Het volgende issue wil ik graag voorleggen. We zijn bij mijn voetbalvereniging (60 leden) bezig met energie besparen. Dit gaan we doen door LED verlichting aan te brengen, zonnepanelen te plaatsen en te isoleren. Echter zit er in de kantine en ruimtes in hetzelfde pand een CV-installatie zoals gebruikelijk, dus met handmatige kranen die altijd open staan.
In onderstaande excel een globale plattegrond. In de kantine, de meeste gebruikte ruimte, hangt de thermostaat, een mooie draaiknop van honeywell.
Zodra er iemand gebruikt maakt van de kantine (di 19 tot 20 uur, do 19 tot 00 uur, vr 19 tot 00 uur zaterdag van 09 tot 14 uur, zondag van 10 tot 18 uur) wordt de thermostaat aangezet, en wordt het hele gebouw dus onnodig verwarmt. De massageruimte wordt alleen op di-do-zo een uurtje gebruikt, de kleedkamer alleen op za en zo een paar uur.
De rest van de tijd staat de thermostaat op 16 graden, wat natuurlijk ook best naar beneden kan op een doordeweekse dag als er niemand aanwezig is.
Ideaal voor een tado met slim schema lijkt me.
Dit is nogal een investering als we alle 15 radiatoren van knoppen moeten voorzien, ook dus ook thermosstaatkranen, want die zitten er dus niet in.
Nu is het zo dat een aantal radiatoren aan dezelfde aftakking van de hoofdleiding zitten, met een normale koperen buis (15mm?). Is het een mogelijkheid om in deze buis een radiatorkraan te zetten? Dan kan 1 kraan/knop meerdere radiatoren in dezelfde ruimte bedienen.

Radiatorknop 1 (R1) en R2 zijn stand alones, hier moet dus een aparte knop op.
R3 zijn 2 radiatoren op dezelfde leiding, zoals hierboven beschreven, 1 knop, 2 radiatoren
R4 zijn 2 radiatoren op dezelfde leiding, zoals hierboven beschreven, 1 knop, 2 radiatoren
R5 zijn 3 radiatoren op dezelfde leiding, zoals hierboven beschreven, 1 knop, 3 radiatoren
De zesde knop die in het te bestellen pakket zit moet ik nog even over bomen, ik verwacht dat deze in de keuken komt, want zelfde gebruikstijden als de kantine.
Lang verhaal kort: De blauwe radiatoren zullen, indien de handmatige knop open staat, mee verwarmen, terwijl de rode smart zijn.
Is dit verhaal mogelijk?