Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier ook 0 aanbetaling, alles achteraf (al in de voorwaarden volgens mij 20% stond, maar toen ik daar over wou hebben gaf ie aan dat ie dat niet deed).

Ik laat ook gewoon triple plaatsen in een eind jaren 70 woning. Ik zie niet in hoe luchtcirculatie anders is tussen dubbel en triple glas. Beide hoort luchtdicht te zijn :P
Bij mij viel hij over de roosters, dus onzin om triple te plaatsen met zulke grote gaten erboven. Op mijn antwoord: Goed punt, dan gaan we overal enkel glas plaatsen... Dat bleek dan ook weer niet nodig... kol smoes dus.

Condensproblemen: Ja, dat is een bekend nadeel. Kan me voorstellen dat mensen daarover vallen en dat dat een reden kan zijn om dan weer terug te gaan? Meer redenen kan ik niet bedenken.
Geluidsisolatie: Prima dat dat niet beter is, maar ook niet slechte rdus (al maakt het wel uit wat voor glas je neemt qua dikte, maar dat geldt voor dubbel net zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
DBSKozijnen doet ook betalen na oplevering en je mag iets van 5% inhouden (heb letterlijke tekst even niet paraat) als er nog issues zijn.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:27
IJsbeer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:39:
Condensproblemen: Ja, dat is een bekend nadeel.
Ik zit met hetzelfde. Wens is tripel in jaren 70 huis zonder mechanische ventilatie. Eén partij raadt me dat nu ook af vanwege condens aan de binnenkant.

Ik zie dat verschil ook niet zo met dubbel eerlijk gezegd. Zoals hierboven gesteld. Beide moet luchtdicht zijn.

Als jij schrijft dat condens een bekend nadeel is, heb je het dan over condens aan de binnenkant? Want condens aan de buitenkant kan me geen moer schelen. Dat heb ik nu soms ook met dubbel glas, en is een teken dat de isolatie goed werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
mdlaat schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Ik zit met hetzelfde. Wens is tripel in jaren 70 huis zonder mechanische ventilatie. Eén partij raadt me dat nu ook af vanwege condens aan de binnenkant.

Ik zie dat verschil ook niet zo met dubbel eerlijk gezegd. Zoals hierboven gesteld. Beide moet luchtdicht zijn.

Als jij schrijft dat condens een bekend nadeel is, heb je het dan over condens aan de binnenkant? Want condens aan de buitenkant kan me geen moer schelen. Dat heb ik nu soms ook met dubbel glas, en is een teken dat de isolatie goed werkt.
BINNENkant? Zeg dan gewoon: glas is me te zwaar, ehb ik geen zin in... wat een kul.
Het is idd buitenkant, want die is kouder dan binnen in de ochtenduren. Klopt dus wat je zegt: het is een teken dat de isolatie werkt. En kan me wel voorstellen dat mensen dat storend vinden (ow wee als niet alles 'perfect' is), maar ik zie het idd juist als mooi teken, dan werkt het blijkbaar erg goed :+
Alleen bij enkelglas heb je het andersom, dan zit het wel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:49
IJsbeer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:49:
[...]

BINNENkant? Zeg dan gewoon: glas is me te zwaar, ehb ik geen zin in... wat een kul.
Het is idd buitenkant, want die is kouder dan binnen in de ochtenduren. Klopt dus wat je zegt: het is een teken dat de isolatie werkt. En kan me wel voorstellen dat mensen dat storend vinden (ow wee als niet alles 'perfect' is), maar ik zie het idd juist als mooi teken, dan werkt het blijkbaar erg goed :+
Met ondermaatste ventilatie/hoge luchtvochtigheid kan het ook zeker binnen voorkomen, maar dat zal niet anders zijn met enkel of dubbel idd.

Hoe ventileert het huis nu? Andere kieren? Roosters?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:09
IJsbeer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:49:
[...]

Men kan ook nog zeggen dat dan het vocht op de muur condenseert omdat die slechter geïsoleerd kan zijn…
Nou een paar cm eps isoleert al gauw beter dan een ruit.
Gewoon triple nemen allemaal. Ik heb spijt dat ik het niet heb gedaan. 2 maanden na tekenen offerte ging de subsidie ook nog eens dik omhoog. Ik had uitgerekend dat het qua besparing op gas weinig deed (40€ op jaarbasis).
Spijt spijt spijt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:21
Qris88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:13:
Na het opvragen van meerdere offertes heb ik mijn keuze inmiddels teruggebracht tot drie partijen: Veld, Estonia en Op 't Hoog. Over alle drie lees ik overwegend positieve ervaringen.

Ik neig momenteel naar Veld, mede door de Veka kozijnen en de prijs. Eén punt blijft echter hangen: Veld raadt me af om HR+++ (triple glas) te nemen in mijn woning uit 1969. Hun argumenten:
  • HR+++ is vooral geschikt voor nieuwbouw vanwege de hoge isolatiewaarde van de bouw i.c.m. luchtcirculatie
  • In oudere woningen zou HR+++ sneller tot condensproblemen kunnen leiden.
  • Qua geluidsisolatie zou er nauwelijks verschil zijn met HR++.
  • Ze gaven aan dat ze al meerdere keren HR+++ hebben moeten vervangen voor HR++ bij bestaande woningen.
Hoewel dit logisch klinkt, lees ik elders juist vaak dat HR+++ juist wel loont – ook in bestaande bouw.

Mijn vragen aan jullie:
  • Herkennen jullie het advies van Veld over HR++ vs HR+++ in oudere woningen?
  • Zijn er gebruikers met een huis uit de jaren '60/'70 die HR+++ hebben laten plaatsen – en wat zijn jullie ervaringen (positief/negatief)?
Alle inzichten zijn welkom!
Hier recent in een woning uit 1969 op de bovendieping hr+++ glas laten zetten. Ik wil best mijn ervaringen delen, alleen heb ik nog niet de winter meegemaakt. U waarde glas van 0,7 ipv 0,6 omdat ik extra geluidsisolerend glas heb laten plaatsen. In het algemeen is standaard hr+++ iets geluidswerender dan hr++, maar niet veel. Mocht je dat belangrijk vinden staat er een hele hoop informatie in dit topic en lees je eens in over Rc-waardes (en vraag die info op bij de leveranciers -- er zijn veel verschillende soorten glas te koop).

Condens heb ik tot nu toe enkel aan de buitenkant, en dat vind ik echt totaal geen probleem. Aan de binnenkant kan ik me niet voorstellen (ten opzichte van hr++) en ben ik in al mijn voorbereiding ook nergens anders tegengekomen. Verder dat het niet geschikt is voor oude woningen lijkt mij compleet flauwekul, het zal ze eerder te zwaar zijn.

Qua installatie zou ik goed kijken naar hoe ze het installeren (stelkozijn? Liefst kunstof! Binnenafwerking?) In mijn relatief oude woning was verder het probleem dat het oude stucwerk op veel plekken scheurde bij installatie (was ook vrij hardhandige installatie, de spouwlatten staken iets uit), maar ik ging de kamers toch opnieuw stucen dus dat was geen groot probleem.

Comfort verhoging ten opzichte van oude houten ramen is echt groot: véél stabieler qua temperatuur, ramen sluiten weer volledig zonder kleine kieren waar geluid doorheen lekt en omgevingsgeluid wordt véél beter buiten gehouden (ook deels toe te wijden aan de raampartijen met Rc 48(-8), die waren 160kg per stuk!)

Conclusie (n=1), ik zou er 100% opnieuw hr+++ in rammelen als er toch voor nieuwe kozijnen gekozen wordt.

Mbt tot Veld, ik heb in mijn zoektocht alle leveranciers die mij wilde over wilde halen om hr++ te nemen of hr+++ niet als optie aanboden overgeslagen, die nam ik niet meer serieus (ook gezien het met de subsidie financieel niks uitmaakt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:32

Mijn vragen aan jullie:
  • Zijn er gebruikers met een huis uit de jaren '60/'70 die HR+++ hebben laten plaatsen – en wat zijn jullie ervaringen (positief/negatief)?
Alle inzichten zijn welkom!
Hier een hoekwoning uit 1964.
Begane grond alles HR+++.
Er blij mee, af en toe wat condens aan de buitenzijde maar dat is meestal zo weer weg.
Ja het zijn zware ruiten (heb de voorzijde helpen tillen) maar zou niets anders willen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[quote]Qris88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:13:
[list]
• HR+++ is vooral geschikt voor nieuwbouw vanwege de hoge isolatiewaarde van de bouw i.c.m. luchtcirculatie
opzich kan dit echter is het glas dan niet de schuldige maar een slecht functionerende ventilatie of een koudebrug (denk aan een jaren 60 balkon) het is dus niet de oorzaak slechts het gegeven wat het probleem zichtbaar maakt.
kan kloppen, het is allemaal afhankelijk van de opbouw van het glas (de diktes van de glasplaten)
• Ze gaven aan dat ze al meerdere keren HR+++ hebben moeten vervangen voor HR++ bij bestaande woningen.
raar verhaal.
Hoewel dit logisch klinkt, lees ik elders juist vaak dat HR+++ juist wel loont – ook in bestaande bouw.

Mijn vragen aan jullie:
Mijn huis is nog veel ouder en het werkt echt prima ;) ik heb niet overal hr+++ omdat het niet op de manier die ik wil in de sponning van de houten draaiende deken past en omdat het voor een deel niet te plaatsen was (hijshulpmiddelen paste niet)
Dat zijn los van eventuele kosten eigenlijk de 2 redenen waarom je niet voor Triple zou kiezen. maargoed het kan dus zeker dat je ergens condens krijgt maarja los dat dan door ventilatie/ isolatie op ipv het glas terug te veranderen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Ik neig momenteel naar Veld, mede door de Veka kozijnen en de prijs. Eén punt blijft echter hangen: Veld raadt me af om HR+++ (triple glas) te nemen in mijn woning uit 1969. Hun argumenten:
[list]
Heb je die koekenbakker ook gevraagd of zijn HR++ beglazing dan wel lucht laat circuleren?
Condensproblemen aan de binnenkant krijg je juist door slechte beglazing of te weinig ventilatie. Heeft niks met HR++ of HR+++ te maken.
Bij HR+++ heb je inderdaad bij koude nachten met veel uitstraling soms last van ruiten die aan de buitenkant beslaan. Maar dat is overdag altijd snel weer weg, en bovendien totaal onafhankelijk van de leeftijd van de woning. Argument is dus bullshit.
Dat klopt voor de standaard 4 mm glasplaten. Geluidsisolatie is afhankelijk van welke (verschillende) glasdiktes je monteert. Bij HR+++ heb je wel meer mogelijkheden om daarin te variëren en kun je dus in totaal een hogere geluidsisolatie behalen.
[/list]
Ik ben benieuwd waarom dan precies.
Uiteraard. In onze vorige woning (uit 1971) hebben wij ook HR+++ laten monteren (al in 2016) en dat beviel uitstekend.

Je moet op zoek naar een andere kozijnenboer. Deze heeft gewoon geen zin in HR+++ omdat ie de ruiten te zwaar vindt, en zoekt nu allerlei stomme uitvluchten.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 26-06-2025 20:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
elektriekert schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:06:
Men kan ook nog zeggen dat dan het vocht op de muur condenseert omdat die slechter geïsoleerd kan zijn…
Nou een paar cm eps isoleert al gauw beter dan een ruit.
Gewoon triple nemen allemaal. Ik heb spijt dat ik het niet heb gedaan. 2 maanden na tekenen offerte ging de subsidie ook nog eens dik omhoog. Ik had uitgerekend dat het qua besparing op gas weinig deed (40€ op jaarbasis).
Spijt spijt spijt
Inderdaad. Je moet niet enkel kijken naar de gasbesparing, maar ook naar de comfortwinst. En door de hogere subsidie is die comfortwinst (plus het feit dat een eventuele warmtepomp later misschien een maatje kleiner kan) ook nog ongeveer gratis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
cpt.skydiver schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Met ondermaatste ventilatie/hoge luchtvochtigheid kan het ook zeker binnen voorkomen, maar dat zal niet anders zijn met enkel of dubbel idd.

Hoe ventileert het huis nu? Andere kieren? Roosters?
Roosters in de kozijnen (die gaan verdwijnen bij het vervangen van de kozijnen), roosters in luchtkanalen (zonder motortje, dus niet mechanisch) en deuren die bewust onderaan een kiertje hebben.

En nu is er geen condensprobleem binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door mdlaat op 26-06-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@mdlaat Heb je al eens CO2 en vochtpercentage gemeten in de huidige situatie? Roosters weghalen klinkt in jou situatie als een kans op problemen met beidde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
storm-biker schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:12:
@mdlaat Heb je al eens CO2 en vochtpercentage gemeten in de huidige situatie? Roosters weghalen klinkt in jou situatie als een kans op problemen met beidde.
Er hangt hier in de woonkamer een homepod mini, die vochtpercentage kan meten. Dat is prima volgens mij (nu 50%).

Maar het is een goede tip om eens een paar serieuze metingen te doen, incl CO2. Ga ik eens kijken hoe ik dat makkelijk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
mdlaat schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:53:
[...]

Roosters in de kozijnen (die gaan verdwijnen bij het vervangen van de kozijnen), roosters in luchtkanalen (zonder motortje, dus niet mechanisch) en deuren die bewust onderaan een kiertje hebben.

En nu is er geen condensprobleem binnen.
Dan ga je idd vochtproblemen krijgen binnen. Als je nu roosters hebt, geen mechanische ventilatie en dan Triple glas gaat plaatsen zonder roosters.,. Dan heb je dus 0 ventilatie meer, dat zou idd een reden kunnen zijn dat de triple aan de binnenkant gaat beslaan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
mdlaat schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Er hangt hier in de woonkamer een homepod mini, die vochtpercentage kan meten. Dat is prima volgens mij (nu 50%).

Maar het is een goede tip om eens een paar serieuze metingen te doen, incl CO2. Ga ik eens kijken hoe ik dat makkelijk kan doen.
Ik heb ene paar Netatmo dingen in huis staan, op marktplaats vaak nog wel redelijk geprijst bv:
https://www.marktplaats.n...erstation-wheater-station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qris88
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-06 12:01
Dank allemaal voor het uitgebreide en nuttige advies! Als ik jullie ervaringen zo lees, lijkt HR+++ inderdaad prima mogelijk in mijn situatie.

Ik maak me alleen nog een beetje zorgen over mogelijke vochtproblemen aan de binnenkant. Ter situering:
  • Aan de kant waar ik het kozijn wil vervangen, zit nu een groot ventilatierooster.
  • Aan de andere kant van het huis (doorzonwoning) zit ook een rooster. Deze kozijnen vervang ik niet.
  • In de buurt van het te vervangen kozijn staat een open gashaard zonder glasplaat. Ik heb daar echter nooit tocht of wind van gemerkt.
  • Verder zijn er nog wel wat natuurlijke kieren in huis, dus het is geen volledig luchtdicht geheel.
Mijn plan is om het rooster te laten vervallen, zodat er één groot vast raam geplaatst kan worden (nu bestaat het uit drie delen, waarvan één met rooster).

Mijn vraag aan jullie:
Is het verantwoord om dat rooster weg te halen? Of loop ik dan risico op condensvorming/vochtproblemen met HR+++?

Alle tips en inzichten zijn weer welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• storm-biker
  • Niet online
Het maakt niet uit of je HR++ of HR+++ neemt in dit geval, de crux zit hem in het laten vervallen van het rooster. Als je verder ook geen mechanische afzuiging hebt, is het een slecht idee om een kozijn zonder rooster te nemen. De ventilatie zal vrijwel zeker te weinig worden waardoor je CO2 en vochtpercentage te hoog worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:14
Kozijn zonder rooster kan prima.

Hier ook alles HR+++ (~40m2 glas) in een jaren 70 woning en 0 issues. Zet gewoon je draaikiepraam op de (zomer of winter) kierstand voor luchten. Vergeet geen horren te nemen als je ramen permanent open wilt laten staan in de zomer.

TZT kun je altijd nog mechanische afzuiging inbouwen en heb je geen gat in je isolatie (door roosters).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Niet online
@josshem Hij heeft over z'n kozijn vervangen door 1 groot vast raam. Dan valt er weinig open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qris88
Bedankt voor jullie reacties!

Ik snap het punt van @storm-biker goed. Als ik het rooster laat vervallen en er komt geen alternatief zoals een raam dat open kan of mechanische ventilatie, dan is er een kans op condensvorming. Dat is iets waar ik echt rekening mee moet houden.

Wat ik aan de andere kant lees: als je HR+++ combineert met een ventilatierooster, gaat er veel van de isolatiewaarde verloren. In de praktijk zou je dan bijna net zo goed HR++ kunnen nemen. Dan is de meerwaarde van triple glas deels weg.

Ik denk er nog even over na. Alle verdere tips blijven welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
@Qris88 Een tussenstijl in het raam nemen met een draaikiepraam onder en een draaikiep bovenraampje.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qris88
@ron321 Wat is het voordeel van een tussenstijl met twee draaikiepramen (onder en boven) ten opzichte van een tussenstijl met een klein rooster bovenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Ik heb in de voorgevel een raam met tussenstijl, vaste raam is 180x180, het raam ernaast is draaikiep van 80x180. Het vaste raam heeft een rooster die aan beide kanten op 3 standen kan.

Ding staat wel eens dicht als de wind erop staat, maar als je dan 's avonds samen op de bank zit dommel je gewoon in. CO2 meter gaat dan al snel naar 2000ppm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Qris88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:57:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik snap het punt van @storm-biker goed. Als ik het rooster laat vervallen en er komt geen alternatief zoals een raam dat open kan of mechanische ventilatie, dan is er een kans op condensvorming. Dat is iets waar ik echt rekening mee moet houden.
Let op: Niet alleen vocht, maar ook je CO2-waardes worden te hoog. In het kort: het binnenklimaat wordt ongezond als je ventilatieroosters weghaalt.
Wat ik aan de andere kant lees: als je HR+++ combineert met een ventilatierooster, gaat er veel van de isolatiewaarde verloren. In de praktijk zou je dan bijna net zo goed HR++ kunnen nemen. Dan is de meerwaarde van triple glas deels weg.
Dat is niet waar. In de winter doe je misschien de roosters dicht, en het warmteverlies door een HR++ raam blijft ca 2x zo groot als door een triple glas raam. Alleen het verlies van het rooster komt erbij.
Kijk maar naar je winterjas. Die is ook met de ventilatiesleuven onder je oksels open een stuk warmer dan een zomerjas.

Als je geen roosters meer wilt, is er maar één goede oplossing → Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 27-06-2025 17:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:39
For the record: de verkoper die waarschuwde voor mogelijke condensatieproblemen met hr+++ bij oude woningen had het waarschijnlijk niet over condensatie op het glas. Maar over condensatie in andere delen van de geïsoleerde schil met de gedachte dat vocht op de koudste plek kan condenseren en dat dat mogelijk op plekken gaat gebeuren die daar gevoeliger voor zijn dan glas.

Overigens ben ik het eens met andere reageerders dat als dat een probleem dreigt te zijn, er wat aan de ventilatie van de woning gedaan moet worden. Isoleren=ventileren. Liefst mechanisch met warmteterugwinning want met alleen natuurlijke ventilatie ben je oa te veel afhankelijk van de weersomstandigheden. Maar daar gaan andere topics over zoals het centrale balansventilatie wtw topic en het decentrale wtw ventilatie topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
De grap is dat een kunststof kozijn tegenwoordig een Uf heeft van 1,2 of 1,3. Als dat HR++ vs triple een probleem is: Je hebt eerder de schimmel in je rubbers staan dan dat je condens krijgt op een spouwmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Qris88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:29:
@ron321 Wat is het voordeel van een tussenstijl met twee draaikiepramen (onder en boven) ten opzichte van een tussenstijl met een klein rooster bovenin?
Dan heb je meer keuze wat je open zet.
Het bovenlicht kan je op een klein kiertje zetten of wat verder open.
En het grote draaikiepraam als je goed wil luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53

Zalmanman

So long,

Ik wil graag de deurkruk van onze Creon voordeur vervangen. Daar zit nu een SKG** Standaard kruk op met bewegende onderdelen binnen en uiten. Dat vervangen we liever met alleen een bewegende kruk binnen. Als ik het goed gemeten heb, is de afstand tussen midden kruk en cilinder 92mm.

Creon heeft zoiets in de vorm van Vincent, maar het is me niet duidelijk of die los aan te schaffen is (wacht nog op een mailtje van hen). Is het zo dat ik dan een SKG** set kan kopen bij zegge de Gamma en die erop kan schroeven, of is hier meer voor nodig? Omdat het een driepunts slot is denk ik niet dat het makkelijk gaat worden de cilinder enz ook mee te vervangen.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Qris88 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:57:

Ik denk er nog even over na. Alle verdere tips blijven welkom!
Dat gaf die bij mij ook aan. Het glas blijft gewoon veel beter isoleren, daar blijf je gewoon veel winst op behalen (comfort en stookkosten). Ja, ventilatierooster is natuurlijk k*t qua isolatie, maar dan zou je er net zo goed enkel glas in kunnen zetten als het allemaal zo slecht is :+

Ventileren is gewoon wat anders dan isoleren. Ik laat de roosters hier gewoon weer terugplaatsen in triple. Kozijnenboeren willen dat gewoon niet inzien lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
IJsbeer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:10:
[...]

Dat gaf die bij mij ook aan. Het glas blijft gewoon veel beter isoleren, daar blijf je gewoon veel winst op behalen (comfort en stookkosten). Ja, ventilatierooster is natuurlijk k*t qua isolatie, maar dan zou je er net zo goed enkel glas in kunnen zetten als het allemaal zo slecht is :+

Ventileren is gewoon wat anders dan isoleren. Ik laat de roosters hier gewoon weer terugplaatsen in triple. Kozijnenboeren willen dat gewoon niet inzien lijkt het.
PADK is wat ik ga doen zodat het esthetisch wat mooier is (vind ik) en als dicht dan sowieso geen koudebrug meer.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:32
IJsbeer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:10:
[...]

Veel kozijnboeren plaatsen nog steeds liever helemaal geen triple...

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 13:21
Ik ben erg gecharmeerd van Drutex (iglo edge).

Alleen ik zit ff te kijken. In NL kun je een aanslag (20mm) aanvinken, maar bij Duitse leveranciers zie ik dat niet. Bieden ze dat niet (standaard) aan of…?

Andere tips zijn ook welkom! Ik kan ook stomp monteren en de kozijnen tegen de buitenmuur aan zetten (nieuwbouw), maar Nederlandse montage trekt toch meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco0
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 12:11
Middag allen,

Passief meelezer hier, maar ontzettend bedankt voor de wijze raad die hier en op andere topics voorbij komt. We zijn bezig met een flinke renovatie en staan op het punt 22 kozijnen te laten plaatsen. We hebben ze besteld bij een organisatie (ook via hier bij terecht gekomen), en zijn maandag geleverd. Morgen of overmorgen gaan ze er in.

Van de aanbieder hebben we een LB profile en een Schuco offerte gekregen. Wij hebben specifiek gekozen voor Schuco vanwege, naam en recensies. Maar nu valt het mij op dat er op de kozijnen een opdruk gespoten staat m.b.t. de productieinformatie, en hier LB staat aangegeven. Gekeken naar het profiel lijkt het wel de gevraagde Schuco Living Variant te zijn. Is er een manier om te controleren of dit wel het juiste profiel is? Er zit wel Schuco bestickering op de gebruikte afwerking tbv HVL. Maar zo ver ik kan controleren op internet, zou de tekst heel duidelijk Schuco moeten vermelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpRWjAC8HipSyo8ZKk39G-Wck6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgAq1WtS0xlXeRnVwNFYwnA9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:54
Hi iedereen puur ter info, ik ben vanmiddag eens binnengelopen bij Hepro in Zuidbroek.
Lege showroom, geen mens te bekennen.
Na wat rondkijken ben ik maar een groot kantoor binnengelopen.
Ze keken wat stom maar gelijk liep een vrouw mee naar de verkoper die blijkbaar even wegelopen was
Vervolgens keurig geholpen door de verkoper, omdat de showroom veranderd word kon ik niet veel bekijken aan proef opstellingen.
Dit werd ruimschoots goedgemaakt door direct de fabriek in te gaan wat ze graag met trots lieten zien.

Vervolgens prima bak koffie, maten doorgegeven en de wensen, maar helaas geen hvl verbindingen meer mogelijk, ze zijn hier vanaf gestapt om reden van schuine hoeken zijn beter.... jammer.

Sinds 1 januari leveren ze uitsluitend Schuco met rebadged winkhaus padk beslag standaard.

Helaas helaas ik zoek Gealan S9000 met Winkhaus beslag.
Dit omdat ik hier al wat van heb. (Fabrikant gestopt)
Toch offerte laten maken puur ter info voor mezelf.

Iemand tips wie Gealan S9000 profielen leverd met winkhaus beslag en deze monteerd met kunststof stelkozijn in provincie Groningen, kop van Drenthe?

[ Voor 3% gewijzigd door Kees85 op 11-07-2025 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Laatst online: 28-08 21:20
wm1234 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:27:
@reiker
Behoorlijk oneerlijk bedrijf zo te zien, flink veel gedupeerden en flink veel geld nog even opgehaald aan het eind, je zou maar effe 23k kwijt zijn ..... En volgens mij hebben de meeste ook niet door (of willen het nog niet geloven) dat ze niets krijgen en hun geld kwijt zijn.
Wie stort er 23k op de rekening van een bedrijf zonder dat je iets in handen hebt ? Aanbetalen is niet nodig. Ik heb het volledige bedrag pas een week na plaatsen overgemaakt. Dan weet je dat je met een solide en eerlijk bedrijf te maken hebt. Nog erger zijn de bedrijven die de aanbetaling onderhandelbaar maken (hallo Hepro!).

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpeterw
  • Laatst online: 28-08 21:20
Pepperoni schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:06:
Wat is tegenwoordig gangbaar qua aanbetaling? Wij hebben nu 4 offertes, en alle 4 hebben ze niet echt gunstige voorwaarden voor aanbetaling(op een na die gaat nog wel).
  1. Twee hebben 40% bij opdracht, 50% bij aanvang werkzaamheden, 10% na oplevering
  2. Een heeft 30% bij opdracht, 50% bij aanvang, 20% na oplevering
  3. De meest redelijke vraagt 30% bij opdracht, 70% na oplevering
En er zit dus al gauw een maand of 5-6 tussen opdracht en plaatsing. Is dit standaard tegenwoordig of moet je dit beter onderhandelen?

Dit zijn trouwens 2 grote landelijke partijen en 2 lokale.
Ik heb 100% achteraf betaald, bedrijfsrisico is voor de ondernemer. Zeker in de wereld van bedrijfjes die drijven op subsidieregelingen nooit aanbetalen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Wellicht iemand die het hier weet.
Volgens een bedrijf waar ik mogelijk kunststof kozijnen wil bestellen inclusief plaatsing, wordt er gerekend met 21% btw op alles.

Echter vind ik op internet diverse bronnen dat op de montage van glas en op de montage van de kozijnen en stelkozijnen een btw tarief gehanteerd moet (mag) worden van 9%, mits de woning ouder is dan enkele jaren.

Wie weet wat er klopt, of hoe is het bij enkele van jullie gegaan na vervanging van de kozijnen, kregen jullie een gesplitste offerte/factuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Kees85 Volgens de belastingdienst is dat alleen op arbeid voor het plaatsen van isolatie en glas. Dus de pur om het kozijn aanbrengen wel, maar kozijn en stelkozijn niet. Verder is het glas in het kozijn zetten maar heel weinig werk in vergelijking met de rest, dus vind ik het niet vreemd dat men gewoon 21% over het geheel rekent. Je kunt het laten uitsplitsen, maar op de hele klus is het tientjeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Enkele glasboeren en andere bouwbedrijven geven iets anders aan dat als de woning ouder dan 2 jaar is er daadwerkelijk sprake is van 9% btw.
Helaas is de site van de belastingdienst hierin niet duidelijk genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Kees85 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:59:
Enkele glasboeren en andere bouwbedrijven geven iets anders aan dat als de woning ouder dan 2 jaar is er daadwerkelijk sprake is van 9% btw.
Helaas is de site van de belastingdienst hierin niet duidelijk genoeg.
https://www.belastingdien...gen/isoleren_van_woningen

Wat is daar niet duidelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Wat is hier niet duidelijk aan?
Voor arbeidskosten bij renovatie, herstelwerk, het zetten van glas en plaatsen van kozijnen bij woningen die ouder zijn dan 2 jaar, geldt het lage btw-tarief van 9%.
bron:https://www.vanreenenglas...tw%2Dtarief%20van%209%25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Kees85 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:09:
Wat is hier niet duidelijk aan?
Voor arbeidskosten bij renovatie, herstelwerk, het zetten van glas en plaatsen van kozijnen bij woningen die ouder zijn dan 2 jaar, geldt het lage btw-tarief van 9%.
bron:https://www.vanreenenglas...tw%2Dtarief%20van%209%25.
Ik kan ook wel schrijven dat jij dat spul gratis of met subsidie krijgt, maar de bron waar je moet kijken is de belastingdienst, en die zegt:
"Deuren, kozijnen en riet zijn voorbeelden van zaken die niet gelden als isolatiemateriaal."

"De (isolatie)materialen vallen onder het 21%-tarief, ook als u die materialen in uw eigen bedrijf maakt."

"Verricht u andere werkzaamheden? Bijvoorbeeld sloopwerk voorafgaand aan het isoleren, het installeren van zonwering of het bouwen van een dakkapel? Deze werkzaamheden vallen onder het 21%-tarief."

Dus letterlijk gezien kan je het aanbrengen van de PUR en het monteren van glas en glaslatten tegen 9% BTW krijgen, de rest is 21%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:59
Lees overal dat houten kozijnen slechter isoleren dan kunststof kozijnen.
Over het algemeen gaat het dan over warmte isolatie
Hoe zit dat met geluidsisolatie, is hout dan (over het algemeen) ook slechter, en scheelt het veel?

edit;typo

[ Voor 3% gewijzigd door Ragnar9999 op 22-07-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Ragnar9999 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:32:
Lees overal dat houten kozijnen slechter isoleren dan kunstof kozijnen.
Hoe zit dat met geluidsisolatie, is hout dan (over het algemeen) ook slechter, en scheelt het veel?
Slechter isoleren dan kunst- of wat? Kozijnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demar967
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 18:43

edit;typo
Klopt vaak zijn houten kozijnen slechter dan de kunststof kozijnen echter zijn er bij beide kozijnen verschillende kwaliteiten zoek je de juiste houten kozijn uit (vaak een samengestelde profiel) dan kan deze beter scoren dan een standaard kunststof profiel. Vraag/ kijk naar de Uf waarde hoe lager hoe beter. Neem je een houten kozijn dat passief gecertificeerd is dan zul je al behoorlijk goed zitten. Wil je niet te veel zoeken een kozijn gemaakt uit zacht hout scoort beter dan die van hardhout echter heeft die ook beter onderhoud nodig om lang mee te kunnen gaan. Of het hout moet al zijn behandeld bijv thermisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 22:24

edit;typo
Alle materialen hebben een lambda-waarde. De vorm, dikte van het materiaal en die lambda-waarde geven een U-waarde.

U-waarden van kozijnen kun je met elkaar vergelijken. Volgens de verplichte CE-markering hoort in de DoP (Declaration of Performance) te staan wat de U-waarde is van kozijn en glas.

De U-waarde van het glas is veel meer bepalend dan de U-waarde van het kozijnframe door het grotere oppervlak.

Helaas is niet iedere marktpartij hier even duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:04
Kees85 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:57:

Iemand tips wie Gealan S9000 profielen leverd met winkhaus beslag en deze monteerd met kunststof stelkozijn in provincie Groningen, kop van Drenthe?
KKFH uit Heerenveen levert Gealan S9000 en werkt met kunststof stelkozijnene. Of ze Winkhaus beslag gebruiken weet ik niet. Op de site kan ik daar niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
Vraagje aan de mensen die het thuis hebben over PADK: dat 6mm rondom luchten. Is dat een manier om in de slaapkamer te ventileren zonder dat er licht of insecten binnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:52
Heeft iemand een tip voor een betrouwbare aannemer voor kunstof kozijnen in de regio Utrechtse Heuvelrug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
mdlaat schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:49:
Vraagje aan de mensen die het thuis hebben over PADK: dat 6mm rondom luchten. Is dat een manier om in de slaapkamer te ventileren zonder dat er licht of insecten binnen komen?
nee, het is gewoon een kier. daar kan licht en een mug doorheen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
No Hands schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:30:
[...]
nee, het is gewoon een kier. daar kan licht en een mug doorheen.
Dank, duidelijk. In dat geval zie ik niet zo veel voordeel van PADK. Met een paar verschillende kiepstanden kan ik ook luchten (en muggen binnen laten). Wellicht is PADK minder inbraakgevoelig? Dat zou dan (op de begane grond) nog een puntje kunnen zijn.

Of mis ik iets cruciaals?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
mdlaat schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:22:
[...]

Dank, duidelijk. In dat geval zie ik niet zo veel voordeel van PADK. Met een paar verschillende kiepstanden kan ik ook luchten (en muggen binnen laten). Wellicht is PADK minder inbraakgevoelig? Dat zou dan (op de begane grond) nog een puntje kunnen zijn.

Idd minder inbraakgevoelig, mooier (subjectief, geen rooster, geen condens) en dicht == geen koudebrug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 15:34
mdlaat schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:22:
[...]

Wij hebben PADK met horren. Dus geen last van muggen. En op de ventilatiestand voldoet het hang- en sluitwerk aan het politiekeurmerk veilig wonen. Verder heb je geen rooster dus netto een beetje meer licht in je kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Roosters komen overigens ook gewoon beestjes door. Ik heb afgelopen winter filterdoek in de roosters gepropt, de hele zomer nog geen mug in huis gehad. Vorig jaar was het elke avond op jacht naar muggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 08:21
Boeryepes schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:00:
[...]

PADK is wat ik ga doen zodat het esthetisch wat mooier is (vind ik) en als dicht dan sowieso geen koudebrug meer.
dat heb ik ook boven met horren erin voor als ik heb helemaal open wil doen ik ben er erg tevreden over.
beneden heb ik alles dicht bij de achterdeur zit wel 1 rooster. nog nooit condens aan de binnenkant gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
guyver3636 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

dat heb ik ook boven met horren erin voor als ik heb helemaal open wil doen ik ben er erg tevreden over.
beneden heb ik alles dicht bij de achterdeur zit wel 1 rooster. nog nooit condens aan de binnenkant gehad.
Ik woon op kleigrond/naast rivier en boeren en bij ons is de luchtvochtigheid vaak wat hoger. In de winter zijn de roosters vochtig totdat de vochtigheid richting de 50 zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
Ik heb een eerste offerte ontvangen voor het vervangen van alle kozijnen en deuren. Geen ventilatieroosters, want de ramen kunnen op de Winterkiepstand volgens de verkoper. Zij leveren Schüco, dus PADK is niet mogelijk (?). Wat zijn jullie ervaringen met de winterstand van Schüco? Is dat voldoende voor ventilatie?
Ik neig toch meer naar PADK omdat je dan in de zomer ook 24/7 kan ventileren als je weg bent. Of je moet je Schüco kozijnen steeds wisselen van zomer naar winterstand...

Ik heb een jaren 80 woning met type C ventilatie. Er wordt alleen in het toilet beneden en in de badkamer op de 1ste verdieping afgezogen. De kier onder de deur van de woonkamer is erg smal, dus ik vermoed dat daar onvoldoende lucht richting het toilet zal gaan. In alle ruimtes komt een raam die open kan (woonkamer/keuken aan beide kanten van het huis).

Mogelijk wil ik de ventilatie nog wel wijzigen naar Type D, maar dat wordt pas over een jaar of 10 misschien. Eerst de rest van de schil nog goed isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24
LongBowNL schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:45:
Ik heb een eerste offerte ontvangen voor het vervangen van alle kozijnen en deuren. Geen ventilatieroosters, want de ramen kunnen op de Winterkiepstand volgens de verkoper. Zij leveren Schüco, dus PADK is niet mogelijk (?). Wat zijn jullie ervaringen met de winterstand van Schüco? Is dat voldoende voor ventilatie?
Ik neig toch meer naar PADK omdat je dan in de zomer ook 24/7 kan ventileren als je weg bent. Of je moet je Schüco kozijnen steeds wisselen van zomer naar winterstand...

Ik heb een jaren 80 woning met type C ventilatie. Er wordt alleen in het toilet beneden en in de badkamer op de 1ste verdieping afgezogen. De kier onder de deur van de woonkamer is erg smal, dus ik vermoed dat daar onvoldoende lucht richting het toilet zal gaan. In alle ruimtes komt een raam die open kan (woonkamer/keuken aan beide kanten van het huis).

Mogelijk wil ik de ventilatie nog wel wijzigen naar Type D, maar dat wordt pas over een jaar of 10 misschien. Eerst de rest van de schil nog goed isoleren.
Rehau kozijnen, maar ter info, wisselen tussen winterstand en zomerstand is met 5sec gepiept.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFCmTz3UdRDcthBaI6dynHN1n7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22fBfzKRLeRofSvQrbzWk04W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA1-dwHVSTnFXypAF6KWTrGTG3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDmvFXQoGer2IVsi71OhIS7q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
LongBowNL schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:45:

Ik krijg Schüco met PADK dus het is wel mogelijk. Via DBSkozijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
@Boeryepes Toen ik de verkoper vroeg naar een raam die in zijn geheel naar binnen kon (ik wist toen even de term PADK niet.), werd ik heel vragend aangekeken. Hij was ook niet bekend met vacuüm glas, dus ergens niet heel verbazingwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
LongBowNL schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:41:
@Boeryepes Toen ik de verkoper vroeg naar een raam die in zijn geheel naar binnen kon (ik wist toen even de term PADK niet.), werd ik heel vragend aangekeken. Hij was ook niet bekend met vacuüm glas, dus ergens niet heel verbazingwekkend.
Zou die toko meer verstand hebben van montage? Tijd om even verder te kijken als dat nog kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
Yep, er komen nog 2 partijen langs. Belisol (geen hoge verwachtingen na wat ik heb gelezen op meerdere plekken) en een lokale partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
LongBowNL schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:11:
Yep, er komen nog 2 partijen langs. Belisol (geen hoge verwachtingen na wat ik heb gelezen op meerdere plekken) en een lokale partij.
Bellisol een mindere partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Ragnar9999 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Bellisol een mindere partij?
Zoek maar op Belisol in dit topic. Ik vind weinig positiefs. Ik heb wel ervaring met ze bij iemand en dat ziet er gewoon prima uit naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
LongBowNL schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:41:
Inmiddels ook de isolatiewaarde van het tripleglas opgevraagd. 0,8 en dus onvoldoende voor de ISDE subsidie. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
LongBowNL schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

Inmiddels ook de isolatiewaarde van het tripleglas opgevraagd. 0,8 en dus onvoldoende voor de ISDE subsidie. :|
Oei. Dus op meerdere vlakken onvoldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
mdlaat schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:49:
Wij hebben het op alle draai/kiep ramen. Ideaal ventileren zonder kans op inregenen. Insecten weren ben je wel een (inzet) hor nodig.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-09 09:01
Wij hebben, na een wat lang voortraject, deze week de eerste kozijnen in gemonteerd gekregen!

De kozijnen komen bij Ploeg vandaan en het zijn Deceunink profielen. De montage wordt door een aannemer gedaan (toevallig de buurman), wat in die combinatie een goede deal was voor ons.

We hebben al even kunnen spieken bij de buurman/aannemer zelf aangezien hij een paar maanden geleden bij hem zelf alles heeft vervangen. En ik moet zeggen dat het echt voelt als een hele grote upgrade tov de houten kozijnen welke we hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
En wat voelt dan precies als een upgrade? Hoe zijn uw kozijnen geplaatst, stomp of stelkozijn?
Graag fotos van de afdichtingen, stelkozijnen, plaatsing pur en compriband, en de afwerking binnen en buiten. Voor zover beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 15:12
https://files.catbox.moe/2ue02r.pdf
https://files.catbox.moe/706ma8.pdf

Inmiddels hebben we een paar offertes binnen, alleen heb ik nu nieuwe vragen, om een offerte goed te kunnen begrijpen en een goede keuze te maken.
Ik leg ze graag aan jullie voor, misschien herkennen jullie het of hebben jullie adviezen.

Home Vision
We zijn daar op een prettig manier en uitgebreid voorgelicht. Zo uitgebreid, dat mijn hoofd op een gegeven moment overliep. Zoals wel of geen ventilatieroosters (advies verkoper: niet doen).
Dilemma dus, want: soms zijn we weken niet thuis, en in twee van de drie slaapkamers op de 1ste verdieping slaapt niemand.
Mijn eerste gedachte was: alleen in de slaapkamer die wél gebruikt wordt een rooster plaatsen. Dan vraag ik me weer af of dat wel zin heeft, de lucht moet immers ook ergens naar binnen én naar buiten. We hebben alleen mechanische ventilatie in de badkamer.
Dan moet ik kiezen of voor een rooster, of voor kozijnen die op een kierstand kunnen, en dan komen de scharnieren zichtbaar in zicht (waar we geen problemen mee hebben)

Bij de kleine slaapkamer komen de scharnieren sowiso in het zicht, dat worden beiden opendraaiende ramen, met een kierstand (omdat dit kozijn boven een uitbouw staat waar je makkelijk op kan klimmen).

In de offerte staat voor de opendraaiende ramen een andere kleur vermeld, inmiddels besloten alles in de creme kleur te doen.

Ik kan niet achterhalen of ze met een moderne kozijnprofiel werken, ze verkopen ook van Schuco, volgens mij is dit tijdens het gesprek niet benoemd (het was die dag ook wel erg warm).
Aan de andere kant, we hebben in de woonkamer in 2018 een kunststof kozijn laten plaatsen (plaatsen werd een drama daar gaan we niet meer naar terug).
In de factuur staat niet welk profiel is gebruikt, het lijkt 1 op 1 op het profiel van K Vsion Trend. We denken eraan om ook het raam aan de achterkant van de woonkamer te vervangen en dan zou het mooi bij elkaar aansluiten.

In verband met behouden van de bouwconstructie, (wonen in contourgebied Mijnbouwschade) wil ik bij de voordeur of een betonlatei laten aanbrengen, deze komt in het zicht. Je ziet dit vaker in mijn omgeving, ik vind het niet echt mooi.
Of het bedrijf huurt extern iemand in om een aantal stenen boven het kozijn te verwijderen en stalen profiel in de binnen spouw aan te brengen.
De andere kozijnen hoeven geen versterking omdat het gaat om een platdak wat niet rust op de kozijnen.

Verbinding HVl vind ik persoonlijk mooi, volgens de verkoper is dat 2% minder sterk dan bij een 45 graden verbinding, Wat klinkt als ''dat valt mee''

Kozijnen laten ze maken bij BST kozijnen in Utrecht, volgens de verkoper een van de weinige die alle keurmerken heeft. 8)

De offerte:

In het gesprek: “Kunststof zwarte afstandhouders ipv aluminium.”
In de offerte: lees ik aluminium afstandhouders?

Stelkozijn: watervast 4-laags multiplex met rubberstrip, kunststof kan ook maar wordt afgeraden omdat het een paar mm dik zou zijn. Dat zou normaal gesproken voor mij een teken zijn om niet verder in gesprek te gaan, ''hoezo maar een paar mm dik'' echter bij elk bedrijf valt me wel iets op, waar ik mijn vraagtekens bij heb. Volgens mijn echtgenote, en gelijk heeft ze, komen we zo nooit tot een keuze.
In de offerte wordt alleen aangeven stelkozijn multiplex (al kan ik dat niet 123 terugvinden, mogelijk een vlaag van verstandsverbijstering van mijn kant). 8)7

Douche-raam: Wegens verlaagd plafond raamkozijn met verhoogde bovendorpel, anders kan het raam niet open.
Plafond wil ik ooit weer hoger maken (met LED-spotjes kan dat inmiddels prima), alleen staat dat niet in mijn top 5 van “moet nu gebeuren”. Naar buiten draaiend raam kan ook, maar dan moet telkens de hor eraf als je het dicht wilt doen.
We willen de mechanische ventilatie in de badkamer vervangen door eentje met vochtsensor. Dat maakt een open raam in de douche waarschijnlijk overbodig, anders staat de afzuiger straks de hele wijk droog te trekken.
Tja welke afweging is dan het beste.

Dorpels & deuren
Voordeurdorpel wordt zo laag mogelijk (beter voor rolstoeltoegang van mijn dochter).
Er komt zo te lezen geen duceen dorpel in, ik weet de voor en tegens hiervan niet.
Achterdeur heeft al een voorziening, voor de rolstoel, dus het is geen must om een extra lage dorpel te plaatsen.
Paneel in de voordeur wordt voorzien van trippelglas (ivm subsidie)

WC-raam
Verkoper heeft geen kozijn met een gewoon raam, alleen een valraam.
Ik wil geen valraam, dit is ook niet beveiligd tegen inbraak.
Rondom zie ik genoeg huizen waar het wel kan.
Verkoper gaat nu in Polen zoeken… Tja, de 2de reden dat ik twijfels krijg bij de offerte, en de hete adem van echtgenote in mijn nek voel, dat we eindelijk nu eens door moeten pakken.
Vreemd genoeg, staan in offertes wel maten van het kozijn en de raamprofielen niet de afmeting van het glas, in 1 (oude) offerte is amper nog glas te zien in de tekening.

Plissé gaat gezien de prijs het niet worden, screen blijft wel een optie.
Aanbetaling vind ik fors, ca €8000 terwijl er niks geleverd is, terwijl montage al berekend is, en veel onderdelen pas op laatste moment besteld worden, om dan nu al zoveel aan te betalen..

VMK / Via tussenpersoon.
Hier ben ik gekomen via een tussenpersoon i.v.m. uitzoeken aanvragen subsidies bij Nij Begun. Daardoor is triple glas goedkoper dan HR++. ISDE rechtstreeks aanvragen kan hier volgens mij niet meer, alleen via Nij Begun/SNN. In ons geval is dat 30% op de kozijnen en trippelglas.
Tussenpersoon leek niet veel van kozijnen en glas te weten, had geen voorbeelden bij zich en verwees veel door naar VMK (die komt dan ook voor de maten).
Offerte is daardoor wat vaag – hopelijk geeft VMK meer duidelijkheid over raamdorpels en meerprijzen, mochten we daar verder mee gaan.
Het was ook vaag of VMK eigen vakpersoneel kozijnen laat monteren (bedrijf zit niet in de omgeving) of ZZPers inhuurt die mogelijk geen band met het bedrijf hebben.
Ook hier forse aanbetaling, terwijl in de voorwaarden van VMK heel andere betalingsvoorwaarden staan.

Zo, dat was het rondje kozijnen, deuren, dorpels en twijfelpunten.
Kortom: ik kom hier in offertes bijna net zo veel vragen tegen als voor ik ze ging aanvragen.
Input is welkom, want echtgenote geeft me nog 2 weken de tijd om tot een keuze te komen, dan gaan we met vakantie en ze wil het dan niet meer over kozijnen, glas, subsidies of meerwerk hebben 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Repro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:00:

Inmiddels hebben we een paar offertes binnen, alleen heb ik nu nieuwe vragen, om een offerte goed te kunnen begrijpen en een goede keuze te maken.
Ik leg ze graag aan jullie voor, misschien herkennen jullie het of hebben jullie adviezen.

Home Vision
We zijn daar op een prettig manier en uitgebreid voorgelicht. Zo uitgebreid, dat mijn hoofd op een gegeven moment overliep. Zoals wel of geen ventilatieroosters (advies verkoper: niet doen).
Dilemma dus, want: soms zijn we weken niet thuis, en in twee van de drie slaapkamers op de 1ste verdieping slaapt niemand.
Mijn eerste gedachte was: alleen in de slaapkamer die wél gebruikt wordt een rooster plaatsen. Dan vraag ik me weer af of dat wel zin heeft, de lucht moet immers ook ergens naar binnen én naar buiten. We hebben alleen mechanische ventilatie in de badkamer.
Dan moet ik kiezen of voor een rooster, of voor kozijnen die op een kierstand kunnen, en dan komen de scharnieren zichtbaar in zicht (waar we geen problemen mee hebben)

Bij de kleine slaapkamer komen de scharnieren sowiso in het zicht, dat worden beiden opendraaiende ramen, met een kierstand (omdat dit kozijn boven een uitbouw staat waar je makkelijk op kan klimmen).

In de offerte staat voor de opendraaiende ramen een andere kleur vermeld, inmiddels besloten alles in de creme kleur te doen.

Ik kan niet achterhalen of ze met een moderne kozijnprofiel werken, ze verkopen ook van Schuco, volgens mij is dit tijdens het gesprek niet benoemd (het was die dag ook wel erg warm).
Aan de andere kant, we hebben in de woonkamer in 2018 een kunststof kozijn laten plaatsen (plaatsen werd een drama daar gaan we niet meer naar terug).
In de factuur staat niet welk profiel is gebruikt, het lijkt 1 op 1 op het profiel van K Vsion Trend. We denken eraan om ook het raam aan de achterkant van de woonkamer te vervangen en dan zou het mooi bij elkaar aansluiten.

In verband met behouden van de bouwconstructie, (wonen in contourgebied Mijnbouwschade) wil ik bij de voordeur of een betonlatei laten aanbrengen, deze komt in het zicht. Je ziet dit vaker in mijn omgeving, ik vind het niet echt mooi.
Of het bedrijf huurt extern iemand in om een aantal stenen boven het kozijn te verwijderen en stalen profiel in de binnen spouw aan te brengen.
De andere kozijnen hoeven geen versterking omdat het gaat om een platdak wat niet rust op de kozijnen.

Verbinding HVl vind ik persoonlijk mooi, volgens de verkoper is dat 2% minder sterk dan bij een 45 graden verbinding, Wat klinkt als ''dat valt mee''

Kozijnen laten ze maken bij BST kozijnen in Utrecht, volgens de verkoper een van de weinige die alle keurmerken heeft. 8)

De offerte:

Stelkozijn: watervast 4-laags multiplex met rubberstrip, kunststof kan ook maar wordt afgeraden omdat het een paar mm dik zou zijn. Dat zou normaal gesproken voor mij een teken zijn om niet verder in gesprek te gaan, ''hoezo maar een paar mm dik'' echter bij elk bedrijf valt me wel iets op, waar ik mijn vraagtekens bij heb. Volgens mijn echtgenote, en gelijk heeft ze, komen we zo nooit tot een keuze.
In de offerte wordt alleen aangeven stelkozijn multiplex (al kan ik dat niet 123 terugvinden, mogelijk een vlaag van verstandsverbijstering van mijn kant). 8)7

Douche-raam: Wegens verlaagd plafond raamkozijn met verhoogde bovendorpel, anders kan het raam niet open.
Plafond wil ik ooit weer hoger maken (met LED-spotjes kan dat inmiddels prima), alleen staat dat niet in mijn top 5 van “moet nu gebeuren”. Naar buiten draaiend raam kan ook, maar dan moet telkens de hor eraf als je het dicht wilt doen.
We willen de mechanische ventilatie in de badkamer vervangen door eentje met vochtsensor. Dat maakt een open raam in de douche waarschijnlijk overbodig, anders staat de afzuiger straks de hele wijk droog te trekken.

Dorpels & deuren
Voordeurdorpel wordt zo laag mogelijk (beter voor rolstoeltoegang van mijn dochter).
Er komt zo te lezen geen duceen dorpel in, ik weet de voor en tegens hiervan niet.
Achterdeur heeft al een voorziening, voor de rolstoel, dus het is geen must om een extra lage dorpel te plaatsen.

WC-raam
Verkoper gaat nu in Polen zoeken… Tja, de 2de reden dat ik twijfels krijg bij de offerte, en de hete adem van echtgenote in mijn nek voel, dat we eindelijk nu eens door moeten pakken.
Vreemd genoeg, staan in offertes wel maten van het kozijn en de raamprofielen niet de afmeting van het glas, in 1 (oude) offerte is amper nog glas te zien in de tekening.

Aanbetaling vind ik fors, ca €8000 terwijl er niks geleverd is, terwijl montage al berekend is, en veel onderdelen pas op laatste moment besteld worden, om dan nu al zoveel aan te betalen..

VMK / Via tussenpersoon.
Hier ben ik gekomen via een tussenpersoon i.v.m. uitzoeken aanvragen subsidies bij Nij Begun. Daardoor is triple glas goedkoper dan HR++. ISDE rechtstreeks aanvragen kan hier volgens mij niet meer, alleen via Nij Begun/SNN. In ons geval is dat 30% op de kozijnen en trippelglas.
Tussenpersoon leek niet veel van kozijnen en glas te weten, had geen voorbeelden bij zich en verwees veel door naar VMK (die komt dan ook voor de maten).
Offerte is daardoor wat vaag – hopelijk geeft VMK meer duidelijkheid over raamdorpels en meerprijzen, mochten we daar verder mee gaan.
Het was ook vaag of VMK eigen vakpersoneel kozijnen laat monteren (bedrijf zit niet in de omgeving) of ZZPers inhuurt die mogelijk geen band met het bedrijf hebben.
Ook hier forse aanbetaling, terwijl in de voorwaarden van VMK heel andere betalingsvoorwaarden staan.

Kortom: ik kom hier in offertes bijna net zo veel vragen tegen als voor ik ze ging aanvragen.
Input is welkom, want echtgenote geeft me nog 2 weken de tijd om tot een keuze te komen, dan gaan we met vakantie en ze wil het dan niet meer over kozijnen, glas, subsidies of meerwerk hebben 😊
Zorg dat je al je vragen beantwoord hebt voor je een beslissing neemt. Het gaat om erg veel geld, laat je niet door je vrouw in de nek zitten. Het zijn ook haar centen. Als er straks zaken onduidelijk zijn kan komt er weer een topic met de vraag of het zo wel goed gemonteerd is, of het niet anders had gemoeten en of het normaal is dat er geen afwerking is rond de kozijnen.
Als er voor de vakantie nog geen beslissing is gemaakt dan is dat jammer, hou dan gewoon je mond erover in de vakantie. Dit is waarschijnlijk het laatste kozijn wat je ooit gaat kopen, het moet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999

Home Vision
Waarom het advies van de verkoper om geen ventilatieroosters te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
Ragnar9999 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Waarom het advies van de verkoper om geen ventilatieroosters te doen?
De verkoper raadde ventilatieroosters af vanwege geluidsdoorgifte vanuit de omgeving en warmteverlies. Plaats je mooi triple glas en zet je er een “blikken bak” bovenop, dan verlies je meteen een deel van de isolatiewinst. Ik weet dat er ook speciale roosters bestaan die geluid zoveel mogelijk tegenhouden en zelfs tegen allergieën geschikt zijn, maar mijn ervaring is dat een rooster altijd geluid doorlaat. Na een nachtdienst kan het juist heel prettig zijn om alles potdicht te kunnen houden, behalve natuurlijk de slaapkamerdeur ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
@Repro Roosters zijn verre van optimaal, maar als je ze niet meer neemt: bedenk dan van te voren een plan om adequaat te gaan ventileren. B.v. met centrale of decentrale wtw systemen.

Onderschat niet de waarde van een goed binnenklimaat door ventilatie in het liefst de gehele woning. Maar minimaal in alle verblijfsruimtes (slaapkamers, woonkamer ed). Zowel voor jezelf/je gezin als voor behoud van de woning en spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
@No Hands
Ben ik helemaal met je eens hoor. En, het is misschien wat flauw om het op mijn echtgenote af te schuiven, zo bedoelde ik het zeker niet.
Er zit ook een verhaal achter. Ik probeerde mijn schrijven compact te houden, maar dat is niet bepaald mijn sterkste eigenschap.

We zijn al een paar jaar bezig met het onderwerp “kozijnen” en steeds komen er bedenkingen, waardoor het blijft liggen. Natuurlijk wil ik dat het straks helemaal goed is, maar ik weet inmiddels: zodra je ergens een opdracht voor geeft, heb je het niet meer volledig in de hand.
Ik heb het eerder meegemaakt met een bedrijf dat goed aangeschreven stond en zeker niet de goedkoopste was. Alles was keurig voorbereid en besproken, toch werd het plaatsen van één kunststof kozijn een drama.
Na ‘’wat overleg’’ is het kozijn vervangen en gemonteerd zoals we hadden afgesproken.

[ Voor 40% gewijzigd door Repro op 17-08-2025 11:39 . Reden: Was te uitvoerig. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Repro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:59:
@No Hands
Ben ik helemaal met je eens hoor. En, het is misschien wat flauw om het op mijn echtgenote af te schuiven, zo bedoelde ik het zeker niet.
Er zit ook een verhaal achter. Ik probeerde mijn schrijven compact te houden, maar dat is niet bepaald mijn sterkste eigenschap.

We zijn al een paar jaar bezig met het onderwerp “kozijnen” en steeds komen er bedenkingen, waardoor het blijft liggen. Natuurlijk wil ik dat het straks helemaal goed is, maar ik weet inmiddels: zodra je ergens een opdracht voor geeft, heb je het niet meer volledig in de hand.

Ik heb het eerder meegemaakt met een bedrijf dat goed aangeschreven stond en zeker niet de goedkoopste was. Alles was keurig voorbereid en besproken… en tóch werd het plaatsen van één kunststof kozijn een compleet drama:
Verkeerd ingemeten, kan voorkomen, maar niet van tevoren gecontroleerd voor ze het houten kozijn gingen slopen.
Geen communicatie hierover, maar gingen ze “even fixen” ik vond al dat het flexen wel erg lang duurde. Maar ik wil iemand niet steeds in zijn ‘’nek zitten’’ als die aan het werk is.
Het stalen L-profiel wilden ze eerst niet plaatsen (“echt niet nodig”)
Toen werd gemeld dat het raam niet open kon omdat het tegen de vensterbank aan kwam, gingen ze wel fixen. Ik ben weer gaan kijken en zag dat ze o.a met de flex de ruit hadden geraakt en de onderdorpel ver boven de raamdorpels uitkwam, ook dat gingen ze fixen met een rubberen flap.
Ik was er klaar mee, en ze weggestuurd, het was in elk geval wind en waterdicht en had geen aanbetaling gedaan. Na ‘’wat overleg’’ is het kozijn vervangen en gemonteerd zoals we hadden afgesproken.

Dus ja, alles in de puntjes voorbereiden is belangrijk, maar het biedt geen garantie. Het heeft er vooral voor gezorgd dat ik jaren heb getwijfeld om weer met bedrijven in zee te gaan. We moeten nu ook echt wel iets doen, want de voordeur hangt bijv. in een kozijn waarvan de onderstijlen al lang niet fris meer zijn… ze zitten al een jaar in de ducttape, puur om het nog een beetje toonbaar te houden.
Ik heb in mijn vorige woning ook kozijnen laten vervangen door een bedrijf. dat ging de eerste verdieping goed, begane grond minder. daar kwamen twee monteurs die er weinig zin in hadden. ik heb toen het werk stilgelegd, opzichter erbij, die waren het ermee eens dat het niet goed ging.
kozijnen zijn er toen door andere monteurs uitgehaald en opnieuw geplaatst.

9 jaar later bij zelfde bedrijf weer een offerte gevraagd voor ons nieuwe huis, ze konden zich het voorval nog herinneren en er zijn vorige maand weer kozijnen door hen geplaatst, tot in de puntjes verzorgd en alles netjes besproken en vastgelegd door twee topmonteurs.

er kan iets fout gaan, als het goed wordt opgelost dan is dat wat mij betreft zaak afgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert

Home Vision

De offerte:

Dorpels & deuren

WC-raam

VMK / Via tussenpersoon.

Ik wist dit niet maar een kunststof stelkozijn is hol van binnen, zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPpzoAdvF5A3qIQ8AJLjICOXLw0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WyDxALDt8FDt0aBRAXFuTIvN.png?f=user_large
Nou lijkt me dit nou niet dat een probleem aangezien deze voornamelijk voor een luchtdichte afsluiting zorgt doordat de rubber van de aanslag van het kozijn er tegenaan drukt. De schroeven gaan door het kozijn in het stelkozijn je spouwlat weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Je vergeet even de luchtdichte aansluiting tussen stelkozijn profiel en spouwbladen.
Deze is net zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Kees85 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:05:
Je vergeet even de luchtdichte aansluiting tussen stelkozijn profiel en spouwbladen.
Deze is net zo belangrijk.
Klopt, er vanuitagaande dat ze hier ook een fosmband of een rupsje pur opzetten alvorens te plaatsen.
Uiteindelijk moet het wel volgens BRL 0703 geplaatst worden. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik daar ben in gedoken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:09
Zijn donkere kleuren op kunststof deuren nog een issue anno 2025 ? We zijn van plan om onze kunststof voordeur in RAL 7021 ( grijs-zwart ) te laten uitvoeren.
Kunnen voordeuren nog kromtrekken ?

Ik vergelijk het een beetje met de airco-goten op de muren bij ons in de buurt.
Met de witte is vaak niets aan de hand, bij de zwarte goten zie je vaak een krimp of vervorming.

Onze voordeur staat op OZO en staat tot 14u in de zon.
We gaan voor een Schuco, Veka of Rehau.
Jullie advies gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
Franciesco schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:46:
@Repro Roosters zijn verre van optimaal, maar als je ze niet meer neemt: bedenk dan van te voren een plan om adequaat te gaan ventileren. B.v. met centrale of decentrale wtw systemen.

Onderschat niet de waarde van een goed binnenklimaat door ventilatie in het liefst de gehele woning. Maar minimaal in alle verblijfsruimtes (slaapkamers, woonkamer ed). Zowel voor jezelf/je gezin als voor behoud van de woning en spullen.
Punt om zeker mee te nemen, bedankt.
Mogelijk we kiezen voor de optie om het raam op een kierstand te zetten, heb je wel de scharnieren in het zicht, waar we opzich geen probleem mee hebben.
Het liefst zie ik bij de grote 2 kozijnen een vast midden raam met links en rechts een opendraaiende raam, dan kan ik de ramen van binnenuit wassen in plaats van steeds de ladder op. Maar dat is een aanpassing van de gevel en mogelijk de gemeente hier wat vindt.

Centrale of WTW-systeem is in ons huis (1970 met platdak) niet haalbaar zonder grote (financiële) aanpassingen te doen, we hebben nu alleen mechanische afzuiging in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
hesselbeertje schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

Wij hebben het op alle draai/kiep ramen. Ideaal ventileren zonder kans op inregenen. Insecten weren ben je wel een (inzet) hor nodig.
Hoe voelt het met ventilatie in de winter? Ik heb nog wat meer zitten lezen over ventilatie roosters. Er staat bij dat ze minimaal 1,80 meter boven de vloer moeten zitten om tocht te voorkomen. Een raam in de PADK stand voldoet daar niet echt aan.

Hier begint de twijfel toe te nemen tussen wel of geen ventilatieroosters...
Het aanleggen van een WTW systeem zit er voorlopig niet in en wellicht wel helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Repro & @LongBowNL als een centraal wtw systeem niet haalbaar is, wellicht zijn één of meerdere decentrale systemen wel een optie?

Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
@Franciesco Het gaat eigenlijk meer om de periode ertussen. Is ventileren met alleen PADK de oplossing of kan je dan toch beter gaan voor ventilatieroosters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
LongBowNL schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:53:
[...]

Hoe voelt het met ventilatie in de winter? Ik heb nog wat meer zitten lezen over ventilatie roosters. Er staat bij dat ze minimaal 1,80 meter boven de vloer moeten zitten om tocht te voorkomen. Een raam in de PADK stand voldoet daar niet echt aan.

Hier begint de twijfel toe te nemen tussen wel of geen ventilatieroosters...
Het aanleggen van een WTW systeem zit er voorlopig niet in en wellicht wel helemaal niet.
Ik heb ze op 2,40 hoog, ook dan tochten roosters. PADK geen ervaring mee, wel draaikiep op kierstand, dat voldoet me eigenlijk nog beter dan roosters, maar is niet inbraakveilig (bij mijn beslag tussen draai en kiepstand in, knopje kan dan niet ingedrukt worden dus gevoelig voor hengelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

Ik heb in mijn vorige woning ook kozijnen laten vervangen door een bedrijf. dat ging de eerste verdieping goed, begane grond minder. daar kwamen twee monteurs die er weinig zin in hadden. ik heb toen het werk stilgelegd, opzichter erbij, die waren het ermee eens dat het niet goed ging.
kozijnen zijn er toen door andere monteurs uitgehaald en opnieuw geplaatst.

9 jaar later bij zelfde bedrijf weer een offerte gevraagd voor ons nieuwe huis, ze konden zich het voorval nog herinneren en er zijn vorige maand weer kozijnen door hen geplaatst, tot in de puntjes verzorgd en alles netjes besproken en vastgelegd door twee topmonteurs.

er kan iets fout gaan, als het goed wordt opgelost dan is dat wat mij betreft zaak afgedaan.
Sterker nog: als het juist goed opgelost wordt, is het juist een reden om terug te gaan. We blijven allemaal mensen, fouten kan, maar het gaat erom hoe een bedrijf ermee omgaat. Als je weet dat het opgelost wordt, prima, wil ik ook meer betalen vanuit de offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
pjotter1965 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:41:
Zijn donkere kleuren op kunststof deuren nog een issue anno 2025 ? We zijn van plan om onze kunststof voordeur in RAL 7021 ( grijs-zwart ) te laten uitvoeren.
Kunnen voordeuren nog kromtrekken ?

Ik vergelijk het een beetje met de airco-goten op de muren bij ons in de buurt.
Met de witte is vaak niets aan de hand, bij de zwarte goten zie je vaak een krimp of vervorming.

Onze voordeur staat op OZO en staat tot 14u in de zon.
We gaan voor een Schuco, Veka of Rehau.
Jullie advies gevraagd.
7021 mooie kleur, zwart-grijs is trouwens net niet 7021, maar wel de kleur die het dichts in de buurt komt. Vorige bewoner had de regenpijpen geschilderd, dus die heb ik daarna met 7021 geschilderd, maar dat is toch anders. Zwart-grijs heeft in sommmige lichtval een soort 'blauwe' waas, wat het mijn inziens een mooie kleur maakt. Die blauwe waas zie ik niet in de regenpijpen.

Die zijn bij mij ook pas geleden geplaatst (samen met het een en ander aan keralit in dezelfde kleur), een aantal vol op zuid. Van de leverancier niets gehoord dat dat een issue zou zijn, dus ik ga er niet vanuit.
(al hebben mijn deuren wel 3 puntssluiting die direct invallen als de deur dichtvalt, dus naast de 'haken' die normaal de 3 punts sluiting zijn. De deur zit dus altijd op minimaal 3 punten vast (of 6 als je hem op slot draait)). Dat maakt krom trekken wel lastiger dus.
Voor ramen geldt dat niet.

Ik had ook een 'kleurstaaltje' keralit hier gekregen toendertijd. Die heb ik een tijd in de zon laten liggen, bewust om eens te kijken hoe warm wordt dat spul. De voorkant werd echt wel warm, maar de achterkant was amper veel warmer. Dus lijkt er iig dat zo'n proefstukje niet echt ontzettend warm wordt door de zon (en dus het huis amper opwarmt ondanks de donkere kleur), kan natuurlijk zijn dat een groot vlak de warmte moeilijker kwijt kan.

[ Voor 15% gewijzigd door IJsbeer op 18-08-2025 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
@Repro & @LongBowNL : Ik heb zelf ook gekozen voor triple glas met roosters. Mijn kozijnenenleverancier vond dat ook onzin (zo'n groot gat boven triple glas, geluid etc). Vervolgens zet hij wel triple glas 4-12-4-12-4 in de offerte, dus het argument over geluid viel ook weg ;)

Ventileren is gewoon belangrijk. Sterker nog, het wordt alleen maar belangrijker als je beter gaat isoleren. In dat kader kun je ook afvragen hoever je moet gaan met controleren van plaatsen bij een wat ouder huis, die is toch al zo lek als een mandje, maar dat is mijn mening. Ja het wordt een stuk beter, maar perfect krijg je het toch niet. Dus laat die tweaker mindset los zou ik zeggen, perfect krijg je het nergens en voegt wellicht ook weinig toe. Soms is 95% goed genoeg ;)
Ander voorbeeldje: ik heb mijn dak laten isoleren met PIR platen. Randen dichtgepurred, en alle naden netjes afgeplakt met aluminium tape. Vond het erg netjes gedaan toen. Pas geleden kwam ik erachter dat ik een wespennest onder mijn dak had zitten. Die beesten komen ook via kieren weer in het huis (via het dak dus), goede reden om weer met de kitspuit rond te gaan, maar ondanks dat ik vond dat het netjes gewerkt was zitten er dus wel ergens nog kieren waar ze toch naar binnen kunnen blijkbaar.
(en de kieren in de gipsplaat afwerking in dit geval was mijn schuld, ging om het cv hok, boeien dacht ik toen :9~ )

[ Voor 28% gewijzigd door IJsbeer op 18-08-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
IJsbeer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

7021 mooie kleur, zwart-grijs is trouwens net niet 7021, maar wel de kleur die het dichts in de buurt komt. Vorige bewoner had de regenpijpen geschilderd, dus die heb ik daarna met 7021 geschilderd, maar dat is toch anders. Zwart-grijs heeft in sommmige lichtval een soort 'blauwe' waas, wat het mijn inziens een mooie kleur maakt. Die blauwe waas zie ik niet in de regenpijpen.

Die zijn bij mij ook pas geleden geplaatst (samen met het een en ander aan keralit in dezelfde kleur), een aantal vol op zuid. Van de leverancier niets gehoord dat dat een issue zou zijn, dus ik ga er niet vanuit.
(al hebben mijn deuren wel 3 puntssluiting die direct invallen als de deur dichtvalt, dus naast de 'haken' die normaal de 3 punts sluiting zijn. De deur zit dus altijd op minimaal 3 punten vast (of 6 als je hem op slot draait)). Dat maakt krom trekken wel lastiger dus.

Ik had ook een 'kleurstaaltje' keralit hier gekregen toendertijd. Die heb ik een tijd in de zon laten liggen, bewust om eens te kijken hoe warm wordt dat spul. De voorkant werd echt wel warm, maar de achterkant was amper veel warmer. Dus lijkt er iig dat zo'n proefstukje niet echt ontzettend warm wordt door de zon (en dus het huis amper opwarmt ondanks de donkere kleur), kan natuurlijk zijn dat een groot vlak de warmte moeilijker kwijt kan.
Voor welke fabrikant heb je gekozen ?

RAL 7016 heeft volgens mij de “blauwe waas”
RAL 7021 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
pjotter1965 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Voor welke fabrikant heb je gekozen ?

RAL 7016 heeft volgens mij de “blauwe waas”
RAL 7021 niet.
De kozijnen komen van Alku (=Gealan profiel).

7016 is veel lichter dan 7021. Ik had een kleurstaaltje van het kozijn bij me toen ik de verf kocht. De kleur is echt veel meer 7021.
In mijn offerte staat de 'wit' wel als RAL kleur genoemd, maar het gekleurde overal als 'zwart-grijs' (ook bij het keralit), daar is (voor zover ik weet) niet direct een RAL kleur van, maar 7021 komt het meest ind e buurt.

Hier een foto. Keralit is 'zwart-grijs', bij deze lichtval zie je de 'blauwe waas' aardig goed. De regenpijp is RAL7021 zijdeglans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOpRJFYCPmlwYBVjktnV-FHc7xA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yQqvMNatBLnktxfRD7yCP1YA.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door IJsbeer op 18-08-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
IJsbeer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:02:
@Repro & @LongBowNL : Ik heb zelf ook gekozen voor triple glas met roosters. Mijn kozijnenenleverancier vond dat ook onzin (zo'n groot gat boven triple glas, geluid etc). Vervolgens zet hij wel triple glas 4-12-4-12-4 in de offerte, dus het argument over geluid viel ook weg ;)

Ventileren is gewoon belangrijk. Sterker nog, het wordt alleen maar belangrijker als je beter gaat isoleren. In dat kader kun je ook afvragen hoever je moet gaan met controleren van plaatsen bij een wat ouder huis, die is toch al zo lek als een mandje, maar dat is mijn mening. Ja het wordt een stuk beter, maar perfect krijg je het toch niet. Dus laat die tweaker mindset los zou ik zeggen, perfect krijg je het nergens en voegt wellicht ook weinig toe. Soms is 95% goed genoeg ;)
[...]
Ik denk dat ik ga voor roosters op de begane grond en alleen PADK op de eerste verdieping. In de woonkamer zit je het meest en zit geen afzuiging. De kamers boven slaap je toch meestal en dan is 6mm prima. Thanks!

En inderdaad, ik wil het te perfect doen voor een jaren 80 huis. Als ik het perfect wil, moet ik gewoon een stuk land kopen en daar een huis op bouwen en dan is het nog steeds niet perfect. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
IJsbeer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:02:
@Repro & @LongBowNL :
Omdat elke kier minder er 1 is. En dat dat minder warmteverlies en kans op onbedoelde condensatie geeft.
Ik ben het met je eens dat perfectie, zeker bij een oudere woning, niet haalbaar is. Maar dat is wat mij betreft geen argument om niet nauwkeuerig te werken en/of de boel goed te controleren. Anders zou je ook kunnen zeggen dat HR++ glas goed genoeg is omdat de rest van de woning ook niet top geisoleerd is. En daar zijn we het (hopelijk) over eens dat dat een onzin argument is.

@LongBowNL nog een laatste over ventilatie: het wat mij betreft grootste manko van alle passieve ventilatie manieren is dat je geen of maar zeer weinig controle hebt over de hoeveelheid ventilatie: is er geen wind, dan heb je praktisch geen ventilatie. Is er veel wind, dan is er vaak ook te veel ventilatie (in bepaalde ruimtes) waardoor het warmteverlies onnodig groot is en er comfortverlies optreedt door tocht e.d..
Ieder zijn keuze, maar een gedegen ventilatieplan wordt steeds belangrijker naar mate je een woning beter isoleert. Het vervangen van kozijnen en glas is over het algemeen een geschikt moment om hier goed over na te denken hoe je dit nu en in de (nabije) toekomst wilt gaan doen. Zeker als je wellicht nog meer plannen hebt/in de toekomst gaat hebben voor de verbetering van de isolatie en algemene kierdichtheid van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Omdat elke kier minder er 1 is. En dat dat minder warmteverlies en kans op onbedoelde condensatie geeft.
Ik ben het met je eens dat perfectie, zeker bij een oudere woning, niet haalbaar is. Maar dat is wat mij betreft geen argument om niet nauwkeuerig te werken en/of de boel goed te controleren. Anders zou je ook kunnen zeggen dat HR++ glas goed genoeg is omdat de rest van de woning ook niet top geisoleerd is. En daar zijn we het (hopelijk) over eens dat dat een onzin argument is.
Eens hoor, maar @LongBowNL leek voor de volle 100% te gaan. Bij mij hebben ze triple glas geplaatst, zonder stelkozijnen. Wel de spouwlatten geplaatst (die zaten niet eens overal) en dichtgepurred. Dus het is al een flinke verbetering met de oude houten kozijnen. Het had wellicht beter gekunt met stelkozijnen, maar ik vind het prima zo.
Ik had nog een andere offerte waar wel stelkozijnen werden geplaatst, maar die offerte was 15k (!) duurder en op een aantal punten ook nog slechter materiaal.... Als je er zo naar kijkt had ik die 15k nooit zoveel waard gevonden voor comfort / minder stoken. Ik denk dat het 'goed genoeg is' bij mij nu.
Ik kom van oud dubbelglas / enkel glas / mdf plaatjes her en der. Er zijn dus wel wat stappen gemaakt :)

De grens ligt ook per persoon anders natuurlijk. Maar het is ook 'tweakers' eigen om vol in de specs te duiken en perse het beste van het beste te willen. De bouw-wereld staat daar helaas vaak wat 'pragmatiescher' in.

Denk dat @LongBowNL nu wel een mooie tussenoplossing heeft door beneden roosters te doen (Denk aan zelfregulerend!), en boven PADK.

En een leerschool was voro mij de indeling van ruiten echt wel veel uit kan maken. Op een slaapkamer was een kozijn in 3 gesplistst, daar heb ik 2 van gemaakt, waardoor de ruit echt veel groter is. De slaapkamer lijkt daardoor echt groter. Dat had ik achteraf in de woonkamer ook willen doen (en nog een raam wat open had gekund ipv alleen vaste ramen aan die kant zodat ik kon doorwaaien/afkoelen in de zomernachten, buiten de rooster om dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Ik ben benieuwd of de keuze voor een leverancier met VKG-keurmerk nog meerwaarde heeft.
Kijk ik op de website van VKG keurmerk dan zie ik dat er binnen een regio-omtrek van 25 km er in totaal 6 leveranciers zitten met een VKG keurmerk.

Al deze leveranciers zijn Schuco dealer. Dat is wel opvallend. Er zitten hier vele bedrijven die allerlei merken aanbieden en hebben dus geen VKG keurmerk
Zou het VKG keurmerk een voorwaarde zijn van Schuco om zich Schuco dealer te mogen noemen ?

De meest fabrikanten geven toch al gauw 10 jaar garantie, is een VKG keurmerk dan nog belangrijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
'Mijn' installateur staat niet op de VGK lijst en levert ook Schuco. Zij hebben wel een KOMO attest wat weer uitkomt bij SKG-IKO.

Edit: ze zijn Schuco premium partner dus verplicht is het blijkbaar niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Boeryepes op 19-08-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
pjotter1965 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:24:
Ik ben benieuwd of de keuze voor een leverancier met VKG-keurmerk nog meerwaarde heeft.
Kijk ik op de website van VKG keurmerk dan zie ik dat er binnen een regio-omtrek van 25 km er in totaal 6 leveranciers zitten met een VKG keurmerk.

Al deze leveranciers zijn Schuco dealer. Dat is wel opvallend. Er zitten hier vele bedrijven die allerlei merken aanbieden en hebben dus geen VKG keurmerk
Zou het VKG keurmerk een voorwaarde zijn van Schuco om zich Schuco dealer te mogen noemen ?

De meest fabrikanten geven toch al gauw 10 jaar garantie, is een VKG keurmerk dan nog belangrijk ?
Denk dat dat toeval is. Alku levert Gealan profiel, maar sommige dealers zijn wel aangesloten:
https://alku.nl/kunststof-kozijnen/vkg-keurmerk

Wat de meerwaarde precies is... Totaal on-onderbouwd, maar ik durf het te betwijfelen. Als je er al niet uitkomt met je eigen leverancier en dan naar zo'n keurmerk gaan. Welke kant zullen ze sneller de voordeel geven, een consument waar ze als keurmerk niets mee hebben, of een leverancier die grof geld aan ze betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Het is gewoon een keurmerkje waarmee bedrijven aanzien kopen, meer niet. Oud klant van me had ook VKG keurmerk, maar toen ze failliet gingen en later bleek dat de stelkozijnen die ze de laatste twee jaar hadden geplaatst van gewoon multiplex was ipv watervast verlijmd had je helemaal niks aan dat keurmerk. "wij zijn failliet gegaan, we zijn nu een ander bedrijf, zoek het maar uit met je verrotte stelkozijnen"

Andere klant van me plaatst met kunststof stelkozijn en mocht de afgelopen jaren al die rotzooi aanpakken, betere reclame kan je niet krijgen voor kunststof stelkozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
IJsbeer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Is dat een meerpuntssluiting van Winkhaus ?

[ Voor 24% gewijzigd door pjotter1965 op 27-08-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
pjotter1965 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Is dat een meerpuntssluiting van Winkhaus ?
Alku maakt gebruik van eigen beslag. Tenmisnte er staat gewoon Alku op de metalen strippen vna het beslag.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste