Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:41
Xavier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Nee stelkozijnen worden alleen bij nieuwbouw gebruikt bij deze aannemer.
he? Stelkozijnen zijn juist goed om te gebruiken bij renovatie. Bij nieuwbouw kun je allerlei andere details gebruiken om de kozijnen water/luchtdicht aan te sluiten op de gevel die veel minder handelingen bevat.

Bij jou gaan ze dan waarschijnlijk je raam vastschroeven in de nieuwe spouwlatten, en vervolgens volledig rondom in de pur zetten,

[ Voor 14% gewijzigd door Gdzr op 08-01-2026 14:42 ]

6.8 kWp op zuid en west

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-02 22:00
Oid schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Heb geen antwoord op je vraag, maar ik heb exact hetzelfde bij de voordeur. Heb er alleen nog niet naar laten kijken. Dit is uit onze offerte.
[Afbeelding]
Heb met een warmtecamera ook wat foto's gemaakt zal die eens opsnorren.
Misschien is het bij jou niet zozeer een kromme voordeur maar het afstellen van de driepuntsluiting? :)

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:16
Kan je achteraf nog zien of er stelkozijnen zijn gebruikt of niet?

• Verbouwerr
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01-02 18:27
@MotorBeast
Ik heb nu ook een offerte van Veld liggen. 9k voor een 4 delige aluminium schuifpui van Profel. Heb ook een offerte voor een veka kunststof liggen voor 10,5k. Ik neig toch naar aluminium vanwege de smallere profielen en ziet er toch strakker uit. UW coefficient met hr ++ is 1.4 tov kunststof veka met hr ++ rond de 1.2. Profel aluminium scoort nog best goed.

Ben jij tevreden over de kozijnen van Profel? Vooral nu ook met het koude weer?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Verbouwerr En wat wordt de offerte met triple glas? Je gooit nu bijna 10K tegen een verbouwing waarbij een groot deel van je (geisoleerde?) gevel vervangen wordt door minimale isolatie.

Isolatie van HR++ glas is vergelijkbaar met een 4cm piepschuimplaatje. Het is dat glas zonlicht en bijbehorende warmte binnenlaat, maar op dagen zoals afgelopen week heb je vooral last van de lage isolatiewaarde.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:06
Verbouwerr schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:25:
@MotorBeast
Ik heb nu ook een offerte van Veld liggen. 9k voor een 4 delige aluminium schuifpui van Profel. Heb ook een offerte voor een veka kunststof liggen voor 10,5k. Ik neig toch naar aluminium vanwege de smallere profielen en ziet er toch strakker uit. UW coefficient met hr ++ is 1.4 tov kunststof veka met hr ++ rond de 1.2. Profel aluminium scoort nog best goed.

Ben jij tevreden over de kozijnen van Profel? Vooral nu ook met het koude weer?
Toevallig heb ik vandaag even gemeten wat de temperatuur van de kozijnen zijn voor een andere Tweaker die een probleempje had. Ik meet hier 17 graden op de kozijnen met een IR Thermometer met binnen 20 graden en buiten 2 graden. Ik verwarm hier ondertussen ook met een L/W WP op radiatoren uit 1978 FE en geen centje pijn. Boven blijft het 19 graden met minimaal stoken. Dus ik heb geen seconden spijt en persoonlijk vind ik het zoveel mooier dan kunststof. Ik heb deze: https://www.profel.com/nl.../vlak-en-strak/recto-fino Ik heb HR++ genomen want zie niet de meerwaarde met roosters (ja die wil ik niet missen ivm Co2 en zijn traploos verstelbaar) en ventilatie A. @_JGC_ Je kan ook overdrijven met je HR+++. Hier een open serre aan de woonkamer met HR++ en stook met 38/40 graden aanvoer bij 0 graden buiten. Zal met HR+++ wellicht 2 graden minder kunnen en dan heb je een loodzware schuifpui.

Doe de mannen van Veld de groeten. Ik vind het een topbedrijf en ook hun service als je een probleem hebt is top. Dat laatste is ook niet geheel onbelangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 08-01-2026 19:44 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:13
MotorBeast schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Toevallig heb ik vandaag even gemeten wat de temperatuur van de kozijnen zijn voor een andere Tweaker die een probleempje had. Ik meet hier 17 graden op de kozijnen met een IR Thermometer met binnen 20 graden en buiten 2 graden. Ik verwarm hier ondertussen ook met een L/W WP op radiatoren uit 1978 FE en geen centje pijn. Boven blijft het 19 graden met minimaal stoken. Dus ik heb geen seconden spijt en persoonlijk vind ik het zoveel mooier dan kunststof. Ik heb deze: https://www.profel.com/nl.../vlak-en-strak/recto-fino Ik heb HR++ genomen want zie niet de meerwaarde met roosters (ja die wil ik niet missen ivm Co2 en zijn traploos verstelbaar) en ventilatie A. @_JGC_ Je kan ook overdrijven met je HR+++. Hier een open serre aan de woonkamer met HR++ en stook met 38/40 graden aanvoer bij 0 graden buiten. Zal met HR+++ wellicht 2 graden minder kunnen en dan heb je een loodzware schuifpui.

Doe de mannen van Veld de groeten. Ik vind het een topbedrijf en ook hun service als je een probleem hebt is top. Dat laatste is ook niet geheel onbelangrijk.
Je roosters doen niks met het transmissie verlies door het glas heen, dus ja, dan isoleert triple gewoon een stuk beter. Ook nog eens meer geluidsdemping (afhankelijk van de juiste glaskeuze uiteraard)

Ik ben ook tevreden over ons HR++ glas, maar achteraf had ik destijds die paar K voor het hele huis gewoon uit moeten geven.

• _JGC_
  • Nu online
elektriekert schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:45:
[...]

Je roosters doen niks met het transmissie verlies door het glas heen, dus ja, dan isoleert triple gewoon een stuk beter. Ook nog eens meer geluidsdemping (afhankelijk van de juiste glaskeuze uiteraard)

Ik ben ook tevreden over ons HR++ glas, maar achteraf had ik destijds die paar K voor het hele huis gewoon uit moeten geven.
Dat laatste dus... ik heb achteraf nog goedkoop een 180x45 raam vervangen door triple, ik had last van de koudeval van dat raam (zit geen verwarming onder). Het grote raam in de woonkamer met rooster erboven is me net even wat te kostbaar om te vervangen (180x170 en dan ook nog een nieuw rooster van 180). Daarnaast kan ik dat raam zelf ook niet zetten ivm gewicht.

Schuifpui is kamerhoog meestal en verwarming kan je er niet onder kwijt tenzij convectorput of vloerverwarming, dan zou ik zo isolerend mogelijk kiezen.

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06:15
Beste leden,

Zojuist is de kozijnenboer langs geweest en heeft alles ingemeten + ik kon de voorkeur van het glas doorgeven. Mijn voorkeur heeft: 6-15-4-15-5.
Echter werd er aangegeven dat vanwege de dikte van het totale glas dit niet gaat passen in het kozijn.
Het voorstel is: 6-13-4-13-5.

Hij belooft dat het goed komt met de u-waarde maar heb toch een beetje mijn twijfels.. Ik wil natuurlijk dat het hr+++ glas blijft en de u-waarde niet hoger word dan 0.7...
Hij komt nog met het definitieve aanbod helemaal uitgewerkt.
Wat is nu handig, inleveren op verschillende glasdiktes of is de 13 spouw voldoende?

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:41

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik ben geen expert, maar ik kan me niet voorstellen dat 2x 2mm extra spouw een groot verschil gaat maken in je isolatiewaarde.

• _JGC_
  • Nu online
Managelorian schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:50:
Ik ben geen expert, maar ik kan me niet voorstellen dat 2x 2mm extra spouw een groot verschil gaat maken in je isolatiewaarde.
Gaat van 0,6 naar 0,7.
Ik weet niet welk profiel er geplaatst gaat worden, maar Schuco CT70 kan bijvoorbeeld niet verder dan 42mm glasdikte. Gealan S9000 en Schuco Living 82 kunnen tot boven de 5cm, hebben ook een betere isolatiewaarde van het kozijn zelf dan de CT70.

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:41

Managelorian

“This is the workflow.”

Mijn kennis over kozijnen en glas is vrij minimaal, maar mijn natuurkundige kennis daarentegen is best redelijk. Ik kan me daarom voorstellen dat de cijfers uit een verkoopfolder jouw statement staven, maar ik kan me dan weer niet voorstellen dat als je een digit extra erbij zet dat het inderdaad zoveel beter wordt. Oftewel: van bijvoorbeeld 0,67 naar 0,64 misschien wel, maar 0,70 naar 0,60 lijkt me stug.

Ik laat me echter graag verbeteren door iemand met meer kennis.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:18
Twazerty schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:01:
[...]
Ik heb 2 kleine mini kozijntjes extra opgenomen in de offertes. Dus totaal 14 stuks exclusief voordeur. Ik heb er nu in totaal 5 binnen. De meeste van ondernemers in de buurt, eentje wat verder weg.

Eerste offerte: K-Vision Cube, 33.500
Tweede offerte: Aluplast ideal 7000 NL: 23.000
Derde offerte: K-Vison Cube: 31.500
Vierde offerte: Schuco Living Variant: 34.000 exclusief vensterbanken, doen ze liever niet ivm stukwerk dat nog moet gebeuren.
Vijfde offerte: Veka Softline 82 NL Retro: dit is echt een absolute killer kwa prijs. 20.000 inclusief voordeur. Dit is de enige offerte van een Turkse ondernemer. Hij kan ook Aluplast leveren, die komt nog goedkoper uit.
Een zesde offerte heb ik nog niet opgevraagd omdat zij aangaven pas over 6 maanden te kunnen leveren.

Alleen de laatste offerte is inclusief voordeur, bij de andere offertes is een voordeur mogelijk voor tussen de 4000 en 5500.

De laatste offerte heb ik opgevraagd naar aanleiding van een tip van een kennis van mij die bij hem al jaren klant is.

Nu is de prijs van de Veka echt wel een heel stuk goedkoper. Ik twijfel nu heel erg of ik daar voor moet gaan of niet. Of zit er bij deze prijs een addertje onder het gras? Wat denken jullie? Hij kan van allemaal ook nog eens het snelste leveren. 6 weken, ipv 3-4 maanden.

Na research op internet kan ik Veka wat moeilijk plaatsen. Ik heb geen goed gevoel bij Aluplast, ik twijfel tussen de eerste en laatste offerte. Bij de eerste heb ik een heel goed gevoel. Bij nummer 5 ga ik heel erg af op de ervaringen van mijn kennis.
Ik ben ook begonnen aan mijn zoektocht en kwam als eerste bij een Veka profiel uit. Ben jij al verder inmiddels? Ook wel benieuwd naar het grote verschil in prijs tussen de aanbieders en wat je verdere ervaringen waren/zijn.

• Verbouwerr
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01-02 18:27
Het wordt toch een profel aluminium schuifpui 4 delig 4,3 bij 2,45. Nu wel een logistiek dingetje.
Aannemer zal de installatie verzorgen en verwacht de pui in de tuin op afgesproken moment. De kozijnenleverancier levert tot aan voordeur. Wat adviseren jullie:
- optie 1: kozijnenleverancier toch vragen om met een mini hijskraan het over de garage in de tuin te hijsen.
- optie 2: zelf een partij inhuren om het te hijsen, geen voorstander van ivm garantie en risico op schade bij hijsen.
- optie 3: aannemer vragen dit te regelen. Hij had in de offerte al rekening gehouden met het inhuren van een hijskraan. Kan begrijpen dat hij hier niet happig op is gezien ik toch ga afzien van de kunststof pui van zijn kozijnenleverancier.
- optie 4: kozijnenleverancier vragen om het ook te installeren. Hierdoor hoef ik niet er tussen te komen en een hijskraan etc te regelen.

Levertijd (enkel leveren) van de pui is ongeveer 9 weken en heb het uiterlijk midden april nodig. Zal dus uiterlijk volgende week een beslissing moeten maken om vertraging te voorkomen.

Hoor graag jullie adviezen..

• rube
@Verbouwerr vragen kan altijd, als je opties en prijzen weet kun je definitief beslissen.

My 2 cents: Als de kosten van optie 1 en zeker optie 4 meevallen zijn die met regelwerk en verantwoordelijkheid het fijnste.

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:24
DarkSide schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:05:
Ben me aan het oriënteren op het vervangen van de kozijnen.
En op zoek naar een goede partij.
DBS-kozijnen hoorde ik goede dingen over. Maar die leveren niet in mijn Regio (Deventer).

Aarnink zit hier om de hoek. Maar daar ik hoor ik juist mindere verhalen over.
Zijn er andere partijen (in de buurt) die aan te bevelen zijn?
Wij wonen ook in Deventer en hebben gekozen voor Hebo uit Hengevelde. Tot nu toe erg tevreden over (nieuwbouw, klein jaartje geleden opgeleverd).

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:07
DarkSide schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:05:
Ben me aan het oriënteren op het vervangen van de kozijnen.
En op zoek naar een goede partij.
DBS-kozijnen hoorde ik goede dingen over. Maar die leveren niet in mijn Regio (Deventer).

Aarnink zit hier om de hoek. Maar daar ik hoor ik juist mindere verhalen over.
Zijn er andere partijen (in de buurt) die aan te bevelen zijn?
Onze kozijnen beneden komen bij TVL kozijnen in Denekamp vandaan. Die werken met Schuco, wellicht een optie voor je :)

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
acidd91 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Wij wonen ook in Deventer en hebben gekozen voor Hebo uit Hengevelde. Tot nu toe erg tevreden over (nieuwbouw, klein jaartje geleden opgeleverd).
Hebo heb ik ooit een houten schuifpui van gekocht. Die beviel erg goed.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:12
Verbouwerr schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:35:
Het wordt toch een profel aluminium schuifpui 4 delig 4,3 bij 2,45. Nu wel een logistiek dingetje.
Aannemer zal de installatie verzorgen en verwacht de pui in de tuin op afgesproken moment. De kozijnenleverancier levert tot aan voordeur. Wat adviseren jullie:
- optie 1: kozijnenleverancier toch vragen om met een mini hijskraan het over de garage in de tuin te hijsen.
- optie 2: zelf een partij inhuren om het te hijsen, geen voorstander van ivm garantie en risico op schade bij hijsen.
- optie 3: aannemer vragen dit te regelen. Hij had in de offerte al rekening gehouden met het inhuren van een hijskraan. Kan begrijpen dat hij hier niet happig op is gezien ik toch ga afzien van de kunststof pui van zijn kozijnenleverancier.
- optie 4: kozijnenleverancier vragen om het ook te installeren. Hierdoor hoef ik niet er tussen te komen en een hijskraan etc te regelen.

Levertijd (enkel leveren) van de pui is ongeveer 9 weken en heb het uiterlijk midden april nodig. Zal dus uiterlijk volgende week een beslissing moeten maken om vertraging te voorkomen.

Hoor graag jullie adviezen..
Wij hebben vorig jaar door Veld een aluminium pui van 4.5x 2.40 laten plaatsen maar daarvoor heeft eerst een aannemer de bestaande pui weg gesloopt en latei geplaatst. Daarna heeft Veld het kozijn erin gezet.
Heb voor die constructie gekozen omdat Veld zelf niets bouwkundig (meer) doet en heb de aannemer aan Veld gekoppeld om het e.e.a. af te stemmen. Dit is allemaal heel soepel verlopen.
Bij ons moest de pui ook over het huis heen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aqm7qAxuRR_2UslqMN5JKJD0HAo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/h5p5SQ5IRX2UTYiaDnRSH0G8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb6ZvprTZ-q2E0jlRHPbDXbSoMA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DWkGS309gGTor1eyE0YXcXv9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sMkkO8MnSTsSrF4Kfzi8aGZDFo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MlnYRY8JOElNmuXpp2jnmQfj.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0mEt85MnPWr5OTntnggmBhjyiY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GYmjpkZgVV6bRA9QdRHOiqfE.png?f=fotoalbum_tile
Dat was wel even een klus.

En misschien leuk details voor de oplettende kijker;
Ja, binnen is een andere kleur dan buiten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5HCQ9hBwwlms3H0_AhH2jUxigs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o2eVCR9pEqPatvrnUQhIfoY7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Flix20 op 12-01-2026 09:56 ]

PSN: Flix20-NL

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Wij hebben vorig jaar door Veld een aluminium pui van 4.5x 2.40 laten plaatsen maar daarvoor heeft eerst een aannemer de bestaande pui weg gesloopt en latei geplaatst. Daarna heeft Veld het kozijn erin gezet.
Heb voor die constructie gekozen omdat Veld zelf niets bouwkundig (meer) doet en heb de aannemer aan Veld gekoppeld om het e.e.a. af te stemmen. Dit is allemaal heel soepel verlopen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
gelukkig was de sneeuw al gesmolten O-)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00
FrankoNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:21:
Ik heb naar het dakterras een kozijn laten plaatsen door een plaatselijke aannemer. Gealan s9000 profiel.

Helaas ervaar ik nog steeds een klein beetje tocht als het buiten waait. Dit lijkt te komen omdat de deur krom is. Aannemer heeft alles al 2 keer nader afgesteld zonder soelaas. Driepuntsluiting zit in maximale stand. In het midden van de deur sluiten de rubbers aan. Bovenzijde dus niet, althans niet het binnenste (en derde) rubber.

[Afbeelding]Hij gaat het nu aankaarten bij de leverancier maar ik vraag me af of daar wat uit gaat komen.

Zie de bijgevoegde foto. Hij lijkt mij wel erg krom, of is dit normaal?
Die deur is krom. Ik ben wel verbaasd dat de sluithaak die paar mm niet rechttrekt. Voel of hoor je de haak wel in de sluitkom schuren? Trekt de deur dan dichter?

Mijn garagedeur heeft exact dezelfde sluitkom en die heb ik zelf een paar.weken geleden gesteld voor betere sluiting. Dat voel je wel want je trekt de deur in de rubbers.

Indien het niet aangrijpt kun je nog een plaatje in de sluitkom plakken.

Maar voor een nieuwe deur mag je verwachten dat deze luchtdicht afsluit. Juist daardoor zijn de meerdere rubbers en aanslagen.

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-02 22:00
Rukapul schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:35:
[...]

Die deur is krom. Ik ben wel verbaasd dat de sluithaak die paar mm niet rechttrekt. Voel of hoor je de haak wel in de sluitkom schuren? Trekt de deur dan dichter?

Mijn garagedeur heeft exact dezelfde sluitkom en die heb ik zelf een paar.weken geleden gesteld voor betere sluiting. Dat voel je wel want je trekt de deur in de rubbers.

Indien het niet aangrijpt kun je nog een plaatje in de sluitkom plakken.

Maar voor een nieuwe deur mag je verwachten dat deze luchtdicht afsluit. Juist daardoor zijn de meerdere rubbers en aanslagen.
Dat doet hij wel. Hij grijpt ook goed vast. Je ziet de deur ook wat dichter trekken. Uiteindelijk blijft er toch nog een paar mm tussen het binnenste rubber en de deur. Dat resulteert bij harde zuid westen windstoten toch nog in iets tocht. De rubbers sluiten niet helemaal lekker aan.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij houten deuren is er een norm dat er iets kromming in mag zitten. Een redelijk luxe merk als Northgo heeft - AI output, ik wist de getallen niet uit mijn hoofd - 5mm marge op het verticale stuk. Dat is echt belachelijk veel, maar goed, hitte en koude hebben nu eenmaal een werking op materialen. Je hebt best kans dat in de zomer het verschil kleiner is, of zelfs andersom staat.

Je mag wel verwachten dat de boel niet tocht. Daar zou de constructie in moeten voorzien (tochstrip oid), die de kromming zou moeten kunnen overbruggen. Dat is iets wat in de specs van je deur moet staan en bij de uitvoering goed gedaan moet worden (stelwerk). Maar ja, als de deur zo 'scheel' is dat stellen niet kan, dan weet ik niet wie je mag benaderen. Op internet zijn er wel meer verhalen over dure deuren en krom zijn. Ik kan je helaas ook niet aan een antwoord helpen.

• remco16490
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-01 08:18
Wij kunnen kiezen tussen
Triple glas 6-4-4
Triple 33.1/4/33.1 900 euro duurder
Triple 44.A2/4/44.2 deze is 2200 euro duurder.

Is het het geld waard om de triple
44.A2/4/44.2 te nemen

• Gdzr
remco16490 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:41:
Wij kunnen kiezen tussen
Triple glas 6-4-4

44.A2/4/44.2 te nemen
Om wat voor oppervlakte praat je? en op welke afstand komt het van de vloer?

6.8 kWp op zuid en west

• remco16490
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-01 08:18
Gdzr schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Om wat voor oppervlakte praat je? en op welke afstand komt het van de vloer?
Een raam van totaal 1,8meter bij 1,5 hoog met nog draai kiep er naast 60cm boven grond. In voor en achter gevel

• Gdzr
remco16490 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Een raam van totaal 1,8meter bij 1,5 hoog met nog draai kiep er naast 60cm boven grond. In voor en achter gevel
Dan ben je sowieso al verplicht om gelaagd glas te nemen. Dat is optie twee uit je lijstje. Die A2 variant is een geluidswerende gelaagde glasplaat. Dat is een keus die je zelf moet maken. Wel zou ik er in alle opties eigenlijk zoeken naar een glas variant waarin de glasplaten verschillende diktes hebben.
Dus een 33.1-sp-4-sp-44.2 oid. Hier heb je een redelijk overzicht van ruiten die geluidswerend zijn: https://www.glaskoning.nl...en-geluidswerend-glas.pdf

Wat je ook nog mist in de specs is de spouwbreedte.

[ Voor 68% gewijzigd door Gdzr op 15-01-2026 13:14 ]

6.8 kWp op zuid en west

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

remco16490 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:41:
Wij kunnen kiezen tussen
Triple glas 6-4-4

44.A2/4/44.2 te nemen
offtopic:
kan dit niet beter hier: Het grote HR +++ glas en kozijn topic ?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:06

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje offtopic, maar geld erop dat dit Profel ramen zijn :P

De Nederbelg !

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-02 12:43
[...]

...

...
Soms zijn er heel andere oplossingen waar niemand aan denkt die heel wat kosten kan besparen.
Ik zeg maar even iets; zoals het bestaande glas uit het kozijn aan de straat halen opdat je ruimte hebt grote glaspanelen erdoor te transporteren en je nieuwe kozijn ter plaatse opbouwen.
Ja sommige Alu oplossingen zijn minder flexibel, maar wat als je een houten kozijn ter plekke in elkaar zet en er Alu afdekkappen (aan de buitenzijde) op monteert.
Hout binnen <> Alu buiten dus de beste oplossing + Circulair.

En het driedubbel glas heeft kunstof seperatoren waarmee een nog hogere U value te behalen is.

Wat ? Zo iets durft die kozijn fabrikant niet ? Wat een watje...

Terwijl vroeger werden kozijnen op de bouwplaats locatie zelf gemaakt en dat kan nog steeds met heel hoge kwaliteit wegens de meerlaagse frees verbindingen met lijm en de aloude lijmtangen. Het kozijn komt aan als pakketje stijlen en regels / dorpels. Tot op de millimeter nauwkeurig. Vandaar dat je glas het moeilijke onderdeel is om te verplaatsen. Dus glas uit bestaand kozijn aan de straat halen. 8)

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:34
Laten binnenkort paar partijen komen, ook vanuit België, maar kennen jullie nog betrouwbare partijen voor kunststof kozijnen in de regio zuid-west Brabant? Regio Bergen op Zoom.

Zoeken vooral partijen die actief meedenken welke kozijnen nodig vervangen moeten worden en welke eventueel zouden kunnen wachten.

SiberischeHusky Shepsky

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:06

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

AntoniusDD schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Soms zijn er heel andere oplossingen waar niemand aan denkt die heel wat kosten kan besparen.
Ik zeg maar even iets; zoals het bestaande glas uit het kozijn aan de straat halen opdat je ruimte hebt grote glaspanelen erdoor te transporteren en je nieuwe kozijn ter plaatse opbouwen.
Ja sommige Alu oplossingen zijn minder flexibel, maar wat als je een houten kozijn ter plekke in elkaar zet en er Alu afdekkappen (aan de buitenzijde) op monteert.
Hout binnen <> Alu buiten dus de beste oplossing + Circulair.

En het driedubbel glas heeft kunstof seperatoren waarmee een nog hogere U value te behalen is.

Wat ? Zo iets durft die kozijn fabrikant niet ? Wat een watje...

Terwijl vroeger werden kozijnen op de bouwplaats locatie zelf gemaakt en dat kan nog steeds met heel hoge kwaliteit wegens de meerlaagse frees verbindingen met lijm en de aloude lijmtangen. Het kozijn komt aan als pakketje stijlen en regels / dorpels. Tot op de millimeter nauwkeurig. Vandaar dat je glas het moeilijke onderdeel is om te verplaatsen. Dus glas uit bestaand kozijn aan de straat halen. 8)
Alu schuifdeuren zetten wij soms nog steeds op de werf zelf in elkaar, als er geen mogelijkheid is om het achter te krijgen ;)

Bouwpakketje en het glas met de hand door het huis. Als het glas niet door de deuren kan wordt alles via een kraan over het dak gezet.

De Nederbelg !

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:02

macnerd

No Apples please :-)

CryptoNL schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:08:
Laten binnenkort paar partijen komen, ook vanuit België, maar kennen jullie nog betrouwbare partijen voor kunststof kozijnen in de regio zuid-west Brabant? Regio Bergen op Zoom.

Zoeken vooral partijen die actief meedenken welke kozijnen nodig vervangen moeten worden en welke eventueel zouden kunnen wachten.
Mijn ouders hebben 2 keer besteld bij Wennekes Kunststof Kozijnen uit Nispen. Voor hun huidige huis hebben ze daar kunststof kozijnen met glas en ook een voordeur (ik denk ruim 10-11 jaar geleden), en voor hun vorige huis kunststof schroten (gevelbekleding) op zolder (ik denk zo'n 30 jaar geleden). Ze zijn er zeer tevreden over, ook over de garantie jaren later (maar vraag me niet wat precies, dat ben ik vergeten).
Zelf net een offerte ontvangen van Wennekes, was beter dan een andere die online in elkaar geklikt kon worden. Website: https://www.wennekeskunststofkozijnen.nl/
Voor de offerte: stuur je bericht via het formulier op de website. Mail naar het info-adres was niet aangekomen of in ieder geval niet gezien. Toen ik nog een keer via het formulier probeerde werd ik de volgende ochtend gebeld.

MacNerd

• Rickgsx-r
  • Laatst online: 08:51
Vraagje.
Asbestinventarisatierapport. Is dat echt nodig? De kozijnboer hier vind het volgens mij niet zo spannend...

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Rickgsx-r schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 00:07:
Vraagje.
Asbestinventarisatierapport. Is dat echt nodig? De kozijnboer hier vind het volgens mij niet zo spannend...
Niet om lullig te doen maar er is veel literatuur online te vinden over wanneer dit wel en wanneer dit niet verplicht is. Uit je vraag maak ik op dat je daar niet naar hebt gezocht. Daardoor ontbreekt in je vraag de informatie om er iets zinnigs van te vinden.

Hier een mogelijk startpunt https://www.nlarbeidsinsp...best/asbestinventarisatie

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Boeryepes schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:14:
[...]

Niet om lullig te doen maar er is veel literatuur online te vinden over wanneer dit wel en wanneer dit niet verplicht is. Uit je vraag maak ik op dat je daar niet naar hebt gezocht. Daardoor ontbreekt in je vraag de informatie om er iets zinnigs van te vinden.

Hier een mogelijk startpunt https://www.nlarbeidsinsp...best/asbestinventarisatie
Ikzelf zou het niet fijn vinden als zonder onderbouwing de installateur vindt dat het nodig is (dat staat niet letterlijk in je post maar zo lees ik het wel).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Rickgsx-r
Ok, dan heb ik het te kort geformuleerd. Ik heb wel degelijk de info gelezen. Meerdere sites.
Er staat sloop of verbouw. De vraag is, valt het vervangen van een kozijn/ meerdere kozijnen daaronder.

• Rickgsx-r
Er staat ook in bij het vervangen van een ruit...
Dus als ze morgen een bal door je raam schoppen moet je een AIR laten maken??

Lijkt me erg stug

• rube
Rickgsx-r schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:30:
Er staat ook in bij het vervangen van een ruit...
Dus als ze morgen een bal door je raam schoppen moet je een AIR laten maken??
Tenzij je huis en/of kozijn met ruit van 1994 is, als ik dat zo snel even lees.
Bij één van de drie offertes die ik tot nu toe heb ontvangen stond het specifiek vermeld.

• Rickgsx-r
rube schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:52:
[...]

Tenzij je huis en/of kozijn met ruit van 1994 is, als ik dat zo snel even lees.
Bij één van de drie offertes die ik tot nu toe heb ontvangen stond het specifiek vermeld.
Nou dat dus. Das toch gek. Dan zit je zonder ruit tot die vent langstgeweest is, vervolgens nog een week of wat op lab uitslagen wachten. Blijkt er asbestkit in te zitten, moet je het laten saneren...voor je het weet zit je 4 weken zonder raam. Dat lijkt me toch wel erg bijzonder.

• rube
Rickgsx-r schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:17:
[...]
Nou dat dus. Das toch gek. Dan zit je zonder ruit tot die vent langstgeweest is, vervolgens nog een week of wat op lab uitslagen wachten. Blijkt er asbestkit in te zitten, moet je het laten saneren...voor je het weet zit je 4 weken zonder raam. Dat lijkt me toch wel erg bijzonder.
Hmm, ja. Ik denk ook dat dat niet de praktijk is, maar anderen weten dat vast beter.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:23

Twazerty

AVCHDCoder developer

rube schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Ik ben ook begonnen aan mijn zoektocht en kwam als eerste bij een Veka profiel uit. Ben jij al verder inmiddels? Ook wel benieuwd naar het grote verschil in prijs tussen de aanbieders en wat je verdere ervaringen waren/zijn.
Ik heb de Veka kozijnen besteld. Nu is het nog wachten op levering. Planning is: week 6 levering, week 7 montage. Fingers crossed.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Rickgsx-r

Wibro, Kroonkozijnen, kumasol, comatherm.
Iso-reno, Siba.

• CryptoNL
Rickgsx-r schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:54:
[...]

Wibro, Kroonkozijnen, kumasol, comatherm.
Iso-reno, Siba.
Welke van deze raad je aan? Wibro is volgens mij wat duurder.

SiberischeHusky Shepsky

• Rickgsx-r
Ik heb ze allemaal een offerte op laten maken. Siba was ver de goedkoopste.
Verder wel allemaal netjes meegedacht.

Bij mij scheelde het bijna 20.000 euro tussen de duurste en de goedkoopste offerte. Ik zou gewoon meerdere partijen langst laten komen.

• CryptoNL
Rickgsx-r schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:49:

Bij mij scheelde het bijna 20.000 euro tussen de duurste en de goedkoopste offerte. Ik zou gewoon meerdere partijen langst laten komen.
Ja ik laat er al 6 komen ofzo

SiberischeHusky Shepsky

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CryptoNL schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:11:
[...]

Welke van deze raad je aan? Wibro is volgens mij wat duurder.
Kroon was bij mij 15k duurder dan een andere offerte, met minder degelijk materiaal.

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:38
Klerezooi schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:58:
Kan iemand een goede partij aanbevelen rondom Eindhoven? Ik waardeer de aanbeveling van een mede tweaker toch meer dan van google reviews.
Ik heb al rond gezocht in het topic maar niet echt concrete aanbevelingen gevonden, ik heb wel al bijvoorbeeld contact gezocht met een partij op ~45m afstand die in dit topic goed naar voren kwam, maar die gaf al aan dat dat buiten hun werkgebied was.
Hmm, 45 meter van je vandaan en toch buiten hun werkgebied ;)

Mag ik vragen waar je uiteindelijk op uitgekomen bent en wat je ervaringen zijn? Ik zit namelijk in dezelfde regio.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
Heeft er iemand nog een goede tip puur voor het bestellen van kunststof kozijnen en een dubbele deur. (Zonder montage)

Ik kom aanbieders tegen zoals Creon oid maar zoek gewoon de goedkoopste prijs met de beste kwaliteit.

• CryptoNL
IJsbeer schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Kroon was bij mij 15k duurder dan een andere offerte, met minder degelijk materiaal.
VCN is geweest. Niet duur maar cowboys. Ook geen gespecificeerde offerte. Enkel totaalprijs

SiberischeHusky Shepsky

• Rickgsx-r
Ik lees hier toch vaak niet zulke positieve berichten over Belisol. En zelf heb ik ook niet voor hun gekozen, maar bij mijn ouders is Belisol geweest afgelopen 2 weken. Staat er netjes in, puik afgewerk. Nette en vriendelijke gasten.
Bij mij gaan ze het eind februari zetten. Zal mijn bevindingen ook delen hier.

• CryptoNL
Rickgsx-r schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:33:
Ik lees hier toch vaak niet zulke positieve berichten over Belisol. En zelf heb ik ook niet voor hun gekozen, maar bij mijn ouders is Belisol geweest afgelopen 2 weken. Staat er netjes in, puik afgewerk. Nette en vriendelijke gasten.
Ze zijn altijd te duur. Dat is het vooral met die club.

SiberischeHusky Shepsky

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Rickgsx-r schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:49:

Dat is me nogal een verschil.
Ik zie dat Siba ook heel veel mooie reviews heeft.

We hebben zeker nog wel een jaar de tijd voordat we toekomen aan de kozijnen, maar als er prijsstijgingen onderweg zijn zouden we het ook eerder kunnen bestellen en zelf in de opslag wegzetten tot het moment van plaatsen. Of misschien is zelf plaatsen ook een optie bij verschillende leveranciers.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• rube
Rickgsx-r schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:33:
Naast de prijs zoals hierboven aangegeven, waren voor mij ook de betalingsvoorwaarden onacceptabel. Uit mijn hoofd, 40% aanbetalen, 55% bij de start en 5% bij oplevering.

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:52
Dit is de standaard aanbetalingssleutel bij Siba:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1kn6XqMRg4fmTw1CuXDqEns4pk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2az8xY6qof45h1I2doeUzVcB.png?f=fotoalbum_large

Valt uiteraard ook over te onderhandelen.

• AntoniusDD
Orkaan schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:24:
Heeft er iemand nog een goede tip puur voor het bestellen van kunststof kozijnen en een dubbele deur. (Zonder montage)

Ik kom aanbieders tegen zoals Creon oid maar zoek gewoon de goedkoopste prijs met de beste kwaliteit.
https://www.veka.pl/metamenue/veka-polska/
je moet wel goed inmeten anders wordt het niks natuurlijk

( dubbele deur noemt men G und S, geh und stulp ~ stolpdeuren zonder drempel zijn hartstikke duur in vergelijking met Fenster = vensters maar drempelloos is in Nederland verplicht bij nieuwbouw )
- dus nieuwbouw ook als je oude kozijnen uitwisselt met nieuwe
- dus bouwaanvraag / omgevingswet
- dus ook die eis niet vergeten van 150mm opstand t.o.v. de watervoerende afwerking buiten = > betekend een regenrinne regendrain met afvoer voor de pui van minimaal 150mm diep

De Veka met naar keuze één foliering (kleur motief houtlook) aan enkel buitenzijde of binnen en buitenzijde / persoonlijk vind ik wit binnen bij alles in het interieur beter passen.
Je kan ze ook met pantzerrollo's in een stuk laten leveren voor inbraakwering en zonwering.

Topspul en zeker 45% goedkoper dan bij de lokale Nederlandse kunststofboer.

p.s.
ten opzichte van een dure regenrinne / drain mag dit ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCVc40lyTWKdJ15O78uaolzp66E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7dgHXxrH1KhNEJmKwVoDC0rz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door AntoniusDD op 26-01-2026 12:47 . Reden: onder detail deur waterafvoer ]

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:16
rube schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:24:
[...]

Naast de prijs zoals hierboven aangegeven, waren voor mij ook de betalingsvoorwaarden onacceptabel. Uit mijn hoofd, 40% aanbetalen, 55% bij de start en 5% bij oplevering.
Wat is wel acceptabel?
Vraag uit interesse, wij verkopen ook kozijnen en daar werken we ook met deelbetalingen, wel andere percentages, maar dat maakt even niet uit.

Tot heden hebben wij daar geen aan- of opmerkingen over gehad. Voor heel weinig mensen is een soortgelijke constructie een probleem. Ik zie alleen hier veel dat mensen niet aan een aanbetaling willen doen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00
Novartis schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Wat is wel acceptabel?
Vraag uit interesse, wij verkopen ook kozijnen en daar werken we ook met deelbetalingen, wel andere percentages, maar dat maakt even niet uit.

Tot heden hebben wij daar geen aan- of opmerkingen over gehad. Voor heel weinig mensen is een soortgelijke constructie een probleem. Ik zie alleen hier veel dat mensen niet aan een aanbetaling willen doen.
Ik ben zo iemand die altijd op aanbetalingen inhaakt. Ik ben beter voor mijn geld dan de gemiddelde onderneming in NL. Ik heb ook niet de behoefte om werkkapitaal te financieren.

Het startpunt is dus altijd geen aanbetaling en anders een klein bedrag na onderhandeling.

Deelbetaling van geleverde goederen is een ander punt (al is dat ivm retentierecht op iets als kozijnen ook minder aantrekkelijk).

In mijn ervaring zijn vrij veel ondernemers flexibel hiermee. Of zoals de kozijnenboer het formuleerde terwijl hij er een streep door haalde: dat staat standaard in de voorwaarden voor als we het niet vertrouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 26-01-2026 16:44 ]

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-02 07:10
[...]

Wat is wel acceptabel?

Aanbetaling is tot op zekere hoogte prima vind ik.
Maar bijvoorbeeld bij opdracht 50% start werkzaamheden 40% na aflevering 10%.
Is in mijn ogen behoorlijk voor op een bedrag van 14.000 Euro voor een aantal nieuwe kozijnen in dit fictieve voorbeeld.
Voor een bedrag wat overblijft van 1500 Euro wil de plaatser/leverancier al snel weinig meer doen als de klant niet tevreden is, er iets aan schort, of het gewoonweg ruk is geplaatst.
Ze hebben dan de meeste poen toch al binnen en zijn al lang en breed uit de kosten.

Een aanbetaling van 50% vooraf start werkzaamheden 25% en na afloop 25%, is dus ook 75% betalen voordat er uberhaupt een kozijn geplaatst is. Ook dit vind ik echt absurt.
Een aanbetaling van bijvoorbeeld 25% bij opdracht, 25% a 35% bij aanvang werkzaamheden en de rest achteraf vind ik eerlijker overkomen.
Een bedrijf wat zn kas goed op orde heeft heeft toch niet zoveel geld nodig als voorschot?

@Novartis
Waarom denk jij dat mensen niet een aanbetalingen doen? Wat zou jij als klant acceptabel vinden kwa voorschotten, en waarom?

• rube
[...]
Wat is wel acceptabel?

Ik wil best een aanbetaling doen, want ik begrijp dat de bedrijven ook een bepaalde zekerheid en commitment willen hebben. Dat heel veel mensen wel aanbetalen is omdat veel mensen daar niet tegen in durven te gaan, denken dat het altijd moet. Pas als het misgaat denken ze, had ik maar......

Maar ik heb twee belangrijke redenen waarom ik niet te veel wil aanbetalen:

1) Als een bedrijf failliet gaat, staat een consument meestal met lege handen m.b.t. de aanbetaling. Andersom, als ik niet zou betalen kan een bedrijf heel makkelijk de incasso procedure opstarten waarbij alle bijkomende kosten voor mij zijn. Het risico dat ik mijn geld kwijt raak zie ik dus veel groter dan dat een bedrijf zijn geld niet bij mij kan halen. Ik heb dit zelf en in mijn direct omgeving eerder meegemaakt en we hebben het ook al eerder in dit topic voorbij zien komen. Dit komt gewoon, helaas, een keer in de zoveel tijd voor.
En aangezien het hier om tienduizenden euro's gaat, is het verstandig om daar wel twee keer over na te denken.

2) Als een bedrijf tegen mij zegt betaal b.v. 10% aan en de rest na oplevering, dan geeft mij dat vertrouwen dat het bedrijf achter zijn kwaliteit staat. Zo goed, dat ze zeker weten dat een probleem altijd opgelost gaat worden en de klant ook gewoon zal betalen. En andersom, als een bedrijf vraagt om al > 85% te betalen voor ze beginnen, dan geeft mij dat dus juist minder vertrouwen daarin.

En ook, als ik het even grofweg inschat, dan bestaat de eindfactuur voor de consument uit ca 40% kozijnen/materiaal kosten, ca 40% arbeid en 21% BTW.
Zover ik inschat, hoeft de ondernemer de meeste kosten ook niet vooruit te te betalen:
-een betalingstermijn van b.v. 30-60 dagen na levering (al dan niet met een bepaalde aanbetaling) is in de industrie gebruikelijk. Wellicht is dat in deze industrie anders, maar dat kan jij dan aangeven.
-Arbeid: werknemers worden ook pas aan het einde van de maand betaald, grotendeels na geleverde diensten (op de 25ste betalen, dan is al 80% van die maand gewerkt).
-BTW dient bij de belastingdienst ook pas na afloop van voorgaande maand (of kwartaal) afgedragen te worden

Als de ondernemer het merendeel van de kosten (sowieso arbeid en BTW) ook pas hoeft te betalen na plaatsen, waarom zou ik dat dan wel vooruit moeten betalen, het ondernemersrisico mijn risico maken en de ondernemer van liquiditeit voorzien?

Een schilder betaal ik ook pas na afloop van de werkzaamheden (tenzij een hele grote klus van meerdere weken). Als ik een nieuwe auto bestel, dan is de aanbetaling 10-20% en de rest bij levering. Ik financier de fabrikant ook niet voor. Bij een dakdekkersklus betaal ik nu 20% vooruit en de rest in delen gedurende klus en 10% bij oplevering. Bij een nieuwbouwhuis betaal je ook in delen, na oplevering van de betreffende werkzaamheden en 5% bij def. oplevering etc. En ook de consumentenbond adviseert om voorzichtig te zijn met al te grote aanbetalingen: https://www.consumentenbo...oop/pas-op-met-aanbetalen.

Goed, een heel lang verhaal maar www.partumonline.nl heeft b.v. 10% aanbetaling bij bestelling van de kozijnen en "De resterende betaling dient te worden voldaan voorafgaand of bij levering, uiterlijk voor het lossen van de vrachtwagen.". Dat is wat mij betreft prima, je kunt dan zelfs op het moment dat de vrachtwagen er is je kozijnen zien staan en het het geld overmaken. Het risico is dan eerlijk verdeeld.
Voor de montage kosten kun je dan b.v. afspreken 25% op de dag dat men start en 75% binnen 1 dag na correcte oplevering. Is nog niet alles def. opgeleverd, dan maak je daar een afspraak over afhankelijk wat er nog moet gebeuren.
Dus als materiaal ca 50% en arbeid ca 50% is (incl. BTW) dan kom ik daarmee uit op het geheel:
5% vooruit (voor de kozijnen)
45% bij levering kozijnen
12,5% bij starten montage
37,5% bij oplevering
En dit is een voorbeeld, het staat niet in beton gegoten, maar zoals een Belisol met 40% vooruit (en dan 6-8 maanden wachten), dan 55% bij aanvang werkzaamheden en slechts 5% direct bij oplevering, nee, dat toont mij te weinig vertrouwen vanuit het bedrijf dat ze goede kwaliteit leveren en gaan voor een 100% tevreden klant.

Maar wat hanteren jullie dan normaal?

• Novartis
Duidelijk verhaal, was gewoon benieuwd waarom hier zoveel tweakers tegen aanbetalingen zijn.

Afgelopen jaar hebben wij 1 klant gehad die geen aanbetaling wilde doen. Wel een paar die met andere percentages wilden werken, wij hanteren 30/30/40 voor kozijnen en 50/50 voor glas en ook daar 1 of 2 klanten gehad die het niet deden. Op het totaal gaat het dan maar om 1-5% die hier moeite mee heeft.

Betaaltermijn is 14 dagen voor glas en 30 dagen voor kozijnen, maar de meeste klanten betalen al binnen 3 dagen. Een klein aantal tussen de 30-60 dagen, maar dan bijna altijd in overleg.

• Kees85
Ik heb laatst ook een offerte opgevraagd voor kunststof kozijnen.
Hierin staat: Bij gunning v/d opdracht vragen wij geen aanbetaling!
90 % op de 1e dag van start werkzaamheden.
10 % bij eind werkzaamheden.

Dit vind ik ook een bijzondere verhouding, heb hierover nog een geprek gehad maar hierin is niets mogelijk.
Want we doen het altijd zo, aldus het bedijf.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• Novartis
Kees85 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Aanbetaling is tot op zekere hoogte prima vind ik.
Maar bijvoorbeeld bij opdracht 50% start werkzaamheden 40% na aflevering 10%.
Is in mijn ogen behoorlijk voor op een bedrag van 14.000 Euro voor een aantal nieuwe kozijnen in dit fictieve voorbeeld.
Voor een bedrag wat overblijft van 1500 Euro wil de plaatser/leverancier al snel weinig meer doen als de klant niet tevreden is, er iets aan schort, of het gewoonweg ruk is geplaatst.
Ze hebben dan de meeste poen toch al binnen en zijn al lang en breed uit de kosten.

Een aanbetaling van 50% vooraf start werkzaamheden 25% en na afloop 25%, is dus ook 75% betalen voordat er uberhaupt een kozijn geplaatst is. Ook dit vind ik echt absurt.
Een aanbetaling van bijvoorbeeld 25% bij opdracht, 25% a 35% bij aanvang werkzaamheden en de rest achteraf vind ik eerlijker overkomen.
Een bedrijf wat zn kas goed op orde heeft heeft toch niet zoveel geld nodig als voorschot?

@Novartis
Waarom denk jij dat mensen niet een aanbetalingen doen? Wat zou jij als klant acceptabel vinden kwa voorschotten, en waarom?
Wij hanteren dus veelal zoals hierboven beschreven, maar ook wij zijn flexibel hierin waar nodig of gewenst vanuit de klant.

Dat denk ik dus niet, want hier loop ik bijna niet tegen aan, zelden de vraag of ze volledig achteraf mogen betalen.

• Novartis
Je hebt natuurlijk ook met je leveranciers te maken, bij glas inkoop betalen wij ook pas na levering 100%.

Kozijnfabrikanten/leveranciers hanteren vaak wel een aanbetaling.

• rube
Kees85 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:35:

Dit vind ik ook een bijzondere verhouding, heb hierover nog een geprek gehad maar hierin is niets mogelijk.

Zoals je zelf ook aangeeft:
Kees85 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Dus tja....ligt ook aan eventuele afbouw garantie, geschillencommissie die je zou kunnen inschakelen als ze daar lid van zijn e.d. Of hoe hun prijs is t.o.v. anderen, stel dat ze 10K goedkoper zijn, ga er dan vanuit dat je wellicht niet 100% tevreden bent maar nog wat budget over hebt om sommige zaken zelf te corrigeren of het te accepteren (als je daar voor open staat). Mijn voorkeur zou er niet naar uit gaan en ik denk dat ik verder zou kijken, maar niet alles is zwart wit.
En kun je niet de opdracht in 2 delen doen? Eerst kozijnen voor en dan achter of eerst boven en dan beneden?

• Kees85
ze zijn niet de goedkoopste maar gewoon de middenmoot.
Verder ook zonder enige keurmerk zoals vkg of andere aangesloten branche organisatie of geschillencommissie

• Rickgsx-r
Hier dus hetzelfde. Ik betaal liever niets aan. En anders in verhouding..30-70 ofzo...en dan 70 bij oplevering.
De partij die het bij mij mag komen zetten vroeg geen aanbetaling. Gewoon alles achteraf. Daar kwam hij zelf mee. Het moest op basis van vertrouwen.

Uiteindelijk heeft dat bij ons redelijk zwaar meegewogen bij de keuze.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-02 20:00
In de voorwaarden van het VKG keurmerk staat bijvoorbeeld een 30% aanbetaling, in artikel 16.
https://vkgkeurmerk.nl/wp...rticulier-7-juni-2023.pdf

• rube
LongBowNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:14:
In de voorwaarden van het VKG keurmerk staat bijvoorbeeld een van ten hoogste 30% aanbetaling, in artikel 16.
https://vkgkeurmerk.nl/wp...rticulier-7-juni-2023.pdf
Ik heb het vetgedrukte toegevoegd want dat staat in het document waar je naar verwijst, dat is m.i. wel relevant.

• Kees85
En toch houden fabrikanten/leveranciers/monteur hun eigen percentage op na. of ze nu wel of niet vkg lid zijn.
Hoeveel leden heeft de vkg eigenlijk? 50% van het totaal of minder?

Heb sowieso een slechte mening over vkg ivm historische incident waar ze hun eigen regels aan hun laars lapten.

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:52
Kees85 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:35:

Dat vind ik een groot verschil. Zelf heb ik geen moeite met betalen van de materialen als die geleverd zijn (dus bij mij op de stoep of in de garage staan). Dan werkzaamheden na afloop betalen (en als ik tevreden ben).

Onze kozijnenleverancier vroeg geen aanbetaling en facturatie van het hele bedrag als alles naar tevredenheid was opgeleverd. Nu waren er nog restpunten die binnenkort worden opgelost. De factuur was al gekomen, ze stelden zelf voor om deze gedeeltelijk te betalen en de rest als alles afgerond was. Prima oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door Bitfreakie op 27-01-2026 11:43 . Reden: Typo ]

• rube
Bitfreakie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Onze kozijnenleverancier vroeg geen aanbetaling en facturatie van het hele bedrag als alles naar tevredenheid was opgeleverd. Nu waren er nog restpunten die binnenkort worden opgelost. De factuur was al gekomen, ze stelden zelf voor om deze gedeeltelijk te betalen en de rest als alles afgerond was. Prima oplossing.
Zou je willen laten weten welk bedrijf dat was? Mag natuurlijk ook in MO tags of privé bericht.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:17
Graag ervaringen gevraagd van folie-reparaties
Reparatie folie nieuwe kunststof deur / ervaring gevraagd

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:37
Incidenteel door diverse mensen benoemd maar benieuwd hoe de ervaringen mbt Deceuninck kozijnen zijn. Op papier zijn de technische specs minimaal Schüco. Veld Kozijntechniek uit Beesd gaf aan dat ze juist overgestapt zijn van Deceuninck naar Profel en Veka. Waarbij Profel niet bepaald positieve reviews heeft

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:05
Eskiya schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:54:
Incidenteel door diverse mensen benoemd maar benieuwd hoe de ervaringen mbt Deceuninck kozijnen zijn. Op papier zijn de technische specs minimaal Schüco. Veld Kozijntechniek uit Beesd gaf aan dat ze juist overgestapt zijn van Deceuninck naar Profel en Veka. Waarbij Profel niet bepaald positieve reviews heeft
Ik ga voor Deceuninck, volgende week gesprek met leverancier waarvan ik al een offerte heb om deze definitief te maken. Heb van 2 leveranciers met Deceuninck een offerte en beiden waren een stuk goedkoper dan de leveranciers met Veka en Schüco. Echte ervaringen heb ik pas in november/december.

• Eskiya
Dealeroverzicht op site van Deceunick is voor mijn gevoel niet volledig. Mag ik weten waar je de offertes van hebt?

• Orkaan
AntoniusDD schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:43:
[...]

https://www.veka.pl/metamenue/veka-polska/
je moet wel goed inmeten anders wordt het niks natuurlijk

( dubbele deur noemt men G und S, geh und stulp ~ stolpdeuren zonder drempel zijn hartstikke duur in vergelijking met Fenster = vensters maar drempelloos is in Nederland verplicht bij nieuwbouw )
- dus nieuwbouw ook als je oude kozijnen uitwisselt met nieuwe
- dus bouwaanvraag / omgevingswet
- dus ook die eis niet vergeten van 150mm opstand t.o.v. de watervoerende afwerking buiten = > betekend een regenrinne regendrain met afvoer voor de pui van minimaal 150mm diep

De Veka met naar keuze één foliering (kleur motief houtlook) aan enkel buitenzijde of binnen en buitenzijde / persoonlijk vind ik wit binnen bij alles in het interieur beter passen.
Je kan ze ook met pantzerrollo's in een stuk laten leveren voor inbraakwering en zonwering.

Topspul en zeker 45% goedkoper dan bij de lokale Nederlandse kunststofboer.

p.s.
ten opzichte van een dure regenrinne / drain mag dit ook

[Afbeelding]
Bedankt voor de tips.

Tis voor een tuinschuur...opmeten is niet van belang, tuinschuur moet nog gebouwd worden dus de maten van de openingen worden op de kozijnen aangepast. (Pas gezaagd uit de sandwich panelen als de kozijnen levert zijn).

Je laatste stukje snap ik niet echt. Zou je dat iets kunnen verduidelijken. En hoe werkt zoekts met bestellen (en betalen met spul vanuit polen).....

• Orkaan
Hier trouwens 4000 euro aanbetaald voor kozijnen (totaal bedrag was bijna 32.000) betaald na plaatsing.

Bij de dakkapellen 20% aanbetaald vondsn we ook prima. Meer willen we niet aanbetalen. Hebben hier al een failliete aannemer gehad en hadden al een deel betaald... (We willen best laten zien dat we het gehele bedrag zo op de bank rek hebben staan, en dus gewoon aan onze betaal verplichtingen kunnen voldoen maar substantiele aanbetalingen doen we echt niet meer....

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:05
Eskiya schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:01:
Dealeroverzicht op site van Deceunick is voor mijn gevoel niet volledig. Mag ik weten waar je de offertes van hebt?
SK Geveltechniek en D&K Kozijnen, zitten voor mij beide vlakbij.

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:52
Hier ook Deceuninck, sinds twee maanden. Tot nu toe erg tevreden.

• Orkaan
Hier trouwens ook Deceuninck, ook tevreden. Heel eerlijk ik denk dat het merk allemaal niet zoveel uitmaakt. Wat wel echt uit maakt is de plaatsing

Boven bij de dakkapellen hebben we bv Veka en ook daar tevreden over en mijn ouders hebben alusplast en zijn ook tevreden. (Plaatsing had daar meer voeten in de aarde....)

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:18
Met Deceuninck, aluplast en veka kun je niet echt verkeerd gaan. Mijn ervaring is dat Deceuninck net dat ietsje meer kwaliteit heeft maar of je dat gaat merken is nog maar de vraag. En hun (officiële) installateurs héél degelijk opleid en opvolgt. Belangrijkste is eigenlijk de installateur die met gedegen materiaal werkt en weten waar ze mee bezig zijn.

Qua aanbetalingen, 30/30/40 of 10/30/30/30 is best normaal. Wat ook regelmatig gebeurd is dat het voorschot voor één levering word gevraagd en eens die betaald is laten ze het andere voorschot vallen. Bv als je ramen én deuren besteld, maar van een andere leverancier of op verschillende tijdstippen dan word er een voorschot gevraagd voor de ramen en is die betaald dan hoef je die niet te betalen voor de deur(en).
Je moet ook rekenen met cashflow voor de firma, zeker met de huige levertijden. Maar ik kan ook zeker de logica volgen om zo min mogelijk voor te betalen, als er dan wat gebeurd ben je de pineut.

Omgekeerd is ook waar. Je hoort en leest soms horrorverhalen van klanten die op elke mogelijke manier genaaid worden, maar zelden lees je die van installateurs/leveranciers. Zo'n gevalletje gehad een paar maand geleden. Een concullega moest materiaal installeren van een specifiek merk waar hij nog nooit mee gewerkt, dit op vraag van een klant want dat merk was het 'beste'. Ok, alles was ingepland met bevestiging van de klant dat die datum goed was, materiaal besteld, 2 weken ervoor word er automatisch een bevestiging gestuurd als alles in orde is, geleverd, geen voorafbetaling gevraagd. Hij had mij gevraagd om mee te gaan en te helpen omdat ik ervaring heb met dit merk. Komen wij aan met zijn twee, niemand te bespeuren. Aanbellen, niets... bellen op de gsm, niets... Na een goed uur zijn wij dan maar vertrokken en in de wagen kregen we telefoon.
"Klant: Oh was dat vandaag ? Dat zal niet lukken hoor, ik zit in Dubai. Kun je volgende week woensdag terugkomen want dan ben ik thuis". We zullen zien of we iets kunnen verschuiven, woensdag zal niet lukken omdat ik met een andere leverancier samenwerk en we moeten er beiden zijn maar ik bel u terug zodra ik iets meer weet en iets kan voorstellen. Allemaal vrienden, dat gezegd en gedaan zijnde. Paar minuutjes later krijgt hij een whatsapp bericht van de klant: "Als je volgende week woensdag niet kan komen, dan hoef je helemaal niet meer te komen".
Conclusie: Mijn concullega ligt nu met een paar duizend euro aan maatwerk materiaal dat hij niet kent noch installeert, onbetaald en is bijna een halve dag werk verloren. Ik heb hem niet aangerekend want ik ken hem goed, maar in veel gevallen zou dat wel anders zijn. Het bedrag viel wel nog mee, wat niet altijd het geval zal zijn.

Ander voorbeeldje van een oud-collega (wel met een voorafbetaling), afspraak met de klant dat de ramen geleverd worden op datum X, ging om een goede tiental ramen, schuifdeur en twee deuren. Niet bepaald groot maar ook niet klein. Afspraak was, leverancier zal alles op de oprit plaatsen, Klant zal de wagen in de straat parkeren (er is geen parking voor het huis, mag trouwens ook niet zonder aanvraag bij de gemeente) en bij levering zal de klant even controleren of er geen beschadingen zijn en aftekenen voor levering. De leverancier kent hij goed en die controleren zelf ook wel maar goed dan staat alles netjes op papier. Alles vriendelijk en correct, nice, we gaan ervoor! En op die manier staat alles veilig want er is een grote metalen poort. Leverancier belt op de dag van levering, wij staan hier maar die poort is toe en van wat we kunnen zien staat er afvalcontainer op die oprit, we kunnen er niet rond zelfs mochten we willen en als de poort open was. Wat moeten wij hier mee doen?
Oud-collega belt de klant op en dan zie je het ergste in de mensen naar boven komen. Klant: "Ja jong, dumpt dat ergens, ik heb nu geen tijd." Nee, dat was niet de afspraak, de oprit moest vrij zijn zodat deze veilig staan. U bent verantwoordelijk om de zending te bekijken en af te tekenen. Bovendien, we kunnen die zending toch niet op het troittoir tegen de voorgevel zetten. Is er een manier om de container te verplaatsen en de poort open te laten doen door iemand, indien niet zullen we nieuwe leveringsdatum moeten inplannen. "Klant: Kan maar moeilijk die container in mijn broekzak steken hé, wat wil jij eigenlijk van mij, doet ermee wat je wil" en connectie verbroken, neemt niet meer op. Resultaat: deel van het voorschot ingehouden, nieuwe aanbetaling gevraagd + minstens 6 weken vertraging + stockage van een zending + alles herplannen en vertrouwen stuk. Ik moet eens checken met hem wat daar uiteindelijk dan van gekomen.

Dus ik snap wel dat veel bedrijven een bepaald bedrag willen zien. Het komt van twee kanten en ook al lijkt er soms een vertrouwensrelatie, dat kan heel snel misgaan. Maar het klopt ook dat sommige - vooral de grotere bedrijven - wel héél wild gaan hiermee, 90% voorafbetalen? No way. En helaas ook heel weinig ruimte om dit te bespreken. Dan ga je gewoon voor ander en beter.

• AntoniusDD
Orkaan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:16:
[...]
Je laatste stukje snap ik niet echt. Zou je dat iets kunnen verduidelijken. En hoe werkt zoekts met bestellen (en betalen met spul vanuit polen).....
Net als altijd moet je bij de fabriek een bestelling plaatsen met de juiste informatie erin en de specificaties of ook wel je kwaliteitseisen. Hang en sluitwerk beschrijven, kleur en afwerking beschrijven, type profiel beschrijven en die maten natuurlijk als ook naar binnendraaiende of naar buiten draaiend.
Inclusief transport of je haalt het zelf op en vergeet niet het transport te verzekeren.

Dus als het kan alles ook in het pools (deepLtranslator van het internet gebruiken).

Dan krijg je een offerte. Soms is het echter ook online.
Dan gaat het meestal over het geld. Naar het buitenland sturen doet men meestal alleen als je vooraf betaald.
Veka is een gigant in Polen en die mag je best vertrouwen zo lang jij precies aangeeft wat je wilt aankopen.

Verder is dat precies wat een van de andere kozijnboeren ook doet alleen hebben die al ervaring met inkopen uit het buitenland, thats it PIES OF KEEK

o ja als je dat zelf besteld heb je geen last van failliete aannemer cowboys

[ Voor 3% gewijzigd door AntoniusDD op 29-01-2026 14:58 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017

En weer noem ik Veld uit Beesd. Huh voor regio West-Brabant? Ja. In onze regio is alles te duur. (Auto's koop ik ook altijd boven de sloot). Veld heeft ook bij kennissen ondertussen hier in de regio geplaatst. Niets is teveel voor die mannen. Succes.

• CryptoNL
MotorBeast schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:24:
[...]

En weer noem ik Veld uit Beesd. Huh voor regio West-Brabant? Ja. In onze regio is alles te duur. (Auto's koop ik ook altijd boven de sloot). Veld heeft ook bij kennissen ondertussen hier in de regio geplaatst. Niets is teveel voor die mannen. Succes.
Heb er inmiddels al 2 over de vloer gehad:

VCN - cowboys die teren op het Warmtefonds 24K zonder alles te specificeren
Siba Kozijnen - Zeer nette partij die ook ACTIEF meedenken over slopen, waterslag aanpassen etc etc. Voordeel bij hun is dat ze alles in huis hebben, dus ook een stucadoor of een dakkapel etc. 23.3K totaal

SiberischeHusky Shepsky

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:13
CryptoNL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:21:
[...]

Heb er inmiddels al 2 over de vloer gehad:

VCN - cowboys die teren op het Warmtefonds 24K zonder alles te specificeren
Siba Kozijnen - Zeer nette partij die ook ACTIEF meedenken over slopen, waterslag aanpassen etc etc. Voordeel bij hun is dat ze alles in huis hebben, dus ook een stucadoor of een dakkapel etc. 23.3K totaal
Ik heb ook nog een klein adresje uit Hilvarenbeek als je Kochs interessant vind.
Hier kwamen de waterslangen los en die heeft ie zelf er nieuwe ingezet aangezien dat bij het risico hoorde.
Werkte ook alles keurig af.

• Eskiya
Ik ben bij Deceuninck uitgekomen omdat ik een smalle kozijn zoek (aangezich) Hierin is springt Deceuninck Elegant Abstract 76 X bovenuit de overige merken.
Tevens ben ik ook wel benieuwd of en wat de ervaringen van Partumonline incl. montage door 1 van hun montagepartners is. Qua prijzen zijn ze volgens mij best scherp en hebben een ruime keuze in de merken.

Na een vriendelijke chatsessie met Partumonline gaven ze aan dat hun montagepartner voor regio Deventer Ter Braak Bouwtechniek uit Haakbergen is.

@Paul Hewson toevallig is dat ook bij mij in de buurt en kwamen deze 2 dealers ook bij mij uit. Ik zal dan eens wagen.

• Orkaan
Nou zelf bij de Dealer in Polen bestellen en dan ook de juiste specificaties doorgeven js iets mee te veel van het goede. En dan verzekerd transport regelen..ik zou niet weten hoe ik dat moet regelen hoor

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:18
Orkaan schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:21:
Nou zelf bij de Dealer in Polen bestellen en dan ook de juiste specificaties doorgeven js iets mee te veel van het goede. En dan verzekerd transport regelen..ik zou niet weten hoe ik dat moet regelen hoor
Zo spectaculair is dat niet hoor, maar je moet je er wel eens in verdiepen. Als het slechts om één raam gaat kun je eventueel zelfs nog een DHL/DPD overwegen. Er zitten uiteraard wel limieten op de maten die ze vervoeren.
Qua betaling, kun je iets zoals revolut gebruiken, maar de meeste hebben ook een EUR rekening.
Qua transport voor grote(re) hoeveelheden, soms word er aan gedeeld transport gedaan. Je ziet wel eens van die vierkante bestelwagens rijden met PL nummerplaat. Die moesten geen tol betalen tot 7500kg, is geloof ik nu verlaagd (vorig jaar?) naar 3500kg. Die crossen van PL naar BE (Brussel meestal) voor 600-800EUR en delen die prijs dan per kg/volume over het aantal mensen die de transport willen. Hou er dan wel rekening mee dat bij zo'n gedeelde ze meestal niet naar je thuis komen maar een bepaald punt. Uiteraard voor een meerprijs komen ze ook naar je af. Ik heb dat wel eens gebruikt maar het ging dan ook maar om drie kleine ramen.

Alternatieven zijn een standaard maat nemen, sommige bedrijven/leveranciers hebben een stock liggen die ze gewoon as is verkopen, soms ook 2de keuze met lichte verkleuring of zoiets. Is ietsje duurder dan rechtstreeks bestellen bij een leverancier maar nog steeds véél goedkoper dan 'laten' bestellen en kan je gelijk gaan ophalen. Veel van die installateurs doen alsof "we did especially for you my friend, now give me some money ;)". Dit is er zo eentje die een stock standaard maten liggen heeft https://www.olx.pl/d/ofer...iewActive=0&sliderIndex=0 en https://www.oknalublin-sklep.eu/ , Ik ga er even vanuit zoiets ook in uw buurt bestaat. Dit waren die ik als eerste vond, for sure zijn er betere en goedkopere.

Een ander alternatief is eentje gaan ophalen van afbraakwerken als het toch voor een tuinhuis is. Natuurlijk ga je geen HR+++ glas hebben maar dubbel is best te doen met een beetje zoeken. Ze geven ze regelmatig weg of voor een zacht prijsje. Dit is een voorbeeld: https://www.olx.pl/d/ofer...ddam-CID628-ID19asGH.html . Marktplaats zal ook wel zoiets hebben. Wij hebben twee ramen vervangen op dzialka op die manier, gratis opgehaald. Doosje Belgische chocolade als dank je wel gegeven aan de persoon :).

Persoonlijk zou aanraden , als je er niet mee vertrouwd bent, alles moet beginnen uitpluizen, en dat tuinhuis moet uberhaupt nog gebouwd worden, koop een standaardmaat, gaat een stuk sneller zijn en je zal je waarschijnlijk comfortabeler voelen.

• Orkaan
Ik hoef ook geen bijzondere maten zeg maar grofweg 1.5m breed bij 1m.hoog.1 kant vast ander draai kiel.
, 2 ramen van 1 bij 1 ook draai kiel en een dubbele tuindeur.

(Tuinschuur garage is overigens zo rond de 45.000 dus tis geen houten hokje.je schoffels). Vandaar dat we wel goede ramen en deuren.willen kwa.isolatie (de muren zijn ook minimaal 4.6 en dak 6.5)
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste