Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:24
rabe83 schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:04:
Nu het nieuwe stookseizoen is aangebroken valt me op dat de Tado overshoots groter zijn geworden. Ik heb inmiddels de temperatuur en pompsnelheid omlaag gezet, maar opvallend dat Tado toch tot 0,8 graden overshoots heeft (bij aan/uit regeling)...

Verder nog steeds redelijk tevreden, af en toe een radiatorknop die wat stroever gaat en natuurlijk het batterijverbruik...
Dit was mij ook opgevallen afgelopen week! Bijna 1 graad verschil vind ik toch behoorlijk veel, ook qua gevoel (zweten...)
Is hier toevallig iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:48
Na wat onderzoek op de slimme thermostaat markt ben ik uitgekomen bij Tado en/of Honeywell Lyric T6. Beide omdat ze geofencing als mogelijkheid aanbieden, wat mij wel een nuttige optie lijkt. Daarnaast zijn ze beiden te combineren met Apple Homekit wat ook een pré is.

Toch zit ik met een vraag, op de Tado website heb ik gekeken naar compatibiliteit met stadverwarming. Maar hier vind ik niks van terug. Kan de Tado dit wel? Of valt Tado al direct af?

Ons huis ziet er als volgt uit:

- Beneden alleen vloerverwarming via stadverwarming.
- 1e verdieping (excl badkamer) bestaat uit 3 radiatoren.
- 2e verdieping 1 radiator.

Klep is een VC8015 van Honeywell

Kan ik nu met een kit van thermostaat en knoppen afzonderlijk kamers regelen? Of werkt dit toch wat anders?

En lees nu in dit topic dat de V3+ eigenlijk een no-go is ivm abonnement voor o.a. geofencing. Heb ik dit niet als ik nog een V3 op de kop tik? Of loop ik het risico alsnog geconfronteerd te gaan worden met verminderde functionaliteit in de toekomst, waardoor ik alsnog een abonnement moet gaan afnemen. Want als dat het geval is dan valt tado eigenlijk ook al af.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:20:
[...]
Wanneer de radiator in de slaapkamer (zone 2) warmte vraagt, zal die warmte ook naar de drie radiatoren in de woonkamer (zone 1) gaan en dus daar ook verwarmen, onafhankelijk van de ingestelde temperatuur op de thermostaat. Om dat op te lossen zul je in de woonkamer/ ook slimme radiatorknoppen moeten plaatsen.
GVR schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:20:
[...]

De andere radiatoren ook van knoppen voorzien, dan kan Tado die dichtzetten als alleen voor de slaapkamer warmte gevraagd wordt.
Had 't met de loodgieter nog even over bovenstaande omdat ik hem vroeg de thermostaat kranen in de woonkamer te vervangen door thermostatische kranen zodat ik daar ook de Tado knoppen kan plaatsen.

In mijn geval gaat het om 4 of meer zones (woonkamer/keuken (drie radiatoren), speelkamer, studeerkamer, badkamer en later nog zolderkamers). In de woonkamer hangt de Tado thermostaat, in de speelkamer is de eerste Tado knop al in gebruik.

De speelkamer vraagt doorgaans meer warmte om op temperatuur te komen dan de woonkamer, daardoor wordt de woonkamer nu vaak wat aan de warme kant.

De loodgieter opperde in plaats van Tado knoppen in de woonkamer de thermostatische kranen op bijvoorbeeld stand 3 te zetten. Dit zou er ook voor zorgen dat de woonkamer minder warm wordt wanneer in een andere zone langer warmte gevraagd wordt.
In hoeverre is zo'n thermostatische knop in staat dat goed te doen? Stand 3 is voor m'n gevoel veel meer iets generieks dan echt te relateren een temperatuur. Kan me voorstellen dat 'Stand 3' er ook voor zorgt dat zo'n radiator minder snel opwarmt?

Voor de volledigheid: De temperatuur in de woonkamer/keuken mag altijd wel 20-21 graden zijn als in een andere zone warmte gevraagd wordt, het hoeft dus niet zo te zijn dat de woonkamer/keuken helemaal niet verwarmt wordt als er in een andere zone warmte gevraagd wordt door een Tado knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:32
Nu het nieuwe stookseizoen is aangebroken valt me op dat de Tado overshoots groter zijn geworden. Ik heb inmiddels de temperatuur en pompsnelheid omlaag gezet, maar opvallend dat Tado toch tot 0,8 graden overshoots heeft (bij aan/uit regeling)...
Viel mij ook op.

Daarnaast lijkt de geofencing ook niet meer lekker te werken. Het reageert veel trager dan eerst.

Heb hiervoor al een ticket aangemaakt, maar beide telefoons worden vaak nog als ver buiten de deur weergegeven terwijl we al thuis zijn. Met als gevolg, thuis komen in een koud huis.

Geofencing modus staat op balans. Andere misschien ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dave317
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-10-2023
tado schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:24:
[...]

1. Dit gaat op serienummer, firmware heeft er niets mee te maken.
Ter informatie heb ik een V3+ Slimme Thermostaat toevoegd aan een hudige V3 account als de hoofdschakelaar, met twee losse V3 Slimme Thermostaten als zone temperatuur regelaars. In de app van Peter de Bruin staat de V3+ als Type RU02, en V3 thermostaten als Type RU01 (zie afbeeld). Mijn brug is V3 een alles werkt prima zonder abbo en met het origineel app.

Afbeeldingslocatie: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/tweakersforumimage/TadoDevices.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

JBS schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:58:
[...]

[...]
Had 't met de loodgieter nog even over bovenstaande omdat ik hem vroeg de thermostaat kranen in de woonkamer te vervangen door thermostatische kranen zodat ik daar ook de Tado knoppen kan plaatsen.

In mijn geval gaat het om 4 of meer zones (woonkamer/keuken (drie radiatoren), speelkamer, studeerkamer, badkamer en later nog zolderkamers). In de woonkamer hangt de Tado thermostaat, in de speelkamer is de eerste Tado knop al in gebruik.

De speelkamer vraagt doorgaans meer warmte om op temperatuur te komen dan de woonkamer, daardoor wordt de woonkamer nu vaak wat aan de warme kant.

De loodgieter opperde in plaats van Tado knoppen in de woonkamer de thermostatische kranen op bijvoorbeeld stand 3 te zetten. Dit zou er ook voor zorgen dat de woonkamer minder warm wordt wanneer in een andere zone langer warmte gevraagd wordt.
In hoeverre is zo'n thermostatische knop in staat dat goed te doen? Stand 3 is voor m'n gevoel veel meer iets generieks dan echt te relateren een temperatuur. Kan me voorstellen dat 'Stand 3' er ook voor zorgt dat zo'n radiator minder snel opwarmt?
Leestip: https://tenhooven.nl/arti...-hoe-werkt-dat-eigenlijk/
Een thermostatische radiatorknop bevat een element dat uitzet bij warmte en zo je verwarming dichtknijpt als de ingestelde stand is bereikt. Stand 3 is ongeveer 20 graden.
Voor de volledigheid: De temperatuur in de woonkamer/keuken mag altijd wel 20-21 graden zijn als in een andere zone warmte gevraagd wordt, het hoeft dus niet zo te zijn dat de woonkamer/keuken helemaal niet verwarmt wordt als er in een andere zone warmte gevraagd wordt door een Tado knop.
Je woonkamer is het probleem ook niet. De andere ruimtes wel. Als je in de speelkamer de boel op 20 graden wil hebben, maar in de studeerkamer niet, moet je nu in de ene ruimte de knop op 3 zetten en in de andere ruimte op 0. Ben je uitgespeeld en je wil studeren, dan moet dat weer andersom.

Het upgraden naar Tado knoppen op alle ruimtes is een upgrade die alleen nuttig is als je de juiste usecase hebt. Voor kleinere huizen is 1 thermostaat voldoende. Als ik thuiswerk, leef ik vaan alleen in de werkkamer en keuken. Daarom is een zoneregeling voor mij ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Edmin schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:50:
[...]

Leestip: https://tenhooven.nl/arti...-hoe-werkt-dat-eigenlijk/
Een thermostatische radiatorknop bevat een element dat uitzet bij warmte en zo je verwarming dichtknijpt als de ingestelde stand is bereikt. Stand 3 is ongeveer 20 graden.

[...]

Je woonkamer is het probleem ook niet. De andere ruimtes wel. Als je in de speelkamer de boel op 20 graden wil hebben, maar in de studeerkamer niet, moet je nu in de ene ruimte de knop op 3 zetten en in de andere ruimte op 0. Ben je uitgespeeld en je wil studeren, dan moet dat weer andersom.

Het upgraden naar Tado knoppen op alle ruimtes is een upgrade die alleen nuttig is als je de juiste usecase hebt. Voor kleinere huizen is 1 thermostaat voldoende. Als ik thuiswerk, leef ik vaan alleen in de werkkamer en keuken. Daarom is een zoneregeling voor mij ideaal.
Dank voor je toelichting. Ik zou dan inderdaad geholpen zijn door de radiatoren in de woonkamer/keuken te laten vervangen door thermostatische knoppen en die op stand 3/3.5 zetten.
In de studeerkamer en badkamer (en later op de zolderkamers) plaats ik een Tado knop, net als nu al in de speelkamer.

Zo is de speelkamer, studeerkamer en badkamer onafhankelijk van elkaar te verwarmen en wordt de woonkamer/keuken in alle gevallen verwarmt als er ergens warmtevraag is (of door de Tado thermostaat die in de woonkamer hangt of door één van de Tado knoppen in andere kamers). Klopt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dave317 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:31:
[...]

Ter informatie heb ik een V3+ Slimme Thermostaat toevoegd aan een hudige V3 account als de hoofdschakelaar, met twee losse V3 Slimme Thermostaten als zone temperatuur regelaars. In de app van Peter de Bruin staat de V3+ als Type RU02, en V3 thermostaten als Type RU01 (zie afbeeld). Mijn brug is V3 een alles werkt prima zonder abbo en met het origineel app.

[Afbeelding]
Was het een RU02 uit een starterskit of een RU02 die u gewoon heeft gekocht als "additionele thermostaat" (dus in een pakket zonder bridge) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

bonyuri

Investigator!

Regelt Tado ook de CV warm water temperatuur?
Zie nu dat deze bij mij op 85 graden staat (!) en kan dit niet wijzigen, want dan gaat hij direct weer terug naar 85 graden

Lijkt me gigantische overkill en ik voelde al dat onze radiatoren bloedheet zijn, of juist ijskoud...

edit:
Denk dat ik het al gevonden heb.
Volgens de handleiding moet je dit kunnen instellen, maar het zit in een installatie menu verborgen.
Wel fijn dat het installatie bedrijf gewoon de CV op maximale setting heeft staan, in plaats van op "vloerverwarmingsmodus"...

[ Voor 33% gewijzigd door bonyuri op 06-11-2018 20:41 ]

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

De Tado radiatorknoppen dienen altijd horizontaal geplaatst te worden, toch?
Indien verticaal, dan lijkt de knop onderaan de radiator te zitten? Wat ik me ook kan voorstellen omdat anders de opstijgende lucht de knop doet vermoeden dat het warmer is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hwh9Tv8.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:45
PeterdeBruin schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:11:
[...]

Nog een opmerking: je systeem is blijkbaar nu al zo gemaakt dat de ketel brandt als hetzij de thermostaat boven of beneden om warmte vraagt.
Dat zou je zo kunnen laten, maar ik vermoed dat je dan wel aan een aan/uit-aansturing vast zit.
Of je kan Tado vanuit één van de thermostaten rechtstreeks de ketel laten regelen via OpenTherm, maar dan moet de aansluiting op en instelling van de ketel ook aangepast worden.

Voordeel van de eerste optie is dat, mocht Tado er mee ophouden, of internet langdurig plat liggen, je de oude thermostaten vrij makkelijk weer terug kunt hangen.
Het is zo dat als de thermostaat beneden voor het LT circuit warmte vraagt, de geleverde temperatuur is afgestemd op het LT circuit. En als de thermostaat in de badkamer warmte vraagt er een hogere temperatuur geleverd wordt. Dit is af te lezen op de display van de ketel.
Ik wil juist dat er modulerend gestuurd wordt, omdat anders de vloer beneden koud gaat aanvoelen.
Naar mijn idee staat de ketel ook al op opentherm, omdat er nu een Spider Base thermostaat op zit beneden.

Edit:
Ik dacht met een starterkit met thermostaat en een additional thermostat van 129 euro uit de voeten te kunnen om allebei m'n zones aan te sturen. Maar dit lijkt niet zo te zijn, omdat deze additional thermostat niet kan sturen en alleen maar een temperatuur sensor is? Hoe moet ik dit dan oplossen?

[ Voor 11% gewijzigd door smartie89 op 06-11-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maanus83
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-01 21:10
Wicked-Game schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:53:
Na wat onderzoek op de slimme thermostaat markt ben ik uitgekomen bij Tado en/of Honeywell Lyric T6. Beide omdat ze geofencing als mogelijkheid aanbieden, wat mij wel een nuttige optie lijkt. Daarnaast zijn ze beiden te combineren met Apple Homekit wat ook een pré is.

Toch zit ik met een vraag, op de Tado website heb ik gekeken naar compatibiliteit met stadverwarming. Maar hier vind ik niks van terug. Kan de Tado dit wel? Of valt Tado al direct af?

Kan ik nu met een kit van thermostaat en knoppen afzonderlijk kamers regelen? Of werkt dit toch wat anders?

En lees nu in dit topic dat de V3+ eigenlijk een no-go is ivm abonnement voor o.a. geofencing. Heb ik dit niet als ik nog een V3 op de kop tik? Of loop ik het risico alsnog geconfronteerd te gaan worden met verminderde functionaliteit in de toekomst, waardoor ik alsnog een abonnement moet gaan afnemen. Want als dat het geval is dan valt tado eigenlijk ook al af.
Toevallig vandaag een nieuwe V3 geïnstalleerd op stadsverwarming met een VC8015. Installatie was hooguit half uurtje werk (vervangen thermostaat was Honeywell Round).
Voor een V3 i.p.v. V3+ gekozen ivm geofencing achter een abonnement op de V3+, gezien ik verder geen speciale features uit dit abonnement wil dus voor de V3 gekozen.
Als het goed is kun je de set idd uitbreiden met de radiatorknoppen, maar daar heb ik me verder niet in verdiept dus kan je niet helemaal verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 09:52
1 ding is toch al erg duidelijk, dat abonnement (v3+) is volstrekt kansloos. Gelukkig heb ik reeds Tado in huis, want ik zou ook geen V3+ pack kopen. Dit gaat hen zonder twijfel klanten kosten zodra enkel v3+ nog in de handel ligt.

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

VeterisVulpes schreef op woensdag 7 november 2018 @ 01:19:
1 ding is toch al erg duidelijk, dat abonnement (v3+) is volstrekt kansloos. Gelukkig heb ik reeds Tado in huis, want ik zou ook geen V3+ pack kopen. Dit gaat hen zonder twijfel klanten kosten zodra enkel v3+ nog in de handel ligt.
had je ook nog een inhoudelijke opmerking? want goedkoop ranten op iets waar je het niet mee eens bent is weinig constructief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicule80
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 08:26
Wat ik heb gedaan is een extra blok met ongeveer 0,8 graad lager dan mijn doeltemperatuur voor de 'normale' temperatuur zetten.
Zo start ik om 6:30 met doel 19,5 en om 8:30 gaat ie naar 20,3. Dan verloopt het veel gelijkmatiger. Maar het blijft natuurlijk niet helemaal lekker.
jffry90 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:39:
[...]

Dit was mij ook opgevallen afgelopen week! Bijna 1 graad verschil vind ik toch behoorlijk veel, ook qua gevoel (zweten...)
Is hier toevallig iets aan te doen?

Hm... Yes... Clearly some sort of ware...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dave317
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-10-2023
tado schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:27:
[...]

Was het een RU02 uit een starterskit of een RU02 die u gewoon heeft gekocht als "additionele thermostaat" (dus in een pakket zonder bridge) ?
Ik help een van u collega's in München met de ontwikkeling van een UBA-interface voor Nefit-ketels. De thermostaat is door hem verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-09 11:15
Bij deze deel ik een installatie / software probleem die anderen wellicht kan helpen.

Situatie: begane grond vloerverwarming achter een aparte klep, boven radiatoren achter een aparte klep. Boven had ik al een Tado V2 thermostaat met 3 slimme knoppen. Waarvan één kamer met de thermostaat en 1 slimme knop. De knop stond ingesteld als meetstation voor de temperatuur.

Nu heb ik onlangs een losse Tado thermostaat beneden geïnstalleerd voor de vloerverwarming. En zag ik in de app ineens 2 extra kamers. Na controle van de serienummers viel me op dat de thermostaat van boven ineens op een aparte kamer zat. Van de kamer waar ik deze had verwacht kon ik hem nog wel kiezen als meetstation. Zodra ik dat probeerde kreeg ik een foutmelding dat deze bij een andere kamer hoort. (De kamer die er plots ineens bij was gekomen).
Als ik mijn lijst met apparaten ververste, zag ik de thermostaat ook steeds verspringen van de originele kamer naar de nieuwe.

Oplossing: Zelf met geen mogelijkheid aan te passen. Kort telefonisch contact gehad, en de heren en dames van Tado konden het met 2 klikken oplossen. Vreemd, lijkt me een software foutje, maar fijn dat het snel gefixt kon worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
dave317 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:48:
Ik help een van u collega's in München met de ontwikkeling van een UBA-interface voor Nefit-ketels. De thermostaat is door hem verzonden.
Interessant, want ik heb ook nog een oude Nefit hangen met een Universele Brander Automaat.
Dacht dat Tado deze ontwikkeling had stopgezet, gezien het uitbrengen van modulerende UBA aansturing steeds maar werd uitgesteld.
tado schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:26:
En ook deze oudere modulerende UBA sturing zullen wij naar verwachting vanaf begin volgend jaar ondersteunen.
Maar hoe staat het met Tado's vorderingen nu om zo'n ketel rechtstreeks modulerend aan te sturen via de UBA en wanneer wordt verwacht dat dit nu eindelijk beschikbaar komt voor de eindgebruiker ? Wat zijn dan de voordelen in vergelijking tot aansturing via EMS ?

@dave317 Is je RU02 modulerend of via aan/uit aangesloten op je CV ketel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Montoya200x schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:41:
[...]

Interessant, want ik heb ook nog een oude Nefit hangen met een Universele Brander Automaat.
Dacht dat Tado deze ontwikkeling had stopgezet, gezien het uitbrengen van modulerende UBA aansturing steeds maar werd uitgesteld.

[...]

Maar hoe staat het met Tado's vorderingen nu om zo'n ketel rechtstreeks modulerend aan te sturen via de UBA en wanneer wordt verwacht dat dit nu eindelijk beschikbaar komt voor de eindgebruiker ? Wat zijn dan de voordelen in vergelijking tot aansturing via EMS ?

@dave317 Is je RU02 modulerend of via aan/uit aangesloten op je CV ketel ?
Er zijn nog veel Nefit Ecomline ketels in Nederland en marketing technisch is het beter om te kunnen zeggen dat we geschikt zijn voor alle Nefit ketels omdat we over het algemeen afraden om van een modulerende sturing naar een aan/uit sturing te gaan. Deze ketels hebben alleen UBA en geen EMS sturing. Vandaar dat we nog altijd bezig zijn om de UBA besturing te ontwikkelen.

Voor de eindgebruiker zal er een klein verschil zijn tussen EMS en UBA (beide zullen modulerende sturingen zijn, beide kunnen warm water sturen. Maar alleen EMS kan de warm water (kraan/douche) temperatuur sturen. UBA kan alleen het warme water (kraan/douche) aan/uit zetten)

De laatste verwachting voor de implementatie voor de Nefit UBA sturing is Jan 2019 (alleen voor RU02, die onderdeel is van de V3+ starterskit, en later ook beschikbaar als "additionele Slimme Thermostaat" zodra de RU01 additionele Slimme Thermostaten uitverkocht zijn via de verschillende kanalen)

[ Voor 5% gewijzigd door tado op 07-11-2018 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3svb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 11:14
Gisteren heb ik de Tado V3+ besteld zonder echt de consequenties te kennen (abonement) ...
Nu kan ik ook een V2 op te kop tikken aan meer dan de helft van de prijs.

Raden jullie aan om de bestelling van de V3+ te annuleren en vol voor de V2 te gaan of toch maar de V3+ met mogelijke meer features?

Wat is er NIET mogelijk met de V2 wat de V3(+) wel kan? Dit vind ik nergens duidelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:13
3svb schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:27:
Gisteren heb ik de Tado V3+ besteld zonder echt de consequenties te kennen (abonement) ...
Nu kan ik ook een V2 op te kop tikken aan meer dan de helft van de prijs.

Raden jullie aan om de bestelling van de V3+ te annuleren en vol voor de V2 te gaan of toch maar de V3+ met mogelijke meer features?

Wat is er NIET mogelijk met de V2 wat de V3(+) wel kan? Dit vind ik nergens duidelijk terug.
volgens mij geen homekit support?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3svb
Kodess schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:29:
[...]

volgens mij geen homekit support?
Nice, beter dan V3 dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-yawn
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik heb dezelfde vraag. De antwoorden tot nu toe:

Het verschil tussen de V2 en V3 is alleen Homekit-support

Het verschil tussen V3 en V3+

De app is qua design vernieuwd, deze is nu naar wens in te richten
Er zitten twee skills in, namelijk de Klimaatcomfort en Auto-assist. Om deze twee skills te kunnen gebruiken dien je een abonnement af te sluiten (Vanaf 2,99 per maand).

Klimaatcomfort:
- geeft adviezen om je luchtkwaliteit op niveau te houden. Wat ik begreep van een vraag aan de supportafdeling is dat er geen extra sensoren in de hardware zitten om de kwaliteit te meten, maar dat op basis van het gegeven wanneer voor het laatst een raam open is geweest en data over de kwaliteit buiten die van derde partijen komt berekend wordt of het verstandig is om te luchten.

Auto-assist
- geofencing (verwarming uit als iedereen met de app vertrokken is)
- open raam detectie (verwarming automatisch uitzetten bij open raam)
- aanpassen aan weersvoorspelling

Wat mij uit de door Tado aangeboden informatie niet duidelijk wordt is wat van de Auto-assist-functionaliteit al in de V3 of V2 zat. Ik had het idee dat geofencing en openraamdetectie al in die versies zat. Kan iemand dat bevestigen? Is er verschil in implementatie tussen V2/V3 en V3+?

Tot zover mijn poging het scherp te krijgen. Iemand aanvullingen/verbeteringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:18
De V2 doet aan openraamdetectie en geofencing de V3 ook. Over een tijdje kan je de V2/V3 app voor een eenmalig bedrag upgraden naar de nieuwe V3+ app (zonder abbonement).

Koop een V3 nu het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarfDoli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
menzo schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:48:
De V2 doet aan openraamdetectie en geofencing de V3 ook. Over een tijdje kan je de V2/V3 app voor een eenmalig bedrag upgraden naar de nieuwe V3+ app (zonder abbonement).

Koop een V3 nu het nog kan.
Bedoel je met het kopen van een V3 dan de V3 bridge?
En voor mij is geofencing een belangrijke feature, maar ik wil er niet een abbo voor aanschaffen. Op de site van Tado is niet duidelijk of geofencing achter een abbo zit of niet. Het is uberhaupt niet in eerste instantie duidelijk dat er een abonnement versie is.

Op deze pagina zie ik staan Locatiegebaseerde sturing onder het kopje eigenschappen, maar niet dat het achter een abbo zit.
https://www.tado.com/nl/p...it-slimme-radiatorknoppen

En als je dan verder door de site klikt, vind je ergens auto assist verstopt. Hier staat dan weer wel Geofencing bij
https://www.tado.com/nl/lp/auto-assist

Moet je nu wel of niet betalen voor geofencing. Het is een beetje onduidelijk allemaal. Ik zou nooit geweten hebben dat er een abonnementsvorm was als ik niet dit forum eerst had gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42

Eleison667

from other space

tado schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:35:
[...]

Ja, maar wel account tussentijd verwijderen want het is niet mogelijk om van een V3+ account naar V3 account te gaan.
@tado Hoe kan ik mijn account verwijderen? Ik heb net die ellendige V3+ rommel van de muur getrokken maar nu zit ik zonder verwarming omdat ik die devices niet uit mijn account kan gooien of mijn account kan verwijderen.
Als ik een nieuw account aanmaak dan krijg ik de melding dat dit email adres in gebruik is :(

am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
MarfDoli schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:58:
[...]

Bedoel je met het kopen van een V3 dan de V3 bridge?
En voor mij is geofencing een belangrijke feature, maar ik wil er niet een abbo voor aanschaffen. Op de site van Tado is niet duidelijk of geofencing achter een abbo zit of niet. Het is uberhaupt niet in eerste instantie duidelijk dat er een abonnement versie is.

Op deze pagina zie ik staan Locatiegebaseerde sturing onder het kopje eigenschappen, maar niet dat het achter een abbo zit.
https://www.tado.com/nl/p...it-slimme-radiatorknoppen

En als je dan verder door de site klikt, vind je ergens auto assist verstopt. Hier staat dan weer wel Geofencing bij
https://www.tado.com/nl/lp/auto-assist

Moet je nu wel of niet betalen voor geofencing. Het is een beetje onduidelijk allemaal. Ik zou nooit geweten hebben dat er een abonnementsvorm was als ik niet dit forum eerst had gelezen.
Hoe ik het snap, heb je bij de V3+ ook zonder abonnement geofencing, maar dan via push meldingen waar je dus zelf de verwarming op 'niet thuis' zet. Met de abonnement doet hij dat vanzelf.

Bij de V2 en V3 doet de tado alles wat je met dat abonnement krijgt alleen dan gratis met de oude app (of nieuwe app na een klein eenmalig bedrag).

Op Bol.com hebben ze zelfs nog een V2, die alleen geen Homekit dingen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eleison667 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:02:
[...]

@tado Hoe kan ik mijn account verwijderen? Ik heb net die ellendige V3+ rommel van de muur getrokken maar nu zit ik zonder verwarming omdat ik die devices niet uit mijn account kan gooien of mijn account kan verwijderen.
Als ik een nieuw account aanmaak dan krijg ik de melding dat dit email adres in gebruik is :(
U kunt gewoon uw account verwijderen in de instellingen via my.tado.com.

Let wel op: We verwijderen alleen de "home" en niet uw persoonlijke login. Na verwijderen kunt u dus direct weer een "home" aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleison667

Eleison667

from other space

tado schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:09:
[...]

U kunt gewoon uw account verwijderen in de instellingen via my.tado.com.

Let wel op: We verwijderen alleen de "home" en niet uw persoonlijke login. Na verwijderen kunt u dus direct weer een "home" aanmaken.
Dat lukt nu niet meer, die blijft hangen omdat hij dan alsnog zet dat het mail adres al in gebruik is.
Vervolgens een alternatief mailadres gebruikt maar nu krijg ik de melding dat de bridge al aan een ander account gekoppeld zit en dat ik jullie moet vragen dit op te lossen. Maar jullie nemen de telefoon niet op :(

@tado This device is already registered to another home. Please contact us if you want to add this device to your home.

[ Voor 8% gewijzigd door Eleison667 op 07-11-2018 14:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:57
Ik heb 2 weken geleden een starter set besteld met 4 extra kranen. Ik ben heel benieuwd welke versie Gamma gaat uitleveren want er was gedoe met de levering. Hoop vertraging (missschien door V3 en V3+ vooraad?) en morgen is de set binnen als het goed is.
Als het een V3+ set is dan gaat het gelijk weer retour. Word schijt ziek van al die abonnementen tegenwoordig voor basis functies. Je betaald al minimaal €500,- voor de set en wat kranen en dan ook nog eens per jaar zeker. Ja doei, stop het dan maar ergens waar de zon niet schijnt.

[ Voor 16% gewijzigd door wishmaster1986 op 07-11-2018 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eleison667

Eleison667

from other space

Om tado wat extra aan te moedigen om een behoorlijke API en controle over onze data te geven kun je natuurlijk gebruikmaken van je recht op dataportabiliteit onder de GDPR (AVG). Lees ook de WP29 guidance waarin staat dat alle data die gegenereerd is tijdens het gebruik van de service IN SCOPE is - we moeten dus gewoon een export van onze data kunnen krijgen. Ze kunnen je dus niet zonder meer met een kluitje in het riet sturen. Mochten ze dat wel proberen stuur mij dan even een berichtje, dan ga ik je helpen.

Als we daar dan elke week een update voor vragen ontdekken ze misschien de motivatie om deze data direct bij ons te krijgen (dus bijv. via een API of een export functie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
wishmaster1986 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:21:
Ja doei, stop het dan maar ergens waar de zon niet schijnt.
Helemaal mee eens! Leest @tado mee?

En trouwens, ben ik de enige die het idee heeft dat @tado vragen van klanten bewust ontwijkt?

Lekker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wishmaster1986
Napsju schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:43:
[...]

Helemaal mee eens! Leest @tado mee?

En trouwens, ben ik de enige die het idee heeft dat @tado vragen van klanten bewust ontwijkt?

[...]
Omdat ze zelf volgens mij ook nog niet weten hoe het nou echt zit. Op de Facebook pagina van Tado NL:

Binnenkort lanceren we een softwareupgrade v3 naar v3+ voor € 19,99. Hiermee krijg je voorgoed de v3+ app en een jaar gratis de Auto-Assist Skill.

Dus na een jaar mag je alsnog gaan betalen of zelf weer telkens op die push melding gaan klikken voor automatische geofencing.

Ik zelf was helemaal hyped van de functies icm met domotica software en losse zone klimaat regeling. Uiteindelijk de beslissing genomen om tegen een flinke investering het hele huis "slim" te maken betreft klimaat met Tado. Dat hyped is nu wel over en meer omgezet in frustratie terwijl ik de spullen nog geen eens binnen heb. Helaas is de API ook niet echt open want anders zou ik nog auto geofencing kunnen doen via Home Assistant maar juist het aanzetten van "Afwezig" modus kan dus niet via de API. Nee dat kan alleen met een betaalde service of een handmatige push melding. En we zijn weer van slimme klimaat regeling gegaan naar dom en handmatig.

[ Voor 33% gewijzigd door wishmaster1986 op 07-11-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Dit staat om hun site:
Klanten die gebruik maken van de V2 of V3 Starterskits kunnen echter op elk tijdstip een upgrade uitvoeren, voor een eenmalig bedrag van €19,99 voor de V3+ app. Dit geldt zowel voor de gehuurde als de gekochte Starterskits.
https://support.tado.com/...et-de-V2-V3-Starterskits-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

wishmaster1986 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:20:
[...]

Dat hyped is nu wel over en meer omgezet in frustratie terwijl ik de spullen nog geen eens binnen heb.
Misschien moet je even pas op de plaats maken en goed lezen wat er nou daadwerkelijk is gecommuniceerd. Ik lees hier alweer een hoop mensen die in de verontwaardiging schieten, terwijl de uiteindelijke uitkomst helemaal niet zo erg hoeft te zijn. Wel ben ik het met anderen eens dat de informatie op de website (m.u.v. het persbericht over de upgrade voor V2/3 gebruikers) verwarrend is. Desondanks heb je voldoende opties om uit te kiezen.

Dat gezegd hebbende is het wat mij betreft wel genoeg geweest met het afgeven op het nieuwe businessmodel. Alles is al tot in den treure uitgekauwd en uitgelegd. Alle info is hier te vinden. Die discussie is dan ook gewoon voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:13

The End

!Beginning

Edmin schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:24:
[...]

Dat gezegd hebbende is het wat mij betreft wel genoeg geweest met het afgeven op het nieuwe businessmodel. Alles is al tot in den treure uitgekauwd en uitgelegd. Alle info is hier te vinden. Die discussie is dan ook gewoon voorbij.
Dat is toch helemaal niet waar?? 8)7 Er is net in dit topic weer een nieuw feitje naar boven gekomen over het nieuwe v3+ business model. (Alle apparaten in het startpakket zorgen voor een upgrade naar v3+ ipv alleen de bridge)

Er is dus nog steeds nogal wat onduidelijkheid over; zelfs bij Tado zelf. Waarom hier dan niet over gediscussierd mogen worden? Het is een zeer belangrijk onderdeel als je een keuze wilt maken om een slimme thermostaat aan te schaffen.

Verder nog steeds redelijk tevreden, af en toe een radiatorknop die wat stroever gaat en natuurlijk het batterijverbruik...
Dit wilde ik net gaan posten. Mij vrouw had de verwarming een graadje hoger gezet net. Dat werden er ruim twee. Een overshoot van meer dan een graad. Ik heb dit al verschillende malen aangegeven bij de helpdesk van Tado, maar ik krijg er helemaal geen antwoord op. Ze geven gewoon aan dat alles 'goed' werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 23:22
[...]

Helaas is de API ook niet echt open want anders zou ik nog auto geofencing kunnen doen via Home Assistant maar juist het aanzetten van "Afwezig" modus kan dus niet via de API. Nee dat kan alleen met een betaalde service of een handmatige push melding. En we zijn weer van slimme klimaat regeling gegaan naar dom en handmatig.
Wat kan je dan wel doen met HA en de API van Tado? Ik zie ook dat de V3+ integratie heeft met IFTT en dan over schakelt naar handmatige bediening.
Kan je dan HA niet via IFTT de temperatuur handmatig lager laten zetten als je weg bent??

[ Voor 15% gewijzigd door painy op 07-11-2018 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wishmaster1986
painy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:26:
[...]

Wat kan je dan wel doen met HA en de API van Tado?
The tado thermostats are internet connected thermostats. There exists an unofficial API at my.tado.com, which is used by their website and now by this component.

It currently supports presenting the current temperature, the setting temperature and the current operation mode. Switching the mode is also supported. If no user is at home anymore, the devices are showing the away-state. Switching to away-mode is not supported.

Ik gebruik de Tado app nu op het moment alleen als device tracker (presence) dmv geofencing. Ik heb nog geen thermostaten gekoppeld aan me account.

[ Voor 11% gewijzigd door wishmaster1986 op 07-11-2018 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

wishmaster1986 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:31:
[...]

The tado thermostats are internet connected thermostats. There exists an unofficial API at my.tado.com, which is used by their website and now by this component.

It currently supports presenting the current temperature, the setting temperature and the current operation mode. Switching the mode is also supported. If no user is at home anymore, the devices are showing the away-state. Switching to away-mode is not supported.

Ik gebruik de Tado app nu op het moment alleen als device tracker (presence) dmv geofencing. Ik heb nog geen thermostaten gekoppeld aan me account.
En vertaalt naar HASS betekent dat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jVQMTPs.png
painy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:26:
[...]

Wat kan je dan wel doen met HA en de API van Tado? Ik zie ook dat de V3+ integratie heeft met IFTT en dan over schakelt naar handmatige bediening.
Kan je dan HA niet via IFTT de temperatuur handmatig lager laten zetten als je weg bent??
Als je zorgt dat HASS weet of er iemand thuis is, kun je op basis daarvan inderdaad de temperatuur van je Tado zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door JBS op 07-11-2018 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
[...]

Helaas is de API ook niet echt open want anders zou ik nog auto geofencing kunnen doen via Home Assistant maar juist het aanzetten van "Afwezig" modus kan dus niet via de API. Nee dat kan alleen met een betaalde service of een handmatige push melding. En we zijn weer van slimme klimaat regeling gegaan naar dom en handmatig.
Grappig genoeg zei Tado een tijdje terug gewoon dat ze wel een API zouden hebben, maar ik denk dat ze de not-supported API bedoelen eigenlijk...
tado schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:03:
[...]
Ik ben het niet helemaal eens over de "gesloten systeem" uitspraak. Natuurlijk zijn we meer gesloten dan een Open Source oplossing maar we bieden wel een API en we zijn als een van weinigen geschikt met de drie grote platformen: Google Home, Amazon Alexa en Apple Homekit. (en Homey)
Maar ik ga er van uit dat de officiele API na twee en een half jaar wel bijna gereed is:
tado schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:18:
[...]
De publieke API staat als het goed is nog voor het 3e kwartaal in de planning. Ik kan daar wel bij vertellen dat er online al veel te vinden is over onze API. Dus met wat zoekwerk moet het ook lukken.
tado schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:07:
[...]
Verder komt er dus een officiële API (en kan je nu al de niet ondersteunde API gebruiken) en met de HomeKit bridge zal het mogelijk zijn om tado te gebruiken met HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
JBS schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:36:
[...]
En vertaalt naar HASS betekent dat:

[Afbeelding]

[...]

Als je zorgt dat HASS weet of er iemand thuis is, kun je op basis daarvan inderdaad de temperatuur van je Tado zetten.
Ah nice dat had ik nog niet gezien. Nu maar hopen dat ze die API maar niet dicht gaan gooien aangezien die niet "officieel" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
@JBS
Kan je dan switchen naar een koude tado mode? Dat je temp op 18 graden ofzo instelt? Het noemt dan geen away mode maar heeft dan wel dezelfde functionaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

painy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:39:
@JBS
Kan je dan switchen naar een koude tado mode? Dat je temp op 18 graden ofzo instelt? Het noemt dan geen away mode maar heeft dan wel dezelfde functionaliteit
Klopt, dat is mogelijk. Wanneer je een automation maakt en hierin de entiteitnaam van je Tado zone gebruikt kun je de temperatuur zetten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JXszlGK.png

Resulteert in:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ppf1DRU.png

En in de Tado app natuurlijk ook:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UxcgdVz.png

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 07-11-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
Ah, super, bedankt.
Ok dan toch maar een Tado bestellen. Kan het zelf een V3+ worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
smartie89 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:21:
Het is zo dat als de thermostaat beneden voor het LT circuit warmte vraagt, de geleverde temperatuur is afgestemd op het LT circuit. En als de thermostaat in de badkamer warmte vraagt er een hogere temperatuur geleverd wordt. Dit is af te lezen op de display van de ketel.
Ik denk niet dat Tado zo ingesteld kan worden, dat de ketel bij (alleen) warmtevraag beneden op lage temperatuur brandt, en bij warmtevraag boven op (variabele) hoge temperatuur.
Ik dacht met een starterkit met thermostaat en een additional thermostat van 129 euro uit de voeten te kunnen om allebei m'n zones aan te sturen. Maar dit lijkt niet zo te zijn, omdat deze additional thermostat niet kan sturen en alleen maar een temperatuur sensor is? Hoe moet ik dit dan oplossen?
De helpdesk vragen. Je kunt inderdaad niet zelf instellen dat de additionele thermostaat een klep aanstuurt, maar de helpdesk wel, meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Wicked-Game schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:53:

Tado werkt uitstekend met stadsverwarming. Het is wel even de vraag of het nu zo is dat je de kamers boven kunt verwarmen terwijl er beneden geen warmtevraag is. Zo ja, dan kun je ze met Tado allemaal apart regelen. Zo nee, dan gaat er beneden altijd mee-verwarmd worden als er boven warmtevraag is, of je moet een extra klep (of een thermostatische afsluiter met een Tado-knop er op) beneden installeren om dat te verhinderen.
Bij V3+ heb je een abonnement nodig voor de ingebouwde geofencing. Bij V3 niet, en er is vrij uitgebreid beloofd dat dat zo zal blijven "voor de levensduur van de producten". De app ziet er met V3 anders uit dan met V3+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:45
PeterdeBruin schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:06:
[...]

Ik denk niet dat Tado zo ingesteld kan worden, dat de ketel bij (alleen) warmtevraag beneden op lage temperatuur brandt, en bij warmtevraag boven op (variabele) hoge temperatuur.

[...]

De helpdesk vragen. Je kunt inderdaad niet zelf instellen dat de additionele thermostaat een klep aanstuurt, maar de helpdesk wel, meen ik.
We gaan het meemaken ;) De Tado voor beneden hangt ondertussen en stuurt aan. De ketel stond al standaard op opentherm en hij is het LT circuit nu aan het verwarmen kan ik op de display aflezen.

Ik had de additional ook alvast besteld, maar deze is nog niet binnen (postNL is pakketje kwijt). Ik ben ondertussen met Tado support bezig met het vraagstuk. Ik zal laten weten wat eruit komt.

[ Voor 18% gewijzigd door smartie89 op 07-11-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3svb
Iemand het voor elkaar gekregen van een Buderu Logamax GB112-29 aangesloten te krijgen.
Volgens de installateurhandleiding zou Opentherm de oplossing zijn.
Stel dat dit een gewone AAN/UIT schakeling is, op welke instelling moet de Tado dan staan?

EDIT: Wat ik ondertussen nog gevonden heb, momenteel wel zonder succes.
https://www.tado.com/star...UAL_PART1-TA-BE-NL-03.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door 3svb op 08-11-2018 09:19 . Reden: extra bron ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malinwa001
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 13:59
VeterisVulpes schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:52:
@malinwa001 Ik had ook nog een oude Theben ram thermostaat, en dus kwam ik met mijn nieuwe Vaillant VCW ook op aan/uit.

De oplossing is simpel, stuur een e-mailtje naar de helpdesk van Tado en vraag om je thermostaat op EBUS in te stellen voor jou.

Zorg wel dat de twee draadjes in jouw Vaillant ketel EN op jouw TADO-thermostaat op de EBUS zijn aangesloten hé.
Dit is ondertussen gebeurd.
Verwarming slaat nog niet aan :(
Krijg nu de melding S30 op de ketel.

Tado ingesteld op 25 graden, geen reactie op de ketel...
Waar kan ik mis gegaan zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
jeanpaulh schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:38:
[...]

Grappig genoeg zei Tado een tijdje terug gewoon dat ze wel een API zouden hebben, maar ik denk dat ze de not-supported API bedoelen eigenlijk...

[...]

Maar ik ga er van uit dat de officiele API na twee en een half jaar wel bijna gereed is:

[...]

[...]
Tado en beloftes... Ik ben er klaar mee, na het hele V3 bridge verhaal die keer op keer op keer uitgesteld werd geloof ik geen zak meer van hun hele roadmap en planning. Ook de e-mails over lege batterijen die al een paar jaar zeggen dat ze heel hard bezig zijn met een oplossing, het is gewoon lachwekkend aan het worden.

Uiteindelijk is het (in mijn ogen) een startup/scale-up die zo te zien moeite heeft om het hoofd boven water te houden en een langdurig goedlopend businessmodel op poten te zetten. En zolang ze dat niet voor elkaar krijgen zullen ze hun roadmap keer op keer overhoop gooien om het bedrijf in leven te houden, zoals nu introductie van abonnementen.

Voor mij is het eigenlijk zo dat ik op dit moment geen zin heb om wederom te investeren in Evohome en al mijn Tado stuff te verkopen (6 knoppen, thermostaat etc), maar eigenlijk heb ik het vertrouwen in het bedrijf verloren.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 08-11-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:48
PeterdeBruin schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:28:
[...]

Tado werkt uitstekend met stadsverwarming. Het is wel even de vraag of het nu zo is dat je de kamers boven kunt verwarmen terwijl er beneden geen warmtevraag is. Zo ja, dan kun je ze met Tado allemaal apart regelen. Zo nee, dan gaat er beneden altijd mee-verwarmd worden als er boven warmtevraag is, of je moet een extra klep (of een thermostatische afsluiter met een Tado-knop er op) beneden installeren om dat te verhinderen.
Bij V3+ heb je een abonnement nodig voor de ingebouwde geofencing. Bij V3 niet, en er is vrij uitgebreid beloofd dat dat zo zal blijven "voor de levensduur van de producten". De app ziet er met V3 anders uit dan met V3+.
Hallo Peter,

Bedankt voor het antwoord. Ik zal even moeten kijken hoe de verdeling in het huis zit, volgens mij kan je zonder beneden verwarmen boven afzonderlijk aansturen. Maar zal dan even de kast in moeten om te zien of er een verdeler zit. Maar dat is een kwestie van even controleren.

V3 heeft dan wel mijn voorkeur, ik wil juist geofencing en vind het persoonlijk belachelijk om daarvoor een abonnement aan te schaffen. Ze hadden naar mijn mening beter de prijs op 249,- kunnen houden en dan geen abonnement, ipv nu 199,- incl abonnement om o.a. geofencing toe te passen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Sander schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:28:
........ geloof ik geen zak meer van hun hele roadmap en planning.
Die roadmap is leuk voor de consument om te zien wat er eventueel allemaal nog aan zit te komen, maar Tado is niet verplicht om daar datums aan vast te hangen.

Eve Systems (oude Elgato) kondigt op beurzen ook wel eens nieuwe producten aan, waarvan sommigen ook weer gecanceled zijn (Bluetooth extender bv) en waarbij Eve Systems ook NOOIT uitspraken doet wanneer een product gereleased wordt naar de eindgebruiker.

Dus kortom, met de roadmap is Tado niks verplicht in mijn ogen, omdat vele bedrijven ook hun lippen stijf op elkaar houden, omtrent nieuwe features/producten om de concurrentie niet op ideeën te brengen.

Maar helaas krijg je daarbij wel het effect dat deze roadmap nieuwe gebruikers overhaalt om voor Tado te kiezen, terwijl deze nieuwe features al 2 jaar op zich laten wachten... :X
Tado en beloftes... Ik ben er klaar mee
Je bent één van de velen naast mij in Europa, die nu met argus ogen kijkt naar ALLE Tado ontwikkelingen van de afgelopen 2 maanden, waarin er TE VEEL beleidswijzigingen zijn geweest in een TE KORTE tijd en waarbij de informatie voorziening op alle platformen (Social Media, Tado website) al diverse keren niet duidelijk was of informatie teruggedraaid/aangepast werd :/

Maar goed, zolang mijn huidige overjarige Tado systeem blijft voort pruttelen met DEZELFDE functionaliteit en voorwaarden zoals het de afgelopen 2 jaren gedaan heeft en waarbij ik van dit systeem in de toekomst OOK onder dezelfde functionaliteit/voorwaarden nog steeds iets kan vervangen/uitbreiden, hoor je mij niet klagen omdat het systeem gewoon probleemloos werkt. Tado heeft uitgesproken dat dit voor huidige V2/V3 gebruikers ook het geval zal zijn, maar de toekomst zal het leren ;)

Voor de nieuwe gebruikers..... tja die hebben nu gewoon pech.... Tis nu een nieuwe tijd met nieuwe producten en als ze hun vooronderzoek niet gedaan hebben..... jammer dan... Het kan je nu jaarlijks geld kosten als je dat vooronderzoek niet zorgvuldig genoeg gedaan hebt, waarbij klagen daarover nutteloos is, omdat het je eigen schuld is met de vele informatie die sinds 31 augustus voorhanden is, hier maar ook in de vele website/shop reviews :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Montoya200x schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:13:
[...]

Die roadmap is leuk voor de consument om te zien wat er eventueel allemaal nog aan zit te komen, maar Tado is niet verplicht om daar datums aan vast te hangen.
Ik snap dat development prioriteiten veranderen, maar bijv de API die al 2 jaar beloofd wordt, of de regel over batterij problemen in de mails laten duidelijk zien dat Tado hier gewoon schijt heeft aan consument en beloftes. Dat is meer een communicatie ding in mijn ogen. Haal die stomme regel over de batterijen uit de mail en je roadmap offline, belofte maakt schuld, wat je niet beloofd wordt je ook niet op afgerekend.
Montoya200x schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:13:
[...]

Je bent één van de velen naast mij in Europa, die nu met argus ogen kijkt naar ALLE Tado ontwikkelingen van de afgelopen 2 maanden, waarin er TE VEEL beleidswijzigingen zijn geweest in een TE KORTE tijd en waarbij de informatie voorziening op alle platformen (Social Media, Tado website) al diverse keren niet duidelijk was of informatie teruggedraaid/aangepast werd :/

Maar goed, zolang mijn huidige overjarige Tado systeem blijft voort pruttelen met DEZELFDE functionaliteit en voorwaarden zoals het de afgelopen 2 jaren gedaan heeft en waarbij ik van dit systeem in de toekomst OOK onder dezelfde functionaliteit/voorwaarden nog steeds iets kan vervangen/uitbreiden, hoor je mij niet klagen omdat het systeem gewoon probleemloos werkt. Tado heeft uitgesproken dat dit voor huidige V2/V3 gebruikers ook het geval zal zijn, maar de toekomst zal het leren ;)
Je geeft zelf aan dat je hoopt dat het blijft werken (en dat doe ik ook), in mijn ogen zit daar ook gelijk het probleem. Wederom communicatie, het is gewoon niet helder, niet transparant en ze hebben alle geloofwaardigheid verloren.

Wat voor mij nu het meest hinderlijk is is dat ik met deze hardware geen alternatief heb, oftewel ik kan niet besluiten dat ik gewoon stop met de Tado cloud stuff en offline met een lokale app via Wifi verder ga. Achteraf had ik daar meer waarde aan moeten hechten bij het kiezen tussen Tado en alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:27
[...]
Voor mij is het eigenlijk zo dat ik op dit moment geen zin heb om wederom te investeren in Evohome en al mijn Tado stuff te verkopen (6 knoppen, thermostaat etc), maar eigenlijk heb ik het vertrouwen in het bedrijf verloren.
Ik stel me de laatste tijd ook wel veel vragen over de toekomst van Tado, als ik zo terugkijk naar de 2 jaar dat ik het heb en de verschillende problemen. Dus uit nieuwsgierigheid eens gegoogled naar hun financiële situatie, en blijkbaar hebben ze wel weer een grote kapitaalronde achter de rug waarbij ze $50M opgehaald hebben, wat toch wel significant is : https://www.pymnts.com/ne...funding-amazon-investors/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 20:22
Weet iemand waarom de v3+ niet in de Pricewatch staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Twixie schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:34:
[...]

Ik stel me de laatste tijd ook wel veel vragen over de toekomst van Tado, als ik zo terugkijk naar de 2 jaar dat ik het heb en de verschillende problemen. Dus uit nieuwsgierigheid eens gegoogled naar hun financiële situatie, en blijkbaar hebben ze wel weer een grote kapitaalronde achter de rug waarbij ze $50M opgehaald hebben, wat toch wel significant is : https://www.pymnts.com/ne...funding-amazon-investors/ .
Dat zegt niet zoveel, ik ken startups die 10 miljoen opgehaald hadden en die 5 ton per maand cash-burn hadden en het niet gehaald hebben... Tado is een vrij kapitaal intensieve business omdat ze ontwikkeling en productie van hardware vooruit moeten financieren en dat heeft vrij lange aanlooptijd. Maar kan best zijn dat onder druk van deze investeerders het businessmodel aangepast is om zo sneller tot ROI te komen voor de aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Sander schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:36:
[...]
Dat zegt niet zoveel, ik ken startups die 10 miljoen opgehaald hadden en die 5 ton per maand cash-burn hadden en het niet gehaald hebben... Tado is een vrij kapitaal intensieve business omdat ze ontwikkeling en productie van hardware vooruit moeten financieren en dat heeft vrij lange aanlooptijd. Maar kan best zijn dat onder druk van deze investeerders het businessmodel aangepast is om zo sneller tot ROI te komen voor de aandeelhouders.
Ja, maar het is al niet de eerste injectie, en meteen ook de grootste. Dus ik neem aan dat ze a) daar wel nog een tijd mee door kunnen dan (alhoewel we inderdaad niet weten hoeveel ze er door jagen), b) ze blijkbaar wel een business plan hebben waar de investeerders in geloven. Ben ook vrij zeker dat het subscription model ook een vereiste van de investeerders was, en eerlijk gezegd was dat iets dat ik vanaf dag 1 al dacht dat het onvermijdbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyMet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 21:14
Ik heb gisteren een Tado gekocht, is er iemand die mij kan helpen met het aansluiten. Ik heb thuis stadsverwarming met een honeywell dt90 thermo(bruin en blauwe kabel). Bruine kabel is nu aangesloten op punt A en blauw op punt B, punt C is vrij. Moet in mijn geval de bruine kabel bij A en blauw op de - bij de Tado worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Sander schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:33:
Wederom communicatie, het is gewoon niet helder, niet transparant.....
Ach, dat zijn de oudgedienden hier in dit topic al gewend van Tado, dat ze diverse zaken niet op orde hebben, zoals bijvoorbeeld product ondersteuning voor diverse platformen (Homekit, Alexa enz) en bij introductie daarvan helemaal geen informatie GELIJK beschikbaar te hebben wat de mogelijkheden zijn van je Tado producten samen met deze platformen...

Genoeg voorbeelden verder te vinden die hier de revue gepasseerd zijn, maar zolang we met z'n allen maar wakker blijven en dingen blijven aankaarten, dan staan we samen sterk om er iets aan te doen om Tado wakker te schudden ;)

Ze hebben niet voor niks het beleid (2x) aangepast na de introductie van V3+, voor de huidge V2/V3 gebruikers, omdat velen, inclusief mij, al naar alternatieven aan het zoeken waren en erover dachten om Tado het huis uit te gooien, als ze hun oorspronkelijke plannen (gepresenteerd net na de IFA 2018) hadden doorgezet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjansen
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 14:45
ZyMet schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:54:
Ik heb gisteren een Tado gekocht, is er iemand die mij kan helpen met het aansluiten. Ik heb thuis stadsverwarming met een honeywell dt90 thermo(bruin en blauwe kabel). Bruine kabel is nu aangesloten op punt A en blauw op punt B, punt C is vrij. Moet in mijn geval de bruine kabel bij A en blauw op de - bij de Tado worden aangesloten?
Wat stuurt je huidige thermostaat aan? Ik heb ook stadsverwarming en mijn oude on / off thermostaat stuurde een zoneklep bij de warmtewisselaar aan (Honeywell), de aansluiting die ik nu heb en die werkt is aansluiten op de NO en COM clip van de Tado thermostaat (volgorde is onbelangrijk bij aan / uit).

Edit: Zo'n zoneklep is 24V en niet 230V, ik geloof dat jouw thermostaat 230V stuurt? Anders even een mailtje naar Tado support, ik kreeg binnen een uur een antwoord op hoe aan te sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door bobjansen op 08-11-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyMet
bobjansen schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:19:
[...]

Wat stuurt je huidige thermostaat aan? Ik heb ook stadsverwarming en mijn oude on / off thermostaat stuurde een zoneklep bij de warmtewisselaar aan (Honeywell), de aansluiting die ik nu heb en die werkt is aansluiten op de NO en COM clip van de Tado thermostaat (volgorde is onbelangrijk bij aan / uit).

Edit: Zo'n zoneklep is 24V en niet 230V, ik geloof dat jouw thermostaat 230V stuurt? Anders even een mailtje naar Tado support, ik kreeg binnen een uur een antwoord op hoe aan te sluiten.
Geen idee wat voor zoneklep ik heb, moet ik straks even uitzoeken. Maakt het ook uit dat ik beneden vloerverwarming heb en boven voor elke kamer een radiator met een thermokraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjansen
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 14:45
ZyMet schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:32:
[...]

Geen idee wat voor zoneklep ik heb, moet ik straks even uitzoeken. Maakt het ook uit dat ik beneden vloerverwarming heb en boven voor elke kamer een radiator met een thermokraan?
Onze situatie was 1 centrale afsluiter na de warmtewisselaar en thermostaatknoppen in het hele huis. Wat ik toen gedaan heb is een afsluiter op de vloerverwarming (die gekoppeld aan een Tado thermostaat), de centrale klep op altijd open gezet en op alle radiatoren een Tado thermostaatknop. Deze situatie werkt voor ons huis erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:02:
[...]
Dank voor je toelichting. Ik zou dan inderdaad geholpen zijn door de radiatoren in de woonkamer/keuken te laten vervangen door thermostatische knoppen en die op stand 3/3.5 zetten.
In de studeerkamer en badkamer (en later op de zolderkamers) plaats ik een Tado knop, net als nu al in de speelkamer.

Zo is de speelkamer, studeerkamer en badkamer onafhankelijk van elkaar te verwarmen en wordt de woonkamer/keuken in alle gevallen verwarmt als er ergens warmtevraag is (of door de Tado thermostaat die in de woonkamer hangt of door één van de Tado knoppen in andere kamers). Klopt, toch?
Door de abonnementsopmerkingen is mijn vraag achterop geraakt. Zou iemand nog iets van mijn samenvatting kunnen vinden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyMet
bobjansen schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:35:
[...]

Onze situatie was 1 centrale afsluiter na de warmtewisselaar en thermostaatknoppen in het hele huis. Wat ik toen gedaan heb is een afsluiter op de vloerverwarming (die gekoppeld aan een Tado thermostaat), de centrale klep op altijd open gezet en op alle radiatoren een Tado thermostaatknop. Deze situatie werkt voor ons huis erg goed.
Volgens mij is de klep bij mij altijd open, want boven kan ik afzonderlijk aan en uitzetten, zonder dat de vloerverwarming beneden aanstaat. Dus dat zal betekenen dat ik een afsluiter op de vloerverwarming heb. Die moet bij mij dus op de Tado. Volgens mij is mijn situatie hetzelfde als bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

JBS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:35:
[...]
Door de abonnementsopmerkingen is mijn vraag achterop geraakt. Zou iemand nog iets van mijn samenvatting kunnen vinden? :)
Je situatieschets klopt, idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik ben voor mijn nieuwe huis mij wat meer aan het orienteren op verschillende onderdelen van home automation. Een van de eerste dingen naast lampen is wel de verwarming. Nu zijn er verschillende aanbieders van smart thermostats. Enige wat ik graag wil is dat het niet altijd nodig is als het home automation netwerk verbonden staat met internet. En voor controle je gewoon netjes via of een proxy of vpn moet gaan om iets te regelen.

Nu vroeg ik me af of bij Tado het per se nodig is om internetverbinding te hebben.

Vaak is dat overal wel zo. Netatmo bijvoorbeeld kan zonder, maar meestal werkt het niet zo goed zonder internet. En ik moet eerlijkz eggen dat ik niet heel graag een 'always connected home'

[ Voor 15% gewijzigd door gitaarwerk op 08-11-2018 16:10 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Twixie schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:34:
...Dus uit nieuwsgierigheid eens gegoogled naar hun financiële situatie, en blijkbaar hebben ze wel weer een grote kapitaalronde achter de rug waarbij ze $50M opgehaald hebben, wat toch wel significant is : https://www.pymnts.com/ne...funding-amazon-investors/ .
Interessant te zien dat Amazon daar achter zit. Zou dat de reden zijn voor de prijsdrop voor de V3+ starterskit bij Amazon ?
https://www.amazon.de/dp/B07FZ3P393
(Van €199 naar €168,-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
gitaarwerk schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:09:
Nu vroeg ik me af of bij Tado het per se nodig is om internetverbinding te hebben.
Geen internet beschikbaar resulteert voor je Tado installatie:
- Geen werking meer van je ingestelde temperatuur dagschema's !!
- Geen controle meer via de Tado app

Wat nog wel werkt:
- Lokale manuele bediening
- Homekit aansturing thuis en op afstand (bij V3 en V3+)

Aanvullingen hierop zijn welkom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Montoya200x schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:28:
[...]

Geen internet beschikbaar resulteert voor je Tado installatie:
- Geen werking meer van je ingestelde temperatuur dagschema's !!
- Geen controle meer via de Tado app

Wat nog wel werkt:

Interesting. Dankje! Wat ik hieruit aanneem is dat bijvoorbeeld via HomeAssistant je nog wel de boel kan bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Montoya200x schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:28:
[...]

Wat nog wel werkt:

Hoe kom je hierbij? Tado gebruikt een eigen 433MHz radioprotocol. Dat gaat HomeKit niet direct aan kunnen sturen (en Hass ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Edmin schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:47:
[...]

Hoe kom je hierbij? Tado gebruikt een eigen 433MHz radioprotocol. Dat gaat HomeKit niet direct aan kunnen sturen (en Hass ook niet).
Zeker de blackout in het verleden gemist toen de Tado servers plat gingen.....
Oooh wacht..... toen had je je Tado systeem nog niet :+

Homekit Tado besturing blijft gewoon doorgaan, als de Tado servers onbereikbaar zijn :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Montoya200x schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:50:
[...]

Homekit Tado besturing blijft gewoon doorgaan, als de Tado servers onbereikbaar zijn :z
Ik stel gewoon een vraag. Als je nou inhoudelijk antwoord zou geven, i.p.v. een paar nutteloze smileys...
https://support.tado.com/...t-Apple-HomeKit-met-tado-
Met HomeKit heb je over het algemeen alleen toegang tot HomeKit-apparaten vanaf de iOS-apparaten terwijl je bent verbonden met je Wi-Fi-thuisnetwerk. Om een ​​HomeKit-apparaat vanaf een ander adres te bedienen, is een Apple TV, HomePod of iPad vereist. Je kunt hier meer over te weten komen op de speciale Apple HomeKit-website.
M.a.w. de bridge wordt over WiFi aangestuurd. Omdat de Tado overstapt op manuele bediening zul je dus in dit scenario wel je hele schema in Homekit moeten hebben ipv de Tado app.

gitaarwerk schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:48:
[...]

Interesting. Dankje! Wat ik hieruit aanneem is dat bijvoorbeeld via HomeAssistant je nog wel de boel kan bedienen?
Aangezien Hass de Tado API aanroept, is daar dus weldegelijk sprake van een verplichte internetverbinding.

[ Voor 20% gewijzigd door Edmin op 08-11-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Edmin schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:58:

[...]

Aangezien Hass de Tado API aanroept, is daar dus weldegelijk sprake van een verplichte internetverbinding.
Ok, dat is stiekem wel balen. Ik had gehoopt dat je net als bij de philips hue direct tegen het device met kan praten. Dus als Tado servers down gaan, falliet gaat of idd zelf geen internet heb, de thermostaat gewoon beschikbaar blijft.

Ik ga het meenemen in mijn overwegingen. Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Edmin schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:58:
Ik stel gewoon een vraag. Als je nou inhoudelijk antwoord zou geven, i.p.v. een paar nutteloze smileys...
Dat krijg je als je mensen erop aanspreekt dat er over een onderwerp al genoeg geschreven is in dit topic, dus een zoekopdracht hier in dit topic had je ook de complete uitleg bezorgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Montoya200x schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:50:
[...]

Exact, HomeKit is staat helemaal los van onze services. Wij kunnen niet eens verschil zien in onze backend tussen een manuele aanpassing van de temperatuur op de Slimme Thermostaat zelf of een invoer vanaf HomeKit.

Verder werken we op 868Mhz (niet 4XX) met het 6LoWPAN protocol.
jeanpaulh schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:38:
[...]

[...]

[...]

[...]
We hebben een API, we bieden daar alleen geen ondersteuning voor. We hebben sinds 2016 gemerkt dat er genoeg mensen zijn die via forums de juiste informatie kunnen vinden over onze API. Ook hier op Tweakers zijn er mensen actief die hele mooie oplossingen hebben gemaakt die gebruik maken van onze API. (Bijvoorbeeld de website van @PeterdeBruin )

Hou er rekening mee dat tado niet verantwoordelijk is voor de werking en of veiligheid van de website van @PeterdeBruin. Gebruikmaken van elke website of service buiten https://www.tado.com/ kan beveiligingsrisicos met zich meebrengen.

Ik zou aanraden om vragen over de API hier in dit topic te stellen of gewoon te google naar "tado API"

[ Voor 47% gewijzigd door tado op 09-11-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
malinwa001 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:43:
[...]

Dit is ondertussen gebeurd.
Verwarming slaat nog niet aan :(
Krijg nu de melding S30 op de ketel.

Tado ingesteld op 25 graden, geen reactie op de ketel...
Waar kan ik mis gegaan zijn?
Die melding houdt in dat er geen warmtevraag van de kamerthermostaat is...
Ik zou toch nogmaals controleren dat de twee draadjes in zowel de Tado thermo als in jouw ketel correct zijn aangesloten.

Op jouw Tado aansluiten op de + en de - (rechts)
Fotootje

Op jouw ketel, ook aansluiten op de + en - , het rechtse blokje van "EBUS"
Fotootje

Welke kabel je op + en - zet, maakt niet uit, maar gebruik wel dezelfde kleur aan beide kanten (thermo en ketel). Dus bvb bruin op + aan tado en op + aan ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:13
Ik wilde vandaag na ontvangst een spelen met alle opties van mijn nieuwe Thermostaat.
Maar toen ik de abonnements vraag binnen de App voorbij zag komen.
Heb ik toch maar meteen besloten deze te retourneren.
Is ook bijzonder goed verborgen onder de informatie op de website.

Zijn er meer die daarvoor gekozen hebben of zitten hier voornamelijk gebruikers van V2 en/of V3 Thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Big-Foot schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:48:
Ik wilde vandaag na ontvangst een spelen met alle opties van mijn nieuwe Thermostaat.
Maar toen ik de abonnements vraag binnen de App voorbij zag komen.
Heb ik toch maar meteen besloten deze te retourneren.
Is ook bijzonder goed verborgen onder de informatie op de website.

Zijn er meer die daarvoor gekozen hebben of zitten hier voornamelijk gebruikers van V2 en/of V3 Thermostaten.
Daar is al veel over geschreven in dit topic, laten we het niet weer opnieuw oprakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Laatst online: 20-03-2022
Er zijn genoeg bridges van v2/v3 te koop op 2ehands

Kan men alsnog genieten van de voordelen van v2/v3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Nu online
JBS schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:59:
[...]
laten we het niet weer opnieuw oprakelen :)
Waarom niet? @tado begrijpt nog steeds niet wat ze gedaan hebben. Ze hebben veel vertrouwen geschaad, en dat winnen ze maar héél moeilijk terug. In ieder geval niet van mij, met hun huidige strategie. Maar wel eerst mensen >€ 500 uit laten geven om een tussenwoning te voorzien van hun producten...

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49
Vanuit Tado bekeken snap ik deze move naar een abonnementsdienst volledig en zou ik als het mijn bedrijf was exact hetzelfde gedaan hebben. Het verzekert het bedrijf namelijk van een vaste inkomstenstroom op de lange termijn. Dat is voor eventuele investeerders weer erg interessant. De multiples in M&A voor bedrijven die een recurring revenue stream hebben zijn veel groter dan de multiples bij "simpele" product-verkoop bedrijven omdat die veel conjunctuur gevoeliger zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Sanderrr op 10-11-2018 09:16 ]

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Nu online
Dan had @tado zich dat moeten realiseren vóór de lancering van hun product, zoals bijvoorbeeld Ring dat gedaan heeft met hun deurbelsystemen. Nu laten ze hun trouwe klanten in de kou staan. Nee, ik was van plan nog een Tado radiatorkop er bij te kopen, maar nu denk ik er serieus aan om het hele systeem te verkopen wegens gebrek aan doorontwikkeling van de app.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malinwa001
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 13:59
VeterisVulpes schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:19:
[...]

Die melding houdt in dat er geen warmtevraag van de kamerthermostaat is...
Ik zou toch nogmaals controleren dat de twee draadjes in zowel de Tado thermo als in jouw ketel correct zijn aangesloten.

Op jouw Tado aansluiten op de + en de - (rechts)
Fotootje

Op jouw ketel, ook aansluiten op de + en - , het rechtse blokje van "EBUS"
Fotootje

Welke kabel je op + en - zet, maakt niet uit, maar gebruik wel dezelfde kleur aan beide kanten (thermo en ketel). Dus bvb bruin op + aan tado en op + aan ketel.
Probleem is opgelost door het brugje terug te plaatsen op de plugs net naast de ebus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
Napsju schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:21:
Dan had @tado zich dat moeten realiseren vóór de lancering van hun product, zoals bijvoorbeeld Ring dat gedaan heeft met hun deurbelsystemen. Nu laten ze hun trouwe klanten in de kou staan. Nee, ik was van plan nog een Tado radiatorkop er bij te kopen, maar nu denk ik er serieus aan om het hele systeem te verkopen wegens gebrek aan doorontwikkeling van de app.
Als bestaande klant krijg je helemaal geen abonnement. Een upgrade naar de nieuwe app is een eenmalig bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
malinwa001 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:56:
[...]

Probleem is opgelost door het brugje terug te plaatsen op de plugs net naast de ebus.
Ik ben blij dat mijn foto kon helpen, dat brugje moet inderdaad blijven. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
menzo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:15:
[...]

Als bestaande klant krijg je helemaal geen abonnement. Een upgrade naar de nieuwe app is een eenmalig bedrag.
Voorlopig ja... Als Tado 1 ding bewezen heeft, is dat het bijzonder inconsistent is met informatie. Op ieder moment kan dat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laohu
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb mijn Tado RU en thermostaatknoppen toegevoegd aan HomeKit en toegewezen aan verschillende kamers.

In HomeKit zie ik 6 devices staan in de Woonkamer (bridge, RU en 4 knoppen) terwijl ik de woonkamer als “1 verwarming” bedien.

Is het mogelijk om deze devices samen te voegen of desnoods een aantal te verbergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Laohu schreef op zondag 11 november 2018 @ 08:07:
Is het mogelijk om deze devices samen te voegen of desnoods een aantal te verbergen?
Volgens mij is dat niet mogelijk. Anderzijds zie ik ook de nood niet, zolang ze ook in Tado in 1 zone zitten. Als je via Homekit de temperatuur van 1 device in een Tado zone aanpast, zullen alle andere ook volgen. Ja, de radiator-knoppen zijn dan overbodig in Homekit, dus als je ze echt niet wil zien, kun je altijd een dummy kamer aanmaken waar je ze dan onder brengt.

Voor Homekit is een kamer niets meer dan een visuele groupering van alle devices in dezelfde kamer, maar verder is er onderling geen koppeling. Bij Tado daarentegen worden alle devices in 1 zone/kamer automatisch gekoppeld zodat je 1 temperatuur instelt voor de hele zone.

EDIT: dankzij je vraag heb ik overigens gemerkt dat bij mij ook 2 knoppen omgewisseld waren, en er daardoor 2 knoppen van de living in Homekit onder een verschillende kamer zaten. Merkte het omdat de temperatuur van die andere kamer (die nu koud mag hebben) gewoon dezelfde was als die in de living. Maar nooit gemerkt omdat ik slechts voor een paar kamers Homekit gebruik via Scenes.

[ Voor 18% gewijzigd door Twixie op 11-11-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
PeterdeBruin schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:57:
Voor wie de afwezigheidsdetectie niet goed werkt: dat heeft te maken met de batterij-optimalisatie die tegenwoordig in alle telefoons zit.
Het lijkt zelfs alsof veel telefoons méérdere batterij-optimalisaties hebben.
Ik heb op twee telefoons (Samsung en Mi) meegemaakt dat de optimalisatie die je via de telefoon-instellingen kunt configureren, een ándere is dan de optimalisatie-instellingen waar de Tado app je naar toe leidt als je de app voor het eerst gebruikt.
Daarnaast kan het zijn dat je zelf nog extra apps hebt geïnstalleerd die trachten het batterijverbruik te optimaliseren,
Het is essentieel dat de Tado app van alle optimalisaties vrijgesteld wordt.
Dus:
  • Check je telefoon-instellingen of Tado is vrijgesteld
  • Wis de Tado app-gegevens, zodat je opnieuw moet inloggen, waarna het kan zijn dat de app je naar nog een optimalisatie-menu leidt
  • Ga na of er nog andere apps zijn geïnstalleerd die het batterijverbruik trachten te verbeteren door andere apps te sluiten
Als alles goed is ingesteld, werkt de detectie of je wel of niet thuis bent meestal prima.
...
Op onze Samsung (A3 2016) heeft de geolocatie het nu ook helemaal begeven :-( .
App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en van allebei (!!!) de batterij-optimalisaties vrijgesteld, maar het werkt nog totaal niet.
Als de app gestart wordt werkt ie de locatie bij, maar houdt daar dan al heel snel weer mee op.
Hier moet snel een update voor komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Laatst online: 20-03-2022
Voorlopig nog geen problemen gemerkt met iOS geofencing.

Twee telefoons met regelmatig batterij besparende modus, werkt zoals het moet.
Ik vraag met af of Tado dit wel kan veranderen gezien het externe factoren zijn die Tado app belemmert om zijn werk te doen op Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:57
PeterdeBruin schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:32:
[...]

...
Mijn vriendin gebruikt de zelfde telefoon, geolocatie heeft hier nooit goed op gewerkt. Mijn dochter had een Samsung J5, met dezelfde problemen, nu een Huawei 20 Lite, hier werkt het wel goed op. Zelf had ik tot gisteren een Lumia 950xl, zelfs daar werkt geolocatie nog steeds goed op. Nu heb ik een Sony Xperia, ik moet dit nog testen, maar ik hoop dat het met een nieuwe telefoon goed gaat.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik vraag mij af of dit meer aan Samsung ligt dan aan Android. Al draaien de Samsung's op een oudere Android versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ardvark99 schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:39:
[...]

Mijn vriendin gebruikt de zelfde telefoon, geolocatie heeft hier nooit goed op gewerkt. Mijn dochter had een Samsung J5, met dezelfde problemen, nu een Huawei 20 Lite, hier werkt het wel goed op. Zelf had ik tot gisteren een Lumia 950xl, zelfs daar werkt geolocatie nog steeds goed op. Nu heb ik een Sony Xperia, ik moet dit nog testen, maar ik hoop dat het met een nieuwe telefoon goed gaat.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik vraag mij af of dit meer aan Samsung ligt dan aan Android. Al draaien de Samsung's op een oudere Android versie.
Mijn vriendin heeft ook een A3 (2016) en geen problemen. Ikzelf een S8 en ook probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
https://fd.nl/ondernemen/...duitse-tado-naar-de-beurs
De Nederlander Toon Bouten heeft als topman van het Duitse Tado, maker van slimme thermostaten, een forse kapitaalinjectie binnengehaald bij zes geldschieters waaronder Amazon. Daarmee komt de gewenste beursgang een stap dichterbij. ‘Een beursgang zou in 2020 of 2021 kunnen’, zegt Bouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

PeterdeBruin schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:32:
[...]

App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en van allebei (!!!) de batterij-optimalisaties vrijgesteld, maar het werkt nog totaal niet.
Als de app gestart wordt werkt ie de locatie bij, maar houdt daar dan al heel snel weer mee op.
Dat lijkt dan een probleem van jouw Samsung. Bij mijn OnePlus 5 werkt het prima, net als op de Nokia 6.1 van mijn vrouw en op mijn Huawei Mediapad

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 08:49

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:20
Ik ga binnenkort verhuizen en wil in mijn nieuwe huis uitbreiden van alleen een slimme thermostaat, naar meerdere zones met slimme radiatorkranen.

In mijn nieuwe huis zitten deze twee types domme radiatorkranen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sIa7fzG.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5omLCGM.jpg?1

Kan ik deze direct vervangen door thermostatische kranen, waarna ik dan Tado slimme kranen op die nieuwe ventielen kan monteren?
Kan ik de verticaal gemonteerde kranen vervangen door haakse thermostatisch kranen, en kan ik daarop dezelfde Tado kranen installeren (ik zie in hun webshop namelijk in kleine letters de toevoeging 'horizontale montage')? Of zou ik de verticale eerst naar horizontale moeten ombouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

vervangen kan. Kies dan gelijk voor M30-maat, dan kun je zonder adapters werken.

verticaal vervangen door haaks kan ook, maar hoeft niet perse. De temperatuurmeting van een radiatorknop is sowieso niet echt betrouwbaar, maar horizontaal zal iets beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
ardvark99 schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:39:
[...]

Als het aan Samsung ligt, waarom slagen Whatsapp, Wordfeud, en tal van andere apps er dan wel in om op de achtergrond actief te blijven, zelfs zonder dat ze handmatig vrijgesteld moeten worden van batterij-optimalisaties, en Tado niet?
Edit: tot de laatste update naar versie 5.2.5 deed Tado het wel prima op de Samsung.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterdeBruin op 11-11-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:57
PeterdeBruin schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:53:
[...]

Als het aan Samsung ligt, waarom slagen Whatsapp, Wordfeud, en tal van andere apps er dan wel in om op de achtergrond actief te blijven, zelfs zonder dat ze handmatig vrijgesteld moeten worden van batterij-optimalisaties, en Tado niet?
Tja, dat moet je niet aan mij vragen. Waar het fout gaat weet ik niet, het viel mij op dat beide Samsung's niet of slecht werken met de geolocatie van tado. Terwijl ik de settings van beide telefoon's via de website van tado gecontroleerd heb. Verder hebben die telefoons geen last van andere apps. Ik geloof ook niet dat het aan Android ligt, eerder aan de schil of software van Samsung.

Edit: een paar hierboven schrijft iemand dat ie geen problemen heeft met dat type.

Maar zoals jij al zei, waarom werkt locatie bepaling bij andere apps wel? Waarom moet tado op de support website daar een hele pagina aan wijden?

[ Voor 13% gewijzigd door ardvark99 op 11-11-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-10 13:28
Ik zit thuis in de volgende situatie:

Complete renovatie gedaan van de woning, nieuwe CV installatie (Nefit Trendline II CW5) en het volgende is geïnstalleerd:

Begane grond
Woonkamer, keuken: Vloerverwarming
Hal, vestibule: 2x radiator

1e verdieping
Drie slaapkamers: 3x radiator

Als radiator heb ik Vasco Flatline radiatoren besteld met M30 x 1,5 thermostatische inserts. Nu wil ik graag energiebesparend stoken. Met jullie ervaringen, kan ik het beste investeren in het ecosysteem van Tado

-Slimme thermostaat in de woonkamer, ingesteld op overdag 21 graden/'s nachts 18 graden ivm vloerverwarming

-Radiatorknoppen van Tado om slaapkamers individueel op temperatuur te houden
-Óf, en hier neig ik op dit moment naar, 'normale' thermostatische radiatorknoppen (bijv. Danfoss) installeren en alleen een slimme thermostaat in de woonkamer ophangen.

Graag wacht ik jullie reactie af.
Pagina: 1 ... 60 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!