Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• edwinvn
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 06-12 00:31
Omdat ik Tink.nl een beetje link vind (geen enkele shopervaring? en ook niet op Thuiswinkel Waarborg te vinden?) ben ik maar voor de Starterskit + 6 radiotorknoppen via 50five.nl gegaan -> 369 euro. Best een aardige deal!

Die 10 euro goedkoper via Tink.nl vind ik het risico niet waard.. :+

• stefke001
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 04-12 10:43
Heb de Tado nu een paar dagen in bezit (bevalt me prima).
Maar ik blijf een probleem hebben met de temperatuur in de badkamer.
Daar hangt een thermostatische kraan die ook de temperatuur meet. De radiator hangt aan een muur onder een vulex.
Het probleem is dat deze bij momenten een veel te hoge temperatuur aangeeft dan de werkelijke (scheelt meestal een graad of 3). Al geprobeerd om te corrigeren, maar krijg het niet opgelost.
Badkamer wordt dan 's avond niet verwarmt omdat de kraan (via de app) bvb. 22 °aangeeft, terwijl het werkelijk maar 19° is.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met de positie van de thermostatische kraan.

• PJDW
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:28
edwinvn schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:59:
Omdat ik Tink.nl een beetje link vind (geen enkele shopervaring? en ook niet op Thuiswinkel Waarborg te vinden?) ben ik maar voor de Starterskit + 6 radiotorknoppen via 50five.nl gegaan -> 369 euro. Best een aardige deal!

Die 10 euro goedkoper via Tink.nl vind ik het risico niet waard.. :+
Dat is zeker een mooie deal! Ik verhuis pas volgende zomer naar een nieuwe woning en twijfel om eventueel nu al deze thermostaat aan te schaffen ivm de hoge korting!

• DaRoot
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:12

DaRoot

Some say...

Ik zat al een tijdje te overwegen om thuis e.e.a. van Tado te gaan plaatsen, en met de huidige aanbiedingen wordt het natuurlijk nog veel interessanter.

Momenteel hebben een Remeha Quinta 35C ketel, en een Remeha Qsense thermostaat in de woonkamer.
Ik ben met name op zoek naar wat meer comfort:
- 2 kinder slaapkamers en een badkamer die in de winter iets wil verwarmen, zonder meteen 's nachts de hele woonkamer te moeten verwarmen
- op afstand de thermostaat / zones kunnen regelen, en fatsoenlijk op tijdschema's programmeren

Onze keuken zit aan de woonkamer, met open doorgang, zonder deur o.i.d. dus en daarnaast nog een lichtstraat die langs de halve woonkamer en gehele keuken loopt, waar ook een doorgang onder zit.
In de keuken hangt een grote radiator, helemaal aan de andere kant in de woonkamer ook een grote, en halverweg opzij in de woonkamer een kleine.
De thermostaat (bedraad aangesloten) zit ook in de woonkamer, tegen de achterkant van de keuken aan.
De 3 radiatoren in de keuken en woonkamer hebben nog geen thermostatische knoppen, die op de kinder slaapkamers ook niet. Op de badkamer wel.

Nu zijn mijn vragen als volgt:
- heb ik in de woonkamer als ik daar een Tado thermostaat plaats, ook nog per radiator een Tado slimme knop nodig?
- is zo'n slimme knop vochtbestendig ivm eventuele plaatsing in de badkamer?
- werken de knoppen nog goed als ze verborgen zitten in een radiatorombouw van hout, zoals op de kinderkamers het geval is? Er zit daar in beide ombouwen een gat in de zijkant waardoor je de knoppen kunt bedienen

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• knarf_st
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:55
DaRoot schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:56:
Ik zat al een tijdje te overwegen om thuis e.e.a. van Tado te gaan plaatsen, en met de huidige aanbiedingen wordt het natuurlijk nog veel interessanter.

Momenteel hebben een Remeha Quinta 35C ketel, en een Remeha Qsense thermostaat in de woonkamer.
Ik ben met name op zoek naar wat meer comfort:
- 2 kinder slaapkamers en een badkamer die in de winter iets wil verwarmen, zonder meteen 's nachts de hele woonkamer te moeten verwarmen
- op afstand de thermostaat / zones kunnen regelen, en fatsoenlijk op tijdschema's programmeren

Onze keuken zit aan de woonkamer, met open doorgang, zonder deur o.i.d. dus en daarnaast nog een lichtstraat die langs de halve woonkamer en gehele keuken loopt, waar ook een doorgang onder zit.
In de keuken hangt een grote radiator, helemaal aan de andere kant in de woonkamer ook een grote, en halverweg opzij in de woonkamer een kleine.
De thermostaat (bedraad aangesloten) zit ook in de woonkamer, tegen de achterkant van de keuken aan.
De 3 radiatoren in de keuken en woonkamer hebben nog geen thermostatische knoppen, die op de kinder slaapkamers ook niet. Op de badkamer wel.

Nu zijn mijn vragen als volgt:
- heb ik in de woonkamer als ik daar een Tado thermostaat plaats, ook nog per radiator een Tado slimme knop nodig?
- is zo'n slimme knop vochtbestendig ivm eventuele plaatsing in de badkamer?
- werken de knoppen nog goed als ze verborgen zitten in een radiatorombouw van hout, zoals op de kinderkamers het geval is? Er zit daar in beide ombouwen een gat in de zijkant waardoor je de knoppen kunt bedienen
Check aub even bij Tado of het systeem werkt met jou Remeha Quinta 35C. Ik wilde een tijdje geleden ook de Tado aanschaffen voor mijn Remeha Quinta 28C die op mijn vloerverwarming is aangesloten en heb toen contact gehad met Tado. Kreeg de volgende reactie:

Helaas heb ik erg slechte ervaringen met wanneer we een Remeha Celcia 20 thermostaat vervangen bij een Remeha Quinta ketel. De vloerverwarmingverdeler lijkt wel thermostatische ventielen te hebben al kan ik de precieze maat niet aflezen. Toch, vanwege onze slechte ervaringen met de combinatie tado°+Celcia/Quinta, vrees ik dat ik aan moet geven dat we incompatibel zijn met uw systeem.

Zou even checken met Tado voordat je een aankoop doet!

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13-12 14:47
stefke001 schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:27:
Heb de Tado nu een paar dagen in bezit (bevalt me prima).
Maar ik blijf een probleem hebben met de temperatuur in de badkamer.
Daar hangt een thermostatische kraan die ook de temperatuur meet. De radiator hangt aan een muur onder een vulex.
Het probleem is dat deze bij momenten een veel te hoge temperatuur aangeeft dan de werkelijke (scheelt meestal een graad of 3). Al geprobeerd om te corrigeren, maar krijg het niet opgelost.
Badkamer wordt dan 's avond niet verwarmt omdat de kraan (via de app) bvb. 22 °aangeeft, terwijl het werkelijk maar 19° is.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met de positie van de thermostatische kraan.
Hangt de kraan nu boven de radiator of iets dergelijks dan? Kun je er voor kiezen de kraan te vervangen met een die verder van de radiator afhangt als dat een oplossing biedt. Hier in de badkamer hangt de knop onder een design radiator dus geen last van opstijgende warmte.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

knarf_st schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 02:08:
[...]

Check aub even bij Tado of het systeem werkt met jou Remeha Quinta 35C. Ik wilde een tijdje geleden ook de Tado aanschaffen voor mijn Remeha Quinta 28C die op mijn vloerverwarming is aangesloten en heb toen contact gehad met Tado. Kreeg de volgende reactie:

Helaas heb ik erg slechte ervaringen met wanneer we een Remeha Celcia 20 thermostaat vervangen bij een Remeha Quinta ketel. De vloerverwarmingverdeler lijkt wel thermostatische ventielen te hebben al kan ik de precieze maat niet aflezen. Toch, vanwege onze slechte ervaringen met de combinatie tado°+Celcia/Quinta, vrees ik dat ik aan moet geven dat we incompatibel zijn met uw systeem.

Thanks voor de tip! heb gelijk ff support vraag bij Tado ingediend.
Ik heb wel een 35C ketel, en geen vloerverwarming verder..

• vorror
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13-12 23:21
DaRoot schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:43:
[...]

Ik heb even voor je gekeken, de 35c ondersteunt het OpenTherm protocol (net als Tado). Dit zou voor een eenvoudige installatie zeker geen problemen mogen geven.

Heb zelf gisteren ook de thermostaat + knoppen besteld :).

• InsertFunnyText
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 03-12 13:05
Hallo allemaal,

Ik maak sinds enige tijd gebruik van Tado en wil nu ook slimme radiatorknoppen toevoegen.
Volgens de instructie op de website van Tado lijk ik een Vaillant aansluiting te hebben en heb ik een adapter nodig. Deze zit niet standaard bij de verpakking.
Ik heb in dit topic gezocht en zag enkel dat iemand in 2017 een soortgelijke aansluiting had en dezelfde vraag heeft gesteld, maar geen antwoord lijkt te hebben ontvangen.

Kan iemand mij bevestigen dat voor mijn situatie inderdaad een adapter voor Vaillant nodig is en indien dat zo is waar ik deze zou kunnen krijgen?

Alvast bedankt.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

vorror schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:12:
[...]

Ik heb even voor je gekeken, de 35c ondersteunt het OpenTherm protocol (net als Tado). Dit zou voor een eenvoudige installatie zeker geen problemen mogen geven.

Heb zelf gisteren ook de thermostaat + knoppen besteld :).
Dat was ook mijn idee idd.. Maar als ie op een of andere manier toch problemen geeft, is het jammer dat ik het spul aanschaf.
Ik moet in vrijwel alle radiatoren nog thermostatische ventielen hebben, dus dat moet sowieso gebeuren.
Nu heb ik op 2 slaapkamers zo'n mooie houten ombouw om de radiatoren.. met aan de zijkant een rond gat erin om de knoppen te bedienen.. werkt dat enigszins met de slimme knoppen? of heeft ie dan te snel de juiste temperatuur bereikt?

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
DaRoot schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:02:
[...]

Dat was ook mijn idee idd.. Maar als ie op een of andere manier toch problemen geeft, is het jammer dat ik het spul aanschaf.
Ik moet in vrijwel alle radiatoren nog thermostatische ventielen hebben, dus dat moet sowieso gebeuren.
Nu heb ik op 2 slaapkamers zo'n mooie houten ombouw om de radiatoren.. met aan de zijkant een rond gat erin om de knoppen te bedienen.. werkt dat enigszins met de slimme knoppen? of heeft ie dan te snel de juiste temperatuur bereikt?
Ik verwacht dat laatste, de warmte blijft natuurlijk in de ombouw hangen. Je kunt wel een temperatuurcorrectie instellen per knop, maar daar lees ik wisselende verhalen over qua effectiviteit (soms te warm, soms te koud).

Twitter | Strava

• Jarnoootje
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12-12 08:02
Goedemiddag Tado heren,

Ik overweeg om mijn Toon uit de woonkamer te halen en te vervangen voor een Tado. Reden hiervoor is dat de Toon te veel storingen geeft, vaak niet bereikbaar vanuit de app als mede ik de €4,50 per maand erg veel geld vind voor alleen op afstand kunnen besturen.

Nu vraag ik mij af of het volgende mogelijk is;
De woonkamer (4 radiatoren) voorzien van slimme thermostaatknoppen waar ook de V3+ komt te hangen, in de hal 1 radiator voorzien van een slimme thermostaatknop.
Nu wil ik de woonkamer graag op 21 graden verwarmen en de hal op het zelfde moment maximaal 18 graden laten worden, is dit mogelijk om in te stellen. Dus als ik de temperatuur in de woonkamer uit zet ('s nachts op 16graden) dat dan de hal automatisch uit gaat en bij inschakeling deze weer automatisch aan gaat?

Verder wil ik de slaapkamers van de kinderen los kunnen regelen, alleen warm als ze er willen spelen als mede de badkamer, alleen warm als wij willen douchen.

Gaat dit allemaal lukken?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

DaRoot schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 08:43:
[...]

Heb al meerdere berichtjes heen en weer gestuurd met de support afdeling.. netjes hoor, ben nog niet eens klant en ze helpen me al heel vlot.. zie je wel eens anders..

Antwoord van hen:
Ik kan niet goed inschatten hoe groot de groep is die hier klachten over hebben, maar het gaat vooral om de groep die deze ketel Opentherm wilt aansturen. Deze ketel kan ook aan/uit aangestuurd worden en dan geeft het beduidend minder problemen.

• vorror
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13-12 23:21
DaRoot schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:45:
[...]

Heb al meerdere berichtjes heen en weer gestuurd met de support afdeling.. netjes hoor, ben nog niet eens klant en ze helpen me al heel vlot.. zie je wel eens anders..

Antwoord van hen:
Ik kan niet goed inschatten hoe groot de groep is die hier klachten over hebben, maar het gaat vooral om de groep die deze ketel Opentherm wilt aansturen. Deze ketel kan ook aan/uit aangestuurd worden en dan geeft het beduidend minder problemen.
Dat zou dus betekenen dat een modulerende warmtevraag wellicht niet mogelijk is, dat is wel vervelend.

• WvdV
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 05-12 11:34
knarf_st schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 02:08:
[...]

Ik wilde een tijdje geleden ook de Tado aanschaffen voor mijn Remeha Quinta 28C die op mijn vloerverwarming is aangesloten en heb toen contact gehad met Tado. Kreeg de volgende reactie:

Welke thermostaat heb je uiteindelijk aangeschaft - d.w.z. wat is er wel compatibel? Ben toevallig op zoek naar een slimme thermostaat voor de combinatie Quinta 28c met vloerverwarming, ter vervanging van een Celcia 20 en kwam dit bericht tegen ...

• PjotrStroganov
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:20
Never mind.

PjotrStroganov wijzigde deze reactie 26-11-2019 16:11 (98%)

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 13-12 16:00
Jarnoootje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:16:
Goedemiddag Tado heren,

Ik overweeg om mijn Toon uit de woonkamer te halen en te vervangen voor een Tado. Reden hiervoor is dat de Toon te veel storingen geeft, vaak niet bereikbaar vanuit de app als mede ik de €4,50 per maand erg veel geld vind voor alleen op afstand kunnen besturen.

Nu vraag ik mij af of het volgende mogelijk is;
De woonkamer (4 radiatoren) voorzien van slimme thermostaatknoppen waar ook de V3+ komt te hangen, in de hal 1 radiator voorzien van een slimme thermostaatknop.
Nu wil ik de woonkamer graag op 21 graden verwarmen en de hal op het zelfde moment maximaal 18 graden laten worden, is dit mogelijk om in te stellen. Dus als ik de temperatuur in de woonkamer uit zet ('s nachts op 16graden) dat dan de hal automatisch uit gaat en bij inschakeling deze weer automatisch aan gaat?

Verder wil ik de slaapkamers van de kinderen los kunnen regelen, alleen warm als ze er willen spelen als mede de badkamer, alleen warm als wij willen douchen.

Gaat dit allemaal lukken?
Je hoeft de woonkamer niet te voorzien van thermostaat knoppen.
Daar is de Tado thermostaat voldoende.
Alle andere ruimtes (die je als aparte verwarmingszone van de woonkamer wilt zien) wel.

• Bo0bz
TWyk schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:15:
[...]

Alle andere ruimtes (die je als aparte verwarmingszone van de woonkamer wilt zien) wel.
Tenzij je niet wilt dat beneden de verwarming aan gaat als je de slaapkamer/badkamer wilt verwarmen.

• KoningL
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:19
[...]

dat zou ik niet aanraden, immers wat dan gebeurd is dat als een ruimte met thermostaat knop verwarmt wordt, de woonkamer ook verwarmt wordt, zelfs als dat niet nodig is. De radiatoren in die ruimte kunnen immers niet dichtgedraaid worden door tado.

ik heb aantal dagen geleden dezelfde vraag gesteld, je moet ook in de ruimte met de thermostaat radiatorknoppen hebben, tenzij je accepteert dat die ruimte átijd verwarmt wordt als de CV aanslaat.

• wvanommen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 12:55
[...]

Als je wilt dat het systeem goed werkt, zul je overal Tado knoppen moeten hebben.

Ik zeg niet dat wat je hierboven beschrijft niet kan, maar de radiatoren in de woonkamer kunnen niet door het systeem geregeld worden als je daar geen knoppen hebt. Als er dus uit een andere zone warmtevraag komt kan het Tado systeem in de woonkamer de radiatoren niet dicht zetten.

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 13-12 16:00
KoningL schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:26:
[...]
dat zou ik niet aanraden, immers wat dan gebeurd is dat als een ruimte met thermostaat knop verwarmt wordt, de woonkamer ook verwarmt wordt, zelfs als dat niet nodig is. De radiatoren in die ruimte kunnen immers niet dichtgedraaid worden door tado.

ik heb aantal dagen geleden dezelfde vraag gesteld, je moet ook in de ruimte met de thermostaat radiatorknoppen hebben, tenzij je accepteert dat die ruimte átijd verwarmt wordt als de CV aanslaat.
Dat is waarschijnlijk minder erg dan dat de CV aanslaat om alleen een mini badkamer radiator te verwarmen met te weinig capaciteit. Je CV is geoptimaliseerd om een huis te verwarmen en niet om enkele losse ruimtes te verwarmen. Beter dus dat je de hoofdruimte altijd meeverwarmt en je CV daarmee meer optimaal inzet.
Als je wat slim combineert met schema tijden kan het prima werken.
Alleen als je midden in de nacht één slaapkamer wilt verwarmen dan is het niet handig nee.

TWyk wijzigde deze reactie 26-11-2019 16:48 (11%)

• knarf_st
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:55
WvdV schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:40:
[...]

Welke thermostaat heb je uiteindelijk aangeschaft - d.w.z. wat is er wel compatibel? Ben toevallig op zoek naar een slimme thermostaat voor de combinatie Quinta 28c met vloerverwarming, ter vervanging van een Celcia 20 en kwam dit bericht tegen ...
Uiteindelijk heb ik besloten om een warmtepomp (wp) aan te schaffen en die draait nu sinds 2 weken. Heb nu (nog) de thermostaat van de wp in gebruik (deze is niet zo slim), maar omdat de wp zoveel mogelijk liefst rustig moet draaien om de ruimtes op temperatuur te houden, heb ik besloten om nog niets aan te schaffen. Dus kan je niet verder helpen met welke slimme thermostaten wel compatibel zijn.

• PjotrStroganov
MrAcid schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:28:
[...]

Ik verwacht dat laatste, de warmte blijft natuurlijk in de ombouw hangen. Je kunt wel een temperatuurcorrectie instellen per knop, maar daar lees ik wisselende verhalen over qua effectiviteit (soms te warm, soms te koud).
Kan de draadloze thermostaat dan niet gewoon de temperatuur regelen waarbij de meting van de knoppen worden 'overruled'? Ze bevinden zich immers in dezelfde kamer.

PjotrStroganov wijzigde deze reactie 26-11-2019 17:05 (4%)

• DaRoot

DaRoot

Some say...

PjotrStroganov schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:05:
[...]

Kan de draadloze thermostaat dan niet gewoon de temperatuur regelen waarbij de meting van de knoppen worden 'overruled'? Ze bevinden zich immers in dezelfde kamer.
Dan heb ik 2 extra draadloze thermostaten nodig.. wordt een dure hobby zo..

• PjotrStroganov
DaRoot schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:06:
[...]

Dan heb ik 2 extra draadloze thermostaten nodig.. wordt een dure hobby zo..
Maar ik misschien niet, aangezien ik alleen in de woonkamer radiatoromkasting heb.;)

• painy
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13-12 12:06
Ivm herlaadbare batterijen voor de slimme thermostaatkranen:
Standaard herlaadbare werken niet omdat deze 1.2 volt zijn en Tado kranen hebben 1.5 V nodig dat een alkaline batterij wel geeft.

Er bestaan echter ook 1.6V herlaadbare NiZn batterijen vb. https://www.bol.com/nl/p/...UDJK9A.1_2.3.ProductTitle

Het antwoord van Tado:

Batteries with the proper form factor (AA or AAA, depending on device) should work as long as they offer more than 1.2V for a longer period of time, as our cut-off value is roughly 1.25V. If you find rechargable batteries that offer 1.6V, they should work.

As you can see in your graph the Alkaline batteries slowly reduce the voltage they offer when they age. This gives us the ability to predict when they will be too depleted, and thus give you a heads up to replace the batteries in advance. With some rechargable batteries this drop in voltage barely happens until they are entirely depleted. Meaning that we cannot reliably predict in advance when they will deplete. Please keep this limitation in mind when you decide to choose rechargable batteries.

Voor de duurzame gebruikers dus een optie..

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15:51
Weggens verschillende aanbiedingen overweeg ik om een tado te kopen. Ik hoop hiermee 2 dingen te bereiken:
- Lagere stookkosten
- Betere controle over de temperatuur per kamer.

Mijn situatie:
- Jaren 30 huis met overal dubbel glas, maar zonder extra isolatie.
- 5 jaar oude intergas ketel + nieuwe radiatoren en leidingen
- Elke radiator heeft een themostaatknop
- Momenteel bestaat het huishouden alleen uit mij en mijn vriendin
- Er is nu een Toon geïnstalleerd, Domoticz draait op een Rpi, en ik heb diverse google hardware
- We hebben momenteel een vrij constant ritme

Per kamer is de configuratie en warmtewens als volgt:
- Woonkamer, 3 radiatoren: Prettig warm wanneer we thuis zijn
- Gang (1 radiator) met daarachter kleine keuken (1 radiator): Keuken moet s'avond normaal warm zijn.
- WC, Zit in soort van kleine aanbouw achter keuken (1 radiator): Mag best een beetje koeler
- Slaapkamer 1( 1 radiator): s'avonds niet te koud. maar 20 graden hoeft ook weer niet.
- Slaapkamer 2 (1 radiator): Wordt weinig gebruikt, wil ik af en toe eens warm stoken
- Slaapkamer 3 (1 radiator): Wordt alleen gebruikt voor was, maar wordt over 1 jaar badkamer
- Badkamer (1 radiator): Moet niet onprettig koud zijn. Wordt over 1 jaar bij hal getrokken
- Zolder: Momenteel geen radiatoren, maar hier wordt volgende jaar een kamer gemaakt die ik af en toe eens warm wil stoken.

Past Tado bij mijn wensen, en wat heb ik nodig? Uiteraard de thermostaat, maar hoeveel radiatorknoppen heb ik nodig? 3 voor in de huiskamer? 1 voor de slaapkamer + 1 voor de 2e slaapkamer?

Of moet ik alle 9 radiatoren van deze knoppen voorzien? Dat heeft wel invloed op de aanschaf natuurlijk.

Hopelijk hebben jullie advies voor mij! alvast bedankt!

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:41
Ik heb een Tado met twee radiator knoppen besteld en kreeg een doos waarop stond “horizontal”. Al mijn thermostaatkranen zijn verticaal. Op de product pagina van de verkopende partij wordt hier niet over gesproken.

Tado

Reactie webshop:
Bedankt voor je bericht. Helaas hebben wij de verticale radiatorknoppen niet in ons assortiment. Ook Tado biedt deze niet in Nederland aan via hun eigen webshop. Wij kunnen ze jammer genoeg niet omruilen voor een andere versie. Mijn excuses voor het ongemak.

Indien je de knoppen in dit geval alsnog wilt retourneren en je aankoopbedrag terug wilt ontvangen, verneem ik het graag.
Is er behalve het uiterlijk (text die beter leesbaar is) een verschil? Maw kan ik ze gebruiken zonder problemen? Het is wel raar dat dit product (vertical) niet aangeboden wordt in NL.

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 15:47
SuperKris schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:37:
Past Tado bij mijn wensen, en wat heb ik nodig? Uiteraard de thermostaat, maar hoeveel radiatorknoppen heb ik nodig? 3 voor in de huiskamer? 1 voor de slaapkamer + 1 voor de 2e slaapkamer?

Of moet ik alle 9 radiatoren van deze knoppen voorzien? Dat heeft wel invloed op de aanschaf natuurlijk.
tjah, dat is een keuze. voor de ruimtes die je af en toe warm wil hebben kun je jezelf de vraag stellen of je automatisch die kraan open wil gaan zitten of handmatig met draaiknop. Voordeel van een tadoknop is dat je kan zeggen dat die ruimte x uur na instellen die temperatuur moet aannemen. bv de werkkamer draai je op 20 graden en blijft dan 8 uur lang op die temperatuur. Maar dan is de vraag hoe vaak is af-en-toe 1x in de maand? dan kan die knop niet uit, paar keer per week? zou het interessant kunnen zijn

Dat zelfde geldt voor de waskamer, maar dat kan nog slimmer door met de api of domoticz (niet mogelijk in tado, wel met scripting) de luchtvochtigheid uit te lezen, gaat die x% omhoog binnen x tijd, dan gaat de verwarming in die ruimte aan voor x uur.

Een wc hoeft mijn inziens niet slim, die wil je de hele dag op een bepaalde temperatuur hebben, de badkamer is natuurlijk wel ultiem als die smorgens warm aanvoelt, de rest van de dag wat lager staat (je komt daar toch niet) en dan in de avond weer wat omhoog als je weet dat je rond een bepaalde tijd gaat douchen.

met een thermostatische kraan die altijd op 20 graden staat bespaar je natuurlijk niet bijzonder veel, met een tado die je slim kan inregelen door alleen op de momenten dat je het nodig hebt warm te worden bespaar je alweer wat meer...

Ik zou beginnen met de huiskamer, keuken en badkamer, en daarmee gaan spelen, eventueel draai je de knop uit de keuken weg en hang je die op de badkamer om te spelen met domoticz, werkt dat naar je zin, koop je een paar knoppen bij als ze weer eens stevig in de aanbieding zijn.

keuze's maken is lastig :)

Als ik jou verhaal zo lees

• Koldur
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:53

Koldur

Virtual Boy

Torgo schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:45:
Ik heb een Tado met twee radiator knoppen besteld en kreeg een doos waarop stond “horizontal”. Al mijn thermostaatkranen zijn verticaal. Op de product pagina van de verkopende partij wordt hier niet over gesproken.

[Afbeelding: Tado]

Reactie webshop:

[...]

Is er behalve het uiterlijk (text die beter leesbaar is) een verschil? Maw kan ik ze gebruiken zonder problemen? Het is wel raar dat dit product (vertical) niet aangeboden wordt in NL.
Kan gewoon, enige is dat het aflezen wat onhandig is, wat mij echt niets uitmaakt. Aflezen doe ik nooit op de knop.

i5 4670K @4Ghz 1.13v, Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, Asus Z87-A, GTX680-DC2O-2GD5, 2x4GB DDR3 1600Mhz, Crucial M550 256GB SSD, 1.5TB Samsung HD

• SuperKris
ETH0.1 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:17:
[...]

Voordeel van een tadoknop is dat je kan zeggen dat die ruimte x uur na instellen die temperatuur moet aannemen. bv de werkkamer draai je op 20 graden en blijft dan 8 uur lang op die temperatuur.
Dat vindt ik met name wel interessant. We zijn beide een beetje "makkelijk" soms...

Gezien mijn situatie/wensenlijst vraag ik mij vooral af hoe de Tado thermostaat met de radiatorknoppen in de praktijk samenwerken.

Als de temperatuur in de huiskamer nu te laag is, dan zet de thermostaat dan de ketel aan. Momenteel hebben de radiatoren in de huiskamer geen knoppen omdat deze altijd door de huidige thermostaat worden geregeld. De rest van het huis draait hier dan op mee. Wanneer een andere radiator meer temperatuur vraagt gaat de thermostaatknop open en warmt de bewuste radiator op. Maar dus alleen als er beneden ook warmte wordt gevraagd. Althans, dat is mijn interpretatie.

Zijn bij Tado de thermostaatknoppen nu wel in de huiskamer nodig? Weet het systeem dan dat er ergens anders meer warmte is, zet hij de thermostaat (ketel) aan, draait de radiatorknoppen in de huiskamer dicht, en alleen op de plekken waar de warmte nodig is, gaan de tado knoppen open?

In een dergelijk geval heb ik er 3 voor de huiskamer nodig, 1 voor de slaapkamer en 1 voor de 2e slaapkamer. Mimimaal 5 om een werkend systeem te hebben dus.

Wil ik echter ook de temperatuur in de keuken, badkamer, en 3e slaapkamer (waskamer) kunnen beïnvloeden, dan zijn het er al 8. De gang, WC en gang geloof ik dan wel.

Of zijn die 3 radiatorknoppen voor de radiatoren in de huiskamer niet nodig omdat deze door de thermostaat worden geregeld? Dan kan ik de Tado radiatorknoppen bijvoorbeeld in de keuken, 2 slaapkamers, en badkamer plaatsen. Dan heb ik aan 4 knoppen voldoende.

Of werken de 2 helemaal niet zo goed samen, en zijn het meer 2 verschillende systemen?

• wvanommen
SuperKris schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:01:
[...]

Zijn bij Tado de thermostaatknoppen nu wel in de huiskamer nodig? Weet het systeem dan dat er ergens anders meer warmte is, zet hij de thermostaat (ketel) aan, draait de radiatorknoppen in de huiskamer dicht, en alleen op de plekken waar de warmte nodig is, gaan de tado knoppen open?
Dit inderdaad, als je in de woonkamer geen verwarming nodig hebt, maar ergens in een andere zone in de rest van het huis wel zet de Tado de knoppen in de woonkamer dicht als je in de woonkamer ook Tado knoppen hebt.

• SuperKris
wvanommen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:08:
[...]

Dit inderdaad, als je in de woonkamer geen verwarming nodig hebt, maar ergens in een andere zone in de rest van het huis wel zet de Tado de knoppen in de woonkamer dicht als je in de woonkamer ook Tado knoppen hebt.
Klinkt logisch natuurlijk. maar dat betekend dat ik naast de thermostaat in elk geval 3 knoppen nodig heb + nog eens een knop voor elke ruimte die ik wil instellen. Daarmee loopt het aantal knoppen en daarmee de aanschaf flink op.

• Taoufik007
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10-12 11:14
Hoi,

Ik wil mijn huis wat slimmer verwarmen met Tado. Ik twijfel wat ik allemaal nodig heb om alles goed te laten werken.

Ik kan nu de begane grond apart verwarmen dan de 1ste verdieping en zolder. Kan dat ook met Tado?

Ik denk zelf dat ik het volgende nodig heb.

Tado thermostaat
5 Tado radiator knoppen.
Multi zone thermostaat
Extension kit

Mijn situatie:

Eengezinswoning met op de 1ste verdieping 3 slaapkamers en verdieping erboven een zolder.
Begane grond hebben we vloerverwarming. 1ste verdieping en zolder hebben we radiatoren. Verder hebben we 14 zonnepanelen op het dak

technische gegevens:
* Vloerverwarming
* 14 zonnepanelen
* CV: Intergas Xtreme 36
* Begane grond: Honeywell Round T87M
* 1ste verdieping: Round Wireless

Onze CV installatie werkt met 2 verschillende temperatuur trajecten.
Om nu de temperatuur boven en beneden apart en comfortabel te
kunnen regelen, is de installatie voorzien van 2 thermostaten en een regelklep onder de CV-ketel.
De CV-ketel is uitgerust met een speciale temperatuurregeling, die afhankelijk van de vraag van de
thermostaat boven of beneden, op het juiste temperatuur niveau de warmte verdeelt.

Heeft iemand advies voor mij?

Met vriendelijke groet,

Taoufik

• Torgo
Ik heb mijn Tado vandaag geïnstalleerd. Dat hebben ze wel netjes gedaan zeg, die persoonlijke installatie instructies. Alleen de twee thermostaat kranen nog.

Maken jullie gebruik van de auto away functie? Is dat nuttig of een beetje een gimmick? Mijn moeder is oppas oma (op donderdag) dus ik bedacht me dat zowel ik, mijn vrouw als mijn moeder dan de app op hun telefoon moeten hebben of is dat een verkeerde gedachte?

Hij heeft ook instellingen voor heet water, dat snap ik nog niet helemaal. Is dat het voor verwarmen van water? Want ik heb het even getest en ik krijg nog steeds warm water ook als deze volgens de app uit staat.

Sorry als ik standaard vragen stel, heb mij nog niet door het hele topic geworsteld, dat komt nog 😀

• ETH0.1
Torgo schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:15:
Ik heb mijn Tado vandaag geïnstalleerd. Dat hebben ze wel netjes gedaan zeg, die persoonlijke installatie instructies. Alleen de twee thermostaat kranen nog.

Maken jullie gebruik van de auto away functie? Is dat nuttig of een beetje een gimmick? Mijn moeder is oppas oma (op donderdag) dus ik bedacht me dat zowel ik, mijn vrouw als mijn moeder dan de app op hun telefoon moeten hebben of is dat een verkeerde gedachte?

Hij heeft ook instellingen voor heet water, dat snap ik nog niet helemaal. Is dat het voor verwarmen van water? Want ik heb het even getest en ik krijg nog steeds warm water ook als deze volgens de app uit staat.

Sorry als ik standaard vragen stel, heb mij nog niet door het hele topic geworsteld, dat komt nog 😀
als iedereen die in je huis komt de tado app geïnstalleerd heeft staan heeft de auto-away functie zeker zin, bespaard behoorlijk wat energie op de momenten dat je er niet bent. Als je die niet gebruikt vraag ik me een klein beetje af wat de toegevoegde waarde van tado is tenopzichte van een radiatorkraan van de aldi die je kan programmeren op tijd. (buiten het hebben van de zones, en zeer gericht kunnen verwarmen op tijden dat je de huiskamer niet hoeft te verwarmen)

heet water bespaard niet zo heel veel, als je niet thuis bent verwarmt je ketel de boiler niet, als je langere tijd van huis bent bespaard dit wel wat, maar verwacht hier geen bergen van

• Mothergoose
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:43
Taoufik007 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:31:
Hoi,

Ik wil mijn huis wat slimmer verwarmen met Tado. Ik twijfel wat ik allemaal nodig heb om alles goed te laten werken.

Ik kan nu de begane grond apart verwarmen dan de 1ste verdieping en zolder. Kan dat ook met Tado?

Tado thermostaat
5 Tado radiator knoppen.
Multi zone thermostaat
Extension kit

Mijn situatie:

Eengezinswoning met op de 1ste verdieping 3 slaapkamers en verdieping erboven een zolder.
Begane grond hebben we vloerverwarming. 1ste verdieping en zolder hebben we radiatoren. Verder hebben we 14 zonnepanelen op het dak

technische gegevens:
* Vloerverwarming
* 14 zonnepanelen

kunnen regelen, is de installatie voorzien van 2 thermostaten en een regelklep onder de CV-ketel.
De CV-ketel is uitgerust met een speciale temperatuurregeling, die afhankelijk van de vraag van de
thermostaat boven of beneden, op het juiste temperatuur niveau de warmte verdeelt.

Met vriendelijke groet,

Taoufik
Hoi Taoufik,

Klinkt exact (op de hoeveelheid zonnepanelen na dan) als mijn aankomende situatie met oplevering Feb 2020.
Ik heb ook het plan deze installatie uit te rusten met Tado thermostaten en kranen, maar krijg van de aannemer niet voldoende info hoe de aansturing van de klep voor de vloerverwarming werkt.

Ik heb in iedergeval ditt vast aangeschaft:

Tado thermostaat V3 starterskit
4 Tado radiator knoppen.(ivm geen radiator op zolder)
Losse Tado thermostaat
Extension kit (weet nog niet of ik die echt nodig heb)

Ben benieuwd.
Torgo schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:45:

[Afbeelding: Tado]

Reactie webshop:

[...]

Buiten het beeldscherm is er geen verschil.

U kunt de verticale knoppen bij tado zelf wel kopen:
https://www.tado.com/store/add-products/4260328610596:1
Taoufik007 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:31:
Hoi,

Tado thermostaat
5 Tado radiator knoppen.
Multi zone thermostaat
Extension kit

Mijn situatie:

technische gegevens:
* Vloerverwarming
* 14 zonnepanelen

Met vriendelijke groet,

Taoufik
U kunt gewoon uw huidige 2 thermostaten door tado vervangen.
Omdat 1 van uw thermostaten draadloos is moet u ook een Extensiekit toepassen die dan de draadloze ontvanger van uw Honeywell zal vervangen.

Daarna is 1 tado Slimme Thermostaat draadloos.

Op een later tijdstip kunt u ook nog slimme radiatorknoppen toevoegen om zo elke kamer apart te regelen maar dit is volledig optioneel.
painy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:58:
Ivm herlaadbare batterijen voor de slimme thermostaatkranen:
Standaard herlaadbare werken niet omdat deze 1.2 volt zijn en Tado kranen hebben 1.5 V nodig dat een alkaline batterij wel geeft.

Er bestaan echter ook 1.6V herlaadbare NiZn batterijen vb. https://www.bol.com/nl/p/...UDJK9A.1_2.3.ProductTitle

Het antwoord van Tado:

Batteries with the proper form factor (AA or AAA, depending on device) should work as long as they offer more than 1.2V for a longer period of time, as our cut-off value is roughly 1.25V. If you find rechargable batteries that offer 1.6V, they should work.

As you can see in your graph the Alkaline batteries slowly reduce the voltage they offer when they age. This gives us the ability to predict when they will be too depleted, and thus give you a heads up to replace the batteries in advance. With some rechargable batteries this drop in voltage barely happens until they are entirely depleted. Meaning that we cannot reliably predict in advance when they will deplete. Please keep this limitation in mind when you decide to choose rechargable batteries.

Voor de duurzame gebruikers dus een optie..
We hebben de NiZn batterijen intern getest en waren niet heel tevreden over te performance. Grootste probleem is dat ze van volledig voltage (1.6V) naar leeg (1.1V) gaan in 1-2 dagen. (De ontlaadcurve is als een hockey stick)
Verder gaan die batterijen "kapot" door ze te diep te ontladen waardoor je alles echt goed in de gaten moet houden en op de dag dat je een email krijgt direct de batterijen moet opladen om ze niet kapot te maken.
Of nog beter, een ritme van X maanden om ze preventief bij te laden zodat ze nooit te diep ontladen zullen worden.

De speciale lader die je nodig hebt voor NiZn is ook vrij duur.
SuperKris schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:26:
[...]

Klinkt logisch natuurlijk. maar dat betekend dat ik naast de thermostaat in elk geval 3 knoppen nodig heb + nog eens een knop voor elke ruimte die ik wil instellen. Daarmee loopt het aantal knoppen en daarmee de aanschaf flink op.
In sommige huizen is de radiatorcapaciteit van de woonkamer zo laag dat het niet uit maakt als de woonkamer soms iets langer zal branden om een andere kamer op te warmen. Dat is per huis verschillend.

U kunt ook proberen de normale thermostatische knoppen op stand 2-3 te zetten zodat ze vanzelf dicht gaan rond 20 graden.

tado wijzigde deze reactie 27-11-2019 10:04 (86%)

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:05
Gisteren alles geïnstalleerd, met 2 linkerhanden gewoon gelukt! Heel fijne handleiding krijg je erbij, stap voor stap met plaatjes. De juiste ketel zoeken was de grootste uitdaging.

Wel vreemd, je moest de kabels een plus en min sticker geven (bijgeleverd) maar er staat wel dat het niet uitmaakt welke welke is. Ik snap het niet hiervan dus nog niet..

Nu de praktijk testen!
Tonkey schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:40:
Gisteren alles geïnstalleerd, met 2 linkerhanden gewoon gelukt! Heel fijne handleiding krijg je erbij, stap voor stap met plaatjes. De juiste ketel zoeken was de grootste uitdaging.

Wel vreemd, je moest de kabels een plus en min sticker geven (bijgeleverd) maar er staat wel dat het niet uitmaakt welke welke is. Ik snap het niet hiervan dus nog niet..

Nu de praktijk testen!
Dank voor de feedback over onze installatiehandleiding!

U zou eens moeten weten hoeveel mensen A en PLUS of A en Min proberen te gebruiken terwijl dat voor geen enkele sturing nuttig is.
Vandaar dat u toch PLUS en MIN moest plakken.

• CenturiesEnd
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07-12 10:32
Gister geprobeerd de Tado slimme thermostaat in combinatie met de Extentie kit te installeren. Het proces is echter niet duidelijk wanneer de extentie kit moet worden aangsloten. Tijdens het setup proces komt er geen stap om de extentie kit aan te sluiten. Het proces wil alleen de Tado thermostaat installeren op de plek waar nu mijn Nefit moduline 300 hangt. De setup is om die reden door mij gestopt. Ik kreeg een melding dat ik een mail ga ontvangen nadat ik de extentiekit ook als apparaat had toevoegd aan mijn Tado account. Ik heb de vragen in die mail beantwoord dus ik verwacht van Tado daarop een antwoord? Ik kan nu niet verder met het installatieproces. Wat me dus niet duidelijk werd is met welke apparaat ik het setup proces had moeten beginnen, met de Tado Thermostaat of de Extentie kit. Hierover is de documentatie die bijgeleverd is niet duidelijk.
CenturiesEnd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:51:
Gister geprobeerd de Tado slimme thermostaat in combinatie met de Extentie kit te installeren. Het proces is echter niet duidelijk wanneer de extentie kit moet worden aangsloten. Tijdens het setup proces komt er geen stap om de extentie kit aan te sluiten. Het proces wil alleen de Tado thermostaat installeren op de plek waar nu mijn Nefit moduline 300 hangt. De setup is om die reden door mij gestopt. Ik kreeg een melding dat ik een mail ga ontvangen nadat ik de extentiekit ook als apparaat had toevoegd aan mijn Tado account. Ik heb de vragen in die mail beantwoord dus ik verwacht van Tado daarop een antwoord? Ik kan nu niet verder met het installatieproces. Wat me dus niet duidelijk werd is met welke apparaat ik het setup proces had moeten beginnen, met de Tado Thermostaat of de Extentie kit. Hierover is de documentatie die bijgeleverd is niet duidelijk.
Ons installatieproces gaat van een werkende situatie voor tado uit en gaat naar de goedkoopste optie met tado.

Dat betekent dat als u eerst een bedrade thermostaat had, de online instructies u zullen leiden tot een installatie van alleen de Slimme Thermostaat.

Ik begrijp dat u een Extensiekit wilt toevoegen. Dan komen er meer vragen bij kijjken zoals, waar wilt u de Extensiekit hebben ? Op de plek waar nu de oude thermostaat hangt of naast de ketel.

Dat is nu een handmatig proces.

Zorg dat u alle informatie als antwoord stuurt op onze automatische mail en dan zal het installtie-team in de komende werkdagen contact met u opnemen.

Hoe meer informatie u in de eerste mail stuurt, hoe groter de kans dat u snel de instructies zult krijgen.

U kunt ook altijd naar de handleiding voor professionele installateurs kijken mocht u niet willen wachten:
https://www.tado.com/professional-manuals

Mocht u voor die laatste optie kiezen, zorg dat u geen fouten maakt want dat zal het installatie-proces verder vertragen.

• kevintjuh93
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 09-12 15:44
Ben ik nou blind of is de roadmap weg? Graag zou ik willen weten welke functies er op de planning staan. Vooral voor de airco bediening, want deze is toch wel erg 'ruk' in gebruik.
kevintjuh93 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:59:
Ben ik nou blind of is de roadmap weg? Graag zou ik willen weten welke functies er op de planning staan. Vooral voor de airco bediening, want deze is toch wel erg 'ruk' in gebruik.
De roadmap is niet meer online omdat het geen realistisch beeld geeft van toekomstige ontwikkelingen.
Ik zou vooral aanraden om uw feedback en feature requests in ons forum achter te laten:
https://community.tado.co...e%C3%ABn-en-verbeteringen

U kunt gewoon met uw tado account inloggen.

• InsertFunnyText
InsertFunnyText schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:55:
Hallo allemaal,

Ik maak sinds enige tijd gebruik van Tado en wil nu ook slimme radiatorknoppen toevoegen.
Volgens de instructie op de website van Tado lijk ik een Vaillant aansluiting te hebben en heb ik een adapter nodig. Deze zit niet standaard bij de verpakking.
Ik heb in dit topic gezocht en zag enkel dat iemand in 2017 een soortgelijke aansluiting had en dezelfde vraag heeft gesteld, maar geen antwoord lijkt te hebben ontvangen.

Kan iemand mij bevestigen dat voor mijn situatie inderdaad een adapter voor Vaillant nodig is en indien dat zo is waar ik deze zou kunnen krijgen?

Alvast bedankt.

[Afbeelding: 01][Afbeelding: 02]
[Afbeelding: 03]
@tado
Hebben jullie toevallig ook een antwoord op mijn vraag?

• CenturiesEnd
tado schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:57:
[...]

Ons installatieproces gaat van een werkende situatie voor tado uit en gaat naar de goedkoopste optie met tado.

Dat betekent dat als u eerst een bedrade thermostaat had, de online instructies u zullen leiden tot een installatie van alleen de Slimme Thermostaat.

Ik begrijp dat u een Extensiekit wilt toevoegen. Dan komen er meer vragen bij kijjken zoals, waar wilt u de Extensiekit hebben ? Op de plek waar nu de oude thermostaat hangt of naast de ketel.

Dat is nu een handmatig proces.

Zorg dat u alle informatie als antwoord stuurt op onze automatische mail en dan zal het installtie-team in de komende werkdagen contact met u opnemen.

Hoe meer informatie u in de eerste mail stuurt, hoe groter de kans dat u snel de instructies zult krijgen.

U kunt ook altijd naar de handleiding voor professionele installateurs kijken mocht u niet willen wachten:

Mocht u voor die laatste optie kiezen, zorg dat u geen fouten maakt want dat zal het installatie-proces verder vertragen.
Dank.

Ik heb die antwoorden gegeven in de reactie op de mail. Ik wil de Kit bij de ketel hangen (op zolder) en de Slimme thermostaat in de woonkamer op een andere plek dan waar nu de moduline 300 hangt. Deze hangt namelijk op de muur naast een deur die vaak open en dicht gaat. Dit was de reden om de Extentiekit te nemen zodat de thermostaat kan worden verplaatst. De extentie kit kan nu dus dicht bij de ketel worden geplaatst. Nu weet ik niet wat het draadloze bereik is, maar ik ga ervan uit dat het geen probleem is als de extentie kit op zolder hangt en de slimme thermostaat op de benedenverdieping.

Ik wacht de reactie af van het installatieteam.

John.

• Leftblank
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:34
@tado is er iets van zicht op meer mogelijkheden met het systeem buiten de app om of uberhaupt nieuwe features? Ik denk bijvoorbeeld aan het kunnen schakelen naar de away-modus zonder app of een globale uit-stand? Ik snap dat de roadmap niet realistisch was maar er lijkt ook maar weinig response op de suggesties op het forum te komen wat niet echt vertrouwen wekt.
InsertFunnyText schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:07:
[...]

@tado
Hebben jullie toevallig ook een antwoord op mijn vraag?
Bekijk vooral onze radiatorknop compatibiliteitsgids

Op basis van de informatie die we hebben, lijkt uw specifieke ventiel een Vaillant 30,5 mm verbinding te hebben
Voor dit ventiel heeft u een speciale adapter nodig die op een M30x1.5 mm schroefdraad past voor uw Vaillant 30,5 mm ventiel.

U vindt een meer gedetailleerde beschrijving in ons Helpcentrum:
Met welke radiatorkranen zijn de slimme radiatorknoppen compatibel? Heb ik een adapter nodig om de Slimme Radiatorknoppen te monteren?

Helaas kunnen we deze adapters niet aan u leveren omdat we alleen de adapters leveren voor de 10 meest voorkomende ventielen.

Meestal is de adapter die u zoekt, te vinden in bouwmarkten en in sanitair winkels.

Hieronder vindt u een link van een online winkel waar u de adapter kunt vinden die u nodig hebt:

Vaillant naar 30,5 mm adapter
Smarthome Supply
Leftblank schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:09:
@tado is er iets van zicht op meer mogelijkheden met het systeem buiten de app om of uberhaupt nieuwe features? Ik denk bijvoorbeeld aan het kunnen schakelen naar de away-modus zonder app of een globale uit-stand? Ik snap dat de roadmap niet realistisch was maar er lijkt ook maar weinig response op de suggesties op het forum te komen wat niet echt vertrouwen wekt.
Helaas kan ik geen enkele verdere informatie geven over toekomstige features. We zullen alle nieuwe geplande features pas communiceren op het tijdstip dat ze ook beschikbaar zijn voor onze klanten. Op die manier geven we geen valse verwachtingen over toekomstige tijdlijnen.

Wat belangrijk is om te weten is dat een samenvatting van de feature requests op het forum elk kwartaal met de CEO en onze product managers gedeeld worden. Het is dus van groot belang om te zorgen dat op ons forum de juiste features staan waar onze community echt op zit te wachten.

tado wijzigde deze reactie 27-11-2019 11:13 (35%)

• InsertFunnyText
tado schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:09:
[...]

Bekijk vooral onze radiatorknop compatibiliteitsgids

Op basis van de informatie die we hebben, lijkt uw specifieke ventiel een Vaillant 30,5 mm verbinding te hebben
Voor dit ventiel heeft u een speciale adapter nodig die op een M30x1.5 mm schroefdraad past voor uw Vaillant 30,5 mm ventiel.

U vindt een meer gedetailleerde beschrijving in ons Helpcentrum:
Met welke radiatorkranen zijn de slimme radiatorknoppen compatibel? Heb ik een adapter nodig om de Slimme Radiatorknoppen te monteren?

Helaas kunnen we deze adapters niet aan u leveren omdat we alleen de adapters leveren voor de 10 meest voorkomende ventielen.

Meestal is de adapter die u zoekt, te vinden in bouwmarkten en in sanitair winkels.

Hieronder vindt u een link van een online winkel waar u de adapter kunt vinden die u nodig hebt:

Vaillant naar 30,5 mm adapter
Smarthome Supply
Dan weet ik waar ik op moet letten.
Hartelijk bedankt voor de snelle reactie!

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:21
Op iBOOD.nl is een tado set met een best aardige korting te krijgen. Als iemand nog op zoek is.

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
menzo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:39:
Op iBOOD.nl is een tado set met een best aardige korting te krijgen. Als iemand nog op zoek is.
Ik zou dan persoonlijk voor de aanbieding(en) van 50five gaan aangezien je dan meer keuze hebt qua samenstelling van het pakket (aantal radiatorknoppen) en je qua garantie afhandeling met een 'specialist' te maken hebt ipv met een dozenschuiver.

Zie: https://www.50five.nl/kli...t_brand%5B0%5D=tado%C2%B0

Twitter | Strava

• DBreda
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 05-12 06:12
Even een korte vraag. Klopt het dat je de Smart Thermostat niet verplicht nodig hebt? Ik was in de veronderstelling dat je aan een Smart Radiator + Internet Bridge genoeg hebt om de radiator handmatig én via de app te bedienen.

• Roadrunnertoao
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13-12 16:36
Na lang wikken en wegen ook een Tado aangeschaft.
Doosje open, handleiding volgen via de app, prima.
Oude gedeinstalleerd, Tado geinstalleerd. Ging prima via de handleiding.
Echter doet ie niets... Tado zegt dat ie aan het verwarmen is, temperatuur zakt alleen maar verder. Ketel (Intergas) gaat niet "aan". Ketel lijkt geen signaal te krijgen.
Tado support mail gestuurd, maar helaas nog geen reactie.
Wat doe ik verkeerd?

(nu de oude thermostaat maar weer terug gehangen, werd toch wel fris binnen)

• ETH0.1
DBreda schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:39:
Even een korte vraag. Klopt het dat je de Smart Thermostat niet verplicht nodig hebt? Ik was in de veronderstelling dat je aan een Smart Radiator + Internet Bridge genoeg hebt om de radiator handmatig én via de app te bedienen.
als je een cv ketel hebt heb je iets nodig wat de cv aanstuurt natuurlijk, dat doet de smart thermostat

• DBreda
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 05-12 06:12
Ik heb er zelf geen, dat wordt centraal geregeld. We hebben een biomassa centrale in de vorm van een houtpellet verbrandingsoven onder ons appartementencomplex.

• murky123
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online
Ik heb een verwarming systeem met vloerverwarming op de begane grond met een thermostaat aan de muur op de begane grond.
Op de eerste verdieping heb ik radiatoren en de eerste verdieping heeft ook zijn eigen draadloze Honeywell thermostaat.

Kan ik tado toepassen op de eerste verdieping en de draadloze Honeywell thermostaat vervangen voor tado ? Of werkt de tado alleen op draad .

Ketel is Intergas kompakt hre en de draadloze thermostaat is Honeywell round wireless.

De begane grond daar hoef ik geen tado voor. Die staat toch 24/7 op 21 graden .

Intel I7 9700k @ 5GHz | Gigabyte Aorus Pro Z390 | MSI gaming X trio 2080 Super | 32GB DDR4 3200MHz | Acer Predator Z35p 35 inch 3440x1440 120Hz | Oculus Rift CV1 | Logitech G933 headset | Logitech G502 mouse | logitech G801 keyboard

• Erik1805
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13-12 15:11
Roadrunnertoao schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:47:
Echter doet ie niets... Tado zegt dat ie aan het verwarmen is, temperatuur zakt alleen maar verder. Ketel (Intergas) gaat niet "aan". Ketel lijkt geen signaal te krijgen.
Wat doe ik verkeerd?

Ik had vorige week hetzelfde, ook met intergas. Heb in het installatie menu tado op openterm gezet.

• kurt15
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08-12 13:01
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede en betrouwbare informatie uit de praktijk van besparingen bij het gebruiken van Tado radiatorknoppen + Smart Thermostat. Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Mijn situatie is dat ik een woonkamer, slaapkamer en badkamer heb. Op de tijden dat ik de woonkamer warm wil hebben moeten de radiatoren uit in de rest van het huis. En wanneer ik de slaapkamer en badkamer warm wil hebben moeten de radiatoren uit in de woonkamer. Wat voor besparing kan ik verwachten?

Edit: Momenteel is het zo dat ik al een thermostaat met schema heb. De thermostaat kan alleen niet verwarmen per kamer en ik heb altijd de radiatorknoppen vol open staan.

kurt15 wijzigde deze reactie 27-11-2019 21:52 (14%)

• SuperKris
tado schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:56:

In sommige huizen is de radiatorcapaciteit van de woonkamer zo laag dat het niet uit maakt als de woonkamer soms iets langer zal branden om een andere kamer op te warmen. Dat is per huis verschillend.

U kunt ook proberen de normale thermostatische knoppen op stand 2-3 te zetten zodat ze vanzelf dicht gaan rond 20 graden.
Dank voor de terugkoppeling. Ik twijfel momenteel echt om over te stappen op Tado, maar het blijft voor mij onduidelijk wat ik nou nodig heb. Momenteel is er een mooie aanbieding voor de thermostaat + 4 knoppen voor 250,-

Voor dat bedrag wil ik het wel proberen, maar heb ik te weinig knoppen ben ik bang. Met 50,- per knop lopen de kosten dan al snel op. Een systeem dat wel iets doet, maar verre van optimaal is heb ik dan weinig aan.

Mag ik nog eens aan jullie, @tado, dan nogmaals de vraag stellen hoeveel knoppen ik nodig heb voor mijn installatie? Hieronder nog een keer mijn configuratie en wensen:
SuperKris schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:37:
Weggens verschillende aanbiedingen overweeg ik om een tado te kopen. Ik hoop hiermee 2 dingen te bereiken:
- Lagere stookkosten
- Betere controle over de temperatuur per kamer.

Mijn situatie:
- Jaren 30 huis met overal dubbel glas, maar zonder extra isolatie.
- 5 jaar oude intergas ketel + nieuwe radiatoren en leidingen
- Elke radiator heeft een themostaatknop
- Momenteel bestaat het huishouden alleen uit mij en mijn vriendin
- Er is nu een Toon geïnstalleerd, Domoticz draait op een Rpi, en ik heb diverse google hardware
- We hebben momenteel een vrij constant ritme

Per kamer is de configuratie en warmtewens als volgt:
- Woonkamer, 3 radiatoren: Prettig warm wanneer we thuis zijn
- Gang (1 radiator) met daarachter kleine keuken (1 radiator): Keuken moet s'avond normaal warm zijn.
- WC, Zit in soort van kleine aanbouw achter keuken (1 radiator): Mag best een beetje koeler
- Slaapkamer 1( 1 radiator): s'avonds niet te koud. maar 20 graden hoeft ook weer niet.
- Slaapkamer 2 (1 radiator): Wordt weinig gebruikt, wil ik af en toe eens warm stoken
- Slaapkamer 3 (1 radiator): Wordt alleen gebruikt voor was, maar wordt over 1 jaar badkamer
- Badkamer (1 radiator): Moet niet onprettig koud zijn. Wordt over 1 jaar bij hal getrokken
- Zolder: Momenteel geen radiatoren, maar hier wordt volgende jaar een kamer gemaakt die ik af en toe eens warm wil stoken.

• Torgo
Vandaag wilde ik mijn slimme radiator kranen gaan installeren en kom er nu achter dat ik geen thermostatische radiatorkranen heb. Beetje dom dat ik dat niet wist, maar ik dacht dat dit mee kwam met de slimme radiator kranen. Nou zie ik mijzelf dit niet aanpassen, te grote klus en ben niet zo handig met leidingwerk en electra, was al trots dat ik de thermostaat succesvol had gemonteerd. 😅. Ik heb er nu dus twee over. Mocht je interesse hebben deze over te nemen stuur mij dan een DM.

• PJDW
Als ik het goed begrijp hoef je enkel het ventiel de kraan te veranderen.
(Zie http://support.tado.com/n...rmostatisch-of-manueel-is en de compatibiliteitsgids https://tado-hc-downloads...atibility_Guide-NL-V1.pdf )

*mag genegeerd worden. Heb vandaag ook mijn black friday set binnengekregen. Oplevering van mijn woning is pas in april, ik zal dus ook maar onmiddellijk eens checken of er thermostatische kranen voorzien worden 😅

PJDW wijzigde deze reactie 27-11-2019 22:50 (21%)

• wvanommen
PJDW schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:34:
(Zie http://support.tado.com/n...rmostatisch-of-manueel-is en de compatibiliteitsgids https://tado-hc-downloads...atibility_Guide-NL-V1.pdf )

*mag genegeerd worden. Heb vandaag ook mijn black friday set binnengekregen. Oplevering van mijn woning is pas in april, ik zal dus ook maar onmiddellijk eens checken of er thermostatische kranen voorzien worden 😅
Let er dan meteen ook even op dat ze er kranen op zetten waarop de knoppen meteen passend zijn.
De verloopjes die Tado meelevert kan ik kort over zijn, die kunnen ze er wat mij betreft net zo goed niet bij doen, die zijn super slecht. Andere verloopjes zijn wellicht beter. Maar geen verloopjes is het beste.

• Torgo
PJDW schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:34:

Die informatie heb ik ook gevonden, maar dat betekent als ik het goed interpreteer: onderdelen kopen, hele CV afschakelen, water eruit, demonteren met gereedschap (baco), monteren (inclusief leiding klemmen enzo) en dan weer vullen.

• PJDW
wvanommen schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:57:
[...]

Let er dan meteen ook even op dat ze er kranen op zetten waarop de knoppen meteen passend zijn.
De verloopjes die Tado meelevert kan ik kort over zijn, die kunnen ze er wat mij betreft net zo goed niet bij doen, die zijn super slecht. Andere verloopjes zijn wellicht beter. Maar geen verloopjes is het beste.
Goeie tip! Vooral door de promotie heb ik al reeds Tado gekocht, ben dan ookwel een beetje zenuwachtig mocht dit niet lukken...

De ketel is een ACV Prestige Excellence 32 die OpenTherm ondersteund (als ik deze folder mag geloven ( https://www.acv.com/d/ass...ced0b5414642c084a4fab.pdf ), dus ik vermoed dat dit hierna aan alle eisen voldoet.
Torgo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:58:
[...]

Die informatie heb ik ook gevonden, maar dat betekent als ik het goed interpreteer: onderdelen kopen, hele CV afschakelen, water eruit, demonteren met gereedschap (baco), monteren (inclusief leiding klemmen enzo) en dan weer vullen.
Inderdaad niet zo vanzelfsprekend...

PJDW wijzigde deze reactie 27-11-2019 23:04 (19%)

• ETH0.1
Torgo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:58:
[...]

de cv afschakelen, leeg laten lopen en weer vullen is een peulenschil, dat gaat je zeker lukken

de kranten demonteren en vervangen is wel iets lastiger, ik neem aan dat je nog nooit aan een waterleiding hebt gewerkt (want dit is exact hetzelfde)

zo niet en ben je iets wat handig (het is echt geen rocket science)?

Hier een oefen tip:
koop een slangenklem en 12mm koper buisje van 1meter, een 12mm kraan, einddop (12mm) of iets anders in die maat.

sluit de 12mm buis aan op je tuinslang (dat past als je de slang een beetje warm stookt met een aansteker) en sluit af met een slangenklem. Zet een kraan of een afsluitdop op het einde van de koperen pijp, draai vast. zet er druk op, als het niet lekt heb je een goede taak gedaan (lekt het wel, iets vaster draaien ;) )... meer is het niet, als je dit kan, dan kun je de kranen in je huis zelf vervangen

zet aan het einde een kraan of knelkoppeling einddop

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-12 14:02
Het volgende issue wil ik graag voorleggen. We zijn bij mijn voetbalvereniging (60 leden) bezig met energie besparen. Dit gaan we doen door LED verlichting aan te brengen, zonnepanelen te plaatsen en te isoleren. Echter zit er in de kantine en ruimtes in hetzelfde pand een CV-installatie zoals gebruikelijk, dus met handmatige kranen die altijd open staan.

In onderstaande excel een globale plattegrond. In de kantine, de meeste gebruikte ruimte, hangt de thermostaat, een mooie draaiknop van honeywell.

Zodra er iemand gebruikt maakt van de kantine (di 19 tot 20 uur, do 19 tot 00 uur, vr 19 tot 00 uur zaterdag van 09 tot 14 uur, zondag van 10 tot 18 uur) wordt de thermostaat aangezet, en wordt het hele gebouw dus onnodig verwarmt. De massageruimte wordt alleen op di-do-zo een uurtje gebruikt, de kleedkamer alleen op za en zo een paar uur.

De rest van de tijd staat de thermostaat op 16 graden, wat natuurlijk ook best naar beneden kan op een doordeweekse dag als er niemand aanwezig is.

Ideaal voor een tado met slim schema lijkt me.

Dit is nogal een investering als we alle 15 radiatoren van knoppen moeten voorzien, ook dus ook thermosstaatkranen, want die zitten er dus niet in.

Nu is het zo dat een aantal radiatoren aan dezelfde aftakking van de hoofdleiding zitten, met een normale koperen buis (15mm?). Is het een mogelijkheid om in deze buis een radiatorkraan te zetten? Dan kan 1 kraan/knop meerdere radiatoren in dezelfde ruimte bedienen.

Radiatorknop 1 (R1) en R2 zijn stand alones, hier moet dus een aparte knop op.
R3 zijn 2 radiatoren op dezelfde leiding, zoals hierboven beschreven, 1 knop, 2 radiatoren
R4 zijn 2 radiatoren op dezelfde leiding, zoals hierboven beschreven, 1 knop, 2 radiatoren
R5 zijn 3 radiatoren op dezelfde leiding, zoals hierboven beschreven, 1 knop, 3 radiatoren

De zesde knop die in het te bestellen pakket zit moet ik nog even over bomen, ik verwacht dat deze in de keuken komt, want zelfde gebruikstijden als de kantine.

Lang verhaal kort: De blauwe radiatoren zullen, indien de handmatige knop open staat, mee verwarmen, terwijl de rode smart zijn.

Is dit verhaal mogelijk?

• Roadrunnertoao
Erik1805 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:31:
[...]

Ik had vorige week hetzelfde, ook met intergas. Heb in het installatie menu tado op openterm gezet.
Kun je mij vertellen hoe ik in het installatie menu kom?
Roadrunnertoao schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:47:
Wat doe ik verkeerd?

Waarschijnlijk de foute "oude" thermostaat gekozen of de bedrading verkeerd gedaan.

Graag contact opnemen met foto's van de oude thermostaat waar het exacte typenummer te zien is.

https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl
Roadrunnertoao schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:29:
[...]

Kun je mij vertellen hoe ik in het installatie menu kom?
Die informatie kunt u in de handleiding voor professionele installateurs vinden:

tado wijzigde deze reactie 28-11-2019 09:00 (15%)

• SDMSIM
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16:04
Als ik de Tado V3 aansluit gaat m'n verwarming maximaal aan, ongeacht of ik de temperatuur hoger of lager zet. Ik heb de rode en blauwe kabels gewoon op + en - aangesloten (en ook andersom geprobeerd, maar volgens mij maakt dat niet uit). Wat doe ik fout? CV is een Bosch HRC 42.
SDMSIM schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:08:
Als ik de Tado V3 aansluit gaat m'n verwarming maximaal aan, ongeacht of ik de temperatuur hoger of lager zet. Ik heb de rode en blauwe kabels gewoon op + en - aangesloten (en ook andersom geprobeerd, maar volgens mij maakt dat niet uit). Wat doe ik fout? CV is een Bosch HRC 42.
Waarschijnlijk was uw oude thermostaat een relais thermostaat (aan/uit).

Dan moeten de draden in de NO en COM.

Doe dit alleen als u zeker bent dat uw oude thermostaat een relais thermostaat was.

Anders natuurlijk contact opnemen met ons installatie team:
robkrekel schreef op donderdag 28 november 2019 @ 07:20:
Het volgende issue wil ik graag voorleggen. We zijn bij mijn voetbalvereniging (60 leden) bezig met energie besparen. Dit gaan we doen door LED verlichting aan te brengen, zonnepanelen te plaatsen en te isoleren. Echter zit er in de kantine en ruimtes in hetzelfde pand een CV-installatie zoals gebruikelijk, dus met handmatige kranen die altijd open staan.

In onderstaande excel een globale plattegrond. In de kantine, de meeste gebruikte ruimte, hangt de thermostaat, een mooie draaiknop van honeywell.

Zodra er iemand gebruikt maakt van de kantine (di 19 tot 20 uur, do 19 tot 00 uur, vr 19 tot 00 uur zaterdag van 09 tot 14 uur, zondag van 10 tot 18 uur) wordt de thermostaat aangezet, en wordt het hele gebouw dus onnodig verwarmt. De massageruimte wordt alleen op di-do-zo een uurtje gebruikt, de kleedkamer alleen op za en zo een paar uur.

De rest van de tijd staat de thermostaat op 16 graden, wat natuurlijk ook best naar beneden kan op een doordeweekse dag als er niemand aanwezig is.

Ideaal voor een tado met slim schema lijkt me.

Dit is nogal een investering als we alle 15 radiatoren van knoppen moeten voorzien, ook dus ook thermosstaatkranen, want die zitten er dus niet in.

Nu is het zo dat een aantal radiatoren aan dezelfde aftakking van de hoofdleiding zitten, met een normale koperen buis (15mm?). Is het een mogelijkheid om in deze buis een radiatorkraan te zetten? Dan kan 1 kraan/knop meerdere radiatoren in dezelfde ruimte bedienen.

[Afbeelding]
Radiatorknop 1 (R1) en R2 zijn stand alones, hier moet dus een aparte knop op.
R3 zijn 2 radiatoren op dezelfde leiding, zoals hierboven beschreven, 1 knop, 2 radiatoren
R4 zijn 2 radiatoren op dezelfde leiding, zoals hierboven beschreven, 1 knop, 2 radiatoren
R5 zijn 3 radiatoren op dezelfde leiding, zoals hierboven beschreven, 1 knop, 3 radiatoren

De zesde knop die in het te bestellen pakket zit moet ik nog even over bomen, ik verwacht dat deze in de keuken komt, want zelfde gebruikstijden als de kantine.

Lang verhaal kort: De blauwe radiatoren zullen, indien de handmatige knop open staat, mee verwarmen, terwijl de rode smart zijn.

Is dit verhaal mogelijk?
Ik zou aanraden om contact op te nemen met een partner zoals www.wifithermostaten.nl
Die kunnen dan een complete offerte maken inclusief het plaatsen van de benodigde thermostatische kranen.

tado wijzigde deze reactie 28-11-2019 09:18 (64%)

• SDMSIM
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16:04
tado schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:16:
[...]

Waarschijnlijk was uw oude thermostaat een relais thermostaat (aan/uit).

Dan moeten de draden in de NO en COM.

Doe dit alleen als u zeker bent dat uw oude thermostaat een relais thermostaat was.
Ok ga ik dat proberen. Ik ben gewend dat het aan/uit enzo heet dus was in de war omdat er overal gepraat wordt over potentiaal en no/nc/com zegt me ook niets.

• Roadrunnertoao
tado schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:57:
[...]

Waarschijnlijk de foute "oude" thermostaat gekozen of de bedrading verkeerd gedaan.

Graag contact opnemen met foto's van de oude thermostaat waar het exacte typenummer te zien is.

[...]

Die informatie kunt u in de handleiding voor professionele installateurs vinden:
Ik heb reeds de mail gestuurd met alle foto's.

In deze handleiding zie ik diverse code's voorbij komen zonder verdere uitleg hierover;

Ik heb een Intergas Kombi Hr ketel, deze wil ik op Opentherm zetten, dus ik selecteer D01 in het config menu (wat is D01?). Vervolgens moet ik het verwarmingscircuit selecteren (HC01). Waarom? Wat doet dit? Ook moet ik dan "Activeer aansturing warm water" aanzetten. Dit wil ik niet door de Tado laten bepalen maar door mijn instelling op de ketel zelf. Of is dit niet mogelijk?
Roadrunnertoao schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:31:
[...]

Ik heb reeds de mail gestuurd met alle foto's.

In deze handleiding zie ik diverse code's voorbij komen zonder verdere uitleg hierover;

Ik heb een Intergas Kombi Hr ketel, deze wil ik op Opentherm zetten, dus ik selecteer D01 in het config menu (wat is D01?). Vervolgens moet ik het verwarmingscircuit selecteren (HC01). Waarom? Wat doet dit? Ook moet ik dan "Activeer aansturing warm water" aanzetten. Dit wil ik niet door de Tado laten bepalen maar door mijn instelling op de ketel zelf. Of is dit niet mogelijk?
D01 = OpenTherm
HC01 = Verwarmingscircuit 1 (vooral Duitse ketels doen vaak meer dan 1 circuit)
HW = warm water sturing. U kunt die voor OPenTherm uit zetten of aan. Maakt niet veel uit.
EKx = Geen Extensiekit aanwezig.

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-12 14:02
tado schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:16:
[...]

Ik zou aanraden om contact op te nemen met een partner zoals www.wifithermostaten.nl
Die kunnen dan een complete offerte maken inclusief het plaatsen van de benodigde thermostatische kranen.
Ja, dat zou kunnen, maar dan zijn alle black friday deals al lang alweer voorbij, en is de aanschaf al snel het dubbele als het een beetje tegenzit.

Daarom had ik de hoop dat er hier iemand iets over kon vertellen.

robkrekel wijzigde deze reactie 28-11-2019 12:29 (6%)

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op Tado (en vergelijkbare systemen) en vraag mij nu af: hoe is de relatie tussen de centrale thermostaat / bediening en de radiatorknoppen. In principe bevatten die immers ook een temperatuursensor.

Praktisch: als ik in de woonkamer een thermostaat heb hangen, en in de werkkamer een slimme knop op de radiator. Vraagt de thermostaat dan alleen warmte op basis van de meting in de woonkamer? Of is het ook mogelijk dat de woonkamer al warm genoeg is, maar dat de thermostaat toch doorgaat met warmte vragen omdat het in de werkkamer nog niet warm genoeg is?

Of anders gezegd, kan ik het zo instellen dat als er ERGENS een knop is die meet dat hij nog niet op de gewenste temperatuur is, dat dan de cv gaat branden? Of is het meer zo dat de knoppen net zo werken als een klassieke thermostatische knop: ze knijpen wel af maar ze sturen niet de daadwerkelijke warmtevraag.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Mior
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13-12 15:45
wvanommen schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:57:
[...]

Ik zit ook in de situatie waarbij ik de kranen zal moeten gaan vervangen omdat er nog oude handmatige op zitten. Heb je een suggestie van kranen/ventielen waarbij er geen verloopjes nodig zijn i.c.m. Tado?

• ETH0.1
mddd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:03:
Ik ben me aan het oriënteren op Tado (en vergelijkbare systemen) en vraag mij nu af: hoe is de relatie tussen de centrale thermostaat / bediening en de radiatorknoppen. In principe bevatten die immers ook een temperatuursensor.

Praktisch: als ik in de woonkamer een thermostaat heb hangen, en in de werkkamer een slimme knop op de radiator. Vraagt de thermostaat dan alleen warmte op basis van de meting in de woonkamer? Of is het ook mogelijk dat de woonkamer al warm genoeg is, maar dat de thermostaat toch doorgaat met warmte vragen omdat het in de werkkamer nog niet warm genoeg is?

Of anders gezegd, kan ik het zo instellen dat als er ERGENS een knop is die meet dat hij nog niet op de gewenste temperatuur is, dat dan de cv gaat branden? Of is het meer zo dat de knoppen net zo werken als een klassieke thermostatische knop: ze knijpen wel af maar ze sturen niet de daadwerkelijke warmtevraag.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.
In het geval van Tado regel je een ruimte in, in die ruimte hang je een of meerdere knoppen en koppel je (als die er is) een wand thermostaat

bv:
Huiskamer: Knop A+B + wand thermostaat
Keuken: Knop C
Badkamer: Knop D
Werkkamer Knop E + F

per kamer geef je vervolgens aan welke knop de meting moet verrichten, is er maar 1 knop per kamer dan is die keuze snel gemaakt, voor de werkkamer kun je in het voorbeeld kiezen voor E of F. Heb je in die ruimte een wandthermostaat hangen dan kun je die het beste gebruiken als meetpunt omdat die het nauwkeurigste is.

De wand thermostaat praat in de meeste gevallen met de ketel, maar dit betekend niet dat er in die ruimte verwarming nodig is.

Stel dat je smorgens alleen de badkamer en keuken warm wilt hebben, dan stel je dat in voor die ruimtes, op het moment dat de ruimte niet voldoet aan de gewenste temperatuur geeft de wand thermostaat in de huiskamer (die is met een draadje verbonden met de ketel) opdracht aan de ketel om te gaan stoken. Vervolgens zullen de knoppen in de huiskamer en werkkamer sluiten en worden die radiatoren niet warm, in de keuken en badkamer gaan de knoppen open.

Als de keuken vervolgens warm genoeg is gaat die knop ook dicht, de badkamer blijft stoken omdat het daar nog niet warm genoeg is. pas als alle ruimtes warm genoeg zijn stopt de ketel met stoken. Moet daarna alleen de werkkamer warm worden dan sluiten de knoppen in de keuken en badkamer (huiskamer was al dicht) en gaat alleen de knop in de werkkamer weer open.

ETH0.1 wijzigde deze reactie 28-11-2019 13:14 (7%)

• ETH0.1
Mior schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:12:
[...]

Ik zit ook in de situatie waarbij ik de kranen zal moeten gaan vervangen omdat er nog oude handmatige op zitten. Heb je een suggestie van kranen/ventielen waarbij er geen verloopjes nodig zijn i.c.m. Tado?
Heimeier, als je een warmte service in de buurt hebt, ga daar eens langs :)

• Mior
ETH0.1 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:13:
[...]

Heimeier, als je een warmte service in de buurt hebt, ga daar eens langs :)
Dank voor de tip! Ik heb inderdaad ook naar Heimeier zitten kijken n.a.v. een tip in dit topic.

Mijn kranen zien er zo uit:
http://marc.claranet.nl/kranen.jpg

Ik denk dat dit een verkorte variant is en dat ik dus een 'Afsluiter thermostatisch Calypso recht 1/2" kort Heimeier met artikelnr 3442-02.000' nodig zou hebben. Is er iemand met wat meer kennis die dit kan bevestigen of is een tripje naar een specialist nodig? :)

• mddd
  • Niet online
@ETH0.1 Dank voor je uitgebreide antwoord!!

Dat klinkt dus precies als wat ik wil. Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom er dan ook sets in de handel zijn voor "multizone" die twee thermostaten hebben. In principe kun je die situaties dus ook af met enkel 1 thermostaat als "hub" en verder alleen knoppen, begrijp ik.

Of zijn er bepaalde situaties waarom je graag een tweede thermostaat zou willen hebben? Misschien als de ruimte temperatuur niet goed te schatten is aan de hand van de radiatorknop?

• Mior
mddd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:24:
Dat klinkt dus precies als wat ik wil. Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom er dan ook sets in de handel zijn voor "multizone" die twee thermostaten hebben. In principe kun je die situaties dus ook af met enkel 1 thermostaat als "hub" en verder alleen knoppen, begrijp ik.

Of zijn er bepaalde situaties waarom je graag een tweede thermostaat zou willen hebben? Misschien als de ruimte temperatuur niet goed te schatten is aan de hand van de radiatorknop?
Dit komt voornamelijk voor als een deel van het huis vloerverwarming heeft, dan moet je met een zoneklep gaan werken die direct aangesloten wordt op een thermostaat.

• mddd
  • Niet online
@Mior Ah zo. Dus 1 thermostaat regelt 1 warmtebron (ketel of klep). Klinkt logisch.

• RonnieZ79
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 11-12 16:15
Wegens een mooie aanbieding een thermostaat besteld, nu blijkt na 2 dagen wachten op antwoord van tado dat de thermostaat niet met mijn verwarmingssysteem blijkt te werken. Dit vind ik een beetje raar. Is er iemand die de thermostaat aan heb gesloten op een ATAG E325 EC ketel?

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
RonnieZ79 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:08:
Wegens een mooie aanbieding een thermostaat besteld, nu blijkt na 2 dagen wachten op antwoord van tado dat de thermostaat niet met mijn verwarmingssysteem blijkt te werken. Dit vind ik een beetje raar. Is er iemand die de thermostaat aan heb gesloten op een ATAG E325 EC ketel?
Dat is merkwaardig, zie tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

• RonnieZ79
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 11-12 16:15
Dat is inderdaad merkwaardig, voor de zekerheid nog maar een mailtje gestuurd naar TADO helpdesk.

• ETH0.1
mddd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:24:
@ETH0.1 Dank voor je uitgebreide antwoord!!

zoals hier boven al genoemd vloerverwarming, maar zoals je zelf ook zegt dat het nauwkeuriger meet bij de wand thermostaat,die hang meestal centraal in de ruimte dus daar heb je het beste meet punt.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat de knop in de buurt van de verwarming zit en je last kunt hebben van opstijgende warme lucht die de meeting beïnvloed.

• mphilipp
  • Laatst online: 13-12 15:12
Nou, ik ben benieuwd. Net maar een hele set Tado besteld. Het systeem klinkt voor mij ideaal: per kamer de temperaturen regelen. Ik zit in mijn nieuwe woning op stadsverwarming, dus ik moest eea uitvogelen (ik heb daar geen bal verstand van) en heb voor de zekerheid maar een mail met wat foto's van de thermostaat die ik nu heb hangen en de centrale verwarmingsklep naar Tado helpdesk gestuurd. En al vrij snel kreeg ik antwoord dat het zou moeten werken.

Alleen ben ik nog niet helemaal verkocht aan geo fencing, maar dat ligt niet aan Tado. Als ik bv een logé heb, zou die ook de app moeten hebben omdat de 'slimmerd' denkt dat er niemand thuis is. Eens kijken hoe eea bevalt.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• wvanommen
mphilipp schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:59:
Nou, ik ben benieuwd. Net maar een hele set Tado besteld. Het systeem klinkt voor mij ideaal: per kamer de temperaturen regelen. Ik zit in mijn nieuwe woning op stadsverwarming, dus ik moest eea uitvogelen (ik heb daar geen bal verstand van) en heb voor de zekerheid maar een mail met wat foto's van de thermostaat die ik nu heb hangen en de centrale verwarmingsklep naar Tado helpdesk gestuurd. En al vrij snel kreeg ik antwoord dat het zou moeten werken.

Alleen ben ik nog niet helemaal verkocht aan geo fencing, maar dat ligt niet aan Tado. Als ik bv een logé heb, zou die ook de app moeten hebben omdat de 'slimmerd' denkt dat er niemand thuis is. Eens kijken hoe eea bevalt.
Als je NIET het abonnement neemt krijg je als het goed is een push bericht als je het huis verlaten hebt waarbij je kan aangeven of de verwarming lager moet. Als er iemand thuis is zou je dat dan kunnen negeren natuurlijk.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 17:51

amphora

Online creatie

Zojuist dit setje gekocht (Yay, Black Friday!). Nu nog een loodgieter vinden die voor een zacht prijsje de 6 oude radiatorkranen kan vervangen voor nieuwe ventielen... Ben erg benieuwd maar volgens mij ga ik hier heel blij van worden en veel besparen aangezien de helft van m'n huis onnodig wordt verwarmd nu (te lui om iedere keer los de kraan open/dicht te zetten).

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• Bo0bz
amphora schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:36:
Zojuist dit setje gekocht (Yay, Black Friday!). Nu nog een loodgieter vinden die voor een zacht prijsje de 6 oude radiatorkranen kan vervangen voor nieuwe ventielen... Ben erg benieuwd maar volgens mij ga ik hier heel blij van worden en veel besparen aangezien de helft van m'n huis onnodig wordt verwarmd nu (te lui om iedere keer los de kraan open/dicht te zetten).
Mooie aanbieding! Ik ben zelf even naar warmteservice gegaan en daar nieuwe kranen gekocht. Had er 5 nodig en was 85 euro kwijt. Vervangen is de moeite niet en kan je een hoop geld schelen! CV uitzetten, leeg laten lopen, oude knop er tussen uit, nieuwe knop er weer tussen met nieuwe afdichtingstape, cv weer vullen en aanzetten. Zelf 2 uurtjes mee bezig geweest.

• Nielsracing
  • Laatst online: 11-12 07:24
Bo0bz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:35:
[...]

Mooie aanbieding! Ik ben zelf even naar warmteservice gegaan en daar nieuwe kranen gekocht. Had er 5 nodig en was 85 euro kwijt. Vervangen is de moeite niet en kan je een hoop geld schelen! CV uitzetten, leeg laten lopen, oude knop er tussen uit, nieuwe knop er weer tussen met nieuwe afdichtingstape, cv weer vullen en aanzetten. Zelf 2 uurtjes mee bezig geweest.
Kan je aangeven welke koppelingen je hebt aangeschaft?

• Bo0bz
Nielsracing schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:04:
[...]

Kan je aangeven welke koppelingen je hebt aangeschaft?
Heb geen artikelnummers maar zijn Heimeijer met M30 aansluiting zodat de tadoknoppen zonder verloopje aangesloten kunnen worden. In de winkel hadden ze genoeg aan foto's van de huidige aansluitingen :)

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:28
Bo0bz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:35:
[...]

Persoonlijk was ik gelijk voor danfoss dv gegaan omdat je dan gelijk waterzijdig kan inregelen. Alleen dan red je het niet voor €85

• Bo0bz
Deef_K schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:13:
[...]

Persoonlijk was ik gelijk voor danfoss dv gegaan omdat je dan gelijk waterzijdig kan inregelen. Alleen dan red je het niet voor €85
Dat kan ook met de Heimeijer alleen een speciale sleutel nodig is me verteld in de winkel. Ik duik komende maand in de CV tuning dus ben benieuwd

• elcastel
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-12 09:14
Mag ik vragen wat jullie met je warm water doen? Ik heb nu een 'schema' op altijd 55 graden. Is het raadzaam om dit bij te stellen naar 60 graden (ivm legionella)? Ik zie geen voordeel in het tijdelijk verlagen van de temperatuur, ik vind het wel fijn om altijd warm water te hebben. Ik heb een ketel met een expansievat ernaast.

• Nielsracing
  • Laatst online: 11-12 07:24
Dank!
Bo0bz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:10:
[...]

Heb geen artikelnummers maar zijn Heimeijer met M30 aansluiting zodat de tadoknoppen zonder verloopje aangesloten kunnen worden. In de winkel hadden ze genoeg aan foto's van de huidige aansluitingen :)

• mphilipp
  • Laatst online: 13-12 15:12
wvanommen schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:25:
[...]
Als je NIET het abonnement neemt krijg je als het goed is een push bericht als je het huis verlaten hebt waarbij je kan aangeven of de verwarming lager moet. Als er iemand thuis is zou je dat dan kunnen negeren natuurlijk.
Weet ik. Maar aanwezigheidsdetectie is gewoon een vreselijk moeilijk ding. Steeds een popup moeten beantwoorden is voor mij achteruit automatiseren. Het is gewoon dom kort gezegd. Ik ga het misschien wel proberen, als mijn vriendin het leuk vindt om ook die app te installeren. Dat abonnement is het probleem ook niet. Maar je moet dan wel weer alert blijven op de uitzonderingen. Misschien verbaast dat geofencing mij wel positief.

Misschien ben ik een grote uitzondering, maar mijn huishouden is niet zo voorspelbaar dat het in een waterdicht schema te vatten is. Ik moet ook altijd stilletjes gniffelen als ik bij iemand ben die de boel 'gautomatiseerd' heeft met Hue waardoor de lampen in de huiskamer gewoon om 23:00 ofzo uit gaan. Dat is gewoon een dure tijdschakelaar.
Idem met de ouderwetse kamerthermostaat die ik voorheen in mijn oude woning had. In de nieuwe woning is alleen een thermostaat zonder programmering. Die wil ik vervangen. En het zonesysteem van Tado bevalt mij wel. Honeywell heeft ook iets dergelijks, maar dat kost weer een pak meer.
Het mooie aan het zonesysteem met Tado is (vooral in combinatie met stadsverwarming) dat ik op een thuiswerkdag alleen mijn kantoortje kan verwarmen indien nodig. Dat soort mogelijkheden zijn voor mij belangrijker dan een star schema.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• StephanVierkant
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12-12 10:39
-al gevonden-

StephanVierkant wijzigde deze reactie 29-11-2019 01:20 (104%)

• elcastel
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-12 09:14
Deef_K schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:13:
Heimeier heeft ze ook, Eclipse heten ze dan. Daar kan de Tado op zonder adapters.

• CenturiesEnd
Bo0bz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:22:
[...]

Dat kan ook met de Heimeijer alleen een speciale sleutel nodig is me verteld in de winkel. Ik duik komende maand in de CV tuning dus ben benieuwd
Kan ook met een steeksleutel 11.
Pagina: 1 ... 87 ... 91 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True