Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

  • MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:23
Giga_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:42:
Wij hebben de afgelopen weken een traject doorlopen voor een alu schuifpui van 4 bij 2.5 en 3 kunstof raamkozijnen. We hebben meerdere partijen (lokaal tot nationaal) gevraagd en Belisol kwam daar, na wat onderhandelen als een na goedkoopste uit de bus. Ze dachten ook by far het beste mee. We hebben geen voorkeur voor een lokale kleine partij (1 of 2 man) gezien we al twee keer door uitval het traject opnieuw moesten doen. Dus het is ons ook wat waard dat de organisatie iets meer body heeft. We gaan voor HR++ glas omdat we met tripel glas ook serieus wat aan de ventilatie in ons huis moeten gaan doen en op sommige plekken we heel veel afwerking moeten gaan aanpassen. Het liefst Triple glas wel maar dat is wel echt heeeeel veel duurder.

Erg goed geholpen bij ze. Ook fijn meegedacht omdat op zolder al een aantal jaar alles kunstof was (2 dakkapellen) en dat we het graag wel op elkaar wilde aansluiten.

Wat zijn jullie ervaringen met een alu schuifpui in twee kleuren? Wij vonden het zelf in de showroom kapot lelijk. Maar we willen het liefst buiten een andere kleur dan binnen. Het valt alleen nogal op…

Ik zal jullie up to date houden met de ervaringen met Belisol. We gaan er in ieder geval voor tekenen.
Hoezo valt het op? Als je binnen bent kijk je tegen de binnenkant aan en buiten tegen de buitenkant.
Wij doen de kunststof kozijnen binnen een andere kleur dan buiten, ik denk er geen last van te hebben.

  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Giga_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:42:
Wij hebben de afgelopen weken een traject doorlopen voor een alu schuifpui van 4 bij 2.5 en 3 kunstof raamkozijnen. We hebben meerdere partijen (lokaal tot nationaal) gevraagd en Belisol kwam daar, na wat onderhandelen als een na goedkoopste uit de bus. Ze dachten ook by far het beste mee. We hebben geen voorkeur voor een lokale kleine partij (1 of 2 man) gezien we al twee keer door uitval het traject opnieuw moesten doen. Dus het is ons ook wat waard dat de organisatie iets meer body heeft. We gaan voor HR++ glas omdat we met tripel glas ook serieus wat aan de ventilatie in ons huis moeten gaan doen en op sommige plekken we heel veel afwerking moeten gaan aanpassen. Het liefst Triple glas wel maar dat is wel echt heeeeel veel duurder.

Erg goed geholpen bij ze. Ook fijn meegedacht omdat op zolder al een aantal jaar alles kunstof was (2 dakkapellen) en dat we het graag wel op elkaar wilde aansluiten.

Wat zijn jullie ervaringen met een alu schuifpui in twee kleuren? Wij vonden het zelf in de showroom kapot lelijk. Maar we willen het liefst buiten een andere kleur dan binnen. Het valt alleen nogal op…

Ik zal jullie up to date houden met de ervaringen met Belisol. We gaan er in ieder geval voor tekenen.
Bijzonder verhaal over triple. Afwerking en ventilatie is voor beide hetzelfde. Dubbel glas ventileert net zo 'goed' als triple (dus niet). Ook de afwerking is vaak neit anders, wellicht dat het profiel iets breder (en beter) is, omdat het meer gewicht moet kunnen dragen, maar dat lijkt me alleen maar een pluspunt.

Prijsberschil is, in mijn beleving, nihil. Op mijn hele woning was het 3k meerprijs, ruim 45 m2 glas.

  • LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-06 21:33
Is dat niet een typische Belisol actie om Triple glas een heel stuk duurder te maken zodat ze een veel makkelijkere klus met HR++ glas hebben?

  • elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:02
Giga_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:42:
Wij hebben de afgelopen weken een traject doorlopen voor een alu schuifpui van 4 bij 2.5 en 3 kunstof raamkozijnen. We hebben meerdere partijen (lokaal tot nationaal) gevraagd en Belisol kwam daar, na wat onderhandelen als een na goedkoopste uit de bus. Ze dachten ook by far het beste mee. We hebben geen voorkeur voor een lokale kleine partij (1 of 2 man) gezien we al twee keer door uitval het traject opnieuw moesten doen. Dus het is ons ook wat waard dat de organisatie iets meer body heeft. We gaan voor HR++ glas omdat we met tripel glas ook serieus wat aan de ventilatie in ons huis moeten gaan doen en op sommige plekken we heel veel afwerking moeten gaan aanpassen. Het liefst Triple glas wel maar dat is wel echt heeeeel veel duurder.

Erg goed geholpen bij ze. Ook fijn meegedacht omdat op zolder al een aantal jaar alles kunstof was (2 dakkapellen) en dat we het graag wel op elkaar wilde aansluiten.

Wat zijn jullie ervaringen met een alu schuifpui in twee kleuren? Wij vonden het zelf in de showroom kapot lelijk. Maar we willen het liefst buiten een andere kleur dan binnen. Het valt alleen nogal op…

Ik zal jullie up to date houden met de ervaringen met Belisol. We gaan er in ieder geval voor tekenen.
Tripel glas veel duurder geloof ik niet.
Na subsidie kan je zelfs goedkoper uit zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJUyBFpYiNIEcH8gmUAZ4yG2_OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBNDPDLNxidYOMfZjNFcXxIG.jpg?f=fotoalbum_large

HR++ 25€ subsidie, triple 111€ en mocht je nog een isolatiemaatregel uit laten voeren verdubbelt dat bedrag en wordt het ineens 222€.

Ik zou het nog eens overwegen.

Heb op glasdiacount snelle berekening gedaan:
HR++ 5-16-4 glas met warm edge van 2mx1,5m =234€
Triple 6-16-4-16-5 met warm edge is 410€ bij dezelfde afmetingen.

En ja HR++ is ook luchtdicht, dauerluftung kan ook boven triple glas.

  • blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:24
Ik heb een woning recent gekocht, bouwjaar 1978. Er zitten nog kozijnen van de bouw in, buitenkant aluminium en binnenkant hout. Heb wat offertes opgevraagd waaronder dupro kozijnen. twenthe kozijn en een lokale kleinere partij. Allemaal adviseren ze hr++ omdat dat voor oudere woningen beter is. Als het niet overal goed geisoleerd is krijg je dat je muren kouder wordt dan je ramen? Triple is alleen goed voor nieuwbouw?

Ik sta dus voor de beslissing om toch voor triple te gaan of gewoon hr++ aanhouden?

Ventilatie gaat via een mechanische ventilatie dus heb explicit aangegeven dat ik op elke kozijn ook ventilatierooster wil.

  • GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-06 21:34
blackshelve schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:08:
Ik heb een woning recent gekocht, bouwjaar 1978. Er zitten nog kozijnen van de bouw in, buitenkant aluminium en binnenkant hout. Heb wat offertes opgevraagd waaronder dupro kozijnen. twenthe kozijn en een lokale kleinere partij. Allemaal adviseren ze hr++ omdat dat voor oudere woningen beter is. Als het niet overal goed geisoleerd is krijg je dat je muren kouder wordt dan je ramen? Triple is alleen goed voor nieuwbouw?

Ik sta dus voor de beslissing om toch voor triple te gaan of gewoon hr++ aanhouden?

Ventilatie gaat via een mechanische ventilatie dus heb explicit aangegeven dat ik op elke kozijn ook ventilatierooster wil.
Onzin. Ze hebben allemaal gewoon geen zin om triple te plaatsen. Gewoon voor triple gaan.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25


  • elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:02
blackshelve schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:08:
Ik heb een woning recent gekocht, bouwjaar 1978. Er zitten nog kozijnen van de bouw in, buitenkant aluminium en binnenkant hout. Heb wat offertes opgevraagd waaronder dupro kozijnen. twenthe kozijn en een lokale kleinere partij. Allemaal adviseren ze hr++ omdat dat voor oudere woningen beter is. Als het niet overal goed geisoleerd is krijg je dat je muren kouder wordt dan je ramen? Triple is alleen goed voor nieuwbouw?

Ik sta dus voor de beslissing om toch voor triple te gaan of gewoon hr++ aanhouden?

Ventilatie gaat via een mechanische ventilatie dus heb explicit aangegeven dat ik op elke kozijn ook ventilatierooster wil.
Ik weet niet wat voor isolatie je hebt daar.
Maar triple glas Ug =0,6 geeft een R van 1,67m2K/W ( 1/Ug = R)
EPS parels grafiet van 6cm dik geeft al een R van 1,88m2K/W.

Dan is de kans van condens op je muren al zo ongeveer nihil.

  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
blackshelve schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:08:
Ik heb een woning recent gekocht, bouwjaar 1978. Er zitten nog kozijnen van de bouw in, buitenkant aluminium en binnenkant hout. Heb wat offertes opgevraagd waaronder dupro kozijnen. twenthe kozijn en een lokale kleinere partij. Allemaal adviseren ze hr++ omdat dat voor oudere woningen beter is. Als het niet overal goed geisoleerd is krijg je dat je muren kouder wordt dan je ramen? Triple is alleen goed voor nieuwbouw?

Ik sta dus voor de beslissing om toch voor triple te gaan of gewoon hr++ aanhouden?

Ventilatie gaat via een mechanische ventilatie dus heb explicit aangegeven dat ik op elke kozijn ook ventilatierooster wil.
Ik heb mijn eind jaren 70 woning laatst voorzien van triple glas. Het glas is af en toe beslagen aan de buitenkant, doordat dat dan het koudste punt is.
En dat de muren dan slechter zouden isoleren, wat is daar het argument achter cq wat zou dat uitmaken? Tja, het dak ook als je daar niets aan gedaan hebt...
Als je zo gaan redeneren dan kun je nergens brginnen :+

Bij mij vondt hij het ook maar onzin dat ik triple neem, want je wilt wel ventilatieroosters? Op de vraag hoeveel dubbel of triple glas beter ventileert had hij geen antwoord. Ja maar zo'n groot gat boven een goed geisoleerd raam.... Pfffffff, isoleren = ventileren, maar dat wou er bij hem niet in. Dat moest ik maar anders oplossen, op de vraag hoe had hij geen antwoord.

Stomme excusen altijd... snap dat ze er geen zin in hebben, bij mij was 1 raam 120kg die op de eerste verdieping zit... Zou dus een 40kg gescheeld hebben om naar boven te sjouwen, dus ik denk dat dat het echte argument is.

[ Voor 12% gewijzigd door IJsbeer op 25-05-2026 21:55 ]


  • mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:14
Giga_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:42:
We gaan voor HR++ glas omdat we met tripel glas ook serieus wat aan de ventilatie in ons huis moeten gaan doen en op sommige plekken we heel veel afwerking moeten gaan aanpassen. Het liefst Triple glas wel maar dat is wel echt heeeeel veel duurder.
Hoezo wordt/moet de ventilatie bij triple anders dan bij dubbel? Ventileert dubbel meer dan triple? Het zit toch beide potdicht?

Mijn ervaring is bovendien dat, na aftrek van de subsidie, de meerprijs voor triple nihil is.

Dit klinkt echt als het smoesje van geen zin hebben in de klus. Al die kozijnenboeren komen om in het werk (kijk maar naar de levertijden) en pikken dus alleen de prettige klussen eruit. Op kritische consumenten zitten de meesten al helemaal niet wachten.

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:06
blackshelve schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:08:
Ik heb een woning recent gekocht, bouwjaar 1978. Er zitten nog kozijnen van de bouw in, buitenkant aluminium en binnenkant hout. Heb wat offertes opgevraagd waaronder dupro kozijnen. twenthe kozijn en een lokale kleinere partij. Allemaal adviseren ze hr++ omdat dat voor oudere woningen beter is. Als het niet overal goed geisoleerd is krijg je dat je muren kouder wordt dan je ramen? Triple is alleen goed voor nieuwbouw?

Ik sta dus voor de beslissing om toch voor triple te gaan of gewoon hr++ aanhouden?

Ventilatie gaat via een mechanische ventilatie dus heb explicit aangegeven dat ik op elke kozijn ook ventilatierooster wil.
Dus dunnere isolatie in je muren is dan ook beter dan dikke isolatie? En je dak isoleren naar hoger dan ook niet (jaren 70 gelijk doen, scheelde hier zo'n 25% stookkosten)? Man man man wat een onzin verkopen die gasten.

  • technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 22:40
Idd wat een onzin, hoor dit ook veel bij aannemers, ze hebben geen enkel idee hoe warmteverlies werkt.


Over ventileren. Ik ben het met kozijnboeren eens dat ventilatieroosters in trippleglas best vloeken in de kerk is. Als je het goed wil doen neem dan ook een wtw-systeen. Bij een beng-woning ventileer je met systeem -c zo 30% van je warmtevraag weg. Dat is zonde natuurlijk.

Daarnaast is er iets voor te zeggen om trippleglas op zuid af te raden. Over het jaar gezien heeft hr++ een hogere zoninstraling en dus netto minder warmteverlies als tripple.( verschil is klein) Alle andere richtingen altijd opteren voor tripple.

diskeltische lurker


  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
technopeuter schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:13:
Idd wat een onzin, hoor dit ook veel bij aannemers, ze hebben geen enkel idee hoe warmteverlies werkt.


Over ventileren. Ik ben het met kozijnboeren eens dat ventilatieroosters in trippleglas best vloeken in de kerk is. Als je het goed wil doen neem dan ook een wtw-systeen. Bij een beng-woning ventileer je met systeem -c zo 30% van je warmtevraag weg. Dat is zonde natuurlijk.

Daarnaast is er iets voor te zeggen om trippleglas op zuid af te raden. Over het jaar gezien heeft hr++ een hogere zoninstraling en dus netto minder warmteverlies als tripple.( verschil is klein) Alle andere richtingen altijd opteren voor tripple.
Klopt dat WTW een betere oplossing zou zijn energetisch gezien. Maar daar is een aardige verbouwing voor nodig ivm kanalen. Daarnaast woon ik in een klein dorp waar geen snelweg in de buurt is, en vind ik het prettig idee om gewoon met schone buitenlucht te ventileren. WTW is op dat gebied ook niet zaligmakend (en ik zou wel een type zijn die de filters netjes schoonhoudt en bypass gebruikt etc).

Dan ben ik blij met triple op het zuiden op dit moment als dat minder zoninstraling geeft :+
Maar ook in het tussenseizoen levert het wellicht minder warmte op in de woning, maar 's nachts verlies ik er dan ook weer minder doordat het de warmte in de woning weer beter vast houdt.
(denk dus dat het heel beperkt is)
Alle voordeel hebt zijn nadeel zei een wijs man ooit.

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:06
@technopeuter Ik heb op zuid zelfs warmtewerend glas in zitten. Ben daar toch echt wel blij mee. Na het isoleren van mijn jaren 70 woning moest ik weken geleden al een keer koelen met L/L. Eenmaal warmte binnen krijg ik het zonder L/L niet meer koel binnen met de ramen open. Dus houd ik zolang mogelijk de warmte buiten. En in de winter doet die zon echt niet veel meer. Getuige ook de opbrengsten van de zonnepanelen.

  • Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:11
IJsbeer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Prijsberschil is, in mijn beleving, nihil. Op mijn hele woning was het 3k meerprijs, ruim 45 m2 glas.
Dat is de maximale aantal m2 voor subsidie.

Dan ben je met triple goedkoper uit. Je krijgt 3800 meer subsidie. Dus dat dekt de meerprijs af.

Zet je dan binnen 2 jaar nog een subsidiemaatregel in dan is het helemaal een no-brainer

  • Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:11
Diegene die bij mij geweest is heeft niet eens hr++ aangeboden. Gaf gelijk aan dat triple bij ons goedkoper zou zijn na subsidie.

Vandaag komen ze een beschadigd kozijn vervangen en de hor plaatsen bij de schuifpui. Dan is het afgerond hier.

  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Giga_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:42:
Wij hebben de afgelopen weken een traject doorlopen voor een alu schuifpui van 4 bij 2.5 en 3 kunstof raamkozijnen. We hebben meerdere partijen (lokaal tot nationaal) gevraagd en Belisol kwam daar, na wat onderhandelen als een na goedkoopste uit de bus. Ze dachten ook by far het beste mee. We hebben geen voorkeur voor een lokale kleine partij (1 of 2 man) gezien we al twee keer door uitval het traject opnieuw moesten doen. Dus het is ons ook wat waard dat de organisatie iets meer body heeft. We gaan voor HR++ glas omdat we met tripel glas ook serieus wat aan de ventilatie in ons huis moeten gaan doen en op sommige plekken we heel veel afwerking moeten gaan aanpassen. Het liefst Triple glas wel maar dat is wel echt heeeeel veel duurder.

Erg goed geholpen bij ze. Ook fijn meegedacht omdat op zolder al een aantal jaar alles kunstof was (2 dakkapellen) en dat we het graag wel op elkaar wilde aansluiten.
.
.

Ik zal jullie up to date houden met de ervaringen met Belisol. We gaan er in ieder geval voor tekenen.
Wij gaan ook alles in onze woning laten vervangen door Belisol (vestging Apeldoorn).

Heel prettig gesprek gehad, echt goed meegedacht en tijdens het doornemen van alle opties ook eindelijk weer eens gemerkt dat iemand écht goed naar je luistert en meedenkt en ideeën aandraagt.

In de huidige kozijnen zit nu dubbelglas (dus niet HR) dus ook hier was het de vraag doen we HR++ of Triple.

Uiteindelijk gekozen voor Triple, we laten de kruipruimte onderzijde van de vloer ook isoleren dus gaan dan naar de dubbele subsidie van €222/m².

Achter op een bierviltje berekend gaat de subsidie de vloerisolatie betalen. Zonder die 2de maatregel krijg ik 3k subsidie....laat ik de vloerisolatie doen komen we op 6K subsidie....de kruipruimte zal ronde de 3K gaan kosten.

Volgend jaar vloerverwarming laten infrezen als hoofdverwarming dus dan zal die extra isolatie wel prettig zijn. Er ligt nu een natuurstenen vloer in zonder VV, vorige bewoners hebben een paar rare keuzes gemaakt hier in huis.

We zijn net verhuisd en we hebben de intentie hier horizontaal te vertrekken dus maar besloten flink de boel te verbeteren voor de komende jaren decennia.

Nou hopen dat ze alles er netjes in zetten, eerder eens een slechte ervaring gehad met zoiets :X

[ Voor 1% gewijzigd door Fraggert op 27-05-2026 11:06 . Reden: kruipruimte isoleren = vloer isoleren ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35
@Fraggert Ga je de kruipruimte isolderen, of de vloer? Die eerste heeft alleen zin als je een zwembad onder de vloer hebt, die ander helpt daadwerkelijk om je vloer warmer te maken.

  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_JGC_ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:48:
@Fraggert Ga je de kruipruimte isolderen, of de vloer? Die eerste heeft alleen zin als je een zwembad onder de vloer hebt, die ander helpt daadwerkelijk om je vloer warmer te maken.
Scherp!

Het gaat om de onderzijde van de vloer! Vloerisolatie dus :)

Die onderzijde van de vloer bereik je natuurlijk via de kruipruimte maar met het isoleren van de kruipruimte wordt natuurlijke de isolatie van de bodem van de kruipruimte bedoelt. :+

Echt best jammer...er ligt een prachtige vloer in die we mooi vinden en er dus eigenlijk echt niet uit hoefde van ons.

ik heb mijn post aangepast. :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

LongBowNL schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:57:
Is dat niet een typische Belisol actie om Triple glas een heel stuk duurder te maken zodat ze een veel makkelijkere klus met HR++ glas hebben?
Hier niet, bij ons hebben ze juist goed laten zien dat we onder aan de streep goedkoper uit zijn met Triple.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • Giga_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-06 22:34
elektriekert schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:04:
[...]


Tripel glas veel duurder geloof ik niet.
Na subsidie kan je zelfs goedkoper uit zijn:

[Afbeelding]

HR++ 25€ subsidie, triple 111€ en mocht je nog een isolatiemaatregel uit laten voeren verdubbelt dat bedrag en wordt het ineens 222€.

Ik zou het nog eens overwegen.

Heb op glasdiacount snelle berekening gedaan:
HR++ 5-16-4 glas met warm edge van 2mx1,5m =234€
Triple 6-16-4-16-5 met warm edge is 410€ bij dezelfde afmetingen.

En ja HR++ is ook luchtdicht, dauerluftung kan ook boven triple glas.
Nou op basis van dit topic toch nog even in de onderhandeling gegaan. Blijkt dat ze gewoon een oprecht foutje hadden gemaakt in de berekening. We hadden drie verschillende offertes voor verschillende zaken in het huis en hij had de berekening gedaan in de verkeerde offerte.

We gaan nu toch voor triple glas overal en ze betalen mee aan de meerprijs die er is na subsidie. Dus het kost ons zelf nu maar 100 euro om triple glas te plaatsen. We gaan ook onze vloer isoleren want zonder een andere maatregel is het niet nuttig :)

Dank voor de info!
LongBowNL schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:57:
Is dat niet een typische Belisol actie om Triple glas een heel stuk duurder te maken zodat ze een veel makkelijkere klus met HR++ glas hebben?
Dit valt dus wel mee. En overigens, zonder de subsidie had ik het echt niet gedaan... Wij maken met HR++ al een wereld aan winst.

[ Voor 12% gewijzigd door Giga_ op 29-05-2026 22:05 ]


  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Giga_ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:52:
[...]

Nou op basis van dit topic toch nog even in de onderhandeling gegaan. Blijkt dat ze gewoon een oprecht foutje hadden gemaakt in de berekening. We hadden drie verschillende offertes voor verschillende zaken in het huis en hij had de berekening gedaan in de verkeerde offerte.

We gaan nu toch voor triple glas overal en ze betalen mee aan de meerprijs die er is na subsidie. Dus het kost ons zelf nu maar 100 euro om triple glas te plaatsen. We gaan ook onze vloer isoleren want zonder een andere maatregel is het niet nuttig :)

Dank voor de info!


[...]

Dit valt dus wel mee. En overigens, zonder de subsidie had ik het echt niet gedaan... Wij maken met HR++ al een wereld aan winst.
Slim om toch nog even erop terug te komen _/-\o_ d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:29
Heeft er iemand zinnige overwegingen m.b.t. de kleur van warmedge afstandshouders? Betreft een kozijn met triple glas en lichtgrijze beglazingsrubbers, binnenzijde wit, buitenzijde cremewit.

Wat zou het minst visueel aanwezig zijn? Wit, grijs of zwarte afstandshouders?

Gevoelsmatig neig ik naar wit, maar tegelijkertijd heb ik dit nooit eerder ergens gezien...

[ Voor 22% gewijzigd door Wieltje op 01-06-2026 13:38 ]


  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wieltje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:33:
Heeft er iemand zinnige overwegingen m.b.t. de kleur van warmedge afstandshouders? Betreft een kozijn met triple glas en lichtgrijze beglazingsrubbers, binnenzijde wit, buitenzijde cremewit.

Wat zou het minst visueel aanwezig zijn? Wit, grijs of zwarte afstandshouders?

Gevoelsmatig neig ik naar wit, maar tegelijkertijd heb ik dit nooit eerder ergens gezien...
Lichtgrijs neigt naar aluminium. Wit ken ik niet.
Voor zover ik weet is warmedge zwart (rubber)

Je verhaal met kleuren maakt het er trouwens niet logischer op. De kleur van de kozijnen heeft natuurlijk niets van doen met de beglazing.

[ Voor 11% gewijzigd door IJsbeer op 01-06-2026 14:32 ]


  • Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:29
IJsbeer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Lichtgrijs neigt naar aluminium. Wit ken ik niet.
Voor zover ik weet is warmedge zwart (rubber)

Je verhaal met kleuren maakt het er trouwens niet logischer op. De kleur van de kozijnen heeft natuurlijk niets van doen met de beglazing.
Het gaat om het glas in een nieuw te plaatsen kozijn. Warm edge is de benaming voor een kunststof spacer en die zijn tegenwoordig naast zwart in diverse kleuren te krijgen.

Er komt 2x14mm spacer in het glas. Hier kijk je tegenaan als je naar het kozijn kijkt. Het lijkt me dus wel degelijk relevant wat de kleur van het kozijn is (in een donker kozijn is zwarte spacer een no-brainer, maar in een wit kozijn kan ik me er lastig een voorstelling van maken...)

  • MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:23
Wieltje schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:50:
[...]

Het gaat om het glas in een nieuw te plaatsen kozijn. Warm edge is de benaming voor een kunststof spacer en die zijn tegenwoordig naast zwart in diverse kleuren te krijgen.

Er komt 2x14mm spacer in het glas. Hier kijk je tegenaan als je naar het kozijn kijkt. Het lijkt me dus wel degelijk relevant wat de kleur van het kozijn is (in een donker kozijn is zwarte spacer een no-brainer, maar in een wit kozijn kan ik me er lastig een voorstelling van maken...)
Onze kozijnen zijn vorige week geplaatst en hebben 7021 aan de buitenkant en 9010 aan de binnenkant. Wij hebben zwarte warm edge spacers. Dat valt niet op hoor. Het strookje rubber om het glas dat je aan de binnenkant ziet is ook zwart. Maar goed, het is vast ook smaak.

Hier heb je een voorbeeldje van aluminium, (beide voorbeelden zijn plaatjes van internet)Driedubbel Gelaagd glas - Super HR+++ coating met argongas gevulde spouw - Triple glas 0.6 W/m²K 3

hier zwart: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89qJMGiqoTzEkPjAj-AJmUxpvsg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ASAFjmObd92XTw9ou3QIdXEu.jpg?f=user_large

  • Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik lever heel zelden ruiten met een witte spacer, maar het valt te veel op. Ik zou persoonlijk voor zwart gaan, grijs nog niet meegeplaatst.

  • Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:29
Dank, inmiddels heb ik ook een voorbeeldje gevonden van witte spacers. Conclusie: anders dan ik me voorgesteld had, doen we niet.
Afbeeldingslocatie: https://www.glassnews.co.uk/wp-content/uploads/2018/02/SWISSPACER-Georgian-Bar.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Wieltje op 02-06-2026 06:53 ]


  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Vandaag de hele dag Dr Vinyl over de vloer gehad om een grote lijst reparaties uit te voeren. Absoluut topwerk en dat wilde ik even melden. Als je niet weet dat het gerepareerd is dan zie je het ook niet.

Blij mee. Nu nog 1 nieuwe hor ter vervanging van een verkeerde en dan zijn we er. Wel ondertussen al 9 maanden bezig maar de installateur werkt ondertussen ook goed mee.

💪🏻💪🏻

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:03

dragonhaertt

@_'.'

Boeryepes schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:35:
Vandaag de hele dag Dr Vinyl over de vloer gehad om een grote lijst reparaties uit te voeren. Absoluut topwerk en dat wilde ik even melden. Als je niet weet dat het gerepareerd is dan zie je het ook niet.

Blij mee. Nu nog 1 nieuwe hor ter vervanging van een verkeerde en dan zijn we er. Wel ondertussen al 9 maanden bezig maar de installateur werkt ondertussen ook goed mee.

💪🏻💪🏻
Hier heb ik ook dr Vinyl over de vloer gehad om 3 verkeerd geboorde gaten te repareren, dat was ook erg netjes.
De fabriek is een prutsbedrijf, maar de reparatieservice van Dr vinyl is erg goed.
Maandag komen ze weer langs voor haarscheurtjes in de verstekhoeken door het inslaan van te lange glaslatten...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.


  • Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wij zijn van plan om twee kozijnen te vervangen voor kunststof. Omdat de kozijnen op Zuid liggen hebben we ook rolluiken en horren aangevraagd

Offerte ontvangen voor de 2 kozijnen met ongeveer maatvoering
  1. 1540x1000mm
  2. 1540x1830mm
Ze vragen bijna €7600 voor de klus. Ik vind het als erg veel voelen, maar is dat ook zo? Wat vinden jullie?

  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alleen de rolluiken zijn al gauw 2500 euro ex plaatsen. Dan blijft 5k over voor twee vrij grote kozijnen.

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:06
Netsrek schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:32:
Wij zijn van plan om twee kozijnen te vervangen voor kunststof. Omdat de kozijnen op Zuid liggen hebben we ook rolluiken en horren aangevraagd

Offerte ontvangen voor de 2 kozijnen met ongeveer maatvoering
  1. 1540x1000mm
  2. 1540x1830mm
Ze vragen bijna €7600 voor de klus. Ik vind het als erg veel voelen, maar is dat ook zo? Wat vinden jullie?
Zet gewoon warmtewerend glas op Zuid. Lijkt me fors goedkoper en werkt top.

https://www.agcnederland.nl/zonwerend-glas/

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 07-06-2026 09:31 ]


  • ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-06 16:00
Goedenavond allen,

Hierbij even een offerte check ofdat dit een beetje realistisch is of dat het beter kan

Van de 3 partijen hadden we bij deze het beete gevoel maar het blijft een smak met geld uiteraard..

Alle partijen raden ons hr++ aan omdat het huis uit 1978 is

Dak geïsoleerd

Vloer en bodem geïsoleerd

Spouwmuur geïsoleerd

Dus voor evt extra maatregelen zou ik alleen nog een warmtepompboiler kunnen verzinnen?

Foto ter illustratie van ons huis hier is het al vervangen

Bvd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOQWeVbUA-CpOq-TgVVvcPfG_Z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOa99NMw86KRHmGoSE6pPb5f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/950kDFN2qJD1naeGrsYa-iNGOZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trWWNcH8yE1EgodkWgAI2CVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBYXtaynofCWtfR0dSzXfqwVKDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSB3QYUk1R90cEAWx9YX7p0F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB4Esegf_0LVK0TSuAETNWFCBQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0hQMmNa83mdwKiDnE4A7y0N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElrUynsSvuwWSGacYlB-HFqzWQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sN8ZiNsOR6SN3BzlKTp6koHe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwRf2W4XIOwSj37_E6X6Narc-9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hO4iUcYCGsiBim36H23DEYz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXCimBKeBiJfv3SekznGfLioDIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQ8DIqWrfLnVb1wpIG5e0AFK.jpg?f=fotoalbum_large

  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:21
om het eerste schot alvast te lossen: alle partijen zijn sukkels omdat ze geen triple glas willen tillen. Hoezo kan in een huis uit 1978 geen triple dan? Wat een onzin.

Gaat je muur dan opeens schimmelen ofzo? Nee joh, ze hebben er gewoon geen zin in.

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 09-06-2026 19:13 ]


  • Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Fr33z schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:01:
om het eerste schot alvast te lossen: alle partijen zijn sukkels omdat ze geen triple glas willen tillen. Hoezo kan in een huis uit 1978 geen triple dan? Wat een onzin.
Inderdaad dat dus, afgelopen periode onze woning uit 1972 grotendeels in triple glas laten zetten. Ik zou verder zoeken.

  • Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:50
Eind augustus worden alle kozijnen in ons huis vervangen. Stuk of 16. (inc 2 deuren en een schuifpui)
Inclusief overal horren en alle raamdorpels worden ook vervangen. Triple glas

50k armer :+

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Isane schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:33:
Eind augustus worden alle kozijnen in ons huis vervangen. Stuk of 16. (inc 2 deuren en een schuifpui)
Inclusief overal horren en alle raamdorpels worden ook vervangen. Triple glas

50k armer :+
Vergelijkbare omvang en prijs. Ook een huis uit 1978. Heeft ff geduurd en op 1 hor na klaar.
Subsidie was snel binnen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-06 21:34
@ReversdRainbow Beter zorg je dat ze op de plaatsen waar keraliet komt, ook gelijk de isolatie goed aanpakken. "Waar nodig en mogelijk" heb je niks aan.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25


  • ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-06 16:00
GermanPivo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:22:
@ReversdRainbow Beter zorg je dat ze op de plaatsen waar keraliet komt, ook gelijk de isolatie goed aanpakken. "Waar nodig en mogelijk" heb je niks aan.
Het glaswol zal nu op de plekken waar nodig ofdat het slecht is worden vernieuwd er komt geen pir in de gehele voorgevel wel doen we zelf waar de kozijnen worden vervangen naar de binnenkant toe opdikken.

Hebben jullie nog aanraders dan in omgeving zuid-holland?


Hier zijn het 6 kozijnen en een deur + de gehele voorkant in het keraliet maar daar weet ik de exacte meters zo niet van

Mvg

  • ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:47

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Fr33z schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:01:
om het eerste schot alvast te lossen: alle partijen zijn sukkels omdat ze geen triple glas willen tillen. Hoezo kan in een huis uit 1978 geen triple dan? Wat een onzin.

Gaat je muur dan opeens schimmelen ofzo? Nee joh, ze hebben er gewoon geen zin in.
Ik las, dit en heb 1 woord: Eens!

Meerdere woorden:

Meeste bedrijven hebben geen zin in triple glas. Ik kom veel offertes tegen. als je uitrekent wat dat meer kost en subsidie is het vaak dezelfde prijs, en bij veel grote ramen iets meer.

  • leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb hier een huis van 1939 en alles is triple glas, ik zou niet weten waarom een huis uit 1978 dat niet zou kunnen. Wij hebben onze kozijnen en ruiten bij Horsten in Eindhoven vandaan, erg tevreden mee.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:37
Hier ook huis uit 1932, alles triple glas, boven en beneden en de deuren ook. Zelfs de voordeur :)
Gisteren was er een monteur om bij de pas geplaatste kozijnen allemaal draaiende delen goed af te stellen en die zei ook enigszins verwonderd, zo u heeft zelfs triple glas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Ik heb inmiddels wat offertes binnen voor de hele woning (ca 30K) waar ik specifiek om HVL heb gevraagd, maar het valt me op dat ze allemaal alleen HVL aan de buitenzijde hebben, en "ouderwetse" versteklassen aan de binnenzijde (waar je in principe vaker tegenaan kijkt). Ze zeggen dat dubbel HVL niet mogelijk is ivm de sterkte van de kozijnen.

Nu zie ik in het draadje sporadisch dat er een dubbel HVL tussen zit maar dat is anno 2026 dus nog erg ongebruikelijk? Enig idee of het argument sterkte echt is of afwimpelen?

En ik ben benieuwd, áls er al een leverancier is die dubbel HVL levert, wat dan de meerprijs is (5%, 10%? echt geen idee)

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Robonus schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:40:
Ik heb inmiddels wat offertes binnen voor de hele woning (ca 30K) waar ik specifiek om HVL heb gevraagd, maar het valt me op dat ze allemaal alleen HVL aan de buitenzijde hebben, en "ouderwetse" versteklassen aan de binnenzijde (waar je in principe vaker tegenaan kijkt). Ze zeggen dat dubbel HVL niet mogelijk is ivm de sterkte van de kozijnen.

Nu zie ik in het draadje sporadisch dat er een dubbel HVL tussen zit maar dat is anno 2026 dus nog erg ongebruikelijk? Enig idee of het argument sterkte echt is of afwimpelen?

En ik ben benieuwd, áls er al een leverancier is die dubbel HVL levert, wat dan de meerprijs is (5%, 10%? echt geen idee)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBo0o1E2s1aonqfPwONw2hmK3v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iG0FQeBndfXXsMnJ5DpwM4Vi.jpg?f=fotoalbum_large HVL binnen (Schüco profiel). Enig plekken waar ik dat niet heb zijn de koppeling van samengestelde kozijnen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Ah, thanks voor de foto. Dan vraag ik me af of het aan het type profiel ligt of aan de fabriek die de profielen moet lassen.

Valt me trouwens wel op dat je vaste deel dan HVL is, maar je bewegende deel wel verstek. Of lijkt dat zo?

  • Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Robonus schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:20:
Ah, thanks voor de foto. Dan vraag ik me af of het aan het type profiel ligt of aan de fabriek die de profielen moet lassen.

Valt me trouwens wel op dat je vaste deel dan HVL is, maar je bewegende deel wel verstek. Of lijkt dat zo?
Dit is een vast raam. Deze onder niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax3ZcwH7sOXQ_MTCnuDbWL3irTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeFrpo04ZM9uePZzlyJwu1AK.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35
Robonus schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:20:
Ah, thanks voor de foto. Dan vraag ik me af of het aan het type profiel ligt of aan de fabriek die de profielen moet lassen.

Valt me trouwens wel op dat je vaste deel dan HVL is, maar je bewegende deel wel verstek. Of lijkt dat zo?
Dat zijn de glaslatten. Die wil je luchtdicht want anders heb je kans op tocht. Dat is in verstek makkelijker dan met HVL op je glaslatten.

  • Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Oh check! Bedankt voor de extra foto's en info. Dat geeft wel een heel duidelijk beeld zo.

  • Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:27
Ik heb hier 2 draaikiep kunstof kozijnen met triple glas en hor besteld bij partumonline. Zelf samenstellen en uiteindelijk kun je montage toevoegen. Extern bedrijf komt dan nog opmeten.

Beide ramen waren 1100 x 1100 voor 1200 euro totaal. Montage was ook 1200. Subsidie 800 euro.

Zeer tevreden met alles.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar


  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:16
Begrijp ik hieruit correct dat het ook al gemonteerd is? Want van te voren is het maar afwachten wie er dan komt toch?

  • Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:27
rube schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:52:
[...]

Begrijp ik hieruit correct dat het ook al gemonteerd is? Want van te voren is het maar afwachten wie er dan komt toch?
het is al gemonteerd inderdaad en subsidie ook binnen. Je krijgt de naam van bedrijf wel door en dan komen ze nog op meten.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar


  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:16
Kvibe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:56:
[...]
het is al gemonteerd inderdaad en subsidie ook binnen. Je krijgt de naam van bedrijf wel door en dan komen ze nog op meten.
Dank, ga ik toch nog eens even bij hen kijken of ze kunnen aanbieden wat ik zoek en waar ik dan op uit zou komen.
Als ik me goed herinner hadden ze maar 10% aanbetalen en 90% voor aflevering (maar dan kun je het op de vrachtwagen zien staan?).
En hoe is de betaling m.b.t. monteren, (grotendeels) achteraf hoop ik?

  • Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:27
rube schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Dank, ga ik toch nog eens even bij hen kijken of ze kunnen aanbieden wat ik zoek en waar ik dan op uit zou komen.
Als ik me goed herinner hadden ze maar 10% aanbetalen en 90% voor aflevering (maar dan kun je het op de vrachtwagen zien staan?).
En hoe is de betaling m.b.t. monteren, (grotendeels) achteraf hoop ik?
Monteren was in mijn geval volledig achteraf betalen. Maar dat kan misschien verschillen per bedrijf. Aankoop inderdaad controleren in vrachtwagen.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar


  • TS_12977
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 08:26
Onafhankelijk laten meten voordat je tekent helpt — deur-aan-huis partijen verschillen soms sterk in profiel en glas-opbouw. Op vocht: luchtdichte kozijnen betekent inderdaad vaker bewust ventileren; HR++ helpt condens op glas, maar lost gebrekkige ventilatie niet op. Naast je buren zou ik ook schriftelijk checken welche garantie op montage en lekkage staat, los van de salespraat.

  • BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:45
Momenteel wordt mijn verbouwing getekend door de architect.
Daarin is het plan om voor aluminium kozijnen te gaan. Zelf heb ik geen enkel idee wat beter is etc. Zijn hier ervaringen met aluminium tov (normaal?) kunstof kozijnen?

  • Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

BekSide schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:45:
Momenteel wordt mijn verbouwing getekend door de architect.
Daarin is het plan om voor aluminium kozijnen te gaan. Zelf heb ik geen enkel idee wat beter is etc. Zijn hier ervaringen met aluminium tov (normaal?) kunstof kozijnen?
Zeker Zoekterm -> Aluminium

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:06
BekSide schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:45:
Momenteel wordt mijn verbouwing getekend door de architect.
Daarin is het plan om voor aluminium kozijnen te gaan. Zelf heb ik geen enkel idee wat beter is etc. Zijn hier ervaringen met aluminium tov (normaal?) kunstof kozijnen?
Ik heb reeds paar jaar zwarte vlakke aluminium kozijnen. In 1 woord.....top. Zowel wbt isolatie als looks. Geen dag spijt van gehad. Ik heb Profel.

  • Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

iemand een idee hoe dit schoon te maken? geprobeerd met een liniaal en andere dunne dingen alleen is het geheel lastig weg te krijgen. Lijkt ook wel schimmel dus toch meer ventilatie nodig in huis.

Het zit tussen het schuifdeel en vaste deel in op de vaste ruit. Iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O74XM-JXR83FKg8cGKkMooDT5es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aoOV14j5vVpmqEiuEEgA8FD.jpg?f=fotoalbum_large

  • Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Ik heb even in dit topic gezocht, maar kan niet vind dat dit al ter sprake is gekomen.

Is er iemand die nieuwe kunststof kozijnen met triple glas in naar buitendraaiende ramen heeft geplaatst?

Wij hebben namelijk een behoorlijk overstekende dakrand, en de huidige oude ramen draaien naar buiten open. Door de dakrand komt er nooit regen naar binnen. Aan de binnenkant hebben we plissegordijnen hangen wat we heel fijn vinden omdat je ze op elke hoogte kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTWVwgRV0OmXmGgGkrWhKJuhES8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74AVWrC4OWbTZ1yAeMtfvE0L.png?f=fotoalbum_large

Maar als we overstappen naar kunststof moeten ze wel haast wel naar binnen open wat klote is met plissés. Ik kon één aanbieder vinden die er kort iets op zn site had staan maar volgens mij komt het bijna niet voor. Daarom vroeg ik me af of er iemand ervaring mee heeft? NB, ik ben nog aan het onderzoeken of ombouw naar type D balansventilatie mogelijk is om van de roosters af te komen.

  • LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-06 21:33
@Robonus Je kan plisse gordijnen in het frame laten plaatsen.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tissusmaison.com/wp-content/uploads/2019/07/luxaflex-pliss%C3%A9-gordijnen.jpg

  • Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Klopt, dat is ook een optie, maar we hebben ze nu mooi in de dag hangen, ook voor de (lelijke) ventilatieroosters. Als ze van half tot hoog staan, dan ziet dat er een stuk netter uit al zeg ik het zelf. En ze zijn nog geen 3 jaar oud dus ook zonde om die weer de kieperton in te gooien.

En aangezien naar buiten opendoen nooit een probleem is geweest hier, was ik nieuwsgierig naar de mogelijkheden .

[ Voor 16% gewijzigd door Robonus op 20-06-2026 17:30 ]


  • nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Robonus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:29:
Ik heb even in dit topic gezocht, maar kan niet vind dat dit al ter sprake is gekomen.

Is er iemand die nieuwe kunststof kozijnen met triple glas in naar buitendraaiende ramen heeft geplaatst?

Wij hebben namelijk een behoorlijk overstekende dakrand, en de huidige oude ramen draaien naar buiten open. Door de dakrand komt er nooit regen naar binnen. Aan de binnenkant hebben we plissegordijnen hangen wat we heel fijn vinden omdat je ze op elke hoogte kan instellen.

[Afbeelding]

Maar als we overstappen naar kunststof moeten ze wel haast wel naar binnen open wat klote is met plissés. Ik kon één aanbieder vinden die er kort iets op zn site had staan maar volgens mij komt het bijna niet voor. Daarom vroeg ik me af of er iemand ervaring mee heeft? NB, ik ben nog aan het onderzoeken of ombouw naar type D balansventilatie mogelijk is om van de roosters af te komen.
Ik ben de tegenovergestelde mening toegedaan.

We hebben boven houten kozijnen met naar buiten draaiende ramen. Dat is het grootste deel van het jaar prima want ook hier kunt je de ramen open laten omdat aan de bovenkant een diepe goot zit die eventuele regen tegenhoudt.

Maar hartje zomer is het vrijwel onmogelijk om de zon te weren omdat met screens de ramen niet meer open kunnen. Er zit ook geen afstand tussen de bovendorpel van het raamkozijn en onderkant goot zodat een zonnescherm ook onhaalbaar is.

  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Ik ben de tegenovergestelde mening toegedaan.

We hebben boven houten kozijnen met naar buiten draaiende ramen. Dat is het grootste deel van het jaar prima want ook hier kunt je de ramen open laten omdat aan de bovenkant een diepe goot zit die eventuele regen tegenhoudt.

Maar hartje zomer is het vrijwel onmogelijk om de zon te weren omdat met screens de ramen niet meer open kunnen. Er zit ook geen afstand tussen de bovendorpel van het raamkozijn en onderkant goot zodat een zonnescherm ook onhaalbaar is.
Offtopic voor hier, maar dan is een 'zuignap screens' wel wat, kijk bv eens op sun eclipse of sunwise . Werkt hier prima

  • nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
IJsbeer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:50:
[...]

Offtopic voor hier, maar dan is een 'zuignap screens' wel wat, kijk bv eens op sun eclipse of sunwise . Werkt hier prima
offtopic:
Bedankt voor je suggestie. Maar met een ladder mijn zonwering moeten aanbrengen lijkt mij erg onhandig. Heb ook erg grote twijfels of de degelijkheid van zuignappen, gezien dat harde windvlagen tijdens de recente onweersbui.

De zuignap van de telefoonhouder in mijn auto valt 2x per jaar spontaan van de voorruit 8)7

  • IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:43:
[...]
offtopic:
Bedankt voor je suggestie. Maar met een ladder mijn zonwering moeten aanbrengen lijkt mij erg onhandig. Heb ook erg grote twijfels of de degelijkheid van zuignappen, gezien dat harde windvlagen tijdens de recente onweersbui.

De zuignap van de telefoonhouder in mijn auto valt 2x per jaar spontaan van de voorruit 8)7
Ladder: Fair point, voor de rest, hier verder: Zonwering met zuignappen.

(en aanbrengen aan de binnenkant kan natuurlijk ook, werkt wel iets midner, dan wel een lichte kleur nemen ivm warmte)

[ Voor 9% gewijzigd door IJsbeer op 22-06-2026 09:47 ]


  • 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:21
nokiaan958GB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:43:
[...]
offtopic:
De zuignap van de telefoonhouder in mijn auto valt 2x per jaar spontaan van de voorruit 8)7
offtopic:
Slechts twee keer per jaar? waar kan ik tekenen? ;)
Ergens is er een topic waarin de voor- en nadelen van verschillende zonweringen besproken worden meen ik, dus dan even in het kort. Wij hebben een aantal jaar geleden ook nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen (Schüco) en zijn pas daarna ook op zoek naar zonwering gegaan. Destijds geen budget om dat meteen/gelijktijdig aan te pakken.

Als je (zoals wij) niet in je nieuwe kozijnen wilt boren, dan kom je al snel op knikarmschermen of plakscreens. Met boren in het kozijn verlies je de fabrieksgarantie is ons verteld, wat ik niet raar vind. Voor de tuinkant (ZO) beneden hebben wij gekozen voor een knikarmscherm en dat bevalt prima. Voor de bovenverdieping hebben we gekozen voor plakscreens. Makkelijk, snel en voordelig. Deze hebben wij aan de binnenzijde zitten. Niet maximaal effectief, maar het helpt wel degelijk!! Aan de buitenzijde zou beter zijn, maar inderdaad, op een ladder die dingen ophangen zag ik niet zitten. Zijn plakscreens mooi? Nee, zeker niet vind ik, echte screens zijn veel mooier/netter. Het is gewoon lastig ze strak te plaatsen (en zo te houden). Vallen de zuignappen er af? Nee, misschien een of twee (van de vele) in een paar jaar tijd. Terug aandrukken en klaar.

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:27
Er zijn ook screendoeken op maat te bestellen die met tourniquets i.p.v. zuignappen bevestigd worden. Dat zit in mijn ervaring stevig vast.

Screendoek met tourniquets

Edit: icm kunststof kozijnen weet ik niet of dat vast te schroeven is.

[ Voor 12% gewijzigd door Franciesco op 22-06-2026 10:45 ]


  • _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35
Heb hier een mix van doeken, folie en een screen. Daar is afgelopen weekend nog de goedkope versie bijgekomen: doeken die je zelf op maat knipt en dan met plakkertjes met klittenband vast zet op het glas.

Het werkt eigenlijk allemaal prima. De screen heb ik op het grote raam van de woonkamer (zuid), folie op de dakkapel (zuid), de zuignappen op zijkant en achterkant en de goedkope zooi hangt nu ook achter. Ik zou daar ook zuignappen voor kopen maar ik wil eerder zon weren dan dat die dingen binnen zijn, mijn vriendin had dit ooit gekocht en lag nog altijd in de la.

Zonwering plaats je op de buitenkant, dat werkt het beste en minste kans op thermische breuk. Daar zijn mijn Oekraiense buren inmiddels ook achter met hun auto, die hadden een reflecterend scherm aan de binnenkant geplaatst, raam zit nu vol barsten :X.

Vallende zuignappen nog geen last van gehad. Als ze gaan is het de eerste dag na plaatsen omdat je per ongeluk de zuignap op de kitrand zet of het raam niet goed schoongemaakt hebt.
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste