Gesloten als in: zonder jullie server platform is het product onbruikbaar en ik kan geen additionele knoppen met Zwave toevoegen omdat jullie gekozen hebben (waarom eigenlijk) voor 6LoWPAN op de 868. Op het moment dat Tado failliet gaat (en het overduidelijke signaal dat jullie niet voldoende verdienen aan de hardware kan wijzen op geldgebrek) dan is mijn investering waardeloos. Selected features klinkt leuk, maar de gepresenteerde roadmap die ik destijds bij aanschaf zag zei niet "voor toekomstige features moet u gaan betalen". Ergo: het speelveld is eenzijdig veranderd. Gelukkig kan ik nog onder de deal uit, maar er zullen een hoop mensen zijn die dat niet kunnen.tado schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:03:
Ik ben het niet helemaal eens over de "gesloten systeem" uitspraak. Natuurlijk zijn we meer gesloten dan een Open Source oplossing maar we bieden wel een API en we zijn als een van weinigen geschikt met de drie grote platformen: Google Home, Amazon Alexa en Apple Homekit. (en Homey)
Ik kan niet garanderen dat er in de toekomst geen andere prijs komt. Ik kan wel eerlijk zeggen dat ik actief betrokken was bij de concept en introductiefase van V3+ en dat er veel tijd is gestoken in het vinden van de juiste prijs en dat er op dit moment geen plannen zijn om de prijzen langzaam te verhogen. Het doel is om een attractief product te blijven voor nieuwe klanten.
Ik zou zeker aanraden om contact op te nemen met https://support.tado.com/hc/nl/requests/new over het de automatic away modus. Misschien kunnen we nog wat aanpassingen doen.
Ik vrees dat jullie je belangrijkste USP zojuist vakkundig te nek hebben omgedraaid: geen afhankelijkheid van een betaald abonnement. Dat de cloudservice betaald moet worden snap ik, maar voor mij zat dat verdisconteerd in het veel hogere aanschafbedrag. Een beetje programmeerbare thermostaat koop je voor een fractie van Tado. Ik zie de hogere meerprijs van Tado vooral gerechtvaardigd in de clouddienst. Als je daar maandelijks (voor nieuwe klanten) voor moet gaan betalen dan ben je ineens het duurste product geworden.