Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
jdh009 schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:40:
@tado Het is jammer dat de meerprijs niet gewoon duidelijker op de website staat. Door het lezen van dit topic kwam ik er hier pas achter dat er bij de v3+ een soort van abonnementsstructuur achter zit.

Op heel jullie informatiepagina en bestelpagina wordt nergens gerept over het "bijkopen" van auto-assist skill.

https://www.tado.com/nl/p...erskit-slimme-thermostaat

Bestelling geannuleerd dus.
Klopt, hier hetzelfde gehad. De informatie van Tado hierover is ronduit slecht.
Ik heb de V3+ radiatorthermostaat starterset dan ook direct omgeruild voor een V3 starterset omdat ik een slimme thermostaat dacht te kopen. Met dank aan de tips op dit forum. Zolang het nog kan.

Dat een V3+ goedkoper zou zijn omdat niet iedereen alle functies hoeft en daarom abonnementskosten worden gerekend zoals Tado beweert klopt van geen kant. Een V3+ starterkit met 1 radiatorthermostaat + extra radiatorthermostaat bleek alleen in aanschaf al duurder dan een V3 starterkit die standaard met 2 radiatorthermostaten wordt geleverd.

Koop wel gelijk genoeg radiatorthermostaten want 1 nieuw type radiatorthermostaat in je setup en je account gaat direct om naar het jaarlijkse abonnementsmodel. Je kunt dat zien aan de firmware, versie > 50 is een nieuw type. Hoezo klantvriendelijk.

De interface van de V3 werkt voor mij ook een stuk prettiger, veel duidelijker in layout.

Tado is niet goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
tado valt voor mij toch echt van een voetstuk hier, ik stond op het punt een v3+ te gaan bestellen maar twijfel nu enorm.

Nu zeggen ze dat je voor een paar tientjes kan upgraden in de app naar nieuwe functionaliteit als je nu een v3 hebt, zodat je dezelfde functionaliteit gaat krijgen als een v3+ en dat er geen verdere maandelijkse kosten aan zitten.

met deze wind kunnen ze dat nu zeggen en volgende week anders beslissen. De gehele investering is niet niks, je geeft zo een 5 a 6 honderd euro uit. @tado wees duidelijk over jullie roadmap, wat huidige en toekomstige klanten kunnen verwachten.

Straks heb ik al jullie spul hangen, heb ik vele honderden euros geïnvesteerd en een abonnement van 2,99 per maand. dan gooien jullie het roer om en betaal ik ineens het dubbele omdat jullie de abonnementskosten verhogen en ik eigenlijk geen andere weg zie dan maar te betalen... dat kan niet de bedoeling zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 20:48
ETH0.1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 23:17:
tado valt voor mij toch echt van een voetstuk hier, ik stond op het punt een v3+ te gaan bestellen maar twijfel nu enorm.

Nu zeggen ze dat je voor een paar tientjes kan upgraden in de app naar nieuwe functionaliteit als je nu een v3 hebt, zodat je dezelfde functionaliteit gaat krijgen als een v3+ en dat er geen verdere maandelijkse kosten aan zitten.

met deze wind kunnen ze dat nu zeggen en volgende week anders beslissen. De gehele investering is niet niks, je geeft zo een 5 a 6 honderd euro uit. @tado wees duidelijk over jullie roadmap, wat huidige en toekomstige klanten kunnen verwachten.

Straks heb ik al jullie spul hangen, heb ik vele honderden euros geïnvesteerd en een abonnement van 2,99 per maand. dan gooien jullie het roer om en betaal ik ineens het dubbele omdat jullie de abonnementskosten verhogen en ik eigenlijk geen andere weg zie dan maar te betalen... dat kan niet de bedoeling zijn...
Hamer op zijn kop, ik heb nu een v3 hangen, wil best de upgrade betalen naar de functionaliteiten van een v3+... nu reppen ze niet over maandelijkse kosten, maar dit zou ineens kunnen veranderen waardoor ik naast een duurdere unit (de v3 kost meer in aanschaf dan de v3+)en de kraanthermostaten straks ook ineens een paar euro per maand moet neer leggen voor bv geofencing.

absurd hoe het nu verloopt, als bestaande klant ben ik hier NIET blij mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:42
@CR2032 De losse producten (kranen en thermostaten) zorgen er niet voor dat je automatisch maar v3+ gaat. Tenzij je producten uit een v3+ starterkit zou gebruiken. Dat is in ieder geval de info van Tado.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:12
Greetoz schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:31:
@CR2032 De losse producten (kranen en thermostaten) zorgen er niet voor dat je automatisch maar v3+ gaat. Tenzij je producten uit een v3+ starterkit zou gebruiken. Dat is in ieder geval de info van Tado.
Verwarring alom, ik had begrepen dat alleen de bridge bepaald of het een V3 of V3+ abonnement is. De thermostaat en radiatorknop is het zelfde. Je zou dus later gewoon deze devices toe kunnen voegen. Lijkt mij ook logisch, maar duidelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas8891
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-05 19:53
Is het in de v3+ app mogelijk om meerdere werkschema's te maken of staat dit nog op de feature list?

Het is bij mij niet heel handig dat als ik avonddienst heb de ketel al om half 6 's morgens aangaat, omdat ik het een beetje warm wil hebben in de badkamer. Dan lig ik voor een avonddienst nog in mijn bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Greetoz schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:31:
Dat is maar hoe je het leest. In het V3+ starterpakket zit de nieuwste radiator thermostaat met een firmware versie hoger dan 50.

Verwacht jij dan dat Tado nu twee verschillende typen radiatorthermostaten gaat voeren?
Wanneer de oude voorraad op is krijgt iedereen een nieuwe kraan lijkt mij. En wat Tado aangeeft ga je dan gelijk over naar het abonnementmodel. Of ze moeten coulant zijn en blijven maar dat is een gok.

Erg onduidelijk is het zeker.
tado schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:07:
[...]

Er moet een V3 starterspakket gekocht worden. Zowel de bridge als de producten in het V3+ starterspakket zullen een account upgraden naar een V3+ account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CR2032 schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:09:
[...]

Dat is maar hoe je het leest. In het V3+ starterpakket zit de nieuwste radiator thermostaat met een firmware versie hoger dan 50.

Verwacht jij dan dat Tado nu twee verschillende typen radiatorthermostaten gaat voeren?
Wanneer de oude voorraad op is krijgt iedereen een nieuwe kraan lijkt mij. En wat Tado aangeeft ga je dan gelijk over naar het abonnementmodel. Of ze moeten coulant zijn en blijven maar dat is een gok.

Erg onduidelijk is het zeker.

[...]
Om mijn eigen post van 5 november te quoten:

Er zijn op dit moment geen plannen om de "additionele" producten (Losse Slimme Thermostaat of Losse Slimme Radiatorknop) een versienummer te geven. Dat betekent dus dat die producten geen invloed zullen hebben op welke versie van de app u zal hebben. Dit is ook niet het geval geweest voor V2 klanten die later nog een Slimme Thermostaat of Slimme Radiatorknop hebben toegevoegd.

Uitzondering: De producten die in een starterspakket zitten zullen wel invloed hebben op uw account. (Maar zoals ik hierboven aangeef hebben de losse producten daar dus geen effect op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 22:43
tado schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:16:
[...]

Om mijn eigen post van 5 november te quoten:

Er zijn op dit moment geen plannen om de "additionele" producten (Losse Slimme Thermostaat of Losse Slimme Radiatorknop) een versienummer te geven. Dat betekent dus dat die producten geen invloed zullen hebben op welke versie van de app u zal hebben. Dit is ook niet het geval geweest voor V2 klanten die later nog een Slimme Thermostaat of Slimme Radiatorknop hebben toegevoegd.

Uitzondering: De producten die in een starterspakket zitten zullen wel invloed hebben op uw account. (Maar zoals ik hierboven aangeef hebben de losse producten daar dus geen effect op)
Als ik zo vrij mag zijn om de bold tags 2 woorden op te schuiven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grave_ schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:35:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn om de bold tags 2 woorden op te schuiven...
Het is in ieder geval een non-issue, alle huidige (V2,V3) klanten krijgen mogelijkheid om voor een eenmalige bijdrage van 19.99 up te graden naar de V3+ app inclusief "lifetime" Auto-Assist subscription. Daarna kunt u zelfs producten van een V3+ starterskit toevoegen zonder enig effect te hebben op het account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
tado schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:41:
[...]

Het is in ieder geval een non-issue, alle huidige (V2,V3) klanten krijgen mogelijkheid om voor een eenmalige bijdrage van 19.99 up te graden naar de V3+ app inclusief "lifetime" Auto-Assist subscription. Daarna kunt u zelfs producten van een V3+ starterskit toevoegen zonder enig effect te hebben op het account.
Kijk dit is info waar we iets aan hebben! Dit stond eerder niet zo duidelijk in uw vorige Posts. Met de eenmalige lifetime autoassist skill kunnen we dus alles blijven toevoegen voor 20€!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
tado schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:41:
[...]

Dit betekent dus dat:
- de radiatorknop in de starter kit en de losse apart blijven bestaan;
- je wel de € 19,99 upgrade moet accepteren omdat je anders niet verzekerd bent om Auto-Assist werking lifetime te blijven garanderen.

Met dit eenmalige upgrade bedrag heb ik geen moeite als het functionaliteit toevoegt, wel over de gebrekkige en onduidelijke communicatie vanuit de Tado website. En alle gespeculeer hierover op de diverse fora.

Graag dit eens duidelijk op de Tado website laten zetten. Dit zou erg helpen tegen alle onduidelijkheid in plaats van deze info uit een forum te moeten halen.

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 19-11-2018 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:43

KhaZ

Alfa Romeo

Wat is de extra functionaliteit dan vergeleken met mijn huidige V3 installatie? Daar werkt geofencing en open raam detectie toch ook gewoon?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CR2032 schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:11:
[...]

Dit betekent dus dat:
- de radiatorknop in de starter kit en de losse apart blijven bestaan;
- je wel de € 19,99 upgrade moet accepteren omdat je anders niet verzekerd bent om Auto-Assist werking lifetime te blijven garanderen.

Met dit eenmalige upgrade bedrag heb ik geen moeite als het functionaliteit toevoegt, wel over de gebrekkige en onduidelijke communicatie vanuit de Tado website. En alle gespeculeer hierover op de diverse fora.

Graag dit eens duidelijk op de Tado website laten zetten. Dit zou erg helpen tegen alle onduidelijkheid in plaats van deze info uit een forum te moeten halen.
Dank voor uw feedback. Binnenkort zal er meer informatie op onze website geplaatst worden met betrekking tot de V3+
KhaZ schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:37:
Wat is de extra functionaliteit dan vergeleken met mijn huidige V3 installatie? Daar werkt geofencing en open raam detectie toch ook gewoon?
De nieuwe V3+ App bevat nieuwe Skills zoals bijvoorbeeld: Klimaatcomfort.

Daarnaast is de complete layout van de app aangepast die vooral een voordeel zal zijn voor mensen met een multi-zone tado systeem.

Het is belangrijk om te weten dat een upgrade volledig optioneel is, als u nu tevreden bent met de V3 app dan is het prima om de upgrade niet uit te voeren.

[ Voor 6% gewijzigd door tado op 19-11-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnhsp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-01-2024
tado schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:02:
[...]

Dank voor uw feedback. Binnenkort zal er meer informatie op onze website geplaatst worden met betrekking tot de V3+
[...]
Is het niet veel netter om alle bestaande klanten al naar de nieuwe versie te zetten zonder extra kosten?
Die hebben immers een hogere investering gehad dan tov de V3+ set.

Het gaat mij voornamelijk om de afwezigheidsfunctie en de open raam detectie. Daar heb ik dit product specifiek voor gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrtnhsp schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:13:
[...]

Is het niet veel netter om alle bestaande klanten al naar de nieuwe versie te zetten zonder extra kosten?
Die hebben immers een hogere investering gehad dan tov de V3+ set.

Het gaat mij voornamelijk om de afwezigheidsfunctie en de open raam detectie. Daar heb ik dit product specifiek voor gekocht.
Zowel de afwezigheidsfunctie en de open raam detectie zijn gewoon beschikbaar in het product wat u heeft gekocht (V2 of V3) en blijven beschikbaar in de V3 app.

U kunt hier meer lezen over de reden waarom er een V3+ app ontwikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy de Vries
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-08 11:46
@tado, super al deze informatie en website. Maar hoe kan ik nu upgraden? Want als beta gebruiker staat er dat je via de normale App, via de App store moet kopen pas vanaf V5.3. Maar in de app store staat alleen V5.2.4.

Enig vooruitzicht daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Davy de Vries schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:36:
@tado, super al deze informatie en website. Maar hoe kan ik nu upgraden? Want als beta gebruiker staat er dat je via de normale App, via de App store moet kopen pas vanaf V5.3. Maar in de app store staat alleen V5.2.4.

Enig vooruitzicht daarop?
Nog geen exacte datum maar het zit er wel binnenkort aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:27
Ligt het aan mij of kunnen andere mensen de tado app ook niet starten?
De web interface doet het ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
MrTre schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:48:
De app reageert wel zeer traag, of melding dat de server niet gevonden kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:46
MrTre schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:48:
https://tado.statuspage.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
Check, die was net nog groen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Ah, ik schrok al... ik heb net een paar uur mijn tado v2 geinstalleerd, en kon nu al geen verbinding meer maken.. wou hem alweer inpakken :-)

Maar gebeurt dit vaak dat hun servers er uit liggen?

Als ik een schema ingesteld heb, houdt ie zich daar dan wel aan als de verbinding wegvalt? Of wordt dat ook via hun server geregeld?

[ Voor 40% gewijzigd door -DUS- op 19-11-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 10:15
Mooi beroerd moest helemaal m'n bed uit om thermostaat omlaag te zetten , ik ga er even een nachtje over slapen

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

-DUS- schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:14:
Ah, ik schrok al... ik heb net een paar uur mijn tado v2 geinstalleerd, en kon nu al geen verbinding meer maken.. wou hem alweer inpakken :-)

Maar gebeurt dit vaak dat hun servers er uit liggen?

Als ik een schema ingesteld heb, houdt ie zich daar dan wel aan als de verbinding wegvalt? Of wordt dat ook via hun server geregeld?
Zie
Montoya200x in "Tado Smart Thermostat Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gaat lekker.... en nee @-DUS- dit gebeurt gelukkig zelden, dat alle onderstaande TEGELIJKERTIJD plat gaat:
Components affected
Major Outage Server Application (my.tado.com)
Major Outage Device Gateway (ingress)
Major Outage Integrations / 3rd party services - Amazon Alexa
Major Outage Integrations / 3rd party services - IFTTT Services
Major Outage Integrations / 3rd party services - Google Assistant
Edit:typo

[ Voor 3% gewijzigd door Montoya200x op 19-11-2018 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odie
  • Laatst online: 05-10 19:14
Dit is de tweede keer in hele korte tijd dat de boel er weer uit ligt. Dit, gecombineerd met de nieuwe grappen omtrent het betaalde abonnement en de nieuwe app die niet zonder meer voor oudere klanten beschikbaar komen doet me nu hard afvragen of ik toch niet gebruik moet gaan maken van de 12 maanden tevredenheidsgarantie, ik heb nog ruim anderhalve maand om daar een besluit over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:46
Dan maar met de hand open gedraaid. Jammer, @tado. Wel klanten op kosten jagen, maar niet je systemen op orde hebben en houden. Teleurstellend.

Lekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Sommigen hier zijn soms wel een beetje azijnzeikers hè... |:(

Tado ligt er idd eventjes uit, nu al "maarliefst" 2 uur waardoor je naar je thermostaat zult moeten lopen om de temperatuur aan te passen. Volgens mij is de loop-naar-thermostaat methode al decennia lang goed gedaan, en neem aan dat iedereen nog wel weet hoe dat moet.

Hoop dat Tado leert van deze issues en zo de downtime in de toekomst nog verder weet te minimaliseren. Het is natuurlijk nog een jong bedrijf dus hoe meer ervaring en hoe meer gebruikers, hoe sneller dit soort issues geïdentificeerd en aangepakt kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Sanderrr op 19-11-2018 22:53 ]

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odie
  • Laatst online: 05-10 19:14
Oh klagen dat de core dienstverlening weer platligt is azijnzeiken. Wow, bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjansen
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 14:45
Sanderrr schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:50:
Sommigen hier zijn soms wel een beetje azijnzeikers hè... |:(

Tado ligt er idd eventjes uit, nu al "maarliefst" 2 uur waardoor je naar je thermostaat zult moeten lopen om de temperatuur aan te passen. Volgens mij is de loop-naar-thermostaat methode al decennia lang goed gedaan, en neem aan dat iedereen nog wel weet hoe dat moet.

Hoop dat Tado leert van deze issues en zo de downtime in de toekomst nog verder weet te minimaliseren. Het is natuurlijk nog een jong bedrijf dus hoe meer ervaring en hoe meer gebruikers, hoe sneller dit soort issues geïdentificeerd en aangepakt kunnen worden.
We hebben zeven zones in huis die ik nu dus allemaal af moet om de temperatuur aan te passen, dat is wel echt onhandig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
De boel inderdaad niet opblazen nu, want sinds maart 2017 zijn er maar ongeveer een 8 tal storingen geweest, waarvan er maar 2 major waren en langer dan een uur duurden. De rest waren allemaal kleine dingen die binnen het uur of sneller opgelost waren.

Maar de storing van nu valt onder de categorie major, omdat zelfs de services van IFTTT, Google & Alexa eruit liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
bobjansen schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:54:
We hebben zeven zones in huis die ik nu dus allemaal af moet om de temperatuur aan te passen, dat is wel echt onhandig...
Als je V3/V3+ hebt kan je het allemaal in Homekit regelen door een scene aan te maken met de 7 devices die je aangesteld heb als meettoestel voor de temperatuur. Alle andere devices in dezelfde zone gaan dan mee.

Dus met 2 scenes ben je klaar, eentje die alles uitzet en een ander die alles weer aanzet.

Hang je aan de tweede in Homekit een timer, dan kan je morgenochtend in een verwarmd huis wakker worden op je ingestelde tijd van de timer, als Tado het morgenochtend nog niet heeft opgelost, wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt....

Hierbij natuurlijk wel rekening houden met de tijd die je Tado systeem nodig heeft om de gewenste temperatuur te bereiken, voor je timer instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 22:15

2d0

Wou net naar bed gaan. Voelt enorm koud in de slaapkamer. Tado app werkt niet. Even tweakers checken. En storing. Maar met de hand de thermostaat gedraaid. Eigenlijk pas de eerste storing sinds een jaar. Helaas is het nu wel koud buiten (en binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Was net aan het overwegen om toch maar voor Tado te gaan, maar risico nemen dat je verwarming het niet doet wanneer er bij hun een storing is, is een no-go. Daarnaast een abonnement nodig... En afhankelijk van centrale server, nee laat maar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 01:16:
Was net aan het overwegen om toch maar voor Tado te gaan, maar risico nemen dat je verwarming het niet doet wanneer er bij hun een storing is, is een no-go. Daarnaast een abonnement nodig... En afhankelijk van centrale server, nee laat maar.
Indien je gebruik maakt van Apple HomeKit (of een ander platform) dan heb je die afhankelijkheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 12:04
Gister avond heb ik de verwarming, tijdens de storing, laag gezet met HomeKit. Maar na de storing (dit was 00:45, aldus Home Assistant) is hij weer terug gesprongen op 19,5 graden. Ik sliep al, dus de verwarming heeft de hele nacht voor niets staan draaien.

Hebben meerdere mensen dit gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door Apipa op 20-11-2018 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

pingpongblokje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 06:56:
Gister avond heb ik de verwarming, tijdens de storing, laag gezet met HomeKit. Maar na de storing (dit was 00:45, aldus Home Assistant) is hij weer terug gesprongen op 19,5 graden. Ik sliep al, dus de verwarming heeft de hele nacht voor niets staan draaien.

Hebben meerdere mensen dit gehad?
Klopt. Tijdens de storing heb ik de temperatuur op de thermostaat verlaagd, na de storing is de thermostaat weer terug gesprongen naar de temperatuur van voor de storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
MrTre schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 06:52:
[...]

Indien je gebruik maakt van Apple HomeKit (of een ander platform) dan heb je die afhankelijkheid niet.
Klopt dat?

Zo ja, dan ga ik maar binnenkort moeite nemen om Apple HomeKit te gaan gebruiken en uit te proberen.

Niets ten nadele van Tado, het kan gebeuren dat de systemen niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 01:16:
Je verwarming doet het nog steeds hoor, je hebt alleen even tijdelijk geen slimme schemas en bediening via de app, maar de thermostaat kun je nog steeds gewoon bedienen. Zoals je het al die jaren ervoor, voordat slimme theremostaten bestonden, ook gedaan hebt.

@tado Hoop dat jullie een goede root-cause analyse hebben kunnen doen en hierdoor jullie software en hardware weer verder kunnen verbeteren.

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 21:45
Vandaag de V3+ Starter kit voor €131,53 bij amazon.de
https://www.amazon.de/dp/B07FZ3P393

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
Sanderrr schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:39:
[...]
Zoals je het al die jaren ervoor, voordat slimme theremostaten bestonden, ook gedaan hebt.
Nee want daarvoor had ik een klokthermostaat. Die hield zonder internet gewoon z'n programma aan en daar kon je op vertrouwen. Nu is mijn partner zeer ontstemd als het om 5:30 niet warm is in huis. En heb ik een onrustige nacht. Twee van zulke storingen per jaar vind ik veel te veel.

En wat ik ook kwalijk vind, is dat de app, en de help-pagina's waar de app naar verwijst, alleen maar suggereren dat de oorzaak in huis moet liggen, en totaal negeren dat er bij Tado of Amazon wel eens iets mis kan zijn.
Even een link naar https://tado.statuspage.io/ zou al mooi zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door PeterdeBruin op 20-11-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solidsnake380
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2023
Loont de V3+ voor deze prijs dan wel? De V3 set wordt nog sporadisch aangeboden tegen een veel hogere prijs, voor dat geld kan je wel een paar jaar dat abbo nemen.
-ION- schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:56:
Vandaag de V3+ Starter kit voor €131,53 bij amazon.de
https://www.amazon.de/dp/B07FZ3P393

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 22:43
solidsnake380 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:12:
Loont de V3+ voor deze prijs dan wel? De V3 set wordt nog sporadisch aangeboden tegen een veel hogere prijs, voor dat geld kan je wel een paar jaar dat abbo nemen.

[...]
Je gaat er al van uit dat het abbo niet in prijs gaat stijgen? Er zullen vast op dit moment nog geen plannen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 21:45
solidsnake380 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:12:

[...]
De V3 wordt her en der nog aangeboden voor €199 dus dat is een verschil van 67 euro. Stel je laat je abonnement het hele jaar doorlopen dan ben ja na 2 jaar en 2 maanden goedkoper uit. (Ervan uitgaande dat de prijs van het abonnement niet stijgt)
Dan blijf je wel vast op de oude UI in de app en zul je misschien uitgesloten worden van nieuwe functionaliteiten.
Als ik een V3 gebruiker was zou ik een gang naar de rechter overwegen, want wat een walgelijke businesspraktijken van tado. Eerst van alles beloven en vervolgens mensen dwingen om daarvoor een abonnement af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-10 19:10
Even een vraagje ik kan het zo 1 2 3 niet vinden.

Momenteel hebben we een smart thermostaat van Tado
Deze hangt gewoon beneden zoals het hoort.
Deze verwarmt mooi en warm

Echter dan is het boven natuurlijk niet warm. en slaat de ketel uit als de temperatuur bereikt is beneden.

Nu is het op de kamer van de kleine fris in deze tijden en willen we deze kamer wat meer verwarmen.
Kan met de Tado Radiator kraan de temperatuur op die kamer alleen verhogen tot de ingestelde temperatuur op de radiator of stopt deze ook als de thermostaat de temperatuur heeft bereikt?

Dat deze knop onafhankelijk werkt

[ Voor 3% gewijzigd door Clavat op 20-11-2018 09:59 ]

PSN: McMillan0984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Clavat schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:59:
Even een vraagje ik kan het zo 1 2 3 niet vinden.

Momenteel hebben we een smart thermostaat van Tado
Deze hangt gewoon beneden zoals het hoort.
Deze verwarmt mooi en warm

Echter dan is het boven natuurlijk niet warm. en slaat de ketel uit als de temperatuur bereikt is beneden.

Nu is het op de kamer van de kleine fris in deze tijden en willen we deze kamer wat meer verwarmen.
Kan met de Tado Radiator kraan de temperatuur op die kamer alleen verhogen tot de ingestelde temperatuur op de radiator of stopt deze ook als de thermostaat de temperatuur heeft bereikt?

Dat deze knop onafhankelijk werkt
Nu hangt die van mij ook pas twee dagen, dus ik kan het fout hebben, maar het lijkt het me eerder dat je er dan een op de radiator van de kinderkamer moet zetten boven, en eentje op elke radiator in de woonkamer. Als het beneden warm genoeg is draait ie daar de radiators dicht en blijft de radiator in de kinderkamer open, zodat de boiler kan blijven draaien tot het daar ook warm genoeg is..

Maar correct me if I'm wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
-DUS- schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:06:
[...]

Nu hangt die van mij ook pas twee dagen, dus ik kan het fout hebben, maar het lijkt het me eerder dat je er dan een op de radiator van de kinderkamer moet zetten boven, en eentje op elke radiator in de woonkamer. Als het beneden warm genoeg is draait ie daar de radiators dicht en blijft de radiator in de kinderkamer open, zodat de boiler kan blijven draaien tot het daar ook warm genoeg is..

Maar correct me if I'm wrong :)
Ja dat is ook de bedoeling op de kinderkamer.
Denk dat ik het niet goed omschreven heb.
Maar dan ga ik er vanuit dat deze dus blijft verwarmen ondanks de andere radiatoren niet zullen verwarmen omdat de thermostaat de temperatuur heeft bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Clavat schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:11:
[...]

Ja dat is ook de bedoeling op de kinderkamer.
Denk dat ik het niet goed omschreven heb.
Maar dan ga ik er vanuit dat deze dus blijft verwarmen ondanks de andere radiatoren niet zullen verwarmen omdat de thermostaat de temperatuur heeft bereikt.
Ja, de ketel blijft branden totdat het boven warm genoeg is. Beneden moet je dan ook Tado-knoppen hebben, of anders wordt het beneden te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
PeterdeBruin schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:25:
[...]

Ja, de ketel blijft branden totdat het boven warm genoeg is. Beneden moet je dan ook Tado-knoppen hebben, of anders wordt het beneden te warm.
Hmm dan gaat mijn plan dus niet op.
Ik dacht het met 1 knop op te kunnen vangen op de kinderkamer.

Maar om beneden ook nog overal van die knoppen op te gaan hangen wordt een te grote investering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:56
@tado Waardoor ben ik beperkt als er aan jullie zijde een verstoring is als de thermostaat (twee stuks) + de bridge bij mij lokaal hangen en ik thuis ben? Het zou netter zijn als ik lokaal (vanuit huis op mijn eigen wifi) alles kan blijven gebruiken en alleen buitenshuis geen verbinding kan maken bij een verstoring aan jullie kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
PeterdeBruin schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:03:
[...]

...... Twee van zulke storingen per jaar vind ik veel te veel.

En wat ik ook kwalijk vind, is dat de app, en de help-pagina's waar de app naar verwijst, alleen maar suggereren dat de oorzaak in huis moet liggen, en totaal negeren dat er bij Tado of Amazon wel eens iets mis kan zijn.
Even een link naar https://tado.statuspage.io/ zou al mooi zijn.
Helemaal mee eens. Door de app dacht ik aanvankelijk dat het probleem niet extern was maar in mijn installatie zat. Ook al doordat aanvankelijk maar bij enkele apparaten door rode kruisjes het wegvallen van verbindingen gesuggereerd werd. Het mailtje zag ik pas later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Gurby schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:01:
Ik ga binnenkort verhuizen en wil in mijn nieuwe huis uitbreiden van alleen een slimme thermostaat, naar meerdere zones met slimme radiatorkranen.

In mijn nieuwe huis zitten deze twee types domme radiatorkranen:

[Afbeelding] [Afbeelding]

Kan ik deze direct vervangen door thermostatische kranen, waarna ik dan Tado slimme kranen op die nieuwe ventielen kan monteren?
Kan ik de verticaal gemonteerde kranen vervangen door haakse thermostatisch kranen, en kan ik daarop dezelfde Tado kranen installeren (ik zie in hun webshop namelijk in kleine letters de toevoeging 'horizontale montage')? Of zou ik de verticale eerst naar horizontale moeten ombouwen?
Weet het niet zeker, maar ik denk dat het niet veel uitmaakt of je de kranen horizontaal of verticaal monteert.
Verticaal staan de cijfers op hun kant, en is de temperatuurmeting wellicht minder goed.
Bij die kraan in de hoek, met erboven een vensterbank, zal de temperatuurmeting sowieso niet goed zijn, lijkt mij, en kun je, als dit de enige knop in de ruimte is, beter een losse thermostaat er bij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Tado heeft de link naar de statuspagina goed verstopt in de iOS app....

Ik weet niet hoe het in de Android app zit, maar in de iOS app ga je eerst naar Helpdesk, waarna op de geladen pagina je op de tekst moet klikken dat weergegeven wordt na "Server status". Daarna kom je dus op de status pagina uit.

Voor de nieuwe gebruikers, abonneer je op de mailservice die op de status pagina met de knop subscribe te vinden is. Op het moment van storing krijg je dan direct een email, met daarin een overzicht van de actuele storing(en). Je krijgt dan ook direct weer een email als de storing is opgelost.
lubbertkramer schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:30:
@tado Waardoor ben ik beperkt als er aan jullie zijde een verstoring is als de thermostaat (twee stuks) + de bridge bij mij lokaal hangen en ik thuis ben? Het zou netter zijn als ik lokaal (vanuit huis op mijn eigen wifi) alles kan blijven gebruiken en alleen buitenshuis geen verbinding kan maken bij een verstoring aan jullie kant
Is al lang geleden bij een vorige grote storing gemeld bij Tado en lijkt erop dat Tado hier niks mee gedaan heeft, want de V3+ wand thermostaat/bridge heeft deze mogelijkheid volgens mij nog steeds niet gekregen :?
BB-One schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:11:
Tijdschema moet wat mij betreft in de thermostaat zelf zitten. Updates/aanpassingen daarvan kunnen dan via internet ingevoerd worden. Je bent nu teveel afhankelijk van de verbinding met internet om tijdschemas feitelijk uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 13:47
Met de blackfriday aanbiedingen toch eens aan het kijken of ik ergens goedkoop een tado kan vinden.

Nu heb ik beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Om de zones te kunnen schakelen zou ik beneden een thermostaat op een zoneklep moeten aansluiten, zoals ik hier gelezen heb. Moet dit de kamerthermostaat zijn of kan dit ook een extra thermostaat zijn? Aangezien de kamerthermostaat midden in de woonkamer hangt, is dit eigenlijk geen optie. Een extra thermostaat zou weer een flinke investering zijn.

Andere optie is de woonkamer gewoon op te stoken als er boven een warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Dreadramon schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:24:
Met de blackfriday aanbiedingen toch eens aan het kijken of ik ergens goedkoop een tado kan vinden.
Als je een V3 wilt, dan vandaag de iBood Hunt in de gaten houden. De V3 wand thermostaat starterskit is namelijk al voorbij gekomen voor €169,-
http://iboodhunt.1dagskoopjes.nl/geschiedenis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-04 06:03
Montoya200x schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:38:
[...]

Als je een V3 wilt, dan vandaag de iBood Hunt in de gaten houden. De V3 wand thermostaat starterskit is namelijk al voorbij gekomen voor €169,-
En geïnteresseerden voor de V3+
https://www.amazon.de/dp/B07FZ3P393/

131,99 ipv 199,00

[ Voor 5% gewijzigd door kevintjuh93 op 20-11-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
En 10 jaar later heb je dus al €382,- (132 + 10*25) aan vaste kosten gemaakt met een V3+, als je het geluk hebt dat Tado de abonnementsprijs tussentijds niet heeft verhoogd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:50
Montoya200x schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:54:
En 10 jaar later heb je dus al €382,- (132 + 10*25) aan vaste kosten gemaakt met een V3+, als je het geluk hebt dat Tado de abonnementsprijs tussentijds niet heeft verhoogd...
Dan ga je er vanuit dat Tado over 10 jaar nog bestaat :P Ik heb stiekeme hoop dat er tegen die tijd toch al wel wat beter/flexibeler te vinden is waar ik naar ben overgestapt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet Krediet
  • Registratie: Mei 2010
[...]

Net op www.50five.nl de tado v3 voor €161,10 besteld. Ik ben benieuwd hoe deze gaat bevallen.

Gebruik de kortingscode: preblackfriday

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Beschrijving van de problemen van gisteravond: http://status.tado.com/incidents/cwz25p2d9v3w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Ze gaan er in ieder geval al op vooruit met hun opgewaardeerde monitoring en waarschuwings systeem, dus dat lesje hebben ze, gelukkig voor ons, goed geleerd :+

Want in september 2017 lagen ze 10,5 uur plat...
New Incident Status: Resolved
Devices have not been able to connect to our servers between 19:56 UTC yesterday and 6:31 UTC this morning. We sincerely apologize for the problems. For reasons yet unknown, our monitoring and alerting facilities did not report the problem to us in time. We will investigate the issue and why we have not been notified about this.
Sep 19, 08:52 CEST
Dus kudos @tado, dat de storing van gisteravond niet geëscaleerd is en onder controle gehouden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 18:05
[...]
Als je een V3 wilt, dan vandaag de iBood Hunt in de gaten houden.
Ik zag net een muurthermostaat passeren voor €89. Het ging zelfs zo snel dat ik niet gezien heb of het de hele starterset met bridge was (ik neem aan van wel). Na 10" maakte hij al plaats voor een Kärcher ruitenreiniger :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Twixie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:25:
[...]

Ik zag net een muurthermostaat passeren voor €89. Het ging zelfs zo snel dat ik niet gezien heb of het de hele starterset met bridge was (ik neem aan van wel). Na 10" maakte hij al plaats voor een Kärcher ruitenreiniger :P.
Die had ik ook gemist inderdaad, ik zoek nog een losse muurthermostaat voor de babykamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@tado , wat is normaliter de repsonstijd van jullie helpdesk? Heb namelijk gevraagd om de losse thermostaatkranen in zgn slave modus te zetten, maar nu we 3 weken verder zijn heb ik nog steeds geen update op mijn uitstaande ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtDoggie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-07 15:13
Ik heb gisteren mijn Tado starterskit mogen ontvangen echter als ik mijn radiatorknop eraf haal (met een schroef aan de voorkant en dan valt ie er vanaf) dan houd ik dit over. De voorste ring heb ik er met steek 19 al vanaf gedraaid maar dat lijkt me een essentieel onderdeel te zijn zodat de sluitring die daaronder zit niet lekt.
Het blijkt een Comap systeem te zijn (ik ken ergens een naam vinden) alleen geen idee welke uitvoering!
Ik had een dun ventieltje verwacht waar ik de slimme thermostaatknop zo op kon zetten echter zit ik met zo'n grote vierkante kop. Heeft iemand ervaring met deze situatie en kan mij hierbij verder helpen of misschien @tado zelf? _/-\o_ (ik heb ze trouwens al een mail gestuurd met hetzelfde probleem :) )
Afbeeldingslocatie: https://doggiecreations.nl/images/comap_thumb.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door SgtDoggie op 21-11-2018 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-09 09:54
Ik heb maandagavond een update van mijn telefoon geinstalleerd. Toen ik dinsdagavond de Tado app opende, leek het alsof het een hele nieuwe installatie was. Ik moest opnieuw inloggen en mijn toestel weer opeisen als device voor locatiecontrole. Gevolg; dinsdag overdag heeft de verwarming de hele dag lopen loeien omdat Tado dacht dat ik thuis was. Is dit een bekend verschijnsel? Hoe zou ik dit kunnen voorkomen?

PSN: Marselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-10 10:32
SgtDoggie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:48:
Ik heb gisteren mijn Tado starterskit mogen ontvangen echter als ik mijn radiatorknop eraf haal (met een schroef aan de voorkant en dan valt ie er vanaf) dan houd ik dit over. De voorste ring heb ik er met steek 19 al vanaf gedraaid maar dat lijkt me een essentieel onderdeel te zijn zodat de sluitring die daaronder zit niet lekt.
Het blijkt een Comap systeem te zijn (ik ken ergens een naam vinden) alleen geen idee welke uitvoering!
Ik had een dun ventieltje verwacht waar ik de slimme thermostaatknop zo op kon zetten echter zit ik met zo'n grote vierkante kop. Heeft iemand ervaring met deze situatie en kan mij hierbij verder helpen of misschien @tado zelf? _/-\o_ (ik heb ze trouwens al een mail gestuurd met hetzelfde probleem :) )
[Afbeelding]
Dat lijkt me geen thermostatische radiatorkraan, ik denk dat je die zal moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtDoggie
ArisB schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:30:
[...]

Dat lijkt me geen thermostatische radiatorkraan, ik denk dat je die zal moeten vervangen.
Klopt, het is een radiatorkraan die open en dicht gedraaid kan worden (geen temperatuur mogelijkheden).
Ik dacht dat Tado juist die 'domme radiatorkraan' kon vervangen of zit ik er helemaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik had dat ook. Ik moest mijn kraan vervangen door een 30.5 kraan of zo. Nu doet die het wel en kan in hem zonder koppelstuk aansluiten.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtDoggie
carpebios schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:35:
Ik had dat ook. Ik moest mijn kraan vervangen door een 30.5 kraan of zo. Nu doet die het wel en kan in hem zonder koppelstuk aansluiten.
Kun je hiervoor iets meer informatie aanleveren?
Kan ik zoiets gewoon 'droog' vervangen (d.w.z. zonder de CV te legen)?
Heb je toevallig nog een URL liggen van welke je erop hebt gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Nee je moet de CV leeg laten lopen daarvoor! Ik heb dat laten doen door de loodgieter. Op tado staat welke aansluiting je nodig hebt. Zal de link even zoeken.

Edit: https://support.tado.com/...iatorknoppen-te-monteren-

[ Voor 37% gewijzigd door carpebios op 21-11-2018 09:49 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtDoggie
carpebios schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:48:
Nee je moet de CV leeg laten lopen daarvoor! Ik heb dat laten doen door de loodgieter. Op tado staat welke aansluiting je nodig hebt. Zal de link even zoeken.

Edit: https://support.tado.com/...iatorknoppen-te-monteren-
Denk je dan dat ik deze nodig zal zijn? (ik pin je er niet op vast hoor ;) )
Afbeeldingslocatie: https://cdn.aws.toolstation.com/images/140211-NL/800/60400.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
SgtDoggie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:13:
[...]

Denk je dan dat ik deze nodig zal zijn? (ik pin je er niet op vast hoor ;) )
[Afbeelding]
Dat is wel een kop voor een thermostaat kop idd (als je ook echt exact dat model hebt)

het lijkt er op alsof je dit hebt:
Afbeeldingslocatie: http://www.aalberts.compano.nl/Data/Environments/000001/Images/PRD/ProductGroupImage/Comap/5813.f.jpg?W=324

terwijl je dit verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.aws.toolstation.com/images/140211-NL/800/51438.jpg

correct?

kun je aangeven met een pijltje op jouw plaatje welke ring jij bedoeld met 'de voorste ring'?

[ Voor 7% gewijzigd door ETH0.1 op 21-11-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtDoggie
ETH0.1 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:21:
[...]

het lijkt er op alsof je dit hebt:
[Afbeelding]

terwijl je dit verwacht:
[Afbeelding]

correct?

kun je aangeven met een pijltje op jouw plaatje welke ring jij bedoeld met 'de voorste ring'?
Correct!

Hierbij de foto met pijl:
Afbeeldingslocatie: https://doggiecreations.nl/images/binnenwerk_kraan.jpg

PS. ik lees net op internet dat ik een 'handmatige kraan' heb en geen 'thermostaatkraan', d.w.z. dat hij sowieso vervangen moet worden |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:21
SgtDoggie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:25:
PS. ik lees net op internet dat ik een 'handmatige kraan' heb en geen 'thermostaatkraan', d.w.z. dat hij sowieso vervangen moet worden |:(
Daar liep ik ook tegenaan nadat ik Tado gekocht had. Het staat overal wel aangegeven maar ik had gemist toen ik het kocht, wist niet eens dat er zoiets als een thermostaatkraan bestond :X . Het vervangen heb ik zelf gedaan, het is niet heel moeilijk maar kostte me uiteindelijk wel een weekend (1 kraan sloot net niet goed aan waardoor ik de buis een paar milimeter moest inkorten, ik beschadigde een knelring, had de teflontape niet goed aangebracht... en elke keer moet je de cv leeg laten lopen, weer bijvullen, ontluchten etc etc)

Je kan nu wel kiezen om overal thermostaatkranen te kiezen waar Tado direct opgedraaid kan worden, dus zonder plastic verloopstukjes. Ik heb daarvoor Heimeier thermostaatkranen gebruikt (bijvoorbeeld deze, zonder reclame te willen maken, en jij moet denk ik een haakse hebben). Dit raad ik wel aan want op dit forum wordt wel wat geklaagd over de plastic verloopstukjes die worden meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtDoggie
wouter12345 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:53:
[...]

Daar liep ik ook tegenaan nadat ik Tado gekocht had. Het staat overal wel aangegeven maar ik had gemist toen ik het kocht, wist niet eens dat er zoiets als een thermostaatkraan bestond :X . Het vervangen heb ik zelf gedaan, het is niet heel moeilijk maar kostte me uiteindelijk wel een weekend (1 kraan sloot net niet goed aan waardoor ik de buis een paar milimeter moest inkorten, ik beschadigde een knelring, had de teflontape niet goed aangebracht... en elke keer moet je de cv leeg laten lopen, weer bijvullen, ontluchten etc etc)

Je kan nu wel kiezen om overal thermostaatkranen te kiezen waar Tado direct opgedraaid kan worden, dus zonder plastic verloopstukjes. Ik heb daarvoor Heimeier thermostaatkranen gebruikt (bijvoorbeeld deze, zonder reclame te willen maken, en jij moet denk ik een haakse hebben). Dit raad ik wel aan want op dit forum wordt wel wat geklaagd over de plastic verloopstukjes die worden meegeleverd.
Ah fijn dat ik niet de enige ben!

De loodgieter komt begin december langs om de Heimeiers te installeren!

Super bedankt voor de support *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 02:19

Threster be

Do or do not, there is no try

Ik wil CO-melders in huis installeren, handig als ze meteen Tado kunnen uitschakelen als er wat gedetecteerd wordt.

Ik lees dat Nest Protect IFTTT ondersteund, tado ook, dus dat zou moeten werken?

Nog andere, minder prijzige suggesties voor CO-melders die tado kunnen aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:28
Twixie schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:25:
[...]
Ik zag bij de iBood Hunt de set voorbijkomen voor € 169,-. Sowieso staat de complete set met bridge gewoon voor € 149,- in de pricewatch (CoolBlue). De thermostaten schijnen bij alle versies hetzelfde te zijn, wat deze versie dan anders is dan de V3 weet ik niet. Ik dacht eerst dat bij de V3 versies ook een radiatorknop zit maar dat is ook niet zo, dus wat dan het verschil is?

[edit] ondertussen gezien dat het verschil de Internetbridge is die bij de V2 geen pairingsknop heeft zodat deze niet met Apple iPhone werkt. Bij de V3 zit een nieuwer type bridge die wel werkt met de iPhone. Als je dus geen Apple spul hebt kun je volgens mij net zo goed de V2 kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Tranquility op 21-11-2018 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbabientje
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-08 23:39
Kan ik de Tado thermostaat ook gebruiken zonder slimme radiatorknoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3svb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 11:14
barbabientje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:22:
Kan ik de Tado thermostaat ook gebruiken zonder slimme radiatorknoppen?
Jazeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb net een Google Home in huis gehaald. Ik heb Tado gekoppeld en ik kan de temperatuur in huis omhoog en omlaag krijgen. Maar het lukt me niet om de warmwater voorziening aan en uit te zetten.

1 ) Ik heb iets niet goed ingesteld
2 ) Ik gebruik het juiste commando niet
3 ) Het kan gewoon niet

Heeft iemand dat al wel aan het werken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florida
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-09 21:58
Denk ook over de aanschaf van een slimme thermostaat. Ik twijfel tussen de Tado en de Nest thermostaten. Over beide lees ik voor en nadelen. Voordeel van Tado is, dat ik eventueel ook (na vervanging huidige standaard knoppen) mijn radiotorknoppen kan sturen, bij Nest kan dit niet en er zijn ook geen geluiden dat Google/Nest hier aan werkt. Bij Tado vind ik het bezwaarlijk dat je voor bepaalde functies een abonnement á 25 euro per jaar moet betalen. Eenmaal gekocht zit je hier wellicht aan vast en zijn jaarlijkse abonnementsverhogingen niet ondenkbaar. In reviews over de Nest lees ik dat je de temperatuur niet zomaar aan kunt passen als je bijvoorbeeld het komende uur een graadmeter warmer wilt hebben. Ook zou bij Nest de temperatuur niet altijd nauwkeurig zijn. Bij de Tado moet je weer een (dure) Extensiekit aanschaffen, wil je de thermostaat draadloos ergens in je woonkamer kunnen plaatsen. Bij Nest heb je die extra kosten (abonnement en Extensiekit) niet, maar is de prijs weer hoger. Ik ben in het bezit van een Homey en Google Home. Beiden werken met zowel de Nest als Tado.

Kortom veel voor en nadelen bij beide thermostaten.

Ik heb een Remeha Open Therm ketel welke voor beide thermostaten geschikt is. Ik zoek een thermostaat die ik op afstand kan bedienen, dmv geofencing de CV ketel aanzet of uitschakeld, en waarmee ik ook makkelijk de temperatuur van het tapwater kan regelen. Bediening van radiatoren (op termijn) is meegenomen, maar geen must. Handmatig direct de temperatuur kunnen bijstellen is wel een must.

Iemand ervaring met beide thermostaten?
Eventueel advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tummeke393
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-09 11:32
Tip voor de Tado tweakert: ik zag toevallig toen ik vandaag voor Tado aanbiedingen keek dat bij de Mediamarkt de V2 nu in de aanbieding is voor €99,-.

Ik heb zelf toch voorlopig geen behoefte aan koppeling met Homekit oid, dus prima aanbieding voor mij. Zeker aangezien ik hierboven lees dat je naar de V3+ app kunt upgraden voor €19, zonder abonnementskosten, en de thermostaat zelf gelijk zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Aangezien ik op de site van Tado niet meer terugvind hoe ik een support ticket indien(kom telkens op de FAQ terecht, maar nergens een link om een ticket in te dienen?), dan maar even langs hier:

Ik merk dat het 's ochtends niet supersnel warm wordt en zie op de ketel dat hij maar tot 55°C gaat, terwijl die staat ingesteld op 65°C (oude thermostaat haalde dit makkelijk). Warmtevraag is nochtans hoog(moet dan van 18.5°C naar 21 °C opwarmen) en duurt nu 2 uren eer hij de 21°C haalt en het vriest nog niet eens(is voornamelijk vervelend dat de badkamer nu niet zo snel opwarmt). Vorig jaar ging dit toch merkbaar beter(net even gekeken in de grafieken en als hij van 18.5°C moest opwarmen duurde dit maar 1.5 uren)

Kan het zijn dat niettegenstaande warmtevraag hoog is, hij toch nog steeds niet 100% van de ketel vraagt?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:50
skelleniels schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:12:
Aangezien ik op de site van Tado niet meer terugvind hoe ik een support ticket indien(kom telkens op de FAQ terecht, maar nergens een link om een ticket in te dienen?), dan maar even langs hier:

Ik merk dat het 's ochtends niet supersnel warm wordt en zie op de ketel dat hij maar tot 55°C gaat, terwijl die staat ingesteld op 65°C (oude thermostaat haalde dit makkelijk). Warmtevraag is nochtans hoog(moet dan van 18.5°C naar 21 °C opwarmen) en duurt nu 2 uren eer hij de 21°C haalt en het vriest nog niet eens(is voornamelijk vervelend dat de badkamer nu niet zo snel opwarmt). Vorig jaar ging dit toch merkbaar beter(net even gekeken in de grafieken en als hij van 18.5°C moest opwarmen duurde dit maar 1.5 uren)

Kan het zijn dat niettegenstaande warmtevraag hoog is, hij toch nog steeds niet 100% van de ketel vraagt?
Ik kan je met je vraag niet helpen, wel met je website probleem :+
https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamieltje
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-10-2022
Kan dit een oplossing zijn voor het batterij gebruik van de radiatorknoppen?
https://www.gearbest.com/...66662874.html?wid=1433363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
kamieltje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:40:
En waarom zou je die gadget batterijen gebruiken en niet gewoon goede NiMH batterijen zoals van Eneloop ? In de reviews zie je dat de capaciteit van die gadgets wellicht in werkelijkheid maar 500 mAH is, dus dan ga je wel heeeel vaak de batterijen in je Tado's mogen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:44
wouter12345 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:53:
[...]

Handig als je dat zelf kunt, het is in ieder geval boven mijn skill level en weekend is me ook wat waard ;). Viel me ook tegen dat ik allemaal basic aansluitingen had, Tado radiatorknoppen teruggestuurd. Dacht net als enkele anderen hier dat dit standaard aanwezig was in ons huis, niet dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-10 15:20
Ik heb op de beneden verdieping vloer verwarming en op de boven verdieping normale radiatoren.

Er hangt in de woonkamer en op de 1e verdieping een thermostaat. Die bedienen ook elk een klep zodat er afzonderlijk verwarmd kan worden daardoor zijn de vloerverwarming en de radiatoren gescheiden.

Hoe gaat dit met Tado werken? De kleppen vervangen door slimme thermostaatkranen en dan de De Tado thermostaten de temperatuur laten bepalen in de woonkamer en op de 1e verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
kamieltje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:40:
Vertrouw je daar je USB poorten van je laptop/PC/hubs dan aan toe, voor het laden van dat onbekende spul ?

Want als het fout gaat zit je met gesloopte USB poorten of erger, omdat de batterij gelijk aan je USB poort zit, als je geen gebruik maakt van USB verlengkabels.

Dus ik vraag me af in hoeverre dit veilig kan zijn en heb ik meer vertrouwen in een dedicated batterij lader, die naast het in de gaten houden van de laadcurve, ook de temperatuur meten uitwendig, van de te laden cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Praktische vraag: hoe zorg je er in de v3+ app voor dat wanneer je de temperatuur van een zone voor 'oneindig' verhoogt hebt, deze zone weer volgens het 'slimme schema' gaat lopen? De temperatuur aanpassen en aangeven dat deze nieuwe temperatuur voor 5 minuten geldt, vind ik niet echt een oplossing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3svb
dave317 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:26:
[...]

Let op, ik heb een Easy Connect Adapter gebruikt

https://data.kommago.nl/f...t-adapter-handleiding.pdf

[...]

En niet een Easy Control Adapter

https://www.bosch-easycon...rol_adapter_manual_fr.pdf

[...]

Ik weet niet het verschil, maar heb ik dit gevonden

https://www.befr.ebay.be/...ch-fur-4000-/272856594889

[...]

Hopelijk slechts een nieuwe versie met dezelflde functionalitiet

Deze handleidingen zouden ook nuttig moeten zijn:

Een Easy Connect installatiehandleiding:
https://s3.eu-central-1.a...Ecomline+Classic-+ENG.pdf

En een Thermostaat handleiding voor installateurs:
https://s3.eu-central-1.a...ng+voor+installateurs.pdf

Volgens deze handleiding is het EMS protocol D31, maar ik krijg altijd iemand bij de helpdesk om het in te stellen op EMS.

Good Luck (y)
Vandaag is de Bosch adapter aangekomen met de post. Uiteraard meteen na het werk mee aan de slag gegaan.
Het is zo simpel als het lijkt. Mijn UBA stekkerbezetting zat reeds zoals beschreven stond in de manual die je had gepost. De Bosch adapter tussen de verwarmingsketel en Tado thermostaat gehangen. Tado op EMS (D31,H00) ingesteld en vrijwel meteen begon het groene lampje te branden op de adapter. Wat wil zeggen dat ze beide met elkaar kunnen praten.
Wat testjes gedaan en de ketel reageert na een 20 tal seconden op de handmatige commando's.
Het werkt dus !! _/-\o_

Echter denk ik wel niet dat ik het warm water dat uit de kraan stroomt kan regelen of helemaal uit kan zetten. Of heeft hier iemand wel ervaring mee?

• Montoya200x
  • Niet online
3svb schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:55:
Echter denk ik wel niet dat ik het warm water dat uit de kraan stroomt kan regelen of helemaal uit kan zetten. Of heeft hier iemand wel ervaring mee?
Op mijn oude Nefit met Uba is het aan of uit via de app. Temperatuur instelling in de app wordt niet uitgevoerd, want die wordt blijkbaar alleen geregeld via ketel zelf.

Je kan helpdesk inschakelen om de Water pagina niet in je app te laten zien, zodat je ketel alles regelt.

Heb zelf Warm Water altijd aan staan in het schema, voornamelijk om verrassingen te voorkomen voor die paar keer per jaar dat Tado storing heeft, waarbij de Tado servers onbereikbaar zijn.

Komt die storing net terwijl je dagschema het Warm Water uit heeft staan, dan kan je alleen Warm Water weer aanzetten via de wandthermostaat tijdens een storing.

Dus voor de WAF, lekker aan laten staan, want de mijne was niet blij toen ze een jaartje terug onder een koude douche kwam te staan, omdat ze eerst lekker warm aan het douchen was, met de verwarmde voorraad in het buffervat van mijn ketel, die toen op raakte en de ketel niet bijstookte door de Tado storing, voor een nieuwe voorraad warm water ;)

• 3svb
Montoya200x schreef op donderdag 22 november 2018 @ 00:25:
[...]

Op mijn oude Nefit met Uba is het aan of uit via de app. Temperatuur instelling in de app wordt niet uitgevoerd, want die wordt blijkbaar alleen geregeld via ketel zelf.

Je kan helpdesk inschakelen om de Water pagina niet in je app te laten zien, zodat je ketel alles regelt.

Heb zelf Warm Water altijd aan staan in het schema, voornamelijk om verrassingen te voorkomen voor die paar keer per jaar dat Tado storing heeft, waarbij de Tado servers onbereikbaar zijn.

Komt die storing net terwijl je dagschema het Warm Water uit heeft staan, dan kan je alleen Warm Water weer aanzetten via de wandthermostaat tijdens een storing.

Dus voor de WAF, lekker aan laten staan, want de mijne was niet blij toen ze een jaartje terug onder een koude douche kwam te staan, omdat ze eerst lekker warm aan het douchen was, met de verwarmde voorraad in het buffervat van mijn ketel, die toen op raakte en de ketel niet bijstookte door de Tado storing, voor een nieuwe voorraad warm water ;)
Klopt. Dat was met de oude irt30 thermostaat ook zo.
Handig als je een weekend/week met vakantie bent. Toen zette mijn autistisch kantje deze altijd op "warm water uit"
Daarstraks even getest ... maar het water bleef heet. Mss dat het dan toch net iets langer duurt. Dan toch maar eens testen bij het douchen en de smartphone in bereik houden. Of toch de vrouw als proefkonijn gebruiken ;)

• mrtnhsp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-01-2024
JBS schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:01:
Praktische vraag: hoe zorg je er in de v3+ app voor dat wanneer je de temperatuur van een zone voor 'oneindig' verhoogt hebt, deze zone weer volgens het 'slimme schema' gaat lopen? De temperatuur aanpassen en aangeven dat deze nieuwe temperatuur voor 5 minuten geldt, vind ik niet echt een oplossing :)
Onderin het venster waar je de temperatuur aanpast kun je de duur aangeven. Tot de volgende automatische verandering, timer of beëindiging door gebruiker.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/20zsgbb.jpg

• Twixie
JBS schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:01:
In aanvulling met de post hierboven, en omdat het ook niet duidelijk is wat je met 'oneindig' bedoelt... Als je met 'oneindig' bedoelt : "Tot beëindigd door gebruiker", dan moet je in de app gewoon op het kruisje rechtsonder klikken. Dit beëindigt de manuele override en keert onmiddellijk terug naar het schema.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@tado Ik heb voor het warme water in de badkamer een schema waarbij 's nachts het warm houden uit staat en overdag het water op 55C wordt gehouden.
Ik heb nu een Google Home die ik gekoppeld heb aan mijn Tado. Na enig prutsen kan ik netjes de thermostaat er mee bedienen hoger, lager enz.
Ik kan ook tegen GH zeggen: Hey Google: Warmwater uit. Dan stopt het warm houden zoals ik verwacht. Maar als ik zeg Hey Google: Warmwater aan, dan stelt hij als temperatuur 35C in. Dat is niet wat ik wil. Ik wil dat hij 55 kiest. Als ik in de Tado app kijk zie ik dat hij op dat moment op handbediening staat. Dat kan ik begrijpen. Maar waar komt die 35C vandaan?

Wat ik eigenlijk wil is dat het water eigenlijk altijd uit staat. Pas als ik wil douchen moet het het WW aan via de Google Home. En dat ik daarna zeg dat hij uit kan. Of als ik dat vergeet na een uurtje bv.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Ortep schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:53:
@tado Ik heb voor het warme water in de badkamer een schema waarbij 's nachts het warm houden uit staat en overdag het water op 55C wordt gehouden.
Ik heb nu een Google Home die ik gekoppeld heb aan mijn Tado. Na enig prutsen kan ik netjes de thermostaat er mee bedienen hoger, lager enz.
Ik kan ook tegen GH zeggen: Hey Google: Warmwater uit. Dan stopt het warm houden zoals ik verwacht. Maar als ik zeg Hey Google: Warmwater aan, dan stelt hij als temperatuur 35C in. Dat is niet wat ik wil. Ik wil dat hij 55 kiest. Als ik in de Tado app kijk zie ik dat hij op dat moment op handbediening staat. Dat kan ik begrijpen. Maar waar komt die 35C vandaan?

Wat ik eigenlijk wil is dat het water eigenlijk altijd uit staat. Pas als ik wil douchen moet het het WW aan via de Google Home. En dat ik daarna zeg dat hij uit kan. Of als ik dat vergeet na een uurtje bv.
"Zet warm water aan op 55 graden" ?
Wat gebeurt er als u niet spraakcommando's gebruikt maar de Assistant app ?

• JBS
  • Niet online

JBS

Twixie schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:37:
[...]

In aanvulling met de post hierboven, en omdat het ook niet duidelijk is wat je met 'oneindig' bedoelt... Als je met 'oneindig' bedoelt : "Tot beëindigd door gebruiker", dan moet je in de app gewoon op het kruisje rechtsonder klikken. Dit beëindigt de manuele override en keert onmiddellijk terug naar het schema.
Met oneindig bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uHqD2aR.png

In de V3+ app is geen kruisje om dit te beëindigen, enige optie is de temperatuur weer aan te passen met een nieuwe duur of 'oneindig'. Tik je hier op 'Slimme schema', dan wordt het schema geopend, maar ontbreekt de optie om dit weer te activeren.
mrtnhsp schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:04:
[...]

Onderin het venster waar je de temperatuur aanpast kun je de duur aangeven. Tot de volgende automatische verandering, timer of beëindiging door gebruiker.

[Afbeelding]
Die optie mist dus in de V3+ app: JBS in "Tado Smart Thermostat Topic"
Pagina: 1 ... 62 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!