Geruchten komen af van F1 Analisi Tecnica en motorsport.com. Ze dwalen al een tijdje rond, en de informatie voorziening betreft dit gerucht was ook flink opgedroogd. Eigenlijk wat we nu hebben is dat je alleen aanknopingspunten kan vinden in een afwijkend geluid en/of gedrag van de motor. Ik wil overigens even duidelijk vermelden dat ik er niet voor in sta dat ze het HCXI concept toepassen, ik zoek puur aanknopingspunten omdat ik stiekem hoop dat de geruchten waar zijn. Deze, voor mij vermoedelijke, aanknopingspunten deel ik, zodat iedereen erover mee kan denken als praten. Niet om mijn gelijk te halen dus, en ook niet om een gerucht de wereld in te slingeren.
Het geluid die een motor maakt, karakteriseert de eigenschappen die het heeft, zo kunnen we allemaal wel een 2takt, 4takt, een geblazen als atmosferische en diesel motor onderscheiden. Het wordt vaak al heel specifiek als je gaat kijken naar oneven cilinders, V, boxer of in lijn en meer dan 6 cilinders. Zeker als het een diesel zijnde. Ik heb bijvoorbeeld totaal geen idee hoe een HCXI motor zou moeten klinken, gelukkig heeft Turbo-Puppy daar wel ervaring mee. Zijn de geluiden die we uit het Ferrari blok horen dan karakteristiek voor de techniek die ze gebruiken, of horen we geluiden van de mogelijke flaws die nog in hun blok zitten?
Een motor hoort overigens fijntjes te klinken en niet rauwig, vanuit dat oogpunt kan je concluderen dat Honda het nog steeds niet voor mekaar heeft, en Ferrari (2016) waarschijnlijk ook niet. Voor Honda heb je opstapelend bewijsmateriaal natuurlijk, maar ook betreft Ferrari slechts het gerucht dat ze last hebben van pingelen, wat tijdens de test in Barcelona bij Haas voor een kapotte turbo zorgde, dat ze detuned rond rijden en de lage topsnelheden op Melbourne natuurlijk nog. Overigens is Raikkonen uitgevallen door een oververhitte turbo.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat onze waarnemingen twee, of meerdere kanten kan opvallen. Wat ik mij eigenlijk afvraag is hoe de andere motorfabrikanten hierover aan het nadenken zijn, en of ze het überhaupt wel doen. Er wordt in die wereld zelf, in ieder geval niet openlijk gesproken over een geheim van Ferrari.
SnowDude schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:51:
Hij klinkt voor mijn gevoel op de pit limiter ook anders dan de andere auto's. Tijdens de tests zat er een gast met Periscope in bocht 13, daar klonk die Ferrari ook al compleet anders dan de andere teams.
Doet hij ook, het toerental fluctueert hard tussen ongeveer 6100 en 6800rpm. (zie vanaf 17:41)
[
YouTube: https://youtu.be/YzHHbPQLyXE?t=17m39s]