Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-10 23:17
https://support.tado.com/...586389-Hoeveel-kost-tado-

Hoeveel kost tado°?
De tado° service en apps, inclusief updates, gebruik je volledig gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:54
Grave_ schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:23:
https://support.tado.com/...586389-Hoeveel-kost-tado-

Hoeveel kost tado°?
De tado° service en apps, inclusief updates, gebruik je volledig gratis.
Dat is blijkbaar oude info, voor v2 en v3, nu komt v3+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
ardvark99 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 00:35:
[...]

Dat is blijkbaar oude info, voor v2 en v3, nu komt v3+.
Ja, zal vast. Maar je zal maar net nu research aan het doen zijn voor een nieuwe thermostaat.
Hun shop bevat enkel nog de v3+ maar een deel van de FAQ is outdated nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
Duitsers maken geen grappen, toch? ;(

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
Napsju schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:29:
Duitsers maken geen grappen, toch? ;(
Ik denk ook niet dat ze 5 maanden achter lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:12
Ook grappig dat ze op Facebook beweren dat de UI op de thermostaat zelf loopt...En dus sneller is bij de V3+ versie. Dus wat je in de app of webinterface ziet. Was dat maar het geval! Dan kon je tenminste het hele systeem zonder internet gebruiken of in iedergeval zonder de Tado servers!

[ Voor 18% gewijzigd door Greetoz op 01-09-2018 11:09 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:10
tado schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:39:
[...]

Bestaande klanten verliezen geen functionaliteit en kunnen heel normaal de oude app blijven gebruiken.
Indien bestaande klanten de nieuwe aankomende Skills willen gebruiken (Verwarmingsketel-monitoring / Klimaatcomfort), dan dienen ze pas over te schakelen naar de nieuwe v3+ app.
Er wordt wel gezegd oude app, maar heb toch echt sinds vanochtend een nieuwe app..

Geofencing, open raam detectie kan ik nu niet meer openen. Hoe weer ik nou of het nog werkt...

En terwijl ik dit schrijf en nog een keer de app open heb ik in eens weer de "oude" lay-out. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:51
Greetoz schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:07:
Ook grappig dat ze op Facebook beweren dat de UI op de thermostaat zelf loopt...En dus sneller is bij de V3+ versie. Dus wat je in de app of webinterface ziet. Was dat maar het geval! Dan kon je tenminste het hele systeem zonder internet gebruiken of in iedergeval zonder de Tado servers!
Volgens mij begrijp jij niet zo goed wat een UI is. De UI is gewoon wat je ziet. Waar de gegevens die je ziet vandaan gehaald worden en alle logica om iets te doen met die instellingen en gegevens, is iets totaal anders en zit bij Tado dus in de cloud.
Het probleem is dus niet dat de UI lokaal draait, maar dat de thermostaat blijkbaar toch niet krachtig genoeg is om de achterliggende logica te draaien. Dit is en blijft de nummer 1 achilespees van Tado. Als ze er de stekker uit trekken, worden al je dure thermostaten en knoppen op slag compleet waardeloos. Op dat vlak is Evohome van Honeywell een veel veiliger investering, want zonder cloud/netwerk verlies je wel wat functionaliteit maar de core blijft gewoon werken.
Vanuit business standpunt heb ik het model van Tado altijd raar gevonden. Dure hardware en gratis levenslange service werkt gewoon niet. Want dan moeten ze blijven groeien om hun service te kunnen blijven financieren. Het huurmodel was al even slecht, want wie een beetje aantal componenten nodig heeft zou zich ook blauw betalen en qua servicekost is m.i. de vaste kost (dus ongeacht hoeveel componenten) sowieso een pak groter dan de variabele. Meest logisch is dan ook een relatief goedkoop abonnement dat onafhankelijk is van hoeveel componenten je gebruikt, en dan iets lagere hardware prijzen ook, want in de huidige dure prijzen zit gewoon die service ingecalculeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik durf de Tado-app momenteel niet te updaten... Afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:58
Morpheusk schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:16:
Lekker dan! Net 7 radiatorknoppen gekocht ter uitbreiding op de thermostaat. Deze gaan gelijk Marktplaats op straks als er meer bekend is over het abbo, geen zin meer in vendor lockin. Ga dan wel kijken voor knoppen op z-wave en koppel deze dan wel aan domoticz.
Dit lijkt me ook weer een beetje overdreven. Het systeem zoals je het nu hebt zal het uitstekend blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Raindeer schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:26:
[...]

Dit lijkt me ook weer een beetje overdreven. Het systeem zoals je het nu hebt zal het uitstekend blijven doen.
Ja, maar het vertrouwen in tado heeft voor iedereen hier waarschijnlijk wel een behoorlijke deuk opgelopen. Het blijft het doen met de functionaliteiten die het nu heeft, maar wat brengt de toekomst, en als je later wilt uitbreiden, wat is er dan beschikbaar?

Je koopt een systeem met bepaalde bedoelingen, en gericht op de toekomst dat het zo blijft werken. En niet dat ze ineens het business model aanpassen, en iedereen moet dat op den duur maar volgen. En slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
@tado , leest u mee?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Dat doen ze echt wel (desnoods vanaf maandag), en ik begreep dat dit in Duitsland ook aangekomen op de diverse fora en andere sociale media. Ben benieuwd of ze er op terug komen of anders gaan aanpakken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
w00d schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:18:
Er wordt wel gezegd oude app, maar heb toch echt sinds vanochtend een nieuwe app..

Geofencing, open raam detectie kan ik nu niet meer openen. Hoe weer ik nou of het nog werkt...

En terwijl ik dit schrijf en nog een keer de app open heb ik in eens weer de "oude" lay-out. 8)7
Welk platform, iOS of Android en zit je in het Beta programma ?
woekele schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:06:
Ik durf de Tado-app momenteel niet te updaten... Afwachten maar.
Goed plan, app updates handmatig te houden voor de Tado app, omdat de nieuwe layout blijkbaar gepushed wordt vanuit de app zelf met je Tado account.
Grave_ schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:35:
Ik denk ook niet dat ze 5 maanden achter lopen.
Tado heeft in het verleden ALTIJD bewezen achter de feiten aan te lopen.... Herinneren we ons de introductie van de V3 starters pakketten niet meer, waar een V2 bridge in zat.... en dat pas ACHT maanden later de V3 Homekit compatible bridge nagestuurd werd.....

En dat vervolgens allerlei Smart Home platformen werden toegevoegd , zonder dat de gebruikers documentatie over het gebruik van Tado met deze platformen kon inzien op de eigen Tado website ?!
Montoya200x schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:37:
@tado Zijn er al guides in NL, Duits of Engels beschikbaar met een overzicht van welke commando's er gebruikt kunnen worden met Siri en zo niet, wanneer kunnen we dat ongeveer verwachten ?
...
Twixie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:37:
Omgekeerd vind ik raar hoe Tado over Homekit communiceert. Als je vraagt wat je er allemaal mee kan doen, dan is het antwoord: weten we niet, moet je aan Apple vragen (cfr antwoorden van 'Tado' hier enkele maanden terug). Als er suggesties zijn over het functioneren van Tado in Homekit: zelfde antwoord, je moet je suggesties maar naar Apple doen want 'Tado' heeft daar niets mee te maken.
Als je adverteert met het feit dat je product Homekit supporteert, dan zou ik toch ook op zijn minst verwachten dat Tado zelf wat moeite doet om de meerwaarde ervan duidelijk te maken. Vraag me af of het antwoord op IFTTT vragen hetzelfde zou zijn...
Nee, Tado's product introducties zijn nog steeds een drama, lessen uit het verleden zijn blijkbaar niet geleerd, want er is nu WEER te veel ONDUIDELIJKHEID over de nieuwe functies en wat komen gaat...

[ Voor 26% gewijzigd door Montoya200x op 01-09-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
Montoya200x schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:37:
[...]

[...]

Goed plan, app updates handmatig te houden voor de Tado app, omdat de nieuwe layout blijkbaar gepushed wordt vanuit de app zelf met je Tado account.

[...]

Tado heeft in het verleden ALTIJD bewezen achter de feiten aan te lopen.... Herinneren we ons de introductie van de V3 starters pakketten niet meer, waar een V2 bridge in zat.... en dat pas ACHT maanden later de V3 Homekit compatible bridge nagestuurd werd.....
Ik bedoelde gewoon dat 5 maanden geleden 1 april was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:51
[...]

Inderdaad; hier ook. De eerste keer kreeg ik de nieuwe layout. App afsluiten en opnieuw starten en ik heb weer de oude layout (Android en niet in het beta programma).

Maar deze 'nieuwe features' geven me niet het gevoel dat dit spul over 2 jaar nog kostenloos te gebruiken gaat zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emaurer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06-2024

emaurer

Voor de rest gaat alles Goed

[...]

Bij mij het zelfde..... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:10
Montoya200x schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:37:
[...]

[...]
Android en nee ik zit niet in het beta programma. App blijft nu wel gewoon normaal functioneren.

Ach weet nu in ieder geval dat luchtkwaliteit hier buiten perfect is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
App op m'n al wat oudere tablet (Android 5.1.1) geupdate naar versie 5.0.0.
De eerste keer kreeg ik de nieuwe UI, inclusief een lijst van skills waarbij alleen de nieuwe "auto-assist" gedeactiveerd was. Er was een nieuwe skill "klimaatassistent" of zo, die de luchtkwaliteit buiten aangaf, en luchtkwaliteit binnen "onbekend".
De tweede en volgende keren kreeg ik de oude UI weer terug! Zonder enige verandering behalve het versienummer van de app. Alles doet het gewoon.

De nieuwe UI vond ik géén verbetering.
Het startscherm gaf een overzicht van alle zones, wat wel goed is, maar het scherm voor de afzonderlijke zones vond ik rommelig en er veel minder duidelijk uitzien dan in de oude UI.
Erger was dat je om van de ene naar de andere zone te gaan steeds terug moest naar het startscherm.
Mijn partner werkt onregelmatige diensten waardoor ik bijna dagelijks de programmering van meerdere zones moet aanpassen, en dat is met de nieuwe UI omslachtiger dan voorheen. Hopelijk wordt de oude schuif-functionaliteit hersteld.

Het startscherm zelf vond ik ook rommeliger dan nodig, doordat het rijtje zones en de diverse andere functies als gelijkvormige tegels bij elkaar staan.
Een duidelijk onderscheid in layout tussen zones en andere functies zou ik beter vinden.

Ik zie nog geen functie om (betaald of niet) te updaten naar de nieuwe UI.

Op m'n telefoon heb ik de auto-update nog maar even uitgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterdeBruin op 02-09-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
Absolute chaos. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Net de sleutel gekregen, slimme knoppen en thermostaat liggen klaar maar die gaan denk ik nu in mijn retourperiode mooi terug.
Ga niet afwachten of mijn thermostaat die nu in de verpakking zit nog ondersteund wordt over twee maanden, daarvoor is de boel me te prijzig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 10:31
Stond zelf ook op het punt om nog 7 extra slimme knoppen te kopen, maar daar gaat nu een streep doorheen. Zal een andere oplossing moeten zoeken voor de aansturing van mijn CV. Zal binnenkort contact opnemen met de verkoper of de tado thermostaat terug kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10 12:28
Zo zeg, heb ik bijna een jaar geleden de Tado gekocht :( Ik wacht het nog even af met dat abonnement-gedoe, maar als het mij niet aanstaat gaat alles van Tado de deur uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Zoveel drama ineens...
Als je kan kiezen tussen een abonnement van pakweg €50 per jaar (ik ken de prijzen niet) of je hele boeltje buitengooien en een paar honderd euro extra moeten uitgeven voor een alternatief, dan wil ik nog wel eens zien wie allemaal voor het laatste zal kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik lees nu allemaal verontrustende verhalen, ik heb nu zelf een tado° Slimme Radiatorknop - Starterspakket V3, incl. 2 radiatorknopen gekocht. Ik heb nog 8 dagen om dit te retourneren, wat raden jullie me aan? Dit terugsturen en voor een alternatief gaan, of de oude app blijven gebruiken zonder abonnement (als dat überhaupt mogelijk is).

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• granturismo5
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 20:26
miicker schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:23:
Ik lees nu allemaal verontrustende verhalen, ik heb nu zelf een tado° Slimme Radiatorknop - Starterspakket V3, incl. 2 radiatorknopen gekocht. Ik heb nog 8 dagen om dit te retourneren, wat raden jullie me aan? Dit terugsturen en voor een alternatief gaan, of de oude app blijven gebruiken zonder abonnement (als dat überhaupt mogelijk is).
Denk dat niemand daar werkelijk het antwoord op heeft. Ondanks dat er wel alternatieven zijn voor Tado, heb ik het idee dat Tado wel het prettigst werkt. Het is vooral de vraag of je kan leven met de huidige functionaliteit van v3 en in hoeverre je vertrouwen hebt dat Tado werkelijk het huidige systeem zonder maandelijkse betaling zal blijven ondersteunen.

Overigens vind ik het ook echt een slechte zaak van Tado. Eerst goed geld vragen voor de producten en vervolgens nog maandelijks geld vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
Ik heb sowieso een afkeer tegen allerlei onnodige abonnementen.
Sokken, ondergoed, scheermesjes, en nu ook n bruikbare thermostaat, die ik nota bene voor honderden euro's eerst moet kopen. Laat maar dan, er komt gewoon n nest denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
Beetje afhankelijk van hoe de notificaties werken zou het mogelijk moeten zijn om dit met automate of tasker toch nog automatisch te laten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• granturismo5
Grave_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:35:
Beetje afhankelijk van hoe de notificaties werken zou het mogelijk moeten zijn om dit met automate of tasker toch nog automatisch te laten werken
Goed punt, geofencing zou prima met/via homekit moeten werken. En open raam detectie is ook goed na te bootsen met de nieuwe aqara homekit hub en de raam/deursensors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twixie
Grootste probleem op dit moment is duidelijk de totaal ondoorzichtige communicatie.

Zo spreekt https://www.tado.com/be-nl/thermostaat-verwarming over 'Skills' maar dat is allemaal functionaliteit die er nu al gratis is. Beetje lager gaat het dan over 'Auto-Assist' maar gaat over krek dezelfde Skills. Klik je daar op 'Meer Informatie' zie je terug weer diezelfde 'Skills' terugkomen. Dan blijkt echter Auto-Assist iets optioneel te zijn, met een abonnementsprijs beginnend bij €2.99 per maand. Echter weer totaal geen details over wat dan duurder zal zijn dan €2.99. Ook elders op de site is er totaal geen sprake van een abonnement.
Maar vooral dus: dit lijken allemaal features die al gewoon bestonden en gratis waren. Ze lijken het dus gewoon een nieuwe naam te geven en het ineens betalend te maken. Vermoedelijk gaan ze het voor bestaande klanten gratis houden (zoals @tado hierboven al op hintte) maar zonder verdere support/upgrades.
Met Google overigens ook andere forums gevonden in buitenland waar er begin dit jaar blijkbaar ook een Special Edition uitkwam aan goedkopere prijs, en die blijkbaar ook wat van onze standaard features misten, en de gebruikers in de App de mogelijkheid kregen om te upgraden naar 'Premium', opnieuw tegen een maandelijkse prijs. Zie : https://www.avforums.com/...hermostat.2077764/page-16 . Lijkt bijna op een voorloper van wat ze nu gaan aanbieden met v3+.

Mijn gok is dus dat ze ingezien hebben dat hun origineel business model (eenmalige aankoop en service gratis) gewoon niet houdbaar was. Ze moeten nu dus iets verzinnen om te switchen naar iets dat vanuit business standpunt wel leefbaar is, maar willen vermijden dat ze de originele kopers voor het hoofd stoten. Op zich kan ik er wel mee leven, want ik heb liever een gezond business model zodat mijn investering over een paar jaar niet ineens waardeloos wordt. Mijn grootste probleem is op dit moment de volledig verwarrende communicatie op de website. Er is gewoon 0 duidelijkheid over wie een abonnement nodig heeft, en wat dat exact gaat kosten.

[ Voor 18% gewijzigd door Twixie op 02-09-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
PeterdeBruin schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:27:
App op m'n al wat oudere tablet (Android 5.1.1) geupdate naar versie 5.0.0.
De eerste keer kreeg ik de nieuwe UI, inclusief een lijst van skills waarbij alleen de nieuwe "auto-assist" gedeactiveerd was. Er was een nieuwe skill "klimaatassistent" of zo, die de luchtkwaliteit buiten aangaf, en luchtkwaliteit binnen "onbekend".
Ik blijk ook al op 5.0.0 te zitten maar heb nog niets gemerkt van nieuwe UI.
Ook dit lijkt in lijn met wat ik hierboven al schreef, namelijk dat bestaande klanten gewoon gratis hun bestaande functionaliteit gaan houden, en enkel nieuwe klanten zullen moeten gaan betalen voor geofencing e.d. en zij daardoor ook een andere/nieuwe GUI in dezelfde app zullen hebben. Ik denk overigens dat de mensen hierboven die al over retourneren e.d. beginnen, ook gewoon als bestaande klanten gaan gezien worden, omdat ik aanneem (dangerous, I know :p) dat wie een nieuwe Tado set koopt, en zal moeten betalen voor geofencing e.d. (Auto-Assist dus) hier ook duidelijk van op de hoogte gebracht wordt. Meer zelfs, ik denk dat dat zuiver voor de v3+ kits gaat zijn. Dus wie nog een v3 kocht, zal ook gewoon een 'oude' klant zijn, met de huidige/oude app mét gratis features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
Twixie schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:10:
Grootste probleem op dit moment is duidelijk de totaal ondoorzichtige communicatie.

Zo spreekt https://www.tado.com/be-nl/thermostaat-verwarming over 'Skills' maar dat is allemaal functionaliteit die er nu al gratis is. Beetje lager gaat het dan over 'Auto-Assist' maar gaat over krek dezelfde Skills. Klik je daar op 'Meer Informatie' zie je terug weer diezelfde 'Skills' terugkomen. Dan blijkt echter Auto-Assist iets optioneel te zijn, met een abonnementsprijs beginnend bij €2.99 per maand. Echter weer totaal geen details over wat dan...
Het is niet zo ingewikkeld maar Tado faalt in communicatie. Ik vermoed bewust.

Geofencing en open raam detectie zijn bv skills.

Als iedereen het huis verlaat wordt Geofencing geactiveerd. Als je auto-assist hebt, het abonnement dus, dan gaat je verwarming automatisch uit. Als je niet geabonneerd bent krijg je een notificatie: "er is niemand thuis, wil je de verwarming uitzetten?"

Hetzelfde voor open raam detectie. Als je niet betaald krijg je een notificatie: "hé, je venster staat open, wil je de verwarming in deze kamer uitzetten?"

Lekker handig als iedereen, inclusief je kinderen, tijdens de dag een notificatie krijgen dat moeder weer op hun kamer de venster open zet. Vader kiest om de verwarming uit te zetten en de kinderen overriden gewoon omdat het anders te koud is om fortnite te spelen als ze thuis komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvog
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 07:13
granturismo5 schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:49:
[...]

Goed punt, geofencing zou prima met/via homekit moeten werken. En open raam detectie is ook goed na te bootsen met de nieuwe aqara homekit hub en de raam/deursensors.
Ja dat heb ik vorig jaar een tijdje uitgeprobeerd om te zien hoe het Tado systeem zou werken alleen met HomeKit. Werkt goed genoeg voor mij. Mocht er ooit een verplicht abbo komen dan stap ik over op volledige besturing met HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemeenthet
  • Laatst online: 06-10 17:01
Zou wel zonde zijn als functies die voor huidige gebruikers gewoon gratis zijn straks weg gaan vallen. Maar mezelf kennende denk ik dat voor extra functie (die ook iets toevoegen) best een klein bedrag op jaarbasis uit ga geven. Zolang de support dan goed blijft en je er ook echt profijt van hebt. Bedoel, je wil toch wel het maximale uit je hardware halen? Maar wellicht dat de functies op een andere manier ook zijn aan te spreken, met bijvoorbeeld homekit oid?

Over homekit gesproken, meer mensen die in de woning app de temperaturen niet meer vermeld zien? De bridge wordt wel gezien, en ook het juiste aantal accesoires wordt vermeld, alleen geven deze "geen reactie". In de tado app zelf worden de temperaturen wel goed weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
Edit: Blijkbaar zaten deze functies een tijdje geleden al in een special editon starter kit van Tado. Dus ik ben niet zeker tot op welke hoogte deze overkomen met de nieuwe V3+

Dit is wat ik terug vind over het premium membership, de autoassist dus:

- Geofencing: tado⁠° will automatically turn down your heating when the last person leaves home and begins to warm up again when it detects the first person returning.
- Open Window Detection: The tado⁠° Smart Climate Assistant automatically turns off the heat when an open window is detected.
- Weather Adaption: The tado⁠° Smart Climate Assistant adapts your heating to the weather forecast, making use of natural heat to save energy.
- Climate Report: Without Premium you can view the Climate Report for the current day only. Upgrade to Premium to review the climate information of your home at all times.
- In hetzelfde lijstje vind ik ook: "tado⁠° Energy Savings Guarantee". Verontrustend.

Notificaties die je krijgt (zonder auto assist):
No one at home
Would you like to switch to Away Mode?

Welcome home
Would you like to switch to Home Mode?

Open window detected
Would you like to turn off the heat to save more energy?

In de smart schedule away config staat:
Upgrade and let the tado⁠° Smart Climate Assistant automatically turn down the heat when the last person leaves home and turn it up again when it detects the first person returning.

[ Voor 6% gewijzigd door Grave_ op 03-09-2018 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeAllerlangste
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 14:57
En voor 20 euro PLUS maandelijks abonnementsgeld kan een bestaande klant dus zijn bestaande functionaliteit “terug” kopen en updates ontvangen... Te bizar.
Grave_ schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:43:
Edit: Blijkbaar zaten deze functies een tijdje geleden al in een special editon starter kit van Tado. Dus ik ben niet zeker tot op welke hoogte deze overkomen met de nieuwe V3+

Dit is wat ik terug vind over het premium membership, de autoassist dus:

- Geofencing: tado⁠° will automatically turn down your heating when the last person leaves home and begins to warm up again when it detects the first person returning.
- Open Window Detection: The tado⁠° Smart Climate Assistant automatically turns off the heat when an open window is detected.
- Weather Adaption: The tado⁠° Smart Climate Assistant adapts your heating to the weather forecast, making use of natural heat to save energy.
- Climate Report: Without Premium you can view the Climate Report for the current day only. Upgrade to Premium to review the climate information of your home at all times.
- In hetzelfde lijstje vind ik ook: "tado⁠° Energy Savings Guarantee". Verontrustend.

Notificaties die je krijgt (zonder auto assist):
No one at home
Would you like to switch to Away Mode?

Welcome home
Would you like to switch to Home Mode?

Open window detected
Would you like to turn off the heat to save more energy?

In de smart schedule away config staat:
Upgrade and let the tado⁠° Smart Climate Assistant automatically turn down the heat when the last person leaves home and turn it up again when it detects the first person returning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
Dat automatisch uitgaan bij het verlaten van je huis vervalt dan bij de v3, of alleen als je en V3+ hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
Tado beweert dat huidige functionaliteit en support van bestaande klanten niet verloren gaat.
vaagisdenaam schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:05:
Dat automatisch uitgaan bij het verlaten van je huis vervalt dan bij de v3, of alleen als je en V3+ hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
vaagisdenaam schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:05:
Volgens wat @tado hier eerder schreef, vervalt het enkel bij v3+. Je kan dus bij v3 blijven en alle huidige functionaliteit blijven gebruiken. Nieuwe functionaliteit gaat uiteraard enkel bij v3+ komen.

Is me nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen v3 en v3+ en het lijkt me in elk geval minimaal. Het enige dat ik zo direct kan zien is aanpassing aan de weersvoorspelling, wat ik niet heb in v3, denk ik. Ik denk dan ook dat op dit moment niemand met een v3 zal upgraden naar v3+, gezien het feit dat dat €20 moet kosten en je een jaar later ook nog eens maandelijks abonnementsgeld (minstens €2.99) mag gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
De nieuwe layout en de klimaat assistent zijn nieuw

Klimaatassistent =
"Je badkamer is nogal vochtig, open een raam of zet de ventilator aan om schimmel te voorkomen."
"De lucht in jouw woning is goed en fris."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Twixie schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:18:
..Is me nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen v3 en v3+ en het lijkt me in elk geval minimaal. Het enige dat ik zo direct kan zien is aanpassing aan de weersvoorspelling, wat ik niet heb in v3, denk ik.....
Gecorrigeerde aansturing met behulp van de weersvoorspelling zit al jaren ingebouwd en is NIET iets nieuws van V3+.
Integratie van weersvoorspellingen: Als bijvoorbeeld de zon gaat schijnen, zal tado° hier van tevoren automatisch rekening mee houden. Wanneer het bijvoorbeeld morgen warm wordt, dan tado°laat het systeem je huis (deels) verwarmen door de zon. Zo voorkom je dat je huis te warm wordt. Dit is extra handig voor zogenaamde 'slow heating systemen' als vloerverwarming.
https://www.tado.com/nl/p...new-tado-smart-thermostat

Dus de volgende automatische features, die nu GRATIS zijn voor de huidige gebruikers, worden BETAALD voor nieuwe V3+ gebruikers EN huidige gebruikers die willen UPGRADEN naar de nieuwe app layout (en in de toekomst ook de nog nieuw te introduceren features van V3+ willen gebruiken):
  • Geofencing
  • Open Raam Detectie
  • Aanpassing aan Weersvoorspellingen
Dus de automatische features waar gebruikers het meeste mee besparen gaat achter de betaalmuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dameendenie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-09-2018
= Als dit niet juiste forum is graag link naar juiste forum =

Huis werkend op Tado met radiatorknoppen, thermostaat en extensiekit (dus werkte mooi via de app).
Afgelopen weekend loodgieter laten installeren wat men mij in winkel had aangeraden (en ik dus gekocht had) en wat compatibel met Tado moet zijn (omdat we vloerverwarming geïnstalleerd hebben in de keuken). Dit is Vaillant VR70 mengmodule met Vaillant VRC700 draadloze thermostaat. De VRC700 om in de keuken (= zone 2, vloerverwarming) ergens te plaatsen. Zone 1 is het circuit waar alle radiatoren met Tado knoppen zijn op aangesloten. Zone 1 moet niet aangestuurd worden door de Vaillant VRC700 thermostaat maar de Tado thermostaat ... rara ... Tado is niet compatibel met de Vaillant VR7 mengmodule, me meegedeeld door Tado werknemer.

Het financiele dispuut met de winkel buiten beschouwing gelaten, wat zijn mengmodules compatibel met Tado waar jullie goede ervaringen mee hebben of van weten? Liefst mengmodules voor 3 circuits.

Alvast bedankt.
GC

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Gezien de vele posts is het niet zo eenvoudig iedereen apart te beantwoorden.
Maar ik zie dat vele posts terug te leiden zijn naar de volgende vragen
Moet een bestaande v3 klant nu ook betalen voor de functionaliteiten die vroeger gratis waren? Ben ik verplicht up te daten?
Neen, de bestaande v2 en v3 klanten blijven de oude app behouden met al zijn functionaliteiten.
Geofencing, Inzichtelijke Rapporten, Open Raam Detectie (volledig geautomatiseerd)
Hoe lang blijven jullie de oude app nog ondersteunen voor de v2 en v3 klanten
Er zijn geen plannen voor een fase-out van de oude app. Het is in onze interesse om de bestaande klanten gelukkig te houden en we zien er geen punt in om de support te beëindigen van de oude app.
Kan ik mijn app gerust updaten?
Ja, de nieuwe app voor v3+ is enerzijds afhankelijk van de nieuwe Internetbridge (geleverd bij de nieuwe V3+ Starterskits) of de update naar v3+ die je kan aankopen in de herfst.
Indien je geen van beide hebt, heb je ook geen toegang tot de nieuwe v3+ app.
Wat is het grote verschil tussen de v3 en v3+?
Hardware:

De nieuwe hardware ziet er exact hetzelfde uit, het verschil zit hem vanbinnen.
  • Verbeterde elektronica
  • Grotere compatibiliteit met verwarmingssystemen
  • Snellere Firmware updates
  • Hogere reactiesnelheid van de User Interface op de apparaten
Software (app):

Alle bestaande "Skills" zijn aanwezig uit de vorige versie.
Geofencing, Aanpassing aan Weersvoorspellingen, Open Raam Detectie, Slimme Schema en Inzichtelijke Rapporten.

Het verschil hierin is, dat deze nu niet volledig geautomatiseerd zijn, maar geactiveerd worden door push-notificaties.

Om dit volledig te automatiseren, heb je de nieuwe Auto-Assist Skill nodig.
Deze wordt aangeboden via een abonnementsservice. Deze kost € 2,99 per maand of € 24,99 per jaar.

2 nieuwe Skills werden ook geïntroduceerd:

Klimaatcomfort
We helpen je een gezonder binnenklimaat te bereiken en geven specifiek advies, bijv. wanneer en hoe lang een raam te openen of als een kamer het risico loopt schimmel te ontwikkelen.

We werken samen met verschillende providers dat ons de meest exacte weer-, buitenluchtkwaliteit- en pollendata bezorgen.

Onze Slimme Thermostaten meten de binnenluchtkwaliteit gebruik makend van de temperatuurs- en vochtigheidssensoren alsook gebruik makend van geïntegreerde algoritmen, zoals hoeveel maal reeds een raam geopend was.

Verwarmingsketelmonitoring - Beschikbaar winter 2018

De nieuwe Verwarmingsketelmonitoring bezorgt een gedetailleerd rapport van jouw verwarmingssysteem. Je zal de mogelijkheid hebben om na te kijken welke radiatoren/kamers op het gegeven moment verwarmen. Additioneel kan je de gezondheidsstatus van jouw verwarmingsketel nakijken en je zal de mogelijkheid hebben om een service te boeken wanneer er een probleem is.
Waarom zijn features, die altijd al gratis geweest zijn, nu betalend?
Als de marktleider in Europa op het gebied van intelligente klimaatcontrole, willen we onze klanten een premium kwaliteit garanderen. Om dit hoge level van kwaliteit verder te kunnen leveren, zijn bepaalde Skills betalend.
Ik denk niet dat het nog Jurian is dat antwoord
Soms wel, soms niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-10 10:32
Komen features als kinderbeveiliging, ontkalking en 'op locatie gebaseerde controle per zone' nog wel beschikbaar voor de 'oude' app? Of is 't wat 't is tot we een abonnement afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
ArisB schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:10:
Komen features als kinderbeveiliging, ontkalking en 'op locatie gebaseerde controle per zone' nog wel beschikbaar voor de 'oude' app? Of is 't wat 't is tot we een abonnement afsluiten?
Het zou me sterk verbazen mochten die ook beschikbaar komen voor v3. Ik wacht zelf ook al een eeuwigheid op die geofencing per zone. Begin me nu eigenlijk af te vragen of ze niet gewacht hebben met die nieuwe features tot het abonnement gelanceerd is, zodat er een extra incentive is om te upgraden, want met het plaatje dat Tado hierboven geeft over v3 vs v3+ zie ik voor geen enkele v3 eigenaar een reden om te upgraden. De plus staat vooral vooral voor de hogere kostprijs, lijkt me :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Twixie schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:38:
....
want met het plaatje dat Tado hierboven geeft over v3 vs v3+ zie ik voor geen enkele v3 eigenaar een reden om te upgraden.
...
Ik zie ook geen enkele reden voor NIEUWE Tado gebruikers, om voor een Tado product uit de V3+ product range te kiezen, als je met een V3 voor nu bijna dezelfde prijs als de V3+, alle HUIDIGE V2/V3 features gratis erbij krijgt zonder abonnement, waar je met een V3+ maandelijks/jaarlijks voor moet betalen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
Montoya200x schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:16:
[...]

Ik zie ook geen enkele reden voor NIEUWE Tado gebruikers, om voor een Tado product uit de V3+ product range te kiezen, als je met een V3 voor nu bijna dezelfde prijs als de V3+, alle HUIDIGE V2/V3 features gratis erbij krijgt zonder abonnement, waar je met een V3+ maandelijks/jaarlijks voor moet betalen.....
Met dat verschil dat wij V2 en V3 gebruikers op een gegeven moment (heel snel) stil komen te staan in ontwikkeling, en de V3+ gebruikers wel verder gaan in de ontwikkeling met nieuwe functionaliteiten.

Eigenlijk hebben we zo een product wat we wel kunnen blijven gebruiken met de huidige functionaliteiten, maar op een dood eind zitten, tenzij je wil "upgraden" naar V3+, en met die bedoeling (abonnement) heb ik geen tado gekocht. Dan had ik wel voor een Toon of zo gekozen. Maar ik wil niet verzuipen in tig abonnementen. Dus tado: bedankt.

Ik zie al dat de W10 (en dus ook W10M) ook al een paar maanden niet meer geupdated zijn, zit nu op 4.7.1.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

ik vind de post van Tado best okay. Je blijft houden wat je hebt, geen plannen om uit te faseren. Lekker door laten pruttelen dus. Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 12:04
Kan ik in de toekomst nog wel radiatorknoppen aanschaffen om aan mijn Tado toe te voegen? Of moet ik straks verplicht updaten en zit ik in de fuik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:39

GVR

pingpongblokje schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:16:
Kan ik in de toekomst nog wel radiatorknoppen aanschaffen om aan mijn Tado toe te voegen? Of moet ik straks verplicht updaten en zit ik in de fuik?
Tado geeft aan dat alle functionaliteiten behouden blijven, dus dan neem ik aan dat je ook prima nog een knop kan toevoegen aan je opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 12:04
GVR schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:19:
[...]

Tado geeft aan dat alle functionaliteiten behouden blijven, dus dan neem ik aan dat je ook prima nog een knop kan toevoegen aan je opstelling.
Ik was meer benieuwd naar de beschikbaarheid. Blijven ze wel de knoppen verkopen die compatible is met de v3?

Ik verhuis binnenkort, maar de knoppen hebben voorlopig geen prio. Maar op den duur wil ik ze zeker aanschaffen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:13

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Aannames alom in ieder geval. Met veertien radiatatoren in huis waarvan elf momenteel voorzien van Tado, plus een Thermostaat en een bridge, voel ik mij niet op mijn gemak. Ik heb een smak geld uitgegeven en zie mijn investering bedreigd worden.

Dat er nu geen plannen zijn voor uitfasering van het oude klantmodel zegt natuurlijk niks over de plannen van morgen, of de plannen die opgesteld worden na de eerste jaarcijfers waaruit blijkt dat het nieuwe klantmodel meer opbrengt (schot voor open doel).

Ik zou graag enige vorm van garantie willen zien. Wellicht dat er mogelijkheden zijn om op basis van aanmaakdatum accounts (die iedereen moet hebben bij Tado) een gestroomlijnde overstap naar de nieuwe app+hardware mogelijk te maken, waarbij functionaliteit voor de oude userbase kostenloos unlocked is. Zo heb je ook maar onderhoud in één enkele app. Nieuwe functionaliteit/modules zouden voor oude gebruikers eventueel tegen vasteklantenkorting aangeschaft kunnen worden.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-10 10:32
DUX schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:01:
Aannames alom in ieder geval. Met veertien radiatatoren in huis waarvan elf momenteel voorzien van Tado, plus een Thermostaat en een bridge, voel ik mij niet op mijn gemak. Ik heb een smak geld uitgegeven en zie mijn investering bedreigd worden.

Dat er nu geen plannen zijn voor uitfasering van het oude klantmodel zegt natuurlijk niks over de plannen van morgen, of de plannen die opgesteld worden na de eerste jaarcijfers waaruit blijkt dat het nieuwe klantmodel meer opbrengt (schot voor open doel).

Ik zou graag enige vorm van garantie willen zien. Wellicht dat er mogelijkheden zijn om op basis van aanmaakdatum accounts (die iedereen moet hebben bij Tado) een gestroomlijnde overstap naar de nieuwe app+hardware mogelijk te maken, waarbij functionaliteit voor de oude userbase kostenloos unlocked is. Zo heb je ook maar onderhoud in één enkele app. Nieuwe functionaliteit/modules zouden voor oude gebruikers eventueel tegen vasteklantenkorting aangeschaft kunnen worden.
Ben het helemaal met je eens, ook ik zit voor bijna 1000 euro in het schip. Systeem aangeschaft vanwege de API en features op de roadmap en dreig nu na 1,5 jaar geen updates meer te krijgen. Dat vind ik niet echt acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:16
@tado Is het mogelijk om V3+ knoppen aan een bestaand V3-systeem toe te voegen, of V3 en V3+ hardware op een andere manier te mixen? Zo nee hoe lang blijft V3-hardware beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelfox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2023
Ik was ook aan het overwegen om de Tado aan te schaffen, echter als ik dit zo lees ga ik twijfelen!!

Is er een goed alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
...

Een lager abonnementstarief voor bestaande gebruikers, zeg €1 per maand, om toegang tot nieuwe functionaliteit te krijgen, zou ik wel acceptabel vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:46

UTADDICT

NERF

Tja, hoewel het goed is dat de 'oude' features blijven werken, is dat natuurlijk wel het minimale dat je gewoon moet doen.

W.m.b. dient er dus ook nog verder gekeken te worden naar bestaande klanten. Zeker mensen die veel/recent hebben gekocht, voor hen is dit natuurlijk een irritante verandering en bedreiging qua ontwikkeling en updates.

@tado We hebben niet alleen een thermostaat gekocht, maar een investering gedaan in het slimmer verwarmen van ons huis met alle nieuwe ontwikkelingen die daarbij horen. Beetje raar als dat ineens eindig is voor V2-V3 producten, zelfs bij behoud van huidige functionaliteit.. Benieuwd naar jullie visie.

[ Voor 6% gewijzigd door UTADDICT op 04-09-2018 11:47 ]

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Laatst online: 15:13

Je voelt natuurlijk op je klompen aan waar dit naar toe gaat. Op een gegeven moment vlakt de groei af qua verkopen (nieuwigheid eraf), terwijl de hardware zo maar > 10-15 jaar meegaat. Dan kun je alleen nog maar overleven (geld in features stoppen) via een recurring revenue model, zie het als service & onderhoud. Zeker omdat je niet alleen hardware verkoopt, maar ook een IT services platform dat continue geld blijft kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door LittleTycoon op 04-09-2018 11:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:07
Ik had het nieuws op 31 augustus gemist maar ondertussen heb ik de 5 pagina's doorgenomen.

Mijn vertrouwen in Tado is eerlijk gezegd helemaal weg. Ik heb vorig jaar een thermostaat en extensie kit gekocht en hem eind december in gebruik genomen. Ik ben heel tevreden over de thermostaat en heb er eigenlijk nog geen problemen mee gehad.

Maar de onzekerheid dat ik binnen pakweg 5 jaar nog altijd even goed gebruik ga kunnen maken van mijn thermostaat zal mij toch terughoudender doen zijn over Tado, ik zal het ook niet meer aanraden aan vrienden en familie en vind het nu wel wat jammer dat ik vorig jaar niet gewoon een Evohome gekocht heb zoals mijn ouders ook al enkele jaren zonder probleem in gebruik hebben.

Zoals vele tweakers heb ik voor Tado gekozen omdat ze beloofden het product te blijven verbeteren en ik zit eigenlijk al heel de tijd te wachten op de nieuwe features die al sinds mijn aanschaf op de roadmap blijven staan. Nu heb ik zo het gevoel dat ik nooit die features zal kunnen gebruiken in de oude app. Dus mijn tado installatie zal blijven werken zoals ze nu ook al doe. De radiatoren uitbreiden zal ik ook niet meer doen met Tado, het voelt toch alleen maar als een verloren investering.

Hopelijk komt er binnen een paar jaar een goed alternatief beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Ik ben een tevreden Tado gebruiker. Goed, de batterijen moeten te vaak vervangen, beloofde verbeteringen blijven lang uit, maar het systeem werkt (meestal) goed.
Door berichten van de afgelopen dagen ben ik toch weer alternatieven gaan kijken. Ik verwacht niet dat ik nog nieuwe Tado producten ga kopen. Wellicht is voor mijn Open Therm ketel Plugwise interessant. Geen abonnementen, niet van server afhankelijk, goede mogelijkheden om ook met andere smartapparatuur te combineren. Heeft iemand daar ervaring mee? Nadelen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
glennvho schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:37:
Zoals vele tweakers heb ik voor Tado gekozen omdat ze beloofden het product te blijven verbeteren ....
Dat klopt, zo heeft Tado dit altijd jarenlang geadverteerd, zie ook screenshot Tado roadmap van 2017:
https://web.archive.org/w...-de-ontwikkelingsroadmap-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xSCVDeIM2WigdaVb1x5wlgPl/full.png

Het rood omkaderde is nu dus NIET meer terug te vinden op de Tado site...
https://support.tado.com/...-de-ontwikkelingsroadmap-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:07
Montoya200x schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:13:
[...]

Dat klopt, zo heeft Tado dit altijd jarenlang geadverteerd, zie ook screenshot Tado roadmap van 2017:

[afbeelding]

Dit zit mij eigenlijk nog het meeste dwars, ze beloven dat maar nu is het plotseling anders. Dat het voor nieuwe gebruikers zo zou zijn tot daar aan toe. Maar als trouwe klant verwacht ik waar ik voor betaald heb, en dat is dus ook alle nieuwe features zoals ze beloofd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ben wel eens benieuwd hoe ze de v3+ producten gaan pricen. Tado was altijd al vrij duur geprijsd, en als die prijzen dezelfde blijven maar je nog eens een €25/jaar abonnement erbij moet nemen, gaat dat toch veel nieuwe klanten afschrikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
Twixie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:07:
Ben wel eens benieuwd hoe ze de v3+ producten gaan pricen. Tado was altijd al vrij duur geprijsd, en als die prijzen dezelfde blijven maar je nog eens een €25/jaar abonnement erbij moet nemen, gaat dat toch veel nieuwe klanten afschrikken...
Via Tado zelf worden ze iets goedkoper. Maar via Amazon, soms via third party, waren ze nog goedkoper. De vraag zal zijn of ze op Amazon ook goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 19:07
HGBMason schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:11:
Ik ben een tevreden Tado gebruiker. Goed, de batterijen moeten te vaak vervangen, beloofde verbeteringen blijven lang uit, maar het systeem werkt (meestal) goed.
Door berichten van de afgelopen dagen ben ik toch weer alternatieven gaan kijken. Ik verwacht niet dat ik nog nieuwe Tado producten ga kopen. Wellicht is voor mijn Open Therm ketel Plugwise interessant. Geen abonnementen, niet van server afhankelijk, goede mogelijkheden om ook met andere smartapparatuur te combineren. Heeft iemand daar ervaring mee? Nadelen?
Geen ervaring mee, maar ik was inmiddels ook naar alternatieven aan het kijken (heb een Nefit Trendline ketel van een paar jaar oud) en toen vond ik de Nefit / Bosch EasyControl:

https://www.bosch-easycon...nl/easycontrol/overzicht/

Er is echter nog niet zoveel over te vinden helaas :(

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
Gugger schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:56:
[...]

Geen ervaring mee, maar ik was inmiddels ook naar alternatieven aan het kijken (heb een Nefit Trendline ketel van een paar jaar oud) en toen vond ik de Nefit / Bosch EasyControl:

Ik heb er zo eentje gehad. Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugger
Grave_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:59:
[...]

Ik heb er zo eentje gehad. Wat wil je weten?
Haha, of hij inmiddels beter werkt dan ten tijde van jouw gebruikersreview :)
Maar ook wat hij kost en waar hij te koop is, zelfs dat is bijna niet te vinden.
De functies lijken redelijk gelijkwaardig aan Tado en hier is nog geen sprake van een abbonement waar ik niet op zit te wachten. Jouw review laat echter een verontrustend beeld achter, maar Tado was in den beginne ook niet altijd even betrouwbaar qua werking (nu nog steeds niet begrijp ik trouwens).

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Montoya200x schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:13:
[...]

[afbeelding]

Na dit soort acties vraag ik me serieus af of we nog wel kunnen vertrouwen op wat @tado hier aangeeft, waarbij wordt aangegeven dat huidige gebruikers zonder extra betaling gebruik kunnen blijven maken van de huidige functionaliteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:46

UTADDICT

NERF

miicker schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:13:
[...]

Na dit soort acties vraag ik me serieus af of we nog wel kunnen vertrouwen op wat @tado hier aangeeft, waarbij wordt aangegeven dat huidige gebruikers zonder extra betaling gebruik kunnen blijven maken van de huidige functionaliteiten.
Dat zit wel snor, geen twijfels, alleen wil ik de functionaliteiten die al tijden op roadmaps worden beloofd. Niet alleen de huidige functionaliteiten. Dat is waarom ik hier zo'n probleem mee heb.

Zoals gezegd, dit is niet een stukje techniek dat ik 1x koop en dan laat voor wat het is. Dit is de eerste stap naar het slimmer (en zuiniger) verwarmen van mijn huis. Alle nieuwe ontwikkelingen e.d. horen daar gewoon bij, steeds een nieuwe thermostaat kopen is onzin.

Ik heb bijvoorbeeld net 2-3 maanden een V3. Dan zou ik dus nu al moeten upgraden om verzekerd te zijn van voortdurende support & updates.

[ Voor 7% gewijzigd door UTADDICT op 04-09-2018 15:45 ]

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
Gugger schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:03:
[...]

Haha, of hij inmiddels beter werkt dan ten tijde van jouw gebruikersreview :)
Maar ook wat hij kost en waar hij te koop is, zelfs dat is bijna niet te vinden.
De functies lijken redelijk gelijkwaardig aan Tado en hier is nog geen sprake van een abbonement waar ik niet op zit te wachten. Jouw review laat echter een verontrustend beeld achter, maar Tado was in den beginne ook niet altijd even betrouwbaar qua werking (nu nog steeds niet begrijp ik trouwens).
Wat ik me nog kan herinneren

Voordelen tov tado:
- Geen batterijen voor de kamerthermostaat
- De kamerthermostaat is de bridge (via wifi aangesloten op je netwerk). De verbinding tussen kamerthermostaat en de radiatorknoppen is 868Mhz. In ieder geval een device minder.
- De kamerthermostaat heeft een proximity of bewegingssensor. Hij licht dus op als je ervoor staat en geeft iets meer info dan Tado weer. Je hebt een horizontaal scrollend schermpje.

Nadelen tov tado:
- 1 away temperatuur voor alle zones. Dat is eigenlijk best een groot nadeel. Als je een kamer helemaal niet gebruikt wil je het daar misschien niet eens zo warm hebben als de away temp voor de badkamer.
- Open raam detectie zit er nog niet in (volgens bosch zit er wel een vochtigheidssensor in maar in Duitsland gebruiken ze dezelfde knoppen ism raamcontacten via Bosch Home, later ook beschikbaar bij ons).
- radiatorknoppen zijn iets te groot naar mijn mening. En maken iets meer lawaai.

Iets dat ik in het midden laat:
In de app zitten enkele instellingen waarmee je de stooklijn kan aanpassen. Leuk voor technische mensen maar zo ingewikkeld moet het niet zijn.

Ik heb nog wel ergens een document dat intern bij bosch gebruikt wordt voor opleiding aan installateurs. Je wordt er niet heel wijs van maar geeft wel een goed beeld. Ik kan het je wel mailen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
UTADDICT schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:29:
... alleen wil ik de functionaliteiten die al tijden op roadmaps worden beloofd.
Disclaimer zeker gemist onderaan het plaatje van deze oude 2017 roadmap ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gcHAFB4dpiciRpTWkwe6nRGc/full.png

Tado belooft niks, maar als ze nieuwe features uitrollen, zou dat volgens hun jarenlange advertentie slogan ook voor huidige gebruikers uitgerold moeten worden..... Doen ze dat niet, dan is dat in mijn ogen jarenlange "MISLEIDING" geweest van Tado klanten, die juist daarop o.a. hun aankoop gebaseerd hebben :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ElZfGNoOU0N0TzvbfWgg0zwZ/full.png

Dus bovenstaande letterlijk genomen, verwacht je met de hoge investeringskosten, die voor sommigen hier soms wel oplopen tot €1000,-, dat nieuwe features dan ook beschikbaar komen voor huidige gebruikers ZONDER EXTRA KOSTEN:
tado schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 15:53:
Alle features van de V3+ (Skills) kunnen ondersteund worden door de V3 hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]

Nefit, die komen hun beloftes wel na ja😒, zoals de beloofde webbediening via Windows browser voor hun Easy.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02

paQ

Kelfox schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:41:
Ik was ook aan het overwegen om de Tado aan te schaffen, echter als ik dit zo lees ga ik twijfelen!!

Is er een goed alternatief?
Netatmo?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
[...]

259,- via BE webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:21
Ook ik volg de ontwikkelingen met enige argwaan. Ben in ieder geval blij dat ik op dit moment nog niet mijn hele huis voorzien heb van radiatorknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
Twixie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:07:
Inderdaad, je betaalt genoeg. Voor een paar euro een abonnement en verder gratis en mij hoor je niet klagen.

Maar goed, het vertrouwen is weg. Dadelijk denkt iedereen "Ok ik koop hem, 24euro per jaar valt reuze mee". Wat weerhoudt tado er van de abonnementen dan duurder te maken? Men zit er toch al aan vast...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:13

DUX

blijft ook nu voor Oranje

LittleTycoon schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:29:
Je voelt natuurlijk op je klompen aan waar dit naar toe gaat. Op een gegeven moment vlakt de groei af qua verkopen (nieuwigheid eraf), terwijl de hardware zo maar > 10-15 jaar meegaat. Dan kun je alleen nog maar overleven (geld in features stoppen) via een recurring revenue model, zie het als service & onderhoud. Zeker omdat je niet alleen hardware verkoopt, maar ook een IT services platform dat continue geld blijft kosten.
Misschien interpreteer ik je reactie niet juist, maar ik zet even uiteen hoe ik over de situatie denk als aanvulling op mijn eerdere tekst.

Ik draai lang genoeg mee in de wereld van online diensten en "[iets] As A Service" om te weten dat oneindig durende klantenservice moeizaam haalbaar is zonder een abonnementsmodel. Tevens doe ik de voorzichtige aanname dat er meer mensen zijn die dat weten, buiten jouw persoon en mijzelf. Zo verwacht ik die kennis ook in het bedrijfsleven en ook bij Tado.

Als er desondanks toch bedrijven zijn die verkondigen geen abonnementskosten te heffen - of zelfs iets voor altijd gratis aan te bieden zoals een van de screenshots hierboven vertoont dan mag ik aannemen dat zij daar goed over nagedacht hebben. Het klinkt in ieder geval super-aanlokkelijk voor de consument, natuurlijk. Ik verwacht anno 2018 dat men weloverwogen besluiten neemt over dit soort abonnementsloze services. Ook verwacht ik van Tado dat zij een reële inschatting kan maken hoe lang een radiatorknop mee moet gaan.

Al met al hebben zij hebben een weloverwogen besluit genomen hoe hun product in de markt te zetten tegen welke prijs, en dat kun je terugvinden in hun eerdere uitspraken. Natuurlijk mag ik ervan uitgaan dat zij hun product ondersteunen zoals zij deze aanprijzen, waar moet ik mijn besluit als consument dan op baseren? Een bedrijf mag in Nederland niet zomaar beweringen doen als ze dat niet waar kunnen maken, zonder tegemoet te komen aan de klanten die onder eerdere voorwaarden een uitgave hebben gedaan.

Ik heb het feit dat mijn verwarming-, aanwezigheids-, en optioneel mijn locatiegegevens op hún servers staan en gedeeld worden met Tado op de koop genomen met als tegenargument dat ik geen abonnementskosten zou hebben. Ik heb meer dan duizend Euro uitgegeven onder het mom dat ik qua kosten voor de komende jaren klaar zou zijn. Ik kan niet iedere vijf jaar een dergelijk bedrag uitgeven aan radiatorknoppen.

Ja, ik heb Tado aangeschaft op basis van de marketinguitspraken die nu uitgepoetst zijn en de roadmap waarop geloofwaardige functies staan toegezegd met een geloofwaardige ETA. Wanneer nadien men dan toch terugkomt op eerdere toezeggingen en alsnog kosten gaat heffen, dan mogen wij hen daar toch zeker op aanspreken? Dat we hen mogen confronteren met deze verandering van zaken nádat zij ons binnengehaald hebben met andere voorwaarden en nu een financiële lock-in toepassen?

Met deze kennis zou ik een andere rangschikking gehad bij mijn zoektocht naar dit soort apparatuur. Eén en ander afwachtend hoe dit verhaal zich verder ontvouwd, en misschien gevoed door geruchten en de onduidelijkheid van de situatie, voel ik mij op voorhand enigszins bekocht.

Overigens, beschouwende sec het product ben ik een tevreden gebruiker :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugger
Ja, maar geen Nederlandse te vinden? Vreemd voor een product dat al in april geïntroduceerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Gugger schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:21:
[...]

Ja, maar geen Nederlandse te vinden? Vreemd voor een product dat al in april geïntroduceerd is...
Ik heb de oude Easy ook enkele jaren gehad, waarbij ook allerlei beloftes gemaakt zijn op softwarematige functionaliteiten, waaronder web ondersteunig. Wat dus nooit gekomen is. Ook qua upgrades was het karig, en eigenlijk niet veel bijzonders. Ik heb geen vertrouwen meer in de Nefit/Bosch Easy.

Ik heb 'm de deur uitgedaan, en de tado aangeschaft. Of ik daar goed aan gedaan heb is nog afwachten, voor nu doet is alles en nog meer dan de Nefit. Alleen de berichtgeving van de afgelopen dagen maakt mij niet zo blij meer met de keuze.

Ik zou verder gaan kijken da de Easy, makkelijk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugger
Grave_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:36:
[...]

Wat ik me nog kan herinneren

Voordelen tov tado:
- Geen batterijen voor de kamerthermostaat
- De kamerthermostaat is de bridge (via wifi aangesloten op je netwerk). De verbinding tussen kamerthermostaat en de radiatorknoppen is 868Mhz. In ieder geval een device minder.
- De kamerthermostaat heeft een proximity of bewegingssensor. Hij licht dus op als je ervoor staat en geeft iets meer info dan Tado weer. Je hebt een horizontaal scrollend schermpje.

Nadelen tov tado:
- 1 away temperatuur voor alle zones. Dat is eigenlijk best een groot nadeel. Als je een kamer helemaal niet gebruikt wil je het daar misschien niet eens zo warm hebben als de away temp voor de badkamer.
- Open raam detectie zit er nog niet in (volgens bosch zit er wel een vochtigheidssensor in maar in Duitsland gebruiken ze dezelfde knoppen ism raamcontacten via Bosch Home, later ook beschikbaar bij ons).
- radiatorknoppen zijn iets te groot naar mijn mening. En maken iets meer lawaai.

Iets dat ik in het midden laat:
In de app zitten enkele instellingen waarmee je de stooklijn kan aanpassen. Leuk voor technische mensen maar zo ingewikkeld moet het niet zijn.

Ik heb nog wel ergens een document dat intern bij bosch gebruikt wordt voor opleiding aan installateurs. Je wordt er niet heel wijs van maar geeft wel een goed beeld. Ik kan het je wel mailen.
1 away temperatuur voor alle zones is inderdaad een erg groot nadeel! Dan is het voor mij eigenlijk gelijk een no-go... Daarnaast hoor ik van jou maar ook van anderen dusdanige verhalen dat ik er ook nog niet heel veel vertrouwen in heb. Tel er nog bij op dat er geen NL webshop te vinden is en ook verder nog erg weinig informatie / reviews dan wacht ik nog wel een tijdje af, kijken waar Tado naartoe gaat.

Misschien kan het een overweging zijn om Tado spullen te gaan huren, dat kan nu geloof ik ook al, maar dan krijg je in ieder geval geen last van een investering en lock-in. Is natuurlijk wel een stuk duurder als alles hetzelfde blijft ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
DUX schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:16:
[...]

Misschien interpreteer ik je reactie niet juist, maar ik zet even uiteen hoe ik over de situatie denk als aanvulling op mijn eerdere tekst.

Ik draai lang genoeg mee in de wereld van online diensten en "[iets] As A Service" om te weten dat oneindig durende klantenservice moeizaam haalbaar is zonder een abonnementsmodel. Tevens doe ik de voorzichtige aanname dat er meer mensen zijn die dat weten, buiten jouw persoon en mijzelf. Zo verwacht ik die kennis ook in het bedrijfsleven en ook bij Tado.

Als er desondanks toch bedrijven zijn die verkondigen geen abonnementskosten te heffen - of zelfs iets voor altijd gratis aan te bieden zoals een van de screenshots hierboven vertoont dan mag ik aannemen dat zij daar goed over nagedacht hebben. Het klinkt in ieder geval super-aanlokkelijk voor de consument, natuurlijk. Ik verwacht anno 2018 dat men weloverwogen besluiten neemt over dit soort abonnementsloze services. Ook verwacht ik van Tado dat zij een reële inschatting kan maken hoe lang een radiatorknop mee moet gaan.

Al met al hebben zij hebben een weloverwogen besluit genomen hoe hun product in de markt te zetten tegen welke prijs, en dat kun je terugvinden in hun eerdere uitspraken. Natuurlijk mag ik ervan uitgaan dat zij hun product ondersteunen zoals zij deze aanprijzen, waar moet ik mijn besluit als consument dan op baseren? Een bedrijf mag in Nederland niet zomaar beweringen doen als ze dat niet waar kunnen maken, zonder tegemoet te komen aan de klanten die onder eerdere voorwaarden een uitgave hebben gedaan.

Ik heb het feit dat mijn verwarming-, aanwezigheids-, en optioneel mijn locatiegegevens op hún servers staan en gedeeld worden met Tado op de koop genomen met als tegenargument dat ik geen abonnementskosten zou hebben. Ik heb meer dan duizend Euro uitgegeven onder het mom dat ik qua kosten voor de komende jaren klaar zou zijn. Ik kan niet iedere vijf jaar een dergelijk bedrag uitgeven aan radiatorknoppen.

Ja, ik heb Tado aangeschaft op basis van de marketinguitspraken die nu uitgepoetst zijn en de roadmap waarop geloofwaardige functies staan toegezegd met een geloofwaardige ETA. Wanneer nadien men dan toch terugkomt op eerdere toezeggingen en alsnog kosten gaat heffen, dan mogen wij hen daar toch zeker op aanspreken? Dat we hen mogen confronteren met deze verandering van zaken nádat zij ons binnengehaald hebben met andere voorwaarden en nu een financiële lock-in toepassen?

Met deze kennis zou ik een andere rangschikking gehad bij mijn zoektocht naar dit soort apparatuur. Eén en ander afwachtend hoe dit verhaal zich verder ontvouwd, en misschien gevoed door geruchten en de onduidelijkheid van de situatie, voel ik mij op voorhand enigszins bekocht.

Overigens, beschouwende sec het product ben ik een tevreden gebruiker :)
Ik denk dat de intenties goed waren indertijd, mijn ervaring is dat in de wereld van start ups en scale ups inschatting en realiteit nogal afwijken. Lullig voor de consument, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:08
De pest is, er is eigenlijk niemand die het beter doet dan Tado. Ik heb afgelopen december na lang rondkijken gekozen voor Tado ivm hun zone onafhankelijke aansturing en het feit dat Honeywell evohome toen al een tijdje stil stond qua ontwikkeling.

Sinds ik Tado heb valt 1 ding mij echter bijzonder negatief op: De toevoeging/ontwikkeling van nieuwe (op de roadmap staande) features. Als ik op mijn werk zo ontiegelijk traag ontwikkelde was ik inmiddels 5 werkgevers verder gok ik. Dus eigenlijk is Tado wat dat betreft geen haar beter dan Honeywell. Sterker nog, Tado wil dat je via een abonnement gaat betalen voor features die er wellicht nooit gaan komen.
Ik sta op het punt om een extra thermostaatkraan te halen, maar ik ga maar weer eens opnieuw zoeken om te kijken er bij een van de buren groener gras te vinden is.

Deze manier van uitfasering (ik heb niet de illusie dat dit niet eindig is) van een product ben ik niet van gediend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
lolgast schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:50:
De pest is, er is eigenlijk niemand die het beter doet dan Tado. Ik heb afgelopen december na lang rondkijken gekozen voor Tado ivm hun zone onafhankelijke aansturing en het feit dat Honeywell evohome toen al een tijdje stil stond qua ontwikkeling.
Plugwise lijkt zeer interessant als alternatief! (https://www.plugwise.com/nl_NL/) Zoneregeling met aparte voelers, minder afhankelijk van server, (nog???) geen abonnement, combinatiemogelijkheden met bestaande thermostaat. Alleen heb ik nog geen gebruikerservaringen kunnen vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
Ook ik ben een gebruiker van de Tado V3, en ook ik ben teleurgesteld in deze nieuwe aanpak. Hoewel ik geen bezwaar heb tegen bedrijven die hun businessmodel herzien, zeker in het geval zij van mening zijn dat het oude niet haalbaar is en dit de bruikbaarheid van het apparaat op lange termijn aantast, vind ik het wel erg vervelend dat eerdere beloftes en garanties op losse schroeven zijn komen te staan. Dat is volgens mij ook het sentiment dat andere tweakers hebben.

@tado
1) Voor zover ik het verhaal begrijp zullen de Tado V3 gebruikers die niet updaten nog een hele tijd kunnen genieten van dezelfde functionaliteit als daarvoor. Kunnen jullie iets specifieks zeggen over hoe lang dat blijft. Is dat minimaal 1 jaar, 2 jaar of hoe lang gaan jullie dit ten minste onderhouden? Ik wil graag weten waar ik aan toe ben en tot nu toe is hier alleen in algemene zin op gereageerd.

2) Is er een reden dat jullie verschillende app-versies willen onderhouden en de V3 / V3+ dus zo sterk willen scheiden? Het lijkt mij simpeler (en goedkoper vanuit jullie perspectief) om iedereen op dezelfde interface en app te krijgen, en daar eventuele beperkingen aan toe te voegen (en dus achter de schermen diverse vinkjes te hebben voor V3 / V3+). Dit soort acties maken wel dat je je een tweederangs klant voelt...

3) De 'oude' roadmap met functionaliteit zie ik als beloftes die gedaan zijn aan Tado (V3) gebruikers, zonder dat deze extra kosten met zich mee zouden moeten brengen. Dat is ook niet eerder als zodanig gecommuniceerd. Zijn jullie bereid om intern te kijken naar het beschikbaar maken van deze extra functionaliteiten voor V3 gebruikers die niet upgraden? Ik vind het niet erg dat echt nieuwe toekomstige functionaliteit betaald zou zijn, en dat dus nieuwe elementen aan de roadmap via een abonnement en tegen betaling beschikbaar zouden komen, maar deze oude roadmap is al zolang gepubliceerd dat het niet eerlijk voelt dat V3 gebruikers zouden moeten betalen voor, bijvoorbeeld, het child-lock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Montoya200x schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:24:
[...]

Disclaimer zeker gemist onderaan het plaatje van deze oude 2017 roadmap ?

[afbeelding]

Tado belooft niks, maar als ze nieuwe features uitrollen, zou dat volgens hun jarenlange advertentie slogan ook voor huidige gebruikers uitgerold moeten worden..... Doen ze dat niet, dan is dat in mijn ogen jarenlange "MISLEIDING" geweest van Tado klanten, die juist daarop o.a. hun aankoop gebaseerd hebben :X

[afbeelding]

Dus bovenstaande letterlijk genomen, verwacht je met de hoge investeringskosten, die voor sommigen hier soms wel oplopen tot €1000,-, dat nieuwe features dan ook beschikbaar komen voor huidige gebruikers ZONDER EXTRA KOSTEN:

[...]
Is TADO ook actief in Amerika? Zo ja zullen er wel een tal van rechtszaken volgen waar mensen een paar miljoen willen verdienen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!
We hebben een blogpost gelanceerd op onze website

https://www.tado.com/t/en...lus-products/#app-upgrade

Daarin verklaren we duidelijk dat we de v3 app blijven onderhouden voor de levensduur van de thermostaten dat je gehuurd of gekocht hebt.

Waarbij ook geïncludeerd prestatie- en beveiligingsupdates, de introductie van additionele features en bug fixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
Kan je 5 euro uitsparen door ieder jaar een nieuwe account aan te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• granturismo5
tado schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:49:

Daarin verklaren we duidelijk dat we de v3 app blijven onderhouden voor de levensduur van de thermostaten dat je gehuurd of gekocht hebt.

Waarbij ook geïncludeerd prestatie- en beveiligingsupdates, de introductie van additionele features en bug fixes.
Dank, wat mij betreft een heldere uitleg. Neemt niet weg dat de 'vroege' investeerder er niet heel blij mee zal zijn maar ziet er wel uit als een eerlijk en duidelijk verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
tado schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:49:

Onduidelijk is hoelang die "levensduur van de thermostaten" is. Is dat zo lang ze blijven werken, al is dat 10 jaar? Of gaat Tado een economische levensduur vaststellen, van bv 4 jaar of korter?
En als de apparaten geleidelijk aan vervangen moeten worden, moeten we dan over op V3+?

En de "additionele features", zijn dat alle features die Tado zal ontwikkelen?
Of alleen wat op de roadmap stond?
Of nog minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
granturismo5 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:40:
[...]

Dank, wat mij betreft een heldere uitleg. Neemt niet weg dat de 'vroege' investeerder er niet heel blij mee zal zijn maar ziet er wel uit als een eerlijk en duidelijk verhaal.
Idd, inkomsten moerrn omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
granturismo5 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:40:
Neemt niet weg dat de 'vroege' investeerder er niet heel blij mee zal zijn maar ziet er wel uit als een eerlijk en duidelijk verhaal.
Voor mij is het verhaal van de blogpost heel tegenstrijdig....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wxtmew2lmMs8zf2sKX9JnVH1/full.png

Dus kies je voor de V3 app, dan wordt heel merkwaardig, toch een "additional feature" je al ONTNOMEN zoals Climate Comfort en komen ze onderstaande belofte niet na :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vw6RsNU3xYYCIL4zVheizNmt/full.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Odie
  • Laatst online: 05-10 19:14
Ik denk dat Tado hier keihard aantoont waarom een gesloten systeem als Tado in the long run niet in het belang van de consument is. Ik heb hier een Tado thermostaat en ik was van plan om wat knoppen te kopen maar ik heb besloten om dit niet te doen. Naast Tado heb ik verlichting van Hue maar ik ga langzaam over op Zwave. Eventuele radiatorknoppen zullen dus ook van Zwave worden en ik ga alles integreren in Domoticz.

Het punt hier is niet de paar euro die ze nu gaan vragen. Het punt is, wat je ook bij bij Netflix nu ziet, is de onbetrouwbaarheid en het misbruik. Wat dat betreft is dit drugs-dealer gedrag: the first shot is always free. Eerst lok je mensen naar je product, creëer je afhankelijkheid of een lock-in en vervolgens ga je de koers wijzigen.

Jammer tado, maar ik zal na deze move nooit een abonnement overwegen. Simpelweg omdat er 0,0 garantie is dat jullie niet volgend jaar een 'plus' abonnement introduceren voor nieuwe features. Of dat jullie simpelweg het abonnement ophogen naar het dubbele (weer: Netflix gedrag). Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Nou was ik überhaupt al aan het overwegen of ik de Tado zou terugsturen want ook de geofencing werkt maar beperkt (als ik onverwacht thuis kom is mijn huis niet warm, tenzij ik 'comfort' instel maar dan is m’n huis structureel te warm als ik away ben) en van een besparing die me voorgehouden is lijkt al helemaal geen sprake. Ook hier weer: vertrouwen is key.

• _Eddie_
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-11-2024
@tado

Op dit moment hebben wij 2 thermostaten voor 2 zones en een extension kit.

Voor de toekomst staan nog 2 zones op het programma, maar dat zal pas volgend jaar of later zijn. Is het dan mogelijk om 2 extra thermostaten te kopen, zonder dat we aan een abonnement hoeven te beginnen?

• Twixie
Odiebla schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:02:
want ook de geofencing werkt maar beperkt (als ik onverwacht thuis kom is mijn huis niet warm, tenzij ik 'comfort' instel maar dan is m’n huis structureel te warm als ik away ben)
Volledig eens met de rest van je post, maar wat je hier schrijft ligt natuurlijk geenszins aan Tado. Het is gewoon een feit dat de tijd nodig om een koud huis te verwarmen groter is dan de tijd die je onderweg bent naar huis. Je kan niet verwachten als je bvb 30' moet rijden naar huis na je werk, dat je op die 30' je huis van 18 naar 21° krijgt. Tado laat je op zijn minst al toe van de Away temperatuur afhankelijk te maken van de afstand tot huis, maar de keerzijde is dan inderdaad dat als je lang weg bent op een relatief kleine afstand, je bij Comfort inderdaad wel nog nodeloos kunt stoken overdag.

• Montoya200x
  • Niet online
_Eddie_ schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:28:
@tado

Voor de toekomst staan nog 2 zones op het programma, maar dat zal pas volgend jaar of later zijn. Is het dan mogelijk om 2 extra thermostaten te kopen, zonder dat we aan een abonnement hoeven te beginnen?
Voor zover ik het begrepen heb, is het abbo systeem als volgt opgezet:
  1. V3+ bridge bij gebruiker > abbo benodigd indien gebruiker Auto-Assist features wilt gaan gebruiken (gebruiker kan alleen V3+ app gebruiken)
  2. V2/V3 bridge bij gebruiker > abbo ALLEEN benodigd indien gebruiker overstapt naar nieuwe V3+ app EN Auto-Assist wilt gebruiken
Dus ben je een huidige klant met een V2/V3 bridge en gebruik je de V3 app, dan zou je bij het toevoegen van een nieuwe V3+ wand thermostaat (voor een nieuwe zone) aan de V2/V3 bridge, nog steeds onder de oude voorwaarden vallen, dus zonder abbo, met features die je nu met de V3 app ook hebt..

Correct @tado ?
Dus dat V3+ (lees ook V4,V5,V6 enz) hardware (slimme radiator knop/wand thermostaat) aan een V2/V3 BRIDGE gekoppeld kunnen worden, zonder verplichting tot een abbo systeem, indien de gebruiker ALLEEN alle huidige V3 functies zou willen gebruiken met de V3 app ?

Want ik zie de bui al hangen, dat als over x jaar een slimme V3 radiatorknop/wand thermopstaat buiten garantie kapot gaat en deze vervangen moet worden, dat op de markt dan alleen een slimme radiatorknop/wand thermostaat met hardwareversie zoveel (V4, V5, V6) beschikbaar is, die dan OOK weer een bridge met hardware versie zoveel (V4,V5, V6) NODIG heeft om gekoppeld te kunnen worden.

En waar komen we dan op uit met een nieuwe bridge..... Inderdaad, het verplichte abbo systeem :X

Misschien een negatieve glazen bol, maar kan zo maar realiteit worden, indien Tado in de toekomst misschien gaat kiezen om die hardware lock-in te gaan toepassen, onder het mom (lees smoes) dat nieuwe hardware met een oude bridge niet compatible is |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeAllerlangste
Danfoss living connect lijkt wel een fraai alternatief op Tado. Iemand daar al naar gekeken?

Heb de app gedownload en in demo mode krijg je een heel aardig idee!

O.a. Geofencing, away temp per zone, slanke knoppen, open window detection, child lock, batterijduur van twee jaar, support voor vloerverwarming, z-wave protocol etc.!

Ben er nog niet achter hoe afhankelijk het systeem is van een server.

Kleine toevoeging:
User data, such as temperature or time schedule can be stored either in the thermostat where only you can access it or in the cloud, but only if you give your consent

Kleine toevoeging 2:
Optionele losse temperatuursensor en netwerk repeater zijn beschikbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door DeAllerlangste op 06-09-2018 16:42 ]

Grave_ schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:23:
Kan je 5 euro uitsparen door ieder jaar een nieuwe account aan te maken?
Misschien mogelijk, maar als je een nieuw account maakt moet je ook het oude verwijderen en daardoor ook de installatie opnieuw doen.
PeterdeBruin schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:37:
[...]

Onduidelijk is hoelang die "levensduur van de thermostaten" is. Is dat zo lang ze blijven werken, al is dat 10 jaar? Of gaat Tado een economische levensduur vaststellen, van bv 4 jaar of korter?
En als de apparaten geleidelijk aan vervangen moeten worden, moeten we dan over op V3+?

En de "additionele features", zijn dat alle features die Tado zal ontwikkelen?
Of alleen wat op de roadmap stond?
Of nog minder?
Helaas kan ik op deze vragen geen antwoord geven op dit moment. Over de komende maanden zullen er meer zaken duidelijk worden.

Het is daarnaast belangrijk om te onthouden dat alleen het aansluiten van een V3+ bridge ervoor zorgt dat je automatisch naar een V3+ app gaat.
Dus u kunt altijd Slimme Thermostaten en Slimme Radiatorknoppen blijven toevoegen of vervangen zonder dat dat een effect heeft op uw account.
Montoya200x schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:51:
[...]

Voor mij is het verhaal van de blogpost heel tegenstrijdig....

[afbeelding]

Dus kies je voor de V3 app, dan wordt heel merkwaardig, toch een "additional feature" je al ONTNOMEN zoals Climate Comfort en komen ze onderstaande belofte niet na :?

[afbeelding]
Ik had uw feedback doorgegeven en de statement is nu aangepast naar:
"This includes performance and security updates, the introduction of selected additional features (for example detailed boiler reporting) and bug fixes."

Per toekomstige feature zal bekeken worden of hij wel of niet naar de V3 app gebracht zal worden. Helaas heb ik geen overzicht op welke features dat wel/niet zullen zijn. Daar zal in de komende maanden waarschijnlijk meer duidelijkheid over komen.
Odiebla schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:02:
Ik denk dat Tado hier keihard aantoont waarom een gesloten systeem als Tado in the long run niet in het belang van de consument is. Ik heb hier een Tado thermostaat en ik was van plan om wat knoppen te kopen maar ik heb besloten om dit niet te doen. Naast Tado heb ik verlichting van Hue maar ik ga langzaam over op Zwave. Eventuele radiatorknoppen zullen dus ook van Zwave worden en ik ga alles integreren in Domoticz.

Het punt hier is niet de paar euro die ze nu gaan vragen. Het punt is, wat je ook bij bij Netflix nu ziet, is de onbetrouwbaarheid en het misbruik. Wat dat betreft is dit drugs-dealer gedrag: the first shot is always free. Eerst lok je mensen naar je product, creëer je afhankelijkheid of een lock-in en vervolgens ga je de koers wijzigen.

Jammer tado, maar ik zal na deze move nooit een abonnement overwegen. Simpelweg omdat er 0,0 garantie is dat jullie niet volgend jaar een 'plus' abonnement introduceren voor nieuwe features. Of dat jullie simpelweg het abonnement ophogen naar het dubbele (weer: Netflix gedrag). Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Nou was ik überhaupt al aan het overwegen of ik de Tado zou terugsturen want ook de geofencing werkt maar beperkt (als ik onverwacht thuis kom is mijn huis niet warm, tenzij ik 'comfort' instel maar dan is m’n huis structureel te warm als ik away ben) en van een besparing die me voorgehouden is lijkt al helemaal geen sprake. Ook hier weer: vertrouwen is key.
Ik ben het niet helemaal eens over de "gesloten systeem" uitspraak. Natuurlijk zijn we meer gesloten dan een Open Source oplossing maar we bieden wel een API en we zijn als een van weinigen geschikt met de drie grote platformen: Google Home, Amazon Alexa en Apple Homekit. (en Homey)

Ik kan niet garanderen dat er in de toekomst geen andere prijs komt. Ik kan wel eerlijk zeggen dat ik actief betrokken was bij de concept en introductiefase van V3+ en dat er veel tijd is gestoken in het vinden van de juiste prijs en dat er op dit moment geen plannen zijn om de prijzen langzaam te verhogen. Het doel is om een attractief product te blijven voor nieuwe klanten.

Ik zou zeker aanraden om contact op te nemen met https://support.tado.com/hc/nl/requests/new over het de automatic away modus. Misschien kunnen we nog wat aanpassingen doen.
_Eddie_ schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:28:
@tado

Ja dat is gewoon mogelijk. Alleen de V3+ bridge (die in de V3+ starterskit zit) zal ervoor zorgen dat het account naar de V3+ app zal gaan.
Montoya200x schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:12:
[...]

Voor zover ik het begrepen heb, is het abbo systeem als volgt opgezet:
  1. V3+ bridge bij gebruiker > abbo benodigd indien gebruiker Auto-Assist features wilt gaan gebruiken (gebruiker kan alleen V3+ app gebruiken)
  2. V2/V3 bridge bij gebruiker > abbo ALLEEN benodigd indien gebruiker overstapt naar nieuwe V3+ app EN Auto-Assist wilt gebruiken
Dus ben je een huidige klant met een V2/V3 bridge en gebruik je de V3 app, dan zou je bij het toevoegen van een nieuwe V3+ wand thermostaat (voor een nieuwe zone) aan de V2/V3 bridge, nog steeds onder de oude voorwaarden vallen, dus zonder abbo, met features die je nu met de V3 app ook hebt..

Correct @tado ?
Dus dat V3+ (lees ook V4,V5,V6 enz) hardware (slimme radiator knop/wand thermostaat) aan een V2/V3 BRIDGE gekoppeld kunnen worden, zonder verplichting tot een abbo systeem, indien de gebruiker ALLEEN alle huidige V3 functies zou willen gebruiken met de V3 app ?

Want ik zie de bui al hangen, dat als over x jaar een slimme V3 radiatorknop/wand thermopstaat buiten garantie kapot gaat en deze vervangen moet worden, dat op de markt dan alleen een slimme radiatorknop/wand thermostaat met hardwareversie zoveel (V4, V5, V6) beschikbaar is, die dan OOK weer een bridge met hardware versie zoveel (V4,V5, V6) NODIG heeft om gekoppeld te kunnen worden.

En waar komen we dan op uit met een nieuwe bridge..... Inderdaad, het verplichte abbo systeem :X

Misschien een negatieve glazen bol, maar kan zo maar realiteit worden, indien Tado in de toekomst misschien gaat kiezen om die hardware lock-in te gaan toepassen, onder het mom (lees smoes) dat nieuwe hardware met een oude bridge niet compatible is |:(
Het bovenste is correct. Het is belangrijk om te weten dat we op dit moment alleen een versie zetten bij een starterskit. Je kan ook zien in onze webshop dat alle additionele producten geen versienummer hebben. Dit is omdat afhankelijk van welke bridge (starterskit) er gebruikt is, de additionele producten een V2, V3 of V3+ product zal zijn.

Kijk ook naar mijn uitleg hierboven. Het enige wat nog kan gebeuren is dat de bridge buiten garantie kapot gaat waardoor je genoodzaakt bent om een nieuwere versie bridge toe te voegen waardoor een upgrade naar de nieuwe app automatisch zal verlopen. Gelukkig is het uitvalspercentage van onze bridges zeer laag dus dit is vrij hypothetisch.

Verwijderd

Ik heb wat kleine luchtvochtigheid vraagjes.
Kan ik ook de door de thermostaat gemeten luchtvochtigheid in HomeKit zien of laten zien. Als sensor opzich zeg maar.
Ik kan hem wel al via Siri opvragen.

En hebben de de radiatorknoppen een eigen luchtvochtigheidsmeter. En kan je nav die waardes ook in een zone verwarmen en stoppen met verwarmen.
Het idee was in badkamer na douchen even verwarmen tot vochtigheid weg is en dan weer uit.

Met veel groeten,
Venco

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:21:
Ik heb wat kleine luchtvochtigheid vraagjes.
Kan ik ook de door de thermostaat gemeten luchtvochtigheid in HomeKit zien of laten zien. Als sensor opzich zeg maar.
Ik kan hem wel al via Siri opvragen.

En hebben de de radiatorknoppen een eigen luchtvochtigheidsmeter. En kan je nav die waardes ook in een zone verwarmen en stoppen met verwarmen.
Het idee was in badkamer na douchen even verwarmen tot vochtigheid weg is en dan weer uit.

Met veel groeten,
Venco
Ik weet niet of dit (al) met HomeKit kan maar ik weet wel dat het met IFTTT mogelijk is:
https://support.tado.com/...-diensten-biedt-tado-aan-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Odie
  • Laatst online: 05-10 19:14
Twixie schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:49:
[...]

Volledig eens met de rest van je post, maar wat je hier schrijft ligt natuurlijk geenszins aan Tado. Het is gewoon een feit dat de tijd nodig om een koud huis te verwarmen groter is dan de tijd die je onderweg bent naar huis. Je kan niet verwachten als je bvb 30' moet rijden naar huis na je werk, dat je op die 30' je huis van 18 naar 21° krijgt. Tado laat je op zijn minst al toe van de Away temperatuur afhankelijk te maken van de afstand tot huis, maar de keerzijde is dan inderdaad dat als je lang weg bent op een relatief kleine afstand, je bij Comfort inderdaad wel nog nodeloos kunt stoken overdag.
Tado belooft dat het mijn huis warm kan krijgen als ik onverwacht thuis kom. Dat dit niet in mijn dagelijkse 20 minuten woonwerkverkeer lukt prima, maar zelfs als ik op een uur rijden zit dan nog lukt het Tado niet. Niet omdat mijn huis te langzaam opwarmt maar simpelweg omdat Tado veeeeeeeels te laat begint met detecteren dat ik onderweg naar huis ben. Ik begrijp best dat dat een uitdaging is, maar dat was wel de belofte.
Pagina: 1 ... 54 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!