Ik heb nu sinds enige maanden het Tado systeem in huis.
Mijn gasverbruik is tot ongekende hoogtes toegenomen!
Ik heb geen modulerende ketel, maar een aan/uit ketel.
Wat heb ik geïnstalleerd:
- Woonkamer
- 4 slaapkamers
- Badkamer
op het Tado systeem, met de thermostaat in de woonkamer.
Op de:
- Bijkeuken
- Hal
- Garage (inpandig en vrijstaand)
Zitten traditionele thermostaatknoppen.
Op de WC en in de kelder zitten 2 radiatoren die altijd op "open" staan.
Wat doet de regeling van het Tado systeem:
Totaal geen rekening houden met warmtevraag in andere ruimtes.
Ik heb in ieder geval sterk het vermoeden dat de delta T veel te scherp gekozen is. (liefste had ik deze instelbaar in de app gezien). Hij wilt de ruimtes binnen 0,4 graden toptop houden.
Zodra er in ruimte A warmtevraag is, schakelt hij de cv in, en gooit alle andere ruimtes (slimme knoppen) dicht. De kamer wordt verwarmd.
Stel nu 1 minuut nadat kamer A op temperatuur is, komt kamer B op de ondergrens.
Wederom alles schakelen, de cv weer aanzetten, en kamer B verwarmen.
Dit blijft aan de gang op deze manier. Ik las uit dat onze CV ketel 24 uur per dag bezig was!
Waarom Tado totaal niet de warmtevraag probeert te combineren is mij een raadsel.
Als in het bovengenoemde voorbeeld kamer A om warmte vraagt, waarom worden dan niet alle overige ruimtes ook even gecontroleerd, en als de ingestelde temperatuur bijna bij de ondergrens is, ook meteen mee verwarmd?? Enige balans zal dan ontstaan.
Bijkomend nadeel van deze enorme nauwkeurigheid is dat de ketel, en de knoppen, zeer vaak in en uitgeschakeld, resp. open/dicht gezet worden. Op de kleinste slaapkamer minstens 4x per uur! Ook in de nacht!
Tado heeft momenteel als "oplossing" al mijn knoppen op "slave" gezet, waardoor deze slimme knoppen, feitelijk redelijk domme knoppen worden, die alleen aldus een programma nog warmte kunnen reduceren.
Qua gasverbruik heeft dit enorm geholpen, ik zit nu iets van 40% lager, dan in een vergelijkbare periode.
Echter: Wij hebben een hoge rendement houthaard in onze woonkamer, wat nu net de meest voorname reden was om voor Tado te kiezen: Onze overige kamers willen we JUIST compleet onafhankelijk van de woonkamer kunnen regelen. Dit geldt ook voor de kelder, waar zich de speelruimte zit voor de kinderen:
Deze is standaard op 16 graden ingesteld, en zodra de kinderen er gaan spelen, kunnen een draai aan de Tado knop geven, waarna deze ruimte met een ingestelde timer op 1 uur, lekker snel aangenaam wordt.
Tado geeft aan "hiermee bezig te zijn" echter, ik kan dit statement niet echt ondersteunen.
Enige oplossingen die ik krijg zijn lekker snel kort door de bocht: Stuur alles maar terug, of de knoppen op Slave. Ik heb voor meer dan 1000 euro aan dit spul gekocht, en verwacht daar dan ook iets van.
Ander probleem is het belachelijke batterij verbruik van de knoppen. Record is 6 weken! Doordat Tado maar zomaar wat aan het "regelen" is met alle ruimtes volledig individueel, en totaal geen warmtevraag combineert, blijven de knoppen continu open en dicht aan het gaan in alle ruimtes.
Wat kreeg is als advies cq service: "Bestel maar batterijen via Ebay dan is het niet zo duur".
KERN van dit systeem zou een efficiënte regeling moeten zijn, en dat gaat nu net compleet de mist in.
De app, de gebruiksvriendelijke installatie, de mogelijkheden: Echt TOP!
Maar als het systeem nog niet eens normaal een woning kan verwarmen, en mijn gasverbruik naar grote hoogtes stuwt, dan wordt de plank enorm mis geslagen.
Ik ben zeer benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Iedereen jubelt naar mijn idee omdat het statement "waarom verwarmen als je er niet bent" enorm aantrekkelijk klinkt, maar hebben jullie ook echt een jullie gasverbruik vergeleken met voordat dit systeem in jullie woning zat?
En dan dus in situaties dat er juist diverse zones geregeld moeten worden.
Dat hij lekker werkt, als hij alleen maar een vervanging is voor je oude thermostaat: Dat geloof ik wel.
Overigens wil ik meegeven dat ik ook de terugkoppeling kreeg dat ik de temperatuur voor de nacht maar verder moest verlagen (om zo de vele schakelingen te beperken) of de isolatie beter moest maken.
Onze slaapkamers zijn ingesteld op 16 graden, en daarvoor is verwaming nodig bij redelijke vorst.
's nachts 15 graden, maar ook daarvoor is warmte nodig.
Onze slaapkamers koelen met redelijke vorst plusminus 3 graden in een nacht af.
RD muur: >2 m2K/W (niet meer te verbeteren ivm beperkte spouwdikte)
RD dak: > 4,5 m2K/W
RD vloer: > 4m2K/W
Overal in gehele woning nieuwe kunststof kozijnen, voorzien van HR++ glas.
Oude radiatoren vervangen door nieuwe efficientere types, waarvan er ook nog redelijk veel aluminium zijn geplaatst.
niet bepaald behelpen dus, en geen gekke situatie om op een normale manier warm te krijgen.