Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
DaveD1109 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:49:
[...]

Dat is dus het rare. Tado staat ingesteld op niet optimaliseren.
Locatie staat aan.
Het enige wat ik net nog wel heb aangezet is dat de app onbeperkt data toegang heeft.
Toestel van mijn partner heeft dat ook om de haverklap, ondanks zelfde instellingen, zelfde toestel en zelfde firmware. Heb inmiddels een alternatief gevonden met een andere geofence die wel altijd feilloos werkt en wat regeltjes in het domotica systeem en dat lijkt vooralsnog feilloos te werken.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• 2stimpy
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 04-02 21:51
Florine schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:56:
[...]

Ja, overal tado knoppen is natuurlijk de beste optie, maar wel prijzig met in totaal 9 radiatoren...

Hoe zit het eigenlijk, meet die knop wel de juiste temperatuur in de ruimte (aangezien deze tegen de verwarming aan zit? lijkt me vrij warm)
Ik heb wel (bijna) overal slimme knoppen gezet, maar nu heb ik een probleem met de doorstroming.
Er zijn namelijk veel momenten dat verder alle kranen dicht staan omdat die allemaal de juiste temperatuur hebben bereikt.
Als dan bijvoorbeeld alleen de ene radiator in de hal verwarmd moet worden dan is de doorstroming niet voldoende. dit resulteert in lawaai in de leidingen.
Maar als dan ook die op temperatuur is dan gaat ook die knop dicht en stop de warmte vraag.
Echter, elke ketel heeft een naloop tijd van de pomp, dus dat gaat niet goed.
Dan heb je nog het probleem dat er bij het opwarmen van die ene radiator al snel ook weer warm water retour komt waardoor de ketel uit slaat(pendelt).

Hier zou Tado beter over moeten informeren. Ik ben nog zoekende naar een goede oplossing.
Op dit moment heb ik 1 knop van 1 radiator in de kamer gehaald, daar mag het wel altijd een beetje bij verwarmen. en daar is de ruimte zo groot dat die ene radiator niet zal zorgen dat de hele kamer te warm wordt. Dit is echter nog niet voldoende want ik heb nog regelmatig herrie in de leidingen, en pendelen van de cv.

• 4tune
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20-02 20:59
Peatsmoke schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:01:
[...]

Toestel van mijn partner heeft dat ook om de haverklap, ondanks zelfde instellingen, zelfde toestel en zelfde firmware. Heb inmiddels een alternatief gevonden met een andere geofence die wel altijd feilloos werkt en wat regeltjes in het domotica systeem en dat lijkt vooralsnog feilloos te werken.
Ga je nog verklappen wat dat alternatief is ;)

• ardvark99
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 11:47
2stimpy schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:17:
[...]

Ik heb wel (bijna) overal slimme knoppen gezet, maar nu heb ik een probleem met de doorstroming.
Er zijn namelijk veel momenten dat verder alle kranen dicht staan omdat die allemaal de juiste temperatuur hebben bereikt.
Als dan bijvoorbeeld alleen de ene radiator in de hal verwarmd moet worden dan is de doorstroming niet voldoende. dit resulteert in lawaai in de leidingen.
Maar als dan ook die op temperatuur is dan gaat ook die knop dicht en stop de warmte vraag.
Dan heb je nog het probleem dat er bij het opwarmen van die ene radiator al snel ook weer warm water retour komt waardoor de ketel uit slaat(pendelt).

Hier zou Tado beter over moeten informeren. Ik ben nog zoekende naar een goede oplossing.
Op dit moment heb ik 1 knop van 1 radiator in de kamer gehaald, daar mag het wel altijd een beetje bij verwarmen. en daar is de ruimte zo groot dat die ene radiator niet zal zorgen dat de hele kamer te warm wordt. Dit is echter nog niet voldoende want ik heb nog regelmatig herrie in de leidingen, en pendelen van de cv.
Ik denk dat het niet verstandig is om alle radiators van tado knoppen te voorzien. tado kan niet meten hoe de doorstroming is van de CV, als bij bijna alle radiotors de knoppen dicht staan, krijg je dit soort rare effecten. Een CV ketel is ook gemaakt om een bepaalde doorstroming te kunnen halen. Het zelfde bereik je in een huis met een CV en handkranen, draai alle kranen dicht, en zet de thermostaat op hoog. Je kan op een of andere manier een bypass maken, maar hoe is denk ik per installatie verschillend.

Bovendien zal de pomp van een CV na ijlen om de opgewarmte wamte kwijt te raken, totdat de warmte van het rondgepomte water in de CV voldoende gedaalt is.

Helemaal de warmte precies geregeld krijg je niet voor elkaar, je moet minstens een paar radiatoren met handmatige (thermische) knoppen regelen, om er voor te zorgen dat de CV niet probeert water te pompen, terwijl alle radiotors dicht staan. Ik heb bv in de keuken vloerverwarming en in de woonkamer een convectorput, die niet door tado geregeld worden. Op de andere radiators zitten of tado knoppen, of handmatige (thermostatische) knoppen. Er is altijd voldoende doorloop, en toch wordt niet elke ruimte altijd verwarmt.

ardvark99 wijzigde deze reactie 04-01-2019 16:55 (3%)

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 07:20
ardvark99 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:48:
[...]
Helemaal de warmte precies geregeld krijg je niet voor elkaar, je moet minstens een paar radiatoren met handmatige (thermische) knoppen regelen, om er voor te zorgen dat de CV niet probeert water te pompen, terwijl alle radiotors dicht staan.
Eigenlijk moet je zelfs geen thermostatische knoppen hebben daar, want anders heb je hetzelfde effect als met Tado. Het is juist daarmee dat in de traditionele setups, je de radiatorknoppen van je woonkamer, waar ook de thermostaat hangt, allemaal helemaal open moet zetten en het de thermostaat is die via de ketel/pomp zorgt dat de radiatoren in de woonkamer al dan niet warm worden. In die traditionele setup is het immers ook nagenoeg onmogelijk om de knoppen en muurthermostaat in sync te hebben. Da's juist iets wat Tado wel kan (i.e. muurthermostaat vraagt warmte en tegelijk gaan er radiatorknoppen open).

Het is dus een probleem dat er is voordat je Tado gaat installeren, maar omgekeerd is het ook een probleem dat Tado niet kan oplossen. Meer zelfs, het probleem wordt duidelijker door Tado, omdat een traditioneel CV systeem eigenlijk helemaal niet geschikt is om volledig dynamisch ruimtes op een bepaalde temperatuur te krijgen. Zo lees je ook vaak over waterzijdig inregelen van radiatoren, maar van zodra je dynamisch verschillende radiatoren aan of uit laat gaan, verandert de doorstroming constant en is het onmogelijk om goed te gaan inregelen.

Dus ja, zeker met Tado, als er veel radiatoren open staan geven ze te weinig warmte af, terwijl als er maar eentje open staat die gewoon zijn warm water veel te snel ziet doorstromen met als gevolg dat de ketel warm water terug binnenkrijgt.

• ardvark99
Twixie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:43:
[...]

Eigenlijk moet je zelfs geen thermostatische knoppen hebben daar, want anders heb je hetzelfde effect als met Tado. Het is juist daarmee dat in de traditionele setups, je de radiatorknoppen van je woonkamer, waar ook de thermostaat hangt, allemaal helemaal open moet zetten en het de thermostaat is die via de ketel/pomp zorgt dat de radiatoren in de woonkamer al dan niet warm worden. In die traditionele setup is het immers ook nagenoeg onmogelijk om de knoppen en muurthermostaat in sync te hebben. Da's juist iets wat Tado wel kan (i.e. muurthermostaat vraagt warmte en tegelijk gaan er radiatorknoppen open).

…..
Ik heb bij mij gekeken wanneer de radiators afkoelen wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is,en de thermostatische knoppen iets hoger ingesteld, zodat de radiator nog warm wordt, en dus nog doorstroming is, los van de vloerverwarming en de convector put. Maar dat is per installatie weer verschillend.

Ik begrijp dat men bv de woonkamer niet verder wil opwarmen, wanneer bv een slaapkamer te koud is, en hiervoor dus warmtevraag gedaan wordt. Effe wat tado knopen in de woonkamer, en deze wordt dan niet extra verwarmt. Maar daarmee schakel je de CV eigenlijk in voor 1 radiator in 1 ruimte, terwijl de rest uit staat. Maar het probleem met tado is oa dat je niet eenvoudige ff de devices in master/slave mode kan zetten, bepalen welke leidend is, temperatuurschema's niet kan koppelen ed. Ja, via de supportdesk. Maar wanneer het wel zou kunnen, kan je ook problemen krijgen, wanneer men niet weet hoe en waarom het geschakeld wordt, dus ik kan mij voorstellen dat tado niet zo happig is om meer instelmogelijkheden te creeeren.

Nadeel is dat een CV installatie is ontworpen/berekend voor een huis (als het goed is), en men daarna allerlei slimme regelingen gaat implementeren waarop de installatie niet berekend is.

• 2stimpy
Twixie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:43:
[...]

Het is dus een probleem dat er is voordat je Tado gaat installeren, maar omgekeerd is het ook een probleem dat Tado niet kan oplossen. Meer zelfs, het probleem wordt duidelijker door Tado, omdat een traditioneel CV systeem eigenlijk helemaal niet geschikt is om volledig dynamisch ruimtes op een bepaalde temperatuur te krijgen. Zo lees je ook vaak over waterzijdig inregelen van radiatoren, maar van zodra je dynamisch verschillende radiatoren aan of uit laat gaan, verandert de doorstroming constant en is het onmogelijk om goed te gaan inregelen.

Dus ja, zeker met Tado, als er veel radiatoren open staan geven ze te weinig warmte af, terwijl als er maar eentje open staat die gewoon zijn warm water veel te snel ziet doorstromen met als gevolg dat de ketel warm water terug binnenkrijgt.
Ik begrijp nu ook wel dat het zo niet kan, alleen had ik daar niet bij stil gestaan toen ik het advies van Tado kreeg om alle ruimtes die je wil besturen te voorzien van een slimme knop.
Ik heb nu 1 kleine radiator in de kamer die ik waar ik de knop weer af heb gehaald, maar dan blijf ik dus het probleem houden met de ketel en lawaai in de leidingen.

Ik ben nu aan het proberen de ketel wat te finetunen op de nieuwe situatie.
Vermogen onderuit, en wellicht pomp stand een stand lager.

Alle radiatoren zullen niet zo snel meer in 1 keer op hoeven warmen. en als dat dan al een keer zo is, dan moet dat dan maar even wat langer duren.

Eventueel kan ik nog 1 knop verwijderen in de woonkamer, en dan even in de gaten houden of hij daar de temperatuur niet overschiet.

Bijpas zal geen nut hebben want dan pomp je al snel weer heet water in de ketel.

Ben trouwens wel benieuwd hoe de Evohome van Honeywell hier mee om gaat.

Het zou Tado sieren als ze dit voorkomen toch ergens op de website zouden vermelden.
Zelfde als dat ik zo maar niet kan vinden dat voor de uitgebreide functies inmiddels een abonnement nodig is.

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:10
Florine schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:54:
[...]

Ik heb sinds gisteren de Tado app, maar bij mij werkt dit 'gewoon'.
Ga naar de app,
Klik midden onderin op 'Instellingen'
Ga onder 'ruimtes' naar de ruimte waar je het voor wilt instellen

Hier staat 'Naam van de ruimte' met daaronder de naam van de ruimte.
Dááronder staat de optie om 'Handmatige bediening op het tado apparaat - tot de volgende automatische verandering' aan te zetten.
Totdat je de app/telefoon opnieuw opstart dan staat het gewoon weer op tot beëindigd door gebruiker...

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10:36
BB-One schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:13:
[...]

Totdat je de app/telefoon opnieuw opstart dan staat het gewoon weer op tot beëindigd door gebruiker...
Als je de oudere v3 app hebt dan blijft de optie werken. Met een v3+ pakket of als je de app eenmalig hebt ge-update via de betaal optie dan miss je de functie ook.

• Peatsmoke
  • Niet online
4tune schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:28:
[...]

Ga je nog verklappen wat dat alternatief is ;)
Tegen de tijd dat ik zeker weet dat er geen mitsen en maren zijn, wel... Ik kan iig al verklappen dat het via Domoticz werkt, dus dat is de eerste mits. Probleem is nl een beetje dat ik vrijwel nooit het huis verlaat en mijn partner nu ook nog vakantie heeft. Zodra zij weer aan het werk is (volgende week) kan ik nog wat zaken testen.

• BB-One
Greetoz schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 06:27:
[...]

Als je de oudere v3 app hebt dan blijft de optie werken. Met een v3+ pakket of als je de app eenmalig hebt ge-update via de betaal optie dan miss je de functie ook.
Nee hoor, ik heb nog gewoon de oude versie (5.3.6).

• 4tune
Voor de zekerheid, de losse V3+ smart thermostaat die als "add-on for additional rooms" wordt geadverteerd is toch exact dezelfde als die in een V3+ starter kit zit?
4tune schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:08:
Voor de zekerheid, de losse V3+ smart thermostaat die als "add-on for additional rooms" wordt geadverteerd is toch exact dezelfde als die in een V3+ starter kit zit?
Als u via onze website koopt wel: https://www.tado.com/store/add-products/st_buy_v3:1
Als u ergens anders koopt kan het natuurlijk een RU01 zijn. (De Slimme Thermostaat die bij V2 en V3 starterskit zat)
Enige grote verschil is dat de RU01 niet geschikt is met Nefit UBA, voor de rest zijn ze zo goed als hetzelfde en werkt het natuurlijk prima met een V3+ starterskit. Losse producten hebben geen effect op de versie van uw account.

• Gijs007
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-02 20:12

Gijs007

System & Network Engineer

Hoe werkt de Tado Afwezigheids modus bij jullie?
Volgens de app "Tado verwarmt je huis voordat je thuis komt. Terwijl je dichterbij komt gaat de temperatuur omhoog."

Dit werkt bij ons niet, de thermostaat gaat pas aan als we thuis zijn..
Heb de Tado V2 thermostaat met de software update naar V3. Afwezigheidsmodus staat ingesteld op balans.

Intel Core i7 2600K @ 4.8GHZ Corsair H80I ~ MSI Z77-GD65 ~ 16GB G.Skill RipjawsZ 2133 ~ AMD Radeon R9 290 ~ Corsair AX860I ~ 2 x Samsung 840 256GB raid 0

• Marselaar
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 04-02 10:59
Peatsmoke schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:06:
[...]

Je kunt gewoon een tijd ingeven hoe lang de verwarming hoger of juist lager moet staan, dus daar is niet alleen de app debet aan.
Je gaat totaal voorbij aan het probleem. Ja, ik kan vanalles handmatig instellen, maar voorheen, als ik eenmaal gekozen had voor de optie "tot de eerstvolgende automatische verandering" bleef hij daar ook gewoon op staan. Nu niet meer. Dus als ik nu even snel de temperatuur aan pas en uit gewoonte vergeet handmatig het iedere keer opnieuw aan te passen, dan staat hij de hele nacht te loeien. Dus de gebruikersvriendelijkheid van de app is hier het probleem.

Wat ook zo irritant is, is dat hij niet default de huidig ingestelde temperatuur neemt. Het is het meest logisch dat ik daar enkele tienden van graden aan wil sleutelen, niet meteen een paar graden lager of hoger.
Florine schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:54:
[...]
Hier staat 'Naam van de ruimte' met daaronder de naam van de ruimte.
Dááronder staat de optie om 'Handmatige bediening op het tado apparaat - tot de volgende automatische verandering' aan te zetten.
Florine, wat jij beschrijft gaat over het wijzigen van de temperatuur door de radiatiorkraan te verzetten. Wij hebben het over bediening via de app.

Marselaar wijzigde deze reactie 05-01-2019 16:34 (20%)
Reden: quote toegevoegd

PSN: Marselaar

• Morpheus2003
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:48
Ik heb een prangende vraag. Ik heb al een tijd contact met de Tado helpdesk maar volgens mij begrijpen wij elkaar niet zo / praten we langs elkaar heen. Hopelijk kan iemand hier mij helpen.

Ik heb in mijn woning op de begane grond vloerverwarming en op de 1ste en zolder radiatoren. Op zowel de begande grond als de 1ste verdieping heb ik een aparte thermostaat (inmiddels Tado). Beneden hing een bedrade Honeywell Round thermostaat en boven hing een onbedrade Honeywell Round WIRELESS thermostaat.

Voor beide Honeywells heb ik 2x Tado thermostaten aangesloten. Beneden aangesloten op de 2 draadjes uit de muur die rechtstreeks verbonden zijn met de CV ketel. Op de 1ste ook de Tado thermostaat opgehangen maar daar zitten NIET dezelfde draadjes als beneden maar alleen wat stroomdraden. Zover ik kan inschatten heeft het geen zin hier de Tado op aan te sluiten.

Mijn prangende vraag is moet ik nu de Tado wireless module aanschaffen om de thermostaat op de 1ste werkend te krijgen of communiceren de Tado's (net zoals de Honeywell Round) ook draadloos met elkaar?

Alvast enorm bedankt!
Gijs007 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:00:
Volgens de app "Tado verwarmt je huis voordat je thuis komt. Terwijl je dichterbij komt gaat de temperatuur omhoog."

Heb de Tado V2 thermostaat met de software update naar V3. Afwezigheidsmodus staat ingesteld op balans.
Staat de afwezigheidsmodus wel op "Comfort" ? Alleen dan zullen we voorverwarmen.
Morpheus2003 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:02:
Ik heb een prangende vraag. Ik heb al een tijd contact met de Tado helpdesk maar volgens mij begrijpen wij elkaar niet zo / praten we langs elkaar heen. Hopelijk kan iemand hier mij helpen.

Ik heb in mijn woning op de begane grond vloerverwarming en op de 1ste en zolder radiatoren. Op zowel de begande grond als de 1ste verdieping heb ik een aparte thermostaat (inmiddels Tado). Beneden hing een bedrade Honeywell Round thermostaat en boven hing een onbedrade Honeywell Round WIRELESS thermostaat.

Voor beide Honeywells heb ik 2x Tado thermostaten aangesloten. Beneden aangesloten op de 2 draadjes uit de muur die rechtstreeks verbonden zijn met de CV ketel. Op de 1ste ook de Tado thermostaat opgehangen maar daar zitten NIET dezelfde draadjes als beneden maar alleen wat stroomdraden. Zover ik kan inschatten heeft het geen zin hier de Tado op aan te sluiten.

Mijn prangende vraag is moet ik nu de Tado wireless module aanschaffen om de thermostaat op de 1ste werkend te krijgen of communiceren de Tado's (net zoals de Honeywell Round) ook draadloos met elkaar?

Alvast enorm bedankt!
U kunt 1 tado laten instellen als "leider" en dan kan de 2e tado deze draadloos aansturen.

Vraag het op die manier aan de helpdesk. Vermeld welk serienummer de leider moet zijn en welke draadloos is.

tado wijzigde deze reactie 05-01-2019 17:55 (16%)

• Gijs007

Gijs007

tado schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:55:
[...]

Staat de afwezigheidsmodus wel op "Comfort" ? Alleen dan zullen we voorverwarmen.

[...]
Nee, ik zal hem daar op instellen.

Wel vreemd, want ook bij "Eco" en "Balans" staat een illustratie en de volgende uitleg:"Tado verwarmt je huis voordat je thuis komt. Terwijl je dichterbij komt gaat de temperatuur omhoog".
Volgens de app zou alleen de "Uit" stand geen voorverwarmen moeten hebben..

Gijs007 wijzigde deze reactie 05-01-2019 18:40 (15%)

Intel Core i7 2600K @ 4.8GHZ Corsair H80I ~ MSI Z77-GD65 ~ 16GB G.Skill RipjawsZ 2133 ~ AMD Radeon R9 290 ~ Corsair AX860I ~ 2 x Samsung 840 256GB raid 0

• FireFoz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-02 22:05
BB-One schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:03:
Iemand een idee hoe ik in de android app de keuze "tot volgende automatische verandering" als vaste optie vast zet?

Elke keer als ik de temperatuur handmatig verander is dat nu "tot de gebruiker beeindigd" Ik word er een beetje gek van...
Dit! Ik heb sinds vandaag ook een tado en dit viel mij al meteen op! Een tijdelijke temperatuur die ik via de Android app instel wordt niet overruled door het schema terwijl ik het wel zo ingesteld heb bij de room settings.

Dit is een bug lijkt me en nogal een ernstige want ik voorzie nu al dat de verwarming per ongeluk hele nachten aan blijft staan... Zo wordt het meer een extra verbruik ipv besparing :| @tado

FireFoz wijzigde deze reactie 05-01-2019 20:54 (38%)

Weet er ff geen

• Clavis
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-02 23:37
FireFoz schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:37:
[...]

Dit! Ik heb sinds vandaag ook een tado en dit viel mij al meteen op! Een tijdelijke temperatuur die ik via de Android app instel wordt niet overruled door het schema terwijl ik het wel zo ingesteld heb bij de room settings.

Dit is een bug lijkt me en nogal een ernstige want ik voorzie nu al dat de verwarming per ongeluk hele nachten aan blijft staan... Zo wordt het meer een extra verbruik ipv besparing :| @tado
Heb sinds vandaag ook een tado. Heb hier ook last van.

Clavis wijzigde deze reactie 06-01-2019 01:43 (3%)

• Peatsmoke
  • Niet online
Marselaar schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:30:
[...]

Je gaat totaal voorbij aan het probleem. Ja, ik kan vanalles handmatig instellen, maar voorheen, als ik eenmaal gekozen had voor de optie "tot de eerstvolgende automatische verandering" bleef hij daar ook gewoon op staan. Nu niet meer. Dus als ik nu even snel de temperatuur aan pas en uit gewoonte vergeet handmatig het iedere keer opnieuw aan te passen, dan staat hij de hele nacht te loeien. Dus de gebruikersvriendelijkheid van de app is hier het probleem.

Wat ook zo irritant is, is dat hij niet default de huidig ingestelde temperatuur neemt. Het is het meest logisch dat ik daar enkele tienden van graden aan wil sleutelen, niet meteen een paar graden lager of hoger.
Dat je verwarming de hele nacht heeft staan loeien komt toch echt doordat jij ofwel de tijd op uren gezet hebt of oneindig.
Als ik hier (V3+) de temperatuur handmatig wijzig, gebeurt dat standaard voor één uur. Ik kan er zelf voor kiezen om een kortere of langere tijd te kiezen. Na afloop van de handmatige instelling gaat de thermostaat gewoon door met de temperatuur die op dat moment in het schema ingevoerd is.
Dat het anders is dan vroeger (of in de Windows app), ja en het is ook lastig, maar niet de schuld van Tado .

Zelf zou ik ook graag weer terug zien dan je handmatig kunt wijzigen tot het volgende schakelpunt, maar uit een eerder commentaar van iemand van het bedrijfsaccount heb ik ook begrepen dat dit wel weer terug zal komen bij een update.

• onbeperkt
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 04-02 11:19
Ik heb even een vraag over het volgende:

overdag wordt nu alleen de woonkamer verwarmd, maar ik hoor toch steeds dat Tado de radiatorknoppen sluit of open zet. Waarom? ze kunnen toch gewoon open blijven, de thermostaat bepaald of er warmte komt of niet.
Overdag hoor ik nu steeds het geschakel van 3 radiatorknoppen in de woonkamer.

Ook hoor ik in de woonkamer soms dat bv alleen 1 radiator iets met de motor doet, kan soms heel kort zijn en de rest dan weer niet.

Bij de slaapkamer is het nog vervelender, daar wordt nu 's nachts ook enkel die ruimte verwarmd en toch hoor ik steeds schakelingen.

(en ja ik begrijp dat ze moeten sluiten als andere ruimtes warmte nodig hebben maar dat is niet het geval)
Het zijn allemaal nieuwe radiatoren van hetzelfde merk.

Hebben jullie dit ook? weet iemand hier meer over?

onbeperkt wijzigde deze reactie 06-01-2019 13:16 (3%)

• FireFoz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-02 22:05
Ik zie in de app nergens de optie om tussen away en home te switchen. Ja, met geofencing maar ik ga echt niet een abbonement voor een thermostaat afsluiten.

Kan dat zelfs handmatig alleen maar met een abbonement? :/

Weet er ff geen

• Japperrrr
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20-02 20:15
[...]

Afhankelijk van wat voor CV je hebt (Intergas toevallig?) zou je kunnen kijken of je de instelling voor minimale pompcapaciteit of minimaal stookvermogen kunt verlagen naar de laagste stand, en eventueel de aanvangscapaciteit of het aanvangsvermogen (de mate waarin de CV initially begint te stoken bij een warmtevraag) verlagen zodat de CV rustig begint ipv begint te loeien om vervolgens in pendelmodus te schieten.

Bij het verlagen van de minimale pompcapaciteit/stookvermogen wel opletten dat de vlam niet wegvalt. Dat zou je moeten horen omdat de CV dan steeds een plofje maakt als de brander wordt ontstoken.

• Japperrrr
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20-02 20:15
FireFoz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:52:
Ik zie in de app nergens de optie om tussen away en home te switchen. Ja, met geofencing maar ik ga echt niet een abbonement voor een thermostaat afsluiten.

Als alle geregistreerde gebruikers buitenshuis zijn krijg je op je telefoon de vraag of je wilt switchen naar de Away mode. Nog beter is natuurlijk om een half uurtje voordat je weggaat de verwarming al lager te zetten, koud zul je het dan toch niet hebben.

• maarten_v
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18-02 20:39
Ik heb de V3+ recent aangeschaft in combinatie met luchtverwarming met een opentherm ketel.
Maar mij valt op dat hij de ketel nooit continu laat branden, ook als hij het bijvoorbeeld van koud naar warm moet brengen dan stopt hij telkens even met verwarmen om daarna weer vol aan te gaan:

Iemand een idee? Of is dat normaal?

• Marselaar
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 04-02 10:59
Peatsmoke schreef op zondag 6 januari 2019 @ 07:01:
[...]

Dat je verwarming de hele nacht heeft staan loeien komt toch echt doordat jij ofwel de tijd op uren gezet hebt of oneindig.
Ik heb alleen de temperatuur gewijzigd. Ik heb de tijd niet gezet. Dat hoefde voorheen niet, omdat hij default al stond op mijn laatste keuze, te weten, tot het volgende schakelmoment. Nu is dat gewijzigd in altijd: tot beëindigd door gebruiker. Dus ja, ik had het zelf kunnen veranderen maar doordat ze de app ineens veranderen gaat het dus mis. En dan loeit de verwarming dus de hele nacht.

PSN: Marselaar

• 2stimpy
Japperrrr schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:53:
[...]

Afhankelijk van wat voor CV je hebt (Intergas toevallig?) zou je kunnen kijken of je de instelling voor minimale pompcapaciteit of minimaal stookvermogen kunt verlagen naar de laagste stand, en eventueel de aanvangscapaciteit of het aanvangsvermogen (de mate waarin de CV initially begint te stoken bij een warmtevraag) verlagen zodat de CV rustig begint ipv begint te loeien om vervolgens in pendelmodus te schieten.

Bij het verlagen van de minimale pompcapaciteit/stookvermogen wel opletten dat de vlam niet wegvalt. Dat zou je moeten horen omdat de CV dan steeds een plofje maakt als de brander wordt ontstoken.
Ik heb inderdaad een Intergas, de hre36/30.
Op internet kwam ik al een goede uitleg tegen van Roderick.
Zo ben ik nu inderdaad aan het finetunen.

Max temp iets verlaagd naar 70
Start toerental verlaagd van 70 naar 55
Minimale OT vraag op 30 staan nu.
Vermogen verlaagd naar 60%
En pompstand van 3 naar 2 gezet.
Anti pendeltijd van 5 naar 10 minuten gezet.

Vandaag de ketel wat in de gaten gehouden, maar kan geen plofjes of andere rare geluiden ontdekken
Maar hij gaat nog met regelmaat naar stand 1.
Ik heb vandaag een paar keer gezien dat hij op 30 graden brand, maar meestal brandde hij rond de 36 graden vandaag.

Comfort is bij huidige buiten temperaturen nog prima, en het lijkt me nu hij bij dit weer zo laag brandt, dat het dan met kouder weer ook wel goed zal gaan.

Ik zou start toerental nog iets kunnen verlagen, en anti pendeltijd nog verhogen.
Maar dat zorgt er niet meer voor dat hij op stand 1 springt.
Alleen zal door een langere pendeltijd minder vaak gestart worden.

Door de pompstand te verlagen ben ik het geluid in de leidingen zo goed als weg.
Enige nadeel waar ik nu tegen aan loop is dat de vloerverwarming in de badkamer niet meer zo lekker warm is als voorheen, zit nu net op het randje van acceptabel.

• LtGruber
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 10:25
Marselaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:26:
[...]

Ik heb alleen de temperatuur gewijzigd. Ik heb de tijd niet gezet. Dat hoefde voorheen niet, omdat hij default al stond op mijn laatste keuze, te weten, tot het volgende schakelmoment. Nu is dat gewijzigd in altijd: tot beëindigd door gebruiker. Dus ja, ik had het zelf kunnen veranderen maar doordat ze de app ineens veranderen gaat het dus mis. En dan loeit de verwarming dus de hele nacht.
Hier heb ik ook last van.
Een week of 3-4 geleden hebben ze dat met een update geïntroduceerd in de V3 app (niet V3+), en dit is duidelijk een verslechtering ten opzichte van de vorige versie.

Vroeger onthield de app welke van de 3 soorten manuele overrides (tot beëindigd door gebruiker, tijd - en zelfs hoe lang!, of tot volgende automatische verandering) je laatst gebruikt had.
Dit voor zowel temperatuur als warm water, en onafhankelijk van mekaar.
Heel handig als je altijd maar 1 van de soorten gebruikte: die stond dan altijd klaar als je op het veld van de manuele override klikte.

Nu default hij naar "tot beëindigd door gebruiker" (wat ik zelf bijna nooit gebruik), en moet ik dus het type override iedere keer opnieuw veranderen.

• Peatsmoke
  • Niet online
onbeperkt schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:14:

overdag wordt nu alleen de woonkamer verwarmd, maar ik hoor toch steeds dat Tado de radiatorknoppen sluit of open zet. Waarom? ze kunnen toch gewoon open blijven, de thermostaat bepaald of er warmte komt of niet.

Ook hoor ik in de woonkamer soms dat bv alleen 1 radiator iets met de motor doet, kan soms heel kort zijn en de rest dan weer niet.

Bij de slaapkamer is het nog vervelender, daar wordt nu 's nachts ook enkel die ruimte verwarmd en toch hoor ik steeds schakelingen.

(en ja ik begrijp dat ze moeten sluiten als andere ruimtes warmte nodig hebben maar dat is niet het geval)

Wat is volgens jou de meerwaarde van thermostaatkranen combineren van een thermostaat in dezelfde ruimte?
De thermostaatkranen (van Tado) hebben geen of nauwelijks meerwaarde en kunnen onder omstandigheden zelfs zorgen voor een hoger gasverbruik. Ik zou er veel eerder voor kiezen om de installatie eerst waterzijdig (te laten) in te regelen en daarna niet meer aan de gewone handbediende knoppen te komen. De thermostaatkranen kun je gebruiken op slaapkamers, badkamers of andere ruimtes die niet in verbinding staan tot de ruimte waarin de thermostaat hangt.

• ArisB
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Peatsmoke schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:13:
[...]

Wat is volgens jou de meerwaarde van thermostaatkranen combineren van een thermostaat in dezelfde ruimte?
De thermostaatkranen (van Tado) hebben geen of nauwelijks meerwaarde en kunnen onder omstandigheden zelfs zorgen voor een hoger gasverbruik. Ik zou er veel eerder voor kiezen om de installatie eerst waterzijdig (te laten) in te regelen en daarna niet meer aan de gewone handbediende knoppen te komen. De thermostaatkranen kun je gebruiken op slaapkamers, badkamers of andere ruimtes die niet in verbinding staan tot de ruimte waarin de thermostaat hangt.
Je kan niet zonder de thermostaatkranen in de ruimte waar de thermostaat hangt als je ook thermostaatkranen in andere kamers gebruikt.
Als je dat niet hebt zal je woonkamer ook opwarmen als de slaapkamer om warmte vraagt. De kranen worden immers niet dicht gezet.

• quiptix
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 14-01 18:56
Marselaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:26:
[...]

Ik heb via IFTTT de TADO aangekoppeld. Dan kan je 's nachts een tijdstip configureren waarop de automatische control gereset wordt. Dit zou je natuurlijk ook kunnen doen om te voorkomen dat die instelling blijft staan. Ik reset dus om 3 uur 's nachts alle TADO's. Je zou dit ook met een domotica set kunnen doen, als je die reeds gebruikt. Anders is dus IFTTT een mogelijk alternatief.

• Matn
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23-01 10:55
Ik heb een vraag ivm mijn installatie en het gebruik van Tado

Sinds mijn verbouwing ben ik overgeschakeld van radiatoren naar vloerverwarming. Ik heb echter nog een zone met radiatoren waardoor we nu 2 kringen hebben.
Ik hou van het gebruiksgemak van Tado maar het lijkt moeilijk om dit binnen onze huidige opstelling te realiseren.

Even de huidige installatie schetsen:

Ketel: combiketel Remeha calenta 28 C
2 pompgroepen aangesloten op een open verdeler. Deze pompgroepen worden gestuurd door een Cmix module van Remeha waarop 2 OT thermostaten kunnen worden aangesloten of 1 isense
• Eén kring met menggroep voor vloerverwarming
• één directe kring voor radiatoren

Het probleem is dat de Cmix volgens Remeha enkel correct werkt met een isense thermostaat. In theorie kun je volgens de info in de handleiding twee OT thermostaten aansluiten die dan onafhankelijk de 2 kringen aansturen maar het probleem is dat ik nergens kan begrenzen wat de gevraagde aanvoertemperatuur voor het CV water moet zijn.

Ik nam reeds zelf contact op met Remeha en ze ondersteunen dit niet, ze zijn ook erg karig met hun info:

• Ze raden niet aan om 2 andere OT thermostaten te gebruiken omdat je met opentherm verschillende communicaties hebt, advies --> I-sense gebruiken.
• Ik kan de tado volgens hen wel gebruiken via de eerste i-sense op de digitale ingang maar bevelen ze niet aan (is ook wat omslachtig)

Bij de Tado helpdesk hebben ze geen ervaring met de C-mix module, ze zien niet echt problemen buiten het feit dat ik wel de aanvoertemperatuur zou moeten kunnen regelen wat ik nu niet kan en toch ook wel belangrijk is.

Mijn vragen nu:

• Zie ik met deze opstelling beter af van Tado en ga ik terug naar de isense?
• Toevallig mensen met ervaring met de C-mix module van Remeha?
• Wat zijn alternatieven om toch de Tado te kunnen gebruiken, hoe kan dit eventueel anders als je 2
kringen moet aansturen met verschillende warmtevraag (aanvoertemperatuur)?

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
quiptix schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:31:
[...]

Ik heb via IFTTT de TADO aangekoppeld. Dan kan je 's nachts een tijdstip configureren waarop de automatische control gereset wordt. Dit zou je natuurlijk ook kunnen doen om te voorkomen dat die instelling blijft staan. Ik reset dus om 3 uur 's nachts alle TADO's. Je zou dit ook met een domotica set kunnen doen, als je die reeds gebruikt. Anders is dus IFTTT een mogelijk alternatief.
Beetje vergelijkbaar, maar ik laat Home Assistant 's avonds om 19:00 de Tado thermostaat knop in de speelkamer checken. Staat de doel temperatuur op dat moment nog hoger dan X, dan ontvang ik via Telegram een berichtje. Enkel signaleren dus voor nu, maar je zou de knop ook direct automatisch lager kunnen zetten.

• Peatsmoke
  • Niet online
ArisB schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:23:
[...]

Je kan niet zonder de thermostaatkranen in de ruimte waar de thermostaat hangt als je ook thermostaatkranen in andere kamers gebruikt.
Als je dat niet hebt zal je woonkamer ook opwarmen als de slaapkamer om warmte vraagt. De kranen worden immers niet dicht gezet.
Je hebt helemaal gelijk... (y)
Ik ging even van mijn eigen situatie uit, waarbij op slaapkamers nooit een verwarming aan staat en de badkamer eerder te warm dan te koud wordt als de temperatuur in de woonkamer behaaglijk is. De woonkamer/ open keuken, hal (minimaal) en badkamer zijn de enige ruimten in huis waar wij de verwarming aan hebben staan.

• hessel
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19-02 20:22
ArisB schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:23:
[...]

Je zou in de woonkamer reguliere thermostaat kranen kunnen gebruiken welke. Net iets hoger staan dan de gewenste temperatuur. Dit heeft wel als nadeel dat de temperatuur in de woonkamer iets zal oplopen mocht 1 van de ander kamers warmte nodig hebben.

Grutte Pier fansels

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 09:40
hessel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:54:
[...]

Je zou in de woonkamer reguliere thermostaat kranen kunnen gebruiken welke. Net iets hoger staan dan de gewenste temperatuur. Dit heeft wel als nadeel dat de temperatuur in de woonkamer iets zal oplopen mocht 1 van de ander kamers warmte nodig hebben.
en schiet zijn doel van zones volledig voorbij ;)

Het idee is juist dat je om:
07:30 de badkamer en keuken op 20.5 graden hebt, terwijl het in de huiskamer en werkkamer 18
08:30 alles weer naar beneden gaat omdat dan iedereen weg is (auto away modus)
17:30 de huiskamer 21 graden, de keuken 20 en de badkamer en werkkamer staat op 18
23:00 alles gaat weer naar de standaard stand van 18 graden

Werk je een dagje thuis? Dan is van 08:00 tot 17:00 de werkkamer 21 graden, en de andere kamers staan dan op 18

Als je in de huiskamer 'domme' thermostaatkranen plaats zullen die grote platen in je huiskamer iedere keer weer mee verwarmen wat ontzettend veel energie kost die ze eigenlijk niet nodig hebben.

• 4tune
ETH0.1 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:12:
[...]

en schiet zijn doel van zones volledig voorbij ;)

Het idee is juist dat je om:
07:30 de badkamer en keuken op 20.5 graden hebt, terwijl het in de huiskamer en werkkamer 18
08:30 alles weer naar beneden gaat omdat dan iedereen weg is (auto away modus)
17:30 de huiskamer 21 graden, de keuken 20 en de badkamer en werkkamer staat op 18
23:00 alles gaat weer naar de standaard stand van 18 graden

Werk je een dagje thuis? Dan is van 08:00 tot 17:00 de werkkamer 21 graden, en de andere kamers staan dan op 18

Als je in de huiskamer 'domme' thermostaatkranen plaats zullen die grote platen in je huiskamer iedere keer weer mee verwarmen wat ontzettend veel energie kost die ze eigenlijk niet nodig hebben.
Ik ben op weg naar een dergelijke opzet, maar dan lees ik de problemen waar 2stimpy tegenaan loopt. Nog meer users die volledig zijn voorzien van Tado knoppen waarbij de doorstroming een probleem is?
[...]

• Morpheus2003
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:48
tado schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:55:
[...]

[...]

U kunt 1 tado laten instellen als "leider" en dan kan de 2e tado deze draadloos aansturen.

Vraag het op die manier aan de helpdesk. Vermeld welk serienummer de leider moet zijn en welke draadloos is.
Bedankt voor je reactie. Is het wel slim om dit aan te vragen omdat de thermostaat op de begane grond de vloerverwarming aldaar aanstuurt en de thermostaat boven de radiatoren op de 1ste verdieping en zolder? Gaat het systeem hier correct mee om?

• wahey
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-02 20:40
Gijs007 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:00:

Deze post legt wat mij betreft goed uit hoe de temperatuur ondergrens zich verhoudt in relatie tot de afstand.

• Gijs007

Gijs007

wahey schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:21:
[...]

Deze post legt wat mij betreft goed uit hoe de temperatuur ondergrens zich verhoudt in relatie tot de afstand.
Thanks, dat maakt het e.a. duidelijk.

Balance zou ideaal zijn, maar dan wel met een hogere temperatuur in de eerste 5 km (vergelijkbaar met comfort)

Ook jammer dat het algoritme geen rekening houdt met een snel naderend persoon. (bijv. afstand is afgenomen met 5km in de afgelopen 10 minuten en de huidige afstand is minder dan 20km = verhogen temperatuur)

Als deze twee punten zou worden aangepast dan werkt het voorverwarmen ideaal voor fietsers en automobilisten.

• FabianNL
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 09:39
Sinds kort ook een Tado hangen, verwarming werkt zoals verwacht en werkt ook naar behoren, niks geks te melden eigenlijk! Alleen qua warm-water heb ik een (wellicht domme) vraag: ik kan deze ook via de Tado instellen, is UIT dan ook echt daadwerkelijk UIT, ongeacht wat er in het huis gebeurt en/of de kraan aan staat?

Of moet het openzetten van de kraan sowieso de CV-ketel aanslingeren, waardoor je uiteindelijk ook gewoon warm water krijgt, al zal dit dan natuurlijk wat langer duren.
FabianNL schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:02:
Sinds kort ook een Tado hangen, verwarming werkt zoals verwacht en werkt ook naar behoren, niks geks te melden eigenlijk! Alleen qua warm-water heb ik een (wellicht domme) vraag: ik kan deze ook via de Tado instellen, is UIT dan ook echt daadwerkelijk UIT, ongeacht wat er in het huis gebeurt en/of de kraan aan staat?

Of moet het openzetten van de kraan sowieso de CV-ketel aanslingeren, waardoor je uiteindelijk ook gewoon warm water krijgt, al zal dit dan natuurlijk wat langer duren.
Mooi om te horen dat installatie gelukt is!
Over warm water sturing: Dit is per ketel anders. Gewoon zelf testen wat UIT voor uw ketel daadwerkelijk doet.

• wouter5
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-02 23:11
Als ik de reacties hier zo lees, zijn de meesten niet echt positief over de nieuwe tado app. Ben serieus aan het twijfelen om up te graden.

• ardvark99
wouter5 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:42:
Als ik de reacties hier zo lees, zijn de meesten niet echt positief over de nieuwe tado app. Ben serieus aan het twijfelen om up te graden.
Je kan natuurlijk gewoon wachten totdat de V3+ app minstens dezelfde functionaliteiten heeft die je nu in de oudere app gebruikt. Dat doe ik ook, tzt upgrade ik pas de app wanneer bv tijdelijk verwarmen tot volgend schakelpunt pas werkt. Al is deze functie in de oude app ook min of meer omzeep geholpen. Je moet hem handmatig selecteren. (Wat misschien aangeeft dat ze in de app bezig zijn met deze functie, al is mijn ervaring dat tado nogal vaak bestaande functionaliteit op een of andere manier kan slopen, zoals in de W10(M) app gebeurd is)

Zover bekend is er geen einddatum voor het upgraden.

• dragonfly4
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-02 17:38
FireFoz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:52:

Kan enkel via IFFT en werkt goed. Ik heb ook geen abo genomen voor v3+ want met die geofencing alleen ben ik niets.

• BB-One
Update van de tado app, volgens de omschrijving gaat de app de keuze onthouden wanneer de temperatuur aangepast wordt als je handmatig de temperatuur wijzigt. Ben benieuwd!

• ardvark99
BB-One schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:03:
Update van de tado app, volgens de omschrijving gaat de app de keuze onthouden wanneer de temperatuur aangepast wordt als je handmatig de temperatuur wijzigt. Ben benieuwd!
De app (oude versie) onthoud idd nu de laatst geselcteerde stand. Je moet hem dus eerst de eerste keer wel op de gewenste stand zetten. Het is dus niet zo dat de default ingestelde stand gehandteerd wordt, dit zal waarschijnlijk alleen gehanteerd worden wanneer je de temperatuur aanpast op een device.

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
BB-One schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:03:
Als V3+ gebruiker staat er bij 'Nieuwe functies' alleen dat V1/V2/V3 gebruikers kunnen upgraden naar de nieuwe V3+ app. Dat lijkt een standaard tekst te zijn, daarom is mijn vorige bericht hierover ook achterhaald.
JBS schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:59:
Er is vandaag een update van de Tado (Android) app beschikbaar gekomen waarmee V1/V2/V3 gebruikers kunnen upgraden naar de V3+ app.
Betekent dat er voor V3+ gebruikers geen veranderingen zijn doorgevoerd @tado ?

JBS wijzigde deze reactie 08-01-2019 15:01 (10%)

• ArisB
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
4tune schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:49:
[...]

Ik ben op weg naar een dergelijke opzet, maar dan lees ik de problemen waar 2stimpy tegenaan loopt. Nog meer users die volledig zijn voorzien van Tado knoppen waarbij de doorstroming een probleem is?

[...]
Ja, ook ik merk dat sommige leidingen gaan 'suizen'. Ik heb 1 radiator altijd open staan zodat er wel doorstroming is.

De correctie manier om dit op te lossen is om een verbinding te maken tussen de aan- en afvoer met een klep die bij een bepaalde druk open gaat. Dit heeft een naam, maar die kan ik me even niet herinneren.
Deze klep kan het beste zo ver mogelijk van de ketel geplaatst worden.
JBS schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:51:

[...]

Betekent dat er voor V3+ gebruikers geen veranderingen zijn doorgevoerd @tado ?
Behalve misschien wat stabiliteits-updates/bugfixes niet dat ik weet.
ArisB schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:07:
[...]

Ja, ook ik merk dat sommige leidingen gaan 'suizen'. Ik heb 1 radiator altijd open staan zodat er wel doorstroming is.

De correctie manier om dit op te lossen is om een verbinding te maken tussen de aan- en afvoer met een klep die bij een bepaalde druk open gaat. Dit heeft een naam, maar die kan ik me even niet herinneren.
Deze klep kan het beste zo ver mogelijk van de ketel geplaatst worden.
De naam hiervoor is een "bypass"

tado wijzigde deze reactie 08-01-2019 15:15 (50%)

• ETH0.1
ArisB schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:07:
[...]

De correctie manier om dit op te lossen is om een verbinding te maken tussen de aan- en afvoer met een klep die bij een bepaalde druk open gaat.
bypass ventiel of drukverschilregelaar

• wouter5
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-02 23:11
ardvark99 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:04:
[...]

Zover bekend is er geen einddatum voor het upgraden.
Laat ons hopen dat dit zo blijft :)

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Door de temperatuur via de iPhone Home app in te stellen gaat deze spontaan in de “juiste” stand: net zo lang tot de volgende omschakeling in het smart schedule.

https://tweakers.net/ext/f/6thgjtME3TXCYFjn0GmCyh6c/thumb.png

Ik weet niet of dit een bug is of een feature maar als ik op deze manier de temperatuur kan aanpassen tot aan de volgende automatische verandering dan weet ik wel hoe ik voortaan de kachel instel.

• LtGruber
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 10:25
ardvark99 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:14:
[...]

De app (oude versie) onthoud idd nu de laatst geselcteerde stand. Je moet hem dus eerst de eerste keer wel op de gewenste stand zetten. Het is dus niet zo dat de default ingestelde stand gehandteerd wordt, dit zal waarschijnlijk alleen gehanteerd worden wanneer je de temperatuur aanpast op een device.
Dat kan ik ook bevestigen na het installeren van de laatste update.
Het gedrag is nu (gelukkig) weer zoals vroeger: onthouden van de laatste instelling (y)

• LemonC200
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:10
dragonfly4 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Kan enkel via IFFT en werkt goed. Ik heb ook geen abo genomen voor v3+ want met die geofencing alleen ben ik niets.
Bij IFFT kan je volgens mij niet de tado in away modus laten gaan wel kan je de tempratuur van alle ruimtes lager zetten.

Wat ik nog een beetje mis is een vandaag als zondag optie welke alle 18 jaar oude honeywell thermostaten wel hadden. Dit is handig als je bijvoorbeeld thuis bent maar om 9:30 op staat in plaats van in mijn geval de gebruikelijke 6:30. Nu moet ik alles handmatig instellen maar handmatig wordt bij mij altijd overschreven door het volgende schakel moment. Iemand hier een oplossing voor?

• rwba
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 16-02 17:16
Beste Tweakers ik ben serieus aan het overwegen een Tado systeem (of ander systeem) aan te schaffen, maar zit met wat vragen.

Ik heb een appartement met blokverwarming en wil in 4 kamers zo'n 5 slimme radiatorknoppen hangen
- Woonkamer (2x)
- Keuken (1x)
- Slaapkamer (1x)
- Logeerkamer (1x)

Ik zou in elke kamer de temperatuur willen meten en daarop de knoppen schakelen. Wat ik lees heb ik dan de starterskit nodig (bridge + knop) en losse knoppen voor de rest van de kamers (4x). Heb me al ingelezen en heb begrepen dat ik dan ook voor elke kamer een thermostaat zou moeten hebben die de temperatuur meet (aangezien de meeste verwarmingen in een radiatorombouw zitten). Ik vind de aanschaf van 4 thermostaten a 119 euro p/s voor het meten van temperatuur wel erg veel.

Mijn vraag is dan ook: Is het mogelijk om een externe temperatuursensor te koppelen aan de Tado radiatorknop. Mochten jullie betere oplossingen hebben voor de situatie hoor ik graag.

Bij voorbaat dank!

• hessel
Vandaag als zondag
Heb ik het correct dat je meerder Stook momenten per dag hebt. Opstaan en Middag/Avond.
Mocht je Tado ingesteld hebben met 1 Stook moment (Opstaan/Overdag/Avond) En je gebruikt geofencing dan zou de kachel overdag gewoon in Away gaan. Nu ben je thuis/blijf je thuis dan blijft je huis gewoon warm.

Grutte Pier fansels

• Greetoz
rwba schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:36:
Beste Tweakers ik ben serieus aan het overwegen een Tado systeem (of ander systeem) aan te schaffen, maar zit met wat vragen.

Ik heb een appartement met blokverwarming en wil in 4 kamers zo'n 5 slimme radiatorknoppen hangen
- Woonkamer (2x)
- Keuken (1x)
- Slaapkamer (1x)
- Logeerkamer (1x)

Ik zou in elke kamer de temperatuur willen meten en daarop de knoppen schakelen. Wat ik lees heb ik dan de starterskit nodig (bridge + knop) en losse knoppen voor de rest van de kamers (4x). Heb me al ingelezen en heb begrepen dat ik dan ook voor elke kamer een thermostaat zou moeten hebben die de temperatuur meet (aangezien de meeste verwarmingen in een radiatorombouw zitten). Ik vind de aanschaf van 4 thermostaten a 119 euro p/s voor het meten van temperatuur wel erg veel.

Mijn vraag is dan ook: Is het mogelijk om een externe temperatuursensor te koppelen aan de Tado radiatorknop. Mochten jullie betere oplossingen hebben voor de situatie hoor ik graag.

Bij voorbaat dank!
Als je alleen Tado gebruikt dan zal je de tado thermostaten moeten gebruiken. Als je een domotica systeem zoals Homey of Hass gebruikt kan je daar misschien wat programmeren. Ik heb in de babykamer, eet en woonkamer thermostaten hangen. In de slaapkamer, badkamer en kantoor niet. Daar maakt het mij wat minder uit of het 19, 20 of 21 graden is. Wat vaak helpt is temp meting op de knoppen gewoon 1 a 2 graden lager te zetten. Als de knop dan 20 graden meet laat hij 18 zien en verwarmt hij dus nog even door aangezien de temp bij de radiator zelf niet echt representatief is voor de kamer.

• hessel
rwba schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:36:
(aangezien de meeste verwarmingen in een radiatorombouw zitten).
Hoe wordt in de huidige situatie de temperatuur in de kamers geregeld? Door thermostaat kranen aan de radiator? zo ja dan kan de Tado nop deze gewoon vervangen.

Grutte Pier fansels

• rwba
hessel schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Hoe wordt in de huidige situatie de temperatuur in de kamers geregeld? Door thermostaat kranen aan de radiator? zo ja dan kan de Tado nop deze gewoon vervangen.
Ik heb inderdaad een thermostaatknop. Echter zou de tado knop dan niet een veel te hoge temperatuur meten aangezien het in de ombouw dan veel warmen is dan in de rest van de kamer?

• hessel
rwba schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:53:
[...]

Ik heb inderdaad een thermostaatknop. Echter zou de tado knop dan niet een veel te hoge temperatuur meten aangezien het in de ombouw dan veel warmen is dan in de rest van de kamer?
Dat zou dus betekenen dat in de huidige situatie de temperatuur in de ruimte ook niet goed te regelen is (te koud/ laat warm) Tenzij het een termostaatknop is met een externe tempsensor. Deze meet dus buiten ombouw. Of een goede lucht stroom.

Maar idd sensor meet in ombouw. Dan hoop ik dat de lucht stroom. Optimaal is zodat het verschil kamer/ombouw minimaal is.

Grutte Pier fansels

• rwba
Greetoz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:43:
[...]

Als je alleen Tado gebruikt dan zal je de tado thermostaten moeten gebruiken. Als je een domotica systeem zoals Homey of Hass gebruikt kan je daar misschien wat programmeren. Ik heb in de babykamer, eet en woonkamer thermostaten hangen. In de slaapkamer, badkamer en kantoor niet. Daar maakt het mij wat minder uit of het 19, 20 of 21 graden is. Wat vaak helpt is temp meting op de knoppen gewoon 1 a 2 graden lager te zetten. Als de knop dan 20 graden meet laat hij 18 zien en verwarmt hij dus nog even door aangezien de temp bij de radiator zelf niet echt representatief is voor de kamer.
Bedankt voor je heldere reactie.

Dat is wel heel erg jammer. De Tado knoppen hebben mijn voorkeur, maar als je 3 thermostaten nodig hebt is dat 360 euro terwijl drie temperatuursensoren misschien 50 euro zouden kosten. Snap dan niet dat Tado zelf geen temperatuursensoren heeft. Beetje onnodig een dure thermostaat te kopen die alleen als "domme" temperatuursensor te gebruiken.

• Peatsmoke
  • Niet online
Vandaag de app update 5.3.7 gekregen op Android.
Helaas is de mogelijkheid om handmatig in te stellen tot het volgende schakelmoment hierbij niet terug gekomen. Ik vrees dat we nog even geduld moeten hebben....

• godzilla8930
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 17-02 17:03
tweakers,

Dit is mijn set-up

Living/eetruimte: 2 x radiator (verbonden aan huidige niet-smart thermostaat)
Slaapkamer: 1 x radiator
Logeerkamer: 1 x radiator

Ik ben van plan om 1 slimme thermostaat te koppen en 4 slimme thermostaat radiatorknoppen. Heb ik hier voldoende mee of ben ik verplicht in elke kamer een slimme thermostaat de plaatsen? Dit lijkt mij een beetje overkill (ik wil die kamers af en toe opwarmen naar een bepaalde temperatuur).

Bedankt.

• ETH0.1
godzilla8930 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:06:
tweakers,

Dit is mijn set-up

Ik ben van plan om 1 slimme thermostaat te koppen en 4 slimme thermostaat radiatorknoppen. Heb ik hier voldoende mee of ben ik verplicht in elke kamer een slimme thermostaat de plaatsen? Dit lijkt mij een beetje overkill (ik wil die kamers af en toe opwarmen naar een bepaalde temperatuur).

Bedankt.
dat is voldoende als de slaapkamers niet al te accuraat verwarmd hoeven te worden.

heb je nu al wel thermostaat kranen? (anders zul je eerst het ijzer moeten vervangen)

• hessel
godzilla8930 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:06:
tweakers,

Dit is mijn set-up

Bedankt.
Een vraag die je moet stellen. Hoe vaak pas je de temperatuur in de slaapkamer/logeerkamer aan en verantwoord dit de prijs die je voor een Tado thermostaatkraan betaalt. Want dan kun je denk makkelijker ff de kraan zelf opendraaien.
Verder is het niet noodzakelijk om in de woonkamer slimme kranen te hebben. 1 Tado thermostaat is voldoende.

Het werken met zones wat je doet, door in elke kamer een thermostaatkraan te hangen. Is veel interessanter voor grotere huizen met bv een kantoor/studie ruimte die op verschillende tijden verwarmd worden.

Grutte Pier fansels

• dragonfly4
LemonC200 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:29:
[...]

Bij IFFT kan je volgens mij niet de tado in away modus laten gaan wel kan je de tempratuur van alle ruimtes lager zetten.
Je kan alle ruimtes uitzetten en dat gebruik ik als ik weg ben. De anti-frost temperatuur is dan actief.

• godzilla8930
ETH0.1 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:45:
[...]

dat is voldoende als de slaapkamers niet al te accuraat verwarmd hoeven te worden.

heb je nu al wel thermostaat kranen? (anders zul je eerst het ijzer moeten vervangen)
Alle kranen zijn thermostatisch dus ijzerwerk hoeft geen vervanging _/-\o_ .

Nee inderdaad ze hoeven zeker niet accuraat te zijn. Mijn vriendin studeert af en toe in de logeerkamer en wanneer het echt heel koud is heb ik graag een kamer die warm is als ik ga slapen. Het hoeft dus helemaal niet super-acuraat te zijn.

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 11:51
hessel schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:01:
[...]
...
Verder is het niet noodzakelijk om in de woonkamer slimme kranen te hebben. 1 Tado thermostaat is voldoende.
...
Ik heb dat en op mijn studeerkamer een slimme kraan. Op het moment dat die studeerkamer nog niet warm is en de woonkamer nog niet word het dus veel te warm in de woonkamer want ze gaan niet dicht. Kan zijn dat ik iets verkeerd doe, maar het gaat hier nu niet goed in ieder geval.

• godzilla8930
hessel schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:01:
[...]

Een vraag die je moet stellen. Hoe vaak pas je de temperatuur in de slaapkamer/logeerkamer aan en verantwoord dit de prijs die je voor een Tado thermostaatkraan betaalt. Want dan kun je denk makkelijker ff de kraan zelf opendraaien.

Het werken met zones wat je doet, door in elke kamer een thermostaatkraan te hangen. Is veel interessanter voor grotere huizen met bv een kantoor/studie ruimte die op verschillende tijden verwarmd worden.
Inderdaad het is wel wat duur. Maar wij zijn echt heel vergeetachtig waardoor we telkens opnieuw vergeten de verwarming open te draaien voor we gaan slapen of studeren in de logeerkamer. Het was de vriendin zelfs die voorstelde of we zoiets niet konden regelen via smartphone/app.

• Greetoz
jip_86 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:38:
[...]

Ik heb dat en op mijn studeerkamer een slimme kraan. Op het moment dat die studeerkamer nog niet warm is en de woonkamer nog niet word het dus veel te warm in de woonkamer want ze gaan niet dicht. Kan zijn dat ik iets verkeerd doe, maar het gaat hier nu niet goed in ieder geval.
Als je domme thermostatische kranen hebt sluiten die zich ook wel af, dus veel te heet zal het niet worden. Maar ik heb nu ook op alle radiatoren behalve eentje in de gang Tado kranen. Veel gewoon op marktplaats voor een prikkie gekocht.

• hessel
jip_86 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:38:
[...]

Knijp of stel de thermostaat kranen in de woonkamer een graad hoger af dan gewenste temperatuur. Dit stuurt de warmte meer naar de studeerkamer.

Grutte Pier fansels

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Peatsmoke schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:30:
Vandaag de app update 5.3.7 gekregen op Android.
Helaas is de mogelijkheid om handmatig in te stellen tot het volgende schakelmoment hierbij niet terug gekomen. Ik vrees dat we nog even geduld moeten hebben....
Bij mij (met de pre-V3+-versie) onthoudt hij met de nieuwe app weer welke temperatuur ik als laatste handmatig had ingesteld en hij onthoudt welke keuze ik had gemaakt tussen timer, tot volgende wijziging en tot beeindiging door gebruiker. Dus dat is fijn.

• Peatsmoke
  • Niet online
Greetoz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:01:
[...]

Als je domme thermostatische kranen hebt sluiten die zich ook wel af, dus veel te heet zal het niet worden. Maar ik heb nu ook op alle radiatoren behalve eentje in de gang Tado kranen. Veel gewoon op marktplaats voor een prikkie gekocht.
Op Amazon.de zijn ze ook meer wel dan niet in de aanbieding en koop je ze voor ongeveer €50/stuk zowel de verticale als horizontale versie.

• ETH0.1
Voor de liefhebber:
een 4pack knoppen voor 188 euro
een 2pack knoppen voor 101 euro

ETH0.1 wijzigde deze reactie 10-01-2019 12:54 (14%)

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01:33

DUX

blijft ook nu voor Oranje

ETH0.1 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:52:
Voor de liefhebber:
Dat zijn wel serieus goede deals. Jammer dat ik net compleet ben qua knoppen :P

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• ETH0.1
DUX schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:45:
[...]

Levertijd kan wel even duren i.v.m. tijdelijk niet leverbaar, maar voor die prijs kan ik daar wel even op wachten. 47,50 per knop incl afleverkosten

• LemonC200
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:10
Voor de liefhebber:
Ik denk dat dit wat zegt over de nieuwe stratgie van Tado. Ze gaan de hardware goekoper maken en hopen te verdienen aan het abbonementsmodel.
Een 4 pack en de thermosstaat koste hiervoor €480 nu €300 dat is 37,5% minder. Echter als mensen het abbonement afnemen voor 8 jaar 8x30= 240 maken ze als nog meer winst.

• Florine
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15-01 12:47
Er is al wat over geschreven geloof ik, maar klopt het dat als ik nu de temperatuur in de app handmatig bijstel, de enige! optie is om dit middels een 1-uurs timer te doen? Ik kan ook geen langere tijdsduur kiezen.
Als ik de verwarming aanzet en temperatuur verhoog, stelt hij automatisch een timer van 1 uur in.
Via de website van tado zijn de opties uitgebreider.
(overigens heb ik als standaard instelling in de app gekozen, dat hij bij 'Handmatige bediening op het tado apparaat' kiest voor 'tot de volgende automatische verandering'.
Echter werkt dat blijkbaar niet door in de app. Maar ik kan de timer ook niet langer instellen dan 1 uur, of zie ik iets over het hoofd?
Vreemd dat functies die de website wel heeft, niet beschikbaar zijn op de app.

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Florine schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:16:

Echter werkt dat blijkbaar niet door in de app. Maar ik kan de timer ook niet langer instellen dan 1 uur, of zie ik iets over het hoofd?
Ik wet niet wat je precies doet. Maar ik kan die timer ook op 3.17 zetten. Of op 2.30. Keuze genoeg

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• bonyuri
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20-02 20:10

bonyuri

Investigator!

Is er iets kapot bij tado? Ik heb al heel de dag geen connectie naar buiten toe?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• hessel
Neem aan dat overige apparaten wel op internet kunnen. En heb je de unit al eens een reset gegeven?

Grutte Pier fansels

• Peatsmoke
  • Niet online
Er is al wat over geschreven geloof ik, maar klopt het dat als ik nu de temperatuur in de app handmatig bijstel, de enige! optie is om dit middels een 1-uurs timer te doen? Ik kan ook geen langere tijdsduur kiezen.
Als ik de verwarming aanzet en temperatuur verhoog, stelt hij automatisch een timer van 1 uur in.
(overigens heb ik als standaard instelling in de app gekozen, dat hij bij 'Handmatige bediening op het tado apparaat' kiest voor 'tot de volgende automatische verandering'.
Op Android (Galaxy S8+ en S8) is de tijd gewoon aan te passen....
DUX schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:45:
[...]

Dat zijn, sinds begin december, de normale prijzen op Amazon.de. Natuurlijk kun je ze ook nog (als je echt zou willen) tegen de adviesprijs kopen, daarvoor worden ze ook aangeboden.
Je ziet dit wel vaker op Amazon (bijvoorbeeld ook voor de Osram stekker) en als je geduld hebt komen ze ook weer als deal van de dag, dat scheelt dan soms nog een paar euro extra.
Afhankelijk vh aanbod kun je ze op MP ook voor een "prikkie" krijgen, maar dat hangt ervan af hoeveel aanbiedingen er zijn (voordat ddl weer iemand hysterisch gaat roepen dat het leugens zijn). Bij MP komen er alleen de verzendkosten (meestal) nog bij, terwij Amazon Prime gratis verzending aanbiedt.

Kortom: als je nog meer dan €50- 55 betaald voor een kraan, ben je dief van eigen beurs.
bonyuri schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:22:
Is er iets kapot bij tado? Ik heb al heel de dag geen connectie naar buiten toe?
Volgens de website van Tado is de server operationeel...

Peatsmoke wijzigde deze reactie 10-01-2019 18:48 (38%)

• onbeperkt
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 04-02 11:19
@tado hebben jullie meer informatie over onderstaande?
onbeperkt schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:14:

• KingsCrown
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18-02 14:36
Als ik mijn tado radiatorknop in Slave modus laat zetten, klopt het dan dat hij de knop wel open/dicht doet om te reguleren, maar geen warmte vraag kan doen aan de cv?

• maikel
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 11:49
Dat dacht ik de eerste keer ook, maar ik bleek over de slider heen gekeken te hebben. Als je de temperatuur handmatig verandert en dan op het scherm klikt (ipv de back-knop op je telefoon) start de timer op 1:00:00, maar daar staat een slider waarmee je de tijd kunt instellen van 0:05:00 tot 12:00:00 en daarna oneindig.
Helaas mis ik daarbij ook de optie 'tot de volgende automatische wijziging'. :|

• Silver7
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-02 20:32
Sinds ik Tado gebruik, is het leuk om radiatoren te beheren en goed in te stellen.

Maar gasverbruik van november/december (sinds het gebruik van Tado) is enorm toegenomen. Ik kan niet bevestigen of door Tado komt, want ik heb namelijk geen gegevens van vorig jaar.

Wel merk ik dat de woonkamer warm wordt zoals ingesteld/aangevraagd (met correctie van -1.0). De gang blijft neutraal (eigen schema), maar de leidingen naar die radiator in de gang zijn loeiheet.

Ik heb zoiets van, laat de gang ervan meeprofiteren. Ik twijfel, want als de gang koud is, dan wordt opgewarmd, maar dan zou in theorie de woonkamer te warm worden.

Of hele CV-systeem is niet goed ingeregeld.

Zit ik goed met denkwijze of moet ik een of ander uitzoeken?
Als ik mijn tado radiatorknop in Slave modus laat zetten, klopt het dan dat hij de knop wel open/dicht doet om te reguleren, maar geen warmte vraag kan doen aan de cv?
Dat zou ik ook graag willen weten (voor mijn gang).

Silver7 wijzigde deze reactie 11-01-2019 10:04 (13%)

• dragonfly4
Voor de liefhebber:
Zijn dit niet de "oude" knoppen? Nuja 2 maanden wachten is toch geen optie want dan is de winter voorbij :-)
onbeperkt schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:49:
@tado hebben jullie meer informatie over onderstaande?

[...]
Graag contact via ons formulier via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Exacte data/tijden en serienummers doorgeven zodat we het op de juiste manier kunnen onderzoeken.
KingsCrown schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:11:
Dat is exact wat de "slave modus" zal doen.

tado wijzigde deze reactie 11-01-2019 10:59 (31%)

• ardvark99
tado schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:57:
[...]

Dat is exact wat de "slave modus" zal doen.
Maar als je meerdere knoppen hebt, kan je dan ook aangeven dat een knop slave moet worden van een andere knop ipv de thermostaat? Zodat je dus meerdere zones creëert die master zijn, en dus de cv aansturen.
ardvark99 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:07:
[...]

Maar als je meerdere knoppen hebt, kan je dan ook aangeven dat een knop slave moet worden van een andere knop ipv de thermostaat? Zodat je dus meerdere zones creëert die master zijn, en dus de cv aansturen.
Normaal gezien zijn alle zones "master" en kunnen ze allemaal warmte vragen aan de ketel via de Slimme Thermostaat (of Extensiekit).
U kunt aanvragen om 1 of meerdere zones in een "slave modus" te laten zetten. Dan kunnen die zones geen warmte meer vragen van ketel en alleen nog hun eigen radiator sturen.

Dit gaat per tado zone, niet per individuele slimme radiatorknop.

• KingsCrown
Hoe kan ik TADO gebruiken voor mijn beneden verdieping?

De woonkamer/eetkamer/keuken (ca. 60m2) zijn voorzien van 4 radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming.
Nu wil ik eigenlijk de 4 radiatoren voorzien van slimme knoppen, want dan kan ik ervoor kiezen om op bepaalde momenten alleen de slaapkamer van z'n zoon te verwarmen (waar al een knop slimme knop hangt). Zonder dat de temparatuur in de woonkamer de pan uit rijst.

Maar.... wat te doen met mijn vloerverwarming? Moet hier ook een slimme knop op? Of kan ik die het beste gewoon mee laten verwarmen. Hier de ''aansluiting'' van mijn vloerverwarming. Inmiddels heb er een pompschakelaar/comfortiser tussen.

KingsCrown schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:48:
Hoe kan ik TADO gebruiken voor mijn beneden verdieping?

De woonkamer/eetkamer/keuken (ca. 60m2) zijn voorzien van 4 radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming.
Nu wil ik eigenlijk de 4 radiatoren voorzien van slimme knoppen, want dan kan ik ervoor kiezen om op bepaalde momenten alleen de slaapkamer van z'n zoon te verwarmen (waar al een knop slimme knop hangt). Zonder dat de temparatuur in de woonkamer de pan uit rijst.

Maar.... wat te doen met mijn vloerverwarming? Moet hier ook een slimme knop op? Of kan ik die het beste gewoon mee laten verwarmen. Hier de ''aansluiting'' van mijn vloerverwarming. Inmiddels heb er een pompschakelaar/comfortiser tussen.

[Afbeelding]
Mijn eerdere post is not altijd up to date:
tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

• KingsCrown
'' Als u vloerverwarming heeft in de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt dan is de volgende opties mogelijk:

- U laat een “zoneklep” plaatsen (tado is geschikt voor zowel normaal open of normaal gesloten kleppen, zowel laagvoltage als 230v) die door het relais in de Slimme Thermostaat aangestuurd zal worden. (Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig)''

Mijn TADO thermostaat in nu al verbonden (bedraad) met de CV. Ik begrijp het niet helemaal. 8)7

• Peatsmoke
  • Niet online
Silver7 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:03:
Sinds ik Tado gebruik, is het leuk om radiatoren te beheren en goed in te stellen.

Maar gasverbruik van november/december (sinds het gebruik van Tado) is enorm toegenomen. Ik kan niet bevestigen of door Tado komt, want ik heb namelijk geen gegevens van vorig jaar.

Wel merk ik dat de woonkamer warm wordt zoals ingesteld/aangevraagd (met correctie van -1.0). De gang blijft neutraal (eigen schema), maar de leidingen naar die radiator in de gang zijn loeiheet.

Ik heb zoiets van, laat de gang ervan meeprofiteren. Ik twijfel, want als de gang koud is, dan wordt opgewarmd, maar dan zou in theorie de woonkamer te warm worden.

Of hele CV-systeem is niet goed ingeregeld.

Zit ik goed met denkwijze of moet ik een of ander uitzoeken?

[...]

Dat zou ik ook graag willen weten (voor mijn gang).
De besparing die opgegeven wordt, moet je met een kilootje zout nemen. Als je het rapport leest haal de die besparing ook alleen maar als je anders altijd de verwarming laat branden als je weg gaat, je de verwarming laat loeien als je even aan het doorluchten bent en geen dagverlaging toepast als je naar je werk bent, enz...

Is je verbruik gestegen tov van vorig jaar, of tov voorgaande maanden? Het laatste is natuurlijk niet zo vreemd, bij dalende buitentemperaturen. Als het tov vorig jaar is, zul je ook eens moeten kijken of er niks veranderd is in je stookgedrag.
Heb je geen mogelijkheid om je gasverbuik per uur te monitoren, dan kom je snel achter waardoor je verbruik hoger is.

KingsCrown schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:14:
[...]

'' Als u vloerverwarming heeft in de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt dan is de volgende opties mogelijk:

- U laat een “zoneklep” plaatsen (tado is geschikt voor zowel normaal open of normaal gesloten kleppen, zowel laagvoltage als 230v) die door het relais in de Slimme Thermostaat aangestuurd zal worden. (Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig)''

Mijn TADO thermostaat in nu al verbonden (bedraad) met de CV. Ik begrijp het niet helemaal. 8)7
Zoals mijn post aangeeft moet u dat omgooien als u per zone wilt regelen.

Slimme thermostaat bedraad aan de zoneklep van uw vloerverwarming
Extensiekit aan ketel om die te sturen.

Kan niet andersom.

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:30
tado schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Zoals mijn post aangeeft moet u dat omgooien als u per zone wilt regelen.

Slimme thermostaat bedraad aan de zoneklep van uw vloerverwarming
Extensiekit aan ketel om die te sturen.

Kan niet andersom.
Ik zit eigenlijk met hetzelfde; Vloerverwarming beneden, vloerverwarming badkamer en radiatoren op de slaapkamers.

Kan ik niet gewoon een radiatorknop extra laten installeren tussen de aanvoer van de vloerverwarming en de verdeler? En dat ook doen in de badkamer?

En kan ik het dan ook zo instellen dat bvb sochtends alleen de vloerverwarming van de badkamer even aangaat om op te warmen, en als ik savonds thuis kom de rest van het huis maar niet de badkamer?
Devian schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:00:
[...]

Ik zit eigenlijk met hetzelfde; Vloerverwarming beneden, vloerverwarming badkamer en radiatoren op de slaapkamers.

Kan ik niet gewoon een radiatorknop extra laten installeren tussen de aanvoer van de vloerverwarming en de verdeler? En dat ook doen in de badkamer?

En kan ik het dan ook zo instellen dat bvb sochtends alleen de vloerverwarming van de badkamer even aangaat om op te warmen, en als ik savonds thuis kom de rest van het huis maar niet de badkamer?
Sommige klanten hebben inderadaad een extra knop geplaatst om op die manier de vloerverwarming te kunnen knijpen. De Slimme thermostaat is dan het meetpunt voor de vloerverwarming en de Slimme Radiatorknop voert de commando's uit voor deze Slimme Thermostaat. Zorg in dat geval dat u natuulijk niet de knop vervangt die zorgt dat er geen 80 graden water door de vloer gaat.

Wij raden die opstelling officieel niet aan omdat onze Slimme Radiatorknoppen in principe bedoeld zijn voor radiatoren.

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 07:22

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Ik heb het in mijn situatie met vloerverwarming als bijverwarming als volgt opgelost:

woonkamer met vloerverwarming, 2 radiatoren en 1 convector.
thermostaat aan de wand, thermostaatknoppen op radiatoren en convector
Vloerverwarming op vaste instelling en dus niet via Tado geregeld.

Het idee is dat de vloerverwarming dus altijd mee draait op de warmte in het systeem. Omdat de vloerverwarming gelijkmatig verspreid is over de ruimte, maar niet voldoende capaciteit heeft om voor overshoots te zorgen, is een slimme regeling op de radiatoren en convector voldoende om de temperatuur netjes afgeregeld te krijgen. Geeft de vloer meer warmte af, dan worden de radiatoren geknepen. Werkt voor mij perfect en ik hoef geen andere aanpassingen aan de installatie uit te voeren.
Pagina: 1 ... 71 ... 76 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True