Vorige week zijn hier schuco kozijnen geplaatst met triple glas.
Helaas nogal wat gezeik gehad en ik ben op zoek naar wat advies (@
fopjurist ?)
In het kort: ik heb nog niks betaald maar heb helaas wel getekend dat ik 'tevreden' ben met de montage, vooral om de monteurs mijn huis uit te krijgen.
In het contract staat dat ik na oplevering 95% moet betalen en de laatste 5% nadat de laatste punten zijn opgelost.
Er zijn twee punten meegenomen om nog op te lossen: vervangen van al het beslag en vervangen van het badkamerraam.
Daarnaast ben ik niet tevreden over de glaslatten en er is schade aan mijn vloer.
Wat is realistisch en toegestaan qua betaling en mogelijk achterhouden van geld om er voor te zorgen dat dit opgelost wordt en/of ik het door iemand anders kan laten oplossen?
Langer verhaal:
Voor de montage had ik nagevraagd of de vloer afgedekt zou worden door de monteurs, omdat we een redelijk nieuwe laminaatvloer hebben liggen. Er werdt verteld dat de monteurs altijd een deken plaatsen onder het raam, dat is niet gebeurd.
Ik heb de hele verdieping zelf afgeplakt met papier om al een beetje bescherming aan te brengen, maar helaas zijn er alsnog in 3 kamers beschadigingen in vloer omdat er geen deken is gebruikt.
We hadden melkglas besteld voor het badkammerraam, deze is verkeerd geleverd. Die wordt als het goed is over een week nog vervangen (staat op het opleveringsdocument)
We hadden alle kozijnen met PADK beslag besteld, hier is standaard beslag op gekomen. Deze zal door de fabriek nog vervangen gaan worden, er wordt mij verteld dat dit achteraf kan. Ik heb nog geen contactgegevens van de fabriek om dit te controleren of bevestigen.
Wij hadden aangegeven dat we nieuwe vensterbanken wilden. Helaas monteren ze alleen renovatie-vensterbanken welke over de oude heen geplakt worden. Hier was ik het niet mee eens, vooral omdat ze de oude vensterbanken bij demontage flink hadden beschadigd en ze in stukken en los lagen. Ik heb persoonlijk alle vensterbanken er uit gehaald en ze hebben de 'nieuwe' vensterbanken op stukken OSB gemonteerd, zonder deze verder af te werken.
:strip_exif()/f/image/ZBihpWRB9gY0W2THQ16Xixdq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heeft veel discussie opgeleverd waarop ik op een gegeven moment heb gezegd dat het wel goed is en dat ik het zelf later ga afwerken.
De glaslatten hadden op sommige plekken flinke kieren. Dit heb ik aangegeven en de reactie was "maar ik ben toch nog niet klaar!"
Ze hebben deze kieren uiteindelijk dicht-gekit, maar ik benvan mening dat deze gewoon netjes horen aan te sluiten.
Zoals ik eerder al zei is ook de vloer beschadigd.
Ondanks vooraf navragen werd er niet op een deken gewerkt.
Na de eerste dag heb ik een kras in de slaapkamer ontdekt.
Na de eerste dag heb ik dit aangegeven en nogmaals gevraagd voorzichtig te zijn met de vloer. De derde dag heb ik zelfs zelf een kleed geplaatst in één van de kamers, welke aan de kant geduwd is en niet gebruikt om op te werken.
Na het verwijderen van het papier kom ik meerdere beschadigingen tegen in de vloer.
Dit toont aan dat deze monteurs niet voorzichtig te werk zijn gegaan en zwaar gereedschap gewoon op de vloer laten vallen.
Ik heb nu nog niks betaald maar wel getekend voor 'tevreden' oplevering, maar gezien de later ontdekte schade en vele problemen wil ik niet 95% betalen en dan met de zooi blijven zitten.
Wie heeft er advies? Omdat ze nog wel beloofd hebben het beslag voor PADK te vervangen en dezelfde monteur nog het badkamerraam komt vervangen wil ik ze ook niet al te veel in het harnas jagen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.