3, je hebt stompe montage, dan wordt je kozijn vastgemaakt aan die lat in de spouw of je hebt montage met een stelkozijn. dan maken ze een lijst in het gat in de gevel die ze helemaal rondom afkitten of purren en daar gaat je kozijn in.Toto9 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:06:
Hallo allemaal,
Al zoveel gehad aan dit forum, dank allemaal! Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.
Ik ben bezig om alle houten kozijnen, ramen, gevelbekleding en deuren van onze doorzonwoning uit 1970 te laten vervangen. Zelf durf ik dit niet aan, ik ben (nog?) geen handige klusser.
Van 9 bedrijven heb ik er 2 over, prijs 48K & 56K. Qua garantie, uiterlijk & functionaliteit van de kozijnen, reviews, betalingsregelingen etc kan ik zelf de afweging maken, maar qua installatie en opties toch nog wat vragen.
-48K: Veka van Goemaat, houten stellatten.
-56K: Schuko weet niet waar vandaan, verwijdert stellatten en plaatst kunststof stelkozijnen, verdektliggende scharnieren.
Ben er wel achter dat vergelijken heel lastig is omdat de goedkopere opties niet vertellen wat ze achterwege laten (uiteraard). Heb ze nu gelijk op raamdorpels, gekleurde delen, roosters, horren, deurdorpels, zwarte warm edge afstandhouders, geen PADK, aantal kozijnen, triple glas, 4-5-4 optioneel, HVL verbinding, staal in hele kozijn.
1) Mis ik iets substantieels? Ik denk isolatiewaardes nog, maar wat vraag ik precies.. de waardes van glas, kozijn en deuren?
2) Meningen over verdektliggende scharnieren? Wij denken dat het ons niet zou storen, en misschien moeilijker afstellen?
3) Hoe belangrijk is nou dat stelkozijn?
4) wat vinden jullie van prijsverschil op basis van deze verschillen?
5) Schuifpui: achter moeten we kiezen tussen aluminium of kunststof hefschuifpui. Qua materiaal snap ik de vergelijking maar ik weet niet wat de vergelijking is als de 1 een hefschuifpui is en de ander niet. Daarnaast, is een deur met tripleglas niet te zwaar, zou die in dubbelglas een overweging waard zijn? Totale maat is 250x250 dus bewegende deel +/- 125x250.
Voor ons als starters in een woning waar nog veel meer moet gebeuren is 8K een enorm verschil, maar we willen hier ook minstens 15 jaar blijven wonen zonder gedoe.
voor mij een heel belangrijke om naar te kijken, hoe ziet het er aan de buitenkant uit als het kozijn er in zit? bij mijn broertje werden schuko's geplaatst en daar zit tussen het kozijn en de gevel aan de buitenkant een rand compriband. dat vind ik echt geen gezicht plus dat compriband vergaat. wij hebben een kozijn wat een aanslag heeft tegen een stelkozijn en daar zit een rubberen profiel wat de aansluiting tussen kozijn en gevel dicht. dat valt bijna helemaal weg achter het kozijn.
hoe is de afwerking binnen bij beide partijen?
[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 24-08-2026 14:11 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts