PSN: Flix20-NL
Maar is er op af te dingen of staan de pijzen meestal wel redelijk vast?
Bij kozien heb ik een hordeur voor 850 euro (schuco schuifpui)Trebbors schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:53:
Ik ben in de markt voor een Kömmerling schuifpui inclusief plissé hordeur. Het schuifdeel zal +/- een 1300 bij 1900 zijn. In de offertes komen de plissé hordeuren terug voor een €1000 excl. BTW. Voor mijn gevoel duur, zeker als ik vergelijk met achteraf plaatsen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik kan ze zelf niet terugvinden op hun site. Is dat inclusief de BTW?Isane schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:55:
[...]
Bij kozien heb ik een hordeur voor 850 euro (schuco schuifpui)
Ja dat is inclusief btw.Trebbors schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Ik kan ze zelf niet terugvinden op hun site. Is dat inclusief de BTW?
Nee dat klopt dat deze niet te vinden is. Ik heb een offerte daar aangevraagd en dit hebben ze los op de offerte gezet.
Spacer kleur: standaard, deze vervangen door een zwart of grijze (dan is ie geïsoleerd)Musta schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:51:
Wij gaan een grote verbouwing uitvoeren op de begane grond en willen starten met een raam eruit te laten halen en een schuifpui te plaatsen richting de tuin (omgeving Rotterdam). We hebben ook een veranda tegen het huis aan, dus de schuifpui wordt de doorgang naar de veranda/tuin.
Heb een eerste offerte ontvangen en vroeg me af wat jullie van de prijs vinden?
De volgende opnames/offertes zullen bij ons nog wel ff duren omdat ik net een operatie achter de rug heb en minimaal een week wel zal rusten
***members only***
Glas doorzetten naar triple.
Geen rare prijs. Ik zou wel voor triple glas gaan.Musta schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:51:
Wij gaan een grote verbouwing uitvoeren op de begane grond en willen starten met een raam eruit te laten halen en een schuifpui te plaatsen richting de tuin (omgeving Rotterdam). We hebben ook een veranda tegen het huis aan, dus de schuifpui wordt de doorgang naar de veranda/tuin.
Heb een eerste offerte ontvangen en vroeg me af wat jullie van de prijs vinden?
Dat verschilt natuurlijk. Er zijn partijen die gewoon een prijs neerleggen en dat is het. Andere partijen gooien de prijs omhoog en zien wel waar ze eindigen. Je kan de vraag natuurliijk altijd stellen en dan hoor je wel hoe ze reageren.Isane schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:15:
Ben ik mij zeker van bewust!
Maar is er op af te dingen of staan de pijzen meestal wel redelijk vast?
Zelf ben ik voorstander van het eerste. Dit is de prijs. Dat ze standaard met 'korting' geven beginnen is natuurlijk al onzin. En vele hier zeggen: 1 offerte is geen offerte.
Wat bedoel je met dan is die geïsoleerd? Komt er dan nog een extra laag ofzo erop?elektriekert schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:09:
[...]
Spacer kleur: standaard, deze vervangen door een zwart of grijze (dan is ie geïsoleerd)
Glas doorzetten naar triple.
NS FC: SW 2742 0448 8213
Van Pilkington websiteMusta schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:45:
[...]
Wat bedoel je met dan is die geïsoleerd? Komt er dan nog een extra laag ofzo erop?
De TGI®-Spacer is een thermisch onderbroken afstandhouder die het warmteverlies aan de rand van het isolatieglas vermindert en de Uw-waarde van het raam (glas+kozijn) verbetert.
Iemand ervaring met Boer Kozijn uit Zwolle?
Wel met Broer KonijnEskiya schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:42:
Per toeval kom ik erachter dat Boer Kozijn in Zwolle nog niet zo heel lang geleden door van Hattem Groep (Van Hattem Dakkapellen) is overgenomen en Profel dealer zijn. Als ik dat eerder had geweten had ik daar ook prijzen opgevraagd en konden ze eind mei samen met de dakkapellen komen plaatsen.
Iemand ervaring met Boer Kozijn uit Zwolle?
Wat een geniale bedrijfsnaam
Partij 1 - Deceuninck: Alles kunststof = €35.800
Partij 2 - Profel: 4x Schuifpui Aluminium en de rest kunststof = €39.750
/f/image/XYf9UeZfa5urwc0ilqNeMTHB.png?f=fotoalbum_large)
Wat zouden jullie adviseren? Profel of Deceuninck en Aluminium meerprijs wel waard?
Ik zie dat ze 1 alu pui en 1 kozijn vergeten zijn..Bedrag van Profel valt dus hoger uit..Dessalnietemin ben ik wel benieuwd naar jullie opmerkingen in de keuze tussen Deceuninck/Profel.
En/of ik inderdaad niet beter aluminium schuifpuien kan nemen i.p.v. kunststof (vooral in de afmeting 4700x2500.
[ Voor 17% gewijzigd door Eskiya op 01-04-2026 01:44 ]
Wij zijn voor een pui van 5500 x 2500 gegaan voor aluminium van Schüco, 3-delig, waarvan 2 delen open kunnen schuiven. Smalle profielen tussen de ramen van 4 cm. Het is nog niet geplaatst, ik ben heel benieuwd.Eskiya schreef op woensdag 1 april 2026 @ 01:35:
Omdat ik steeds meer neig naar Aluminium schuifpuien beneden en de partij waar ik al een offerte van heb liggen alleen kunststof plaatst, heb ik elders ook een offerte opgevraagd. Het gaat om Profel kozijnen
Partij 1 - Deceuninck: Alles kunststof = €35.800
Partij 2 - Profel: 4x Schuifpui Aluminium en de rest kunststof = €39.750
[Afbeelding]
Wat zouden jullie adviseren? Profel of Deceuninck en Aluminium meerprijs wel waard?
Ik zie dat ze 1 alu pui en 1 kozijn vergeten zijn..Bedrag van Profel valt dus hoger uit..Dessalnietemin ben ik wel benieuwd naar jullie opmerkingen in de keuze tussen Deceuninck/Profel.
En/of ik inderdaad niet beter aluminium schuifpuien kan nemen i.p.v. kunststof (vooral in de afmeting 4700x2500.
Kunststof kon ook, maar dat zou 4-delig worden.
Appartement (onder dak) uit 1931 zonder spouw (we gaan voorzetwanden met isolatie plaatsen) en een dak dat nog niet geisoleerd is (staat op de vve-planning ~2030), momenteel aluminium kozijnen met ramen uit 1979 aan de voorkant en houten kozijnen met dun, minder oud dubbelglas aan de achterkant. We zijn bij de kozijnenboer (Jordens uit Zwijndrecht) geweest voor een offerte om de ramen en kozijnen aan de voorkant te vervangen, waarbij het advies gegeven werd om voor HR++ te gaan en niet triple glas want hoge kans op schimmel. Nou lees ik overal online dat je gek bent als je niet voor triple zou gaan want subsidies zijn veel hoger en de meerprijs is minimaal (800 euro op de hele offerte).
Nou is mijn vraag of iemand in een vergelijkbare situatie wat inzichten heeft en of het echt niet handig is om voor triple glas te gaan?
als je de mogelijkheid hebt altijd voor triple glas gaan. er is geen enkele reden om met minder genoegen te nemen. kozijnboeren hebben gewoon geen zin in dat zware glas tillen en daarom komen ze met zulke onzin als schimmel.potjandrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:27:
Dag mensen, ik hoop dat ik niet een vraag stel die allang een keer beantwoord is, maar wij hebben de volgende situatie:
Appartement (onder dak) uit 1931 zonder spouw (we gaan voorzetwanden met isolatie plaatsen) en een dak dat nog niet geisoleerd is (staat op de vve-planning ~2030), momenteel aluminium kozijnen met ramen uit 1979 aan de voorkant en houten kozijnen met dun, minder oud dubbelglas aan de achterkant. We zijn bij de kozijnenboer (Jordens uit Zwijndrecht) geweest voor een offerte om de ramen en kozijnen aan de voorkant te vervangen, waarbij het advies gegeven werd om voor HR++ te gaan en niet triple glas want hoge kans op schimmel. Nou lees ik overal online dat je gek bent als je niet voor triple zou gaan want subsidies zijn veel hoger en de meerprijs is minimaal (800 euro op de hele offerte).
Nou is mijn vraag of iemand in een vergelijkbare situatie wat inzichten heeft en of het echt niet handig is om voor triple glas te gaan?
Je moet gewoon je huis ventileren, HR++ of triple glas of enkel glas.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Helaas vallen de kozijnen bij ons onder eigen kosten, welke kleur we kiezen moet wel ff "goedgekeurd" worden, maar dat lijkt weinig voeten in de aarde te hebben als ik kijk naar de verschillende buren.rube schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:36:
@potjandrie wellicht ook overbodig, maar stem.hey vervangen van de kozijnen wel af met de vve. In de meeste gevallen valt dat onder de VvE.
Dat is wel goed om te horen, de subsidies tegenwoordig maken het nogal aantrekkelijk om voor triple te gaan. Blijft wel vreemd dat de kozijnenboer het zo stellig afraad.No Hands schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:38:
[...]
als je de mogelijkheid hebt altijd voor triple glas gaan. er is geen enkele reden om met minder genoegen te nemen. kozijnboeren hebben gewoon geen zin in dat zware glas tillen en daarom komen ze met zulke onzin als schimmel.
Je moet gewoon je huis ventileren, HR++ of triple glas of enkel glas.
Ja. Ik vraag me dan altijd af: wat zit er achter, weet je het echt niet of heb je er geen zin in, kun je echt niet goed uitleggen hoe het zit? Voor mij dus een minpunt.potjandrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:39:
[...]
Blijft wel vreemd dat de kozijnenboer het zo stellig afraad.
Schimmel komt door slecht ventileren. Dubbel glas of triple glas 'ventileert' even goed, namelijk niet. Isoleert wel beter. Dus in dat kader onzin.potjandrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:39:
[...]
Dat is wel goed om te horen, de subsidies tegenwoordig maken het nogal aantrekkelijk om voor triple te gaan. Blijft wel vreemd dat de kozijnenboer het zo stellig afraad.
Wat nog wel eens is, is dat kozijnenboeren geen ventilatieroosters plaatsen 'want dat gat maakt het triple glas weer teniet'. En laat dan in het midden hoe je wel moet ventileren. Dus als je op dezelfde manier ventileert (hetzij roosters, of balans ventilatie of iets anders) is er geen verschil tussen dubbel en triple glas.
Dus idd, voor triple gaan. Kost amper meer, comfort is wel hoger.
Ja het voelt ook wel tegendraads om eerst het huis dicht te maken en dan de ramen open te slingeren voor ventilatie, maar ik begreep dat de winst voor zit in de koude brug verminderen en dan ventileren maar een klein deel van je warmte verlies is.IJsbeer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:56:
[...]
Schimmel komt door slecht ventileren. Dubbel glas of triple glas 'ventileert' even goed, namelijk niet. Isoleert wel beter. Dus in dat kader onzin.
Wat nog wel eens is, is dat kozijnenboeren geen ventilatieroosters plaatsen 'want dat gat maakt het triple glas weer teniet'. En laat dan in het midden hoe je wel moet ventileren. Dus als je op dezelfde manier ventileert (hetzij roosters, of balans ventilatie of iets anders) is er geen verschil tussen dubbel en triple glas.
Dus idd, voor triple gaan. Kost amper meer, comfort is wel hoger.
Als je glas gaat vervangen en daarmee ook je roosters weghaalt en verder niets doet om wegens ventileren, dan heeft je kozijnenboer gelijk. Dan krijg je schimmel.potjandrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:08:
[...]
Ja het voelt ook wel tegendraads om eerst het huis dicht te maken en dan de ramen open te slingeren voor ventilatie, maar ik begreep dat de winst voor zit in de koude brug verminderen en dan ventileren maar een klein deel van je warmte verlies is.
Staat inderdaad haaks op elkaar, maar is zeker met elkaar verbonden. Overheid heeft niet voor niets een campagne: Isoleren is ventileren
https://www.verbeterjehuis.nl/eigen-huis/isoleren-en-ventileren
Nou zitten er in de huidige ruiten al geen roosters, dus de ventilatiestrategie zal hetzelfde blijven: ramen op een kiertje. Nou zitten er in die Deceuninck ramen allerlei ventilatie standen dus dat zou moeten helpen.IJsbeer schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:17:
[...]
Als je glas gaat vervangen en daarmee ook je roosters weghaalt en verder niets doet om wegens ventileren, dan heeft je kozijnenboer gelijk. Dan krijg je schimmel.
Staat inderdaad haaks op elkaar, maar is zeker met elkaar verbonden. Overheid heeft niet voor niets een campagne: Isoleren is ventileren
https://www.verbeterjehuis.nl/eigen-huis/isoleren-en-ventileren
Vocht zal op het koudste oppervlak condenseren.potjandrie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:39:
[...]
Dat is wel goed om te horen, de subsidies tegenwoordig maken het nogal aantrekkelijk om voor triple te gaan. Blijft wel vreemd dat de kozijnenboer het zo stellig afraad.
Als je voorzetwanden gaan plaatsen zal die isolatie waarde al sneller beter zijn dan dat van het triple glas.
Dus zal we hooguit vocht op het glas kunnen condenseren en zal je dus ook geen natte muren krijgen.
De kozijnen waren van het merk VEKA. Echter na het poetsen is me opgevallen dat er diverse vleugels beschadigd zijn.
De meeste vallen niet op tot dat je er echt met een lamp overheen gaat maar bij een enkele zie je ze met het blote oog, als je gaat zoeken.
zoals deze:
:strip_exif()/f/image/z1mzUirrKH22ZpsGCnB6EOF5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hzzBwmiZSHpohMuhpCxpfV7q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SMAmuCABZWk1bUu1ZYWWhvsv.jpg?f=fotoalbum_large)
In hoeverre is dit acceptabel?
Daarnaast zijn er ook twee ramen waar er een streep tussen de twee lagen binnen zit, hier wil ik het bedrijf zowiezo voor terug laten komen.
Spreiding tot dusver tussen de 30 en 41k. Duurste partij 'heeft geen ventilatieroosters ingetekend, want isolatiewaarde, en er zijn al ventilatiestanden op de kiepramen'. Dat komt mij een beetje vreemd over: onze huidge 30 jaar oude kozijnen die (zeker aan de zuidzijde) nogal vernaggeld zijn hebben overal ventilatieroosters. Ideaal om open te laten staan, ook als je op vakantie bent oid.
Deze partij werkt met Schüco, iemand ervaring met die ventilatiestanden?
Joejoe!
Ik heb de knoop doorgehakt om te gaan voor geheel nieuwe kunststof kozijnen met triple glas.
Nu komen ze volgende week definitief inmeten en de puntjes op de i zetten.
Maar ik vroeg mij af zijn er nog kleine zaken waar ik op moet letten of aan moet denken.
Het gaat om alle kozijnen aan de voorkant en achterkant van de woning incl. alle deuren.
Ik zoek naar ervaringen bijvoorbeeld of ik wel of niet voor SKG3 slot materiaal moet gaan?
Of bijvoorbeeld of ik wel of niet een een knop cilinder moet nemen voor de binnenkant van de deuren?
Dit zijn dus dingen waar je vaak achteraf bij stil staat als alles er al in zit en ik vraag me af of jullie soort gelijke ervaringen hebben waar ik van kan leren?
AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4
Zoek maar op PADK in dit topic (of verder online).DonMetal schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:15:
[...]
Deze partij werkt met Schüco, iemand ervaring met die ventilatiestanden?
Ik krijg mijn nieuwe kozijnen in juni. Ik heb gekozen voor roosters op de begaande grond omdat we daar het meest aanwezig zijn. Handmatig ventileren vind ik dan onhandig.
Alle ruimtes op de eerste verdieping hebben geen roosters, maar gaan we ventileren met de ventilatie stand. Onze leverancier heeft geen PADK, dus we gaan voor de ventilatiestand van Maco Multi Secuair.
Check, dat was het puzzelstukje wat ik miste. Nu ik me daarop inlees (dit topic is echt goud) kom ik weer in een nieuwe rabbit hole qua ventilatieberekeningen terecht. Maar kom nu wel een stuk beter beslagen ten ijs tov de kozijnenboeren.LongBowNL schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:56:
[...]
Zoek maar op PADK in dit topic (of verder online).
Ik krijg mijn nieuwe kozijnen in juni. Ik heb gekozen voor roosters op de begaande grond omdat we daar het meest aanwezig zijn. Handmatig ventileren vind ik dan onhandig.
Alle ruimtes op de eerste verdieping hebben geen roosters, maar gaan we ventileren met de ventilatie stand. Onze leverancier heeft geen PADK, dus we gaan voor de ventilatiestand van Maco Multi Secuair.
Joejoe!
Op Partumonline kan ik Reynaers, Aluprof en Deceuninck Aluminium tot max 2600mm hoog configureren en Alle kunstof merken de pui tot 2400mm hoog. Is dit ook meteen de maximum of is dit afhankelijk van de kozijnboer?
Er komt maandag blijkbaar een prijsverhoging, daarom willen we van het weekend bestellen. Alleen zitten er met het probleem dat we niemand hebben om de kozijnen te monteren, of het wordt een beetje duur.
Mijn vraag of iemand een goede partij kan aanraden die rond Rotterdam/Barendrecht/Dordrecht werkt en kozijnen kan installeren?
Ik kan me niet voorstellen dat het langer dan 2 dagen duurt om die kozijnen er in te zetten met twee man. Ik vind 7k wel heel heftig.BJozi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:39:
Wij staan op het punt om kozijnen te bestellen (3 stuks, voordeur en een schuifpui), de montage kosten hiervoor zijn best hoog (7k + excl btw). Dit bedrijf was voorgesteld via de kozijn verkoper. We hadden een aantal andere offertes voor kozijnen + montage. waar de kosten voor montage lager uitvielen, om verschillende redenen hebben we een minder goed gevoel bij deze.
Er komt maandag blijkbaar een prijsverhoging, daarom willen we van het weekend bestellen. Alleen zitten er met het probleem dat we niemand hebben om de kozijnen te monteren, of het wordt een beetje duur.
Mijn vraag of iemand een goede partij kan aanraden die rond Rotterdam/Barendrecht/Dordrecht werkt en kozijnen kan installeren?
Een vriend van mij heeft met mijn hulp 4 kozijnen en tuindeuren gezet. Dat was 1,5 dag werk.
Wordt de schuifpui handmatig getild of moet deze met een kraan over het huis heen?steineken schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:44:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat het langer dan 2 dagen duurt om die kozijnen er in te zetten met twee man. Ik vind 7k wel heel heftig.
Een vriend van mij heeft met mijn hulp 4 kozijnen en tuindeuren gezet. Dat was 1,5 dag werk.
Is alles begane grond of niet?
Wie voert oude spullen af
Daarbij nu 2 losse partijen, dus 2 risico dragers..
Etc etc. Vind 7k ook veel, maar wat houdt de opdracht in?
[ Voor 4% gewijzigd door Cyriel85 op 10-04-2026 22:05 ]
Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000
Ik wacht nu op een 3e servicebezoek van Schüco om nu eindelijk wel
- een goede slotcilinder te leveren (eerste te kort, 2e verkeerde sleutel en geen draaiknop) en
- goede glaslatten. Bij laatste bezoek 9 glaslatten meegenomen en slechts 1 was goed (kleur, textuur en of lengte.
En dan wacht ik nog op de 10+ vinyl reparaties ... Oh ja, en 1 hor die groter is dan het raam (7 waren wel goed dus maar 12,5% niet).
Kreeg gisteren te horen dat Schüco worstelt met personeel en de grote vraag in Nederland niet aankunnen.
[ Voor 5% gewijzigd door Boeryepes op 11-04-2026 07:17 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
De ennige die mogelijk moeilijker kan zijn is de schuifdeur die 5m breed is. Het voor kozijn is een omgedraaide L, de twee andere kozijnen komen in een nieuwe HSB wand, en de voor deur word 1:! vervangen.steineken schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:44:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat het langer dan 2 dagen duurt om die kozijnen er in te zetten met twee man. Ik vind 7k wel heel heftig.
Bij zelf plaatsen loop je toch de subsidie mis? Ik denk dat ik het ook wel zelf voor elkaar zou kunnen krijgen, behalve de schuifpui, die is zo groot dat durf ik niet aan.
De schuifpui (5000x2500) is op de beganegrond, zal wss via de achter tuin moeten worden getild.Cyriel85 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:04:
[...]
Wordt de schuifpui handmatig getild of moet deze met een kraan over het huis heen?
Is alles begane grond of niet?
Wie voert oude spullen af
Daarbij nu 2 losse partijen, dus 2 risico dragers..
Etc etc. Vind 7k ook veel, maar wat houdt de opdracht in?
Twee van de kozijnen (2100x1400) zijn op de eerste verdieping, en gaan in een nieuwe HSB wand.
Voor deur en gedraaide L vormig kozijn zijn beide op de beganne grond.
7k + btw! 100e per m1 omtrek van het kozijn gerekend + wat andere zaken.
Ik weet dat Schüco goed bekend staat. Maar 20% beter dan Veka?
Joejoe!
Mijn ervaring van de afgelopen 7 maanden is dat ik het niet weer met Schüco zou doen. Te veel problemen waarover ik af en toe hier een bericht heb geplaatst.DonMetal schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:36:
Ik ben nu een rij offertes aan het binnenhalen. Misschien een beetje een vage vraag, maar voor de mensen die meer ervaring hebben: zouden jullie 20% meer betalen voor Schüco, ipv een Veka 82 Softline profiel? Specifieke profiel van Schüco is in de grove schatting nog niet genoemd.
Ik weet dat Schüco goed bekend staat. Maar 20% beter dan Veka?
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Onze totale doorgang, muur tot muur, is slechts 86cm. De deuropening is nu 80cm. Het huidige houten kozijn is dus aan weerszijden slechts 3cm dik. We zijn bij een kunststof deuren partij geweest, maar die zegt dat je rond de 7cm aan weerszijden naar binnen komt, omdat profielen voor kunststof kozijnen nou eenmaal dik zijn. Dat zou dan een doorgang van 86 - 14 = 72cm zijn. Dat vind ik toch wel erg beperkt.
Bestaan er ook kunststof deuren met kozijn die zeer smalle profielen? Ik kan het echt niet vinden, het lijkt wel niet te bestaan.
Ik heb er wel even kort naar gekeken, maar we hebben een oud huis, en die stijl past daar niet goed bij. Aluminium past prachtig bij een minimalistisch nieuwbouwhuis. Uiteraard is hout qua looks het beste bij een oud huis, maar er zijn wel een aantal acceptabele kunststof deuren te krijgen met looks die passen.LongBowNL schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:05:
@Bartjuh Misschien kijken naar aluminium profielen? Ik weet niet of dat je smaak is. Maar die profielen zijn dunner en met thermische onderbreking, nog steeds een goede isolatie.
Komt er een kozijnen leverancier of Schuco zelf? ik lees ook over dat Schuco het te druk heeft maar Schuco is toch fabrikant van profielen? daadwerkelijk bouwen van kozijnen gebeurt door allerlei verschillende fabrieken door heel Europa heen?Boeryepes schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:25:
[...]
Mijn ervaring van de afgelopen 7 maanden is dat ik het niet weer met Schüco zou doen. Te veel problemen waarover ik af en toe hier een bericht heb geplaatst.
De Fa Gerdes komt langs. Zij zijn naar eigen zeggen eigenaar van een Schüco producten fabriek https://gerdes-fenster.de/en/ApC_IcE schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:11:
[...]
Komt er een kozijnen leverancier of Schuco zelf? ik lees ook over dat Schuco het te druk heeft maar Schuco is toch fabrikant van profielen? daadwerkelijk bouwen van kozijnen gebeurt door allerlei verschillende fabrieken door heel Europa heen?
Ja hun hebben een fabriek waar ze kozijnen maken en ze kopen Schüco profielen (lengtes) in. HelderBoeryepes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:23:
[...]
De Fa Gerdes komt langs. Zij zijn naar eigen zeggen eigenaar van een Schüco producten fabriek https://gerdes-fenster.de/en/
Ik heb een goed aanbod voor het vervangen van kozijnen boven, 4x schuifpuien beneden + voordeur alles in Kunststof van Deceuninck.
Ik twijfel om de kozijnen + voordeur te accepteren en de 4 schuifpuien beneden in Deceuninck Aluminium via Partumonline te bestellen en via hen te laten installeren, omdat de degene van de offerte alleen in kunststof levert.
De meerprijs van 4x alu schuifpuien t.o.v. 4x kunststof schuifpuien is na aftrek subsidie €10.500. Maar is dit de meerprijs waard?
Het gaat om de volgende afmetingen
- 1900mm x 2400mm
- 2500mm x 2400mm
- 4700mm x 2600mm
- 1900mm x 2600mm
Kunstof schuifpuien: Deceuninck Elegant Thermofibra 115
Aluminium schuifpuien: Deceuninck Decalu 163 Slide-HST
Waarom aluminium boven kunststof kiezen??
- Tripple plus - Zwaar
- 1 schuifpui is groot en zwaar
- Strakker
Wat zou jullie advies zijn?
Is het de forse meerprijs waard en is ook verstandiger om grote schuifpuien (vooral) in aluminium te nemen?
Als je er lang blijft wonen moet je er wellicht tientallen jaren tegenaankijken. Gun jezelf eens wat
[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 16-04-2026 08:57 ]
Deceuninck Elegant Thermofibra 115: Uf van 0,99 (W/m²K)
Deceuninck Decalu 163 Slide-HST: Uf van 1,6 (W/m²K)
Een fors verschil m.i. en dit spreekt dan weer voor de Thermofibra.
Uiteraard is de keuze van het type glas, zeker bij grote schuifpuien, van grote invloed op de totale isolatiewaarde. Triple glas met een U van max 0,6 (W/m²K) zie ik als een must als je de boel gaat vervangen.
Dat is ook 1 van de redenen waarom wel/niet. Financiele situatie zou het mogelijk moeten maken. Ben wel van plan om langer dan de 5 jaar te blijven, omdat ik midden in een verbouwing zit en er nog in moet gaan wonen :-)IJsbeer schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:06:
Andere benadering: Als jij de wil hebt om nog heel lang in deze woning te blijven wonen, je financiële situatie deze stap makkelijk toelaat, waarom zou je het dan niet doen? Geheid dat je over 5 jaar denkt: had ik toch maar...
Als je er lang blijft wonen moet je er wellicht tientallen jaren tegenaankijken. Gun jezelf eens wat
De grootste pui is voor in de woonkamer, de overige puien in de keuken, voordeur garage + werkkamer.. Ik weet ook niet of het estetisch gezien opvalt als ik bijvoorbeeld alleen de grote pui ivm grootte in aluminium neem en de overigen in kunstof.
Dat is wel een goeie en eerlijk gezegd niet bij stilgestaan wat de technische verschillen zouden zijn. N.a.v. eerdere berichten in de topic door diversen was ik vanuit gegaan dat het verschil in isolatiewaarde minimaal zou zijn. Daarom vond ik een beetje consessie doen op isolatiewaarde voor de looks nog wel acceptabel, maar dit is inderdaad een behoorlijk verschil.Franciesco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:34:
@Eskiya kijk behalve naar de looks en gewicht ook naar het verschil in isolatiewaarde:
Deceuninck Elegant Thermofibra 115: Uf van 0,99 (W/m²K)
Deceuninck Decalu 163 Slide-HST: Uf van 1,6 (W/m²K)
Een fors verschil m.i. en dit spreekt dan weer voor de Thermofibra.
Uiteraard is de keuze van het type glas, zeker bij grote schuifpuien, van grote invloed op de totale isolatiewaarde. Triple glas met een U van max 0,6 (W/m²K) zie ik als een must als je de boel gaat vervangen.
Ik heb het Partumonline voor de zekerheid gevraagd. Voordat ik weer in de HR glas topic moet verdiepen, nog advies welke glassamenstelling voor Alu icm triple glas zou moeten nemen?
Ik vind het lastig en daarom ook moeilijk om echt een knoop door te hakken. Andere profielen boven en beneden zal denk ik niet zo gauw opvallen maar alles op dezelfde verdieping wel.RobKJ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:20:
@Eskiya Bij ons huis was mijn idee in eerste instantie ook om een alu schuifpui te nemen. De rest van de kozijnen allemaal kunstof. Dat werd ons afgeraden om een simpele reden; de looks. Het profiel van de schuifpui is zo anders qua dikte dat het heel erg zou opvallen. En ik denk dat ze wel gelijk hebben, nu zijn alle profielen gelijk en is het geheel heel rustig.
Ik had bij Veld een offerte alles in in kunststof opgevraagd en verzocht of ze in de offerte ook de prijzen van de alu puien erin konden zetten.....De Alu puien waren goedkoper dan kunststof...
Verder is alles in kunststof met houtnerf. De pui komt beneden in de achtergevel en ernaast een kantoor met ook een aluminium deur. De hele zijgevel beneden en voorgevel beneden zijn kunststof.
Ik zou dus ook even kijken wat waar komt.
Ik vind het zelf geen probleem dat de pui anders is dan de kozijnen binnen. Er zit heel veel afstand tussen en daarnaast hangt er vaak toch iets voor de normale ramen. En wij gaan schuifdeuren plaatsen tussen de keuken en woonkamer.