vaak een 'gevoel' wat je er bij moet krijgen. Als het idle 'goed genoeg' is, en de ruwe performance hoger is, zou ik denk ik snel voor AMD gaan.

Of mijn server nou 25 of 35W idle verbruikt, zal me werkelijk roesten. Als het 100W ipv 25W wordt is het een ander verhaal, want dan gaat de koeling gewoon heel anders in elkaar steken.

Zolang het ding relatief stil is, relatief weinig verbruikt, en als ik het nodig heb, goed performed, is het voor mij vaak wel prima ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het is jammer dat AMD geen Celeron-killer in de markt zet voor 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unezra schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:13:
Even gekeken naar de load averages van mijn eigen thuisservers (HP Microserver Gen8 met G1660T, 2-core, 2,3GHz CPU):

Volta (Hypervisor) : 0.73,0.88,0.94 (CPU usage schommelt rond de 30%)
Kobold (Hypervisor): 0.39,0.92,1.03 (CPU usage schommelt rond de 10%)
Vroom (NAS): 0.32, 0.35, 0.40 (CPU usage schommelt rond de 15% als ik het goed interpreteer)
Ik weet niet wat je met die waarden bedoelt. Als dit de systeembelasting is, is het vermoedelijk 0,35-0,92% gemiddeld (of mediaan). Weinig dus, meer dan 99% idle. De belasting op een trage processor is percentueel altijd hoger dan dat van een snelle processor, bijvoorbeeld een G5400, maar de hoeveelheid verzet werk is onder dezelfde omstandigheden gelijk. Een trage processor doet langer over dezelfde taken. De hoeveelheid benodigde energie blijft ook grotendeels gelijk, afgezien van de overhead van de rest van het systeem.

Dit is top van een van mijn online servers (mail/web):
%Cpu(s): 0.0 us, 0.7 sy, 0.0 ni, 99.3 id, 0.0 wa, 0.0 hi, 0.0 si, 0.0 st

us: user cpu time (or) % CPU time spent in user space
sy: system cpu time (or) % CPU time spent in kernel space
ni: user nice cpu time (or) % CPU time spent on low priority processes
id: idle cpu time (or) % CPU time spent idle
wa: io wait cpu time (or) % CPU time spent in wait (on disk)
hi: hardware irq (or) % CPU time spent servicing/handling hardware interrupts
si: software irq (or) % CPU time spent servicing/handling software interrupts
st: steal time - - % CPU time in involuntary wait by virtual cpu while hypervisor is servicing another processor (or) % CPU time stolen from a virtual machine

<1% belasting (bij meerdere besturingssysteemlagen zelfs <10%) is normaal en de waarden die jij aangeeft zijn waarschijnlijk ook minder dan1%. De verhouding is 99 staat tot 1. Het maximum verbruik van bijvoorbeeld een G5400 (cpu) is circa 25W. Laten we zeggen ongeveer 0,25W, wat dan neerkomt op 1,35W voor de processor.

Natuurlijk zijn er servers die wel altijd zwaar belast zijn, maar dat komt weinig voor. Denk bijvoorbeeld aan servers waar browsers met javascripts in draaien, die zijn in staat een hele cores op te eisen. Of servers die zwaar rekenwerk doen, zoals bitcoin mining of rendering. Daarbij is uiteraard van belang dat de kost van verbruik per effectieve werkeenheid (productie) laag is.

Als je cpu usage bekijkt terwijl je een live monitor open hebt staan die de cpu usage genereert, dan heb je ook geen goed beeld omdat het systeem bezig wordt gehouden door de monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
mrmrmr schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:45:
De nieuwe 14nm AMD 500 serie chipset gaat PCIe 4 ondersteunen en zou volgens Toms Hardware ongeveer twee keer zoveel verbruiken dan de huidige 28nm 400 serie (15W vs 8W).
Overigens hoeft dit niet he. je kan ook een moederbord pakken met 'oude' chipset.
werkt net zo goed, alleen heb je dan geen PCI-e 4.0 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:26
demonic schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:48:
[...]

Overigens hoeft dit niet he. je kan ook een moederbord pakken met 'oude' chipset.
werkt net zo goed, alleen heb je dan geen PCI-e 4.0 meer.
Ik ben ook heel benieuwd naar de eerste testen die die X570 op PCI-e 3.0 vergelijkt met de X470 (ook op PCI-e 3.0). Verbruikt de chipset dan ook meer? of is het verbruik gelijk of lager ?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Ik ben niet op zoek naar een nieuw systeem, maar als ik deze aankondigingen zie ben ik wel benieuwd naar het verbruik van deze ASrock systemen (vooral omdat ze bijv. standaard 2 NICs hebben):

nieuws: ASRock introduceert mini-pc van 12x11cm met embedded AMD Ryzen-cpu

nieuws: ASRock brengt mini-pc met Whiskey Lake-U-processor uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
OK. mijn plan om een fanless 1-disk NAS+VPN servertje te bouwen door een Raspberry Pi 4 op een externe 2.5" drive te tapen heb ik laten varen. Leuk en klein, maar niet echt enorm zuinig, nog ontbrekende support voor de hardware crypto engine in de huidige 32-bit kernel, het OS op een gammel SD kaartje en de harde schijf achter een USB-SATA converter zijn allemaal wat minpuntjes.

Mijn nieuwe projectje wordt een fanless Dell Wyse 5020 (Dx0Q) thin client, die ik net voor de dezelfde prijs als een Raspberry Pi 4 op de kop heb getikt.
- cpu is een AMD GX-415GA, voor x86 begrippen vrij oud (4x 28nm Jaguar cores @ 1.5 GHz, maar wel met AES-NI instructies!), maar zou alsnog ergens rond de Celeron J4005 en de Broadcom BCM2711 (RPi4) moeten zitten.
- 4 GB RAM, 16 GB SSD
- SATA en mPCIe aansluiting op het bordje
- USB3, Realtek Gbit ethernet en 4k DisplayPort
- naar het schijnt een idle verbruik van ~7W (nog niet gemeten)
- formaat is ietsje kleiner dan een Mac Mini
- nog even kijken wat voor distributie erop gaat, Ubuntu Server, OpenMediaVault, XigmaNAS of Windows 10 IoT?

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 05-07-2019 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb in 2017 een HPE GEN10 Microserver aangeschaft, maar, de warranty & support is verlopen, hierdoor kan ik geen updates meer downloaden. Via Google heb ik een aantal pagina's gevonden om extended warranty af te nemen, maar, dan krijg ik de melding dat het product expired / invalid is. O.a. https://support.hpe.com/p...k=com.vignette.cachetoken heb ik geprobeerd.

Iemand enig idee of ik voor een paar tientjes nog ergens de support kan verlengen, of is het gewoon klaar? Want dan was dit mijn laatste HPE.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mrmrmr schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Ik kan vanaf deze HP link nieuwe drivers downloaden.
Ik niet, bij mij staat er een slotje op de download link (ik ben ingelogd en heb de GEN10 in dit account staan) en als ik er dan op klik begint het gezeur over expired warranty.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UOf8VEQEsEnpDrrrwOzrHP6U/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 06-07-2019 12:30 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen account gebruikt om bij de drivers te komen. Dus ik denk dat de truc is om niet in te loggen. Als je browser automatisch inlogt: misschien werkt het als je de cache opschoont of een andere browser probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
mrmrmr schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:03:
Ik heb geen account gebruikt om bij de drivers te komen. Dus ik denk dat de truc is om niet in te loggen. Als je browser automatisch inlogt: misschien werkt het als je de cache opschoont of een andere browser probeert.
Incognito mode / private browsing is misschien handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

Ik zag gisteren in 1 van de vele filmpjes dat de nieuwe amd borden 15watt kunnen gebruiken en de oude maar ~5 ofzo? Biedt dit geen kansen om een zuinige amd zen 2 serie te bouwen? Alhoewel het een erg dure setup wordt vergeleken met een intel variant

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incolumis
Ik denk dat ie het alleen over de chipset heeft. Op de X570 verbruikt ie zo'n 9-10 watt. Maar daar komt dan nog een processor bij, etc. In idle is AMD echt nog wel een veelvraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Nu ik langere tijd een zuinige Linux server draai merk ik dat de marginal gains vooral zitten in het goed monitoren van foutmeldingen / error logs: een proces dat iedere minuut probeert op te starten omdat er iets fout gaat, een Docker container die restart, overmatige debug logging... Het scheelt best aardig om daar goed op te letten (net zoals dat zoiets simpels als 'htop' ook relatief veel resources kan kosten als je probeert zoveel mogelijk idle te draaien).

Zijn er nog tips / tools die jullie gebruiken (op Linux) om zoveel mogelijk dit soort 'sluipverbruikers' te detecteren / monitoren?

Aanvulling: in mijn zoektocht of ik een lager verbruik uit Proxmox kan persen kwam ik het volgende tegen: https://forum.proxmox.com...energy.27510/#post-213063. Proxmox stelt dus de cpu frequentie standaard in op performance (bijv. 3.6GHz) - terwijl je die dus ook op 'powersave' kan zetten. Heb het net ingesteld en ben benieuwd hoeveel effect dit heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door mdbraber op 09-07-2019 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
mdbraber schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:19:

Zijn er nog tips / tools die jullie gebruiken (op Linux) om zoveel mogelijk dit soort 'sluipverbruikers' te detecteren / monitoren?
Ik heb mijn energiemeter vervangen voor een eentje met WiFi integratie(gekoppeld aan Home Assistant), daardoor krijg ik een mooi overzicht van de energie historie van mijn server. inotifywait (tool die file access logt) genereert ondertussen een log met timestamps en welke bestanden er aangeroepen worden. Ik merkte namelijk dat op random tijden mijn HDD's werden aangesproken, wat weer voor het nodige energieverbruik zorgt.

Door deze 2 logs te vergelijken is het best makkelijk achterhalen welk proces/docker ervoor zorgt dat de HDD's aan gaan. Het nadeel is alleen dat sommige services (radarr/sonarr) geen aanpasbare scheduler hebben waardoor sommige tijden simpelweg niet te beïnvloeden zijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Edit: heb even snel een snippet van de code voor je opgezocht
inotifywait --monitor -e access --timefmt '%F %T' --format '%T %w %e' --recursive /mnt/ >> fileaccess.log
Let even op dat inotifywait maximaal 8192 watches kan neerzetten (zal hier zelf ook ook een foutmelding over geven), dit maximum kan aangepast worden onder /proc/sys/fs/inotify/max_user_watches

Check ook even de man

[ Voor 19% gewijzigd door LigeTRy op 09-07-2019 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

mrmrmr schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 00:17:
In welk filmpje heb je dat gezien?
Het duurde even voordat ik het had terug gevonden, maar het was het tweakers filmpje welke over 6 watt en 15 watt tdp voor de verschillende generaties moederborden had. Aangezien je de moederbord chipset in theorie kan uitschakelen, omdat alles in de cpu ook zit, zou je ondanks het iets hogere idle misschien wel voordeliger uit kunnen zijn als je wat meer laag drempelige cpu taken 24/7 draait.

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
mdbraber schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:46:
De laatste week heb ik 3 keer een sudden reboot gehad van mijn zelfbouw server (D3644-B moederbord, i3-8100 CPU, 32GB ECC RAM, Debian stable). Dat gebeurt altijd bij relatief zware processen (repairen van NZBs etc). Ik heb de Docker die draait max 1 CPU gegeven en 4GB memory, maar onlangs gebeurde het toch weer.

[...]

/EDIT: ik heb even wat kleine stress-testjes gedaan waarbij mijn load oploopt tot zelfs 8-10 (en mijn verbruik naar 55-60W). Maar de CPU komt niet boven de 56C (en de fan niet boven 720RPM). Misschien toch geen oververhitting maar iets anders?
Na het vervangen van de voeding (Leicke UL 120W) die een los contact had in de voedingsplug (wat alleen opspeelde bij langdurig hoger verbruik denk ik) heb ik geen last meer gehad van spontane reboots!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dxue schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:39:
Het duurde even voordat ik het had terug gevonden, maar het was het tweakers filmpje welke over 6 watt en 15 watt tdp voor de verschillende generaties moederborden had. Aangezien je de moederbord chipset in theorie kan uitschakelen, omdat alles in de cpu ook zit, zou je ondanks het iets hogere idle misschien wel voordeliger uit kunnen zijn als je wat meer laag drempelige cpu taken 24/7 draait.
In het artikel kun je helaas niet zien wat de metingen zijn voor het hele systeem in idle. Een doorsnee thuisserver heeft een groot deel van de tijd (gemeten in microseconden = miljoenste van een seconde) niets te doen. Als je server inderdaad continu belast wordt, met bijvoorbeeld een verbruik van 50W het hele jaar door, dan heeft het zin om AMD te overwegen vanwege de efficientie van de 7nm processor. Je krijgt dan meer processorkracht dan Intel per eenheid van energieverbruik. Intel (desktop) processoren zijn aanmerkelijk beter in processor en chipset efficiëntie in idle dan AMD. AMD zou dat in de toekomst nog flink kunnen verbeteren door in het ontwerp energieëfficiëntie op te nemen en low power modes te ondersteunen zoals Intel dat doet.

In het artikel zie je wat het verbruik van Intel processoren is, ook al zijn er bij de AMD processor chipset functies ingebouwd, er is een groot verschil tussen de 1W van Intel en de 7,3 Watt van AMD. Intel haalt minder dan 4W met USB, SATA en NIC aangesloten op een Fujitsu D3643-H moederbord met G5400 processor. Voor AMD moet je dan minstens aan het dubbele denken. De 500 series chipset van AMD heeft een hoger verbruik van 15W versus 8W voor de 400 serie chipset (bron: Tom's Hardware).

https://tweakers.net/revi...n-opgenomen-vermogen.html

De idle in Wh per 5 minuten moet worden vermenigvuldigd met 20 om bij Watts per uur te komen. De Intel 9700K haalt dan 2Wh, de AMD 3700X 12Wh. (k)Wh is de verbruikeenheid die de energiemaatschappij gebruikt om af te rekenen.

Ik heb het filmpje ook teruggekeken, ze leggen het in het begin goed uit, maar daarna ben ik bang dat Willem iets te kort door de bocht gaat met de conclusie dat het goed is voor de stroomrekening. Misschien is dat zo als je een gaming of professioneel server systeem hebt dat de processor altijd op maximale snelheid laat draaien, maar niet voor een desktop en ook niet voor een zuinige thuisserver.

De ongeveer 6W en ongeveer 15W TDP gaat over de chipset (400 series versus 500 series), niet over de processor. TDP is geen rechtstreekse maat voor verbruik, het geeft aan waar een systeembouwer qua koeling rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:34
Onlangs heel goedkoop een servertje kunnen overnemen. Daar zat een behoorlijk ondermaatse voeding in, daar heb ik picopsu voor geregeld. Zie hieronder:

1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 61,50€ 61,50
1MoederbordenFujitsu D3417-B2€ 138,50€ 138,50
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,50€ 37,50
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 35,-€ 35,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 135,57€ 135,57
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 35,50€ 35,50
1Geheugen internCrucial CT4G4DFS824A€ 16,95€ 16,95
1Solid state drivesWD Green SSD M.2 V2 120GB€ 20,79€ 20,79

Het zijpaneel ziet er niet zo mooi meer uit, maar dat maakt me in dit geval niet zoveel uit. De case is best luchtig, dus ik denk dat met wat aanpassingen aan het voltage van CPU dat er best een passieve koeler zoals deze:
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 12,91€ 12,91

Ook zou ik willen dat de case-fan uit kan. Ik wil de temperaturen nog wel meten voordat ik hiermee aan de gang ga en meten na de veranderingen. Verder zou ik de volgende upgrades (het liefst 2e hands) willen doen, omwille ECC en meer opslag.

1Geheugen internCrucial CT16G4RFD8266€ 78,95€ 78,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 102,05€ 102,05

De server komt in een vrij ruime kamer staan onder een bureau. Het idee is dat er één ethernet kabel en powerkabel in komt te zitten en het beheer op afstand wordt gedaan. Ik wil er het liefst een alles in 1 LInux oplossing hebben zoals bijvoorbeeld een Ubuntu installatie met docker-containers die op afstand uit en aan te zetten zijn. Te denken valt aan Home Assistant, downloads, Plex etc. Ik moet hier nog wat langer over nadenken.

Maar mijn vraag aan jullie is eigenlijk; is er qua hardware nog wat anders wat ik kan veranderen?
Te denken valt aan:

- G5400 kopen als vervanging voor G4560?
- Het moederbord ruilen/verkopen voor de energiezuinigere(?) variant zonder ECC?
- Juist niet de voorgestelde upgrades doen want niet nodig als ik nog niet precies weet wat ik er mee wil? -
- andere opmerkingen zijn ook welkom.

Idee is alles tweedehands, ruilen of goedkoop in te kopen en de server 24/7 aan te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iamzero456 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:47:
- G5400 kopen als vervanging voor G4560?
De D3417-B2 ondersteunt Skylake en Kaby Lake (zoals G4560) , het ondersteunt geen Coffee Lake (zoals G5400).
- Het moederbord ruilen/verkopen voor de energiezuinigere(?) variant zonder ECC?
Dit is al een zeer zuinig moederbord. Het kan theoretisch nog beter met een D364x (met G5400), dan bespaar je nog iets op USB aangesloten apparaten (~1W), maar vervangen zou ik niet doen, ik heb zelf ook een paar D3417-B2's draaien. Zonder deze randapparatuur is het verbruik gelijk.
- Juist niet de voorgestelde upgrades doen want niet nodig als ik nog niet precies weet wat ik er mee wil?
Dat is wel verstandig. Met geheugenupgrades moet je wel opletten als je verschillende soorten en snelheden mengt, dat kan wel eens problemen geven. Ik heb nog geen configuratie gezien van een D3417-B2 met een Intel 660p. Vermoedelijk staat die M.2 NVMe nog niet in het (altijd beperkte) lijstje ondersteunde onderdelen, dus dat is net als het geheugen een kwestie van testen.
- andere opmerkingen zijn ook welkom.
Tips die ik kan bedenken zijn:
* Linux kan zuiniger worden gemaakt met powertop --autotune bij iedere herstart.
* Reset de BIOS naar standaard.
* Daarna: above 4GB decoding uitschakelen in de BIOS voor zover aanwezig.
Pagina: 1 ... 47 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.