Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
om het eerste schot alvast te lossen: alle partijen zijn sukkels omdat ze geen triple glas willen tillen. Hoezo kan in een huis uit 1978 geen triple dan? Wat een onzin.

Gaat je muur dan opeens schimmelen ofzo? Nee joh, ze hebben er gewoon geen zin in.

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 09-06-2026 19:13 ]

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:24
Fr33z schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:01:
om het eerste schot alvast te lossen: alle partijen zijn sukkels omdat ze geen triple glas willen tillen. Hoezo kan in een huis uit 1978 geen triple dan? Wat een onzin.
Inderdaad dat dus, afgelopen periode onze woning uit 1972 grotendeels in triple glas laten zetten. Ik zou verder zoeken.

Solving problems for a living and creating my own at home.

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:41
Eind augustus worden alle kozijnen in ons huis vervangen. Stuk of 16. (inc 2 deuren en een schuifpui)
Inclusief overal horren en alle raamdorpels worden ook vervangen. Triple glas

50k armer :+

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Isane schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:33:
Eind augustus worden alle kozijnen in ons huis vervangen. Stuk of 16. (inc 2 deuren en een schuifpui)
Inclusief overal horren en alle raamdorpels worden ook vervangen. Triple glas

50k armer :+
Vergelijkbare omvang en prijs. Ook een huis uit 1978. Heeft ff geduurd en op 1 hor na klaar.
Subsidie was snel binnen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:04
@ReversdRainbow Beter zorg je dat ze op de plaatsen waar keraliet komt, ook gelijk de isolatie goed aanpakken. "Waar nodig en mogelijk" heb je niks aan.

9040 Wp | Zendure 20 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-08 07:58
GermanPivo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:22:
@ReversdRainbow Beter zorg je dat ze op de plaatsen waar keraliet komt, ook gelijk de isolatie goed aanpakken. "Waar nodig en mogelijk" heb je niks aan.
Het glaswol zal nu op de plekken waar nodig ofdat het slecht is worden vernieuwd er komt geen pir in de gehele voorgevel wel doen we zelf waar de kozijnen worden vervangen naar de binnenkant toe opdikken.

Hebben jullie nog aanraders dan in omgeving zuid-holland?

Hier zijn het 6 kozijnen en een deur + de gehele voorkant in het keraliet maar daar weet ik de exacte meters zo niet van

Mvg

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:03

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Fr33z schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:01:

Gaat je muur dan opeens schimmelen ofzo? Nee joh, ze hebben er gewoon geen zin in.
Ik las, dit en heb 1 woord: Eens!

Meerdere woorden:

Meeste bedrijven hebben geen zin in triple glas. Ik kom veel offertes tegen. als je uitrekent wat dat meer kost en subsidie is het vaak dezelfde prijs, en bij veel grote ramen iets meer.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb hier een huis van 1939 en alles is triple glas, ik zou niet weten waarom een huis uit 1978 dat niet zou kunnen. Wij hebben onze kozijnen en ruiten bij Horsten in Eindhoven vandaan, erg tevreden mee.

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:31
Hier ook huis uit 1932, alles triple glas, boven en beneden en de deuren ook. Zelfs de voordeur :)
Gisteren was er een monteur om bij de pas geplaatste kozijnen allemaal draaiende delen goed af te stellen en die zei ook enigszins verwonderd, zo u heeft zelfs triple glas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:44
Ik heb inmiddels wat offertes binnen voor de hele woning (ca 30K) waar ik specifiek om HVL heb gevraagd, maar het valt me op dat ze allemaal alleen HVL aan de buitenzijde hebben, en "ouderwetse" versteklassen aan de binnenzijde (waar je in principe vaker tegenaan kijkt). Ze zeggen dat dubbel HVL niet mogelijk is ivm de sterkte van de kozijnen.

Nu zie ik in het draadje sporadisch dat er een dubbel HVL tussen zit maar dat is anno 2026 dus nog erg ongebruikelijk? Enig idee of het argument sterkte echt is of afwimpelen?

En ik ben benieuwd, áls er al een leverancier is die dubbel HVL levert, wat dan de meerprijs is (5%, 10%? echt geen idee)

• Boeryepes
  • Niet online
Robonus schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:40:
Ik heb inmiddels wat offertes binnen voor de hele woning (ca 30K) waar ik specifiek om HVL heb gevraagd, maar het valt me op dat ze allemaal alleen HVL aan de buitenzijde hebben, en "ouderwetse" versteklassen aan de binnenzijde (waar je in principe vaker tegenaan kijkt). Ze zeggen dat dubbel HVL niet mogelijk is ivm de sterkte van de kozijnen.

Nu zie ik in het draadje sporadisch dat er een dubbel HVL tussen zit maar dat is anno 2026 dus nog erg ongebruikelijk? Enig idee of het argument sterkte echt is of afwimpelen?

En ik ben benieuwd, áls er al een leverancier is die dubbel HVL levert, wat dan de meerprijs is (5%, 10%? echt geen idee)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBo0o1E2s1aonqfPwONw2hmK3v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iG0FQeBndfXXsMnJ5DpwM4Vi.jpg?f=fotoalbum_large HVL binnen (Schüco profiel). Enig plekken waar ik dat niet heb zijn de koppeling van samengestelde kozijnen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Robonus
Ah, thanks voor de foto. Dan vraag ik me af of het aan het type profiel ligt of aan de fabriek die de profielen moet lassen.

Valt me trouwens wel op dat je vaste deel dan HVL is, maar je bewegende deel wel verstek. Of lijkt dat zo?

• Boeryepes
  • Niet online
Robonus schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:20:
Ah, thanks voor de foto. Dan vraag ik me af of het aan het type profiel ligt of aan de fabriek die de profielen moet lassen.

Valt me trouwens wel op dat je vaste deel dan HVL is, maar je bewegende deel wel verstek. Of lijkt dat zo?
Dit is een vast raam. Deze onder niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ax3ZcwH7sOXQ_MTCnuDbWL3irTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeFrpo04ZM9uePZzlyJwu1AK.jpg?f=fotoalbum_large

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38
Robonus schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:20:

Dat zijn de glaslatten. Die wil je luchtdicht want anders heb je kans op tocht. Dat is in verstek makkelijker dan met HVL op je glaslatten.

• Robonus
Oh check! Bedankt voor de extra foto's en info. Dat geeft wel een heel duidelijk beeld zo.

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:06
Ik heb hier 2 draaikiep kunstof kozijnen met triple glas en hor besteld bij partumonline. Zelf samenstellen en uiteindelijk kun je montage toevoegen. Extern bedrijf komt dan nog opmeten.

Beide ramen waren 1100 x 1100 voor 1200 euro totaal. Montage was ook 1200. Subsidie 800 euro.

Zeer tevreden met alles.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:16
Begrijp ik hieruit correct dat het ook al gemonteerd is? Want van te voren is het maar afwachten wie er dan komt toch?

• Kvibe
rube schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:52:
[...]

Begrijp ik hieruit correct dat het ook al gemonteerd is? Want van te voren is het maar afwachten wie er dan komt toch?
het is al gemonteerd inderdaad en subsidie ook binnen. Je krijgt de naam van bedrijf wel door en dan komen ze nog op meten.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:16
Kvibe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:56:
[...]
het is al gemonteerd inderdaad en subsidie ook binnen. Je krijgt de naam van bedrijf wel door en dan komen ze nog op meten.
Dank, ga ik toch nog eens even bij hen kijken of ze kunnen aanbieden wat ik zoek en waar ik dan op uit zou komen.
Als ik me goed herinner hadden ze maar 10% aanbetalen en 90% voor aflevering (maar dan kun je het op de vrachtwagen zien staan?).
En hoe is de betaling m.b.t. monteren, (grotendeels) achteraf hoop ik?

• Kvibe
rube schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Dank, ga ik toch nog eens even bij hen kijken of ze kunnen aanbieden wat ik zoek en waar ik dan op uit zou komen.
Als ik me goed herinner hadden ze maar 10% aanbetalen en 90% voor aflevering (maar dan kun je het op de vrachtwagen zien staan?).
En hoe is de betaling m.b.t. monteren, (grotendeels) achteraf hoop ik?
Monteren was in mijn geval volledig achteraf betalen. Maar dat kan misschien verschillen per bedrijf. Aankoop inderdaad controleren in vrachtwagen.

• TS_12977
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 08:26
Onafhankelijk laten meten voordat je tekent helpt — deur-aan-huis partijen verschillen soms sterk in profiel en glas-opbouw. Op vocht: luchtdichte kozijnen betekent inderdaad vaker bewust ventileren; HR++ helpt condens op glas, maar lost gebrekkige ventilatie niet op. Naast je buren zou ik ook schriftelijk checken welche garantie op montage en lekkage staat, los van de salespraat.

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:59
Momenteel wordt mijn verbouwing getekend door de architect.
Daarin is het plan om voor aluminium kozijnen te gaan. Zelf heb ik geen enkel idee wat beter is etc. Zijn hier ervaringen met aluminium tov (normaal?) kunstof kozijnen?

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:26

Sandyman538

SandstorM [148839]

BekSide schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:45:
Daarin is het plan om voor aluminium kozijnen te gaan. Zelf heb ik geen enkel idee wat beter is etc. Zijn hier ervaringen met aluminium tov (normaal?) kunstof kozijnen?
Zeker Zoekterm -> Aluminium

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
BekSide schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:45:
Ik heb reeds paar jaar zwarte vlakke aluminium kozijnen. In 1 woord.....top. Zowel wbt isolatie als looks. Geen dag spijt van gehad. Ik heb Profel.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

iemand een idee hoe dit schoon te maken? geprobeerd met een liniaal en andere dunne dingen alleen is het geheel lastig weg te krijgen. Lijkt ook wel schimmel dus toch meer ventilatie nodig in huis.

Het zit tussen het schuifdeel en vaste deel in op de vaste ruit. Iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O74XM-JXR83FKg8cGKkMooDT5es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aoOV14j5vVpmqEiuEEgA8FD.jpg?f=fotoalbum_large

• Robonus
Ik heb even in dit topic gezocht, maar kan niet vind dat dit al ter sprake is gekomen.

Is er iemand die nieuwe kunststof kozijnen met triple glas in naar buitendraaiende ramen heeft geplaatst?

Wij hebben namelijk een behoorlijk overstekende dakrand, en de huidige oude ramen draaien naar buiten open. Door de dakrand komt er nooit regen naar binnen. Aan de binnenkant hebben we plissegordijnen hangen wat we heel fijn vinden omdat je ze op elke hoogte kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTWVwgRV0OmXmGgGkrWhKJuhES8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74AVWrC4OWbTZ1yAeMtfvE0L.png?f=fotoalbum_large

Maar als we overstappen naar kunststof moeten ze wel haast wel naar binnen open wat klote is met plissés. Ik kon één aanbieder vinden die er kort iets op zn site had staan maar volgens mij komt het bijna niet voor. Daarom vroeg ik me af of er iemand ervaring mee heeft? NB, ik ben nog aan het onderzoeken of ombouw naar type D balansventilatie mogelijk is om van de roosters af te komen.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:48
@Robonus Je kan plisse gordijnen in het frame laten plaatsen.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tissusmaison.com/wp-content/uploads/2019/07/luxaflex-pliss%C3%A9-gordijnen.jpg

• Robonus
Klopt, dat is ook een optie, maar we hebben ze nu mooi in de dag hangen, ook voor de (lelijke) ventilatieroosters. Als ze van half tot hoog staan, dan ziet dat er een stuk netter uit al zeg ik het zelf. En ze zijn nog geen 3 jaar oud dus ook zonde om die weer de kieperton in te gooien.

En aangezien naar buiten opendoen nooit een probleem is geweest hier, was ik nieuwsgierig naar de mogelijkheden .

[ Voor 16% gewijzigd door Robonus op 20-06-2026 17:30 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Robonus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:29:
Ik heb even in dit topic gezocht, maar kan niet vind dat dit al ter sprake is gekomen.

Is er iemand die nieuwe kunststof kozijnen met triple glas in naar buitendraaiende ramen heeft geplaatst?

Wij hebben namelijk een behoorlijk overstekende dakrand, en de huidige oude ramen draaien naar buiten open. Door de dakrand komt er nooit regen naar binnen. Aan de binnenkant hebben we plissegordijnen hangen wat we heel fijn vinden omdat je ze op elke hoogte kan instellen.

[Afbeelding]

Maar als we overstappen naar kunststof moeten ze wel haast wel naar binnen open wat klote is met plissés. Ik kon één aanbieder vinden die er kort iets op zn site had staan maar volgens mij komt het bijna niet voor. Daarom vroeg ik me af of er iemand ervaring mee heeft? NB, ik ben nog aan het onderzoeken of ombouw naar type D balansventilatie mogelijk is om van de roosters af te komen.
Ik ben de tegenovergestelde mening toegedaan.

We hebben boven houten kozijnen met naar buiten draaiende ramen. Dat is het grootste deel van het jaar prima want ook hier kunt je de ramen open laten omdat aan de bovenkant een diepe goot zit die eventuele regen tegenhoudt.

Maar hartje zomer is het vrijwel onmogelijk om de zon te weren omdat met screens de ramen niet meer open kunnen. Er zit ook geen afstand tussen de bovendorpel van het raamkozijn en onderkant goot zodat een zonnescherm ook onhaalbaar is.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Ik ben de tegenovergestelde mening toegedaan.

We hebben boven houten kozijnen met naar buiten draaiende ramen. Dat is het grootste deel van het jaar prima want ook hier kunt je de ramen open laten omdat aan de bovenkant een diepe goot zit die eventuele regen tegenhoudt.

Maar hartje zomer is het vrijwel onmogelijk om de zon te weren omdat met screens de ramen niet meer open kunnen. Er zit ook geen afstand tussen de bovendorpel van het raamkozijn en onderkant goot zodat een zonnescherm ook onhaalbaar is.
Offtopic voor hier, maar dan is een 'zuignap screens' wel wat, kijk bv eens op sun eclipse of sunwise . Werkt hier prima

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
IJsbeer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:50:
[...]

Offtopic voor hier, maar dan is een 'zuignap screens' wel wat, kijk bv eens op sun eclipse of sunwise . Werkt hier prima
offtopic:
Bedankt voor je suggestie. Maar met een ladder mijn zonwering moeten aanbrengen lijkt mij erg onhandig. Heb ook erg grote twijfels of de degelijkheid van zuignappen, gezien dat harde windvlagen tijdens de recente onweersbui.

De zuignap van de telefoonhouder in mijn auto valt 2x per jaar spontaan van de voorruit 8)7

• IJsbeer
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:43:
[...]
offtopic:
Bedankt voor je suggestie. Maar met een ladder mijn zonwering moeten aanbrengen lijkt mij erg onhandig. Heb ook erg grote twijfels of de degelijkheid van zuignappen, gezien dat harde windvlagen tijdens de recente onweersbui.

De zuignap van de telefoonhouder in mijn auto valt 2x per jaar spontaan van de voorruit 8)7
Ladder: Fair point, voor de rest, hier verder: Zonwering met zuignappen.

(en aanbrengen aan de binnenkant kan natuurlijk ook, werkt wel iets midner, dan wel een lichte kleur nemen ivm warmte)

[ Voor 9% gewijzigd door IJsbeer op 22-06-2026 09:47 ]

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-09 14:59
nokiaan958GB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:43:
[...]
offtopic:
offtopic:
Slechts twee keer per jaar? waar kan ik tekenen? ;)
Ergens is er een topic waarin de voor- en nadelen van verschillende zonweringen besproken worden meen ik, dus dan even in het kort. Wij hebben een aantal jaar geleden ook nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen (Schüco) en zijn pas daarna ook op zoek naar zonwering gegaan. Destijds geen budget om dat meteen/gelijktijdig aan te pakken.

Als je (zoals wij) niet in je nieuwe kozijnen wilt boren, dan kom je al snel op knikarmschermen of plakscreens. Met boren in het kozijn verlies je de fabrieksgarantie is ons verteld, wat ik niet raar vind. Voor de tuinkant (ZO) beneden hebben wij gekozen voor een knikarmscherm en dat bevalt prima. Voor de bovenverdieping hebben we gekozen voor plakscreens. Makkelijk, snel en voordelig. Deze hebben wij aan de binnenzijde zitten. Niet maximaal effectief, maar het helpt wel degelijk!! Aan de buitenzijde zou beter zijn, maar inderdaad, op een ladder die dingen ophangen zag ik niet zitten. Zijn plakscreens mooi? Nee, zeker niet vind ik, echte screens zijn veel mooier/netter. Het is gewoon lastig ze strak te plaatsen (en zo te houden). Vallen de zuignappen er af? Nee, misschien een of twee (van de vele) in een paar jaar tijd. Terug aandrukken en klaar.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:00
Er zijn ook screendoeken op maat te bestellen die met tourniquets i.p.v. zuignappen bevestigd worden. Dat zit in mijn ervaring stevig vast.

Screendoek met tourniquets

Edit: icm kunststof kozijnen weet ik niet of dat vast te schroeven is.

[ Voor 12% gewijzigd door Franciesco op 22-06-2026 10:45 ]

• _JGC_
Heb hier een mix van doeken, folie en een screen. Daar is afgelopen weekend nog de goedkope versie bijgekomen: doeken die je zelf op maat knipt en dan met plakkertjes met klittenband vast zet op het glas.

Het werkt eigenlijk allemaal prima. De screen heb ik op het grote raam van de woonkamer (zuid), folie op de dakkapel (zuid), de zuignappen op zijkant en achterkant en de goedkope zooi hangt nu ook achter. Ik zou daar ook zuignappen voor kopen maar ik wil eerder zon weren dan dat die dingen binnen zijn, mijn vriendin had dit ooit gekocht en lag nog altijd in de la.

Zonwering plaats je op de buitenkant, dat werkt het beste en minste kans op thermische breuk. Daar zijn mijn Oekraiense buren inmiddels ook achter met hun auto, die hadden een reflecterend scherm aan de binnenkant geplaatst, raam zit nu vol barsten :X.

Vallende zuignappen nog geen last van gehad. Als ze gaan is het de eerste dag na plaatsen omdat je per ongeluk de zuignap op de kitrand zet of het raam niet goed schoongemaakt hebt.

• stefanwanschers
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 31-08 15:57
Ben benieuwd naar jullie mening over deze offerte van Belisol. Tussenwoning uit 1971.

Wat wordt vervangen:
  • Voordeur + zijlicht: 1790 × 2195 mm
  • Woonkamer voor: 3780 × 2065 mm
  • Slaapkamer voor: 3780 × 1465 mm
  • Badkamer: 2210 × 500 mm
  • Slaapkamer achter links: 2200 × 1465 mm
  • Slaapkamer achter rechts: 3780 × 1465 mm
  • Vast kozijn naast achterdeur: 745 × 2665 mm
  • Achterdeur: 1050 × 2665 mm
  • Woonkamer achter: 1090 × 2665 mm
  • Dubbele tuindeuren: 2100 × 2665 mm
  • 13 m² Keralit gevelbekleding met glaswolisolatie.
Verder is de prijs inclusief montage, worden de oude kozijnen verwijderd, antraciet houtnerf kunstof kozijnen binnen en buiten, nieuwe stelkozijnen geplaatst, alles rondom geïsoleerd met PUR en afgewerkt met witte watervaste MDF-dagkanten. Ook zijn container, kraan, horren, ventilatierooster en binnenvensterbank inbegrepen.

Alle ramen en deuren worden uitgevoerd met HR+++ triple glas, WarmEdge afstandhouders en veiligheidsglas waar nodig.

Totale prijs: €41.000 inclusief btw.

Ik ben benieuwd of jullie deze prijs marktconform vinden en of er nog zaken zijn waar ik op moet letten.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:23
stefanwanschers schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:22:
Ben benieuwd naar jullie mening over deze offerte van Belisol. Tussenwoning uit 1971.

Wat wordt vervangen:
Verder is de prijs inclusief montage, worden de oude kozijnen verwijderd, antraciet houtnerf kunstof kozijnen binnen en buiten, nieuwe stelkozijnen geplaatst, alles rondom geïsoleerd met PUR en afgewerkt met witte watervaste MDF-dagkanten. Ook zijn container, kraan, horren, ventilatierooster en binnenvensterbank inbegrepen.

Alle ramen en deuren worden uitgevoerd met HR+++ triple glas, WarmEdge afstandhouders en veiligheidsglas waar nodig.

Ik ben benieuwd of jullie deze prijs marktconform vinden en of er nog zaken zijn waar ik op moet letten.
Wel fijn dat het verwijderen van de oude kozijnen er ook bij zit :+

Staat er ook omschreven wat voor triple glas het is? Als ze met 4-4-4 aankomen zou ik toch sterk andere laag diktes adviseren.

• ApC_IcE

ApC_IcE

stefanwanschers schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:22:

Wat wordt vervangen:

Verder is het handig even te vermelden wat de kozijn indeling is. Ik neem aan dat dit niet allemaal vaste ramen zijn. Of is elk raam een draaikiep en een vast raam?

En worden alle kozijnen afgepurt? Mijn voorkeur zou toch wel zijn: stelkozijnen en dan compriband.

• elektriekert
ApC_IcE schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:14:
[...]

Verder is het handig even te vermelden wat de kozijn indeling is. Ik neem aan dat dit niet allemaal vaste ramen zijn. Of is elk raam een draaikiep en een vast raam?

En worden alle kozijnen afgepurt? Mijn voorkeur zou toch wel zijn: stelkozijnen en dan compriband.
Staat in de tekst: "nieuwe stelkozijnen"

• ApC_IcE

ApC_IcE

elektriekert schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:43:
[...]

Staat in de tekst: "nieuwe stelkozijnen"
Goed lezen. Ik heb het over het afpurren vs compriband

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:10

arnova

weet veel, maar niet alles

Mijn buren hebben kozijnen van het merk AluPlast (komen uit Polen, volgens mij) laten plaatsen. Zien er erg netjes uit en voor een scherpe prijs. Daarom zijn wij deze zelf ook aan het overwegen. Hebben mensen hier ervaringen met dit merk, en dan vooral qua duurzaamheid/kwaliteit?

ESP PV-Boiler Controller https://github.com/arnova/pvboiler

• elektriekert
ApC_IcE schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:54:
[...]

Goed lezen. Ik heb het over het afpurren vs compriband
Mijns inziens kan het ook beiden zien, maar de compriband is voornamelijk dat je niet tussen de muur en het kozijn in kijkt. Afdichting is van de aanslag rubber op het stel kozijn.
Van binnnuit is er ook een rupsje flex pur gelegd.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
arnova schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:45:
Mijn buren hebben kozijnen van het merk AluPlast (komen uit Polen, volgens mij) laten plaatsen. Zien er erg netjes uit en voor een scherpe prijs. Daarom zijn wij deze zelf ook aan het overwegen. Hebben mensen hier ervaringen met dit merk, en dan vooral qua duurzaamheid/kwaliteit?
De zoekfunctie al gebruikt? Bij mij zitten ze in de dakkapel maar 2 jaar is te kort voor een goede ervaring.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:10

arnova

weet veel, maar niet alles

pman63 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:21:
[...]

De zoekfunctie al gebruikt? Bij mij zitten ze in de dakkapel maar 2 jaar is te kort voor een goede ervaring.
Ja, had al gezocht maar niet heel veel gevonden, gek genoeg.

ESP PV-Boiler Controller https://github.com/arnova/pvboiler

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:28
Zelf besteld of niet?
Een van de jongens die onze kozijnen kwam zetten, van een ander merk overigens, was Pools en vertelde dat hij zelf kozijnen uit Polen haalt. Maar dat er wel verschillen zijn tussen wat in Nederland gebruikelijk is en wat in Polen gebruikelijk is en dat dat voor service niet altijd handig kan zijn. Bijv manier van draaien, scharnieren, manier waarop ze geplaatst kunnen worden etc.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:42
Ik heb een offerte ontvangen voor het vervangen van 11 kozijnen en ben benieuwd naar jullie mening over de prijs, kwaliteit van de uitvoering en eventuele aandachtspunten.

Aantal kozijnen en afmetingen
  • Totaal: 11 kozijnen
  • Totaal glasoppervlak: circa 10 m²
Afmetingen kozijnen (bxh), indicatie gemeten muuropening (afgerond):
  • 140 × 130 cm – 2 vlakken – 2 stuks
  • 75 × 130 cm5 stuks
  • 90 × 110 cm2 stuks
  • 90 × 130 cm1 stuk
  • 70 × 40 cm – badkamerraam – 1 stuk
Aangeboden uitvoering
  • Kunststof kozijnen: Aluplast 120 mm blokprofiel (draai/kiep)
  • Glas: HR+++ triple isolatieglas
  • Glaspakket: 48 mm
  • Ug-waarde glas: 0,5 W/m²K
  • Binnenzijde kozijnen: standaard wit
  • Buitenzijde kozijnen: standaard wit
  • Inclusief levering en montage
  • Meerprijs HR+++ triple glas t.o.v. HR++: €35/m² glas
  • Montage: circa 3–4 werkdagen
  • Levertijd: circa 6–8 weken na definitieve inmeting en akkoord
Prijs
  • Totaalprijs levering + montage: €15.887 incl. btw
Niet inbegrepen
  • Afvoeren bestaande kozijnen
  • Binnenafwerking kozijnen
  • Leveren/vervangen vensterbanken
Mijn vragen:
  1. Is deze prijs marktconform voor kunststof kozijnen met HR+++ glas?
  2. Is Aluplast 120 mm een goede keuze?
  3. Zouden jullie in deze situatie voor HR+++ triple glas kiezen of is HR++ voldoende?
  4. Zijn er zaken die ik nog in de offerte moet laten opnemen?

• elektriekert
n0pe schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:26:
Ik heb een offerte ontvangen voor het vervangen van 11 kozijnen en ben benieuwd naar jullie mening over de prijs, kwaliteit van de uitvoering en eventuele aandachtspunten.

• 75 × 130 cm5 stuks
  • 90 × 110 cm2 stuks
  • 90 × 130 cm1 stuk
Aangeboden uitvoering
Prijs
Niet inbegrepen
Mijn vragen:
  3. Zouden jullie in deze situatie voor HR+++ triple glas kiezen of is HR++ voldoende?
Belangrijk is uit welke opbouw het glas bestaat (verschillende glas diktes) en of je aan de juiste meldcodes van het glas en kozijn kan komen voor de subsidie.

Ziet er wel uit als een scherpe offerte,.geen HVL verbindingen?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
n0pe schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:26:

• 75 × 130 cm5 stuks
  • 90 × 110 cm2 stuks
  • 90 × 130 cm1 stuk
Aangeboden uitvoering
Prijs
Niet inbegrepen
Mijn vragen:
Geweldige uitvinding rechtsboven.....de zoekfunctie. Aluplast al vaak besproken. HR++ of +++ ook.

Ik zou overigens bij zo'n lage prijs mijn vraagtekens zetten. 4 werkdagen x 8 uur =32 uur x 2 man = 64 uur x zo'n €80,- per uur = al zo'n €5000,- voor arbeid. Hoe kan je voor zo'n 11 mille 11 kozijnen leveren?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MikaX schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:06:
[...]

Zelf besteld of niet?
Een van de jongens die onze kozijnen kwam zetten, van een ander merk overigens, was Pools en vertelde dat hij zelf kozijnen uit Polen haalt. Maar dat er wel verschillen zijn tussen wat in Nederland gebruikelijk is en wat in Polen gebruikelijk is en dat dat voor service niet altijd handig kan zijn. Bijv manier van draaien, scharnieren, manier waarop ze geplaatst kunnen worden etc.
Er staan een aantal enorme fabrieken in polen die niet veel anders doen dan voor de duits/nederlandse markt produceren. daar komt dan ook een groot deel van het spul vandaan wat je hier gewoon lokaal besteld. de "ik ken wel iemand in polen" zijn doorgaans zeer kleinschalige productie en werken vaak met andere profielen. maar het blijven doorgaans gewoon profielen van grote producenten alleen dan bv ouder. de filicofie elke euro is er 1 viert daar vaak wel hoogtij dat merk ja bv aan de keuze van het glas, het merk van het hang en sluit werk etc.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
In Polen wordt nu eenmaal harder gewerkt voor minder geld en dat betaald zich uit in een lagere prijs voor ons zuinige/krenterige Hollanders. Ook de benzine is daar slechts 1,50. En geniet nog maar even van die lage prijzen want als ik zie wat ze zelf nu allemaal bouwen dan verwacht ik dat het daarmee binnenkort gedaan is.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:42
MotorBeast schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Geweldige uitvinding rechtsboven.....de zoekfunctie. Aluplast al vaak besproken. HR++ of +++ ook.

Ik zou overigens bij zo'n lage prijs mijn vraagtekens zetten. 4 werkdagen x 8 uur =32 uur x 2 man = 64 uur x zo'n €80,- per uur = al zo'n €5000,- voor arbeid. Hoe kan je voor zo'n 11 mille 11 kozijnen leveren?
Wellicht door de regio (zuid-limburg), gebaseerd op de andere offertes vind ik ze nog vrij prijzig :X

Inmiddels dus meerdere offertes binnen

- Profel kozijnen voor €18700

- Offerte die nog wat werk nodig heeft voor €7200 met aluplast Idealo 7000 kozijnen, hier komen nog extra kosten bij voor triple glas, Antraciet met houtnerf en de binnenafwerking met houtnerf, verborgen scharnieren

Verwacht uiteindelijk de keuze te moeten maken tussen €12500 voor Aluplast met de extra opties zoals hierboven vermeld en Profel voor €18700

• Fr33z
MotorBeast schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:06:
[...]

lijkt mij niet moeilijk. ik kan ze als simpele consument in Duitsland voor 300-400 euro per stuk configureren ( https://www.widuro.de/konfigurator/aluplast-fenster#t=1&gosection=hersteller ) doe daar 100% marge op en je bent bij 1000 per kozijn ;)

• Fr33z
pman63 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:02:
In Polen wordt nu eenmaal harder gewerkt voor minder geld en dat betaald zich uit in een lagere prijs voor ons zuinige/krenterige Hollanders. Ook de benzine is daar slechts 1,50. En geniet nog maar even van die lage prijzen want als ik zie wat ze zelf nu allemaal bouwen dan verwacht ik dat het daarmee binnenkort gedaan is.
dat gaat er wel.een keer af ja dat prijsverschilm Polen maakt echt een indrukwekkende transitie door en is op weg om het Verenigd Koninkrijk voorbij te gaan qua GDP/BBP rond 2030. er zijn al regios in Polen waar het economisch beter gaat dan bepaalde regios in het VK. Zet dingen toch weer in perspectief merk ik ;)

• steennnn
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-09 22:48
Ik had via navraag bij bekenden een shortlist gemaakt van 3 bedrijven voor nieuwe kozijnen die volgens hun goed werk leveren voor een goede prijs. Nu verschillen de prijzen tussen deze 3 bedrijven alsnog veel. Zonder heel erg in detail te gaan over de specifieke formaten en prijzen (kan natuurlijk wel als dit helpt).

De duurste levert Gealan S9000 NL en zegt dat de profielen die de andere bedrijven leveren van mindere kwaliteit zijn.

De goedkoopste levert Salamander bluevolution 82 nl

En de middelste Koemmerling systeem K­Vision 76 AD

Nu is dus mijn vraag. Heeft er iemand ervaring met de Salamander bluevolution 82 nl? Het duurste bedrijf gaf aan dat vooral bij de grote tuindeuren Gealan veel sterker en beter is. Prijsverschil 7200 vs 4800, Formaat: 3480 mm x 2670. Ik vind 2400 euro prijsverschil voor alleen de tuindeuren wel echt een groot verschil. Wil het natuurlijk wel in 1 keer goed doen en niet na 10 jaar erachter komen dan de Salamander toch slechter is.

Qua montage kosten zijn ze vergelijkbaar. Alle drie leveren trouwens standaard helaas 4/4/4 glas, wel allemaal met net andere dikte ertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42MB34lg6-gHDF7CCDsDFCjsgPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LiztmB74hM7WFJ01aD1XixOi.png?f=user_large

• elektriekert
steennnn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:36:
Ik had via navraag bij bekenden een shortlist gemaakt van 3 bedrijven voor nieuwe kozijnen die volgens hun goed werk leveren voor een goede prijs. Nu verschillen de prijzen tussen deze 3 bedrijven alsnog veel. Zonder heel erg in detail te gaan over de specifieke formaten en prijzen (kan natuurlijk wel als dit helpt).

De duurste levert Gealan S9000 NL en zegt dat de profielen die de andere bedrijven leveren van mindere kwaliteit zijn.

Nu is dus mijn vraag. Heeft er iemand ervaring met de Salamander bluevolution 82 nl? Het duurste bedrijf gaf aan dat vooral bij de grote tuindeuren Gealan veel sterker en beter is. Prijsverschil 7200 vs 4800, Formaat: 3480 mm x 2670. Ik vind 2400 euro prijsverschil voor alleen de tuindeuren wel echt een groot verschil. Wil het natuurlijk wel in 1 keer goed doen en niet na 10 jaar erachter komen dan de Salamander toch slechter is.

Qua montage kosten zijn ze vergelijkbaar. Alle drie leveren trouwens standaard helaas 4/4/4 glas, wel allemaal met net andere dikte ertussen.

[Afbeelding]
4/4/4 is 3 x dezelfde dikte aan glas, tenzij je het over de spouw hebt

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

[Afbeelding]
Er is hier ooit een Youtube video gepost wat de merken indeelde in kwaliteiten. Die Salamander zal daar niet bij hebben gezeten.

Een belangrijke vraag is m.i. hoevaak de deuren gebruikt gaan worden. Wordt het een achterdeur, voor dagelijks gebruik of gaan ze een paar keer per jaar met het mooie weer open.

Uiteindelijk is het allemaal wat plastic met een n-kamerstructuur en m-aanslagrubbers om een bepaalde isolatiewaarde te behalen, eventueel metalen profielen ter versteviging, en optioneel een folie voor de esthetiek.

Het echte verschil merk je met de bewegende delen.

Glas kun je altijd een andere keuze in maken. Al die profielen werken met een minimum en maximum aan glaspakketdikte. Waarschijnlijk is die 4-4-4 het goedkoopst en offreert men het daarom standaard (terwijl je voor geluid eigenlijk altijd een afwijkende wil). Ik durf ook wel te gokken dat men 'toevallig' ook geen veiligheidsglas heeft geoffreerd (te herkennen aan een extra .1 ter indicatie van een folie). En natuurlijk geen warmtewerende coating.

• steennnn
Rukapul schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:12:
[...]

Er is hier ooit een Youtube video gepost wat de merken indeelde in kwaliteiten. Die Salamander zal daar niet bij hebben gezeten.

Een belangrijke vraag is m.i. hoevaak de deuren gebruikt gaan worden. Wordt het een achterdeur, voor dagelijks gebruik of gaan ze een paar keer per jaar met het mooie weer open.

Uiteindelijk is het allemaal wat plastic met een n-kamerstructuur en m-aanslagrubbers om een bepaalde isolatiewaarde te behalen, eventueel metalen profielen ter versteviging, en optioneel een folie voor de esthetiek.

Het echte verschil merk je met de bewegende delen.

Glas kun je altijd een andere keuze in maken. Al die profielen werken met een minimum en maximum aan glaspakketdikte. Waarschijnlijk is die 4-4-4 het goedkoopst en offreert men het daarom standaard (terwijl je voor geluid eigenlijk altijd een afwijkende wil). Ik durf ook wel te gokken dat men 'toevallig' ook geen veiligheidsglas heeft geoffreerd (te herkennen aan een extra .1 ter indicatie van een folie). En natuurlijk geen warmtewerende coating.
Het glas van de goedkoopste is 4th/12Ar/4/12Ar/4th [Ug=0.7] Rw=32Db.

Glas van de duurste 4T-14-4-14-4T, geen verdere specificatie aangegeven.

Het gaat wel om de enige deur naar de achtertuin. Dus zal wel intensief worden gebruikt. Hetzelfde geld natuurlijk voor de voordeur. Die zou dan ook van Salamander of Gealan worden.

• Rukapul
steennnn schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:04:
[...]

Het glas van de goedkoopste is 4th/12Ar/4/12Ar/4th [Ug=0.7] Rw=32Db.

Glas van de duurste 4T-14-4-14-4T, geen verdere specificatie aangegeven.
Vraag om de specificaties van het glas en een overzicht van beschikbare glasopties. Vervolgens kijk je wat maximaal past als glaspakket.

Die eerste lijkt mogelijk te kunnen naar Ug=0.6 met 14mm spouw.
Die tweede is absoluut ondergespecificeerd zonder Ug (en met de aanname dat de spouw met argon gevuld is).

De kozijnboer is alleen geinteresseerd in het plastic en de euros, terwijl je als klant ook op het glas moet letten (energie-isolatie, geluidsisolatie, lichtdoorlatendheid, zonwerendheid, veiligheid).

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 14-08-2026 23:10 ]

• No Hands

[Afbeelding]
Bedrijven die hun verkoop moeten hebben van het afkraken van andermans spul liggen bij mij meestal gelijk 1-0 achter. Ik heb zelf Kommerling, ook deuren, dat is prima.
Salamander ken ik niet, een zoekopdracht in dit forum levert ook niet 1 hit op waar je wijzer van wordt

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:28
Ik heb ze nu 10j en geen klachten. Voelt kwalitatief goed. In Duitsland is het een populair merk

• steennnn
No Hands schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 06:40:
[...]

Bedrijven die hun verkoop moeten hebben van het afkraken van andermans spul liggen bij mij meestal gelijk 1-0 achter. Ik heb zelf Kommerling, ook deuren, dat is prima.
Salamander ken ik niet, een zoekopdracht in dit forum levert ook niet 1 hit op waar je wijzer van wordt
Daar maak je een goed punt inderdaad. Enige wat ik vind over Salamander is op Reddit en daar zijn ze wel positief. Dus misschien wordt ik bang gemaakt om niks. Vraag het vooral omdat ik natuurlijk niet in de 'val' van goedkoop is duurkoop wil vallen.

• Fr33z
DIY schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:38:
[...]

Herkenbaar, Ik heb er geen kunnen vinden (regio eindhoven, vergelijkbare eisen). Bij offertes die we kregen was de helft van de eisen ‘vergeten’. Vooral triple met asymmetrische bladen werd erg moeilijk over gedaan (ze offeren standaard 4-4-4 met veel te dunne spouwen), middenafdichting bij draaiende delen kennen ze niet en warm edge spacers optioneel.
Uiteindelijk bij een Duitse webshop (fensterblick) bestelt en zelf geplaatst met een gehuurde kraan+zuignap.

Ik heb overigens ook een raam met vierdubbel glas (quadro) waarmee je in de buurt van de isolatiewaarde van vacuumglas komt (0.4). Prijs was vergelijkbaar met triple glas, maar de opties qua glasbladen zijn beperkt, dus kon ik het niet overal toepassen.

Als je niet zelf kan/wil monteren zou je ook over de grens bij onze zuiderburen kunnen informeren. Daar leek het wat makkelijker om onze eisen ingevuld te krijgen.

- Met vochtwerende stelkozijnen bedoel je denk ik kunststof stelkozijnen?
- geluidswerende ventilatie is beter bekend als suskasten.
Oudje maar mogelijk lees je dit nog:

welke profielen heb je besteld? ik kijk ook naar ramen uit Duitsland en kom het Aluplast Ideal 7000 NL blockprofiel tegen. Deze zou dan een aanslag hebben en daarom met stelkozijnen gemonteerd kunnen worden zoals vaak gedaan wordt in NL. Was dat ook de keuze die jij maakte of heb je een heel ander profiel gedaan?

en weet je nog wat je betaald hebt voor verzending naar NL?

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:13

DIY

Fr33z schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:02:
[...]

Oudje maar mogelijk lees je dit nog:

welke profielen heb je besteld? ik kijk ook naar ramen uit Duitsland en kom het Aluplast Ideal 7000 NL blockprofiel tegen. Deze zou dan een aanslag hebben en daarom met stelkozijnen gemonteerd kunnen worden zoals vaak gedaan wordt in NL. Was dat ook de keuze die jij maakte of heb je een heel ander profiel gedaan?

en weet je nog wat je betaald hebt voor verzending naar NL?
Dit profiel hebben we besteld:
https://www.fensterblick.de/drutex-iglo-edge.html
Geen typisch blokprofiel. Ze leveren inderdaad ook merken met meer Nederlandse blokprofielen.

De kozijnen waren voor nieuwbouw (passief). Qua montage, luchtdichting en isolatie was stomp voor ons het beste (ook geen stelkozijn wat kan gaan rotten), maar als jij bestaande bouw renoveert kan een aanslag wellicht gunstiger zijn. Meestal kun je dat gewoon kiezen bij t configureren van het kozijn.
Laat maar weten als je meer wil weten over de montage van stomp in hsb.

Verzending was €861 incl btw. Levering op een eenmalige bok, dus geen gedoe met statiegeld.

[ Voor 10% gewijzigd door DIY op 17-08-2026 22:07 ]

• Fr33z
DIY schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:44:
[...]

Dit profiel hebben we besteld:
https://www.fensterblick.de/drutex-iglo-edge.html
Geen typisch blokprofiel. Ze leveren inderdaad ook merken met meer Nederlandse blokprofielen.

De kozijnen waren voor nieuwbouw (passief). Qua montage, luchtdichting en isolatie was stomp voor ons het beste (ook geen stelkozijn wat kan gaan rotten), maar als jij bestaande bouw renoveert kan een aanslag wellicht gunstiger zijn. Meestal kun je dat gewoon kiezen bij t configureren van het kozijn.
Laat maar weten als je meer wil weten over de montage van stomp in hsb.

Verzending was €861 incl btw. Levering op een eenmalige bok, dus geen gedoe met statiegeld.
damn, binnen een uur reactie :-0 dankjewel!

ik heb een stenen huis met spouwmuren dus wat andere opbouw. Nog ideeen of tips over stompe montage in spouwmuren met gelijke openingen? beste wat ik vond is uit andere landen en dan bikv Illbruck i3-systeem met oa luchtdichtingstape, zwelband aan de buitenkant en flexpur. Voor montage zou je dan met kozijnankers kunnen werken die je op het binnenblad schroeft.

gezien de renovatie-setting twijfel ik nog.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:13

DIY

Fr33z schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:15:
[...]

damn, binnen een uur reactie :-0 dankjewel!

ik heb een stenen huis met spouwmuren dus wat andere opbouw. Nog ideeen of tips over stompe montage in spouwmuren met gelijke openingen? beste wat ik vond is uit andere landen en dan bikv Illbruck i3-systeem met oa luchtdichtingstape, zwelband aan de buitenkant en flexpur. Voor montage zou je dan met kozijnankers kunnen werken die je op het binnenblad schroeft.
gezien de renovatie-setting twijfel ik nog.
-(Flex)Pur probeer ik bij weg te blijven ivm het op termijn verharden en dan scheuren. Als middenafdichting gebruik ik heel breed compriband zoals Wurth VKP Trio 600. Je plakt dat rondom het profiel en het band zet vervolgens uit, zodat de ruimte rondom het kozijn volledig word opgevuld. Illbruck heeft iets vergelijkbaars in het assortiment. Montage: YouTube: illbruck TP652ll trioplex+ Schnell und einfach montiert

- Naast de middenafdichting heb ik aan de binnenkant tape met een strook folie voor luchtdichting en aan de buitenkant dampopen, maar waterdichte tape, als winddichting en om slagregen te blokkeren. Daaroverheen uiteraard de lekdorpel en de houten dagkant afwerking.
Bij renovatie van stenen ramenopeningen kun je tape aan de buitenzijde haast niet wegwerken, dus dat word puzzelen. Op de fensterblick site staan wel kunststof profielen die je op de kozijnen kunt klikken om een nette aansluiting met de dagkanten maken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
met aanslag en stelkozijn monteren heeft als voordeel dat je een rubber afdichting aan de buitenzijde hebt. Met een kunststof stelkozijn is verrotten ook geen probleem. Voor luchtdichting de binnenkant wel tapen.

- kozijnankers zijn een optie, maar zitten in de weg bij het tapen van je luchtdichting aan de binnenkant. Stelschroeven kun je in de sponning door het kozijnprofiel in de spouwlat schroeven en zitten niet in de weg. Het glas moet er dan wel uit tijdens het vastzetten van het kozijn.

We gaan offtopic, dus misschien is een eigen topic over je kozijnen monteren beter.

[ Voor 33% gewijzigd door DIY op 18-08-2026 23:07 ]

• Toto9
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 01-09 20:32
Hallo allemaal,

Al zoveel gehad aan dit forum, dank allemaal! Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.

Ik ben bezig om alle houten kozijnen, ramen, gevelbekleding en deuren van onze doorzonwoning uit 1970 te laten vervangen. Zelf durf ik dit niet aan, ik ben (nog?) geen handige klusser.

Van 9 bedrijven heb ik er 2 over, prijs 48K & 56K. Qua garantie, uiterlijk & functionaliteit van de kozijnen, reviews, betalingsregelingen etc kan ik zelf de afweging maken, maar qua installatie en opties toch nog wat vragen.

-48K: Veka van Goemaat, houten stellatten.

-56K: Schuko weet niet waar vandaan, verwijdert stellatten en plaatst kunststof stelkozijnen, verdektliggende scharnieren.

Ben er wel achter dat vergelijken heel lastig is omdat de goedkopere opties niet vertellen wat ze achterwege laten (uiteraard). Heb ze nu gelijk op raamdorpels, gekleurde delen, roosters, horren, deurdorpels, zwarte warm edge afstandhouders, geen PADK, aantal kozijnen, triple glas, 4-5-4 optioneel, HVL verbinding, staal in hele kozijn.

1) Mis ik iets substantieels? Ik denk isolatiewaardes nog, maar wat vraag ik precies.. de waardes van glas, kozijn en deuren?
2) Meningen over verdektliggende scharnieren? Wij denken dat het ons niet zou storen, en misschien moeilijker afstellen?
3) Hoe belangrijk is nou dat stelkozijn?
4) wat vinden jullie van prijsverschil op basis van deze verschillen?
5) Schuifpui: achter moeten we kiezen tussen aluminium of kunststof hefschuifpui. Qua materiaal snap ik de vergelijking maar ik weet niet wat de vergelijking is als de 1 een hefschuifpui is en de ander niet. Daarnaast, is een deur met tripleglas niet te zwaar, zou die in dubbelglas een overweging waard zijn? Totale maat is 250x250 dus bewegende deel +/- 125x250.

Voor ons als starters in een woning waar nog veel meer moet gebeuren is 8K een enorm verschil, maar we willen hier ook minstens 15 jaar blijven wonen zonder gedoe.

• IJsbeer
  • Niet online
Dat laatste zinnetje is belangrijk, maar bedenk je dat je, als starter, waarschijnlijk in de loop der tijd meer te besteden krijgt. Als je je woning nu kan betalen, kan je dat tegen die tijd helemaal makkelijk. Dus ja, het is een hoop geld, maar bedenk je het gevoel over 10 jaar: had ik maar.... Dus denk idd lange termijn, je zegt er zelf lang te willen wonen. Wooncomfort is dan heel wat waard. Dan nog maar een paar jaar sparen voor de tuin oid ;)

1. Isolatiewaardes zijn leuk, voor ons als tweakers. Maar zeggen niet zoveel als het er beroerd wordt ingezet. Dus kijk daar niet te veel naar zou ik zeggen.
2. Ik ben ook het type dat me niet stoort aan de scharnieren. Geen idee of het kwetsbaarder / minder duurzaam is?

3. Kierdichting is belangrijk. Maar of dat hout of kunstof moet zijn verschillende meningen over.

4. Prijsverscihl vind ik aardig bij elkaar liggen. Ik had een offerte van 42k en > 60k....

Schuifpui (afhnakelijk van grootte) wordt vaak Aluminium gedaan. Dat is toch wat steviger.

• No Hands
Toto9 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:06:
Hallo allemaal,

Al zoveel gehad aan dit forum, dank allemaal! Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.

Ik ben bezig om alle houten kozijnen, ramen, gevelbekleding en deuren van onze doorzonwoning uit 1970 te laten vervangen. Zelf durf ik dit niet aan, ik ben (nog?) geen handige klusser.

Van 9 bedrijven heb ik er 2 over, prijs 48K & 56K. Qua garantie, uiterlijk & functionaliteit van de kozijnen, reviews, betalingsregelingen etc kan ik zelf de afweging maken, maar qua installatie en opties toch nog wat vragen.

-48K: Veka van Goemaat, houten stellatten.

-56K: Schuko weet niet waar vandaan, verwijdert stellatten en plaatst kunststof stelkozijnen, verdektliggende scharnieren.

Ben er wel achter dat vergelijken heel lastig is omdat de goedkopere opties niet vertellen wat ze achterwege laten (uiteraard). Heb ze nu gelijk op raamdorpels, gekleurde delen, roosters, horren, deurdorpels, zwarte warm edge afstandhouders, geen PADK, aantal kozijnen, triple glas, 4-5-4 optioneel, HVL verbinding, staal in hele kozijn.

1) Mis ik iets substantieels? Ik denk isolatiewaardes nog, maar wat vraag ik precies.. de waardes van glas, kozijn en deuren?
2) Meningen over verdektliggende scharnieren? Wij denken dat het ons niet zou storen, en misschien moeilijker afstellen?
3) Hoe belangrijk is nou dat stelkozijn?
4) wat vinden jullie van prijsverschil op basis van deze verschillen?
5) Schuifpui: achter moeten we kiezen tussen aluminium of kunststof hefschuifpui. Qua materiaal snap ik de vergelijking maar ik weet niet wat de vergelijking is als de 1 een hefschuifpui is en de ander niet. Daarnaast, is een deur met tripleglas niet te zwaar, zou die in dubbelglas een overweging waard zijn? Totale maat is 250x250 dus bewegende deel +/- 125x250.

Voor ons als starters in een woning waar nog veel meer moet gebeuren is 8K een enorm verschil, maar we willen hier ook minstens 15 jaar blijven wonen zonder gedoe.
3, je hebt stompe montage, dan wordt je kozijn vastgemaakt aan die lat in de spouw of je hebt montage met een stelkozijn. dan maken ze een lijst in het gat in de gevel die ze helemaal rondom afkitten of purren en daar gaat je kozijn in.

voor mij een heel belangrijke om naar te kijken, hoe ziet het er aan de buitenkant uit als het kozijn er in zit? bij mijn broertje werden schuko's geplaatst en daar zit tussen het kozijn en de gevel aan de buitenkant een rand compriband. dat vind ik echt geen gezicht plus dat compriband vergaat. wij hebben een kozijn wat een aanslag heeft tegen een stelkozijn en daar zit een rubberen profiel wat de aansluiting tussen kozijn en gevel dicht. dat valt bijna helemaal weg achter het kozijn.
hoe is de afwerking binnen bij beide partijen?

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 24-08-2026 14:11 ]

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:19
Ik kan het vergaan van compriband onderschrijven. Ik had in mijn vorige woning een kozijn stomp laten installeren met compriband. Na 10 jaar begon het te lekken bij het kozijn, het water ging door de compriband naar binnen.

in mijn huidige woning heb ik daarom gekozen voor een kunststof stelkozijn.

• SFRtje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-09 20:26
Hebben mensen ervaring met leverancier SK Geveltechniek? Goede communicatie en scherpe tarieven. Maar bijv geen VKG keurmerk, als dat al een ding is?

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:04
SFRtje schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:59:
Hebben mensen ervaring met leverancier SK Geveltechniek? Goede communicatie en scherpe tarieven. Maar bijv geen VKG keurmerk, als dat al een ding is?
Heb ze langs gehad voor offerte. Erg goede prijs gehad. Was ook nog wel ietsjes extra mogelijk nadat ik aangaf dat het tussen hen en een concurrent ging. Verkoper wel érg glad en overtuigd van zichzelf. We zijn uiteindelijk voor hun concurrent gegaan.

Joejoe!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:24
Ik snap dat dit een ‘alles is plastic’ topic is, maar zijn houten kozijnen zo uit de gratie? Vind vooralsnog kunststof niet mooi.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:41
Eind dit jaar kan ik je mijn ervaring delen. Zoals het eruitziet worden de kozijnen half oktober ingemeten en verwacht dat ze voor kerst worden geplaatst.

[ Voor 15% gewijzigd door Paul Hewson op 24-08-2026 22:02 ]

• IJsbeer
  • Niet online
Lord Anubis schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:01:
Ik snap dat dit een ‘alles is plastic’ topic is, maar zijn houten kozijnen zo uit de gratie? Vind vooralsnog kunststof niet mooi.
Eens dat hout veel mooier is. Gemak dient de mens, en dat doet het goed bij veel mensen.

Een argument van kunstof is dat het langer mee zou gaan dan hout, dat moet ik eerst nog maar bezien. Oudere kunstof kozijnen zie je de plastic laag al loslaten. En herstellen van schade van kunstof is een vak apart, waar je met hout gewoon simpel te fixen / aan te passen is.
Ik heb voor kunstof gekozen omdat ik geen zin heb aan dat gedoe met de ladder (met de leeftijd wordt je ook niet soepeler zullen we maar zeggen :D) en ik het glas zobiezo wou vervangen.

Maar benieuwd of ik er over 20 jaar nog zo over denk hoor!

• _JGC_
Kunststof is wel beter geworden door de jaren heen, maar idd... kijk eens naar kozijnen van 30 jaar geleden... Lelijk!

Mijn oude houten kozijnen zijn van 1978, er zijn een paar waar wat nieuwe stukjes hout zijn ingezet en er zijn een paar die verwaarloosd of verkeerd geplaatst zijn (gelijk met de gevel in een gat zonder lood erboven op de westkant vol in de regen), daar zit nu kunststof in.

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:00
Onze kozijnen boven zijn van SK Geveltechniek. Wel geplaatste door een derde, maar de kwaliteit van de kozijnen is helemaal dikke prima. Nul klachten.

• isaxmw
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-09 10:53
Wij zijn aan het rondkijken voor kunststof kozijnen voor onze woning uit 1929. Iemand tips voor een goede en betrouwbare leverancier van Schüco in regio Den Haag? Ik heb inmiddels meerdere offertes opgevraagd, maar merk dat sommige partijen afhaken zodra ik wat specifieker doorvraag over glasopbouw, beslag e.d.

Daarnaast nog twee technische vragen:

1. Valraam vs. uitzetraam boven balkondeur
Ik wil het raam vooral gebruiken voor ventilatie en kies bewust geen rooster. Het idee is om het een groot deel van het jaar open te laten staan. Over uitzetramen krijg ik tegenstrijdige informatie: volgens de ene leverancier hebben ze net als een valraam maar één stand, volgens een andere kunnen ze in meerdere standen worden gezet. Een andere partij kan het met een adapter uitvoeren, maar adviseert dit niet zonder echt uit te leggen waarom. Iemand ervaring hiermee en wat zouden jullie adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xh4gFMQ0qr6Mz9WcMDvDhaKB0g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CzVOHgxgDstpd0QGbSAYwjpO.jpg?f=user_large

2. Loodslabben/dorpels
De bestaande loodslabben onder de houten kozijnen op de balkons zijn aan vervanging toe. Twee partijen willen deze bij montage vervangen, terwijl een andere zegt dat dit niet nodig is omdat zij met dorpels werken. Wat is hier de correcte/gebruikelijke uitvoering en waar moet ik op letten?

• CSO1982
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20:30
Na veel hier gelezen te hebben vraag ik bij de offertes extra door op stelkozijnen.

Nu kreeg ik net deze reactie terug. Maar nu weet ik het echt niet meer. Is dit de beste werkwijze? Overigens van een partij die ik via dit forum heb gevonden.

Wij werken inderdaad met stelkozijnen en een kunststof blokprofiel met aanslag, welke tegen het stelkozijn aangetrokken wordt, waarna we deze afpurren en een afdichting van compriband aan de buitenkant tegen het metselwerk aanmaken. Sommige bedrijven maken in plaats van de compribandafdichting een kitafdichting aan de buitenkant. Daar is niks mis mee hoor, maar dat doen wij bewust niet, omdat wij in de veronderstelling zijn dat kit na een aantal jaren gaat verkleuren en dit dus minder mooi wordt. Compriband is een zwarte band rondom het kozijn, welke een goede afdichting realiseert. En kleuriger vast is dan kit.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-09 21:53
Met stelkozijnen is beter lucht en winddicht te krijgen, plus dat je profiel een aanslag heeft deze is juist bedoelt voor stelkozijnen en niet voor stompe montage.

Kijk eens in het vkg regelement of google daar vind je een hoop info over hoe ist geplaatst hoort te worden, en hoe juist niet.

• morlune
  • Laatst online: 18:30
CSO1982 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:22:
....

Wij werken inderdaad met stelkozijnen en een kunststof blokprofiel met aanslag, welke tegen het stelkozijn aangetrokken wordt, waarna we deze afpurren en een afdichting van compriband aan de buitenkant tegen het metselwerk aanmaken. Sommige bedrijven maken in plaats van de compribandafdichting een kitafdichting aan de buitenkant. Daar is niks mis mee hoor, maar dat doen wij bewust niet, omdat wij in de veronderstelling zijn dat kit na een aantal jaren gaat verkleuren en dit dus minder mooi wordt. Compriband is een zwarte band rondom het kozijn, welke een goede afdichting realiseert. En kleuriger vast is dan kit.
Compriband vergaat dus zoals een aantal reacties hierboven te lezen is

• Fr33z
Kees85 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 00:36:
Met stelkozijnen is beter lucht en winddicht te krijgen, plus dat je profiel een aanslag heeft deze is juist bedoelt voor stelkozijnen en niet voor stompe montage.

Kijk eens in het vkg regelement of google daar vind je een hoop info over hoe ist geplaatst hoort te worden, en hoe juist niet.
mwoah. dat is maar zeer de vraag. In onze buurlanden kunnen ze ook goed luchtdicht bouwen en werkt men vooral met folies en tapes. uiteindelijk gaat het om de aansluiting bij je binnenblad. Als dat met een stelkozijn bijv niet zorgvuldig luchtdicht gemaakt wordt heb je er nog weinig aan.

stelkozijnen zijn wel de meest gangbare manier in NL en werkt ook prima.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
isaxmw schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:40:
1. Valraam vs. uitzetraam boven balkondeur
Ik wil het raam vooral gebruiken voor ventilatie en kies bewust geen rooster.
Het vorige kozijn had een uitklapraampje dat stond nooit open omdat er geen hor in kon. Nu een roostertje boven de balkondeur en dat werkt prima. Als kouder wordt gaat het wat dichter.

De deur zelf is eigenlijk een groot draai en kiep raam en kan op een zomer- en winterstand kiepen. Als dicht is sluit het rondom af.

Er is een kunststof stelkozijn in gegaan en een nieuwe kunststof loodslap (het had een naam maar die ben ik even kwijt)

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:37
Volgende week komen ze bij ons 2 schuifpuien, voordeur en 4 kozijnen plaatsen.

• _JGC_
Fr33z schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

mwoah. dat is maar zeer de vraag. In onze buurlanden kunnen ze ook goed luchtdicht bouwen en werkt men vooral met folies en tapes. uiteindelijk gaat het om de aansluiting bij je binnenblad. Als dat met een stelkozijn bijv niet zorgvuldig luchtdicht gemaakt wordt heb je er nog weinig aan.

stelkozijnen zijn wel de meest gangbare manier in NL en werkt ook prima.
Verschil met hier is dat kozijnen in het buitenland achter het buitenblad staan. Daar doe je een strook compriband tussen kozijn en buitenblad en is het dicht. Hier moet het kozijn de spouw afdekken. Bij stompe montage betekent dat compriband, kit en pur. Bij montage met stelkozijn werk je de spouw dicht met het stelkozijn en leg je daar het kozijn overheen. Het stelkozijn werkt minimaal, het kozijn heeft ruimte om te werken (kunststof kozijnen werken meer dan hout).

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-09 19:21
IJsbeer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:39:
[...]

Eens dat hout veel mooier is. Gemak dient de mens, en dat doet het goed bij veel mensen.

Een argument van kunstof is dat het langer mee zou gaan dan hout, dat moet ik eerst nog maar bezien. Oudere kunstof kozijnen zie je de plastic laag al loslaten. En herstellen van schade van kunstof is een vak apart, waar je met hout gewoon simpel te fixen / aan te passen is.
Ik heb voor kunstof gekozen omdat ik geen zin heb aan dat gedoe met de ladder (met de leeftijd wordt je ook niet soepeler zullen we maar zeggen :D) en ik het glas zobiezo wou vervangen.

Maar benieuwd of ik er over 20 jaar nog zo over denk hoor!
Ik kan dat bevestigen. 15 jaar geleden is bij ons (toen nog vorige bewoners) een kunststof schuifpui geplaatst en alle ramen voor kunststof draaikiep ramen.

Inprincipe werkt alles nog netjes, maar hoe het eruit ziet na zoveel jaar valt vies tegen. De kozijnen aan de Zuidkant begint het plastic laagje (beschermlaagje) los te laten (bladderen). Als je vlekken niet snel genoeg weghaald krijg je het nooit meer af. Vooral streepvlekken na de regen.

ander nadeel, 15 jaar geleden had je nog maar 1 stand bij draai kiepramen. Er zitten geen ventilatieroosters in en die ene stand is veel te groot.

Nog een nadeel kan zijn. Bij onze schuifpui kan je geen hordeur plaatsen (lang verhaal om uit te leggen waarom niet) en de kleur is donkerblauw. In die tijd populaire kleur nu afschuwelijk. Kunstof schilderen zie ik niet zitten en wrappen heb ik mijn twijfels.

nu willen wij alles gaan vervangen. Eerste verdieping wel weer kunstof, tegenwoordig meer standen voor ventilatie. En heb geen zin om op een ladder te gaan schilderen.

maar voor de benedenverdieping denken wij gewoon aan hout. Makkelijk te bewerken, kleur niet goed schildert zo weer over etc. etc.

aan de andere kant in die 15 jaar is veel verbeterd, dus we twijfelen nog.

maar zoals ik al zei dat onze kozijnen in 15 jaar verweerd zijn, daar had ik wel meer van verwacht.

leuk dat ze tegenwoordig allemaal 20 jaar garantie geven etc. Maar de kozijnenboeren van 15 jaar terug bestaan vrijwel allemaal niet meer.

• Eskiya
Weet iemand hoe ik lijm/stickerresten van een aluminium kozijn verwijder? Ik heb al heel veel weggekregen met een sopje dreft, warm/lauw water en doekje

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:54
Eskiya schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:25:
Weet iemand hoe ik lijm/stickerresten van een aluminium kozijn verwijder? Ik heb al heel veel weggekregen met een sopje dreft, warm/lauw water en doekje
Seal & Bond Remover van Innotec zou je kunnen proberen, goede ervaring mee maar er zijn er natuurlijk meer die goed werken.

• Eskiya
KhaZ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:44:
[...]

Seal & Bond Remover van Innotec zou je kunnen proberen, goede ervaring mee maar er zijn er natuurlijk meer die goed werken.
Thx heb m meteen besteld.

Ik weet nu niet of het stickerresten maar op de plekken waar de stickers gezeten hebben, zit er iets kleurverschil. Stickers zijn meteen toen ze heren het kozijn geplaatst hebben verwijderd.

Overigens viel me vanmiddag op dat op het raam nog steeds de afdruk van de zuignappen vd hijskraan zichtbaar worden wanneer ik het glas nat maak. Iemand hier een tip voor?

• Eskiya
Zoals eerder vermeld heeft SK-Geveltechniek de afgelopen 2 dagen de kozijnen vervangen en schuifpuien geplaatst. Ik zeg het niet vaak maar ze hebben enorm strak werk afgeleverd en hard gewerkt. Ze werken erg netjes. Eigen mensen in dienst en eigenaar die dag 1 langskwam en tevens ook zelf op de werkplaats kozijnen plaatst.

Heb ze als no-brainer al bij meerdere mensen aangeraden.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:37
Ik kon er hier niet veel over vinden, maar ben benieuwd naar evt ervaringen met Clickover kozijnen? Wij hebben net onze badkamer helemaal laten renoveren, helaas konden we door allerlei planningsperikelen (lang leve de randstad) niet langer wachten en is ons houten badkamer raam niet voor de badkamer-renovatie meegenomen. Het houten uitzet-raam sluit niet goed meer in het houten kozijn, het is zodanig kromgetrokken dat er wel een kier van 1cm of meer in de linkeronderhoek zit. Nou zou je kunnen zeggen dat natuurljke ventilatie in de badkamer best fijn is, maar mijn vrouw wil toch wel graag een goed sluitend raam, en als we dan toch bezig zijn ook direct het glas vervangen door melkglas zodat we geen luxaflex meer nodig hebben daar.

Idealiter zouden we een draai-kiepraam in de badkamer willen, maar ik begrijp dat dan het hele kozijn vervangen moet worden? En de boel is net helemaal netjes betegeld en met een mooie stenen vensterbank etc. waarvan ik begrijp dat het vervangen van het kozijn ws schade gaat veroorzaken aan de tegels rondom.

Een optie zou dus kunnen zijn om in het bestaande houten kozijn zo'n ClickOver kunstof kozijn te plaatsen, met daarin een kunstof draaikiep-raam. Ik vraag me alleen af of dat heel gangbaar is en hoe goed dat is qua vocht ed. We hebben een groot genoeg raam om de extra marges van het clickover ding op te kunnen vangen btw.

Alternatief is om het houten raam te vervangen, maar ik begrijp dat dat dan niet in een draaikiep variant kan, klopt dat?

Overigens is de offerte van het clickover raam echt rete duur, vooral de arbeidskosten zijn bizar, in totaal 3k voor 1 raam(pje). Dus ik neig wel sterk naar gewoon houten uitzetraam laten vervangen door nieuw houten uitzetraam met melkglas en hopen dat dat weer goed aansluitend kan gebeuren.

Hoor graag jullie gedachten!

• IJsbeer
  • Niet online
Clickover lost het slecht sluiten volgens mij niet op. Ik zou niet weten waarom een draaikiep niet zou kunnen, waarom den kje dat? Heb je anders een foto met de reden waarom het niet zou kunnen?
Clickover ken ik niet, klinkt ook niet als een duurzame oplossing, wat als er vocht achter komt. Dan rot je hele kozijn weg zonder dat je het ziet.

Hier hebben ze het hele huis de kozijnen vervangen. Op sommige plekken moet je idd wat bijwerken, denk aan houten afwerkplaten ed. rond het kozijn. Vensterbanken zijn heel gebleven. Vaak wordt de binnenkant voorzien van houten latjes, waardoor ook eventeuele beschadigingen niet opvallen aan de stenen (als die er al zouden zijn).
Maar dan moet je het niet laten doen door teun de beun, die maakt wellicht wat meer schade.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:41
Eskiya schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:23:
Zoals eerder vermeld heeft SK-Geveltechniek de afgelopen 2 dagen de kozijnen vervangen en schuifpuien geplaatst. Ik zeg het niet vaak maar ze hebben enorm strak werk afgeleverd en hard gewerkt. Ze werken erg netjes. Eigen mensen in dienst en eigenaar die dag 1 langskwam en tevens ook zelf op de werkplaats kozijnen plaatst.

Heb ze als no-brainer al bij meerdere mensen aangeraden.
Goed om te lezen. Eens zien of ik ook zo positief ben over een paar maand, al ga ik daar wel van uit op basis van het contact dusver.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
Ik ben even benieuwd of iemand ervaring heeft met Qozijn?
In de regio hebben zij een folder verspreid met een 21% kortingsactie

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Rukapul
olafmol schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:56:
Het houten uitzet-raam sluit niet goed meer in het houten kozijn, het is zodanig kromgetrokken dat er wel een kier van 1cm of meer in de linkeronderhoek zit. Nou zou je kunnen zeggen dat natuurljke ventilatie in de badkamer best fijn is, maar mijn vrouw wil toch wel graag een goed sluitend raam, en als we dan toch bezig zijn ook direct het glas vervangen door melkglas zodat we geen luxaflex meer nodig hebben daar.

Idealiter zouden we een draai-kiepraam in de badkamer willen, maar ik begrijp dat dan het hele kozijn vervangen moet worden? En de boel is net helemaal netjes betegeld en met een mooie stenen vensterbank etc. waarvan ik begrijp dat het vervangen van het kozijn ws schade gaat veroorzaken aan de tegels rondom.

...

Alternatief is om het houten raam te vervangen, maar ik begrijp dat dat dan niet in een draaikiep variant kan, klopt dat?
Twee alternatieven:
  • kunststof -> bij mijn vorige woning is een aluminium kozijn(tje) in de badkamer vervangen door kunststof zonder schade aan de tegels / netjes afgewerkt.
  • houten draaikiep renovatiekozijn -> bij mijn huidige woning heb ik 2 naar buiten draaiende houten kozijnen+raam omgebouwd naar draaikiep met behulp van een renovatiekit die gemonteerd wordt binnen het bestaande kozijn. Zie https://www.kikrotterdam.nl/draaikiep_basic (verschillende varianten beschikbaar).

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:37
Rukapul schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:33:
[...]

Twee alternatieven:
  • kunststof -> bij mijn vorige woning is een aluminium kozijn(tje) in de badkamer vervangen door kunststof zonder schade aan de tegels / netjes afgewerkt.
  • houten draaikiep renovatiekozijn -> bij mijn huidige woning heb ik 2 naar buiten draaiende houten kozijnen+raam omgebouwd naar draaikiep met behulp van een renovatiekit die gemonteerd wordt binnen het bestaande kozijn. Zie https://www.kikrotterdam.nl/draaikiep_basic (verschillende varianten beschikbaar).
tnx, ben jaloers, wou dat ik zo handig was buiten het digitale domein _/-\o_

• Rukapul
olafmol schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:17:
[...]

tnx, ben jaloers, wou dat ik zo handig was buiten het digitale domein _/-\o_
Voor jouw situatie is er ook https://www.kikrotterdam.nl/draaikiep_easy
De montagetijd bedraagt slechts 15-30 minuten.
En als je het zelf niet kan dan is er vast wel iemand die kan helpen. Er zijn ook bedrijven die dit soort ombouw aanbieden, maar dat loopt rap op in arbeidsloon omdat men altijd een (halve) dag zal rekenen.

Het verschil tussen basic en easy in eindresultaat is de breedte van het kader. Ik vermoed dat dat argument wegvalt omdat Click-over ook een vrij breed kader heeft.

• elektriekert
D_Jeff schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:47:
Die korting staat ook op hun website, zegt natuurlijk helemaal geen drol als je nog geen offerte hebt.
Grote kans dat je gewoon een offerte krijgt waar de prijs 20% hoger is om vervolgens 21% korting te geven :+

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
@elektriekert Dat is ook ergens mijn donkerbruine baggervermoeden :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• IJsbeer
  • Niet online
D_Jeff schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:57:
@elektriekert Dat is ook ergens mijn donkerbruine baggervermoeden :P
Nog los van het feit dat volgens mij het werk er nog wel aardig ligt. Waarom dan folders verspreiden?

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:04
D_Jeff schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:47:
Heb bij hen ook mijn offerte-aanvraag gedaan. Kwamen 19k hoger uit dan 2 andere partijen. En dat was met HR++ ipv HR+++ ook.

Joejoe!

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste