• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
tado schreef op woensdag 25 september 2019 @ 17:42:
[...]

Als u "fail" te zien krijgt vermoed ik dat er iets fout staat ingesteld.

Weet u zeker dat u "EKx" invoert ? Om aan te geven dat er geen Extensiekit is?

Voor opentherm: D01, HC1, EKx, HWv

Mocht u er niet uitkomen, graag foto's van bedrading in ketel en bedrading in tado hier plaatsen of insturen via het contactformulier.
Ik zou ook niet blind vertrouwen op de installateur die zegt "Het staat sowieso goed", mijn ervaring zegt me dat het helaas toch vaak fout gaat bij de bedrading in ketels/tado's.

Haal de stekker uit de ketel. Daarna is het geen probleem om de ketel open te maken. Zoek eventueel online naar de handleiding van uw ketel om te zien hoe die open gaat.
Dat zijn echt de waardes die ik invul.
Als ik het na 'fail' nog eens probeer, dan laat hij alle waarden staan, behalve HC01, die staat iedere keer weer op HC06.

Thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qJcLiMsnt4G8RRdygEnBbGlg/thumb.jpg

Ketel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k4l6E0JjNzxB9IDnKGslxEAk/thumb.jpg

Volgens mij staan beide goed.
Toch krijg ik nog steeds 'fail' na het instellen van OpenTherm via D01, HC1, EKx, HWv

[ Voor 19% gewijzigd door G33st op 25-09-2019 20:53 ]

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:49
G33st schreef op woensdag 25 september 2019 @ 17:47:
[...]

Als ik het na 'fail' nog eens probeer, dan laat hij alle waarden staan, behalve HC01, die staat iedere keer weer op HC06.

Thermostaat
[Afbeelding]

Ketel
[Afbeelding]

Toch krijg ik nog steeds 'fail' na het instellen van OpenTherm via D01, HC1, EKx, HWv
Bedrading lijkt inderdaad goed. Ben ik geneigd om te zeggen dat de Tado defect is....

Enige wat je nog kunt proberen, is de dichter bij de Bridge te houden en de instellingen op te slaan?
G33st schreef op woensdag 25 september 2019 @ 17:47:
[...]

Thermostaat
[Afbeelding]

Ketel
[Afbeelding]

Ik denk dat daar de fout zit. HC6

Graag contact opnemen via het contactformulier. Stuur ook de foto's mee. Wij kijken dan vanaf onze kant naar de communicatie tussen ketel en tado.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:53
Vandaag thuisgekomen in een sauna.. wat blijkt.. de Tado is vanzelf aangegaan. De ketel loeiheet, vloerverwarming loeiheet... heb de ketel van de stroom afgehaald maar dit zou toch niet moeten kunnen? Nu is de Tado al een paar uur aan het updaten... Vertrouw het niet meer hoor, dit is me eerder ook al overkomen. Toen ben ik netjes door de telefonische servicedesk geholpen. Die bestaat nu blijkbaar niet meer. Gaat hard achteruit met Tado.

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 11:17
Ik heb de extensiekit en Tado thermostaat (draadloos) aangesloten. Het leek allemaal te werken. Kan ook dingen instellen via de app. Enige waar ik heel misschien nog over twijfel is volgorde aansluiten kabels (moest grijs en zwart gebruiken op poort 7 en 8 van CV).

Echter, nu heb ik de tempratuur ingesteld op 25 graden (schijnbaar is in het in de woonkamer 20,1 graden) maar geen enkele verwarming wordt warm.

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? kan het zijn dat ik de draden heb omgedraaid? Is er iets anders aan de hand?

--edit--
Het werkt, nieuw kroonsteentje gebruikt en nu werkt het als zonnentje!

-edit-
Werkt dus niet :(

[ Voor 9% gewijzigd door Vecodo op 29-09-2019 08:33 ]

Verwijderd

Tremio schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 00:18:
Vandaag thuisgekomen in een sauna.. wat blijkt.. de Tado is vanzelf aangegaan. De ketel loeiheet, vloerverwarming loeiheet... heb de ketel van de stroom afgehaald maar dit zou toch niet moeten kunnen? Nu is de Tado al een paar uur aan het updaten... Vertrouw het niet meer hoor, dit is me eerder ook al overkomen. Toen ben ik netjes door de telefonische servicedesk geholpen. Die bestaat nu blijkbaar niet meer. Gaat hard achteruit met Tado.
Wat erg zeg hoe kan dat?
Ik vraag me ook af hoe het zit met die bridge.
Stel je internet valt eruit in de winter werkt de ketel dan c.q. communicatie dan nog wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:55:
[...]

Wat erg zeg hoe kan dat?
Ik vraag me ook af hoe het zit met die bridge.
Stel je internet valt eruit in de winter werkt de ketel dan c.q. communicatie dan nog wel?
bij geen internet houdt je thermostaat de laatst bekende setting vast, is dat 21 graden dan blijft het 21 graden, staat ie op 16 dan zal hij niet opschakelen op het ingestelde tijdstip, handmatig aanpassen blijft wel werken.

een storing of instellingsfout daargelaten, heb je 2 soorten communicatie met de ketel.
- een 'slimme' sturing door midden van een communicatie protocol, opentherm, EMSbus etc, deze manier van communiceren kan de ketel opdracht geven om op een bepaald percentage te gaan stoken, dit is energie zuiniger
- een 'domme' sturing door middel van een NO (normally open) of NC (normally closed)
bij deze vorm doet je ketel niets, of geen 100% gas/vol vermogen.. dat is minder efficiënt

bij NO doet de ketel niets totdat de thermostaat 2 draadjes met elkaar verbind (middels een relais), moet de verwarming aan dan schakelt het relais en je ketel begint te stoken
bij NC verwacht de ketel dat de stroomkring gesloten blijft, en begint de ketel te stoken op het moment dat de thermostaat het relais schakelt en daardoor de stroomkring onderbreekt.
(bij die laatste vorm heb je ook een probleem als je de kabel doorknipt of de thermostaat van de muur haalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Hopelijk kan iemand mij helpen want Tado support laat telkens paar dagen opzich wachten.

Ik heb de volgende setup:

Ketel: Ferroli Bluesense 5
De ketel is verbonden met de extensie kit.

Opentherm: poort 7 & 8 op de + en - poort op extensie kit. De extensie kit is daarnaast van stroom voorzien. In de App zie ik dat de extensie kit verbonden is (kan er verder weinig mee qua instellingen)

Tado thermostaat hangt beneden. Die is ook verbonden geeft de app weer. (Draadloos)

Echter, als ik de temperatuur hoger zet, krijg de ketel geen warmte aanvraag (gaat dus niet verwarmen).

Settings Thermostat:
T5 -> HC01 -> Hot water control (uit en aan geprobeerd) -> EK present -> R01

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

[ Voor 7% gewijzigd door Vecodo op 29-09-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:41
Sinds onze verhuizing in juli is de verwarming niet echt gebruikt. Inmiddels slaat af en toe beneden de vloer verwarming aan. Boven zitten analoge knoppen op de radiatoren. De radiatoren springen pas aan als beneden de thermostaat aan slaat. Nu wil ik voor het comfort o.a. de badkamer apart kunnen schakelen. Werkt dit als ik een Tado met radiatorknoppen bestel? Ketel betreft de Intergas Kompact HR uit 2006.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

je moet ook de vloerverwarming kunnen schakelen. Alleen met radiatorknoppen red je het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
woekele schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:39:
je moet ook de vloerverwarming kunnen schakelen. Alleen met radiatorknoppen red je het dus niet.
Slimme thermostaat voor beneden en de slimme knoppen voor de radiatoren boven toch? Of mis ik dan nog iets? Heb voor deze setup dus niet een extra zone nodig op de CV ketel?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
Bo0bz schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:33:
Sinds onze verhuizing in juli is de verwarming niet echt gebruikt. Inmiddels slaat af en toe beneden de vloer verwarming aan. Boven zitten analoge knoppen op de radiatoren. De radiatoren springen pas aan als beneden de thermostaat aan slaat. Nu wil ik voor het comfort o.a. de badkamer apart kunnen schakelen. Werkt dit als ik een Tado met radiatorknoppen bestel? Ketel betreft de Intergas Kompact HR uit 2006.
Je zal allereerst de analoge knoppen moeten vervangen voor thermostaat kranen, voor de vloerverwarming heb je een extentionkit nodig om deze te kunnen schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Bo0bz schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:54:
[...]

Slimme thermostaat voor beneden en de slimme knoppen voor de radiatoren boven toch? Of mis ik dan nog iets? Heb voor deze setup dus niet een extra zone nodig op de CV ketel?
Je hebt maar 1 ketel. Als die aan gaat, worden zowel je vloerverwarming als je radiatoren warm. Als je alleen een radiator warm wil maken, moet je iets hebben wat automatisch je vloerverwarming open/dicht kan zetten. Met alleen radiatorknoppen ben je er dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
woekele schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:00:
[...]

Je hebt maar 1 ketel. Als die aan gaat, worden zowel je vloerverwarming als je radiatoren warm. Als je alleen een radiator warm wil maken, moet je iets hebben wat automatisch je vloerverwarming open/dicht kan zetten. Met alleen radiatorknoppen ben je er dus niet.
Yes die snap ik! Dit doe ik met de extensionkit die ik op de pomp kan aansluiten? Of moet ik dan een klep (laten) installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
De Slimme Thermostaat stuurt de vloerverwarmingsklep of -pomp aan, de Extensiekit stuurt de verwarmingsketel aan en Slimme Radiatorknoppen zijn geïnstalleerd in alle gebruikte kamers (aanbevolen)
alleen de pomp schakelen kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ETH0.1 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:36:
[...]

bij geen internet houdt je thermostaat de laatst bekende setting vast, is dat 21 graden dan blijft het 21 graden, staat ie op 16 dan zal hij niet opschakelen op het ingestelde tijdstip, handmatig aanpassen blijft wel werken.

een storing of instellingsfout daargelaten, heb je 2 soorten communicatie met de ketel.
- een 'slimme' sturing door midden van een communicatie protocol, opentherm, EMSbus etc, deze manier van communiceren kan de ketel opdracht geven om op een bepaald percentage te gaan stoken, dit is energie zuiniger
- een 'domme' sturing door middel van een NO (normally open) of NC (normally closed)
bij deze vorm doet je ketel niets, of geen 100% gas/vol vermogen.. dat is minder efficiënt

bij NO doet de ketel niets totdat de thermostaat 2 draadjes met elkaar verbind (middels een relais), moet de verwarming aan dan schakelt het relais en je ketel begint te stoken
bij NC verwacht de ketel dat de stroomkring gesloten blijft, en begint de ketel te stoken op het moment dat de thermostaat het relais schakelt en daardoor de stroomkring onderbreekt.
(bij die laatste vorm heb je ook een probleem als je de kabel doorknipt of de thermostaat van de muur haalt)
Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoorden _/-\o_
Ik begrijp je uitleg dus nogmaals dank hier voor.

Heb nu een Honeywell "oude" thermostaat, en als ik die bijvoorbeeld in Maart als het zonnetje lekker naar binnen schijnt op 17 graden zet dan slaat de ketel uiteraard af.
Deur open heerlijk. Nu lees ik dat je bij Tado de ketel niet uit kunt zetten.
Hoe zit die nu precies?
Thermostaat hangt in de keuken, stel ik zet hem op 17 graden...en de slimme knoppen staan bijvoorbeeld standaard op 20 ingesteld moet je die dan allemaal handmatig lager gaan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:45:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoorden _/-\o_
Ik begrijp je uitleg dus nogmaals dank hier voor.

Heb nu een Honeywell "oude" thermostaat, en als ik die bijvoorbeeld in Maart als het zonnetje lekker naar binnen schijnt op 17 graden zet dan slaat de ketel uiteraard af.
Deur open heerlijk. Nu lees ik dat je bij Tado de ketel niet uit kunt zetten.
Hoe zit die nu precies?
Thermostaat hangt in de keuken, stel ik zet hem op 17 graden...en de slimme knoppen staan bijvoorbeeld standaard op 20 ingesteld moet je die dan allemaal handmatig lager gaan zetten?
Je kan via de app idd niet zeggen 'ik wil helemaal niet verwarmen' (lees: alles uit)

Wat ik afgelopen zomer heb gedaan is mijn zones (heb er 4) allemaal permanent op 15 graden gezet via de app, op dit moment staat alleen zone huiskamer weer op de normale (volg schema) stand. dus ongeacht de temperatuur in die kamers, de andere ruimtes worden niet mee verwarmd.

Ik raak de muur thermostaat sinds de plaatsing enkel nog aan om te kijken hoe warm het is, het schema doet de rest (via de app)

Als het weer echt koud gaat worden schakel ik die zones weer in.

Overigens heeft Tado een deur open detectie, als de temperatuur in een ruimte ineens aardig zakt denkt tado dat er een deur open staat en zal hij die zone de komende X minuten (instelbaar) niet verwarmen.

laat je echter de deur langer open staan dan de ingestelde tijd dan ziet Tado dit niet meer en zal weer proberen te verwarmen. Om dit te ondervangen ga ik volgend voorjaar deur sensoren plaatsen en via de api van Tado de verwarming uitschakelen als er een deur open wordt gedetecteerd. (Via Domoticz, dus buiten tado om)

[ Voor 3% gewijzigd door ETH0.1 op 29-09-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
ETH0.1 schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:44:
[...]

[...]

alleen de pomp schakelen kan ook
Thanks, feit blijft dus dat ik de CV kabel moet verlengen van de thermostaat naar de verdeler (klep of pomp). Dat is de grootste uitdaging nu. Denk je dat het nadelig is als ik van de thermostaat eerst weer naar zolder ga en dan weer naar de begane grond? Of heeft afstand (ca 25m extra) geen nadelige gevolgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Bo0bz schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:17:
[...]

Thanks, feit blijft dus dat ik de CV kabel moet verlengen van de thermostaat naar de verdeler (klep of pomp). Dat is de grootste uitdaging nu. Denk je dat het nadelig is als ik van de thermostaat eerst weer naar zolder ga en dan weer naar de begane grond? Of heeft afstand (ca 25m extra) geen nadelige gevolgen?
als ik je situatie goed begrepen hebt, nee dat hoeft niet.

de thermostaat aan de muur praat met je CV ketel, die kabel heb je nu ook al

je hebt een extentiekit nodig bij de plek van je pomp, die kan de pomp aan en uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
ETH0.1 schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:37:
[...]

als ik je situatie goed begrepen hebt, nee dat hoeft niet.

de thermostaat aan de muur praat met je CV ketel, die kabel heb je nu ook al

je hebt een extentiekit nodig bij de plek van je pomp, die kan de pomp aan en uit schakelen.
Oke, dat dacht ik eerst ook echter lees ik dat de slimme thermostaat direct aan de klep/pomp van de vloerverwarming dient te worden gekoppeld en de extensie set aan de ketel voor de te plaatsen slimme radiatoren. Dit kan dus ook anders om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Zoals ik het heb begrepen kan wat ETH0.1 stelt inderdaad niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
woekele schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:38:
Zoals ik het heb begrepen kan wat ETH0.1 stelt inderdaad niet.
sorry, jullie hebben gelijk het is andersom, de extentionkit die de voorverwarming schakelt moet met een draad verbonden worden aan de ketel, de thermostaat is dan draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/af/39/76/af397648bed9dd7e0e08122be69f375a.jpg

Kwam deze image tegen, het rechterplaatje lijkt dat er een wireless thermometer komt om je ruimte beter te kunnen regelen

@tado klopt dit? of is dit een oud plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ETH0.1 schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:29:
[Afbeelding]

Kwam deze image tegen, het rechterplaatje lijkt dat er een wireless thermometer komt om je ruimte beter te kunnen regelen

@tado klopt dit? of is dit een oud plaatje?
Dit is de tado Connector Kit (nooit in NL verkocht, laatst verkocht in 2014 (DACH/UK).

De connector kit was niet bedacht als modulair systeem. Het bestond altijd uit de 3 apparaten uit de afbeelding.

In ons huidige systeem kunnen eventueel Slimme Thermostaten ingezet worden als draadloos meetpunt.
Bo0bz schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:54:
[...]

Graag deze post een keer doornemen: tado in "Tado Smart Thermostat Topic"
Bo0bz schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:41:
[...]

Oke, dat dacht ik eerst ook echter lees ik dat de slimme thermostaat direct aan de klep/pomp van de vloerverwarming dient te worden gekoppeld en de extensie set aan de ketel voor de te plaatsen slimme radiatoren. Dit kan dus ook anders om?
Dit kan niet andersom. Extensiekit moet aan ketel. Slimme Thermostaat aan zoneklep/pomp

[ Voor 57% gewijzigd door tado op 30-09-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Van het weekend mijn V3+ geïnstalleerd, eerste ervaring helaas niet echt top.

Vrijdag voor de zekerheid eerst op de website gekeken en daar zag ik dat de helpdesk ook op zaterdag gebeld kon worden. Helaas bleek zaterdag dat dit een telefonisch chat systeem is en je dus geen persoon kunt spreken (ook doordeweeks niet). Gelukkig was de chat via de website wel beschikbaar (al was het zeer traag) en konden die uiteindelijk iets herstellen (aangezien je zelf geen reset kunt doen).

Toen het eenmaal draaide wel enthousiast en besloten meteen maar te gaan uitbreiden met slimme radiatorknoppen en een zoneklep te bestellen.

Maar nu blijk ik mij niet goed genoeg ingelezen te hebben, je hebt namelijk ook een extensiekit van 100 euro nodig (ik snap niet waarom dit niet vanuit de thermostaat zou kunnen maar goed). Ik had de product configurator op de tado website doorlopen en daar wordt nergens over dit product gesproken. Bij de keuze voor individuele aansturing per ruimte (met vloerverwarming in de afbeelding) komt er gewoon uit dat je de thermostaat en de slimme knoppen nodig hebt.

Ik overweeg het spul terug te sturen en opnieuw te kijken wat de alternatieven zijn.

Aangezien dit een Tado topic is: welke alternatieven (ruimte specifieke aansturing + vloerverwarming) hebben jullie bekeken en waarom hebben jullie alsnog voor Tado gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrnn schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:16:
Van het weekend mijn V3+ geïnstalleerd, eerste ervaring helaas niet echt top.

Vrijdag voor de zekerheid eerst op de website gekeken en daar zag ik dat de helpdesk ook op zaterdag gebeld kon worden. Helaas bleek zaterdag dat dit een telefonisch chat systeem is en je dus geen persoon kunt spreken (ook doordeweeks niet). Gelukkig was de chat via de website wel beschikbaar (al was het zeer traag) en konden die uiteindelijk iets herstellen (aangezien je zelf geen reset kunt doen).

Toen het eenmaal draaide wel enthousiast en besloten meteen maar te gaan uitbreiden met slimme radiatorknoppen en een zoneklep te bestellen.

Maar nu blijk ik mij niet goed genoeg ingelezen te hebben, je hebt namelijk ook een extensiekit van 100 euro nodig (ik snap niet waarom dit niet vanuit de thermostaat zou kunnen maar goed). Ik had de product configurator op de tado website doorlopen en daar wordt nergens over dit product gesproken. Bij de keuze voor individuele aansturing per ruimte (met vloerverwarming in de afbeelding) komt er gewoon uit dat je de thermostaat en de slimme knoppen nodig hebt.

Ik overweeg het spul terug te sturen en opnieuw te kijken wat de alternatieven zijn.

Aangezien dit een Tado topic is: welke alternatieven (ruimte specifieke aansturing + vloerverwarming) hebben jullie bekeken en waarom hebben jullie alsnog voor Tado gekozen?
Je het de extensiekit volgens mij alleen nodig als je de tado draadloos wilt aansturen.
Dus niet bedraad.

Staat op Tado.com:
Omdat de Slimme Thermostaat draadloos verbinding maakt met je verwarmingssysteem, heb je ook de Extensiekit nodig die rechtstreeks op je ketel is aangesloten.

Naar mijn weten (en neem me niet kwalijk als ik het mis heb >:) ) kun je meerdere ruimtes regelen met de slimme radiatorknoppen.
Moet je ze wel op "alle radiatoren" zetten.

Nu vraag ik mezelf ook ineens iets af, stel je hebt de thermostaat beneden staan en ingesteld op 20 graden.
Het is beneden 20 graden en je wilt boven een kamer voorzien van een slimme radiatorknop verwarmen tot 22 graden werkt dit dan ook?

Tevens nog een vraag.
Ik heb zelf de thermostaat besteld met de extensiekit omdat die draadloos moet worden aangesloten op de CV ketel er loopt geen draad naar boven.
De CV ketel is een Vaillant VHR NL 30-34 5/5.
Ik wil de Tado graag modulerend aansluiten heeft iemand wellicht een afbeelding/schema hoe ik de extensiekit op mijn ketel moet aansluiten?

Er zit nu nog een Honeywell BDR91 op aangesloten als draadloze ontvanger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ETH0.1
Verwijderd schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:27:
[...]

Nu vraag ik mezelf ook ineens iets af, stel je hebt de thermostaat beneden staan en ingesteld op 20 graden.
Het is beneden 20 graden en je wilt boven een kamer voorzien van een slimme radiatorknop verwarmen tot 22 graden werkt dit dan ook?
In mijn huiskamer heb ik de wand thermostaat hangen en 2 tado radiatorkranen, in de app heb ik deze gekoppeld aan 1 zone. de wand thermostaat is het centrale meetpunt van deze zone.

Verder hangen er tado knoppen in de logeerkamer, badkamer en keuken.

Als de huiskamer 19 graden is, de andere kamers zijn op de gewenste temperatuur en de instelling voor de huiskamer is 20 graden. dan gaan op alle zones de radiatoren dicht en in de huiskamer gaan de radiatoren open.

andersom: smorgens wil ik graag dat de badkamer 21 graden is, de rest van het huis staat op 17 graden. als het tijdstip daar is en de badkamer die temperatuur niet heeft gaan de radiatoren in alle ruimtes dicht, en in de badkamer gaan ze open.

als er 2 zones warmte nodig hebben (bv keuken en huiskamer) dan gaan de radiatoren in de logeerkamer en badkamer dicht en in de keuken en huiskamer open. Stel dat de keuken op temperatuur is maar de huiskamer nog niet, dan gaat na verloop van tijd de keuken dicht, de ketel blijft doordraaien totdat de huiskamer ook op temperatuur is, daarna gaat de ketel uit.
Tevens nog een vraag.
Ik heb zelf de thermostaat besteld met de extensiekit omdat die draadloos moet worden aangesloten op de CV ketel er loopt geen draad naar boven.
De CV ketel is een Vaillant VHR NL 30-34 5/5.
Ik wil de Tado graag modulerend aansluiten heeft iemand wellicht een afbeelding/schema hoe ik de extensiekit op mijn ketel moet aansluiten?
https://support.tado.com/...ompatibel-met-mijn-ketel-
daar staat een link waar je kunt vragen of je ketel ook modulerend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vecodo
Bij mij is het inmiddels gelukt. Gebruikte Relay functie maar dat werkt niet met OpenTherm (logisch). Tado heeft vandaag mijn thermostaat op afstand ingesteld en werkt nu naar behoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Ik neig naar de oplossing van Orbitz om een extra slimme radiatorknop te installeren bij de vloerverwarming en deze te schakelen met de kamerthermostaat. De CV leiding is echter 22mm. Iemand een thermostaat kraan die hiervoor geschikt is of zal ik terug moeten naar 15mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Verwijderd schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:27:
[...]
Je het de extensiekit volgens mij alleen nodig als je de tado draadloos wilt aansturen.
Dus niet bedraad.

Staat op Tado.com:
Omdat de Slimme Thermostaat draadloos verbinding maakt met je verwarmingssysteem, heb je ook de Extensiekit nodig die rechtstreeks op je ketel is aangesloten.
Dat was eerst ook mijn gedachte, maar een reactie van Tado zelf op het Tado forum deed anders vermoeden. Vervolgens gebeld maar telefonisch dus onmogelijk om een mens te spreken. Vervolgens de chat met Tado opgestart en daar wordt bevestigd dat je de extensiekit nodig hebt. Het verhaal was dat de kamerthermostaat maar met één apparaat kan communiceren, ófwel de ketel, ófwel de klep. Bizar verhaal.

Waarom Tado hiervoor gekozen heeft weet ik niet, maar zonde is het wel. Wéér een extra apparaat wat stuk kan gaan, stroom verbruikt en geld kost om aan te schaffen. Dat is dan ook de reden dat ik eerst eens kijk wat er nog meer te koop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bo0bz schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:21:
Ik neig naar de oplossing van Orbitz om een extra slimme radiatorknop te installeren bij de vloerverwarming en deze te schakelen met de kamerthermostaat. De CV leiding is echter 22mm. Iemand een thermostaat kraan die hiervoor geschikt is of zal ik terug moeten naar 15mm?
Ik zou zoeken naar een ventiel met een hoge doorvoer. Iets zoals:
https://www.caleffi.com/n...ediening-serie-656-676040
https://homecomfort.resid...(HW-NL)&catpath=1.1.2.1.2

Let op: Officieel ondersteunen wij die opstelling (Slimme Radiatorknop op aanvoer vloerverwarming) niet en ik kan ook niet garanderen dat de bovengenoemde ventielen op de juiste manier zullen werken met een tado Slimme Radiatorknop.
mrnn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:30:
[...]

Dat was eerst ook mijn gedachte, maar een reactie van Tado zelf op het Tado forum deed anders vermoeden. Vervolgens gebeld maar telefonisch dus onmogelijk om een mens te spreken. Vervolgens de chat met Tado opgestart en daar wordt bevestigd dat je de extensiekit nodig hebt. Het verhaal was dat de kamerthermostaat maar met één apparaat kan communiceren, ófwel de ketel, ófwel de klep. Bizar verhaal.

Waarom Tado hiervoor gekozen heeft weet ik niet, maar zonde is het wel. Wéér een extra apparaat wat stuk kan gaan, stroom verbruikt en geld kost om aan te schaffen. Dat is dan ook de reden dat ik eerst eens kijk wat er nog meer te koop is.
Elk tado apparaat kan maar 1 ding tegelijk doen, zo is de firmware van het apparaat opgebouwd.
Dit heeft ook te maken met het feit dat tado de enige thermostaat is op de markt die meer dan alleen aan/uit en OpenTherm kan aansturen. (Denk aan Nefit EMS, Vaillant EBUS etc..)

Denk er ook aan dat als de tado zowel een BUS kon aansturen als een Relais, je meer complexiteit toevoegt. Stel dat je daarna Slimme Radiatorknoppen toevoegt, moet de Slimme Thermostaat dan zowel het relais sturen als de BUS bij warmtevraag van die Slimme Radiatorknoppen? (Dat zou dan betekenen dat je vloerverwarming elke keer aan zou gaan als een Slimme Radiatorknop warmtevraag had, wat weer het hele doel teniet doet)

[ Voor 42% gewijzigd door tado op 01-10-2019 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrnn
tado schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:09:
[...]

Elk tado apparaat kan maar 1 ding tegelijk doen, zo is de firmware van het apparaat opgebouwd.
Dit heeft ook te maken met het feit dat tado de enige thermostaat is op de markt die meer dan alleen aan/uit en OpenTherm kan aansturen. (Denk aan Nefit EMS, Vaillant EBUS etc..)

Denk er ook aan dat als de tado zowel een BUS kon aansturen als een Relais, je meer complexiteit toevoegt. Stel dat je daarna Slimme Radiatorknoppen toevoegt, moet de Slimme Thermostaat dan zowel het relais sturen als de BUS bij warmtevraag van die Slimme Radiatorknoppen? (Dat zou dan betekenen dat je vloerverwarming elke keer aan zou gaan als een Slimme Radiatorknop warmtevraag had, wat weer het hele doel teniet doet)
Ja dat zou ik verwachten ja. Ik zou denken dat de thermostaat altijd de CV om warmte vraagt en dan de intelligentie zou moeten hebben om afhankelijk van de warmte vrager (de eigen temperatuur sensor versus een slimme radiatorknop) bepaalt of de zoneklep open of gesloten wordt. Ik zie de complexiteit niet, vooral bedenkende dat het allemaal wel kan door die extensie kit aan te sluiten.

Maar daarover discussiëren heeft niet zoveel zin, jullie hebben er dus voor gekozen om de firmware en hardware zo te bouwen en dat is jullie goed recht. Op mij (als leek zeg ik erbij) komt het omslachtig over maar ik heb er geen verstand van en er zijn vast goede redenen geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
tado schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:09:
[...]

Ik zou zoeken naar een ventiel met een hoge doorvoer. Iets zoals:
https://www.caleffi.com/n...ediening-serie-656-676040
https://homecomfort.resid...(HW-NL)&catpath=1.1.2.1.2

Let op: Officieel ondersteunen wij die opstelling (Slimme Radiatorknop op aanvoer vloerverwarming) niet en ik kan ook niet garanderen dat de bovengenoemde ventielen op de juiste manier zullen werken met een tado Slimme Radiatorknop.

[...]
Begin dit jaar hebben jullie gevraagd of mensen die met deze opstelling werkten zich willen melden hier op het forum. Is daar nog wat uit gekomen?

Ik kan als ik het goed begrijp de knop op de vloerverwarming laten aansturen door de kamerthermostaat? Dan voorkom ik dat hij elke keer af slaat omdat het in de trapkast waar de verdelerstaat warmer wordt door alle leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bo0bz schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:19:
[...]

Begin dit jaar hebben jullie gevraagd of mensen die met deze opstelling werkten zich willen melden hier op het forum. Is daar nog wat uit gekomen?

Ik kan als ik het goed begrijp de knop op de vloerverwarming laten aansturen door de kamerthermostaat? Dan voorkom ik dat hij elke keer af slaat omdat het in de trapkast waar de verdelerstaat warmer wordt door alle leidingen.
We hebben intern overleg gehad over deze opstelling omdat de vraag natuurlijk vaak naar boven komt voor de NL markt.

Uiteindelijk is de beslissing genomen om het niet officieel te ondersteunen met als voornaamste reden dat een Slimme Radiatorknop nooit ontworpen is om een vloerverwarmingsventiel te sturen.

Vanuit de analyse van de mensen die deze opstelling hebben zien we dat het goed lijkt te werken, maar dat is niet genoeg om als bedrijf iets officieel te ondersteunen.

Dit artikel geeft onze officiële oplossing weer voor de combinatie van vloerverwarming en radiatoren, dat zal de komenden winter niet veranderen.

Mocht iemand op eigen risico toch een Slimme Radiatorknop willen gebruiken kunnen wij dat niet tegenhouden en ook de configuratie in het account is gewoon door klanten zelf te doen omdat wij geen verschil zien tussen een radiatorventiel en vloerverwarmingsventiel (In principe zien we de vloerverwarming in het account als een grote radiator die in dezelfde zone zit als de Slimme Thermostaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
@Bo0bz perfecte timing die reactie van je, brengt mij mooi op het spoor van deze niet ondersteunde tussenoplossing. Het heet hier niet voor niets tweakers natuurlijk dus ik ga even lezen en afwegen.

@tado toevoeging op mijn verhaal, ik zou adviseren dat jullie de product zoeker op jullie website aanpassen want door het weglaten van de benodigde extensiekit vind ik deze misleidend. Ik kies voor aansturing per ruimte waarbij de afbeelding ook een kamer met vloerverwarming laat zien. De extensiekit wordt niet geadviseerd en als ik hem los erbij zoek dan wordt hij gepresenteerd als een draadloze ontvanger voor mijn theromstaat. In het ergste geval voelt de klant zich gen**id (zoals ik), in het beste geval loopt de klant er tegenaan dat het allemaal niet top functioneert waarna hij met jullie onhandige helpdesk moet bellen, een extra hondertje moet uitgeven en vervolgens moet wachten op levering. Beide gevallen zijn niet echt top voor jullie reviews verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrnn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:31:
@Bo0bz perfecte timing die reactie van je, brengt mij mooi op het spoor van deze niet ondersteunde tussenoplossing. Het heet hier niet voor niets tweakers natuurlijk dus ik ga even lezen en afwegen.

@tado toevoeging op mijn verhaal, ik zou adviseren dat jullie de product zoeker op jullie website aanpassen want door het weglaten van de benodigde extensiekit vind ik deze misleidend. Ik kies voor aansturing per ruimte waarbij de afbeelding ook een kamer met vloerverwarming laat zien. De extensiekit wordt niet geadviseerd en als ik hem los erbij zoek dan wordt hij gepresenteerd als een draadloze ontvanger voor mijn theromstaat. In het ergste geval voelt de klant zich gen**id (zoals ik), in het beste geval loopt de klant er tegenaan dat het allemaal niet top functioneert waarna hij met jullie onhandige helpdesk moet bellen, een extra hondertje moet uitgeven en vervolgens moet wachten op levering. Beide gevallen zijn niet echt top voor jullie reviews verwacht ik.
Dank voor de feedback. De huidige product finder is niet opgezet voor multi-zone. (en al helemaal niet voor het specifieke geval in NL van de combinatie van vloerverwarming en radiatoren)

In het geval dat multi-zone niet nodig is, is een Slimme Thermostaat inderdaad voldoende om vloerverwarming aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 20:43
Ik heb thuis ook zone-regeling op de vloerverwarming i.c.m. Tado, echter ik gebruik gewoon een zone-regeling van een desbetreffende leverancier met bijbehorende motoren. Echter de thermostaat gebruik ik niet van hun, daarvoor gebruik ik gewoon de Tado kamerthermostaten. Dat werkt hufterproef en dan misbruik je niet het Tado-systeem en het scheelt batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Net de knoop doorgehakt en de thermostaat met 5 knoppen besteld! Keep you posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@tado is een een bepaald merk/type radiatorknop welke het beste aansluit op die van jullie? Aangezien ik hem toch nog moet plaatsen kies ik dan het liefst de gene die het best zal werken. Betreft diameter 15 mm.

[ Voor 5% gewijzigd door mrnn op 01-10-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeLate
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-05 19:12
Na ongeveer drie jaar tevreden Tado gebruiker ga ik overschakelen naar een alternatief.

Omdat het nieuwe technologie was, had ik er destijds voor gekozen om eerst het toestel te huren. Dit werd elk jaar stilzwijgend verlengd omdat ik steeds vergat het contract tijdig te annuleren. Dit jaar weer hetzelfde en besloot hen te contacteren om de thermostaat aan te kopen en het contract te annuleren.

Blijkbaar kan dit dus niet voor Belgische klanten. Bij aanvang van het contract stond dit niet in hun algemene voorwaarden maar nu staat het dus op hun website. De enige mogelijkheid is het contract opzeggen, de thermostaat terugsturen en dan het opnieuw aan te kopen + het abonnement van 2,x€/maand.

Dit is het verkeerde draadje maar mensen die me een goed alternatief kunnen aanraden, mogen dit altijd doen via pb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
mrnn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:21:
@tado is een een bepaald merk/type radiatorknop welke het beste aansluit op die van jullie? Aangezien ik hem toch nog moet plaatsen kies ik dan het liefst de gene die het best zal werken. Betreft diameter 15 mm.
Heimeier, past direct zonder verloopje, wel zo gemakkelijk (werd destijds ook geadviseerd)

en ik zou ze halen bij: warmteservice

oh, en zorg er voor dat je radiator kraan niet boven je aanvoerpijpje zit, dat geeft meetfouten
dus niet zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/16180_Radiator_Andy_1_1.jpg

maar zo: (dus weg van de aanvoer)
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/wordpress/wp-content/uploads/radiator-ophangen1.jpg Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-XVEtXMWUHRo/UmmMgZKtqVI/AAAAAAAAA2Q/iRKL8i8cMa4/s1600/thermostatische+radiatorkraan.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeLate schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:40:
Na ongeveer drie jaar tevreden Tado gebruiker ga ik overschakelen naar een alternatief.

Omdat het nieuwe technologie was, had ik er destijds voor gekozen om eerst het toestel te huren. Dit werd elk jaar stilzwijgend verlengd omdat ik steeds vergat het contract tijdig te annuleren. Dit jaar weer hetzelfde en besloot hen te contacteren om de thermostaat aan te kopen en het contract te annuleren.

Blijkbaar kan dit dus niet voor Belgische klanten. Bij aanvang van het contract stond dit niet in hun algemene voorwaarden maar nu staat het dus op hun website. De enige mogelijkheid is het contract opzeggen, de thermostaat terugsturen en dan het opnieuw aan te kopen + het abonnement van 2,x€/maand.

Dit is het verkeerde draadje maar mensen die me een goed alternatief kunnen aanraden, mogen dit altijd doen via pb.
Dat Belgische klanten niet hun gehuurde apparatuur kunnen kopen heeft met belasting te maken.

In principe kunt u als bestaande klant de 20 euro upgrade kopen in uw tado account voordat u de V3+ hardware toevoegt aan het account. Op die manier krijgt u dezelfde voordelen als bestaande tado V3 klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeLate
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-05 19:12
Ik was me niet bewust rond het probleem van de belastingwetgeving. Eén van jouw collega's heeft me een goede oplossing aangeboden en ik heb deze uiteraard aanvaard.

Probleem opgelost en kan mijn tado blijven gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 15:38
ETH0.1 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:09:
[...]

Heimeier, past direct zonder verloopje, wel zo gemakkelijk (werd destijds ook geadviseerd)

en ik zou ze halen bij: warmteservice

oh, en zorg er voor dat je radiator kraan niet boven je aanvoerpijpje zit, dat geeft meetfouten
dus niet zo:
[Afbeelding]

maar zo: (dus weg van de aanvoer)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Geldt dit ook voor de Tado radiatorknoppen, dat ze alleen horizontaal geplaatst mogen worden? Ik heb één radiator met een verticale knop. Toevallig komt binnenkort de installateur langs voor de CV ketel (onderhoud), hij gaat ook de V3+ thermostaat aansluiten, misschien die knoppen ook maar laten doen in plaats van zelf. Hij is met acht knoppen misschien een klein half uurtje zoet dat het werkt en ik waarschijnlijk meerdere uren met frustraties :P

Volgens Tado support hoef ik geen extension kit te gebruiken bij mijn CV ketel. De site geeft dit juist wel aan, wel heb ik aangepaste instructies nodig. Misschien handig om dit ook klaar te leggen voor de installateur hehe.

Kan het zo zijn dat die extension kit nodig is, omdat ik ook warm water van de CV ketel krijg om te douchen. Mijn CV ketel: Nefit AquaPower HRC 45/CW6 icm Nefit Moduline 400 (deze is bedraad aangesloten). De Moduline 400 hangt in de woonkamer, bedrading loopt naar achteren in het ketelhok waar de CV ketel zich bevindt. Reden dat ik de V3+ liever bedraad aansluit, omdat ik dan ook geen batterij nodig heb, lijkt mij. En het scheelt natuurlijk 99 euro op de extension kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Nostordici schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:11:
[...]

Geldt dit ook voor de Tado radiatorknoppen, dat ze alleen horizontaal geplaatst mogen worden?
Je kan de knoppen plaatsen zoals je wil, in mijn huiskamer hangen ze ondersteboven, en de radiator en knop zitten ook nog eens achter een paneel weggewerkt.

Normaal gesproken gaat dit niet werken, maar omdat ik in die ruimte een muurthermostaat van tado heb hangen is dat is dan het meetpunt, wat de knoppen meten doet niet terzake, deze worden genegeerd.

Ofterwijl het ligt er aan of de knop de temperatuur moet meten of een ander apparaat in die ruimte.

Als je een horizontale aanvoer hebt dan is het het beste om de knop naar voren te laten steken zodat de punt (waar de temp sensor zit) van de knop geen last heeft van de passerende warmte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
Gisteren mijn bestelling ontvangen met daarin 1 slimme thermostaat starterkit en 5 radiatorknoppen. Heb het een en ander moeten aanpassen aangezien ik nog 'domme' aan/uit knoppen op de radiatoren had zitten. Na een bezoek aan warmteservice de benodigde materialen opgehaald en direct gemonteerd.Gekozen voor heimeier producten met maat M30 zodat een adapter niet nodig is om de knop te plaatsen. Ook een knop geïnstalleerd om de vloerverwarming te schakelen. Dit werkt als een zonnetje voor zover ik heb kunnen testen de afgelopen 12 uur :-)

Merk wel tijdens het installeren en pairen van de knoppen dat ik vaak uit de installatie werd gegooid. In mijn apparaten lijst stond dan wel de knop en kon de installatie worden voortgezet. Al met al zo'n 3 uur bezig geweest met de fysieke aanpassingen aan de leidingen en de installatie van de tado producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Paar dagen de kamerthermostaat hangen nu, rest nog even bestellen. Twee zaken die mij opvallen:
  • Voor ons gevoel was gemeten temp te hoog. Recent geijkte temp meter van werk meegenomen en er 24u naast gezet, scheelt 1 graad. Zal de correctie doorvoeren in de app, maar is het bekend dat Tado aan de hoge kant zit?
  • De temp sensor lijkt zeer gevoelig. Kort in dezelfde ruimte zijn of langs de thermostaat lopen stuurt direct de temp omhoog. De sensor van mijn werk die ik er naast had staan reageert veel rustiger. In het voorbeeld hieronder is de schoonmaakster van 9-12 uur in ons huis terwijl er op dat moment geen warmtevraag is. Als het goed is dweilt ze de vloeren niet met kokend water. Keuken is aparte ruimte. Is dit normaal gedrag?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uxkoBHF.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
mrnn schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:37:
Paar dagen de kamerthermostaat hangen nu, rest nog even bestellen. Twee zaken die mij opvallen:
  • Voor ons gevoel was gemeten temp te hoog. Recent geijkte temp meter van werk meegenomen en er 24u naast gezet, scheelt 1 graad. Zal de correctie doorvoeren in de app, maar is het bekend dat Tado aan de hoge kant zit?
  • De temp sensor lijkt zeer gevoelig. Kort in dezelfde ruimte zijn of langs de thermostaat lopen stuurt direct de temp omhoog. De sensor van mijn werk die ik er naast had staan reageert veel rustiger. In het voorbeeld hieronder is de schoonmaakster van 9-12 uur in ons huis terwijl er op dat moment geen warmtevraag is. Als het goed is dweilt ze de vloeren niet met kokend water. Keuken is aparte ruimte. Is dit normaal gedrag?
[Afbeelding]
Verschil in de gemeten temp merk ik hier ook. Oude thermostaat stond op 21 en na vervanging was het hier ruim 22. Ook even nameten met een geijkte temp meter dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
mrnn schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:37:
[Afbeelding]
had ze de stofzuiger in gebruik die warme lucht stond te blazen? ;)

maar ff serieus, die grafiek zegt niet zoveel omdat we niet weten wat de bandbreedte is, van hoeveel kwam hij op het gemarkeerde low point, en naar hoe hoog klom hij in dat zelfde punt?

[ Voor 8% gewijzigd door ETH0.1 op 03-10-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:27
Nostordici schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:11:
[...]

Geldt dit ook voor de Tado radiatorknoppen, dat ze alleen horizontaal geplaatst mogen worden? Ik heb één radiator met een verticale knop. Toevallig komt binnenkort de installateur langs voor de CV ketel (onderhoud), hij gaat ook de V3+ thermostaat aansluiten, misschien die knoppen ook maar laten doen in plaats van zelf. Hij is met acht knoppen misschien een klein half uurtje zoet dat het werkt en ik waarschijnlijk meerdere uren met frustraties :P

Volgens Tado support hoef ik geen extension kit te gebruiken bij mijn CV ketel. De site geeft dit juist wel aan, wel heb ik aangepaste instructies nodig. Misschien handig om dit ook klaar te leggen voor de installateur hehe.

Kan het zo zijn dat die extension kit nodig is, omdat ik ook warm water van de CV ketel krijg om te douchen. Mijn CV ketel: Nefit AquaPower HRC 45/CW6 icm Nefit Moduline 400 (deze is bedraad aangesloten). De Moduline 400 hangt in de woonkamer, bedrading loopt naar achteren in het ketelhok waar de CV ketel zich bevindt. Reden dat ik de V3+ liever bedraad aansluit, omdat ik dan ook geen batterij nodig heb, lijkt mij. En het scheelt natuurlijk 99 euro op de extension kit.
Je hebt altijd batterijen nodig in je thermostaat, of je wel of niet bedraad aansluit maakt daarvoor niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:39
@tado Vraagje, ik heb een begin dit jaar een huis gekocht en meteen een nieuwe cv ketel en thermostaat laten plaatsen. Kan ik in combinatie van deze 2 nu ook de radiatorknoppen installeren en dit eventueel laten samenwerken met mijn thermostaat/cv of gaat dit elkaar in de weg zitten omdat het beide modulerend is?

cv: Kombi HRE 36/30 A
thermostaat: intergas comfort touch

alvast bedankt!

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!
furian88 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:32:
@tado Vraagje, ik heb een begin dit jaar een huis gekocht en meteen een nieuwe cv ketel en thermostaat laten plaatsen. Kan ik in combinatie van deze 2 nu ook de radiatorknoppen installeren en dit eventueel laten samenwerken met mijn thermostaat/cv of gaat dit elkaar in de weg zitten omdat het beide modulerend is?

cv: Kombi HRE 36/30 A
thermostaat: intergas comfort touch

alvast bedankt!
Het beste is om de Intergas Comfort Touch door tado te vervangen.
Daarna zullen de Slimme Radiatorknoppen op de juiste manier samenwerken met de tado thermostaat (en dus de ketel).

Onze tado Slimme Thermostaat zal uw ketel modulerend aansturen via OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:49
@tado

Heb nu succesvol de Tado in multizone draaien op mijn (Hitachi) Warmtepomp.

Nu valt mij op dat bij warmtevraag de Tado toch regelmatig het relais schakelt, terwijl de temperatuur niet is bereikt. Hier houd de warmtepomp niet van, want die moet niet telkens in en uit schakelen. Daarnaast vernaggelt het het moduleren, omdat de pomp iedere keer weer vol "gas" moet geven om de Ta omhoog te krijgen.

Kan de Tado ingesteld worden dat ze echt aan/uit vraag doet? (Het liefst met de intelligentie dat ze leert op tijd te stoppen om overshoot te voorkomen (ook i.c.m. nadraaien warmtepomp).

Op de huidige wijze lijkt de software van Tado niet geschikt voor aansturen warmtepomp....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:41
SkyFlyer schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:55:
@tado

Nu valt mij op dat bij warmtevraag de Tado toch regelmatig het relais schakelt, terwijl de temperatuur niet is bereikt. Hier houd de warmtepomp niet van, want die moet niet telkens in en uit schakelen. Daarnaast vernaggelt het het moduleren, omdat de pomp iedere keer weer vol "gas" moet geven om de Ta omhoog te krijgen.

Kan de Tado ingesteld worden dat ze echt aan/uit vraag doet? (Het liefst met de intelligentie dat ze leert op tijd te stoppen om overshoot te voorkomen (ook i.c.m. nadraaien warmtepomp).

Op de huidige wijze lijkt de software van Tado niet geschikt voor aansturen warmtepomp....
Hier een tevreden gebruiker van tado+warmtepomp. Tado kan inderdaad de PID-parameters aanpassen dat deze niet zo vaak schakelt.

@tado Zou ook mooi zijn om een vergelijkbare thermostatische regeling te hebben met de thermostaat zoals met jullie airco product: minimale aan/uit-tijd met een +/- 0.1 graden acceptatie bereik. Voor warmtepompen met aan/uit-regeling moet dit makkelijk te implementeren zijn. Voor warmtepompen met Opentherm wordt dit wellicht lastiger?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenkool
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 10:02
tado schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

We hebben intern overleg gehad over deze opstelling omdat de vraag natuurlijk vaak naar boven komt voor de NL markt.

Uiteindelijk is de beslissing genomen om het niet officieel te ondersteunen met als voornaamste reden dat een Slimme Radiatorknop nooit ontworpen is om een vloerverwarmingsventiel te sturen.

Vanuit de analyse van de mensen die deze opstelling hebben zien we dat het goed lijkt te werken, maar dat is niet genoeg om als bedrijf iets officieel te ondersteunen.

Dit artikel geeft onze officiële oplossing weer voor de combinatie van vloerverwarming en radiatoren, dat zal de komenden winter niet veranderen.

Mocht iemand op eigen risico toch een Slimme Radiatorknop willen gebruiken kunnen wij dat niet tegenhouden en ook de configuratie in het account is gewoon door klanten zelf te doen omdat wij geen verschil zien tussen een radiatorventiel en vloerverwarmingsventiel (In principe zien we de vloerverwarming in het account als een grote radiator die in dezelfde zone zit als de Slimme Thermostaat).
@tado Toch nog een vraag hierover:
Als ik het goed begrijp is het officiële standpunt om de slimme thermostaat bedraad aan te sluiten op de vloerverwarming. Dit is in mijn opstelling niet mogelijk zonder te slopen/breken maar werkt een 2e slimme thermostaat welke bedraad is aangesloten op de vloerwarming dan wel (ofwel de vloerwarming wordt een aparte zone?). En zo niet, voorzien jullie in de toekomst hier wel een "elegantere" oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:23
Even een korte vraag, heb ik een extensiekit nodig om mijn vloerverwarming te kunnen schakelen?
Ik kan namelijk vanaf de thermostaat relatief makkelijk bij de vloerverwarming pomp komen met draden mocht dit ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De Tado-thermostaat kan slechts 1 apparaat bedraad bedienen. Dus als hij je pomp bedient, kan hij je ketel niet meer bedienen. Behalve met een extensiekit.

Vraag van @Boerenkool ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkyFlyer schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:55:
@tado

Stuur bericht via ons contact-formulier:
https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl
Chris_82 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:40:
[...]

Hier een tevreden gebruiker van tado+warmtepomp. Tado kan inderdaad de PID-parameters aanpassen dat deze niet zo vaak schakelt.

@tado Zou ook mooi zijn om een vergelijkbare thermostatische regeling te hebben met de thermostaat zoals met jullie airco product: minimale aan/uit-tijd met een +/- 0.1 graden acceptatie bereik. Voor warmtepompen met aan/uit-regeling moet dit makkelijk te implementeren zijn. Voor warmtepompen met Opentherm wordt dit wellicht lastiger?
Voor OpenTherm niet mogelijk. Voor aan/uit kunnen we bepaalde parameters (min on/off time) aanpassen.
Boerenkool schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:09:
[...]

@tado Toch nog een vraag hierover:
Als ik het goed begrijp is het officiële standpunt om de slimme thermostaat bedraad aan te sluiten op de vloerverwarming. Dit is in mijn opstelling niet mogelijk zonder te slopen/breken maar werkt een 2e slimme thermostaat welke bedraad is aangesloten op de vloerwarming dan wel (ofwel de vloerwarming wordt een aparte zone?). En zo niet, voorzien jullie in de toekomst hier wel een "elegantere" oplossing voor?
Die opstelling raden we compleet af.
In de (nabije) toekomst (1-2 jaar) verwacht ik geen elegantere oplossing.

Misschien toch kijken naar die oplossing die we "gedogen" met een Slimme Radiatorknop op de aanvoerleiding van de vloerverwarming.
iRobert schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:33:
Even een korte vraag, heb ik een extensiekit nodig om mijn vloerverwarming te kunnen schakelen?
Ik kan namelijk vanaf de thermostaat relatief makkelijk bij de vloerverwarming pomp komen met draden mocht dit ook kunnen.
Dit is mogelijk:
Extensiekit aan ketel
Slimme Thermostaat aan de pomp

Andersom kan het helaas niet.

[ Voor 55% gewijzigd door tado op 07-10-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:06
Heb inmiddels een jaar de Tado in gebruik. Wat mij opvalt is dat hij de temperatuur in de nacht vaak enorm laat zakken. Voorheen viel het niet zo op omdat ik de temperatuur 's nachts liet zakken. Momenteel ben ik aan het uitzoeken of het echt voordeliger is om met vloerverwarming de temperatuur constant te houden. Ik zak dus in de nacht 0.1 graden en als ik weg ben ook. Maar vannacht heeft de Tado de temperatuur 0.6 graden laten zakken. Omdat het ongeveer een uur duurt om 0.1 graden te verwarmen is dit erg vervelend. Tevens schiet hij dan ook weer over de temperatuur heen. Dus ik stel bijv. 19 graden in en gaat hij tot 19.5 verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:04
Thoit schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:22:
Heb inmiddels een jaar de Tado in gebruik. Wat mij opvalt is dat hij de temperatuur in de nacht vaak enorm laat zakken. Voorheen viel het niet zo op omdat ik de temperatuur 's nachts liet zakken. Momenteel ben ik aan het uitzoeken of het echt voordeliger is om met vloerverwarming de temperatuur constant te houden. Ik zak dus in de nacht 0.1 graden en als ik weg ben ook. Maar vannacht heeft de Tado de temperatuur 0.6 graden laten zakken. Omdat het ongeveer een uur duurt om 0.1 graden te verwarmen is dit erg vervelend. Tevens schiet hij dan ook weer over de temperatuur heen. Dus ik stel bijv. 19 graden in en gaat hij tot 19.5 verwarmen.
Ik zou je installatie na (laten) kijken want dat is niet goed hoor. 1,5 graden moet lukken met 45 minuten (globaal gezien).
Verder wil je wel heeeeeel precies instellen op 0,1 graden, dat gaat niet, met geen enkele installatie. 0,5 graden is het beste wat je kan halen (even helemaal los van Tado).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Gman schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Ik zou je installatie na (laten) kijken want dat is niet goed hoor. 1,5 graden moet lukken met 45 minuten (globaal gezien).
Verder wil je wel heeeeeel precies instellen op 0,1 graden, dat gaat niet, met geen enkele installatie. 0,5 graden is het beste wat je kan halen (even helemaal los van Tado).
Ook met vloerverwarming? Met de houtkachel aan heb ik voor 2 graden nog 2,5 uur nodig, en die is niet bepaald onder gedimensioneerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Ik heb thuis 1 radiator in de woonkamer hangen en in de gang zitten 2 radiatorknoppen die de bij-vloerverwarming bedienen.
Zou deze opstelling ook werken met Trado icm slimme radiatorknoppen? heeft iemand hier ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
MarcoKL schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:15:
Ik heb thuis 1 radiator in de woonkamer hangen en in de gang zitten 2 radiatorknoppen die de bij-vloerverwarming bedienen.
Zou deze opstelling ook werken met Trado icm slimme radiatorknoppen? heeft iemand hier ervaring mee.
Ik heb een combinatie van vloerverwarming en radiatoren. Had eerst het idee om de radiatorknop op de vloerverwarming te zetten, maar dat werkt niet lekker omdat de radiator knop dat constant naar de thermostaat gaat triggeren, terwijl die op een vaste temperatuur moet werken. Hierdoor heb ik middels mijn home automation een schakelaar op de vloerverwarmingpomp gezet. Hiermee wordt het water wel door de radiatoren gepompt maar niet door de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Laatst online: 26-09 11:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Thoit schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

Ik heb een combinatie van vloerverwarming en radiatoren. Had eerst het idee om de radiatorknop op de vloerverwarming te zetten, maar dat werkt niet lekker omdat de radiator knop dat constant naar de thermostaat gaat triggeren, terwijl die op een vaste temperatuur moet werken. Hierdoor heb ik middels mijn home automation een schakelaar op de vloerverwarmingpomp gezet. Hiermee wordt het water wel door de radiatoren gepompt maar niet door de vloerverwarming.
op basis van tijd of temperatuur knal je m uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
MarcoKL schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:54:
[...]

op basis van tijd of temperatuur knal je m uit?
Op basis van of er op dat moment gestookt wordt in de ruimte. Je kan de percentage van verwarmen namelijk uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Thoit schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Ook met vloerverwarming? Met de houtkachel aan heb ik voor 2 graden nog 2,5 uur nodig, en die is niet bepaald onder gedimensioneerd :P
Ik heb zelf geen vloerverwarming, maar ik kan me voorstellen dat vloerverwarming en een hele dag de houtkachel aan elkaar kunnen bijten?

houtkachel aan, de thermostaat meet een aangename temperatuur en de cv blijft uit, de ondervloer koelt daardoor heel erg af. Kachel gaat uit, ondervloer en gewone vloer moeten eerst opwarmen, daarna begint de vloer pas weer warmte aan het vertrek te geven.

of sla ik de plank volledig mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
@tado kan ik inzicht krijgen in die parameters, ik zou ze graag vergelijken met @Chris_82 wij maken gebruik van dezelfde opstelling, van de week had ik weer pendelgedrag, gelukkig niet zo erg als eerder dit jaar.

[...]
Voor OpenTherm niet mogelijk. Voor aan/uit kunnen we bepaalde parameters (min on/off time) aanpassen.
[/quote]

[ Voor 6% gewijzigd door sgsdebruijn op 08-10-2019 13:25 ]

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
ETH0.1 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:16:
[...]

Ik heb zelf geen vloerverwarming, maar ik kan me voorstellen dat vloerverwarming en een hele dag de houtkachel aan elkaar kunnen bijten?

houtkachel aan, de thermostaat meet een aangename temperatuur en de cv blijft uit, de ondervloer koelt daardoor heel erg af. Kachel gaat uit, ondervloer en gewone vloer moeten eerst opwarmen, daarna begint de vloer pas weer warmte aan het vertrek te geven.

of sla ik de plank volledig mis?
Denk dat het elkaar inderdaad wel kan bijten. Daarom ben ik nu bezig om alles te monitoren en te controleren of dat ook echt zo is. Hier is het zo dat we niet veel thuis zijn, als we dan thuis zijn en het is koud is het veel sneller en gezelliger om de hout kachel aan te doen. Al zal de ondervloer natuurlijk ook wel gedeeltelijk verwarmd worden omdat het door de kachel warm wordt.

Maar goed, zonder kachel hadden we vorig jaar ook hoge stookkosten, dus ik ben naar dingen aan het zoeken om het te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:41
WP samen met tado bij +10 buiten
@sgsdebruijn, helemaal zonder een beetje aan/uit gaat nooit lukken met een WP bij deze buitentemperaturen. Zoals je ziet in dit bovenstaande voorbeeld van eergisteren heb ik ook dat de WP af en toe uit gaat terwijl er wel warmtevraag is, met runs van > 20 min of langer.

Om dit te bereiken heb ik -simpel gesteld- 2 zaken aangepast:
1. stooklijn omhoog totdat er WP-runs van >20 min zijn (T-aanvoer en afgifte afstemmen op minimum WP vermogen bij +10 graden)
2. 1 graad nachtverlaging en in 0.1 stapjes weer langzaam omhoog (minimaal 0.5 uur per stapje) zodat er warmtevraag blijft overdag.

Hoe ziet jouw log van de tado-%-modulation er uit? (screenshot van de app/Domoticz)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Thoit schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Al zal de ondervloer natuurlijk ook wel gedeeltelijk verwarmd worden omdat het door de kachel warm wordt.
nahja, als je de kachel stookt (of normale verwarming) dan is de toplaag van de vloer min of meer dezelfde temperatuur als je huiskamer, laten we zeggen 21 graden.

Hoe dieper je in de vloer gaat, hoe minder warm die natuurlijk is.

Je vloerverwarming staat ingesteld op zo'n 32 graden, als je de hele dag kachel hebt gestookt en de vloer is 21 graden, dan moet die eerst weer opwarmen naar 32 graden, dat kost denk ik een berg warm water voordat hij alles rondom de verwarmingspijpen op temperatuur heeft en weer warmte begint af te geven.

Geen idee, ben echt heel erg benieuwd naar je resultaten.

probeer 2 gelijke dagen qua zon, temperatuur en wind te vinden, stook de ene dag wel kachel, en de andere niet, en kijk dan naar het gas verbruik van die 2 dagen. doe je het ongeveer zo, of wat is je plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sgsdebruijn schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:25:
@tado kan ik inzicht krijgen in die parameters, ik zou ze graag vergelijken met @Chris_82 wij maken gebruik van dezelfde opstelling, van de week had ik weer pendelgedrag, gelukkig niet zo erg als eerder dit jaar.

[...]
[/quote]
Buiten de app kunt u geen verder inzicht krijgen via onze helpdesk.
U kunt misschien gebruik maken van onze API. Vraag mede tweakers hoe zij aan hun grafieken komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Meer mensen waarbij Tado op dit moment offline is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

tado schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:31:
[...]

Op dit moment zijn er geen problemen bekend: https://status.tado.com/

Kijk naar de status LED's op de bridge.
https://support.tado.com/...-kan-het-worden-opgelost-
Router LED knipperde. Even de stekker eruit gehad en nu is alles weer online. Onduidelijk waarom dit gebeurde, zie 't als 'n incident omdat dit nog niet eerder gebeurd is hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
ETH0.1 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:40:
[...]

nahja, als je de kachel stookt (of normale verwarming) dan is de toplaag van de vloer min of meer dezelfde temperatuur als je huiskamer, laten we zeggen 21 graden.

Hoe dieper je in de vloer gaat, hoe minder warm die natuurlijk is.

Je vloerverwarming staat ingesteld op zo'n 32 graden, als je de hele dag kachel hebt gestookt en de vloer is 21 graden, dan moet die eerst weer opwarmen naar 32 graden, dat kost denk ik een berg warm water voordat hij alles rondom de verwarmingspijpen op temperatuur heeft en weer warmte begint af te geven.

Geen idee, ben echt heel erg benieuwd naar je resultaten.

probeer 2 gelijke dagen qua zon, temperatuur en wind te vinden, stook de ene dag wel kachel, en de andere niet, en kijk dan naar het gas verbruik van die 2 dagen. doe je het ongeveer zo, of wat is je plan?
Ik monitor momenteel:
- Binnentemperatuur per ruimte
- Buiten temperatuur
- % Zon
- % Regen
- Energieverbruik Gas + Elektra

Aan de hand hiervan wil ik de volgende zaken checken:
- Hoe lang duurt het voor het huis (woonkamer) is opgewarmd
- Hoe lang duurt het voor het huis is afgekoeld
- Hoeveel kost bijv. 0.5 graden hoger meer aan Gas
- Wat doet het verbruik als ik de kachel aan heb

Aan de hand van bovenstaande data een formule uitkomen zodat ik gemiddelden kan vergelijken. Je parameters zullen namelijk bijna nooit hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertss5
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-03-2024
Welke temperatuur is het best bij een vloerverwarming om door de slangen te pompen?
Ik heb hem nu op 55 gr maar het duurt een eeuwigheid voor het warm is.

Mijn Tado thermostaat krijgt het ook niet sneller warm, of zijn er bepaalde instellingen te veranderen?

Ik wil hem nu op 70 graden proberen zodat het sneller zal gaan, mijn vloer tegels liggen in cement bovenop blauwe noppen met de slangen daarin met isolatie eronder geplakt.

Het liefst ga ik weer over naar radiatoren, veel sneller warm te stoken.....

[ Voor 14% gewijzigd door Geertss5 op 09-10-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geertss5 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:36:
Welke temperatuur is het best bij een vloerverwarming om door de slangen te pompen?
Ik heb hem nu op 55 gr maar het duurt een eeuwigheid voor het warm is.

Mijn Tado thermostaat krijgt het ook niet sneller warm, of zijn er bepaalde instellingen te veranderen?

Ik wil hem nu op 70 graden proberen zodat het sneller zal gaan, mijn vloer tegels liggen in cement bovenop blauwe noppen met de slangen daarin met isolatie eronder geplakt.

Het liefst ga ik weer over naar radiatoren, veel sneller warm te stoken.....
55 graden is al aan de hoge kant voor de meeste vloerverwarmingssystemen.

Vooral bij oudere systemen liggen de buizen vrij diep onder de vloer waardoor de opwarmingsgradient in de kamer vrij laag is. Dan is het aan te raden om toch een vrij constante temperatuur te houden in die kamer omdat het anders niet warm te krijgen is.

Ik zou geen 70 graden water door de vloer laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertss5
tado schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:42:
[...]

55 graden is al aan de hoge kant voor de meeste vloerverwarmingssystemen.

Vooral bij oudere systemen liggen de buizen vrij diep onder de vloer waardoor de opwarmingsgradient in de kamer vrij laag is. Dan is het aan te raden om toch een vrij constante temperatuur te houden in die kamer omdat het anders niet warm te krijgen is.

Ik zou geen 70 graden water door de vloer laten lopen.
Dus aan de Tado zal het niet liggen, ik weet ook niet of er speciale instellingen voor de combinatie Tado en vloerverwarming zijn in te stellen. Het is idd een oud systeem met zwarte slangen, maar echt diep liggen ze niet.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
@Geertss5 Vloerverwarming moet je langdurig op een lage temperatuur stoken. Normaal is ~40-45 graden de max, 55 graden is een groot risico. Bij 70 graden springen je zeer waarschijnlijk de tegels los.

Je wil de vloer ook niet warmer stoken, want zodra je vloer eenmaal op temperatuur komt, loopt de temperatuur in huis ver boven de gewenste temperatuur door. Ook wanneer je ketel is gestopt met stoken. Om maar niet te spreken van je energierekening achteraf en schade aan de vloer.

Tevens mag je inderdaad niet dezelfde schommelingen in je schema toelaten als bij radiatoren. Nachtverlaging kan al voor een hoger verbruik zorgen afhankelijk van je isolatie, maar dit wordt experimenteren.

Om het verbruik van je ketel te temperen kun je al de max CV temp terugzetten naar 50-55 graden en vervolgens kijken of je daarmee de andere ruimtes ook nog voldoende verwarmd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertss5
FrenzyFreak schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:46:
@Geertss5 Vloerverwarming moet je langdurig op een lage temperatuur stoken. Normaal is ~40-45 graden de max, 55 graden is een groot risico. Bij 70 graden springen je zeer waarschijnlijk de tegels los.

Je wil de vloer ook niet warmer stoken, want zodra je vloer eenmaal op temperatuur komt, loopt de temperatuur in huis ver boven de gewenste temperatuur door. Ook wanneer je ketel is gestopt met stoken. Om maar niet te spreken van je energierekening achteraf en schade aan de vloer.

Tevens mag je inderdaad niet dezelfde schommelingen in je schema toelaten als bij radiatoren. Nachtverlaging kan al voor een hoger verbruik zorgen afhankelijk van je isolatie, maar dit wordt experimenteren.

Om het verbruik van je ketel te temperen kun je al de max CV temp terugzetten naar 50-55 graden en vervolgens kijken of je daarmee de andere ruimtes ook nog voldoende verwarmd krijgt.
Ik ben wat aan het testen met idd de vloerverwarming s’nachts niet meer lager te zetten, maar 24 uur op 20 graden. Mijn cv kachel kan maar op 55 graden of 85 max ingesteld worden (AWB ketel 1997)...
Ik wil ook nog een pomp schakelaar plaatsen die de pomp minder nutteloos laat draaien met als voordeel dat het warme vloerwater stil blijft staan in de tegelvloer van de woonkamer en niet steeds aan het rond draaien is. De snelheid van de vloerverwarmings pomp is mij ook niet duidelijk hoe hoog die moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Geertss5 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 14:30:
[...]

Ik ben wat aan het testen met idd de vloerverwarming s’nachts niet meer lager te zetten, maar 24 uur op 20 graden. Mijn cv kachel kan maar op 55 graden of 85 max ingesteld worden (AWB ketel 1997)...
Zet maar eens terug naar 55 dan. Moduleert die oude ketel dan wel al of doet hij alleen aan/uit?
Ik wil ook nog een pomp schakelaar plaatsen die de pomp minder nutteloos laat draaien met als voordeel dat het warme vloerwater stil blijft staan in de tegelvloer van de woonkamer en niet steeds aan het rond draaien is. De snelheid van de vloerverwarmings pomp is mij ook niet duidelijk hoe hoog die moet staan.
De pompschakelaar is vooral nuttig tijdens de zomerperiode vanwege de stroombesparing.

Geen zorgen, het warme water blijft in de vloer. Zolang de ketel geen nieuw koud water naar de vloer pompt, blijft het warme water in de vloer ronddraaien. En als de ketel niet stookt, houdt zijn pomp ook na een paar minuten op.

Het water koelt gelijkmatig af waar de vloer koeler is dan het water. Hierdoor zal de vloer over het hele oppervlak qua temperatuur stabiliseren aangezien de retour en aanvoer afwisselend in de vloer liggen. De enige uitzondering waar de vloer wat warmer kan zijn is de plek waar de leidingen de vloer in gaan.

VvPompsnelheid mag tegenwoordig op een van de laagste standen staan (in moderne installaties). Mijn ervaring met een oude ketel echter, is dat de ketel zijn warmte kwijt moet kunnen.

Wanneer Tado zegt dat hij moet stoken, moet hij niet continue aan/uit staan te pendelen (of zelfs in storing gaan) omdat de vvpomp te weinig warm water opslurpt. Dat kost teveel gas en daardoor schommelt de aanvoertemperatuur veel teveel.

Ik heb hierom mijn vvpompsnelheid moeten verhogen, totdat de ketel wel moet blijven stoken om de vloer te verwarmen. Alle andere verwarmingen had ik tijdens de test dichtgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Laatst online: 25-09 15:42
Ik ben op zoek naar advies met betrekking tot een slimme thermostaat / temperatuurregeling in mijn huis. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
We hebben een cv-ketel hangen op zolder, en 6 ruimtes met verwarming (manuele ventielen).
- woonkamer (2 verwarmingen, waarvan 1 convectorput en 1 normale verwarming).
- hal beneden
- slaapkamer 1
- slaapkamer 2
- slaapkamer 3
- badkamer

In totaal dus 7 verwarmingen. De thermostaat hangt nu in de woonkamer.

Ik ben op zoek naar een oplossing waarmee ik, liefst via een app op telefoon/tablet, de temperatuur per kamer kan reguleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 18:24
Black-Death schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:12:
Ik ben op zoek naar advies met betrekking tot een slimme thermostaat / temperatuurregeling in mijn huis. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
We hebben een cv-ketel hangen op zolder, en 6 ruimtes met verwarming (manuele ventielen).
- hal beneden
- slaapkamer 1
- slaapkamer 2
- slaapkamer 3
- badkamer

Ik ben op zoek naar een oplossing waarmee ik, liefst via een app op telefoon/tablet, de temperatuur per kamer kan reguleren.
Dat vraag je in een TADO forum thread, dus welk ander advies dan:

TADO

verwacht je? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Laatst online: 25-09 15:42
testmanager schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:28:
[...]

Dat vraag je in een TADO forum thread, dus welk ander advies dan:

TADO

verwacht je? :-)
haha goed punt ;)

Bedoel meer of TADO een geschikte oplossing biedt voor deze situatie en welke prijs hier ongeveer aan hangt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 18:24
Black-Death schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:30:
[...]

haha goed punt ;)

Bedoel meer of TADO een geschikte oplossing biedt voor deze situatie en welke prijs hier ongeveer aan hangt .
Ja, dat is precies toch waarvoor het TADO er is?
Eén thermostaat en x radiatorknoppen en je bent er.
Even googlen voor de actuele prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 22:21
Black-Death schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:12:
- hal beneden
- slaapkamer 1
- slaapkamer 2
- slaapkamer 3
- badkamer

Ik heb een soortgelijke situatie. Ik ben voor een Tado V3-systeem gegaan, omdat ik gewoon het gemak wilde van het per kamer aan- en uitzetten van de verwarming. Iedere kamer behaalt nu ook de gewenste temperatuur, zonder dat de thermostaat In de woonkamer af slaat.

Wel heb ik daarvoor eerst 4 stuks thermostatische radiatorkranen moeten installeren, omdat er nog ouderwetse knopen op zaten. Dat ging in één keer goed zonder lekkende koppelingen. Ik heb me hiervoor laten adviseren bij Warmteservice.

Het gemak is er nu in ieder geval. Als het ook nog kostenbesparend blijkt, dan is het mooi meegenomen! Ik gebruik de V3 app. Ik heb overwogen om de upgrade naar V3+ te maken, maar eigenlijk vind ik het wel prima zo.

Tip: overweeg wel welke kamers je sowieso wilt voorzien van Tado radiatorknoppen. Zo hebben wij de meeste slaapkamers achterwege gelaten, omdat wij er nooit een kachel aan hebben staan.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb een eind 2017 4 tado-radiatorknoppen besteld via amazon. Eentje daarvan ratelt heel erg bij het open/dicht gaan. Echt een knarsend geluid. Kan ik bij Tado zelf aankloppen voor vervanging, of moet ik naar amazon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortverhaal
  • Laatst online: 25-09 10:15
@tado

Binnenkort wil ik bij vrienden Tado installeren. Zij hebben een ck-ketel merk Atag en type E325EC. Het is me niet helemaal duidelijk of deze compatibel is. Ik zie wel in dit forum dat daar in 2017 over gesproken is maar uitsluitsel volgt er niet echt.

Voordat ik alles uit de verpakking haal vind ik het toch wel fijn om te weten dat dit gaat lukken.

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertss5
FrenzyFreak schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:33:
[...]

Zet maar eens terug naar 55 dan. Moduleert die oude ketel dan wel al of doet hij alleen aan/uit?

[...]

De pompschakelaar is vooral nuttig tijdens de zomerperiode vanwege de stroombesparing.

Geen zorgen, het warme water blijft in de vloer. Zolang de ketel geen nieuw koud water naar de vloer pompt, blijft het warme water in de vloer ronddraaien. En als de ketel niet stookt, houdt zijn pomp ook na een paar minuten op.

Het water koelt gelijkmatig af waar de vloer koeler is dan het water. Hierdoor zal de vloer over het hele oppervlak qua temperatuur stabiliseren aangezien de retour en aanvoer afwisselend in de vloer liggen. De enige uitzondering waar de vloer wat warmer kan zijn is de plek waar de leidingen de vloer in gaan.

VvPompsnelheid mag tegenwoordig op een van de laagste standen staan (in moderne installaties). Mijn ervaring met een oude ketel echter, is dat de ketel zijn warmte kwijt moet kunnen.

Wanneer Tado zegt dat hij moet stoken, moet hij niet continue aan/uit staan te pendelen (of zelfs in storing gaan) omdat de vvpomp te weinig warm water opslurpt. Dat kost teveel gas en daardoor schommelt de aanvoertemperatuur veel teveel.

Ik heb hierom mijn vvpompsnelheid moeten verhogen, totdat de ketel wel moet blijven stoken om de vloer te verwarmen. Alle andere verwarmingen had ik tijdens de test dichtgedraaid.
Ik heb de ketel op 55 graden staan, dit gaat zo de vloerverwarming in, de tegels liggen al 25 jaar en er gaat niks mis mee ;) of mijn ketel modulerend is weet ik niet, ik zie wel een of meer streepjes in het
Tado stookoverzicht staan die steeds wisselen. De 2 draadjes zijn op de aan/ uit aansluiting van de Tado thermostaat aangesloten.

En idd als ik de pomp te laag zet dan gaat de ketel steeds even aan en weer uit na enkele minuten. Ook als het temperatuur verschil te weinig is gaat hij aan uit.

De vloerverwarmings pomp is erg zuinig, een Alpha2 L25-40-180 van Grundfos A label
Mooi om te lezen dat het warme water in de vloer blijft, dus pompschakelaar is niet echt nodig dan...

Ik ben wel aan het kijken naar een nieuwe cv ketel, ik denk aan een Intergas extreme 36 , die kan erg laag stoken en moduleren. Nadeel is dat je een tweewegklep op de retour moet zetten ivm terug stromen vloerverwarmings water bij warmwater vraag douche/ keuken volgens intergas...

Er zit geen 3 wegklep in de cv ketel meer, maar dan moet je dus wel nog een tweeweg klep plaatsen, wat is dan de winst vraag ik me af.....
Het blijft een lastige combinatie vloerverwarming en radiatoren...

[ Voor 3% gewijzigd door Geertss5 op 11-10-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kortverhaal schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:53:
@tado

Binnenkort wil ik bij vrienden Tado installeren. Zij hebben een ck-ketel merk Atag en type E325EC. Het is me niet helemaal duidelijk of deze compatibel is. Ik zie wel in dit forum dat daar in 2017 over gesproken is maar uitsluitsel volgt er niet echt.

Voordat ik alles uit de verpakking haal vind ik het toch wel fijn om te weten dat dit gaat lukken.

Bij voorbaat dank
Zolang de huidige thermostaat niet van het type "BRAIN" of "BRAINSMART" is zou het gewoon moeten werken.

Wij kunnen ATAG WiZe thermostaten vervangen (speciale ATAG OpenTherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:49
Zie onderstaande vraag.

[ Voor 88% gewijzigd door TheKerremenke op 11-10-2019 16:22 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:49
In hoeverre is het mogelijk om de TADO v3 starterkit en een drietal thermostaat kranen te gebruiken ism een nefit easy thermostaat? Of dient die nefit dan vervangen te worden?

Voornamelijk om de vloerverwarming beneden apart van de kamer thermostaat te gebruiken en tevens de badkamer radiator / vloerverwarming.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheKerremenke schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:22:
In hoeverre is het mogelijk om de TADO v3 starterkit en een drietal thermostaat kranen te gebruiken ism een nefit easy thermostaat? Of dient die nefit dan vervangen te worden?

Voornamelijk om de vloerverwarming beneden apart van de kamer thermostaat te gebruiken en tevens de badkamer radiator / vloerverwarming.
We vervangen de Nefit Easy (en sturen de ketel via het NEFIT EMS protocol aan, net als de easy)

Lees daarna dit:
https://support.tado.com/...verwarming-en-radiatoren-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:41
tado schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:24:
[...]

We vervangen de Nefit Easy (en sturen de ketel via het NEFIT EMS protocol aan, net als de easy)

Lees daarna dit:
https://support.tado.com/...verwarming-en-radiatoren-
Dus de Tado kan via het Nefit protocol praten?
Dan heb ik dus niet die extra nefit ems-ot converter nodig bij de ketel?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Kortverhaal schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:53:
@tado

Bij voorbaat dank
Heb ik en werkt ;) Ik neem aan dat het een redelijk nieuwe ketel is. De eerste versies van die ketel ondersteunen nl nog geen OpenTherm.

Verder flawless, prima ketel!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51
Mijn tado gaf aan dat de batterij vervangen moesten worden. Dus ik ben bij de lokale winkel een setje batterijen gehaald echter nu doet mijn Tado helemaal niets meer.

Nu heb ik AAA LR03 batterijen van de HEMA maar dat lijkt onvoldoende voor mijn Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Termi schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:49:
Mijn tado gaf aan dat de batterij vervangen moesten worden. Dus ik ben bij de lokale winkel een setje batterijen gehaald echter nu doet mijn Tado helemaal niets meer.

Nu heb ik AAA LR03 batterijen van de HEMA maar dat lijkt onvoldoende voor mijn Tado?
Wanneer de batterijen in je Slimme Thermostaat opraken, kan je ze vervangen door drie nieuwe AAA alkalinebatterijen (LR03). Je Slimme Radiatorknop heeft twee AA-alkalinebatterijen (LR6) nodig.
https://support.tado.com/...araten-Hoe-vervang-ik-ze-

LR03 van de hema zou dus gewoon moeten werken. Ik ga er vanuit dat de tado het nog deed toen je de batterijen eruit haalde? zet de oude batterijen eens terug, gebeurd er dan nog wat?

(niet toevallig verkeerd om er in geklikt?)
Wanneer je de nieuwe alkalinebatterijen in de batterijgleuf van je apparaat plaatst, moet je ervoor zorgen dat de positieve (+) en negatieve (-) polariteiten correct zijn uitgelijnd, zoals aangegeven op het diagram in het batterijvak.

[ Voor 11% gewijzigd door ETH0.1 op 11-10-2019 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 23:11
Nu de winter er weer aan komt en we allen weer de kachel wat meer aandacht geven kom ik er achter dat van de 5 knoppen die ik vorig jaar geplaatst heb er 2 zijn die het niet goed doen. (een is al gefixed inmiddels)

Als de ene kamer de kachel aan gooit, gaat in een andere kamer de wartme gewoon mee omhoog, ook als de tado kraan in de uit- stand staat.

Gelukkig weet de helpdesk er wel raad mee tot nu toe; ik heb het vorig jaar ook al een meegemaakt en na een berichtje richting de support desk is het euvel meestal na een dag gefixed.

Het valt me op dat na zo'n support-desk actie, er zonder uitzondering ineens een nieuwe firmware op de knop zit. Ik ga ervan uit dat dit het euvel gefixed heeft. (assumptie, want mogelijk zijn er ook nog andere veranderingen gedaan die ik niet zie)

Ik heb nu weer een knop met een probleem, dus weer een mailtje gestuurd. Alleen... ik dacht begrepen te hebben dat de firmware updates automatisch gebeurde? In mijn ervaring is dat dus echt niet zo, na een jaar heb ik nog steeds een knop op de firmware waar ik 'm mee kocht: v54.4 (juist, de knop met het probleem ;-)

Ik heb op verschillende knoppen nu verschillende firmwares zitten: 54.4, 54.7, 54.12 en zelfs een op 62.2

Al in al nu dus van de 5 knoppen al met 3 een probleem gehad. Niet echt erg hoor, maar ik kan me voorstellen dat Jan met de pet dan de handoek in de ring gooit...
Ik heb best het geduld even de support desk in te schakelen, maar niet iedereen heeft dat.

Wat ik me afvraag:
  • Is dit bij jullie ook zo?
  • Ligt het euvel inderdaad aan de firmware versie, of is er meer aan de hand? (de radiators/aansluitingen zijn het zelfde)
  • Wat zijn jullie ervaringen; ook andere firmwares op verschillende knoppen?
  • Welke versie is de beste?
  • Hoe kun je een update forceren? (ik heb er geen probleem mee het via de REST -API te doen als dat kan)
  • Zijn er misschien verschillende hardware/knoppen die andere versies vereisen, is het daarom bij mij zo verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

woekele schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:37:
Ik heb een eind 2017 4 tado-radiatorknoppen besteld via amazon. Eentje daarvan ratelt heel erg bij het open/dicht gaan. Echt een knarsend geluid. Kan ik bij Tado zelf aankloppen voor vervanging, of moet ik naar amazon?
@tado hebben jullie hier beleid over? Kan je rechtstreeks naar Tado, of moet je naar de verkoper?
Pagina: 1 ... 82 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!