Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PeterdeBruin
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 06-06 11:57
quote:
ardvark99 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:02:
[...]

Ok, bedankt. Ga ik doen. Alleen jammer dat je dat niet zelf kan doen in de app of website.
Tussen haakjes, opnieuw kalibreren kan wel zelf door de batterij even los te halen.
Maar dat zal niet helpen.

• Montoya200x
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
@tado , Wat is de changelog van firmware 49.3, voor de slimme radiatorknoppen ?
quote:
Montoya200x schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:33:
@tado , Wat is de changelog van firmware 49.3, voor de slimme radiatorknoppen ?
Stability updates and various minor bugfixes.

tado wijzigde deze reactie 14-03-2018 09:24 (5%)

• Moning2
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-07 12:19
Vanochtend merkte ik op dat de slimme radiatorknop in mijn slaapkamer binnen enkele seconden volledig open en weer volledig dicht ging, op het moment dat in een andere zone (woonkamer) de verwarming aan ging volgens het schema.
De slaapkamer staat op permanent uit.

Zijn er logs (voor mij) beschikbaar om te zien of dit vaker voorkomt?

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19:18
@tado Waarom is er niet gewoon een openbare changelog? Geheimzinnige gedoe zo :/

Ik had vanmorgen/vannacht trouwens hetzelfde gevoel als hierboven vwb het open-/dichtdraaien van de kranen. Ik denk dat het door de firmware update komt, want gisteravond zat ik nog op 47.9, nu op 49.3

Te koop: Honda VFR800

• Montoya200x
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Misschien omdat een nieuwe firmware een device reboot triggert, net zoals dat bij vele apparaten het geval kan zijn die een firmware update krijgen en waarbij in het geval van de slimme radiatorknoppen dan een nieuwe kalibratie benodigd kan zijn vanwege deze nieuwe firmware ?

Heb hier nooit op gelet of bovenstaande inderdaad de workflow is, maar daar zal @tado ongetwijfeld wel een uitleg over kunnen geven.

• TJakeis
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17-07 14:43
Ik heb het volgende probleem. Wanneer wij afwezig zijn en de verwarming uit gaat, zakt de temperatuur tamelijk snel tot een bepaald punt, waarna hij op een welbepaalde temperatuur blijft hangen. De snelle daling is logisch aangezien het huis niet goed geïsoleerd is. Echter is de temperatuur waarop het huis blijft hangen hoger dan de temperatuur die aangehouden moet worden volgens Tado. Er vertrekt vanuit Tado dan, in principe, ook geen commando om te beginnen verwarmen. Het lijkt alsof de ketel zelf het initiatief neemt om het huis op een bepaalde temperatuur te houden.

Ook gebeurt het dat de temperatuur in huis ineens begint te stijgen als wij uit huis zijn. Eerst dacht ik dat dit zou kunnen komen door de invloed van de zon op het enkele glas aan de achterkant van de woning. Echter gebeurt dit ook op een bewolkte dag. Ook hier weer lijkt het alsof de ketel zelf dat initiatief neemt om te stoken.

Het valt ook op dat de ketel 's nachts regelmatig lijkt aan te slaan, terwijl dat vroeger (voor Tado) niet gebeurde. Eerst dacht ik dat dit door het koude weer kwam, maar nu het afgelopen week weer wat warmer is geweest blijft dit.

Screenshots uit de app om het probleem te illustreren:
https://photos.app.goo.gl/b3Jj7icQVcQSFCDL2

Ketel en thermostaat:
Junkers cerapur top30-3 zwb met een Junkers FW 100 thermostaat

De aanwijzingen voor het installeren die ik van Tado heb gekregen heb ik gevolgd. Zo heb ik de voormalige kamerthermostaat (FW 100) geplaatst in het daarvoor voorziene slot in de ketel. Ook heb ik de instellingen aangepast zoals door Tado doorgegeven. Op de thermostaat kan ik zien dat de temperatuur van de Tado correct wordt doorgegeven aan de ketel. De gevraagde aanvoertemperatuur kan ik ook aflezen. De ketel reageert zoals te verwachten op de commandos van de Tado.

Mijn vraag aan jullie: heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad of weet iemand hoe dit zou kunnen komen? De plotse temperatuurstijgingen, het constant aanhouden van een te hoge temperatuur, en het draaien 's nachts lijkt mij namelijk niet de bedoeling.
quote:
TJakeis schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:27:
Ik heb het volgende probleem. Wanneer wij afwezig zijn en de verwarming uit gaat, zakt de temperatuur tamelijk snel tot een bepaald punt, waarna hij op een welbepaalde temperatuur blijft hangen. De snelle daling is logisch aangezien het huis niet goed geïsoleerd is. Echter is de temperatuur waarop het huis blijft hangen hoger dan de temperatuur die aangehouden moet worden volgens Tado. Er vertrekt vanuit Tado dan, in principe, ook geen commando om te beginnen verwarmen. Het lijkt alsof de ketel zelf het initiatief neemt om het huis op een bepaalde temperatuur te houden.

Ook gebeurt het dat de temperatuur in huis ineens begint te stijgen als wij uit huis zijn. Eerst dacht ik dat dit zou kunnen komen door de invloed van de zon op het enkele glas aan de achterkant van de woning. Echter gebeurt dit ook op een bewolkte dag. Ook hier weer lijkt het alsof de ketel zelf dat initiatief neemt om te stoken.

Het valt ook op dat de ketel 's nachts regelmatig lijkt aan te slaan, terwijl dat vroeger (voor Tado) niet gebeurde. Eerst dacht ik dat dit door het koude weer kwam, maar nu het afgelopen week weer wat warmer is geweest blijft dit.

Ketel en thermostaat:

De aanwijzingen voor het installeren die ik van Tado heb gekregen heb ik gevolgd. Zo heb ik de voormalige kamerthermostaat (FW 100) geplaatst in het daarvoor voorziene slot in de ketel. Ook heb ik de instellingen aangepast zoals door Tado doorgegeven. Op de thermostaat kan ik zien dat de temperatuur van de Tado correct wordt doorgegeven aan de ketel. De gevraagde aanvoertemperatuur kan ik ook aflezen. De ketel reageert zoals te verwachten op de commandos van de Tado.

Mijn vraag aan jullie: heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad of weet iemand hoe dit zou kunnen komen? De plotse temperatuurstijgingen, het constant aanhouden van een te hoge temperatuur, en het draaien 's nachts lijkt mij namelijk niet de bedoeling.
Ik denk dat het beter is als u kort deze vraag naar ons doorstuurt: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Dan kunnen proberen na te gaan wat er aan de hand is.

• TJakeis
quote:
tado schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:29:
[...]

Ik denk dat het beter is als u kort deze vraag naar ons doorstuurt: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Dan kunnen proberen na te gaan wat er aan de hand is.
Had ik al eens gedaan, maar vanuit jullie kon er toen niets fout gedetecteerd worden. Er werd toen gesuggereerd dat dit misschien door de zon zou kunnen komen. Ik dacht om het hier eens te vragen, misschien dat iemand hier het weet.

Ik zal in ieder geval een nieuwe request doen.

Bedankt.

• PeterdeBruin
quote:
TJakeis schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:27:

Ketel en thermostaat:

Ik zou denken dat die Junkers FW 100 thermostaat, die nu op de ketel zit, niet goed is ingesteld.
Wellicht handhaaft ie nog steeds een zekere minimumtemperatuur, terwijl ie dat aan Tado zou moeten overlaten. En meet ie daarvoor de temperatuur op de ketel, in plaats van in huis...
Dus als de ketel koud is, schakelt de FW 100 hem in.
Hij zou op de allerlaagste stand moeten staan, lijkt mij, zodat ie nooit op eigen houtje de verwarming inschakelt.

Wat is trouwens de functie van zo'n dubbele thermostaat? Is er een zonnewarmte-installatie gekoppeld? Of zou hij moeten zorgen voor betere weersafhankelijke regeling? Of functioneert zo'n Junkers ketel niet zonder dat er een Junkers thermostaat aan hangt?

• henk99
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-07 14:04
Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe telefoon (LG G6) en sinds die tijd merk ik dat de Tado app regelmatig uit de achtergrond verdwijnt. Ik heb uiteraard mijn settings gecontrolleerd en voor zover ik kan zien wordt de app uitgesloten van batterij optimalisatie e.d. Nu zijn er verschillende manieren om bij deze setting te komen, namelijk via batterij settings, smart doctor en de app setting.

Ik zal er ongetijfeld toch één over het hoofd zien, maar ik kan het maar niet ontdekken. Kan iemand me hiermee helpen?

• Titanium
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 28-03 09:17

Titanium

Android rules

quote:
Titanium schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:33:
21 sept 2017 TADO slimme thermostaat V3 gekocht
Vandaag 11 maart 2018 zijn de AAA batterijen op.😣
M.aw ze gaan minder dan een half jaar mee en zeker geen 2 jaar zoals TADO aangeeft
Thermostaat heeft altijd normaal gefunctioneerd en de batterijen waren meegeleverd. 3 maal Duracell professional
gisteren gaven de batterijen van mijn smart Tado radiatorknop ook aan dat ze op waren.
M.a.w. 2 jaar is een hoax, 6 maanden is realistischer

Samsung S6 Egde 64GB pearl

• TJakeis
quote:
PeterdeBruin schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 17:17:
[...]

Ik zou denken dat die Junkers FW 100 thermostaat, die nu op de ketel zit, niet goed is ingesteld.
Wellicht handhaaft ie nog steeds een zekere minimumtemperatuur, terwijl ie dat aan Tado zou moeten overlaten. En meet ie daarvoor de temperatuur op de ketel, in plaats van in huis...
Dus als de ketel koud is, schakelt de FW 100 hem in.
Hij zou op de allerlaagste stand moeten staan, lijkt mij, zodat ie nooit op eigen houtje de verwarming inschakelt.

Wat is trouwens de functie van zo'n dubbele thermostaat? Is er een zonnewarmte-installatie gekoppeld? Of zou hij moeten zorgen voor betere weersafhankelijke regeling? Of functioneert zo'n Junkers ketel niet zonder dat er een Junkers thermostaat aan hangt?
De installatie werkt weersafhankelijk, dus ik denk dat de thermostaat voor deze regeling zorgt. Tado had aangegeven om het zo te installeren. Programma op de FW 100 automatisch (aangegeven door Tado) en constant lage temperatuur (eco). Heb al van alles geprobeerd qua voor de hand liggende instellingen op de FW 100, maar kan geen verandering vaststellen. De FW 100 is ingesteld om de temperatuur van de Tado te gebruiken. Deze wordt correct doorgeven aan de FW 100, dat kan ik aflezen. Volgens Tado is er bij hen geen probleem vast te stellen, dus ik ga er van uit dat het mijn installatie is. Tado heeft vandaag een reset uitgevoerd, dus ik bekijk de komende dagen of er wat veranderd is. Daarna desnoods terug naar de oude opstelling en via de tado de temperatuur monitoren. Kijken wat dat doet.

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06:27
quote:
henk99 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 17:33:
Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe telefoon (LG G6) en sinds die tijd merk ik dat de Tado app regelmatig uit de achtergrond verdwijnt. Ik heb uiteraard mijn settings gecontrolleerd en voor zover ik kan zien wordt de app uitgesloten van batterij optimalisatie e.d. Nu zijn er verschillende manieren om bij deze setting te komen, namelijk via batterij settings, smart doctor en de app setting.

Ik zal er ongetijfeld toch één over het hoofd zien, maar ik kan het maar niet ontdekken. Kan iemand me hiermee helpen?
Apps zoals 'smart doctor' doen vaak weinig goeds voor dit soort toepassingen. Al geprobeerd hoe het werkt als je deze app even deactiveerd/verwijderd?

• henk99
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 06-07 14:04
quote:
GVR schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:25:
[...]

Apps zoals 'smart doctor' doen vaak weinig goeds voor dit soort toepassingen. Al geprobeerd hoe het werkt als je deze app even deactiveerd/verwijderd?
Ik zal uitzoeken hoe ik dit deactiveer. Ik heb in deze app al wel ingesteld dat Tado niet medoet in de besparing, dus ff checken of app deactiveren helpt.

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17-07 18:32
quote:
Als je op die dinsdag grafiek eens met je vinger een uur of 12:00 selecteert, welke temperatuur en welke door het Tado ingestelde afwezigheidsschema temperatuur toont hij dan?

• TJakeis
quote:
TWyk schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:53:
[...]

Als je op die dinsdag grafiek eens met je vinger een uur of 12:00 selecteert, welke temperatuur en welke door het Tado ingestelde afwezigheidsschema temperatuur toont hij dan?
Op dat moment is het 18,6° in de woonkamer, en de temperatuur die Tado zou moeten aanhouden is 17,4°.

• Interstellar
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-07 16:10
Met interesse dit topic doorgelezen. Vorig jaar juni heb ik een nieuw huis gekocht waar een recente ketel in hangt, een Vaillant EcoTec Plus VHR NL 25-30/5-5 uit 2013 met een calorMATC VRT350 thermostaat.

Deze is programmeerbaar, maar aangezien ik ploegendiensten werk (2x ochtend, 2x middag en 2x nacht en dan drie dagen vrij) is geen week hetzelfde, dus dat ding volgens een wekelijks schema programmeren is niet aan de orde. Aangezien ik regelmatig vergeet de thermostaat handmatig van de Dagstand naar Lagestand te zetten als ik vertrek dacht ik aan een slimme thermostaat die "weet" wanneer ik weg ben en thuis kom d.m.v. geofencing.

Ik had al de boekjes van mijn ketel doorgeplozen en wist dat deze OpenTherm ondersteunt aangezien de VR33 OpenTherm module reeds is ingebouwd. Deze wordt echter momenteel niet gebruikt omdat de Vaillant calorMATIC thermostaat natuurlijk via Vaillant's eigen eBUS werkt.

Na dit topic verder gelezen te hebben zag ik dat de Tado rechtstreeks eBUS ondersteunt en de OpenTherm vertaalslag hierbij overbodig maakt. Klinkt goed zo ver!

Nu heb ik alleen nog een vraag over de geofence functie. Ik heb geen data op mijn smartphone omdat ik overal WiFi tot mijn beschikking heb, ook op mijn werk. Kan de Tado zo geprogrammeerd worden dat wanneer ik van huis vertrek en mijn smartphone de WiFi verbinding thuis verliest, de Tado de ketel in de Lagestand zet? Als ik dan op m'n werk kom (78km verder) maakt de telefoon weer met WiFi verbinding en ziet de Tado (neem ik aan) dat ik niet thuis ben. Als ik weer thuis kom en mijn telefoon weer met m'n eigen WiFi verbinding maakt zou de ketel weer moeten aanslaan Nu weet ik dat hierdoor de voorverwarm functie niet van toepassing is, omdat ik onderweg natuurlijk geen internet heb. Maar als ik dat zelf zou doen door op m'n werk via de app de tado de opdracht te geven alvast langzaam het huis te verwarmen voordat ik naar huis rij (is een uur reistijd), is dat mogelijk?

Kan de Tado hiermee overweg?

Ook las ik in het topic een paar keer Google agenda. Het zou mooi zijn als de Tado geprogrammeerd kan worden via de Google Agenda als ik daar mijn werkrooster in zou zetten. Wellicht een toekomst feature?

• PeterdeBruin
quote:
Interstellar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:07:
Nu heb ik alleen nog een vraag over de geofence functie. Ik heb geen data op mijn smartphone omdat ik overal WiFi tot mijn beschikking heb, ook op mijn werk. Kan de Tado zo geprogrammeerd worden dat wanneer ik van huis vertrek en mijn smartphone de WiFi verbinding thuis verliest, de Tado de ketel in de Lagestand zet? Als ik dan op m'n werk kom (78km verder) maakt de telefoon weer met WiFi verbinding en ziet de Tado (neem ik aan) dat ik niet thuis ben. Als ik weer thuis kom en mijn telefoon weer met m'n eigen WiFi verbinding maakt zou de ketel weer moeten aanslaan Nu weet ik dat hierdoor de voorverwarm functie niet van toepassing is, omdat ik onderweg natuurlijk geen internet heb. Maar als ik dat zelf zou doen door op m'n werk via de app de tado de opdracht te geven alvast langzaam het huis te verwarmen voordat ik naar huis rij (is een uur reistijd), is dat mogelijk?

Kan de Tado hiermee overweg?

Ook las ik in het topic een paar keer Google agenda. Het zou mooi zijn als de Tado geprogrammeerd kan worden via de Google Agenda als ik daar mijn werkrooster in zou zetten. Wellicht een toekomst feature?
Tado kan niet geprogrammeerd worden om op stand afwezig te gaan zodra je geen verbinding meer hebt. Tado zal pas vaststellen dat je afwezig bent als je op je werk verbinding gemaakt hebt.

Je kan op je werk Tado vast op een hogere temperatuur zetten.
Je kan daarbij niet apart kiezen om langzaam te verwarmen. Als er een flink temperatuurverschil is (meer dan 1,5 graad of zo) zal de verwarming vol aangaan; bij een kleiner verschil gaat ie zachter branden.

Een ingebouwde koppeling aan Google Agenda zit er niet in denk ik.
Iemand zou wel een webservice kunnen bouwen die dat via de Api voor elkaar krijgt.

Voor mensen met wisselende diensten zou het ook heel fijn zijn als er meer verschillende programma's opgeslagen konden worden, die niet aan vaste werkdagen gekoppeld zijn.
Je kan nu per zone maar 3 programma's maken, waarvan er 2 aan werkdagen gekoppeld zijn.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Inmiddels Tado hier een tijdje in gebruik, redelijk tevreden so far. Inmiddels de radiators in de woonkamer-zone voorzien van tado-kranen en een nieuwe zone toegevoegd met 1 radiator op de slaapkamer.

Inderdaad irritant dat instellen op halve graad niet mogelijk is op de slimme thermostaat zelf.

Aantal vraagjes (met het risico dat ooit eentje al eens eerder gesteld is):

Is het mogelijk de taal van de (android) tado-app in te stellen? Of zit je vast aan de taal van je OS?

Wat is mogelijk qua warm water-aansturing op een Nefit Trendline (EMS)? Ik kan nu aan of uit zeggen. Maar wat doet het precies? Hij staat nu altijd op 'aan'. Op de ketel staat eco-modus ingeschakeld (water niet op temperatuur houden in de wisselaar). De aan-stand lijkt daar niks aan te veranderen. Is het enige wat je dus kunt aansturen om warm water volledig uit te zetten? Dat heeft wat mij betreft geen zin en dan zou ik warmwater-sturing liever verwijderen uit de web/app-GUI, kan dat? Mooiste zou zijn als je vanuit tado kon schakelen tussen eco en comfort (water wél op temp houden in de wisselaar).

Ook ik zie regelmatig bij de eerste keer opwarmen een grote overshoot. Het koelt bij ons overdag af tot een graad of 15,5 op sommige dagen. Ik stel hem rond de tijd dat ik thuis kom in op 18, hij stookt dan in ongeveer anderhalf uur door tot bijna 19. Als het daarna eenmaal weer is afgekoeld tot 18 (een oncomfortabel uurtje), houdt hij hem wel netjes rond de 18. Klopt het dat je dan contact op moet nemen met de support om de PID aan te laten passen?

Is uitschakelen van handbediening bij radiators mogelijk? Ze worden hier nogal eens per ongeluk bediend.

Gaat tado uit van thuis- of away-schema als je überhaupt geen apparaten met locatie-opties ingeschakeld koppelt? Ik heb nu een programma gemaakt dat away/thuis sowieso negeert, maar ik was toch even benieuwd wat hij anders zou doen.

• PeterdeBruin
quote:
woekele schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:40:
Inmiddels Tado hier een tijdje in gebruik, redelijk tevreden so far. Inmiddels de radiators in de woonkamer-zone voorzien van tado-kranen en een nieuwe zone toegevoegd met 1 radiator op de slaapkamer. Aantal vraagjes (met het risico dat ooit eentje al eens eerder gesteld is):

Is het mogelijk de taal van de (android) tado-app in te stellen? Of zit je vast aan de taal van je OS?

Wat is mogelijk qua warm water-aansturing op een Nefit Trendline (EMS)? Ik kan nu aan of uit zeggen. Maar wat doet het precies? Hij staat nu altijd op 'aan'. Op de ketel staat eco-modus ingeschakeld (water niet op temperatuur houden in de wisselaar). De aan-stand lijkt daar niks aan te veranderen. Is het enige wat je dus kunt aansturen om warm water volledig uit te zetten? Dat heeft wat mij betreft geen zin en dan zou ik warmwater-sturing liever verwijderen uit de web/app-GUI, kan dat? Mooiste zou zijn als je vanuit tado kon schakelen tussen eco en comfort (water wél op temp houden in de wisselaar).

Ook ik zie regelmatig bij de eerste keer opwarmen een grote overshoot. Het koelt bij ons overdag af tot een graad of 15,5 op sommige dagen. Ik stel hem rond de tijd dat ik thuis kom in op 18, hij stookt dan in ongeveer anderhalf uur door tot bijna 19. Als het daarna eenmaal weer is afgekoeld tot 18 (een oncomfortabel uurtje), houdt hij hem wel netjes rond de 18. Klopt het dat je dan contact op moet nemen met de support om de PID aan te laten passen?

Is uitschakelen van handbediening bij radiators mogelijk? Ze worden hier nogal eens per ongeluk bediend.

Gaat tado uit van thuis- of away-schema als je überhaupt geen apparaten met locatie-opties ingeschakeld koppelt? Ik heb nu een programma gemaakt dat away/thuis sowieso negeert, maar ik was toch even benieuwd wat hij anders zou doen.
Taal van de app is niet in te stellen.

Je kan de support vragen de warmwatersturing te deactiveren. Of dat kan ook zelf via het menu voor installateurs.

De overshoot moet je inderdaad door de support laten bijstellen.

Uitschakelen van handbediening is niet mogelijk.
Je zou ze kunnen vasttapen... Maar dan kun je ook de doeltemperatuur niet meer te zien krijgen.

Als er geen apparaten met ingeschakelde locatie zijn, denk ik dat Tado de laatste stand blijft aanhouden; dat doet ie ook als apparaten onbereikbaar zijn. Probeer het eens uit als je het wil weten.

• Interstellar
quote:
PeterdeBruin schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:45:
[...]

Tado kan niet geprogrammeerd worden om op stand afwezig te gaan zodra je geen verbinding meer hebt. Tado zal pas vaststellen dat je afwezig bent als je op je werk verbinding gemaakt hebt.

Je kan op je werk Tado vast op een hogere temperatuur zetten.
Je kan daarbij niet apart kiezen om langzaam te verwarmen. Als er een flink temperatuurverschil is (meer dan 1,5 graad of zo) zal de verwarming vol aangaan; bij een kleiner verschil gaat ie zachter branden.

Een ingebouwde koppeling aan Google Agenda zit er niet in denk ik.
Iemand zou wel een webservice kunnen bouwen die dat via de Api voor elkaar krijgt.

Voor mensen met wisselende diensten zou het ook heel fijn zijn als er meer verschillende programma's opgeslagen konden worden, die niet aan vaste werkdagen gekoppeld zijn.
Je kan nu per zone maar 3 programma's maken, waarvan er 2 aan werkdagen gekoppeld zijn.
Dank voor je antwoord, een wat uitgebreidere programmeermogelijkheid buiten de geëikte vaste weekdagen zou inderdaad ideaal zijn. Dat je bijvoorbeeld een zich herhalende cyclus van een bepaalde lengte kan instellen waarbinnen je laten we zeggen zes dagen, je verschillende tijden van afwezigheid kan programmeren, ook al duurt deze langer dan een normale werkweek. Er zijn meer mensen die onregelmatige diensten werken waarbj iedere week door de ongebruikelijke lengte van de shift verandert Helaas houdt de "programmeerwereld" daar nu geen rekening mee.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dank Peter voor je antwoorden.

Jammer van die handbediening. Ik zou hem eventueel default op timer van 1 minuut kunnen zetten om het gewenste effect zoveel mogelijk te bereiken.

Wat is de laatste locatie-stand als er nooit een locatie geweest is? :) Ik zal het inderdaad eens proberen.

• PeterdeBruin
quote:
woekele schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:19:
Dank Peter voor je antwoorden.

Jammer van die handbediening. Ik zou hem eventueel default op timer van 1 minuut kunnen zetten om het gewenste effect zoveel mogelijk te bereiken.
Goed idee! Je kan hem zelfs op 0:00 zetten. Dan heeft handbediening inderdaad geen enkel effect meer.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

ha! ik deed al de aanname dat hij 0:00 zou weigeren. Mooi. Edit: hmmm @PeterdeBruin , hij lijkt 00:00 toch niet te accepteren. Als je het via de website doet, maakt hij er later toch weer 0:01 van. Als je het via de app doet, raakt de webpagina 'van streek'. Allemaal rare termen in beeld ineens.

zojuist programma aangepast zodat hij aanwezigheid niet negeert. Hij geeft nu een huisje weer en de temp uit het aanwezig-programma. Niet de temp uit de away-instelling. Zo te zien gedraagt hij zich dan dus alsof ik thuis ben.

woekele wijzigde deze reactie 16-03-2018 15:21 (29%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• erikven1978
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-07 08:20
Ik heb nu sinds enige maanden het Tado systeem in huis.

Mijn gasverbruik is tot ongekende hoogtes toegenomen!
Ik heb geen modulerende ketel, maar een aan/uit ketel.

Wat heb ik geïnstalleerd:
- Woonkamer
- 4 slaapkamers
- Badkamer
op het Tado systeem, met de thermostaat in de woonkamer.

Op de:
- Bijkeuken
- Hal
- Garage (inpandig en vrijstaand)
Zitten traditionele thermostaatknoppen.

Op de WC en in de kelder zitten 2 radiatoren die altijd op "open" staan.

Wat doet de regeling van het Tado systeem:
Totaal geen rekening houden met warmtevraag in andere ruimtes.
Ik heb in ieder geval sterk het vermoeden dat de delta T veel te scherp gekozen is. (liefste had ik deze instelbaar in de app gezien). Hij wilt de ruimtes binnen 0,4 graden toptop houden.

Zodra er in ruimte A warmtevraag is, schakelt hij de cv in, en gooit alle andere ruimtes (slimme knoppen) dicht. De kamer wordt verwarmd.
Stel nu 1 minuut nadat kamer A op temperatuur is, komt kamer B op de ondergrens.
Wederom alles schakelen, de cv weer aanzetten, en kamer B verwarmen.
Dit blijft aan de gang op deze manier. Ik las uit dat onze CV ketel 24 uur per dag bezig was!

Waarom Tado totaal niet de warmtevraag probeert te combineren is mij een raadsel.
Als in het bovengenoemde voorbeeld kamer A om warmte vraagt, waarom worden dan niet alle overige ruimtes ook even gecontroleerd, en als de ingestelde temperatuur bijna bij de ondergrens is, ook meteen mee verwarmd?? Enige balans zal dan ontstaan.

Bijkomend nadeel van deze enorme nauwkeurigheid is dat de ketel, en de knoppen, zeer vaak in en uitgeschakeld, resp. open/dicht gezet worden. Op de kleinste slaapkamer minstens 4x per uur! Ook in de nacht!

Tado heeft momenteel als "oplossing" al mijn knoppen op "slave" gezet, waardoor deze slimme knoppen, feitelijk redelijk domme knoppen worden, die alleen aldus een programma nog warmte kunnen reduceren.

Qua gasverbruik heeft dit enorm geholpen, ik zit nu iets van 40% lager, dan in een vergelijkbare periode.
Echter: Wij hebben een hoge rendement houthaard in onze woonkamer, wat nu net de meest voorname reden was om voor Tado te kiezen: Onze overige kamers willen we JUIST compleet onafhankelijk van de woonkamer kunnen regelen. Dit geldt ook voor de kelder, waar zich de speelruimte zit voor de kinderen:
Deze is standaard op 16 graden ingesteld, en zodra de kinderen er gaan spelen, kunnen een draai aan de Tado knop geven, waarna deze ruimte met een ingestelde timer op 1 uur, lekker snel aangenaam wordt.

Tado geeft aan "hiermee bezig te zijn" echter, ik kan dit statement niet echt ondersteunen.
Enige oplossingen die ik krijg zijn lekker snel kort door de bocht: Stuur alles maar terug, of de knoppen op Slave. Ik heb voor meer dan 1000 euro aan dit spul gekocht, en verwacht daar dan ook iets van.

Ander probleem is het belachelijke batterij verbruik van de knoppen. Record is 6 weken! Doordat Tado maar zomaar wat aan het "regelen" is met alle ruimtes volledig individueel, en totaal geen warmtevraag combineert, blijven de knoppen continu open en dicht aan het gaan in alle ruimtes.

Wat kreeg is als advies cq service: "Bestel maar batterijen via Ebay dan is het niet zo duur".

KERN van dit systeem zou een efficiënte regeling moeten zijn, en dat gaat nu net compleet de mist in.

De app, de gebruiksvriendelijke installatie, de mogelijkheden: Echt TOP!
Maar als het systeem nog niet eens normaal een woning kan verwarmen, en mijn gasverbruik naar grote hoogtes stuwt, dan wordt de plank enorm mis geslagen.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Iedereen jubelt naar mijn idee omdat het statement "waarom verwarmen als je er niet bent" enorm aantrekkelijk klinkt, maar hebben jullie ook echt een jullie gasverbruik vergeleken met voordat dit systeem in jullie woning zat?

En dan dus in situaties dat er juist diverse zones geregeld moeten worden.
Dat hij lekker werkt, als hij alleen maar een vervanging is voor je oude thermostaat: Dat geloof ik wel.

Overigens wil ik meegeven dat ik ook de terugkoppeling kreeg dat ik de temperatuur voor de nacht maar verder moest verlagen (om zo de vele schakelingen te beperken) of de isolatie beter moest maken.
Onze slaapkamers zijn ingesteld op 16 graden, en daarvoor is verwaming nodig bij redelijke vorst.
's nachts 15 graden, maar ook daarvoor is warmte nodig.
Onze slaapkamers koelen met redelijke vorst plusminus 3 graden in een nacht af.
RD muur: >2 m2K/W (niet meer te verbeteren ivm beperkte spouwdikte)
RD dak: > 4,5 m2K/W
RD vloer: > 4m2K/W
Overal in gehele woning nieuwe kunststof kozijnen, voorzien van HR++ glas.
Oude radiatoren vervangen door nieuwe efficientere types, waarvan er ook nog redelijk veel aluminium zijn geplaatst.
niet bepaald behelpen dus, en geen gekke situatie om op een normale manier warm te krijgen.

• pvog
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 14-07 20:50
quote:
erikven1978 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:05:

Ik ben zeer benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Iedereen jubelt naar mijn idee omdat het statement "waarom verwarmen als je er niet bent" enorm aantrekkelijk klinkt, maar hebben jullie ook echt een jullie gasverbruik vergeleken met voordat dit systeem in jullie woning zat?
Wij hebben nu sinds september een Tado systeem en tot mijn verbazing juist een stuk minder energie verbruikt dan vorige winter. Het kan zijn dat deze winter zachter was dan de vorige. Maar ik had verwacht dat we meer zouden gaan gebruiken omdat we dit jaar veel vaker en langer andere ruimtes dan de woonkamer hebben verwarmd.

Onze situatie: Wij hebben stadsverwarming met een aan/uit klep die verbonden is met een thermostaat in de woonkamer. Wij hebben op alle radiators in huis een slimme radiatorknop geïnstalleerd. Als test hebben we de klep altijd open gezet door de oude thermostaat op een hoge temperatuur in te stellen (Ik heb voor de installatie getest of het openzetten van de klep met alle radiators dicht tot rest verbruik zou leiden, maar dat was niet het geval.). Dit werkt zo goed dat ik eigenlijk geen reden zie om de thermostaat in de woonkamer te vervangen door een slimme thermostaat van Tado.

Positieve ervaringen:
1. De zolder/werkkamer, slaapkamers en badkamer kunnen nu onafhankelijk van de woonkamer worden verwarmd. Dit was de reden voor aanschaf van de Tado en werkt perfect.
2. De thuis weg detectie werkt ook perfect.
3. Siri werkt erg handig om even bij te regelen. Bijvoorbeeld om snel even de badkamer te laten verwarmen, of als wij naar huis gaan wat eerder de verwarming aan te zetten.

Negatieve ervaringen:
1. Een aantal malen is in de nacht de verbinding met de server weggevallen. Dan is het 's morgens beneden koud. Na een een reboot van de bridge werkte de verbinding telkens weer.
2. Van een radiotor die eigenlijk nooit aanstaat hebben wij de batterij al moeten vervangen. Volgens Tado waarschijnlijk omdat hij een slechte connectie heeft met de bridge. Hoewel hij dichter bij de bridge staat dan de meeste anders knoppen.

Samenvattend is onze ervaring met Tado grotendeels heel positief!

Het enige echte nadeel is de noodzaak van een goede connectie met de Tado server. Ik zou graag een slimmere bridge zien die het slimme schema zelf kan blijven volgen als de connectie met de server is verbroken. Het zou handig zijn als Tado een notificatie stuurt wanneer de connectie met hun server is verbroken.

Ik zit er nu ook aan te denken of ik via de onofficiële API kan detecteren wanneer de verbinding is verbroken en dan een HomeKit scène aanzet. HomeKit schema's werken ook lokaal met de Tado zonder verbinding met de server.
Of wij zouden helemaal kunnen overschakelen op HomeKit voor de Tado automatisering. Maar dat is een minder elegante oplossing en ik weet ook niet of dat betrouwbaarder werkt dan de automatisering via de Tado server.

peter

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
ik heb nog maar 2 zones, waarvan eentje dagelijk maar 2 uurtjes gebruikt wordt o.i.d. , maar kan me wel voorstellen dat dat bij veel meer zones echt een soort chaos gaat worden als het systeem er niet slimmer mee omgaat. Zou het beter zijn met een modulerende ketel? Daar is het veel 'normaler' dat die veel uren maakt, maar dan op een laag niveau/temperatuur. Aan/uit is natuurlijk direct volle kracht elke keer.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PeterdeBruin
De 'vroege start' van de radiatorknop is met firmware 49.3 nog steeds compleet waardeloos.
Woensdag geprobeerd en vandaag opnieuw.
  • Om op te warmen van 14.9° naar 18° om 07:00, startte hij om 04:53 met 3 vlammetjes te branden, waarmee de 18° om 05:41 al gehaald was, 5 kwartier te vroeg dus..
  • Om vervolgens om 08:15 de 19° te halen was hij weer veel te laat; 19° was het pas om 08:40, 2 kwartier te laat.
Een jaar geleden hebben we op dit forum hier ook al over gesproken, en het is nog helemaal niets verbeterd. Waarom kan vroege start op de radiatorthermostaat niet gewoon even redelijk goed werken als op de kamerthermostaat?

Nu maar weer een programma inschakelen waarin de doeltemperatuur zonder vroege start in stapjes omhoog gaat, maar omdat we op wisselende tijden opstaan is dat veel minder praktisch dan wanneer vroege start goed zou werken.

De vroege start van de kamerthermostaat noem ik ook nog niet echt goed, omdat ie:
  • Tijdens het opwarmen het stookvermogen niet aanpast als het opwarmen sneller of langzamer gaat dan verwacht
  • Bij een behoorlijk temperatuurverschil begint op volle kracht te stoken terwijl het ook geleidelijker zou kunnen. Dat zou zuiniger zijn en bovendien minder getik 's nachts in de leidingen geven.

• PeterdeBruin
quote:
erikven1978 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:05:
Ik heb nu sinds enige maanden het Tado systeem in huis.

Mijn gasverbruik is tot ongekende hoogtes toegenomen!
Ik heb geen modulerende ketel, maar een aan/uit ketel.

Wat heb ik geïnstalleerd:
- Woonkamer
- 4 slaapkamers
- Badkamer
op het Tado systeem, met de thermostaat in de woonkamer.

Op de:
- Bijkeuken
- Hal
- Garage (inpandig en vrijstaand)
Zitten traditionele thermostaatknoppen.

Op de WC en in de kelder zitten 2 radiatoren die altijd op "open" staan.
...
quote:
woekele schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:31:
[...]
ik heb nog maar 2 zones, waarvan eentje dagelijk maar 2 uurtjes gebruikt wordt o.i.d. , maar kan me wel voorstellen dat dat bij veel meer zones echt een soort chaos gaat worden als het systeem er niet slimmer mee omgaat. Zou het beter zijn met een modulerende ketel? Daar is het veel 'normaler' dat die veel uren maakt, maar dan op een laag niveau/temperatuur. Aan/uit is natuurlijk direct volle kracht elke keer.
Ja, modulerend zal veel beter werken met zoveel zones. Erik, weet je zeker dat je ketel dat niet kan?

Pas verder op met de ruimtes zonder Tado knop. Je zou in die kelder en garages wel eens heel erg veel energie kunnen verliezen, nu Tado het systeem continu warm houdt. En zijn de leidingen geïsoleerd?

Redelijke alkaline batterijen moeten het veel langer doen dan 6 weken; ik haal ongeveer 6 maanden. Ligt de bridge misschien erg dicht bij een wifi-zender, of tegen metaal aan, waardoor de verbindingen slecht zijn?
Verder gaan de batterijen bij mij nu al 2,5 maanden mee nadat Tado meldde dat ze aan vervanging toe zijn.
Oplaadbare lithium-ion batterijen zijn ook een mogelijkheid.

• jphermans
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:13
Heb sinds een tweetal weken het probleem dat er 2 radiatorknoppen steeds offline gaan. Dit had ik daarvoor nooit of toch niet zoveel. Nu krijg ik dit opgelost door bridge eens te herstarten (stekker uit). Nog iemand dit probleem?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
Ik zou wel willen weten waarom Tado de 'vroege start' niet voor elkaar krijgt.
In de afgelopen koude periode was het lastig om in te schatten hoe vroeg ik ruimtes moest gaan verwarmen. Een goed werkende 'vroege start' is dan een uitkomst. Mijn vorige thermostaat (Thermosmart) deed dit een paar jaar geleden al goed. Ik ben echter overgestapt op Tado vanwege de zoneregeling. Tado stelde dat 'vroege start' ook met Tado gerealiseerd kon worden. Nou nee dus. En geen verklaring waarom deze mogelijkheid niet verbeterd of alsnog geïmplementeerd wordt. Ik overweeg Tado te vervangen.
quote:
PeterdeBruin schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:09:
De 'vroege start' van de radiatorknop is met firmware 49.3 nog steeds compleet waardeloos.
Woensdag geprobeerd en vandaag opnieuw.
  • Om op te warmen van 14.9° naar 18° om 07:00, startte hij om 04:53 met 3 vlammetjes te branden, waarmee de 18° om 05:41 al gehaald was, 5 kwartier te vroeg dus..
  • Om vervolgens om 08:15 de 19° te halen was hij weer veel te laat; 19° was het pas om 08:40, 2 kwartier te laat.
Een jaar geleden hebben we op dit forum hier ook al over gesproken, en het is nog helemaal niets verbeterd. Waarom kan vroege start op de radiatorthermostaat niet gewoon even redelijk goed werken als op de kamerthermostaat?

Nu maar weer een programma inschakelen waarin de doeltemperatuur zonder vroege start in stapjes omhoog gaat, maar omdat we op wisselende tijden opstaan is dat veel minder praktisch dan wanneer vroege start goed zou werken.

De vroege start van de kamerthermostaat noem ik ook nog niet echt goed, omdat ie:
  • Tijdens het opwarmen het stookvermogen niet aanpast als het opwarmen sneller of langzamer gaat dan verwacht
  • Bij een behoorlijk temperatuurverschil begint op volle kracht te stoken terwijl het ook geleidelijker zou kunnen. Dat zou zuiniger zijn en bovendien minder getik 's nachts in de leidingen geven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterdeBruin
quote:
HGBMason schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:48:
Ik zou wel willen weten waarom Tado de 'vroege start' niet voor elkaar krijgt.
In de afgelopen koude periode was het lastig om in te schatten hoe vroeg ik ruimtes moest gaan verwarmen. Een goed werkende 'vroege start' is dan een uitkomst. Mijn vorige thermostaat (Thermosmart) deed dit een paar jaar geleden al goed. Ik ben echter overgestapt op Tado vanwege de zoneregeling. Tado stelde dat 'vroege start' ook met Tado gerealiseerd kon worden. Nou nee dus. En geen verklaring waarom deze mogelijkheid niet verbeterd of alsnog geïmplementeerd wordt. Ik overweeg Tado te vervangen.

[...]
Ik herinner me dat Tado vorig jaar schreef dat " 'vroege start' helemaal niet zo belangrijk is". Tsja.
Ik zie het ook niet meer op de website staan.
M.i. zou 'vroege start' samen met de locatie-aansturing en de mooie vormgeving juist een van de punten kunnen zijn waarmee Tado zich van andere slimme thermostaten onderscheidt.

• TiSaE
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 20:29
Vanochtend, rond 02:00 uur besloot Tado dat de temperatuur naar 24 graden moest gaan. In de woonkamer hebben wij ook twee Tado thermostaatknoppen en die werden ook open gezet. Nadat wij op stonden en de woonkamer ingingen was het aangenaam warm.... Tado Thermostaat was de verbinding kwijt, batterijen vervangen en toen begon hij zich weer aan het schema te houden... Wel erg vervelend dat als de thermostaat verbinding verbroken is, er een signaal naar de ketel gaat; stoken stoken stoken! (uitroken die hap :+ )

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
'Vroege start' wordt op de Tado-website uitgebreid besproken. Het slecht of geheel niet functioneren ervan wordt niet vermeld .......
https://support.tado.com/...me-schema-ingestelde-tijd-
quote:
PeterdeBruin schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:00:
[...]

Ik herinner me dat Tado vorig jaar schreef dat " 'vroege start' helemaal niet zo belangrijk is". Tsja.
M.i. zou 'vroege start' samen met de locatie-aansturing en de mooie vormgeving juist een van de punten kunnen zijn waarmee Tado zich van andere slimme thermostaten onderscheidt.

• ArisB
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 16:07
Ik heb thuis een internetstoring die nog wel even kan duren, op het moment dat de storing begon was ik niet thuis en de tado lijkt dan ook de away stand aan te houden. Enig probleem is dat ik nu dus geen warmwater heb (Remeha ketel). Is het mogelijk om de tado offline weer op "thuis" te zetten?

Edit: heb de warmwater stand in de ketel op eco gezet. Dit overschrijft de tado en heb dus weer warmwater. Nadeel is dat hij nu dus geen water warm houdt.

ArisB wijzigde deze reactie 22-03-2018 10:42 (21%)

Diablo 3 profiel

• SvenVis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21:32
quote:
PeterdeBruin schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat er meer uit vroege start te halen is dan nu gebeurt. In mijn vorige woning had ik een Nest, deze begon een paar uur voor doeltijdstip en warmde heel langzaam op. Tado verwarmt met vroege start volgens mij op precies dezelfde wijze als wanneer ik de temperatuur met de hand zou wijzigen.

@tado Wat is de reden hiervan, waarom wordt er niet heel langzaam opgewarmd?

• tzzlv
  • Laatst online: 04-04 15:01
Is het dan ook energie-zuiniger als de 'vroege-start' zo zou werken? (dus heel langzaam al ver van te voren starten met verwarmen ipv kort van te voren op volle kracht)

• PeterdeBruin
quote:
ArisB schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:00:
Ik heb thuis een internetstoring die nog wel even kan duren, op het moment dat de storing begon was ik niet thuis en de tado lijkt dan ook de away stand aan te houden. Enig probleem is dat ik nu dus geen warmwater heb (Remeha ketel). Is het mogelijk om de tado offline weer op "thuis" te zetten?
Nee. Update: "Door 2x op de knop van de tado thermostaat te drukken kom je bij de warmwater instelling."

Een (andere) oplossing is om via het 'Menu voor installateurs' (https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf) de warmwater-aansturing (HW) uit te schakelen.

Of je zou van je telefoon een internettoegangspunt kunnen maken, en je router indien mogelijk herconfigureren als wifi-client van je telefoon.

PeterdeBruin wijzigde deze reactie 23-03-2018 11:15 (7%)

quote:
SvenVis schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:22:
[...]

Ik denk dat er meer uit vroege start te halen is dan nu gebeurt. In mijn vorige woning had ik een Nest, deze begon een paar uur voor doeltijdstip en warmde heel langzaam op. Tado verwarmt met vroege start volgens mij op precies dezelfde wijze als wanneer ik de temperatuur met de hand zou wijzigen.

@tado Wat is de reden hiervan, waarom wordt er niet heel langzaam opgewarmd?
Alles heeft voor en nadelen.

Heel langzaam vroeg opwarmen is niet altijd zuiniger, zeker niet als de isolatie niet optimaal is. Verder zijn er veel huizen waar de uitzetting van de verwarmingsbuizen voor veel geluid zorgt en dan is het niet fijn als je al om 4 uur in de ochtend gaat stoken en het halve huis wakker maakt.

Ik geef toe dat we nog veel kunnen verbeteren aan onze vroege start en dat zal vast op een gegeven moment ook gebeuren. Ik kan alleen niet aangeven wanneer dat zal zijn.
quote:
ArisB schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:00:

Edit: heb de warmwater stand in de ketel op eco gezet. Dit overschrijft de tado en heb dus weer warmwater. Nadeel is dat hij nu dus geen water warm houdt.
Jemig, ik was weer serieues aan het kijken naar een Tado. Mijn vriendin wilde het liefst een witte.... Dus de Honeywell Lyric T6 viel af. Een Netatmo zou een optie zijn maar geen OT/modulerend.

Mijn negatieve punt dat de Tado een grote afhankelijkheid heeft van internet, werd door sommigen in dit topic weggewuifd (eind vorig jaar had ik vier dagen geen internet...). Nu ik lees dat je ook geen warm water hebt bij een internetstoring ga ik denk ik de WAF maar weg wuiven... ;)

In mijn ogen is dit een design fout. Natuurlijk mag apparatuur afhankelijk zijn van internet, maar basis voorzieningen in een woning, waar onder in mijn ogen warm water en verwarming vallen, moeten m.i. altijd blijven werken. Dat mijn voice controls via een Google Home niet werken, lijkt me geen ramp, maar dit.....
quote:
meesje schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:22:
[...]

Jemig, ik was weer serieues aan het kijken naar een Tado. Mijn vriendin wilde het liefst een witte.... Dus de Honeywell Lyric T6 viel af. Een Netatmo zou een optie zijn maar geen OT/modulerend.

Mijn negatieve punt dat de Tado een grote afhankelijkheid heeft van internet, werd door sommigen in dit topic weggewuifd (eind vorig jaar had ik vier dagen geen internet...). Nu ik lees dat je ook geen warm water hebt bij een internetstoring ga ik denk ik de WAF maar weg wuiven... ;)

In mijn ogen is dit een design fout. Natuurlijk mag apparatuur afhankelijk zijn van internet, maar basis voorzieningen in een woning, waar onder in mijn ogen warm water en verwarming vallen, moeten m.i. altijd blijven werken. Dat mijn voice controls via een Google Home niet werken, lijkt me geen ramp, maar dit.....
Je kan gewoon op de tado Slimme Thermostaat zelf het water activeren.
Ook heb je volledige manuele controle over de ingestelde kamertemperatuur als er geen internetverbinding is.
quote:
tado schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:27:
[...]

Je kan gewoon op de tado Slimme Thermostaat zelf het water activeren.
Ook heb je volledige manuele controle over de ingestelde kamertemperatuur als er geen internetverbinding is.
Ok! Thanks! Ben blij met een support medewerker in dit forum. Ik snapte al niet dat degene iets (eco stand) moest doen bij de ketel. Wellicht is diegene daar niet mee bekend. Ook het gegeven advies (met mobiele telefoon aan de slag) snap ik dan niet.

• LtGruber
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 11-07 09:36
quote:
tado schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:20:
[...]

Alles heeft voor en nadelen.

Heel langzaam vroeg opwarmen is niet altijd zuiniger, zeker niet als de isolatie niet optimaal is.
Daar ben ik het volledig mee eens, in slecht tot matig geïsoleerde woningen heb je er alle belang bij als je in je bed ligt of er niemand thuis is, om de temperatuur in je huis zo lang mogelijk zo laag mogelijk te houden (een 15°C, anders krijg je schimmels).

Snel stoken is trouwens niet noodzakelijk gelijk aan onzuinig stoken: zolang je HR-ketel zich in het condenserende bereik bevindt (retourtemperatuur grofweg 55°C of lager) ben je "zuinig" aan het stoken.
En die retourtemperatuur hangt dan weer op zijn beurt af van de aanvoertemperatuur, die instelbaar is op je ketel en/of door Tado kan gestuurd worden.
Mijn aanvoertemperatuur staat op 60°C max. Dat wil zeggen dat zelfs als tado zijn modulerend signaal op 100% uitstuurt, de gevraagde aanvoertemperatuur "maar" 60°C is. En dan loopt er continu een aardig straaltje water uit de condensafvoer van de ketel.

• SvenVis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 21:32
quote:
LtGruber schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:44:
[...]

Daar ben ik het volledig mee eens, in slecht tot matig geïsoleerde woningen heb je er alle belang bij als je in je bed ligt of er niemand thuis is, om de temperatuur in je huis zo lang mogelijk zo laag mogelijk te houden (een 15°C, anders krijg je schimmels).
Zeker waar. Het zou dan ook mooi zijn wanneer je aan zou kunnen geven hoe lang er maximaal van tevoren wordt begonnen met stoken. Stookgedrag kan dan afhankelijk van duur worden afgesteld. Bij drie kwartier bijvoorbeeld volle bak stoken, bij twee en half uur heel langzaam.

• bert74
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-07 16:14
quote:
LtGruber schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:44:
[...]

Snel stoken is trouwens niet noodzakelijk gelijk aan onzuinig stoken: zolang je HR-ketel zich in het condenserende bereik bevindt (retourtemperatuur grofweg 55°C of lager) ben je "zuinig" aan het stoken.
En die retourtemperatuur hangt dan weer op zijn beurt af van de aanvoertemperatuur, die instelbaar is op je ketel en/of door Tado kan gestuurd worden.
Mijn aanvoertemperatuur staat op 60°C max. Dat wil zeggen dat zelfs als tado zijn modulerend signaal op 100% uitstuurt, de gevraagde aanvoertemperatuur "maar" 60°C is. En dan loopt er continu een aardig straaltje water uit de condensafvoer van de ketel.
Niet noodzakelijkerwijs, maar hoe lager het retourswater hoe effcienter de stooksessie. Die 55 graden die klopt, dat is de condensatie grens, maar 30-40 graden retour temperatuur is nog een stuk effcienter. Google maar eens daar zijn mooie grafieken van.

HR ketels worden gecertificeerd op een aanvoer temperatuur van 50 graden, retour 30 graden en een vermogen van 30% van het totaal. Dan halen ze 107% rendement, door optimale benutting van condensatiewarmte.

De ideale stooksessie ziet er ongeveer als volgt uit:
- korte periode met een laag vermogen beginnen om tikkend leidingen te voorkomen.
- Dan beginnen met een wat hoger vermogen omdat de retour temperatuur nog laag is
- Als de retour temperatuur oploopt vermogen terug (dit doet de ketel vaak zelf al).
- De lengte van de stooksessie berekenen op basis van temperatuurverschil ruimte en de gevraagde temperatuur.

Bovenstaande is helemaal niet zo ingewikkeld, klokthermostaten zoals de Chronotherm konden dit 25 jaar geleden al heel behoorlijk. Het is een kwestie van implementeren. Met de toegenomen processorkracht en meer data zoals temperatuur, luchtvochtigheid, wind etc. zou je het nog verfijnder kunnen regelen.

MSI Wind U100-049EU; Dell XPS 1530; ASUS P5Q Pro, Pentium dual core; Intel DP35, Intel C2D

• ArisB
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17-07 16:07
quote:
meesje schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:50:
[...]

Ok! Thanks! Ben blij met een support medewerker in dit forum. Ik snapte al niet dat degene iets (eco stand) moest doen bij de ketel. Wellicht is diegene daar niet mee bekend. Ook het gegeven advies (met mobiele telefoon aan de slag) snap ik dan niet.
Ik wist inderdaad niet dat je de temperatuur via de tado kon bedienen. Maar door 2x op de knop van de tado thermostaat te drukken kom je bij de warmwater instelling.
Daarmee is het probleem dus opgelost en kon ook de eco-stand weer uit.
Volgens mij is het een bug/ feature dat tado bij Remeha ketels niet schakelt tussen eco- en comfortmode, maar echt tussen wel en geen warm water.

Diablo 3 profiel

quote:
ArisB schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:09:
[...]

Ik wist inderdaad niet dat je de temperatuur via de tado kon bedienen. Maar door 2x op de knop van de tado thermostaat te drukken kom je bij de warmwater instelling.
Daarmee is het probleem dus opgelost en kon ook de eco-stand weer uit.
Volgens mij is het een bug/ feature dat tado bij Remeha ketels niet schakelt tussen eco- en comfortmode, maar echt tussen wel en geen warm water.
Bedankt voor de uitleg!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Er is sowieso weinig informatie over te vinden.

@tado kun je aangeven hoe de warmwater-functie precies zou moeten werken? Ook ik (Nefit Trendline) zou graag willen dat het schakelt tussen Comfort en Eco. Kan dat?

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06:27
quote:
woekele schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:21:

@tado kun je aangeven hoe de warmwater-functie precies zou moeten werken? Ook ik (Nefit Trendline) zou graag willen dat het schakelt tussen Comfort en Eco. Kan dat?
Hier een topline. Weet nu ook niet precies wat de warmwater setting doet. Heb hem nu eigenlijk altijd op uit staan.

• ardvark99
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 01:33
quote:
woekele schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:21:

@tado Ik wil dat ook graag weten, aangezien ik ook een zonneboiler heb van 300 liter, die zo meteen (hopelijk meer zon) meer gebruikt gaat worden. Dan wil ik de warmwater functie op de CV (Nefit) helemaal uit kunnen schakelen, liefst via de tado. Zodat, mocht het nodig zijn, het ook weer makkelijk kan inschakelen. Zo heb ik de laatste jaren al gedraaid op de Nefit easy.

Lumia 950XL, build 10.0.15254.490

• Interstellar
Wat het batterijverbruik betreft, waarom heeft Tado voor het idiote AAA formaat gekozen? Er zou ruimte zat zijn voor AA penlite batterijen die echt véél meer capaciteit hebben. Die zie ik bij steeds meer apparaten wat ik een slechte ontwikkeling vind. Sommige dingen snap ik echt niet van fabrikanten.

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-07 15:34
quote:
Interstellar schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:48:
Wat het batterijverbruik betreft, waarom heeft Tado voor het idiote AAA formaat gekozen? Er zou ruimte zat zijn voor AA penlite batterijen die echt véél meer capaciteit hebben. Die zie ik bij steeds meer apparaten wat ik een slechte ontwikkeling vind. Sommige dingen snap ik echt niet van fabrikanten.
Snap de opmerking niet goed. Het is enkel de muurthermostaat die AAA gebruikt en daarvan gaan de batterijen toch best lang mee. Het batterij probleem is met de radiatorknoppen en die hebben dus 2 AA batterijen.
quote:
ardvark99 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:58:
[...]

@tado Ik wil dat ook graag weten, aangezien ik ook een zonneboiler heb van 300 liter, die zo meteen (hopelijk meer zon) meer gebruikt gaat worden. Dan wil ik de warmwater functie op de CV (Nefit) helemaal uit kunnen schakelen, liefst via de tado. Zodat, mocht het nodig zijn, het ook weer makkelijk kan inschakelen. Zo heb ik de laatste jaren al gedraaid op de Nefit easy.
Dat is per ketel verschillend (vaak zelfs binnen één merk verschillen) en ik kan niet aangeven hoe elke ketel exact op onze warmwatersturing zal reageren. Over het algemeen zou ik aanraden om gewoon de verschillende standen van tado te testen en dan te kiezen wat het beste voor u werkt.

Uit in tado is op sommige ketels de eco stand, op andere ketels betekent uit op tado dat er geen warm water meer zal zijn ook al zet u de warme kraan open.
quote:
Interstellar schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:48:
AA is dikker dan AAA, dan had onze wandthermostaat ook iets dikker moeten zijn.

Omdat onze batterijtijd op 3 AAA batterijen voor de meeste aansturingen genoeg is voor 2 jaar batterijtijd (helaas is OpenTherm hier een uitzondering op, OpenTherm levert maar zeer weinig energie ten opzichte van andere digitale sturingen zoals Vaillant eBUS of Nefit EMS)

tado wijzigde deze reactie 23-03-2018 08:24 (43%)

• Interstellar
quote:
Twixie schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 06:42:
[...]

Snap de opmerking niet goed. Het is enkel de muurthermostaat die AAA gebruikt en daarvan gaan de batterijen toch best lang mee. Het batterij probleem is met de radiatorknoppen en die hebben dus 2 AA batterijen.
Ik had begrepen dat de Tado zelf niet zo zuinig was. Juist in de thermostaatknoppen verwacht je minder ruimte en had ik geen AA verwacht! Maar ik heb (voorlopig) alleen interesse in de Tado zelf.
quote:
tado schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:17:

AA is dikker dan AAA, dan had onze wandthermostaat ook iets dikker moeten zijn.

Omdat onze batterijtijd op 3 AAA batterijen voor de meeste aansturingen genoeg is voor 2 jaar batterijtijd (helaas is OpenTherm hier een uitzondering op, OpenTherm levert maar zeer weinig energie ten opzichte van andere digitale sturingen zoals Vaillant eBUS of Nefit EMS)
Ik heb de Tado een keer bij de Medimarkt zien liggen maar die is volgens mij echt veel dikker dan een AA-penlite batterijtje. Maar het is goed te horen dat mijn Vaillant EcoTec Plus via de eBUS zelf genoeg stroom levert voor een zuinig batterijverbruik.

Interstellar wijzigde deze reactie 23-03-2018 10:37 (74%)

• blackfiction
  • Laatst online: 14-06 23:05
Ik ben ook geinteresseerd in een Tado thermostaat. Momenteel heb ik stads/blokverwarming in Den Haag met een thermostaat in de woonkamer. Is het een kwestie van de thermostaat in de woonkamer vervangen door de Tado en connectie regelen met netwerk?

Ik probeer de helpdesk te bereiken met mijn vraag maar de laatste weken wordt er voor mensen die nog geen product hebben, verteld dat het te druk is en dat het gesprek wordt beeindigd... niet echt een goed begin...

Hopelijk kan een van jullie mij helpen?

• TUX2K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16-07 16:35
quote:
blackfiction schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:06:
Ik ben ook geinteresseerd in een Tado thermostaat. Momenteel heb ik stads/blokverwarming in Den Haag met een thermostaat in de woonkamer. Is het een kwestie van de thermostaat in de woonkamer vervangen door de Tado en connectie regelen met netwerk?

Ik probeer de helpdesk te bereiken met mijn vraag maar de laatste weken wordt er voor mensen die nog geen product hebben, verteld dat het te druk is en dat het gesprek wordt beeindigd... niet echt een goed begin...

Wij hebben stadverwarming en ik heb gewoon de thermostaat vervangen in de huiskamer, waar wij vloer verwarming hebben.
Echter onze ander verwarming zijn niet afhankelijk van de thermostaat in de huis kamer.

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16-07 16:53
quote:

Wat is je doel? Waarom wil je een Tado thermostaat? Heb je radiatoren met thermostaatknoppen of vloerverwarming? Zo valt er niet veel te adviseren.
quote:

Voor zover ik weet zijn we gewoon geschikt voor stadsverwarming in Den Haag. U heeft gewoon de Slimme Thermostaat Starterskit nodig.
Installatie instructies krijgt u via my.tado.com

• blackfiction
quote:
t.oswald schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:28:
[...]

Wat is je doel? Waarom wil je een Tado thermostaat? Heb je radiatoren met thermostaatknoppen of vloerverwarming? Zo valt er niet veel te adviseren.
ik heb geen vloerverwarming en de thermostaat regelt alle verwarmingen/kamers in huis. De verwarmingen hebben geen thermostaatknoppen.

• boefje79
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:29
20% paaskorting bij Tado, maar dan nog goedkoper bij de gemiddelde webshop, of mis ik iets?

• t.oswald
quote:
blackfiction schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:15:
[...]

ik heb geen vloerverwarming en de thermostaat regelt alle verwarmingen/kamers in huis. De verwarmingen hebben geen thermostaatknoppen.
Maar wat wil je dan met de Tado beter regelen dan met de huidige thermostaat?

• blackfiction
quote:
t.oswald schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:58:
[...]

Maar wat wil je dan met de Tado beter regelen dan met de huidige thermostaat?
Aan/uitzetten op afstand, niet meer dagelijks aan/uitzetten, mooier kastje aan de muur, makkelijk te programmeren.

Eventueel nog later een thermostaatknop voor de keuken zodat die niet automatisch mee wordt verwarmd in de avond. Rest van het huis staat nooit de verwarming aan :)

blackfiction wijzigde deze reactie 26-03-2018 20:28 (21%)

• blackfiction
quote:
tado schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:43:
[...]

Voor zover ik weet zijn we gewoon geschikt voor stadsverwarming in Den Haag. U heeft gewoon de Slimme Thermostaat Starterskit nodig.
Installatie instructies krijgt u via my.tado.com
Klinkt goed. Valt er nog wat te melden over de helpdesk? Als nieuwe potentiele klant krijg ik niemand telefonisch te pakken. Is dat voor bestaande klanten met eventuele vragen ook zo?
quote:
blackfiction schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:05:
[...]

Klinkt goed. Valt er nog wat te melden over de helpdesk? Als nieuwe potentiele klant krijg ik niemand telefonisch te pakken. Is dat voor bestaande klanten met eventuele vragen ook zo?
We antwoorden per mail binnen paar uur tijdens werktijden.

Telefonisch binnen half uur als u een voicemail achter laat.

• t.oswald
quote:
tado schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:09:
[...]

We werken 100% met de Techneco Elga. (zowel verwarmen als koelen)
Hoe dan?? Ik maak gebruik van zoneregeling via kamerthermostaat en extensiekit plus twee slimme knoppen. Elga zegt dat de zoneregeling en de koeling niet ondersteund worden. Ik kan ook geen installateur vinden die dit kan fixen. Jullie helpdesk zegt ook dat het kan, eventueel met een extra buffervat. Maar HOE DAN??
quote:
t.oswald schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:22:
[...]

Hoe dan?? Ik maak gebruik van zoneregeling via kamerthermostaat en extensiekit plus twee slimme knoppen. Elga zegt dat de zoneregeling en de koeling niet ondersteund worden. Ik kan ook geen installateur vinden die dit kan fixen. Jullie helpdesk zegt ook dat het kan, eventueel met een extra buffervat. Maar HOE DAN??
Koelen kan niet met zoneregeling via de slimme radiatorknoppen.

Koelen kan alleen als we alleen de Elga aansturen.

Ik denk dat u altijd de radiatoren/vloer vol open moet hebben om te kunnen koelen met de Elga maar daar kan Techneco u vast verder mee helpen.

Eventueel dus tijdens de zomer alleen de Slimme Radiatorknop van de radiator halen waar u wil koelen, als de knop van de radiator is, staat hij vol open.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb een test gedaan op mijn Trendline met Tado en warmwater-sturing.

Als je ketel-instelling voor warmwater op ECO staat, doet de warmwater-sturing van Tado niks. Aan of uit maakt geen verschil.

Als je ketel-instelling voor warmwater op HOT staat, zorgt warmwater-sturing van Tado ervoor dat je met de aan/uit-instelling in Tado het gedrag van de ketel kunt laten schakelen tussen HOT en ECO. Op de ketel zelf zie je dit op het display niet terug, ook niet in de instellingen-schermen. Je merkt het alleen aan het gedrag.

Samengevat: met Tado warmwater-sturing kun je je Trendline laten schakelen tussen ECO en HOT.

ECO is trouwens dat er nooit preventief warmwater verwarmd wordt. Niet tappen = 0 verbruik.
HOT is dat er de hele dag door preventief warmwater verwarmd wordt, zodat je minder lang hoeft te wachten bij tappen. Niet tappen = 0,0X kuub/uur verbruik.

• dog4life
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
quote:
ArisB schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:09:
[...]
Er wordt gesteld dat het een feature is. M.i. is dit gewoon een bug, aangezien ik feitelijk de eco stand niet meer kan gebruiken.

@tado, ik heb gisteren via jullie actie 4 slimme radiatorknoppen besteld. Heb je enig zicht op een leverdatum?
quote:
dog4life schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:49:
[...]

Er wordt gesteld dat het een feature is. M.i. is dit gewoon een bug, aangezien ik feitelijk de eco stand niet meer kan gebruiken.

@tado, ik heb gisteren via jullie actie 4 slimme radiatorknoppen besteld. Heb je enig zicht op een leverdatum?
Top dat u gebruik heeft gemaakt van de actie! Ik verwacht dat de bestelling binnen enkele werkdagen verzonden zal worden.
quote:
meesje schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:22:
[...]

Ik heb dus een probleem dat WAF het liefst een witte thermostaat wil hebben. Aangezien ik graag HomeKit support wil, ontkom ik niet aan Tado. Dan maar mogelijke min-punten voor lief nemen.

Voordat ik vanavond een Tado ga bestellen, heb ik nog een laatste vraag (@tado ). Hoe functioneert de themostaat als deze via aan/uit wordt aangestuurd? Ik stel deze vraag omdat mijn huidige ketel via aan/uit wordt aangestuurd. Dit kan ook wel via ot/modulerend, maar ik heb geen zin om in de ketel aansluitingen te moeten omzetten (als ik me niet vergis, van 6/7 naar 12/13), want ongetwijfeld zal er voor modulerend nog andere aanpassingen gedaan moeten worden in de ketel, of niet?
quote:
meesje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:39:
[...]

Ik heb dus een probleem dat WAF het liefst een witte thermostaat wil hebben. Aangezien ik graag HomeKit support wil, ontkom ik niet aan Tado. Dan maar mogelijke min-punten voor lief nemen.

Voordat ik vanavond een Tado ga bestellen, heb ik nog een laatste vraag (@tado ). Hoe functioneert de themostaat als deze via aan/uit wordt aangestuurd? Ik stel deze vraag omdat mijn huidige ketel via aan/uit wordt aangestuurd. Dit kan ook wel via ot/modulerend, maar ik heb geen zin om in de ketel aansluitingen te moeten omzetten (als ik me niet vergis, van 6/7 naar 12/13), want ongetwijfeld zal er voor modulerend nog andere aanpassingen gedaan moeten worden in de ketel, of niet?
Bij de meeste ketels moet het inderdaad in de ketel omgezet worden. Soms moet er ook nog iets op de ketel ingesteld worden.
Als uw huidige thermostaat een aan/uit thermostaat is, zal onze installatie wizard ervan uitgaan dat u alleen de huidige thermostaat wil vervangen en hoeft u dus niets bij de ketel te doen.

Normaal gezien raden wij altijd aan om minimaal 2 weken de tado te gebruiken op de huidige sturing.
Daarna kunnen wij u helpen met het omzetten naar OpenTherm als u contact opneemt via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Zorg dat u dan foto's van uw bedrading in de ketel meestuurt.

• pvog
quote:
meesje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:39:
[...]

Als je je Tado automatisering met HomeKit doet vervalt ook je bezwaar dat je afhankelijk bent van een internetverbinding met Tado.

• TorpedoX_88
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 30-05 11:13
quote:
woekele schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:07:
Ik heb een test gedaan op mijn Trendline met Tado en warmwater-sturing.

Als je ketel-instelling voor warmwater op ECO staat, doet de warmwater-sturing van Tado niks. Aan of uit maakt geen verschil.

Als je ketel-instelling voor warmwater op HOT staat, zorgt warmwater-sturing van Tado ervoor dat je met de aan/uit-instelling in Tado het gedrag van de ketel kunt laten schakelen tussen HOT en ECO. Op de ketel zelf zie je dit op het display niet terug, ook niet in de instellingen-schermen. Je merkt het alleen aan het gedrag.

Samengevat: met Tado warmwater-sturing kun je je Trendline laten schakelen tussen ECO en HOT.

ECO is trouwens dat er nooit preventief warmwater verwarmd wordt. Niet tappen = 0 verbruik.
HOT is dat er de hele dag door preventief warmwater verwarmd wordt, zodat je minder lang hoeft te wachten bij tappen. Niet tappen = 0,0X kuub/uur verbruik.
Volgens de handleiding van mijn Intergas Kombi Kompakt ketel werkt het bij die ketel ongeveer hetzelfde:

- Tapwater voorverwarmen AAN = Altijd op een bepaalde temperatuur, inderdaad altijd verbruik
- Tapwater voorverwarmen ECO = De ketel leert zelf wanneer er vraag is. Ik heb deze functie nu aan staan maar de ketel slaat savonds laat/snachts wel eens aan dus dat werkt niet top.
- Tapwater voorverwarmen UIT = Geen preventieve opwarming.

Om Tado dit te laten doen (wat ik binnenkort van plan ben te testen) moet er een speciale instelling geactiveerd worden, wat niet al te veel werk is volgens de handleiding.
quote:
pvog schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:27:
[...]

Als je je Tado automatisering met HomeKit doet vervalt ook je bezwaar dat je afhankelijk bent van een internetverbinding met Tado.
De programmering loopt toch via Tado? Deze werkt dan toch niet bij wegvallende verbinding? De programmering doe je toch niet via HK, of wel?
quote:
meesje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:18:
[...]

De programmering loopt toch via Tado? Deze werkt dan toch niet bij wegvallende verbinding? De programmering doe je toch niet via HK, of wel?
Programma kan via ons lopen maar als u HomeKit wil gebruiken kunt u daar ook een programma instellen.
quote:
tado schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Programma kan via ons lopen maar als u HomeKit wil gebruiken kunt u daar ook een programma instellen.
Is de programmering via HK dan wel ‘slim’? Maw wordt er dan rekening gehouden met hoe lang het duurt voordat de juiste temperatuur bereikt is? Of gaat dan de ketel pas aan om te verwarmen op de gestelde tijd?

• pvog
quote:
meesje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:02:
[...]

Is de programmering via HK dan wel ‘slim’? Maw wordt er dan rekening gehouden met hoe lang het duurt voordat de juiste temperatuur bereikt is? Of gaat dan de ketel pas aan om te verwarmen op de gestelde tijd?
Nee met hk is Tado niet slim. Je zet een doel temperatuur. Dus met tijdschema's en geolocatie programmering kan je alleen de temperatuur als actie instellen. Wanneer ik hk programmering gebruik zet ik de verwarming een half uur eerder aan dan het gewenste tijdstip.

• t.oswald
quote:
pvog schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:01:
[...]

Nee met hk is Tado niet slim. Je zet een doel temperatuur. Dus met tijdschema's en geolocatie programmering kan je alleen de temperatuur als actie instellen. Wanneer ik hk programmering gebruik zet ik de verwarming een half uur eerder aan dan het gewenste tijdstip.
Ook makkelijk direct op het startscherm wat actions met IFTTT, Hesperus of Home

https://tweakers.net/ext/f/ESiUGfS1GYg5S8CpPMncgJQN/thumb.jpg
quote:
t.oswald schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 17:52:
[...]

Ook makkelijk direct op het startscherm wat actions met IFTTT, Hesperus of Home

[afbeelding]
Wauw, ziet er goed uit!
Nog een extra argument om de (dure) smart home app aan te schaffen. Ik dacht dat je met ‘Home’ de standaard Apple app bedoelde.... Die heeft geen widget.

Regel jij alles via HomeKit en niet via de Tado app?

meesje wijzigde deze reactie 28-03-2018 18:16 (5%)

• t.oswald
quote:
meesje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:16:
[...]

Wauw, ziet er goed uit!
Nog een extra argument om de (dure) smart home app aan te schaffen. Ik dacht dat je met ‘Home’ de standaard Apple app bedoelde.... Die heeft geen widget.

Regel jij alles via HomeKit en niet via de Tado app?
Hesperus is gratis en werkt prima. Home (Smart Home automation, 16,99 euro) is voor het opbouwen van automations wat duidelijker, maar als je een action gemaakt hebt is editen in Hesperus weer veel makkelijker. Leuk om mee te experimenteren, maar inmiddels laat ik de Tado app zelf het meeste weer doen en gebruik ik HomeKit nauwelijks meer.
Voor even snel met de druk op een knop 30 minuten de temperatuur verhogen of verlagen gaat heel simpel en goed met IFTTT. Daar vind je een aantal door Tado zelf gemaakte Applets. Ik heb vloerverwarming en als het richting lager dan de gewenste temperatuur gaat, start Tado wat te laat en te traag op. Even een boost naar 23 graden met IFTTT werkt dan prima. Na 30 minuten schakelt Tado weer naar automatisch, maar blijft dan nog wat langer met hoog vermogen verwarmen, zodat de vloer wat sneller op temperatuur komt. Overdag staat warmwater in Tado uit, bij mijn cv betekent dat eco en maximaal 45 graden warmwater. Met IFTTT even een boost naar 65 graden voor 30 minuten kan dan soms heel prettig zijn. Alles weer naar automatisch, ook IFTTT. Dus die notifications gebruik ik regelmatig!
Met Hesperus gebruik ik nu nog maar één automation, gekoppeld aan een lichtmeter. Als er direct zonlicht in mijn kamer komt gaat de temperatuur binnen tien minuten met anderhalve graad omhoog. Tado blijft dan te lang nog doorstoken en dat is zonde van het gas. Ik heb de lichtmeter in een slaapkamer op de bovenverdieping lekker voor het raam gezet. Licht boven de 25000 lux, verwarming direct uit.
https://tweakers.net/ext/f/yqcyk69sard7aN0xE8njuZDo/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/0s015ZfobL4hyvimL5OIKYdN/thumb.jpg

t.oswald wijzigde deze reactie 28-03-2018 20:54 (7%)

• Icaru
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 17-07 14:02
Vraagje betreffende de combo Remeha Calenta (nieuwste uitvoering) en Tado :

Kan de ketel moduleren bij gebruik van de Tado thermostaat ?

Kan je via Apple Home kit ook de ketel bedienen op afstand ?

Icaru wijzigde deze reactie 29-03-2018 15:22 (5%)

• skelleniels
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:00
Ik merk de laatste weken dat de overshoot van Tado wel heel hoog ligt? Ik vraag altijd om te verwarmen naar 21 °C vanaf 06.30 en hij gaat pas vanaf 21.5°C van 3 naar 2 streepjes warmte en naar 1 streepje pas bij 21.8°C waardoor het hier benauwend warm wordt. Met de huidige buitentemperaturen duurt het dan 2 uren eer hij terug gezakt is naar 21°C

Om 08.00 bereikt hij 21 °C, pas om 08.30 als het 21.5°C is gaat hij naar 2 streepjes. Waarom gaat Tado niet al bij bv 20.5°C naar 2 streepjes en bij 21°C naar 1 streepje? Komt het omdat het bij mij traag opwarmt dat hij zo lang blijft branden? Nochtans in het begin ging hij niet boven de 21.3°C(maar het was dan misschien kouder)

skelleniels wijzigde deze reactie 29-03-2018 18:22 (13%)

http://specs.tweak.to/16567

• Putifar
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15-07 13:21
@tado: Leveren jullie ook nog de verticale knoppen? Ik zie die niet staan in de webshop.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

staan in elk geval wel op amazon.co.uk.

https://www.amazon.co.uk/tado°-additional-Smart-Radiator-Thermostat/dp/B01M690PQC

• Nss
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-07 17:41

Nss

The Dude Abides

quote:
skelleniels schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 18:16:
Ik merk de laatste weken dat de overshoot van Tado wel heel hoog ligt? Ik vraag altijd om te verwarmen naar 21 °C vanaf 06.30 en hij gaat pas vanaf 21.5°C van 3 naar 2 streepjes warmte en naar 1 streepje pas bij 21.8°C waardoor het hier benauwend warm wordt. Met de huidige buitentemperaturen duurt het dan 2 uren eer hij terug gezakt is naar 21°C

Om 08.00 bereikt hij 21 °C, pas om 08.30 als het 21.5°C is gaat hij naar 2 streepjes. Waarom gaat Tado niet al bij bv 20.5°C naar 2 streepjes en bij 21°C naar 1 streepje? Komt het omdat het bij mij traag opwarmt dat hij zo lang blijft branden? Nochtans in het begin ging hij niet boven de 21.3°C(maar het was dan misschien kouder)
Ik heb dezelfde ervaring. Deze week bijvoorbeeld, verwarming staat op 22graden ingesteld, vanaf 8u, maar blijft dan doorbranden:
- 3 streepjes t/m 22.3 graden
- 2 streepjes t/m 22.6 graden
- 1 streepje t/m 22.8 graden
Dan even niks, maar 10min later weer even 1 streepje terwijl temp gewoon nog 22.8 is. Daarna blijft die voor de rest van de dag uit met zonnig weer.

• Martijn02
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-07 15:55

Martijn02

/* No Comment */

quote:
TorpedoX_88 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:15:
[...]

Volgens de handleiding van mijn Intergas Kombi Kompakt ketel werkt het bij die ketel ongeveer hetzelfde:

- Tapwater voorverwarmen AAN = Altijd op een bepaalde temperatuur, inderdaad altijd verbruik
- Tapwater voorverwarmen ECO = De ketel leert zelf wanneer er vraag is. Ik heb deze functie nu aan staan maar de ketel slaat savonds laat/snachts wel eens aan dus dat werkt niet top.

Om Tado dit te laten doen (wat ik binnenkort van plan ben te testen) moet er een speciale instelling geactiveerd worden, wat niet al te veel werk is volgens de handleiding.
Ik heb dezelfde ketel, en ben wel benieuwd naar je experiment.

Ik heb zelf de tapwater functie op de ketel altijd op off staan. Als ik de kraan open draai is er redelijk snel warm water. Ik zal voor de grap eens timen hoe lang het duurt, maar stel dat ik de kraan 20s laat lopen voor hij warm is. Volgens mij wordt dan de meeste tijd daarvan dan gebruikt om het warme water door de leiding van zolder naar de begane grond te laten lopen.

Toen ik de tado aansloot (zonder parameters in de ketel aan te passen) merkte ik geen verschil tussen de warm-water on of off stand in tado. Ik was een beetje bang dat ik misschien geen warm water meer zou kunnen krijgen als de functie in de tado uit stond, maar dat bleek voor de intergas niet zo te werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

quote:
Nss schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 06:41:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Deze week bijvoorbeeld, verwarming staat op 22graden ingesteld, vanaf 8u, maar blijft dan doorbranden:
Dan even niks, maar 10min later weer even 1 streepje terwijl temp gewoon nog 22.8 is. Daarna blijft die voor de rest van de dag uit met zonnig weer.
dat evaar ik ook, ook ongeveer diezelfde opbouw qua streepjes. Uiteindelijk ongeveer 0.8 of 0.9 overshoot. Heb helpdesk gemaild. Ze hebben iets aangepast.Nu lijkt het nog 'maar' 0.5. Even afwachten hoe dit zich ontwikkelt.

• Putifar
Gisteravond een poging gedaan om een Tado radiatorknop te monteren op een Danfoss ventiel met RAVL met behulp van de bijgeleverde plastic ring. Poging mislukt. Ring naar de haaien. Onbegrijpelijk dat dergelijke rommel wordt meegeleverd. Het slappe plastic is niet bestand tegen de drukkracht die wordt uitgeoefend bij montage, waarna de knop er gewoon af schiet binnen enkele minuten. Doet flink af aan een verder prachtig product cq. concept. Ik begrijp dat dit al lang een bron van ergernis is bij veel gebruikers. Ik begrijp niet dat Tado dit nog niet heeft opgelost.

Heeft iemand ervaring met een goed metalen alternatief voor deze ring en waar ik die het beste kan halen?

• ardvark99
quote:
Putifar schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:54:
Gisteravond een poging gedaan om een Tado radiatorknop te monteren op een Danfoss ventiel met RAVL met behulp van de bijgeleverde plastic ring. Poging mislukt. Ring naar de haaien. Onbegrijpelijk dat dergelijke rommel wordt meegeleverd. Het slappe plastic is niet bestand tegen de drukkracht die wordt uitgeoefend bij montage, waarna de knop er gewoon af schiet binnen enkele minuten. Doet flink af aan een verder prachtig product cq. concept. Ik begrijp dat dit al lang een bron van ergernis is bij veel gebruikers. Ik begrijp niet dat Tado dit nog niet heeft opgelost.

Heeft iemand ervaring met een goed metalen alternatief voor deze ring en waar ik die het beste kan halen?
Ik heb gelukkig Heimeier thermostaat kranen gemonteerd, de Tado radiatorknop kan hier rechtstreeks op gemonteerd worden zonder hulpstukken. Ik weet niet wat die metalen ringen gaan kosten, maar kijk hier eens naar:
https://www.cvtotaal.nl/t...2KwgM6EAQYASABEgJtq_D_BwE

• Putifar
quote:
ardvark99 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:52:
[...]

Ik heb gelukkig Heimeier thermostaat kranen gemonteerd, de Tado radiatorknop kan hier rechtstreeks op gemonteerd worden zonder hulpstukken. Ik weet niet wat die metalen ringen gaan kosten, maar kijk hier eens naar:
https://www.cvtotaal.nl/t...2KwgM6EAQYASABEgJtq_D_BwE
Thanks. Ik dacht meer aan een alternatieve adapter, zoals deze:
https://www.installatieva...bv-danfoss-ravl-970024700
Heeft iemand daar ervaring mee?

Geheel nieuwe kranen aanbrengen is toch een behoorlijk gedoe al met al... :/

• ardvark99
quote:
Putifar schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:34:
[...]

Geheel nieuwe ventielen aanbrengen is toch een behoorlijk gedoe al met al... :/
Ik heb daar geen ervaring mee. Maar voor een paar euro meer heb je een nieuwe thermische kraan. Het vervangen van een kraan valt wel mee, mits je het juiste gereedschap hebt, en handig bent in klusjes.

Het is vrij eenvoudig om deze te vervangen vind ik. CV uitzetten, water weg laten lopen, met een baco de oude kraan losdraaien (radiator ff 'los' van de muur maken, dus de beugels of klemmen los draaien, radiator hoeft niet van de muur). Oude kraan er tussen uit halen, aan een kant heb je de moer van de nieuwe kraan niet nodig, zit al op de radiator. Knelring op de buis laten zitten. Nieuwe kraan er tussen zetten, en de boel weer voorzichtig terug schuiven/aandraaien. Water weer op druk brengen, en hobbelen maar weer. Zo heb ik al enige handkranen vervangen door thermische kranen, en laatst dus een met een Tado knop erop.

Persoonlijk geef ik dan weer liever een paar euro meer uit, ipv met hulpstukken en tussen ringen te gaan 'klooien'.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Putifar schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:34:
[...]

Geheel nieuwe kranen aanbrengen is toch een behoorlijk gedoe al met al... :/
Deze site heeft eigenlijk altijd de goeie oplossing, maar ze zijn ietsje duurder dan sommige andere sites. https://wifithermostaten....es/radiator-adapters.html

Ervaring lijkt te zijn dat dit soort metalen adapters uitstekend werken.

• DeAllerlangste
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16-07 08:06
@tado Wanneer ik in 1 van mijn zones extra verwarmingscapaciteit plaats; moet er dan aan Tado-zijde nog iets gewijzigd worden? Of is er iets van lerend vermogen dat de boel netjes inregelt?

• skelleniels
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:00
quote:
Nss schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 06:41:
[...]

Ga morgen eens proberen dit te compenseren op volgende manier:

Nu is het tegen 07.30 20.5 °C. Ik zal nu het schema eens veranderen dat hij maar moet verwarmen tot 20.5°C, ik ga er vanuit dat hij dan nog steeds een overshoot zal doen, maar dit maar tot iets boven de 21 °C.

Vanaf 08.00 stel ik het schema dan in op 21°C, volgens mij zal hij dan maar met 1 streepje verder blijven verwarmen, omdat hij dan nog rond de 21°C schommelt.

Jammer als ik het zo moet oplossen, maar lijkt me wel een stuk zuiniger en comfortabeler...

http://specs.tweak.to/16567

• PeterdeBruin
quote:
skelleniels schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:32:
[...]

Ga morgen eens proberen dit te compenseren op volgende manier:

Nu is het tegen 07.30 20.5 °C. Ik zal nu het schema eens veranderen dat hij maar moet verwarmen tot 20.5°C, ik ga er vanuit dat hij dan nog steeds een overshoot zal doen, maar dit maar tot iets boven de 21 °C.

Vanaf 08.00 stel ik het schema dan in op 21°C, volgens mij zal hij dan maar met 1 streepje verder blijven verwarmen, omdat hij dan nog rond de 21°C schommelt.

Jammer als ik het zo moet oplossen, maar lijkt me wel een stuk zuiniger en comfortabeler...
Dat kan helpen, maar niet als je een dag weg bent geweest en er dan 's middags flink opgewarmd moet worden.
Vraag de helpdesk om de PID-waarden aan te passen wegens overshoot; die kunnen het oplossen.

• Plompie
  • Laatst online: 20-06 13:55
quote:
Martijn02 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 09:49:
[...]
[...]

Ik heb dezelfde ketel, en ben wel benieuwd naar je experiment.

Ik heb zelf de tapwater functie op de ketel altijd op off staan. Als ik de kraan open draai is er redelijk snel warm water. Ik zal voor de grap eens timen hoe lang het duurt, maar stel dat ik de kraan 20s laat lopen voor hij warm is. Volgens mij wordt dan de meeste tijd daarvan dan gebruikt om het warme water door de leiding van zolder naar de begane grond te laten lopen.

Toen ik de tado aansloot (zonder parameters in de ketel aan te passen) merkte ik geen verschil tussen de warm-water on of off stand in tado. Ik was een beetje bang dat ik misschien geen warm water meer zou kunnen krijgen als de functie in de tado uit stond, maar dat bleek voor de intergas niet zo te werken.
Heeft iemand hier nog verder mee getest? Mijn ketel (Remeha Avanta) heeft ongeveer dezelfde opties maar de Tado kan alleen de temperatuur aanpassen of compleet uit zetten. Wat mij het meest praktisch lijkt is niet de hele warm water voorziening uitzetten maar enkel de ECO/COMFORT functie te schakelen adhv een schema.

EDIT; Verkeerde quote gebruikt. Bedankt @woekele

Plompie wijzigde deze reactie 03-04-2018 11:01 (59%)

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

never mind

woekele wijzigde deze reactie 03-04-2018 12:16 (44%)

Heeft iemand anders ook steeds waarschuwingen over niet werkende locatiebepalingen in de Android app 4.10 beta 4? Ik zit op Android 6 en LG G4. Het is een beta, dus ik zeur niet 😘
Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True