Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:47
Giga_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:42:
Wij hebben de afgelopen weken een traject doorlopen voor een alu schuifpui van 4 bij 2.5 en 3 kunstof raamkozijnen. We hebben meerdere partijen (lokaal tot nationaal) gevraagd en Belisol kwam daar, na wat onderhandelen als een na goedkoopste uit de bus. Ze dachten ook by far het beste mee. We hebben geen voorkeur voor een lokale kleine partij (1 of 2 man) gezien we al twee keer door uitval het traject opnieuw moesten doen. Dus het is ons ook wat waard dat de organisatie iets meer body heeft. We gaan voor HR++ glas omdat we met tripel glas ook serieus wat aan de ventilatie in ons huis moeten gaan doen en op sommige plekken we heel veel afwerking moeten gaan aanpassen. Het liefst Triple glas wel maar dat is wel echt heeeeel veel duurder.

Erg goed geholpen bij ze. Ook fijn meegedacht omdat op zolder al een aantal jaar alles kunstof was (2 dakkapellen) en dat we het graag wel op elkaar wilde aansluiten.

Wat zijn jullie ervaringen met een alu schuifpui in twee kleuren? Wij vonden het zelf in de showroom kapot lelijk. Maar we willen het liefst buiten een andere kleur dan binnen. Het valt alleen nogal op…

Ik zal jullie up to date houden met de ervaringen met Belisol. We gaan er in ieder geval voor tekenen.
Hoezo valt het op? Als je binnen bent kijk je tegen de binnenkant aan en buiten tegen de buitenkant.
Wij doen de kunststof kozijnen binnen een andere kleur dan buiten, ik denk er geen last van te hebben.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wij hebben de afgelopen weken een traject doorlopen voor een alu schuifpui van 4 bij 2.5 en 3 kunstof raamkozijnen. We hebben meerdere partijen (lokaal tot nationaal) gevraagd en Belisol kwam daar, na wat onderhandelen als een na goedkoopste uit de bus. Ze dachten ook by far het beste mee. We hebben geen voorkeur voor een lokale kleine partij (1 of 2 man) gezien we al twee keer door uitval het traject opnieuw moesten doen. Dus het is ons ook wat waard dat de organisatie iets meer body heeft. We gaan voor HR++ glas omdat we met tripel glas ook serieus wat aan de ventilatie in ons huis moeten gaan doen en op sommige plekken we heel veel afwerking moeten gaan aanpassen. Het liefst Triple glas wel maar dat is wel echt heeeeel veel duurder.

Erg goed geholpen bij ze. Ook fijn meegedacht omdat op zolder al een aantal jaar alles kunstof was (2 dakkapellen) en dat we het graag wel op elkaar wilde aansluiten.

Wat zijn jullie ervaringen met een alu schuifpui in twee kleuren? Wij vonden het zelf in de showroom kapot lelijk. Maar we willen het liefst buiten een andere kleur dan binnen. Het valt alleen nogal op…

Ik zal jullie up to date houden met de ervaringen met Belisol. We gaan er in ieder geval voor tekenen.
Bijzonder verhaal over triple. Afwerking en ventilatie is voor beide hetzelfde. Dubbel glas ventileert net zo 'goed' als triple (dus niet). Ook de afwerking is vaak neit anders, wellicht dat het profiel iets breder (en beter) is, omdat het meer gewicht moet kunnen dragen, maar dat lijkt me alleen maar een pluspunt.

Prijsberschil is, in mijn beleving, nihil. Op mijn hele woning was het 3k meerprijs, ruim 45 m2 glas.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:51
Is dat niet een typische Belisol actie om Triple glas een heel stuk duurder te maken zodat ze een veel makkelijkere klus met HR++ glas hebben?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:11

Tripel glas veel duurder geloof ik niet.
Na subsidie kan je zelfs goedkoper uit zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJUyBFpYiNIEcH8gmUAZ4yG2_OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBNDPDLNxidYOMfZjNFcXxIG.jpg?f=fotoalbum_large

HR++ 25€ subsidie, triple 111€ en mocht je nog een isolatiemaatregel uit laten voeren verdubbelt dat bedrag en wordt het ineens 222€.

Ik zou het nog eens overwegen.

Heb op glasdiacount snelle berekening gedaan:
HR++ 5-16-4 glas met warm edge van 2mx1,5m =234€
Triple 6-16-4-16-5 met warm edge is 410€ bij dezelfde afmetingen.

En ja HR++ is ook luchtdicht, dauerluftung kan ook boven triple glas.

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:56
Ik heb een woning recent gekocht, bouwjaar 1978. Er zitten nog kozijnen van de bouw in, buitenkant aluminium en binnenkant hout. Heb wat offertes opgevraagd waaronder dupro kozijnen. twenthe kozijn en een lokale kleinere partij. Allemaal adviseren ze hr++ omdat dat voor oudere woningen beter is. Als het niet overal goed geisoleerd is krijg je dat je muren kouder wordt dan je ramen? Triple is alleen goed voor nieuwbouw?

Ik sta dus voor de beslissing om toch voor triple te gaan of gewoon hr++ aanhouden?

Ventilatie gaat via een mechanische ventilatie dus heb explicit aangegeven dat ik op elke kozijn ook ventilatierooster wil.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
blackshelve schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:08:
Ik heb een woning recent gekocht, bouwjaar 1978. Er zitten nog kozijnen van de bouw in, buitenkant aluminium en binnenkant hout. Heb wat offertes opgevraagd waaronder dupro kozijnen. twenthe kozijn en een lokale kleinere partij. Allemaal adviseren ze hr++ omdat dat voor oudere woningen beter is. Als het niet overal goed geisoleerd is krijg je dat je muren kouder wordt dan je ramen? Triple is alleen goed voor nieuwbouw?

Ik sta dus voor de beslissing om toch voor triple te gaan of gewoon hr++ aanhouden?

Ventilatie gaat via een mechanische ventilatie dus heb explicit aangegeven dat ik op elke kozijn ook ventilatierooster wil.
Onzin. Ze hebben allemaal gewoon geen zin om triple te plaatsen. Gewoon voor triple gaan.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:11

Ik weet niet wat voor isolatie je hebt daar.
Maar triple glas Ug =0,6 geeft een R van 1,67m2K/W ( 1/Ug = R)
EPS parels grafiet van 6cm dik geeft al een R van 1,88m2K/W.

Dan is de kans van condens op je muren al zo ongeveer nihil.

• IJsbeer
  • Niet online

Ik heb mijn eind jaren 70 woning laatst voorzien van triple glas. Het glas is af en toe beslagen aan de buitenkant, doordat dat dan het koudste punt is.
En dat de muren dan slechter zouden isoleren, wat is daar het argument achter cq wat zou dat uitmaken? Tja, het dak ook als je daar niets aan gedaan hebt...
Als je zo gaan redeneren dan kun je nergens brginnen :+

Bij mij vondt hij het ook maar onzin dat ik triple neem, want je wilt wel ventilatieroosters? Op de vraag hoeveel dubbel of triple glas beter ventileert had hij geen antwoord. Ja maar zo'n groot gat boven een goed geisoleerd raam.... Pfffffff, isoleren = ventileren, maar dat wou er bij hem niet in. Dat moest ik maar anders oplossen, op de vraag hoe had hij geen antwoord.

Stomme excusen altijd... snap dat ze er geen zin in hebben, bij mij was 1 raam 120kg die op de eerste verdieping zit... Zou dus een 40kg gescheeld hebben om naar boven te sjouwen, dus ik denk dat dat het echte argument is.

[ Voor 12% gewijzigd door IJsbeer op 25-05-2026 21:55 ]

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:22
We gaan voor HR++ glas omdat we met tripel glas ook serieus wat aan de ventilatie in ons huis moeten gaan doen en op sommige plekken we heel veel afwerking moeten gaan aanpassen. Het liefst Triple glas wel maar dat is wel echt heeeeel veel duurder.
Hoezo wordt/moet de ventilatie bij triple anders dan bij dubbel? Ventileert dubbel meer dan triple? Het zit toch beide potdicht?

Mijn ervaring is bovendien dat, na aftrek van de subsidie, de meerprijs voor triple nihil is.

Dit klinkt echt als het smoesje van geen zin hebben in de klus. Al die kozijnenboeren komen om in het werk (kijk maar naar de levertijden) en pikken dus alleen de prettige klussen eruit. Op kritische consumenten zitten de meesten al helemaal niet wachten.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:17

Dus dunnere isolatie in je muren is dan ook beter dan dikke isolatie? En je dak isoleren naar hoger dan ook niet (jaren 70 gelijk doen, scheelde hier zo'n 25% stookkosten)? Man man man wat een onzin verkopen die gasten.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Idd wat een onzin, hoor dit ook veel bij aannemers, ze hebben geen enkel idee hoe warmteverlies werkt.

Over ventileren. Ik ben het met kozijnboeren eens dat ventilatieroosters in trippleglas best vloeken in de kerk is. Als je het goed wil doen neem dan ook een wtw-systeen. Bij een beng-woning ventileer je met systeem -c zo 30% van je warmtevraag weg. Dat is zonde natuurlijk.

Daarnaast is er iets voor te zeggen om trippleglas op zuid af te raden. Over het jaar gezien heeft hr++ een hogere zoninstraling en dus netto minder warmteverlies als tripple.( verschil is klein) Alle andere richtingen altijd opteren voor tripple.

diskeltische lurker

• IJsbeer
  • Niet online
technopeuter schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:13:
Idd wat een onzin, hoor dit ook veel bij aannemers, ze hebben geen enkel idee hoe warmteverlies werkt.

Over ventileren. Ik ben het met kozijnboeren eens dat ventilatieroosters in trippleglas best vloeken in de kerk is. Als je het goed wil doen neem dan ook een wtw-systeen. Bij een beng-woning ventileer je met systeem -c zo 30% van je warmtevraag weg. Dat is zonde natuurlijk.

Daarnaast is er iets voor te zeggen om trippleglas op zuid af te raden. Over het jaar gezien heeft hr++ een hogere zoninstraling en dus netto minder warmteverlies als tripple.( verschil is klein) Alle andere richtingen altijd opteren voor tripple.
Klopt dat WTW een betere oplossing zou zijn energetisch gezien. Maar daar is een aardige verbouwing voor nodig ivm kanalen. Daarnaast woon ik in een klein dorp waar geen snelweg in de buurt is, en vind ik het prettig idee om gewoon met schone buitenlucht te ventileren. WTW is op dat gebied ook niet zaligmakend (en ik zou wel een type zijn die de filters netjes schoonhoudt en bypass gebruikt etc).

Dan ben ik blij met triple op het zuiden op dit moment als dat minder zoninstraling geeft :+
Maar ook in het tussenseizoen levert het wellicht minder warmte op in de woning, maar 's nachts verlies ik er dan ook weer minder doordat het de warmte in de woning weer beter vast houdt.
(denk dus dat het heel beperkt is)
Alle voordeel hebt zijn nadeel zei een wijs man ooit.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:17
@technopeuter Ik heb op zuid zelfs warmtewerend glas in zitten. Ben daar toch echt wel blij mee. Na het isoleren van mijn jaren 70 woning moest ik weken geleden al een keer koelen met L/L. Eenmaal warmte binnen krijg ik het zonder L/L niet meer koel binnen met de ramen open. Dus houd ik zolang mogelijk de warmte buiten. En in de winter doet die zon echt niet veel meer. Getuige ook de opbrengsten van de zonnepanelen.

• Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:29
IJsbeer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Prijsberschil is, in mijn beleving, nihil. Op mijn hele woning was het 3k meerprijs, ruim 45 m2 glas.
Dat is de maximale aantal m2 voor subsidie.

Dan ben je met triple goedkoper uit. Je krijgt 3800 meer subsidie. Dus dat dekt de meerprijs af.

Zet je dan binnen 2 jaar nog een subsidiemaatregel in dan is het helemaal een no-brainer

• Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:29
Diegene die bij mij geweest is heeft niet eens hr++ aangeboden. Gaf gelijk aan dat triple bij ons goedkoper zou zijn na subsidie.

Vandaag komen ze een beschadigd kozijn vervangen en de hor plaatsen bij de schuifpui. Dan is het afgerond hier.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

.
.

Wij gaan ook alles in onze woning laten vervangen door Belisol (vestging Apeldoorn).

Heel prettig gesprek gehad, echt goed meegedacht en tijdens het doornemen van alle opties ook eindelijk weer eens gemerkt dat iemand écht goed naar je luistert en meedenkt en ideeën aandraagt.

In de huidige kozijnen zit nu dubbelglas (dus niet HR) dus ook hier was het de vraag doen we HR++ of Triple.

Uiteindelijk gekozen voor Triple, we laten de kruipruimte onderzijde van de vloer ook isoleren dus gaan dan naar de dubbele subsidie van €222/m².

Achter op een bierviltje berekend gaat de subsidie de vloerisolatie betalen. Zonder die 2de maatregel krijg ik 3k subsidie....laat ik de vloerisolatie doen komen we op 6K subsidie....de kruipruimte zal ronde de 3K gaan kosten.

Volgend jaar vloerverwarming laten infrezen als hoofdverwarming dus dan zal die extra isolatie wel prettig zijn. Er ligt nu een natuurstenen vloer in zonder VV, vorige bewoners hebben een paar rare keuzes gemaakt hier in huis.

We zijn net verhuisd en we hebben de intentie hier horizontaal te vertrekken dus maar besloten flink de boel te verbeteren voor de komende jaren decennia.

Nou hopen dat ze alles er netjes in zetten, eerder eens een slechte ervaring gehad met zoiets :X

[ Voor 1% gewijzigd door Fraggert op 27-05-2026 11:06 . Reden: kruipruimte isoleren = vloer isoleren ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:09
@Fraggert Ga je de kruipruimte isolderen, of de vloer? Die eerste heeft alleen zin als je een zwembad onder de vloer hebt, die ander helpt daadwerkelijk om je vloer warmer te maken.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_JGC_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:48:
@Fraggert Ga je de kruipruimte isolderen, of de vloer? Die eerste heeft alleen zin als je een zwembad onder de vloer hebt, die ander helpt daadwerkelijk om je vloer warmer te maken.
Scherp!

Het gaat om de onderzijde van de vloer! Vloerisolatie dus :)

Die onderzijde van de vloer bereik je natuurlijk via de kruipruimte maar met het isoleren van de kruipruimte wordt natuurlijke de isolatie van de bodem van de kruipruimte bedoelt. :+

Echt best jammer...er ligt een prachtige vloer in die we mooi vinden en er dus eigenlijk echt niet uit hoefde van ons.

ik heb mijn post aangepast. :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

LongBowNL schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:57:
Is dat niet een typische Belisol actie om Triple glas een heel stuk duurder te maken zodat ze een veel makkelijkere klus met HR++ glas hebben?
Hier niet, bij ons hebben ze juist goed laten zien dat we onder aan de streep goedkoper uit zijn met Triple.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste