Bo0bz schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:52:
[...]
Mijn eerste volledige maand met Tado is oktober. Die is alleen beschikbaar voor mij. De huidige maand november is greyed out. Hij maakt het rapport beschikbaar zodra de huidige maand is afgelopen. Ik denk dat je voor je rapport nog even een paar dagen moet wachten.
Thanks, dan moet ik misschien nog even wachten. Vind het alleen vreemd dat er dus bij de weersturing staat dat deze is “Uitgeschakeld tijdens thermostatische controle”. Geeft mij dus de indruk dat mijn setup nog gecontroleerd/goedgekeurd moet worden door Tado.
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:42:
[...]
Denk het wel, dat is het principe van een modulerende cv-ketel, anders wordt het een Aan/Uit principe. Als je de grafieken bekijkt van de thermostaten in de app, dan zul je zien dat er 3 grijstinten zijn. Hoe grijzer, hoe hoger de aanvoertemperatuur op dat moment. De Windows app van tado gebruikt zelfst een icoontje op de "tegel" om deze drie gradaties aan te geven. Het zou mooi zijn als dat ook in de Mobile app wordt toegepast, in plaats van nu enkel "Verwarm naar ..C". Heb mijn eigen Remeha ketel nu ingesteld op max. 75 graden default aanvoertemperatuur. In eerste instantie ingesteld op 85 graden, maar dat werd snel te warm.
Merk overigens dat "Vroege Start" al om 15.30 uur begint om mijn woonkamer, waar de tado wandthermostaat hangt en twee tado thermostaatknoppen aanstuurt, op 21 graden te verwarmen om 18.00 uur. Om 18.00 uur is het echter rond de 20,5 graad. Op zich geen probleem, maar vervolgens zie je daarna een "overshoot" naar 21,5 graden, zoals eerder hier gerapporteerd. En dat is te warm.

Waar heb jij dan de max temperatuur ingesteld? Als je alleen op het "+" knopje drukt op de ketel kan je de aanvoertemperatuur instellen, de handleiding geeft echter aan dat deze begrenzing alleen werkt voor aan/uit thermostaten.
In de ketelinstellingen vond ik bij de gebruikersinstellingen wel een "Max aanvoertemperatuur voor groep". Maar nou is de vraag, wat verstaat Remeha onder "groep" in deze context? Daarbij, ik heb deze instelling momenteel ingesteld op 75 graden, maar dit wordt gewoon straal genegeerd door de ketel. Ik vermoed dat Tado hem dus overruled. Heb de thermostaat vrijdag gereset en opnieuw handmatig ingesteld op D01, dus ik denk dat Tado nog mijn woning aan het leren is (Jaren 30 hoekwoning, matig/slecht geïsoleerd, enkel glas). Ik denk dat het wel gaat verbeteren. Hoelang deed Tado er bij jullie over om het huis te leren?
Overigens. Ik heb met enige regelmaat dat de brander wel gewoon uitgaat als de temperatuur van de thermostaat is bereikt. Blijft door de modulerende werking de ketel nou echt de hele dag continue op een laag pitje branden of heeft ie ook wel eens van goh, ik ga een keertje uit.
Tot nu toe geeft Domoticz aan dat ik (slordig afgerond) gemiddeld rond de 0,3 tot 0,5 m3 per uur gebruik om de woonkamer en keuken op 20 graden te houden na het verhitten. Daarbij heb ik in deze vertrekken de Tado radiatorknoppen en staat verder de gewone thermostaatkraan in de slaapkamer een klein beetje na 2. Verder worden de 2 vertrekken die echt op de hoek zitten maar zo'n 4 uur per week op dinsdag verwarmd door Tado. De rest van de tijd staan deze op vorststand.
Het gasverbruik gaat natuurlijk wel in rap tempo omhoog als er een paar graden bij moet, maar het verbruik lijkt me tot nu niet bijzonder slecht gezien de staat van de isolatie. Ik hoop dat Tado dit nog wat zuiniger weet te krijgen dan tot nu toe.
Het nachtverbruik in het begin is wat hoog omdat ik bezig was om de ketel te tweaken (pompsnelheid verlagen ivm ruisende leidingen, aanpassingen aan de aanvoertemperatuur enz.) en vanwege het feit dat ik daarna in slaap was gevallen op de bank

. Verder was ik de rest van de dag thuis.
ETH0.1 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:15:
[...]
Ik kan dit bevestigen middels metingen:
Als ik in de Tado app kijk zie ik dat er een behoorlijk warmte vraag (donker grijs) is om 8:00, als ik de temperatuur van de aanvoerbuis bekijk (losse sensor tegen de buis aangeplakt) zie ik dat de temperatuur van het CV water 60 graden is.
Rond 13:00 zie ik licht grijs in de app, en dan zie ik dat de CV ketel het water maar tot 40 graden verwarmt
Thanks! Dus eigenlijk is de conclusie dan dat het instellen van zelfs een max aanvoertemperatuur op de ketel bij Tado geen zin heeft omdat Tado zelf dynamisch de beste aanvoertemperatuur kiest gelet op besparing vs comfort. Misschien is soms gewoon een aanvoertemperatuur van 90 graden nodig om snel in korte tijd de vertrekken op te warmen?
[
Voor 9% gewijzigd door
Electrifying op 21-11-2019 11:33
. Reden: Reactie op reactie. ]