https://files.catbox.moe/2ue02r.pdf
https://files.catbox.moe/706ma8.pdf
Inmiddels hebben we een paar offertes binnen, alleen heb ik nu nieuwe vragen, om een offerte goed te kunnen begrijpen en een goede keuze te maken.
Ik leg ze graag aan jullie voor, misschien herkennen jullie het of hebben jullie adviezen.
Home Vision
We zijn daar op een prettig manier en uitgebreid voorgelicht. Zo uitgebreid, dat mijn hoofd op een gegeven moment overliep. Zoals wel of geen ventilatieroosters (advies verkoper: niet doen).
Dilemma dus, want: soms zijn we weken niet thuis, en in twee van de drie slaapkamers op de 1ste verdieping slaapt niemand.
Mijn eerste gedachte was: alleen in de slaapkamer die wél gebruikt wordt een rooster plaatsen. Dan vraag ik me weer af of dat wel zin heeft, de lucht moet immers ook ergens naar binnen én naar buiten. We hebben alleen mechanische ventilatie in de badkamer.
Dan moet ik kiezen of voor een rooster, of voor kozijnen die op een kierstand kunnen, en dan komen de scharnieren zichtbaar in zicht (waar we geen problemen mee hebben)
Bij de kleine slaapkamer komen de scharnieren sowiso in het zicht, dat worden beiden opendraaiende ramen, met een kierstand (omdat dit kozijn boven een uitbouw staat waar je makkelijk op kan klimmen).
In de offerte staat voor de opendraaiende ramen een andere kleur vermeld, inmiddels besloten alles in de creme kleur te doen.
Ik kan niet achterhalen of ze met een moderne kozijnprofiel werken, ze verkopen ook van Schuco, volgens mij is dit tijdens het gesprek niet benoemd (het was die dag ook wel erg warm).
Aan de andere kant, we hebben in de woonkamer in 2018 een kunststof kozijn laten plaatsen (plaatsen werd een drama daar gaan we niet meer naar terug).
In de factuur staat niet welk profiel is gebruikt, het lijkt 1 op 1 op het profiel van K Vsion Trend. We denken eraan om ook het raam aan de achterkant van de woonkamer te vervangen en dan zou het mooi bij elkaar aansluiten.
In verband met behouden van de bouwconstructie, (wonen in contourgebied Mijnbouwschade) wil ik bij de voordeur of een betonlatei laten aanbrengen, deze komt in het zicht. Je ziet dit vaker in mijn omgeving, ik vind het niet echt mooi.
Of het bedrijf huurt extern iemand in om een aantal stenen boven het kozijn te verwijderen en stalen profiel in de binnen spouw aan te brengen.
De andere kozijnen hoeven geen versterking omdat het gaat om een platdak wat niet rust op de kozijnen.
Verbinding HVl vind ik persoonlijk mooi, volgens de verkoper is dat 2% minder sterk dan bij een 45 graden verbinding, Wat klinkt als ''dat valt mee''
Kozijnen laten ze maken bij BST kozijnen in Utrecht, volgens de verkoper een van de weinige die alle keurmerken heeft.
De offerte:
In het gesprek: “Kunststof zwarte afstandhouders ipv aluminium.”
In de offerte: lees ik aluminium afstandhouders?
Stelkozijn: watervast 4-laags multiplex met rubberstrip, kunststof kan ook maar wordt afgeraden omdat het een paar mm dik zou zijn. Dat zou normaal gesproken voor mij een teken zijn om niet verder in gesprek te gaan, ''hoezo maar een paar mm dik'' echter bij elk bedrijf valt me wel iets op, waar ik mijn vraagtekens bij heb. Volgens mijn echtgenote, en gelijk heeft ze, komen we zo nooit tot een keuze.
In de offerte wordt alleen aangeven stelkozijn multiplex (al kan ik dat niet 123 terugvinden, mogelijk een vlaag van verstandsverbijstering van mijn kant).
Douche-raam: Wegens verlaagd plafond raamkozijn met verhoogde bovendorpel, anders kan het raam niet open.
Plafond wil ik ooit weer hoger maken (met LED-spotjes kan dat inmiddels prima), alleen staat dat niet in mijn top 5 van “moet nu gebeuren”. Naar buiten draaiend raam kan ook, maar dan moet telkens de hor eraf als je het dicht wilt doen.
We willen de mechanische ventilatie in de badkamer vervangen door eentje met vochtsensor. Dat maakt een open raam in de douche waarschijnlijk overbodig, anders staat de afzuiger straks de hele wijk droog te trekken.
Tja welke afweging is dan het beste.
Dorpels & deuren
Voordeurdorpel wordt zo laag mogelijk (beter voor rolstoeltoegang van mijn dochter).
Er komt zo te lezen geen duceen dorpel in, ik weet de voor en tegens hiervan niet.
Achterdeur heeft al een voorziening, voor de rolstoel, dus het is geen must om een extra lage dorpel te plaatsen.
Paneel in de voordeur wordt voorzien van trippelglas (ivm subsidie)
WC-raam
Verkoper heeft
geen kozijn met een gewoon raam, alleen een valraam.
Ik wil geen valraam, dit is ook niet beveiligd tegen inbraak.
Rondom zie ik genoeg huizen waar het wel kan.
Verkoper gaat nu in Polen zoeken… Tja, de 2de reden dat ik twijfels krijg bij de offerte, en de hete adem van echtgenote in mijn nek voel, dat we eindelijk nu eens door moeten pakken.
Vreemd genoeg, staan in offertes wel maten van het kozijn en de raamprofielen niet de afmeting van het glas, in 1 (oude) offerte is amper nog glas te zien in de tekening.
Plissé gaat gezien de prijs het niet worden, screen blijft wel een optie.
Aanbetaling vind ik fors, ca €8000 terwijl er niks geleverd is, terwijl montage al berekend is, en veel onderdelen pas op laatste moment besteld worden, om dan nu al zoveel aan te betalen..
VMK / Via tussenpersoon.
Hier ben ik gekomen via een tussenpersoon i.v.m. uitzoeken aanvragen subsidies bij Nij Begun. Daardoor is triple glas goedkoper dan HR++. ISDE rechtstreeks aanvragen kan hier volgens mij niet meer, alleen via Nij Begun/SNN. In ons geval is dat 30% op de kozijnen en trippelglas.
Tussenpersoon leek niet veel van kozijnen en glas te weten, had geen voorbeelden bij zich en verwees veel door naar VMK (die komt dan ook voor de maten).
Offerte is daardoor wat vaag – hopelijk geeft VMK meer duidelijkheid over raamdorpels en meerprijzen, mochten we daar verder mee gaan.
Het was ook vaag of VMK eigen vakpersoneel kozijnen laat monteren (bedrijf zit niet in de omgeving) of ZZPers inhuurt die mogelijk geen band met het bedrijf hebben.
Ook hier forse aanbetaling, terwijl in de voorwaarden van VMK heel andere betalingsvoorwaarden staan.
Zo, dat was het rondje kozijnen, deuren, dorpels en twijfelpunten.
Kortom: ik kom hier in offertes bijna net zo veel vragen tegen als voor ik ze ging aanvragen.
Input is welkom, want echtgenote geeft me nog 2 weken de tijd om tot een keuze te komen, dan gaan we met vakantie en ze wil het dan niet meer over kozijnen, glas, subsidies of meerwerk hebben 😊