Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17:46
mphilipp schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:53:
[...]

Weet ik. Maar aanwezigheidsdetectie is gewoon een vreselijk moeilijk ding. Steeds een popup moeten beantwoorden is voor mij achteruit automatiseren. Het is gewoon dom kort gezegd. Ik ga het misschien wel proberen, als mijn vriendin het leuk vindt om ook die app te installeren. Dat abonnement is het probleem ook niet. Maar je moet dan wel weer alert blijven op de uitzonderingen. Misschien verbaast dat geofencing mij wel positief.

Misschien ben ik een grote uitzondering, maar mijn huishouden is niet zo voorspelbaar dat het in een waterdicht schema te vatten is. Ik moet ook altijd stilletjes gniffelen als ik bij iemand ben die de boel 'gautomatiseerd' heeft met Hue waardoor de lampen in de huiskamer gewoon om 23:00 ofzo uit gaan. Dat is gewoon een dure tijdschakelaar.
Idem met de ouderwetse kamerthermostaat die ik voorheen in mijn oude woning had. In de nieuwe woning is alleen een thermostaat zonder programmering. Die wil ik vervangen. En het zonesysteem van Tado bevalt mij wel. Honeywell heeft ook iets dergelijks, maar dat kost weer een pak meer.
Het mooie aan het zonesysteem met Tado is (vooral in combinatie met stadsverwarming) dat ik op een thuiswerkdag alleen mijn kantoortje kan verwarmen indien nodig. Dat soort mogelijkheden zijn voor mij belangrijker dan een star schema.
9 van de 10 keer zijn het de vaste bewoners die thuis komen en weggaan, en die hebben de app op hun telefoon waardoor de verwarming nooit aan zal zijn als er niemand thuis is, dat is het voornaamste en weegt veel zwaarder dan die enkele keer dat er iemand anders thuis blijft en de verwarming aan moet blijven. Dan stel je via de app even de handmatige modus in en klaar.

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Gisteren succesvol de kamerthermostaat en 3 knoppen geïnstalleerd. Nog 5 te gaan - maar die zijn lastiger.
- Eén knop krijg ik niet van de radiator af omdat de imbus waarmee hij verankerd zit dol is. :X
- Eén knop krijg ik niet van de radiator af omdat de radiator te dicht op de muur staat. Daar moet ik de hele kraan voor demonteren (en dan meteen maar vervangen voor een type waarbij dit níet is). :X :N
- Voor de woonkamer (convectorput + radiator) moeten er eerst nieuwe kranen op (zijn nog niet thermostatische +/- knoppen').
- Voor de badkamer wacht ik even met installeren want die gaat (zolang de woonkamer niet gedaan is) óf veel te veel warmte trekken (in de woonkamer), of de badkamer wordt nooit meer warm. :+

Wordt nog een leuk projectje, want ik kan nergens een aftapkraan vinden op de benedenverdieping. Wellicht moet ik de kruipruimte maar eens in, hopelijk zit er voor de convectorput (laagste punt) wat. We gaan het zien!

Wat me nog niet helemaal duidelijk is zijn de slimme schema's voor de verwarming en warm water. Je kunt daarmee voor de verwarming dus een 'normaal klokschema' maken, maar dan is het 'slimme' eraan dat hij het schema alleen activeert als je ook daadwerkelijk thuis bent? Maar daarvoor moet je dus eigenlijk de auto-assist skill hebben, of ik moet mijn vriendin zo gek krijgen dat ze altijd netjes op die push notification drukt? Het is toch net zo makkelijk (en gratis, en uitgebreider) om dat via Apple/Google Home(kit) te doen?

Voor het warme water is me ook nog niet helemaal duidelijk hoe je dit het 'slimste' kunt instellen. Ik heb al wel gemerkt dat 'UIT' geen goede stand is als je gaat douchen. Maar om hem nou altijd (volledig, staat nu op 65 graden) aan te hebben staan is wellicht ook weer overdreven? Hoe doen jullie dit?

Wat ik ook mis zijn 'scenes' (die had ik op de Toon: Weg, slapen, thuis, comfort). Dat is volgens mij ook het makkelijkst om gewoon via Apple Homekit alsnog te maken (heb ik nu gedaan)? Of mis ik dan slimme/betere functionaliteit in de tado app?

Twitter | Strava

• Erik1805
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13-12 15:11
Ik begrijp de aanwezigheidsdetectie niet helemaal. Als ik bijvoorbeeld zaterdag veel in en uit huis dan moet de verwarming toch iedere keer meer werken om het huis op temp te krijgen? Dan kost toch meer dan?

En als je thuis bent en op bed gaat, dan moet je alsnog met een schema werken toch?

• RedC
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13-12 12:08
Hier is het mij ook nog onduidelijk wat nu het voordeel is van aanwezigheidsdetectie.

Je hebt een schema ingesteld, maar je bent dan niet thuis. Werkt dan de verwarming wél volgens het schema, of net niet omdat je niet thuis bent?

Zelfde met vb Apple Homekit, daar kan je ook automatisaties maken. Welke heeft daar dan de overhand? Het schema in de Home Kit of het schema in je Tado app?

Fractal Define R5 | Corsair RM650i | Intel Core i5 2500K | Asus P8Z68-V LX | Corsair DDR3 PC3-12800 2x4 1600Mhz | Samsung 840 Pro 256 GB | Gigabyte GTX 1070 G1 |

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 12:55
Erik1805 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:04:
Als ik bijvoorbeeld zaterdag veel in en uit huis dan moet de verwarming toch iedere keer meer werken om het huis op temp te krijgen? Dan kost toch meer dan?
Dat is een grote misvatting. Een ruimte op temperatuur houden zal altijd meer energie vergen dan toe te laten dat die ruimte kouder wordt en achteraf terug moet bijgewarmd worden om weer op temperatuur te krijgen. Trouwens, als je 1 uurtje weg van huis bent, gaat je huis niet ineens 2 graden kouder geworden zijn hoor, of je moet een wel heel slecht geïsoleerd huis hebben.
Erik1805 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:04:
En als je thuis bent en op bed gaat, dan moet je alsnog met een schema werken toch?
Snap niet wat je bedoelt. Als je op onregelmatige tijden gaat slapen, dan kan het inderdaad wel zijn dat je manueel (NIET met een schema) moet overriden. Als je bvb je schema ingesteld hebt in de veronderstelling dat je om 22u gaat slapen, maar je uitzonderlijkgewijs nog tot 1u een film wil kijken omdat je 's anderdaags verlof hebt, dan ga je inderdaad wel manueel moeten instellen dat het wat langer warm moet blijven.

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
RedC schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:36:
Hier is het mij ook nog onduidelijk wat nu het voordeel is van aanwezigheidsdetectie.
Je hebt een schema ingesteld, maar je bent dan niet thuis. Werkt dan de verwarming wél volgens het schema, of net niet omdat je niet thuis bent?
Het punt is dat als je even ongepland weg van huis ben, dus waardoor je het niet in een schema had kunnen gieten, je wellicht niet wil dat er blijft gestookt worden om je huis warm te houden.
De uitdaging daarbij is dat Tado natuurlijk niet kan weten wanneer je terug thuis zal zijn. Misschien ben je maar 15' buitenshuis, misschien wel 15 uur. Daarom gebruiken ze een systeem waarbij bij afwezigheid de target temperatuur lager gezet wordt dan wat het schema aangeeft. Hoeveel lager hangt af van hoe verder weg je van huis bent. Als je target normaal 21 graden is, en je bent maar 10km van huis, dan ben je ook vrij rap terug thuis en wil je wellicht niet dat je huis afkoelt tot 17 graden waardoor je vooralsnog terug thuis komt in een koud huis. Ben je 200km van huis, dan mag je huis meer afkoelen, want het duurt dan nog een tijd eer je terug thuis bent, en de verwarming tijd heeft om je huis terug te beginnen verwarmen.
Is het perfect ? Allesbehalve, maar Tado heeft geen glazen bol (het kan immers even goed zijn dat je op 10km ook 15u weg bent van huis), en kan dus niet weten wanneer je terug thuis zal zijn. Dus ik vind het wel een vrij intelligent systeem. Als je zelf zou kunnen aangeven wanneer je terug thuis zal zijn, zou het natuurlijk nog wat beter zijn.

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:44

Famous

R 400+

tado schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:31:
Voor nieuwe en huidige tado bezitters hebben we dit weekend (vrijdag-maandag)een speciaal aanbod via: https://www.tado.com/nl/producten

30% op alle producten en zelfs 43% korting op een speciale bundle van 1 Slimme Thermostaat Starterskit + 2 Slimme Radiatorknoppen!
Op Amazon bijvoorbeeld is het nog goedkoper.

Ik heb één verwarming voorzien van de Tado slimme verwarmingsknop (starterskit), erg tevreden mee.
Merk nu echter dat deze al uitschakelt voor de kamer echt op temperatuur is (blokwarming en de buizen lopen er vlak langs die altijd heet zijn). Zo geeft Tado standaard 17 graden aan maar dat is het bij lange na niet.

Zou een thermostaat dit goed oplossen als ik die in het midden van de woonkamer hang?
Heb nog een andere verwarming in de woonkamer welke ik dan ook wil voorzien van de slimme knop, helaas geen set van enkel een knop + thermostaat :F

Xbox live: Ghesous

Famous schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:40:
[...]

Op Amazon bijvoorbeeld is het nog goedkoper.

Ik heb één verwarming voorzien van de Tado slimme verwarmingsknop (starterskit), erg tevreden mee.
Merk nu echter dat deze al uitschakelt voor de kamer echt op temperatuur is (blokwarming en de buizen lopen er vlak langs die altijd heet zijn). Zo geeft Tado standaard 17 graden aan maar dat is het bij lange na niet.

Zou een thermostaat dit goed oplossen als ik die in het midden van de woonkamer hang?
Heb nog een andere verwarming in de woonkamer welke ik dan ook wil voorzien van de slimme knop, helaas geen set van enkel een knop + thermostaat :F
Slimme thermostaat gaat dit zeker oplossen!
Alternatief is om een "offset" temperatuur in te geven en uw radiatorknop te "ijken".

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:44

Famous

R 400+

tado schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:43:
[...]

Alternatief is om een "offset" temperatuur in te geven en uw radiatorknop te "ijken".
Top!
Ga ik dat eens overwegen vandaag.

Laatste vraag;
Ik lees wel veel "negatieve" reviews over de abonnementen, deze gebruik ik niet niet (heb gewoon een slim schema en geofencing). Is dit voldoende voor de slimme thermostaat?

Xbox live: Ghesous

Famous schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:44:
[...]

Top!
Ga ik dat eens overwegen vandaag.

Laatste vraag;
Ik lees wel veel "negatieve" reviews over de abonnementen, deze gebruik ik niet niet (heb gewoon een slim schema en geofencing). Is dit voldoende voor de slimme thermostaat?
Aan uw account zal niets veranderen door toevoeging van slimme thermostaat.

• Tophoven
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 11-12 12:16
Hoi allemaal,

Wij zijn druk zoekende naar de juiste oplossing en ik kom hier uit.

Bij ons is het eigenlijk een heel simpel verhaal. Wij hebben beneden in de woonkamer een kachel staan en 2 radiatoren. Het probleem is dat we het boven op de badkamer niet warm genoeg krijgen.

Nu zal een Tado set goed uitkomst bieden hiervoor. Maar weten jullie nog andere mogelijkheden (zonder de thermostaat naar boven te verplaatsen)?

Het is al bij al een prijzige oplossing met veel functies die we niet nodig hebben.

Het enigste wat we willen is boven warm als beneden de kachel brand, een tijdschema maken en vanaf buitenshuis kunnen aanzetten.

Iemand andere opties waar we niet aan hebben gedacht?

• BenoitC
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 29-11 15:43
Ik had graag geweten of volgende kranen gewisseld kunnen worden door een amateur gebruiker of dient hiervoor eerst een nieuw type te worden geïnstalleerd om de juiste connectie te hebben?

https://i.imgur.com/y58Bk21.jpg

https://i.imgur.com/vvDeEdp.jpg

https://i.imgur.com/TY2wikA.jpg

Bedankt voor jullie respons!

• F0nz0
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 11-12 16:13
tado schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:43:
[...]

Bovenstaande "oplossingen" zijn niet echte oplossingen. Het instellen van een offset temperatuur geeft invalide waarden als de cv uitstaat.

Met een dure tado Wandthermostaat, die dan enkel als temperatuurmeter fungeert voor de tado thermostaatknop, verlies je de Open Raam Detectie op de knop zelf. Dat gaat dan via de meestal verder gelegen wandthermostaat, wat dus niet werkt.

Een andere "oplossing" is het plaatsen van een losse thermostaatknop in de desbetreffende kamer en deze als temperatuurmeter laten fungeren voor de gemonteerde thermostaatknop.

Zoals eerder aangegeven door vele tado gebruikers: De enige oplossing die ècht gaat werken is het toestaan van bestaande 3rd-party temperatuursensoren van b.v. Philips Hue Motion Sensors en de Netatmo binnenmodules. Ik zie veel feature requests voorbij komen in het tado community forum.

• Leedbek
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 00:59

Leedbek

Luuk Luchtloper

Voor iedereen die zich afvraagt of dit een goede deal is: ik heb deze set maandag besteld op Tink.nl, afgezien van de bevestigingsmail niks meer van gehoord. Vandaag spontaan bezorgd.

€ 250 voor een thermostaat met 4 radiatorknoppen is volgens mij een van de beste deals op dit moment. N=1, maar het is in ieder geval geen louche webshop!

Klaar voor de steroorlogen?

BenoitC schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:56:
Ik had graag geweten of volgende kranen gewisseld kunnen worden door een amateur gebruiker of dient hiervoor eerst een nieuw type te worden geïnstalleerd om de juiste connectie te hebben?

Dit is een niet-thermostatische kraan. Moet eerst vervangen worden door een thermostatische kraan (het liefst M30x1,5 van bijvoorbeeld heimeier of Honeywell)
Leedbek schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:06:
Voor iedereen die zich afvraagt of dit een goede deal is: ik heb deze set maandag besteld op Tink.nl, afgezien van de bevestigingsmail niks meer van gehoord. Vandaag spontaan bezorgd.

€ 250 voor een thermostaat met 4 radiatorknoppen is volgens mij een van de beste deals op dit moment. N=1, maar het is in ieder geval geen louche webshop!
Ziet er uit als een goede deal!
Tophoven schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:10:
Hoi allemaal,

Bij ons is het eigenlijk een heel simpel verhaal. Wij hebben beneden in de woonkamer een kachel staan en 2 radiatoren. Het probleem is dat we het boven op de badkamer niet warm genoeg krijgen.

Nu zal een Tado set goed uitkomst bieden hiervoor. Maar weten jullie nog andere mogelijkheden (zonder de thermostaat naar boven te verplaatsen)?

Het is al bij al een prijzige oplossing met veel functies die we niet nodig hebben.

Het enigste wat we willen is boven warm als beneden de kachel brand, een tijdschema maken en vanaf buitenshuis kunnen aanzetten.

U hoeft met tado niet de thermostaat naar boven te verplaatsen?

U vervangt uw huidige thermostaat door tado en voegt slimme knoppen toe aan de kamers die u apart wilt sturen. De Slimme Radiatorknoppen kunnen een warmtevraag doen aan de ketel via de slimme thermostaat ook al is de kamer van de Slimme Thermostaat warm genoeg.

tado wijzigde deze reactie 29-11-2019 14:11 (66%)

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 15:47
BenoitC schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:56:

Beste kun je hier voor naar warmte service gaan, die zijn echt super met dit soort vragen

• Mothergoose
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:43

Hier ook, had vanmorgen net een e-mail gestuurd dat ze 2-4 dagen aangaven op de website, maar geen update meer ontvangen had.
En idd vanmiddag onverwachts bezorgd. ;)

• KoningL
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:19

N=2 :) zondag besteld, paar dagen zenuwachtig geweest omdat er maar geen respons kwam en de orderstatus niet werd geüpdatet, vandaag spontaan bezorgd.

• vorror
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13-12 23:21

Ik heb dezelfde set maandag besteld, niks van gehoord en vandaag een mail gestuurd.
Kreeg meteen daarna een verzendbevestiging van de knoppen, maar ben nog niet thuis geweest dus wellicht is de andere helft al aangekomen.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Hier is de Tink-aanbieding ook aangekomen vandaag. Gek genoeg met een hele andere bedrijfsnaam, namelijk www.navstar.nl .

Nu iemand zoeken die en bridge met 2 radiatorknoppen wil kopen voor 120 of zo :)

• Kapitein Merijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 17:29
Tophoven schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:10:
Hoi allemaal,

Ik heb ongeveer dezelfde situatie maar dan in combinatie met luchtverwarming. Daarnaast hebben we ook vloerverwarming beneden en die springt nu niet aan doordat de airco het netjes op 21 graden houd in de woonkamer.
Heb ik met een slimme @tado thermostaat de mogelijkheid om beneden de vloerverwarming op temperatuur te houden en de airco te kunnen blijven gebruiken?

• maxtrash
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:36
hier is het spul ook aangekomen (van Tink). Installatie ging redelijk gemakkelijk en de ketel slaat aan en uit.

Enige jammere van het nieuwe systeem vind ik dat ik niet meer kan zien wat de water temperatuur is. De oude thermostaat toonde de gevraagde water temperatuur en de echte water temperatuur.
Hoe weet het systeem wat voor warmteafgifte systeem ik heb? Kan wel lage temperatuur of convector putten zijn, dat maakt nogal verschil?

• angelob1989
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13-12 16:10
Vraagje over de Tado, hoe werkt dat precies met vloerverwarming? Ik ben een totale leek op het gebied van verwarmingen.
In mijn huidige situatie hangt er een verouderde wandthermostaat aan de muur en heb ik een verdeler met thermostaatknop voor de vloerverwarming naast de woonkamer.

De wandthermostaat moet vervangen worden door die van Tado. Moet de thermostaatknop die op de verdeler zit ook vervangen worden door de Tado thermostaatknop?

Op de website van Tado staat een en ander uitgelegd, maar daar word ik niet veel wijzer van. Men heeft het over een multi zone systeem. Een medewerker van 50five gaf ook het volgende aan:

Tado kan zowel radiatoren als vloerverwarming regelen. Je hebt voor de regeling van de vloerverwarming een zoneklep nodig. Je sluit de Tado thermostaat bedraad aan op de zoneklep voor de aansturing van de vloerverwarming. De ketel kun je regelen middel de extensie kit. Met de kit kun je vervolgens draadloos verbinden met de thermostaat voor de ketel aansturing. De huidige radiatorknoppen vervang je door de slimme radiatorknoppen van Tado.

Als ik het bovenstaande lees, dan heb je een zoneklep nodig? Als ik dat zo lees dan moet de thermostaat vlak bij de verdeler komen te hangen en worden de bestaande draden die nu van de CV lopen naar de thermostaat loos?

Een hoop tekst voor een kleine vraag denk ik.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Nu online

amphora

Online creatie

elcastel schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:23:
Mag ik vragen wat jullie met je warm water doen? Ik heb nu een 'schema' op altijd 55 graden. Is het raadzaam om dit bij te stellen naar 60 graden (ivm legionella)? Ik zie geen voordeel in het tijdelijk verlagen van de temperatuur, ik vind het wel fijn om altijd warm water te hebben. Ik heb een ketel met een expansievat ernaast.
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar, ik douche heel onregelmatig (meestal voordat ik naar bed ga en dat kan 11 uur zijn of 6 uur 's nachts maar soms ook 's morgens) dus zo'n slim schema gaat me erg tegenstaan als ik 'm standaard van 12 tot 7 uit heb bijvoorbeeld. Misschien dan maar altijd aan maar op 40 graden? Echt geen idee wat wijsheid is.

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• KoningL
elcastel schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:23:
Mag ik vragen wat jullie met je warm water doen? Ik heb nu een 'schema' op altijd 55 graden. Is het raadzaam om dit bij te stellen naar 60 graden (ivm legionella)? Ik zie geen voordeel in het tijdelijk verlagen van de temperatuur, ik vind het wel fijn om altijd warm water te hebben. Ik heb een ketel met een expansievat ernaast.
Kan je dat regelen op de tado? Ik zie dat nergens terug in de App? Zou Op zich wel handig zijn, ik douche meestal rond dezelfde tijd.

• amphora
  • Nu online

amphora

Online creatie

KoningL schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 00:41:
[...]

Kan je dat regelen op de tado? Ik zie dat nergens terug in de App? Zou Op zich wel handig zijn, ik douche meestal rond dezelfde tijd.
Ja, maar wellicht alleen icm Open Therm ketels?

Alleen de werking is mij onduidelijk. Kan 'm instellen op Uit, of tussen de 30 en 65 graden. Wat ik me afvraag is of dit de maximum temperatuur is, of de 'standby' temperatuur (dus ingesteld op 40 graden is dan snel warm water van 40 graden maar 65 graden duurt even). Of is dit misschien zelfs nog afhankelijk van type ketel?

Als het maximum temperatuur is zie ik het nut er niet zo van in, behalve dan dat je voorkomt dat je per ongeluk warm water gebruikt.

Edit: zojuist voor het eerst met de Tado aangesloten onder de douche gestaan en weet nu dat de ingestelde temperatuur de maximum temperatuur is. En dat douchen met water van 40 graden niet echt comfortabel is ;)

amphora wijzigde deze reactie 30-11-2019 01:39 (21%)

• MrAcid
  • Niet online
amphora schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 00:57:
[...]

Alleen de werking is mij onduidelijk. Kan 'm instellen op Uit, of tussen de 30 en 65 graden. Wat ik me afvraag is of dit de maximum temperatuur is, of de 'standby' temperatuur (dus ingesteld op 40 graden is dan snel warm water van 40 graden maar 65 graden duurt even). Of is dit misschien zelfs nog afhankelijk van type ketel?

Als het maximum temperatuur is zie ik het nut er niet zo van in, behalve dan dat je voorkomt dat je per ongeluk warm water gebruikt.

Edit: zojuist voor het eerst met de Tado aangesloten onder de douche gestaan en weet nu dat de ingestelde temperatuur de maximum temperatuur is. En dat douchen met water van 40 graden niet echt comfortabel is ;)
Dit gisteren ook ontdekt. Ik dacht dat “UIT” betekende: niet op een slimme manier voorverwarmen. Het betekent dus echt uit.

Ik heb ‘m nu permanent op 65 graden staan zonder slim schema. Er moet wel gewoon altijd warm water beschikbaar zijn natuurlijk... als dit handiger (zuiniger) kan dan lees ik dat hier graag.

Twitter | Strava

• KoningL
amphora schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 00:57:
[...]

Mijn cv stond blijkbaar niet ingesteld op opentherm, nu via het installateurs menu op opentherm gezet en daar kan je ook de warm water sturing aan of uit zetten, nu kan ik dat idd sturen vanuit de App :)
Zie ook de installateurshandleiding (deze is hier vaker gepost :))

https://www.tado.com/star...ALLER_MANUAL-TA-NL-03.pdf

• 2dehans
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 12-12 00:17
Vloerverwarming daadwerkelijk een (dure) zonneklep a 150 euro nodig voor TADO systeem????

De casus.
Van cv ketel op zolder loopt een draad naar de woonkamer. Daar wilde ik of de extentionkit (of de slimme thermostaat uitbreiding) bedraad ophangen welke dan met de CV ketel communiceert. . De radiatoren in huis krijgen een slimme thermostaatknop. In de ruimte waar de slimme thermostaat draadloos komt te hangen ligt vloerverwarming.

Volgens mij werkt het als volgt. De slimme thermostaat draadloze (ST) op 20graden. Ruimte is 18. ST geeft signaal aan extentionkit dat de CV aanmoet tot de 20 graden door de ST is gemeten. Toch??

Als de radiatoren met een slimme knop ingesteld staan op 18 graden zullen die gedurende het bovenstaande proces dicht blijven en geen warmte vragen van de CV. Toch???

Ik neem nl. aan dat je niet verplicht op elke radiator een slimme knop hoeft te zetten. De ST die meet en regelt (indien draadloos te gebruiken) via de bedrade extention de CV ketel. Als de vloerverwarming de ruimte heeft opgewarmd tot 20 graden als gevraagd op de ST zal deze via de extention kit de CV ketel uitschakelen. De functie van de Zoneklep die dan aan mn vloerverwarming met een bedrade tado thermostaat moet worden gekoppeld is mij niet duidelijk.

Als nabrander in bovenstaande casus. Stel ik dat op de slaapkamer geen slimme knop zet maar deze radiator enkel (gedeeltelijk) open of dicht draai zal hier enkel warm water door lopen als de ST warmte vraagt in de vloerverwarmingruimte of indien een van de slimme knoppen warmte vraagt...

Iemand een suggestie want anders wordt het mij een te dure oplossing om het huis slim te verwarmen :-)

2dehans wijzigde deze reactie 30-11-2019 14:03 (12%)

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De zoneklep is voor als je je radiatoren wel aan wil, maar je vloerverwarming niet. Bijvoorbeeld omdat je 1 slaapkamer wil vervarmen.

woekele wijzigde deze reactie 30-11-2019 14:13 (23%)

• 2dehans
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 12-12 00:17
woekele schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:12:
De zoneklep is voor als je je radiatoren wel aan wil, maar je vloerverwarming niet. Bijvoorbeeld omdat je 1 slaapkamer wil vervarmen.
Thxs dat begrijp ik. In de huidige setting koelt de vloerverwarming te veel af zodat deze de volgende dag weer veel moet verwarmen om rond de 18-20 graden te komen. Nu moeten we steeds handmatig de thermostartknoppen in de overige kamers knijpen omdat die niet naar de 20 graden hoeven te verwarmen. Niet ideaal dus ... en als dit "slim" van zelf kan worden gedaan middels Tado is dat wel handig. Dan is het ook niet gokken " standje 2/3" op de knop wordt nu exact de temp die je wilt.

9:10 gevallen zal de vloerverwarming warmer staan dan de overige ruimtes in het huis. Dit is met name s nachts en in het weekend. Met de opzet zoals ik die had bedacht kan ik de ruimte met vloerverwarming middels de slimme thermostaat als unieke zone indelen en de overige kamers middels de slimme radiatorknop

Dan klopt mijn denkwijze toch dat een zoneklep met aparte temperatuurvoeler niet noodzakelijk is indien ik de slimme thermosstaat in de ruimte hang met vloerverwarming??

2dehans wijzigde deze reactie 30-11-2019 14:38 (29%)

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Als je vloerverwarming niet dicht wordt gezet als de gewenste temperatuur bereikt is, en je CV gaat stoken vanwege warmtevraag van een radiator, dan gaat de warmte uit de CV ook je vloer in en wordt het (op den duur) te warm in je vloerverwarming-zone. Als dit dermate traag is en weinig impact heeft, en daardoor niet uitmaakt, dan kun je het erop wagen, op eigen risico.

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13-12 15:12
Nou, dat ging (veel te) makkelijk! Ik ben in een mum van tijd helemaal 'om' naar het Tado universum 8)

Ik had eerst nog wat bedenkingen omdat ik mijn nieuwe woning stadsverwarming heb, en daar helemaal niets vanaf wist. Ik moest me dus eerst daarin verdiepen om te snappen hoe het werkt en hoe dat aangestuurd wordt. Ik had een thermostaat (alleen graden, geen programmering) en thermostaatknoppen op de radiatoren zitten. Wat ik heb gedaan is foto's gemaakt van alles en aan de Tado helpdesk voorgelegd met de vraag of dit gaat werken. Het (best wel snelle) antwoord was 'ja' dus ik heb donderdag een pakket besteld van de thermostaat en een bak knoppen.

Installeren ging vlekkeloos moet ik zeggen. De thermostaat stonde gewoon in de lijst dus krijg je instructies op maat hoe je de boel aansluit. Perfect! Vooral omdat er gewoon een kabel uit de muur komt met 3 zwarte draden die allemaal een andere functie hebben... 8)7 Ik dacht dat zoiets in de installatietechniek not done was, maar goed, ik heb erger gezien in de flat. (de meeste radiatorknoppen waren overigens afgebroken, alleen de metalen ring zat er nog op met wat plastic stukjes :? )

Radiatorknoppen was een fluitje, die draaiden er zó op. Alleen in de badkamer zat een andere (Danfoss aansluiting) dus ik heb maar liefst één passtuk gebruikt.

Een beetje stoeien met de app/website en na wat 5-en en 6-en en alles was klaar. Nou kijken hoe het in de praktijk bevalt. Eerste indruk is in ieder geval goed. Support is goed, en de kwaliteit van de spullen en instructies is goed.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Coolmove1976
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 14:17
Het valt mij op dat de temperatuur op de tegel in de app anders is dan waneer je erin gaat. (Bij binnen nu) Soms wel 0.5 graden. Wat zou hier de oorzaak van zijn?

https://i.imgur.com/Vlkw9f1.jpg

https://i.imgur.com/wgTqwfL.jpg

• amphora
  • Nu online

amphora

Online creatie

Coolmove1976 schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:44:
Het valt mij op dat de temperatuur op de tegel in de app anders is dan waneer je erin gaat. (Bij binnen nu) Soms wel 0.5 graden. Wat zou hier de oorzaak van zijn?

https://i.imgur.com/Vlkw9f1.jpg

https://i.imgur.com/wgTqwfL.jpg
Viel mij ook op. En zodra je de app hard herstart is het ineens wel weer gelijk. Lijkt er op dat overzicht pagina in de app niet automatisch updates of met veel vertraging. Heel irritant en vreemd. Bug?

• lowfi
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13-12 10:11
Ik heb nu een V3 thermostaat in de woonkamer. Wil er eigenlijk ook 1 in de badkamer. Alles wat nu te koop is voor zover ik weet V3+. Kan ik dit gewoon door elkaar mixen?

Hoe werkt dat dan met geofencing? Moet ik dan voor de badkamer alsnog iets handmatig doen?

• mphilipp
lowfi schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:26:
Ik heb nu een V3 thermostaat in de woonkamer. Wil er eigenlijk ook 1 in de badkamer. Alles wat nu te koop is voor zover ik weet V3+. Kan ik dit gewoon door elkaar mixen?

Hoe werkt dat dan met geofencing? Moet ik dan voor de badkamer alsnog iets handmatig doen?
In principe kun je 2 thermostaten in je systeem hebben. Maar misschien moet je je doel uitleggen. Waarom zou je een tweede thermostaat in de badkamer willen hebben? Wat moet ie aansturen dan?
Waarschijnlijk heb je een hele specifieke situatie, want voor 1 radiator zoals de meesten in de badkamer hebben, zal het wel niet zijn denk ik.

• mphilipp
F0nz0 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:03:
[...]
Met een dure tado Wandthermostaat, die dan enkel als temperatuurmeter fungeert voor de tado thermostaatknop, verlies je de Open Raam Detectie op de knop zelf. Dat gaat dan via de meestal verder gelegen wandthermostaat, wat dus niet werkt.
Als het erg koud is, dan zal toch je hele huiskamer in no time koud zijn en het systeem werkt dan toch alsnog? Die open raam detectie heeft hopelijk toch wel een soort lag zodat ie niet voor het minste geringste vindt dat het raam open staat? Niet dat ik al zoveel ervaring met het systeem heb, maar als de wind op je raam staat en je zet het open, is de woonkamer in enkele minuten helemaal koud; dan zal het systeem wel werken.

Maar inderdaad, een omissie in het systeem. Uit jouw verhaal begrijp ik dus dat als ik een raam open zet, de dichtstbijzinde knop meet dat het kouder wordt, en de boel lekker gaat verwarmen, en niet het open raam signaal triggert? Lijkt me toch niet zo'n ingewikkelde uitbreiding van het programma.
Zoals eerder aangegeven door vele tado gebruikers: De enige oplossing die ècht gaat werken is het toestaan van bestaande 3rd-party temperatuursensoren van b.v. Philips Hue Motion Sensors en de Netatmo binnenmodules. Ik zie veel feature requests voorbij komen in het tado community forum.
Ik zou idd graag willen dat ie voor het weerbericht mijn eigen Netatmo weerstation gebruikt. Die geeft de buitentemperatuur hier aan en niet elders in de stad. Ik zit op de 20ste verdieping, dus mijn weer is anders dan dat van iemand tussen 2 woningen op begane grond.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik zou nog steeds graag de mogelijkheid zien voor het instellen van een minimum- en maximimum-temperatuur. Zodat je kamers zo kunt instellen dat ze wel warmer mogen worden, maar niet zo belangrijk zijn dat ze vaak zelf de ketel moeten gaan aansturen.

Onder het minimum staat de kraan open en wordt er warmtevraag naar de ketel gestuurd.

Zolang temperatuur boven het minimum is, maar onder het maximum is, staat de kraan open, maar wordt geen warmtevraag naar de ketel gestuurd.

Boven het maximum gaat de kraan dicht en wordt geen warmtevraag naar de ketel gestuurd.

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:20
Vandaag weer het 100ste mailtje dat de batterijen van m'n radiator knop te vroeg op zijn en eraan gewerkt wordt. Dit is nu al bijna 3 jaar zo... Is het inmiddels niet handiger een werkende set oplaadbare batterijen te ontwikkelen of aanbieden @tado ? Het voelt een beetje alsof alle besparingen teniet gedaan worden aan batterijen en de bijkomende milieuschade als die weer leeg zijn...

• MrAcid
  • Niet online
woekele schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:15:
Ik zou nog steeds graag de mogelijkheid zien voor het instellen van een minimum- en maximimum-temperatuur. Zodat je kamers zo kunt instellen dat ze wel warmer mogen worden, maar niet zo belangrijk zijn dat ze vaak zelf de ketel moeten gaan aansturen.

Onder het minimum staat de kraan open en wordt er warmtevraag naar de ketel gestuurd.

Zolang temperatuur boven het minimum is, maar onder het maximum is, staat de kraan open, maar wordt geen warmtevraag naar de ketel gestuurd.

Boven het maximum gaat de kraan dicht en wordt geen warmtevraag naar de ketel gestuurd.
Mee eens!

Twitter | Strava

• jeanpaulh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13-12 12:06
Sander schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:25:
Vandaag weer het 100ste mailtje dat de batterijen van m'n radiator knop te vroeg op zijn en eraan gewerkt wordt. Dit is nu al bijna 3 jaar zo...
Ik had er inderdaad ook net weer 1. Het is me al vaker opgevallen dat ik in het forum een melding langs zag komen nadat ik ook net een mailtje had ontvangen. Het lijkt wel of ze in batches verzonden worden.
Ik heb even in de agenda gekeken en ze zijn vervangen op 8 september.

Dat er aan gewerkt wordt gelooft niemand meer denk ik. Er wordt net zo hard aan gewerkt als aan de problemen met overshoots, te laat op temperatuur komen icm. geofenching en de (veel te) vroege start.

In de laatste drie jaar zijn volgens mij alleen de volgende features uit de hoge hoed gekomen:
- De twinkle mode
- Een Kerstman die vanaf 1 december steeds iets dichter bij je woning komt
- Het energiebesparingsrapport
- Het nieuwe abonnementsmodel waarin features die voorheen gratis waren nu tegen betaling weer werken als vroeger
- En iets met aircosturing geloof ik

• lowfi
mphilipp schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:39:
[...]

In principe kun je 2 thermostaten in je systeem hebben. Maar misschien moet je je doel uitleggen. Waarom zou je een tweede thermostaat in de badkamer willen hebben? Wat moet ie aansturen dan?
Waarschijnlijk heb je een hele specifieke situatie, want voor 1 radiator zoals de meesten in de badkamer hebben, zal het wel niet zijn denk ik.
we hebben enkel vloerverwarming in de badkamer. Nu hangt er een cheapass Honeywell die we altijd vergeten...
2dehans schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:35:
[...]

Thxs dat begrijp ik. In de huidige setting koelt de vloerverwarming te veel af zodat deze de volgende dag weer veel moet verwarmen om rond de 18-20 graden te komen. Nu moeten we steeds handmatig de thermostartknoppen in de overige kamers knijpen omdat die niet naar de 20 graden hoeven te verwarmen. Niet ideaal dus ... en als dit "slim" van zelf kan worden gedaan middels Tado is dat wel handig. Dan is het ook niet gokken " standje 2/3" op de knop wordt nu exact de temp die je wilt.

9:10 gevallen zal de vloerverwarming warmer staan dan de overige ruimtes in het huis. Dit is met name s nachts en in het weekend. Met de opzet zoals ik die had bedacht kan ik de ruimte met vloerverwarming middels de slimme thermostaat als unieke zone indelen en de overige kamers middels de slimme radiatorknop

Dan klopt mijn denkwijze toch dat een zoneklep met aparte temperatuurvoeler niet noodzakelijk is indien ik de slimme thermosstaat in de ruimte hang met vloerverwarming??
In uw geval lijkt het er op dat u het niet erg zal vinden als de vloer af en toe meeverwarmd zal worden als er een Slimme Radiatorknop vraagt in uw huis.

Dan heeft u geen zoneklep nodig.

U gaat dan voor de "niet aanbevolen" opstelling:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152
lowfi schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:39:
[...]
we hebben enkel vloerverwarming in de badkamer. Nu hangt er een cheapass Honeywell die we altijd vergeten...
Als u daar nu een honeywell heeft, die geen vloersensor heeft, dan kunt u die gewoon vervangen door een tado slimme thermostaat.

tado wijzigde deze reactie 02-12-2019 08:48 (14%)

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Nu online
tado belooft al jaren dat ze met oplossingen komen maar doen ze niet . trap daar toch niet meer in 3 jaar gelden was het al een zooi en nog steeds :)

over de aftersales nog maar te zweigen ... ik zou me schamen als k daar zou werken besparen op gas verbruik en extra uitgaven door de batrijen die zo snel leeg raken 8)7

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

jeanpaulh schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:51:
[...]

Ik had er inderdaad ook net weer 1. Het is me al vaker opgevallen dat ik in het forum een melding langs zag komen nadat ik ook net een mailtje had ontvangen. Het lijkt wel of ze in batches verzonden worden.
Ik heb even in de agenda gekeken en ze zijn vervangen op 8 september.

Dat er aan gewerkt wordt gelooft niemand meer denk ik. Er wordt net zo hard aan gewerkt als aan de problemen met overshoots, te laat op temperatuur komen icm. geofenching en de (veel te) vroege start.

In de laatste drie jaar zijn volgens mij alleen de volgende features uit de hoge hoed gekomen:
- De twinkle mode
- Een Kerstman die vanaf 1 december steeds iets dichter bij je woning komt
- Het energiebesparingsrapport
- Het nieuwe abonnementsmodel waarin features die voorheen gratis waren nu tegen betaling weer werken als vroeger
- En iets met aircosturing geloof ik
Als de batterijtijd 2 maanden betreft zou er iets fout kunnen zijn met uw Slimme Radiatorknop.
Ik zou u aanraden om contact op te nemen via:
https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl

Zorg dan dat u het exacte VAxxxx serienummer vermeld en de exacte data dat u de batterijen heeft vervangen. Wij kunnen dan zien of de batterijtijd is veroorzaakt door hoger dan normaal gebruik van de motor in de radiatorknop, een slechte RF verbinding, of eventueel een hardware probleem van uw specifieke knop.

• maxtrash
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:36
Vrijdag heb ik een bedrade thermostaat aangesloten. Ik ben vooralsnog zeer tevreden over de manier waarop hij de woonkamer verwarmt en op de goede temperatuur houdt.
Daarom heb ik zaterdag ook een radiatorkraan geïnstalleerd. Aangezien ik al jaren een vergelijkbaar systeem heb (EQ-3 Max) ben ik goed in staat een vergelijking te maken.

Het grote verschil zit hem in de benadering. EQ-3 Max ziet er vrij lomp uit tov de tado:

alhoewel ze later ook met een goedkopere budget kraan kwamen:
.

Het systeem is minder polished, het is allemaal al jaren geleden ontwikkeld en dat merk je. Maar de functionaliteit is behoorlijk in orde. Op de kranen kun je direct de temperatuur aflezen (toch blijven batterijen 1-2 jaar werken), je kunt direct schakelen tussen automatisch en manual, dag/nacht en je hebt een boost knop. De app werkt goed en gratis. Je hebt een overzichtsscherm waar je in een paar tellen de temperatuur van meerdere kamers kunt aanpassen. Via een webapplicatie kun je makkelijk een schema instellen voor de temperaturen en dat naar andere dagen of apparaten kopieëren.
Nadeel is dat het bereik beter kan, af en toe verliezen de devices de draadloze verbinding. Een van de draaiknoppen op de radiator werkt niet meer lekker. Installatie is iets lastiger. En het ziet er allemaal niet heel fraai uit.

Tado daarentegen is heel duidelijk op design gericht. De installatieprocedure is gelikt en goed doordacht. De radiatorknop oogt veel fraaier (maar helaas is de temperatuur pas te zien als je aan de knop draait), de app is ook netjes. Meting van de luchtvochtigheid vind ik een duidelijke pré. Het feit dat je eerst een bevestiging op de radiator aanbrengt en dan de kraan er op schuift is prettig. Het mechanische kwaliteitsgevoel bij draaien vind ik niet geweldig.

Nadeel is dat je minder opties hebt op de kraan alhoewel het met google home tegenwoordig allemaal wat minder belangrijk is. De android app lijkt me op langer termijn wel irritant. Je moet een voor een de devices selecteren om de temperatuur in te stellen, wat dan weer heel nauwkeurig is (op zich fijn) maar veel te gevoelig werkt. Het niet makkelijk kunnen kopieëren van tijdschema's vind ik eerlijk gezegd onbegrijpelijk. Zelfs als je switcht van "Mon - Sun" naar "Mon - Fri, Sat, Sun" binnen hetzelfde apparaat moet je alle blokken opnieuw instellen.
Toen ik gisteren thuis kwam knipperde het cloud-lampje op de bridge. Als dat na twee dagen al eens gebeurt hoop ik niet dat dit een voorbode is voor meer. De app zegt geregeld dat ik niet thuis ben terwijl dat wel het geval is. Ook het batterij-verhaal baart me enigszins zorgen.

Zoals gezegd, met de functionaliteit van de hoofd-thermostaat ben ik voorlopig tevreden. Het is fraai dat ze als enige mijn oude Nefit IRT-aansturing ondersteunen zonder converter. Ik zie echter bijzonder weinig in de app of op de thermostaat zelf wat er met de ketel gebeurt? Kan ik niet een vlammetje zien om zien hoe hard de ketel brandt? Is er een mogelijkheid om water toemperatuur te zien van het verwarmingswater?

• ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:42
Ik zit al een tijdje te kijken naar een Tado of Nest, maar weet niet of dit lukt in m'n 'nieuwe' huis. Het is een huis uit de jaren 79 en er lopen slechts 2 draden van de CV (2014, ATAG) naar beneden.
De huidige Honeywell werkt op 4 AA batterijen. Ik heb geen idee of er uberhaupt spanning op de draden staat vanaf de ketel, of dat er een simpel aan/uit impulsje wordt gegeven door de huidige thermostaat.

De bedrading die er nu zit is ook erg dun. Nieuwe (5 aderige) kabel trekken wordt wellicht dus ook lastig. Weet iemand of een Tado hier mee gaat werken? Ik vind het vreselijk dat ik met al m'n technische kennis zo weinig weet van CV ketels.... :)
ixl85 schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:43:
Ik zit al een tijdje te kijken naar een Tado of Nest, maar weet niet of dit lukt in m'n 'nieuwe' huis. Het is een huis uit de jaren 79 en er lopen slechts 2 draden van de CV (2014, ATAG) naar beneden.
De huidige Honeywell werkt op 4 AA batterijen. Ik heb geen idee of er uberhaupt spanning op de draden staat vanaf de ketel, of dat er een simpel aan/uit impulsje wordt gegeven door de huidige thermostaat.

De bedrading die er nu zit is ook erg dun. Nieuwe (5 aderige) kabel trekken wordt wellicht dus ook lastig. Weet iemand of een Tado hier mee gaat werken? Ik vind het vreselijk dat ik met al m'n technische kennis zo weinig weet van CV ketels.... :)
Dit klinkt als een standaard aan/uit thermostaat van Honeywell.

Met tado hoeft u zich geen zorgen te maken over de dikte van de kabels.

U kunt deze honeywell thermostaat gewoon vervangen met een Slimme Thermostaat starterskit van tado.

U hoeft op de ketel niets uit te voeren.
maxtrash schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:40:
Vrijdag heb ik een bedrade thermostaat aangesloten. Ik ben vooralsnog zeer tevreden over de manier waarop hij de woonkamer verwarmt en op de goede temperatuur houdt.
Daarom heb ik zaterdag ook een radiatorkraan geïnstalleerd. Aangezien ik al jaren een vergelijkbaar systeem heb (EQ-3 Max) ben ik goed in staat een vergelijking te maken.

Het grote verschil zit hem in de benadering. EQ-3 Max ziet er vrij lomp uit tov de tado:
[Afbeelding][Afbeelding]

alhoewel ze later ook met een goedkopere budget kraan kwamen:
[Afbeelding].

Het systeem is minder polished, het is allemaal al jaren geleden ontwikkeld en dat merk je. Maar de functionaliteit is behoorlijk in orde. Op de kranen kun je direct de temperatuur aflezen (toch blijven batterijen 1-2 jaar werken), je kunt direct schakelen tussen automatisch en manual, dag/nacht en je hebt een boost knop. De app werkt goed en gratis. Je hebt een overzichtsscherm waar je in een paar tellen de temperatuur van meerdere kamers kunt aanpassen. Via een webapplicatie kun je makkelijk een schema instellen voor de temperaturen en dat naar andere dagen of apparaten kopieëren.
Nadeel is dat het bereik beter kan, af en toe verliezen de devices de draadloze verbinding. Een van de draaiknoppen op de radiator werkt niet meer lekker. Installatie is iets lastiger. En het ziet er allemaal niet heel fraai uit.

Tado daarentegen is heel duidelijk op design gericht. De installatieprocedure is gelikt en goed doordacht. De radiatorknop oogt veel fraaier (maar helaas is de temperatuur pas te zien als je aan de knop draait), de app is ook netjes. Meting van de luchtvochtigheid vind ik een duidelijke pré. Het feit dat je eerst een bevestiging op de radiator aanbrengt en dan de kraan er op schuift is prettig. Het mechanische kwaliteitsgevoel bij draaien vind ik niet geweldig.

Nadeel is dat je minder opties hebt op de kraan alhoewel het met google home tegenwoordig allemaal wat minder belangrijk is. De android app lijkt me op langer termijn wel irritant. Je moet een voor een de devices selecteren om de temperatuur in te stellen, wat dan weer heel nauwkeurig is (op zich fijn) maar veel te gevoelig werkt. Het niet makkelijk kunnen kopieëren van tijdschema's vind ik eerlijk gezegd onbegrijpelijk. Zelfs als je switcht van "Mon - Sun" naar "Mon - Fri, Sat, Sun" binnen hetzelfde apparaat moet je alle blokken opnieuw instellen.
Toen ik gisteren thuis kwam knipperde het cloud-lampje op de bridge. Als dat na twee dagen al eens gebeurt hoop ik niet dat dit een voorbode is voor meer. De app zegt geregeld dat ik niet thuis ben terwijl dat wel het geval is. Ook het batterij-verhaal baart me enigszins zorgen.

Zoals gezegd, met de functionaliteit van de hoofd-thermostaat ben ik voorlopig tevreden. Het is fraai dat ze als enige mijn oude Nefit IRT-aansturing ondersteunen zonder converter. Ik zie echter bijzonder weinig in de app of op de thermostaat zelf wat er met de ketel gebeurt? Kan ik niet een vlammetje zien om zien hoe hard de ketel brandt? Is er een mogelijkheid om water toemperatuur te zien van het verwarmingswater?
Dank voor uw feedback met betrekking tot ons product en de installatie.

Als het cloud lampje aan het knipperen is wil dat zeggen dat de router het signaal op een manier blokkeert.
https://support.tado.com/...knippert-wat-betekent-dat

U kunt het in de app zien aan de tekst: "ingesteld op" of "verwarmen naar". Op die manier weet u of tado warmte vraagt voor die zone.

tado wijzigde deze reactie 02-12-2019 10:39 (65%)

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Is het mogelijk om de slimme thermostaat met minder dan een graad tegelijk aan te passen?
In de app kan het wel, maar zou toch graag met minder grote stappen het op de slimme thermostaat zelf kunnen aanpassen.

• mikerosauer
  • Nu online
ixl85 schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:43:

nest kan dat ook prima en gebruikt geen baterijen

• amphora
  • Nu online

amphora

Online creatie

Ik heb in de woonkamer twee radiatoren met slimme Tado knop en een losse Tado thermostaat aan de muur. Het is een heel oud huis en slecht geïsoleerd en de woonkamer is relatief lang en smal dus heb ik de woonkamer ingedeeld in de app als twee losse ruimtes zodat ik iets meer controle heb (eethoek mag best een graadje kouder zijn dan zithoek na 8 uur). Echter werkt het niet zoals ik had gehoopt. De radiator kraan die in dezelfde ruimte zit als de wand thermostaat lijkt helemaal nooit aan te slaan. En de temperatuur meting van de andere radiator lijkt totaal niet te kloppen.

Woonkamer staat nu op 22 graden ingesteld maar warmt niet op terwijl huidige temperatuur 19,7 is.
De woonkamer 'eethoek' ruimte staat ook op 22 ingesteld en volgens de radiator thermostaat zou het daar ook 22 graden moeten zijn maar dat klopt niet, het is dezelfde ruimte en ook daar is het zeker geen 20 graden momenteel en die warmt momenteel dus ook niet op.

Nou heb ik gisteren in de app wel de wand thermostaat 'verhuisd' naar de andere ruimte (alleen in de app, niet fysiek), wellicht heeft het daar mee te maken. Dat er een bug is opgetreden in de systemen van Tado?

amphora wijzigde deze reactie 02-12-2019 11:06 (14%)

Exocet schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:47:
Is het mogelijk om de slimme thermostaat met minder dan een graad tegelijk aan te passen?
In de app kan het wel, maar zou toch graag met minder grote stappen het op de slimme thermostaat zelf kunnen aanpassen.
Dit is op dit moment niet mogelijk.
Het doel van aanpassingen op de thermostaat zou alleen een "tijdelijke boost" moeten zijn met de fijnere afstellingen via het slimme schema of de app.
mikerosauer schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:52:
[...]

nest kan dat ook prima en gebruikt geen baterijen
De originele vraag was of tado zou werken met de situatie die was beschreven door ixl85

Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met uw antwoord:

Nest verbruikt vrij veel stroom voor de thermostaat zelf en moet gevoed worden via minimaal 2 draden.

Als het hier echt om dunne draden gaat zou ik daar geen permanente DC voeding over laten gaan voor die thermostaat.

Verder moet er met Nest een HeatLink geplaatst worden waardoor de dunne kabel ergens onderbroken moet worden. Wat toch een extra installatie-handeling is.
amphora schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:59:
Ik heb in de woonkamer twee radiatoren met slimme Tado knop en een losse Tado thermostaat aan de muur. Het is een heel oud huis en slecht geïsoleerd en de woonkamer is relatief lang en smal dus heb ik de woonkamer ingedeeld in de app als twee losse ruimtes zodat ik iets meer controle heb (eethoek mag best een graadje kouder zijn dan zithoek na 8 uur). Echter werkt het niet zoals ik had gehoopt. De radiator kraan die in dezelfde ruimte zit als de wand thermostaat lijkt helemaal nooit aan te slaan. En de temperatuur meting van de andere radiator lijkt totaal niet te kloppen.

Woonkamer staat nu op 22 graden ingesteld maar warmt niet op terwijl huidige temperatuur 19,7 is.
De woonkamer 'eethoek' ruimte staat ook op 22 ingesteld en volgens de radiator thermostaat zou het daar ook 22 graden moeten zijn maar dat klopt niet, het is dezelfde ruimte en ook daar is het zeker geen 20 graden momenteel en die warmt momenteel dus ook niet op.

Nou heb ik gisteren in de app wel de wand thermostaat 'verhuisd' naar de andere ruimte (alleen in de app, niet fysiek), wellicht heeft het daar mee te maken. Dat er een bug is opgetreden in de systemen van Tado?
Dit klinkt misschien als een fout tijdens de configuratie-download na het opnieuw indelen van uw tado zones.
Er lijkt geen warmtevraag meer verstuurd te worden naar de hoofdthermostaat.

Neem contact op via: https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl

tado wijzigde deze reactie 02-12-2019 11:14 (62%)

• mikerosauer
  • Nu online
tado schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:08:
[...]

Dit is op dit moment niet mogelijk.
Het doel van aanpassingen op de thermostaat zou alleen een "tijdelijke boost" moeten zijn met de fijnere afstellingen via het slimme schema of de app.

[...]

De originele vraag was of tado zou werken met de situatie die was beschreven door ixl85

Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met uw antwoord:

Nest verbruikt vrij veel stroom voor de thermostaat zelf en moet gevoed worden via minimaal 2 draden.

Als het hier echt om dunne draden gaat zou ik daar geen permanente DC voeding over laten gaan voor die thermostaat.

Verder moet er met Nest een HeatLink geplaatst worden waardoor de dunne kabel ergens onderbroken moet worden. Wat toch een extra installatie-handeling is.

[...]

Dit klinkt misschien als een fout tijdens de configuratie-download na het opnieuw indelen van uw tado zones.

En Tado waar constant de batterijen leeg raken dan dat kost zeker niks.....
Dat beetje stroom paar euro per jaar . Wat kosten batterijen elke maand of 2 maanden vervangen wel niet

Er gaat geen 220v naar de thermostaat alleen Naar de heatlink. Een instalteur sluit ze ook gewoon zo aan. Dus kan prima

Tado heeft zo'n extra kastje wat je bij en router moet moet inpluggen dus ook een extra handeling .maak Tado nou niet mooier dan is en zorg eerst eens dat alle probleem opgelost worden.

De zelfde mankementen die terug kome waren er 3 jaar gelden ook al.
Klanten service is gewoon slecht en onbeschoft .

Ik hoor van vrienden alle maar gezeur met bartijen die vaak leeg zijn. Thermostaat die niet reageert enzovoort .

Zorg eerst dat je alles op orde hebt ipv halve waarheden over nest te melden

• amphora
  • Nu online

amphora

Online creatie

tado schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:08:

Zit al ruim een uur in de wacht in de webchat :(
tado° reageert meestal binnen 20 minuten.

amphora wijzigde deze reactie 02-12-2019 11:58 (6%)

amphora schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:57:
[...]

Zit al ruim een uur in de wacht in de webchat :(

[...]
U kunt op elk moment de chat verlaten. Zorg ervoor dat u alle gegevens die wij nodig hebben door heeft gegeven.

U kunt dan vanuit de mail altijd weer de chat starten!

Zo kunt u door met uw dag!

• amphora
  • Nu online

amphora

Online creatie

tado schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:59:
[...]

U kunt op elk moment de chat verlaten. Zorg ervoor dat u alle gegevens die wij nodig hebben door heeft gegeven.

U kunt dan vanuit de mail altijd weer de chat starten!

Zo kunt u door met uw dag!
Mijn dag staat heus niet stil hoor nu. Ga gewoon verder. Telefonische support zou wel zo fijn zijn.

amphora schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:00:
[...]

Mijn dag staat heus niet stil hoor nu. Ga gewoon verder. Telefonische support zou wel zo fijn zijn.
Hou er rekening mee dat dit het drukste weekend is van het jaar. (Black Friday-Cyber Monday)

Hadden we nog support via de telefoon aangeboden had u zeker lang in de wacht moeten staan waardoor uw dag wel werd opgehouden.

Daarom bieden we support via Chat/Mail.
Ik verwacht dat u ergens later vandaag een mail van ons krijgt.

U kunt ook zelf proberen op te lossen door de knoppen uit het account te halen.

Dan 1 uur te wachten en ook de batterijen uit de knoppen halen.

Dan weer toevoegen en pairen.

Als u dit doet, zorg dan wel dat u uw aanvraag kort update zodat we weten dat u dit nu aan het proberen bent.

• mikerosauer
  • Nu online
@amphora verwacht er niet te veel van zijn ze niet zo goed in ...

aftersales is gewoon slecht

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-12 14:02
mikerosauer schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:13:
@amphora verwacht er niet te veel van zijn ze niet zo goed in ...

aftersales is gewoon slecht
Je berichten worden vervelend, en voegen niet zo veel meer toe. We weten nu wel dat je het niks vind.

• mikerosauer
  • Nu online
robkrekel schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:19:
[...]
Je berichten worden vervelend, en voegen niet zo veel meer toe. We weten nu wel dat je het niks vind.
die van tado ook vooral omdat zij doen als of het allemaal wel klopt .terwijl het duidelijk is datze er niks aan doen behalve belofte maken die ze vooral niet waar maken

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 15:14

Sharky

Skamn Dippy!

'Ja maar hunnie'

Dit topic is bedoeld voor discussie en ondersteuning waar nodig. Als je echt een probleem met ze hebt kun je het beter rechtstreeks oplossen. De andere mensen in dit topic hebben geen live verslag nodig.

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• Erik1805
Even een vraag over de situatie zoals ik het nu doe.

Ik ben overdag niet veel thuis en laat de verwarming zakken tot 17 graden om dan tegen 5 uur te verwarmen naar 20,5.

Wat is het voordeligst? De temperatuur overdag houden op 19 graden zodat het verschil naar 20,5 graden niet te groot is of laten zoals het is?

• robkrekel
Laten zakken tot 14 of 15 (of 17, maar dat levert minder voordeel op), en daarna weer terug verwarmen tot 20.5.

• MrAcid
  • Niet online
Ik hou 17 aan in de woonkamer, 18 in de badkamer en 15 in alle andere kamers.

Hier wat tips: https://www.milieucentraa...n/bespaartips-verwarming/

Twitter | Strava

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@Erik1805 De hoeveelheid warmteverlies is evenredig met het temperatuurverschil tussen buiten en binnen. Hoe lager de temperatuur binnen wordt, hoe minder warmteverlies er optreedt.

Ja, je moet tegen het eind van de dag wel harder stoken om weer op 20 te komen maar dit is altijd nog zuiniger dan de hele dag door zachtjes stoken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• mphilipp
Hmmm...open raam detectie voor de badkamer maar uit gezet (staat default aan), want als je gedoucht hebt loopt de temp lekker op, en zet je daarna de deur open om de ontwaseming te helpen, piept ie dat er vast een raam open staat... :+

• mphilipp
MrAcid schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:56:
Ik hou 17 aan in de woonkamer, 18 in de badkamer en 15 in alle andere kamers.

Hier wat tips: https://www.milieucentraa...n/bespaartips-verwarming/
Bij mij wordt het vooralsnog niet kouder dan 18 graden zonder verwarming... Kan misschien anders worden als het echt winter wordt. Ik woon in een apartement (20ste verdieping) met stadsverwarming en echt koud wordt het hier nooit. Misschien heel even in de ochtend aan de raamkant van de woonkamer (panoramaramen van plafond tot vloer) dat het eventjes 17 wordt. De keuken blijkt het koudste (ook weer aan de raamkant) want daar wilde de Tado radiatorknop ook al de boel gaan verwarmen. Dat gaan we pas doen als we het echt onbehaaglijk gaan vinden. Het is beslist geen koude woning...een airco voor de zomer is denk ik geen overbodige luxe.

• sjakie02
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13-12 14:32
Pff, nou ik kan maar 1 ding zeggen: begin er niet aan. Een week verder en ik heb nu eindelijk de instructies ontvangen. Nog niet uitgeprobeerd maar ze probeerden me dus gewoon af te schepen met standaard aan/uit interface richting CV terwijl ik weet dat de CV gewoon OpenTherm ondersteunt. Maar blijkbaar is het teveel moeite om de klant dat uit te leggen dus dan maar de eenvoudige instructies. Nu eindelijk antwoord van een of andere rus: "But we can make an exceptions and provide you with instructions on how to connect to the Opentherm interface of your boiler". En dan over die app maar te zwijgen, ongelooflijk slecht.

• DizzyWeb
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:25

DizzyWeb

Ondertiteld

Ik snap niet zo goed wat er nu zo lastig is... mijn oude ketel was on/off maar ik wist dat die ook opentherm kon. Uitzoeken hoe ik de ketel moest instellen voor opentherm heeft me misschien een kwartier gekost.... uitzoeken hoe ik de tado er voor moest configureren, 2 minuten?

Google op "tado opentherm", eerste link is de installateurs handleiding en daar is het even kijken welk hoofdstuk je nodig heb en dan gewoon stappen volgen... Dus, uitzondering maken? De informatie staat gewoon op hun website...

• MrAcid
  • Niet online
DizzyWeb schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:51:
Ik snap niet zo goed wat er nu zo lastig is... mijn oude ketel was on/off maar ik wist dat die ook opentherm kon. Uitzoeken hoe ik de ketel moest instellen voor opentherm heeft me misschien een kwartier gekost.... uitzoeken hoe ik de tado er voor moest configureren, 2 minuten?

Google op "tado opentherm", eerste link is de installateurs handleiding en daar is het even kijken welk hoofdstuk je nodig heb en dan gewoon stappen volgen... Dus, uitzondering maken? De informatie staat gewoon op hun website...
Dit soort vragen/opmerkingen/onvrede is een beetje inherent aan de manier waarop tado zich als consumentenproduct op 'Apple-achtige it-just-works' manier presenteert en de relatieve onbekendheid van consumenten met CV-systemen + het feit dat die ook nog eens veel minder 'plug and play' zijn dan wat veel mensen denken/hopen/verwachten van elektrische apparaten in 2019.

Op Tweakers zou je 'meer' verwachten - maar dit is denk ik wel de realiteit.

Twitter | Strava

• sjakie02
DizzyWeb schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:51:

Ik kan wel alles zelf gaan lopen uitzoeken, maar dat lijkt me niet de bedoeling voor zo'n product toch? De out-of-the box ervaring met dit product is echt bijzonder slecht. Een kleine opsomming:

- Doos open: eerste instructie download de app. Account aangemaakt en het eerste de beste wat je moet doen is weer naar een webpagina om verder te gaan. Die webpagina's werken ook nog erg slecht op mobiel.
- Waarom moeten ze mijn telefoonnummer hebben als ik een account aanmaak??
- Ik had een oude thermostaat die wel erg veel voor komt nog (Honeywell Chronotherm III uit 2000) dus dan moet je een ongedefinieerde tijd wachten voordat je verder kunt omdat zij de instructie bij elkaar moeten rapen blijkbaar.
- Dan log ik weer in in de app en klaagt hij dat mijn thermostaat niet aan een kamer is toegewezen. Maar dat kan ik ook helemaal nergens doen.
- Er zat een papiertje in de thermostaat die je er uit moet trekken zodat hij power krijgt. Dit scheurde natuurlijk af waardoor ik het hele apparaat uit elkaar kon halen om dat stukje papier uit het klemmetje te krijgen.

Alles bij elkaar een enorm slechte ervaring.

• DizzyWeb
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:25

DizzyWeb

Ondertiteld

Nja, ik had precies dezelfde doos, precies dezelfde instructies... en bij mij ging het vlekkeloos. Precies alle stappen volgen en alles werkte gewoon. Werkte helemaal prima op mijn telefoon overigens.

In no time was de oude thermostaat vervangen voor de tado. Uiteraard met dezelfde configuratie... Toen ik besloot dat ik het lastiger wilde hebben en de boel naar opentherm om wilde zetten, heb ik een paar minuten moeten googlen. Leek me ook niet meer dan logisch. Ze konden kiezen... of ze proberen het zo in de markt te zetten dat iedereen dat ding kan installeren, of dat ding kan alleen geinstalleerd worden door monteurs (of tweakers, die verder zoeken dan wat er in de doos zit).

• Gravit0n
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
sjakie02 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:03:
[...]

Ik kan wel alles zelf gaan lopen uitzoeken, maar dat lijkt me niet de bedoeling voor zo'n product toch? De out-of-the box ervaring met dit product is echt bijzonder slecht. Een kleine opsomming:

- Doos open: eerste instructie download de app. Account aangemaakt en het eerste de beste wat je moet doen is weer naar een webpagina om verder te gaan. Die webpagina's werken ook nog erg slecht op mobiel.
- Ik had een oude thermostaat die wel erg veel voor komt nog (Honeywell Chronotherm III uit 2000) dus dan moet je een ongedefinieerde tijd wachten voordat je verder kunt omdat zij de instructie bij elkaar moeten rapen blijkbaar.
- Dan log ik weer in in de app en klaagt hij dat mijn thermostaat niet aan een kamer is toegewezen. Maar dat kan ik ook helemaal nergens doen.
- Er zat een papiertje in de thermostaat die je er uit moet trekken zodat hij power krijgt. Dit scheurde natuurlijk af waardoor ik het hele apparaat uit elkaar kon halen om dat stukje papier uit het klemmetje te krijgen.

Ik herken dit zelf ook niet... Bij mij was het (icm een Remeha Avanta) aansluiten en gaan.
In de app zie ik dat de ketel ook netjes moduleert.

Draait nu sinds januari 2019 zonder ook maar een enkel probleem.

• KoningL
[...]

ik had ook een honeywell chronotherm 3, dit weekend alles omgezet naar tado. Wat mij betreft is het installatieproces juist een van de goede punten van tado.

Ik vond de instructies van tado juist heel erg duidelijk en eea was erg gemakkelijk te installeren. Out-of-the box lijkt me vrijwel onmogelijk met zoveel CV/thermostaat compbinaties en is in thermostaat land denk ik sowieso vrij ongebruikelijk. Ik vind juist dat ze dat bijzonder goed hebben opgelost met een walkthrough die echt stap voor stap heel duidelijk uitlegt wat je moet doen.

Ik sluit me aan bij dat het onlogisch is dat je uit de app moet, maar ik heb het volledig op mobiel gedaan en al die pagina's waren mobiel geoptimaliseerd.

Enige wat ze duidelijker kunnen maken in het proces is de manier waarop je de thermostaat aansluit (Aan/uit vs. open therm). Ik had pas een dag later door dat hij aan/uit was doordat die oude thermostaat dat ook was. Op zich is dat logisch, maar het was mooi geweest als ik ergens tijds de installatie verteld was dat ik voor opentherm ook in de cv nog wat om moest gooien.
Uiteindelijk kwam ik daar achter dankzij tado hier op tweakers, toen alles omgezet naar opentherm.

• sjakie02
KoningL schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:18:
[...]
ik had ook een honeywell chronotherm 3, dit weekend alles omgezet naar tado. Wat mij betreft is het installatieproces juist een van de goede punten van tado.
Hoe kan het nou een goed punt zijn dat ik een week moet wachten voordat ik aan de slag kan? Er zijn overigens erg veel Chronotherm III modellen dus ik snap ook wel dat er heel veel combinaties mogelijk zijn, maar ja dan maken ze van hun probleem mijn probleem.
Enige wat ze duidelijker kunnen maken in het proces is de manier waarop je de thermostaat aansluit (Aan/uit vs. open therm). Ik had pas een dag later door dat hij aan/uit was doordat die oude thermostaat dat ook was. Op zich is dat logisch, maar het was mooi geweest als ik ergens tijds de installatie verteld was dat ik voor opentherm ook in de cv nog wat om moest gooien.
Uiteindelijk kwam ik daar achter dankzij tado hier op tweakers, toen alles omgezet naar opentherm.
Is het nou zo vreemd van mij om te verwachten dat als ik een moderne thermostaat koop als opvolger van mijn eeuwen oude thermostaat, dat ik dan ook geholpen wordt om naar een modern protocol over te gaan (moduleren ipv aan/uit)? Dat ding wordt in de markt gezet als energiebesparend, dan ga je me niet afschepen met aan/uit sturing. En als ze al niet de intentie hebben om mensen op OpenTherm te krijgen, waarom dan überhaupt nog vragen welke CV ketel ik heb? Lijkt me dan niet meer relevant.

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:20
tado schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:09:
[...]

Als de batterijtijd 2 maanden betreft zou er iets fout kunnen zijn met uw Slimme Radiatorknop.
Ik zou u aanraden om contact op te nemen via:
https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl

Zorg dan dat u het exacte VAxxxx serienummer vermeld en de exacte data dat u de batterijen heeft vervangen. Wij kunnen dan zien of de batterijtijd is veroorzaakt door hoger dan normaal gebruik van de motor in de radiatorknop, een slechte RF verbinding, of eventueel een hardware probleem van uw specifieke knop.
Ik snap dat jullie geen communicatie uitsturen over wanneer dit permanent gefixed gaat zijn (als dat ooit zo is), want +3 jaar had lachwekkend geweest, een deadline 3 jaar lang missen (zoals met de rest van de 'roadmap') ook. Maar kun je wel aangeven of hier überhaupt nog naar gekeken wordt, en of dit dan een hardware revisie wordt waar klanten van het eerste uur naar kunnen fluiten of software?

En kijken jullie überhaupt naar het alternatief zoals ik probeerde aan te geven: Oplaadbare batterijen? Jullie kennen je eigen product hopelijk en kunnen vast aangeven of bepaalde merken of type batterijen wel moeten werken en die (na testen) aanbevelen? Dan ben ik in ieder geval af van 8 knoppen * 2 AA batterijen * 2 a 3 x per jaar wisselen en kan ik ook echt gaan besparen...

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:44
Sander schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:39:
[...]

Ik snap dat jullie geen communicatie uitsturen over wanneer dit permanent gefixed gaat zijn (als dat ooit zo is), want +3 jaar had lachwekkend geweest, een deadline 3 jaar lang missen (zoals met de rest van de 'roadmap') ook. Maar kun je wel aangeven of hier überhaupt nog naar gekeken wordt, en of dit dan een hardware revisie wordt waar klanten van het eerste uur naar kunnen fluiten of software?

En kijken jullie überhaupt naar het alternatief zoals ik probeerde aan te geven: Oplaadbare batterijen? Jullie kennen je eigen product hopelijk en kunnen vast aangeven of bepaalde merken of type batterijen wel moeten werken en die (na testen) aanbevelen? Dan ben ik in ieder geval af van 8 knoppen * 2 AA batterijen * 2 a 3 x per jaar wisselen en kan ik ook echt gaan besparen...
Hoe zit het met oplaadbare batterijen die een hogere voltage hebben dan 1.2v zoals :http://www.conrad-energy.nl/nizn-batterijen-met-1-6v/ ?

com2,1ghz wijzigde deze reactie 02-12-2019 15:43 (3%)

• MrAcid
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:42:
[...]

Hoe zit het met oplaadbare batterijen die een hogere voltage hebben dan 1.2v zoals :http://www.conrad-energy.nl/nizn-batterijen-met-1-6v/ ?
Is al antwoord op gegeven: tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

Twitter | Strava

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:05
Gravit0n schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:13:
[...]

Ik herken dit zelf ook niet... Bij mij was het (icm een Remeha Avanta) aansluiten en gaan.
In de app zie ik dat de ketel ook netjes moduleert.

Draait nu sinds januari 2019 zonder ook maar een enkel probleem.
Hoe zie je dat de ketel modulerend werkt in de app? Ik heb het idee dat mijn ketel aan-uit is en ben benieuwd hoe je het verschil in de app ziet.

• MrAcid
  • Niet online
Voor mensen die zich storen aan de standaard volgorde (volgorde van toevoegen) van apparaten in de app. Met deze link, en dan linksboven op het 'hamburger icoontje' drukken kun je het aanpassen:

https://my.tado.com/webapp/#/home/settings/zone/1

Moet wel een op een Mac/PC anders kun je ze niet slepen.

Twitter | Strava

• mphilipp
[...]
Precies het tegenovergestelde van mijn ervaring. Alles klopte precies en werkt perfect. Het enige dat ik raar vond is dat ik de radiatorknoppen in de woonkamer niet kon toewijzen aan de woonkamer. Bleek dus, na wat beter kijken en nadenken, dat ik ze later kon verplaatsen naar de woonkamer. Dat had misschien duidelijker in de instructies kunnen staan, maar soit... Het werkt in ieder geval.
En mijn oude thermostaat stond gewoon in de lijst en dan krijg je keurig instructies op maat. Blijkbaar ging het bij jou niet van een leien dakje, maar dat is beslist niet bij iedereen het geval.

• lowfi
tado schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:45:
[...]

Als u daar nu een honeywell heeft, die geen vloersensor heeft, dan kunt u die gewoon vervangen door een tado slimme thermostaat.
Ik heb al een V3 thermostaat in de woonkamer. Alles wat nu te koop is is v3+ voor zover ik weet. Hoe zit dat dan met Geofencing?

• sjakie02
mphilipp schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:38:
[...]

En mijn oude thermostaat stond gewoon in de lijst en dan krijg je keurig instructies op maat. Blijkbaar ging het bij jou niet van een leien dakje, maar dat is beslist niet bij iedereen het geval.
Was je oude thermostaat dan al OpenTherm geschikt? Of zit je nu ook met een hypermoderne thermostaat die alleen maar aan/uit richting je CV praat?

• Gravit0n
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Tonkey schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:52:
[...]

Hoe zie je dat de ketel modulerend werkt in de app? Ik heb het idee dat mijn ketel aan-uit is en ben benieuwd hoe je het verschil in de app ziet.
In de grafiek waar je kunt zien wanneer je ketel stookt, zie je ook of en hoeveel hij moduleert.

• mats
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 13-12 16:30
Iemand die toevallig weet hoe ik deze Danfoss knop los krijg: https://imgur.com/a/hNxvSQA
Op het internet zie ik alleen andere types en kan wel wat dingen indrukken in de ring maar los komt die niet.

Edit: nvm de hele ring kan je er afhalen niet de knop ...

mats wijzigde deze reactie 02-12-2019 19:00 (13%)

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online
MrAcid schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:26:
Voor mensen die zich storen aan de standaard volgorde (volgorde van toevoegen) van apparaten in de app. Met deze link, en dan linksboven op het 'hamburger icoontje' drukken kun je het aanpassen:

https://my.tado.com/webapp/#/home/settings/zone/1

Moet wel een op een Mac/PC anders kun je ze niet slepen.
Huh? De volgorde kun je toch gewoon in de app aanpassen? Vastpakken en slepen. Werkt gewoon op Windows laptop of Android telefoon (V3 versie)

• waterstof
  • Laatst online: 12:12
Voor iedereen de twijfelt om de upgrade naar de V3+ app te kopen. Deze is nu (Vandaag ivm cyber Monday?) in de aanbieding voor 13,99 ipv 19,99.

Ik twijfel al een tijdje, weet nog steeds niet of het echt meerwaarde heeft maar nu in elk geval goedkoper 😝

@tado als ik in de toekomst ooit mijn hele setup update, blijft auto-assist dan ook gratis door deze upgrade van de app? (Zo nee, wat kan dan wel/niet qua hardware vernieuwd worden zodat het gratis blijft.)

waterstof wijzigde deze reactie 02-12-2019 20:12 (29%)

• vandenhende
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:24
Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij een duwtje in de juiste richting kunnen geven. Mijn schoonouders gaan verhuizen. Momenteel wordt er nog druk geklust in hun (jaren 50) woning. Zo is de complete vloer beneden gesloopt en gevuld met isolerend schuimbeton met vloerverwarming. (aangesloten op de reeds aanwezige Nefit trendline 30 cw5 II). Op de eerste verdieping (en beneden in de badkamer) zijn gewone radiatoren.

Mijn zwager had het idee opgevat om alles slim te maken. Inmiddels hebben we 6 tado radiatorknoppen gemonteerd, geconfigureerd in de app. Alleen de ruimtethermostaat Tado V3+ is nog niet gemonteerd. De Oude Nefit zit er nog op. Ik probeer het systeem te doorgronden.

Het gedrag wat ik nu observeer: als ik boven een radiatorknop op 25gr zet (terwijl het daar 14gr is) dan gebeurt er helemaal niets. Dat lijkt mij ook logisch aangezien er geen signaal afgegeven wordt aan de Nefit ketel dat er een warmtevraag is. Is dit opgelost als ik de ruimtethermostaat installeer? communiceert deze ruimtethermostaat dan met de radiatorknoppen?(Deze zal ik dan gewoon beneden in de woonkamer hangen bij de vloerverwarming).

Dat breng mij bij het volgende punt wat ik echt niet begrijp: Stel dat in de bovenstaande situatie de ketel warm water gaat leveren ten behoeve van die ene radiator, hoe voorkom ik dan dat de vloerverwarming beneden heter wordt? Die vloerverwarming zit niet aangesloten op enige tado intelligentie (gewoon op de ketel, met een pomp, een aparte voeler (om de pomp aan te zetten als het water een bepaalde temperatuur bereikt (35gr?!)).

Wat er wel op zit is een thermostaat (klep?) die ertussen zit om te voorkomen dat de vloerverwarming te heet wordt en de vloer gaat scheuren. (staat momenteel op 45 Gr).

Zouden we die ook door een tado radiatorknop moeten vervangen om te voorkomen dat de vloer heter wordt als er boven een warmtevraag is?

Bedankt voor de suggesties! Al doende leert men. :)

• wvanommen
  • Registratie: maart 2019
vandenhende schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:23:
Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij een duwtje in de juiste richting kunnen geven. Mijn schoonouders gaan verhuizen. Momenteel wordt er nog druk geklust in hun (jaren 50) woning. Zo is de complete vloer beneden gesloopt en gevuld met isolerend schuimbeton met vloerverwarming. (aangesloten op de reeds aanwezige Nefit trendline 30 cw5 II). Op de eerste verdieping (en beneden in de badkamer) zijn gewone radiatoren.

Mijn zwager had het idee opgevat om alles slim te maken. Inmiddels hebben we 6 tado radiatorknoppen gemonteerd, geconfigureerd in de app. Alleen de ruimtethermostaat Tado V3+ is nog niet gemonteerd. De Oude Nefit zit er nog op. Ik probeer het systeem te doorgronden.

Het gedrag wat ik nu observeer: als ik boven een radiatorknop op 25gr zet (terwijl het daar 14gr is) dan gebeurt er helemaal niets. Dat lijkt mij ook logisch aangezien er geen signaal afgegeven wordt aan de Nefit ketel dat er een warmtevraag is. Is dit opgelost als ik de ruimtethermostaat installeer? communiceert deze ruimtethermostaat dan met de radiatorknoppen?(Deze zal ik dan gewoon beneden in de woonkamer hangen bij de vloerverwarming).

Dat breng mij bij het volgende punt wat ik echt niet begrijp: Stel dat in de bovenstaande situatie de ketel warm water gaat leveren ten behoeve van die ene radiator, hoe voorkom ik dan dat de vloerverwarming beneden heter wordt? Die vloerverwarming zit niet aangesloten op enige tado intelligentie (gewoon op de ketel, met een pomp, een aparte voeler (om de pomp aan te zetten als het water een bepaalde temperatuur bereikt (35gr?!)).

Wat er wel op zit is een thermostaat (klep?) die ertussen zit om te voorkomen dat de vloerverwarming te heet wordt en de vloer gaat scheuren. (staat momenteel op 45 Gr).

Zouden we die ook door een tado radiatorknop moeten vervangen om te voorkomen dat de vloer heter wordt als er boven een warmtevraag is?

Bedankt voor de suggesties! Al doende leert men. :)
Ja, de knoppen communiceren met de thermostaat. Die stuurt uiteindelijk de ketel aan.
Het enige wat de knoppen doen is op basis van de temperatuur welke gemeten wordt door het meetdevice in een ruimte (kan een knop zijn of nog een thermostaat) open of dicht gaan als er ergens warmtevraag is.

Hoe zou je ketel op dit moment moeten bepalen of hij aan of uit moet? De knoppen gaan nu eenmaal niet automagisch met de ketel praten.

• MrAcid
  • Niet online
Simple mind schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:57:
[...]

Huh? De volgorde kun je toch gewoon in de app aanpassen? Vastpakken en slepen. Werkt gewoon op Windows laptop of Android telefoon (V3 versie)
Op iOS niet. |:(

Twitter | Strava

• mphilipp
sjakie02 schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:48:
[...]
Was je oude thermostaat dan al OpenTherm geschikt? Of zit je nu ook met een hypermoderne thermostaat die alleen maar aan/uit richting je CV praat?
Nee, ik heb stadsverwarming met een klep op de installatie die door een hele simpele thermostaat bedient werd. Die kon je alleen op een temperatuur instellen, geen programmering mogelijk.

Maar ik snap één ding niet: ik heb gewoon gevraagd of mijn spul ging werken met Tado. Dat is zeker met stadsverwarming niet onverstandig omdat er verschillende methoden zijn om dat aan te sturen. De CV wereld is alles behalve standaard. Bovendien heb ik de mogelijkheid om de hele santekraam binnen een bepaalde tijd terug te sturen.
Blijkbaar heb jij iets gekocht wat niet voldoet aan de verwachtingen of niet werkt met jouw installatie. In plaats van daar nu constant over te miepen en het topic te vervuilen, had je ook gewoon een beetje voordonderzoek doen. Informeren naar compatibiliteit. De helpdesk van Tado gaf me in no time antwoord op mijn vragen en ik heb de boel meteen besteld. Geen enkel probleem. En de instructies waren heel gedetailleerd en gaven mij op verschillende momenten opties aangezien er blijkbaar allerlei varianten zijn en het best wel belangrijk is om het goed aan te sluiten aangezien er 230V op die lijntjes staat...

Als ik zo de verhalen links en rechts lees, is men overwegend positief. Er zitten nadelen aan het systeem, maar daar tegenover staat dat je niet alles zelf hoeft te programmeren. Ik had het nl ook kunnen doen met mijn Domoticz installatie met een hoop programeerwerk. Maar wat ik had gelezen over Tado, kwam het precies overeen met wat ik wilde, en de dingen die men in de reviews minder goed vond waren op mijn niet van toepassing of vond ik niet erg. Het feit alleen al dat er hier iemand van Tado meeleest en vragen beantwoord geeft al aan dat er best een goede support achter het bedrijf zit. Ook het eigen forum werkt zo te zien goed.

Dus ondanks jouw slechte ervaring is het zeer zeker geen slecht systeem en het aloude adagium 'your mileage may vary' gaat ook hier op. Ook de kritiek op de kwaliteit (afbrekende batterijstripjes) heb ik met 1 thermostaat en 9 radiatorknoppen niet meegemaakt.

• robkrekel
robkrekel schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:53:
Sinds vrijdag het abonnement afgesloten om te kijken wat er gebeurd. Nou dat is een teleurstelling. Er gebeurd helemaal niks als mijn vriendin en ik afwezig zijn, terwijl ik het volgens mij wel zo ingesteld heb, en de volgens de app tado ook automatisch op afwezigheid is overgeschakeld.

In het slimme schema is ingesteld dat de temperatuur mag dalen tot 14 graden op de thermostaat in de huiskamer. Echter blijft er stug "ingesteld op 17" staan, en slaat de cv onder de 17 graden ook aan, net als op andere kamers waar het slimme schema ingesteld staat.

Nu had ik de schema's al aangemaakt voor ik het abo afsloot. Kan dat er mee te maken hebben? Of zie ik iets anders over het hoofd?
Even mijzelf quoten omdat ik er nog steeds niet uit ben.

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? @tado misschien? De temperaturen mogen gewoon zakken bij afwezigheid, maar dat gebeurd niet. Dat is nu net een onderdeel van de besparing die het op moet leveren.

App versie 5.8.9

Edit:
gevonden, geavanceerde instellingen in het slimme schema in elk blok 8)7
https://tweakers.net/ext/f/nObscJqKM8MZTA6qWGxTxROQ/thumb.png

Edit 2: even op de site kijken had misschien ook wel geholpen :+
https://support.tado.com/...lok-in-mijn-slimme-schema

robkrekel wijzigde deze reactie 03-12-2019 07:56 (15%)

• sjakie02
mphilipp schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:36:
[...]

Blijkbaar heb jij iets gekocht wat niet voldoet aan de verwachtingen of niet werkt met jouw installatie. In plaats van daar nu constant over te miepen en het topic te vervuilen, had je ook gewoon een beetje voordonderzoek doen. Informeren naar compatibiliteit. De helpdesk van Tado gaf me in no time antwoord op mijn vragen en ik heb de boel meteen besteld. Geen enkel probleem.
Dan moet je beter lezen. Ik heb vooronderzoek gedaan. Ik weet wat Tado kan, en ik wist dat mijn CV OpenTherm support had. Ik wist alleen niet dat ik door Tado de verkeerde kant op gestuurd zou worden en afgescheept zou worden met aan/uit sturing. Dan mag ik toch best vertellen dat mijn eerste ervaring met Tado een slechte ervaring was? Of moet het per se allemaal hosanna zijn op dit forum? Ik geloof echt wel dat als ik het straks allemaal werkend heb dat het een goed systeem is, ik heb het nota bene gekocht vanwege de goede recensies. Maar er mag ook best een keer gezegd worden als iets niet goed is.

• robkrekel
Nou Sjakie, dit klinkt iig al heel wat vriendelijker en genuanceerder dan gisteren. Ik ga ervan uit dat je het allemaal wel aan de praat krijgt, misschien niet op de op rolletjes rode loper die je verwacht had, maar het gaat vast lukken. Laat je dan nog even wat van je horen? Dat je tevreden bent enzo? 8)
sjakie02 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:50:
[...]

Dan moet je beter lezen. Ik heb vooronderzoek gedaan. Ik weet wat Tado kan, en ik wist dat mijn CV OpenTherm support had. Ik wist alleen niet dat ik door Tado de verkeerde kant op gestuurd zou worden en afgescheept zou worden met aan/uit sturing. Dan mag ik toch best vertellen dat mijn eerste ervaring met Tado een slechte ervaring was? Of moet het per se allemaal hosanna zijn op dit forum? Ik geloof echt wel dat als ik het straks allemaal werkend heb dat het een goed systeem is, ik heb het nota bene gekocht vanwege de goede recensies. Maar er mag ook best een keer gezegd worden als iets niet goed is.
De meeste klanten van ons zijn "niet-tweakers' die liever niet de ketel open maken.
Vandaar dat wij de instructies zo opzetten dat in zo min mogelijk gevallen de ketel opengemaakt hoeft te worden.
Dat betekent dat als de oude thermostaat die u had een aan/uit thermostaat was, tado ook een aan/uit sturing zal doen. Omdat in het grootste aantal gevallen ook de bedrading in de ketel moet worden omgezet als je bijvoorbeeld OpenTherm of Nefit EMS of Vaillant EBUS wilt aansturen. (Remeha is een uitzondering, waar de aan/uit dezelfde poorten zijn als OpenTherm)

U kunt na de stap voor stap handleiding van tado, altijd zelf de sturing en bedrading omzetten naar de sturing van uw wensen via de handleiding voor installateurs:
https://www.tado.com/professional-manuals
lowfi schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:44:
[...]

Ik heb al een V3 thermostaat in de woonkamer. Alles wat nu te koop is is v3+ voor zover ik weet. Hoe zit dat dan met Geofencing?
Dat maakt niets uit. Alleen starterskits zijn leidend voor de versie van uw account. U heeft dus een "additionele Slimme Thermostaat" nodig. Die zal niets veranderen aan uw account.
waterstof schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:07:
Voor iedereen de twijfelt om de upgrade naar de V3+ app te kopen. Deze is nu (Vandaag ivm cyber Monday?) in de aanbieding voor 13,99 ipv 19,99.

Ik twijfel al een tijdje, weet nog steeds niet of het echt meerwaarde heeft maar nu in elk geval goedkoper 😝

@tado als ik in de toekomst ooit mijn hele setup update, blijft auto-assist dan ook gratis door deze upgrade van de app? (Zo nee, wat kan dan wel/niet qua hardware vernieuwd worden zodat het gratis blijft.)
Zolang u uw huidige account niet verwijdert, kunt u gewoon nieuwe hardware toevoegen (additionele producten) aan uw account zonder dat hier een aanpassing aan zal komen.

Bij het toevoegen van producten uit een V3+ starterskit raden wel aan om eerst eenmalig de "lifetime" upgrade uit te voeren zodat u niet voor verassingen komt te staan.

tado wijzigde deze reactie 03-12-2019 09:18 (30%)

• sjakie02
robkrekel schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:06:
Nou Sjakie, dit klinkt iig al heel wat vriendelijker en genuanceerder dan gisteren. Ik ga ervan uit dat je het allemaal wel aan de praat krijgt, misschien niet op de op rolletjes rode loper die je verwacht had, maar het gaat vast lukken. Laat je dan nog even wat van je horen? Dat je tevreden bent enzo? 8)
Excuses als het niet vriendelijk klonk, dat was zeker niet zo bedoeld. Maar ik pas er voor om maar in de 'Tado is fantastisch'-mode mee te lopen.

• mphilipp
sjakie02 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:50:
[...]
Maar er mag ook best een keer gezegd worden als iets niet goed is.
Tuurlijk mag je dat zeggen. Maar op een genuanceerde en opbouwende manier. Ik heb niet de hele geschiedenis van jouw ervaring gelezen, maar de manier zoals je op veel reacties inbrak om jouw ongenoegen te spuien riep niet alleen bij mij irritatie op.

Ik kreeg hetzelfde idee dat ik wel eens heb als ik op een reviewsite kijk waar er 100 positieve reacties zijn en dan één (er is er altijd één) die dan roept dat het 3x niets is en alles afbrandt. Dan vraag ik me altijd af wat daar gebeurd is.

• Erik1805
kapa schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:34:
[...]

Je kunt in de onderstaande screenshot (vanuit ios app) zien wat de de Tado ongeveer doet met opwarmen. Helaas geeft het nog geen informatie over het percentage waarmee de ketel staat te draaien, maar volgens helpdesk komt die functionaliteit binnenkort.

[Afbeelding]
Dat is wel een erg strakke lijn.

Onderstaande is hoe mijn grafiek eruit ziet:

https://tweakers.net/ext/f/0k3A4yyeXTad9T3ewS3Vm8KE/thumb.png
Pagina: 1 ... 88 ... 91 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True