ETH0.1 schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:53:
[...]
Ik heb juist om die reden de V3+ gekocht, nieuwe functionaliteit komt uit voor betalend klanten op het V3+ systeem. bij V2/3 (zonder upgrade) koop je iets maar komt er later niets extra's voor terug. geen updates, geen nieuwe functionaliteit enzovoorts.
Ik investeer nu een berg geld, stuk of 6 thermostaatkranen, de starterskit, zo'n 550 euro denk ik, dan wil ik er niet over 3 jaar achter komen dat mijn zooi niet meer ondersteund word of dat mijn nieuwe ketel niet kan praten met mijn V2 bridge omdat die functionaliteit er niet in zit (nieuwe versie van OpenTherm bijvoorbeeld). Of dat er geen V2 thermostaat kranen meer leverbaar zijn die ik kan aansluiten op mijn V2 bridge.... en dat dus mijn complete investering waardeloos is geworden.
Zo'n radicale koerswijziging van een bedrijf geeft mij juist helemaal geen vertrouwen dat het goed gaat en blijft gaan met Tado. Imo is zo'n radicale koerswijziging een laatste strohalm, maar ik hoop voor jou en mij dat ik ongelijk heb.
4tune schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:41:
[...]
Je draait de boel om. V2 en V3 kosten ook al een berg geld, dat mag wat mij betreft als je in een niche markt opereert. V2 en V3 hadden al een afdoende ondersteuning zonder extra abonnementskosten. Wie garandeert jou dat met deze extra kosten de ondersteuning beter zal worden?
Ik sta een beetje cynisch tegenover bedrijven die denken dat een terugkerende last een goed idee is in een markt waar dat geen gewoonte is, voorbeelden te over. Het kost mij ook de kop niet maar het is de gekozen route die mij dwars zit.
Vooral je laatste alinea omschrijft precies het gevoel dat er bij ook leeft. Ik had juist gekozen voor een thermostaat waarvoor ik dacht dat er geen abonnementsgeld betaald hoefde te worden. Nu dat toch anders blijkt te zijn, voel ik me toch een beetje beetgenomen (al had ik zelf beter moeten lezen, maar na alles over de V3 gelezen te hebben, dacht ik niet dat men bij de V3+ het roer zo radicaal zou omwerpen).
Tado weet natuurlijk heel goed dat die €25/j voor veel mensen geen issue zal zijn, maar ik vraag me wel af of de servers over 3 of 5 jaar nog online zijn. Tado weet zich nu nl niet meer echt te onderscheiden van Nest, Toon, Honeywell, Ecobee, Nefit/ Bosch of Thermosmart (hoewel die er op punten natuurlijk wel zijn).
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat, wanneer er geen abonnementsgeld gevraagd zou gaan worden, de servers heel snel offline zouden zijn (en dan hadden we ook een probleem). De vraag blijft of de servers nu langer bereikbaar zullen blijven, Ik heb er persoonlijk een hard hoofd in, want Tado is toch een onbekende speler op markt en weet zich (door invoering van abonnementsgelden) niet meer voldoende te onderscheiden.
De voorgenomen aankoop van tenminste 5 radiator thermostaten stel ik in ieder geval voorlopig eens even uit omdat het vertrouwen dat dit een duurzame investering zou zijn, even weg is.
[
Voor 21% gewijzigd door
Peatsmoke op 03-12-2018 06:17
]