Novartis schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:12:
[...]
Wat is wel acceptabel?
Vraag uit interesse, wij verkopen ook kozijnen en daar werken we ook met deelbetalingen, wel andere percentages, maar dat maakt even niet uit.
Tot heden hebben wij daar geen aan- of opmerkingen over gehad. Voor heel weinig mensen is een soortgelijke constructie een probleem. Ik zie alleen hier veel dat mensen niet aan een aanbetaling willen doen.
Ik wil best een aanbetaling doen, want ik begrijp dat de bedrijven ook een bepaalde zekerheid en commitment willen hebben. Dat heel veel mensen wel aanbetalen is omdat veel mensen daar niet tegen in durven te gaan, denken dat het altijd moet. Pas als het misgaat denken ze, had ik maar......
Maar ik heb twee belangrijke redenen waarom ik niet
te veel wil aanbetalen:
1) Als een bedrijf failliet gaat, staat een consument meestal met lege handen m.b.t. de aanbetaling. Andersom, als ik niet zou betalen kan een bedrijf heel makkelijk de incasso procedure opstarten waarbij alle bijkomende kosten voor mij zijn. Het risico dat ik mijn geld kwijt raak zie ik dus veel groter dan dat een bedrijf zijn geld niet bij mij kan halen. Ik heb dit zelf en in mijn direct omgeving eerder meegemaakt en we hebben het ook al eerder in dit topic voorbij zien komen. Dit komt gewoon, helaas, een keer in de zoveel tijd voor.
En aangezien het hier om tienduizenden euro's gaat, is het verstandig om daar wel twee keer over na te denken.
2) Als een bedrijf tegen mij zegt betaal b.v. 10% aan en de rest na oplevering, dan geeft mij dat vertrouwen dat het bedrijf achter zijn kwaliteit staat. Zo goed, dat ze zeker weten dat een probleem altijd opgelost gaat worden en de klant ook gewoon zal betalen. En andersom, als een bedrijf vraagt om al > 85% te betalen voor ze beginnen, dan geeft mij dat dus juist minder vertrouwen daarin.
En ook, als ik het even grofweg inschat, dan bestaat de eindfactuur voor de consument uit ca 40% kozijnen/materiaal kosten, ca 40% arbeid en 21% BTW.
Zover ik inschat, hoeft de ondernemer de meeste kosten ook niet vooruit te te betalen:
-een betalingstermijn van b.v. 30-60 dagen na levering (al dan niet met een bepaalde aanbetaling) is in de industrie gebruikelijk. Wellicht is dat in deze industrie anders, maar dat kan jij dan aangeven.
-Arbeid: werknemers worden ook pas aan het einde van de maand betaald, grotendeels
na geleverde diensten (op de 25ste betalen, dan is al 80% van die maand gewerkt).
-BTW dient bij de belastingdienst ook pas na afloop van voorgaande maand (of kwartaal) afgedragen te worden
Als de ondernemer het merendeel van de kosten (sowieso arbeid en BTW) ook pas hoeft te betalen na plaatsen, waarom zou ik dat dan wel vooruit moeten betalen, het ondernemersrisico mijn risico maken en de ondernemer van liquiditeit voorzien?
Een schilder betaal ik ook pas na afloop van de werkzaamheden (tenzij een hele grote klus van meerdere weken). Als ik een nieuwe auto bestel, dan is de aanbetaling 10-20% en de rest bij levering. Ik financier de fabrikant ook niet voor. Bij een dakdekkersklus betaal ik nu 20% vooruit en de rest in delen gedurende klus en 10% bij oplevering. Bij een nieuwbouwhuis betaal je ook in delen, na oplevering van de betreffende werkzaamheden en 5% bij def. oplevering etc. En ook de consumentenbond adviseert om voorzichtig te zijn met al te grote aanbetalingen:
https://www.consumentenbo...oop/pas-op-met-aanbetalen.
Goed, een heel lang verhaal maar
www.partumonline.nl heeft b.v. 10% aanbetaling bij bestelling van de kozijnen en "De resterende betaling dient te worden voldaan voorafgaand of bij levering, uiterlijk voor het lossen van de vrachtwagen.". Dat is wat mij betreft prima, je kunt dan zelfs op het moment dat de vrachtwagen er is je kozijnen zien staan en het het geld overmaken. Het risico is dan eerlijk verdeeld.
Voor de montage kosten kun je dan b.v. afspreken 25% op de dag dat men start en 75% binnen 1 dag na correcte oplevering. Is nog niet alles def. opgeleverd, dan maak je daar een afspraak over afhankelijk wat er nog moet gebeuren.
Dus als materiaal ca 50% en arbeid ca 50% is (incl. BTW) dan kom ik daarmee uit op het geheel:
5% vooruit (voor de kozijnen)
45% bij levering kozijnen
12,5% bij starten montage
37,5% bij oplevering
En dit is een voorbeeld, het staat niet in beton gegoten, maar zoals een Belisol met 40% vooruit (en dan 6-8 maanden wachten), dan 55% bij aanvang werkzaamheden en slechts 5% direct bij oplevering, nee, dat toont mij te weinig vertrouwen vanuit het bedrijf dat ze goede kwaliteit leveren en gaan voor een 100% tevreden klant.
Maar wat hanteren jullie dan normaal?