Nascar heeft ook dalende kijkcijfers. Men pikt het niet langer meer dat iemand kampioen wordt terwijl hij een half seizoen heeft gemist. Alleen maar dankzij de Chase en andere ellende.
Ik ben F1 gaan kijken toen het nog in snippers op de NOS langskwam. We hadden Sportnet (IndyCar) en geen Eurosport (F1) op de kabel. Toen echt races uitgezonden werden ben ik het gelijk gaan volgen. Ja, ook toen had je politiek e.d., maar het was nog veel meer pionieren. Je haalde zo de teamgenoten ertussenuit door de duidelijke helmdesigns en de markeringen op de auto. Verder waren de auto's veel unieker qua vorm. De Williams, McLaren, Ferrari en Benetton waren bijvoorbeeld totaal verschillend qua ontwerp. Wel kwam er qua regelgeving steeds meer en meer de klad in. Profielbanden, steeds smallere en dus aerogevoeligere auto's, voorvleugels met een minimale doorvaarhoogte etc. Vanaf 2002/3 ging het helemaal los met de kwalificaties, puntentellingen, parc fermé, one engine rule, one tire rule ('05) engine freeze, verplicht V10, later V8, nog later revlimits, afschuwelijke auto's ('09 e.v.), Italiaanse Chokotoff banden en sinds het testverbod is eigenlijk elk jaar een soort van teammonopolie geweest.
2009: Brawn door gimmick, RB in opkomst. Eigenlijk beste auto in deze ruleset.
2010: uitzondering, hoewel de races niet veel soeps waren, was het WDC op papier spannend.
2011: Begin RB dominantie
2012: krokettenbanden, maar RB overheerste.
2013: RB
2014: Mercedes
2015: Mercedes
2016: Mercedes
Laatste spannende jaar was 2008 voor mijn gevoel en dat is alweer acht jaar geleden. Zo lang heeft F1 nog nooit 'droog' gestaan.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.